Vannak-e Ausztráliában igazi évszakok? Méghozzá négy évszak?
Ezeket a kérdéseket a legnagyobb komolysággal feltették már, mégpedig
nemcsak az északi féltekéről érkező látogatók. A mi földrészünkön az évszakok
úgyszólván sehol nem olyan jellegzetesek, mint az Óvilág legtöbb országában,
ahonnan a lakosságunk többségének elődei származnak. Az európaiaknak sokáig
tartott, mire kiismerték és megszokták, hogyan telik el egy év Ausztráliában.
Ennek folyamán kétféle dolog történt: ausztrálokká váltak, és
azzal, amit magukkal hoztak, megváltoztatták a kontinens ősrégi ritmusát.
Az északi félteke négy hagyományos évszaka feltehetőleg már magában is
a legfontosabb és legbefolyásosabb kulturális import, amit a kontinens
valaha megélt, és csak a legutóbbi időkben gondolkodtunk el azon, hogy
ez mennyire illik Ausztrália eredeti (vagy pontosabban őshonos) klimatikus
adottságaihoz.
Az északi féltekéről jövő látogatók és új bevándorlók számára
Ausztrália zavarbaejtő lehet. Furcsán hat, mint minden ország az Egyenlítőtől
délre: a Nap és a Hold az óramutató járásával ellenkező irányban halad,
a holdbéli ember a feje tetején áll, a Tejút fényesebben világít, és sok
a teljesen ismeretlen csillagkép. Ehhez járul még a nagy délföldnek számos
különös sajátossága: olyan vidék ez, ahol az őshonos fák nem hullajtják
el ősszel teljesen a leveleiket, ezzel szemben tavasszal részben elveszítik
a kérgüket; ahol a virágoknak sokszor nincsen szirmuk, és a folyóknak nem
mindig van vizük, ahol a bundás állatok tojásokat raknak, és ahol a szögesdrót
meghitt és barátságos hatást kelt. De még a született ausztrálok előtt
is, akiknek ezek a dolgok a valóságban való tájékozódást szolgálják, még
előttük is rejtve marad az évszakok néhány rejtett árnyalata. A kontinens
enyhe déli részén sokszor úgy tűnik, mintha az évszakok lényegében csak
nyárból és nem-nyárból állnának. Egy ideig a hőség, a legyek, a kígyók,
a strandolás és a burjánzó növekedés uralják az életet, amire egy hűvösebb
időszak következik, amikor a kellemetlenségek eltűnnek, és alábbhagy mind
a strandolás, mind a növényi burjánzás. Közben van még egy kis náthás hűvösség.
A szárazföld belsejének nagy részében is hasonló folyamatokat
regisztrálnak: egy perzselő, mindent kiszárító évszakra kellemes évszak
következik ragyogó éggel és kényelmes utazásokkal. A tropikus északon a
nagy időszakokat általában száraznak és esősnek hívják. De azok előtt,
akiknek a munkáját meghatározza az időjárás - a földművesek, az állattenyésztők,
kertészek és pásztorok előtt -, világos, hogy Ausztráliának nagyon is van
négy évszaka, még ha sajátos hézagokkal és fonákságokkal is. Ez a tény
annál nyilvánvalóbbá válik, minél mélyebben utazik az ember Dél felé. A
tropikus Északon is van négy évszak, legalább is négyről beszélnek sokan,
akik ott élnek, még ha ez nem is a mi nyelvünkben megszokott hagyományos
négy évszak. S az év négy nagy képes tablója mellett ott van még a joker
is a Nap tüzes képének és a fehér kígyónak az ábrázolásával.
A négy áthagyományozott évszak, a tavasz, nyár, ősz és tél egy
kártyajáték színei, amelyeket a kezdet kezdetén festettek az Észak világában,
még az első történelmi feljegyzések előtt. Ősrégi emberi konstrukciók ezek,
amelyek megfigyelésből és költészetből, paraszti ismeretekből és közös
ünnepekből születtek, áldozati mítoszokból és az ember előrelátható minták
iránti igényéből. Egy olyan korszakból erednek, amelyet ma neolit forradalomnak
neveznek: a vadászok és gyűjtögetők nomád életmódjáról a földművelés letelepült
kultúrájára való áttérés idejéből. És legnagyobbrészt azok a távlatok hozták
létre őket, amelyeken belül a természetben a halál és az újjászületés jellegzetes
ciklusa végbement, akkor is, ma is. A négy évszak mintáját az északi félteke
különböző régióiban látszólag egymástól függetlenül alakították ki: Kínában,
Közép-Ázsiában, Észak- és Dél-Európában, a Közel-Kelet hűvösebb régióiban
és Észak-Amerikában, az európai telepesek ottani megjelenése előtt. A négy
évszak mint kulturális tény jelentősége felbecsülhetetlen, szorosan összefügg
a naptár, az állatöv, a csillagászat, a vallás és a művészet történetével.
Áthatja az általam ismert legkorábbi költészetet, és mindmáig visszatérő
költői téma.
Az Ausztráliában megörökölt nyugati tradíciók egyik felében a
természetet előbb írják le évszakaiban, mint a maga egészében. Klasszikus
hagyományunk második legrégebbi költője a beötiai Hésziodosz, aki abban
különbözik a vele majdnem egy időben élt, árnyékszerű Homérosztól, hogy
az emberek ciklikus életét énekli meg, amely az évszakok és az istenek
hatalmának van alávetve. Homérosz az emberen kívüli természetet alárendeli
az emberi hősiesség és az emberi érdekek taglalásának az isteni beavatkozás
ellenében, Hésziodosz látásmódja ezzel szemben jól tükrözi a - régebbi
vagy egyidejű - rivális szemléletet, a béke, a folytonosság és a mindennapok
hangsúlyozását, míg Homérosz nézőpontja arisztokratikus és háborús. Ami
Homérosznál csak háttér, az áll Hésziodosznál az előtérben, és előtérnek
és háttérnek ez az ambivalenciája ma, csaknem 3000 évvel később, még mindig
nincs megoldva. Állhat-e a béke és a rend az előtérben egyáltalán, vagy
ott mindig a konfliktusnak és a harcnak kell állnia? A költészetben, a
festészetben és a zenében sok minden hajlik az előbbi felé, míg a dráma
és a film a másik irányba tart.
Ezeket a sorokat írva az a félelem kísértett, hogy egy eljövendő
katasztrófa túlélői városuk romjai között megtalálják ennek a folyóiratnak
egy elrongyolódott példányát, felszedik, és könnyek között olvasva így
szólnak: „Igen, ez volt a régi, békés Ausztrália; ez volt az a boldog ország,
mielőtt mi tönkretettük volna!”
A négy évszak is amolyan mantra, amit a katasztrófák feltartóztatására,
az idő kizökkenései ellen ismételgetünk.
A nyugati hagyományok másik fele, a zsidó-keresztény hagyomány,
úgy fogja fel az évszakokat, mint az esőt és a hőséget, a vesződséget és
a hideget, az éhezést és a halálfélelmet, mint a teremtés újabb, vigasztalan
észlelését, ami a bűnbeesés miatt jutott nekünk osztályrészül. Minden újabb
megszabadulással egy olyan fejlődésbe kezdünk, amelynek az útja vérrel
és szenvedéssel van kikövezve, amelyet a rövid bepillantás enyhít egy másféle
élet rendjébe, az Istennel való szerető összhangba, és ugyanaz teszi kínzóvá
is. Isten valamikor emberi alakot öltött és köztünk járt-kelt ehhez a másik,
bűntelen rendhez tartozó emberként, és hatalma volt az elemek, a betegség
és még a halál felett is. Mártírhalálával, amelyet először elszenvedett,
aztán visszájára fordított, véget vetett az emberi véráldozat uralmának,
és feleslegessé tette azt; hidat vert számunkra a történelem és az örökkévaló
rend közé. Történetileg ez a tradíció először a Közel-Keleten és Európában,
aztán az egész világ nagy részén felváltotta az emberáldozást és a véres
rítusok csúf szokásait, amelyek azelőtt az évszakok egymást váltását kísérték,
és az évszakok ártatlan, természetes egymásra következésévé tették. Az
évszakváltások régi komor rítusainak nyomai megőrződtek néhány modern szokásban,
de ezekből csak kevés került be Ausztráliába. Így aztán egy tőlünk távol,
sok évszázaddal ezelőtt kivívott győzelemnek köszönhetően mi már nem vagyunk
az évszakok rabszolgái.
Vannak azonban olyan természeti események és folyamatok, amelyek
nincsenek kötve az év ciklusához. Ide tartoznak a földrengés és a hullámverés,
a szárazságok és az árvizek, a vulkánkitörések és az olyan lassú és tartós
folyamatok, mint a tengerszint változásai vagy a globális éghajlat alakulásában
végbemenő eltolódások. Ausztrália viszonylag meg van óva az ilyen kataklizmák
többségétől, bár az általános globális változások Ausztráliát is érintik.
Néhány évmillióval ezelőtt a Murray folyó alsó folyása a tengerszint alatt
volt, és a belföldi sivatagok hosszú ideje stabil homokdombjai északnyugati
irányba húzódtak, régóta nem fújó ősi szelek fújták így. A mi földrészünk
egyetlen nagy természeti jelenségnek van alávetve, amely nem illik bele
az évszakok egymásutánjába, azonban az észrevétlenségig le tudja rontani
a hatásukat: ez pedig a szárazság, az izzó Nap áldatlan, visszatérő szuperévszaka,
amely már 12 vagy 15 ezer éve munkálkodik a valamikor vízben bővelkedő
kontinensen, és olyan aszályossá szárítja, hogy a tűz itt az időjárás része,
amivel az őslakosok jól tudnak bánni, az újabb telepesek kevésbé.
A bozóttüzek még csak-csak beleillenek az évszakok ciklusába,
az aszály azonban minden évszakot érinthet és megváltoztathat, mindent
kopárrá és kísértetiessé tehet. Az őshonos állatok és növények olyan mechanizmusokat
és életmódokat alakítottak ki, amelyek idomultak a száraz évszakhoz, de
a megváltó vizet is jól tudják hasznosítani, amikor hosszas várakozás után
eső és árvíz sodorja el a szárazságot. Ez a bölcs és barátságos szivárvány-kígyó
és a Petrichlor-ciklus birodalma. A tropikus Ausztráliában és a mérsékelt
övezet egy részén, amelyeket nehéz pontosan elhatárolni, a mítoszbeli eső-szivárványkígyó
volt a legjobban tisztelt totemállat és mindannyiunk őse, egyes régiókban
mindmáig az. Őt tartják a teremtő anyának, ő uralkodik minden élet termékenysége
fölött. Kövek közötti víztároló lyukakban lakik, ahol a kígyók a leginkább
előfordulnak, és alakja ismétlődik a patakok és a folyók kanyarulataiban.
Rossz szellemként, amellyel a még be nem avatottakat ijesztgették, bunyipnak
hívták. Szivárvány alakjában jelent meg az égen, vagy a szivárvány színeiben
a habokban és a vízesésekben. A mennydörgés volt a hangja, a villám a kiöltött
nyelve. Állatok és emberek tűntek el a testében, hogy aztán újjászülessenek
testben és a beavatás új szellemében. Amikor esett az eső, és látni lehetett
a szivárványt, tudták, hogy a száraz területek kókadó növényei kivirágoztak
és elhintették magvaikat vagy előbújtak a földből; a madarak megértették,
hogy párosodniuk kell és tojásokat rakni; a szárazságot átvészelő béka
kimászott bénultsága idejének zugából, hogy petéit a megtelő vizesgödrökbe
rakja le. Az időtlen lebegés átmeneti állapota után újraéledt az élet,
és sebesen szaporodott, amíg ezt a körülmények engedték. A zebrapintyek
reagálnak a leggyorsabban, már a vihar után két nappal nekifognak a fészekrakásnak.
A túzok, a sárgalábú partfutó, a gyémántmadár és a törpepapagáj szintén
rendkívül gyorsan reagál. A vízimadarak várnak, amíg az emelkedő vízszint
a mocsarakban megerősíti, hogy hamarosan lesz bőven eleségük; termékenységük
a magas vízálláshoz van kötve, és akár több száz kilométerre hullott eső
is elő tudja idézni. A szürke réce 14 nap alatt el tudja érni a nemi érettséget,
képes párosodni és tojásokat rakni, s ez a reakciója az évszakoktól függetlenül
működik. A víz visszatérése az égből vagy a folyóba önmagában is egy évszakot
képez, részben a ciklikus naptáron belül, részben azon kívül.
A 60-as évek közepén Dr. Joy Bear és Dr. Richard Thomas felfedezték,
hogy a jellegzetes esőszag a kiszáradt földön, a legmarkánsabb illatok
egyike Ausztráliában, valami sárga olajból származik. Sikerült is ezt az
olajat desztillálniuk, kőzetből és földből. Petrichlornak nevezték el,
kőesszenciának, és azt a véleményt képviselték, hogy eredetileg növényektől
származik. Nyilvánvaló, hogy azok az olajok, amelyeket a növények azért
választanak ki, hogy megóvják magukat a perzselő naptól, és amelyek a világon
mindenütt porszerű kék páraként lebegnek a kiszáradt területek erdei fölött,
végül visszahullanak a földre, és lerakódnak a kövekre meg a talajra. Ennek
az olajnak egy része valószínűleg mélyen beszivárog a földkéreg alsóbb
rétegeibe, és ott részt vesz a kőolaj előállításában. Az erős felhőszakadások
egy részét kimossák a talaj felsőbb rétegeiből, és elsodorják a mocsarakba
és vízesésekbe, ahol serkentik a halak és más vízi állatok elszaporodását,
hogy ezzel a szárazság időszaka után újra beindulhasson az élet ciklusa.
Az olaj egy töredéke felszáll a földből, és ez árasztja azt a szagot, amelyet
mi is észlelünk, egy olyan illatot, amelyre feltehetőleg sok állat is reagál.
A levegő növekvő páratartalma is sokat felszabadíthat belőle, a száraz
területek lakóinak tudomására hozva, hogy közeledik az eső. A Petrichlor
valószínűleg az eső-szivárványkígyó egyik legfontosabb varázsszere, egy
mindmáig nagy erejű illat az aranykorból.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu