Meg kell hogy osszam az olvasóval egy titkomat. Gyerekkorom óta visszatérő
gondolatom, mi lenne, ha valamilyen kényszer vagy baleset miatt meg kellene
válnom valamely érzékszervem adta észleléstől. Mondjuk, megvakulnék, vagy
siketté válnék, netán mozgáskorlátozottá vagy nem-ízlelővé. Amikor ilyen
ötletek kavarogtak bennem, rendszerint eljutottam egy aktuális, időről
időre változó rangsorig, hogy mi a befogadásnak a számomra legértékesebb
formája, és mi az, amiről könnyebben lemondanék.
Művészettörténészként nyilván az ízlelőbimbók sérülése vagy a
testi korlátozottság az, ami mellett továbbra sem kellene megválnom mindennapi
művészetbefogadó és értelmező énemtől. Ezért szinte természetes, hogy az
érzékpiramisom tetején a látás áll, de ennek ellentmondva mindjárt kiegészítésként
el kell hogy áruljam, sokszor vitatkozom magammal arról, vajon a hallásom
nem ugyanolyan, vagy netán magasabb rendű funkció. Aki nem lát, egy világ
helyett egy másikat épít fel, aki nem hall, az viszont egy világot elvesztvén
nem tud helyette egy másik virtuális zajuniverzumot teremteni. Míg a tapintás
részlegesen kiegészíti a hiányzó néző felfedező vágyát, addig a hallást
csak vibrációk és testet remegtető ingerek helyettesítik. Ma úgy gondolom,
a kettő nem ugyan az, de ebben lehet, hogy nagyon-nagyon tévedek.
Mindezt azért mondtam el, mert bár nem tudom, hogy ehhez hasonló gondolatok
futkosnak e Csoszó Gabriella tudatában, de azt látom, hogy a kérdéskör
nálam közvetlenebbül foglalkoztatja mint fotográfust. És most még nem is
az illusztrációként közölt sorozataira gondolok, hanem inkább karakterére,
általános művészi érdeklődésére.
Mert ha jellemezni szeretném tevékenységét, azt kellene mondanom semmitmondóan,
hogy Csoszó Gabriella emberekkel foglalkozik. Portrékat készít, de nem
úgy, hogy csak annak az adott karakternek a jellemrajza érdekelné, hanem
úgy, mintha az arcok egymásmellettiségével egy témát közvetítene, ami sokszor
épp az érzékeléssel, tudatállapottal kapcsolatos. Ezért készített már szériákat
siketekkel, betegekkel, vagy ahogy itt látható, lehunyt szemű egészségesekkel.
Úgy tűnik, ez egy kutatási program. Egy olyan folyamat, amiben nagy
szerepet játszik a kommunikáció, az együttműködés, a megkülönböztetett
figyelem azok iránt, akiket ab ovo nem ismerünk. Ennek motivációja nyílván
a kíváncsiság és a megértési vágy, a hit, hogy a tőlünk eltérő tudatú emberek
mást állíthatnak a világról, mint amit mi felfogunk, valami olyat, ami
módosíthatja felfogásunkat, megértésünket és befogadásunkat egyaránt. Ennek
értelmében képei nem pillanatokat rögzítenek, hanem állapotokat, valakik
státuszát, vagy a fotográfus pillanatnyi helyzetét abban a közegben, amiben
gondolkodik.
Valahogy úgy értelmezem fényképészetét, mint valami potmétert: két
csatorna adott, az egyik a világ megértésének kereséséről szóló pillanatnyi
szellemi és mentális állapot a művészben, a másik pedig a fényképezőgép
mint a visszacsatolás eszköze és lehetősége, de a kamerához kapcsolódik
a fotó korszerűségének értelmezése és gyakorlása is természetesen. A keverő
Csoszó Gabriellánál általában középen áll, ami azt jelenti, nagy az áthallás
mindkét sávon. Van, hogy az expozíció válik a kutatás fő segítőjévé, és
van, hogy a dolgok magyarázatának szándéka és keresése válik a fénykép
készítésének megoldásává.
Az emberközpontú gondolkodásra munkásságában sok példa hozható, egy
régebbi sorozat, amit fogadott testvéreiről készített több időpontban,
beteg gyerekekkel készített kollaboráció, egy még be nem mutatott, siketekkel
való több hónapos együttműködés után létrejött képsor, az itt publikált,
lehunyt szemű embereket ábrázoló felvételek, vagy mindennek a legkülönösebb
esete, önarcképeinek sora.
A csukott szemű portré tulajdonképpen melléktermék, tudja ezt mindenki,
aki megkísérelte már családtagjait dokumentálni jeles időpontokban, és
bosszankodva vette észre a nagyításokon, hogy épp abban a lehetetlen pillanatban
sikerült megnyomnia a fényképezőgép kattanó gombját, amikor szerettei pislogtak.
Az ebből fakadó bosszúság oka nyílván az, hogy a szemkontaktus nemlétében
a képen a személyiség bemutatása hiányossá válik, csorbul. Ilyenkor látjuk
be igazán, hogy a ránk irányuló tekintet mennyi karakterjegyet hordoz,
és milyen adalékinformációt ad a jellemzéshez a kommunikáció módjával,
nyíltságával, zártságával, őszinteségével vagy őszintétlenségével.
Az itt közölt sorozat ennek a felismeréséből született játék révén
jött létre. A képek alanyai, családtagok, tanítványok, ismerősök behunyt
szemű portréi bizonyítják, hogy a szem „elvétele” megfoszt bennünket a
kapcsolatteremtés lehetőségétől. A néző voyeurré válva szemléli a képek
személyeit, úgy megfigyelve rajtuk minden részletet, hogy azok nem néznek
vissza, nem igazolják vissza feltevéseinket.
A portrésorozat rendszerint egy projekt. Azonos hívószó alapján egymás
mellé rendelt képeken nem az egyéni vonások, hanem a fotográfiák készítésének
körülményei válnak fontossá azért, hogy a sorozat ne pszichológiájáról,
hanem sokkal inkább egy csoportot összekötő karakterjegyről, tulajdonságról
vagy elvről beszéljen.
A kortárs fotográfia jellegzetessége ez az általánosító fogalmazásmód,
hogy a képzőművészet összefüggésrendszeréhez hasonlóan alkalmat teremtsen
arra, hogy témáját megnyissa a művészeten kívüli területek felé. Csoszó
Gabriella esetében ez a nyitás alapvetően szociológiai irányú, mert, még
ha személyesen érintett is alanyai kiválasztásában, mozgatója mégiscsak
az a pozíció, amiben ezek az emberek léteznek. A képek így nemcsak helyzeteket,
hanem azon keresztül életformákat és állapotokat közvetítenek, hogy bennünk
is feltegyék a kérdést: kik is vagyunk, hol is élünk, miért is vagyunk
tulajdonképpen.
Petrányi Zsolt
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu