Az iszlámnak mostanában Európában megfigyelhető megújulási hulláma nem a Közel-Keletről érkező import, hanem transzverzálisan, keresztirányban zajlik, tehát olyan minták szerint, amilyeneket a mai kereszténység megfelelő mozgalmaiban is meg lehet találni. Megfosztja a tradicionális iszlámot attól a kultúrától, amelybe eredetileg beágyazódott, és ezzel maga is az iszlám modernizálódásának és globalizálódásának megnyilvánulása. De az újabb iszlám vallásosság nem feltétlenül jár együtt több toleranciával, a nemek egyenjogúságával és liberalizmussal. Éppúgy öltheti a dogmatikus és beszűkült közösségi gondolkodásmód formáját, ahogy ezt a mai protestáns szektáknál is megfigyelhetjük az Egyesült Államokban. A vallási megújulás transzverzális, fordított jellege az olyan jelenségekben is megnyilvánul, mint a spiritualizmus, például a szúfi testvériségek visszatérése, vagy a problematikus társadalmi csoportoknak nyújtott lelki segély, ahogy ezt az imámok az amerikai egyházak példájára a nyomornegyedek fiataljainak körében gyakorolják.
A vallásosság már nem magától értetődő
A modern vallási megújulást mindenekelőtt a vallás és a kultúra szétválasztása
jellemzi. Ez magyarázza a hasonlóságot is az amerikai protestáns fundamentalizmus
és az iszlám szalafizmus között (amelynek missziós tevékenységét elsősorban
Szaúd-Arábiából finanszírozzák). Mindkét irányzat elutasítja a kultúrát,
a filozófiát, de még a teológiát is, ezek helyett az írás betűjéhez ragaszkodnak,
és az egyéni hitet tartják az igazsághoz vezető közvetlen útnak, a tudósokon
és a vallási intézményeken keresztül vezető kerülőút nélkül. Számukra a
vallás hit és szabályrendszer, ami kijelöli a határt a hívők közössége
és a többiek között. Ezzel szemben a katolikusok és az ortodoxok úgy gondolják,
hogy a vallás mindig szigorúan gyökerezik egy kultúrában, amelyhez hozzátartozhatnak
a nem hívők is (erre vonatkozik a pápa felhívása Európa keresztény gyökereinek
elismerésére, amelyek kulturális természetűek, nem pedig egy konkrét vallás
gyakorlásához kötődnek). Az újfundamentalizmus sikere minden változatában
azzal magyarázató, hogy paradox módon egy olyan kultúraellenességért száll
síkra, amely lehetővé teszi egy „tiszta”, minden kulturális befolyástól
elválasztott vallás eszméjét. Az iszlám globalizálódása a hagyományosan
iszlám országokban is végbemegy. Nemcsak az emberek vándorolnak, hanem
az eszmék és a kulturális kifejezési formák is, még a vallásosság formái
is, tehát a hívőknek a vallásukhoz való viszonya is.
Az iszlámot Európában mindenekelőtt a származási területéről
és törzsökös kultúrájáról való leválása jellemzi. A hagyományosan muszlim
országokban a hívő, de a nem hívő vagy alig hívő is kulturálisan magától
értetődőnek éli meg a vallást, mert a társadalom megteremti és fenntartja
a teret a vallásgyakorlás számára. Afganisztánban, Pakisztánban vagy Egyiptomban
nem nehéz betartani a Ramadán böjti hónapját, mert a társadalom erre a
vallási szokásra van beállítva, és vannak még olyan országok is, mint Irán,
ahol például nagyon kevés ember tartja a Ramadánt, hivatalosan azonban
mindent megtesznek azért, hogy a hívők eleget tehessenek ennek a vallási
kötelezettségnek.
Ezen túl a vallás az iszlám eredeti országaiban egy kultúrába
is beágyazódik, és a hívő nemigen tud különbséget tenni aközött, hogy mi
alapul kulturális hagyományon vagy társadalmi szokáson, és mi az, ami a
dogmából vezethető le. Az átlagos hívő általában nem tesz különbséget a
vallás mint hittételek sora vagy teológia és a kultúra között. A migrációs
folyamatokkal azonban hirtelen leválik a vallás a társadalomról, a vallás
a kultúráról. A vallási dolgok többé már nem maguktól értetődőek. Az Európában
élő muszlimnak hirtelen újra ki kell találnia és egyáltalán meg kell határoznia,
hogy miben áll számára a vallásosság. Az a körülmény, hogy a kisebbséghez
tartozik, és egy másik országból jön, reflektálásra készteti arról, hogy
mi is az iszlám tulajdonképpen. Nézzünk erre néhány példát.
Az iszlám vallásos irodalma olyan régi, mint ez a vallás maga.
Ha összeállítjuk a címeit a kezdetektől napjainkig, azt láthatjuk, hogy
az évszázadok során alig változtak. Ezek a művek időnként olyan látványos
címet viseltek, mint „A tenger gyöngyszemei”, „A tudás gyöngyszemei”, stb.
Egy idő óta azonban olyan címekkel lehet találkozni, amilyenek a vallásos
irodalomban eddig nem léteztek: „Mi az iszlám?”, „Mit jelent modernnek
lenni?”, „Mi a hit?” vagy „Iszlám élet” . Ma könyvek egész palettája próbálja
az iszlámot explicit módon definiálni, éppen azért, mert igény van a definiálásra;
mert a vallásosság már nem magától értetődő, és mert időközben már nincs
meg a tudásnak a bölcsek általi közvetítése, az ulama, az iszlám jogtudósok
és írástudók tudásának átadása. Egyre több muszlim kerül ma szembe annak
szükségességével, hogy újra kitalálja és meghatározza, hogy mit jelent
számára a vallás. Ez nem jelenti azt, hogy a tudósok eltűntek volna, nagyon
is megvannak. De a tudásnak, amit közvetítenek, már nincs gyakorlati haszna
a hívők számára. A hagyományos tudósi ismeretek már nem adják meg azokat
a válaszokat, amelyeket a mai hívő keres. Számos olyan könyvet, amely olyan
címet visel, hogy „Mi az iszlám?”, „Élni a hitünket”, „Muszlimként Nyugaton”,
olyan emberek írták, akik egyáltalán nem tudósok. Sokan közülük modern,
nagyon is világi képzésben részesültek, és csak autodidaktaként foglalkoztak
az iszlámmal.
A vallás leválása a kultúráról mai, egyre nagyobb migrációs áradattal
járó korunk egyik központi jelensége. Éppen ez az, amit én itt globalizációnak
szeretnék nevezni, mert a globalizáció annyit jelent, mint kiválni meghatározott
kulturális összefüggésekből, és olyan gondolkodásmódokat kialakítani, amelyek
már nincsenek egy meghatározott kultúrához kötve – gondolkodásmódokat vagy
bizonyos eljárásmódokat, viselkedésmódokat, preferenciákat, fogyasztási
formákat.
Fundamentalizmus és globalizáció
Franciaországban sokat írnak a globalizáció elleni küzdelemről, amit
sokszor úgy fognak fel, mint az amerikanizálódás elleni harcot. Vegyük
a McDonald’s ételláncot. Amerikai kultúrimportot látnak benne. Pedig egyáltalán
nem az. Végső soron egy olyan fogyasztási formát képvisel, amely egyáltalán
semmilyen kultúrához nem kötődik, és garantáltan alkalmazható mindenütt,
ezért is működik annyira jól. Az a kérdés tehát, hogy milyen feltételek
mellett volna az iszlám összeegyeztethető a nyugati értékekkel, rosszul
van feltéve. Nem az a probléma, hogy mit szól az iszlám ehhez vagy ahhoz
a kérdéshez. Az iszlám történetében már volt sok liberális gondolkodású
teológus, akik a Korán metaforikus olvasata mellett szálltak síkra, akik
a Korán szellemét jóval többre tartották a betűjénél, fontosabbnak tekintették
az értékeket a normáknál és a törvényeknél. Ebben nincs semmi új. Az iszlám
elnyugatiasodása nem feltétlenül egy „felvilágosodással”, „aggiornamentóval”,
teológiai liberalizálódással jár együtt. Éppúgy öltheti a fundamentalizmus
formáját is. A modern fundamentalizmus egyszerre kifejeződése a globalizációnak
és az iszlám elnyugatiasodásának. Ezzel kell itt mindenekelőtt foglalkozni,
mert ez az, ami annyira nyugtalanítja az embereket.
Persze, hogy vannak az iszlámnak modern, liberálisan gondolkodó
képviselői. Mindig is voltak ilyenek, és ma is vannak. Közéjük tartozik
Mohamed Arkoun, aki jelentős kultúrfilozófus és iszlám tudós Franciaországban.
Csak az a kérdés: ki olvassa Arkoun professzort? Ki olvassa a könyveit?
Mekkora hatása van a mai muszlim fiatalságra?
Az iszlámmal kapcsolatos valódi kérdések nem intellektuális vagy
elméleti természetűek, inkább a muszlimok konkrét vallásgyakorlásával kapcsolatosak.
Milyen vallási viselkedésmódok és nézetek találhatók a mai muszlim fiatalok
körében? Mint már említettem, a vallásosság formái a modern iszlámban transzverzálisak,
tehát lényegében olyanok, mint a nagy nyugati vallások, a katolikus, a
protestáns és a zsidó vallásosság formái. A mai világban elválik egymástól
vallás és kultúra. A mai hívők jóval nagyobb súlyt helyeznek a vallás egyéni,
személyes újrafelfedezésére, mint a tradícióra, kultúrára, hagyományra,
tekintélyre és teológiára. A vallásosság visszatérésének vagyunk a szemtanúi,
ami a „born again”, a vallási újjászületés jelenségében nyilvánul meg.
Ez a kortárs vallásosság minden valláson átvonuló és talán legmarkánsabb
jelensége. Ma az „újjászületettek” teszik ki a hívők nagyobbik részét,
egyre kevésbé a hagyományos értelemben vett hívők. Az „újjászületett” olyan
ember, aki újra felfedezte a maga számára a vallást, és úgy határoz, hogy
az életét ezentúl ennek az újrafelfedezésnek a jegyében éli, azaz átalakítja
a hithez való viszonyát. Ezt nevezem én vallásosságnak.
Azt definiálni, hogy mi a vallás, nem nehéz. A vallás része a
kinyilatkoztatás és magyarázata, a teológiák, a dogmák stb. A vallásosság
ezzel szemben az a mód, ahogy a hívő a valláshoz viszonyul. Ma világméretekben
sokkal nagyobb szerepet játszik a vallásosság, mint a vallás. A fiatalok,
akik az ifjúság világnapján a pápát akarják látni, nem teológiai magyarázatot
keresnek. Személyes, spirituális, közvetlen tapasztalatot keresnek, szellemi
élményként keresik a vallást. Nem tudásra törekednek, nem tekintélyt keresnek.
Ritkán találkozni velük a vasárnapi misén vagy a papi szemináriumban. Ma
a vallásosság visszatéréséről beszélünk a kereszténységben. Millió olyan
fiatal van, aki évről évre elutazik a pápához; ugyanakkor egyre kevésbé
van bennük papi elhivatottság, a szemináriumok elnéptelenednek.
Itt nem ellentmondással állunk szemben, hanem két ellentétes
tendenciával: egyrészt a vallások mint intézményként és kultúraként felfogható
vallások válságával, másrészt a vallásosság újjászületésével. A vallásosság
újjászületése a vallással szemben megy végbe. Különösen világossá válik
ez például a protestánsok karizmatikus fundamentalista szektáinál, ahol
a hitet mindenekelőtt egyéni tapasztalatként és törésként élik meg. A vallásos
újrafellendülés ma mindenütt inkább a cezúra, mint egy felelevenített tradíció
folytatásának formáját ölti. Ennélfogva véleményem szerint elhibázott a
vita arról, hogy milyen szerepet játsszon a vallás az európai alkotmányban,
nem arra figyel, ami ma ténylegesen történik. Ezért aztán nem is érdekel
senkit ez a vita – leszámítva persze a vallási, főként katolikus intézményeket.
Reiszlamizálódás
Amit iszlám fundamentalizmusnak és reiszlamizálódásnak neveznek, az
napjainkban nemcsak Nyugaton jelentkezik, hanem számos iszlám országban
is, mégpedig ugyanúgy, ahogy a vallásosság a protestáns illetve a katolikus
kereszténységbe visszatér. Következésképpen ezzel egyáltalán nem a hagyományos
iszlám terjedésének vagyunk a tanúi a Közel-Keleten, amely egy szintén
hagyományos kereszténységgel szemben érvényesül, hanem éppen ellenkezőleg,
globalizálódást, elnyugatiasodást figyelhetünk meg az iszlámon belül, ami
szintén nagyon fundamentalista formákat képes ölteni.
Egy liberális gondolkodású muszlim senkit se nyugtalanít, márpedig
továbbra is ez a csoport teszi ki a nyugaton élő muszlimok többségét. Itt
azonban egy kisebbségről van szó, amely nemcsak újságcímeket generál, de
talán egy mélyreható változásnak is tünete. Mint számos radikális áramlat,
talán patologikus, de sokszor éppen a patológia az, ami meghatározza, mi
a „normális”.
Mit értünk ma iszlám fundamentalizmuson? Vannak rá más bevett
elnevezések is. Egyesek a szaúd-arábiai állami doktrína nyomán „wahhabizmusnak”
hívják. Követői inkább „szalafistáknak” nevezik magukat. Ez annyit jelent,
mint visszatérés a „jámbor ősök” ösvényére, a prófétához és követőihez.
Én szívesebben használom az újfundamentalizmus kifejezést, de ez végső
soron csupán terminológiai kérdés. Miről van itt szó? A szalafista vagy
újfundamentalista irányzatok mindenekelőtt a hagyományos iszlám kultúrát
bírálják. Inkább kultúraellenes, mint nyugatellenes beállítottságúak. Kellőképpen
ismert példaként utalhatunk itt az afgán tálibokra.
Amikor a tálibok 1996-ban hatalomra jutottak Afganisztánban,
nem a Nyugat volt az ellenségük. Kitűnő kapcsolatokat tartottak fenn az
amerikaiakkal, és 1996-98 között nyugati külföldiek minden nehézség nélkül
utazhattak Afganisztánba. A tálibok nem a kereszténység és nem is a Nyugat
ellen hadakoztak. A hagyományos afgán kultúrát támadták. A kultúra ellen
vonultak hadba. Betiltották a zenét, a költészetet, a táncot, a játék minden
formáját, és mindent, aminek a színházhoz vagy a szórakozáshoz bármi köze
volt. A filmek, zenekazetták és regények éppúgy be voltak tiltva, mint
a tipikusan afgán hagyományok, például énekesmadarak tartása kalitkában
és a sárkányeregetés. Miért tiltották az énekesmadarakat? Miért a sárkányt?
A tálibok gondolkodásmódja egyszerű: a földi élet kizárólag arra való,
hogy a hívőket felkészítse a lelki üdvösségre. Ez a motívum megjelenik
minden fundamentalista mozgalomban. Az állam szerepe nem abban áll, hogy
igazságos társadalmat hozzon létre, hanem arról kell gondoskodnia, hogy
a hívő megtalálja az üdvösség útját, ha kell, erőszakkal is.
Ismerjük ezt a fajta erőszakot régebbről, az inkvizíciótól. Nem
azért büntették az embereket, mert a társadalmi rend ellen vétettek. Az
inkvizíció azt tűzte ki célul maga elé, hogy a hívőket az üdvösséghez segítse,
adott esetben aztán átadta őket a világi hatalomnak. Az inkvizíció rögeszméje
az üdvösség volt, nem a büntetés.
Hívő muszlimnak lenni a tálibok szerint annyi, mint szigorúan
betartani a vallási előírásokat, és például naponta ötször imádkozni. Ha
az embert imádkozás közben megzavarják, mindig elölről kell kezdenie. Ebből
a tálibok ezt a következtetést vonják le: Ha az ember imádkozik, és közben
egy kismadár csiripel a szobában, eltereli a figyelmet, hiábavaló volt
az imádság. Rendes muszlimnak ilyenkor azonnal abba kell hagynia, és újból
elölről kell kezdenie az imádkozást. Mivel azonban nem tudhatjuk, hogy
rendes muszlim vagy-e, és van-e benned elég kitartás, hogy mindig elölről
kezdd az imádkozást, jobb betiltani az énekesmadarak tartását. Így nem
vagy kitéve a veszélynek, hogy eltérítenek a kötelességedtől. A sárkánnyal
hasonló a helyzet. Beakadhat egy fába. Ha egy sárkány beakad a faágak közé,
fölmászol, hogy kiszabadítsad. De a fáról átláthatsz a kertfalon a szomszédodhoz.
Fennáll tehát a veszély, hogy egy lefátyolozatlan nőt pillantasz meg, és
bűnbe esel. De miért kockáztatná az ember a pokol tüzét egy sárkány miatt?
Jobb, ha betiltjuk a sárkányeregetést.
Ez az érvelés, a vallásosságnak ez a formája nem áll meg félúton.
Radikálisan elutasít mindenfajta kultúrát. Vagy megfelel a kultúra a vallásnak,
de akkor felesleges, vagy eltér a vallástól, és akkor ki kell irtani, mert
eltéríti az embereket a vallástól. Minden élvezetnek és minden olyasminek
az elutasítása, ami nem a vallásgyakorlattal és a lelki üdvösségre való
törekvéssel függ össze, természetesen számos vallásban előfordul. Kimondottan
klasszikus jelenség, és az Egyesült Államok néhány protestáns szektájában
is előfordul.
Ez a fajta fundamentalizmus komoly kultúraellenes erő. A kultúra
felszámolását hirdeti, és a kultúramentességet valami pozitív dolognak
tekinti. És bár olyan földrajzi régiókban fejlődött ki, amelyeket inkább
a törzsi politizálás jellemez – Szaúd-Arábiában és a tálibok Afganisztánjában
–, mégis tökéletesen alkalmazkodott a kultúráról való modern leváláshoz.
A fiatalok kulturális identitásválságában védőfalként lép fel. A mullah,
a wahhabista imám, a szalafista, akik Európába jön, és a muszlim fiataloknak
prédikál, akik ott a bevándorlók második nemzedékéhez tartoznak, nagyon
egyszerű, érthető nyelvet beszél. Azt mondja nekik: „Az iszlámot nem a
nagyapádtól örökölted. Nagyapád egy észak-afrikai kaffból (kisvárosból)
származik, Marokkóból vagy Algériából. Nagyapád azt mondja, hogy ő muszlim.
Muszlimnak tartja magát, de nem tudta átadni neked az iszlámot. De ez jól
is van így, mert a nagyapád iszlámja nem jó iszlám. Az a marabutok iszlámja,
a marokkói iszlám, a szúfik iszlámja, egy folklorista iszlám, tele hagyományokkal,
amelyeknek semmi közük a próféta tanításához. Ezért jó neked, hogy elvesztetted
a családod kultúráját. Nem érzed magad franciának, nem érzed magad spanyolnak,
nem érzed magad olasznak, nem érzed magad európainak. Ez jól is van így,
mert Európa nem az iszlám. Úgy érzed, hogy nem vagy semmi. Ezzel a lehető
legjobb állapotban vagy ahhoz, hogy igazi muszlim váljék belőled, azaz
hogy az iszlám hitedet tiszta vallásként éljed meg, mint szabályok és értékek
együttesét minden társadalmi és kulturális tartalom nélkül.”
Ez világos és logikailag meggyőző erejű diskurzus, ahogy például
egy Dzsameal al-Tabligh nevű szervezet folytatja, amelynek prédikátorai
házról házra járnak. Ők nem radikálisak, nem terroristák, hanem olyan emberek,
akik teljesen tiszteletben tartják azoknak az országoknak a törvényeit,
ahol működnek. De az a véleményük, hogy olyan világban élünk, ahol az iszlám
már nincs beágyazódva egy meghatározott társadalomba, egy meghatározott
területre, egy meghatározott ország kultúrájába, és ezt nem veszteségnek,
hanem szerencsének érzik. Ez magyarázza, hogy miért olyan sikeres a fundamentalizmus
azoknak a fiatal muszlimoknak a körében, akik nyugaton nőttek fel. Nem
egy tradíció kulturális kifejezése, hanem éppen ellenkezőleg, annak eltüntetése
a célja. Nagy hiba volna a fundamentalizmus modern formáit a kultúrák sokat
emlegetett állítólagos összecsapásával összefüggésbe hozni, mert a kultúra
itt már nem játszik szerepet.
A vallási konfliktusokat manapság kulturális problémaként fogják
fel. Ez félrevezető, mert nem kulturális különbségekről van szó. A válaszok,
amelyeket Európában a vallási fundamentalizmusra próbálnak adni, figyelmen
kívül hagyják a tényleges fejleményeket. A fiatalok nem az izraeli-palesztin
konfliktus miatt csatlakoznak a fundamentalizmushoz. Nem is azért válnak
fundamentalistává, mert a Nyugat semmibe veszi a szüleik kultúráját. Egyáltalán
nem ezekről a problémákról van szó.
Ha fiatalok manapság egy neofundamentalista csoporthoz csatlakoznak,
egy olyan világban találják magukat, amelyben egyéni létük alapján alakítják
újjá a vallásukat. Számukra ez egy erőteljes és, ha úgy tetszik, demiurgikus
tapasztalat, amely a protestáns fundamentalistáknál is megfigyelhető. A
fundamentalizmusnak mindezek a formái ugyanazon elveken alapulnak, a kimondott
kultúraellenességre, individualizálódásra, a családdal való szakításra,
a társadalmi kapcsolatok szálainak elvágására, és ennek a szakításnak a
pozitív értékelésére.
Szakítás a hagyományos kultúrával
Ez a visszatérés a vallásossághoz egyúttal nemzedéki konfliktusként
is lejátszódik. Ez a katolicizmusra éppúgy vonatkozik, mint a muszlimokra
vagy az ifjú protestánsokra. Az ember visszatér a valláshoz, de nem azért,
hogy a szülei vallásos hagyományát folytassa, hanem éppen annak ellenében,
vagy attól függetlenül. A protestánsok nagy súlyt fektetnek Jézus szavaira,
amelyek ezt mondják: „Ha tökéletes akarsz lenni, eredj el, add el minden
marhádat, és osztogasd a szegényeknek, és kincsed lészen a mennyországban;
és jere és kövess engemet. (…) És valaki elhagyja házait, attyafiait, nénnyeit,
hugait, attyát, feleségit, gyermekit, jószágát az én nevemért, száz annyit
vészen, és az örök életet örökség szerint bírja.” (Máté 19, 21, 29) Az
az elgondolás, hogy a valláshoz való visszatérésnek egy szakítással kell
bekövetkeznie, mindig is megvolt. Az evangélium szavai kezdettől fogva
adva voltak, de mint a történelemben mindig, egy meghatározott paradigmát
ragadnak ki belőle. A muszlimok ugyanezt teszik. A Koránnak azokra a verseire
hivatkoznak ma, amelyek a legjobban illenek a mai vallási tapasztalatokhoz.
A valláshoz való új viszony egyénileg és nemzedékektől függően
alakul, és a vallás itt nem teológiai tanítást jelent, hanem törvények,
normák és értékek összességét. Olyan korban élünk, amelyik lenézi a teológiát.
A teológusok már nem játszanak szerepet. Az 50-es és 60-as években a nagy
katolikus és protestáns teológusoknak még volt közönségük. Nyilvánosan
vitatkoztak teológiai kérdésekről. Ez már elmúlt, még a katolikusoknál
is. Természetesen vannak még teológia tanszékek, de teológusok mint instanciák
már nincsenek. Ma közvetlenül a pápai kúria dönti el a Vatikánban, hogy
melyek a vallási normák.
Az iszlámmal hasonló a helyzet. Az ulemáknak, a jogtudósoknak,
akik megmondják, hogy mi a helyes, már nincs legitimitásuk. Az embereknek
mégis szükségük van arra, hogy valaki eligazítsa őket az igazság és a jogosság
tekintetében. Ezért tulajdonítanak ma olyan nagy jelentőséget a normáknak
ill. értékeknek. A különbség a fundamentalista és radikális irányzatok
között egyfelől és a liberális irányzatok között másfelől abban mutatkozik
meg, hogy a normáknak vagy az értékeknek adnak inkább elsőbbséget. A különböző
újfundamentalista irányzatokra a normák újra kitalálása jellemző. Némelyek
a külsődleges normákra helyeznek nagy súlyt, az olyan előírásokra, amelyek
rögzítik, hogyan kell öltözködni. Ezért olyan nagy jelentőségű mostanában
a fejkendőviselésről folyó vita.
Mindenesetre érdekes, hogy a fejkendőprobléma kifejezetten mai
probléma, harminc vagy negyven éve nem voltak ilyen viták. A kemáli Törökországban
igen, ott ugyanis be volt tiltva a fejkendő viselése, és még ott is csak
15 éve lett ismét nyilvános viták tárgya. Az 50-es években még nem voltak
ilyen viták. A vallási identitás mindenki számára való láthatóvá tétele
váratlanul tett szert ilyen nagy jelentőségre – mindenekelőtt azért, mert
ma minden vallási közösség többé-kevésbé zárt csoportként szerveződik.
Térjünk vissza még egyszer a katolicizmusra. Harminc, negyven,
de még akár ötven éve is mindenkit katolikusnak tartottak Franciaországban,
aki nem volt se protestáns, se zsidó felekezetű. Úgy tűnt, hogy a katolikus
egyház képviseli a kultúrát és a társadalmat, bár szemben áll az állammal.
Bárki, aki akart, tarthatott egyházi esküvőt, akkor is, ha nem áldozott,
és nem járt rendszeresen templomba. Ma ezzel szemben a lelkészek újabb
nemzedékénél már nem lehet minden további nélkül egyházi esküvőt tartani,
ha valaki nem gyakorló tagja egy egyházközségnek. Bizonyítani kell az embernek
az odatartozását.
A mai vallási közösségek már nem egy kultúra vagy egy társadalom
kifejezői. Egyéni és önkéntes alapon konstruált képződmények. Ma minden
vallás kisebbségként jelenik meg, még ha többségi is. Az Egyesült Államokban
az amerikaiak 80 százaléka mondja magát gyakorló hívőnek. Ugyanakkor minden
pap, legyen akár protestáns, katolikus vagy muszlim, állandóan ugyanarról
panaszkodik: „Ateista, materialista, pornográf társadalomban élünk”. Ez
vagy ellentmondás, vagy igazuk van a papoknak. És véleményem szerint igazuk
van. De facto a társadalmak ma már nem vallásosak, még akkor sem, ha a
hívők teszik ki a többséget. Egy társadalom ma a kulturális megjelenítés
más formáin alapul, más fogyasztási módokon, normákon, értékeken, gazdálkodási
formákon, stb.
Ezzel a „Mi a vallás?” kérdése mára a hívők közösségére irányuló
kérdéssé válik. De amint láttuk, ennek a hitbeli közösségnek nincsen már
kulturális alapja, és fokozatosan elveszíti territoriális bázisát is. Ennek
következtében ma az „imaginárius” közösségek formálódásának lehetünk szemtanúi.
Lehet, hogy ez egyesek számára egyáltalán nem probléma.
A katolikus egyháznak például megvan az a nagy előnye, hogy intézmény,
van egy pápája, és mint nemzetközi intézmény világszerte képviselve van.
Ennélfogva nyugodtan nézhet szembe a globalizációval, míg más vallások
hirtelen azzal a kérdéssel kerülnek szembe: Ki határozza meg a normát?
Ki szögezi le a vallásban, hogy mi a helyes? A fundamentalisták által kínált
válaszok azért találnak olyan nagy visszhangra, mert világosak és egyszerűek.
Nézzük csak meg egyszer az interneten a fatváról szóló oldalakat:
angolul vannak, mert ez a globalizáció nyelve. Ha volna egy fatva-oldal
arabul, alig látogatná valaki. Itt egyébként kérdéseket lehet feltenni,
és ezt majdnem mindig olyanok teszik meg – többnyire muszlim fiatalok –
akik izoláltan élnek egy nem-iszlám világban. Az olyan kérdéseket, hogy
„Hogyan viselkedjek?”, legtöbbször olyasvalaki válaszolja meg, aki nagyon
jól tudja, hogy e téren nem lehet mindig érvényesíteni és alkalmazni a
normákat. Rendszerint fundamentalista a válaszadó, mert éppen ilyen embereket
foglalkoztatnak az ilyesfajta kérdések. Tudja, hogy senkit sem tud megbüntetni,
ha nem tartja be a vallási előírásokat. Ezért kell aztán a fundamentalistáknak
a morálról, az értékekről előadásokat tartaniuk, fontosabbnak nyilvánítani
az értékeket a törvényeknél.
Ez mégsem azt jelenti, hogy itt egy liberálisabb iszlámmal volna
dolgunk, hanem azt, hogy a vallásosság formái még fundamentalista fajtáikban
is kimondottan korszerűek, és ezzel bizonyos módon teljesen kompatibilisek
más vallásokkal.
Amikor Pim Fortuyn Hollandiában hadat üzent az iszlám befolyásnak,
ez nem a kereszténység és Európa hagyományos értékeinek védelmében történt,
hanem éppen ellenkezőleg, a szexuális szabadság nevében, a homoszexuálisok
védelmében. Az a marokkói imám, akinek a holland tévében közvetített prédikációja
annyira sokkolta Pim Fortuynt, olyan konzervatív nézeteket képviselt, amelyek
egy keresztény lelkész szájából is elhangozhattak volna: a homoszexuálisok
betegek, nem szabad őket olyan kisebbségként elismerni, akiket törvényes
jogok illetnek meg. A család, a szexuális szabadság, a homoszexualitás
és az abortusz kérdésében a hívő muszlimok Európában a konzervatív keresztényekkel
vannak egy véleményen. Van egy értékkonfliktus, de ez nem a Nyugat és a
Kelet vagy az iszlám és a kereszténység között feszül. Nem, ez a vita Európán
belül zajlik, Európa értékeiről és identitásáról szól.
Vallásosság és politikai radikalizmus
Ám ha valóban a nagy vallásokat átfogó vallásosság mátrixában találhatjuk
magunkat, ez még egyáltalán nem magyarázza meg, hogy mitől olyan radikális
az iszlamisták politikája. Bin Laden sokkal inkább a nyugati radikalizmus
hagyományában, mint az iszlám politikai erőszak tradíciójában áll. A mai
militáns harcosok – a szaúd-arábiaiakat és a jemenieket, egy semmi esetre
sem elhanyagolható kivételt leszámítva – mind nyugati környezetben radikalizálódtak.
Mohammed Atta, Zacharias Moussadin és Kamel Daoudi, mind nálunk, Nyugaton,
nem pedig Egyiptomban vagy Marokkóban váltak muszlim „újjászületettekké”.
Marseille-ben, Londonban, Montrealban váltak azzá. Mindnyájan modern, nyugati
képzésben részesültek. Egyikük sem jött az iszlám egyházi iskoláiból, leszámítva
a szaúd-arábiaiakat, szeretném ezt újra hangsúlyozni. Valamennyien szakítottak
a családjukkal. Egyikük sem folytatta a szülei vallásos hagyományát. A
minta mindegyiküknél ugyanaz: letartóztatásuk után a családjuk azt mondta,
hogy egy, két vagy három éve már annak, hogy utoljára látták őket.
És ha Nyugaton radikalizálódtak, vajon hol fogják a dzsihádot
megvívni? Vegyünk például egy algériai származású fiatal francia muszlimot,
akinek egész családja Algériából való, aki egy párizsi külvárosban vált
muszlim „újjászületetté”, és ezek után elszánja magát a dzsihádra. Azt
gondolhatnánk, mi sem fontosabb a számára, mint hogy mielőbb Algériába
menjen a dzsihád nevében. Még sincs erre egyetlen példa sem egyetlen algériai
származású fiatal francia radikális esetében. Akkor viszont hová mennek?
Boszniába, Csecsenföldre, Afganisztánba, Kasmírba, New Yorkba, és általában
Nyugatra. Egyikük sem tér vissza a hazájába. Ez azonban azt jelenti, hogy
a Közel-Keletet egyáltalán nem tekintik az iszlám kultúra bölcsőjének és
olyan területnek, amelyet az új keresztesek megtámadhatnának és elfoglalhatnának.
Globális világban élnek, és nem tekintik a Közel-Keletet a hazájuknak.
Többségük, de legalább a felük európai nőt vett feleségül, aki
esetenként velük tart, a házasság és a család tekintetében modern mintákat
követnek. Éppen most jelentek meg a visszaemlékezései annak az embernek
a feleségének, aki megölte Massoud parancsnokot Afganisztánban. Ez egy
tunéziai származású belga nő. Brüsszelben áll éppen bíróság előtt. A könyvében
elmeséli, hogyan kötött házasságot, hogyan ment a férjével Afganisztánba,
hogyan éltek együtt a mudzsahedek és a tálibok között. Családi viszonyaik
teljesen modernek, cseppet sem patriarchális struktúrájúak. Ellenkezőleg,
elhatárolják magukat apáiktól és nagyapáiktól.
Térjünk rá az utolsó kérdésre: az iszlámhoz való megtérők növekvő
számára. A legutóbbi időkben felgöngyölített radikális hálózatokban kivétel
nélkül nagy az áttértek száma. Dzsamel Begel csoportjának, amelynek a tagjait
nemrégiben fogták el Franciaországban, mintegy egyharmada olyan emberekből
állt, akik áttértek az iszlámra. A muszlim országokban végrehajtott egyes
iszlamista terrorakciókat minden jel szerint konvertiták irányítják Nyugatról.
A tunéziai dzserbai zsinagóga elleni támadás egy olyan tunéziai rovására
írható, aki Tunéziában lakik ugyan, de egész családja Franciaországban
él, Lyonban. A francia rendőrség pedig éppen most tartóztatott le egy lengyel
nevű németet, aki áttért az iszlám hitre, és azzal gyanúsítják, hogy ő
a közvetítő a fiatal tunéziai és Bin Laden között. Richard Reid, aki megpróbált
felrobbantani egy brit repülőgépet, José Padilla, és az amerikai tálib,
John Walker Lindh mind konvertiták.
Bár abszolút számokban mérve ez nem sok, az iszlám hitre való
áttérés jelenségét mégis szimptomatikusnak látom. Franciaországban ez ma
mindenekelőtt a társadalom peremterületeire jellemző. Én ezt „tiltakozó
áttérésnek” hívom, mert olyan fiatal franciákat érint, akik nyomorúságos
életet élnek, és nemcsak materiális értelemben. Sokszor nem is annyira
anyagi nehézségekkel küzdenek, mint inkább morális és lelki nyomorban vergődnek;
kilátástalan, hogy munkát kapjanak, semmi esélyük a társadalmi felemelkedésre.
Van, hogy drogdílerek vagy autótolvajok, és a feketekereskedelem vagy a
fiatalkorú bűnözés miliőjében élnek. Azért térnek át az iszlámra, hogy
csatlakozzanak a militáns iszlamisták helyi csoportjához, ahol a barátaik,
pajtásaik, velük egykorúak vannak, akikkel egy házban laknak. Azért csatlakoznak
hozzájuk, mert tenni akarnak valamit, harcolni akarnak a rendszer ellen.
Európában a baloldali szélsőségesek időközben elhagyták a szociális
peremterületeket. Minden okunk megvan arra, hogy örüljünk az erőszaktól
sem visszariadó baloldali radikális szcéna ilyetén eltűnésének. Ám annak
megvolt az a funkciója, hogy összefogja és mederbe terelje a tiltakozási
ösztönt, amely sokszor szintén nemzedéki konfliktuson alapult. Mára ennek
vége. Ha ma Franciaországban egy 30 év körüli fiatalember, aki azelőtt
a proletár baloldalhoz vagy a maoistákhoz ment volna, vagy akár a francia
Action Directe-hez, az olasz Brigate Rossé-hoz vagy a német Rote Armee
Fraktionhoz, ma már nem talál baloldali szélsőséges mozgalmat, amelyhez
csatlakozhatna, de ha mégis erőszakkal akar harcolni a rendszer ellen,
akkor számára is csak egy minta kínálkozik: Bin Laden, a helyi iszlamista
hálózatok és a harcostársak. Mit csinál hát? Ugyanazt, amit a baloldali
radikálisok a 60-as években. Annak idején a nemzeti felszabadító mozgalmakhoz
lehetett csatlakozni. Elment az ember a Bekaa-völgybe, hogy megtanulja
a baloldali palesztinokkal, hogyan kell a kalasnyikovot használni, repülőgépeket
térített el velük együtt. Ma Afganisztánba megy, hogy Bin Laden követőivel
megtanulja, hogyan kell a kalasnyikovot használni, újra megtanulja, hogyan
kell repülőgépet eltéríteni, csakhogy a képzés időközben jelentősen javult.
Mitikus, messianisztikus és transznacionális felszabadító mozgalmak egész
gyűjtőmedencéjével van dolgunk, amelyek mind ugyanazt az ellenséget látják
maguk előtt, az imperializmust mint a kapitalizmus mai formáját.
Bin Laden harca végső soron egy olyan történelembe és egy olyan
mátrixba illeszkedik, amelyre sokkal erőteljesebben rányomta bélyegét a
Nyugat, mint a Közel-Kelet. Bin Laden emberei ma nem Egyiptomban ülnek,
nem Szíriában, nem Libanonban és nem Irakban. Kétszázezer emberrel indultak
a keresésükre. Nem találták meg őket. Nálunk vannak. Mert bár nem a mi
saját történelmünk termékei, de a történelmek összeolvadásának, a globalizációnak
a produktumai.
KARÁDI
ÉVA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
Ries, Julien (szerk.)
A szent antropológiája
A homo religiosus eredete és problémája
Typotex, 2003
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu