MOSZKVA – Amikor csecsen terroristák egy csoportja október 23-án este elfoglalta a Moszkvai Színházat a Dubrovkán, ahol éppen az „Észak-Kelet” című musicalt játszották, és ezzel több mint 800 embert ejtett túszul, alapjában véve csak egyetlen követelésük volt: „Véget vetni a csecsen háborúnak!”. A következő napon a terroristák elengedtek egyet a túszok közül, aki a többiek nevében felolvasott egy üzenetet azzal a követeléssel, hogy a háborúnak haladéktalanul vessenek véget. A rákövetkező napon, nem sokkal a színház ostroma előtt, a túszok rokonai a terroristák nyomására tüntetést rendeztek táblákkal, amelyekre az volt írva, hogy „Elég volt a háborúból!”.
A Stockholm-szindróma
Mintegy harminc éve történt, hogy terroristák egy csoportja Stockholmban
túszokat ejtett, akik olyannyira azonosultak túszul ejtőikkel, hogy fogva
tartóik mellett és az állammal szemben léptek fel. Ez után az esemény után
terjedt el a „Stockholm-szindróma” elnevezés. Olyankor használják, amikor
egy túsz hivatalos védelmezőjével, az állammal szemben egy bűnöző pártját
fogja.
Röviddel a színház elfoglalása után a moszkvai média közölte,
hogy a mobiltelefonokon folytatott beszélgetésekből arra lehet következtetni,
hogy a túszok támogatják a terroristáknak a háború befejezésére vonatkozó
követelését, és az állami hatóságokat kifejezetten arra kérik, hogy az
épületet semmiképpen se rohamozzák meg. Ebben az összefüggésben hozták
fel az államhatalom képviselői és néhány újságíró is a „Stockholm-szindróma”
fogalmát, ami túszoknak és terroristáknak egy traumatikus helyzet során
kialakuló cinkosságát jelöli. Mivel azonban Barajev és társai követelése
alapvetően a második csecsen háború lezárására korlátozódott, hamar kiderült,
hogy az oroszok ennél sokkal nagyobb számban szenvednek a „Stockholm-szindrómában”.
(Felmérések szerint ma honfitársaimnak több mint a fele van a háború befejezése,
a béketárgyalások megkezdése és az orosz csapatok kivonása mellett.) Én
magam is a Stockholm-szindrómában szenvedek, mégpedig krónikusan; már három
éve részt vettem egy háború elleni figyelmeztető tüntetésen, amelyre akkor
alig 200 ember jött el. A többiek apátiáját, reménykedését abban, hogy
„idáig ez nem ér el”, hivatalos részről egészségesnek találták, bár mindez
már felületes ránézésre is egészen másként vette ki magát. Személyesen
egyetlen olyan „patriótát” sem ismerek Moszkvában, aki kész volna maga
is részt venni a csecsen háborúban, vagy a fiát, fivérét, férjét vagy más
rokonát oda küldeni.
Ami a Kremltől nem messzire történik
Ezt a jelenséget „póthazafiságnak” szoktam hívni. Olyankor lép fel,
amikor valaki ellenséges érzelmekkel viseltetik egy másik nép iránt, de
ezért nem hajlandó az életét és az egészségét kockára tenni; ezt intézze
el valaki más, hivatásos katonatiszt, zsoldos vagy hadköteles. Azzal, hogy
kardcsörtető megnyilvánulásokra korlátozódnak, az így gondolkodó emberek
– és ezekből elég sok van Moszkvában – a csecsenek ellen irányuló, de ennél
sokkal bonyolultabb eredetű saját gyűlöletüket másokra ruházzák át. Nem
tudnám megmondani, milyenfajta szindrómában szenvednek ezek az emberek,
de mindenképpen hiba volna a lelki egészség mintaképeinek tenni meg őket.
Október 23-án leomlott a gát a viszonylag jómódú Moszkva – sűrűn
látogatott kaszinóival, éttermeivel, musicaljeivel és koncertjeivel, jól
táplált „jobb köreivel”, akik egyik kiállításmegnyitóról vagy könyvbemutatóról
mennek a másikra, lakosainak millióival, akik nem akarnak tudni a fővárostól
kétezer kilométernyire zajló háború brutalitásáról, amelyet az „antiterrorista
hadművelet” eufemizmusába burkolnak. Ez a gát leomlott, és egy darabka
Csecsenföld váratlanul láthatóvá vált. A tudósító újságírók egyre-másra
felháborodottan ismételgették, hogy a terroristák által elfoglalt színház
5 kilométernyire van a Kremltől. Kórusban hangoztatták, mint egy esküt,
ezt a megállapítást a terrorcselekmény helyszínének Oroszország hatalmi
központjához való földrajzi közelségéről. Utóvégre ez nem egyszerűen Moszkvában
történt, hanem csupán néhány kilométerre attól a helytől, ahol Putyin elnök
található. Valamilyen oknál fogva a Kreml, ahol Csecsenföld és a két háború
ügyében az alapvető döntéseket hozták és hozzák majd ezentúl is, paradox
módon e döntések következményeivel kapcsolatos támadásokkal szemben különösen
felvértezettnek számít.
A moszkvai túszszedés éppen erre az irracionális meggyőződésre
mért csapást, ami mélyen megrázta a főváros számos lakóját. Ugyanakkor
nemigen zárkózhatunk el Dmitrij Alekszandrovics Prigov, a költő álláspontjától
sem, aki úgy véli: „Ha megpróbáljuk a történteket valamivel józanabbul
szemlélni, azt kell kérdeznünk, hogy lehet, hogy ez eddig nem történt meg.
Végül is elég nagy volt az ilyesfajta események valószínűsége már a második
csecsen háború megkezdése óta.” De a kérdést másként is fel lehet tenni:
Lehet, hogy a saját biztonságba vetett hit irracionalitása, az a vélekedés,
hogyőket nem érinti mások, a csecsenek tragédiája, ez volt az alapja annak
a sokkos állapotnak, amit a moszkvaiak október 23. után átéltek? Lehet,
hogy ha, mint Prigov javasolja, „valamivel józanabbul” szemléltük volna
a dolgokat, nemcsak a moszkvai túszdrámára, de egyáltalában a csecsen háborúra
sem került volna sor. Sajnos polgártársaink többsége 1999-ben és 2000-ben
is fontosabbnak tekintette, hogy fenntartsa a saját biztonságába vetett
hitet a hadiállapot mellett is, hogy kívülre exportálja az erőszakot, és
így ússza meg a bumeránghatást.
Ezért aztán a közvélemény és a média nem egy metafizikai, hanem
egy inkább technikai kérdést intézett az államhatalomhoz: Hogy juthatott
be Moszkva központjába ilyen hatalmas mennyiségű harcos, fegyver és robbanóanyag,
holott már az ún. „antiterrorista hadművelet” negyedik évében vagyunk (amelynek
során, ha a tábornokainknak hinni lehet, majdnem minden harcos elpusztult,
megsemmisült vagy átállt az orosz harci erők oldalára)? Hová tették a szemüket
a belső titkosszolgálat és a belügyminisztérium szervei? Hogy engedhették,
hogy ilyesmi megtörténjen?
Így hangzottak a kérdések, amelyeket az események utáni első
órákban intéztek az illetékes biztonsági szervekhez. Válasz nem érkezett;
ezzel szemben Putyin elnök az illetékes miniszter jelenlétében egy másik
kérdést tett fel: hogyan kell reagálni a nemzetközi terrorizmus kihívására,
amelynek az USA, Indonézia és más országok után immár Oroszország is áldozatul
esett?
A csecsenek a túszszedést ezúttal tényleg „iszlámista fundamentalista”
módon stilizálták, és céljaikat az arab „al-Dzsazíra” tévéadón keresztül
jelentették be, amely Bin Laden és az Al-Qaida más tagjainak nyilatkozatait
is sugározza, a csecsen terroristanők arab nőknek voltak öltözve, és a
terroristák vezérének, Movszar Barajevnek az üzenetei a palesztin öngyilkos
merénylők búcsúleveleinek szelleméhez igazodtak. Ez feltehetőleg a csecsen
szeparatistákat finanszírozó körök kívánságára történt így. Mindennek ellenére
a terroristák minden követelése a csecsen háború befejezésére koncentrálódott,
és az épület elfoglalása maga is pontos mása volt a Buggyonnovszkban és
Pervomajszkban elkövetett hasonló akcióknak, és alapvetően eltért a moszkvai
lakóházakkal szembeni 1990-es robbantásoktól és a 2001. szeptember 11-i
támadástól Amerikában. „Valóban egy és ugyanaz a szervezet volna – teszi
fel a kérdést Alekszander Minkin újságíró –, amelyik először háztömböket
röpít a levegőbe, hogy kirobbantson egy háborút, aztán meg túszokat ejt,
hogy véget vessen neki? A kézírás mindenesetre teljesen eltérő.”
A moszkvai terrorakció ezen túlmenően a közismert minta szerint
zajlott: előkészület (a művelet titkos szakasza); egy ismert katonai parancsnok
egy nagyobb egysége túszokat ejt nagy számban; a követelések bejelentése;
a túszokkal szembeni brutalitás és ugyanakkor az orosz hatóságokkal való
tárgyalási készség tanúsítása, és így tovább. Az ilyesfajta terrorizmus
„csillagórája” Zamil Basszajev telefonbeszélgetése volt Viktor Csernomirgyin
miniszterelnökkel 1995-ben, amit a Basszajev-csapat diadalmas visszatérése
követett Csecsenföldre és a hadműveletek felfüggesztése.
Movszar Barajev egysége, amelyik a színházat foglalta el a Dubrovkán,
láthatólag nem számolt az új rezsim logikájával, amely nem hajlandó a terroristákkal
tárgyalásokba bocsátkozni, és már a túszejtést követő harmadik napon elrendelte
a rohamot, ami 50 csecsen harcos és több mint 120 túsz életébe került.
A hatalom logikája
A rohamot igyekeztek eleinte rendkívüli sikernek beállítani, amikor
azonban kezdett kirajzolódni a túszok körében elszenvedett veszteség mértéke,
már sokkal szerényebben értékelték. A kérdések viszont halmozódtak: miért
nem vették fontolóra a tárgyalások lehetőségét? Miért nem fogták el Barajev
egységének tagjait, akik a gáz hatására eszméletlenné váltak, miért kellett
őket mindjárt kivégezni? Hogy van az, hogy a túszok kivégzése szolgált
indokul a roham elkerülhetetlenségére, holott a terroristák a szemtanúk
nyilatkozatai szerint nem hajtottak végre kivégzéseket? Ki felelős azért,
hogy a túszok a roham után nem kapták meg időben az injekciókat az ellenanyaggal,
ami megmenthette volna az életüket? Miért tartották titokban a bevetett
gáz összetételét a kezelőorvosok előtt, miért kellett ezzel további emberéleteket
veszélyeztetni? Hogyan fordulhatott elő, hogy a különleges osztag átengedett
két ittas személyt (egy férfit és egy nőt) a biztonsági kordonon a színházterembe,
ahol aztán a terroristák lelőtték őket?
Végül az a benyomás erősödött meg, hogy a különleges egységek
sokkal brutálisabb forgatókönyv szerint jártak el, mint amire a terroristák
számítottak. Barajev és társai minden adandó alkalommal azt ismételgették
imamalomszerűen: „A mi halálraszántságunk erősebb, mint a ti élnivágyásotok.”
Mivel lehet akkor magyarázni, hogy nem robbantották fel magukat a túszaikkal
együtt, bár (ebben mindenki egyetértett) lett volna rá elég idejük? Mert
abból indultak ki, hogy az orosz államhatalom nem volna hajlandó ennyi
túsz (köztük külföldiek) életét kockáztatni? De a döntéshozók orosz részről
nemcsak azt a kockázatot vállalták, hogy megrohamozzák a színháztermet.
Nem, a roham után még továbbra is valami felfoghatatlan kegyetlenséget
tanúsítottak, mintha azok az emberek, akiket hivatalosan „tökéletesen ártatlannak”
nyilvánítottak, akiket azonban ezekben a napokban megfertőzött a „Stockholm-szindróma”,
a legyőzött ellenség cinkostársai volnának, míg megmentőik számára – akárcsak
a szovjet időkben – már nem az ő életük, hanem egy államtitok megőrzése
volna a legfőbb érték. Ebben a légkörben az orvosoknak azt az érthető kérését,
hogy megtudják pontosan, mivel is mérgezték meg a pácienseiket, úgy fogadták,
mint megengedhetetlen beavatkozást a titkosszolgálatok illetékességi körébe.
Így aztán az a hatás kellett hogy kialakuljon, hogy a rendkívüli
bevetés fő célja a Dubravkán a terroristák megsemmisítése volt, akikkel
– a buggyonnovszki esettől eltérően – egyáltalában nem akartak tárgyalni.
Ebben nem egyes személyek szeszélyét kell látni, hanem olyen vonást, ami
Putyin Oroszországát a Jelcinétől megkülönbözteti. Éppen a második
csecsen háború vetette meg ennek az új rezsimnek az alapjait. Vlagyimir
Putyint mint egy „erős kéz” megtestesítőjét választották meg elnöknek,
aki arra van hivatva, hogy pacifikálja Csecsenföldet, és helyreállítsa
a rendet Oroszországban. Különösen az volt kényelmetlen ennek a rezsimnek
a számára, hogy a terroristák követelésében nem volt semmi rendellenes,
és az oroszok számottevő része hallgatólagosan osztozott ezekben a követelésekben.
Ha a csecsenek pénzt, kábítószert, szabad eltávozást követeltek volna egy
harmadik országba, vagy akár orosz börtönökben fogva tartott társaik szabadon
bocsátását, az sokkal kevésbé lett volna átütő erejű. Az a tény azonban,
hogy követelésük mások kimondatlan kívánságának adott hangot, az új államhatalom
legsajátabb logikáját fenyegette, és ezért gyors és brutális választ váltott
ki.
Más szóval: önmaga fenntartása és újratermelése szempontjából
a rezsim teljesen következetesen járt el, amit a túszmentés vállalkozásáról
nem lehet elmondani. Tárgyalásokat a terroristákkal kizárólag olyan politikusok
folytattak, akiknek egyáltalán nem volt erre hivatalos felhatalmazásuk;
akiknek a lehetőségei a dráma második napjának vége felé kimerültek. A
roham elkerülhetetlenné vált. A nyilvános politika eszközeit csak azért
vetették be, hogy időt nyerjenek, ami jól jellemzi a nyilvános politika
jelenlegi állapotát Oroszországban. Ilyen körülmények között senki nem
is álmodhat arról, hogy a következő választásokon talpon maradhat Putyin
mellett.
A moszkvai túszdráma folyományaként úgy áradtak a radikális intézkedések,
mint egy bőségszaruból. A hadsereget, amint az elnök bejelentette, a NATO-val
való konfrontációról átállítják a nemzetközi terrorizmus elleni harcra
(anélkül, hogy a hadsereg tudná, hogy is kellene ezt foganatosítani); a
2003-as költségvetésében a terrorizmus elleni harcra szánt összegeket drasztikusan
megemelték; figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy a terrorizmusnak nincs
nemzetisége, a belügyminisztérium szervei ujjlenyomatot vettek minden csecsentől;
Dánia amiatt, hogy nem volt hajlandó betiltani Koppenhágában a csecsen
világkongresszust, a leghevesebb támadások céltáblájává vált; korlátozzák
a sajtószabadságot az antiterror-hadműveletekre vonatkozó beszámolók esetében;
egy olyan törvényt bocsátanak ki, amely megtiltja, hogy a megölt terroristák
tetemét kiadják a hozzátartozóknak.
Az október 23-26-i események kiélezték egy olyan állam belső
ellentmondásait, amely egyszerre igyekszik tekintélyelvű rendőrállam és
szabad piacgazdaság lenni, a külvilág felé nyugatbarátnak mutatkozik, miközben
befelé gyakorlatilag felszámolja a sajtószabadságot. A túszszedés után
Putyin csaknem szó szerint idézte W. Bushnak a terrorizmusra mint újfajta
fenyegetésre vonatkozó szavait, és a hivatalos médiában polgárjogot nyert
az izraeli különleges egységeknek kompromisszumokról hallani sem akaró
módszereire mint példára való hivatkozás. Válasz nélkül maradt a kérdés,
hogy vajon az orosz lakosság szeretné-e azt, amit Izrael polgárai kénytelenek
hosszú ideje végigcsinálni, a napi rutinná vált bombatámadásoktól és orvlövésektől
való rettegést.
Ezek a napok felrázták Oroszországot. Most már nemcsak Csecsenföldet
kell pacifikálni. Az államhatalom a nekiszegezett kérdések közül egyet
sem válaszolt meg, amit az állampolgárok felháborítónak kell hogy találjanak.
A hatalmon lévők úgy viselkednek, mint egy papi kaszt, amely úgy tesz,
mintha jobban ismerné az egyszerű hívek érdekeit, mint ők maguk.
Abszolút ártatlanság
A sajtóban és a televízióban a túszokkal kapcsolatban folyton az „abszolút
ártatlan” szófordulatot használták. Nyilvánvaló, hogy az „Észak-Dél” musical
nézőinek túlnyomó többsége nem vett részt a csecsenföldi katonai összetűzésben
– ebben az értelemben kétségtelenül ártatlanok. De ezek közül az emberek
közül, honfitársaink közül – a gyerekeket leszámítva – senki sem abszolút
ártatlan, mivel a háborút éppen azzal a felhatalmazással folytatják, amit
ők adtak az államhatalomnak az 1999-es és a 2000-es választásokon hallgatólagos
(vagy kifejezett) beleegyezésükkel. Ha a túszok abszolút ártatlanok volnának,
a terroristák tettei a legelvetemültebb értelmet is nélkülöznék, és nem
lehetne belátni, hogy ez a túszejtés miért talált olyan erős visszhangra
a lakosság körében.
A második csecsen háború mindhárom évét abban a tudatban éltem
meg, hogy már rég nem vagyok a legkevésbé sem ártatlan, bár nem szavaztam
sem az Egységpártra, se Putyinra, és részt vettem 2-3 háborúellenes tüntetésen,
amikor még nem szorult ki egészen a figyelem előteréből. De én is úgy éltem
5 kilométernyire a Kremltől, mintha egyáltalán nem folyna az országunkban
háború; mint polgártársaim többsége, én sem vettem tudomást a tisztogatásokról,
a menekülttáborok, az átmeneti táborok nyomoráról és a mindkét részről
elkövetett bestiális kegyetlenségekről. Hallottam ezekről nyilván, de úgy
viselkedtem, mintha mindehhez nem volna semmi közöm. Bebeszéltem magamnak,
hogy úgysem tudok semmin változtatni, nem tehetek mást, mint hogy hallgatok.
Hasonlóan érzik ezt mostanában sokan. „Nekem úgy tűnik – írja
Natalja Zotyikova Pétervárról az Izvesztyijában –, hogy ami Moszkvában
történt, büntetés a kettős könyvelésért, amelynek logikája szerint különböző
emberek élete különböző értékű, a vonakodás miatt, hogy utánanézzünk
az olyan szavak valódi értelmének, mint „tisztogatás”, „menekült”,
„sátortábor” vagy „ellenőrzési pontok” képviselőink vérszomjas handabandázásában
valamiféle magasabb célokról (miközben az ő gyerekeik nem a lövészárokban
tengődnek , hanem gondos felügyelet mellett Angliában, Svájcban vagy Amerikában
tanulnak) a biztonságosnak látszó, dúskáló moszkvai életben.” „A túszok,
ha nem állnak hivatásuknál fogva a hadsereggel vagy a milíciával kapcsolatban,
nem tudják – így kontrázik neki Tatjana Szaharova –, hogy milyen nagyok
a veszteségek a csecsenek körében, milyen bestiális bűnöket követ el a
mi orosz hadseregünk. Bármikor hajlandó volnék részt venni (nem csak most)
egy „Legyen vége a csecsen háborúnak!” tüntetésen. Bűn azt állítani, hogy
egy ilyen tüntetés a terrorizmusnak tett engedmény volna. Nem az volna,
hanem nagyon sok teljesen normális orosz ember akaratának kifejezése.”
Számtalan ilyen és ehhez hasonló megnyilvánulás volt ezekben a napokban
Oroszországban.
A helyzet tehát paradox. A túszok egyrészt a terroristák abszolút
ártatlan áldozatának vannak nyilvánítva, másrészt állítólag a „Stockholm-szindrómában”
szenvednek, és a hatóságoktól olyan „természetellenes” dolgot kérnek, hogy
vessenek véget a háborúnak. A „Stockholm-szindróma” állítólagos járványa
hamar átterjedt a túszok rokonaira, akiknek a hatóságok kénytelenek voltak
megengedni, hogy összegyűljenek a Vörös téren, és a terroristák felszólításának
megfelelően a második csecsen háború befejezését követeljék. Amikor a feleségemmel
odaértünk a tüntetés színterére (a Vaszilij-katedrálissal szemben), már
nem volt ott senki a túszok rokonai közül, a mintegy száz még ott tartózkodó
emberből minden harmadik újságíró volt. Régről ismert kép. Ha ezerszer
többen lettek volna ott, gondoltam, nem merték volna ostrom alá venni az
elfoglalt színházat. Mark Rozovszkij, az ismert színházi rendező, akinek
kiskorú lánya ott volt a túszok között, arra kérte a jelenlevőket, oszoljanak
szét minél hamarabb, ne ingereljék az államhatalmat. Láthatólag felfogta,
hogy a lánya sorsa nemcsak a terroristáktól függ, hanem azoktól is, akik
meg akarták semmisíteni a terroristákat. Az a jog, hogy a mozgékony tévékamerák
előtt a háború befejezésére szólíthasson fel, megillette volna nemcsak
állampolgárként, hanem az egyik túsz apjaként is. Mint ilyet azonban állítólag
megfertőzte a „Stockholm-szindróma”, miközben valójában az orosz államhatalom
nevében hajtott végre egy ügyes megtévesztő manővert. Ebben csak az az
elszomorító, hogy ez esetben a terroristák a hatalom engedélyével próbálták
elérni, hogy kimondják, amit a józan emberi ész parancsol, méghozzá egy
nagyon kevéssé félreérthető kontextusban.
Az erőszak eszkalálódásának spirálja
Ezzel a legutóbbi moszkvai tragédiával kapcsolatban Michel Foucault
Felügyelet és büntetés című könyvének eleje jutott eszembe, ahol a lehető
legrészletesebben taglalja Damiens 1757-es kivégzését, aki XV. Lajos ellen
próbált merényletet elkövetni. Damiens kétségtelenül államellenes bűnöző
volt, de az a mód, ahogy vele leszámoltak, aránytalan volt, és szimbolikus
kegyetlenséggel bírt; testét megsemmisítve a királyi hatalom kinyilvánítja
azt a jogát, hogy alattvalói szándékai felett ítélkezzék. Elriasztja őket,
ragaszkodik ahhoz a jogához, hogy megfossza őket az életüktől – egy olyan
joghoz, amit a király személye alapoz meg. Az uralkodó életére törő merényletet
tervezni annyi, mint főbenjáró bűnt elkövetni, ami maximális megtorlást
kíván. „Mit számít, ha ártatlant talál!” Vajon szeptember 11-ével nem vált-e
a nemzetközi terrorizmus egy újfajta főbenjáró bűnné, ami maximális megtorlást
kíván?
A moszkvai túszszedést az állam képviselői azonnal úgy értelmezték,
mint Putyin elnök és hatalmi apparátusa elleni személyes kihívást, mint
támadást a rezsim szuverenitása ellen. Egy ilyen értelmezés láttán Putyinnak
a terroristák minden áron való megsemmisítését kellett akarnia. Ebben az
értelemben nyilatkozta a színházi központ elleni rohamban résztvevő egyik
operációs egység katonája: „Úgy döntöttünk, hogy nem akarjuk a terroristákat
élve elfogni”, mintha ez az ő kompetenciájába tartozna. Megpróbálták a
terroristákat a vad természet szintjére lenyomni, „vadállatoknak” nyilvánítani,
„eltaposni”, követeléseiket semmibe venni, arra kényszeríteni őket, hogy
még embertelenebbül viselkedjenek, mint ahogy szándékukban állt.
A roham után a tévében alaposan végigpásztázva megmutatták a legyőzött
ellenség hulláit, a nőkét is, a terrortámadás vezetőjének, Barajevnek a
holtteste mellett egy nyitott üveg Henessey konyak állt. (Kiderült, hogy
ez amolyan névjegye az Alfa-egységnek; ennek a kommandónak az egyik
parancsnoka lőtte őt agyon.) Kételkedem az ilyen elrettentések hatékonyságában;
inkább az odaveszettek heroizálásához járulnak hozzá, legalábbis a saját
hazájukban.
A szovjet korszakban tengeralattjárók süllyedtek el, repülőgépek
zuhantak le, atomhulladék-tárolók robbantak fel – mindezt eltitkolták évtizedeken
keresztül. Az odaveszettek rokonait kényszerítették, aláírásukkal kötelezzék
magukat, hogy nem adják tovább az államtitkot, amivé fiuk, apjuk vagy férjük
halála vált. A mai körülmények között persze lehetetlen volna reprodukálni
ezt a logikát, a mai Oroszország már nincs annyira hermetikusan elzárva
a külvilágtól, és nemcsak azért, mert a túszok között sok volt a külföldi,
hanem a sokkal fejlettebb információs infrastruktúrának köszönhetően sem.
A terroristák nem fogták fel, hogy Csecsenföld közvetlenül a
Kreml falain kívül kezdődik, hogy egy moszkvai lakos élete vagy az orosz
főváros egy külföldi vendégének az élete még ha információs-technikailag
védettebb is, az orosz államhatalom szemében önmagában nem értékes. A terroristák
nyilvánvalóan túlbecsülték a különbséget, ami ennek a rezsimnek az ő csecsen
honfitársaikhoz és Oroszország többi polgárához való viszonyában (akár
az olyan privilegizáltakhoz is, mint a moszkvai lakosok) fennáll. Ez az
állítólagos különbség ezen felül inkább múlt a fővárosi információs rendszer
fejlettségén, mint az állami szervek jóindulatán. A rezsim minden rendelkezésére
állót elkövetett azért, hogy a polgárait félrevezesse. Az egyik kórház
orvosának a nyilatkozata, ahová a túszokat szállították, példa erre a dezinformációs
politikára: Ha hinni lehet neki, akkor a túszoknak nem az ismeretlen gáz
hatása miatt kellett meghalniuk, hanem a túszul ejtők rossz bánásmódja
miatt, a roham során pedig nem került sor különleges eszközök bevetésére.
Az a kategorikus kijelentés, hogy eltűnt személyek pedig nincsenek, szintén
eléggé emlékeztet a szovjet időkre.
A túszdráma következtében kiéleződött problémák forrása 1999
őszére megy vissza, amikor az ál-piacgazdasági reformokban csalódott és
felőrlődött oroszok a nekik juttatott szabadságot a titkosrendőrség által
kontrollált államra ruházták át, amelynek jelképévé Putyin elnök vált.
Hogy az orosz állam ma inkább egy hatalmas magánvállalkozás, semmint egy
szovjet típusú kollektivista intézmény, ez a polgárokban nemigen tudatosult.
Ennek a gigantikus magánvállalkozásnak a magánérdekeit közérdekké nyilvánították
– egy olyan magánvállalkozásét, amelynek egyáltalán nem állt szándékában,
hogy visszaadja az oroszoknak „a reálszocializmus előnyeit” (a teljes foglalkoztatottságot,
a stabil rubelárfolyamot, a nagyhatalmi státust, stb.). Még ha ezt akarta
volna, bizonyára akkor sem lett volna rá képes. Így aztán ez az új államhatalom
legfeljebb imitálni tudta a szovjet sztereotípiákat, amelyek mögött ma
új tartalom húzódik meg, és a társadalmat azzal tudta összekovácsolni,
hogy egy új ellenségképet teremtett.
Az események után új törvényt bocsátottak ki arról, hogyan tájékoztathat
a média a terrorizmusellenes műveletek végrehajtásától, amiben sokan a
sajtószabadság további korlátozását látják Oroszországban. A tévé elsősorban
az olyan túszszedések médiaábrázolását tartja szem előtt, mint a buggyonnovszki,
a pervomajszki és a moszkvai eset. De az ilyesfajta terror aligha fog folytatásra
találni a mai Oroszországban. Inkább az a veszély fenyeget, hogy a
terrorizmus sokkal személytelenebbé válik (az 1999-es orosz robbantások
és a 2001-es amerikai támadás stílusában). Olyan terrorizmus lesz ez, amely
nem tesz fel kérdéseket, nem lép fel politikai követelésekkel, és nem tesz
lehetővé tárgyalásokat.
A moszkvai túszejtés egyedülállósága abban áll, hogy nemcsak
a terroristák fokozták radikalizmusukat azzal, hogy az orosz főváros központjában
hajtottak végre egy akciót. De az államhatalom is olyan leckét adott radikalizmusból
az események háttérben álló mozgatóinak, amit azok nem fognak elfelejteni.
A csecsen kérdés az erőszak olyan eszkalációs spiráljába lépett, ami semmi
jót nem ígér a konfliktus egyik oldalán sem.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu