KISS NOÉMI
Paróka
- a nõ és az írás -
1. [thesis]
Miért ír egy nõ? Miért, ki tiltja meg neki,
hogy írjon? Azt hiszem, eddig csakis olyan nõk érdekeltek,
akik írnak. Ha találkozom egy nõvel, megismerkedünk,
rögtön megkérdezem, ugye írsz? Ahogy egészen
különbözõ nõkkel találkoztam eddig,
úgy egészen különbözõ nõket
láttam már írni. A nõk, sokan azt hiszik, tükör
elõtt írnak. Belenéznek a tükörbe, meglátnak
egy nõt, és írnak róla. Minden nõben
magukat látják. A nõk, akikrõl nõk írnak,
akkor saját maguk volnának. Szerintem ez nem igaz. Aki így
ír, vagy nem nõ, vagy nem a nõrõl ír.
Vagy észre sem veszi, hogy a nõ nem mindig magáról
ír.
A nõk különbözõ pozíciókban
írnak. Éppen úgy, ahogyan ezerféleképpen
szeretkeznek. Ahány szerelmi együttlétük volt életükben,
annyiféle szöveget hoztak létre. A nõk sokkal
több mozdulatra képesek írás közben, mint
azt feltételeznénk. Az egyik nõ, aki ír és
láttam õt írni, terpeszben ír, a lába
közé veszi a papírt és a szõnyegen ül
írás közben, nagyokat sóhajt, olyan az arca,
mintha sóvárogna valaki után, pedig csak egy jól
sikerült írásra áhítozik. A terpeszében
születnek meg a mondatai. A jó mondatnál elõrehajol
és a rossznál hirtelen összezárja a lábát,
úgy, ahogy mások a szájukat. Van egy barátnõm,
aki például azt mesélte, hogy számára
az írás éppolyan szenvedés, mint amikor kisfiát
a világra hozta. Olyan élmény neki az írás,
mint a szülés. Általában négykézlábra
ereszkedik, mikor érzi, az írása vége felé
jár. Utána napokig alig tér magához. Meghúzódik
a csuklója és izomláza lesz az írástól.
Folyton arra a mozdulatra emlékezik, ahogyan írt és
nem arra, amit létrehozott vagy ami kijött belõle. De
olyan valakit is ismerek, akinek fáj az írás. Igaz,
még sosem írt a boldogságról. Õ az a
típus, aki rögtön mindent meg szeretne írni, ha
vásárol egy füzetet a papírboltban, nem tudom
róla lebeszélni, hogy csak arra az egy férfira koncentráljon,
akirõl írni szeretne. Mert arról, hogy ne csak a férfiakról
írjon, már meg sem próbálom lebeszélni.
Írásai szeszélyesek és csapongóak, sok
szóismétlés, elcsépelt, érzelmi frázis
van bennük. Olyanok a szövegei, mint a mézzel teli hólyagok.
Áradnak a semmitmondó szavak, aztán
úgy durran
el a végén az írása, mintha belevágtak
volna. Elfelejti lezárni, nem teszi ki a pontot, vagy meg sem jelenik
benne a másik ember, akirõl írni akart. Egyszerûen
nem tudja megírni a világot és az érzéseit.
Szia, mondom neki magamban, te nem leszel soha írónõ,
s szar alak vagyok, mert neki persze, a szemébe nem merem megmondani.
Egyszer egy nõt, aki régóta írt és
díjat is kapott, figyelmeztettem, hogy bújjon ki a bõrébõl,
hogy szedje össze magát, ha továbbra is írni
akar, ne csak magát figyelje, és ne nézzen az elõszobában
a tükörbe, és jaj, ne sírjon mindig írás
közben. Ez az utolsó mondatom hazugság volt, de hiába,
amikor elkészül, mindig fércmûvet ad ki a kezébõl.
Más kérdés, hogy a barátai körében
sikere van. Nem szeretem az írásait, de nem merem neki megmondani,
mert megsértõdik. Aki ír, annak pedig sosem szabad
megsértõdnie. Legalább egy nõben bízzon,
abban, aki benne lakik. Ennek a nõnek a hangját, mellét,
szavait, testét kívülrõl kell fújnia.
Az író nõnek tudnia kell, hogy minden porcikáját
minden pillanatban hogyan használja. Ahogy egy szép modell
öltözik, olyan pontosan és vonzóan kell írnia
egy nõnek. Bármikor minden egyes szavával bárkit
csábítson el, tehát a szavak erotikus természetét
kívülrõl illik ismernie.
Még mindig ugyanaz a nõ jut eszembe írás
közben. Nem érti, miért vannak kudarcai a szeretõjével,
s hogy az írás miért nem pótolja a szeretõit.
Mert mindent belepakol, a saját életét, kudarcait,
a meg nem kapott férfiakat és nõket, ékszereket
és rongyokat, házat, autót, felhõket és
napfényt, utazást, mindent ugyanabba a férfifigurába
rak. Az összes megtiltott maszturbálását szeretné
velünk megosztani. Azt hangoztatja, az írás terápia,
az angol romantikus regények lapja pedig számára péniszpótlék.
Milyen felszínes író, álszent, gondolom, mikor
a szemébe nézek, látom a ferde rúzst a száján,
a gondatlanul felvett, átlátszó melltartóját,
a lecsúszott pántját, kicsi, befelé forduló
mellét és rögtön egy tragikus anekdota jut róla
eszembe. Õt, mármint ezt a nõt, sosem írom
meg, félek, akkor többé nem találkozik velem,
rám haragudna a saját hibái miatt. Az író
nõk ilyen kegyetlenek. Mégis, az õ történeteikre
feltétlen szükség van az íráshoz.
Egyszer pedig találkoztam valakivel, igaz, nem Magyarországon,
hanem Krakkóban, aki sosem szeretkezett, csak írt róla.
Több ezer oldal volt a polcán, tele szerelmi történetekkel,
sötét alakokkal, betyárokkal, pincérekkel, fiatal
fiúkkal, szép és alacsony, gnóm és buta,
erõszakos és kiállhatatlan, hiú és nárcisztikus
alakok éltek a vitrinjében, meztelenek voltak és felállt
a nemi szervük. Volt, akinek folyt a szájából
a nyál, miközben behatolt az elbeszélõnõbe,
és olyat is láttam a lapon, akibõl negyed órán
keresztül folytak az ivarsejtjei a lepedõre. Egy boldog nõ,
aki írta õket. Egyiket sem szerette, de aki egyszer beléhatolt,
többé nem feledte a behatolás könnyedségét,
az írónõ puha, lágy és szenvedélyes
poklát, azt a rózsaszín poklot, amit a lába
között hordott. Nem tudom, mi a boldogság, de õ
azt mondta nekem, hogy a boldogság az írásban van,
nem a valóságban. Mesélte, hogy a fantáziát
semmilyen diktatúra nem tudja legyõzni, s szerinte a hímvesszõ
pótolja a kardot, a háborút és az unalmas hétköznapokat.
Ez a nõ egyáltalán nem szeretett élni, csak
írni szeretett. Ettõl volt õ a világ legboldogabb
nõje.
A legszebb nõ, akit egyszer írni láttam egy bõrkötéses
füzetbe, azóta már Londonban él. Õ mondta,
hogy a füzete a szíve helyett van. Ami a szívét
nyomja, bevési a füzetébe. Nem értettem vele
egyet. Szerintem egy nõnek nem a szívérõl kell
írnia és nem is a testérõl, hanem más
nõkrõl. Ezt megfogadta, és írt tovább.
Azóta nem találkoztunk, de már két regényét
láttam, az egyik Afganisztánban játszódik,
a másik Kongóban. Sosem olvastam õket. Néha
felnyitom a kötetét egy könyvesboltban és a hátsó
borítón megnézem az arcképét, izgulok
és kíváncsian várom, vajon még mindig
olyan szép-e, mint az elõzõ alkalommal. Ilyenkor arra
gondolok, hogy egy férfi, éppúgy ahogy én,
sosem olvassa a könyvét, csak megnézi a fényképét.
Minden nap gondolok rá, és ha van egy kis szabad idõm,
elmegyek a boltba, ahol lehet kapni a könyveit. A szívét
is keresem, de egyik mondatában sem találom. A csúnya
nõk, és a jelentéktelen nõk, ilyet nem tudnak
írni. De õket könnyebb végighallgatni. Azóta
megbántam, hogy valaha láttam a bõrkötéses
füzetét, mert a szíve sosem lett az enyém.
A nõkben nincsen semmi közös. Egyszer találkoztam
olyan nõvel, aki nem tudott írni. Gyerekkorában írónõ
szeretett volna lenni. Késõbb megjelent egy könyve,
amit senki sem olvasott, ezért többé nem írt.
Tõle tudtam meg eddig a legtöbbet az írásról.
Az egyetlen igazi írónõ, aki bebizonyította
nekem, mert pontosan tudta, látta és részletesen elemezte,
hogy õ miért rossz írónõ. Õ volt
a tehetségtelenség apoteózisa és ezt senkitõl
sem szégyellte, akivel beszélgetett. Bárkinek odaadta
magát. Úgy feküdt le férfiakkal, hogy az olvasójává
tette õket, elolvasták a verseit, pedig tudták, milyen
rosszak, de így lefekhettek vele újra. Aztán elárult
néhány trükköt. Sok írónõ
fél tõle. Az írónõk félnek a
tehetségtelen nõktõl, pedig szerintem az írónõ
csakis azoktól a nõktõl tanulhat, akik írnak,
de nem tehetségesek.
A legjobb elbeszélést, amit valaha olvastam, azt is nõ
írta. Méghozzá egy tanárnõ. Lapokat
vágott szét, ráírtunk szavakat - persze mondanom
sem kell, hogy csak lányok jártunk a magyar fakultációra
-, és õ ezekbõl a szavakból a következõ
hétre írt egy elbeszélést. A következõ
szavak voltak az írásában: szerelem, szerelem, szerelem
és Don Juan. Négyen jártunk az órára.
Nem az elbeszélés volt lényeges, még csak nem
is a tanárnõ tolla, a szavak, vagy ahogy kiegészítette
a mi szavainkat, hanem az írás abszurd körülménye
és a téma sivársága. Ekkor határoztam
el, hogy soha nem írok a szerelemrõl, vagy legalábbis
a szót sosem írom majd le. Mégis folyton róla
írnak a nõk. Nincs mit tenni, ez van, ez a kibaszott szerelem.
Tudok egy nõrõl, aki Magyarországon a háborúban,
a fronton tanult meg írni. De csak ötven évvel késõbb
tudta leírni az írást, ami a fejében volt.
Arról írt, hogyan erõszakolták meg és
hogy kik törték el a gerincét. Az írását
megelõzte az élete, és a mondatait eltakarta a hallgatása.
Ez a nõ korábban, amíg nem írt, tudott
írni a szerelemrõl, ma már aligha. Azok a nõk,
akik hallgatnak, éppúgy írnak, mint azok, akik mindent
megírnak. Akin ruha van, sokkal többet sejtet, mint aki mindenét
kiteszi. Ezt a nõt ma bárki megláthatja meztelenül,
ha elolvassa a regényét.
Egyszer, távolról, egy temetõben, láttam
halott nõt írni. Elõvette a ceruzáját,
kimászott a kriptából és a sírköre
írta mindannak az ellenkezõjét, amit róla beszéltek
a faluban az emberek. Írt a tanárairól, a gyerekeirõl,
a konyhájáról, a papról, a szeretkezéseirõl,
a pénzrõl, arról, hogyan csalta meg a férjét
és hogyan vétkezett Isten ellen, de a legtöbbet arról
írt, amit egész életében hiányolt az
életébõl, hogy leírhassa a kredencén
egy papírlapra a vágyait és azt valaki észrevegye.
Úgy érezte, õt sosem vették észre és
mégis, annyi gonoszságot összehordanak az életérõl.
Mikor befejezte, visszamászott a sírba. Másnap a plébános
észrevette a betûket a sírkövön, visszament
a parókiára radírért és letörölte,
amit a nõ írt.
[...]
Egy nõ van, aki szerintem nem ír. De õ sem létezik,
csak kitaláltam. Õ fényképész és
sokat utazik, nincs ideje írni. Városról, városra
jár, még egyetlen férfi sem bírta vele ki sokáig.
Nem tudok vele e-mailezni, beszélni sem szoktunk, alig tudok róla
valamit. Bennem lakik, anélkül, hogy látnám,
vagy hogy megtudhatnám, merre jár éppen. A legszabadabb
nõ, akit valaha láttam. (Ez azért nem teljesen igaz,
de mindegy, maradjon így a mondat.) Nem szentimentális, kemény,
bármit elvisel, sok kés van már a szívében,
de nem látszik rajta, hiszen a szíve sem látszik és
soha nem is beszél róla. Nyugodt, mindig vállalja
magát és senkit sem csap be a szeretetével, igaz,
nem is szeret különösebben senkit. Rettentõ udvarias.
Õ sosem kérdezi, na, jó amit írtam? Tetszik?
Ezt szerettem benne a legjobban, mikor megismertem. Egyszer elutaztunk
és lefeküdtünk. Másnap mesélte, hogy unja
azokat az írókat, akik történelmi regényeket
írnak, nem tudnak írni a nõkrõl, nem tudják
mi van a nõkben megírva és azt sem tudják,
mi a szomorúság. Gyönyörû teste volt, egyik
testrésze sem volt unalmas, csak a jövõt láttam
rajta, hiszen nem volt még mire emlékezzünk, akkor láttuk
egymást elõször. Este továbbutazott. Van egy
ilyen nõ.
2. [antithesis]
Mostantól nem vagyok ugyanaz a nõ, mint az elõbb.
Mától a hamis nõk érdekelnek. Az igazi nõk
taszítanak. A hazugok ejtenek ámulatba. A punkok és
a vampok izgatnak. A nõi jelmezek, a kivágott ruhák,
a csupaszon hagyott testrészek, a boldogság kellékei.
A nagy mellek a világ legszebb labdái lesznek mindjárt.
Olyanok, mint az emberfejek. Copfok, fonatok, lófarkak lógnak
ki....
Nem szeretem a nõket, de csakis a nõietlen nõket
nem szeretem, azokat, akik vállalják nõiességüket
és nem akarnak nem nõk lenni, õket szeretem. Tegnap
például még azokat a nõket szerettem, akik
nem hordanak parókát és jelmezt, mert õk õszinték,
ma már fordítva gondolom. Az új díva nevet
az õszintén, bosszút áll a szerelmeseken és
megveti a háziasszonyokat, kineveti a feleségeket, esze ágában
sincs gyerekeket nemzeni, mert fél, hogy rá fognak hasonlítani.
Az íráshoz az új nõknek semmi közük,
tollat legfeljebb a kalapjukra tûznek. Mindenben tárgyiasulni
szeretnének, mert szexuális tárgyak.
Nemrég felkértek egy szerepre, s úgy éreztem,
semmilyen szerepnek nem tudok megfelelni. De meg tudtam. Felvettem egy
parókát. Megszûnt az írás és megszületett
egy íratlan történet, amit szóban mondok el:
A Rákóczi útra keveredtem, de nem mentem el addig
a jelmezboltig, ahol számtalan haj és parókaforma
közül lehetett volna választani. Ajánlották,
mert ott állítólag vannak fufruk, rövidek, húzottak,
slicceltek, minden méretben és színben találhat
magának arcot az ember. Kicsi, kopott parókaüzletben
kötöttem ki. Hosszú lépcsõn mentem, aminek
az oldalában üvegvitrinek voltak mindenféle fejekkel.
Mikor felértem, egy varrólány ült az asztalnál,
vastag szemüvege eltakarta az arcát, fehér köpenyben.
Köszöntem neki, de csak visszadurmolt valamit, láthatóan
nem érdekelték a valódi fejek, csak a szegések
és a gyûrõdések, a fejbõr izgatta, de
csakis az, amelyhez õ készítheti a parókát,
szenvedélyesen szerette, hogy mindig övé az utolsó
öltés, viszont látszott rajta, hogy kirázná
a hideg, ha neki kellene valakinek a fejére hajat tennie. Undorodik
a hajtól, bár nem látszott rajta egyértelmûen,
de érzõdött, hogy viszolyog az igazi emberektõl.
Zárt lábbal ült, megtudtam, hogy még szûz.
A parókásnõ, késõbb kiderül,
a bolt tulajdonosa, ahogy meglátott, egy ágyhoz tessékelt.
Olyan volt az ágya, mint egy orvosi rendelõ fekvõhelye.
Nem értettem, miért kell lefeküdnöm, hiszen csak
egy hajat szeretnék. Alig mertem megszólalni, féltem
a parókás hajától és a nõ mély,
rekedt hangjától iszonyatos érzés fogott el,
gyûlöltem. Meg sem kérdezte, miért vagyok itt,
egy colstokkal méregette a hajam, tépkedte belõlem
a hajszálakat, közben a kedvenc színészem után
érdeklõdött, Bronson, mondtam, kérte, hogy toljam
le a bugyim, mert minden szõrszál színe számít,
ami az ember testén van, ahhoz képest állítja
majd be a haj színét. Elképedtem, de nem mertem szólni,
mert még mindig mély volt a hangja, nekem pedig elállt
a szavam. Aztán hozott valamit, rátette a fejemre, tükröt
tartott elém és unszolt, mondjak véleményt
róla. De ne magamról, az nem érdekli, hanem róla,
mármint hogy milyen szép parókákat készít,
és hogy szerintem õ még kívánatos-e.
Azon vettem észre magam, hogy elkezdem vetkõztetni az hájas
testét, és akaratomon kívül dicsérem õt.
Majd már csak arra emlékszem, hogy a fejemen fekszik egy
oroszlán. A paróka volt, amit rám helyezett, halszagú,
ronda sörénye Mirjam néninek az én fejemre került.
Ugye bálba kell kiscicám, kérdezte, minta bennfentes
volna az élet hétvégi területein, és közben
megállás nélkül nyomta, húzta a fejem,
pofozott jobbról és balról, én meg hagytam
magam. Mirjam néni, kértem, könyörögtem, hagyja
abba, hagyja meg a saját hajam, nem akarok szerepeket játszani,
nem akarok más lenni, látni sem bírom magam. Amikor
elment pisilni, azonnal felültem és a kabátom után
nyúltam. Sajnos hamar visszajött, egyszer csak az árakról
kezdett beszélni, hogy mennyibe kerül majd nekem a haja, de
hirtelen észre vette, hogy el akarok menni. Gyorsan megkérdezte,
milyen parókát szeretnék. Szõkét, világos
szõkét, mint Staller Ilonának, fufruval, mondtam hadarva
Arra számítottam ilyen úgysincs a boltjában,
és végre megszabadulok a parókásnõ cigaretta
szagú leheletétõl. Meleg volt. Izzadtam. Ekkor Mirjam
néni hozott egy szõke parókát, épp olyat,
amilyet kívántam. Erõszakosan a fejemre tolta, begyûrte
az eredeti hajcsomóimat és az elsõ fésûvel
a fejemre szúrta a mûhajat. Neki köszönhetem az
elsõ nõi szerepemet, amikor végre nem kellett magamnak
lennem, vagy legalábbis, akik láttak, elhitték, hogy
más is lehetnék, mint saját magam. Olyan valótlan
volt ez az egész.
Nem volt mese, meg kellett magam ismernem. Elkezdtem a következõ
napokban ahhoz a nõhöz hasonlítani, aki a parókában
vagyok. Több nõ voltam egyszerre. Olyan szerepekhez hasonlítottam,
amiket írás közben gondoltam el: kurva lettem, lotyó
voltam, csábítóvá váltam, naiv és
szûz, gonosz és hûséges, magányos és
színpadias, kívánatos és bányarém
lettem. Mindent kipróbálhattam, rondát és szépet,
undorítót és csábítót. De ez
már nem szóban volt, hanem írásban. Bárkit
megkaphattam, aki ámult rajtam és senkinek sem kellettem,
mert közönségessé váltam. Aki mellém
állt, mindenki megkívánta. Másokra is fényt
vetettem. Néhány ismert prostituált kereste a társaságom,
s ez hízelgett. Vigasztaltam meddõ nõket, elfordultam
a depresszívektõl, csak sikeresekkel barátkoztam,
levezettem néhány szülést és megcsalt
feleségeknek alapítottam olvasókört. Diplomás
titkárnõnek álltam be, nem zavart, ha a férfiak
többet kerestek, picit bántott, amikor lekurváztak a
hátam mögött, de nem nagyon, vagy nem, nem is bántott,
élveztem, amikor bántottak, annak örültem a legjobban,
ha arról beszéltek, hogy felcsináltak, vagy hogy valakinek
a szeretõje vagyok. Elismertem, hogy évek óta a volt
pártitkárra hajtok, híres színészeket
és írókat környékeztem meg. Mindenkivel
lefeküdtem, aki pletykált rólam, hogy igaz legyen, amit
beszél. Bevallottam, hogy még egyetlen férfit sem
szerettem igazán, utálom a férjezett nõket,
utálom a szingliket, egyik nap ezt, másnap a másik
mondatot mondtam, arról is beszéltem, mennyi kudarcom van,
és milyen sikeresnek és különlegesnek érzem
magam, ezt lehetõleg mindenkivel minden alkalommal megosztottam.
Elmeséltem a nõi fõnökömnek, milyen kegyetlenek
a nõi fõnökök, a tanárnak, mekkora intrikus
a híres tanár vagy tudós, s hogy lobbiznak a tehetségtelenek,
a királyokkal megosztottam, hogy szerintem is õk lennének
a legjobb királyok. Helyezkedtem, kapcsolatokat építettem.
Mindenki arról beszélt, hogy helyezkedem, tõlem tanultak
a bénák. Vagy máskor, egy más szerepemben a
középszer hûséges tagja lettem, mert bármit
mondhattam. Aztán ráuntam magamra. Hirtelen megijedtem a
nõi lobbitól. Kiszálltam az összes feminista
szövetségbõl, nem értettem egyet a kormánnyal,
lekommunistáztam a liberálisokat, végre nácizhattam.
Hát igen. Ilyen vagyok. Végre megvannak a szerepeim, és
nem kell tagadni a gondolataimat, mert a hajamon látszik az õrület,
az hogy a valóságosnál is valótlanabb vagyok,
maga a valóság vagyok, és mindenki erre vágyik.
Én voltam a világ legjobb hajú nõje.
Néhány napig minden ment, mint a karikacsapás.
Aztán, szép lassan, rájöttem, milyen silány
mindez, a szerepek koptak, a mondataim ismétlõdtek, a dolgok
nem változtak. Egyre többször kötöttem ki kokainszagú
sötét szobákban. A nõ akkor is csak egy nõ,
ha jelmezt hord. Semmivel nem lehet õt helyettesíteni. Rájöttem,
milyen otrombák a szerepek:
Antigóné, bátor,
bölcs és szenvedélyes; Bovaryné, kicsinyes,
provinciális, szenvedélyes; Madam Chauchat, rideg,
elegáns és szenvedélyes; Bede Anna, Kund
Abigél
szenvedélyes... A többi nõ, úgy
emlékszem, nem kavart fel, azt hiszem. Nana, Ofélia vacakok
és Kárász Nelli sem hozott ki a sodromból.
Kivéve talán a boldogtalan Anna Kareninát, az nem
egyforma velük, mert a maga módján lett boldogtalan,
de hát, mindegy is, mi lett vele. Abbahagytam az írást,
levettem a parókát.
3. [conclusio]
Van 1 nõ, nem tudom feledni. Annemarie Schwarzenbach, azt hiszem,
így hívták. Na, máris elfelejtettem. Zürichi
nõ. Svájci, de boldogtalan, leszbikus lesz és morfinistává
válik. Sok pénze volt, mert fõpolgármester
volt az apja. Bejárta Afganisztánt és Kongót.
De elõtte még élt Berlinben, Thomas Mann gyermekeivel
múlatta az idõt, Erikával és Klaus-szal. De
ez nem érdekes. Ekkor kezdett írni. Késõbb
fotográfus lett. Fegyelmezett volt, sosem kavart botrányt,
mindig saját magát adta, még akkor is, ha ezért
megvetették a szimbolisták. Novellákat és útikönyveket
írt. Szeretett autót vezetni, 1939-ben egy Forddal indult
neki a kõsivatagnak, nem zavarta a háború. A könyveiben
alig írt a háborúról. A szerelmével,
egy nõvel, közösen írta az útikönyvét,
az arabokról, a kövekrõl, a magányról
és a szenvedélyrõl. Mindig hordott magánál
ceruzát és fényképezõt. Maradtak fenn
róla képek, ahol nagyon szép, de olyan is van, amelyiken
szomorú. Azt hiszem, a saját haját hordta. Rövid
fufruja volt, elegáns, gyönyörû ruhákban
járt, volt zakója, nyakkendõje és legalább
negyven szoknyája. Nem szerepeltek különösebb nõalakok
a könyvében. Csak a helyváltozatás okozott némi
örömöt és meglepetést az írásaiban.
De legalább így nem is hazudott arról, hogy csak a
nõk érdeklik. Szépek a betûi, láttam
õket egy ormótlan múzeum vitrinjében. Nem használt
egyes szám elsõ személyt, mégis mindig magáról
írt. Az afgán hegyek ormait a svájci Alapokhoz hasonlította.
Ezek rossz képek voltak. A fényképeit szerettem, igen,
talán nem is az írásait. Nincs is ilyen írónõ,
csak kitaláltam, ezt gondoltam ma róla.
Ha a nõi irodalomról van szó, akkor arról
csakis írásban értesülhetünk. Mintha nem
is létezne írások nélkül nõi irodalom.
Pedig létezik nõi irodalom nõi írások
nélkül.
Ha a nõi irodalomról kérdeznek, márpedig
a nõi szerzõket folyton a nõi írásról
faggatják, hallgatok. Csak a nõkrõl szeretek beszélni,
de nem a nõi irodalomról. Nõkkel szeretek barátkozni,
kedvelek bizonyos nõket, sõt van olyan nõ, akivel
kifejezetten szeretek aludni. De ugyanezt elmondhatom a férfiakról
is, tehát, nincs radikális konklúzió.
Egyet azért elárulok, sosem szerettem volna nõi
irodalom lenni. Berzsenyi töredékes barátnéja,
Madách vagy a Biblia buta Évája, de annak sem igazán
örültem volna, ha két keresztnév, a J. és
az A. kezdetû, belém szeret. Ahogy például nem
szeretnék néhány mai író nõalakja
sem lenni, mondjuk Kukorellyé vagy Láng Zsolté. Viszont
épp a múltkor gondoltam rá, mennyire szívesen
volnék a Síró ponyva bármelyik versének
alanya.
Miért olvas egy nõ? Miért ne, ki tiltja meg neki?
Azt hiszem, eddig csakis olyan nõk érdekeltek, akik olvasnak.
Ha találkozom egy nõvel, megismerkedünk, rögtön
megkérdezem, mit olvasol? Ahogy egészen különbözõ
nõkkel találkoztam eddig, úgy egészen különbözõ
nõket láttam már olvasni. A nõk, sokan azt
hiszik, tükör elõtt olvasnak. Belenéznek a tükörbe,
meglátnak egy nõt, és olvasnak róla. Minden
nõben magukat látják. A nõk, akikrõl
nõk olvasnak, akkor saját maguk volnának. Szerintem
ez nem igaz. Aki így olvas, vagy nem nõ, vagy nem a nõrõl
olvas. Vagy észre sem veszi, hogy egy nõ nem mindig magáról
olvas.
Kérjük küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|