Linda Colley
A skót birodalom
(mi itt mind skótok vagyunk)
Hogyan közelítsük meg a birodalom fogalmát egy olyan korban, melyben
nemzet és nacionalizmus magától értetődik? Azoknak, akik valaha egy mára
már felbomlott birodalom leigázottjai voltak, ez nem jelent problémát.
A hinduk nagy része számára a brit uralom, ahogy a Szovjetunió hajdani
csatlósai számára a birodalom nem más, mint az éjszaka sötétje, amire a
napkelte következett; az idegen elnyomás dicsőségesen lezárt fejezet az
életükben. Azoknak a mai nagyhatalmaknak sem okoz gondot megbarátkozni
a birodalmisággal, melyek lényegileg továbbra is birodalmak. A mai Kína
például fenntartja uralmát azokon a vidékeken, melyeket még a kínai császárok
hódítottak meg, jóval az Újvilág spanyol és portugál inváziója után, és
teszi ezt a helyi lakosok beleegyezése nélkül. Újabban, ahogy ezt már más
nagyhatalom is megtette, Kína átfestette hódításai és gyarmatai cégtábláját.
Kína azonban továbbra is birodalom, de ma már népként, illetve népköztársaságként
ünnepli magát.
A birodalom fogalma sokkal nehezebben megragadható azoknak a nyugat-európaiaknak
a számára, akik valaha mohón özönlötték el a földgolyó messzi tájait, de
hatalmuk Ninive és Türosz sorsára jutott. Az angolokban, a walesiekben,
skótokban és írekben, akárcsak a franciákban, spanyolokban, dánokban, belgákban
és hollandokban a birodalom emléke sokszor bűntudatot ébreszt vagy halvány
nosztalgiát, de a leggyakrabban szándékos feledékenységbe menekülnek előle.
Így gyakorlatilag minden Írországgal foglalkozó történelemkönyv hosszan
fejtegeti igen helyénvalóan az angol uralom elleni nemzeti küzdelmet.
De az a tény, hogy a brit Indiában állomásozó fehérbőrű csapatok nagy része
hosszú ideig ír nemzetiségű volt, akárcsak a birodalom bürokratáinak, kalandorainak
és kereskedőinek nagy része, általában és nagyon helytelenül kimarad
a történetből. A skótok általában jól kiszámított amnéziával állnak az
elveszett birodalom kérdéséhez. A birodalom relikviáit a múzeumok pincéibe
és padlásaira száműzik, más esetben pedig úgy állítják be, mintha a birodalom
csupán az angolok kedvtelése lett volna. Nemrég kiadott, hatalmas, gazdag
művében (A skót birodalom, Tuckwell/Birlinn), Michael Fry mégis amellett
érvel, hogy a reformáció, az Angliát, Skóciát és Wales-t egyesítő államszerződés
és a felvilágosodás mellett a birodalomnak is helye van Skócia nagy jellemformáló
élményei közt.
A skót birodalom figyelemreméltó könyv, melynek megírásába talán csak
egy olyan szabadúszó vághatott bele, mint Fry. A könyvhöz anyagot gyűjtve
körbeutazta a világot, másodlagos forrásainak jegyzéke lélegzetelállító.
A könyv harmincnyolc fejezete bejárja az összes kontinenst, némelyik térképmelléklete
és illusztrációja pedig felbecsülhetetlen értékű. A Brit Birodalom és a
skót történelem iránt érdeklődőknek kötelező olvasmány, melyből sokat tanulhatnak.
Van azonban a műnek néhány alapvető hibája. Sokak számára a legnagyobb
nehézséget Fry stílusa fogja jelenteni. A szerző ugyanis kérlelhetetlen
tory, ami Skóciában manapság ritka, és néha úgy tűnik, azzal akar elébe
menni a kritikának, hogy erősen rászolgál. Könyve majdnem kizárólag domináns
fehér férfiakról szól. A skót munkásosztály emigránsai és a katonák ritkán
bukkannak fel, és az egyetlen skót nőt, aki rövid mellékszerepet kap a
könyvben, a misszionárius Mary Slessort, indokolatlanul és arcképét meghazudtolva
csúnyácskának nevezi. Ami a skót imperializmus szenvedő alanyait, a színes
bőrűeket illeti, ők csak füstösképű milliók-ként, vagy afrikaiak és
arabok karattyoló tömege-ként jelennek meg. Van itt azonban egy másik,
kevésbé nyilvánvaló probléma is. Ezt a könyvet ugyanis, amely a Brit Birodalomról
szól, egy bőszen nacionalista hazafi írta.
Fry célja nem pusztán az, hogy dokumentálja Skócia hatalmas szerepét
a Brit Birodalomban, hanem azt is bizonyítani akarja, hogy a skótok birodalmi
tevékenysége mindvégig megkülönböztethető maradt más népekétől. Ez igaz
is, annyiban, hogy a skótok lélekszámukhoz mérten aránytalanul, az íreknél
és a walesieknél, de talán még az angoloknál is nagyobb mértékben vettek
részt a Birodalom megszerzésében és fenntartásában. Régóta tudott, hogy
Skóciából kis mérete és viszonylagos szegénysége folytán az ambiciózus
fiatal férfiak mindig is kivándoroltak, már az 1603-as angol-skót unió
előtt is. Az Anglia tengeren túli vállalkozásaiban való részvétel bizonyos
fokig a korábbi kivándorlás szerves folytatása volt, hiszen a skótok kis
számban már hosszú ideje eljártak Oroszországba, Lengyelországba, Franciaországba,
Skandináviába és a Németalföldre kereskedni, tanulni, harcolni és letelepedni.
Sok skót 1603 után is előszeretettel szegődött el rivális kontinentális
birodalmakhoz, míg mások akkor már saját, Európán kívüli birodalomról álmodtak.
1684-ben, az aberdeenshire-i kvéker, Robert Barclay, már saját telepet
alapított New Jersey-ben. 1698-ban a mozgósítható skót tőke negyede ment
rá a Darien Tervre, a sikertelen közép-amerikai gyarmatalapítási kísérletre.
A kudarcba fulladt gyarmatosítási kísérlet és az 1707-es egyezmény
után a skót imperialista ambíciók szükségszerűen a közös brit lobogó és
nem a skót András-kereszt alatt keresték az érvényesülés lehetőségét, noha
a világ egyes tájain nehéz lett volna megkülönböztetni a kettőt. Az 1760-as
években országnyi területeket irányítottak már skótok, jóllehet ezek elméletileg
a Brit Kelet-indiai Társaság birtokai voltak. Az első skót miniszterelnök,
Lord Bute, Kelet- és Nyugat-Florida termőföldjének és állásainak oroszlánrészét
honfitársainak juttatta, Kanada 1759-es meghódítása pedig skót telepesek
egész generációinak adott lehetőséget, hogy az Atlanti-óceán túlpartján
is meghonosíthassák egyházukat, kultúrájukat, nyelvi szokásaikat, hagyományos
sportjaikat és számtalan Szent András-társaságukat. Más sikeres kisebbségekhez
hasonlóan, a skót imperialisták is megértették különbözőségük óvásának
fontosságát és egymás támogatásának feltétlen szükségességét. Az, hogy
1853-ban a Kelet-indiai Társaság bevezette a versenyvizsgát az állásaira
jelentkezők közt, nagy csapást jelentett az indiai skótok klán-rendszerű
hatalmára nézve. Nem lehetett már olyan könnyen beültetni a szubkontinens
zsíros állásaiba az abroath-i Angus gyereket vagy Colint, a caithness-i
unokatestvért. A kisebb magáncégekkel legalábbis kezdetben könnyebb
dolguk volt. A Brit Kelet-afrikai Társaság igazgatója 1880-ban egyszer
azt találta mondani: Hálistennek, mi itt mind skótok vagyunk.
A brit birodalom külön skót története
Ennyiben teljesen jogos a birodalom külön skót történetéről beszélni.
Az is bizonyos, hogy a viszonylagos függetlenség, melyet Skócia az unióban
is megőrzött, tovább árnyalta fiainak birodalmi szerepvállalását. Abban,
hogy a skótok oly sok tengerentúli állást töltöttek be, bizonyosan szerepe
volt egyetemeik akkori egyedülállóan magas oktatási színvonalának is, és
nem csak sovén belterjességüknek. Lehet, hogy némely skót prokonzul, mint
például Thomas Maitland, Málta és az Ión-szigetek kormányzója Skócia 1832
előtti különlegesen szűkkeblű és korrupt választási rendszerén felbátorodva
gondolta a maga végtelen ostobaságában, hogy kedvére manipulálhatja a helyi
választásokat is. A skót egyház valóban kifejlesztette a misszionárius
tevékenység különleges formáját, az azonban, hogy az angolokhoz és az írekhez
képest viszonylag kevés skót elítéltet toloncoltak Ausztráliába, inkább
a független skót törvénykezés mellékhatása volt.
Fry elmélete a külön kezelhető skót imperializmusról azonban tovább
megy ennél. Számára a hódítással és földszerzéssel ellentétes kereskedelmi
elkötelezettség volt az, ami igazán megkülönböztette a skót birodalmat
a brittől. Azt állítja, hogy a Brit Birodalom csak az amerikai forradalom
után vált vonzóvá a skótok számára, amikor az megszűnt angolok által uralt
gyarmatbirodalom lenni, és kereskedő-birodalommá változott.
A könyv kínálta részletgazdag tudásanyag azonban gyakran ellentmond
az elemzésnek és a kronológiának. Amellett lehet érvelni, hogy 1776 előtt
a skótok déli szomszédaiknál kevésbé érezték testvéreiknek az amerikai
fehér telepeseket, hiszen azok túlnyomórészt angolok voltak. De a skót
kitelepülés az Atlanti- óceán túloldalára már jóval a forradalom előtt,
1700 után felgyorsult, és az olyan városok, mint Greenock és mindenekelőtt
Glasgow, legalább annyira érdekeltek lettek az amerikai gyarmatokban, mint
Bristol vagy London. Mi több, a legtöbb skót a jelek szerint szerette volna
fenntartani a gyarmati viszonyt. 1776-ban meglepően sok skót burgh és megye
támogatta az amerikai lázadók elleni háborút. Nemcsak kereskedni akartak,
tengerentúli területekre és uralomra is fájt a foguk. Erős jelenlétük a
fegyveres erőkben biztosította fontos szerepüket a Birodalom ázsiai és
afrikai hódításai során is. És nem riadtak vissza az erőszaktól sem, ha
az a telepesek érdekében állott. Ahogy Fry is leírja, az Angus McMillan
vezette felföldiek fegyveres csapata Sydney-től délre, Gippslandban 1842-ben
az ausztrál történelem legvéresebb etnikai tisztogatását hajtotta végre
az ausztrál bennszülöttek közt.
Mindez nem jelenti azt, hogy az olyan skót pénzemberek, mint Thomas
Sutherland, a Hongkong and Shanghai Bank igazgatója, és skót gyárosok,
mint a paisley-i Coats, vagy a Clyde-menti skót hajóépítők, valamint olyan
könyörtelen skót kereskedők, mint Alexander Matheson és William Jardine,
a fenomenális kábítószer-csempész páros ne bizonyultak volna központi birodalmi
szereplőknek. Mindazonáltal minden protestáns nemzetnek folyton visszaköszönő
szokása, hogy azt állítják, történelmileg őket csak a kereskedelem érdekli,
amikor valójában uralkodni akarnak. A 17. században az angolok és a hollandok
művelték ezt, állandóan és megtévesztően szembeállítva a maguk tengeri
és kereskedelmi vállalkozásait az ókori Róma és a katolikus Spanyolország
katonai hódításaival. Az amerikaiak is szívesen mondják, hogy nincs egyéb
fegyverük, mint a dollár és a szabadkereskedelem, miközben valójában a
világhatalom újfajta hatásmechanizmusait kísérletezik ki. A skótok zajos
lelkesedése a kereskedelmi birodalomért korántsem volt egyedülálló. A világkereskedelmi
vágyak a többi protestáns társadalomban sem bizonyultak összeegyeztethetetlennek
a hódítással és a kivándorlással. Korántsem.
Fry bősz nacionalizmusának egyik hibája, hogy nem hajlandó egybevetni
a skót birodalomélményt más társadalmak birodalomélményével. Könyvében,
ahogy már korábban is tette, azzal érvel, hogy a skót történészeknek azokra
a dolgokra kell koncentrálniuk, melyek egyediek országuk történetében.
Légüres térben azonban lehetetlen pontosan meghatározni, mi teszi mássá
a skót tapasztalatot, és Fry gyakran túlságosan is hevesen igyekszik különbözni.
Így például leírja, hogy a hongkongi központi iskola skót igazgatója, Frederick
Stewart, hogyan próbálta kombinálni a skót és a kínai oktatási módszereket,
és hogy a tervet az angol kormányzó, Sir John Pope Hennesy közbelépése
hiúsította meg, aki ragaszkodott a nyugati tanmenethez. Csakhogy Pope Hennesy
ír katolikus volt, akit először Barbadoson, majd Hongkongban támadtak a
bennszülöttek iránti túlzott együttérzése miatt. Amikor 1882-ben ünnepélyes
keretek közt elhagyta Kínában betöltött posztját, az eseményt a helyi angolok
és skótok bojkottálták. Így az epizód, melyet Fry az egyedi skót birodalomépítés
ábrázolására idéz, sokkal inkább azt illusztrálja, hogyan kötötte össze
protestantizmusuk rendszeresen és hatásosan az angol és a skót imperializmust.
Fry annyira igyekszik különbséget tenni a kétféle hódító közt, és kigúnyolni
az előbbit, hogy az már a fontosabb kérdések elől veszi el a helyet. Szembeötlő,
hogy milyen ritkán van alkalmunk a könyv során azt megtudni, vajon a skót
tengerentúli terjeszkedés áldozatai mit gondolhattak meghódítóikról, és
hogy milyen mértékben érezték a skótokat másnak ha egyáltalán másnak
érezték , mint a többi imperialistát. Ugyanakkor Fry olyan fontosnak érzi
felrajzolni az általa skót szellemiségnek nevezett közös gondolatrendszert,
hogy ettől nem jut ideje alaposan kielemezni, hogy a különféle skótok egyenként
hogyan reagáltak a birodalom kihívásaira. Továbbá hasznos lett volna kissé
részletezni a szerzőnek azt a sokat ismételt állítását is, mely szerint
a felföldi skótok szimpatikusabbak voltak a bennszülötteknek, és velük
gyakrabban házasodtak, mint az alföldi skótokkal és az angolokkal. Fry
számos példával szolgál efféle interkulturális viszonyok keletkezésére
például Cuthbert Grant katonáinak körében, akik a Seven Oaks-i csatában
harcoltak a parancsnoksága alatt, 1816-ban, a mai Winnipeg területén. De
az nem tisztázódik, hogy a felföldieket belső tulajdonságaik tették-e eleve
fogékonyabbá a bennszülöttek világára, vagy ismert szegénységük és földéhségük
űzte őket ki a lélekszámuknál nagyobb arányban a határterületekre, ahol
az ilyen kapcsolatok óhatatlanok voltak.
Magától értetődik, hogy még ilyen vaskos könyv sem meríthet ki teljesen
egy ilyen hatalmas és gazdag témát. Mondják néha, hogy az európai birodalmak
története ma már lejárt lemez, és most azon országok történelme következik,
melyeket az európaiak meghódítottak. Az ítélet második fele teljességgel
helytálló, de az első fele nem az. A százféle meghódított népnek a hódító
európai birodalmakkal (és nem európai birodalmakkal) egyetemben égető szüksége
van az alapos, érzékeny és tabudöntögető vizsgálatra. Bárki, aki ebbe a
témába vágja a fejszéjét, hamar rádöbben, hogy Fry szavaival élve egy
óceán partján áll. Ha csupán azért is, hogy tisztességesen feltérképezzék
ezt az óceánt, a történészeknek túl kell lépniük a hazafias áhítaton és
a hagyományon. A birodalmak gyakran hazafiságból épültek, és főhőseik,
illetve áldozataik közt gyakran a nacionalizmus születését táplálták. De
lényegi sokféleségével a birodalom megváltoztatja és összezavarja a nemzetek
határait. Különálló skót birodalom sosem létezett, ahogy tisztán angol
birodalom sem. Kitörni vágyásuk, kapzsiságuk és erőszakosságuk hajszolta
ezeket a kis országokat olyan áramlatokba, melyek túlságosan is hatalmasak
voltak ahhoz, hogy maguk tudják irányítani őket.
Az angolok számára a világbirodalom mindig is egyrészt zsíros állásokat
és a nyerészkedés globalizálását jelentette, másrészt idegen népek változó
mértékű befogadását, mindenekelőtt a skótokét, hiszen csak így tudták biztosítani
a szükséges munkaerőt és szakértelmet. A skótok számára a birodalomhoz
való viszonyulásban mindig ott volt identitásuk és nemzeti kizárólagosságuk
megkurtítása. A fizetendő árban benne foglaltatott a londoni kormányzatba
való belenyugvás is, de nem pusztán abból állott. Fry nagyon ügyesen mutatja
be, hogy az idő múlásával hogyan kebelezi be az imperialista skótok által
alapított vállalkozásokat az a világgazdaság, melynek kezdetben ők voltak
a fő szószólói. A Coats-féle textilipari vállalat központja továbbra is
Glasgow-ban székel, de hasznának nyolcvan százaléka már harminc fejlődő
országból származik. A növekedést követjük nyomon jelentette ki a vállalat
igazgatója 1981-ben. Beruházni óhatatlanul külföldön fogunk, karcsúsítani
pedig óhatatlanul Európában. A késő 20. századi skót vállalkozó a világgazdaságot
tartja szem előtt, és az új birodalmat, melyet Brüsszelből irányítanak.
Ezért is kételkedem Fry őszinte következtetésében, mely szerint a decentralizáció
előestéjén az ambiciózus poszt-imperialista skótok haza fognak jönni, hogy
otthon keressék álmaik és reményeik megvalósításának lehetőségeit. Talán
hazajönnek. De Skócia múltját tekintve, sokkal valószínűbb, hogy tömegesen
fognak délre vándorolni, ahogy azt eddig is tették. Mások Amerika és az
Európai Unió új birodalmaiba mennek majd szerencsét próbálni, és még többen
fogják a földgolyó távolabbi pontjain keresni a boldogulásukat. A legutóbbi
népszámláláskor mintegy egymillió brit hiányzott a szigetről, legtöbbjük
fiatal férfi. Vajon a hiányzók mekkora része skót? Ahhoz biztosan éppen
elegendő, hogy a skót történészeknek ezentúl is messze túl kelljen tekinteniük
nemzeti határaikon.
BART DÁNIEL FORDÍTÁSA
|