Lettre arc+kép
Chilf Mária képeiről
1. Álom
„más tájak nem lévén, járj mutáns tájakon, hibrid organizmusok között
egy orbitális égi boncolóasztalon...”(Parti Nagy Lajos Chilf Mária katalógusában)
Láttam az ördögöt, szarva volt, mint a bikának, füle, mint a szamárnak,
és keze feje, mint a rák ollója, fülét pedig egy bűvészinas piszkálta.
Ott állt – nem ült – a pokol közepén, teljes nagyságában megmutatkozván.
Pucéran és hájasan, mint amolyan mai, túltáplált kamasz, és az volt a legfélelmetesebb,
hogy a bőre olyan volt, mint a miénk. A pokol fényei vetettek rá árnyékot,
fehér volt és csupasz. Nem tudom, kan ördög volt-e vagy nőstény, a szarván
kívül nem volt semmije.
Aztán láttam az élet fáját. Egy nagy meredő fallosz-fatörzset, pirosló-veres
rügyező ágain kis, fekete emberek teremtek.
És jártam még csuda helyeken: fekete füstöt okádó kéményekkel teli,
téglafallal kerített udvaron, ki tudja, hova vezető csatornákkal; réteken,
amelyek peremén a világűrbe lógattam lábamat.
2. Ut pictura poesis
Amikor Chilf Mária (sz. 1966) Romániából áttelepült, már kész festő
volt. Néhány éves, főleg installációkat készítő szakasz után újra csak
fest – akvarellel. Motívumai és tárgykombinációi – köznapi tapasztalataink
szerint – távoli dolgokat kapcsolnak egymáshoz. Ráadásul azok egy része
nem ismert tárgy, bár valódi alkatrészekből is állhatnak; hasonlítanak
is valamire, meg nem is, bizonytalan az egzisztenciájuk. Chilf Mária képzettársításai,
tárgyainak és tereinek alkalmankénti „cseppfolyóssága” kényszeresen felidézik
a szürrealistákét, ám a szürrealistákkal ellentétben ő kordában tartja
a szabad áramlást, nála nincs semmi halmozás. Nem célja a tudatalatti tartalmak
egyszerű „felszabadítása”, bár ő is a legmélyebben rejtett titkokat, zabolátlan
erőket kutatja.
Képeinek egy csoportján, mint műszaki tervrajzokon, rejtélyes szerkezetek
a főszereplők, objektumok, melyeket vezetékek, csatornák, huzalok kötnek
össze, csatlakozók, váltók tagolnak, generátorok és titokzatos formák,
póznák, kürtők, antennák, pedálok, lábtartók, vizsgálóasztalok, retorták,
kémcsövek, petricsészék, fiolák, csapok, Bunsen-égők sokasága népesít be.
A diplomamunkáját képező sorozat lapjain múltbéli laboratóriumban játszódó
jelenetek láthatók, de van „rendes szoba” is gyertyatartóval, cserepes
virággal, lámpással.
Tájképei montázsszerű, fragmentált tájak; a hegyek, tavak, erdők, szántók,
rétek rendszerét egyszer precíz rajzolatú nyírott sövényű francia kert,
másszor nagyvonalúan festett örvény zavarja meg. Itt-ott a francia forradalmi
építészek terveihez hasonló építmények, medencék, víztartályok, csatornák,
kutak bukkannak fel; hidak, őrtornyok, lépcsők emelkednek.
1997-től egyre több „testközeli” motívum jelenik meg; növények és belső
szervek organikusan alakulnak egymásba: érrendszerből lehet levélerezet
és idegrendszer, vese növényi vessző rügye, idegsejtek hálózata fák és
bokrok ágrendszere. Chilf „ételes” képeinek egyikén kiterített malacbőrön
van pici teríték, másikon tájkép egy nyúlban, harmadikon tortát szeletelnek
lézerrel.
Chilf Mária mesebeli terei bejárhatók, akár komorak, falanszterszerűek
és veszélyesek, akár viccesek. Chilf az időt a személyes idő múlásával
mérte, amikor vizuális naplót vezetett mintegy 60 héten át római tartózkodásának
eseményeiről. Festményein emellett a képi narráció több típusa is fellelhető.
A lineáris naplón kívül vannak olyan látomásos képek, melyek „mögül” felsejlenek
közös, mitikus vagy irodalmi történeteink, és olyanok, amelyeken az általuk
kínált tér-struktúrákból bontakozik ki az idődimenzió, végül olyanok, amelyek
– bár korántsem hagyományos témájúak – tradicionális módon elbeszélő képek
Az ízig-vérig modern Kosztolányi szavakkal írott képeivel éppúgy áttörte
az irodalom korlátait, ahogy a modernizmus hanyatlásával a képzőművészek
felrúgják a kényszerű fogyókúrára bírt festészet határait. Chilf álomtintáival
nem szavakat, hanem képet ír, képszöveget fest, történetet rajzol. Képekkel
takarja el és fedi fel egyúttal a traumatikus valóságot.
3. Traumatikus realizmus
A Brumival bármi megtörténhet című narratív sorozata mintha Brumi mackó
valamennyiünk számára kedves ismerős történetét elevenítené fel. Chilf
ekképp infantilis fantáziák és szerepjátékok köreivel játszik, miközben
a rettenet fokán libikókázik. Mert mit keres Brumi a szakadék szélén, a
„semmi ágán”, és miért veszi a pisztoly csövét a szájába? A Brumi-képek
irtózatosak, mert a hátborzongató történetek a kedves mackóval esnek meg;
a horror a gyermekkönyvi stilizálás, könnyed akvarell-stílus és bátor képi
asszociációk elegye által jelenik meg. És azért is, mert tudjuk, hogy az
egy olyan valóság elbeszélése / újrajátszása, amelyet meg nem történtté
szeretnénk tenni. A főszereplő egyszerre megszemélyesítő, álarc, kivetítés
és a lánykori fantázia fétis-tárgya. Brumi, ne titkoljuk, Chilf egykori
férjének alteregója, aki halálával megfejthetetlen üzenetet hagyott feleségének.
Chilf Mária olvasható, elképzelhető, világokat megidéző képeiben a traumatikus
valóságot ismétli meg. Freud szerint a traumatikus esemény megismétlésére
(cselekvésben, álomban vagy képben) annak érdekében kerül sor, hogy azt
a szimbolikus rendbe integráljuk, megkíséreljünk úrrá lenni rajta. Mivel
azonban a traumatikus esemény valódisága sosem tárul fel, ismeretlen marad;
a megismétlés, a kép nem lehet sem szimulakrum, sem ábrázolás. Az ismétlés
inkább – ha hihetünk Lacannak – a traumatikusként megélt valódi kivetítése.
És pontosan az ismétléskényszer mutat rá a valódira, amely épp a rámutatás
helyén töri át az ismétlés vetítővásznát. Chilf mindezt felismerve épp
egy ilyen gyermekies elbeszélésben való ismétlés által (mivel ez az elbeszélésmód
látszólag eltávolít) teszi megragadhatóvá, megélhetővé a traumatikus valóságot.
Tatai Erzsébet
Bibiográfia
Chilf Mária
Double Trouble
Ludwig Múzeum, 2002
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|