ALEKSANDER KACZOROWSKI
A tatárok, Oroszország skótjai
A tatárok a 9. században vándoroltak a Volga vidékére a Kaszpi-tengertől.
A 10. században felvették az iszlám vallás szunnita változatát. Bolgároknak
nevezték magukat, mint azok a rokonaik, akik a 7. században vándoroltak
a Balkán térségébe, ahol a helyi szlávok leigázása és a kereszténység felvétele
után létrehozták a mai Bulgária elődjét. A 13. században a mongolok meghódították
a tatár államot, melynek fővárosa a Volga menti Bolgár volt. A hódítók
beolvadtak, átvették a tatároktól a muzulmán hitet és a nyelvet. A 15.
században, amikor a keleti szláv fejedelemségek kezdtek felszabadulni az
Aranyhorda uralma alól, a tatár lakosságú kazanyi kánság is önállósult.
1552-ben IV. (Rettegett) Iván elfoglalta és földig rombolta Kazanyt.
Új, orosz várost építtetett a helyére, ahová kétszáz évig nem telepedhettek
be muzulmánok. Csak II. Katalin cárnő törölte el a diszkriminatív előírásokat.
A tatár kereskedők a 19. században bekerültek az oroszországi pénzügyi
elitbe, a tatár értelmiségi pedig megszervezte a nemzeti mozgalmat.
A 20. században a kazanyi tatárok elkerülték a krími rokonaikat sújtó
tömeges deportálásokat. Ők voltak a volt Szovjetunió egyetlen olyan népe,
amely nem harcolt a Vörös Hadsereg ellen a hitleri Németország oldalán.
Etnikai szempontból török, mongol, szláv és finnugor eredetű népek keverékét
alkotják. Identitásuk ma elsősorban a muzulmán hitben és a törökhöz közel
álló nyelvükben jut kifejezésre. Ugyanakkor létezik egy tatár kisebbség,
amely megőrizte anyanyelvét, de már évszázadokkal ezelőtt felvette a pravoszláv
vallást. Képviselőik külön népnek tekintik magukat, s egy részük követeli,
hogy bolgároknak nevezzék őket.
Nehéz kitalálni, mit akarnak valójában az orosz tatárok: függetlenséget
vagy közös kormányzást Oroszországgal? Mint a régi szép időkben, az Aranyhorda
korában.
A kazanyi Kreml látképét két impozáns épület uralja: a Szüjümbike-torony,
melyet az egykori tatár hercegnő tiszteletére neveznek így, aki inkább
kiugrott a toronyból, mintsem hogy IV. (Rettegett) Iván felesége legyen;
valamint a Kul Sarif mecset, melyet az oroszok által felégetett szentély
helyén építettek föl. A régi 1552-ben pusztult el, amikor elfoglalták a
várost. Az épületegyüttes nem marad el a moszkvai Kreml mögött, így hát
nem csoda, hogy az UNESCO 2000-ben felvette a Világörökségi Listájára.
Csak egy probléma van – mindez hazugság. A Szüjümbike-tornyot az oroszok
építették, legkorábban a 17. században. Ők találták ki az öngyilkos hercegnő
legendáját is, mert még mindig jobban hangzik, mint az igazság: valójában
megölték. Egyébként ötvenhat éves korában érte a halál Szüjümbikét, Iván
ekkor még csak huszonegy éves volt. Rettegett Ivánnak lehettek perverz
hajlamai, de azért egy nagyanyja korabeli nőbe aligha szeretett bele.
A kazanyi Kremlben nem találták az állítólagos 16. századi mecset nyomát.
Az 1996 és 2005 között épített Kul Sarif mecset lehet itt az első muzulmán
szentély. Ennek ellenére a helyi idegenvezetők arról próbálják meggyőzni
a turistákat, hogy a kazanyi Kreml látképe a kánok idején sokban emlékeztetett
a maira: a félholddal díszített Szüjümbike-tornyot és a Kul Sarif mecset
négy minaretjét is beleértve. Hasonló festményt láthatunk… a Tatár Köztársaság
Történeti Múzeumában. Mindez csak egy része a misztifikációnak, mely ez
év augusztusában érte el tetőpontját. Ekkor ünnepelték Kazany ezeréves
fennállását, az eseményen Vlagyimir Putyin elnök is részt vett a Független
Államok Közösségének vezetőivel együtt. – A helyi kommunisták már a peresztrojka
idején is terveztek jubileumi ünnepségeket. De akkor még csak a város nyolcszáz
éves fennállásáról beszéltek – emlékszik Iszkander Jaszavejev, a Kazanyi
Egyetem szociológusa.
Az ok egyszerű: az ilyen ünnepség mindig remek alkalom a városnak arra,
hogy még több támogatást szerezzen a központi költségvetésből. De nem lett
semmi az egészből, megfúrták a történészek: szerintük ugyanis Kazany még
nem lehet nyolcszáz éves. Tatárföld jelenlegi vezetői levonták a megfelelő
következtetést, ezúttal senkinek sem kérték ki a véleményét; maguk határozták
meg a város alapításának idejét – választásuk az 1005-ös évre esett. Vagyis
időben messze megelőzték Moszkvát. – Ezer vagy kétezer év, mit számít –
legyint Talgat Barejev, a Tatárföld teljes függetlenségét követelő Össztatár
Társadalmi Központ vezetője. – Minden ürügyet ki kell használni, hogy visszaszerezzük
legalább egy részét a Moszkva által elrabolt pénznek. Tudja, hogy Oroszország
csak a kőolaj-kitermelésért mennyi pénzzel tartozik Tatárföldnek? Ötszáz
milliárd dollárral!
Tatárföld, az Orosz Föderáció autonóm tagköztársaságának lakossága
3,8 millió, ennek valamivel több mint a fele tatár. A fővárosban, Kazanyban
is hasonló a nemzetiségi megoszlás. A város a Volga partján terül el, nyolcszáz
kilométerre keletre Moszkvától. Itt mondta Borisz Jelcin elnök 1993-ban
az autonóm területek és tagköztársaságok vezetőinek: ragadjatok meg annyi
hatalmat, amennyit csak tudtok. Egyiküknek sem sikerült olyan függetlenséget
kivívni a Kremltől, mint a Tatárföldet tizenöt éve kormányzó Mintimer Sajmijevnek.
Ezt a régi szovjet pártembert mindenütt korrupcióval és az ellenzék
elhallgattatásával vádolják. Embereinek derékhadát vidéki tatárok alkotják,
akik lényegesen kevésbé oroszosodtak el, mint a „városi tatárok”, akik
nemzedékek óta Kazanyban élnek. Alulról küzdötték fel magukat, karrierjüket
a szovjethatalomnak, a pénzüket pedig Sajmijevnek köszönhetik. Nem csoda,
hogy az elnök egyik fia gond nélkül kapott engedélyt a város vezetőitől
arra, hogy piramis alakú szórakoztatóközpontot építtessen közvetlenül a
kazanyi Kreml mellé, mintha nem is lenne a világörökség része.
Még Sajmijev bírálói, oroszok és tatárok egyaránt, elismerik, hogy
kormánya mérlege pozitív. Az egymilliónál is több lelket számláló Kazanyban
lényegesen magasabb az életszínvonal, mint Moszkván és Szentpéterváron
kívül az Orosz Föderáció bármely más városában. A várost Oroszország harmadik,
keleti fővárosának nevezik, és ebben nincs semmi túlzás: Tatárföld fővárosa
szédítő tempóban modernizálódik.
Egymás után nőnek ki a földből az új épületek; alig néhány év alatt
a város metróval, új egyetemmel, három hatalmas sportcsarnokkal, a Kazanka
folyón átívelő új híddal és egy volgai kikötővel gazdagodott, valamint
egy mecsettel, amely jelenleg a legnagyobb Isztambultól északra. E beruházások
nagy része, köztük a Kul Sarif mecset felépítése is törökországi cégek
nevéhez fűződik. De a pénz legnagyobb része Moszkvából, a szövetségi költségvetésből
jön, amelyet hathatósan támogat Tatárföld évi 30 millió tonna kőolaj kitermelésével.
– Sajmijev pragmatikus. Nem nacionalista, nem is iszlamista, bár az ő ötlete
volt a Kul Sarif mecset „újjáépítése”. A régi szovjet iskola embere, ezért
könnyű szót érteni vele. Sokkal kiszámíthatatlanabbak jönnek utána – mondja
Ilja Geraszimov történész, a negyedévenként megjelenő Ab Imperio című történelmi
folyóirat szerkesztője.
– Lehet, hogy tolvaj, de a mi tolvajunk. Hisz jobb, ha a mieink fosztanak
ki helyben, mint ha moszkvai rablók kezébe kerülne a pénzünk – teszi hozzá
a nacionalisták vezetője, Talgat Barejev. – Egyébként van egy egyszerű
módja annak, hogy felszámoljuk Sajmijev és csapata korrupcióját: engedélyezze
Moszkva a szabad választások kiírását. De épp Putyin nem hajlandó erre.
Ezért jelöl ki nekünk „helytartót”, mintha nem tudnánk elnököt választani
magunknak.
Putyin centralizációs törekvései paradox módon kapóra jönnek Sajmijevnek.
Tatárföld elnöke már háromszor nyerte meg a választásokat, így, még ha
Putyin kivételesen engedélyezné is a szabad választásokat, Sajmijev akkor
sem indulhatna. Ez év márciusában az orosz elnök meghatározatlan időre
meghosszabbította a megbízatását. Cserébe a tagköztársaság vezetői kötelezték
magukat arra, hogy többé nem ünneplik meg augusztus 30-án a szuverenitás
kikiáltásának évfordulóját, és elvetik az ábécé kétséges kimenetelű megreformálását.
Az egész köztársaság területén kötelező a cirill betűs kétnyelvű helység-
és utcanévtáblák használata. Kazany több kerületében lehet látni mégis
tatár nyelvű, latin betűs utcanévtáblákat. Pár éve tették ki ezeket, mikor
a köztársaság vezetői elhatározták, hogy Törökország példáját követve áttérnek
a latin ábécére. A Kreml azonnal reagált: a Legfelsőbb Bíróság határozata
szerint 2002-től az egész Orosz Föderáció területén egyetlen ábécé használatos.
Természetesen, az orosz ábécé.
Ebben az egy kérdésben engedtek Moszkvának, de a tatárok így is sokkal
többet nyertek, mint az Orosz Föderáció bármely más része. Egy éve minden
gyerek és fiatal kötelezően tanulja a tatár nyelvet. – Botrány – dühöng
az orosz nemzetiségű angoltanár, Igor Zsolugy. – A tizennégy éves
lányomnak több tatárórája van, mint orosz. Magyarázza már meg nekem valaki,
mégis mire használhatja majd az életben? Hiszen a tatárok sokkal jobban
beszélnek oroszul, mint ahogy ő fog tatárul. Már csak azért is, mert e
nyelv oktatásának színvonala és a tanárok képzettsége is elég siralmas.
Az egész csak papíron működik, meg amúgy is kidobott idő.
Nem ért vele egyet Marina Mogilner, a Kazanyi Egyetem történésze. –
A tatárok beszélnek oroszul, így hát jogosan várhatják el, hogy mi is tudjunk
tatárul. Egyébként a tatár nyelv ismeretének hiánya ma már nehezíti a karrierépítést
Kazanyban, a politikai életben pedig lehetetlenné teszi. Ez a helyzet,
ha itt akar élni az ember, el kell fogadnia.
De sok orosznak eszében sincs. Jekatyerina Hodzsajeva és Guzel Makarova,
két kazanyi szociológus (egy orosz és egy tatár nő) együtt vizsgálja Tatárföld
helyi közösségeit. Összegyűjtött adataikból kiderül, hogy a tagköztársaság
területén már huszonhat úgynevezett orosz gimnázium működik, ahol továbbra
is elsőbbséget élvez az orosz nyelv. Ezt azért tehetik meg, mert élnek
a törvény adta lehetőséggel, amelyet Tatárföld biztosít… a nemzeti kisebbségeknek,
így a baskíroknak vagy a csuvasoknak. Ezekben az iskolákban már hatezer
gimnazista tanul.
De Kazanyban nem gyakori az ilyen nemzetiségi elkülönülés. A szovjet
időkben a város az egész országban hírhedt volt a fiatalkorúakból álló
bandáiról, amelyek könyörtelen harcokat vívtak az utcákért és udvarokért,
de sohasem különültek el nációk szerint. Senkinek sem jutott eszébe azon
tűnődni, hogy Szása például tatár, Vova meg orosz. Guzel Makarova szerint
ez mind a mai napig így van: – Megkérdeztünk tatárokat és oroszokat arról,
vajon a jövőben megjelenhet-e Kazanyban a skinhead mozgalom. Azt felelték,
hogyne, ez elképzelhető, de szerintük mindkét nép részt venne benne, és
a közép-ázsiai, valamint a kaukázusi bevándorlók ellen irányulna.
A jelenlegi népesedési tendenciák mellett 2050-re az Orosz Föderáció
lakosainak száma 100 millióra csökkenhet (a jelenlegi 143 millióról). Így
az állam, akárcsak az Európai Unió országai, munkaerő-behozatalra szorul.
– 1990-ben Kazanyban kétszáz azeri lakott. Ma legalább kétezren vannak
– mondja Jekatyerina Hodzsajeva.
Mindennap több tucatnyi külföldi tolong a városközpontban lévő idegenrendészeti
hivatal előtt: üzbégek, kirgizek, tádzsikok és „feketék” (ahogy Oroszországban
hívják őket), vagyis kaukázusiak. – A bevándorlók új nemzedéke már nem
beszél oroszul, és nem asszimilálódik – mondja Guzel Makarova. – A vezetők
úgy tesznek, mintha nem lenne probléma, pedig nyilvánvalóan van, méghozzá
egyre nagyobb. Téved, aki a tatár–orosz konfliktusban keresi a bajok gyökerét.
Az igazi kihívást a bevándorlók asszimilációja jelenti.
Guzel Makarova, akárcsak Iszkander Jaszavejev és sok más művelt kazanyi
tatár, nem beszél tatárul. De Talgat Barejev, a nacionalisták vezetője
(aki néhány éve még azt állította, hogy a vegyes, orosz-tatár családok
gyerekeinek jobb lett volna meg sem születniük) nem lát ebben problémát.
A nyelv másodlagos kérdés. A tatárság legfőbb megkülönböztető jegye az
iszlám.
A Össztatár Társadalmi Központ székházában beszélgetünk Kazanyban.
A Központ kétszintes helyiséget bérel a várostól egy 18. századi műemlék
épületben, de ezért – vallja be Barejev – hónapok óta nem fizetnek bérleti
díjat. Ennek ellenére a Centrumban mindenki végzi a dolgát, s nem törődnek
a hatóságokkal.
Hogy lehetséges ez? Végtére is az Össztatár Társadalmi Központ ki akar
szakítani az Orosz Föderációból egy Írország nagyságú területet, amely
az orosz kőolajkészlet 6,7 százalékát adja, csaknem négymillió állampolgárának
pedig közel a fele orosz. Erre akkor kapok magyarázatot, amikor Barejev
be akar jelenteni interjúra Rafael Hakimovnál, Sajmijev elnök tanácsadójánál.
Nem akarok hinni a fülemnek: a tatár radikálisok vezére, aki nyíltan beszél
arról, hogy az orosz államot le kell rombolni, lazán megadja nekem a hatalmi
elit egyik legbefolyásosabb figurájának otthoni telefonszámát. (Sajnos
Hakimov pont szabadságon van. Most piheni ki a Putyin elnökkel folytatott
maratoni tárgyalásokat.)
Szóval a tatár radikalizmus is ugyanolyan misztifikáció lenne, mint
a Szüjümbike-torony félholdja vagy Kazany állítólagos ezeréves fennállása?
Ha igen, akkor Czesław Miłosz A rabul ejtett értelem című könyve rendkívül
hasznos olvasmánynak bizonyulna Tatárföldön, mert a lengyel Nobel-díjas
író a ketmant* hozza fel a tökéletes mimikri példájaként.
Nem lehet megállapítani, hogy a tatárok függetlenséget akarnak, vagy
az Orosz Föderáción belül képzelik el a jövőjüket. Egy biztos, rendkívül
hatékonyan érvényesítik az érdekeiket. Az oroszok után a tatárok alkotják
az állam legnagyobb nemzetét (hétmillióan vannak, s nagy részük Tatárföld
határain kívül él), ők a muzulmán társadalom természetes vezetői, amely
ma már az Orosz Föderáció lakosságának majdnem 20 százalékát képezi.
Nincs kizárva, hogy a tatároknak hosszabb távon jobban kifizetődik
a Föderáción belüli kiváltságos helyzet, mint a kevéssé reális függetlenség.
Akárcsak a skótoknak, akik – mint sok angol állítja – ma egész Nagy-Britanniát
irányítják.
SZECSKÓ ISTVÁN FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|