St.Auby Tamás
– Hordozható I2 Múzeum – A Pop Art, a Conceptual Art és az Akcionizmus Magyarországon a 60-as években. (1956 – 1976) Újságíró: - Beszéljen, kérem, a 60-as évekről.
(…) What is certain is the need to re-evaluate the entire legacy of
our recent past, and we could do no better than start with the forgotten,
neglected, suppressed, distorted and disrupted cultures of Central and
East Europe.
http://www.aspectspositions.org/essays/hughes.html
A II. világháború után a választási csalással hatalomra jutott moszkoviták
által összeeszkábált magyar alkotmány – miként a szovjet blokk többi alkotmánya
is – a szocializmus, majd a kommunizmus felépítését a proletárdiktatúra
intézményének létrehozásával alapozta meg. A magántulajdon állami tulajdonba
vételét követően a proletár diktatúra kiiktatta vagy gátolta mindazokat
és mindazt, ami a rabszolgatartók, az arisztokrácia és a polgárság restaurációs
érdekeit szolgálta vagy szolgálni látszott. Tehát ezen osztályok tényleges
vagy vélt reprezentánsait és kollaboránsaikat – akik a háborút követő első
években nem menekültek el az országból – titkos vagy kirakatperekkel likvidálták,
a nácikat, a trockistákat, az anarchistákat, a homoszexuálisokat, a munkakerülő
cigányokat, az elmebetegeket, a máskéntgondolkodókat elkülönítették: börtönökben,
koncentrációs munkatáborokban, kitelepítéssel és elmegyógyintézetekben
zárták el a jogi egyenlőség, a gazdasági testvériség és a kulturális szabadság
gyakorlásától, s hogy az önellentmondó államélet komplett legyen: a teljes
lakosságot ellenzékiként – így magát a munkásságot és a parasztságot is
gyanusítottként – állandó megfélemlítés és megfigyelés alatt tartotta a
gigantikus, nemzetközi spiclihálózatot működtető, militarista-merkantilista
hatalmi tébolyban szenvedő kommunista párt – egészen az 1956-ban kitört
forradalomig, majd az annak leverését követő véres megtorlástól – amely
újabb, többszázezres menekülthullámot váltott ki – 1989-ig, a szovjet birodalom
jogi-gazdasági-kulturális rendszerét fenntartók teljes kapitulációjáig.
A korai avangardizmus ajánlatai egyre inkább feler?södtek, tömegesen
és világméretekben jelentek meg, s a 60-as években az esztétikai/mentális
akkumuláció elérte a kritikus tömeget: a Pop art, a Conceptual art
és az Akcionizmus az ikonoklaszta hagyomány mutációja lett. Ennek egyfel?l
nemzetközi aktualitása, másfel?l genealógikus következményjellege szükségképpen
a globális valóság része volt, tehát – miként a represszív-toleráns, polgári
demokráciákban, akként a represszív-intoleráns, szocialista demokráciákban
– Csehszlovákiában, Jugoszláviában, a Szovjetunióban, Lengyelországban
stb. és Magyarországon is megjelent. Az, hogy a romantikus-depressziós,
központosított giccs-kultúrpolitika nem ismert rá benne az eredeti ideológiájának
megfelelő, azzal aktuálisan adekvát művészetére, a megújított szocialista
realizmusra, s hogy külön művészeti cenzúrát és titkosrendőrséget működtetett
az – egyébként valóban a CIA által is támogatott – “imperialista kulturális
fellazító aknamunka” felszámolására, az az apparatcsikok szükségszerű elbürokratizálódását,
korrumpálódottságát és elhülyülését bizonyította.
1956-ban meghalt Pollock, aktualizálódott az antipólus: a pop,
a tett (Tat), a képzet (Idee).
“(…) Az 1960-as években az inkoherensek, a dadaisták, a futuristák, a szürrealisták, a szituácionisták stb. előkészítésével kitört a beuysi értelemben vett marxista esztétikai forradalom: az ikonolátrikus művészek és intézményes támogatóik magántulajdonát képző művészeti termelő eszközöket magához ragadta az öntudatra ébredt ikonoklaszta publikum, és saját, közvetlen igényei szerint átstrukturálva a kollektív művészeti termelés folyamatát, célját és disztribúcióját a mű árújellege megszünt, s ennek helyére az univerzális létminimum járadék követelése lépett. Bár azóta az ikonolátrikus ellenforradalom szükségszerűen visszanyerte a tudat hamisságában és a piac valóságában a nem végképp lerombolt állásait, az intermediális új-szövetség üzenete már nem felejtődhet el. (…)” (Anna Stomosis: Intermedia and Interaction, 2000) A Hatvanas évek – Új törekvések a magyar képzőművészetben címmel 1991-ben
a Magyar Nemzeti Galériában megrendezett böhöm kiállítás, majd az Aspektusok/Pozíciók
– Művészet Közép-Európában 1949 és 1999 című mégböhömebb nemzetközi kiálllítás
1999-ben a bécsi Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wienben és 2000-ben
a Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapestben alig – s azt is
tendenciózusan hamis kontextusban – tartalmazta a 60-as éveket jellemző,
Magyarországon keletkezett műveket.
A NETRAF* (Tarczali Andrea ápoló, Szőnyi András kompjuter-asszisztens, St.Auby Tamás ügynök) a Pop Art, a Conceptual Art és az Akcionizmus Magyarországon a 60-as években című, kb. 70 művésztől többtucat multiplikát és többszáz művet és dokumentumot tartalmazó multimediális, vetített gyűjteményt a Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeumban bemutatva pótolja az elsikkasztott hiányt. Kiállítva:
Budapest, 2004. 01. 13.
- - - - - -
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|