MICHAEL MOLNAR
Halál a múzeumban
(a londoni Freud-múzeum)
A múzeum általában az emlékezés egy különleges formája, a Freud-múzeum
pedig, amiről én fogok beszélni, annak egy sajátos módja, hogy megőrizzük
Freud emlékét. A múzeum magas szintű kulturális aspirációkat képvisel,
de emellett kulturális vállalkozás is. Az első dolog, amit szem előtt kell
tartania, hogy vonzó legyen a nagyközönség számára. Mit vár a közönség?
Érdekes, hogy a nagyvárosok múzeumaiban a halál megjelenítései
bírnak a legnagyobb vonzerővel. A British Museumban például a múmiák érdeklik
a leginkább az embereket. Vagy a híres ősembermaradványok, amiket Dániában
találtak. Ezek a legvonzóbb kiállítási tárgyak. A Királyi Akadémia legsikeresebb
kiállítása az utóbbi években a „Tutenkhamon” volt. Mondhatják persze, hogy
a múmia, az aranyozott múmia káprázatos külseje miatt, de valójában ebben
a gyönyörű aranytokban mégiscsak egy holttest van. Szóval azzal a trükkel
lehet nagy tömegeket behozni, ami ennek az előadásnak a címe: Halál a múzeumban.
Azt szeretném kifejteni, hogy ez nem valami nekrofília a nagyközönség
részéről. Ez a vonzódás nem feltétlenül valami perverz dolog, nem neveznem
annak. Inkább a hátborzongató dolgok iránti vonzódást mutatja, ami egy
olyan állapot, ahol összekeverednek az élet és a halál kategóriai. Ezt
nyújtja a múzeumi élmény, átmeneti vagy bizonytalan állapotot, ami a modern
múzeum eredetéhez kapcsolódik. De manapság azt lehet megfigyelni a tekintélyesebb
múzeumoknál, hogy már zavarba ejtőnek, kínosnak érzik az ilyen jellegű
tálalást.
Az rendben van, amikor ezeket a hátborzongató állapotokat a magas
művészethez asszociáljak. Láttuk az idei nagy berlini és párizsi kiállításokat
MELANCHOLIE címen, ez egy példa, Londonban van egy nagysikerű kiállítás
azzal a címmel, hogy The Gothic Nightmare, Fuseli romantikus művészetéről.
De ez olyan élmény, amit a magas művészet közvetít. Amikor nincs ilyen
közvetítés, mint a múmia esetében, akkor valami borzongásról van szó a
plasztikba csomagolt holttestek láttán. Van valami idegenkedés a tiszteletreméltó
múzeumi világban az ilyesfajta dolgok közszemlére tételétől. Pedig ez abba
az irányba halad, hogy igyekeznek ezt még fokozni is, amennyire lehetséges.
A Wunderkammer újjáélesztési kísérletei
Tekintsünk csak vissza a múzeumok eredetére: van egy gyönyörű múzeum
Londonban, a Hordeum Museum, amelyet egy teakereskedő alapított 1901-ben,
London népének nevelés, okulás és élvezet céljából. Ez a gyűjtemény egyedülálló
a maga módján. Visszavezet bennünket a modern múzeum kettős forrásához.
Az egyik ilyen forrása a Wunderkammer, a furcsaságok gyűjteménye a 17-18.
századból. Itt szörnyeket, furcsaságokat állítanak ki, hogy megmutassák
a természet csodálatosságait. A másik hagyomány, a későbbi, az Ész századából
való, az enciklopédisták hagyománya, a múzeumnak mint Noé bárkájának elképzelése,
amelynek tartalmaznia és osztályoznia kellene az egész mindenséget egyetlen
épületben. A Horneum Museum, a Wunderkammerre megy vissza azzal, hogy tele
van rakva kitömött madarakkal, hangszerekkel, afrikai maszkokkal, minden
ilyesmivel. Sokszor jártam ott az elmúlt 50 évben, szerettem ott olyasmit
megnézni, mint a zsugorított fejek, vagy a sellő, volt ott egy igazi sellő,
amit úgy raktak össze egy halból meg valami másból. Amikor legutóbb ott
jártam, nem találtam sem a zsugorított fejet, sem a sellőt. Arra gondoltam,
milyen kár, ha a rendszeres kategorizálás nevében a múzeum bevonta ezeket.
Arról szeretnék beszélni, hogy a múzeumoknak nem kellene ezt
tenniük, nem volna szabad alárendelni kiállítási tárgyaikat kizárólag a
racionalitás szempontjának, a kategorizálás és osztályozás késztetésének.
Volt idő, nem is olyan régen, történeti értelemben Linné koráról beszélünk,
Buffon koráról, amikor az osztályozást és a természet világa feletti kontrollt
önmagában is csodának tartották. Ez az idő elmúlt. A kategorizálás ma már
nem minősül kreatív tudásformának a természettudományban. Másfelől, ha
a fizikát vagy a matematikát nézzük, ezeket nem tekintik többé kikezdhetetlen
tudásformáknak, szilárd tudományoknak. Mindkettő a világmindenségről kialakított
misztikus, vagy akár költői vízió számba megy.
A múzeumok a maguk részéről mint a bevett tudásnak a nyilvánosság
felé forduló arcai, nem léphetnek fel az elrendezés és a megmagyarázás
igényével, ha hitelesek akarnak maradni. Nem azt mondom, hogy vissza kéne
térniük a Wunderkammerhez, de nem szakadhatnak el a csodák, a furcsaságok
alapeszméjétől, nem szakadhatnak el a hátborzongató rejtélyek nyugtalanító
gondolatától, ami szerintem mostanában a történelemtudományt és a régészetet
is átható, el nem ismert kísértet. Napjainkban úgy vetődik fel a kérdés,
hogy a múzeumoknak hogyan kellene elrendezniük kiállítandó tárgyaikat,
most, hogy az információ eluralja a világunkat.
A másik probléma, hogy a virtuális múzeumok 24 órás múzeumokat
ajánlanak. Meg kell mondanom, hogy a La nuit des musées, (a Múzeumok éjszakája)
az, hogy a múzeumok éjszaka is nyitva tartanak, a ma érvényesülő totális
információáramlásra adott válasz. Mi a különbség, mi az, amit a múzeumok
ma ajánlani tudnak, amit ez nem tud nyújtani? Azt gondolom, hogy egy egyszerű
különbség az, hogy ez valóságos, a valóság élményét tudja nyújtani. Ami
elég paradox bizonyos szempontból, mert a legtöbb múzeumban nem szabad
megérinteni a kiállítási tárgyakat, egyeseknek még a közelébe sem engednek
menni. A legtöbb kiállított dolog kulturális tárgy, még a természeti tárgyak
is a kultúrának vannak alárendelve a múzeumban, a kihívást jelentő realitás
voltaképpen szellemi jellegű. A meghatározó realitás tehát szellemi, elvont
képződmény. A realitás fogalmak, absztrakciók, vagy ahogy majd érzékeltetni
szeretném, elképzelések, fantáziák közé illeszkedik.
Visszatérve a hátborzongatóhoz, annak egy mondénabb változata
a pusztán meglepő vagy furcsa. Ennek bizonyos változatai, variációi megtalálhatók
valamennyi múzeumban, minden populáris múzeumban. Nem olyasmi mellett akarok
itt most kiállni, mint Madame Thussaud viaszbábjai vagy a Friction cirkusz.
Valamilyen módon mindkettő a Wunderkammer hagyományának elfajzott újjáélesztési
kísérlete. Ezek transzgresszív látványosságok voltak, de mára ismertté,
közhelyekké váltak, ahová az emberek azért mennek, mert azt várják, hogy
meglepjék őket. Tehát nincs már bennük a kategóriák aláásásának érzése,
ezek maguk is egy kategóriává, egyfajta múzeummá váltak.
Szóval egy múzeumtól a megszokott osztályozás, a bevett besorolásmód
valamiféle megkérdőjelezését, kérdésessé tételét, felborítását is várjuk.
Volt erre egy nagyszerű példánk a szürrealista mozgalomban, ahol sur-realizmust,
a realizmus fölöttit, fölé emelkedést hirdettek, a valóság egy új formáját,
a tapasztalat újraklasszifikálását. Az egyik brutális példa az ilyenfajta
sokkoló, meglepő kiállításmódra egy varrógép és egy esernyő volt egy műtőasztalon
– összezavarva kategóriák egész sorát. Azt értek el ezzel, és éppen ez
a múzeumok feladata szerintem, amit Kant bevallása szerint Hume hatása
tett vele, nevezetesen, hogy felébresztette dogmatikus szendergéséből.
Mit szólt volna Freud a Freud-múzeumhoz?
Eddig a múzeumokról beszéltem általában, de a londoni Freud-múzeum
igazgatójaként előbb-utóbb nyilvánvalóan rá kell térnem a lényegre, főtémámra,
ez pedig a Freud-múzeum. Voltaképpen inkább Freud-múzeumokról kéne beszélnem,
mert már három ilyen is létezik, három és fél valójában, ha a szentpétervári
múzeumot is hozzászámítjuk. De most az életrajzi múzeumokról beszelek.
Május óta, amikor Václav Klaus, cseh köztársasági elnök megnyitott Freud
szülőházában is egy múzeumot, három múzeumunk van. Egy múzeum ott, ahol
született, egy ott, ahol élt, Bécsben, és egy múzeum Londonban, ahol meghalt.
Miért van három, és mi volna a dolguk? A személyiség múzeuma, ahogy én
hívom, nagyon másféle dolog, mint amit eddig említettem.Valamiféle kereszteződése
a természetrajzi és a humán, a művészeti múzeumnak, olyan, mint a sellő.
Nos, mi a funkciója ezeknek a Freud-múzeumoknak vagy a személyiségeket
bemutató múzeumoknak általában? Vajon a zarándoklat helyei-e a hívők számára?
Vagy amolyan emelkedett kukkoló-helyek, az adott személyiség titkos életébe
való bepillantás céljából? Vagy csak archívumok, a művére vonatkozó információk
tárházai?
Annak alapján, ami a Freud-múzeum látogatóival folytatott beszélgetésekből
az évek során kiderült, világossá vált számomra, hogy a londoni Freud-múzeum
mindhárom célt szolgálja külön-külön vagy elegyítve egy pszeudo-vallási,
vagy kvázi okulásul szolgáló élményként. Ha ezt elfogadjuk, el kell látnunk
a piacot, a látogatókat, nyújtanunk kell nekik ezeket az elvárt komponenseket.
Mert dokumentálni kell nekik valamelyest a személyiség életét és munkásságát,
egy autentikus korhangulat-dekórumot. Némelyik személyiség-múzeum megelégszik
a puszta dekórummal. Ilyen például Angliában a G. B. Shaw-múzeum. Ő ugyanabban
az évben született, amikor Freud, 1856-ban, az ő múzeuma Ayot St. Lawrence-ban
a National Trust kezelésében a házat mutatja éppen olyan állapotban, ahogy
itthagyta.
Látjuk a ruháit az ágyára vetve, a biciklijét ott állni a hallban készen
arra, hogy felüljön rá és menjen vele egy kört a környéken. Ez a személyiség-múzeumok
egyik fajtája: pusztán a dekórum. Egy másik példa, amelyik a Freudéval
párhuzamos, a Darwin-múzeum, a Darwin-ház. Ez egy keverék, van egy alsó
szintje, ahol Darwin állítólag lakott, fent van egy egész emelet oktatási
célú kiállítási tárgyakkal az evolúció magyarázatára. Dekórumnak tűnik,
de ha az ember beszélget a tárlatvezetővel, kiderül, hogy fogalma sincs
senkinek, nincs róla semmi feljegyzés, hogy nézett ki a ház abban az időben,
amikor Darwin itt lakott, hogy ők rekonstruálták. És ezt őszintén meg is
mondják. Egyszerűen a korabeli ízlésnek megfelelően rendezték be, amit
a legtöbb ember nem tud.
Autentikus, ez tehát rugalmas kifejezés, a személyiség-múzeumok
esetében. Maresfield Gardensben, a londoni Freud-múzeumban mi legalább
őrizzük a folytonosságot azzal az időszakkal, amikor Freud itt élt. Anna
Freud lakott itt, mielőtt megnyílt volna a múzeum. Ebben az értelemben
autentikus. Van egy másik értelem, amelyben autentikus, amennyiben van
benne egy gyűjtemény, amelyet maga Freud gyűjtött össze. Őrzi Freud régiség-gyűjteményét.
Ő volt ennek a gyűjteménynek az első kurátora. Ez egy múzeum a múzeumban
bizonyos értelemben. Van ezen kívül installációnk is, amit így hívunk,
az íróasztal, a dívány, a könyvtár, a dolgozószoba. Mit jelent az autentikusság
ebben az esetben? Azt hiszem, hozhatunk egy tanút ezen a ponton, és megkérdezhetjük,
mit szólt volna Freud a Freud-múzeumhoz? Amihez hozzájárult. Azt hiszem,
a válasz elég világos: igen és nem. Igen, minden bizonnyal hozzájárult
volna a régiség-gyűjteményének a bemutatásához, mint mondtam, ez volt az
ő múzeuma. Ez volt az a múzeum, amelyben ő élt és dolgozott A híres HD,
Helga Doolittle azt mondta, amikor belépett, és meglátta, hogy „Ez az ember
egy múzeumban ül, egy múzeum kurátora”. Tehát Freud minden bizonnyal jóváhagyta
volna ezt, de bizonyára nem hagyta volna jóvá, hogy a személyisége legyen
látványosság tárgya.
Lawrence of Arabiaról azt mondtak ironikusan, hogy van tehetsége a
visszavonuláshoz. Freudnak is megvolt ez a tehetsége, az Álomfejtésben,
a Mindennapi élet pszichopatológiájában feltárja saját személyes életének
számos intim aspektusát, vonakodva, mint mondja, de kénytelen volt ezeket
feltárni. Mindazonáltal minden esetben hangsúlyozza, hogy motívumai tisztán
tudományosak, és az ő karaktere és személyes élete érdektelen kell hogy
legyen a nagyközönség számára, csak az ügy a fontos, die Sache, a pszichoanalízis.
És persze az a probléma, hogy bizonyos fokig egész élete és személyisége
elválaszthatatlan a pszichoanalízistől.
A pszichoanalízis mint olyan maga is biografikus jellegű tudomány.
A pszichoanalízis egyfelől belső küzdelem, nyersanyaga az átélt élmények,
ágense az emlékezés. Másfelől a pszichoanalízis tényleges gyakorlata kimondottan
titkos. Az eseteket nyilvánosságra hozva a szereplőket elrejtik vagy törlik.
A pszichoanalízis ethosza, nyilvános ethosza a privacy, a privát szféra
tiszteletben tartása, nem pedig a publicitás.
Amennyire én tudom, egy Freud-múzeum felállításának gondolatát
sose volt mód Freuddal megbeszélni, sosem merült fel, amíg élt. Amikor
a Fliess-levelek megjelentek, és Marie Bonaparte megvásárolta a Fliess-leveleket,
tudni lehetett, hogy Freud meg akarja ezeket semmisíteni. Marie Bonaparte
Freud egyik leghűségesebb tanítványa volt, ebben az esetben mégis ellenszegült
neki, és megőrizte a leveleket az utókornak. Ha Freud megkapja, megsemmisültek
volna, életrajzának egyik nagy fejezete teljesen odaveszett volna az ő
kívánságának megfelelően. Van egy kedves kis eset Ernst Valtinger emlékirataiban
Freuddal kapcsolatban. Amikor készült elhagyni Bécset, összes régisége
be volt csomagolva, és valahogy bejutott a személyzet révén egy idegen
ember a házba. Ez az idegen állítólag hallotta, hogy Freudot megfenyegették
a nácik, egy berlini tanítvány, egy diák, jött, hogy megvédje, hogy segítsen
neki. És amikor Freud szembetalálkozott vele a házban, megkérdezte tőle:
Mit keres itt? Ő azt felelte: Csak látni akartam. Freud dühösen vágott
vissza: Nincs rajtam semmi látnivaló!
Ha ez az utolsó szava ebben a témában, akkor hogy jövünk ahhoz, hogy
egy személyiség-múzeumot csináljunk róla?
Nyilvánvaló, hogy nem ez az utolsó szó ebben a kérdésben. A személyes
privátszféra tiszteletben tartása az élők előjoga. Ott van James Joyce
obszcén leveleinek, vagy szerelmesleveleinek az esete. Szerelmeslevelek,
amelyek csak a nyilvánosságra hozástól minősültek obszcénnek. Samuel Beckett
azt mondta erre: „Micsoda szörnyűség! Hogy tehették ezt meg vele?” Persze
Beckett számára Joyce továbbra is élő ember volt, mert ismerte őt.
Számunkra, akik nem ismertük őt, nem szükséges, nem muszáj tiszteletben
tartani a halottak saját szándékait. Nem vagyunk kötelesek tiszteletben
tartani a privátszférájukat. Mert bizonyos szempontból az élő ember iránti
tisztelet végetér, a személyes határok leomlanak a halál pillanatában.
Én nagyon örülök, hogy megjelentek Joyce szerelmeslevelei, mert valamilyen
értelemben kitágítják az emberi világgal kapcsolatos tapasztalataink körét.
Úgyhogy az életrajzi vagy személyiségnek szentelt múzeum kérdése
továbbra is vitatott kérdés marad számos okból. Túl a kiállított tárgyak
titkos voltán. Ez egy keverék formája a kiállításnak, mondhatnánk, a különösnek
és az általánosnak, a privátnak és a nyilvánosnak az összekeveredése. Vannak
kevert típusai a személyiség-múzeumoknak, mint mondtam, a Shaw-, a Darwin-múzeum
és a miénk. Háromféle megközelítést különböztet meg a múzeumok elrendezésében
egy nemrég megjelent szakkönyv: a narratív, a funkcionális és a taxonomikus
jellegűt. Nyilvánvaló, hogy a személyiség-múzeum a narratív aspektusba
tartozik. Tehát belehelyezi a tárgyat a történelembe. Bizonyos értelemben
funkcionális, amennyiben megmutatja, mit csinált az illető személyiség
az emberi világban. Akkor felmerül a kérdés, hogy hogyan lehet egy személyt,
egy intellektuelt mint kiállítási tárgyat kezelni, mint egy természeti
képződményt. Bizonyos értelemben a pszichoanalízis éppen ezt teszi. Feltárja
egy karakter elemeit, gondolatokat, álmokat, stb. mint kiállítási tárgyakat.
Törvények esetei, példái,
természeti, pszichológiai törvényeké, beilleszthetők egy taxonomikus
keretbe. De ez a pszichoanalízis, ez nem Freud. Egy személyiség nem vagy
anti-taxonomikus, mert a lényege nem a klasszifikáció, hanem az egyediség.
A lényeg persze megint az a személyiség–múzeumok ellentmondásosságához
vezet. A kulcs, a döntő pont itt az, hogy mindegyikük a hiány múzeuma.
Egy múzeumot csak egy szubjektum (vagyis az objektum) hiányában, a halála
után lehet felállítani.
Ez visszavezet a szentély vagy a zarándoklás fogalmához, hogy
ilyenként szolgálnak, arra biztatnak, hogy egyfajta valláshoz hasonló tiszteletadást,
reverenciát tegyünk. A hős, a tárgy távollétét, hiányát hangsúlyozzák azok
a személyes tárgyai, amelyek megtöltik a teret. Az aura, a hiány kérdésére
visszatérve a Freud múzeumban fel van állítva egy Freud-szobor. Amikor
átadták Oscar Neumann híres szobrát, kisgyerekeket hoztak oda Anna
Freud óvodájából, és megkérdezték őket, hogy mit szólnak hozza. Van néhány
feljegyzett megjegyzés ezektől a 4-5-6 éves gyerekektől. Az egyik ezt kérdezi
a szobor láttán: Él? Nem fázik ott fönt? Ez nyilvánvalóan az animizmus
egy megmosolyogtató formája, de határozottan összehasonlítható az elterjedt
felnőtt reagálással, amikor belépnek a Freud-múzeumba: az installációba,
amelyik a dolgozószobát jeleníti meg, az emberek azt mondják, hogy olyan,
mintha bármelyik pillanatban beléphetne. Vagy érezni lehet a jelenlétét
a dolgozószobában. A gyerek az életre következtet a formájából, metaforikus
animációval: ha olyan, mint az élő, akkor élő kell hogy legyen. A felnőtt
pedig a környezetet tölti meg élettel. Egy üres szék metonimikusan előfeltételezi
azt, aki valójában helye foglalt benne. Ezek határozottan összehasonlítható
reagálások. A látogatókra észrevehetően hatással van, amit látnak. Hat
rajuk. Meg vannak rendülve, amikor találkoznak ezzel a dolgozószobával.
És ezek olyan emberek, akik évekig éltek Freud jelenlétének hiányával,
a művével. Ez a múzeum fókusszá vagy útmutatóvá válik a számukra, ezt a
helyet tényleg áthatja Freud szelleme. A kurátor számara ez a reakció valahogy
arányban van a befektetéssel, a befektetett munka mennyiségéhez képest
rendkívül hálás dolog ez, nagy a megtérülés a látogatók reagálásaiban.
Az a kérdés merül fel, hogy ha ez a reagálás gyermekinek tetszik,
nem kéne-e ettől eltéríteni a látogatókat? Mondtam, hogy a Darwin-házban
kimondottan elismerték, hogy úgy rekonstruálták a dekórumot. És talán itt
a Freud-múzeumban is gondosan rá kéne mutatnunk, hogy kicseréltük az egész
tetőzetet, és múzeumi megvilágítást helyeztünk el a dolgozószobában, és
hogy a kézirat az íróasztalon valójában fénymásolat. Ha ezt végigvisszük,
ha levonjuk belőle a következtést, akkor talán le kéne bontanunk az egész
installációt, és felváltani valami mással, ami nyilvánvalóan kitalált és
mesterséges.
De azt szeretnem itt képviselni, hogy az anti-illuzionizmusnak
ez a puritán formája is egy illúzió áldozata, nevezetesen azé, hogy ha
eltávolítunk mindent, ami a képzelet műve, a fantázia minden kivetítését,
akkor a valóság igaz változatához, az igazi valosaghoz jutunk el.
A múzeumlátogató voltaképpen valami ezen a „valóságon“ túl levot,
e mögött lévő dolgot vár, anticipál. Várják, remélik a jelenlétét, vagy
odaképzelik az embert a dolgozószobába. Ez sokszor be is következett, ez
a díszlet sokszor megelevenedett, sokszor használták Freudról készített
filmekhez, színészek sétáltak be, akik pontosan úgy néztek ki, mint Freud.
És hogy visszanyúljunk egy esethez a múzeum történetéből, amikor a múzeumot
felállították, az volt az eredeti elképzelés, hogy mindenki korabeli ruhákba
legyen öltözve. Ez az ötlet szerencsére nem valósult meg. De azt mutatja,
hogy a múzeum a valódinak egy speciális kategóriájába tartozik. A
múzeum keretbe foglal mindent. Azt kapjuk egy múzeumban, hogy benne minden
példaszerűvé, ideálissá vagy rendkívülivé válik, pusztán az elhelyezésének,
múzeumi keretbe kerülésének köszönhetően.
Ez visszavisz a hátborzongató problematikához. Egy személyiség
múzeumában mindig zavar van akörül, hogy mit lehet tudni, mit lehet látni,
mit lehet megtapasztalni a híres ember életével kapcsolatban. A válasz
erre az, hogy csak azt, amit ki lehet állítani az életet reprezentáló,
megjelenítő dolgokból. Csak nyomokat, csak közvetett bizonyítékokat. Az
igazi élet máshol van.
Rátérve a személyiség mindent átható voltára, hangsúlyoznom kell,
hogy a múzeumnak semmi köze a személyiség kultuszához. Ellenkezőleg, éppen
a személyi kultusz fordítottja. Mert egy szinten a halál mindenütt jelenlevőségére
emlékeztet (memento mori). Egy másik szinten megmutat valamit, annak egyik
módját, ahogyan a kultúra ellene hat a halálnak, tesz ellene valamit, a
halhatatlanságért azzal, hogy életben tartja a híres embereket mesterségesen,
a művészet segítségével. Ars longa, vita brevis.
Szóval a tollak, a hamutartók látványa, látványossága, az installációk
nemcsak jelölik az írót, a művészt, vagy más nagy személyiséget, meg is
idézik, elő is varázsoljak őket. Itt tehát egy ugrással van dolgunk a jelöléstől
a varázslásig, mintegy a realizmustól a mágiáig. Pontosabban a realizmustól
a képzeletig.
Ezzel talán eljutottam valamiféle igazoláshoz. 20 éve dolgozom
ebben a múzeumban, úgyhogy meg kell indokolnom, igazolnom kell logikai,
intellektuális, koherens értelemben. Eljutottam tehát a személyiség múzeumának
valamiféle legitimálásához, és meg kell mondanom, hogy maga ez a terminus,
hogy a személyiség múzeuma, önmagában elég rossz elnevezés, összezavarja
a témát azzal, hogy az egyént hangsúlyozza, holott a múzeumban, a személyiség
múzeumában keverék műfajról van szó, és minden egyes egyén esetében, akit
a tudáshoz való hozzájárulása miatt ünnepelnek, legyen ez művész, író,
tudós, voltaképpen egy tevékenységi területet méltatunk egy művelőjén keresztül.
Még ha ez a művelő történetesen Darwin vagy Freud, tehát egy alapító, akkor
is alárendelt szerepet játszik. A Darwin-múzeum nem az evolúció múzeuma,
nem Darwin múzeuma, ugyanígy a Freud-múzeum nem a pszichoanalízis múzeuma,
nem Freud múzeuma. Úgy mutatja be az életrajzi személyt, mint az alkotás
vagy a tudás előállításának eszközét. Amit tehát a személyiség múzeumának
be kell mutatnia, az a folyamat, amelynek során a tudás előáll. Ezzel dicsőít
a múzeum.
Röviden kapcsolódva ehhez a szimpóziumhoz, ehhez az évfordulóhoz, az
évforduló maga is valami mesterkelt dolog. A kettős számrendszerben a 150
évforduló egész máskor volna. Tudjuk, hogy a számok mesterségesek, tudjuk
végső soron, hogy a nyelv is konstruált. Konstrukciók esetleges elemekből
összerakva, amelyeknek egy céljuk, szándékuk van, mégpedig, hogy kezelni
tudjuk a tapasztalatainkat, csökkentsük a káoszt, hogy kontrollálni tudjuk
az informáciokat. A pszichoanalízis esetében ez az emlékezettel való bánásmód
művészete.
A klasszikus korszakban volt az emlékezésnek egy elég híres művészete,
amely performatív jellegű volt, a megjegyzett információk osztályozására
a közbeszéd számára, különböző előadói célokra. A pszichoanalitikus jellegű
emlékezést gyógyító célzattal, terápiás célokra dolgoztak ki. De felhasználása,
alkalmazása nagyon gyorsan, hamar túlment ezen a szándékon. Az eredeti
katartikus kúra Freudnál az emlékezet kitörlésére irányult, gyökerestül
való kitépésére, a pathogetikus emlékezet kigyomlálására. Kiküszöbölni
a múltat, és újra kezdeni a semmiből, és mint tudjuk, ez nem ment. Hogy
Bulgakovot idézzem a Mester és Margaritából: a kéziratok nem égnek el.
Ezt nyilván nem szószerint értette, hiszen el lehet égetni egy kéziratot,
meg lehet semmisíteni, de hiábavaló. Mivel ezek mentális, intellektuális
produktumok, amelyeket másokkal lehet helyettesíteni. Más mítoszokkal,
más történetekkel, alternatív változatokkal, éppen ez történik az emlékekkel
is. És Freud is erre a következtetésre jut, helyettesíteni kell a katarzist
a pszichoanalízissel.
Az emlékezet a gyökere mindannak, amit tudunk a világról. Helyesen
kezelni, a lehető legalapvetőbb tevékenység. Freud metapszichológiájában
az emlékezet és a tudatosság kölcsönösen kizárja egymást. A figyelem momentuma
az élményre koncentrálva ugyanazt az innovációt veszi igénybe, amit az
emlékezés használ. Az energia egyetlen csatornát követel, nem működhet
egyidejűleg, szimultán módon emlékezet és tudatosság. Váltják egymást.
De az emlékezet és az élmény interakciója a tudattalan szintjén zajlik.
Azon a komplexebb szinten, amelyen nap mint nap működünk, állandóan be-bevillan
az emlékezetbe.A tudat előre-hátra kapcsol. Kísértet járja be mentális
otthonunkat. Mint a múzeumot, amely a kísértetek háza. És ami kísért, nem
a személyiség általános fogalma, hanem az állandó eltolódások és váltások,
amelyek élményeink közegét alkotják. Ahogy a tárgyakat a világban vagy
az emlékeket áthatja az élet. Ezek a soha nyugvópontra nem jutó, rejtélyes
és kísérteties folyamatok.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|