Régi Tamás
Az obskúrus kamera mögött
(magyar szafari)
A gyarmatosítás vizuális kultúrája Afrikában és a téma néhány magyar
vonatkozása
A kolonializmussal foglalkozó tanulmányokból ma már egyre nyilvánvalóbbá
válik, hogy a gyarmatosítás összetett kulturális kapcsolatrendszer volt
a gyarmatosítók és a helyiek között. Legalábbis kultúrtörténeti és antropológiai
szempontból mindenképpen így is lehet rá tekinteni. A gyarmati bürokrácia
által fenntartott intézmények, mint a földtulajdon felmérő irodák, a misszionáriusok
telepei, az expedíciók (felfedező, vadász, tudományos, szafarik) vagy éppen
a háborúk, mind-mind a bennszülöttek és a gyarmatosítók közötti kulturális
kapcsolatok egyes speciális formái voltak. Ezek az aránylag jól körülhatárolható
interkulturális „terek” egy olyan rendszer keretein belül működtek, amelyet
a gyarmatosító intézményi háttér szabályozott, látott el hivatalos engedélyekkel,
felszereléssel és infrastruktúrával. Ennek a hatalmas (papír)munkának köszönhetően
töméntelen mennyiségű vizuális anyag termelődött ki térképek, földmérési
tervek, képeslapok, festmények, reklámtáblák, újságok, fényképek, cigarettásdobozok,
könyvek, képregények, hirdetések stb. formájában. Azaz a tényleges és valós
érintkezési formák mögött létezett – és szerencsére a mai napig létezik
– egy virtuális tér, amely mondhatjuk úgy, hogy kiszolgálta a gyarmati
adminisztrációt, de talán szerencsésebb, ha úgy értelmezzük, hogy átszőtte
a gyarmati rendszer mindennapjait.
A szoros kapcsolat, ami a kolonizáció és a vizualitás között létezett,
egyértelművé teszi, hogy a vizuális közlési formák összefüggésben voltak
a gyarmati rendszer ideológiai céljaival is. Igazodtak az ideákhoz, igyekeztek
kiszolgálni az eszmét, együtt éltek a korral, és jellemzőek voltak az adott
társadalomra is. Csak Afrikában legalább háromféle gyarmatosító rendszer
különböztethető meg (brit, frankofon vagy német), melyek vizuális világa
tükrözi azt, ahogyan ezek a hatalmak a gyarmataikat kezelték.
Ha csak a kor tudományos írásait nézzük, a bennük fellelhető vizuális
„melléktermékek” esetében szintén számolnunk kell a gyarmati gondolkodás
hatásával. Azaz ahogy a kolóniákat vizualizálta a Nyugat, úgy vizualizálódott
a tudomány is; ez a két folyamat elválaszthatatlan egymástól. A kor meghatározó
tudományában, az antropológiában, ezen belül is a vizuális reprezentációkban
lépten-nyomon tetten érhetők a kolonializmus intézményi rendszerei és ideológiai
útmutatásai.
Ennek a témának a vizsgálói többnyire csak azzal foglalkoznak, ami
a képeken látható, és kevésbé törődnek azzal, ami ezeknek a képeknek az
elkészítését megelőzte, illetve ami a fényképezőgép mögött zajlott. Pedig
az, hogy miként hatott a kor vizualitása a tudományra és a vizualizált
tudomány a korra, szintén fontos kérdésnek tűnik. Erről a folyamatról szeretnék
szólni ennek az írásnak az első felében.
Másodsorban egy nem annyira szemiotikai, mint inkább fájó tudománytörténeti
hiátusra kívánom ráirányítani a figyelmet. A koloniális történelem (újra)írása
főleg azon intézmények falai között zajlik, amelyeket egykoron a gyarmati
rendszer hozott létre, éppen ezért kevés fény vetül bizonyos kísérő jelenségekre.
A brit vagy francia tudomány- és kultúrtörténet, valószínűleg forráskezelési
korlátok miatt, nem foglakozik azzal a ténnyel, hogy a gyarmataikon nem
csak ők tették tiszteletüket azokban az időkben, hanem egyéb, nem gyarmattartó
birodalmak polgárai is tevékeny részesei voltak a gyarmati mindennapoknak.
Jelen esetben az Osztrák-Magyar Monarchia főleg magyar származású Afrika-utazóira
gondolok, akik kirándulni, sportolni, vadászni, kalandokat keresni, hittéríteni,
kereskedni, felfedezni, kémkedni utaztak Afrikába, azaz pontosan azokért
a dolgokért, amikért a gyarmattartó birodalmak polgárai.
Az írás második felében így arra próbálom keresni a választ, hogy a
felszínen látható – vagyis inkább felszínes – geopolitikai tényezők mögött
milyen viszonyt lehet felfedezni a korabeli magyar beszámolókban a „magyar”
és az „afrikai” között. A vizuális közlésvilág ösvényén maradva megvizsgálom,
hogy miként értelmezték a 19.-20. század fordulóján az „afrikait” a magyar
beszámolókban.
Először tehát arra érdemes kitérni, hogy tulajdonképpen mi volt a kolonializmus
alap narratívája, amelybe a vizuális kultúra belehelyezhető. Az utóbbi
kétszáz év Afrikáról szóló útleírásait, beszámolóit, híreit, irodalmát
olvasva egyértelműnek tűnik az a mód, ahogyan az egyes gyarmatbirodalmak
a leírásokon keresztül megteremtették saját képüket. A brit kelet-afrikai
gyarmatok (a mai Kenya, Szudán, Uganda) egyértelműen más képet alakított
ki önmagáról, mint például Német Kelet-Afrika (a mai Tanzánia és Zanzibár)
vagy a frankofon Afrika (főleg Északnyugat-Afrika). Arról nem is beszélve,
hogy a gyarmatosítást végül is sikeresen elkerülő Abesszínia (Etiópia)
szintén sajátos képet alakít(tat)ott ki magáról ebben az időben.
Míg a brit gyarmati rendszer által kitermelt professzionális etnográfiai
leíró stílus Szudán vagy Kenya esetében egy reálisan működő gyarmat képét
eredményezte, addig például az Etióp-magasföldön található birodalom egy
romantikus és megközelíthetetlen, inkább az orientalizmus számára érdekes
területként jelenik meg a leírásokban. A magas hegyek között fekvő, megközelíthetetlen,
ősi keresztény abesszin császárság idealizált képe többnyire annak köszönhető,
hogy a nyugati világ nem sokat tudott erről a területről. Míg Szudán vagy
Kenya esetében a gyarmati adminisztráció képes volt kezelhetővé tenni a
területet, Etiópiával kapcsolatban ez nem sikerült.
Arra, hogy milyen eltérően jelenítettek meg egy-egy népet, akik az
etiópiai-szudáni határ két oldalán éltek, az anuak nép a legjobb példa.
Az anuakok szudáni csoportjai a brit szociálantropológia rendszerébe pontosan
belepasszoló népként tűnnek fel, míg az etiópiai oldalon élő anuakok az
Etióp-magasföld leírásánál, a szent főnökökre használt terminológia szerint
jelennek meg előttünk. Az ezen etnográfiai stílus által megteremtett
bennszülött karakterológiák pedig mintha a gyarmattartó népek elé állított
tükrök lennének. Ahogy Mary Douglas találóan megjegyezte: „Míg tehát a
dogonok rendkívül fogékonyak arra az irodalmi és esztétikai vizsgálódásra,
amelyben a franciák oly kiválóak, a nuerek mintha csak azokra a primitív
politikai és rokonsági felfedezésekre volnának alkalmasak, amelyek a briteket
érdeklik.”
A kulturális homogenizálás jelensége Nyugat- és Dél-Afrikában is tetten
érhető, de talán Kelet-Afrika az a terület ahol ez a legplasztikusabban
jelen volt. Ennek egyik fő oka, hogy a gyarmatosítást előkészítő romantikus
felfedezőutak többsége idekötődik. Bár a gyarmati rendszer egészében ezek
az expedíciós utazások csak egy kis szeletet képviselnek, ez mégis egy
nagyon látványos és hatásos szelet, míg a többi koloniális intézmény inkább
a háttérből fejtette ki a tevékenységét. A felfedezőutak a gyarmatosítás
kirakati díszei voltak.
A felfedezőutak vagy más néven szafarik már korán szerves részévé váltak
a gyarmatosításnak, amolyan első, tapogatódzó lépésekként. A helyi irodák,
vadásztársaságok, szafari-szervező cégek, missziók stb. segítették ezen
utazásokat, és a szűz területek elsődleges meghódításáért versengő európai
felfedezők számára az volt a fontos, hogy ki számol be először az ismeretlen
területekről. A 19. század végén és a 20. század elején egymás után láttak
napvilágot a tudósítások Afrika addig ismeretlen vidékeiről, cikkek és
könyvek jelentek meg, és kiállításokat rendeztek a fekete kontinensről.
Az írásokban többnyire a szafarit, azaz magának az utazásnak a történetét
mesélték el. Ki hogyan állította össze a felszerelését, hány fővel, milyen
személyzettel vágtak neki a sokszor hónapokig tartó útnak, mely népekkel
találkoztak, mit ettek stb.-stb., na és persze, hogy mit láttak és gyűjtöttek.
A 19. század végi gyarmatosító törekvéseknek egyértelműen a szafari leírás
adja meg az alaphangját.
Kimondva vagy kimondatlanul ezen írásokban nagyon sok minden benne
van, ami segít értelmezni a gyarmatosítás tulajdonságait, viselkedését,
működését vagy céljait. Nincs olyan egészségügyi, vallási vagy gazdasági
adatösszegzés, mely jobban bemutatná a korabeli gyarmati életet. Ezek az
írásos szafari bemutatók mai értelemben egy olyan kulturális térről számolnak
be, ahol a gyarmatosítók kapcsolatot teremtettek, megismerkedtek, együtt
éltek, vadásztak, dolgoztak a bennszülöttekkel. Így e leírásokon keresztül
kapunk képet nem csak a korabeli bennszülött társadalomról, hanem a gyarmatosítók
életéről, mindennapjairól és intézményi rendszereikről is.
Mivel az egész szafari rendszer alá volt rendelve az információgyűjtés
követelményeinek, ezért az utazások időtartamát, ott tartózkodásának hosszát,
az útvonalat, a megállókat, a magukkal vitt cserecikkeket, a helyszínen
elvégzett munkákat (katalogizálás, csomagolás) mind-mind egy cél határozott
meg: a megfelelő mennyiségű és minőségű adat beszerzése az adott területről.
Ilyen adatnak számítottak a térképészeti információk, a néprajzi tárgyak,
a ritka állattani illetve növénytani egyedek begyűjtése, és persze a táj
tulajdonságainak a leírása. És mindezen munkák elmaradhatatlan kísérője:
az adott téma vizuális ábrázolása.
A vizuális kultúra értelmezésében elsődlegesen nem is annyira a konkrét
vizuális matériákat (térkép, tájkép, tárgykép, fénykép) kell értelmezni,
hanem azt, hogy ezek milyen célból készültek. A vizuális antropológia számára
(a művészettörténet mellett talán a leginkább kompetens tudományterület,
ami a témát értelmezheti) elsődlegesen nem az vethető fel, hogy ezeket
a vizuális prezentációkat értelmezze, hanem, hogy megnézze, hogy milyen
mozgatórugók álltak a készítésük mögött, mi vezérelte készítőiket, amikor
rajzoltak, festettek fényképeztek vagy éppen néprajzi tárgyat gyűjtöttek.
Nem hiába említem a tárgygyűjtést. A néprajzi tárgygyűjtés volt az
egyik első lépés a gyarmatokon, amely a későbbi tudományok rendszerező
alapját megteremtette. Az első időkben a gyűjtött tárgy volt az egyetlen
kézzelfogható élmény a gyarmatokról, a tárgygyűjtés során tudtak a felfedezők
gazdasági kapcsolatba lépni a bennszülöttekkel, ezeket a gyűjteményeket
tudták hazavinni, bemutatni, kiállítani a nagyközönségnek, eladni a gyűjtőknek
és a múzeumoknak. A legtöbb terepjáró tudós otthoni kapcsolata egy múzeumi
kurátor volt, aki itthonról instrukciókkal, tanácsokkal látta el a terepen
gyűjtést végző kutatót. A fehér-bennszülött kapcsolatrendszer hátterében
a gyarmatosító intézmények egyik legfontosabb szereplője állt: a múzeum.
A tárgygyűjtés különböző kapcsolati formákra adott alkalmat idegen
és bennszülött között. Gazdasági, kulturális, nyelvi, baráti, szerelmi,
szexuális kapcsolatok köttettek a tárgyak gyűjtésekor a két fél között.
A felfedezők tárgy-cserével, barterrel, készpénzfizetéssel szerezték meg
a tárgyakat, és mindeközben felmérték a terület gazdasági tulajdonságait,
fizetőképességét, kereskedelmi útvonalait, az emberek nyitottságát az idegenekkel,
a nyelvi korlátokat, az ellenséges vagy barátkozó népeket, azaz minden
olyan információt begyűjtöttek, ami a gyarmatosításhoz szükséges volt.
De ez a tárgygyűjtési mozgalom készítette elő és járult hozzá leginkább
a gyarmatok, majd az etnográfia és az antropológia vizualizálásához is.
A Nyugatnak először csak a tárgyakon keresztül volt lehetősége az afrikai
történelmet, gondolkodást, viselkedést vizsgálni. Már ekkor kialakul az
a nézet, hogy Afrika művészete etnikumok és területek szerint rendeződik,
amely gondolkodás sokáig meghatározó volt a törzsi művészettel foglalkozók
között. Az afrikai tárgyak értékelése a kidolgozottság részletessége és
mértéke, a felületi megmunkálás finomsága, az anyagok minősége alapján
történt, azaz vizuálisan mérhető adatok alapján dőlt el, hogy egy-egy népcsoport
milyen magas szinten állt az európai kultúrmérce szerint.
Ebből az ideológiából szerez létjogosultságot maga a gyarmati fotográfia
is: megörökíteni és katalogizálni a bennszülöttek tárgyi kultúráját, mindennapi
életét. Begyűjteni az „afrikait”, vizuálisan értelmezhetővé tenni az „európai”
számára. Ahogy az afrikai tárgyak esztétikája az etnikumokkal, az egyes
népek közötti fizikai és területi különbségekkel volt egyenlő, úgy a fotográfiák
először szintén a fizikai különbségek és a jellegzetes etnikai jegyek bemutatására
szolgáltak. De a fotográfiáknak abban is nagy szerepük volt, hogy az afrikai
ember nuditását az európai szemek elé tárta. Ezzel kötelezte is egyben
a viktoriánus kort az állásfoglalásra, mely az evolucionizmus válaszait
ismerve nem szorul különösebb magyarázatra. A kor fényképezőgépei keresték
azokat a népeket, amelyek az európai viseletekhez hasonló ruhákat hordtak.
Így lettek a római tógához hasonló vörös színű szövetet viselő maszaik
uralkodó nép a körülöttük élő félmeztelen vagy meztelen népek között. Torday
Emil Kubáknál készült képei, mivel bonyolult ornamentikájú és szabású,
rafiából készült ruhakölteményeket örökítettek meg a bennszülötteken, többek
között ezért váltak fontossá a brit tudomány számára.
A tárgygyűjtés a festészet (vagy rajzolás) és a fotográfia három
elválaszthatatlan tevékenység a koloniális szafarikon. Nem a film és a
fotográfia vizualizálta a gyarmatokat, hanem a néprajzi tárgyak esztétikája.
Amikor a fotográfia és a film megjelenik az antropológiában – mondjuk Haddon
és Rivers 1898-as torres-szigeteki expedícióján – az új technika egy már
meglévő folyamatba illeszkedik bele. Tagadhatatlan persze, hogy ebben az
időben egy teljesen új munkamódszer és megközelítési mód kezdi meg a mai
napig tartó sikertörténetét, de ebben az időben még nem volt szó önálló
tudományról.
A tárgygyűjtés folyamata tehát gazdasági, esztétikai, vizuális, néprajzi,
hermeneutikai, történelmi, politikai aspektusokkal bír. A tárgyalt időszakban
azonban kevés csak tárgygyűjtő utazásról tudunk, egy-egy szafarinak több
célja is volt, bár tagadhatatlan, hogy ezek közül a gyűjtés többnyire az
első helyen volt. A gyűjtők próbáltak ügyelni a tárgyak autenticitására,
azaz, hogy olyan darabokat szerezzenek be, amelyek a nyugati kultúra hatásaitól
mentesek. Arra is figyelniük kellett, hogy a gyűjtött tárgyak ne térjenek
el az Európában ismert Afrika-képtől. A britek 1894-es benini expedíciójukon
egyáltalán nem akarták elfogadni, hogy az ott talált fémműves tárgyak eredeti
afrikai gyökerekkel rendelkeznek, és mindenáron az európai kultúrától befolyásolt
mestereket kerestek. Az afrikai tárgyaknak reprezentálni kellett a már
megteremtett bennszülött képét, az ott élő etnikumok esztétikához, valláshoz
és történelemhez való viszonyát. Éppen ezért volt korszakalkotó Torday
Emil Kuba területen gyűjtött tárgy anyaga, mivel egy saját történelmét
a tárgyakon keresztül számon tartó népet írt le.
A fotográfia tehát egy eszköz, ugyanolyan, mint a szextáns vagy a távolságmérő,
a gyarmatosító rendszer használati tárgya. A technika fejlődésével a gyarmati
dokumentáció megengedhette magának, hogy a rendszer kiegészüljön egy új
rögzítési módszerrel. A fotográfia az első időkben így főleg adatrögzítésre
szolgált, arra, hogy a rajzot és a festményt segítse, idővel helyettesítse.
Az első időkben a könyvekbe és cikkekbe kerülő festményt fotográfiáról
készítették el.
Mint minden technikai eszköz esetében, a fotográfiánál is többnyire
a technikai feltételek szabtak határt a felhasználásnak. Mivel az expedíciós
fényképezés strapabíróbb, de könnyebb gépeket igényelt, mint a stúdiófotózás,
ezért a fényképezőgépeket legjobb volt a terepen kifejleszteni. Ekkor alakult
ki az a fotós szakterminológia, amely a fotografálást összekötötte a vadászattal.
Mivel a vadászat az adatgyűjtés mellett a másik oszlopos szereplője a 19.
és 20. század afrikai szafarijainak, ezért a 19. század végén nem
valószínű, hogy volt olyan szafari, ahol ne vadásztak és fényképeztek is
volna egyszerre. A használt vadászati technikákat azonban az adott vad
mérete döntötte el, és mint minden ilyen sportnál, itt is rohamos technikai
fejlődésnek lehetünk szemtanúi. Horthy Jenő például már nem győzött csodálkozni
Teleki Sámuel elefántlövő puskáján, annak nehézkességén és durvaságán.
A fényképezésben a mai napig használt kifejezések, mint például „meglőni”
vagy „célba venni” egyértelműen a két technika közös fejlődésének köszönhető,
és a mai afrikai szafarik többsége már „csak” fotós szafari, ahol a turisták
hatalmas objektívekkel „kapják el” vagy „lövik le” az afrikai vadállatokat.
(Már ha szerencséjük van.)
Az 1860-as években kifejlesztett hátultöltős puska olyan burkolattal
lett ellátva, amely a kakas működése közben kicsapódó puskaportól és gázoktól
megvédte a használóját. Ugyan ebben az évtizedben lett kifejlesztve a szárazlemezes
eljárás a fotográfiában, így a kép minősége már nem a fotós kémiai ismereteitől
függött, ami kimondott könnyebbséget jelentett a terepen. Amikor 1871-ben
elérhetővé vált a zselatinos szárazlemezes eljárás, azonnal hatalmas népszerűségre
tett szert. A következő években a Scovill, a Blair, az Anschutz vagy az
Eclipse fényképezőgépek egyre gyorsabban tudtak felvételeket készíteni.
A fegyverek területén a Colt, a Spencer, a Kropatschek és a Winchester
készítettek egyre gyorsabban tüzelő puskákat. A legtöbb szárazlemezes fényképezőgép
a Colt revolver mechanizmusa szerint készült el, majd a mozgóképeket készítő
kamerák a gyorstüzelő gépfegyverek mintáján készítették el alkatrészeiket.
Eastman Kodak és George Eastman jártasak voltak a puskák világában, és
amikor George Eastman 1885-ben feltalálta a papírnegatívot, amelyet lőgyapot
védett a külvilágtól, rá egy évre egy francia feltaláló szintén lőgyapottal
dolgozott, amikor az első füstmentes puskaporos eljárást megalkotta.
A gyarmati fotográfia és a vadászat tehát közös technikai és gondolkodásbeli
gyökereknek köszönhetően fontos szereplője volt a koloniális mindennapoknak
és a fotó masina ugyan úgy ott lógott a szafarizók vállán, mint a puska.
A fenti ismeretek birtokában már bátrabban merem az olvasó elé léptetni
az európai „hős” felfedező alakját. Már ismerjük felszerelését, utazásának
célját, azt, hogy kik segítették a háttérből és azt, hogy milyen gyűjteménnyel
kellett hazatérnie. Persze az afrikai kontinensen ebben az időben (a 19.
század második felében) egyre többféle módon bukkan fel a fotográfia. A
partvidékeken fényképstúdiók kezdik meg működésüket, ahol a helyiek is
megismerkedhetnek a képkészítés e módjával; egyre több fénykép kerül az
afrikai családokhoz, akik csakúgy, mint az európai paraszti közösségek,
kiemelt szerepet szánnak ezeknek a tárgyaknak. A fényképtechnika beszivárog
a gyarmatok életébe, a reklámokba, a könyvekbe és az újságokba, és így
az anyaország mindennapjaiba is. Az Afrikával foglalkozó vizuális antropológusoknak
meglehetősen széles és sokrétű kutatási területet nyújt az innen kikerülő
és az itt található hatalmas fotómennyiség.
A gyarmatokra persze nem csak és kizárólag az anyaországból érkeztek
idegenek. Amerikából és a gyarmatnélküli európai birodalmakból is utaztak
különböző céllal Afrikába, úgy, mint az Orosz Birodalomból és persze az
Osztrák-Magyar Monarchiából. Kortársaikhoz hasonlóan ezen utazó-írók szintén
fontosnak tartották a textuális közlés vizuális kiegészítését. A 18. század
útleíró irodalmi típusának mintapéldája a magyar Benyovszky Móric emlékirata,
amelynek madagaszkári fejezeteit több metszet és térkép kíséri. A 19. század
első felében élt Magyar László könyvében pedig 1 térkép és 8 kőnyomatú
tábla szerepel Angoláról.
Ezen korai utazók életművében a képi dokumentációk aránylag könnyen
összeegyeztethetőek az életmű egyéb adataival, a kutatók tudományos hitelével
és megbízhatóságával, a vizuális közlések igazodnak a kor leíró stílusához.
A rajzokat többnyire a szerzők készítették a helyszínen vagy már itthon,
és egészen a fotográfia megjelenéséig az utazóknak ajánlatos volt jártasnak
lenni a rajzolás mesterségében is.
A 19. század második felében elérhetővé váló fotográfia azonban több
szempontból felforgatta ezt a rendszert. Először is volt a dolognak egy
aránylag jól körülhatárolható műszaki oldala, nevezetesen, hogy amíg a
korabeli nyomdatechnika nem volt képes kielégítő minőségben megjelentetni
a fényképeket, célszerűbb volt a jól bevált kézi rajz vagy fotolitográfia
technikáját alkalmazni. De a technika mellett más is hatott a korai fényképközlésekre.
Az egyik pillanatról a másikra valóságossá és megdönthetetlenné váló képi
információkat a szerzőknek és az olvasóknak is fel kellett dolgozniuk,
és ez sokszor nehezen ment.
Az úti beszámolók és szafari leírások ugyanis még a 19. század végén
is olyan helyekre vezették el az európai olvasót, ahonnan hiányos, valós
információkat nélkülöző ismeretei voltak. Az ezen írásokhoz mellékelt,
kézzel készített ábrák meghagyták a szerzőknek az alkotói szabadságot,
és a visszaellenőrizhetőség legcsekélyebb veszélye nélkül készíthették
útirajzaikat. Nem feltétlenül kell azt gondolni, hogy az utazók állandóan
nem létező lényeket vagy vidékeket rajzoltak – bár kétségtelenül ez is
előfordult –, hanem életszerűtlen helyzeteket, általánosító, hallomásból
ismert adatokat örökítettek meg vagy összegeztek egy-egy rajzon. A fénykép
egyidejűsége, spontaneitása és az adott pillanatot rögzítő tulajdonsága
nem mindig felelt meg az úti beszámolók közlési kívánalmainak. Nehéz volt
a fotóval összegezni, egyszerre több mindent bemutatni, eltakarni nemkívánatos
információkat, embereket olyan helyzetben szerepeltetni, amikre amúgy nehéz
lenne őket rávenni. Egyszóval a fotótechnika először inkább megzavarta,
mint segítette az utazókat.
Samuel Bakernek, az egyik leghíresebb brit viktoriánus felfedezőnek
és magyar feleségének Sass Flórának a munkái tökéletes példái annak, hogy
miként lehet a rajzzal élethelyzeteket és etnikumokat a kor (ideológiai
és tudományos) kívánalmainak megfelelően bemutatni. Bakerék rajzai
hagyományos viseletükben mutatják be a bennszülötteket, az adott etnikumra
jellemző ékszerekkel, a mindennapjaikhoz tartozó fegyverekkel. A képeken
úgy csoportosítják a férfiak és nők arányát, ahogy azt az adott téma megkívánja,
ha kell vegyesen, előtérben a férfiakkal, háttérben a nőkkel, de ha kell
csak az egyik nem szerepeltetésével. Az alakok néha kitekeredett testtartásban
állnak, hogy tetőtől talpig minden fontos részletet meglehessen jeleníteni
rajtuk. Az ókori egyiptomi emberábrázoláshoz hasonló, derékból kitekeredett
frontálisan ábrázolt emberalakok együtt szerepelnek a különböző állatok
részletes bemutató rajzaival, vagy egy-egy helyi használati tárgy képével.
Bár a fényképezés megjelenése a magyar Afrika-kutatásban aránylag korainak
nevezhető, – mint ahogy ez a Teleki Sámuel vezette expedíció esetében már
bizonyításra került, - a rajzról fényképre való teljes átállás még
sokáig váratott magára. A Teleki expedíció, amely a Benyovszky Móric témakör
mellett talán a leginkább feldolgozott afrikai utazás a magyar tudományos
irodalomban, mindenképpen fontos adatokat szolgáltat a rajzok és fényképek
viszonyáról.
Az 1887-1888-as Teleki-Höhnel expedíció fehér foltokat tüntetett el
Afrika térképéről, sok néprajzi tárgyat hozott haza, több könyv és cikk
született róla, rengeteg fénykép készült az út alatt, stb.-stb., tehát
pontosan beleillik a korabeli gyarmatosító szafarik világába, annak ellenére,
hogy nem valószínű, hogy volt gyarmatszerző célja az utazásuknak.
Teleki Sámuel és Ludwig Ritter von Höhnel elképzelhető, hogy
egészen az expedíció végéig fotografálta az utazásukat. Az sem kizárható,
hogy a képek mindegyike haza is került, bár ma már csak egy részükről készült
papírnyomatok vannak meg. Az expedícióról szóló beszámolókban a szerző
(főleg Höhnel) és segítői azonban többnyire nem fotográfiákat használtak,
hanem a fotográfiákról készült rajzokat. Höhnel és két rajzoló (Johan Ludwig
Fischer és A. Mielichhofer) készítette a grafikákat, melyek közül néhánynál
egyértelműen beazonosítható, hogy mely fénykép után készült. Pontosan nyomon
követhető, hogy a rajzolók miket és miért változtattak meg a képek közlésénél,
miként korrigálták a dramaturgiailag vagy a néprajzilag „helytelen” adatokat.
A dramaturgia illetve kompozíció javításának egyik jó példája a Kilimandzsáró
mellett élő csaga nép vezetőjének Miriali feleségeinek (inkább szolgálóinak)
a portréja, ahol a fényképen eredetileg a képből kifelé tekintő asszony
alakját a rajzon az ellenkező irányba fordították, hogy így a képbe befele
nézzen. Két másik személyt pedig egyszerűen eltüntettek a kép aljáról.
Néprajzi szempontból érdekes annak a két kikuju harcosnak az esete,
akik az eredeti fényképen egy hatos csoportban állnak, majd a rajzon már
egyedül, kezükben pedig bot helyett lándzsa és hatalmas pajzsok láthatóak.
A plusz néprajzi tárgyakat persze a rajzoló tette a harcosok kezébe, illetve
tüntette el társaikat a két alak mellől, hogy kiemelje a bennszülöttek
viseletét.
A Teleki expedíció rajzai több típusba csoportosíthatóak. A szafari
életét bemutató rajzok spontán élethelyzeteket (karaván-toborzás, szemle)
vagy éppen veszélyes pillanatokat (elefántvadászat, fegyveres támadás)
mutatnak be. A vadász vagy csata jelenetek többnyire jól megkomponált,
fejlett vizuális érzékkel megáldott rajzolókra vallanak. Az alakok súlyponti
elhelyezésével és kiemelésével a háttérből nem csak azt a problémát tudták
áthidalni, hogy olyan helyzetről is legyen képi közlés, ahol fotózni lehetetlenség
lett volna, de a felfedezők heroizálását is megoldották.
Egy másik csoportja a rajzoknak a bemutató ábrák, amelyeken egyes növény
és állatfajok, néprajzi tárgyak vagy egy-egy etnikum képviselői láthatóak.
Ezen témák környezetükből kiragadott, háttér nélküli objektumokként (csontok,
testrészletek vagy magányosan álldogáló emberi, növényi vagy állati alakok)
szerepelnek. Ezek azok a képek, ahol leginkább tetten érhető a már fent
említett katalogizálási szándék, amely Höhneléknél is a tárgygyűjtéstől
a vizuális közlésig ível.
Egy másik csoportot alkotnak a tájképek, melyek főleg az újonnan felfedezett
területek esetében jelentettek amolyan bizonyító erejű tényanyagot, azaz
ebben az esetben a fényképeknek nagyobb jelentősége lehetett volna minden
másnál. A Teleki expedíció esetében ez a Baringó-tótól északra eső területet
jelenti, és sokáig úgy gondoltuk, hogy erről a térségről mindössze egy
rossz fénykép maradt az utókorra, mivel a Teleki-képanyagot feldolgozó
Erdélyi Lajos nem talált több beazonosítható képet az újonnan felfedezett
területekről, a későbbi kutatások pedig Erdélyi Lajos munkáját
vették alapul.
2006 februárjában azonban e sorok szerzője a Kolozsvári Állami Levéltárban
ráakadt két újabb fényképre a Teleki hagyatékban, melyek kartonpapírra
voltak ragasztva, és az egyiken, feltételezhetően Höhnel kézírásával a
következő olvasható németül: „A Rudolf-tó első megpillantása 5/3 88”. Bár
a kép rossz minőségű, de mivel jómagam is álltam már körülbelül azon a
ponton, ahonnan ezt a képet Telekiék készíthették, ezért szinte azonnal
felismertem a fotografálás helyszínét. Ennek tudatában és Höhnel kézírása
illetve a dátumozás bizonyítékaival szinte biztossá vált, hogy valóban
a Teleki-expedíció legfontosabb fényképészeti dokumentumát sikerült fellelni.
A képet személyesen vittem el aztán Erdélyi Lajosnak, aki szóban megerősítette,
hogy annak idején nem tűnt fel neki ez a két fotográfia, és ezért nem tette
bele könyvébe. Véleménye szerint a rossz minőség és a helyszíni ismeretek
hiánya (azaz, hogy nem ismerte meg a Rudolf-tavat) magyarázza, hogy nem
figyelt fel a fotográfiákra. A tájképről Höhnelék rajzokat készítettek
és azok kerültek bele a könyveikbe.
Ezután a kis kutatástörténeti kitérő után ugyan lehetne még sorolni
a fényképek és rajzok összehasonlítását a Teleki expedíció vizuális közléseiben,
de már ebből is érzékelhető, hogy bár a Teleki-Höhnel expedíció nem valószínű,
hogy geopolitikailag beleillik a korabeli gyarmatosító törekvésekbe, a
közlési stílusát tekintve mindenképpen illeszkedett azok vizuális narratívájába.
Bár a Monarchia nem rendelkezett afrikai gyarmatokkal, ebből az expedícióból
látszik, hogy képes volt kitermelni egy klasszikus felfedező szafarit,
ahol a tudományos felfedezésnek, a tárgygyűjtésnek, a vadászatnak és a
vizuális közlésnek ugyan olyan szerepe volt, mint a brit vagy a német utazások
esetében.
Bár nem a Teleki expedíció és annak legendája teremtette meg az afrikai
szafarik nyelvezetét a magyar nyelvben, mindenképpen ez az utazás járult
hozzá leginkább ahhoz a romantikus Afrika-képhez, amely sok magyar embert
útnak indított Afrika földjére. A 19.-20. század fordulójának magyar arisztokráciájában
egyre többen vették kalapjukat és szerveztek utazásokat Kelet-Afrikába.
Ezeket a kirándulásokat többnyire a vadászat célja fogta össze, annak is
inkább a sport jellege. Bár kétségtelen, hogy voltak tudósaink, mérnökeink,
hittérítőink, kalandoraink Afrika földjén ebben az időben is, legtöbben
mégis állattrófeákért utaztak Afrikába. De maradjunk még egy kicsit a tudományos
célú magyar Afrika-utazásoknál.
Kittenberger Kálmán, aki amellett, hogy tudós vadász ember volt, nagyon
szeretett fotózni, és szerencsére rengeteg fényképét meg is jelentette
könyveiben. Elsőre úgy tűnhet, hogy a magyar vadász vizuális közléseiben
többnyire továbbviszi a Teleki-Höhnel féle örökséget, és képei a jobb technikai
színvonalától eltekintve ugyan arról szólnak, és hasonlóan vannak megkomponálva,
mint elődjénél. Kittenberger is lerajzolja az elefántot, amikor be szeretné
jelölni rajta a halálos lövések helyeit, azaz nem a fényképet használja
a bemutatóhoz. Érthetően nála is sok a vadászzsákmányt, leterített vadat
vagy élő állatokat bemutató fotográfia. Vannak életképek, beállított néprajzi
képek, tájfotográfiák stb., de Kittenberger szafari közlései mások voltak.
Ő sokkal több időt töltött Afrikában, mint Telekiék és persze más céllal,
ami egyértelműen meglátszik vizuális közlésein is. Az adott témában (a
vadászatban) mélyebb, részletesebb képeket közöl, a néprajzi képei inkább
a vadászati technikákhoz, az elejtett állatok feldolgozásához, a bennszülöttek
vadásztechnikáihoz kötődnek, azaz a vadász szafarik világát dokumentálják.
De Kittenbergernél jelenik meg elsők között egy nagyon érdekes fényképtípus
is: az etnikumok fizikai jegyeit dokumentáló antropológiai fotográfia.
Egy képén két félmeztelen mádi lány (egy szemből egy pedig oldalról) szerepel.
A cél egyértelmű: a bennszülött emberek fizikai tulajdonságainak pontos,
tudományos bemutatása. Kittenberger tudós volt (ha nem is antropológus),
aki fontosnak tartotta a pontos adatolást, és eszerint készítette fényképeit
is. Szafarijai tudományos vadász-utazások voltak, amelyeken részt vett
ugyan a kor néhány magyar arisztokrata vadásza (és így megjelenésében illeszkedett
a gyarmatok mindennapjaihoz) de szellemiségében tudományos gyűjtőutakról
volt szó.
Nem így más, irodalmilag is működő korabeli magyar Afrika-utazóknál,
akiknél főleg a sport, a vadászat és a kaland volt előtérben. Széchenyi
Géza, Vojnich Oszkár, Széchenyi Zsigmond, Horthy Jenő, Károlyi István többnyire
ugyan azzal a céllal tették lábukat Afrika földjére, és mindegyikük készített
fotográfiákat a terepen, e cikk keretei azonban éppen hogy csak nevük felsorolását
engedi meg.
Közülük talán Széchenyi Zsigmond utazásai reprezentálják leginkább
a koloniális intézmény rendszer szinte minden aspektusát, és az azt (ki)használó
tipikus magyar vadász szafarit. A zseniális fotós tehetséggel megáldott
Széchenyi képein főleg leterített vadászzsákmányok és a mellettük (rajtuk)
pózoló vadászok láthatóak. Sok az állatkép és Széchenyi több néprajzi képet
is készített, amelyek közül néhány ugyan azon beállítási stílusban készült,
mint Telekiék képei. Az írásaiban szereplő képek az utazás céljához idomulnak,
és arról árulkodnak, hogy egy nem gyarmattartó országból érkezett „kétszeresen
is idegen” is képes integrálódni a kolóniák mindennapjaiba. Széchenyi sok
szafari-dokumentációs céllal készült fényképet közöl, ahol már nem a szokásos
beállításban jelennek meg a bennszülöttek. Az Almásy Lászlóval közösen
tett 1935-ös szudáni útjuk során készült képek közül többön dokumentálta
a kísérőiket, akiket a mindennapi teendők közben örökített meg, így a képek
szerkezete teljesen eltér a többi néprajzinak szánt fotójától. Sokszor
lefényképezte a gyarmati városok, kisebb települések épületeit, ahol megszálltak,
vagy engedélyekért betértek, dokumentálta az őket segítő fehér-vadászokat
és persze a terepen felállított sátraikat is. Széchenyi Zsigmond társadalmi
hátteréből kifolyólag tökéletesen beleillett a gyarmati Brit Kelet-Afrika
mindennapjaiba. Ismerte a nyelvet, a szokásokat és az egész gyarmati intézményi
rendszert. Képei éppen ezért hasonlítanak külföldi kortársai képi világához,
ahol tudatosan inkább a vadászathoz köthető „trófea képek” dominálnak,
de alapvetően vizuálisan megjelenik a kor meghatározó kolonialista szafari
típusa, a vadász szafari minden egyes eleme.
A fent említett Almásy László egyébként szintén egy nagyon sajátos
típust képvisel a korabeli gyarmati világban. Almásy volt az a személy,
aki egy nem gyarmattartó birodalom szülötteként hivatalosan is integrálódni
tudott a gyarmati intézményrendszerbe. Almásy, elődeihez és utódaihoz hasonlóan,
szintén megszállott volt, aki a fotózás és a vadászat mellett egy másik
technikai vívmánynak is az elkötelezettje volt: az automobilnak. Ezt tökéletesen
tükrözik a képei is. A fotói többségén az éppen tesztelt autói szerepelnek
különböző helyzetekben. Sivatagban, homokkal betemetve, defektszerelés
közben, a vasúti síneken, bennszülöttek kunyhói között, nagyvárosok hoteljei
előtt stb.-stb. A képekről egyértelműen kiderül, hogy bennük van a gyarmati
élet több fontos eleme. Az afrikai utak, az oly fontos infrastruktúra,
a bennszülöttek technikához való viszonya, a fehér ember és a „vadon” kapcsolata
a technikán keresztül, mind-mind olyan témák, amelyek meghatározóak voltak
a korabeli gyarmati rendszerben, és amelyek igen jól nyomon követhetők
a műszaki beállítottságú Almásy László képein.
Szemezgetve a kor magyar Afrika-járóinak vizuális anyagából jól látszik
a sajátos viszony, mely a gyarmattartókat és a nem gyarmattartókat jellemezte.
Bár egy brit és egy magyar Afrika-járó politikai háttere különböző volt,
a közléstípusok sok esetben megegyeztek. Ez a közös koloniális attitűd
pedig azért fordulhatott elő, mert a magyar szafarik az első lépésektől
az utolsóig kénytelenek voltak a koloniális intézményrendszert használni,
annak szerves részévé válni, ami maga után vonta a koloniális és nem koloniális
gondolkodás és ideológiai háttér összecsiszolódását is.
Hivatkozott irodalom:
Fabian J.
1998 Curious and curiousity: Notes on reading Torday and Frobenius
In: Schildkrout E. and Keim C. (eds.) The Scramble for art in Central Africa
Cambridge University Press.
Höhnel L. R. v.
1892 Zum Rudolph-See und Stephanie-See. Die Forschungsreise des Grafen
Samuel Teleki in Ost-Aequatorial Afrika 1887-1888. Alfred Hölder Wien.
James, W.
1990 Kings, Commoners, and the Ethnographic Imagination in Sudan and
Ethiopia In: Fardon R. (ed.) Localizing Strategies, Regional Traditions
of Ethnographic Writing Scottish Academic Press. Edinburgh.
Landau P. S.
2002 Empires of the Visual: Photography and Colonial Administration
in Africa In: Landau P.S. and Kaspin D.D. (eds.) Images and Empires Visuality
in Colonial and Postcolonial Africa University of California Press.
Bibliográfia
RÉGI Tamás
Nomádok között Kelet –Afrikában
Anthropolis, 2006
Egyiptom
(Útikönyv és térkép)
Tábla és Penna Könyvkiadó 2006
„Ezen túl már csak turkana férfiakat fogunk látni”
In: (A. Gergely András, Kemény Márton szerk.)
Motogoria. Tanulmányok Sárkány Mihály születésnapjára
Könyv Kiadó, 2004
„Nomád gazdaság Kelet-Afrikában”
Korunk, 2001. 4.
Nők nyomában Afrikában”
(Interjú Régi Tamás antropológussal)
Velvet.hu, 2003. 11. 4.
„Az antropológia jövője, a jövő antropológiája”
„Egy lapon egy napom. Gyakorlat és elmélet kapcsolata kelet-afrikai
terepmunkámban”
„A szociálantropológia nyújtja a legvilágosabb perspektívát"
Interjú a 60 esztendős Sárkány Mihállyal
Anthropolis, 2004. 1.
„Filmezés és antropológia”
Fotóművészet, 2004. 9.
„Észak-kenyai nomadizmus a 21. században”
Tabula, 2005. 1.
„Yanomamö – A harcos nép”
(Patrick Tierney könyvéről)
„A folytonosságot látom, még önmagamban is” –
(Interjú Chris Hann brit szociálantropológussal)
Anthropolis, 2005. 1-2.
„Vadászok és vadászók.
Vadászkultúra és gyarmatosítás a 20. század első felében Kelet-Afrikában”
BUKSZ, 2007. 2.
BAKER S. W.
A Nílus rejtélye
Gondolat, 1974
BORSOS Balázs
„Tájképek, életképek, néprajzi dokumentumok. A Teleki expedíció fényképeiről”
In: (Sebestyén É.-Szombathy Z.-Tarrosy I. szerk.)
Harambee
Publikon., 2006
DOUGLAS, Mary
Rejtett jelentések
Osiris, 2003
ERDÉLYI Lajos
Teleki Samu Afrikában
Kriterion, 1977
Lettre, 65. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|