ARTUR KLINAU
Minszki útikalauz
(A Napváros)
Morus Tamás a 16. században írta könyvét a társadalmi harmónia bámulatos
Szigetéről, a Boldogság társadalmáról. Az Utópia címet adta művének, ez
pedig görögül azt jelenti: a hely, ami nincs. Száz évvel később Tommaso
Campanella olasz szerzetes értekezést írt a Napvárosban élő eszményi társadalomról.
Olasz börtönben raboskodva készítette el a Boldogság tervezetét, kínzástól
megdagadt ujjakkal rajzolta egyik betűt a másik után, arra biztatva olvasóit,
hogy építsenek fel egy igazságos világot. Alighanem akkor álmodik az ember
a legintenzívebben a Boldogság Városáról, ha mérhetetlen Szerencsétlenség
szakad rá; s akkor vágyik a leghevesebben az Igazságra, amikor szörnyű
Igazságtalanság éri. Az a társadalom, amely nagy Igazságtalanságot és nagy
Szerencsétlenséget élt át, nem tud ellenállni a kísértésnek, és megpróbálja
megvalósítani a Boldogság tervezetét. Az a nemzet, amely Igazságtalanságban
és Boldogtalanságban élt, előbb-utóbb a Napvárosról kezd álmodozni. De
mikor belekezd az építőmunkába, tisztában kell lennie azzal, hogy a terv
eleve kudarcra ítéltetett, mert nehéz felépíteni olyan várost, ami nincs.
A Boldogság Országa csak keserédes Álom, az Álmok Napvárosa pedig a csak
értelemmel megismerhető, nem pedig anyagi Nap tartománya.
Az Utópia nem válhat Valóra. Csak az illuzórikus megjelenítés válhat
Valósággá, amelyet esztétikai konstrukcióként, a Boldogság társadalmához
szükséges díszletként léptetnek életbe. Valóra válhat az Utópia, ha megteremti
önmaga illúzióját, és elhiteti mindenkivel, hogy létezik ez a Kísértetsziget.
Tehát akkor jön létre az ideális társadalom, ha az Álom túlnő a Valóságon,
ha belemerül az általa teremtett konstrukciók kifogástalan geometriájába,
kivet magából minden oda nem illő elemet és dolgot, mindent, ami megkeseríthetné
a feledés édességét.
Ego me non fallo! Láttam ezt az álmot. Az Álmok Napvárosában születtem,
ahol két Város létezett egymás mellett – a Boldogság társadalma, amiben
mindenki hitt, és maga a Város. Az előbbi szétszóródott, az utóbbi viszont
fennmaradt, emléket állítva az elérhetetlenre való törekvésnek, a Boldogságnak
nevezett romantikus, egzaltált művészet gigantikus díszleteként. Valóra
vált az Utópia! A város, ami nincs, létezett! Két tanúm van rá: a Napváros
és én.
Nyemiga volt a régi Minszk központja
Gyerekkoromban megrémített a Napváros felfoghatatlan szépségével. Csak
később tárult fel előttem. Csak később tárult fel előttem e szépség titkos
értelme, amikor dekadens lettem; előtte pedig megszerettem Nyemigát. Nyemiga
volt a régi Minszk központja, a lelke és a teste, a meder, amely összegyűjtötte
északról, nyugatról és keletről a régi külvárosok patakjait. Délről határolta
a Várost, melynek egy darabja – a Lenin tértől a parkok felé tartó, a Belbiztonsági
Palotát is útba ejtő Proszpekt egy szakasza – ott tornyosult fölötte.
Valaha itt kanyargott a Nyemiga folyó, a neve azt jelenti litvánul,
álmatlanság vagy az, ami nem alszik. Tehát az Álmatlanságra építették a
Várost, a folyóra, amely a föld alá bújt, föld alatti medrébe rejtőzött,
amikor ideért a terjeszkedő Birodalom. Később kiszáradt kétségbeesésében
a véres part átkától, amely nyolc hosszú évszázada sújtotta; ezért is zárták
csőbe, és rejtették a Város alá. Az Álmatlanság partján nőtt ki a földből
Nyemiga kerület.
Gyerekkoromban gyakran jártam le a Nyemigára. Amíg nem tanultam meg
otthon maradni, tévézni és építőkockákkal játszani, anyám jó néhányszor
elvitt a munkahelyére. Ő vezette a számítógépes osztályt egy nagy cipőgyárban,
amelyet pontosan ebbe a kerületbe, Nyemigába telepítettek. Nagyon szerettem
a gyárba járni anyámmal, mert mindig kaptam valami édességet a munkásoktól,
és megnézhettem sok érdekes dolgot.
A számítógépes terem kisebb csarnokra emlékeztetett, amelyet teleraktak
nagy acélszekrényekkel. Éjjel-nappal forogtak bennük a mágnesszalagokat
tartó dobok. A szekrények összegezték a késztermékek, az anyagfelhasználás
és a munkabér adatait. Hatalmas, ősrégi számítógép volt, egy régi bérház
egész emeletét elfoglalta.
E rejtélyes, halkan zümmögő szekrények között járva megpróbáltam elképzelni,
mi történik bennük. Megszámlálhatatlanul sok vékony drót nyalábjait láttam
bennük, s ezekben mintha valamilyen folyadék áramlana előttem ismeretlen
rejtekhelyek felé. Onnan folyt tovább a vezetékeken más zárt dobozokba,
aztán még tovább, a következők felé. De mikor odajött a mester, és kinyitotta
valamelyik kis ajtót, nem folyt ki belőlük semmi. Ott is drótokat láttam,
különös fekete konstrukciókra húzva.
A szekrényeken kívül más érdekes berendezések is voltak a számítógépes
teremben. Az egyikből számokkal és betűkkel telenyomtatott hosszú papírtekercs
jött elő, majd harmonika alakzatba rendeződött. Rejtélyes neve volt: tabulogram.
Mások lyukakat vágtak téglalap alakú kartonpapírokra. Nem értettem ezeket
a téglalapokat. Mindegyiken egyforma számsorokat láttam. Nullával kezdődtek,
ott sorakoztak egymás mellett, összesen negyvenöt darab. Alattuk egy sorral
negyvenöt egyes, aztán következett negyvenöt kettes, hármas, négyes, ötös
és így tovább. Negyvenöt kilences sorakozott a téglalap legalján, ez zárta
az oszlopot. A téglalapokat szabályos paklikba rendezve adagolták a gépbe.
Amikor kijöttek belőle, már ritkábbak voltak az egyforma sorok. Itt
is, ott is hiányzott néhány szám. Apró, függőleges téglalap alakú lyukak
tátongtak a helyükön a katonás rendben álló sorokban, itt tűntek el a számok.
Miért tűntek el? Ez nem érdekelt annyira, mint a drótokkal teletűzdelt
acélszekrények labirintusaiban tett séta, ahol azt a rejtélyes folyadékot,
a tudás oldatát kerestem.
Az a hely is itt volt, ugyanebben a kerületben, nem messze innen, amelyet
szívből utáltam, a legelvakultabb gyűlölettel: az éjszakai bölcsőde. Anyám
ott hagyott néha, ha éjszakás volt. Ennek ellenére szerettem Nyemigát,
a meghitt kis utcákat, a különös melléképületekkel toldozgatott alacsony
téglaházakat, a málló falakat, amelyek kifinomult pasztellszínűvé fakítottak
a hosszú évek alatt rájuk kent festékek rétegei. Nyemiga tele volt macskákkal,
kóbor kutyákkal és más érdekes életformákkal. Az udvarokban üvegesekkel,
késeket élező köszörűsökkel is találkozhatott az ember, alighanem ők voltak
az utolsó házalók Minszkben. Mentek egyik házból a másikba, primitív szerszámokkal
megrakodva, énekszóval reklámozták a lakóknak egyszerű szolgáltatásaikat.
A cserépkályhákkal fűtött régi házak kéményeiből dőlt a füst, így Nyemigának
mámorító illata volt. Nem lehetett nem szeretni ezt a füstszagot, amely
évezredek óta benne volt a génjeinkben, mert elválaszthatatlan a tábortűz
emlékétől, az ősi életmód melegétől és nyugalmától. Az egész kerületet
átjárta a házi tűzhely édes emléke. Ahogy közeledtem Nyemigához, már éreztem,
teljesen betöltött, amikor a kanyargós utcáin rohantam, próbáltam utolérni
anyámat, aki a munkahelyére, a régi, történelmi emlékekkel telezsúfolt
bérház emeletén sorakozó okos szekrényekhez sietett.
Ez volt a kormányzósági Minszk Nyemigája. A koloniális történelem két
évszázada lemosta körméről az európai lakkot. Hosszú évekkel később rábukkantam
néhány régi metszet reprodukciójára, a képek különböző városrészeket ábrázoltak.
Megdöbbentem, mennyire más látvány volt ez, mint az én gyermekkori Minszkem.
Nagyon európai várost láttam rajtuk, a stílus Vilnára emlékeztetett: cserepekkel
fedett meredek háztetők, templomtornyok, városháza, jezsuita kollégium,
bámulatos épületegyüttesek. Később megtudtam, hogy valóban ugyanazok az
építészek tervezték Minszket és Vilnát. A Város e vidék katolikus székhelye
volt. Mielőtt ideért a terjeszkedő Birodalom, a huszonnyolc katolikus és
unitus kolostor és templom mellett csak egyetlen pravoszláv templom volt
Minszk területén. Csak a Fő téren nem kevesebb mint öt barokk székesegyház
állt. Nem a háborúkban pusztultak el, a 19. században rombolták le
vagy építették át őket lengyel-pravoszláv mintára. Ez is beletartozott
az oroszellenes felkelésekért kapott büntetésbe.
Nagyon sokáig rombolták Nyemigát
Nagyon sokáig rombolták Nyemigát. Először egyetlen nagy díszletté,
gigantikus romhalmazzá változtatták, ahol a Szovjetunió legkülönbözőbb
tájairól érkező forgatócsoportok készítettek háborús filmeket. Megint lövedékek
robbantak, géppuskák ropogtak, tűzvész pusztított, tankok dübörögtek, horogkereszttel
vagy vörös csillaggal az oldalukon. Aztán jöttek a buldózerek.
Sajnáltam ezt a városrészt, mindig olyan elragadó volt, egyszerű emberi
melegséget sugárzott. Sokáig nem tudtam megérteni, mire jó ez az egész,
minek hozták ide ezeket a szörnyű gépeket, miért sújtanak több tonnás homokzsákokkal
gyerekkorom falaira. Miért rombolják le ezt a kis jó világot, ahol az a
régi ház állt, benne az okos szekrényekkel, meg az a gyűlöletes éjjel-nappali
bölcsőde; ahol a pékségeknek meleg kenyér illatuk volt, az öreg kurdok
meg fabódékban ültek, és pár kopejkáért kipucolták a helyi dandyk cipőjét,
az anyák pedig a miniatűr udvarokon terítették ki a frissen mosott fehérneműt.
Ahol üvegesek, macskák és okos szemű kutyák kóboroltak; ahol mindent belengett
a cserépkályhákban és a konyhai tűzhelyekben égő szén füstös aromája. Nem
értettem, miért ölik meg az Óváros testét – mert hát pontosan Nyemiga volt
a régi Minszk teste. Nélküle külvárosok szilánkjaira pattant szét, széthullott,
szétesett, és önmaga kísértetévé vált.
Később sokan mondták, hogy ez egyszerűen annak a folytatása volt, amit
a Birodalom már régóta csinált velünk. Én viszont úgy gondolom, új életteret
követelt magának a Napváros. Amíg élt Nyemiga, itt nem volt egyedül. Nyemiga
régi vetélytárs és ellenség. Amíg élt, a Napváros nem merülhetett bele
teljesen az édes álmok világába, hiszen az egyik az Álmok Napvárosa, a
másik pedig az Álmatlanság volt, Az, ami nem alszik. Fölébresztette, nem
hagyta aludni. Az egyik álmatlan Éjszaka volt, a másik derűs Nap. Előbb
vagy utóbb meg kellett fojtania.
Aztán megértettem, hogy volt még egy ok Nyemiga meggyilkolására. A
neve magában hordozta a véres part átkát, és nem volt menekvés, minden
elpusztult vagy eltűnt, ami hozzá tartozott. 1067-ben a Nyemiga partján
vívták a csatát, amellyel kezdetét vette Minszk története. Izjaszlav kijevi,
Szvjatoszlav csernyigovi és Vszevolod perejaszlavi fejedelem egyesített
csapatai szétverték Vszeszlav polocki fejedelem hadát, bevették a várost,
és bosszúból mind egy szálig lemészárolták a lakóit. A Nyemigánál, mint
kévék, hevernek a fejek, ottan acélcsépekkel csépelnek, a szérűn az életet
szétterítik, kifújják a lelket a testből. A Nyemiga véres partját búbánattal
vetették be. Így írta le ezeket az eseményeket az Igor-énekben a
krónikás.
Az Álmatlanság lett e táj föld alatti folyója, a halál folyója, amely
a megszámlálhatatlanul sok háborúban odaveszett áldozatok lelkét sodorja
magával. Nyolc évszázaddal a véres parton végzett mészárlás után a Nyemiga
folyó kiszáradt, csőbe zárták és a föld alá vezették. De megmaradt fölötte
Nyemiga város, amelyet száz évvel később küldtek a föld alá, a folyó után.
Erre vezették a fő útvonalat, pár évvel később pedig metróállomást építettek
a helyén – pontosan a véres parton –, és azt is Nyemigának nevezték. És
eltelt még néhány év, majd nagy tragédia történt az állomáson. Ötven gyerek
életét vette el a föld alatti folyó. Annál szörnyűbb a történet, minél
jobban megismerjük a tragédiát kísérő misztikus eseményeket.
Egy nyári vasárnapon történt. Ugyanolyan nap volt, mint az összes többi.
A Városban reggel óta nagy volt a hőség. A levegő meg párás, mint vihar
előtt mindig. Este szörnyű hír dúlta föl a Várost. Még senki sem tudta
pontosan, mi történt, de mindenki érezte, hogy valami nagyon rossz. Senki
sem tudott hasznos információt adni, egyszerűen tényleg nem lehetett még
tudni semmit. Később a legapróbb részleteket is megismerhette mindenki.
Azon a napon koncert volt a Nyemiga metróállomás melletti réten, több
ezren jöttek el, főként egyetemisták és középiskolás diákok. Hirtelen vízfal
zúdult az égből a rétre. Azt mesélték a szemtanúk, hogy nem felhőszakadásra,
hanem folyékony falra, folyóra emlékeztetett, amely az égből zúdult az
egykori véres partra. A város más kerületeiben még nem esett vagy épp csak
szemerkélt az eső. A metróállomásra rohantak a gyerekek, hogy menedéket
találjanak a víz elől. Több százan futottak le a Nyemigához vezető aluljáróba.
És pontosan ott, a föld alatt tapostak agyon a szó szoros értelmében véve
ötvennégy személyt.
Megismétlődött a majd’ ezer évvel korábbi történet: A Nyemigánál mint
kévék hevernek a fejek, ottan acélcsépekkel csépelnek, a szérűn az életet
szétterítik, kifújják a lelket a testből. A Nyemiga véres partját búbánattal
vetették be. Megint pusztított a véres part átka. Visszatért a folyó, lezuhant
az égből, magával ragadta a Város gyermekeit, és megölte őket a partján,
de most már a föld alatt, hisz a Nyemiga már hosszú évek óta föld alatti
folyó.
A föld alatti folyó véres partja, Azé, ami nem alszik...
A minszki földalatti ellenállás ítélte halálra a gauleitert
Rengeteg háborús filmet láttam gyerekkoromban, különösen az Éjfélkor
állt meg az óra maradt meg az emlékezetemben. Wilhelm Kube meggyilkolásáról
szól, ő volt a Harmadik Birodalom főkomisszárja a megszállt Fehéroroszországban.
A minszki földalatti ellenállás ítélte halálra a gauleitert, de sokáig
nem tudtak a közelébe férkőzni, végül beszervezték a cselédjét, aki aztán
végrehajtotta az ítéletet. Nagyon realista, ugyanakkor kegyetlen film is
volt. A vége felé a hősnő szívszorító fehérorosz dalt énekel a német tiszteknek
egy banketten, a gauleiter házában, aztán bemegy a hálószobába, és a matrac
alá rejti az időzített bombát.
Hosszú évekkel ezután megismertem egy másik Igazságot ugyanerről az
ítéletről. Moszkvában tervelték ki Wilhelm Kube meggyilkolását, és különleges
ügynököt küldtek Minszkbe, azzal a megbízással, hogy készítse elő a merényletet.
Kube egyike volt a Harmadik Birodalomban annak a néhány, magas beosztásba
került személynek, akit ma pragmatikusnak mondanánk. A hozzá hasonlók néha
koncentrációs táborban fejezték be a pályafutásukat. Tudjuk, hogy segített
kihozni a börtönökből és a lágerekből a fehérorosz kultúra jeles képviselőit,
fehérorosz iskolákat és lapokat alapítottak a támogatásával. Ha Minszkben
egy klasszikus degenerált korcs regnált volna, olyasfajta figura, mint
a környező megszállt területek gauleiterei, Moszkva a kisujját sem mozdította
volna ebben az ügyben. De az az ember, aki el akarta nyerni a helyiek rokonszenvét,
veszélyes volt rá nézve. Moszkvában pontosan tudták, hogy a németek, válaszul
a merényletre, megölnek több ezer túszul ejtett minszki lakost. Minden
partizán tisztában volt azzal, hogy ha megöl egy német katonát, azzal ártatlan
embereket ítél golyó általi halálra. Tíz és száz között váltakozott az
áldozatok száma, más esetben a német rangfokozatától és pozíciójától függött.
Kube meggyilkolásáért háromezer embert végeztek ki Minszkben. Ilyen szabályai
voltak ennek az őszinte és kegyetlen játéknak. Egyesek halálra ítéltek
háromezer plusz egy embert, mások meg végrehajtották az ítéletet.
A Boldogság Országában mindazt, ami összefüggött az utolsó Háborúval,
a Birodalmi Igazság cementje tartotta össze. Más Igazság csak akkor kezdett
napvilágra kerülni, amikor mély repedések nyíltak a cementben, amikor görcsökben
rángva ébredezni kezdett az Álmok Országa. Az egyik ilyen kétségbevonhatatlan
Igazság azt hirdette, hogy Minszket a németek rombolták le. De a németek
harc nélkül foglalták el a Várost a háború hatodik napján, gyakorlatilag
nem bombázták, nem is lőtték. A megszállás négy éve alatt mindvégig a szovjet
légierő bombázta Minszket. Természetesen nem mindennap. A repülőgépek mindig
ünnepekre jöttek, és leszórták Sztálin ajándékait.
Az Októberi Forradalom évfordulóján tűntek föl először a bombázók a
Város fölött. Az egyik háborús filmben, amelyet gyerekkoromban láttam,
a fekete égbolton, az éjszakán végigsöprő reflektorfényben röpültek a város
fölött, miközben vijjogtak a szirénák. Ezek voltak a születő Város fényei,
az új Nap első sugarai, amely a romok fölé emelkedett az éjszakai égbolt
fekete bársonyán. A Napváros a Háború méhében fogant, a diadalíve alatt
vonult be egy másik város pusztaságába, amelyet fölfalt az új gyermekét
már a szíve alatt hordó anya.
A repülők nemcsak a szovjet évfordulókon, hanem vallási ünnepeken is
bombázták Minszket. Sztálin szemében mindenki ellenség volt a frontvonalon
túl, azt pedig likvidálni kellett. Egy ilyen légitámadás alatt akkor érte
bombatalálat a bencés templomot, amikor éppen húsvéti istentiszteletet
tartottak. Nemcsak repülők rombolták Minszket, a legnagyobb veszteséget
negyvennégyben, az ostrom alatt szenvedte el a Város. De a légierőnek így
is igen komoly része volt abban, hogy sikerült megtisztítani azt a hatalmas
építési területet, amelyen a Háború után elkezdték kidolgozni a Város ideális
geometriáját, megfeleltetve azt a Társadalom ideális geometriájának.
Hosszú évekkel a Háború után azt mondta egy interjúban Wilhelm Kube
özvegye, hogy a férje azt tervezte, szent várost emel Asgard néven Minszktől
délre, mert úgy gondolta, pontosan itt, a mai Fehéroroszország területén
volt az ógermán istenek hazája. A sors kegyetlen iróniája, hogy a Napvárost
valóban németek, német foglyok építették, akik a háború után 1956-ig végeztek
itt kényszermunkát. Az ő kezük emelte az új Asgard, egy egész más mitológia
szent Városának gyönyörű Palotáit, impozáns utcáit és tereit.
A Napváros miért Minszkben materializálódott
Nem a történelem véletlenszerű szeszélyével magyarázható az, hogy a
Napváros éppen Minszkben materializálódott. A Város, melynek története
egy nagy temetőben, a Nyemiga véres partján kezdődött, maga is halott istenek
temetője lett. Több város született és porladt szét a területén. Különböző
korokban volt katolikus, pravoszláv, zsidó, szarmata, barokk, kormányzósági,
szovjet és birodalmi. A Város minden halál után nem a korábbi hagyomány
folytatójaként, hanem teljesen új teremtményként született újjá; a lakóinak
másoktól eltérő esztétikájuk, erkölcsük, mitológiájuk és vallásuk volt.
Mintha több nomád horda jött volna erre a helyre: építkezett, aztán elment,
magával vitte a Városát, csak egy újabb kulturális réteg porát és föld
alatti energianyalábokat hagyott maga után. Az egész környéken szétszórta
az ősök csontjait.
Volt-e ennél jobb hely, ahol megszülethetett az Utópia Napvárosa,
a Szigeté, ami nincs, mint az Ország, ami nincs, ahol a Nemzet él, ami
nincs, a fővárosa pedig a Város, ami nincs? A Napváros mint fizikai test
csakis eszményien testetlen városba költözhetett. Az esetek felében bármely
más város reális fizikai teste eltaszítaná az agresszort, konfliktusba
kerülne vele, és vagy megfojtaná, vagy ő maga pusztulna el. Egyébként végül
a Napváros merész tervezetére is ez várt.
Természetesen nem Minszkben kellett volna felépülnie a nagy Utópia
eszményi Városának, hanem a kommunista Birodalom legfőbb oltárán, Moszkvában.
Pontosan Moszkvának, és csakis neki kellett volna igazi Napvárossá válnia.
Minszk csak nyitány volt, diadalív, az igazi Napváros előtt nyíló Kapu.
De volt valami Moszkvában, amivel nem számoltak az egész tervezet értelmi
szerzői, nem vették figyelembe azokat a körülményeket, amelyek lehetetlenné
tették a megvalósítását. Nem ölték meg az óváros testét. Nem rombolták
porig a kremleket és tagankákat, arbatokat és petrovkákat, a Vaszilij Blazsennijt
és a Zamoszkvorecsijét.
Megremegett a kezük, és nem tudták rászánni magukat ilyen áldozatra,
mert hát nem akármilyen Várost kellett volna Marduknak áldozniuk, hanem
a gyermekkoruk testét, a boldogságuk privát országáról őrzött emlékeiket.
Könnyű ezt megtenni Minszkkel vagy más fehérorosz várossal, mert ezen a
tájon gyakran gyilkoltak városokat különösebb szívfájdalom nélkül. Moszkvának
csak néhány testrészét amputálták, így végül az egész nagy tervet agyonnyomta
az óváros teste, amely megmaradt gigantikus energiakonglomerátumnak, bár
a Napváros fragmentumai azért itt-ott beékelődtek a tverszkij bulvárok
és patriarsije prudik, zarjagyjék és sztolesnikovszkijok közé.
Minszkben maradéktalanul megvalósult a terv, elkészült az Ideális Város
nyitánya. Úgy akarta a sors, hogy ez a nyitány legyen az egyetlen testet
öltött Napváros, az első és az utolsó, amelyet itt és csak itt építettek
föl...
A legjobb mégis autóval érkezni Minszkbe
A legjobb mégis autóval érkezni Minszkbe, késő éjszaka, éjfél körül.
Ilyenkor a Város már gyakorlatilag üres, de a közeledő hajnal még mindig
nem oltotta ki a végeláthatatlan Palotasorok díszkivilágítását. A mesterséges
fény lényeges részleteket hangsúlyoz, homályba rejt mindent, ami nem fontos,
ami nappal eltereli a figyelmünket. A Paloták Homlokzata negatívra emlékeztet.
A fények helyet cserélnek az árnyékokkal. Nappal fölülről jön a fény, árnyékot
vet a földre. Most viszont alulról, és az árnyak ünnepélyesen visszatérnek
oda, ahonnan jöttek, az éjszakai égbolt fekete mélységeibe. Ha megfelelő
zenét kellene választanom az éjféli Napvároshoz, Michael Nyman Memorial
című szerzeményét választanám Greenaway A szakács, a tolvaj, a felesége
és a szeretője című filmjéből.
Ha gyalog indultok útnak, úgyl másfél óra alatt teszitek meg a Napváros
nyugati határától a keleti határig vezető nyolc kilométeres utat. Ugyanez
az út autóval nagyjából addig tart, amíg végighallgatjátok a Memorialt,
vagyis nem egészen tizenkét percig. Ha lassan haladtok az üres Proszpekten
Nyman zenéjére, a gyászos és magasztos Paloták között, talán megmagyarázhatatlan
vonzalmat kelt bennetek ez a Város, hatalmába kerít benneteket valami különös
nekroromantikus erósz. Kőarcok pillantása pihen rajtatok, háromszög alakú
szempillák alól les rátok a sötét pupillák magányos sokasága, és beszippant
az éjszaka fekete almájának örvénylő mélységeibe.
Gyerekkoromban még nem volt ilyen impozáns díszkivilágítás a Proszpekten,
mint ma. Amikor leszállt az éjszaka a Városra, sötét, komor hasadékká vált,
a falai összezártak az apró járókelők fölött, akik Moszkva vagy Berlin
felé tartottak. Az utca mindkét oldalán lámpák álltak, egyenlő távolságra
egymástól, ezek adtak némi beteges, sárgás fényt. Ha a Proszpekten ment
az ember, két árnyékot vetett a járdára. Egyet nyugatra, egyet keletre.
Ahogy haladt előre, úgy cseréltek szerepet az árnyékok. Először mindegyik
megnyúlt, aztán összezsugorodott. Két lámpa közt pont félúton lettek egyformák,
de az egyik megint nyúlt, a másik meg zsugorodott minden újabb lépéssel.
Akkor még nem voltak reklámok a Proszpekten, eltekintve néhány étterem
cégtáblájától és pár üzlettől, amely hideg neonfényt árasztott éjszaka.
A mozi árkádjai fölötti homlokzaton betűk sorakoztak, kiadva a létesítmény
hosszú nevét. Egymás után gyulladtak ki. Először jobb oldalról tűnt föl
egy nagy piros „C”, majd gyorsan elrohant balra, egészen az épület végéig.
Aztán kiugrott az „E” és csatlakozott a „C”-hez. Már vágtatott is utánuk
az „N”. Olyan gyorsan és eltökélten rohantak a betűk, hogy úgy tűnt, letiporják
azokat, amelyek már megtalálták a helyüket. De végül szerencsésen összeállt
belőlük a nagy piros CENTRALNIJ szó, és néhány pillanat múlva beleveszett
az éjszaka sötétjébe.
PÁLFALVI LAJOS FORDÍTÁSA
Lettre, 2009 ősz, 74. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|