Kovai Cecília
A fény és a meleg
Ha a fény szót halljuk, legtöbbünknek olyan tág jelentéshálózattal bíró
fogalmak jutnak eszünkbe, mint a remény, a jó, a meleg vagy maga az élet.
Talán viszonylag ritkábban asszociálunk nagyon is földhözragadt módon olyan
dolgokra, mint áram, villanypózna, villanyszámla, gázkonvektor, fa. A fény
e gyakorlati megvalósításához szükséges eszközök némiképp varázstalanítják
a fény fogalmát, az alapvető létfenntartás gyakorlatias területére száműzik
azt.
Ahhoz, hogy a földtől valamelyest elrugaszkodva beléphessünk
a fény metaforája által kínált jelentésvilágokba, a fénynek mint mindennapi
létezésünkhöz szükséges energiaforrásnak léte magától értetődő kell, hogy
legyen. Azaz természetes, hogy otthon felgyújthatjuk a lámpát, felkapcsolhatjuk
a fűtést, ha szükséges. Bár a földünk energiatartalékaiért aggódó hangok
olykor arra próbálnak rábírni minket, képzeljük el, mi lenne, ha mindez
nem állna a rendelkezésünkre ilyen természetességgel.
Vannak olyan emberek, akiket nem kell ilyen fantáziajátékra rávenni,
hiszen számukra a fényhez és a meleghez szükséges energia előteremtése
napi problémát okoz. Nézzük meg, milyen az élet e „maguktól éretetődő”
dolgok nélkül.
Egy borsodi falu cigánytelepén, ahol kutatásaimat végeztem, soha
nem volt bevezetve a gáz és a víz, az áram viszont elérhető minden háztartás
számára – igaz nem teljesen a szokványos módon. A cigánytelep egy olyan
speciális utca, ahol nincsenek házszámok, a házak többsége ugyanis, ha
nem is alkalmatlan a lakhatásra, a helyi hatóságok szemében nem számít
teljes értékű lakóingatlannak. A telepen mindössze négy olyan ház áll,
amely „kiérdemelte” ezt a címet. Ezekbe a házakba hivatalosan is bevezették
az áramot, jön a villanyszámla minden hónapban. A többi család pedig tőlük
kapja azt, és hozzájuk jár elszámolni.
Ha követjük a vezetékek útvonalát, azok mentén kirajzolódnak
a rokoni hálózatok. Mindenki ahhoz a házhoz tartozik, amelynek lakóival
a legszorosabb rokoni viszonyban áll. Hónap elején odaviszik a pénzt, hiszen
csak egy számla jön az összes fogyasztással, amit három-négy család használt
el. Ez a kényszermegoldás egyszerűnek és korrektnek tűnik, hiszen a fogyasztó
megkapja az áramot, a szolgáltató pedig a pénzét. Ugyanakkor mindebből
számos konfliktus alakulhat ki. Mi történik, ha az egyik család annyira
rosszul áll anyagilag, hogy inkább ennivalóra költ, mint számlákra? Bízhat
abban, hogy a többiek nem akarnak áram nélkül maradni, úgyhogy úgyis kifizetik.
Csakhogy egy cigánytelep élete nem teszi lehetővé, hogy az adós
elbújjon azok elől, akiknek az adósságával kárt csinált. A cigánytelep
nyilvános terei, utcái egyfajta agóraként működnek, ahol minden eseménynek
tétje lehet. A kárvallott pontosan tudja, hogy ha e nyilvános terekben
veszi elő az adóst, ahogy mondják: „az egész cigány előtt”, akkor annak
felelnie kell. A számonkérés – mivel bizonyos értelemben közönség előtt
zajlik – teátrálissá válik, ami olyan helyzetbe hozza a „vádlottat”, hogy
a számára oly fontos közösség előtt kell tisztáznia magát. Ezt a rendkívül
nehéz és kellemetlen helyzetet, azt hogy a másik „leszégyenítse az egész
cigány előtt”, mindenki igyekszik elkerülni.
Bár az uzsorakamat nyilvánvalóan teljesen más jellegű adósság,
az adósok ebben az esetben is elsősorban a szégyent nevezték meg
(és nem a fizikai erőszaktól való félelmet) a törlesztésre kényszerítő
erőként. „Nem az, hogy most megvernek – meséli Gizi, öt gyermek édesanyja
– csakhogy odagyön, azt elhord mindennek, hogy »amikor éhen voltatok, akkor
tudtál gyönni, hogy adjak«, meg így meg úgy, hát tiszta szégyenbe tesz!
Mmm, megadom én inkább.”
Még radikálisabb eszköz a cigánytelepen kívül elővenni az adóst,
„bent”, a faluban, a magyarok előtt: bár ebben az esetben mindkét fél megkockáztatja,
hogy „szégyenbe teszi magát”, hiszen az ügyek hangos intézése a magyarok
szemében szégyenletes cigány szokásként tűnik fel. Azaz ebben az esetben
mindkét fél „lecigányozza” magát, és kérdés, hogy ez megéri-e.
A fentiek ismeretében érthető, hogy igen ritkán fordul elő olyasmi,
hogy valaki nem fizeti ki számlatartozását annak, akitől az áramot kapja.
Az olvasóban felmerülhet az a gondolat, hogy a cigányoknak tehát megvannak
a „belső törvényeik”, amelyeket betartanak. Mintha ez az úgynevezett „belső”
eleve adott lenne, nem pedig egy társadalmi viszonyrendszer szülötte. Ez
a belső, oly mértékadó nyilvánosság az egymásra utaltságban jön létre;
ezek az emberek egymás nélkül teljesen ellehetetlenednének.
Veráék tíz éve élnek egy háromszobás házban a falu másik cigánytelepén.
Vera, a férje, öt gyermekük, köztük legidősebb fia a feleségével és két
kisgyerekével. Vera éveken át takarítóként dolgozott egy közeli nagyváros
szállodájában, ahonnan tulajdonosváltáskor elküldték; férje (túlélve egy
agydaganatot) rokkantnyugdíjas. Mivel a rokkantnyugdíjból nem lehet megélni,
igyekezett itt-ott munkát vállalni. Amikor eljött az ötévenkénti orvosi
felülvizsgálat ideje, az orvos ránézett a kezére, és így szólt hozzá: „Hát
ez egy munkás, dolgos kéz, látom, dolgozunk, de a segély meg kéne!” És
megvonta a rokkantnyugdíjat, ami havi ötvenezer forintos kiesést jelentett
a családnak. Hamarosan kikapcsolták az áramot, Vera részletfizetést kért,
de volt, hogy azt sem tudta fizetni. Így az áram visszakapcsolása a messzi
távolba került. Vera csak a szomszédjára számíthatott, aki felajánlotta
neki, hogy hozhatja tőle az áramot, feltéve, ha minden hónapban kifizeti
a saját részét.
Ez a fajta egymásra utaltság természetesen nem csupán anyagi
természetű, hanem ugyanannyira érzelmi is; az itt élők viszonyai nem igazán
nyúlnak túl a cigányságon. Igen ritkák a vegyes házasságok, vagy akár „vegyes
barátságok”. A most felnövekvő generációra ez még inkább igaz: ők már az
iskolában sem találkoznak nem cigány gyerekekkel, hiszen szüleik
azokat átvitték a városi iskolába vagy a szomszéd falu magasabb presztízsű
intézményébe.
Így nem csupán egy önmagába záródó „cigány világ” jön létre,
hanem egy külső is, amely egyrészt mindig veszélyes egy cigány számára,
mivel nem látják ott szívesen, másrészt pedig éppen ebből adódóan ez egy
olyan világ, amelynek nem tartoznak felelősséggel. Számtalan olyan cigánytelepen
élő családot ismerek, amely szinte minden létező kölcsönnel el van adósodva.
Ezeket többnyire akkor vették fel, amikor valamelyik családtagnak volt
munkája, majd annak elvesztésével fizetésképtelenné váltak. Ám ezektől
a családoktól nincs mit elvenni, lakóingatlanaik nagyrészt eladhatatlanok,
hiszen rossz állapotúak, és amúgy is a cigánysoron állnak. A bank pedig
csak azokra tud nyomást gyakorolni, akik rendelkeznek a bank fogalma szerinti
tulajdonnal. A családok számára ilyen tulajdonok híján a bank mentehetetlenül
annak a világnak a része lesz, amely nem értük hozta és nem rájuk szabta
törvényeit. A törlesztőrészletek elhagyása számukra – azon kívül, hogy
nem tudnak többet hitelt felvenni – nem jár következménnyel.
Az áramszolgáltató azonban tud mit elvenni, és mint látjuk, az
ő hatalmától ez a belső cigány viszonyrendszer képes védelmet nyújtani.
Vannak mégis olyan helyzetek, amikor ez a „védőháló” nem áll rendelkezésre.
Ez éppen akkor fordul elő, amikor egy család úgy dönt, megpróbál kitörni
nehéz helyzetéből, elhagyja munkanélküliséggel sújtott faluját, és felköltözik
Budapestre, hátha ott könnyebb boldogulni. Ez főként akkor reális alternatíva,
ha már élnek más, esetleg a falujukból származó rokonok Pesten, akik révén
munkát tudnak szerezni. Merész vállalkozás ez, ugyanis albérletet találni
három-négy, esetleg öt gyerekkel nem könnyű, ráadásul ott a kaució, maga
az albérleti díj, na és persze a számlák. Az elérhető munkák pedig főleg
az építkezések, ahol bár viszonylag jól lehet keresni, de elég bizonytalanul:
rossz idő esetén szünetelnek, sokszor pedig az alvállalkozó nem tud időben
fizetni. Így aztán újra ott találhatják magukat, ahonnan elmenekültek:
a fizetésképtelenség kellős közepén.
Csakhogy itt nem veszi körül őket az a hálózat, amelyben otthon
meg tudtak kapaszkodni. Esetleg a főbérlő ad valami haladékot, és ha nem
elég szigorú, a számlákkal is el lehet maradozni, azok pedig csak gyűlnek,
gyűlnek. Majd nem marad más hátra, mint úgy viselkedni, ahogy egy olyan
világ rákényszerít, ahol igazán semmi sem kiszámítható, semminek sincs
következménye, a munkáért lehet, hogy nem jár fizetés, az adósságot nem
követi törlesztés, a család tovább áll, maga mögött hagyva tartozását.
A megkárosított tulajdonosnak nincs sok esélye, hiszen nincsen az a mértékadó
közönség, amely előtt számon lehetne kérni az adósokat, amely előtt „meg
lehetne szégyenülni”, de ha lenne, a tulajdonosnak (mint abban a közegben
nem járatos embernek) akkor sem lenne meg a kompetenciája az ilyesmihez.
Ha a család új albérletet keres, akkor ugyanez megismétlődhet, ha pedig
visszamennek a falujukba, szintén ismerős helyzetek előtt találják magukat.
A fénynek mint alapvető szükségletnek megszerzése, ahogy a fentiekből
láthattuk, megoldható, de a meleg vagy akár csak az elviselhető hőmérséklet
biztosítása az otthonokban évtizedek óta komoly kihívást jelent. A cigánytelepen
élő családok kivétel nélkül fával fűtenek. Akik egy kicsivel jobb helyzetben
vannak, próbálják télire megvásárolni a fát, hogy már csak tél végén, tavasz
elején kelljen kimenniük az erdőre. Ám a sokgyerekes, nagyon szegény családok
sokszor kénytelenek a puszta emberi erőre támaszkodni. Ahol több fiú gyermek
lakik, ott 12-13 éves koruktól ők járnak apjukkal fáért. Késő ősszel és
kora tavasszal, amikor már a szerencsésebbeknek is elfogyott a tartalékuk,
a férfiak csapatostul járnak ki az erdőre, az erdő közelébe. Szétszóródnak,
hogy az erdésznek ne tűnjön fel jelenlétük (viccesebb kedvűek egymást ijesztgetik).
Főként a fiatalabb fiúk versenyeznek egymással, ki hoz haza nagyobb fát,
kiben van több erő. E kényszerű szórakozást csak az erdész zavarhatja meg,
és csak az ő jóindulatán múlik, hogy a tetten érteknek még egy büntetést
is sóz-e a nyakába, vagy eltekint ettől, és csupán megígérteti velük, hogy
nem jönnek többet.
Bár illegálisan használják, ezek az emberek bensőséges viszonyban
állnak az erdővel, ismerik, mint a tenyerüket, sosem tévednek el benne,
tudják, melyik fa hogyan ég, érdemes-e kivágni. Nem csupán az erdőt voltak
kénytelenek kiismerni, hanem a fakitermelés üzletágát is. Az utóbbi időkben
sokan igyekeztek ismeretséget kötni különböző erdészetekkel, hogy onnan
munkáért cserébe jutányos áron vagy ingyen kapják a fát. Az ügyesebbek,
akik jobban tudnak kapcsolatokat teremteni, majdhogynem üzlettársakká léphettek
elő, hozzák rokonaikat dolgozni, a munkájukért kapott fát, amely már nem
kell otthonra, eladhatják más, a faüzletben kevésbé járatos családoknak.
Akár az építőipar, a fakitermelés is olyan szakma és üzletág,
amelyekben a cigányok évtizedek óta jelen vannak, vagy mint munkások, vagy
csak mint úgy nevezett „károkozók”. E jelenlétből mindkét szakágban lassan
kinőtték magukat a cigány származású vállalkozók, akik munkát, szolgáltatást
tudnak ajánlani a környezetükben élőknek. Ezeket a szakmunkásokat nem az
oktatási rendszer bocsátotta ki a munkaerőpiacra, hanem az élet. Az az
élet, amely rákényszerítette őket arra, hogy akármilyen módon is, de fűtésre
való fát szerezzenek családjaiknak.
Az ezekben a közegekben élő cigány gyerekektől már többször hallottam,
hogy a „fabizniszben” látják a boldogulásuk útját. „Fával szeretnék foglalkozni”
– mondogatják. Ez a szakma a maga életszerűségében áll előttük, szemben
azokkal a szakmákkal, amelyeket az oktatási rendszer kínál nekik.
Csak reménykedhetünk abban, hogy az élet önmagában elég lesz,
és lassan, önmaga erejéből kialakul egy életpálya, amely legalább pár ráteremettebbnek
lehetővé teszi, hogy a jövőben ne legyen kihívás előteremteni a mindennapi
élethez szükséges fényt és meleget.
Lettre, 81. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|