Erhardt Miklós
„Sajnálatos félreértés”
Kotányi Attila és a Szituácionista Internacionálé
Kotányi Attilát néhány barátommal együtt két éven át látogattam rendszeresen
a kilencvenes évek végén, Ág utcai lakásában, Budapesten. Tőle szereztem
tudomást a Szituácionista Internacionáléról (Sz. I.). Az ő hatására kezdett
foglalkoztatni a kapitalizmus-kritika és a kritikai művészet, és az ő hatására
fordítottam le Guy Debord könyvét A spektákulum társadalmát, feltételezvén,
hogy kettejük intenzív kapcsolata révén abban ő is benne van, ha másképp
nem, hát a contrario. Közvetlenül ugyanis nem sokat lehetett megtudni tőle
élete e szakaszáról; ismételten felajánlotta ugyan, hogy megosztja a tapasztalatait,
de inkább volt ez retorikai fordulat, mint valódi szándék. Végül elment,
mielőtt fel tudtam volna tenni lényegi kérdéseket.
Az alábbiak jó része ezért spekuláció, illetve egy sajnálatos módon
forráshiányos nyomozás eredménye, amelynek megértéséhez esetleg szükség
lehet a Szituácionista Internacionálé történetének, jelenségének legalább
hozzávetőleges ismeretére. A történet röviden a következő: az emigráció
sokkjából, a Szabó Lajossal történt szakításból, a tornyosuló egzisztenciális
gondok szorításából alig kilábaló Kotányi Attila az 1960-as év elején keres
kapcsolatot a Szituácionista Internacionálé francia szekciójával, barátságot
köt szellemi vezetőjükkel, Guy Debord-ral. A jórészt autodidakta fiatalok
között a megalapozott filozófiai műveltségű, ’valóságos’ diktatúrák, egy
valóságos forradalom és egy felnőttkori gyermekbénulás tapasztalatában
megérett, karizmatikus Kotányi gyorsan tekintélyre tesz szert. Publikálni
kezd a csoport bulletinjében, majd a szerkesztőbizottság tagja lesz, és
a lap négy számát szerkeszti. 1963 nyarán eljuttat elvtársaihoz egy leiratot,
amelyben a Szituácionista Internacionálé programjának irányváltását javasolja,
minek következtében szeptemberben „szó nélkül” kizárják a mozgalomból.
Élete végéig engesztelhetetlen, nincs jó szava Guy Debord-ról. Lánya, Sophie
Kotányi Amor Fati című filmjében, az ezredforduló környékén (!), Debord-t
infantilisnak, imbecillisnek, hullának, fasisztának, Eichmannak nevezi.
Guy Debord a maga módján megbocsátóbbnak tűnik: elhelyezi (a portréfotón
valahogy ijedtnek tűnő) Kotányi Attilát In girum imus nocte et consumimur
igni című 1978-as filmjében, vesztes csatákat és elvesztett társakat sirató,
igen áttételesen önkritikus, elégikus mondatokkal kísérve.
Kotányi és Guy Debord viszonya kölcsönösen inspiratív, szenvedélyes
viszony volt, amely kreatív kisülésekben fejlődött; két alfahím találkozása,
amely törvényszerűen gravitált a szakítás felé. Mindketten karizmatikus
figurák voltak, erős álláspontokkal és autoriter hajlamokkal, akiket nem
csak a világi hatalom iránti, de a kispolgár, a ’tömeg-demokrácia’ iránti
mélységes megvetés, egyfajta szellemi-forradalmi, avantgárd elitizmus is
összekötött.
A Szituácionista Internacionálé nevű szélsőbaloldali, militáns avantgárd
mozgalom legnagyobb eredménye, hogy lepárolta és végiggyűrte az elkötelezett
művészeti avantgárd történelmi programját, a művészet és a művészet körüli
tér teljes megtisztítását, hogy így az a valóságos forradalom kovásza lehessen,
másfelől ne lehessen többé annak akadálya. A külső feltételek kritikájával
párhuzamosan önmagukat is folytonosan „tisztították”, világossá téve, hogy
a valóban radikális kritika semmit nem tekinthet függetlennek a környezet
kritikájától. Így rendkívül gyorsan (Kotányi hathatós segítségével) eljutottak
a belátásig, hogy avantgárd létük egyedüli záloga, hogy csak ők látják
világosan saját nemlétüket, és vonnak le abból (a jövőre) érvényes következtetéseket.
A Szituácionista Internacionálé mint szervezet vértelen pandanja volt a
sztálinista őrjöngésnek, amelynek indoka – Slavoj Zizek szerint – „a hit,
hogy a megtisztító pusztítás bevégeztével maradni fog valami, az éteri
’oszthatatlan maradék’, az Új párhuzama (…) ’irracionális’ kegyetlenségük
(t.i. a tisztogatásoké – E.M.) egyfajta ontológiai bizonyítékkal szolgált
(…), hogy itt tényleg a Valódival van dolguk…”
Kotányi elsősorban az „öntisztításban” volt érdekelt. Az ő művészetképének
alapja is a képrombolás – egyrészt a kép mint reprezentáció, tehát nem
transzcendált entitás, illetve a kép mint információ, mint manipuláció
rombolása -, de az ő esetében nem volt kérdés, hogy „marad” valami a kép
lerombolása után, és az lesz a kép: Ikon. Ő is redukcionista volt, ám azzal
a filozófiailag beléplántált reménnyel, hogy a dolgok, elérkezvén az igen
és a nem dialógusához, a zenhez és a kalligráfiához, a „kisgyermekek, a
természeti népek és a városi proletariátus” közvetlenségéhez, felkészülnek
a transzcendenciára. Guy Debord redukcionizmusa ezzel szemben nem ismert
határokat, a radikális tagadással, a kérlelhetetlen kritikával szinonim;
a puszta talajig való ledöngöléssel – amelyen majd valamikor, a jövőben
építeni lehet. Az egyik irány befelé mutat, a másik kifelé.
Ugyanezt tükrözi viszonyuk a nyelvhez – meglehet, a köztük lévő félreértés
oka végeredményben nyelvi kérdés, a jelentés keresésének ellentétes iránya.
Egy időben egy „szószedetet” használtak – benne olyan kulcsszavakkal, mint
„találkozás”, „dialógus”, „átfogó művészet” –, de más-más definíciókat
találtak hozzá. Beszédes példa erre a képzavar Debord A spektákulum társadalma
című könyvének utolsó mondatában, mely a jövőbe vetített szituácionista
remény lehetőség-feltételét így szabja meg: „Míg nem kél fegyverre a párbeszéd,
hogy a maga törvényeit szabja a világra” . Gyanítom, hogy a dialógus központi
szerepe a dialogikus filozófiai iskolában szocializálódott Kotányi adaléka
a szituácionista gondolat-keverékhez, a dialógus ilyen instrumentalizálása
azonban tőle fényévnyi távolságra volt. Nála a dialektika maga is „Siva
tánca”, amelyet csak figyelni szabad, „haszonra fordítani”, legyen az bár
forradalmi haszon, soha . Kotányi legszívesebben költőként nevezte meg
magát; számára a költőség alapja a nyelvvel, az élőszó definitív erejével
kapcsolatos mélységes bizalom, a „mindent szóvá tenni” imperatívusza. Debord
nyelve virtuóz elméleti próza, amely úgy rombolja saját jelentését, hogy
közben a francia nyelv adta minden kifinomult konstrukciós lehetőséget
kihasznál.
A fenti eltérések és azonosságok játéka komplikálja erő felett Kotányi
Attila és a Szituácionista Internacionálé kapcsolatának kérdését. Az emigráció
poklából, az elszigeteltségből, a reménytelen mindennapokból menekülő Kotányi
számára jó lehetőség volt csatlakozni egy tehetséges és eltökélt fiatalokból
álló csoporthoz, akik éppen a mindennapi életet kívánták forradalmasítani
ezzel a „szomjúságból kevert itallal” , a valódi kortárs művészettel és
az új valóságra alkalmazott marxizmussal. Úgy is tűnhetett, hogy ez a csoport
annak a szűk szellemi körnek a helyébe léphet, amelyet Budapesten maga
mögött hagyott, és amely elsődleges filozófiai lételemét jelentette. Ugyanakkor
elég egy pillanatra félrenézünk, máris nem értjük, hogyan tudott a kommunista
diktatúrából elmenekült Kotányi szoros kapcsolatra lépni, intenzíven együttműködni
egy olyan szervezettel, amely, mintegy az éjszakai sodródás (dérive) és
a közösségi extázis ellensúlyaként, gyakorlati, bürokratikus létében megvalósította
az állandó zaj uralmát a csend fölött, a mi önkényét az én fölött: ellentétét
mindannak, amit Kotányi Attila hitvallásaként tudunk.
Nem kizárva, hogy egyszerű „sajnálatos félreértésről” volt szó, hajlamos
vagyok ebben bizonyos életrajzi vonások szerepét is értékelni. Kotányi
számára a szituácionista időszak volt tulajdonképpen a „felnőttkor”, a
hosszú tanítványi és tanítói életszakaszok közé ékelődve, ha felnőttkor
alatt azt az életszakaszt értjük , mikor az ember „belekeveredik” a külvilágba:
mikor megpróbálja a tudását aktivizálni, munka-szerű szituációkban (mint
akár egy forradalom konstrukciója) mások tudásával konfrontálni, s ily
módon kívülre helyezni.
Egyfajta minimál-programként szeretnék végigtekinteni a fontosabb konkrét
nyomokon, amelyeket Kotányi a Szituácionista Internacionálé központi lapja,
a Guy Debord vezette Internationale situationniste (I. S.) lapjain hagyott.
Kevés az önálló Kotányi-szöveg, mindössze két rövidebb írás, illetve vannak
olyanok, amelyeket ketten vagy hárman jegyeznek. Bár a kizárását követően
ezért is utána rúgnak , de a I.S. működésétől nem volt idegen, hogy különböző
szövegek mint anonim szerkesztőségi írások jelenjenek meg, a szerkesztés
tehát, amelyben Kotányi egybehangzó állítások szerint igen aktív volt,
egyben írást is jelentett. Kotányi amúgy sem volt „publikálás-párti”, ráadásul
külön nehézséget jelenthetett számára, hogy nem a saját nyelvén kellett
írnia.
Lapbéli debütálása mindjárt egy önálló szöveg, a Gangland és filozófia,
amely az I.S. 4. számában jelent meg, 1960 júniusában. Az írás szerepe
részben annak verifikálása, hogy a csatlakozó megértette a szituácionista
tételeket, alkalmazni tudja őket, illetve (a „mi” névmás ismételt használatával)
meghajlik a szituácionista beszédmód előtt. Őrzi ugyanakkor saját nyelvét,
amelyet egyrészt radikális, elliptikus költőiség, másrészt az analitikus
elemzés elnagyoltsága jellemez. A szöveg több szituácionista témát fűz
fel a társadalmi manipuláció, kondicionálás gondolatára. Az egyén gondolatainak
programozása a kapitalizmus legfőbb bázisa. Ennek eszköze az „információs
bombázás”, illetve a kapitalista területrendezés, amelynek a szituácionisták
által bevezetett egységes urbanizmus az élő tagadása (s mint ilyen határozza
meg magát). Így ír: „Ki kellene itt dolgoznunk egy kis eltérített szószedetet.
Javaslom, néha a „kerület” szó helyett olvassunk gangland-et; társadalmi
szervezet helyett: védelmet; társadalom helyett: zsarolást; kultúra helyett:
kondicionálást; szórakozás helyett: védett bűnözést; nevelés helyett: előre
megfontolást.”
Az I.S. 5. számát (1960. december) már szerkesztőként jegyzi. A lapszám
fontos fejezete az Internacionálé 4. Londoni Konferenciájának protokollja.
A konferencia Kotányi beszámolójával veszi kezdetét, amely szerint a „pre-szituácionista”
(azaz a „szituációk konstruálását” megelőző) szakasz legfontosabb feladata
szituácionista bázisok („kastélyok”) létrehozása, azok anyagi értelemben
történő felszerelése és a köztük zajló kommunikáció feltételeinek megteremtése.
Minden más tevékenységet (propaganda, kiadványok) ennek a feladatnak kell
alárendelni.
A konferencia Guy Debord és a francia szekció, benne Kotányi Attila
megerősödését hozza. Megalakul a Központi Tanács, amelynek tagjait a konferencia
nevezi ki, és amelynek egyszerű többséggel hozott döntései két konferencia
között az Sz.I. teljes tagságára nézve kötelező érvényűek. A Tanács lényegében
a központi lap (az I.S.) mindenkori szerkesztőbizottsága. Ezzel megszűnik
az addigi föderációs rend, amely az egyes nemzeti szekcióknak nagyobb önállóságot
biztosított. Kotányi a Központi Tanács tagja lesz, illetve kinevezik az
Amszterdamból Brüsszelbe költöző Egyetemes Urbanizmus Irodája új vezetőjévé
(mindkét esetben a leköszönt Constant helyét veszi át – aki inkább érdeklődött
a kreatív megvalósítás, mint az alapfeltételek tisztázása iránt).
Az I.S. hatodik száma (1961. augusztus) hozza le az Egységes Urbanizmus
Iroda Alapprogramját, melyet Kotányi Raoul Vaneigemmel, az I.S. másik „belga”
tagjával együtt jegyez. Az alapprogram tíz pontban foglalja össze a Londoni
Konferencián konszenzusosan elfogadott irányelveket. A szöveg nagy része
a kapitalista urbanizmus vagy várostervezés (lényegében a dzsentrifikáció)
különböző nézeteinek kritikája, s mint ilyen, illeszkedik az Sz. I. által
preferált stílushoz: negatív módon közelít saját/sajátos tevékenységükhöz.
Az alaptétel, hogy az „ellenség már minden területet elfoglalt, még a tér
alaptörvényeit (a jogszabályokon túl a geometriát is) a saját céljaihoz
alakította.” Ilyen feltételek mellett a járható szituácionista út az, hogy
„támaszpontokat hozunk létre egy kísérletező élet számára: olyanok találkozásához,
akik a céljaiknak megfelelően berendezett területeken alkotják meg a saját
életüket.” Ezzel a konkrét munkával elérhető, hogy „a mai várostervezés,
azaz a hazugság geológiája helyébe a folytonosan fenyegetett szabadságfeltételek
védelmének technikája lép, az egyén pedig – aki jelenleg mint olyan még
nem létezik – szabadon hozzákezd majd a saját történelme konstruálásához.”
Mindez, mint minden egyéb, a mindennapi élet forradalmának közvetlen függvénye.
Az urbanizmus a Szituácionista Internacionálénak kezdettől fogva központi
problémája. Az I.S. 1958-as első számának egyik első írása, s mint ilyen,
kvázi programadója Ivan Chtcheglov lettrista időkből származó, 1953-ban
írott vizionárius szövegfolyama, a Formulaire pour un urbanisme nouveau
(’Dokumentum egy új urbanizmushoz’) volt. Ebben az Sz. I. gyakorlatilag
valamennyi kulcsfogalma – a sodródás vagy dérive, a kizökkentés vagy détournement,
a pszichogeográfia – megjelenik, és a kapitalista urbanizmust a költészet
hiánya, az élhetetlen szürkeség irányából éri kritika: „Unatkozunk a városban
(…)” . Az „egységes urbanizmus” fogalmának karrierje már a Szituácionista
Internacionáléban teljesedik ki, itt válik azzá a kivételezett területté,
ahol a művészet megszüntetve megőrzése megvalósul – ily módon pedig közvetett
gátja is lesz a Chtcheglov szövegéből még áradó humornak és játékosságnak.
Az I.S. hetedik száma (1962. április) fontos fordulópont az Internacionálé
működésében. Az egész történetet átható avantgárd paradoxon, kritika és
kreativitás, elkötelezettség és autonómia ma ismét oly divatos dialektikája
itt kél önálló életre és kap néhol egészen meglepő formát. Ebben tevékeny
részt vállal Kotányi Attila. Nevével a Szituácionista Internacionálé ötödik,
Göteborgban rendezett konferenciájának protokolljában találkozni. A konferencia
történései implicite már tartalmazzák a „nagy törést”, melynek során az
addigi német és skandináv szekciók kiválnak/kilökődnek a szervezetből,
és nyílt ellenségeskedés veszi kezdetét. A téma az önmeghatározás véget
nem érő, öngerjesztő folyamata. A felmerülő kérdések egyrészt az Sz. I-t
megközelítő csoportokkal kapcsolatos közös álláspont kidolgozása (ahol
a németek és skandinávok a nemzeti szekciók szuverenitását hangsúlyozzák,
míg a francia, belga és holland szekciók az ilyen kontrollt az internacionalizmus
és az egység nevében „mértéktelennek” nevezik), ami egyben az Sz.I. PR-sikereit
is mutatja. A másik kérdéskör a szituácionisták saját művészeti tevékenysége
„címkézésének” problémája, különös tekintettel arra, hogy szituácionista
művészet „köztudottan” nincs. A vitát Vaneigem vezeti be: „Nem a tagadás
spektákulumának kidolgozása a tét, hanem a spektákulum tagadása. S hogy
ez a tagadás az Sz. I. által kidolgozott új és autentikus értelemben művészi
lehessen, a spektákulum elpusztításának elemei nem lehetnek többé művek.
Nincs szituácionizmus, nincs szituácionista mű, és mindenek előtt nincs
spektakuláris szituácionista. Egyszer s mindenkorra…. Helyzetünk az olyan
harcosé, aki két világ között rekedt: az egyiket nem ismerjük el, a másik
még nem létezik… Siettetnünk kell hát az egyik világ végét, a katasztrófát,
amelyben a szituácionisták ráismernek majd az övéikre.” A bevezetőt
követő vitából Kotányi hozzászólását, amelyet revelatívnak tartok akkori
felfogását illetően, teljes egészében idézem: „Már a mozgalom kezdetén
felmerült az Sz.I. tagok művei címkézésének kérdése. Tudtuk, hogy ezek
egyike sem volt semmi módon szituácionista, de akkor milyen nevet adjunk
nekik? Javaslatom egyszerű: nevezzük őket anti-szituácionistának. Szemben
állunk a művészi inautenticitás jelenleg uralkodó feltételeivel. Nem azt
akarom mondani, hogy bármelyikünknek fel kéne hagynia a festéssel, írással,
stb. Nem mondom, hogy mindennek ne volna értéke. Nem mondom, hogy tovább
tudnánk élni e nélkül. Ugyanakkor mindannyian tudjuk, hogy a társadalom
felzabálja és ellenünk fordítja az ilyen munka eredményét. A hatalmunk
bizonyos igazságok kimondásában áll, amelyek pusztító robbanóerőre tesznek
szert, mihelyt az emberek készen állnak majd küzdeni értük. A mozgalom
még alakuló fázisában van, ami e lényegi pontok kidolgozását illeti. Az
a tisztasági fok, amely a modern robbanóanyagokat jellemzi, még nem a teljes
mozgalom sajátja.”
Kotányi soha nem látott sikert arat a terminussal; az egy Jörgen Nash
kivételével mindenki elfogadja, játszanak vele, fokozzák, a valódi szituácionista
legfőbb karakterjegyévé teszik, ha az öntagadás ilyen szintjére jut el.
Úgy vélem, itt tetten érhető, amit Kotányi költői nyelvéről mondtam: bizonyos
vagyok benne, hogy groteszkségében találónak érezte a paradox szójátékot.
Azt is érdemes megfigyelni, hogy mennyire megengedő a megközelítése a Vaneigeméhez
képest. A megjegyzése ráadásul szubjektívként is értelmezhető, ami egyrészt
elhajlik a szituácionista beszédmódtól, másrészt valódi meghasonlásról
árulkodhat, amit a játékos paradoxon költői ereje így mágikus módon felold.
A megjegyzés második fele azonban vitát vált ki. A német Heimrad Prem
„absztrakt tudatot, a tisztaságról való monológot” hall ki belőle
– nem éppen ok nélkül. A tisztasággal az a baj, hogy tiszta akar maradni,
ezért megmerevedik, mint mikor az ember először veszi fel az új cipőjét.
Prem azt hányja a franciák szemére, hogy ezzel a mániájukkal az Sz. I.
elszalasztja a kultúrában kínálkozó valódi esélyeket a beavatkozásra. Felszakadnak
az indulatok, csúnya dolgokat vágnak egymás fejéhez. Kotányinak sikerült
egy pillanatra elérnie a ”robbanóanyagok tisztaságát”. Élessé válnak a
határvonalak a „játék-pártiak” (németek, skandinávok) és a „szigorúak”
(franciák, belgák, hollandok) között. A vita végén, és elsősorban Debord
szónoki képességeinek köszönhetően, a németek „önkritikát gyakorolnak”.
Határozat születik arról, hogy a széttartás megelőzésére egységesítik a
szituácionista kiadványokat. Ennek kapcsán Kotányit és Jacqueline de Jongot
a német Spur magazinhoz rendelik „belső ellenőrnek”, azzal a rossz emlékeket
idéző feladattal, hogy felügyeljék a német elvtársak fejlődését az elméleti
kérdések terén. A megoldás nyilvánvalóan nem bizonyulhat kielégítőnek.
A konferenciát követő időszakban a Spur magazin „illegálisan”, azaz a kötelező
cenzúra megkerülésével jelenik meg, így az egész szekciót kizárják. Jörgen
Nash puccsot kísérel meg, majd az ennek következtében kiközösített skandináv
szekcióval megalapítja a Szituácionista Bauhaust és visszavonul az általa
létrehozott dél-svédországi Drakabygget nevű kolóniára (amely, nem mellékesen,
az egyetlen megvalósult „szituácionista támaszpont”).
Ugyanebben a számban találjuk Kotányi másik önálló szövegét, A következő
szint címmel, illetve létezik ennek a szövegnek egy továbbírt, leegyszerűsített
változata, A következő állomás, amely németül jelent meg a Spur-t felváltó
Deutsche Gedanke című szituácionista folyóirat első számában. A két szöveg
jóval jellemzőbb Kotányi stílusára, mint a Gangland és filozófia. Ugyanakkor
még szituácionista mértékkel nézve is furcsán bonyolultak, mintha a szerző
valamifajta optimizmust rejtegetne az ön- és szituácionista-kritikus megjegyzések
mögött. Bár lehet a konferencia vitáira közvetlen utalásként is olvasni
őket, számomra Kotányi itt lényegében azt konstatálja, hogy végre elérkezett
a pillanat, mikor valóban számot lehet vetni a szituácionista programban
inherens ellentmondásokkal, végre el lehet kezdeni az utazást a transzcendencia,
a valódi kritika felé. A későbbiek fényében feltehető, hogy ez az óvatos
remény vezette Kotányit a hírhedt, elveszett „programjavaslat” benyújtására,
ami a kizárásához vezetett.
A szövegekben utalás hangzik el bizonyos Hamburgi tézisek-re. Ez az
Sz.I. történetének egyik leghomályosabb fejezete. A Tézisekben Debord,
Kotányi és Vaneigem a Göteborgi Konferencia után, egy több napos hamburgi
„dérive” alatt folytatott beszélgetéseik konklúzióit körvonalazták, azonban
sosem publikálták őket. Debord így ír 1989-ben: „…e gazdag és összetett
végkövetkeztetéseket legszerencsésebben az alábbi megfogalmazás foglalja
össze: ‘Az Sz. I-nek most meg kell valósítania a filozófiát’. De ez a mondat
sem került leírásra. (…) A ’Hamburgi tézisek’ jelentős fontossággal bírtak,
legalább két tekintetben. Először azért, mert az Sz. I. történetének legfontosabb
irányváltását jelzik. De ugyanilyen fontosak, mint kísérleti gyakorlat:
ez utóbbi szempontból pedig frappáns innovációt jelentettek a művészeti
avantgárdok sorában, amelyek addig mind inkább ki akarták beszélni magukat.
…a ’Hamburgi tézisek’ jelentették az Sz. I. első korszakának – a valóban
új művészet területén végzett kutatás (1957-61) – végét; egyben pedig kijelölték
a hadművelet kiindulópontját, amely az 1968-as mozgalomhoz és következményeihez
vezetett.” Debord szerint tehát a tézisek legfontosabb hozadéka,
hogy végre lelkiismeret-furdalás nélkül el lehetett vetni az egyre inkább
teherként hordozott művészetet , így elmondható, hogy Kotányi és Debord
eltérően értelmezték még a legszorosabb kollektív tevékenységüket is. Ugyanakkor
magánbeszélgetésekben Kotányi is elismerte, hogy ez lehetett a pillanat,
mikor Debord megérzett egy valóságos esélyt, röviden 1968-ét, amiért nem
volt drága semmi áldozta, és amely esélyt Kotányi nem érzékelt.
A Hamburgi tézisek másik közvetett eredménye a Tézisek a Párizsi Kommünről
címmel 1963-ban, külön kiadványként megjelent pamflet (szerzők Debord,
Kotányi, Vaneigem), amely visszatérést hirdet a Kommün ludikus, ösztönös
„forradalmi urbanizmusához”, a munkásmozgalom sikereként, illetve az Sz.
I. közvetlen előzményeként értelmezve azt. Ez talán az egyik legkoherensebb
szituácionista szöveg, ami jelzi, hogy e napok valóban kreatív eufóriában
teltek.
A ’63 januári számban Kotányi neve már csak a szerkesztők között szerepel,
és a lap újra teli van pucér nőkkel, ami a hatása gyengülésének, visszahúzódásának
vagy elszigetelődésnek is jele lehet (ellenezte a figyelemfelkeltés ilyen
formáit), a 9. számban (1964. augusztus) pedig már az alábbi szűkszavú
feljegyzés olvasható: „Kotányi Attilát 1963. október 27-én az Sz.I. kizárta
tagjai közül. Nevezett három héttel azt megelőzően benyújtott a szituácionistákhoz
egy szöveget, amelyben alapvető elméleti irányváltást javasolt. Ez az irányváltás
szélsőségesen retrográd, egészen a miszticizmusig menően. A szöveg szerzője
egyhangú elutasításban részesült. Kotányi A. igyekezett azt a szóbeszédet
kelteni, hogy mindez csak sajnálatos félreértés, és hamarosan újra felveszi
az Sz.I-vel a kapcsolatot. Mi is sajnálattal mondunk nemet: a szövege világos
volt. Ahogy a mienk is.”
A szakítással kapcsolatban Debord-ék kiadnak egy külön leiratot is,
amely közvetve szolgál némi információval. Eszerint a szöveg részben az
Sz. I. elméleti és gyakorlati orientációját jelképező művek és gondolatkörök
karikatúrába hajló kritikája volt, amit a gnosztikus, transzcendens követelések
teljesítenek ki. A karikatúra különösen fájhatott Debord-éknak, ami fontos
adalék egy olyan csoport jellemzéséhez, amelynek egyik legfontosabb fegyvere
éppen a másokkal szembeni kegyetlen, vitriolos karikatúra. Attilát saját
bevallása szerint az a belátás mozgatta, hogy a spektákulum-kritika
közvetve túltengő öntudattal láthatja el az ily módon leírt alakulatot,
és az ilyen kritikát könnyedén magába olvaszthatja – amit később Guy Debord
is elismer . Kritikai elvárásaiban Kotányi radikálisabb volt: a maga is
„halott szót” termelő médiumkritika nem elégíthette ki.
Idézek a kizárásról szóló hivatalos közleményből : „A mi minimum-siker
fogalmunk jószerivel nem lehet meg a számunkra adott valamennyi létfeltétel
jelentős felforgatása nélkül, míg Kotányi Attila számára (talán az értelmiség
Kelet-Európában játszott szerepének emléke okán) a siker könnyedén korlátozódhatott
arra, hogy a domináns kultúra némely kivételezett szektora elismeri a tevékenységünket.”
(…)
„Kotányit ez az álláspontja, mely a lehető leginkább kisebbséginek
bizonyult, arra vitte, hogy titokban, az Sz. I. minden elvi és gyakorlati
meggyőződése ellenére, vágyaiban a tekintély fogalmára kezdjen építeni.
Bár Kotányi Attila tekintéllyé válása köreinkben annyira volt valószerű,
mint telefonközpontokká alaktani az egyiptomi piramisokat, ez irányú erőfeszítései
nevezettet mégis két komplementer tevékenységbe hajszolták, melyek között
maga is teljesen eltévedt: szellemi téren a lépcsőházi okkultizmusba menekült;
a gyakorlati viszonyok tekintetében pedig színvonaltalan politikai manőverekbe
(amelyek maguk is okkultizmustól fertőződtek, miután ügyetlenül és őrült
módon voltak kivitelezve).”
Egy magánlevélben Debord így ír Vaneigemnek:
“Attila már megistenült. Ezért logikus módon magának követelte az isteni
hatalmat: a transzcendenciáét – nem csak a reveláció, de a homályosság
transzparenciáját is. A jogot, hogy folyamatosan ellentmondjon önmagának,
azáltal, hogy mindig igaza van.”
Vaneigem pedig: „Láttunk olyat is (Kotányit), aki az elemzései eredményét
magának tartotta meg, időről-időre egy vízióra zsugori fensőbbségével csepegtetve
csak.”
Csúnya dolgok, ferdítések, „karaktergyilkosság”, ahogy a mai magyar
politikai közbeszédben mondanánk, ami mögül nem nehéz kihallani a sértettséget
és némi kisebbségi érzést sem. A szituácionisták naiv marxizmusát lenéző
Kotányit könnyű elképzelni arrogánsnak vagy indulatosnak, de túlzás nélkül
állítható, hogy az „erő-alkalmazás” még az Sz. I. gazdag tisztogatás-történetében
is egyedülálló. Csak itt történt meg, hogy egy a Guy Debord közvetlen környezetéhez
tartozó szituácionistától ilyen módon szabadultak volna meg. Pinot-Galliziót
érdemei elismerése mellett küldték el, Constantnak, Asger Jornnak, később
Vaneigemnek megadták a lelépés lehetőségét. A többi kizárt tag mind tett
valami elfogadhatatlant kifelé – templomot épített, ellenfolyóiratot indított,
elfogadhatatlan galériás kapcsolatai voltak, és így tovább –, míg Kotányi
csak befelé vetett fel valamit – amit azután nem hoztak nyilvánosságra
(pedig ha valóban annyira kompromittáló volt, akkor hatékonyabban rombolhatta
volna Kotányi renoméját, mint bármilyen közlemény). A valószínű magyarázat
az, hogy az Sz. I. végérvényesen forradalmi sejtté kívánt válni, nemzetközileg
konspirálni létező vagy önjelölt forradalmi csoportokkal, amely helyzetben
a Kotányi Attila képviselte gondolatok veszedelmes vírusnak bizonyultak
volna. Másrészt, szituácionista nézőpontból, Attilának, úgy lehet, nem
sikerült együttműködnie egy elsődlegesen politikai szervezettel, ami felveti
a kérdést, hogy vajon milyen mértékben volt „forradalmár” – de ez egy másik
vizsgálódás tárgya lehetne. Mindenesetre Kotányi kizárását követően új
korszak kezdődött, amelyben az Sz. I. már megnehezítették a csatlakozást,
hosszadalmas ellenőrző processzust vezettek be az új tagok számára, mintegy
megelőzendő a hasonló csalódásokat.
A Szituácionista Internacionálé rövid állomás volt Kotányi Attila életében,
de olyan állomás, amelynek legalább nyoma maradt. Nem mindig megbízható
nyoma, lévén, hogy a szituácionisták, és Guy Debord különösen, hajlamosak
voltak hőstörténetként írni a saját kronológiájukat, mindenesetre nyom,
amelyet Magyarországon, talán a kontextus idegensége miatt, nemigen kutattak
. Nagy hiányosság ez, miután a klasszikus avantgárd időszakát követően
ez az egyik olyan utolsó momentum, mikor magyar alkotót találni a kultúrát
nemzetközi szinten meghatározó mozgások élvonalában.
Lettre, 85. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|