Bolmányi Ferenc zsidó családból
származik. Anyja, Schwarcz Julianna négy gyermeket szült,
ô volt a legkisebb. Mária nevû testvére katolikus
férfihoz ment feleségül, hat gyereke lett. Bolmányi
feleségei is zsidó származásúak. Nem
volt vallásos az elôírások szerint, szívesen
ment zsinagógába is, keresztény templomba is szombat
délelôttönként. „Maga alkotta vallása volt”
– foglalja össze a festôi hagyatékot gondosan megôrzô
felesége. 1976-ban a zsidó Új Életben Bolmányi
így vall: „Erôsen és mélyen érzô
hívô vagyok és töretlenül hiszek a zsidóság
fennmaradásában, mint ahogy akkor is hittem, amikor az súlyos
megpróbáltatással járt. Ez a hitem ösztönösen
átitatódott festészetemben is.” Bizonyságul
szolgál A péntek este címû kép, amely
két falusi zsidót ábrázol, amikor a kis zsinagóga
elé sietnek a szombat köszöntésére. Egyik
vázlatfüzetében kék és fekete tollal zsinagógabelsôket
rögzített. A rajzok megörökítik azt a zsidó
kultúrát, amelyet éppen elpusztítani, kiirtani
igyekszik az uralkodó ideológia. Analógiaként
kikívánkozik belôlem Albrecht Altdorfer, akinek rajzaiból
a középkori német zsinagógákat ismerjük,
melyeket egy szörnyû antiszemita hullám eltörölt
a föld színérôl. Bolmányi is rögzíti
a zsidó templombelsôket, a tóraszekrényt, a
gyertyatartókat, az imádkozó rabbikat, az éneklô
kántorokat, az öreg szakállas hívô zsidókat.
Mintha tudná, az esztétikain túl dokumentumértékûekké
válnak jegyzetei. Hiszen mire a háború véget
ér, ez a zsidó élet megszûnik nemcsak Budapesten,
hanem az egész Közép- és Kelet-Európában.
Bolmányit számon tartják
mint tehetséges magyar zsidó festôt, hiszen a Magyar
Zsidó Lexikon már 1929-ben ír róla (akkor 25
éves!).
1938-tól 1944 decemberéig
munkaszolgálatosként Szentkirályszabadján,
Várpalotán, a Dunántúlon dolgozik. Azonban
szerencsésebb, mint más zsidó származású
mûvésztársai. Portréfestô, -rajzoló
képessége könnyít helyzetén, végigrajzolja
a háborús éveket, helyszíneket. 1944. december
20-án bevagonírozzák egy Auschwitz felé tartó
szerelvénybe, de Budapest körül már bezárult
a gyûrû, a vonatokat nem tudják elindítani. Ám
mintegy öt-hatezer férfit és kétszáz nôt
elôbb a Tattersaalba, majd a budapesti gettóba tereltek. Bolmányi
tagja lesz a gettórendôrségnek. Nem rajzol, emberek
életét próbálja menteni.
„Édesapám fényképész
volt Békéscsabán és mivel azt látta,
hogy már egészen kisfiú koromban ügyesen rajzoltam,
nagyon örült. Elképzelése az volt, hogy a negatív
fényképlemezeket ügyesen fogom retusálni. Azt
akarta, hogy ha tanulmányaimat befejezem, utána az ô
mesterségét folytassam. De engem ez a pálya egyáltalán
nem érdekelt. Egészen kicsiny korom óta csak a rajzolással,
festéssel foglalkoztam. 7 éves koromból van egy fényképem,
amely »mûveim« között ábrázol.
Minden energiámmal igyekeztem a festés mesterségét
megtanulni, és szüleim ellenzésével dacolva,
17 éves koromban, két inggel, de nagy önbizalommal utaztam
fel Budapestre, ahol felvételt nyertem a Fôiskolára.
(Az 1920-as évek elején ez igen nehéz dolog volt,
mert akkor a felvételnél inkább a származást,
a szülôk anyagi és társadalmi helyzetét
vették tekintetbe, nálam pedig ezek az elôfeltételek
nem voltak meg.)”
1920–21-ben, 16-17 évesen Békéscsabán,
a Munkácsy Mihály Múzeumban állítja
ki elôször mûveit. Családját és környezetét
meggyôzi tehetségérôl és pályaválasztása
elszántságáról. Budapesten a Képzômûvészeti
Fôiskolán tanul szobrászatot Róna Józsefnél,
festészetet Magyar-Mannheimer Gusztávnál. Tisztelte
tanárait, ám egyéni észlelése és
ízlése szerint festett, szobrászkodott. A függetlenség
igényét valószínûleg vándorfényképész
apjától örökölte.
Bolmányi igen sikeres osztrák
portréfestôvé válhatott volna. Sôt olyan
nemzetközi megbecsülésre is szert tehetett volna, mint
a magyar származású, ám különféle
országban uralkodók megrendelésére dolgozó
László Fülöp.
Bécsben a Glaspalastban a „legfelsô
tízezer” tagjairól készült mellképeivel,
egész alakos festményeivel szerepel, megfelelve a megrendelôk
ízlésének (Hugo Ruzek-Rosé elnök, Traute
Flame filmcsillag, dr. Stella von Marno, Eduard Elmann gyáros stb.
portréi). A sikeres operettszerzô, Kálmán Imre
feleségét is megfesti sok más társasági
hölgy mellett (például vitéz Jánossy Gyuláné,
dr. Nagel Pálné, dr. Sebôk Lajosné, magyarokat
és osztrákokat egyaránt). Liane Hayd ünnepelt
osztrák színésznô egész alakos képét
többször is megfesti igen teátrális, gazdagon díszített
háttérrel, egyszer pedig minden díszlet nélkül.
Az osztrák és a hazai film-színház újságok,
divatlapok, nôi magazinok szívesen reprodukálják
a beállított modellt, a festményt és a festôt.
1935. május 2-án a Képes Pesti Hírlapban jelenik
meg, ahogy a háttal álló fehér köpenyes
Bolmányi Anna királyi hercegasszony életnagyságú
egész alakos portréját festi (némileg a XVIII.
századi angol udvari festô, Gainsborough modorában).
Újságból ismerjük vitéz Jánossy
Gyula békéscsabai polgármester feleségének
portréját. Ugyancsak újsághír és
fotó ôrzi Bolmányi és az általa festett
Hültl Hilmér professzor portréját, melyet a Budapesti
Orvosi Kaszinóban lepleztek le.
Bolmányi megfesti Hevesi Sándor
rabbi portréját is, mely a hetvenes–nyolcvanas években
többször is látható az Új Életben
a Magyar Izraeliták Országos Képviseletének
falán, különbözô tárgyalások
háttereként. Amikor a portré készült,
Magyarországon már korlátozni kezdik a zsidó
származásúak mozgásterét, a politikai
antiszemitizmus a németországi eseményekhez igazodik.
1932-ben még megfesti elsô
felesége, Edit portréját. Eltávolodnak egymástól,
elválnak. Második felesége, Saci megértô
társa abban az elhatározásában, hogy abbahagyja
a sikeres portréfestô életformát, mely által
hírnévre és jómódra tett szert. Egy
riportban, mely a harmincas évek elején készült
az akkor még Bécsben élô festôvel, arra
a kérdésre, hogy gazdag-e, Bolmányi így válaszolt:
„Mûvészetbôl élek. Áraim elég nagyok.
Egy portréért egy-kettô-három-négyezer
pengôt kapok, ami bizony elég magas ár. Viszont Fritz
Werner barátom Los Angelesben tízezer dollárt is elkér
egy festményéért.” 1933 után Szentendrén,
Pismányban viszont szinte nyomorognak. Akárcsak a többi
fiatal avantgárd, Vajda, Ámos, Korniss és a többiek,
akiket késôbb „a szentendreieknek” nevez a szakma. Ennek a
döntésnek a következménye, hogy Bolmányi
festômesterbôl festômûvész lesz.
Szinte minden korszaka bevezetôjeként
megfesti önarcképét. Így történik
ez 1933-ban a Fényváros ciklus kezdetekor is. Ez a portré
messzire távolodik korábbi önarcképeitôl.
Azok illeszkednek a korai, sikeres pályakezdéshez: a huszonéves
tehetséges ifjú, aki elôtt nyitva a nagyvilági
élet, siker, pénz, nôk, megrendelôk, utazás,
luxus. Az 1933-as önarckép egyértelmûen jelzi,
az udvari festô a maga útjára lépett, választott:
test helyett a lélek, anyagiak helyett az ideák, megfestés,
leképezés, megörökítés, részletek
helyett a lényeg, a mögöttes, a rejtett, a lemeztelenítés.
Önportréja szomorkás arc, már alig-alig figyel
kifelé. Elbeszélés helyett líra, külsôségek
helyett a belsô fény, a miért és mi végre
keresése. Stílusa, festésmódja megváltozik,
palettája kivilágosodik, színei fénnyel telítôdnek,
vibrál a felület.
Fényváros sorozatában
megjelenik a háború elôérzete. Ágyúk
és emberek c. festményén ugyanazok a figurák,
akik a városképeken kicsinyben láthatók, csak
azoknál jóval nagyobbak, arányosak a fenyegetô
csövû ágyúkhoz, ám ugyanúgy feltartott
kezekkel állnak és futnak, mint amazok. A bal szélen
befelé világító reflektor is ismerôs.
Bolmányi 10-14 évesen élte át az elsô
világháborút. A hétéves kora óta
festô, rajzoló gyerek nyilván megörökítette
azt, amit Békéscsabán, Tótkomlóson látott.
Az 1936-os Tamás galériabeli kiállítás
kapcsán kritikusai úgy vélik, Bolmányi egy
új, szükségszerûen bekövetkezô világháborútól
való szorongásait festi bele a Fényváros-sorozatba.
1935–36-ot írunk. Hitler 1933 óta Németország
kancellárja. Alighogy Hindenburg kinevezi Hitlert birodalmi kancellárnak,
februárban már ég a Reichstag, márciusban letartóztatják
Thällmannt, Európát az ámokfutó fasizmus
pusztulással fenyegeti. Bolmányi közérzetét
erôteljesen befolyásolják a politikai hírek,
történések.
Elek Artúr így ír
a vészterhes jóslatot rejtô képeirôl:
„…a szörnyeteg utcákon törpe emberi foltok ágálnak:
futnak, mint akik a veszedelem elôl menekülnek. Nem ok nélkül
teszik. Ágyúk merednek a városra és a levegôben
bombahordó gépek kóvályognak. Félelmetes
vízióban jeleníti meg Bolmányi azt a lappangó
rettegést, amellyel a jövô elé néz és
az elháríthatatlan végzetre készül. Az
emberiségpusztító végzetre, a szörnyû
ítéletnapra, amelyet emberek készítenek elô
az emberiség ellen.”
A Háború c. festményen
ugyanazt a hatalmas kváderkövekbôl megépített,
zsúfolt várost látjuk, mint a sorozat más darabjain.
Még a háromrétegû templomtorony is ismerôs
a magasba nyúló kereszttel. A sorozat némely darabján
ezoterikus fény, mintha Bolmányit csupán a fény
festôi megfoghatósága, ábrázolhatósága
érdekelné, mintha beletemetkezne egy nem létezô
világ atmoszférájának megjelenítésébe.
Csakhogy itt nem a transzcendens fény világítja meg
reményt keltôen a kikezdhetetlenül merev falakat, hanem
az égô tûz lobogó csóvái. Többfelé
a robbanás, gyulladás megfékezhetetlen pusztításai.
A Háborún halálba dermedt város. És
mégis. Bolmányi hinni akar az apokalipszis elkerülhetôségében.
Talán a fény segíthet, talán lehetséges
a megváltás.
1965-ben – a kádári szocializmus
és materializmus uralkodásának idején – Bolmányi
1948 elôtti mûvészetére visszaemlékezve
így fogalmaz egy interjúban: „…érzem, hogy a magasabb
rendû erôkben való hit fontos gyökere az embernek.
Ha ettôl elvágja magát, akkor pusztulásra van
ítélve. Nevezzük ezt erkölcsi erônek, Istennek
– ha ebben nem hisz, akkor lassan kicsúszik a lába alól
a talaj. Úgy érzem, hogy a festészetemben is mindig
ezek a gondolatok foglalkoztatnak, ha nem is éppen festés
közben. Képeim formai elemein belül ezek az érzékenységek
és ezek az érzelmek, fûtött hangulatok, hol kitörô
optimizmusban, hol kétségbeesésben, a szélsôségek
örök harcában megnyilvánulnak a vásznon
is. Természetesen ezt mint illusztratív elemet nem lehet
bennük felfedezni, de a vonalakban, a színekben és formákban,
melyek sajátjaim, minden a létkérdésbôl
való eredetre vall.”1 „Kis porszem vagyok” – így kezdi Bolmányi
ezt az idézett részt. A Fényváros-sorozaton
szereplô lények valóban porszemek környezetükhöz,
a városhoz, a szigethez, a tengerhez, a felhôkhöz, az
éghez viszonyítva. S valóban optimizmus és
pesszimizmus között hányódik mindaz, ami a festményeken
látható. Gyerekkockákból hatalmas kváderkövek.
Fenyegetô lilák, vörösek és meleg rózsaszínek,
pirosak. Se növényzet, se állatok. Akasztófa
és kereszt. Halál és feltámadás. Reményvesztettség
és remény. S mindenekfölött a csaknem misztikus
fény, hol külsô, hol belsô fényforrások.
S a konkrét pusztulást hozó ágyúk és
a pusztulás emlékét ôrzô romvárosok
ellenére is a fény – azaz a hit – az erôsebb.
A háború elôérzete
a képeken. Kihalt utcák, vágtázó halál,
lángba borult, vörös ég. Ugyanakkor szivárvány,
a remény, a szövetség jelképeként. Mindvégig
ez a kettôsség, feszülô ellentét marad Bolmányi
festészetének jellemzôje: a fény és a
sötétség, a jó és a gonosz, a remény
s a reménytelenség, reményvesztettség, hit
és hitetlenség, bizakodás és kétségbeesés.
Mintha egymást követô korszakai is így váltakoznának:
hol a látott világ, a környezet, a természet,
a konkrétumok, hol a fantázia, a mese, a képzelet,
az elvonatkoztatott.
A felesége halála utáni
depresszió betegséghez vezet. Nem tud Szentendrére
kimenni, nem képes festeni, akárcsak Chagall Bella halála
után. Hazamegy Békéscsabára s ott festi meg
1933 címû bombafüstös, repülôgépekkel
fenyegetett várost ábrázoló 3¥4,5 méteres
kompozícióját, melyet egy újságreprodukcióból
ismerhetünk. Némileg a Fényváros sorozattal is
rokonságot mutat, de még inkább a borongós,
ôszies képeivel. A magánéleti válság
így kapcsolódik össze a világot fenyegetô
válsággal.
1938-tól folyamatosan behívják
munkaszolgálatra. Nem ír errôl és késôbbi
interjúkban sem idézi fel ezt az idôszakot. Rendszeresen
részt vesz az 1939 decemberében beinduló OMIKE2 kiállításokon.
A harmincas évek végétôl a negyvenes évek
közepéig sok zsidó származású mûvésznek
nem is volt más lehetôsége, mint a budapesti Zsidó
Múzeum kezdeményezésére létrejött
kortárs képzômûvészeti kiállításokon
szerepelni (például Scheiber Hugó 1940–1945 között
mindössze két OMIKE-kiállításon vett részt).3
Az idôsebb mesterek: Berény Róbert, Erdei Viktor, Diener-Dénes
Rudolf, Perlrott Csaba Vilmos stb. mellett kiállítottak a
fiatalok: Vajda Lajos, Ámos Imre, Anna Margit, Bálint Endre,
Bán Béla, Szántó Piroska stb. és közöttük
Bolmányi Ferenc is. S persze olyanok is, akik 1944– 45-ben zsidó
származásuk miatt pusztultak el, munkaszolgálatban,
lágerekben vagy magyar csendôrök lelôtték
ôket, mint például Jándi Dávidot Nagybányán.
Ez idô tájt jelenik meg Bolmányi
festészetében egyik fô motívuma, mely végigkíséri
munkásságát: a madár. Míg markáns
korszakokat lehet elkülöníteni életmûvében,
bizonyos motívumok, megoldásmódok, festôi technikák
vissza-visszatérnek, megjelennek különbözô
korszakokban, s összekötnek egymástól idôben,
olykor stilárisan távoli szakaszokat. A madár Bolmányinál
az égi szféra képviselôje, kapcsolattartó,
közvetítô ég és föld között.
Az európai festészetben szinte mindig a lélek és
a szellem szimbóluma, eredetmítoszokban totemállat.
Képes megszabadulni a földi terhektôl, a halandóságtól,
nem úgy, mint az ember. Bolmányinál olykor dénomikus,
mágikus erô megtestesítôje, olykor – akárcsak
Assisi Szent Ferenc legendájában – a spiritualizmus, a teremtés
iránti szeretet megnyilvánítása.
1945 után azok a festôk, akik
nyaranta a harmincas években is Szentendrén dolgoztak és
budapesti lakásuk, mûtermük a háború következtében
tönkrement – vagy idegenek foglalták el –, megpróbáltak
Szentendrén lakást találni, dolgozni. A szentendrei
tanács a kultuszállamtitkár segítségével
mûvésztelep céljára kiutalja a volt áruház-tulajdonos,
Milenko nagymarosi kastélyát. Egy-egy szobát kap s
rendezhet be mûteremnek többek között Diener Dénes
Rudolf, Schalk László, Szigethy István, Boór
Vera, Beron Gyula, Vajda Júlia. Bolmányi, akit megbíznak
a telep vezetésével, a kastély toronyszobájába
költözik. „Nagymaros Zebegénnyel együtt ugyanúgy
festôi kolóniának termett a magyar képi fogalmazás
felfrissítésére, mint a maga idejében Nagybánya”
– írja Nagy Tibor a Kis Újságban.4
1947-ben, a Magyar Képzômûvészek
Szabadszervezetében, a Régi Mûcsarnokban (Andrássy
út 69.) mutatja be új sorozatának képeit. A
kiállításhoz a korszak vezetô kritikusa, Rabinovszky
Máriusz ír katalógusbevezetôt. „…kackiás
színekbe öltözik a mezô, a manézs és
a belsô szoba, ahol egy festôállvány szétvetett
lábbal kész birokra kelni támadásra induló
gazdájával, a festôvel… Robin úr maga a festô,
álruhában…”
A kiállításon Bolmányi
Halottsiratók (1945) c. festményén az egyetlen halott,
akit hat ember vesz körül, szimbolizálja a felfoghatatlan
mennyiségû halottat, áldozatot, a háborúban
elpusztultakat, elpusztítottakat. Az esemény nem belsô,
intim térben zajlik, hanem külsô térben, a házak
elhelyezkedése alapján nem is kertben, hanem az utcán,
a nyilvánosság elôtt, s ez szintén bizonyíték
arra, hogy a festô a személyesbôl az általánosba
tágítja a történést. Hasonlóképp,
mint Chagall 1908-ban festett Ravatal a sötét utcán
c. festményén, ahol a halott a házak elôtt,
gyertyák között, az utcán van kiterítve,
s ezáltal egy egész közösség fájdalma
sûrûsödik a képbe. Ugyanakkor még irracionálisabbá
válik a halál ténye. Bolmányinál a földre
terített szônyeg az otthont idézi, s egyben meseszerûvé,
kicsit díszletszerûvé teszi a környezetet. A vörösek
és a kékek is növelik a dekorativitást, az ellentmondásokat,
a reménytelenségben is a reményt, bizakodást
sugározva. A formák elnagyoltságában és
a színekben is van valami gyermeki s nem evilági egyaránt.
Ez az 1945–1950 között festett képek szinte mindegyikére
jellemzô.
Az 1945–47-ben festett képek zömére,
a Robin úr és társulata sorozat egészére
elmondható: Bolmányi újra akarja teremteni a hitet,
a háború nélküli létet, a békés,
játékos, idillinek látszó állapotokat.
A sorozathoz kapcsolódó Önarcképében Bolmányi
ugyanolyan színesnek, expresszívnek festi magát, mint
akár A sárga kocsi szereplôit, lehetne ô is egy
a figurák közül. Arckifejezése is hasonló,
bizakodó, elmélyült, egyszerre befelé forduló
és nagyon figyelô, egyszerre békés, csaknem
vidám és szomorú. Az ecsetek mellett virágokat
szorít magához, íme: újra a remény.
Az 1947-ben festett Festô Nagymaroson
(ugyancsak önarckép) a valóságos környezetet
– ház, vörös utcakô, fenyôfa, macskák,
festôállvány – írja át a Robin úr
és társulata sorozat szellemében, a festô, a
teremtô újraélesztheti közvetlen közegében
mindazt, ami a továbbélés feltétele, segíthet
a felejtésben, annak kimondásában, hogy a történelem
ellenében is van szépsége a létezésnek.
A Robin úr és társulata
korszak lezárása egybeesik a hazai politikai fordulattal.
Bolmányi a háború után rövid ideig tagja
a Szociáldemokrata Pártnak, ez részben összefügg
nagymarosi mûvészeti iskolát vezetô tevékenységével
is. Az utolsó portrét a szocdem vezetô, Szakasits Árpádról
festi, aki a háborús években több modern képzômûvészeti
kiállítást is megnyitott. A politikai fordulat, a
kommunisták egyeduralmának kezdete feszültségekkel
tölti el. Vége az árkádiai idillnek festészetében.
Még az olyan festményen is, mint a Koncert (1949) vibrál
a nyugtalanság. A többszörösen is háromszögbe
komponált zenélô figurák környezete visszautal
a háború utáni évben festett enteriôrök
színvilágára, de a megfestés módja más,
nyugtalan. Nincsenek széles, nyugodt felületek, ecsetvonások.
Valami megbomlott, akárcsak a századelô polgári
– szinte idilli – enteriôrjei (például Bonnard szobabelsôi)
után a tízes évek avantgárdjainál. Jelzésszerû
átírások. Egy lépéssel közelebb
az absztrakthoz.
1948-ban a politikai terrorhullám
elsöpri az Európai Iskola, a polgári festészet,
az avantgárd, az absztraktok kiállítási, megmutatkozási
lehetôségeit. Bolmányit, akárcsak az Európai
Iskola tagjait, egy évtizeden keresztül kizárják
a nyilvánosságból. Megszüntetik a KÚT-at
(a Képzômûvészek Új Társaságát),
a Szentendrei Festôk Társaságát, az Európai
Iskolát, minden képzômûvészeti csoportosulást
elôbb elítélôen polgárinak, majd ellenségnek
bélyegeznek. A mûvészek tisztességes többsége,
így Bolmányi is, újra a létezésért,
a megmaradásért küzd, akárcsak a háború
alatt.
Ekkoriban fogalmazza meg: „szóval
nincs helyem a magyar képzômûvészetben”.
1952-ben ismerkedik meg az 1923-ban született
Domonkos Annával, akinek apját, Domonkos Miksát, a
pesti zsidó hitközség ügyvezetô igazgatóját
1953 márciusban elviszik az ávósok, és koholt
vádak alapján pert készítenek ellene. Amikor
mások elkerülik a családot, Bolmányi feleségül
veszi Annát és haláláig, 1991-ig hû társa
marad. Annak az etikai magatartásnak, morális magasrendûségnek,
melyet Bolmányi kapcsán személyes ismerôsei
gyakran emlegetnek, ez is ékes bizonyítéka. Nagyon
nehezen élnek, szegényesen. 1955-ben Bolmányit szemlélete,
festésmódja miatt a nagymarosi mûvészteleprôl
is kirúgják, azt mondják, nem lehet rábízni
a proletár festônemzedék nevelését.
„A félelem éltet” – mondja
ki Bolmányi riasztó egyszerûséggel az ötvenes
évek eleji festményeirôl. Árkádiába
menekül (a kép címe is ez, 1954), megpróbál
a nem e világi idillbe kapaszkodni. Mintha visszafelé keresné
a megoldást, az 1945– 48 közötti átmeneti boldogságban,
a Robin úr társulata sorozatban meglelt örömökben.
Ez azonban itt és most csak az idill látszata. A nô
felemelt tekintetében azonban rémület, csodálkozás,
mindketten nagyon szomorúak. Ugyanolyan bánat lengi át
a képet, mint a harmincas és a negyvenes évek végén
festett posztnagybányai, kicsit czóbeles, a nem avantgárd
szentendreieket idézô szomorkás portréit, tájképeit.
A vörös és kék kontrasztjára épülô,
nagyon színes képben túl sok a sötét szín.
Ádám és Éva a kiûzetés elôtti
állapotban. A rossz közérzet, amely az ötvenes
évek elején a kiállításokon részt
nem vehetô, hallgatásra kényszerített mûvészt
hasonló mûvek létrehozására készteti.
A Vörös köpenyes imádkozó
(1954, Haas János tul.). Itt a vörös köpenyes rabbi
lehajtott fejjel, elmélyülten, önmagába fordultan,
mintha ugyanaz a szomorú férfi lenne, mint az elôzô
képen Ádám. De mégis: profilja, teste jobbra
fordul, háttal a múltnak, a jövô felé,
bizakodón. Olajág fogja körbe, a háttér
irizáló, lüktetô kék, benne a vörös
és fehér pöttyek virágokat idéznek. Az
élénk színek és a képtéma óhatatlanul
Chagallt juttatják a nézô eszébe. Ne felejtsük:
1954-et írunk, egy évvel a koholt vádak alapján
konstruált zsidó orvosper után. Bátor kiállás,
színvallás is ez a kép a hallgatásra kényszerített
mûvésztôl.
1958 novemberében – tíz év
után – váratlanul felszólítják, hogy
decemberben rendezzen kiállítást a Mûcsarnokban.
A meglepôen rövid határidô ellenére boldog:
egy évtizedes kényszerû csend után megmutathatja,
hogy utolsó kiállítása óta miket festett.
Kölcsönt vesz fel a keretezésre, kompromisszumot köt
a katalógus-szövegírót és a megnyitó
személyt illetôen. A katalógusszöveget a Mûcsarnok
igazgatója nem hagyja jóvá, így csak a képjegyzék
jelenik meg. 54 festmény címe 1948 és 1958 közöttrôl.
Ebbôl 25 kép 1957–1958-ból, vagyis a legújabbak.
A címlapon egy rajz, Bolmányi aláírása
és a felirat: Mûcsarnok, 1958. dec. – 1959. jan. Belül
Berda József, a jó barát, a költô B. F.
címû kétsorosa, melynél találóbban
nem is lehetne jellemezni Bolmányi festészetét:
„Mese és valóság vibráló
játékát játszod
s mindazt, mi eddig csak égi látomásnak
látszott.”
A megnyitó elôtti napokban
a kiállításról több lap közöl
ismertetôt, az utcákon megjelennek a plakátok, több
ezer meghívót küldenek szét. Két nappal
a megnyitó elôtt a Mûcsarnok mûvészeti
osztályának vezetôje közli Bolmányival,
hogy felsôbb utasításra a kiállítást
elhalasztják. A megnyitás idôpontjában az érdeklôdôk
tömegesen jelennek meg a Mûcsarnokban, ahol már leszedték
a megrendezett kiállítást. 1958 végét
írjuk. Két évvel az 1956 októberi forradalom
leverése, fél évvel Nagy Imre és társai
kivégzése után. 1957–1958-ban a mûvészpolitika
s ezen belül a képzômûvészethez való
viszony, állami megnyilatkozások lényegében
nem különböztek az 1949–1953 közötti idôszakétól.
Az az Oelmacher Anna, aki már Bolmányi 1947-es kiállításakor
is nemtetszésének adott hangot, az 1957 eleji Tavaszi Tárlatot,
melyen végre tíz év után a modernek is bemutatkozhattak,
„politikai tüntetésként” értékeli. (A
mûcsarnokbeli kiállítást sem 1958-ban, sem máskor
nem mutatják be, egyszerûen: betiltják.)
Egyesek szerint a betiltás fô
oka a Memento c. kép (1957). A katalógusban címe még
így szerepel: Memento… (A fasizmus szörnyetege, 1957). Vörös
ördögként is emlegetik. Mintha nem is a fasizmus, hanem
a bolsevizmus, az ötvenes évek eleji szörnyszülött
korszak szimbolikus megtestesítôje volna a hatalmas, vigyorgó
vörös figura. A hatalmat s az erôt jelképezô
két szarva ellenére nekem leláncolt Minotauruszt idéz.
Mintha már megfékezték volna, mintha már nem
volna képes öldöklésre, pusztításra.
Van, aki nem is látja ijesztônek, inkább groteszknek,
nem ördöginek, hanem ördöngösnek, kajánkodónak.
Van, aki az 1956. november 4-én, a függetlenségért
kétségbeesve küzdô Budapestre bevonuló
szovjet katonaság jelképeként értelmezi a meglehetôsen
medvés alkatú figurát (orosz medve), akinek karjában
valami karomszerû is van, mintha nagy madár kiterjesztett
szárnya lógna bénán kövérkés,
puffadt teste mellett. Mindez egyszerre igaz. Aki itt élt az ötvenes
években és átélte ’56 októberét–november
elsô napjait, annak ez a festmény szól egy óriásbirodalom
s egy maroknyi ember esztelen, reménytelen küzdelmérôl.
Aki nem, annak oly szimbolikusan mélységeket tárhat
fel a létezés ördögi köreirôl, amilyen
mélyre, messzire az átélô el mer jutni. Mindenesetre
a kép monumentális, antropomorf szörnyet ábrázol
és semmiképp nem vonatkoztathatunk el attól a ténytôl,
hogy 1956 után készült.
A derûs, mindig udvarias, kiegyensúlyozott,
jógázó, vegetáriánus Bolmányi
bizakodva viselte a megpróbáltatás, a szegénység,
a hallgatásba kényszerítettség tíz évét.
Igen sokat dolgozott. Készült a majdani megmutatkozásra.
Az 1958. végi visszavont mûcsarnoki kiállítás,
a meghurcoltatás után azonban összeomlik, orvosi kezelésre
szorul. Végül is 1959 májusában a Fényes
Adolf Teremben bemutathatja a sötét, maszkos, baljós
rémalakokat és mesés, csodás madarait, melyek
buja növényzetben, színkavalkádban örömteli,
szabad életüket élik. Félelem és szorongás
az egyik sorozatban. Remény és vigasság a másikban.
1966. január 3-án a korszak
vezetô mûvészettörténésze, Németh
Lajos színes, vetített képes elôadást
tart Bolmányi mûvészetérôl az Egyetemi
Színpadon Színek a magyar festészetben címmel.
Az újságok hírt adnak arról, hogy az elôadás
zsúfolt teremben, meglepôen nagy létszámú
hallgatóság jelenlétében zajlott. Németh
Lajos szerint Bolmányi egyre inkább csak a színekre
bízza mondanivalóját.
S végre 1966 márciusában
kiállítása nyílhat a Fényes Adolf Teremben.
A nagy sikerû kiállítás után rádióriport
hangzik el, dicsérô kritikák jelennek meg. Nagy Ildikó
a Jelenkorban megjelentetett tanulmányában összegzi
Bolmányi pályáját, megállapítván,
hogy „egy korai szakaszán kívül a magyar festészet
egyetlen irányához sem kapcsolódik”.
Bolmányi mûvészetében
mindig a színnek volt a legfontosabb szerepe. A festésmód
gyakran közelít az absztrakció azon fokához,
ahonnan már csak egyetlen lépés a figurativitás
elhagyása. Alkotói folyamat, festészetének
belsô logikája juttatja el a nonfigurativitáshoz. Nincs
szüksége többé a konkrét látványhoz
kötött formákra. A képfelületen önálló
életre kelnek a színfoltok, a hol vékonyabb, hol vastagabb
festékcsomók. Számos nagy- és kisméretû
festménye mintha ugyanarról szólna: a teremtés
és az elmúlás folytonosságáról,
a lüktetô és elhaló energiákról,
keletkezésrôl és pusztulásról. Ezért
is találó a „kozmikus” elnevezés. Hiszen pulzáló
csillagokra, nyárvégi hullócsillagos éjszakákra,
napsütötte-szélfútta virágmezôkre
s az emberi lélekben, érzelmekben zajló kavargásra,
az ellentétek hullámzására egyaránt
asszociálhatunk. Káosz és rend, a teremtés
és az ösztönök megzabolázása, természeti
erôk és intellektuális kontroll.
Bolmányi inkább a szürreális
és a lírai absztraktokhoz áll közel, nem a konstruktivistákhoz.
Képein organizmusok, élô szervezôdések
mozognak a térben. Rendszerint a festmény közepérôl
egy vagy két centrumból indul a mozgás szélek
felé, ahol vagy visszafordul a kép belsejébe, vagy
úgy nyugszik, csendesedik el, hogy a nézô érzékeli,
a hullámzás tovább folyik a végtelenben. Egyébként
is a végtelen egy darabkáját próbálja
a festô keretek közé kényszeríteni, így
az alkotás feszültsége, a képteremtésért
folytatott küzdelem a nézô szeme láttára
folyik.
A Kozmikus táj (1959) c. festményét
a kecskeméti mûvésztelepen festette akkoriban, amikor
Gagarint, az elsô ûrhajóst felrepítették.
Az esemény igen nagy hatást gyakorol rá, hiszen évtizedek
óta foglalkoztatja ember és kozmosz kapcsolata, a lehetôség,
hogy az ember elhagyja a földet, kilépjen vonzáskörébôl,
legyôzze a gravitációt. Festményeinek témájává
válnak elképzelései a földön kívüli
világról (Bolygók, Kozmoszban, Ûrben).
A Robbanó világ (1966) címében
is utal a kozmikus erôtérre. Akárcsak a Bomló
világ, amelyen az egymásnak feszülô, sûrû
vörös-kék-sárga-fekete fehér színfoltok
szinte szétnyomják a felületet. Az elemek ilyen fokú
sûrûsége szükségszerû robbanáshoz,
bomláshoz vezet. Túl sok ez így már együtt,
túl tömény, túl dinamikus, nem teremthetô
egyensúly, következik egy másik állapot: bomlás,
robbanás után az újjászületés.
Bolmányi életkörülményei
1965-ben végre megváltoznak: önálló mûteremlakást
kap a XI. ker. Bartók Béla úton egy Lehner Ödön
tervezte házban, Csontváry egykori mûtermének
tôszomszédságában. Elmúlt hatvanéves.
Immár lehetôsége nyílik, hogy festményei
mellett gobelinterveket és üvegképeket is készítsen.
1967-ben készül el nyolc darabból álló
sorozata a szekszárdi Garay Szálló részére.
„Az üvegfestészetet festôi világom egyik ágának
tekintem” – nyilatkozza a Tolna Megyei Népújságban
1967. április 7-én.
Természetesen nemcsak az üvegablakokon,
hanem az ez idô tájt készült festményeken
is megjelennek ezek a motívumok, vagyis nonfiguratív-absztrakt
korszakában is fest figurális, félabsztrakt képeket,
ékes bizonyítéka annak, hogy az egyes korszakok között
van átjárás. (Lásd például az
Ördög, 1971, mely inkább vidám ördögöcske,
bohócocska kék-vörös színáramlásban.)
Az üvegablakok lényege festôi szempontból a fény,
mely a Fényváros korszak óta vissza-visszatérô
probléma Bolmányi festészetének. János
evangéliuma szerint a fény maga Isten. A gótikus üvegablakokon
a templomtérbe áradó fény összeköti
a földet az éggel, az emberi világot a szakrálissal.
A hívô Bolmányinak az üvegablakok még inkább
lehetôvé teszik a közvetlen kapcsolatot mindazzal, ami
szent, mint a festmények. Visszaálmodhatja magát régi
névtelen mesterek helyébe, akik Chartres, Saint Denis s a
hasonló csodák megteremtôi, akik számára
még természetesen átjárható az égi
s földi birodalom.
Az 1973. márciusi Ernst múzeumbeli
életmû-kiállításon már szerepelnek
azok az üvegablak-kompozíciók, melyeket a hetvenéves
Bolmányi 1974 ôszén helyez el s fejez be a Kecskeméti
Tudomány és Technika házában (egykor a város
zsinagógája). Az avatáson felhangzott Szokolay Sándor
zeneszerzô Bolmányi Ferenc üvegablakainak ihletésére,
Weöres Sándor versére készült Orbis Pictus
c. szólókantátája, melyet a bemutatón
a szerzô vezényelt.
A hetvenes években sokszínûvé
válik a magyar képzômûvészeti élet.
A székesfehérvári István Király Múzeum
hiánypótló kiállításain ismertté
válik a magyar avantgárd. Olyan kiemelkedô életmûvek
jönnek létre, mint Ország Lilié, Kondor Béláé,
Schaár Erzsébeté. Az idôs mesterek mellé
felsorakoznak az új generáció jeles képviselôi
(Deim Pál, Keserû Ilona, Lakner László stb.).
Németh Lajos vezetésével a kortárs képzômûvészettel
foglalkozó mûvészettörténészek olyan
szellemi közeget teremtenek, amelyben a modernizmus a mérvadó.
1973 márciusában végre
Bolmányinak is méltó helyen nyílik életmû-kiállítása.
Végre bemutathatja különbözô festôi korszakait
a korai önarcképtôl, ifjúkori portréktól
az üvegablakokig. 203 mûvét állítja ki,
melyet kb. 900-ból válogat ki.
A kiállítás sikerének
köszönhetôen 1977 januárjában a Helikon Galériában
mutathatja be grafikáit, és az Ernst múzeumbeli kiállítás
óta eltelt három évben alkotott nonfiguratív
festményeit. A festmények egy része még a kozmikus
korszakhoz kapcsolódik (Kozmikus kép, 1976; Robbanás,
1976). A rajzok zömén szörnyeket, ördögöket,
alvilági lényeket örökít meg. Nyugtalanságuk,
vonalvezetésük ugyanarról a belsô feszültségrôl
árulkodik, mint a dinamikus, a kereteket szétfeszítô
olajképek.
Bolmányinak a hetvenes–nyolcvanas
években festett képeit sajátos, egyéni festôtechnika
jellemzi. A felületen a vastagon felhordott színek élnek,
lüktetnek. A gazdag, gyakran szinte plasztikussá váló
faktúra rendkívüli belsô energiákról
tanúskodik. A lendület, az expresszivitás, a gyors,
széles gesztusok egy nyolcvan évéhez közeledô,
majd azt elhagyó emberéi! (Formai ideáljaimból,
1978; Lírai atmoszféra, 1980; Magas hôfokú érzelem,
1982 stb.).
A hetvenes évek végi, nyolcvanas
évek eleji festményein az amorf képzôdmények
a biológiai, organikus világot, az ösztönök
világát idézik, miközben a kozmosz, a világmindenség
szerkezetét is kutatja azzal a szándékkal, hogy egyensúlyt
teremtsen az áradó emberi érzelmek és a gondolat,
a ráció, a tudás között (Robbanás,
1976). Világmagyarázó alkatának megfelelôen
világképteremtést tûz maga elé, miközben
pontosan tudja, hogy csak magánmitológiák léteznek,
a keresztény skolasztikától a szocializmusig az ideológiák
kora lejárt, véget ért. Magatartása megegyezik
kortársaiéval, Kassák Lajoséval, Korniss Dezsôével,
Gyarmathy Tihaméréval, hinni akar és hinni tud abban,
hogy a kép, a festészet rendelkezhet olyan vizuális
jelrendszerrel, mely alkalmas világképet tükrözô
képi nyelv kialakítására. Ezért választott
témája a mikro- és a makrokozmosz összefüggése.
Talán Gyarmathy Tihamér festészete
áll legközelebb Bolmányi absztrakt képi nyelvéhez,
noha Gyarmathy világa alapvetôen geometrikus indíttatású,
Bolmányié pedig organikus. Mindketten erôs érzelmi
hatásra törekszenek, a kompozíció folytonos mozgásban
van, a színek intenzívek, sûrûsödnek – ritkulnak
a formák, vibrálnak a fények, s nem kevesebbre vállalkoznak,
mint világmodell keresésre, a természet, az univerzum
törvényszerûségeinek kutatására,
rend és káosz mibenlétének megmutatására.
Témájuk is közös: a mikro- és a makrokozmosz.
Szellemi rokonság található a méltatlanul elfeledett
Illés Árpád zenei ihletettségû hatvanas
évekbeli organikus absztrakt festményei és Bolmányi
ugyancsak zenei ihletettségû nonfiguratív festményei
között, jóllehet Bolmányi felületei expresszivitásuk
ellenére is strukturáltabbak, és nincsenek olyan mitologikus
üzenetei, mint Illés Árpád szürreális,
meseszerû képeinek. A fiatalabb Papp Oszkárnak is vannak
olyan lírai absztrakt képei, melyeken kimutatható
a Bolmányi-hatás.
Bolmányi festészetében
erôs a zenei ihletettség. Az 1945 utáni figurális,
expresszív korszakában gyakran jelennek meg képein
hangszeren játszó mitologikus vagy gyermeki tisztaságú
szereplôk. Az európai festészetben a szimbolisták,
de különösen a XX. század tízes éveiben
induló absztrakt mûvészet óta gyakori zene és
kép összeforrottsága, a zenei élménybôl
létrejövô festmény (Delaunay, Kupka, Kandinszkij,
Tihanyi stb.).
Az a személyes autonómia,
ami 17 éves korától életvitelét jellemzi,
mûvészetének is meghatározója: nem figyel
áramlatokra, divatokra, mások tevékenységére,
csak saját belsô útjára, melyet a jógával,
a meditációkkal, a világ egészérôl
való filozófiai mélységû gondolkodással
erôsít. Belsô szabadságának függvénye
a kifejezésmód, amelyet használ, s ha nincs szüksége
rá, átlép rajta, s választ más eszközöket,
más formát, más nyelvet, mindig azt, amelyik leginkább
megfelel aktuális lelkiállapotának és annak,
amit festményeiben, grafikáiban a világról
közvetíteni akar. Mindvégig élet és halál,
születés és pusztulás, rend és káosz
kettôs szorításában.
1984-ben az Ernst Múzeumban 80.
születésnapja alkalmából mintegy 160 képébôl
rendezik meg jubileumi kiállítását. A siker
és elismerés talán még nagyobb, mint a tíz
évvel ezelôtti életmû-kiállításon.
Megváltozott a kulturális közeg is: van közönsége
a nonfiguratív festészetnek. A hetvenes években új
generációk kezdtek új képi megfogalmazásokat
meghonosítani és ezáltal az idôsebb generációk
(Kassák, Korniss, Lossonczy, Gyarmathy, Bolmányi stb.) által
teremtett képzômûvészetet is elfogadottá
segíteni. A kiállítás után B. Farkas
Tamás rendezésében Színöröm címmel
televíziós film készül Bolmányi festészetérôl,
melyet 1985 júniusában vetítenek.
Az Ernst múzeumbeli kiállítás
után merül fel, hogy Bolmányi Orosházának
ajándékozza mûveit. 1989-ben Orosházán
kiállítást rendeznek, s létre is jön a
hagyatéki megállapodás. 1990-ben Bolmányi abban
a tudatban hal meg, hogy elrendezte életmûve további
sorsát. A rendszerváltozás azonban elsodorja a tervet,
a múzeumnak, az önkormányzatnak nincs pénze a
Bolmányi-hagyaték méltó gondozására,
kiállítására.
A kilencvenes években a magángalériák
fedezik fel életmûvét, rendeznek bemutatókat
képeibôl (eveArt Gallery, Home Galéria, Haas Galéria,
az Arte Galéria 1998-ban rajzaiból állít ki
és állít össze egy igényes grafikai füzetet).
1 Rozgonyi Iván: Párbeszéd
mûvekkel, interjúk 1955–1981, Budapest MTA Mûvészettörténeti
Kutató, 1988, 52. o.
2 Országos Magyar Izraelita Kulturális
Egyesület.
3 Haulisch Lenke: Scheiber Hugó.
Budapest, 1995.
4 Nagy Tibor: Bolmányi Ferenc gyûjteményes
kiállítása, Kis Újság, 1947. jan. 14.
A cikk illusztrációjának anyagát a hagyatékból származó tollrajzokból válogattuk.
Véleményét, megjegyzéseit kérjük küldje el címünkre: mandj@c3.hu