1922 márciusában egy labdarúgót
megvertek Debrecenben. Az eset önmagában nem lenne figyelemre
méltó, a háború, a forradalmak és az
éppen elhalkult várospolitikai harc mellett, egy ilyen elszigetelt,
spontán erôszakos akció nem keltett különösebb
feltûnést. Emellett nyílt erôszakkal a futballpályán
már korábban találkozhattak a debreceniek, 1920 júliusában
az egyik mérkôzésen „a közönség a
pályára hatolt, s ott a játékosokat, valamint
a rendet fenntartani igyekvô rendôröket is insultálta.”1
A fentebb említett incidens a Debreceni Egyetemi Atlétikai
Club és a Debreceni Torna Egylet csapatai között lezajlott
mérkôzés után történt, a találkozó
alatt folyamatosan zsidózó egyetemisták megverték
a DTE játékosát, Róthot. Az eset azért
különösen figyelemre méltó, mert a játékos
zsidó volta miatt kapta az ütéseket, és nem azért,
mert a konkurens egyesületben futballozott.2
Az elsô asszimiláns nemzedék
(1867–1919)
A debreceni zsidók részvételének
alakulása a város sportegyesületeiben kimutathatóan
párhuzamba állítható a város gazdaságában,
kultúrájában, közéletében betöltött
szerepük alakulásával, vagyis az asszimiláció
folyamatával. A fenti történet így – amely a
zsidó asszimiláció megakadásának eklatáns
példája – nem 1922-ben kezdôdött, a gyökerek
több mint nyolcvan évre nyúlnak vissza. Az 1840. évi
29. tc. engedte meg a zsidók betelepülését a
szabad királyi városokba, debreceni letelepedésük
azonban komoly nehézségekbe ütközött, akárcsak
korábban a katolikusok beköltözése. A város
1693-ban kapott szabad királyi városi rangot a bécsi
udvartól, amit az 1715-ös magyar rendi országgyûlés
csak azzal a feltétellel erôsített meg, hogy a városba
katolikusokat is beengednek, és azok templomot építhetnek.
A zsidókat – akárcsak a katolikusokat – a város igyekezett
falain kívül tartani, aminek vallási és gazdasági
okai egyaránt voltak. A katolikusokkal szembeni idegenkedés
az ellenreformáció számlájára írható,
érthetô, hogy a debreceni polgárok a kálvinista
Rómába nem szívesen engedtek be katolikusokat. A zsidók
távoltartása csak részben magyarázható
vallási okokkal, egy, a debreceni zsidók történetével
foglalkozó írás szerint „…ôsi hagyományos
elfogultságból, a debreceni polgárság idegenkedett
a zsidóktól, holott itt mindenki olvasgatta […] Mózes
öt könyvét, Izráel prófétáinak
írásait […] De a kereskedôk és iparosok foglalkozásuk
jövedelmezôségét, keresetüket, kenyerüket
féltették az élelmesebb, ügyesebb, összetartóbb
héberség versenyétôl.”3 A zsidók 1863-ban
nyerték el a városon belüli föld- és telekvásárlás,
illetve -birtoklás jogát, de e jog megszerzésében
a városi hatóság szinte csak hátráltatta
ôket, ami azt mutatja, hogy a szabad költözés jogának
bevezetése után negyedszázaddal még mindig
nagy volt az ellenállás, pedig ekkor már mintegy ezren
költöztek be Debrecenbe. A beköltözés mellett
a valódi beilleszkedést végül az könnyítette
meg, hogy már a kiegyezés elôtt megindult egy erjedési
folyamat a hagyományos cívistársadalmon belül,
ami 1867 után felgyorsult. Nyilvánvalóvá vált,
hogy a még mindig céhes keretek között termelô
ipart, a fejletlen kereskedelmet nem a „színház helyett magtárat”
gondolkodású cívisek fogják felvirágoztatni.
A zsidók különbözô bérletek révén
egyre fontosabb partnereivé váltak a városnak, és
a város vezetésének arculata is folyamatosan átalakult,
köszönhetôen többek között a – többnyire
nem magyar nevû, de református – kereskedôk5 egyre nagyobb
térnyerésének.
A kiegyezés lehetôvé
tette, hogy élénk egyesületi élet induljon meg
az országban, ekkor alakultak meg az elsô sportegyesületek
is. 1867-ben hívták életre a Debreceni Torna Egyletet,
s az alapító tagok társadalmi összetétele
jól reprezentálja a városban ekkor még csak
körvonalazódó, az elsô világháború
után még szorosabbá váló kapcsolatot
a református és zsidó elit között. A közel
százötven alapító között6 – bár
az alapítói címhez késôbb is hozzá
lehetett jutni, ami némileg megnehezíti a kutatást
– gyakorlatilag nem található sem cíviscsalád
leszármazottja, sem katolikus vallású közéleti
szereplô. Az alapítók között volt Szôllôsi
Jánosné, a város elôzô polgármesterének
felesége; Kovács Lajos, az éppen hivatalban lévô,
és Simonffy Imre, az ôt követô polgármester.7
A klub elnöke Simonffy Sámuel, a Városi Zenede késôbb
igazgatója, Simonffy Imre testvére volt. Alapító
volt gr. Dégenfeld József fôispán; Molnár
György és Szabó Kálmán késôbbi
országgyûlési képviselôk, a város
törvényhatósági bizottságának számos
tagja, és több ismert kereskedô.8 Tisza Kálmán
felesége, Dégenfeld Ilona grófnô volt a „zászlóanya”,
aki saját kezûleg hímzett szalaggal díszítette
fel az egyesület zászlaját.
Témánk szempontjából
azonban a reformátusok és mindenekelôtt a zsidók
részvétele érdekes. Az eddig felsoroltak között
gyakorlatilag csak reformátusok voltak, sôt a református
egyház püspöke, Révész Bálint és
Ármós Bálint egyházmegyei fôjegyzô
is alapító volt, de itt kell megjegyezni azt is, hogy a város
mindenkori polgármestere – aki általában tagja volt
az egyesület vezetôségének – a református
egyházban is több funkciót viselt. A már említett
Simonffy Imre például egyházi fôgondnok, a presbitérium
világi elnöke, a Református Kollégium gondnoka,
a Debreceni Egyházmegye zsinati képviselôje és
egyházkerületi elnök volt. A Debreceni Torna Egylet azonban
ezek után sem könyvelhetô el református egyesületként,
a református püspök mellett ugyanis alapító
volt a zsidó közösség vezetôje is. Steinfeld
Antalról van szó, akinek életútja, illetve
családjának sorsa iskolapéldája annak, milyen
a tökéletes asszimiláció. Steinfeld Mihály
– Steinfeld Antal apja – az elsô betelepülôkkel érkezett
Debrecenbe, s Klein Ignáccal a zsidó közösség
elsô vezetôje volt.9 Az 1850–51-es adókönyv mint
háztulajdonost említi Steinfeld Mihályt és
Áron Manót, ôk ketten voltak az elsô zsidók,
akik házat tudtak venni Debrecenben.10
Az 1868-as zsidókongresszuson –
ahol a város hitközségét Steinfeld Antal képviselte
– a debreceni zsidóság többsége nem kapcsolódott
egyik irányzathoz sem, míg kis részük a neológokhoz
húzott. A neológ és status quo ante hitközség
1886-os egyesülésekor született csak meg az ortodox hitközség,
vagyis mintegy húsz éven keresztül az „ôsiséget”
képviselô ortodox zsidóság nem volt jelen a
városban, de késôbb is csak minimális kisebbséget
alkotott.11 Amikor Steinfeld Antal testvére – Steinfeld Ignác
– 1889-ben elhunyt, a temetésen részt vett Dégenfeld
gróf fôispán, és Simonffy Imre polgármester;
az elhunyt egyébként jelentôs összeget hagyott
a Református Kollégiumra.12 Az 1896-ban elhunyt Steinfeld
Antalról így emlékezett meg a zsidó hetilap:
„A megboldogult szép állásokat töltött be,
és társadalmi állása olyan volt a kálvinista
Rómában, mint egy régi patríciusé. Testestôl-lelkestôl
a magyar földhöz tapadt.”13 A család harmadik nemzedéke
már teljesen elfordult a zsidóságtól, az 1891-ben
született Steinfeld István – aki alapító tagja,14
1921-tôl 1939-ig pedig elnöke volt a DTE-nek – a református
egyház kötelékébe tartozott. Az alapítók
között találjuk még Falk Lajost, aki a XX. század
elején a Kereskedelmi és Iparkamara elnöke volt. Sajnos
sok alapító esetében nehéz feladatot jelent
az adatgyûjtés, így a vallási összetételt
is csak becsülni lehet, a mintegy 85–90%-os kálvinista részvétel
mellett az alapítók kb. 10, maximum 15%-a volt zsidó,
más vallásúakra adatot nem találtam.
Az asszimiláció útja
mindenhol mutat helyi eltéréseket, ami abból adódik,
hogy a többségi társadalom jelentôsen különbözik
az ország egyes részein. Debrecen mezôgazdaságra
épülô gazdálkodása, kálvinista kultúrája
más stratégiákat követelt meg az asszimilálódni
kívánóktól. Egyrészt a reformátusokhoz
kell alkalmazkodni – mint tudjuk, Magyarországon a megkeresztelkedett
zsidók nagy része a római katolikus egyház
kötelékébe került –, másrészt földet
kell birtokolni. Jogos lehet a felvetés, hogy miért nem a
szintén kisebbségi sorban élô katolikusok felé
nyitottak a zsidók.15 A kérdés azért érdemel
különös figyelmet, mert a két világháború
között öt nagyobb sportegyesület mûködött
Debrecenben, ezek közül három vezetôségében
elsôsorban reformátusok és zsidók vettek részt
(DTE, DKASE, Bocskay FC), a másik kettôében katolikusok
és reformátusok vegyesen (DEAC, DVSC), tehát a zsidók
a sportegyesületekben sem érintkeztek a katolikusokkal. A kálvinista
Debrecent azonban a köztudat „a magyarság fôvárosaként”
tartotta számon, márpedig a katolikusokat sokan egyszerûen
„német kémeknek” tekintették.16 Egy asszimilálódni
kívánó zsidó számára így
egyáltalán nem volt jó taktika, ha a városban
kisebbségben élô, ráadásul a többség
által a vallási hagyományokból fakadóan
nem kedvelt, sôt, idegennek tartott vallásközösség
felé nyit. A reformátusok felé irányuló
kapcsolatkeresés így azt is jelentette, hogy a zsidók
folyamatosan kimutatták a magyarsághoz való hûségüket,17
ami a „református, tehát magyar” uralkodó nézet
miatt Debrecenben talán még lényegesebb volt, mint
az ország más részein. A református egyházhoz
való közeledés ugyanakkor magyarázható
azzal is, hogy az elôítéletesség talán
náluk kisebb: a kálvinisták – bár sokáig
nem látták szívesen a zsidókat a városban
– nagyon jól tudták, milyen érzés, ha valakit
a vallása miatt üldöznek, így elképzelhetô,
hogy ôk is nyitottabbak voltak a zsidók felé. A viszony
mindenképpen kölcsönös volt, több, mint egy
egyoldalú asszimilációs folyamat, legalábbis
erre utal, hogy a harmincas évek közepéig a zsidók
tevékeny részt vevôi voltak Debrecen közéletének.
Az asszimiláció másik jellegzetessége az volt,
hogy a klasszikus kereskedelmi, majd ipari és értelmiségi
pályák mellett a tehetôsebb debreceni zsidók
– igazodva a helyi viszonyokhoz – igyekeztek földet vásárolni,
hisz a már-már szakrális konnotációkkal
bíró föld tulajdonlása eleve az asszimilációra
való törekvésre utal. A két világháború
között, az 1000 hold feletti debreceni birtokok területének
43,7%-a volt zsidó földbirtokos tulajdonában – összesen
hét ilyen földbirtokos volt, köztük az egyik éppen
Steinfeld István, a DTE alapító Steinfeld Antal fia.
Látható, hogy a zsidó
sport teljesen más alapokról indult Debrecenben, mint Budapesten.
Az MTK alapítására a fôvárosban azért
volt szükség, mert a többi sportegyesületbe – különösen
a Magyar Athlétikai Clubba – nem engedtek be zsidókat, vagy
legalábbis korlátozták számukat, Debrecenben
viszont a DTE alapítója volt a református püspök
mellett a zsidó közösség vezetôje is. Az
MTK esetében maga a névválasztás – a rövidítés
minden egyes szava – is asszimilációra való törekvésre
utal. A fôvárosi csapatok közül az MTK egyedülálló
módon felvette az egyesület nevébe a „Magyar” jelzôt,
a második és harmadik szó az igen magyarosan hangzó
„Testgyakorlók” (tehát nem „Torna”, „Atlétikai” vagy
„Sport”), illetve „Köre” (nem „Klub”, sôt „Club”). Debrecenben
erre nem volt szükség, a lokalitásból adódóan
„univerzális” (vagyis a „debreceni” jelzô, ami esetünkben
ekvivalens a „magyar”-ral) elnevezésû egyesületbe beengedték
a zsidókat, akik abban egyenrangú debreceni polgárokként
vettek részt.18
A XX. század elején – a labdarúgás
megjelenésének köszönhetôen – sorra jelentek
meg a különbözô sportegyesületek, melyek a városi
társadalom egyre finomabb tagozódásának betudhatóan
társadalmi dimenziók mentén jöttek létre.
1902-ben alakult meg az erôsen katolikus kötôdésû
vasutascsapat, az Egyetértés FC, mely 1912-ben felvette a
Debreceni Vasutas Sport Club nevet. 1910-ben jött létre a jórészt
zsidókra támaszkodó Debreceni Kereskedelmi Alkalmazottak
Sport Egyesülete, 1919-ben pedig a kifejezetten antiszemita Debreceni
Egyetemi Atlétikai Club. A város sportéletének
színesebbé válásával a DTE folyamatosan
meggyengült. Egy 1911 októberében megjelent cikk már
jelzi a DTE hamarosan bekövetkezô hanyatlását:
„Züllött állapotok uralkodnak a DTE vezetésében.
Választmányi gyûlések hónapok óta
nincsenek, ügyvezetô elnöke régen lemondott, helye
betöltetlen, s igazán a football szakosztály egyedüli
éltetô eleme, melynek sikerei nélkül talán
el is felejtették volna, hogy a DTE még lélegzik!
Hová süllyedt a dicsô múlt, negyven év
eseménye hova enyészett el?”19 Az 1912 áprilisában
tartott közgyûlésen megválasztott vezetôség
összetétele már ezt a süllyedést jelzi,20
hisz – bár a tiszteletbeli elnökségi tagok között
bizonyára több ismert személyiség szerepel –
a klub ügyeit ténylegesen intézôk ekkor még
jórész ismeretlenek voltak a város életében.
Lestyán Adorján udvari tanácsos, a debreceni közjegyzôi
kamara elnöke, Magoss György 1923 és 1928 között
Debrecen polgármestere volt. Aczél Géza mûszaki
fôtanácsos, illetve városi fômérnök
volt 1897–1924 között, Jászi Viktor pedig 1902-tôl
a debreceni jogakadémia tanáraként tevékenykedett,
1914 és 1915 között a debreceni egyetemen tanított.
Rostás István volt Debrecen rendôrfôkapitánya,
míg Radó Dezsô csak késôbb vált
ismertté, divatáruüzletét 1921-ben alapította,
1940-ben már 10 alkalmazottal dolgozott. Késôbb választmányi
tagja, majd tiszteletbeli elnöke volt a zsidók körében
népszerû Kereskedelmi Csarnoknak, majd a debreceni Kereskedelmi
Kamara fôtitkára, és kormányfôtanácsos
lett. Számunkra azért érdekes különösen
az 1912-es vezetôség, mert az abban szereplô 11 tagnak
már közel fele zsidó volt. Nem tudni, mi okozta a reformátusok
és zsidók közötti arányeltolódást.
A többi sportegyesület megjelenése semmiképpen
sem, hisz e zárt klubok között gyakorlatilag nem volt
„átjárás”. A legfontosabb ok mindenképpen az,
hogy 1867 és 1910 között a zsidók száma
majdnem megötszörözôdött. Másrészt
feltételezhetô az is, hogy a zsidók továbbra
is az asszimiláció egyik terepének tekintették
a sportegyesületeket, míg a nem zsidó polgárok
számára 1867-ben a DTE csupán egy kitörési
lehetôséget jelentett az elmúlt évek zártsága
után, illetve akkor a testedzés az arisztokratikus értékrenddel
szemben, a test elhanyagolásának oppozíciójaként
jelent meg, így a századelôre vesztett korábbi
vonzerejébôl.
A két világháború
közötti idôszakban debreceni zsidó egyesületként
a Debreceni Kereskedelmi Alkalmazottak Sport Egyesületét, a
DKASE-t tartották számon, melyet 1910. szeptember 5-én
alapítottak, a labdarúgó- mellett késôbb
birkózó-, atlétika- és korcsolya-szakosztályt
mûködtetett. Mint az egyesület neve mutatja, kereskedôk
alapították, színe kék-fehér volt. Debrecenben
a zsidók körében sokáig a földszerzés
volt az elsô számú célkitûzés,
a századfordulótól áramlottak egyre többen
a – természetesen addig is népszerû – kereskedelembe,21
illetve az iparba és az értelmiségi pályákra.
A két világháború közötti Debrecenben
– akárcsak egész Magyarországon – a kereskedôknek
már tekintélyes része, 1930-ban 46,6%-a volt zsidó,
illetve a zsidók 18,4%-a volt kereskedô. A századelôn
azonban ez az arány még jóval kisebb volt, ennek tudható
be, hogy az egyesület nem zsidó csapatként alakult meg,
elsô elnökségében legfeljebb 50% volt a zsidók
aránya, mivel azonban az elnökségi tagok vallási
hovatartozásáról nincs feljegyzés, ráadásul
egyik név sem árulja el egyértelmûen, hogy viselôje
milyen felekezethez tartozik, ez csak egy becsült adat.22 A névsorból
elsôsorban a református Sesztina Jenôt kell kiemelni,
akinek apja – Sesztina Lajos – a DTE alapító tagja volt.
Az alapítók közül kétségtelenül
a legérdekesebb személy egy másik elnök, Jánosi
Zoltán, a Habsburg-ellenességérôl ismert református
lelkész, ismert „választójogi aktivista”, a törvényhatósági
bizottság tagja, 1918 novemberétôl belügyi államtitkár,
akit 1918-ban, illetve1924-ben országgyûlési képviselônek
választottak.23 Az egyesület színválasztása
– bár a tudatosság nem bizonyítható – a zsidó
csapatokra jellemzô. Kék-fehérben – Izrael Állam
színeiben – játszik a fôvárosi MTK, a londoni
Tottenham, ilyenben játszott az 1919–20 között fennállt
debreceni Makkabea, vagy Máramarossziget zsidó csapata, a
Sámson.24 Mérkôzéseit az ügetôtéren
játszotta,25 ami nem utal ugyan a zsidó jellegre, de annyiból
fontos jelentése van, hogy a lóversenyre járás
tipikus polgári szórakozás, márpedig a polgárok
nagy része – a két világháború között
különösen – zsidó volt.
Disszimilánsok és a második asszimiláns nemzedék (1919–1935)
A zsidók debreceni beilleszkedése
látszólag zavartalanul ment végbe, a református
egyházzal fenntartott jó kapcsolatoknak is köszönhetôen,
melyek a közismert zsidóbarát Baltazár Dezsô
1911-es püspöki kinevezése után még szorosabbá
váltak. A század elején zsidó volt a villamos
helyiérdekû vasút és a gázgyár
igazgatója, az ügyvédi, illetve a kereskedelmi és
iparkamara elnöke, 1901-ben pedig a debreceni zsidó, Bakonyi
Samu országgyûlési képviselô lett. Ennek
ellenére, elsôsorban a cionizmus megjelenésének
betudhatóan – amely bár jóval kisebb súllyal
volt jelen, mint a fôvárosban, mégis létezett
–, 1920-ban, a román megszállás idején egy
olyan sportegyesület alakult Debrecenben, melynek léte már
egyáltalán nem az asszimilációt és akkulturációt
szolgálta, és az, hogy egyáltalán megalakult,
jelzi az asszimiláció csupán felemás sikerét.
Mindössze egy évig mûködött a stílszerûen
kék-fehérbe öltözött Makkabea. Szervezôje
Róth Miksa, és Krausz Jenô (a DTE játékosa),
Krausz Vilmos rabbi fia. Mint láttuk, a DTE alapításában
részt vett az akkori zsidó közösség világi
vezetôje, és a két világháború
közötti idôben is gyakran elôfordult, hogy a zsidó
közösség magas rangú képviselôi szerepet
vállaltak valamilyen sportegyesület vezetôségében,
de csak olyan egyesületben, mely vállalta – a kor követelményeként,
és természetesen csak üres frázisokban – a „hazafias”
szerepet. Most fordult elô elsô és egyben utolsó
alkalommal, hogy ha nem is egy rabbi, de annak leszármazottja sportegyesületben
részt vegyen. Talán nem véletlen az sem, hogy éppen
Krausz Vilmos fia volt a fôszervezô. Krausz Vilmos Debrecenbe
kerülése elôtt kiskunhalasi ortodox rabbi volt, így
– még ha ô is a „hazafias magyar zsidósághoz”
tartozott – bizonyára más értékrendet képviselt,
mint a reformátusokkal szoros kapcsolatot fenntartó „hagyományos”,
egyébként is status quo debreceni zsidóság.26
Az alapító Krausz Jenô egyébként szombatonként
nem futballozott, a csapat tagjai pedig a futball régi szabályai
szerint sapkában játszottak, ahol az ellenfelek elsôsorban
más – a románok által megszállt területen
több helyen alakult – zsidó egyesületek közül
kerültek ki. 1920 nyarán a Gazdasági Akadémia
hallgatói megverték a csapatukat (GASE) legyôzô
Makkabea játékosait, az egyesület pedig nem sokkal e
botrány után feloszlott.27 Az incidens ténye jelzi,
hogy egyrészt a korábbi városon belüli szövetség
az elsô világháború utáni idôszakra
maximum egymás mellett éléssé változik,
másrészt a sport – mely a kiegyezés után kapocs
volt a zsidók és a város között – ekkorra
a megosztottságot manifesztáló tényezôvé
vált. Ahogy a DTE-t az MTK-val hasonlítottuk össze,
s láttuk, hogy a zsidó sport gyökeresen más alapokról
indult Budapesten és Debrecenben, úgy figyelemre méltó
a két város cionista hátterû sportegyesületeinek
különbsége. A sportegyesülettel megegyezô nevû
mozgalmat Debrecenben a húszas évek elején Bécsbôl
hazatérô diákok alapították, Budapesten
a Makkabea már 1903 szeptemberében létrejött.
A sportegyesület a román megszállás idején
alakult, és alig egy évig mûködött. Ezzel
ellentétben Budapesten már 1906-ban megalakult a Dömény
Lajos cionista vezetô által alapított Vívó
és Athletikai Club (VAC) – melyet a Magyar Zsidó Lexikon
az egyetlen budapesti zsidó sportegyesületnek tartott.28 A
két város zsidó sportjának különbségeit
egyrészt okozhatja az, hogy Debrecenben eleve kisebb számban
és arányban éltek zsidók, mint Budapesten,
másrészt – és e dolgozatnak ez a fô mondanivalója
– az asszimiláció milyensége határozza meg
a zsidó sportegyesületek jellegét is, így Debrecenben
(az alapvetôen sikeres asszimiláció és a többségi
társadalom befogadókészsége miatt) nem létezhetett
tisztán zsidó egyesület, különösen cionista
hátterû klub.
A két világháború
közötti idôszakban a sportegyesületek közötti
legerôsebb ellentét a zsidó–antiszemita dichotómián
alapult, egyik oldalon a DTE és a kereskedôk csapata állt,
szemben velük pedig az egyetemisták csapata, a DEAC. A korábbi
református–zsidó szövetség mellett pedig fontos
tényezô lett a sokáig csak másodrendû,
de ekkorra már megerôsödô, a város lakosságának
közel negyedét kitevô katolikus társadalom. Ha
az egyetem, illetve a – a jobboldal biztos támaszaként ismert
– gazdatiszteket képzô Gazdasági Akadémia tanulóinak
vallási összetételét megvizsgáljuk, kitûnik,
hogy az egyetemen enyhén, a Gazdasági Akadémián
azonban erôsen felülreprezentált arányban tanultak
katolikusok. Mindkét intézmény hallgatói –
ez különösen a Gazdasági Akadémiára
igaz – elôszeretettel zaklatták a város zsidó
lakosságát (gondoljunk a GASE – Makkabea mérkôzésre!),
az egyetemisták pedig a zsidó diákokat, ami miatt
többször komoly összetûzésbe kerültek
a számukra helyet biztosító Református Kollégium
vezetôivel, különösen Baltazár püspökkel.
A Debreceni Egyetemi Atlétikai Club szellemiségére
egyébként is erôsen rányomta bélyegét
az 1920-ban bevezetett numerus clausus törvény, nem véletlen,
hogy a már említett 1922-es incidens – amikor egy zsidó
labdarúgót megvertek – éppen a DTE–DEAC mérkôzésen
történt. A DEAC alapítói között jórészt
egyetemi tanárokat találunk, de képviseltette magát
az akkor Debrecenbe került, egyébként a jobboldalhoz
közel álló Lindenberger János apostoli prépost,
a katolikus egyház helyi vezetôje, az elnök pedig sokáig
a katolikus Milleker Rezsô egyetemi tanár volt. Az alapítók
között találjuk Iványi Béla jogászprofesszort
is, az ébredô magyarok debreceni vezetôjét.29
A megosztottságot viszont semmiképpen sem a vezetôségi
tagok közötti különbségekben kell keresni, a
DEAC elnök Milleker például 1931-ben a DTE vezetôségének
is tagja volt, a már-már kibékíthetetlennek
tûnô ellentétet elsôsorban a DEAC antiszemita
szurkolói gerjesztették.30 Az egyesület antiszemita
jellegének kialakulásáért egyértelmûen
a numerus clausus törvény okolható, amit jól
mutat, hogy az elsô világháború elôtt
– amikor az egyetem terve már elkészült – a zsidók
is örömmel fogadták annak megnyitását. A
századfordulón Lefkovits Artúr zsidó ékszerész
1000 forinttal támogatta az egyetem megnyitását, míg
ugyanekkor a zsidó hitközség elnöke, Reichmann
Ármin a zsidók körében országos gyûjtést
szervezett az egyetem felállítására. Meg kell
jegyeznünk azt is, hogy az eddig leírtak ellenére elnagyolt
lenne az az állítás, hogy a katolikusok antiszemiták,
a reformátusok pedig egytôl egyig harcos filoszemiták
lettek volna. Nem tudjuk, hogy az egyetemi zavargások kezdeményezôi
milyen vallásúak voltak, feltételezhetô, hogy
mind az egyetem, mind a város egész társadalmában
az antiszemitizmus nem ismert vallási határokat. A Református
Kollégium viszont tovább ôrizte régi szellemét
– a kimondottan zsidóbarát püspök személye
mellett minden bizonnyal azért is, mert ezt az intézményt
a numerus clausus nem sújtotta.
A román megszállás
elmúltával éles hatalmi harc folyt a város
vezetéséért, mely az egyesületek támogatóit
is érintette. Még 1920-ban fegyelmit indítottak Magoss
György, Aczél Géza és Rostás István
ellen (1912-ben mindhárman a DTE vezetôségi tagjai
voltak), támadások érték a református
egyházat és magát Baltazár püspököt.
A régi politikai elitnek 1921 közepére sikerült
megszilárdítania hatalmát. „A városi társadalom
felsô rétegén belül zajló hatalmi küzdelemben
az a csoport maradt felül, amelynek mérsékelt liberális
képviselôi az önkormányzati és a református
egyházi területeken, az igazgatói apparátusban
addig is meghatározó szereppel rendelkeztek, s amely szerteágazó
gazdasági, társadalmi kapcsolataira és a – fôleg
református és zsidó – lakosság körében
élvezett nagyobb befolyására támaszkodhatott.”31
Az 1922-ben megtartott parlamenti választásokon három
olyan jelölt nyert, akik az országos politikai élet
alakítóihoz képest kimondottan ellenzékieknek
számítottak. A zsidó Györki Imre (aki a város
professzionalista labdarúgó csapatának, a Bocskay
FC-nek is volt elnökségi tagja) a szociáldemokraták
támogatásával jutott be a parlamentbe, Rassay-párti
programmal indult és kapott mandátumot Jánosi Zoltán,
az a kimondottan radikális református lelkész, aki
alapítója volt a DKASE-nek, 1920 után pedig aktív
szerepet játszott a DTE ügyeinek rendbetételében,
végül Hegymegi Kiss Pál (aki elnöke is volt késôbb
a Bocskay FC-nek), a református püspök, Hegymegi Kiss
Áron leszármazottja.
***
Ez a rövid politikai kitérô
azért fontos, mert a DTE elnökségének tagjai
pontosan ebbôl a régi-új vezetô elitbôl
kerültek ki, a háború elôtti helyzethez képest
annyi változással, hogy ekkorra már egyértelmû
volt a zsidó túlsúly, a harmincas évek közepéig
a vezetôségi tagok mintegy fele zsidó volt, gyakorlatilag
a mindenkori polgármesteren, fôispánon és más
tiszteletbeli tagokon kívül szinte mindenki.
1921 és 1939 között a
dolgozat elején már bemutatott Steinfeld család leszármazottja,
Steinfeld István volt a DTE elnöke. 1891-ben született,
a két világháború között minden virilisjegyzék
az ô nevével kezdôdött, jövedelmei – ô
volt az egyik legnagyobb debreceni földbirtokos – birtokaiból
származtak. Vallása szerint református volt, tagja
volt a város törvényhatósági bizottságának,
és kormányfôtanácsosi címet szerzett,
az 1928. január 9-én megalakult Egységes Párt
debreceni szervezetében pedig alelnöki tisztséget vállalt.
Steinfeld István már református volt, és a
kormányfôtanácsosi cím is asszimilálódásra
utal.32 Az 1930-as évek elején a birkózószövetség
keleti kerületének elnöke, és igen jelentôs
összegekkel támogatta a DTE-t.
1926-ban Létay Lajos a DTE ügyvezetô
elnöke.33 1872-ben született, tagja volt a törvényhatósági
bizottságnak, elnöke lett az 1927-ben Debrecenben is megalakult
OMIKE-nek (Országos Magyar Izraelita Közmûvelôdési
Egyesület). Az Általános Forgalmi Bank vezérigazgatója,
a Békéssy Vívó Club elnöke. A DTE egyik
legaktívabb támogatója, Rômer Richárd
1894-ben született Debrecenben. Az egykori tornász egy operáció
miatt bicegett, így fel kellett hagynia az aktív sportolással.
A labdarúgók Keletmagyarországi Alszövetségének
alelnöki, majd fôtitkári tisztét is betöltötte.
Újságírói pályáját a zsidó
újságban, az Egyetértésben kezdte, majd a zsidó
napilapként számon tartott Debreceni Független Újsághoz
ment át. 1925-ben az egy évvel korábban megalakult
Debreczen újsághoz került. 1934-ben hunyt el, neve –
a megemlékezés szerint – „összeforrt a DTE-vel”. A zsidó
temetôben temették el, Steinfeld István „beszéde
végén a DTE gyönyörû sárga-kék
szalagos babérkoszorúját eresztette le a sírba”.34
A társelnök egy kereskedô, a szintén zsidó
Mittelmann Miksa, a Kereskedelmi Csarnok ellenôre volt.
1927-ben, illetve 1931-ben a város
közéletének ismert zsidó tagjai közül
a vezetôségben részt vett35 – a már fentebb
említetteken kívül – a zsidó gimnáziumban
az asszimilációt gátló tényezôt
látó, és annak még gondolatát is elvetô,
az egyetem és múzeum megnyitására viszont bôkezûen
adakozó Lefkovics Artúr ékszerész, a már
1912-ben is vezetôségi tag Radó Dezsô, az 1933-tól
a zsidó iskolaszéket vezetô ügyvéd, dr.
Fényes Jenô, a szeszkereskedô Nuszbaum Jenô, az
1921-tôl a zsidó hitközség vezetésében
részt vevô Keiner Ármin, a dolgozat elején bemutatott,
igaz, ekkor már református Steinfeld István.
***
A két világháború
közötti idôszakban az amatôr labdarúgócsapatok
közül a kereskedôk egyesületének csapata a
vasutasok mögött a második legeredményesebb egyesület
volt nemcsak Debrecenben, de egész Kelet-Magyarországon is.
Az egyesület a két világháború közötti
idôszakban a debreceni zsidó sportegyesület szerepét
töltötte be, még akkor is, ha keretein belül nemcsak
zsidók sportoltak, és a vezetôségben is jelentôs
számban (kb. 25–30%) vettek részt nem zsidók. Az egyesületet
a zsidók és a nem zsidók is zsidó csapatként
tartották számon, fontos azonban megjegyezni, hogy a DKASE
össze sem hasonlítható a rövid életû
Makkabeával, hisz míg az a zsidó disszimiláció
„terméke” volt, addig a DKASE azért volt zsidó egyesület,
mert a kereskedôk tekintélyes része is zsidó
volt, vagyis a „merítési terület” határozta meg
elsôsorban az egyesület jellegét. Ezért sem meglepô,
hogy a kereskedôk egyesületének beszámolói,
szabályzatai sem fukarkodtak a sok esetben kifejezetten nacionalista
frázisokkal, melyekkel a klub „hazafias” mivoltát hangsúlyozták.36
A KASE sem maradt el ebben a többi egyesülettôl – bár
esetükben jóval kevesebb, illetve kevésbé harcias
– a harmincas években megszaporodó – ilyen utalást
találunk, mint például a vasutas vagy az egyetemi
sportegyesület esetében. Az 1934-es alapszabály például
kimondta, hogy „Az egyesület célja: a tagoknak egyéni
hajlamaik és tehetségük szerinti kiképzése
a sport terén, a test edzése, a társas érintkezésnek
és szellemnek hazafias irányban való fejlesztése”.37
Már említettük, hogy
az egyesület színe kék-fehér volt, és
mérkôzéseit az ügetôtéren játszotta;
mindkét elemnek igen erôs másodlagos jelentései
vannak. Az egyesület klubhelyisége a Royal kávéházban
volt, de elnökségi üléseit esetenként a
Kereskedelmi Csarnokban is tartotta. Gonda Moshe Elijahu szerint a zsidók
beszélgetésre, kártyázásra rendszerint
a Kereskedelmi Csarnokot keresték fel, de a Royal kávéház
is a kedvelt zsidó helyek közé tartozott.38 1940-ben
egy detektív pedig a következôket jegyezte le a Kereskedelmi
Csarnokról: „Tagjai 98%-ban zsidók, mégpedig zsidó
intellektuelek […] A Kereskedelmi Csarnokot zsidó kaszinónak
is emlegetik.”39 A DKASE életérôl szóló
hírek rendszeresen a Debreceni Független Újságban
jelentek meg, ami zsidó újságnak számított.
1925-ben a klub tiszteletbeli elnöke40
Rimanóczy Béla volt, aki egyetemi tanulmányait a Mûegyetemen
kezdte, majd Chicagóban folytatta. A román megszállás
idején szülôvárosában, Nagyváradon
volt a helyi világítási vállalat igazgatója,
1922-ben került Debrecenbe, és itt is a világítási
vállalat igazgatója lett. A Gyáriparosok Országos
Szövetsége debreceni fiókjának elnöki tisztjét
is betöltötte. Vele kapcsolatban a legérdekesebb információ,
hogy katolikus volt, ami azt mutatja, hogy az egyesület nem akarta
a díszelnöki tisztségen keresztül kifejezni azt,
hogy tagjai között sok zsidó van. Pedig – mint azt a DTE
megalakulásakor is láttuk – zsidó hitközségi
vezetô már volt vezetôségi tag sportegyesületben,
ez a két világháború között idôszakban
sem ritkaság – gondoljunk Ungár Jenônek, a zsidó
hitközség késôbbi elnökének vagy Freund
Jenô alelnöknek tagságára a Bocskay FC elnökségében
–, valószínû, hogy a KASE-ban is vállalt volna
tiszteletbeli tisztséget zsidó hitközségi vezetô.
Rimanóczy díszelnöki posztja inkább a klub tisztán
kereskedô – és nem zsidó – jellegét hangsúlyozta.
Króh Vilmos – aki a harmincas években
a klub elsô számú vezetôje volt – részt
vett a törvényhatósági bizottságban, elnöki
tisztet töltött be a Kereskedôk és Utazók
Egyesületében, választmányi tagja volt a Kereskedelmi
Csarnoknak, tagja a status quo ante izraelita hitközség elöljáróságának.
A harmincas években – annak megszûnéséig – ismét
elnöke az egyesületnek. A társelnök, Székely
Simon 1880-ban Nagysurányban született, 1906-tól 1923-ig
polgári fiúiskolai igazgató Debrecenben, jegyzôje
a talmud-tóra kuratóriumnak, 1930-tól a Magyar Cionista
Szövetség debreceni csoportjának egyik alelnöke.
Tagja a zsidó dalkör választmányának,
akárcsak az elnökségben szintén szereplô
Waldmann Géza.
1926-ban elnökségi tag volt41
Rex Ferenc gyógyszerész, aki a századelôn a
Rex gyógyszergyár egyik alapítója. Dr. Hajnal
Dezsô fogorvos jelenléte azt mutatja, hogy a KASE társadalmi
háttere némileg különbözik a Debreceni Torna
Egylet hátterétôl. Láttuk, hogy a DTE vezetôségében
csak asszimilált vagy asszimilálódó zsidók
vettek részt, Hajnal Dezsô viszont az elsô debreceni
cionisták egyike. A húszas években a Bécsbôl
visszatérô egyetemisták megalakították
a futballcsapattal megegyezô nevû Makkabeát, a cionista
egyetemisták szervezetét, melynek vezetôje Hajnal Dezsô
volt. Az igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy Hajnal
– aki a zsidó hitközségnek is egyik elnökségi
tagja – a Református Kollégiumban tanult. Lényegesebb
különbség, hogy a DTE vezetôségében
helyet foglaló zsidók a város társadalmában
elôkelôbb helyet, magasabb pozíciókat foglaltak
el, míg a kereskedôknél a „névtelenek” nagyobb
szerepet játszottak. Az eltérések ellenére
a DTE és a KASE társadalmi bázisa hasonlított
leginkább egymásra a debreceni egyesületek között.
A közeli kapcsolatot mutatja, hogy a két egyesület többször
játszott barátságos mérkôzéseket
közös csapattal, és többször felmerült
az egyesülés lehetôsége is. 1925-ben, majd 1928-ban
is szó volt róla, mivel „úgy a DTE, mint a DKASE kifejezetten
polgári egyesület, tagjai ugyanazon társadalmi rétegbôl
kerülnek ki.”42 A terv szerint az egyesület a DTE nevet tartotta
volna meg, a KASE vezetôi pedig a DTE vezetôségben mûködtek
volna tovább. 1934 februárjában Króh Vilmos
bejelentette, hogy a KASE egyesül a DTE-vel nehéz anyagi helyzete
miatt, de az egyesülés végül nem jött létre.
***
1926-ban Magyarországon létrehozták
a professzionalista labdarúgó-bajnokságot, a sportág
magyarországi történetében elôször
nyílt arra lehetôség, hogy vidéki csapatok bekapcsolódjanak
az országos labdarúgóéletbe. Így alakult
meg Debrecenben a Bocskay Futball Club,43 és elsô vezetôségének
összetétele nagyon hasonlít a Debreceni Torna Egylet
alapítóinak társadalmi hátterére, még
ha a társadalom összetétele jelentôsen változott
is 1867 óta.44 A DTE egykori alapításában részt
vett az akkori református püspök, a polgármester
és a fôispán. A Bocskay elsô elnökségében
szerepelt Magoss György polgármester, aki ezzel párhuzamosan
a DTE vezetôségében is részt vett, díszelnök
volt Hadházy Zsigmond fôispán. A klub elnöke az
a Vásáry István volt, aki a debreceni vezetôk
közül méltán a legnagyobb sportbarát hírében
állt. Elnöke volt a DTE-nek, a Bocskaynak, alapítója
a DEAC-nak. 1887-ben született, tôsgyökeres debreceni családban.
1925-tôl polgármester-helyettes, 1928–1935 között,
majd 1944-ben ismét polgármester. 1939-tôl kisgazda
országgyûlési képviselô, 1944–1945 között
pénzügyminiszter. 1946-ban kizárták az FKGP-bôl,
1955-ben hunyt el Debrecenben. Az DTE alapítói között
két késôbbi parlamenti képviselô nevével
is találkozunk, a Bocskay esetében pedig Vásáry
mellett képviselô volt az 1931-ben elnöklô liberális
Hegymegi Kis Pál liberális országgyûlési
képviselô, az egykori református püspök,
Hegymegi Kis Áron leszármazottja, illetve az 1936-os elnökség
tagja volt a szociáldemokrata képviselô – az egyébként
zsidó – Györki Imre, és Lázár Andor igazságügy-miniszter.
1867-ben DTE alapító volt
a zsidó hitközség vezetôje, és többen
az elsô betelepülôk közül. 1921-ben Freund Jenôt
kérték fel a zsidó hitközség vezetésére,
amit ô nem vállalt el, végül a hitközség
alelnöke lett, a Bocskay elsô elnökségében
pedig mint társelnök szerepelt. 1865-ben született Miskolcon,
Budapesten jogot tanult, majd gyakornok Debrecenben. 1896-ban már
tagja a törvényhatósági bizottságnak.
1914-tôl alelnöke a zsidó hitközségnek, az
októberi forradalomban a helyôrség parancsnoka. Számos
vállalat igazgatóbizottságában vett részt,
alapítója volt a Hegedûs és Sándor Irodalmi
és Nyomdai Rt.-nek – mely többek között a Debreceni
Független Újságot kiadta –, és szintén
alapítója volt a Kereskedelmi Csarnoknak. Ô is az erôsen
asszimilálódott, „hazafias” zsidóság képviselôje,
aki a DTE-ben elnökségi tag Lefkovits Artúrhoz hasonlóan
„zsidó önérzet híján, nem látta
helyesnek zsidó gimnázium alapítását”.45
1931. július 9-én hunyt el Debrecenben, a megemlékezés
szerint „egyike volt azoknak, akik éveken át küzdöttek
azért, hogy a magyar szót bevigyék a templomba, hogy
a prédikáció magyar nyelvû és szellemû
legyen, az ôsi tradíció életben tartása
mellett”.46 Freund Jenô – még ha nem volt is tôsgyökeres
debreceni – mindenképpen régi polgárnak számított,
akárcsak egy másik társelnök, Hegedûs Jenô,
az ügyvédi kamara elnöke. Ô tagja volt az izraelita
hitközség iskolaszékének, a törvényhatósági
bizottságnak, elnöke a Kereskedelmi Csarnoknak. Szintén
régi debreceni polgárnak számított Gál
Samu, a villamos helyi érdekû vasút igazgatója,
1930-tól az OMIKE vezetôje,47 1931-ben és 1936-ban
vezetôségi tag. Ifj. Schwartz Vilmos 1887 óta volt
kereskedô Debrecenben, 1896 óta tagja a törvényhatósági
bizottságnak. 1927-tôl az izraelita hitközség
alelnöke, választmányi tagja a Kereskedô Társulatnak
és a Kereskedelmi Csarnoknak, több vállalatnál
igazgatósági tag. Fia –1930-ban választmányi
tag, az 1934-ben átadott Nagyerdei Stadion tervezôje –, Sajó
István pedig állítólag nemcsak nevében
asszimilálódott, hanem meg is keresztelkedett.48 1931-ben
és 1936-ban elnökségi tag volt a zsidó hitközséget
1931 és 1944 között vezetô bankigazgató Ungár
Jenô.
Alapító volt és késôbb
is bekerült az elnökségbe a DKASE elnöke, Króh
Vilmos, a DTE zsidó származású vezetôségi
tagjai közül pedig a Bocskay egyik fô szervezôje
volt Nuszbaum Jenô szeszkereskedô, Létay Lajos bankigazgató,
Mittelmann Miksa kereskedô, és a Bocskay egyik leghûségesebb
támogatója, az egyesületnek nevet adó Rômer
Richárd. Elsô hallásra talán különösnek
hangzik, hogy a kimondottan magyar hazafias hangzású Bocskay
FC-nek zsidó névadója volt, ha azonban megvizsgáljuk
a Bocskay szimbolikáját, akkor ez már egyáltalán
nem tûnik ilyen szokatlannak. Az egyesület színe kék-sárga
volt, akárcsak a városé és a DTE-é,
érdekes viszont, hogy nem volt címerük: a klub címere
megegyezett a városéval. Maga a Bocskay elnevezés
nagyon sok információt hordoz.49 Egyfelôl jelzi, hogy
a csapat nemcsak Debrecen, hanem az egész régió csapata
(az egyesület hivatalos elnevezésében sem szerepelt
a város neve!), így épített a régióban
meglévô Bocskai-kultuszra. Másrészt Bocskai
személye jelképe a reformációnak, a függetlenségnek
– talán megkockáztatható, bizonyos értelemben
a „vidékiségnek”, a „másik Magyarországnak”
–, és szemben áll az idegen hatalommal, a katolicizmussal
és a fôvárossal. Zsidó szemszögbôl
lényeges, hogy hazafias mivoltukat azon keresztül is bizonyíthatták,
hogy egy ilyen „hazafias elnevezésû” klub munkájában
részt vesznek,50 másrészt Bocskai személyéhez
kapcsolódóan fontos szimbolikus elem lehet a szabadság
eszménye, végül arról sem felejtkezhetünk
el, hogy a debreceni zsidók milyen szoros kapcsolatban álltak
a reformátusokkal.51
A mindössze futballszakosztályt
mûködtettetô Bocskayt azonban – akárcsak a DTE-t
és a DKASE-t – ezek után sem lehet zsidó csapatként
kezelni, hiszen hasonló funkciót töltött be a város
életében, mint a Debreceni Torna Egylet a századfordulóig.
A Bocskay vezetôségeinek összetétele – bár
abban a városi számarányukhoz képest nagyobb
súllyal vettek részt zsidók – gyakorlatilag reprezentálta
a városi elit összetételét. Ezt alátámasztja,
hogy vezetôségében szinte minden amatôregyesület
képviseltette magát, és a város lakosságának
ekkor már közel negyedét kitevô római,
illetve görög katolikus felekezet tagjai is részt vettek
benne.
A sportegyesületek „zsidótlanítása”
(1935–1942)
A harmincas években lezajlott gazdasági és politikai változások kétszeresen is hátrányosan érintették a zsidókat, így azokat a sportegyesületeket is, amelyek vezetôségében jelentôs volt a zsidó részvétel. A gazdasági válság visszavetette a Speyer-kölcsönnek köszönhetôen a húszas évek végén megindult gazdasági fellendülést, ami természetesen különösen érzékenyen érintette a jelentôs zsidó kereskedelmet is. A politikában több év alatt lezajlott változások – bár csak közvetve éreztették hatásukat a sportéletre, és az összefüggések sok esetben csak hipotetikusak – változásokat indukáltak az egyesületekben. A – gyakorlatilag 1867 óta vezérszerepet játszó – református és zsidó polgárokra támaszkodó debreceni politikai elit 1935-ben megbukott. A bukás természetesen nem egyik pillanatról a másikra következett be, a történet 1931-re nyúlik vissza, amikor Debrecen országgyûlési képviselôje, Bethlen István távozott a miniszterelnöki székbôl. A városi vezetés Bethlen politikai irányvonalát követte, az országos politika „jobbrafordulása” itt is változásokat idézett elô. 1932-ben a lemondott Hadházy fôispán helyét a fajvédô Vay László vette át. 1934 áprilisában a belügyminiszter vizsgálatot rendelt el a város gazdálkodásának felülvizsgálatára, a politikai vezetés megbuktatására indított akció mögött a fôispán állt. Vásáryt felfüggesztették polgármesteri állásából, bár az ellene felhozott vádakat soha nem tudták bizonyítani. A városi törvényhatósági bizottság kettészakadt, egyik oldalon a Vásáryt támogató Városi Szövetség, másikon Vay László csoportja állt. 1934 végén a virilisválasztáson a Vay László által vezetett Nemzeti Egység Pártja elsöprô gyôzelmet aratott, akárcsak az 1935-ös országgyûlési választásokon. Bethlen István – aki egy évtizeden keresztül a város egyik országgyûlési képviselôje volt – a változások miatt már Nagykanizsán, és nem Debrecenben indult. A helyi vezetés teljesen kicserélôdött, ami szempontunkból azért fontos, mert ezek a vezetôk tartották fent a sportegyesületeket, és vettek részt vezetésükben, a zsidóság pedig gyakorlatilag több mint fél évszázadon keresztül éppen ehhez az elithez asszimilálódott, sôt ennek az elitnek a tagja volt.
***
A három sportegyesület háromféleképpen
reagált a változásokra. Mint a város legrégebbi
sportegyesülete, a DTE volt a legérdekesebb helyzetben. Steinfeld
István személyében zsidó származású
– bár református vallású – az egyesület
elnöke, az elnökség tekintélyes részét
zsidók alkották, a DTE múltja alapján azonban
elsôsorban a városi elitet tömörítô
egyesület volt, és a változásokra is ennek megfelelôen
reagált. A legnagyobb tömeget már ebben az idôszakban
is a futball vonzotta, azonban a profizmus bevezetésével
az amatôrfutball iránti érdeklôdés megcsappant,
és a DTE futballcsapata 1934-ben elsôként oszlott fel
a városban. Ez azt jelentette, hogy az egyesület tevékenysége
némileg zártabb lett a külvilágtól, már
a futballmérkôzéseken nemegyszer elôfordult atrocitásoktól
sem kellett tartani. A klub mûködéséhez azonban
így is pénzre volt szükség, aminek elôteremtése
attól függött, hogy a város milyen mértékben
kívánja támogatni a klubot. A DTE eleve szerencsés
helyzetben volt, mert a középiskolások tömegei
már ekkor használták nagyerdei pályájukat,
amit késôbb leventeképzésre is felhasználtak,
ez pedig azt jelentette, hogy a sokáig hangoztatott hazafias eszmét
a gyakorlatban is meg tudták honosítani. Az egyesület
mûködésében tehát igazodott a korhoz, ami
a túlélést jelentette, de igazodnia kellett vezetôségének
összetételében is. Az 1938-as elnökség összetétele
azt mutatja,52 hogy a klubhoz közel álló személyek
társadalmi helyzete gyakorlatilag reprezentálta a megváltozott
városi elit társadalmi helyzetét. Az egyesület
valamikor a gazdasági elit képviselôinek is csapata
volt, ekkor már jóformán csak a közigazgatás,
illetve államigazgatás prominens képviselôi
vannak jelen, egyedül a földbirtokos Steinfeld István
tartozott a gazdasági elithez. A DTE ekkor már nem a tôsgyökeres
reformátusok és zsidók egyesülete. A 62 elnökségi
tag közül csupán 29 született Debrecenben, a reformátusok
száma 38, jelen volt 18 római katolikus, mindössze 3
izraelita, 2 evangélikus, 1 görög katolikus. Az egyesületre
addig jellemzô politikai arculat is eltûnt. Az elnökségben
helyet kapott a Vásáry Istvánt 1934-ben megbuktató
– ekkor már államtitkár – Vay László
fôispán (ugyanakkor Vásáry István is
tagja az elnökségnek), de elnökségi tag volt a
még szélsôségesebb fôispán, Bessenyei
Lajos is, akinek szerepérôl sokat elmond, hogy 1920-ban még
az ébredô magyarok egyik vezetôje, 1944. október
9-én pedig elmenekült a városból.
Jelentôsebb változás
történt 1939-ben, amikor leköszönt a 18 éve
elnöklô Steinfeld István, helyét a debreceni születésû
Ferenczy Tibor budapesti nyugalmazott rendôrfôkapitány
foglalta el, aki három hónap múlva már a Magyar
Élet Pártja színeiben lett országgyûlési
képviselô. Nem lehet tudni, hogy az elnök önszántából
távozott-e az egyesület élérôl, az újságok
szerint igen, sôt nyilatkozata szerint utódjában megfelelô
személyt látott. Nem bizonyítható, de a város
közéletében, megfigyelhetô folyamatok azt sugallják,
hogy ez a váltás korántsem lehetett ilyen zökkenômentes.
Egyrészt Steinfeld István származása református
vallása ellenére közismert volt – és ekkor már
1939-et írtak –, másrészt figyelemre méltó,
hogy utódja rövidesen a MÉP országgyûlési
képviselôje lett. Steinfeld 1928-ban alapítója
volt az Egységes Párt debreceni szervezetének, mely
Vásáry polgármestert is támogatta. A kormánypárt
jobbratolódásával 1935-ben Vásáry támogatására
– a NEP-pel szemben – megalakult a Városi Szövetség,
az 1939-es választásokon Vásáry azonban már
a Kisgazdapárt – a MÉP legnagyobb ellenfele – színeiben
indult. Végül nem elhanyagolható momentum az sem, hogy
az ominózus közgyûlés elôtt alig három
hónappal többen beadványt nyújtottak be a város
vezetéséhez, hogy téves adókimutatás
miatt Steinfeld Istvántól vegyék el az örökös
törvényhatósági bizottsági tag címet,
ami végül nem következett be.53
Az egyesület késôbb ki
is zárta zsidó tagjait. Az 1942-es alapszabály kimondta,
hogy zsidó nem lehet az egyesület tagja, az egylet céljait
pedig a következôképpen határozta meg: „Az egyesület
célja amatôr alapon a testedzô sport ágainak
mûvelése […] a nagy egyetemes nemzeti és keresztyén
célkitûzések szolgálatában. Mûködésének
egész területén érvényre juttatja a honvédelmi
nevelés és a helyes jellemnevelés eszméit.”54
***
Jóval nehezebb helyzetbe került
a Bocskay. Egy profi futballcsapat fenntartása jelentôs összegeket
emésztett fel, amit nagymértékben a város finanszírozott.
Az a város, melynek régi, liberális vezetése
sem nézte sok esetben jó szemmel, hogy egyesek – amikor pedig
az hazafias feladat lenne – pénzért sportolnak. A Bocskay
a nehézségek áthidalása érdekében
másfél év alatt három kulcsjátékosát
adta el,55 illetve – akárcsak a DTE – megpróbált a
megváltozott politikai körülményekhez igazodni.
1935-ben felmerült annak lehetôsége, hogy a nemzetiszocialisták
vezetôjét, Festetich grófot kérik fel elnöknek,
ami azt jelzi, hogy az egyesület ekkorra már egyáltalán
nem volt politikailag elkötelezett. 1935-tôl a vezetés
egyre nagyobb tartozással küszködik. Szintén ez
évben szóba került, hogy Miskolcnak és Debrecennek
közös csapata legyen, sôt júliusban a Nemzeti 20
000 pengôt ajánlott fel a Bocskaynak, ha a fôvárosi
egyesület javára visszalép a második osztályba.
A jegybevétel kritikus mértékben lecsökkent.
A gazdasági válság elôtt a klubnak mérkôzésenként
még 2300–2600 pengô bevétele volt, ekkora már
csak 1500, míg ugyanekkor egy fôvárosi egyesület
jegybevétele 3000 és 20 000 pengô között
mozgott.56 A süllyedést jelzi az is, hogy 1936-ban az elnökség
már több mint száz tagot számlált, az
összetétel pedig azt mutatja, hogy a DTE-hez hasonlóan
a Bocskay is próbált igazodni a megváltozott elithez.
A klub megalakulásának elsô éveiben elképzelhetetlen
lett volna, hogy a bethleni politikai iránytól jobbra található
politikusok tiszteletbeli tisztséget töltsenek be. Díszelnök
volt Kölcsey Sándor polgármester, elôdje, Vásáry
István, Rásó István alispán, sôt
a függetlenségi Hegymegi Kiss Pál, de a névsor
Lázár Andor igazságügy-miniszter – aki az 1935-ös
választásokon a Magyar Élet Pártja országgyûlési
képviselôje lett – és a fôispán Vay László
nevével kezdôdött.57 Az elnökség tekintélyes
része továbbra is zsidó volt, a társelnökök
között még Györki Imre is szerepelt (Lázár
Andor és Vay László mellett egy zsidó származású
szociáldemokrata!), talán az ô ellensúlyozására
került be Vidoni János szalámigyáros, aki a debreceni
olasz kolónia „fascio csoportjának” elnöke volt…
Ez volt az utolsó elnökség,
melynek névsorát az újság közölte.
Talán a csapat késôbbi gyengébb szereplése
idején már kényelmetlen volt egy elnökségi
pozíció, de az is elképzelhetô, hogy nem sikerült
legitim elnökséget választani, a meghirdetett közgyûlésekre
ugyanis sok esetben alig mentek el a tagok. Az 1938-as vezetôségi
összetétel még érdekesebb. A levéltári
forrás58 dr. Balogh Gyula kormányfôtanácsost,
törvényhatósági bizottsági tagot, a debreceni
egyetem gazdasági hivatalának igazgatóját,
a Baross Szövetség elnökét, a Stefánia Szövetség
társelnökét tünteti fel a Bocskay elnökeként.
Ô nem fogadta el a felkérést, állítása
szerint már nem tagja a klubnak. Ennek ellenére 1939 novemberéig
– amikor a klub vezetésére megalakult a „tizenkettes bizottság”59
– az újságok ôt tüntették fel elnöknek.60
A klubigazgató a Debreceni Független Újság fiatal
hírlapírója, Béber László, fôtitkára
a szintén fiatal korosztályhoz tartozó Thomas Henrik
ügyvédjelölt volt, aki 1943-ban már a DVSC vezetôségében
tûnt fel, és évtizedekig ismert alakja volt a debreceni
labdarúgóéletnek. Az egyesület titkára
Szeszich Gyula bírósági joggyakornok, Haraszti Sándor
tanár és Sz. Kovács Imre hírlapíró.
E névsor össze sem vethetô a pár évvel
azelôtti elit vezetôséggel. A klub erôs zsidó
támogatottsága teljesen megszûnt, amit jelez Papp Lajosnak
(1940-ben ô volt a klub egyik legnagyobb támogatója)
Zöld István alpolgármesterhez írt levele: „…így
kellett cselekednem a jobboldali gondolat megvédéséért,
mert a túloldalon már köszörülték a
pennákat [sic!], és fenték a fogukat, mint a fenevadak,
hogy sikerül már újból bebizonyítaniok,
hogy zsidó vezetés nélkül nem lehet meglenni
[…] és a jobboldali vezetôségek nem képesek
arra, hogy egy ilyen egyesületet elvezessenek.”61 Nem voltak képesek.
Az 1939/40-es bajnokságban már csak azért indulhatott
a Bocskay, mert idôközben a Nemzeti feloszlott.62 1940-re az
egyesület teljesen eladósodott, a klub tartozása már
közel 50 000 pengô volt.63 1940 februárjától
Zöld István az egyesület hatósági biztosa.
Ô 1940 júniusában a fôispánhoz írt
felterjesztésében kéri a Bocskay feloszlatását
(szerinte már 1939-ben meg kellett volna tenni, és az amatôregyesületeket
kell támogatni). Az indoklás szerint „Debrecen társadalma
a Bocskay FC iránt közönyösen viseltetik”.64 A belügyminiszter
végül 1940. július 31-én feloszlatta az egyesületet.
***
A három egyesület közül
kétségkívül a kereskedôk csapata került
a legnehezebb helyzetbe. A gazdasági válság igen érzékenyen
érintette a kereskedôk által fenntartott csapatot,65
másrészt mivel a legkarakteresebb zsidó jelleggel
ôk rendelkeztek, az egyre nacionalistább, jobboldali közhangulat
ôket érintette legérzékenyebben. A DTE-vel ellentétben
megmaradt a labdarúgócsapatuk, sôt ez volt a legjelentôsebb
szakosztályuk, ami azt jelentette, hogy sokkal inkább „szem
elôtt” voltak, mint a DTE. Ehhez kapcsolódik, hogy az 1932
novemberében lezajlott KASE–DEAC mérkôzés volt
a felvezetése a másnap kezdôdô egyetemi rendzavarásoknak,
a mérkôzésen végig zsidózó egyetemisták
a szünetben megvertek egy KASE-szurkolót. A kereskedôk
elôtt járhatatlan volt az az út, melyet a DTE követett,
hisz a KASE nem rendelkezett hasonlóan mély helyi beágyazottsággal,
ráadásul történetének egészére
jellemzô a zsidó részvétel. A Bocskay – a DTE-hez
hasonló, végül kudarcot hozó – útja is
járhatatlan volt, egy olyan városban, ahol a kereskedôk
több mint fele zsidó, nem lehetett olyan vezetôséget
összehozni, melyben nem vesznek részt e felekezet tagjai. A
KASE pár év alatt teljesen elsorvadt, névleg azonban
még évekig létezett, amit a radikalizálódó
jobboldali vezetés már nem tûrhetett el. Nem véletlen,
hogy amikor 1945-ben a KASE újjáalakult, az egyik városházi
képviselô olyan klubról beszélt, „melyet a múltban
üldöztek”.66 1937-ben megszûnt a már régóta
vegetáló futballszakosztály, de az „utolsó
döfést” a hatalom adta meg. 1939 novemberében a belügyminiszter
vizsgálatot rendelt el a DKASE ellen, és felfüggesztette
önkormányzatát, mert „pénzkezelésével
kapcsolatban bûncselekmények gyanúja látszik
fennforogni”. Szabó Lajos, a klubhoz kirendelt hatósági
biztos jelentése a belügyminiszternek így szólt:
„Tisztelettel jelentem Nagyméltóságodnak, hogy az
összes vizsgálati iratokat a magyar királyi rendôrség
debreceni kapitányságához tettem át, miután
ismeretlen tettesek által elkövetett bûncselekmény
gyanúja látszik fennforogni.”67 1940 májusában
a polgármesterhez írt jelentésben ez áll: „A
pénztárkönyv átvizsgálásának
eredményébôl, valamint a kihallgatott tanúk
vallomásából megállapítható egyébként,
hogy az egyesületnek az utóbbi években rendes bevétele
alig volt. Adományokból tartotta fenn magát, s erre,
valamint arra figyelemmel, hogy évek óta mûködést
nem fejtett ki, az egyesület feloszlatása feltétlenül
kívánatos.”68 Maga Króh Vilmos elnök is elismerte
meghallgatásán: „Az egyesület ügyvitelében
tevékeny részt soha nem vettem. Az egyesület tudomásom
szerint több mint három éve nem mûködik.”69
A feloszlatás feltételezhetô oka az volt, hogy a hatalmon
lévôknek nem tetszett, hogy – még ha csak formálisan
is, de – a városban létezik egy zsidó klub. Ez nyilvánvaló,
hisz az a bizonyos „hûtlen kezelés” azt jelentette, hogy a
klub néhány pengôvel nem tud elszámolni. „Összesen
pénztári maradvány 12.49 [!] pengôben állapíttatott
meg. Ezen pénztári maradvány a vizsgálatnál
nem találtatott. Az egyesület pénztárosa, Kohn
József Buenos Airesbe távozott.”70 Az egyesület ezenkívül
nem tudott elszámolni egy kb. hatvan (!) pengô értékû
ezüstlabdával, melyet állítólag Budapesten
értékesítettek. A hiány tehát nem haladta
meg még a száz pengôt sem. 1940. november 7-én
ezért az egyesületet feloszlatták, az ügy koncepciós
jellegére utal, hogy a feloszlatás után négy
hónappal a hûtlen kezelés címén ismeretlen
tettesek ellen indított eljárást megszüntették.
Bár a koncepciós jelleget egyértelmûen még
ez sem bizonyítja, az mindenesetre érdekes, hogy fél
év leforgása alatt a hatóságok többek
között feloszlatták a KASE-t, a Bocskayt, és a
fôvárosi MTK-ra is olyan nyomást gyakoroltak, hogy
önmaga volt kénytelen kimondani feloszlását.71
Felhasznált irodalom
Liszt Nándor–Sümeghy József
(szerk.): Debrecen katholikus múltja és jelene. A Szent Imre
jubileumi Váradi Egyházmegyei Bizottság kiadványa,
Debrecen, 1930
Erdélyi Ferenc: A DTE története.
DTE irattár, é. n.
Gazdag István: Debreceni polgármesterek.
In: HBmL. évkönyve XIX., 1992
Gazdag István: Debrecen országgyûlési
képviselôi. In: HBmL. évkönyve XXII., 1995
Gonda Moshe Elijahu: A debreceni zsidóság
száz éve. Tel-Aviv, é. n.
Fésüs László
(szerk.): 75 éves a Debreceni Universitas Sport Egyesület,
Debrecen, 1983
Irinyi Károly: A politikai közgondolkodás
és mentalitás Debrecenben (1867–1918). In.: Debrecen története
III., Szerkesztette: Gunst Péter. Csokonai, Debrecen, 1997
Kováts Zoltán: Népesedési
viszonyok. In: Debrecen története III., Szerkesztette: Gunst
Péter. Debrecen, Csokonai, 1997
Síró Béla: A debreceni
zsidóság szellemi képéhez. Múlt és
Jövô, 1994. 1. sz.
Sportegyesületek levéltári
anyagai:
Bocskay FC: HBmL, X.301 2d. 7.
DKASE: HBmL, X.301 8d. 138.
DTE: HBmL, X.301 8d. 139.
Tamássy László: Debrecen
sportja a stadion felépítéséig. Debreczen,
1934 több szám
Tímár Lajos: Vidéki
városlakók. Magvetô, Bp., 1993
Tóth Gábor: Debrecen a második
világháború elôtti évtizedben (1931–1941).
In: Debrecen története IV. Szerkesztette: Tokody Gyula, Megyei
Városi Tanács V. B. Mûvelôdésügyi
Osztálya, Debrecen, 1986
Veress Géza: A román megszállás
és az ellenforradalmi korszak elsô évtizede (1919–1931).
In: Debrecen története IV. Szerkesztette: Tokody Gyula, Megyei
Városi Tanács V. B. Mûvelôdésügyi
Osztálya, Debrecen, 1986
A Sport Élet, a Sport Hírek,
a Színház és Sport, a Keletmagyarországi Sporthírlap,
a Debreczen, a Debreceni Újság – Hajdúföld és
a Debreceni Független Újság egyes számai
1 Színház és Sport,
1920. aug. 8. A mérkôzés 1920. július 22-én
zajlott le a Debreceni Torna Egylet és a Debreceni Vasutas Sport
Club csapatai között.
2 „Amikor Rott (DTE) a mérkôzés
után lejött a pályáról, az állóhely
közönsége (egyetemi hallgatók) utána vetette
magát, egyikôjük az öltözô korlátjánál
elérte és belérúgott […] Itt megjegyezni kívánjuk,
hogy a két párt között éles ellentétek
voltak a mérkôzés alatt felekezeti szempontból,
ami különféle nem sporttérre való kifejezésekben
nyilvánult meg.” In: Kelet-magyarországi Sporthírlap,
1922. március 27.
3 Zoltai Lajos: A zsidók letelepedése
Debrecenben. Magyar Zsidó Szemle, 1934. 51. sz., idézi: Gonda:
38–39. o. Az 1843–44-es országgyûlésen 3000 debreceni
polgár aláírásával tiltakozott a zsidó
polgárjogok bevezetése ellen.
4 A dolgozatban közölt ábrák
adatainak forrásai: Tímár: 72–74. o., Debrecen katolikus
múltja és jelene 85–87. o., Kováts: 51. o.
5 Többek között az örmény
Csanak, a szláv Sesztina, Kaszanyitzky, a német Rickl stb.
családokról van szó.
6 Az alapítói névsor:
Erdélyi: 6–7. o.
7 Szôllôsi János 1861–1867,
Kovács Lajos 1867–1875, Simonffy Imre 1875–1902 között
volt polgármester.
8 Többek között Sesztina
Lajos, Csanak József, Rickl József, Kaszanyitzky Endre, Vecsey
Imre, Gyôrffy Aladár, Kardos László, Berghofer
István, Gerébi Fülöp.
9 Gonda: 41. o.
10 Gonda: 43. o. Talán nem véletlen,
hogy Áron Manó szintén szerepel a DTE-alapítók
között, ô a kiegyezés utáni években
Debrecen egyik legnagyobb sertéstenyésztôje. A sertéstenyésztés
kétszeresen is szemben áll a magyar zsidó toposszal,
egyrészt mezôgazdasági foglalkozás, másrészt
önmagában is érdekes, ha egy zsidó a vallási
tabu alá esô állat tenyésztésével
foglalkozik.
11 Az 1920-as években már
jelentôs kisebbségben voltak az ortodoxok, arányuk
elérte a 20%-ot.
12 Gonda: 66. o.
13 Idézi: Gonda: 89. o.
14 1896-ig 25 forinttal, késôbb
200 koronával az alapítói címet meg lehetett
vásárolni. Erdélyi: 6. o.
15 A katolikusokkal csak akkor kerültek
közelebbi kapcsolatba, amikor a XIX. század végén
Wolafka Nándor volt a római egyház helyi vezetôje,
akivel Krausz Vilmos fôrabbi igen jó viszonyt tartott fent.
16 Jellemzô újságcikk
1878-ból: „Debrecen az ôsi, eredeti magyarság bevehetetlen
vára, a nemzeti ôserô megdönthetetlen bástyája,
[…] a magyar haza valódi fôvárosa, classicus Rómája.”
Debreczen, 1878. május 9.
17 Az anekdota szerint az 1877-es orosz–török
háború idején a debreceni zsidók a törököket
támogatták, azzal, hogy „Paszkievics 1849-ben eltiporta a
magyar szabadságot, de a törökök most visszafizetik
a muszkáknak”. Gonda: 61. o.
18 A dolgozatban csak sportvezetôk
szerepelnek, a sportolók közötti vallási és
nemzetiségi viszonyokat lehetetlen megállapítani.
A század elején megalakult DTE futballcsapat 20 játékosa
között – amennyire a nevekbôl megállapítható
– legalább 50% a zsidók aránya, tehát a megosztás
a sportolókra is (többnyire) érvényes.
19 Sport Hírek, 1911. október
9. A cikk borúlátása ellenére, a DTE ekkor
még mindig a legjelentôsebb sportegyesület a városban.
1938-ban, az egyesület hetvenéves évfordulóján
megjelent cikk pedig úgy jellemzi ezeket az éveket, hogy
ez az idôszak „az egyesület igazi fénykora”, amikor „lehetôvé
vált az egyesület minden irányban való fejlôdése
[…], anyagilag eléggé gondtalan mûködése.”
Debreczen, 1938. május 15. Kiss Gábor fôtitkár
a DTE történetérôl.
20 Forrás: Sport Élet, 1912.
április 22.
21 A kereskedelem és ipar vonzása
régebben is erôs volt – gondoljunk a Zoltai-idézet
„élelmes héberségére” –, viszont a zsidók
száma és aránya is pár évtized alatt
megsokszorozódott.
22 Az elsô elnökség felállása
a következô: Léhmann László tiszteletbeli
elnök; Sesztina Jenô, Bárdos K., Jánosi Zoltán
elnökök; Tolnai József és Koszteczky Lajos alelnökök;
Fekete Kálmán I. titkár; Lusztig Frigyes II. titkár.
Forrás: Sport Hírek, 1911. december 4.
23 Jánosi sokak szemében
persona non grata volt, 1921-ben elmozdították az egyházi
kötelékbôl, 1924-ben megfosztották parlamenti
mandátumától.
24 Természetesen rengeteg ellenpéldát
lehet hozni arra, amikor egy zsidó csapat színe nem kék-fehér,
ilyen például a legismertebb zsidó gyökerekkel
rendelkezô csapat, az amszterdami Ajax.
25 Elôtte a Margit-fürdô
mellett volt sporttelepük. A két világháború
között hazai mérkôzéseiket az ügetôtéren
játszották.
26 Érdekes adalék a Krausz
családdal kapcsolatban az is, hogy az 1911-es bázeli cionista
konferencián Debrecenbôl Krausz Vilmos másik fia, Krausz
József vett részt.
27 A Makkabeára vonatkozó
információk: Gonda: 112. o.
28 A VAC az országos bajnokság
elsô osztályában is részt vett, 1921 és
1925 között öt idényen keresztül. A 98 csapatot
számláló bajnoki örökranglistán a
45. helyet foglalja el.
29 Iványi Béla 1923-ban Magyar
Nemzetiszocialista Párt debreceni megszervezésére
is kísérletet tett.
30 Nemcsak Debrecenben radikalizálódtak
az egyetemista szurkolók, 1927 szeptemberében a Soproni Fôiskolai
FC a Soproni FAC-cal mérkôzött. A végig zsidózó
egyetemistáknak a mérkôzés közben a SFAC
egyik játékosa visszaszólt, mire azok a pályára
özönlöttek. Debreczen, 1927. szeptember 29.
31 Veress: 199–200. o.
32 A növekvô antiszemitizmus
korában tehetôs zsidók 30 000 pengôért
vásárolták ezt a címet, mellyel együtt
járt a méltóságos megszólítás.
Gonda: 188. o.
33 Az 1926-os vezetôség névsora:
Debreczen, 1926. július 16.
34 Debreczen, 1933. december 21.
35 Az 1927-es vezetôség névsora:
HBmL, X. 301. 8d. 139., az 1931-es vezetôségé: Debreczen,
1931. április 1.
36 Több mint fél évszázad
távlatából nehezen lehet megállapítani,
hogy a „hazafias” jelszavak hangoztatásával csupán
a korszellemhez kívántak igazodni (a két világháború
között már-már gépiesen hangsúlyozták
a sport nemzeti jellegét), vagy – egyébként közismert
– társadalmi beágyazottságukról akarták
elterelni a figyelmet.
37 HBmL, X.301 8d. 138.
38 Gonda: 165. o. A Kereskedelmi Csarnok
1939-tôl lett a zsidó társasági élet
központja, addig elsôsorban a Hungária Kávéház,
de az Arany Bika Szálló nagyterme is a zsidók által
kedvelt helynek számított.
39 HBmL, XI. 9 detektívjelentések.
Idézi: Tímár: 198–199. o.
40 Forrás: Debreceni Független
Újság, 1925. március 11.
41 Forrás: HBmL, X.301 8d. 138.
42 Kelet-magyarországi Sporthírlap,
1928. június 5.
43 Az 1926, 1927, 1929, 1930, 1931, 1936,
1938-as elnökségek névsora: Debreczen, 1926. július
30., HBmL, X.301. 2d. 7., Debreczen, 1929. szeptember 10., Debreczen, 1930.
október 7., Debreczen, 1931. december 13., Debreczen, 1936. augusztus
19., HBmL, X.301. 2d. 7.
44 Az alapítók társadalmi
összetétele az egykori DTE-vel mutat párhuzamot, az
elsô években a játékosok többségét
a Debreceni Vasutas SC adta, ennek ellenére a DKASE volt a Bocskay
hivatalos „anyaegyesülete”.
45 Gonda: 122. o.
46 Debreczen, 1931. július 10.
47 A DTE és a Bocskay vezetôségében
is helyet foglaló, 1930-ban elhunyt Létay Lajostól
vette át az OMIKE vezetését.
48 Gonda: 156. o.
49 A Bocskay végén levô
-y, – bár nem felel meg a helyesírás szabályainak
– nem nyomdahiba, hanem ezen a néven szerepelt a klub. A tévedés
(?) oka valószínûleg a korszellemben keresendô.
50 Természetesen az egyesület
alapszabályában – akárcsak a többi sportegyesület
– is megfogalmazta hazafias elveit: 2. §: „Az egyesület célja
[…] a labdarúgósport népszerûsítése
és a nemzeti irányú propaganda szolgálatába
állítása.; 5.§: „Az egyesület tagjai […]
nemzeti és hazafias gondolkodása minden kétségen
felül áll.” In: HBmL, X.301. 2d. 7. 1929-ben az egyesület
csatlakozott az Újpest és a Somogy akciójához,
a nem magyar nevû játékosok új nevet vettek
fel (nem hivatalosan, csak a pályán!), így lett Hübnerbôl
Hubai, Dettrichbôl Debreczeni, Vampetichbôl Vámos, Keviczkybôl
Keveházi, Semlerbôl Szemes, Mertinbôl Marosi.
51 Érdekes adalék, hogy a
Turul Szövetség által is támogatott egyetemista
zavargásokban egyedül a református teológushallgatók
bajtársi egyesülete nem vett részt. A szervezet a Bocskai
Bajtársi Egyesület nevet viselte. A témához pedig
csak érintôlegesen kapcsolódik az a tény, hogy
a zsidónegyed legnagyobb útján, a Hatvan utcán
volt Braun Sándor könyvesboltja, mely történetesen
Bocskai nevét viselte.
52 Az egyesület vezetôsége
1938-ban: HBmL, X. 301. 8d. 139.
53 Debreczen, 1938. december 15. A DTE
közgyûlésére 1939. március 14-én
került sor.
54 Idézet az 1942-es alapszabály
5. §-ból. HBmL, X. 301. 8d. 139.
55 1933 júliusában Móré
János állítólag 8000 pengôért
a Ferencvárosba, 1934-ben a kapus Alberti Gyula Madridba, míg
1935 januárjában Vincze Jenô 15 000 pengôért
az Újpestbe távozott. Késôbb – 1936 szeptemberében
– a Bocskay legeredményesebb válogatott játékosa
Markos Imre (19 alkalommal szerepelt címeres mezben) 7000 pengôért
a francia Rennes-be igazolt, ô és Móré késôbb
visszatért a Bocskayba.
56 HBmL, X. 301. 2d. 7.
57 Nem ismert azonban, hogy valójában
kik vitték az egyesület ügyeit, jellemzô, hogy az
elnökség megválasztása után két
héttel – melyben Kölcsey Sándor is díszelnök
volt – az egyik mérkôzésrôl tudósító
újságcikk szerint „Új arc is tûnt fel a díszpáholyban,
dr. Kölcsey Sándor személyében.” In: Debreczen,
1936. szeptember. 1.
58 HBmL, X. 301. 2d. 7.
59 A bizottság 1939. augusztus 18-án
állt fel, október közepére már csak hatan
maradtak. „Mindenki otthagyta a Bocskay süllyedô hajóját.”
Debreczen, 1939. október 21.
60 1939 szeptemberében több
mint 100 embert tudtuk nélkül választottak be a Bocskay
vezetôségébe, az Országos Társadalombiztosítási
Intézet rajtuk akarta behajtani a klub 23 000 pengô tartozását.
Debreczen, 1939. szeptember 12. Elképzelhetô, hogy Balogh
Gyula is ezért tagadta le, hogy köze lenne a klubhoz.
61 1940 márciusában kelt
levél. HBmL, X.301. 2d. 7.
62 Nem csak a Bocskayt sújtotta
a pénztelenség, 1939 júliusában a Phöbus,
egy évvel késôbb – 1940 júniusának végén
– a Nemzeti oszlott fel nehéz anyagi helyzetére való
tekintettel, alig másfél héttel késôbb
pedig a Hungária is hivatalosan a pénzhiány miatt
szüntette be mûködését. Az anyagi gondok
megszaporodása elsôsorban a túrák hiányára
vezethetô vissza. A Bocskay 1938 nyarán vett részt
utoljára túrán, Svédországban. Az egyesület
sorsa szempontjából szimbolikus tartalommal bír, hogy
ezt követôen, 1939 tavaszán a játékosok
a vasútállomáson tudták meg, hogy albán
(!) túrájukat meghívóik indoklás nélkül
lemondták. Két nap múlva Olaszország megtámadta
Albániát.
63 HBmL, X.301. 2d. 7.
64 HBmL, X.301. 2d. 7. Jellemzô,
hogy a Bocskay megszûnése után a klub életérôl
rendszeresen hírt adó Debreczen újság egy rövid
hírben közölte, hogy a Nemzeti Sport cikkben emlékezett
meg a Bocskayról, a városi lapban viszont semmi több
nem jelent meg az egyesületrôl…
65 „Több mint 25 éve az elsô
virilisek közé sorozott adófizetô polgára
vagyok városunknak […] 20 évi önállóságom
és elsô nagykereskedô mivoltom után tönkrementem,
gazdák, kereskedôk, iparosok, több mint 600 ezer pengôvel
adósom maradtak” – írja 1932-ben Króh Vilmos a fôispánnak.
(Idézi: Tímár Lajos: 183. o. Forrás: HBmL,
IV.b. 901/d. 1. F 144/1932.) Ha egy egyesület leggazdagabb elnökségi
tagja tönkremegy (nem ismert persze, hogy Króh Vilmos milyen
mértékben támogatta anyagilag az egyesületet,
hiszen a tagsághoz elegendô volt évi 6 pengô
befizetése), akkor ez óhatatlanul magával vonja a
klub anyagi helyzetének megingását.
66 HBmL, X. 301 8d 138.
67 HBmL, X. 301 8d 138.
68 HBmL, X. 301 8d 138.
69 HBmL, X. 301 8d 138.
70 HBmL, X. 301 8d 138. Szabó László
hatósági biztos jelentése.
71 A Debreczen 1937. október 9-ei
száma számolt be a KASE megszûnésérôl.
A történeti hûség okán meg kell említeni,
hogy az újságban késôbb nem jelent meg híradás
a rendôrségi vizsgálatról, ami szintén
megkérdôjelezi az ügy koncepciós jellegének
hipotézisét.
Véleményét, megjegyzéseit kérjük küldje el címünkre: mandj@c3.hu