A cím Lóránt Zsuzsát
akarja jelenteni. A hetvenes évek végének, a nyolcvanas
éveknek fontos szobrászát, aki szinte mindig színezett
kis faszobrokat készített, melyek címei irodalmi vonatkozásokra
utaltak. Az utolsó évtizedben jóformán alig
láttuk kiállításokon, viszont neve Proust és
Foucault fordítójaként tûnt fel. Mi történhetett
vele? Nyomozni csak úgy tudunk, ha önmagában keressük
a jelenség okait, és megpróbáljuk értelmezni,
mit is csinált a szobrász eddigi mûködése
során.
Szempontom természetesen csupán
a mai képzômûvészet szemlélete lehet,
de nem akarom követni a mai magyar mûvészetet radikálisan
kezelôk ítéleteit. Kérem, bocsássák
meg, nem képzelem, hogy a mûvészet csak a mûvészetrôl
szólhat, és nem gondolom, hogy a mûvészet csak
egy technológia. Azt hiszem, hogy minden lehet avantgárd,
mert még nem tudjuk, hogy a világ merre halad, és
azt remélem, hogy a mûvészet a mûvészrôl
szól.
Lóránt Zsuzsa szobrai, igen,
a mûvészrôl szólnak, a mûvek idézetek,
melyek egy személyiségfejlôdés állomásait
mutatják. Technikájuk a középkori faszobrászat
pontos formakezelése, színei a még akkor ritka színes
fényképek idején a valóságra utalások
és a valóságtól való távolságtartás
egyszerre. Hogy is állunk az avantgardizmussal itt, a fantasztikus
felfedezések és technikák korában? Az emberi
személyiség, habár több mint száz éve
kutatják, egyre fontosabb terület, benne kutakodni felér
több vad afrikai expedícióval.
Lóránt szobrainak modernizmusa
a személyiség egyetlen vizsgálható közvetítôjének,
az idônek szobrászi megfogalmazása. Találmánya
az idôirodalom felidézéseként jelentkezik. Proust-regény-szobrai
azt az írót idézik meg, aki a személyiséget
a nemlineáris idôvel írta le. Az eltûnt idô
nyomában óriásregényben az idô szubjektív
sorrendû szubjektív emlékek halmaza, amely körülírja
a létet. Freudéhoz hasonló az alapelv, mely szerint
az emlékek és asszociációk írják
le a személyiséget és annak fejlôdését.
A lineáris idôszemlélet bizonytalansága többeket
izgatott Proust, majd Freud idejében. Brentano és Husserl
szintén babrált az élettörténetekkel,
melyek mindig a jelen szempontjai alapján találják
meg a múlt valóságának dús halmazában
a szubjektíve fontosnak ítélt életfonalat.
A szubjektív idô múlt századi felfedezése
után Lóránt Zsuzsának újra fontos lett
ez a jelenség.
A képzômûvészetnek
amúgy a történet során speciális viszonya
alakult ki az idôvel. Máig általános módszer
a tömörítés. A Diszkoszvetô mozdulata magába
sûrítette a lendületvételt és a diszkosz
elrepülése utáni lazítást és várakozást.
Meg még rengeteg minden sûrûsödik az ábrázolt
mozdulatban, egészen a sportnak a görög kultúrában
betöltött alapvetô fontosságáig. A másik
általános módszer a Traianus-oszlop módszere,
amely jelenetekre bontva ábrázol egy hadjáratot, vagy
a kódexek illusztrációi és a comics, amelyek
egymás utáni jelenetekkel ábrázolják
az idôt. Aztán a múlt században jöttek
a pörgethetô képes füzetek, majd a film. De ez már
nem képzômûvészet, és az idô fontossága,
e századi újrafelfedezése kellett, hogy a fontos,
nem lineáris idejû filmek elkészüljenek.
Talán jó lenne szót
ejteni a zsidó képzômûvészet idôtechnikájáról
is. A sûrítés módszerét mondhatjuk jellemzônek.
Wormsi Eleazar gólemkészítése kivételnek
tûnhet, de az inkább performance volt, utóbb elmesélve.
Az Istennel való szövetség hosszú és kacskaringós
története az írás lineáris módszerét
igényelte. A zsidó felvilágosodás idején
a kultúra nagy távlatú idôtapasztalata és
a víziós próféták írásainak
hatása az europanizálódó zsidókat talán
könnyebben vezette a szubjektív idôkezelés, az
idô, mint a személyiség megközelítésének
lehetôsége és a líraként kezelt írás
vagy kép irányába. Tudjuk, milyen alapvetô szerepet
játszottak zsidók a film történetében
is.
Lóránt Zsuzsa a saját
módján talált megoldást a térbeli mozdulatlan
szobor és az idô összefüggésére. Fô
mûvei a nagy Proust-regény figuráinak szobrai. Odette
és Swann, Ch. Morel, Andrée, Albertine, Fran¸coise.
Megfigyelhetô a szobrok arcának erôs hasonlatossága
készítôjükhöz. Ezekhez a hasonlóságokhoz
kapcsolhatók az Iluska tante, Papa meg a mama táncol, Fordulat
éve, Amikor virágba borultak az almafák címû
szobrok, amelyek már tisztán saját élettörténetek.
Minden mûve a személyiségére nagy hatást
gyakorló irodalmi és létélmény megfogalmazása.
Egy analízis tanúi lehetünk, amely szoborasszociációkban
szól, ami idéz valakit, aki felidézi a szobrászt.
Tessék, itt van valaki, aki a hetvenes,
nyolcvanas években nem politikai emlékmûvet csinált,
és nem is világmegváltott, hanem magát elemezte.
Közben a századvég tömegeinek megváltozott
a múlthoz való viszonya. Megszûnt a jövôbe
vetett feltétlen bizalom. Bár még gyûjtögetünk
vagyonkákat, és tovább is éljük a jelen
idejû érzéki örömöket, de a múlt
olyan távol került, hogy már nincs ingerünk „végképp
eltörölni”. Sôt lassan körülvesszük magunkat
a múlttal, s ha kell, a jelendeszkát – mint egy antikvitás-asztalos
– sóval-savval igazi régivé tesszük. A posztmodern
mûvészet is már merô múltidézet.
Mit csinálhatott Lóránt Zsuzsa? Másfelé
menekült.
De eljön még számára
a visszatérés a szobrászathoz. Miközben elkészíti
Komoróczy professzor és Heller Ágnes portréját,
megpróbálkozik a szobor mindenkitôl eltérô
dekonstruálásával. Majd kiderül, miképp
illik a szoborlírához és az idôhöz. A Milói
farkas, a Tékozló leány új, festetlen faszobrok,
a fragmentum mûvek szisztémáját látjuk
rajtuk. Fel-feltûnik egy kéz vagy hajtincs, de másoktól
eltérôen egy-egy organikus formán.
Amikor mûtermében meglátogatom,
azt mondja kerek szemmel a szobrász, hogy most még igazán
nem tudja, mit fog csinálni. És felveszi az iskolás
hátizsákját, és nem a legrövidebb, hanem
a neki legjobban tetszô úton elindul a könyvtárba.
Véleményét, megjegyzéseit
kérjük küldje el címünkre:
mandj@c3.hu