Háttér
Freud egyik legtalányosabb szellemi kapcsolata
az, ami őt Nietzschéhez fűzte. E kapcsolat egyszerre volt és nem volt,
mindig sejthető, rábizonyítható volt, de sose lett elismert és felvállalt.
És ha valaki, különösen, ha ez a valaki a pszichoanalízis létrehozója,
ilyen következetesen ellentmondásos módon reagál egy elődre, akkor ott
fontosabb dolgok lapulnak, mint amelyekre első pillanatban gyanakodni lehet.
Úgy tűnik ráadásul, hogy mindent
tudunk, és mintha mégse tudnánk semmit, vagy legalábbis, mintha ismeretlen
lenne a kulcs, ami nyit, a kapocs, amely köt. Tudjuk, hogy egyetemi barátján,
Eduard Silbersteinen keresztül Freud már 1873-ban megismerkedett Nietzsche
írásaival, bekapcsolódott a Leseverein der deutschen Studenten
Wiens Schopenhauer és Nietzsche által meghatározott szellemi tevékenységébe.
(McGrath, 1986.) 1900. február 1-jén Fliesshez írott levelében említi,
hogy megvásárolta Nietzsche összegyűjtött műveit, mégpedig abban a reményben
“hogy szavakat találok sok olyanra, ami néma marad bennem.” (Masson, 1985,
398.) 1908-ban a Bécsi Pszichoanalitikai Társaság üléseinek jegyzőkönyvei
többször rögzítik témaként Nietzsche filozófiáját, és 1911-ben a weimari
pszichoanalitikai kongresszus idején Jones és Sachs meglátogatják Elisabeth
Förster-Nietzschét, a filozófus befolyásos húgát, hogy vele Freud és Nietzsche
szellemi kapcsolatáról beszéljenek. Pontosan ezen a kongresszuson jelenik
meg először a pszichoanalízis világában egy nagyszerű és nem kevésbé titokzatos
hölgy, Lou Andreas-Salome, (Jones, 1983. 361.), Nietzsche (és Rilke) egykori
szerelme, és egy Nietzsche-könyv szerzője. Rövid időn belül Freud “múzsájává”
vált, és lett “az egyetlen igazi kötelék Nietzsche és őközötte”.
(Jones, 1983, 631.) Még 1908-ban, a társasági ülések egyikén jelentette
ki Freud, hogy az az introspekciós szint, amelyet Nietzsche elért, aligha
található meg bárki másnál, de ő maga Nietzsche munkáit mégsem ismeri,
mert minden olvasási kísérlete a túlzott érdeklődés áradatába fojtódott.
(Rudnytsky, 1987, 198.) 1914-ben A pszichoanalitikai mozgalom története
című nagy hatású összefoglalójában Freud egyértelműen kimondja: “Nietzsche
műveinek nagy élvezetét később azzal a tudatos indoklással vontam meg magamtól,
hogy a pszichoanalitikai benyomások feldolgozásában semmiféle várakozási
képzet se akadályozzon”. (Freud, 1914, 94.) Ugyanezt olvashatjuk az 1925-ös
Önéletrajzban: “Nietzschét, azt a másik gondolkodót, akinek megérzései
és meglátásai sokszor a legmeglepőbb módon egyeznek a pszichoanalízis
fáradsággal megszerzett eredményeivel, (...) sokáig kerültem.” (Freud,
1925. 67.)
A későbbi szakirodalom sem tudott
sokkal többet mondani a kapcsolatról, mint annak egykori főszereplője.
Többnyire szembetűnő párhuzamok felsorolását kapjuk, szerzőink a fogalmak
hasonlóságáról írnak, talányos, kapcsolattalan kapcsolatként ismertetik
az eseményeket (Anderson, 1980; Mazlish, 1968; Holmes, 1983; Assoun, 1994.)
Peter Rudnytsky (1987, 198–222.) pedig – az előbbieknél átfogóbb módon
– érdekes személyes, lelki párhuzamát és különbségét mutatja meg Nietzschének
és Freudnak: mindketten az apa és testvér, az eltűnt, meghalt apa és testvér
emlékére épülő ödipális neurózis élményének áldottjai és áldozatai. Tudjuk
tehát a párhuzamot, de mégse ismerjük ennek okát, alapját.
Valószínű, hogy korábban nem is
lehetett részletesebb elemzést adni, feltárni a két szerző közötti mélyebb
összefüggést megmutató rokonságot. A jelenkor, a posztmodern értelem és
jelentés kora azonban megértette az okat az öntudatlanul, olykor szerzőik
ellenére megformálódott szellemi diszkurzusokat, amelyek keretében már
több és főleg megalapozóbb párhuzam sejthető a két szerző kapcsolatában.
Ez különösen Nietzsche kapcsán érvényes: a Foucault, Derrida, S. Kofman,
A. Schrift és mások írásai alapján megformálódó “új Nietzsche” új funkciót
kap, a posztmodern alap-filozófiájának szerepét. Valahol ebben a szellemi
régióban található az a rejtélyes, a főszereplők és a közvetlen utódok
által nem érzékelt, sőt érzékelhetetlen kapcsolat, amely az ellentmondásos
kötődést lényegibb szinten magyarázza.
Freud és Nietzsche kapcsolatának
igazi láncszeme az, hogy mindketten megalapozó szellemei vagy még inkább:
ősforrásai voltak a modern kritikájának. A következőkben ennek csak egyetlen,
bár kétségtelenül lényeges mozzanatát szeretném vázlatosan bemutatni: egy
posztmodern értelem- és jelentéskoncepció mindkettejüknél megtalálható
párhuzamos elemeiről és párhuzamos logikájáról lesz szó.
A modernitás értelemmeghatározása
mögött egy viszonylag egyszerű meggyőződés állt: a világ minden súlyos
akadály ellenére is alapvetően megnyilvánuló, értelemre törő, és a
rejtett, a titok nem feltárhatatlan, nem természetünkhöz, hanem az éppen
ott és akkor fennálló korlátainkhoz tartozik. Descartes filozófiájának
középponti eszméi az evidencia és a bizonyosság, az a szilárd hit, hogy
a módszeres kételkedés ellenére, vagy éppen azáltal, meg lehet különböztetni
egymástól az igazat és a hamisat.
A modern említett korai kritikusai
éppen ezen a ponton támadták a modern jelentésfelfogását, azaz a modernség
magvát. Nagyon általánosan: feltételezték, hogy nem a megnyilvánuló, a
megnyíló az elsődleges, hanem az elrejtett, az elrejtőző az elsődleges
és szükségszerű, azaz az elrejtettség a lét természetéhez tartozik.
Az elrejtett így nem a megismerés sajátossága, kényelmetlen, de korrigálhatatlan
hibaszázaléka, hanem az, ami alapvetően fennáll. A posztmodern számára
ezért a nyilvánvaló minden szükségessége ellenére is gyanús derivátum,
megnyilvánító ereje ellenére, természetéből következően, elsődlegesen elrejtő,
eltitkoló, azaz alapvetően hazug. Nietzsche és Freud eltérő logikával,
de éppen ennek az elrejtettnek az ontológiai elsőbbségét ismerte fel. Ez
a látszólag ártatlan kiindulópont radikálisan új diszkurzust rejt, melyben
nemcsak a jelentés, értelem felfogása alakul át, hanem gyökeresen megváltozik
a személy, az én fogalma, hiszen kivonódik belőle az identitás logocentrikus
eszméje, és az én, a jelentés a vágy szétszóródó, disszeminálódó univerzumába
vetődik ki. Az elrejtettség elve felfüggeszti a jelölt létének a feltételezését,
hiszen ha minden lényege szerint elrejtett, akkor nem ez vagy az az elrejtett,
hanem az elrejtettség létmodalitás. Ha kellően mélyre tudunk tekinteni,
mindenről, minden tiszta és nyilvánvaló értelemről kiderül, hogy az elrejtettség
reduktív torzításának megjelenése. Az elrejtettség pedig, ha nem valami
efemernek a tulajdonsága, hanem magának a létnek a modalitása, akkor folyamatszerű,
történés-természetű, temporális és személyes, igazából maga az elrejtőzés,
szétszóródás az elrejtett káoszában. Az értelem ilyen felfogása alapvetően
megváltoztatja a személy, az én lehetőségeit, hisz az elrejtőzés elsődlegessége
felnyitja az ént a káosz, a végtelen irányában. Nem véletlen, hogy Hegel
elvével, mely szerint, “aki ésszerűen néz a világra, arra a világ is ésszerűen
néz vissza”, Nietzsche azt szegezi szembe, hogy “aki szörnyekkel küzd,
vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy
örvénybe, az örvény visszanéz rád.” (Nietzsche, 1886, 112.)
Freud, éppúgy, mint Nietzsche, szembetalálkozott
ezzel az örvénnyel. Nem véletlen, hogy a Bevezetés a pszichoanalízisbe
XVIII. előadásának végén egy olyan “tudományelméletet” vázol, mely az emberi
léttörténetet az elrejtettség növekvő felismerésének tükrében értelmezi.
Freud kifejti, hogy az emberi történelem voltaképpen az emberiség
nagy nárcisztikus sérüléseinek története, az én logocentrikus hatalma szétesésének
története. Ebben az az ironikus, hogy ezek a nárcisztikus traumák látszólag
éppen a nagy ismereti forradalmak velejárói voltak (vagyis az elrejtettet
úgy juttatták hatalomra, hogy kibővítették a megnyilvánuló körét). Az első
trauma Kopernikuszé, aki kivetette az embert a természeti világ, a kozmosz
közepéből; Darwin, másodikként, bebizonyította, hogy nem vagyunk az élővilág
különleges jogú lényei, “animális természetünk” kiirthatatlan. Végül, Freud
a pszichoanalízissel “be akarja bizonyítani az énnek, hogy még a saját
házában sem úr, hanem szűkös hírekre van utalva afelől, ami a lelki
életében lejátszódik.” (Freud, 1917, 234.) A pszichoanalízis nemcsak a
tárgyi és élő világ elrejtettségét vallja, hanem bebizonyította az én elrejtettségét,
és ezzel radikális kritika alá vonta a karteziánus én-fogalmat. Nietzsche,
hasonlóképpen, azt vallja, hogy “Kopernikusz óta az ember kizuhant a középpontból
az X felé.” (Nietzsche, 1967, 8.)
A következőkben áttekintését szeretném
adni annak, hogy két szerzőnk mit értett az elrejtett elsődlegességén.
Mindkét szerző esetében négy részben tárgyalom a kérdést: előbb egy átfogó
meghatározását adom az elrejtettnek, majd három lépésben tárgyalom az elrejtett
lényegét, az elrejtett elérhetőségének gyakorlatát és az elrejtett elérésének
tipikus technikáit. Érdekes következmény az, hogy a kiindulópontok eltérése
miatt a nietzschei filozófia és a freudi pszichoanalízis eltérő, sőt ellentétes
irányban építi fel belső rendszerét, logikáját.
NIETZSCHE
Az elrejtettség retorikai fogalma
Nietzsche kétségbe vonja a nyelv,
az értelem, a ráció végső megbízhatóságát. A megismerés és a nyelv szerinte
nem vezet, hanem félrevezet: szükségszerűen kollektív természete
következtében egy – voltaképpen elkerülhetetlen – hazugságba vonja az embert.
Az a meggyőződésünk ugyanis, hogy fogalmaink szabatosak, kijelentéseink
a valóságot reprezentálják, egyáltalán nem megalapozott. A külső világ
az egyik irányból és belső érzéseink sokfélesége a másikból valójában ijesztő
káosszal szembesít minket. Ezt a káoszt nem merjük el- és felismerni, mert
mélységes bizonytalanságba taszítana minket, és lehetetlenné tenné az emberi
élet kollektív koordinálását. Ezért olyan gondolati mechanizmusokkal, értelemképzési
technikákkal lépünk ezért fel, amelyek nemcsak az “igaz” megismerést teszik
lehetetlenné (ez ugyanis, mint látni fogjuk, eleve nem lehetséges), hanem
még ezt a lehetetlenséget is elfedik. A gondolkodó embernek “már az is
nehezére esik, hogy beismerje, hogy a rovarok vagy madarak egy egészen
más világot érzékelnek, mint az ember, és a kérdés, hogy melyik világpercepció
a helyesebb, teljességgel értelmetlen, minthogy ez esetben máris a helyes
percepció mértékével, azaz egy (eredendően) nem létező mértékkel
kellene mérni.” (1873, 10.) A modern által trónra ültetett ráció ezért
nem más, mint egy illúzióra épülő illúzió, egy illúzió, amelyet öncsalás
tesz felismerhetetlenné.
Az elfedés legfőbb eszköze: a
nyelv, illetve ennek kettős formális struktúrája: a grammatika
és a szemiotika (jelhasználat). Az ember ezek segítségével próbálja
– nem megoldani, hanem sokkal inkább – eltitkolni azt, hogy a kollektív-formális
értelem nem képes az élet teljes megragadására. A grammatika egy
formális, reduktív sémát, korlátozó rendet helyez a milliónyi belső és
külső folyamatra, ezzel hamisan stabilizálja, megtévesztően artikulálja
őket, célja “sematizálni, a káoszra annyi szabályszerűséget és formát erőszakolni,
amennyire gyakorlati szükségleteink igényt tartanak.” (1906. 69.) A grammatika
abszolútnak tetsző, de lényegükben szellemi-metafizikai fogalmakat, elképzeléseket
teremt. Nietzsche legismertebb ilyen példája: Isten mint grammatikai produktum.
Nem Isten létéből következtetünk arra, hogy van teremtmény, hanem megfordítva,
úgy gondoljuk, hogy ha van valami, ami fennáll, megteremtődött, akkor kell
legyen hozzá teremtő is. Ez a gondolat rejlik Nietzsche sokat idézett mondása
mögött: “Attól tartok, hogy nem szabadulunk meg Istentől, mert ma is hiszünk
a grammatikában.” Hasonlóképpen ennek a grammatikai hibának az alapján
álló hibaként értelmezi Nietzsche Descartes cogito ergo sum elvét
is: abból, hogy van gondolkodás, a grammatikai alapú szokásra építve mondatik
ki, hogy van mögötte gondolkodó is. Nietzsche azt a következtetést, hogy
a cselekvések mögött szubsztrátumként rejtőzik a szubjektum, “örök grammatikai
tévedésnek” nevezi, és ezzel megkérdőjelezi a 20. században olyannyira
központi személy-én (self) fogalmat. A személy fogalma ugyanis arra a gondolatra
épül, hogy az egyéni cselekvések sora parole természetű, ezek mögött
egy lényegi személyes mag, egy langue rejtőzik, és a személy eme
belső koherenciája előfeltétele a világ koherenciája megragadásának.
A szemiotika, szemantika
igazságértékre épülő megjelenítő ereje is illúzió, mert szavaink
képtelenek áthidalni a szó és a dolog közötti szakadékot, a dolgokat egyszerűbbnek,
egymástól elkülönültebbnek, önmagukban létezőknek és stabilnak mutatják.
Jelentése szempontjából minden szó magában véve, a kezdetektől fogva trópus,
költői kép. A retoricitás nem alkalomszerűen adódik hozzá a szavakhoz,
hanem lényegi természetüket alkotja. (Schrift, 1992, 130.) Nietzsche a
nyelv szemantikai lényege kapcsán egy “köznapi metafizikáról” beszél, amelyben
“a ’ceruza’ fogalom összekeveredik a ceruza ’tárggyal’”. (Schrift, 1992,
131.) A jeleket egy ügyes redukció vezérli: a hasonlót azonosnak vesszük,
és egyetlen fogalom alá vonjuk, vagyis metaforizálunk. Alapvető emberi
törekvés “a metafora-alkotás iránti ösztön”. (Nietzsche, 1873, 12.) A metafora,
a retorizáltság olyan alapvető ontológiai pozíció, amelynek meghaladására
az embernek nincs lehetősége, faji lényegéhez tartozik. Minden, nyelvben
artikulált értelem ráadásul kétszeresen is csalás, egyszer érzékeink, majd
az érzékelt képet megjelölő fogalmaink működése nyomán. “Mi is tehát
az igazság? Metaforák, metonímiák, antropomorfizmusok át- meg átrendeződő
serege, azaz röviden: emberi viszonylatok összessége, melyeket valaha poetikusan,
retorikusan felfokoztak, felékesítettek és átvitt értelemmel ruháztak fel,
s amelyek utóbb, a hosszú használat folytán szilárdnak, kanonikusnak
és kötelezőnek tűntek föl egy-egy nép előtt: az igazságok illúziók,
amelyekről elfelejtettük, hogy illúziók, metaforák, melyek megkopván, elveszítették
érzéki erejüket.” (Nietzsche, 1873, 7.) A metaforák létteremtő szerepe
ezzel végleg érzékelhetetlenné vált, mert az élet köznapi, kollektív követelményei
a metaforikus használat metaforikus természetét elfelejtetik velünk, és
azzal áltatnak minket, hogy a lét nem retorikus, hogy van esély rátalálni
a szavakkal a valóság lényegére: “csak ama primitív metaforavilágtól való
megfeledkezés révén, csak az emberi fantázia őserejéből forrongó folyamként
feltörő eredendő képáradat megmerevedése és megkövülése folytán, csak ama
kikezdhetetlen hit által, amely szerint ez a Nap, ez
az ablak, ez az asztal magában való igazság [Wahrheit an sich],
vagyis röviden, csak az önmagáról mint szubjektumról, mégpedig mint művészi
módon alkotó szubjektumról való elfeledkezésnek köszönhetően élhet
az ember valamelyest nyugalomban.” (1873, 9–10.) A karteziánus ember, a
modern ember ezért a “gondolkodom, tehát vagyok” helyett sokkal inkább
a “gondolkodom, tehát csalok” tézisből vezethető le. Nietzsche ugyanakkor
elismeri azt, hogy nem igazán tudunk mást tenni, hiszen az “ember a dolgokban
végső soron csak azt találja meg, amit maga tett bele; ezt a megtalálást
nevezik tudománynak, a beletételt művészetnek, vallásnak, szerelemnek,
büszkeségnek. Mindkettőt, még ha gyerekjátékok is, folytatni kell.” (1906,
89.)
Van persze más lehetőség is: ez
a nihilizmus, azaz a káosz bevallása, és ezzel együtt egy mélyebb,
átfogóbb, a csalást legalább beismerő, majd a csalás értelmét, üzenetét
figyelő viszony. Nietzsche megoldása tehát élesen nem grammatikai, hanem
retorikai a szó azon ontológiai értelmében, mely szerint az elrejtett nem
más, mint elsődleges, lét-természetű metaforizáltság. A retorikai a rejtettség
formája. Voltaképpen éppen fordítottja annak, ahogy a retorikait például
az új kritika értelmezte. Nietzsche számára a retorikai a képi kifejezésben
éppen rejtettsége lecsendesítésére törekszik, nem az egyértelmű kép sokértelmű
jelentésére utal, hanem a sokértelműség, a kibírhatatlan, kezelhetetlen
sokértelműség, az elrejtettség sematizálására, leegyszerűsítésére tör.
A metafora nem felnyit, hanem eltakar, egyértelműsít; értelme, metaretorikai
lényege nem önmagában rejlik, hanem abban a kérdésben, hogy mit és miért
redukál, sematizál. Nietzsche a retorikai (a káoszra rendet építő tett)
előzményeit vizsgálja, valamiféle beláthatatlan határú metaretorikát derít
fel. Ennek a sokszoros értelmezési sornak a hátterében valami olyan erő
rejlik, amit nem lehet önmagában megérteni; mindig, természete szerint,
elkerülhetetlenül, mintegy ontológiai kvalitásként az elrejtőzés köntösében
jelenik meg. Az élet folyamata az elrejtő értelmezések folyamatos
létrehozása és lecserélése, az álruhák sűrűbb szövésű és ugyanakkor hatásosabb
álruhára váltása:
“Írásaimat át- meg átjárja az a meggyőződés, hogy a világ értéke interpretációnk függvénye (hogy valahol talán egyéb interpretációk is lehetségesek, nem pusztán emberiek), hogy az eddigi interpretációk perspektivikus becslések, melyek révén életben maradunk, akarjuk a hatalmat, illetőleg fokozzuk azt, hogy az ember minden fölmagasodása szűkebb interpretációk leküzdését vonja maga után, hogy mindennemű erőfeszítés és hatalomkivetítés új perspektívákat nyújt, és új láthatárokat tár elénk. A világ, ahogy reánk vonatkozik, hamis, vagyis nem tényálladék, hanem megfigyelések sovány összességének lekerekítése és kigondolása (...), amely sohasem közelít az igazsághoz, mivel – ’igazság’ nem létezik.” (1906, 90.)Nincsen semmi személyességünkön, személyes megértési és akarási mechanizmusainkon kívül, és minden stabilitás csak egy egyezség, egy (referenciális vagy retorikus) nyelvjáték, mely (retorikus) nyelvjátékra épül (egy ilyet fed el). A világnak nincsen mélye, csak egy minden személyhez külön kapcsolódó retorikus-poétikus mormogás rejlik benne, mely egy éppen ilyen kaotikus valamit transzformál, érzékeltet, de ki sose mond, mert kimondhatatlan.
Az elrejtett/elrejtés természete
Itt értünk el az elrejtett és elrejtés
természetéhez, hátteréhez. Ez a retoricitással megmutatkozó kimondhatatlan
“a hatalom akarása”. A hatalom akarása egy nyelven túli biológiai
(testi) természetű személyes és faji erő, vágy. Önmagában nincsen, de mindenben
– végső soron – ő rejlik: “az igazság tehát nem valami létező és megtalálható,
hanem valami megalkotandó, amely nevet ad egy folyamatnak
vagy inkább valami győzni vágyó akaratnak, amely soha véget nem ér, soha
el nem fogy (...) egyfajta aktív meghatározás, nem pedig valaminek
a tudatosulása, ami “magánvalóan” szilárd és meghatározott. Egyszóval:
’a hatalom akarása’.” (1906, 78.) A hatalomakarás alapvető szükséglete
az, hogy megtestesüljön, képet kapjon, retorizálódjon. Mindent, ami körébe
kerül, a semmiből valamivé, a nem-érzékeltből érzékeltté változtat, létbe
artikulál. A hatalom akarása az a személyesből fakadó lélekvezető ellen-Hermész,
akinek útja, iránymutatása visszafelé, az alvilágból a felvilágba
vezet:
“nem szabad megkérdezni: ’de akkor ki interpretál’, hanem magának az interpretálásnak, a hatalom akarása egy formájának kell létet tulajdonítanunk (ám nem passzív ’létet’, hanem folyamatot, levést) indulatként.” (1906, 81.)A mindent átható retoricitást tehát mint a hatalomakarás formáját foghatjuk fel (Hermész visszaútjából csak a vezetést érzékeljük, a vezetettet – hisz mi magunk vagyunk – sohasem). Nietzsche nagyon világosan figyelmeztet arra, ami az Orfeusz–Eurüdiké történetből még fontos: nem szabad visszanézni, nem szabad megkérdezni, “ki interpretál”, a retorikai mint univerzális mechanizmus, mint egyfajta lét-írás működik, és mögötte nincs fonocentrikus személyesség.
Az elrejtett/elrejtés feltárulásának, felmutatásának
folyamata
Nietzsche meglehetősen sokat írt
arról, hogy az ember életét általánosan megalapozó univerzális hermészi
tevékenység mellett, azzal párhuzamosan, szükség van arra, hogy retorikus
értelmeinket retorikus-hermeneutikus módon megértsük. Ez a kidolgozott
metaretorika a genealógia. A genealógia a hatalom akarásának a leleplezése,
visszatérés a testihez, az erő, a lelki energia perspektívaadó és megtestesülő
pillanatához. A genealógia nem az eredet kutatása, hanem azon értékek,
irányulások (retorikák) felfejtése, amelyek egy meghatározott eredethez
hozzájárultak. Leegyszerűsítve: a genealógia nem valami hozzám képest objektívnek
a megértése, magyarázata, hanem válasz arra, hogy rám vetítve, hozzám viszonyítva
milyen életvonatkozások, értékek lettek az elemzett jelenségben keletkezésekor
elrejtve. A genealogikus kutatás “különböző jelenségek kritikai újraolvasását
és újrainterpretációját jelenti az eredetüknél felfedezhető értékek perspektívája
szempontjából.” (Schrift, 1990, 173.) Nem a hagyományos történeti kutatásról
van tehát szó, nem arról, hogy definiálja valami megjelenésének a
pillanatát, hanem ennek a megjelenésnek a titkos, rejtett és többnyire
kaotikusan sokféle szubjektív forrását határozza meg, olyan forrásokat,
amelyek felismerése a mai létünk, interpretátori hozzáállásunk összetevőiként
is értelmezhető. A genealógia végtelen, új megértési pozícióiból ugyanis
szükségszerűen tárulnak fel addig rejtett retorizálási folyamatok. A genealógus
az élet káoszában megtalálja a retorizáló akarati formákat. (Foucault,
1991, 63.)
Az elrejtett/elrejtés feltárulásának módja,
technikája
A genealógia a létrejövetel metaretorikus
folyamataként kikövetel egy olyan tevékenységet, amely a metaretorika retorikai
feltárását végzi el, ez a filológia. A filológia retorikus akció,
amely az élet retorikai formáinak retorikai megragadását végzi el. A filológia
ezért feltáró, értelmező olvasata az élet megjelenése és elrejtettsége
viszonyának. (Vö. Kofman, 1972, 196.) A nyelv-hatalom akarása elsődleges
interpretációjának genealogikus természetű megértési mechanizmusa a filológia
(és ebben az értelemben írja Paul de Man, hogy a posztmodern irodalomelmélet
“visszatérés a filológiához.” [de Man, 1986, 21–26.])
Nietzsche pályája kezdetén a mai
értelemben is filológus volt. A tragédia születése előtt úgy gondolta,
hogy a filológia célja az antikvitás megértetése. A hagyományos filológia
elutasításával a filológiát egy közvetlenebb hermeneutikai feladattal látta
el, úgy gondolta, hogy az nem más, mint “a helyes olvasás művészete”, vagyis
a meghatározott jelentés, többnyire a szerzői jelentés rögzítése. Kései
korszakában válik a filológia alapvetően retorikai-hermeneutikai természetűvé,
és puszta értelmezési technikából a szövegek létezési keretévé. Az Antikrisztusban
Nietzsche a filológiát a következőképpen határozza meg: “Filológián e helyütt
nagyon általános értelemben a jó olvasás művészetét kell értenünk.” (Nietzsche,
1888, 80.) A helyes olvasással szemben a jó olvasás nem egy rögzített,
redukáló jelentést próbál az eredeti sokrétűségének helyébe tenni, hanem
a szöveget az olvasás teremtő közegében tartja, és a lehetséges jelentéseket
az olvasattal adekvát létpozícióból jelöli ki. A jó olvasás ezért a megfelelő
retorikus bőséggel történő olvasás, vagy még pontosabban: a retorikai ontológiai
kontextusában történő olvasás. Olyan olvasás, amely egy pillanatra sem
felejti, hogy minden stabil jelentés gyanús, minden eredmény arra szólít
fel, hogy retorikai természetét, azaz éppen a felismeréssel homályba burkolózó
elrejtettségét kezdjük el feltárni. A filológiát ezért úgy értelmezem,
hogy ez az az olvasási technika, hozzáállási mód, amely a szövegek, a jelentések
retorikus alaptermészetét figyelembe veszi.
FREUD
A pszichoanalízis a 20. század egyik
legjelentősebb szellemi újítása, nemcsak új gyógyítási mód, nem is csupán
új pszichológiai elmélet, hanem az emberi személyről szóló radikálisan
új beszédmód is. Freud munkássága Nietzschéhez hasonló mélységű és irányú
váltást hoz az értelem, a jelentés fogalmának, egyáltalán: az emberi szubjektivitás
problémájának kapcsán. Lényeges eltérés azonban, hogy Freud nem filozófus
volt, hanem lelki betegségben szenvedő emberek gyógyításával foglalkozott.
A nietzschei rendszer elvi-filozófiai, a freudi pedig élet-gyakorlati
szempontból építette ki a megértés és jelentés moderntől eltérő programját.
Ebből következik az, hogy a pszichoanalízis
számára azok a lépések, amelyeket az előbb Nietzsche jelentésfilozófiája
kapcsán láttunk, fordított irányt mutatnak. Elsődleges a hermeneutikai-retorikai
tevékenység, a terápiás dialógus: ez az a tevékenység, amely Nietzsche
filológiai rekonstrukciós fázisával azonos. Ez egy gyakorlati retorika,
sajátos kétszemélyes megköltés, retorizálás, mely egyedüli forrása a személyes
múlt visszafelé történő kiépítésének (a pszichoanalitikus genealógiának)
és azon feltételezéseknek, amelyek egy megalapozó hátteret, a “hatalom
akarása” pszichoanalitikus párjának létét sejtetik.
Az elrejtettség hermeneutikai fogalma
A pszichoanalitikus filológia nem
“szaktudomány”, hanem egy rendkívüli érzékenységgel felismert, egyébként
mindannyiunk által gyakorolt “élet-retorika” vagy “élet-hermeneutika” szisztematikus
kidolgozása. Pozíciójának meghatározásához érdemes röviden felidézni azokat
a közismert lépéseket, amelyek a pszichoanalízis radikális diszkurzusának
kialakulásához vezettek.
Freud kezdő ideggyógyászként beteg
emberekkel találkozott, és a rendelkezésére álló modern orvostudományi
gondolkodási móddal nem tudott segítségükre lenni. A modern orvostudomány
a pszichés betegségek tüneteit (például a hisztériás bénulást, hallucinációt
vagy a szkizofrén beszédzavart) organikus folyamatok okozataként próbálja
magyarázni. A különös, irracionális viselkedés eszerint a testi gépezet
elromlásának következménye. A gyorsan fejlődő organikus orvostudomány ugyanakkor,
bizonyos jól körülhatárolható betegségkör esetében, minimális eredményt
hozó gyógyításra sem volt képes.
Freud elégedetlenségét erősítette
az, hogy néhány nagy hírű elődje és tapasztaltabb kortársa, elsősorban
a párizsi Salpetriere klinika igazgatója, Jean Charcot is úgy találta,
hogy az organikus-mechanikus magyarázat nem elégséges a pszichés betegségek
esetében, mert még kifejezetten testi tünetek (pl. bénulások) is sokszor
a test organikus logikája ellenében formálódtak meg. Nyilvánvaló volt,
hogy “a hisztériánál az egyes testrészek bénulásai és érzéketlenségei az
ember egyszerű (nem anatómiai) elképzelésének megfelelően határolódnak
el.” (Freud, 1924, 19.), vagyis a beteg karja a köznapi “kar” fogalom és
nem a tényleges a neurológiai beidegződési háttér szerint vált bénává.
Freud az organikus okkal ellentétes
pszichés ok elvét az 1895-ös, Josef Breuerrel közösen írott Tanulmányok
a hisztériáról című könyvében fejtette ki. Ennek legjelentősebb gondolata
az, hogy “a hisztériások elsősorban emlékektől szenvednek”. (Breuer–Freud,
1895, 58.) Mai terminológiával: az emlékek a lélekben úgy vannak jelen
mint jelöltek, amelyeknek a tünetek jelölőik. Egy ilyen elgondolás alapvetően
késő-modern szemléletet tükröz, a személyt egy mély, rejtett jelentés megjelenítéseként
értelmezi. A lélek mélyének jelöltjei ráadásul egy tényleges életeseményhez,
a traumához kapcsolódnak, mintegy visszakapcsolódnak a valóságosba. Éppen
úgy, ahogy a nyelv kifelé, a világ felé kialakít jelölőket a jelöltek reprezentációjára,
az emberi psziché kialakít jelölőket a belső jelöltek jelölésére. Nincs
más teendő, mint kibontani ennek a grammatikai-szemantikai mechanizmusnak
a titkait. A 19. század utolsó évtizedében, az akkor még jószerével ismeretlen
Freud ennek a grammatikának és szemantikának a kidolgozásával foglalkozik.
Terápiáiban egyre több jelölőt vezet vissza a lelki, belső jelöltre, egyre
több tünetet fejt meg a páciens emlékeinek előkutatásával. A sikerekkel
párhuzamosan azonban a módszer egyre problematikusabbá válik, és az elméleti
magyarázat is hiányosnak bizonyul. Egy grammatikai-szemantikai koncepciónak
szüksége lett volna arra, hogy a terápia legalább elvileg eljusson a hiba,
a tünet kiindulási pillanatához, a hibás jelölthöz. Freud először egy olyan
kiinduló gyermekkori traumát, egy megbetegítő, de elfelejtett eseményt
feltételezett, amely ennek forrása lehetett volna. Azonban sorra tértek
vissza hozzá korábban már gyógyultnak hitt betegei, és a korábban végsőnek
gondolt, grammatika-teremtő trauma mögött új traumák sejlettek fel. A jelöltként
végső, valóságos nyugvópontként vett múltbéli eseményről kiderült, hogy
ő maga is jelöl egy még inkább elmúlt eseményt, amely mögött aztán újra
egy megalapozó esemény található. Freud szembesült azzal, hogy a terápiákban
nem megnyugtató jelölteket, hanem sokkal problematikusabb jelölőláncokat
talál az egyes tünetek jelei mögött.
A jelölőláncok viszont már nem grammatikai
természetűek, nem a lélek-nyelv langue-jának elemei, hanem egy sajátos
retorikai-hermeneutikai szituáció produktumai. Minél fontosabbak, hatalmasabbak,
annál kevésbé érhetők el önmagukban, kizárólagosan dialógusban és ismétlésben
születnek, formálódnak meg. A páciens a terápia egy bizonyos szakaszában
egy kamaszkori emléket mond el tünetéhez kapcsolódóan, ez némi időszakos
javulást hoz. A test tünetei reagálnak a lélek gubancainak oldására. A
javulás azonban nem tartós, és a terápiában kiderül, hogy a kamaszkori
emlék mögött egy korábbi emlék sejlik fel, melynek megbeszélése újabb javulást
hoz. A terápiás folyamat azonban befejezhetetlen, lezárhatatlan. A jelölő–jelölt
stabil, strukturális viszonya helyett egy láncolat keletkezik, amelynek
minden tagja (pontenciálisan még az akkor éppen legvégső is) jelölő. A
személyről kiderül, hogy nincsen stabil magva, nincsen végpontja, minden
végpontnak hitt mögött újabb végpont bukkan fel. Ez a lezárhatatlanság
a pszichoanalízis egyik posztmodern kiindulópontja, hiszen e felismerés
illúziónak minősíti az egységes személy, a végleges, egyértelmű jelentés
és a megbízható grammatika iránti törekvést.
A pszichoanalitikus dialógus lényegi
természetéhez tartozik az, hogy előfeltételezi az elrejtettet, mert lényegéhez
tartozik egy minden más eszközzel elérhetetlen felnyitás és önfeltárás.
A dialógus partnerei nem elmondanak valamit, hanem megcsinálják, artikulálják
azt, amit a dialógus tematikusan termel. A retorikai-hermeneutikai tevékenység
tehát létrehoz értelmet. Van benne tisztán filológiai mozzanat is (Freud
ezt az álommunka technikái kapcsán tárgyalja), de döntő összetevője hermeneutikai,
tehát tartalom-, és nem formafeltárás. Tartalom “oda-költés”, élményeket,
érzéseket magyarázó témák, tartalmak kialakítása, egyfajta életkommentár
történik benne. A terapeuta és a páciens a dialógus alapján egyre
kidolgozottabb közös világot birtokol, olyat, amely értelemhez juttatja
az értelemmel nem rendelkező élményeket. A tartalmak természetesen nem
referenciális-grammatikai alapon formálódnak meg, hanem retorikus-metaforikus
módon. Az elrejtett tehát nem megtaláltatik, hanem hermeneutikai-dialogikus
módon megteremtetik.
Terápia – a hermeneutikai felfogás retorika-elméleti
koncepciója
A pszichoanalitikus elrejtettség
fogalom definíciójánál világos, hogy lehetetlen azt a terápiától függetlenül
meghatározni: a pszichoanalízis nem más, mint maga a hermeneutikai dialógus,
a terápia. A pszichoanalitikus terápia lényeges sajátossága, hogy egy nagyon
intenzív érzelmi viszony (az indulatáttétel és viszontáttétel), vagyis
a vágy feszültségében folyó dialógus. Az áttételek szerepe az, hogy a dialógus
alapjaként biztosítsák az elfojtott mögé tekintést, a racionalitás és racionalizálás
öncsalásának megkerülését. A dialógus nem eszközszerű nyelvhasználat, hanem
igazából nyelvteremtés. A szokásos racionális nyelvhasználat, egy köznapi
feladatról folytatott dialógus célja az, hogy egy közös nyelvet érvényesítsünk,
és problematikus helyzetben mindig tisztázzuk, ki mit ért a kijelentéseken,
szavakon. A pszichoanalitikus terápia dialógusa nem közös nyelvet akar
érvényesíteni, hanem arra törekszik, hogy egy eddig érvényesülésre képtelen
vágyat (egy nyelv előtti privát értelmet, irányulást) érzékelhetővé, azaz
létezővé és kezelhetővé tegyen. Az ilyen érzékelhetővé tétel nem a kollektív
konvenció érvényesítése, mert ez az öncsaló józanság rákényszerítése lenne
a lénye mélyén bolond létre. Nem a közös konvenció alapján történő leírás,
hanem a személyes kapcsolaton keresztüli átélés, befogadás az, ami az értelmet
teremti (ami voltaképpen mindig és mindenkor újrateremtés, ismétlés és
retorizálás).
A hermeneutikai filológia nem csupán
formai, hanem tartalmi is: “Munkánk eredményeként két dolgot értünk el:
az álom elemére vonatkozó felfogást és az álomfejtés technikáját.” (Freud,
1917, 92.) A tartalmak nem hasonlítanak a pozitivista filológia jelentés-fenomenológiájához,
tehát nem valami kollektív életigazság képi megjelenítései, nem kimondások,
megjelenítések a hagyományos értelemben. Sokkal inkább “pótlékok” (Ersatz)
(Freud, 1917, 92.), melyek nem annyira megvilágítanak, hanem sokkal inkább
elfednek valamit. A pótlék olyan, mint a tégla, amely mögé a kincset rejti
valaki: célja az, hogy a kincsre semmiképp se utaljon a tégla, mégis mindig
fellelhető legyen mögötte. Ez a hermeneutikai filológia posztmodern, hiszen
a grammatikai jellegű jelviszony benne teljes mértékben felbomlott, a nyelv
a szokásos eszközfunkcióban kapott szereppel ellentétes működésű. A “pótlék”
mögé természetesen mindig teremt a terápia két résztvevője valami jelentést,
a dialógus értelemteremtő tevékenysége ellene szegül a tisztán negatívnak,
a tisztán elfojtónak, és létrehoz valamit, amit a pótlék mögött felfedezni
vél: “eljárásunk az, hogy a szabad képzettársítás útján ezekhez az elemekhez
újabb képződményeket hozunk a felszínre, amelyekből aztán az elrejtettet
kitalálhatjuk.” (Freud, 1917, 92.) A pótlék azonban olyan, ami nem kipótolható,
tehát kitalálhatunk valamit mögé, de aztán újra ki kell találni egy másikat,
és így tovább, lezárhatatlanul.
Genealógia – az önteremtő elrejtés feltárása
A dialógus maga nem elsősorban “valamiről
szól”, nem jelentések leírása, hanem az értelem artikulációjának újrateremtése,
egy károsan, megbetegítően megtestesült vágy visszavezetése genealógiai
kezdőpontjára. Ennek a visszavezetésnek a segítségével lehet aztán új belső
értelmet teremteni, olyat, ami nem vagy nem annyira megbetegítő, mint a
korábbi változat. A jelen furcsa eseményeinek, tüneteinek analógiáival,
ismétléseivel és értelmezéseivel a pszichoanalízisben egy addig ismeretlen
történelem, az analógiákat teremtő személy története formálódik meg. Ez
a pszichoanalitikus történetiség ugyanazt a felfejtő mozzanatot rejti,
mint Nietzsche genealógiája. Azt tárja fel, hogy a személy teremtődésekor
milyen csomópontokon, kulcspontokon történt artikuláció, illetve elfojtás,
hogy mik azok a rejtett lelki elvek, irányok, amelyek az a rtikulációt,
az elfojtást a megtörtént irányba terelték, és ezzel betegséget okoztak.
Az ilyen hermeneutika célja valójában nem valaminek, valami végső lelki
értelemnek a felmutatása, hanem annak a megértési eseménynek (egy feltételezhető
életeseménynek) egy jelenkori megértési eseménnyel történő rekonstrukciója.
A pszichoanalitikus genealógia annak
az elsődleges értelmezésnek, hermeneutikai aktusnak a kidolgozására irányul,
amelyet életünk kialakítása során használtunk. Ebben az értelemben ezért
ez egy másodlagos hermeneutika, mely egy elsődleges (önteremtő) hermeneutikát
bont ki. Viszonyuk azonban ennél jóval bonyolultabb. A terápiában rekonstruált
személy-genealógia nem feltétlenül azonos a személy valódi történetével,
mert gyakran, sőt rendszerszerint a másodlagos, a terápiás szituációban
megformálódó megértés emeli ki, teremti oda, és teszi hermeneutikai értelemben
jelentőssé az egykori életeseményt. Különös történetiség ez, hiszen egyrészt
nem kronologikus, hanem a jelen élményei, eseményei alapján vetítődik vissza,
másrészt nem stabil, hiszen a jövő felé nyitott, mert az új álmok és az
új tünetek új személytörténet megrajzolását teszik lehetővé.
Tudattalan – hatalom akarása
Mind a dialogikus retorika, mind
a hermeneutikai genealógia azt sugallja, hogy létezik valami, ami forrása,
dinamizáló eredete mindennek. Freud 1900-ban megjelentetett főműve, az
Álomfejtés volt az, amely szerint az emberi psziché nem egy belső
jelölt jelölője, hanem folyamatos értelmezési kísérlet egy, a lélek mélyén
rejtőző kimondhatatlan artikulációjára, megtestesítésére. Az Álomfejtés
általában és különösen az utolsó, elméleti fejezete jelentősen továbbfejleszti
a korábbi hisztéria-könyv felfogását. A hisztéria kapcsán Freud még önálló
lelki problémák, traumák szerepét vizsgálta egy-egy tünet létrehozásában.
Az Álomfejtés viszont azt állítja, hogy ezek a fragmentumok egy
egységes erő, egy vágy-komplexum megjelenésének, létezésbe kerülésének
jelei. Ezt az egységes erőt nevezi el Freud tudattalannak. A tudattalan
olyan, amit nem tudok felidézni, és nem tudok elfelejteni sem, időtlen,
nem változó, személyes és testi kapcsolatú kifogyhatatlan őserő, amely
az egyes ember életében folyamatosan megvalósulásra, megtestesülésre tör.
A gondolat határozottan ellentétes a karteziánus felfogással: a tudattalan,
a vágy minden racionális mögött megtalálható, a racionális valójában nem
más, mint a tudattalan vágyak rendezett, elfogadható bedolgozása az emberi
világba. Descartes “gondolkodom, tehát vagyok” elvével ellentétben Freud
a “vágyom, tehát vagyok” elvet tartja megalapozónak. A gondolkodás csak
felszíne, késői terméke sokkal mélyebb ösztön és indulat komplexumoknak.
A vágy azonban nem írható le, és
nem figyelhető meg, rendezetlen, kimeríthetetlen, állandóan változó
(temporális) és folyamatosan értelmezésre és újraértelmezésre kényszerít.
(Freud két eltérő nyelvet különített el: a tudattalanban működő elsődleges
folyamatot és tudatos világunk másodlagos folyamatait.) A tudattalan és
a hozzá kapcsolódó lelki mechanizmusok ugyanazt az életpozíciót és elméleti
szerepet töltik be Freudnál, mint a hatalom akarása Nietzschénél. Freud
azonban – éppen a hermeneutikai megközelítés következtében – meglehetősen
pontosan tipologizálja azokat a tartalmakat (én-ösztönök, szexuális ösztönök,
életösztön, halálösztön és általában az elfojtott), amelyek a tudattalanban
találhatók. A tudattalan tartalmai persze nem tárgyi tartalmak, hanem az
egyes ember, megszületése pillanatától folyó, saját vágyértelmezései, a
libidó környezetére (testére, környezetében megjelenő személyekre) való
értelmezése, vagyis egy személyes, ontológiai hermeneutika megszakíthatatlan
érvényesítése.
A tudattalan vágytartalmai maguk
indítanak el egy ős-hermeneutikát, egy értelmezést, mégpedig azzal, hogy
kielégülésre törnek. Az az esemény, amelyre a vágy törekszik, a vágy értelme,
megtestesülése, artikulációja. A vágy ezért folyamatos értelmezési kényszer,
és az egyes ember élete ezért egy lét-hermeneutika, a vágy értelmezésének
a sorozata. Mivel azonban a vágy értelmezéséből csak azzal szembesülünk,
amit problematikus, a lét- hermeneutika leginkább érzékelhető, megalapozó
folyamata, a személy alapvető értelmezési tevékenysége az elfojtás.
Az elfojtás dinamikus lelki tevékenység, egymással ellentétes törekvések
együttes jelenléte, egyszerre elrejt valami megmutatkozni vágyót, és megmutat
valami elrejtőzni szándékozót. Az elfojtás temporális (jelentés-folyamat
és nem jelentés-tér), játékos (azaz nem szabálykövető, hanem szabályszegő)
közép, amely kettős irányban, hermeneutikai értelemben primer. Az egyik
irányban artikulációs tevékenységével, megmutató aktivitásával arcot, testet
ad egyébként testetlen, ezért nem létező (nem érzékelhető) lelkierőknek,
másrészt, mint tevékenység, forrása mindannak a meghamisító, elfedő, elrejtő
rendnek, amely az emberi élet koherenciáját, koordináltságát (vagy pontosabban:
ezek látszatát) lehetővé teszi. Elfojtással minden egyes ember rendelkezik,
szituatív, változékony, nem-strukturális, nem-grammatikai és nem-ábrázoló
természetű, ugyanakkor nagyon személyes is: mindenkinek megvannak a maga
jellemző elfojtási stratégiái. Az elfojtás primer hermeneutikája egyben
a modern személyfelfogás kritikája is. Személyünk koherenciáját a modernben
a kollektíven birtokolt racionalitás biztosította. Az inkoherenciát viszont
ennek a racionalitásnak a hátterében felismert hermeneutika, mégpedig a
racionalitással szemben mélységesen személyes hermeneutika biztosítja.
Ez egy olyan hermeneutika, mely az egyén nyelv előtti, vágy-természetű
személyessége felé nyitott, azaz a testiség transzcendenciájára épül. A
saját testem egyszeri valóságában, személyességében születésemmel egy
olyan vágyformáció fogalmazódott meg, amely a maga abszolút egyszeri módján
nyer az én életem folyamán hermeneutikai teremtődést, azaz találkozik a
tárgyak rendjével és főleg a nyelv rendjével, és ezen rendek artikulálják
és kényszerítik egy olyan közös formációba, amely már összehasonlítható
másokéval. Önmegértésem lezárhatatlan bőségű, kiismerhetetlen alapja, isteni
transzcendenciája ez a személyes-testi vágy és akarat. Az elfojtás fogalmát
nem nehéz kapcsolatba hozni Nietzsche perspektívafogalmával.
Összefoglaló
Valószínűleg nagyon részletes további
értelmezés szükséges ahhoz, hogy a posztmodern pozíció által lehetővé tett
Nietzsche–Freud párhuzamot pontosabban értsük. Tézisem az, hogy ez a pozíció
végre megnyitja azt az utat, amely a mindig sejtett, de igazán nem értett
párhuzam alapvető kérdéseit tisztázni tudja. Freud munkáiban ennek a posztmodern
tendenciának csak nagyon ritkán, nagyon poétikus pillanatokban vagyunk
tanúi, a pszichoanalízis kialakítója a modern gyermekének hitte magát.
Nietzsche ebből a szempontból sokkal világosabb, radikálisabb. De mindkét
szellemi óriás – rejtetten vagy kifejezetten – élesen elutasította
a karteziánus jelentés- és személyfogalmat, a szubjektum–objektum elválasztását,
a jelölt bizonyosságát, az igazság korrespondencia fogalmának és az identikus
személynek a mítoszát. Helyette a vágy világában lakó új, személyes transzcendentalitást
fedeztek fel, a testi szerepét hangsúlyozták, és a lét alapvetően rejtett,
fragmentált, disszeminált és végtelen természetét állították.
Irodalom
Anderson, L. (1980): Freud, Nietzsche,
Salmagundi, (Winter-Spring) 47/48, 3–29.
Assoun, P-L. (1994): A pszichoanalízis
öröksége, Ex Symposion Nietzsche különszám, Veszprém.
Breuer, J.–Freud, S. (1895): Studies
on Hysteria,
Harmondsworth, Penguin, 1974.
Foucault, M. (1991): Nietzsche, a genealógia
és a történelem, in: Új Írás, 1991, 10, 61–72.
Freud, S. (1914): A pszichoanalitikai
mozgalom történetéhez, in: Freud, 1989.
Freud, S. (1917): Bevezetés a pszichoanalízisbe,
Budapest, Gondolat, 1986.
Freud, S. (1989): Önéletrajzi írások,
Bp, Cserépfalvi
Freud, S. (1925): Önéletrajz, in:
Freud, 1989.
Gay, P. (1988): Freud: A Life for Our
Time,
New York, Norton.
Holmes, K. R. (1983): Freud, Evolution
and the Tragedy of Man, Journal of the American Psychoanalytic Association,
31, 187–210.
Jones, E. (1983): Sigmund Freud élete
és munkássága, Budapest, Európa.
Kofman, S. (1972): Nietzsche et la métaphore,
Paris, Payot.
de Man, P. (1988): Resistence to Theory,
Minneapolis, Minnesota University Press.
Masson, J. M. (ed.) (1985): The Complete
Letters of Freud and W. Fliess,
Cambridge, Mass., Belknap-Harvard.
Mazlish, B. (1968): Freud and Nietzsche,
Psychoanalytic Review, 55, 360–375.
McGrath, W. J. (1986): Freud’s Discovery
of Psychoanalysis, Ithaca, Cornell University Press.
Nietzsche, F. (1873): A nem-morálisan fölfogott
igazságról és hazugságról, Athenaeum, I. köt., 1992., 3. füzet,
3–15.
Nietzsche, F. (1886): Túl az erkölcs
világán..., Budapest, Athenaeum, 1907.
Nietzsche, F. (1888): Az Antikrisztus,
Budapest, Ictus.
Nietzsche, F. (1906): Az értékek átértékelése,
Budapest, 1994, Holnap K.
Nietzsche, F. (1967): The Will to Power,
New York, Random House.
Rudnytsky, P. (1987): Freud and Oedipus,
New York, Columbia University Press.
Schrift, A. D. (1992): Nietzsche and the
Question of Interpretation, New York, Routledge.