A fogyasztás iránt mutatkozó élénk
társadalomelméleti és társadalomtörténeti érdeklődés részévé vált annak
a szélesebb vitának, amely a kapitalizmussal szembeni bizalom és gyanakvás
érveinek újragondolását jelentette a hetvenes évek végétől kezdődően. A
nyugati típusú kapitalizmus ugyanis, amelyet a fogyasztás nem szűnő vágya
és egyre bővülő intézményei jellemeznek, minden kisebb és nagyobb válsága
ellenére virágzik; a kinyilvánított fenntartások ellenére mind vonzóbb,
de legalábbis elfogadható modellé válik a világ legkülönbözőbb pontjain.
A nyugati világ társadalomtudományi gondolkodásában végbement paradigmaváltások
újabb ösztönzést adtak a fogyasztás jelenségeinek beható vizsgálatához.
A különféle gyökerekből táplálkozó posztstrukturalista kísérletek az emberi
vágyaknak és a fogyasztói kultúra fogalmának olyan, új értelmezési lehetőségeit
vetették föl, amelyek nem mindig illenek a liberális értékrendbe és a kurrens
magyarázati sémákba. És megfordítva, a fogyasztás elmélyültebb vizsgálata
is táplálta azt a vitát, hogy a nyugati világ jellemzésekor vajon lehet-e,
kell-e egy új, posztmodernnek, posztindusztriálisnak, posztfogyasztóinak
nevezhető korszakról beszélni.
A fogyasztás kritikai magyarázata
ugyanakkor nem a közelmúlt terméke, hanem egyidős a társadalom- és morálfilozófiai
gondolkodással. Az Arisztotelésztől a középkori skolasztikán, a reneszánszon
és a felvilágosodáson keresztül a modern filozófiáig vezető úton minden
korszak és befolyásos irányzat megalkotta a maga téziseit az anyagi világ
gyarapításának, a gazdagságnak és a fogyasztásnak az erkölcsi következményeiről
és kívánalmairól. Bár ezen elméletek többsége nem a ma megfigyelhető fogyasztói
bőség és aktivitás közepette formálódott, a bennük megfogalmazott aggodalmak
- és ritkábban remények - túlnőttek az aktuális korszak társadalmi és politikai
diskurzusain.1 A kritikai gondolkodást a huszadik század nagy
társadalmi és politikai válságai, kataklizmái is serkentették, amelyekben
a kívánatos társadalmi és politikai rendről, a jó életről alkotott fogalmak
rendültek meg és születtek újjá. A század második felében pedig a tömegkultúra
és a tömegfogyasztás illúziókat leromboló valósága vált megkerülhetetlen
tapasztalattá a megfigyelő számára. Szembeötlő, hogy a kapitalizmus mértéktelen
szerzésvágyára irányuló kritikával szemben alulmaradtak azok a gondolatok,
amelyek a fogyasztásban a társadalom demokratizálódásának, az emberi élet
teljessé és szabaddá tételének zálogát látták2.
A kritikai gondolkodás hagyománya
mellett a fogyasztás, a fogyasztói társadalom teoretikus magyarázatának
igénye sem új keletű vállalkozás, sőt e kettő a múlt század végéig természetes
módon összekapcsolódott. Az önállósodás útjára lépő közgazdaságtan és szociológia
korai művelői már a kapitalizmus, vagy ha úgy tetszik, a polgári társadalom
szervező elveit, struktúráit akarták magyarázni; a jelesebb munkák így
tartózkodni kezdtek a nyílt morálfilozófiai ítéletektől. Amikor a termelésközpontú
polgári étosz a nyugati világ mind több társadalmában átadni látszik a
helyét egy fogyasztásközpontú társadalmi gyakorlatnak, a klasszikus társadalomelmélet
olyan alapmunkái születnek meg, mint Weber A protestáns etika és a kapitalizmus
szelleme, Veblen A dologtalan osztály elmélete és Simmel A
pénz filozófiája című kötete.
Az említett klasszikus szerzők ugyanakkor
azért is fontosak, mert a hetvenes évek végétől kibontakozó fogyasztáskutatási
vizsgálódások egyik alapgondolata az, hogy a fogyasztás a termeléstől részben
független univerzum. Ehhez a megközelítéshez ad muníciót a kulturális antropológia,
a kritikai kultúrakutatás és a legújabb társadalomtörténeti irodalom bizonyos
része, amennyiben a tárgyak és cselekedetek szimbolikus tartalmát, az anyagi
világhoz és a társadalmi szituációkhoz kötődő jelentések formálódását elemzi,
és a személyes és kollektív identitás jelentőségét hangsúlyozza a társadalomszerveződés
mechanizmusaiban. Röviden, a kulturális folyamatok és gyakorlatok viszonylagos
autonómiáját vagy éppen meghatározó jelentőségét mutatják meg a gazdasági
és politikai viszonyok mellett vagy velük szemben. Ebben a megvilágításban
a fogyasztás társadalmi, politikai és kulturális gyakorlatok együttese,
amelyet valamilyen társadalmi étosz, értékrend vagy ideológia legitimál
és inspirál.
A közelmúlt fogyasztáskutatása tehát
sokféle diszciplínát mozgósított, rendelt egymás mellé, késztetett tudományközi
határokat átlépő vizsgálódásokra. Számos kortárs szerző szerint (például
Agnew 1993; Bocock 1993) a fogyasztói társadalom kialakulásának társadalmi
és morális következményeit vizsgálva az 1970-es és 1980-as években előtérbe
került egyfajta “méltányos álláspont”. A “méltányos érdeklődés” diskurzusaival
egy időben azonban rögtön életbe lépett a megértéssel szembeni kételkedés,
vagyis a gyanú dekonstrukciójának dekonstrukciója. Ennek ellenére bátran
állíthatjuk, hogy az elmúlt két évtizedben a fogyasztásról szóló elméletek
árnyaltabbá váltak, az aggodalom udvariasabb kifejezésmódokat talált, és
újabb értelmezési dimenziók nyíltak meg a fogyasztás kutatásában.
Ez az írás olyan historiográfiai
irányzatok bemutatására vállalkozik, amelyek a fent jellemzett kultúraközpontú
megközelítés mellett kötelezték el magukat. A terebélyesedő fogyasztáskutató
irodalomból olyan munkákat és kritikákat emel ki, amelyek pregnáns példái
vagy ellenlábasai valamely karakteres értelmezésnek. Az elemzés kizárólag
az angolszász történettudományt tekinti át, amely a klasszikus fogyasztás-
és kapitalizmuselméletek megkérdőjelezése, a történettudomány posztstrukturalista
kritikája és egyéb - itt most nem elemzett - okok miatt meghatározó jelentőségű
a fogyasztás problémájának társadalomtörténeti elemzésében.
A fogyasztás csak a legutóbbi idők
óta kedvelt önálló kutatási téma a társadalom- és kultúrtörténet berkeiben.
Korábban a kapitalizmus, a piac, az áru- és pénzviszonyok, a kizsákmányolás,
a gazdagság, a modernitás vizsgálata, másrészt a család, a háztartás, a
mindennapi élet és a művészetek tanulmányozása foglalta magában a fogyasztás
formáinak kutatását. Ez utóbbi pályákon keresztül jutott el az angolszász
társadalom- és kultúrtörténet azokhoz a megközelítésekhez, amelyek közvetlenebb
érdeklődést mutattak a fogyasztás jelenségei iránt, és elkötelezetten igyekeztek
eligazodni a kultúra, a viselkedési szabályok és az emberi vágyak kapcsolatának
irodalmában. Azt mondhatjuk, hogy a fogyasztás közelmúltbéli értelmezése
az eszmetörténet, kultúraelmélet és társadalomtörténet intenzívebb kapcsolatára
épül, amely időnként magához engedi a gazdaságtörténet azon munkáit, amelyek
nem tartják maguktól értetődőknek a kereslet és kínálat közgazdaságtani
racionalitáson nyugvó törvényszerűségeit.
Az angol kapitalizmus klasszikus
modellje szerint a technikai fejlődés és az ipari manufaktúrák a korábbi
termelési struktúrákkal való radikális szakításhoz vezettek. E fejlődés
azután a fogyasztási cikkek soha nem látott bőségét eredményezte, és egy
második, immár fogyasztói forradalmat indított el; vagyis a fogyasztás
eredetét a kínálat bővülésében kell keresni. A közelmúlt gazdaságtörténeti
munkái (Schammas 1990, Thirsk 1978) azonban azt bizonyították, hogy kisebb
és lokális fogyasztási piacok már léteztek az ipari forradalom előtt is.
De a statisztikai tényeknél nyugtalanítóbbnak tűnt az a paradoxon, hogy
miként fogadta el az angol és a németalföldi puritanizmus a fokozatosan
bővülő és mind intenzívebbé váló fogyasztás és anyagi gyarapodás tényét.
Weber aszkézis-tétele csak csekély meggyőző erővel volt képes magyarázni
a fogyasztás legitimitását. A protestáns etika által diktált aszketikus
életvezetés bátorította az evilági, hivatás szerint végzett munkát, megengedte
a birtoklás természetes élvezetét, a profitesélyek latolgatását, és még
a munka jutalmául megszerzett gazdagságot is; de megvetette a hivalkodó
fogyasztás minden formáját (Weber 1982).
A weberi elmélet kritikája során
megfogant történeti magyarázat két típusát szokták megkülönböztetni (Agnew
1993: 23-24). Az egyik úgy érvel, hogy a nemzetközi kereskedelem és áruforgalom
hatására a feltörekvő polgárság egyszerre tulajdonított fontosságot a megtakarításnak
és a pénzköltésnek, egyszerre hódolt az aszkézis követelményeinek és a
hedonizmusnak (Mukerji 1983; Braudel 1985). A másik magyarázat egy adott
ország belső piacán sajátszerűen kibontakozó keresletben látja a fogyasztás
motorját (Thirsk 1978; McKendrick 1982). Bár ennél árnyaltabb tagolást
alkalmazunk majd, hozzátehetjük, hogy megjelölhető egy harmadik típus is,
amely aszkézis és pénzköltés kényes egyensúlyának morális és kulturális
legitimációját értelmezi egy adott ország kultúrájában (Schama 1987). A
weberi tézisek érvényességében kételkedők mindenesetre szakítottak azzal
a rejtett morális ítélettel is, amely szerint a fogyasztás térhódítása
eltérítette a polgárt a produktív termelőmunkán alapuló étosztól (Tierstein
1993).
Mind a weberi elméletben, mind annak
kritikájában megmutatkozik, hogy a fogyasztói társadalom eredetének problémája
természetszerűleg összekapcsolódik az emberi cselekedetek motivációinak
kutatásával. A kortárs történeti irodalomban a fogyasztás mögött keresendő
motivációkat vizsgáló elméletek négy axiómára támaszkodnak. Az első azt
mondja, hogy a fogyasztói vágyak olyan, az emberi nemre jellemző szükségletekből
táplálkoznak, amelyek minden társadalomban egyaránt fellelhetők. Ilyenfajta
érvelés tiszta formában ritkán fordul elő. A második axióma Veblen társadalomfilozófiai
tételeit tükrözve a másokkal való versengésben látja az emberi vágyak forrását.
Noha a történészek általában önálló teóriaként kezelik a vebleni gondolatot,
tulajdonképpen az első axióma egy speciális változatával állunk szemben,
amely a versengést az emberi lényeg részének tekinti. A harmadik axióma
az uralkodó normák, értékrend, étosz által megformált emberi motivációkat
hirdeti, ennek klasszikus formája a weberi elmélet. A negyedik szerint
pedig tudatos kínálatnövelő erők alakítják a fogyasztási vágyakat - ez
a tétel a Frankfurti Iskola és számos marxista megközelítés sajátja. Mint
majd látni fogjuk, ezek az axiómák általában valamilyen kombinációban jelennek
meg a történeti munkák érvkészletében.
Az elmúlt két évtizedben ismertté
vált új megközelítések szakítani szeretnének bizonyos értelmezési tradíciókkal
és módszerekkel, elfogadott társadalomelméleti alapvetésekkel és morális
meggyőződésekkel. Az elszakadás, továbblépés vágya azonban adott keretek
között értendő. A fogyasztáskutatás fellendülésével nagyjából egyidős,
legújabb történetfilozófiai kritika kíméletlenül bírálja az értékmentesség
és objektivitás doktrínáját, de gyakran még a hermeneutikai megértés lehetőségét
is kétségbe vonja. Bár a pozitivizmus már nem feltétlenül kötelező, a társadalom-
és kultúrtörténet művelői még mindig hisznek az érték- és érdekmentes tudomány
lehetőségében, a körültekintő módszerrel feltárt igazságokban. A narratív
igazság Hayden White által kimunkált teóriája és a transzferencialitás
La Capra által elemzett problémája felhívta a figyelmet arra, hogy a történész
a múlt jelenségeit jelentésekkel ruházza fel, és különféle fogalmakba szorítja
be; majd jelentőségük szerint csoportosítva és meghatározott időrendbe
foglalva őket történeteket, igazságokat konstruál (White 1981; La Capra
1985). A magyarázatok teremtik meg a történeti idő folyamatosságát, a biztonságosan
felfogható kapcsolatot múlt és jelen között.3
Ezek a gondolatok egyelőre nem bizonyultak
átütő erejűnek a társadalom- és kultúrtörténetben, noha vannak kivételek.
Egyes új irányzatok, például az új historicizmus, önreflexív módon próbálják
saját normáikat és kritikai álláspontjukat nyilvánossá tenni, mielőtt társadalomtörténeti
vizsgálódásokba bocsátkoznának (Greenblatt 1990). Tisztában vannak azzal,
hogy vizsgálódásaik rendszereket, egységeket, oksági kapcsolatokat létesítenek
ott, ahol a történész valószínűleg esetlegességek sorozatával áll szemben.
A de Certeau-féle komplex tudományos tevékenység egymás mellett gyakorol
történetfilozófiát, társadalomelméletet és kultúrtörténetet, egyszerre
próbál meg szétszedni hagyományokat, és valamit újraépíteni a helyükön
(de Certeau 1984, 1988). Az angolszász társadalom- és kultúrtörténeti irodalom
nagy része azonban óvatosabban keresi a haszontalan tradícióktól való elszakadás
lehetőségeit.
A közelmúltban három narratíva született a fogyasztói társadalom eredetéről. Ezek a történeti elemzés háromféle útját jelenítik meg. Az eltérés több ponton is megragadható, közülük számunkra az alkalmazott kultúrakoncepció és a vállalt vagy megkérdőjelezett társadalomelméleti tradíció lesz a fontos. Mindhárom megközelítéssel kapcsolatban megállapítható viszont, hogy olvasóik - egyetértők és bírálók egyaránt - valamilyen szempontból eredetinek tartják őket.
Az elmúlt másfél évtized kritikus
olvasói szerint McKendrick, Brewer és Plumb The Birth of a Consumer
Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England című munkája
mérföldkőnek bizonyult a fogyasztás társadalomtörténeti kutatásában annak
ellenére, hogy nagyobb az elégedetlenkedő bírálók száma, mint a lelkes
egyetértőké. McKendrick és szerzőtársai azt állítják, hogy a 18. század
angol társadalma fogyasztói forradalmat élt át; az egy főre eső fogyasztás
ugrásszerűen megnőtt az arisztokrácián kívüli társadalmi rétegekben is.
“... [a] 18. század második fele a szerzés és költés olyan lüktetésének,...
a termelési és értékesítési technikák olyan robbanásszerű fejlődésének
lett szemtanúja, melynek következtében a társadalom különféle rétegei korábban
nem látott mértékben élvezhették a vásárlás örömeit...” (McKendrick,
Brewer, Plumb 1982: 9). A könyv leszögezi, hogy megkezdődött valaminek
a fejlődése, amit a fogyasztói társadalom fogalmával lehet megragadni,
megjelölte az időpontot és a helyet a történelemben, és kidolgozta e fejlődés
okainak magyarázatát. A magyarázat azt a kérdést próbálja megválaszolni,
hogy milyen erők formálták az állandóan bővülő és újratermelődő fogyasztói
vágyakat. A műről elismerően nyilatkozók kiemelik, hogy McKendrick és szerzőtársai
példás munkát végeztek annak bemutatásában, hogyan hatott a kereslet növekedése
a piaci viszonyok fejlődésére. A szerzők összekötötték a fogyasztási javakkal
kapcsolatos vágyak születését az önmegvalósítás polgári értékeivel, s így
a polgári értékek természetes folyományának tekintették a fogyasztás kultúráját.
Megközelítésük aláásta a termelés és fogyasztás dichotómiáját sugalló magyarázatok
érvényességét, a termelő és fogyasztó polgár identitásának kettősségét
(Tierstein 1993: 121-126).
A) A bírálók egyik csoportja,
amely nem kételkedik történelmi trend, ok-okozati viszonyok kijelölésének
lehetőségében, azt firtatja, hogy volt-e valójában fogyasztói forradalom,
és ha igen, vajon akkor következett-e be, amikor a könyv szerzői állítják,
végül pedig igazolhatók-e McKendrickék érvei a megnövekedett fogyasztási
kedv okairól.
A gazdaságtörténet újabb, árnyalt
módszereit alkalmazó történészek szerint a statisztikák segítségével igen
nehéz lenne bizonyítani a fogyasztói forradalom megtörténtét. Az egy főre
eső reálbérek ugyanis nem növekedtek a 17. század végi és 18. század eleji
Angliában, bár a háztartások relatív vásárlóereje határozottan bővült.
A vásárlóerő növekedését elvileg a női és a gyermekmunkának a családi jövedelemtermelésbe
való intenzív bevonása segíthette, ez viszont már egy évszázaddal előbb
megkezdődött. A háztartások életvitelében, a nemek közötti munkamegosztásban
történt változások valóban átrendezték a család vásárlóerejét és hajlandóságait,
de nem forradalmi módon, és nem akkor, amikor McKendrickék állítják (Jan
de Vries 1993). Más gazdaságtörténészek úgy vélik, hogy azok a jelenségek,
amelyek a tömeges fogyasztás elengedhetetlen feltételeit jelentették, vagyis
a csökkenő árak, a bérmunka növekvő aránya, a hitelre történő vásárlás,
már mind ismertek és elterjedtek voltak a 17. század végén is. A fogyasztást
szolgáló intézmények és kulturális gyakorlatok változásában kell tehát
keresnünk a fogyasztás tömegessé válásának okát: így például a kereskedők
és vásárlók vizuális kultúrájának fejlődésében (design, katalógusok, hirdetések
stb.) (Styles 1993). Ezek a gazdaságtörténészek azonban sokkal pallérozottabbak
a kritika gyakorlásában, mint az alternatív magyarázatok argumentálásában.
Megint más bírálók szerint a fogyasztás
kiteljesedése, forradalma nem is a 18. század elejére tehető, hanem például
a reneszánsz városállamok virágkorára vagy a Németalföldi Köztársaság 17.
századi fejlődésének idejére. Végül vannak, akik szerint a fogyasztás forradalmáról
csak a tömegfogyasztás megjelenésének értelmében beszélhetünk, amely viszont
egyértelműen 20. századi fejlemény (Brewer és Porter 1993).
Chandra Mukerji From Graven Images:
Patterns of Modern Materialism című műve 1983-ban, egy évvel McKendrickék
munkájának megjelenése után látott napvilágot. Mukerji szerint a fogyasztói
társadalom kialakulásának kutatásához valójában a 15. és 16. századig kell
visszamennünk, és azokat a jelenségeket kell megvizsgálnunk, amelyek egyrészt
elindítói, másrészt termékei voltak a reneszánsznak. A nemzetközi kereskedelem
korábban soha nem látott kitágulásával megnőtt az anyagi javak gazdagsága,
láthatósága, forgalma az európai társadalmak életében. Az anyagi gyarapodással
együtt megváltoztak a tárgyak használatával kapcsolatos szokások - közöttük
is az a legfontosabb, hogy mozgásba lendült a divat intézménye, amely átvette
az öltözködési kánon szerepét. A tárgyak elterjedése és beáramlása nemcsak
az élet különféle tereit alakította át, hanem az emberek gondolkodását
is. A modern materializmus így egy viszonylagos autonómiával rendelkező
erővé nőtte ki magát, amely a fogyasztási kedv növekedésének forrását adta
és irányát is megszabta. Mukerji szerint tehát nemcsak az emberi gondolatok
válhatnak társadalomformáló erővé, hanem a tárgyak is szert tehetnek az
emberi gondolkodást alakító képességre.4
A materializmus korai formája olyan
anyagi sokszínűséget teremtett, amely elementáris hatást gyakorolt a vásárlók
fantáziájára és a kereskedők eladási módszereire - érvel Mukerji. A kereskedők
olyan figyelemfelkeltő és meggyőzési technikákat alkalmaztak, amelyek vásárlásra
késztették a vevőket, akik pedig választásaikkal informálták a kereskedőket
arról, hogy mely tárgyak értékesek és fontosak számukra. Vagyis a termelés
és a fogyasztás egyaránt hozzájárult a fogyasztás legitimációjához szükséges
értékek megteremtéséhez (Mukerji 1993: 2-16). A korai materializmus gondolata
fontos érvnek látszik, de Mukerji antropológiai magyarázata meglehetősen
hézagos a tekintetben, hogy milyen jelentéseket tulajdonítanak az emberek
a tárgyaknak, illetve hogyan befolyásolják a tárgyak az emberek gondolkodását.
A materializmus kulcsfontosságú a magyarázatban, mégsem rajzolódik ki világosan,
hogy a szerző tárgyközpontúságot, anyagiasságot, anyagelvűséget vagy valami
mást ért-e rajta. Egy tág értelemben vett materializálódásról beszélhetünk-e
vajon, amelyben a tárgyak használatának jelentősége nem csak az élvezetek
növekedésében mutatkozik meg, hanem az emberek közötti kommunikáció megváltozásában
is? Nem tudjuk tehát, milyen is az a materializmus, amely elhozza a fogyasztás
forradalmát.
Mukerji szerint téves az az elképzelés
is, amelyet Lawrence Stone képvisel, és amely a fényűző fogyasztás megjelenését
az ellenreformáció és a nyomában előrenyomuló katolicizmus kulturális és
gazdasági hozadékának tekintette (Stone 1973). Történeti elemzések bizonyítják,
hogy a feltörekvő polgárságnak semmit sem kellett elfojtania fogyasztási
vágyaiból a protestáns etika és a szigorúan tevékeny e világi életvezetés
érdekében. Vagyis az anyagi felhalmozás két fajtája nem áll diametrikusan
szemben egymással - állítja Mukerji. Nagyon sokféle fogyasztási cikk megvásárlása
olyan beruházás volt tudniillik, amely egyszerre szolgált élvezeti és felhalmozási
célokat (lakóház, értékes kép stb.), és jól megfért a protestáns etikának
az anyagi javakkal szemben tanúsított szigorúan tartózkodó álláspontjával.
Bár Mukerji elsősorban a weberi és a stone-i interpretációt bírálta, érvei
a McKendrick-féle értelmezést is megkérdőjelezik: nem lát ugyanis fogyasztói
forradalmat a 18. században.
Grant McCracken, a történeti irodalomban
igen járatos antropológus szerint egy fogyasztói forradalom nem rekonstruálható,
de tetten érhetők kisebb fellendülések a fogyasztás elterjedésében. Ezek
együttesen gyakoroltak hatást a társadalmi interakciókra és az egyéni motivációkra,
amelyek továbbnövelték a fogyasztási vágyakat. Az első epizód a 16. század
végére tehető, amikor Erzsébet uralkodása alatt az angol királyi ház a
fényűző fogyasztáson keresztül, szimbolikus eszközökkel kommunikálta politikai
üzeneteit. A nemesség is átvette ezt a szokást társadalmi státusza és rangja
megjelenítésére. A második epizód nagyjából megfelel a McKendrick és szerzőtársai
által lefestett 18. századi angliai fogyasztási fellendülésnek - ezzel
kapcsolatban McCracken a bírált munka érvei mellé felsorakoztatja Campbell
modern hedonizmusról szóló elméletét is (lásd alább). Az így kiegészült
történet már meggyőzően mutatja be, hogyan változott meg a személyiség
definíciója a 18. század Angliájában, és hogyan változott ezzel összefüggésben
a legitim emberi vágyak koncepciója. A 19. század egésze jelenti a harmadik
epizódot, amikor a fogyasztás folyamatosan alakult a mindennapi élet szervező
elvévé, sőt olyan képzeletvilágot teremtett, amely nemcsak megjelenítette
a polgári aspirációkat, hanem kárpótlást nyújtott a modernizáció lelki
és morális kényelmetlenségeiért is (McCracken 1990: 10-28).
Azok az eszmetörténeti érvek sem
kerülhették el a bírálatot, amelyekkel McKendrick és társai alátámasztani
szándékozták azt a gondolatot, hogy miért éppen a 18. században következett
be a fogyasztói forradalom. McKendrick segítségül hívja Appleby-t, aki
szerint a 17. század végére felerősödtek azok a hangok, amelyek a növekvő
fogyasztás hasznos és kívánatos következményeire hívták fel a figyelmet.
A Mandeville-féle gondolat, amely a magánbűnöket nemcsak elnézi, hanem
a közjó érdekében egyenesen szükségesnek is tartja, előkészítette az utat
a skót felvilágosodás számára. A skót gondolkodók jelentős szerepet vállaltak
annak képviseletében, hogy az emberi életkilátásokat nem lehet többé pusztán
a létfenntartás szükségleteinek szemszögéből nézni, és hogy a gazdagság
nem vezet feltétlenül erkölcsi romláshoz. Bár ezek a tételek még nagy ellenállást
váltottak ki a korabeli angol társadalomkritikusok nagy részéből, McKendrick
szerint áttételes módon előkészítették a talajt a fogyasztói forradalom
számára, hisz szembeszálltak a konvencionális meggyőződéssel. Az angol
felvilágosodás ugyanis az erkölcsi romlásból következő politikai zsarnokságtól
félt, de igazából nem vetette meg azokat a városi örömöket, amelyeket a
kereskedelem és a növekvő javak kínáltak. A köznyelvben megjelent a komfort
szó, amelynek tartalma valahol félúton van az elemi szükséglet és a luxus
között. A 18. század óta az angolszász világban mindenképpen legitimitást
nyert egy sajátos típusú fogyasztás: nevezetesen az, ami a tisztes családi
élethez kapcsolódott. A családi élet szentimentalizálása a fogyasztás ellenőrizhető
és biztonságos útját kövezte ki (Appleby 1993).
Colin Campbell szerint azonban be
kell látnunk, hogy a fényűző és mértéktelen fogyasztás hasznos társadalmi
következményeiről szóló politikai gazdaságtani érvek nem jelentették a
magukat Arisztotelész óta rendületlenül tartó morális aggodalmak morális
tartalmú ellentételezését. Más szóval, a fogyasztás társadalmi következményeinek
tudomásul vétele nem azonos a morális legitimációval. A fenti érvelés tehét
nem elégséges egy eszmetörténeti kontextus és egy társadalmi változás kapcsolatának
igazolására. A campbelli kritikával szemben azonban felvethető, hogy nem
elégséges legitimáció-e, ha az emberi vágyakat adottnak tételezik, és megengedhetőnek
tartják, hogy az emberek jó lelkiismerettel kövessék őket.
B) Más bírálatok szerint
a megnövekedett fogyasztói hajlandóság mögött megbúvó emberi motivációk
változásának magyarázata áll gyenge lábakon McKendrickék munkájában.
McKendrick szerint már az ipari
forradalom hátterében is “a megnövekedett fogyasztói hajlandóságot”
kell keresnünk, tehát a szükségletek megnövekedése idézte elő a termelés
forradalmát. McKendrick az univerzális és “látens szerzésvágy felszabadításáról”
beszél, vagyis arról, hogy az emberi szükségletek már azt megelőzően léteznek,
mielőtt a termékek iránti keresletben konkrétan megnyilvánulnának (McKendrick
1982: 35, 63). Ezzel az érvrendszerrel szemben az a legáltalánosabb ellenvetés,
hogy nem ad kielégítő magyarázatot az emberi vágyak sokrétűségére és változékonyságára,
valamint a fogyasztási szokások sokszínűségére a különféle társadalmakban
(Campbell 1987: 17-35; magyarra fordítva lásd e szám 99-115. oldalán).
McKendrick és társai szemében a
fogyasztás ugyanúgy jellemzi a korai modern kor emberét, mint a modern
korét; következésképpen ugyanazon emberi vágyak mozgatják mindkét korszak
fogyasztóját. A forradalom szó azt jelzi, hogy a vágyak kielégítésére szolgáló
eszközök és gyakorlatok sokasodtak meg, váltak tömegessé a 18. században.
McKendrickék szerint olyan kereskedelmi technikák váltak elterjedtté ebben
a korban, amelyek korábban legfeljebb elvétve léteztek, és amelyek hatására
a versengési vágy fokozottabb fogyasztási kedvben teljesedett ki. Azokról
a tudatos kereskedői fogásokról (reklám, kirakat stb.) van szó, amelyek
az elmúlt kétszáz évben rendületlenül manipulálják a fogyasztó vágyait
és döntéseit. De vajon nem akarták-e a kereskedők mindig is vásárlásra
serkenteni a vevőket? A passzív fogyasztói akarat gondolatát pedig megcáfolja
az a felismerés, hogy nincs garantált üzenetközvetítő mechanizmus kereskedők
és fogyasztók között, valamint hogy az üzenet eljuttatása még nem azonos
az emberi igények megkonstruálásával.
A lappangó szerzésvágy koncepcióját
McKendrick kiegészíti a társadalmi versengés és az utánzó divatkövetés
vebleni modelljével. Úgy véli, az angol társadalom nyitottsága kedvezett
a Veblen által szellemesen-ingerülten ecsetelt társadalmi versengésnek.
E versengés egyik legfontosabb megnyilvánulása a középosztály fáradhatatlan
igyekvése volt az arisztokrácia fogyasztási szokásainak utánzására, átvételére.
Ezért a 18. század a divat eladdig példátlan gyorsasággal történő változását
hozta meg. Társadalomtörténeti munkák bizonyítják azonban, hogy a 18. században
az angol társadalom különféle rétegei nagyon eltérő fogyasztási szokásokkal
rendelkeztek, amelyek nem mindig fedték le a jövedelembéli különbségeket,
más szóval, az egyes társadalmi rétegek motivációi túlmutattak a Veblen
által tárgyalt és oly hatásosan kigúnyolt primér utánzási és utolérési
vágyon. Veblen meglehetősen leegyszerűsíti a fogyasztás elméletét, amikor
azt állítja, hogy minden társadalmi réteg a felette állót kívánja utolérni,
és ennek eszköze a fogyasztás bővítése. A versengés terminus említése McKendrickék
könyvében minden komoly bírálót arra sarkall, hogy elverje a port Veblen
szellemes, magával ragadó, ámde felszínes elméletén, egyszersmind azonban
nagyobb jelentőséget is tulajdonítanak Veblen gondolatainak, mint amekkorát
McKendrickék valóban vállalnak (Campbell 1987: 49-57; magyar fordítását
lásd e szám 117-137. oldalán). Maga McKendrick azonban világossá teszi,
hogy az utánzási, utolérési vágy nem kizárólag a 18. század jellemzője;
így tehát működniük kellett más erőknek is, amelyek különösen intenzívvé
tették a fogyasztásban kibontakozó versengést.
A fogyasztói forradalom McKendrick-féle
magyarázatában felbukkanó egyes elemek (fogyasztási hajlandóság, kereskedelmi
technikák, divat) kritikáján túl bírálat tárgya lett a közöttük lévő kapcsolat
értelmezése is. Campbell olvasatában a magyarázat tautologikus. A megnövekedett
fogyasztási kedvet a versengés motiválja, és a kereskedelmi technikák erősítik;
e megnövekedett fogyasztási kedv gyorsítja a divat változását, ami tovább
ösztökéli a versengést. Ez a kör mindazonáltal nem tűnik tautologikusnak,
legfeljebb elégtelennek: McKendrick ugyanis alapjában véve mégis a vebleni
versengésből eredőnek vagy önmagából táplálkozónak tekinti a fogyasztási
kedvet. Agnew árnyaltabb értelmezésében McKendrickék - Braudel nyomán -
azt állítják, hogy a nyugati világ történetében mindig jelen van a fogyasztásra
való hajlandóság, melyet az aktuális történeti konstellációnak csak mozgásba
kell hoznia. Ezt történt meg a 18. század Angliájában a növekvő bérek,
a társadalmi mobilitás lehetősége, a polgárság versenyszelleme és a kereskedelemben
kirakatként működő nagyvárosok együttes hatására. Csak kellett egy lendítő
erő, egy karmester eme konstellációba: a rafinált kereskedő, aki a vevő
vágyaiból rábeszéléssel valós keresletet csinál. Sőt, nem csak keresletet,
hanem állandóan kihunyó, majd újraéledő vágyakat (Agnew 1993).
C) McKendrick gondolatmenetének
egyes bírálói alapvető elméleti problémát látnak a fogyasztói társadalom
gondolatában, illetve annak kiterjesztésében a 18. századra.
Tény, hogy McKendrick és társai
a jelen forrásait keresik a múltban: szerintük a 18. század csíráiban már
hordozta azt a modern fogyasztói világot, amelyet napjainkban tapasztalhatunk.
Egy kurrens történetfilozófiai munkákra hivatkozó bíráló, Mark Poster szerint
ez a gondolat egyszerű dedukcióval próbál a mából kiindulva egy egyenes
vonalú, modellszerű történeti trendet leírni. A “születés” metaforát
annak leírására használják a szerzők, hogy valami létrejött, aminek “az
emberek tömege vált szemtanújává” , így létét többé nem lehet tagadni.
McKendrick a korabeli megfigyelőket idézve állítja, hogy valami korábban
nem látott dolog volt készülődőben, noha a fogyasztói társadalom kategóriát
még jó ideig nem használták. Poster úgy véli, hogy a születés metafora
használata önmagában, a fogyasztói társadalom elmélete nélkül hitelesíti
a ma ismeretes fogyasztói társadalom kialakulásának történetét. A fogyasztás
tömegessé válása és a fogyasztói társadalom koncepciója ily módon összecsúszik.
McKendrickék nem veszik észre, hogy a jelenből, amely - mint tudjuk - a
fogyasztói társadalom közhelyeiben látja a világot, látszik a múlt egy
részlete éppen forradalomnak (Poster 1992).
Poster meglehetősen önállótlanul
és kritikátlanul kapaszkodik de Certaeu életművébe, de valós problémákat
vet fel McKendrickék könyvével kapcsolatban. De Certeau a historiográfia
további művelése reményében kritizálja a társadalomtörténet gyakorlatát.
Röviden összefoglalva: a posztstrukturalista kritika általában tagadja
az idősíkok között racionálisan mozgó, kontextuális elemzés és textuális
szerkesztés legitimitását, vagyis a modern történettudomány episztemológiáját.
De Certeau azoktól az intézményes keretektől akar elszakadni, amelyek ezt
az episztemológiát legitimálják. Ha az elszakadás sikeres, a történész
a múltba visszalépve immár megtarthatja annak ambivalens, többértelmű természetét,
hisz a narratívának nem kell bizonyítania, hogy nem narratíva. A történészek
által elmesélt narratívák realitáseffektust teremtenek, nem fikciót - állítja
de Certeau. Poster ugyan nem jut el ide, de a fenti érvekből két stratégia
következhet a fogyasztói forradalom kutatásában. Beszélhetünk fogyasztói
forradalomról, de tudnunk kell, hogy az milyen szemszögből látszik forradalomnak.
Vagy nem beszélhetünk forradalomról, csak különféle és esetlegesen összekapcsolódó
gyakorlatokról.
McKendrick és szerzőtársai tulajdonképpen
a liberális gazdaságtörténet pandanját teremtik meg, amennyiben a termelés
racionális bővítéséről szóló elméletével szembeállítják a fogyasztás racionális
bővítéséről szóló történetet. E történet azonban vékony, hiányzik belőle
a fogyasztói társadalom lényege, a vágyakkal rendelkező szubjektum elméleti
vizsgálata - figyelmeztet a fenti bírálat. Figyelmünkbe ajánlja viszont
a de Certeau-féle “taktika” gondolatát. De Certeau ugyanis nem a
racionálisan kalkuláló, szilárd önképpel rendelkező szubjektumban hisz,
hanem különféle gyakorlatokban, “taktikákban” , amelyek korlátozóak és/vagy
felszabadítóak lehetnek. A fogyasztás magyarázatának alapkategóriái a mindennapi
élet nemlineáris, szerteágazó, nem-látványos cselekedeteiből származnak:
az egyén pozícióinak változásából (de Certeau 1984). Kérdés azonban, hogy
a modern szubjektum univerzális elmélete mennyiben alkalmas a fogyasztói
társadalom történeti elemzésére. A múltban esetlegesen összekapcsolódó
gyakorlatok is csak olyan fogalmakkal ragadhatók meg, amelyek a történész
saját, jelenbeli világában gyökereznek.
Érdemes röviden áttekintenünk McKendrickék
egy olyan bírálójának munkáját, aki nem osztja a posztstrukturalista aggodalmakat
és meggyőződéseket. S bár a fogyasztás forradalmáról szóló alapgondolattal
egyetért, McKendrickék narratíváját elégtelennek és hiteltelennek találja.
A könyv címe tudatosan rímel Weber munkájának címére: The Romantic Ethic
and the Spirit of Modern Consumerism.
Campbell szerint célszerű megvizsgálni,
milyen kapcsolat alakult ki a protestáns etika és a fogyasztói forradalom
között. Arról az etikáról van szó, amely köztudottan elítélte a hivalkodást,
a fényűzést, a féktelen örömszerzést, és amely Weber szerint a racionális,
e világi és hivatásszerűen végzett vállalkozást morális szempontból legitimálta.
Campbell, aki vallásszociológusként kezdte a pályáját, kifejti, hogy a
protestantizmus két áramlatot rejtett: a kálvinizmust és a pietizmust,
melyeket már Weber is megkülönböztetett. A kálvinizmusban gyökerezik az
utilitarianizmus és a racionalizmus, a pietizmusban pedig a szentimentalizmus
és a romantika. Mindkettő mélységesen idealista etikai rendszer volt, és
látszólagos szembenállásuk ellenére egyszerre válhattak részévé az erényes
életet élő, termelő és fogyasztó polgár gondolkodásának. Az egymást látszólag
tagadó dimenziók nem vezettek meghasonlott személyiséghez és identitáshoz.
Mivel a protestáns etika mindvégig magában hordozta e kettősséget, nem
beszélhetünk arról, hogy a fogyasztás merész növekedésével párhuzamosan
erkölcsi tartalmú változás, átrendeződés ment volna végbe.
Az angliai puritanizmus vizsgálatának
mégis magyaráznia kell valahogy azt a meglepő tényt, hogy éppen a puritanizmus
védőbástyáját képező, kereskedőkből, kézművesekből és agrárvállalkozókból
lett a fogyasztói forradalom legaktívabb szereplője - állítja Campbell.
Jeles történészek próbálták már értelmezni e jelenséget, közöttük például
Lawrence Stone, akinek interpretációjában a középosztály folyamatos versenyfutásban
volt az arisztokráciával. A versenyfutás egyik fontos eszköze volt annak
bebizonyítása, hogy a középosztály bármikor képes a régi elit szórakozás-
és luxusorientált életmódját reprodukálni. E magyarázat azonban megfeledkezik
arról, hogy a feltörekvő angol középosztály megvetése az arisztokrácia
iránt mély vallási meggyőződésből táplálkozott. El tudjuk képzelni különben,
hogy nem egészen száz évvel az elkeseredett politikai és fegyveres harc
után Cromwell kerekfejűinek utódai sietve próbálják legádázabb ellenségüket
utánozni? - teszi fel a kérdést Campbell. Bár voltak olyan pillanatok,
amikor az arisztokrácia értékrendje mértékadó volt a polgárság számára,
nem kétséges, hogy a fogyasztói forradalom korára a középosztály vált a
társadalom ízlésformáló rétegévé. Nem az arisztokrácia utolérésének vágyában
kell tehát keresnünk a polgári fogyasztási étosz megerősödésének forrásait
(Campbell 1987: 32-33).
Campbell szerint fel kell tárni
azokat az átfogó kulturális változásokat, amelyek a fogyasztói forradalom
gerincét alkotó, feltörekvő polgárság különféle rétegeit mozgatták meg.
A középosztály élenjárt ugyanis az emberi élet fenntartásán túlmenő tevékenységek
rítusainak, szokásainak, tárgyi világának kialakításában. Már Plumb, McKendrick
szerzőtársa is felhívta a figyelmet arra, hogy a 18. és 19. század fordulóján
Angliában végbement egy kulturális átalakulás, amelynek része volt a szórakozás
formáinak megváltozása. A kialakuló kedvelt időtöltések közül a történészek,
érdekes módon, viszonylag kevés figyelmet szentelnek a regényolvasás elterjedésének
és általában, a rendszeresen olvasó közönség kialakulásának. A regényolvasás
elterjedése azt tükrözi, hogy megváltozott az emberi vágyak szerkezete
az angol polgári forradalmat követően. Jó oka van annak, hogy a regények
közül is mindenekelőtt a romantikus tárgyú regény vált a polgári olvasóközönség
kedvencévé. Campbell azt állítja, hogy a romantika teremtette meg az egyén
mítoszát; a romantikus egyén hordozta az önmagából kiinduló tapasztalat
örömét, alakította ki a vágyakozást mint folyamatos állapotot. Lawrence
Stone hívja fel a figyelmet a romantikus szerelem kialakulásának jelentőségére:
a (romantikus) szerelem először lett alapja a házasságnak a történelemben.
Az érzelmek kultusza, az örökké kielégítetlen és újratermelődő vágyak inspirálták
a fogyasztás bizonyos formáit, amelyek azután állandósították a soha be
nem teljesülő vágyakozást. Ilyen módon a romantika tekinthető a modern
hedonizmus közvetlen kulturális előzményének - érvel Campbell (Campbell
1987: 173-201).
Campbell emlékeztet arra is, hogy
a korlátlan vágyak, a “kielégíthetetlenség erotikája” nem volt ismeretlen
az emberiség számára a fogyasztói forradalom előtt sem. Elterjedt gyakorlatnak
számított bizonyos termékek szenvedélyes fogyasztása. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy a vágyak minden korban pontosan ugyanolyan intenzitással formálták
az emberek cselekedeteit; így különbséget kell tenni tradicionális és modern
hedonizmus között. Campbell szerint az érzelmek féken tartásából fakadó
kielégítetlenség és a fogyasztói vágyak állandó újratermelődése a modern
kor újdonsága. Az újratermelődés eredményeképpen a fogyasztási érdeklődés
tárgya is állandóan változik, és vég nélkül növekszik. A modern hedonizmus
tulajdonképpen a fogyasztó önmanipulációja, mert a vágyképek és álmok által
formált fogyasztói választás valósága nem hozhat megelégedést; így állandó
hiányérzetben folyik a vágy és a valóság közötti szakadatlan ide-oda mozgás.
Megszűnik a weberi dichotómia és sorrend az elhalasztott vágyak és a jövőben
történő üdvözülés között. Megmarad viszont a bensőséges és finom kapcsolat
az érzelmek felfedezése és elnyomása között a modern ember személyiségében.
Campbell - Veblenhez és Mary Douglashoz hasonlóan - felhívja a figyelmet
a tárgyak szimbolikus jelentésére, de számára ez a jelentés bensőséges,
személyes és rejtett. Az új fogyasztói társadalmat tehát az érzelmek által
irányított élvezetkeresés mozgatja (Campbell 1987: 202-227).
Campbell szerint tehát megtörtént
egy kulturális változás, s nyomában a fogyasztás kiteljesedése, de a magyarázatot
nem egy értékrend elavulásában kell keresnünk, hanem egy összetett kulturális
tradíció belső átrendeződésében. Campbell komplex vallás-, eszme- és társadalomtörténeti
érvrendszerét mindenki tisztelettel kezeli, még ha egy-egy szakterület
avatottabb képviselői találnak is lehetőséget elmarasztaló ítéletre. Az
bizonyos, hogy a nagy erudícióval megalkotott elmélet méltó súlyú ellenirata
lehet a weberi, vebleni teóriáknak. A könyv közvetlen kritikát gyakorol
a McKendrick-féle magyarázattal szemben is. Az erkölcsi kérdésekben semleges
megközelítés nem is ostorozza, és nem is dicséri a fogyasztói társadalom
emberének motivációit. Miután vitathatatlan rokonságot lát a mai és a kétszáz
évvel ezelőtti ember vágyai között, e történetben nemigen lehet történelmi
esetlegességről beszélni. Módszeréről szólva Campbell úgy érzi, hogyha
a helyes életről szóló irányelveket keressük az emberi cselekedetek motivációjában,
elkerülhetjük azt az elterjedt kritikai álláspontot, amely szerint a fogyasztói
társadalomban a fogyasztás öncélúvá válik, és nem vesz tudomást semmilyen
erkölcsi kívánalomról. Hisz a modern hedonizmus az érzelmek szigorú kontrollját,
egy ideális életnek és személyiségnek való megfelelés vágyát hordozza magában.
Simon Schama The Embarrassement
of the Riches című könyvének célkitűzései meghaladják a fogyasztás
szokásainak és kulturális környezetének vizsgálatát. Az angol és az amerikai
szellemi életben egyaránt jelen lévő, a kapitalizmus történetének titkait
kutató történész őszinte tisztelettel, majdhogynem lelkesedéssel végzi
a holland aranykor vizsgálatát. Arra kíváncsi, miben rejlik annak a sikeres
fejlődésnek a záloga, amelyet a holland társadalom a 17. században elért,
s mindez hogyan nyiltkozik meg kultúrájának különféle formáiban. A könyv,
amely a korabeli Európa leggazdagabb társadalmát vizsgálja, öt évvel McKendrickék
műve után jelent meg. Köszönetnyilvánításában Schama - más jeles angol
eszmetörténészek mellett - szellemi mesterei között emlegeti Sir John Plumb-ot,
McKendrick szerzőtársát.
Schama a kultúra fogalmát antropológiai
értelemben használja. Definícióját - saját bevallása szerint - a brit szociálantropológiától,
jelesül Mary Douglastől kölcsönözte, aki szerint “a kultúra különféle tudások
rendszerbe foglalt együttese” (Douglas 1978). Schama könyvének címe
viszont mintha szándékosan visszhangozná az antropológia amerikai tradícióját
fémjelző geertzi alapmunka címét: The Interpretation of Cultures (Geertz
1973). Megközelítésének is legalább annyi köze van az amerikai antropológus
interpretív elméletéhez, mint a brit antropológus strukturalista gyökereihez.
Schamának az a meggyőződése, hogy a holland protestáns család kulturális
reakciói nem különböztek más nemzetek polgári étoszától. Amennyiben mégis
beszélhetünk a holland társadalom sajátszerűségeiről, azok a durkheimi
kollektív tudatban keresendők - állítja. Ennek ismeretében nem meglepő
a durkheimi alapokon nyugvó brit szociálantropológia iránti tisztelete.
A kollektív tudat megragadására Schama inkább társadalmi szokásokat, mint
formális intézményeket vesz szemügyre. A szokásokat a kultúra különféle
formái, képi és szöveges megnyilvánulásai alapján rekonstruálja, értelmezi.
A kollektív tudat általában mereven értelmezett fogalma - szerencsére -
csak a bevezető fejezet kötelező teoretikus köreinek része. Schama ugyanis
avatott kézzel teremt kapcsolatot kultúra és szokások között, vagyis meghagyja
azt az értelmezési lehetőséget, hogy a kultúra nem közvetlen lenyomata
és iránytűje a társadalmi gyakorlatnak. Módszere viszont - saját értékelése
szerint - szégyentelenül eklektikus (Schama 1987: 3-11).
A rotterdami születésű, szókimondó
Mandeville szerint, aki részben még szemlélője, részben már reflexív elemzője
volt az aranykornak, a hollandok szívesen gondolják magukról azt, hogy
gazdagságukat elődeik szorgalmának és takarékosságának köszönhetik; ám
fegyelmezettségük inkább háborúkból és járványokból fakadó kényszer, mintsem
tudatos megfontolás eredménye. Inkább racionalitás, mint hitbuzgóság, inkább
a humanizmus, mint a kálvinizmus értékei azok, amelyek páratlan fejlődésüket
segítették. Schama sokban finomította a kortárs értékelő által alkotott
képet, de a holland aranykor magyarázatát ő is azzal kezdi, hogy az abszolutizmussal
és a természeti erőkkel való küzdelem és a küzdelmek gondosan ápolt emlékei
rendkívüli erőt adtak a civil erények, a közösségbe tartozás és a morális
hagyomány tudatának.
A veszélyben lévő közösség összetartó
erején túl, a 17. század kortárs megfigyelői között közhelynek számított
az is, hogy a hollandok a fényűzéssel szembeni legendás ellenállásuknak
köszönhetik a gazdagságukat. Schama azonban rávilágít a korabeli eszmei
és morális viták megosztottságára: míg a közgazdasági írók nagy része meggyőződéssel
hirdette, hogy a fejődés záloga a takarékosság, egy lelkes kisebbség azt
állította, hogy a fogyasztói vágyak megjelenése és érvényesülése nem összeegyeztethetetlen
a társadalom felemelkedésével. Azt is megtudhatjuk, hogy ugyanazon század
holland moralistái nem győztek panaszkodni az e világi örömök és pazarló
luxus republikánus értékeket romboló hatásairól. Úgy tűnt, hogy a tudós
és morális vitákkal szemben az általános közgondolkodás jóval kiegyensúlyozottabb
viszonyt teremt az egymással szembefutó értékek között (Schama 1987: 290-310).
Schama meggyőzően állítja, hogy
a pénzköltésből és a megtakarításokból kinövő gyarapodás nem egymást kizáró,
hanem egymást erősítő gazdasági fejlődési pályát teremtett Hollandiában.
Mind az üzletvezetés, mind a fogyasztás finom morális egyensúlyt tudott
teremteni a legparlagibb anyagi vágyak és a legemelkedettebb hitbéli követelmények
között. Az életvitelt vezérlő értékek és elvek azonban nem tisztán a protestáns
tanításokban gyökereztek; legalább ilyen fontos hatást gyakorolt a kálvinizmust
megelőző humanista gondolkodás, amely a materializmust nem megszüntetni
kívánta, hanem átitatni morális értékekkel. Mind az elit és írott kultúra,
mind a népi bölcsesség megpróbált bizonyos korlátokat emelni a kapitalizmus
és a szabad piac gyakorlása elé, és megpróbálta kijelölni az erényes kereskedelemhez
vezető utat.
Schama bemutatja, hogy a protestáns
egyház elég gyámoltalanul érvényesíthette szigorú dogmáit a gyakorlatban.
A társadalomról és a gazdaságról szóló tanításainak valójában csak kiegészítő
szerepe volt a világi intézmények működése mellett. Két fontos területen
segítette a világi intézményeket: az illegálisnak tekintett gazdasági tevékenységek
szankcionálásában és a holland polgárság védelmében a szabadpiaci kapitalizmussal
szemben. Az egyházi és a világi hatalom együttesen képes volt arra, hogy
biztosítsa egy ellentmondásos értékrend működését és érvényesülését, azaz
hogy összebékítse a szerzésvágy és az aszketizmus egymásnak szegülő követelményeit.
A világi hatalom szívesen fogadta az egyháznak azt a törekvését, hogy a
kapitalizmus nyereségorientáltságát korlátozó etikával szelídítse, az egyházi
hatalom pedig felismerte, hogyan használható a földi gazdagság Isten országának
megteremtéséhez és emelkedett céljai megvalósításához.
Schama leírásában a holland kapitalizmus
jól kiépített belső védettségi rendszerekre épült, vagyis jobban hasonlított
a középkori és reneszánszkori kapitalizmusra, mint egy piaci gazdasági
rendszerre. A nagy kockázat kerülése nemcsak praktikus megfontolás volt,
hanem egybevágott a visszafogottságot és fegyelmezettséget követelő hivatásetikával.
A holland kereskedelem nem az egyéni vállalkozások bonyolult egymásra hatásából
nőtt ki, hanem szorosan ellenőrzött engedélyezési rendszerek és privilégiumok
folyománya volt. Az egyház nem támadta a kialakult monopóliumokat, hisz
közös ellenséggel néztek szembe: a szabadon mozgó pénztőkével. A piac átláthatóvá
tétele érdekében a világi hatóságok ellenőrizték a csődeljárásokat, saját
bankok működtetésével kívántak elöl járni az üzleti mértékletességben.
A gazdaságban fontos szerepet betöltő tőzsde fenyegető erővel mutatta meg
a holland polgárságnak, hogy milyen törékeny az a piac, amelyet nem szabályoznak.
Schama úgy látja, hogy a holland kapitalizmus leglármásabb védelmezői is
inkább a kapitalizmus megzabolázására törekedtek, mintsem racionalizálására
(Schama 1987: 339-342).
Weber aszkézis-téziseivel szemben
Schama azt állítja, hogy a tizenhetedik századi holland polgárság fogyasztási
szokásai nem mutattak lényeges különbséget Velence, Antwerpen vagy London
polgárainak életviteléhez képest. A holland polgári fogyasztás csak a reneszánsz
és barokk udvari kultúra, valamint az itáliai típusú reprezentáció fényében
tűnhetett minden fényűzést nélkülözőnek. Semmi sem támasztja alá, hogy
a gazdagság utáni vágy, a testek és az épületek díszítésének szokása kevésbé
motiválta a holland polgárság bármely rétegét a kálvinista szentbeszédek
hatására. A szigorúságot és örömmegtagadást sugalló történelmi klisének
nemigen felelt meg a kontinensen páratlannak számító díszítő- és alkalmazott
művészetek hollandiai piaca. A korabeli üzleti leltárak, építési tervek,
engedélyezési dokumentumok is számot adnak a városi építészetben megmutatkozó,
e világi örömöket szolgáló helyek fontosságáról (üzletek, paloták, lakóházak,
kereskedelmi épületek). A kifelé valóban mértéktartó holland háztartások
belső berendezése aprólékos figyelemmel kezelte a részleteket; erről szólnak
a korabeli képi ábrázolások mellett az itáliai művészetek elemeit alkalmazó
lakberendezési kézikönyvek. Természetesen, szembeötlő különbségeket lehet
megfigyelni az ország különböző régiói között a ház és a lakás díszítésének
szokásaiban. Bár a díszítés mindenképpen túlnőtt a puritanizmus korlátain,
de nem vált törvényszerűen a hivalkodó gazdagság megnyilvánulási formájává.
Az ez idő tájt kibontakozó tulipánmánia komplex példája a korabeli holland
fogyasztási szokásoknak. Az importált luxus, mint könnyen reprodukálható
termék, az ízlés demokratizálódását hozta magával, bár mindvégig megmaradt
elegáns, extravagáns, díszítő kelléknek is (Schama 1987: 301-323).
A gazdagok azonban nem élhettek
zavartalan boldogságban bőségükkel - szűri le a következtetést Schama.
A gazdagság miatti lelki kényelmetlenség nem a reformációban gyökerezett.
Az antik és a korai keresztény, luxusellenes dogmákból is táplálkozó, észak-európai
humanizmusban kell keresnünk azt a fajta gondolkodásmódot, amely nem akart
visszavonulni az anyagi világ áldásaitól, hanem azokkal szembesülve kívánta
az emberi gyarlóságot kordában tartani. A nyereség tisztátalanságának percepciója
paradox módon intenzív költekezést szült. Ennek egyik formája volt a közösségi
és jótékonysági célokra történő adakozás. A jótékonyság, persze, részben
őszinte civil felelősségből fakadt, másrészt abból az aggodalomból, hogy
azt, aki nyereségre tesz szert, a társadalom önzőnek, pénzéhesnek láthatja,
végül a gazdagság miatti rosszérzésből - állítja Schama. Ugyanakkor a lelki
kényelmetlenség kompenzálására a holland polgár további nagyvonalú, személyes
élvezeteket nyújtó pénzköltésekbe is fogott. A többféle fogyasztási motiváció
gyakran összeolvadt ugyanabban a cselekedetben; a közkedvelt lottó intézményében
felfedezhető volt a közcélú adakozás önzetlen gesztusa és a nyerészkedés
primér vágya egyaránt (Schama 1987: 326-335).
Schama magyarázatában itt-ott felbukkan
az a gondolat, hogy a 17. századi holland polgár elsősorban citoyen volt,
és csak másodsorban volt homo oeconomicus; a civil felelősség határozta
meg vállalkozói döntéseit és fogyasztói választásait. A történész nem szentel
különösebb figyelmet annak, hogy a közösségi kötelmek és az önérdek kettőssége,
valamint a pénzköltés és a megtakarítás ellentéte egymással összefüggő,
de más tradíciókban gyökerező morális probléma. Interpretációjából mindenesetre
az látszik, hogy a holland polgári étosz a közösségi szerepvállalásban
és az egyéni szabadság gyakorlásában egyaránt szabályozta a megtakarítás
és pénzköltés egyensúlyát. A gazdagság azonban nem volt a közösség ellen
való támadás, a takarékosság viszont lehetett illegitim civil magatartás.
Campbelltől eltérően, Schama nem
szószólója annak a gondolatnak, hogy az, ami a tudományos és morális vitákban
elkülönülő irányzatokként mutatkozik, a polgári élet mindennapjaiban egy
rendszerbe szerveződő étosz lehet. Campbell szerint aszkézis és hedonizmus
kulturálisan valóban egymásnak ellenszegülő értékei jól megférnek a modern
polgári identitásban és életvezetési elvekben. Schama viszont azt a következtetést
szűri le a holland aranykor társadalmának elemzéséből, hogy az ellentétes
értékek közötti lavírozás, azok egymás mellett tartása, a szent
és a profán elvek közötti manőverezés a titka a polgári fejlődés sikerének.
Ebben a fejlődésben az egyéni öntudat nagyon is egymást sebző dimenziókra
tagolódik, különféle helyszínek, rítusok, intézmények legitimálják a fényűzést,
költekezést, pazarlást, és ellensúlyozzák az ezek miatt megjelenő rosszérzést,
kényelmetlenséget, bűntudatot. Nem is a protestáns etika irányzatai állnak
egymással szemben, hanem humanizmus és protestantizmus, egyház és világi
hatalom, északiak és déliek, pénztőkések és hagyományos vállalkozók, magánélet
és közélet dichotómiái szerveződnek bonyolult és egymást kiegyensúlyozó
rendszerekbe.
McKendrick és társai a fogyasztói
társadalom kialakulásának magyarázatában a kultúra minden fontos elemét
számba veszik különösebb integráló szándék nélkül. A fogyasztói motivációk
belső vágyak, erkölcsök és külső befolyásoló erők közös eredője - vallják.
A fogyasztói társadalommal szemben nincs erkölcsi fenntartásuk, legalábbis
nem teszik nyilvánvalóvá. McKendrickék módszere a kontextuális elemzés,
amely egyfajta komplexitásra törekszik. A minden jelentős mozzanatot feltérképező
stratégia azonban sebezhetővé teszi a művet a kritikusok előtt: minden
egyes elemzési réteg viszonylag könnyen bírálható. Társadalomtudományi
utóéletében bírálók és méltatók egyaránt otthagyandó mérföldkőnek tekintik
a könyvet.
Campbell könyvének bevallott szándéka
Weber téziseinek elméleti és történeti cáfolata. A kultúra értelmezésében
mindazonáltal Webert követi, amennyiben értékek és normák alakulásával
magyaráz társadalmi gyakorlatokat, történelmi változásokat. Kapitalizmusmagyarázata
viszont lényeges elmozdulásokat tartalmaz: a társadalmi étosz - amely egymáshoz
harmonikusan illeszkedő motivációkat ébreszt - ellentétes értékekre is
épülhet. Campbell értékelése hűvösen emelkedett, és elhatárolódik az erkölcsi
meggyengülést feltételező fogyasztáskritikától. Olvasói nemcsak történeti
magyarázatként, hanem fogyasztáselméleti munkaként forgatják művét, amelyet
csak vele azonos súlyú elméletekkel lehet bírálatok kereszttüzébe állítani.
A Schama-féle elemzés a kultúra
legszofisztikáltabb értelmezését adja. Így ellentétes értékrendeknek megfelelő
emberi motivációkat és társadalmi intézményeket érzékel, amelyek együttes
hatása alakít ki újra meg újra megkérdőjelezett, de hosszabb távon elfogadott
cselekvési pályákat. Ez a kultúraértelmezés valószínűleg modell lesz sokak
számára. A történelem ok-okozati viszonyokon alapuló, de partikuláris és
olykor esetleges természetű lényegét totális társadalmi tényekben értelmezi,
mint amilyen például egy adott ország kultúrája. A fogyasztói társadalom
korai formájával szemben “méltányosan megértő” álláspontra helyezkedik.
Míg az eddig bemutatott munkák a
fogyasztás történeti gyökereit, a fogyasztói társadalom előzményeit kutatták
az európai kontinensen, az amerikai társadalom- és kultúrtörténet egy jelentős
vonulata az amerikai fogyasztói társadalom fejlődését kívánja értelmezni.
Azét a társadalomét, amelyet az európai közgondolkodás a szilárd individualizmuson
alapuló, prosperáló piacgazdaság és liberális demokrácia mintaállamaként
ismer. Az amerikai társadalom- és kultúrtörténet a korábban vizsgált művek
tárgyához képest egy későbbi és ennélfogva más tartalmú változást akar
megragadni: a tömeges fogyasztás átalakulását a fogyasztás társadalmává.
A tengerentúli vállalkozások ennek ellenére rokonságot mutatnak azokkal
a munkákkal, amelyek a megnövekedett fogyasztói kedv okait vizsgálják a
18. századi Angliában. Így például az érzelmek ellenőrzése és a modern
hedonizmus campbelli elmélete nem áll nagyon messze attól a narratívától,
melyet az amerikai történészek vetettek papírra az amerikai fogyasztói
társadalom morális és kulturális alapjairól. A modern amerikai fogyasztási
kultúrát a fegyelmezés és vágyakozás dialektikája jellemzi (Agnew 1983,
1993). Míg Campbell történetében az önmegtartóztatás és az örömök legitimitása
együtt érvényesül a vizsgált kultúrában, amerikai kollégái régi értékek
és új vágyak ellentmondásairól beszélnek, és többé-kevésbé egyetértenek
abban, hogy a századfordulón végbement változás során a termelés étoszát
fölváltotta a fogyasztás étosza.
A vizsgált amerikai történeti irányzat
egyik példaértékű terméke a Richard Fox és Jackson Lears szerkesztette
The Culture of Consumption című tanulmánykötet. Érdemes tudni, hogy
az irányzat kulcsfigurája, Jackson Lears, még a szóban forgó kötet előtt
megírta monográfiáját a századforduló antimodern szellemi kísérleteiről.
A monográfia fogadtatásából ítélve Lears a századforduló amerikai kultúrájának
avatott ismerője. A kötet bevezetőjében és kulcstanulmányában - korábbi
meglátásaira is építve - megállapítja, hogy a 19. század végén a relatív
jólét és biztonság az autentikus élmények hiányát, a súlytalanság érzetét
hozta az amerikai polgárságnak. Emellett eleven maradt a piac intézményeitől
és a bizonytalanságtól való félelem is. A jog növekvő racionalitása és
a piac kiszámíthatalan vibrálása külön-külön is nyomasztó élménynek bizonyult,
hát még egymással való szembenállásuk! A papírpénz - a gazdasági félelmeken
túl - az alak nélküli identitás, a forma nélküli ember rémét jelenítette
meg. A modernizáció drámájának egyik fontos történése a kontinens hallatlanul
gyors urbanizációja. Az urbanizációban megjelenő kozmopolita kultúra behatolt
a kisközösségekbe is. A protestáns etika a modernitás kihívásai következtében
szekularizálódott, átadta a helyét a személyes öntudat, az individualizmus
sajátos koncepciójának - vázolja fel a változások láncolatát Lears (Lears
1981, 1983).
A morális és kognitív válaszok,
többek között, visszatérést sürgettek a természetbe és az őszinteségbe,
azaz a múlt elképzelt világaiba. A háztartás szentsége és kultusza egyebek
között a menekvés és a bizonyosság megragadásának a lehetőségét adta. Az
otthon szentimentalizmusa az egyszerű emberi kapcsolatokban való megkapaszkodást
és a személyesség bizonyosságának visszanyerését ígérte. Lears, Agnew és
mások is dokumentálják, hogy a tradicionális protestantizmus és a represszív
moralitás meggyengülése magával hozta a világban való tájékozódáshoz szükséges
fogódzók elvesztését. A természet és az otthon - amúgy az amerikai kultúrában
mélyen gyökerező - témái csak részleges vigasztaló és megtartó erőt szolgáltattak
a megzavarodott polgároknak. Ezért a múlt század utolsó harmadában új orientáló
értékekre, útmutatásokra volt szükség. Ebben a megújulásra áhítozó elbizonytalanodásban
bontakozik ki a terapeutikus étosz, amely újjáélesztette az észak-keleti
polgárság uralkodó értékeit a piac modern intézményei segítségével (Fox
és Lears 1983).
A protestáns etika és a hiányában
kivirágzó különféle vágyálmok, miszticizmusok versengése az érzelmek embere
ideáljának megjelenését hozta - folytatja az érvelést Lears. A személyes
önmegvalósítás lehetősége - az autentikusság hiányában - a széttöredezettség,
üresség érzetét teremtette, s paradox módon az autonóm személyiség elvesztésével
fenyegetett. A terapeutikus étosz a lélek ápolását ajánlotta különféle
eszközökkel: mesterséges öntudatnövelő stratégiákkal és a fogyasztással.
Az előbbiért a tudomány, az utóbbiért a piac lett a felelős. Mindkettő
a maga eszközeivel és egymással együttműködve kínált megoldást az elveszettségre,
az intenzív élmények hiányára. Egyszerre ajánlották az archaikus pásztori
békét és a technológia vívmányait, valamint a gyermeki ártatlanságot és
a polgári érettséget a súlytalanság lelki állapotában szenvedők figyelmébe.
Az autonóm személyiség helyébe a személyes vonzalommal és mások megnyerésének
képességével rendelkező egyén képe került (Lears 1983). Ez az étosz a fogyasztás
során elérhető és használható tárgyak segítségével javasolta a vágyott
lelki békét és morális harmóniát megteremteni. A fogyasztás e racionalizált
világban az exotikus, a játékos, a teátrális világban tett kaland lehetőségét
is kínálta. A fogyasztás, a szükségletek mesterséges formálása az étosz
fenntartásának és folyamatos újratermelésének is alapvető eszköze lett.
A fogyasztás serkentését célzó reklám üdvözölte és egyben korlátozandónak
ítélte az egyéni hedonizmust. A reklám feltörésével a megállapodott polgári
rendben megjelent egy liminális vagy karneváli élmény, amely visszautalt
a vásári varázslók és mutatványosok világára, de előrevetítette a későbbi
évtizedek hipermodern és bürokratizált fogyasztói környezetét is. A terapeutikus
étosz tehát természetes módon találkozott össze a piac profitnövelő törekvéseivel
(Lears 1992).
A súlytalanság állapotának leküzdése
azonban még intenzívebb súlytalanságot hozott. A terapeutikus étosz az
emberi viselkedés és gondolkodás finoman szőtt ellenőrző rendszereit szervezte
újjá különféle szakemberek és szervezetek segítségével. Emellett az irodalom
és a kultúra más formái is igazolták, legitimálták és szentimentalizálták
mind a rossz érzéseket, mind a megoldási módokat. A szerzők szerint a terapeutikus
étosz kulturális hegemóniát teremtett, amennyiben a polgárság felső rétegeinek
értékrendjét rendelte a mindennapi élet vezérlő elvévé az egész társadalom
számára. A hegemónia megteremtése azonban nem volt minden lépésében tudatos
folyamat. Azok, akik a közgondolkodást formálták, maguk is ambivalensnek
és bizonytalannak tűntek fontos kérdésekben.
Ezenközben a klasszikus republikánus
tradíció nem veszítette el állásait, továbbra is gyanakvóan tekintett a
termelés bővülésére, a jólétre, a bőségre. Nem halkultak azok a hangok,
amelyek a középkori korlátozó törvények szellemében a bőség negatív társadalmi
hatásaitól óvtak: a jólétben is megmaradó, öncélú versengéstől, a tömegfogyasztás
lapos és sivár kultúrát teremtő hatásaitól, a kényelemnek az ember morális
tartását erodáló következményeitől.
A Learsszel több kötetben is publikáló
és még a korábban említett angol történészek által is “befogadott”
Agnew valamelyest más irányból közelít a fogyasztás megértéséhez. Úgy véli,
hogy azok a társadalmak, amelyek bonyolult piacgazdaságot működtetnek,
a társadalmi kapcsolatok átláthatatlan szövetével rendelkeznek. Ezért a
szubjektivitás problémája újult erővel tört föl a polgári értékrend megszilárdulását
követően. A strukturalista antropológia és nyelvészet nyomában Agnew kifejti,
hogy a fogyasztási cikkek a szimbolikus jelentések gazdag tárházát alkotják,
és képesek emberi minőségek, intenciók, vágyak megjelenítésére is. De a
piac véletlenszerűen vagy szisztematikusan megszabadítja a tárgyakat a
rájuk rakott jelentésektől. A szimbolikus jelentések promiszkuitása a jelentéstulajdonítás
újabb köreit indítja el, és így állandó fogyasztási kedvet indukál. A fogyasztási
cikkek szimbolikus jelentése révén a fogyasztó kielégíti a +kognitív étvágyát
is, amennyiben információkat kap az őt körülvevő társadalmi hálók és viszonyok
szövetéről (Agnew 1983: 67-76).
Agnew több írásában foglalkozik
a fogyasztói étosz magyarázatával. A Fox és Lears szerkesztette kötet után
megjelent önálló munkájában arról értekezik, hogy piac és színház intézményei
és metaforái hogyan kapcsolódnak össze az angolszász kultúrában. Itt kapcsolja
össze gondolatait Simmelnek a pénzről kifejtett elméletével5 .
A kételkedés később rendszeresen
kifejtett bírálattá állt össze. Agnew önkritikus írásában leszögezi, hogy
a gyanakodás öntudatlanul is ott kísért abban a vállalkozásban, amelyet
a The Culture of Consumption szerzői és szerkesztői végeztek. Bár
különféle elméleti indíttatásból vezérelve a szerzők nagyjából ugyanazt
a történeti narratívát fogalmazták meg: a termelés étoszát felváltotta
a fogyasztás étosza, a megváltás gondolatát felváltotta a terápia gondolata,
a közösségi diskurzust pedig a reklámüzenetek áradata. Mindezen tételek
azt mutatják, hogy a jellemző megközelítés nem tudott szakítani sem a kínálat-orientált
vizsgálati nézőponttal, sem az egydimenziós, magatehetetlenül sodródó ember
képével (Agnew 1993: 21-22). Agnew másutt is megerősíti e gondolatot annak
kimondásával, hogy az angolszász kultúrakutatásban a kultúra és a piac
mindig is két különálló világnak számított. Nem feladatunk megvédeni az
amerikai történészeket saját kritikájuktól, de az egyoldalú kínálatközpontúság
már csak a fentiek ismeretében sem áll. Bár való igaz, hogy a századforduló
morális és kulturális elbizonytalanodásában Lears és társai meglehetősen
kiszolgáltatott és önállótlan emberi viselkedést rekonstruáltak, és gondolkodásukban
tetten érhető a Frankfurti Iskola első generációjának és a kritikai marxisták
doktrínáinak hatása, elemzésük nem nélkülözi az éleslátást és a magyarázó
erőt. Ezen amerikai történészek sajátosan viszonyulnak elemzésük tárgyához:
ők is “méltányos megértéssel” kezelik a fogyasztás étoszának kialakulását,
de nyilvánvalóan nem szimpatizálnak azokkal a következményekkel, amelyek
megváltoztatták az állampolgár és a civil erények felfogását az amerikai
társadalomban. És az is világos, hogy bár nem rajongnak az olyan kulturális
tradícióért, amely teret enged a fogyasztói vágyak manipulatív formálásának,
de nem érvelnek a korábbi represszív protestáns etikai hagyomány visszaállítása
mellett - még burkolt formában sem.
A vizsgált történeti megközelítések
számára általában az eredet magyarázata, a megfigyelt jelenség forrásának
megtalálása a feladat. Látszólag nem szükségszerű, hogy az eredet kérdése
valamilyen elkötelezett nézőponthoz, világlátáshoz, ideológiához kötődjék.
A fogyasztás esetében azonban a jelenség forrásának kutatása természetes
módon kapcsolódik össze az emberi vágyak formálódásának dilemmáival. E
vágyak a kultúra és az uralkodó társadalmi étosz hatására formálódnak a
vizsgált megközelítésekben. Ezekről a fogalmakról azonban nem könnyű ítélkezés
nélkül beszélni, hisz a kultúra nevez meg értékeket, alkot jelentéseket,
teremt rendet a dolgok tágabb lehetőségei között, és az étosz rögzíti a
legalapvetőbb emberi normákat, együttélési szabályokat. Emellett a fogyasztói
társadalom világa, társadalmi és politikai következményeivel együtt a jelen
valósága is, amelyről a múlt professzionális megfigyelői is rendelkeznek
ítéletekkel. Mindezen gondolati erők két jellemző pályát jelölnek ki a
múlt jelenségeinek értelmezésében: vagy eltávolítanak a jelentől, és annak
ellenképét keresik egy távolabbi időpontban, vagy épp analógiák, illetve
oksági kapcsolatok feltárásával már a múltban felfedezni vélik a jelen
valóságát és elkerülhetetlenségét. Mind az ellenkép, mind az elkerülhetetlenség
- még ha óvatosságból nem mondatnak is ki e fogalmak - értékelő mozzanatot
tartalmaz. A fentiekben bemutatott történeti munkák általában az elkerülhetetlenség
mellett érvelnek6.
Sokszor már a fogyasztás koncepciója
maga árulkodik arról, hogy a magyarázat szerzőjét mennyire jellemzi kiábrándultság
vagy éppen reménykedés a fogyasztás jelenségeivel kapcsolatban. A fogyasztásról,
a fogyasztói társadalomról különféle elképzelések ismeretesek: vannak,
akik elsősorban kitüntetett termékek fogyasztásáról, mások az ember és
a tárgyak viszonyának sajátszerűségéről, megint mások meghatározott társadalmi
érintkezési formákról beszélnek. Figyelmet érdemel, hogy az elemzett munkák
nem nagyon törekednek a fogyasztás fogalmának tisztázására. McKendrickék
leginkább a fogyasztás tömegessé válásával foglalkoznak: a társadalom mind
nagyobb része kezd el létszükségletein felül is fogyasztani. Az amerikai
történészek figyelmének középpontjában a fogyasztói társadalom működése
áll: a fogyasztás intézményei veszik át a mindennapi élet szervezését,
a társadalmi interakciók alakítását; a fogyasztás már nemcsak eszköze,
hanem célja is az egyéni létezésnek. Campbell morális alapokon nyugvó,
modern fogyasztói vágyakról beszél. Schamánál a fogyasztás azt jelenti,
hogy a tömeges fogyasztás a közmorál által elfogadott gyakorlattá vált.
Az, hogy a fogyasztás más értelmes emberi cselekedetek mellett milyen szerepet
játszik a hatalmi viszonyok, a politikai intézmények és a civil felelősség
szerveződésében, a vizsgált irányzatok közül csak az amerikai történészeket
foglalkoztatja. Nyilvánvaló, hogy e kérdések tárgyalása nyíltabban vállalt
politikai vagy morális kiinduló elvekhez kötődik.
Amióta napvilágot láttak McKendrick
és társai, Campbell, Schama, Lears és Agnew munkái, különösen a 19. századdal
és a 20. század első felével foglalkozó kutatások jeleskednek a fogyasztói
társadalom koncepciójának kitágításában. Olyan, korábban hézagosan feltárt
problémákkal is foglalkoznak, mint a polgári identitás sajátos változatainak
megalkotása, a társadalom nem polgári vagy a polgári étosz perifériáján
elhelyezkedő csoportjainak bekapcsolódása a fogyasztásba (munkásosztály,
nők, etnikumok), a nemzetállamok kialakulása és a fogyasztás kapcsolata.
A társadalomtörténet új iskolái, mint például a munkásság kultúrájának
kutatói vagy a baloldali elkötelezettségű kortárs kritikai kultúrakutatás,
a Campbell által leírt bensőséges polgári vágyakozáshoz képest a fogyasztási
vágyak társadalmi viszonyaira, következményeire helyezik a hangsúlyt, az
osztály, a nemek és a nemzedékek által megrajzolt különbözőségek artikulálására.
Amerikai társadalom- és munkatörténészek elemzései arra mutatnak rá, hogy
az amerikai kontinens etnikai sokszínűsége alternatív jelentésalkotó tevékenységet
és kulturális ébredést tett lehetővé a fogyasztás kiteljesedése során.
Többen felhívják a figyelmet arra,
hogy a tömegfogyasztás látványosan homogenizáló és minden társadalmi viszonyt
meghatározó tapasztalata előli menekülés egyik megnyilvánulása a tárgyak
világának, a fogyasztói termékek sokaságának vizsgálata, amelyet divatosan
a térképezés kategóriájával definiálnak. Egy másik irány a fogyasztó olyan
új hősként, főszereplőként való megjelentetése, akinek autonóm kulturális
munkája új teoretikus távlatokat nyithat (Agnew 1993: 29). Mindkét iránynak
vannak már előzményei és követői a társadalomtörténetben. Ezek a törekvések
nem szakítanak a fogyasztói kapitalizmus struktúrájának eleve elrendezett
koncepciójával, de megőrzik az emberi cselekvés bizonyos szabadságelemeit.
E szabadság a fogyasztási tárgyakhoz és szokásokhoz kötődő jelentések teremtésében
gyakorolható, ami az antropológiai értelemben vett kultúra esetlegességét,
többértelműségét eredményezi. Ezzel összefüggő változás, hogy a fogyasztói
társadalomról szóló történeti elemzésekben az étosz kategóriája átadni
látszik a helyét az identitásnak. Az identitás legújabb elméletei
az önazonosság megteremtésének örökös átalakulásban lévő folyamatát, az
egyén és közösség, emberek és tárgyak közötti határok állandó átrendeződését
hirdetik.
A “méltányos megértésen” alapuló
gondolatokkal együtt megszaporodtak a szkeptikus hangok is. Egyesek azért
panaszkodnak, mert a szemiológiai és strukturalista kultúrakutatások képviselői
indirekt módon azt sugallják, hogy a tárgyak mindig jelentésekkel ruházódnak
fel, attól teljesen függetlenül, hogy a fogyasztásnak mely formája érvényesül.
Mások amiatt viseltetnek ellenérzésekkel a fogyasztás kutatása iránt, mert
abban még mindig a múlt teleologikus olvasatát vélik felfedezni: a modernitás
korlátlan kiterjesztését elmúlt időkre (Brewer, Porter 1993). Ismét mások
úgy vélik, hogy a történeti irodalom a fogyasztást csak partikuláris történeti
pillanatokban elemzi. A fogyasztás expresszív természetének, az identitással
való kapcsolatának fölismerése többek szerint egyoldalú megközelítéshez
vezetett, amely szem elől vesztette a politikai, gazdasági és társadalmi
tényezők fontosságát (Tierstein 1993).
A megfogalmazott bírálatok ellenére
a kortárs társadalom- és kultúrtörténet sokat tett, sokat tesz annak bemutatására,
hogy a fogyasztás a piaci társadalmakban emberi szükségletek egész sorát
elégíti ki, szociális kötelékeket teremt, egyszersmind pedig az emberi
kreativitás és önmegvalósítás eszköze. Felhívja a figyelmet arra is, hogy
a modern történelem nem pusztán a mind nagyobb bőségen, a racionalizmuson
és materializmuson alapuló társadalmi rend fejlődésének univerzális folyamataként
értelmezhető.
Az elmúlt tíz év társadalomtörténete
a fogyasztás újragondolásában igen termékenynek mutatkozott, de állíthatjuk-e,
hogy feltett már minden fontos kérdést, és válaszolt is rájuk? Aligha.
Agnew, Jean-Christophe (1983):
The Consuming Vision of Henry James. In The Culture of Consumption:
Critical Essays in American History, 1880-1980. Richard Fox és Jackson
Lears szerk., 65-100. New York: Pantheon.
Agnew, Jean-Christophe (1986):
Worlds Apart. The Market and the Theater in Anglo-American Thought,
1550-1750. Cambridge: Cambridge University Press.
Agnew, Jean-Christophe (1993):
Coming up for Air: Consumer Culture in Historical Perspective. In Consumption
and the World of Goods. John Brewer és Roy Porter szerk., 19-39. London:
Routledge.
Appleby, Joyce (1993): Consumption
in Early Modern Thought. In Consumption and the World of Goods.
John Brewer és Roy Porter szerk., 162-173. London: Routledge.
Bocock, Robert (1993): Consumption.
London: Routledge.
Braudel, Fernand (1985 [1979]):
Anyagi kultúra, gazdaság és kapitalizmus a XV-XVIII. században.
Budapest: Gondolat.
Braun Róbert (1995): Holocaust,
elbeszélés, történelem. Budapest: Osiris Kiadó.
Brewer, John és Roy Porter
(1993): Introduction. In Consumption and the World of Goods. John
Brewer és Roy Porter szerk., 1-15. London: Routledge.
Campbell, Colin (1987): The
Romantic Ethic and the Spirit of Consumerism. Cambridge: Blackwell.
Campbell, Colin (1993): Understanding
Traditional and Modern Patterns of Consumption in Eighteenth-Century England:
A Character-Action Approach. In Consumption and the World of Goods.
John Brewer és Roy Porter szerk., 40-57. London: Routledge.
Certeau, Michel de (1984):
The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California
Press.
Certeau, Michel de (1988):
The Writing of History. New York: Columbia Press.
Cross, Gary (1993): <MI>Time
and Money<D>. London: Routledge.
Douglas, Mary (1978): Cultural
Bias. London: Royal Anthropological Institute.
Douglas, Mary és Baron Isherwood
(1978): The World of Goods: Towards and Anthropology of Consumption.
New York: W.W. Norton and Co.
Fox, Richard és Jackson Lears
(szerk.) (1983): The Culture of Consumption: Critical Essays in American
History, 1880-1980. New York: Pantheon.
Geertz, Clifford (1974):
The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.
Greenblatt, Stephen (1990):
Resonance and Wonder. In Learning to Curse. 161-183. London: Routledge.
Hirschman, Albert O. (1977):
The Passions and the Interests: Political Arguments for Capitalism before
Its Triumph. Princeton: Princeton University Press.
La Capra, Dominick (1985):
History and Criticism. Ithaca: Cornell University Press.
Lears, Jackson (1981): No
Place for Grace. Antimodernism and the Transformation of American Culture
1880-1920. New York: Pantheon Books.
Lears, Jackson (1983): From
Salvation to Self-Realization: Advertizing and the Therapeutic Roots of
the Consumer Culture, 1880-1930. In The Culture of Consumption: Critical
Essays in American History, 1880-1980. Richard Fox és Jackson Lears
szerk., 1-38. New York: Pantheon.
Lears, Jackson (1992): The
Magic Wand. The History of Advertisement. Kézirat. Rutgers University.
McCracken, Grant (1990):
Culture and Consumption. Bloomington: Indiana University Press.
McKendrick, Niel, John Brewer
és J. H. Plumb (1982): The Birth of a Consumer Society: The Commercialization
of Eighteenth-Century England. London: Europa Publications.
Mukerji, Chandra (1983):
From Graven Images: Patterns of Modern Materialism. New York: Columbia
University Press.
Porter, Roy (1993): Consumption:
Desease of the Consumer Society? In Consumption and the World of Goods.
John Brewer és Roy Porter szerk., 58-81. London: Routledge.
Poster, Mark (1992): The
Question of Agency: Michel de Certeau and the History of Consumerism. In
Diacritics, 22(2): 94-107.
Schama, Simon (1987): The
Embarrassement of the Riches. An Interpretation of Dutch Culture in the
Golden Age. London: Harper Collins Publishers.
Schammas, Carole (1990):
The Pre-Industrial Consumer in England and America. Oxford: Clarendon
Press.
Simmel, Georg (1990[1900]):
The Philosophy of Money. London: Routledge.
Stone, Lawrence (1973): Family
and Fortune. London: Clarendon Press.
Stone, Lawrence (1977): The
Family, Sex and Marriage in England, 1500-1800. London: Weidenfeld and
Nicholson.
Styles, John (1993): Manufacturing,
Consumption and Design in Eighteenth-Century England. In Consumption
and the World of Goods. John Brewer és Roy Porter szerk., 527-554.
London: Routledge.
Thirsk, Joan (1978): Economic
Policy and Projects: The Development of a Consumer Society in Early
Modern England. Oxford: Clarendon Press.
Tierstein, Lisa (1993): Redefining
Consumer Culture: Recent Literature on Consumption and the Bourgeois in
Western Europe. In Radical History Review 57: 116-159.
Veblen, Thorstein (1975 [1904]):
A dologtalan osztály elmélete. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Vries, Jan de (1993): Between
Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy
in Early Modern Europe. In Consumption and the World of Goods. John
Brewer és Roy Porter szerk., 85-132. London: Routledge.
Weber, Max (1982 [1905]):
A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme.Budapest: Gondolat.
White, Hayden (1981): The
Value of Narrativity in the Representation of Reality. In On Narrative.
W. J. T. Mitchell szerk., 1-23. Chicago: University of Chicago Press.
1 A fogyasztást elemző modern kritikai elmélet két fontos, még ma is befolyásos irányzatát az angol konzervativizmus Carlyle-tól Orwellig ívelő vonulata és a baloldali eszmék Marxszal kezdődő és a Frankfurti Iskolában kiteljesedő iskolái adják. Sokak szemében e két irányzat a fogyasztással szembeni, az antikvitásban gyökerező ellenszenv eltérő ideológiai kódolású aktualizálása (Agnew 1993: 20).
2 A század elején a gazdaság fejlődése, a fizetések emelkedése azzal a reménnyel kecsegtetett még a kontinensen is, hogy mind szélesebb rétegek számára válik elérhetővé a bőség, a szabadidő növekedése, a jólét. A szabadidő demokratizálódása azonban két ellentétes koncepciót rejtett: a nem piaci alapú, nem öncélú fogyasztás, az emberi kiteljesedést célzó szabad tevékenység gondolatát és a fogyasztás és a bőség teljes körű kiterjesztésének és szabadságának elvét. Az optimista elméletek bíztak abban az antropológiai előfeltevésben, hogy az ember mind több szabadidőre vágyik. Ehelyett azt kellett tapasztaniuk, hogy a fogyasztási javak határtalan bősége a +sok munka, sok fogyasztás kultúráját teremtette meg (Cross 1993: 3-14).
3 Ezeket az elméleteket részletesen tárgyalja Braun Róbert (1995) könyvének első fejezete.
4 Annak a folyamatnak, amelyben a tárgyak beáramlottak az emberek életébe, sajátos fejezete a nyomtatás és a (papírra, kelmére stb.) nyomtatott tárgyak, termékek tömeges elterjedése. Nemcsak azért izgalmas kérdés a nyomtatás, mert az első, valóban tömegtermelésre alkalmas technika hozta létre, hanem azért is, mert önmagán kívül az anyagi világ más tárgyairól is tájékoztatta az embereket. Mukerji szerint a könyv olyan tárggyá vált, amely a maga végességében a világ megismerésének végtelen lehetőségeit hordozta, szimbolizálta (Mukerji 1983).
5 Simmel gondolataiból a történészek számára főként a divatról és a nagyvárosi mentalitásról szóló tézisek váltak izgalmassá.> Simmel tézisei arról szólnak, hogy a pénz miként válik végtelen rugalmasságú és távlatú, célracionális gondolkodást és kulturális szabadságot eredményező jelenséggé. A mind inkább teret nyerő pénzviszonyok sajátos kulturális változásokat hoznak; a fogyasztás aktusa felnagyítja egyén és piac aktuális viszonyát. Agnew előhívja azokat a simmeli érveket is, amelyek szerint a választás szabadsága a fogódzók hiányát is hozza; izgalmat és gyűlöletet kelt a világ dolgaival és a társadalom tagjaival szemben. A szubjektivitás bizonytalanságai és a simmeli modernség jelenségei keretbe foglalják a Lears által leírt morális elbizonytalanodás történelmi láncolatát, de elhintik vele kapcsolatban a kételkedés magvait is (Agnew 1986: 1-16).
6 Egy jelenség, folyamat eredetének magyarázata továbbá nagyon is beágyazódik a saját történelem jelentőségéről és az adott, hazai historiográfiai tradíció értékeiről vallott nézetekbe, amelyekkel itt nem foglalkozunk.