A magyar szociológiai gondolkodás és szociológia
történetéről nem készült rendszeres áttekintés. Pedig nem lehet azt mondani,
hogy ne lenne miről írni, sőt azt sem, hogy lenne bár, de nem írtak és
nem írnak. A történet egy-egy elemét, szakaszát, mozzanatát terjedelmes
eszme-, művelődés- és társadalomtörténeti irodalom taglalja, de összefüggő,
célirányosan a tárgyra összpontosított – s így aránytartó – történeti feldolgozás
szempontjainak, hangsúlyainak és főbb tartalmi összetevőinek a tisztázását
hiába keressük az irodalomban.
Ez a hiány bizonyára összefügg a sokfelé
ágazó és kapcsolódó irodalom zavarba ejtő bőségével is, de még inkább arra
vezethető vissza, hogy a tárgy maga többnyire tisztázatlan marad.
Az tehát, hogy minek a történetéről van (legyen, lenne) is szó tulajdonképpen:
1. a társadalmi gondolkodás tudás- és/vagy történetszociológiai
elemzéséről; 2. a szociológiai gondolkodás eszmetörténeti áttekintéséről;
3. társadalomelméletek és/ vagy szociológiai elméletek történeti
feldolgozásáról; 4. a szociológia mint diszciplína művelésének tudománytörténeti/tudományszociológiai
feldolgozásáról.
A történet többféle tárgyának azonosítása-elkülönítése
során egyúttal a szemlélet- és tárgyalásmódok megkülönböztethető határai
is körvonalazhatók, vagy legalábbis tudatosíthatók az átfedések.
TÁRSADALMI GONDOLKODÁS - SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS
A társadalmi gondolkodás (social
thought) a társas-csoportos létezés tudatosulásával, az erről folyó többé-kevésbé
szisztematikus elmélkedéssel kapcsolatos fogalom. Történeti feldolgozásai
általában évszázadokra, esetleg évezredekre mennek vissza az időben, azt
a folyamatot igyekezvén dokumentálni, amelynek során a társas valóságról
alkotott köznapi ismeretek és tanok eljutottak a tudományos gondolkodásig
és megismerési igényekig (Barnes– Becker 1961).
Aszociológiai gondolkodás (sociological
thought) ez utóbbit, a múlt század második felében Magyarországon meghonosodott
terminológiát használva: a “társadalmi tudományt” (science), annak kialakulását
és fejlődését veszi alapul. S szűkebb időkeretekre korlátozódva, a szociológiai
gondolkodást az emberiség történetében vízválasztóként megélt modernitás
tudományos igényű, gondolati feldolgozásával hozza összefüggésbe.
Raymond Aron a szociológiai gondolkodás
fő vonulatait áttekintő művében (Aron 1965) a modernitás lényegét egyfajta
korszakos sebességváltásban: a változás-átalakulás addig példátlan felgyorsulásában
látja. S ehhez kapcsolódóan egy olyan mentalitástörténeti fejleményben,
amely évezredeket választ el az utóbbi két-három évszázadtól: a modern
társadalmak történetétől, “…amelyek nemcsak változnak, hanem a változás
mint a társadalom lényege, tulajdonképpeni természete, tudatosul bennük”.
Ebben a tudatosulásban “…a társas lét, a társadalom fogalma kerül az érdeklődés
középpontjába, elfoglalva olyan fogalmak helyét, mint a politika, az uralmi
rendszer vagy az állam” (Aron 1965: 7, 8). A szociológiai gondolkodás kezdetei
ebben a felfogásban – s más, ehhez hasonló felfogásokban – a francia forradalmat
megelőző és követő évtizedekre tehetők.1 Ekkortól látszik indokoltnak
megkülönböztetni a társadalom mechanikai, biológiai természeti törvényeit
kereső (tudományos) szociológiai gondolkodást a társadalomról-történelemről-államról-politikáról
gondolkodás (filozofálás) tanaitól.
TÁRSADALOMELMÉLETEK - SZOCIOLÓGIAI ELMÉLETEK - SZOCIOLÓGIA
A modern társadalmakkal foglalkozó tudományos
igényű magyarázatok olyan társadalomelméletek (social theories),
amelyek a szociológiai gondolkodás körébe sorolhatók. Szociológiai elméletekké
(sociological theories) minősítésük ugyanakkor már kérdéses lehet.
A szociológia eredetileg – ismeretesen – Auguste Comte munkásságával (pozitivizmusával)
kapcsolatos fogalom. Comte szükségesnek tartotta a társadalom pozitív tudományának:
a szociológiának a kialakítását. Még ha nem ragaszkodott is hozzá következetesen,
külön fogalmat alkotott, nevet talált egy olyan megismerési szemlélet számára,
amely hite szerint alkalmas a felgyorsult társadalmi változás, az ő felfogásában:
a teologikus-katonai – ipari-tudományos (pozitív) átalakulás törvényeinek
megértésére. Tudománytörténeti szempontból nézve tehát, a szociológia
tudománya és a szociológiai elméletek a múlt század harmincas-negyvenes
évei (Comte műveinek megjelenése) óta léteznek.
Ezzel szemben viszont felvethető, hogy
ha a dolog lényegét, a modernitás társadalmainak tudományos-elméleti feldolgozását
nézzük, akkor Comte gondolati konstrukciója ugyanúgy a szociológiai gondolkodás
körébe tartozó társadalomelmélet, mint azoknak a korábbi és későbbi
gondolkodóknak – például Montesquieu-nek, Adam Smith-nek, Marxnak, Spencernek,
az ősi társadalmak kutatóinak, a társadalmi darwinizmus képviselőinek –
elméletei, amelyek ugyancsak a modernizációs korszakváltás társadalmainak
tudományos törvényeit keresik. Vagy ha az előbbi szociológiai elmélet,
akkor – függetlenül attól, hogy a “szociológia” szó előfordul-e bennük
– az utóbbiak is annak vehetők. Így a társadalmi-történeti tanok (filozófiák,
világképek) és a tudományos (szociológiai) elméletek közötti határvonal
elmosódik, vagy legalábbis értelmét veszti az éles megkülönböztetés. A
kör tovább bővül, ha ehhez hozzávesszük a társadalmi változás lényegét
megértő-magyarázó századfordulói elméleteket: Tönnies, Simmel, Durkheim,
Max Weber alapműveit. A szakma mai képviselőinek többsége innen számítja
a tulajdonképpeni szociológiai elméletek létrejöttét, jóllehet ezek a teóriák
– előfeltevéseik és szemléletük tekintetében – különböznek azoktól a korábbi,
naturalista (a társadalom mechanikai, biológiai, természeti törvényeit
kereső) elméletektől, amelyekhez eredetileg a szociológiai megjelölést
társították.
Azok a történeti elemzések, amelyek a teóriák
tágan értelmezett körét kívánják átfogni, címeik tanúsága szerint – bár
a társadalomelmélet (social theory) megnevezés is előfordul bennük
– általában a szociológiai elméletek (sociological theory) feldolgozását
jelölik meg tárgyukként. S hogy a feldolgozás során milyen elméletek milyen
sajátosságai kerülnek előtérbe (vagy szorulnak háttérbe), egy-egy elmélet
milyen összefüggésekben és mekkora súllyal szerepel, abban végül is nem
az aktualitásokon felül álló tudománytörténeti szempontok a mérvadóak:
“…a szociológia történetéhez való viszonyt érintő viták – írja Jerzy
Szacki – egyúttal mindig bizonyos értelemben magára a szociológiára
vonatkozó viták is. A szociológiatörténet művelése olyan vállalkozás, amely
csak ritkán választható teljesen külön a szociológiai elméletre és a szociológia
hivatására vonatkozó nézetektől és véleményektől” (Szacki 1985: 39). Szacki
a szociológiai elméletek történetét feldolgozó jelentős munkákat áttekintve,
hét pontban foglalta össze az elmélettörténet-írás motivációs hátterét.
Mindegyik pont valamilyen módon a jelen (a megírás korabeli) szociológia
(irányzat, elmélet, gyakorlat) és szociológus-tudósközösség identitásával
kapcsolatos (Szacki 1985: 40–41).
A szociológus szakma mindenkori jelenének
problematikájával függ össze, hogy a tulajdonképpeni szociológiai elméleteket
kiktől eredeztetik és születésüket mely időszakra teszik. Anthony Giddens
szavaival: hova teszik a “nagy választóvonalat”. E mögött – írja Giddens
(1981: 96–97) – “…az az elképzelés van, hogy a társadalomelméletek előtörténetét,
amikor azok még nem váltak el a történetfilozófiai spekulációktól, éles
törésvonal választja el a társadalom önálló és új tudományának megalapozásától”.
Giddens elveti azt, az elmélettörténeti feldolgozásokat uraló elképzelést,
amely ezt az alapozódást (egyben a szociológia mint diszciplína létrejöttét)
a századforduló körüli évtizedekben létrehozott nagy elméletekkel azonosítja.
Megkísérli bebizonyítani, hogy “…valamennyi, egymással konkuráló kísérlet,
amely az 1890–1920 közötti generáció jelentőségének bizonyítására szolgál,
elhibázott, és a »nagy választóvonal« egész koncepciója, úgy, ahogy az
Parsonsnál s – kevésbé igényes módon – sok más szerzőnél megfogalmazódik,
nem egyéb mítosznál” (Giddens 1981: 98).
A századforduló Raymond Aron elmélettörténeti
feldolgozásában sem kap kitüntetett szerepet. Ő – mint láttuk – a tradicionális
és a modern közé helyezi a választóvonalat. Montesquieu-vel
kezdi a szociológiaelméletek történetét, s a továbbiakban nem választja
szét a modern társadalmak nagy elméleteit aszerint, hogy azok a szociológia
előtörténetébe vagy történetébe sorolhatók-e.
AMarx előtti és utáni filozófiák kettősségében
gondolkodók – természetesen – Marxnál húzzák meg a nagy választóvonalat.
Felfogásukban Marxszal kezdődik a társadalomról való tudományos (szociológiai)
gondolkodás: ő az első (és sokak szerint az egyetlen) tudományos (szociológiai)
elmélet megalkotója.
A tudománytörténeti feldolgozások hagyományos
kötelmeinek (például a folytonosság-törés, előtörténet problematikájába
bonyolódás) szabadabb felfogását tette lehetővé, és a jelenorientált történeti
feldolgozásokat nagyban ösztönözte – érvényességüket mintegy tudományfilozófiailag
legitimálta – Thomas Kuhn hatvanas-hetvenes évektől fogva nagy hatású paradigmaelmélete
(Kuhn 1984). Ez szakított a tudományos teljesítmény kumulatív (egymásra
épülő) felfogásával, lebontotta azt a válaszfalat, amelyet a hagyományos
tudománytörténet a tudományos ismeret (kognitív rendszer) és a tudományművelés
(társas rendszer) között feltételezett, s a tudomány fejlődését mint egymás
melletti és egymást kiszorító – közösségképző – paradigmák (szuperteóriák,
világképek) történetét értelmezte.
Kuhn ugyan a társadalomtudományokat nem
– így a szociológiát sem – tartotta tudománynak (pozitivista értelemben
ugyanis a tudományos teljesítmény ezekben eleve kérdéses), elméletét mégis
a társadalomtudományok, -tanok (közöttük a szociológiai elméletek) történetének
kutatói tudták a leginkább hasznosítani. Nagyban hozzájárult ehhez a kuhni
elmélet rendkívül talányossá bonyolódása. Az elmélet egyik értelmezője,
Mastermann szerint maga Kuhn huszonegyféle elkülöníthető értelemben használja
a paradigma fogalmát.2 Így a történeti feldolgozásoknak csak
egy része foglalkozott azzal, hogy kialakulhat-e egyáltalán a humaniórák
területén a (természet)tudományokéhoz hasonló konszenzus egy-egy tudományos
teljesítmény (elmélet, világnézet, tétel, módszer) körül, használható-e
ezen a területen – s ha igen, milyen értelemben – a paradigmaelmélet. Sokan
inkább az elméletbe rejtett tipizálási lehetőséggel éltek. Ugyanis
a különböző dimenziók, szempontok szerint számtalan mód nyílt a humán diszciplínák
paradigmaelméleti elemzésére, és ezen belül a szociológiaelméletek sokféle
paradigmájának és a szociológiaelmélet paradigmájának azonosítására.
A szociológia nemcsak tudományos
igényű gondolkodás és elméletalkotás a társadalomról, hanem a felmérések,
vizsgálatok, statisztikai elemzések, azaz az empirikus társadalomkutatás
sokfelé ágazó tevékenysége is. S ha a tárgy többféle meghatározhatósága,
a tartalmi-tematikai határvonalak és tagolások sokféle értelmezhetősége
miatt a társadalmi gondolkodás – szociológiai gondolkodás – társadalomelméletek
– szociológiaelméletek történeti feldolgozása meglehetősen problematikus,
akkor a szociológia történeti szintézisének elkészítése még inkább
az. Szacki szerint az egyetemes szociológiatörténet – legalábbis hagyományos
tudománytörténeti feldolgozásban – képtelenség: “Lehet szociológiatörténetet
írni az egyes országok szociológiájáról, a különböző szociológiai »iskolákról«,
a szociológiai elemzésekben használt fogalmak és kategóriák fejlődéséről,
meg lehet írni a szociológia intézményessé válásának, a különböző elméleteknek
vagy az empirikus kutatásoknak és az ott alkalmazott kutatási technikáknak
a történetét – de nem lehet kifejezetten szociológiatörténetet írni” (Szacki
1985: 48).
Mint a fenti felsorolásból is látszik:
a szociológiáról (vagy annak kapcsán) írt történeti elemzések azért sok
mindenre ki- és rátérhetnek. A szociológiatörténeti elemzésekben
a tudományszociológiai szempontok még inkább előtérbe kerülnek, mint a
szociológiai gondolkodás és a szociológiai elméletek történeti elemzéseiben.
A professzionalizáció és intézményesülés fogalompárosának
bevezetésével a történeti feldolgozások dokumentálhatóan konkrét kritériumokra
támaszkodhatnak.
Aszociológiai professzionalizáció a
társadalomról szerzett tudás sajátos szerepekbe rendeződő, foglalkozásszerű
megszerveződése és művelése, amelynek során kialakul a szociológusként
együvé tartozók identitása: a szociológusi tudósközösség autonómiája és
a szakmai (céhes) tudás norma- és felelősségrendszere. Az intézményesülés
folyamatában végbemegy a szervezeti tagolódás, kiépül a kapcsolatrendszer
a társadalmi környezettel, a rokon- és társszakmákkal, a szociológusközösség
nemzetközi szervezeteivel, kialakulnak a szakma művelésének és karbantartásának
(utánpótlás, képviselet, megjelenítés, kommunikáció) szervezeti keretei.
A professzionalizáció és intézményesülés
egymást feltételező – s egymást jórészt átfedő – fogalmak. Szempont- és
követelményrendszerük segíti a szociológiatörténeti elemzések tárgyának
azonosítását, eldönthetőbbé teszi azokat a kérdéseket, amelyek az elemzés
során az előtörténettel-történettel, a történet folyamatosságával-megszakítottságával,
szerves-szervetlen alakulásával (tudósgenerációkkal, iskolákkal, intézményi
folytonossággal stb.) kapcsolatban szoktak felmerülni. Természetesen még
így is tág tér marad az egymástól különböző és az egymásnak ellentmondó
felfogások kifejtésére. A professzionális és intézményes tudományművelés
egyes kritériumai korábban, mások későbben, markánsan vagy kevésbé markánsan,
csonkán vagy kiteljesedettebben jelennek meg. A mindenkori szakmai konszenzusok
függvénye az, hogy a szociológia mint intézményesült diszciplína művelése
során melyek a fontos és a kevésbé fontos (esetleg elhanyagolható) mozzanatok,
események, életművek. A szociológia jelentése az idők folyamán módosult.
Továbbra is kérdés marad, hogy szociológiának nevezhető-e egyáltalán az,
amit szociológia (társadalomfilozófia, társadalomtan, társadalmi gazdaságtan,
társadalomkutatás, szociográfia stb.) címen, többé-kevésbé intézményes
keretek között műveltek. Mindez szükségessé tette, hogy a feldolgozásokba
egy újabb dimenzió épüljön bele: a szociológusközösségeknek a szakmáról
kialakított álláspontja(i).
A tudományszociológiai szempontokkal dúsított történeti elemzések így végül is arra törekednek, hogy a tartalmi és értelmezési problematikától egyfelől bizonyos mértékig függetlenülő, másfelől azt relativizáló megközelítéseket együttesen értelmezzék. A Wolf Lepenies szerkesztette monumentális szociológiatörténeti tanulmánygyűjtemény szerkesztői bevezetője szerint a szociológiatörténet voltaképpen három fő elemzési dimenzió mentén: a diszciplína három identitására – a kognitív, a társas és a történeti identitásra – összpontosítva tárható fel. Az első “az orientációk, paradigmák, problémafelvetések, kutatási eszközök koherenciájára és sajátosságaira” vonatkozik, a második az intézményesülési folyamattal, “a szakma szervezeti stabilitásával” kapcsolatos, a harmadikban pedig azok a törekvések jelennek meg, amelyek célja: “rekonstruálni a szakma múltját, amelyre a szociológus tudósközösség minden tagja hivatkozhatott” (Lepenies 1981: I).
MIKOR KEZDŐDÖTT A MAGYAR SZOCIOLÓGIA TÖRTÉNETE?
Lepenies Szociológiatörténetét alcím
pontosítja. Eszerint a mű tulajdonképpen nem tekinthető a szociológia
történetének: a négy kötet tanulmányok gyűjteménye, kereken ötven történeti
elemzés a szociológia különféle identitásairól. A diszciplína történetének
egyértelműen korszakolt, egy fejlődési séma szerkezeti vázára felfűzött,
történeti elemzése egy-egy ország esetében is meglehetősen problematikus.3
Így Magyarország esetében is kérdéses lehet, hogy mikortól és milyen kritériumok
alapján különíthető el a társadalomról gondolkodás történetén belül a szociológiai
gondolkodás, a társadalomelméletek, a szociológiai elméletek és a szociológia
története. Írható-e magyar szociológiatörténet, s ha igen, mikortól írható?
Ha Aronnak az előbbiekben idézett követelményéből
– a modernitásában problematizálódott társadalmi változás gondolati-elméleti
feldolgozásából – indulunk ki, akkor a szociológiai gondolkodás magyarországi
kezdetei néhány nagy kisugárzású nyugat-európai elmélet (például Montesquieu,
Adam Smith) viszonylag gyors recepciójának időszakára: a 18. század utolsó
évtizedeire tehetők. Ekkoriban már Magyarországon is követhető a társas
változás (például a “természeti” állapotból a “civilizált” létbe
váltás) lényegének, dinamikájának és korszakainak mérlegelése és a változtathatóság
lehetőségeinek tudatosulása. Ez a – szociologikusnak nevezhető – reflexiós
többlet az, ami Bél Mátyás (1984) 1735–1742 között kiadott művét, az ország
társas viszonyainak és intézményeinek megyénkénti leírását és lajstromba
vételét mentalitástörténeti szempontból évszázados messzeségbe viszi a
néhány évtizeddel későbbi jozefinista röpiratok társadalomfelfogásától,
Tessedik Sámuel és Berzeviczy Gergely parasztságképétől és Berzeviczy közgazdaságtani
művétől.
Tessedik és Berzeviczy munkáiban csírájában
már megjelent a viszonylagos autonómiájú – korabeli szóhasználattal élve:
“polgárisult” – társas lét eszméje és eszménye. Ennek folytatásaként a
múlt század első felében jelentős mentalitástörténeti folyamat ment végbe.
Egy szélesedő körű értelmiségi elit, a honorácior és nemesi reformgenerációk
liberális gondolkodásában a civil(izált) társas lét mint ideál a “státussal”
(az állammal) párhuzamos fogalomként jelent meg, s kialakult a “társadalom”,
az “álladalom-társadalom”: a stabilitás–változékonyság kettősségében gondolkodás.4
Ez összefüggött azzal a folyamattal, amelynek során a tradicionális társas
kötelékek mellett – esetenként azok ellenében – megjelentek és előnyomulóban
voltak a polgári (civil) szerveződések formái és intézményei. Kialakult
a társadalom fogalma.
A társadalmi létezés alapjainak és mozgatóinak
“tényleges” és “bölcsészeti” rendszerét felvázoló elméletek: Szontágh Gusztáv
és Hunfalvy Pál társadalomelméleti alapvetései az 1840-es évekből valók.
Ugyanebben az időszakban jött létre a társadalom- és államleírás: a geográfiai
statisztika első nagy hatású műve Fényes Elek monumentális országleírása.
Fényes munkája, amely a “státusisme” sok évtizedes hagyományain (Schwartner
Márton, Magda Pál) építkezett, többféle kiadásban is elérhetően, bestsellernek
számított a negyvenes évekbeli reformértelmiség köreiben.
Eötvös Józsefet ugyanaz, a negyvennyolcas
forradalmak sodrában átélt félelem indította Uralkodó eszméinek
megírására, amely, nagyjából egyidejűleg, Alexis de Tocqueville-t a francia
forradalommal kezdődött nagy korszakváltás átgondolására késztette: a szabadság(ok)on
kiteljesedő civilizáció megrendülésének félelmetes perspektívája. Hatalmas
társadalomtörténeti tényanyagra épített művében Eötvös hasonló célt tűzött
maga elé az 1850-es évtized elején, mint John Stuart Mill az évtized végén:
megtalálni a szabadságelvű társas lét emancipálódási (polgárosodási, liberalizálódási)
folyamatában azokat a kompromisszumokat, amelyek segítik az állam és társadalom,
a stabilitás (rend) és változás (haladás) kényes egyensúlyának fenntarthatóságát.
Akiegyezés utáni évtizedek a társadalomtani-társadalomtudományi
érdeklődés erősödésének és a társadalomismereti empirizmus intézményesülésének
korszaka.
A múlt század utolsó harmadában Magyarországon
is kialakultak az evolucionizmussal összekapcsolt pozitivista társadalom-
és államfelfogás irányzatai. Ezek az irányzatok – a szociáldarwinizmus
ugyancsak ez idő tájt meghonosodott sokféle változatával együtt – a szociologikus
szemléletet képviselték a jog- és államtudományok körében. A hetvenes-nyolcvanas
években jelentős alkotások, nagy életművek jelzik ennek az – erőteljesen
angolszász irányultságú – szemléletnek a térhódítását: Pulszky Ágost “genetikus”
(a jogi normák társadalmi gyökereit kereső) jogbölcselete és nagyívű társadalmiformáció-elmélete;
az “ősi társadalmak” keletkezésével, életével – s ennek kapcsán a társadalmasodás,
társadalomban élés törvényszerűségeivel – foglalkozó kiterjedt irodalom:
Beöthy Leó, Pulszky Ágost, Lánczy Gyula, Tagányi Károly munkái.
A tudományos igényű társadalomismeret
előtérbe kerülését jelezte, és az empirikus társadalomkutatás megalapozódását
segítette elő a statisztika felfogásában végbement változás. Az államtudományokhoz-kameralisztikához
kapcsolódott – s “államisme”, “honisme” néven is emlegetett – geográfiai
(leíró) statisztikát a hetvenes években háttérbe szorította a statisztika
“aritmetikai” irányzata: a quetelet-i “szociális fizika” társadalomismereti
igénye. A statisztika 1868–71-ben létesült országos (Keleti Károly) és
fővárosi (Kőrösy József) hivatalai a “statisztikai nagyhatalmaknak” számító
belga és porosz minták szerint szerveződtek meg.
A kilencvenes évek végére a szociologikus
jogszemlélet és jogbölcselet szociológiai iskolává nőtte ki magát.
Az irányzatot az egyetemeken egymást követő-meghaladó tudósgenerációk:
Pulszky mellett Pikler Gyula és Somló Bódog, s köréjük szerveződve hívek
és tanítványok (főként egyetemi hallgatók és friss diplomás jogtudorok)
körei képviselték. Tudósközösség, amely a szociológia: azaz a szociáldarwinizmus
és a spenceri evolucionizmus, organikus társadalomelmélet paradigmájában
gondolkodott.
A jogbölcseletbe ágyazódott szociológiai
iskolával párhuzamosan alakult ki a társadalomelméletek társadalomtani
irányzata, amely a közgazdaságtannal (nemzetgazdaságtannal) együtt,
az állam-társadalom-gazdaság külön- és együttlétezésének, kapcsolódásainak
problematikájával foglalkozott (Kautz Gyula, Concha Győző, Grünwald Béla).
Az angolszász és francia irányultságú szociológiával (social science)
szemben a társadalomtanban (Gesellschaftslehre) a német hatások
(Lorenz von Stein) a meghatározók.
A konzervativizmus századfordulói térnyerésével
kapcsolatos a társadalmi gazdaságtan, lényegét tekintve: szociális
piacgazdaságtan – ugyancsak főként német mintákat követő – megerősödése
(Gaál Jenő, Földes Béla). Ugyanekkor a konzervatív agrárprotekcionizmus
(“agráraltruizmus”) mozgalmai és szervezetei s a Rerum Novarum kezdetű
pápai enciklika (l891) után kibontakozott keresztény szociális mozgalmak
kiterjedt társadalomismereti igényekkel jelentkeztek. Jórészt ezekre az
igényekre vezethető vissza a század végén a társadalomleírás változatos
formáinak kialakulása. A nyolcvanas-kilencvenes években Magyarországon
is meghonosodott Le Play monografikus módszere.
A századelő polgári-értelmiségi radikalizmusa
(Jászi Oszkár, Somló Bódog, Méray-Horváth Károly) a szociológiát jó ideig
szellemi és politikai törekvései kulcstudományának tekintette. Az ismertebb
radikálisok mellett a – tőlük többé-kevésbé elhatárolódott – konzervatív-liberális,
agrárius csoportosulások, a társadalmi gazdaságtan és a keresztény szociáletika
képviselői (Giesswein Sándor) s a társadalomtudományi naturalizmustól elfordult
társadalomfilozófusok (Palágyi Menyhért, Bartók György) is jelentős munkákat
publikáltak. A századelőn a nagy nemzetközi presztízsű társadalom- és gazdaságstatisztikai
intézmények mellett a társadalomtani (szociológiai) gondolkodás és társadalomkutatás
minden területén megkezdődött (egyes területein folytatódott) a professzionalizálódás
és intézményesülés. Szabályozott működésű tudós társaságok, a nemzetközi
kapcsolatépítés, a publikáció és reprezentáció lehetőségeinek és formáinak
kiépítése (folyóiratok, ankétok, konferenciák), az oktatás, a népszerűsítés
és az utánpótlás érdekében tett lépések jelzik ezt a folyamatot. A Huszadik
Század című folyóirattal (l900) létrejött a szociológiai köz- és szakírás
első magyarországi fóruma. A folyóirat köré szerveződött Társadalomtudományi
Társaság (1901) és a társaságból kivált konzervatívok Magyar Társadalomtudományi
Egyesülete (1908) a korszak összes társadalomkutatói törekvését összefogta.
A század első két évtizedének szellemi
életében (Vasárnapi Kör, Galilei Kör, Szellemi Tudományok Szabad Iskolája)
gyökerezik Mannheim Károly, Polányi Károly, Lukács György és Hauser
Arnold munkássága. Ők nemzetközileg is számon tartott elméletek, paradigmatikus
jelentőségű fogalomkörök megalkotói. Műveik meghatározó módon alakították
az egyetemes szociológiai gondolkodás fontos részterületeit: a tudás-,
a gazdaság-, és a művészetszociológiát.
A két világháború között számos magyarországi
tudós – például a történész Hajnal István, a jogtudós Horváth Barna, az
ókortudós Hornyánszky Gyula, a közgazdász Heller Farkas munkásságában kimutatható
a szociológiai iskolázottság. Az ekkor létrejött nagy összegező művek sorában
társadalomtani szintézisek is születettek Dékány István tollából (Társadalomalkotó
erők, l923; A mai társadalom, l943). A konzervatív társadalomleírás
körében is született összegezés: Weis István: A mai magyar társadalom
(1930) és Hová? (l932) című munkái. Az 1918–19l9 folyamán megszűnt
és felszámolt tudományos társaságok és fórumok helyébe újak szerveződtek.
A Magyar Társadalomtudományi Társaságban rendszeresen tartottak
ankétokat és felolvasó üléseket. A társaság kiadványsorozatot és folyóiratot
(Társadalomtudomány) adott ki. A társadalomtani professzionalizáció
a nemzetközi standardokhoz, intézményekhez való felzárkózási törekvések
jegyében folytatódott.
A harmincas évekre az amatőr és hivatásos
társadalomvizsgálók egész serege látott munkához. A társadalomismeret –
a szociográfia, a falujárás, a “falumunka”, a settlement-mozgalmak keretei
között – értelmiségi szervezkedések mozgalmi követelménye lett. Ugyanakkor
a mozgalmakkal párhuzamosan (esetenként ezeken belül) a tudományos igényű
társadalmi tényfeltárás, a módszeres táj- és népkutatás és monográfiaírás
műhelyei is létrejöttek vagy újjáalakultak. Hivatalos részről folyamatosan
– s többnyire nem nagy sikerrel – próbálkoztak a falujáró mozgalom és szociográfia
szervezésével, intézményesítésével, konstruktív keretek között tartásával.
A harmincas évtized: a népi írói (mozgalmi)
szociografizálás évtizede, melynek második felében az ismert irodalmi szociográfiák:
Illyés Gyula, Veres Péter, Darvas József, Kovács Imre, Féja Géza munkái
mellett Erdei Ferenc és Szabó Zoltán társadalomelméleti alapozottságú szociográfiái:
a Parasztok és a Cifra nyomorúság is megjelentek.
Ebből a csaknem másfél évszázadot átfogó
rövid visszatekintésből is látszik: a társadalomtani-szociológiai gondolkodás
és a tapasztalati társadalomkutatás gazdag és sokfelé ágazó-kapcsolódó
története a szűken vett szociológiatörténeti feldolgozás számára éppoly
nehezen operacionalizálható, mint az átfogóbb társadalmi vagy szociológiai
gondolkodás történeti elemzése számára. Még azt is nehéz eldönteni, hol
kezdődjék a történet. Valóban érdemes visszamenni a 18. század végi felvilágosult
társadalom- és környezetátalakítási traktátusokig? Vagy néhány évtizeddel
később: a múlt század harmincas-negyvenes éveiben kezdődött a történet,
amikor felvetődött a társasági tudomány gondolata, az országászaton
belül a társadalmi országászat (Hunfalvy Pál) elkülönítésének
szükségessége, s a nemesi-honorácior reformértelmiség körében erőteljes
igény mutatkozott a tényfeltáró helyzetjelentések, országleírások, azaz
a geográfiai statisztika iránt? Vagy inkább a hetvenes-nyolcvanas
évek tekinthető a kezdetnek, amikor a szociális fizika a modern
társadalomstatisztika intézményesült gyakorlatában operacionalizálódott,
s a szociológia, szociologikus kifejezés a pozitivista, evolucionista
társadalom- és jogelméletekben használatba került? Vagy 1900– 1901: a Herbert
Spencer beköszöntőjével indult Huszadik Század és a szociológiára
hangolódott első tudósközösség intézményesülése: a Társadalomtudományi
Társaság legyen a kiindulópont? Vagy – eltekintve a “helyi érdekű”
tudományműveléstől – azt vegyük szociológiának, ami a világban is szociológiának
számít? Ebben az esetben három-négy névre: Mannheim Károly és (esetleg)
Lukács György tudásszociológiájára, Polányi Károly gazdaságszociológiájára
és Hauser Arnold művészetszociológiai elemzéseire korlátozódnék az elemzés,
amit – természetesen – szükségtelen és félrevezető lenne “magyar szociológiatörténet”
címen végezni.
HISTORIOGRÁFIAI KÉRDÉSEK. A TÖRTÉNETI FELDOLGOZÁS SZEMPONTJAI
A magyarországi szociológiai-társadalomtani gondolkodás történeti elemzése, bárhonnan indul is ki, elméletek, tanok, empirikus vizsgálatok, leírások, publicisztikai és irodalmi művek sokaságát vonhatja érdeklődési körébe, azzal a tágabb társadalmi, szellemi, kulturális és tudományos környezettel együtt, amelyben ezek létrejöttek. Ez a bőség az elemzés tárgyával kapcsolatos problémák átgondolását: a “minek a története?” kérdés eldöntését s ezzel összefüggésben annak a kérdésnek a tisztázását is szükségessé teszi, hogy a tágabb társadalmi-kulturális környezettel való összefüggések közül mi kerüljön a történetbe. Mindez végül is a témakörrel kapcsolatos álláspontok ütköztetésével formálódó szakmai egyezségre jutás folyamatában tisztázódhatna – amennyiben a szociológus szakmát ezek a kérdések ma egyáltalán foglalkoztatják. A témakörben felvethető historiográfiai megfontolások és elemzési szempontok közül – eddigi fejtegetéseim alapján – az alábbiakat emelném ki.
1. A szociológiai gondolkodás története
átfogó eszme- és mentalitástörténeti összefüggésekbe ágyazott elmélettörténet.
A magyar elmélettörténeti feldolgozásoknak ugyanakkor szembesülniük
kell egy elemi akadállyal: a saját (magyarországi) elméletek – főleg
a paradigmatikus jelentőségű elméletek – viszonylagos hiányával. Úgy
gondolom, érdemes hangsúlyoznom ennek a hiánynak a viszonylagosságát. Eötvös
József, Pulszky Ágost, Concha Győző, Pikler Gyula, Somló Bódog elméletalkotó
munkássága nem kisebb értékű, mint egyetemesen ismert európai kortársaiké.
Megjelenésük idején munkáik többnyire ennek megfelelő fogadtatásban
részesültek. Eötvös fő művét például a kortárs külföldi kritika A törvények
szelleméhez mérte, s Mill, Tocqueville munkáival egyenrangúként ismertette.
Pulszky genetikus jogelméletét és evolucionista társadalmiformáció-tanát
is elismeréssel fogadták Angliában. Egy-egy elméleti konstrukció tartós
jelentőségét, paradigmává válásának esélyeit azonban nem önértéke határozza
meg. A nyugati világ perifériája inkább a mintateremtő alkotók, mint a
mintául szolgáló alkotások kibocsátásának terrénuma. Annak a néhány – erudíciót
és eredetiséget párosító – elméleti társadalomértelmezésnek, amely Magyarországon
jött létre, a századfordulón-századelőn is alig volt, azóta pedig végképp
nincs esélye arra, hogy a “nagy elméletek” közé kerüljön. Itt inkább az
elméletek hatásainak és sajátos értelmezéseinek története követhető az
időben. Az elmélettörténeti feldolgozás Magyarország esetében jórészt recepciókutatás,
amely a 18. század végétől, a társadalmiszerződés-elméletek, Montesquieu
és a skót morál- és gazdaságfilozófia hatásának kezdetétől fogva az “egyetemes”
történeti feldolgozásokban tárgyalt társadalom- és szociológiai elméletek
többségének ismeretét-ismertetését – esetenként gondolkodásformáló jelentőségét
– kíséri figyelemmel.
2. Ha a saját elméletek terén
a hiány, az empirikus társadalomismeret és -kutatás s az
ezzel gyakran összekapcsolt szociálreformeri-szociálpolitikai irodalom
esetében az anyag nehezen körülhatárolható – belletrisztikával, publicisztikával,
különféle diszciplínákkal (földrajz, néprajz, közigazgatástudomány, történetírás)
összefonódott – bősége zavaró. A tényirodalom, a kitűnő társadalomrajzok,
statisztikai leírások és elemzések, helyzetjelentések és monográfiák hatalmas
irodalmában hiába keressük az alkalmazott társadalomtan, a tájmonográfia-írás,
a szociográfia iskolateremtő egyéniségeit és iskoláit. S
ebből következően, hiába keressük a mintául szolgáló alkotásokat,
s azt az áthagyományozódó – elméleti alapismeretekkel, módszerekkel, kutatásetikai
normákkal kapcsolatos – egyezményes tudásminimumot: “céhes” tudást, amelynek
ismerete az egyes területeken működők körében hallgatólagos vagy deklarált
elvárás. Hiányoznak az illetékességgel kapcsolatos konszenzusok: a kutatás
és a mozgalom, a tényfeltárás és a röpirat, a kutatói beállítódás és a
politikusi szerep elkülönültsége. Némedi Dénes a népi szociográfiáról írt
monográfiájában a polifunkcionalitást, az átpolitizáltságot, a politikai
intézménypótlék-funkció felvállalását s az ebből következő aktuálpolitikai
érzékenységet és publicisztikus hajlamot tartja a háború előtti szociológia
és szociográfia meghatározó sajátosságainak. S ezeket, a diszciplína prehistorikus
állapotára jellemző sajátosságokat a magyarországi polgári modernizáció
megkésettségére, fejlődési és intézményszerkezeti anomáliáira vezeti vissza
(Némedi 1985: 10–11).
3. Ez a körvonalazatlanság összefügg
a szakma azonosításának nehézségeivel s a strukturált szakmai közösségek,
tudósgenerációk, iskolák folytonosságának hiányával is. Ezért egy olyan
tudományszociológiai megközelítésben is nehezen gondolható el a
történet, amely a tárgymeghatározás, tartalmi tagolódás, tematikai körvonalazottság
problematikájába nem bonyolódik bele, s a mindenkori szociológia-társadalomtan-társadalomkutatás
művelésére: professzionalizálódására, intézményesedésére összpontosít.
A magyarországi szociológia utóbbi évtizedben kialakított társas és
történeti identitása szerint az intézményesült szakmának legfeljebb
három évtizedes múltja van. Tamás Pál az “új magyar szociológia” (a kifejezés
a nyolcvanas évek közepén került használatba) fejlődését tudománytörténeti
és -szociológiai szempontból négy szakaszra tagolja. Elemzésében a szociológia
Magyarországon először a “radikális társadalomkritika” szerepében (hatvanas
évek), majd az “össztársadalmi tudomány programjával” (hetvenes évek),
ezt követően a “szaktudomány programjával” (hetvenes-nyolcvanas évek),
végül pedig “megállapodott diszciplínaként” (nyolcvanas évek) volt és van
jelen a szellemi életben (Tamás 1985).
Ez a történet: egy átpolitizáltságában
forrongó diszciplína szakmává tisztulásának története. Ami 1960
(még inkább 1945) előtt “társadalomtan”, “szociológia”, “társadalomfilozófia”,
“szociográfia”, “falukutatás”, “társadalomlélektan” néven létezett, az
ehhez képest régmúlt. Olyan szellemi előzmény, amely tulajdonképpen nem
tartozik a tárgyhoz: a mai professzionális szociológia történetéhez. Ez
a történet európai méretekben is csak a második világháború után kezdődött,
amikor az amerikai társadalomkutatás és elméleti szociológia szakági és
szervezeti rendszere, technikái, stílusa világszerte – s így kontinensünkön
is – meghonosodott: “…ekkor alakul ki a szociológia mint elfogadott nemzetközi
standardokat követő tudományos terület” (Tamás 1988: 460). Ehhez a fejlődéshez
mérten a magyarországi szociológia fáziskésésbe került ugyan, de a hatvanas
évek végétől fogva már nagyjában-egészében szinkronban volt a világ szociológiájával,
s a nyolcvanas évekre ledolgozta modernizációs hátrányát (Tamás 1985: 224–226).
Az intézményesülés – írta 1984-ben a Magyar Szociológiai Társaság elnöke
– “…a magyar szociológia múltjában nem történt meg. A felsorolt jellemzők
(az alapjaiban amerikai mintát követő tudományművelés jellemzői – S.J.)
egyike-másika megjelent ugyan, de arra, hogy együttesen és általánosan,
s oly színvonalon jelenjenek meg, ahogyan az a század hetvenes éveiben
történt, még nem volt példa” (Kulcsár 1984: 17).
Erről a tudományszociológiai álláspontról
nézve: van szociológiatörténet, melyet a szociológiai “prototudomány” (Tamás
Pál) meglehetősen parttalan-diffúz időszaka előz meg. Aki erre az időszakra
összpontosítja történeti érdeklődését, az egy hatalmas eszme-, művelődés-
és társadalomtörténeti anyaggal szembesül. Ez lehet társadalom-, politika-
és kultúrtörténeti feldolgozások forrásanyaga, politológiai, eszme- és
értelmiségtörténeti tanulmányok tárgya, amelyben társadalomtanok-szociológiai
elméletek hatása (időnként divatja), gondolkodási minták, mentalitások,
értelmiségi beállítódások követhetők nyomon. Az eddigi irodalom tanúsága
szerint “magyar szociológiatörténet”, “szociológiai gondolkodás története”,
“társadalmi gondolkodás története” címen leginkább erről van szó.
4. A szociológia történetének és
előtörténetének ilyen egyértelmű szétválasztása természetszerűleg hozzátartozik
a frissen modernizált-felzárkóztatott tudományág történeti identitásához.
Úgy gondolom ugyanakkor, hogy a szociológiai-társadalomtani gondolkodás
professzionalizációjának rugalmasabb értelmezésével fel lehetne
dolgozni a tárgytól – a “minek a története?” kérdésétől – függően sokféle
és sokfelé ágazó történetet egy, összefüggő történet keretében.
Ez a tárgykörök, arányok és hangsúlyok átgondolását igényelné, s szakmai
egyezségre jutást feltételezne egy olyan alapproblémát illetően, ami szociológiatörténeti
munkákban általában, magyar szociológiatörténeti tanulmányokban különösen
élesen vetődik fel s nehezen oldható meg. Nehéz ugyanis eldönteni, hogy
mekkora teret kapjanak az elemzésben a tudás- s mekkorát a tudományszociológiai
megközelítések. Az is kérdéses, hogy a tudományos tudás milyen összefüggésben
kerüljön inkább elemzésre: a mindenkori szakmai szerveződések –
a (nem éppen szerencsés, mai fogalmunk szerinti) “tudományos közösségek”,
a tönniesi “tudós-köztársaság” – valamely körén belüli tudásként
vagy átfogóbb társadalmi-művelődési összefüggésekben. A szociológusképzés
gyakorlata felől közelítve ezekhez a kérdésekhez: nyilvánvaló, hogy a magyar
szociológiatörténet oktatása nem vagy legalábbis erőltetetten illeszthető
az egyetemes elmélettörténetre alapozódott oktatásba, s inkább a történetszociológiai,
eszme- és művelődéstörténeti kurzusok keretében lenne a helye. A tudásszociológiai
nyitottság ugyanakkor nem összeegyeztethetetlen tudományszociológiai szempontokkal,
amelyek végül is akkor is érvényesíthetők, ha nem ragaszkodunk mereven
a tudományintézményesülés amerikai etalonjához, s a magyarországi társadalomtani-szociológiai
gondolkodás történetében a szakszerű tudományművelés és szakmai közösséggé
formálódás – valóban szórványos és epizodikus – igényeinek, mozzanatainak
és kezdetleges képződményeinek a szokásosnál nagyobb jelentőséget tulajdonítunk.
HIVATKOZOTT IRODALOM
Aron, Raymond (1965): Main Currents
in Sociological Thought. New York–London: Basic Books.
Barnes, H. E.–H. Becker (1961): Social
Thought from Lore to Science. I–III. Dover, New York.
Bél Mátyás (1984): Magyarország népeinek
élete 1730 táján. Válogatta, sajtó alá rendezte és bevezette: Wellmann
Imre. Fordította: Wellmann Imre. Budapest: Gondolat.
Concha Győző (1927): Van-e magyar társadalom?
Nincs. In Társadalomtudomány, VII. évf., 3–4.
Eckberg, D. – L. Hill (1980): The Paradigm
Concept and Sociology: A Critical Review. In Paradigms and Revolutions.
G. Gutting szerk. London.
Fleck, Christian (1990): Rund um “Marienthal”.
Von den Anfangen der Soziologie in Österreich bis zu ihrer Verbreitung.
Wien.
Giddens, Anthony (1981): Die klassische
Gesellschaftstheorie und der Ursprung der modernen Soziologie. In Geschichte
der Soziologie. I. kötet. W. Lepenies szerk. Frankfurt: Suhrkamp.
Giddens, Anthony (1982): Sociology.
A Brief but Critical Introduction. London.
Kuhn, S. Thomas (1984): A tudományos
forradalmak szerkezete. Budapest: Gondolat.
Kulcsár Kálmán (1984): A magyar szociológia
történetszemlélete. Gondolatok a külső minta jelentőségéről. In Valóság,
5.
Langer, Josef (szerk.) (1988): Geschichte
der österreichischen Soziologie. Wien.
Lepenies, Wolf (1981): Einleitung. Studien
zur kognitiven, sozialen und historischen Identität der Soziologie. In
Geschichte der Soziologie. I. kötet. W. Lepenies szerk. Frankfurt:
Suhrkamp.
Némedi Dénes (1985): A népi szociográfia
1930–1938. Budapest: Gondolat.
Szacki, Jerzy (1985): Szociológiatörténet
és önálló szociológiai elmélet. Fordította: Melis Ildikó és Zolnay János.
In Szociológiai Figyelő, 1.
Tamás Pál (1985): Az új magyar szociológia
útjai. Tudományszociológiai vázlat. In Világosság, 4.
Tamás Pál (1988): Egy szakma “Sturm und
Drang” után. In Szociológia, 4.
JEGYZETEK
* A tankönyvnek készülő történeti szintézist
a Pro Cultura Hungariae Alapítvány támogatja.
1 Így Anthony Giddens felfogásában is,
aki a két nagy forradalom: az 1789-es francia politikai és a 18. század
végén Angliából kiindult ipari forradalom kontextusában elemzi a szociológiai
gondolkodás kialakulását (Giddens 1982).
2 Ismerteti: Eckberg–Hill (1980: 118–121).
3 Például az osztrák szociológia esetében
lásd Fleck (1990) és Langer (1988).
4 Lásd Concha (1927). Concha a nyelvfejlődés
18. század végi–19. század eleji dokumentumaira támaszkodva mutatja be
az állam–társadalom fogalompárnak s egyben a társadalom modern fogalmának
a kialakulását.