Nincsenek mûvészeti ágak,
mesterségesen
választották szét
õket. Csak mûvészet van.
(Kurt Schwitters, 1923)
A Budapest Galéria Kiállítóházát Óbudán kevesen látogatják, mégis remek hely: három szintjén 12-13 kisebb-nagyobb helység van, és ez a körülmény teszi a budapesti kiállítótermek közül a legalkalmasabbá arra, hogy olyan tematikus csoportbemutatókat rendezzenek itt, amelyeken minden kiállító saját, önálló térrel gazdálkodhat. Ezt a lehetõséget használja ki évek óta a képzõmûvészeti fõiskolások és nemrég végzett fiatal mûvészek munkáit felvonultató Tér-képzetek kiállítás-sorozat, amelynek õsszel láthattuk hatodik rendezvényét. Az 1995 végén megrendezett ötödik kiállítás egy minimális kiterjedésû, köztes tér, inkább kétfelé ható téri viszony megfogalmazására tett kísérletet, azóta gyakran szereplõ szerzõk, többek között Erdélyi Gábor, Herczeg Nándor, Vogl Filemon, Havas Bálint, Gálik András mûvei által.
A legújabb, hatodik kiállítás témája – (Kis terek – nagy távlatok) lazított a minimális tér fogalmának korábbi feszességén, de belõle származott. Az alcímben megfogalmazott feltétel: látvány és hang együttes szerepeltetése, vagyis e kettõ szerves, nem illusztratív egysége a mûben, kizárta „a kép = ablak a világra” felfogás illuzionisztikus megoldásait.
Schwitters mottóként választott
kijelentése így folytatódik: „A Merz nem speciális,
hanem általános értelemben vett mûalkotás…
Azt jelenti: kapcsolatot létrehozni, lehetõleg a világ
minden dolga között”.
Az akusztikus installáció
gondolata a Merz-mûhöz hasonlóan szintén nem speciális.
Beilleszkedik a századunkon végigvonuló Gesamtkunstwerk-törekvésekbe,
melyek, bármely mûvészeti ágból történt
is a kiindulás, az innováció rugói voltak.
Ezeket a törekvéseket ma a multimediális technikai lehetõségek
éppúgy táplálják, mint azok az alkotói
vágyak, melyek az érdeklõdõt a mû interaktív
megvalósításába bevonni igyekeznek.
A mûalkotás nem lehet már
zárt, jelentésdús entitás,
mint volt még harminc évvel
ezelõtt is, éppen ezért világra nyitott produktumként,
folyamatként vagy környezetként igyekszik kommunikálni,
amely a hozzá közeledõnek minden érzékszervéhez
szól. Ezek a mûvek általában alapvetõen
a hangok szervezésének pszichikai hatékonysága
felé orientálódnak. A fiatal képzõmûvészek
közül sokan zenélnek,
de az ösztönös, kreatív
zenélést aligha tudják szervesen összekapcsolni
vizuális mûvészeti elképzeléseikkel.
A pályázatként meghirdetett téma az újabb
lehetõségek és eszközök átgondolását,
kidolgozását veti fel.
A mûvészeti ágak közti
mûvi határok áthágásának hosszú
történetét elég csak a századfordulón
a szecesszió mozgalmaiban, a Dadában, a Bauhausban, az abszolút
filmben megjelenõ ismert példáin innen a Fluxushoz,
a performance képzõmûvészeti térhódításához
visszavezetni. Az olyan kiállítások, mint 1980-ban
a berlini Akademie der Künste-ben rendezett Für Augen und
Ohren (Szemnek és fülnek), az 1984-ben a stuttgarti Staatsgalerie-ben
bemutatott Klang der Bilder, és antológiák,
mint legutóbb a berlini Sonambiente fesztivál alkalmából
a Prestel kiadónál megjelent Klangkunst (Sound Art)
e mûfajköziség reneszánszát ígérik.
De voltak ennek magyar hagyományai, a közelmúltban is.
A teljesség igénye nélkül
csak néhány mozzanatot említenék: 1973–75 között
Bódy Gábor Filmnyelvi sorozata hozta mozgásba
képzõ- és zenemûvészek fantáziáját
– a Balázs Béla Stúdió késõbb
is teret adott a hang és kép szerves összetartozását
megvalósító filmeknek, zeneszerzõk és
képzõmûvész filmesek kísérleti
együttmûködésének. A 80-as és a 90-es
évek folyamán jelentõs hangszerplasztikák készültek.
Pécsett Lantos Ferenc mintegy tíz év óta zenei
strukturák analógiájára tanítja a festészetet,
1988-91 között az Iparmûvészeti Fõiskolán
szisztematikus audiovizuális gyakorlatok zajlottak. Nemrég
a Képzõmûvészeti Fõiskola Barcsay termében
fiatal mûvészek egy csoportja öt éven át
az egyes érzékszervekhez külön-külön
szóló mûvet állítottak ki.
A Tér-képzetek 6. kiállításán
bemutatott installációk változatosak voltak és
ez a sokféleség, legalábbis a hangok tekintetében
jólesõen termékeny kakofóniában nyilvánult
meg: a rendezõk nem tudták, késõbb nem is akarták
elszigetelni egymástól az egyes termeket. Két installációban
vett részt zeneszerzõ. Keserue Zsolt és Keresztes
Szabolcs (mindketten pécsiek) Piknolepszia címmel
egyikük gyerekkorban megélt tudatkiesésének élménystrukturáit
jelenítették meg nagy expresszivitással, iski Kocsis
Tibor pedig a regensburgi katedrális (egyéni átírású)
üvegablakain beesõ színes fények képpé
fagyasztása mellé Szakács Csaba templomi hangulatfestõ
zenei montázsát állította. Mimezis mûködtette
Nagy
Imre Lõgyakorlatát is, mely az emberalakra lövés
morális problémáját közvetítette
a nézõnek, és ugyancsak
a valósból eredõ képzetre utalt Sáfrán
Dóra tere, amely egy láthatatlan, dohogó-dörgõ
óriásberendezés központi szobájának
hatását keltette.
Kokesch Ádám szintetikus jeleket, személytelen-precíz tárgyakat sorolt egymás mellé computerzenei kísérleteibõl származó sztereóhangzásokkal, az installáció elemei közti minden meghatározott összefüggést elutasítva. KisPál Attila ellentétes mozgású, szabálytalan ritmusú hangsorokat adott elõ harmonikus környezetben videóra vett, természeti hatásoknak kitett kémcsövével. Öt hangból álló sort generált és permutált György Katalin japán szárazkert-modelljének papírszikláiban, amelyek a nézõt mozgásra bírták, mivel a hang forrásának keresésére késztették. Állandóan változó, a véletlenre bízott hangmontázst generált Enyingi Tamás is öreg rádiójának fáradhatatlanul mozgó keresõjével.
A hangok közvetítésével foglalkozott Szabó Eszter Ágnes a falra ragasztott hallgatózó poharainak szeriális rendje (1997-ben õ szervezte a Szinkron kép/hang-workshop-ot az Iparmûvészeti Fõiskola videóstúdiójában), és Pál Zsuzsanna Rebeka két szobát összekötõ Hangalagútja is: az egyik helységben az asztal alá „söpört” rádiókból és tévékbõl szóló összemosott hangok, a másikban vékony alucsövek végén szeparált, minihangerejû információgyöngyökké váltak.
Nagy A.Gábor és Wolsky András is megmozgatták, megfuttatták a kiállítás látogatóját: egyikük társadalomkritikus pszichikai fogást alkalmazott (állandóan szóló mobiltelefon, amely akkor hallgat el, ha fel akarják venni), másikuk ironikus banalitással emlékeztetett arra, hogy térben futunk az idõ után (Hangsebesség).
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu