Felmerülhet Önökben a kérdés,
vajon mit keres ezen a kiállításmegnyitón egy
hajdani berlini múzeumigazgató. Nos, hosszú ennek
a története… Imrével Stuttgartban ismertük meg
egymást 1965-ben.
Én akkoriban a helyi Kunstvereint
vezettem, és éppen egy nagy Bauhaus-kiállítás
elõkészítésén dolgoztam, mely kiállítás
stuttgarti premierjét követõen az egész világot
bejárta _ a nácik elõl emigrációba vonulni
kényszerült mûvészek mintegy elsõ rehabilitációjaként.
Magyarok is voltak közöttük: Moholy-Nagy és Marcel
Breuer.
1968-ban volt Bak Imre és Nádler István elsõ közös kiállítása a stuttgarti Müller Galériában, a legújabb amerikai mûvészeti áramlatokat bemutató akkoriban egyik legfontosabb német galériában. Ezen irányzatok a harde-edge, a colorfield-painting és a minimal-art lettek késõbb egy nagy európai megújulási mozgalom kiindulópontjai. Akkoriban állt össze a Bauhaus fundamentumain az az épület, melyben még ma is lakunk: a kép mint önálló realitás tudatunk részévé vált. Ez a közelség a képhez a kelet szocialista realizmusában és a nyugat informeljében egyaránt ismeretlen volt.
Ezért kelt útra Bak Imre.
Neki nem a hagyományos értelemben vett kép volt a
fontos, hanem az aktuális kép. Nem akart modern lenni, posztmodern
pedig végképp nem, hiába is igyekszik ezt kedves kollégánk
és barátunk, Hegyi Lóránd, újra és
újra bizonyítani. Bak Imre az aktuális képet,
a saját érzékelésének valóságával
egybeesõ képet kereste _ nem pedig egy ilyen vagy olyan stílust.
Útra kelt tehát, pedig ez akkoriban egyáltalán
nem volt egyszerû dolog.
1964-ben elment Németországba,
majd Angliába, ahol a londoni Tate Galériában az 50-es
és 60-as évek teljes rezüméjét megszemlélhette,
megismerkedett az Ecole de Paris-val, ahol Manessier gyakorolt rá
különös hatást, és járt azon a legendás
hírû Velencei Biennálén, ahol „Európa
megalázásaként"-ként Robert Rauschenberg kapta
a nagydíjat.
1965-ben, megismerkedésünk esztendejében, látja elõször a Müller Galériában Stella, Kelly, Uecker, továbbá Pfahler és Lenk mûveit. Ezután keletkeznek elsõ hard-edge és stripe festményei. 1968-ban ellátogat a kasseli dokumentára, s találkozik az amerikaiak lélegzetelállító óriási formátumaival.
Ugyanebben az évben kerül sor arra a bizonyos Nádler Istvánnal közös kiállításra a Müller Galériában _ én ekkor látok elõször Bak- és Nádler-képeket. Bak egészen racionális, Nádler már akkoriban labilisabb, ami sejteni engedi fejlõdésének késõbbi irányát.
Többre voltam kíváncsi
mindkettejüktõl, ezért Budapestre utaztam. Láttam
1969-ben az elsõ, megnyitása után nem sokkal bezáratott
Iparterv-kiállítást. Ahol nem tetszett ugyan minden,
néhány dolog azonban nagyon is, így például
Jovánovics, akit már ott nagy mûvésznek láttam.
Bak Imre, hiszen ma róla van szó, akkoriban nem a képen
dolgozott, hanem a képek szegélyein. A nagyformátumú
keretek, a színfoltok és a kerek formák a stuttgarti
iskolára emlékeztetnek. Stuttgarti variáns Budapesten?
Nem errõl volt szó.
Bak Imre továbbfejlesztette a kép
elemzését. Nagyobb különbséget tett belsõ
és külsõ között. Képeinek belsõ
tere oly hatalmassá vált, hogy szétfeszült a
keret, s shaped canvas, szabálytalan keretszerkezet, tárgyszerû
kép jött létre.
Ha tárggyá lett a kép,
hogy viszonyul a képen lévõ tárgyakhoz? Ezt
a kérdést próbálta meg tisztázni Bak
Imre Essenben. Stuttgart után az ottani Folkwang Múzeumba
kerültem teremõrként, miközben egy fõleg
ösztöndíjas kelet-európaiknak szállást
adó vendégház gondnoka is voltam. Bak is és
Jovánovics is járt ott, sõt, 1971-ben közösen
állítottak ki
a Folkwang Múzeumban. Kiállításukat
a folyamatok objektivizálásának szentelték.
Bak az ottani vidéki építészet
hatására fóliákkal bevont fatáblákat
mutatott be, melyek hol álltak, hol feküdtek, végül
pedig egymásra voltak hányva. A kép mint tárgy
darabokra hullott.
Ettõl fogva a tartalmakra helyezõdött a hangsúly. Bak a concept art útmutatásait követte. A fóliával bevont felületek nevet kaptak, így például egyik sky-field-jében _ 1972-es projekt, monokróm felületek, fémbetûkkel. Kísérletezései során egészen a mail-art-ig, mondhatni: a tisztán gondolati közvetítésig jutott.
Bak Imre nem a hagyományból, hanem az aktualitásból érkezett. Mûvét a jelenbõl indokolta, nem a múltból. Ugyan még ismerte személyesen Kassákot, a magyar modern nagy figuráját, ám csak késõbb kezdett hivatkozni rá. Akkor, amikor már nem csupán aktuális, hanem egyben személyes képeket akart festeni. A mûvészet aktuális történéseiben való részvétel egy dolog, személyes képek festése egy másik dolog. Utóbbiakról ugyanis lerí, hol keletkeztek.
A korai 70-es években már-már
úgy érezte az ember, hogy Bak szem elõl vesztette
a képet, szem elõl vesztette
a festészetet. A Népmûvelési Intézetnél
dolgozott, és szabadiskolákon alapuló alternatív
mûvészeti nevelési programok kidolgozásán
munkálkodott az ország kultúrházai számára.
A mûvészetbõl tanítás, mûvészetközvetítés
lett. És persze analitikus képességeinek kiválóan
megfelelõ tevékenységet választott. Baknak
jó volt a szeme, és nem állt _ ahogy az mûvészek
esetében oly gyakran elõfordul _önmaga útjába.
Képes volt és máig képes objektív ítéletre.
Soha nem egy bizonyos vélemény volt fontos számára,
hanem a kritériumok. Intellektualitása és majdhogynem
abszolút igazságérzete tette õt a magyarországi
kortárs mûvészeti szcéna kulcsfigurájává.
Sok olyan beszélgetésre emlékszem
Bak Imrénél, melyek spontán
tanórákká alakultak. Mi több: buzgósága
olyatén volt, hogy azokat is meg kívánta gyõzni,
akik már rég meg voltak gyõzve.
1974-ben aztán szerencsére visszatért a festészethez _ máskülönben aligha gyûltünk volna most egybe egy nagy festõ tiszteletére. Ez már nem az a Bak Imre volt, aki 1968-ban a festészet meghódítására indult, hanem egy olyan Bak Imre, aki tudta, mirõl van szó. Olyasmit tudott, amit egyes mûvészek életük végére sem értenek meg. Korai munkáival minden nemzetközi vizsgán megállta volna a helyét, saját képét mégsem találta meg velük. Bak Imre olyan festményeket akart létrehozni, melyek jellegzetesen sajátjai, ugyanakkor korának színvonalán állnak. Nem vágyott magyar folklórra, nem vágyott tradícionalizmusra, de névtelenségre sem. Ahogy meg lehet különböztetni egymástól a sienai és a firenzei festõket, úgy akarta Bak Imre is elhatárolni a képeit az Amerikában vagy Németországban keletkezett hasonszõrûektõl. Vitába szállt Kassákkal és Moholy-Naggyal, furcsa mód azonban nem vitatkozott Victor Vasarelyvel, kinek optikai hidegsége és formalizmusa bizonyára taszította õt. Annál inkább foglalkoztatta az 1984-ig egyfajta belsõ emigrációban élõ Korniss Dezsõ. Tõle tanulta a színek egzakt felvitelét, a színfelületek pontos elhatárolását és a színek melegségét. Talán a kép két részre osztását is, mely nála 1993-ban egy japán utat követõen a „Tao"-val kezdõdik. Késõbb amerikai dimenziókat elérõ, a színek teljes hatalmát megmutató háromrészes képfelületeket is fest.
Mivel Bak idõközben felismerte
a képfelület optikai stabilitását, megengedi
magának, hogy a felületet illuzionisztikusan látott,
ám képbarát testekkel oldja fel. A San Gimignianóra
vagy az olasz quattrocento festményeire emlékeztetnek ezek
az architektonikus elemek. Bizonyára nem véletlenül
szól egyikük ajánlása éppen Carpacciónak.
Ám ezek az architektúrák nem biztos lábakon
állnak, hanem lebegnek a képi térben. Megtagadnak
minden biztos helyre utalást. Helyüket kizárólag
a képegész logikájából
nyerik. Ha egyes felületek a bécsi szecesszió értelmében
vagy más mód ornamens díszítést kapnak,
úgy az Bak szemében nem más, mint optikai fel- vagy
leértékelés.
A lebegés állapotában
tartani a képet, nem hagyni rögzülni, soha nem kelteni
azt a látszatot, hogy ott jelenik meg egy szín, ahol tényleg
van, de azt sem, hogy illúzió. A szín kizárólag
a képbõl, a felületbõl nyeri legitimációját.
A felületbõl tért csinálni, majd a térbõl újra felületet _ ezt az intellektuális kötéltáncot nagyon is jól érti Bak Imre. Ezeken a képeken látni, hogy Budapesten keletkeztek. Mert, posztmodern ide vagy oda, valami egészen konkrétat jelentenek.
Egy hete olvastam a „Frankfurter Allgemeine
Zeitung"-ban egy nagyszerû gondolatot Karl Schlögel írásában.
A szerzõ, akit személyesen nem ismerek, az európai
változásokat elemzi, méghozzá egyáltalán
nem a mûvészet kapcsán. A cikk címe „A tér
visszatérése", az alcím pedig:
„A világ konkréttá
válása a rendszerek eltûnését követõen".
Schlögel arról beszél, hogyan válnak láthatóvá
új topográfiák, lépnek be tudatunkba hosszú
ideig láthatatlan városok, melyek történetének
életvonalai egy tenyér életvonalaihoz hasonlatosak,
és mindezzel hogyan töltõdik fel ismét jelentéssel
a nácik által szalonképtelenné tett „élettér"
fogalma. Bak Imre kiállításnak is adhatnánk
ezt a címet.
E kiállítás Bak Imre
60. születésnapja alkalmából került megrendezésre.
Ez a születésnap azonban csak július 5-én lesz.
Így most ne neki, hanem nagyszerû életmûvének
gratuláljunk. Mert e nélkül az életmû nélkül
nem csak a magyar mûvészettörténet lenne szegényebb,
hanem _ Imre, most ne figyelj ide _az európai is. Németország
Magyarország iránt tanúsított érdeklõdése
idén különösen nagy. Magyarország lesz
a Frankfurti Könyvvásár
és egyben a berlini Mûvészeti Akadémia nagy
kiállításának a vendége. Ezt egészíti
ki egy könyv a kortárs magyar mûvészetrõl
Barbara Sietz szerkesztésében, aki éveken át
sikeresen vezette a budapesti Goethe Intézetet.
Bak Imre mindig elöl áll. Nem csak azért, mert kiemelkedõ mûvész és kétségtelenül megérdemli ezt a kivételezett helyet, de márcsak a neve miatt is mindig a magyarok élén áll.
Imre, el kell Neked mondanom, hogy külföldön nem csak a mûvészetedet, hanem Magyarországot is képviselted. És ez különösen nagy hatással volt rám.
Fordította: Nagy Márta
* A szöveg 1999. június 26-án, a mûvész „Kétszer tizenöt" címû kiállításának megnyitóján hangzott el a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu