II. A különbség megfogalmazásai
1. Kultúra és társadalmi
struktúra: fogalmi különbségtétel
A kultúra
fogalmának elsô antropológiai definícióját a brit Edward Burnett Tylor
adta, az 1871-ben megjelent Primitive Culture (A primitív kultúra)
címu, a kultúra evolucionista felfogását megalapozó muvében. Eszerint "[a]
kultúra vagy civilizáció, a maga teljes etnográfiai értelmében, az az összetett
egész, amely magában foglalja a tudást, hiedelmet, muvészetet, törvényt,
hagyományt és mindazon egyéb képességet és szokást, amelyre az embernek
a társadalom tagjaként szüksége van" (Tylor 1989 [1871]: 167). A kultúra
tylori meghatározását több, mint harminc éven keresztül nem kérdôjelezte
meg senki: nemcsak antropológusok, hanem szociológusok is elfogadták, idézték
és alkalmazták (vö. Kroeber és Kluckhohn 1951: 85). Ennek nemcsak az volt
az oka, hogy az "összetett egész" meghatározás kellôen homályossá és ezáltal
sokoldalúan felhasználhatóvá tette a definíciót,* hanem az is, hogy az
evolucionista társadalomelméletben nem volt szükség különbséget tenni kultúra
és civilizáció között: az egyes társadalmak közötti szubsztantív és formális
(kulturális és morfológiai) eltéréseket ugyanazokra a fejlettségbeli különbségekre
vezették vissza.
Ami a társadalom
fogalmát illeti, a legelsô szociológiai jellegu definíció megjelenésének
helyét és idejét nem lehet pontosan megállapítani. Az kétségtelen, hogy
egy sajátos kutatási terület létrehozása érdekében az angol Herbert Spencer
és nyomában a francia Emile Durkheim sokat tett a társadalom fogalmi
körülhatárolásáért. Spencer "szuperorganizmus"-koncepciója szerint a társadalmi
szervezet analóg a biológiai szervezettel, azzal a különbséggel, hogy a
társadalom magasabb szinten van, több biológiai egyedet integrál. A "szuperorganizmus"
Durkheimnél önmagában létezô entitásként, társadalmi tények integrált együtteseként
fogalmazódott újra. A társadalom ebben az objektivista felfogásban önmagát
termeli, vagyis társadalmi tények létét csak társadalmi tényekkel lehet
magyarázni, nem pedig intézmények vagy szokások egyéni szükségleteket kielégítô
funkcióival, mint azt az utilitariánus gazdaságpszichológia hírdette.
A spenceri-durkheimi
"szuperorganizmus" az amerikai antropológia fogalmi készletében is feltunt,
és ez éppen Alfred Kroebernek köszönhetô. Kroeber azonban Spencer általános
evolucionizmusával szemben értelmezte újra az egyes emberek cselekedeteit
és gondolatait befolyásoló szuperorganikus entitást. Kroeber szerint nincs
folytonosság az emberi cselekedetek biológiai, organikus aspektusai, illetve
a kultúra és a társadalom által kondicionált összetevôi között. A biológiai
átöröklés és a kulturális elsajátítás, a tanulás között tehát különbséget
kell tenni. Hasonlóképpen a biológiai egyedfejlôdés során létrejött organizmus
és a kulturális evolúció által létrehozott szuperorganikus kultúra is egymástól
független muködéstörvényeknek engedelmeskedik. Kroeber errôl a témáról
szóló írásait az elsô világháború alatt jelentette meg, ezért ekkoriban
civilizációról és nem a németes hangzású kultúráról beszélt,
illetve az antropológia helyett is a történetírás kategóriát használta
(Kroeber 1915, 1917).
Az amerikai kulturális
antropológia azonban tagadhatatlanul inkább a német bölcseleti és szellemtudományos
hagyományban, mint a brit utilitarizmusban gyökerezett. Franz Boast és
tanítványait a század elsô évtizedeiben az észek-amerikai indián kultúrák
autentikus, tehát a fehér emberrel való találkozás elôtti, még érintetlen
állapotának történeti rekonstukciója foglalkoztatta.* Az írásos forrásokkal
nem rendelkezô társadalmakban a történetírás csak a tárgyi kultúra fennmaradt
elemeire, a nyelvi sajátosságok feltárására és a helyi közösség idôsebb
tagjainak beszámolójára támaszkodhatott. Ennek megfelelôen az antropológia
történetének ebben az elsô szakaszában a régészeti, nyelvészeti és folklorisztikai
kutatások voltak meghatározó jelentôséguek. A memória-kultúra gondolata
és az a törekvés, hogy egy kultúrát a közösség tagjainak emlékezetébôl
rekonstruáljanak, illeszkedett abba a német romantikus történetírási hagyományba,
mely szerint minden népcsoport kultúrája rendelkezik valami ôsidôktôl fogva
változatlanul létezô népszellemmel, esszenciális sajátossággal,
mely megkülönbözteti minden más kultúrától. A civilizáció és a modernizáció
folyamata, illetve a kapitalista expanzió veszélyt jelentett erre a kulturális
autentikusságra. Ezért az elsô amerikai antropológusok a kultúrát Tylorral
szemben éppen, hogy a civilizáció ellenpontjaként határozták meg.
A népszellem herderi
fogalma több genealógiai szálon hatott a boasi antropológiára. A német
szellemtudományos történetfilozófiai hagyomány képviselôinek, elsôsorban
Diltheynek, Windelbandnak és Rickertnek a munkáiból azt a tételt szurték
le az amerikai antropológusok, hogy minden kultúra egyenrangú és összemérhetetlen,
önmagáért érdemli meg a figyelmet. Vagyis nem azért érdekesek ezek a kultúrák,
mert a kulturális fejlôdés általános törvényszeruségeinek muködését képesek
illusztrálni, hanem azért, mert a sokszínu emberi lét egyedi és megismételhetetlen
megnyilvánulásai. Ebbôl az következik, hogy egyik kultúra sem helyezhetô
a másik fölé valamilyen evolúciós skálán, önmagában egyik sem civilizáltabb
vagy primitívebb, mint a másik. Az evolucionista szemlélet spekulatív természete
miatt a tudományosság igényeinek is egyre kevésbé tudott megfelelni. Ez
azonban magával vonta mindenfajta történeti rekonstrukció hitelének csökkenését
is: az antropológusok nemcsak a nagyszabású evolúciós sémák propagálásától,
hanem a folklorisztikai gyujtéseknek és élettörténeteknek az etnohistóriai
írásokban való alkalmazásától is kezdtek tartózkodni.
A huszas évektôl
az antropológusokat a diakron vizsgálatok helyett egyre inkább az kezdte
érdekelni, hogy mi tart össze egy kultúrát a jelenben, melyek a
kulturális integráció mechanizmusai.* Ezekre a kérdésekre kétféle, markánsan
eltérô válasz született, mely alapját képezte az amerikai antropológia
és szociológia elméleti szintu elkülönülésének is. Boas tanítványainak
második generációja a herderi kulturális relativizmust a különbözô pszichoanalitikai
irányzatokkal* vegyítve megalakította a kultúra-és-személyiség iskolát.
Ez az irányzat a kultúra mentális integrációját hangsúlyozta, vagyis azt,
hogy a kultúrák felfoghatók összetett személyiségekként. Minden kultúrában
léteznek modális személyiségtípusok, "nemzeti" karakterek, melyek szinte
metonimikus viszonnyal képviselik kultúrájukat. A kultúra tanult viselkedés;
ugyanakkor az alapvetô személyiségtípus kialakulásában a kulturális hagyományok
által meghatározott gyermeknevelési szokások játsszák a legfôbb szerepet.
Tehát a kultúra és a személyiség egyfajta dialektikus viszonyban hat egymásra.
Ruth Benedict szerint "minden társadalom kiválaszt bizonyos szakaszokat
a lehetséges emberi viselkedések ívén" (Benedict 1934: 254). Másszóval
egy adott kultúra akkor találja meg egyensúlyi állapotát, ha a lényegéhez
tartozó témát koherens módon dolgozza ki, vagyis ha sikerül megvalósítania
önmagát.
A kulturális integrációnak,
elsôsorban a durkheimi hagyományra építve, kialakult egy olyan magyarázata
is, amely inkább szociológiai és nem pszichológiai jellegu volt. A funkcionalizmus
irányzata elôször a brit társadalomantropológiában terjedt el, szintén
a huszas évektôl kezdôdôen, Bronislaw Malinowski és A. R. Radcliffe-Brown
elméleti újításai nyomán. Mindketten úgy gondolták, hogy a kultúra, illetve
a társadalom intézményeinek létét egyensúlyfenntartó képességük legitimálja.*
Ezeknek az intézményeknek Malinowski szerint az a funkciójuk, hogy az egyén
szükségleteit elégítsék ki, Radcliffe-Brown szerint pedig az, hogy a szolidaritást,
a társadalmi rendet tartsák fenn. A funkcionális integráció tézise tehát
a társadalom intézményi tagoltságának, stukturált voltának hangsúlyozására
épül. A radcliffe-browni strukturalista funckionalizmus az egyik olyan
jelentôs korszak az amerikai antropológia és a szociológia történetében,
amikor a két diszciplína közötti határ elmosódott.*
A harmincas években
az amerikai szociológusok körében is felmerült a kultúra és a társadalmi
rendszer közötti fogalmi különbségtétel szükségessége. Pitirim Sorokin
az antropológusokat megelôzve foglalkozott a szimbólumok és jelentések
kultúraformáló szerepével. Sorokin szerint a kultúrára a "logikai-jelentésteli
integráció" a jellemzô, mely alatt a stílusok, a jelentések, az értékek
szerves egységét értette. A társadalmi rendszerre az "okozati-funkcionális"
integráció a jellemzô, melyben a pars pro toto elvet követve a társadalomszervezet
részelemei egymással kölcsönös függésben muködve biztosítják a társadalmi
egész dinamikus egyensúlyát (Sorokin 1937). Az a furcsa helyzet állt elô
a harmincas évek második felében, hogy az ekkor az Egyesült Allamokban
tanító Radcliffe-Brown a kultúra fogalmát, mint tudománytalant igyekezett
kiírtani az antropológiából, ugyanakkor egy szociológus, Sorokin, azt hangsúlyozta,
hogy egy társadalom tagjai nem belsô, természetes tulajdonságok révén,
hanem kulturális jelenségeken és azok értelmezésén keresztül kapcsolódnak
egymáshoz: vagyis szimbólumok segítségével kommunikálnak.
A második világháború
után egymással párhuzamosan több antropológus és szociológus is a szimbólumhasználat
tanulmányozásának fontosságát hangsúlyozta a kultúrák kutatásában. Parsons
a weberi hagyományt követve a kultúrát olyan szimbólumrendszerként fogalmazta
meg, melynek segítségével az emberek jelentéssel ruházzák fel cselekedeteiket,*
és ezzel a szimbolikus antropológia elôtt egyengette az utat. Az evolucionizmus
modernizálója, Leslie White szerint pedig a szimbólumalkotó képesség különbözteti
meg az embert az összes többi élôlénytôl, ez teszi lehetôvé a számára,
hogy kultúrája legyen. Tehát a kultúra és a természet, a tanulás és az
öröklés közötti kroeberi megkülönböztetés a szimbólumalkotás képességének
tételezésével nyer értelmet. White a kultúra és személyiség iskola
pszichologizmusát vehemensen kritizálva úgy vélekedett, hogy a kultúra
nem az emberek fejében, hanem közöttük, testükön kívül, az extraszomatikus
mezôben létezik (White 1989 [1959]: 220, 228). Amikor Kroeber és Kluckhohn
1951-ben közreadta a kultúra fogalmának reményük szerint széles
körben elfogadható definícióját, kitért a viselkedési minták szimbólumok
segítségével történô elsajátítására is. Fontos megemlíteni azt is, hogy
Kroeber és Kluckhohn meghatározása hangsúlyozta a kultúra történetiségét
és ezzel érveket adott az antropológia és a szociológia, illetve a kulturális
sajátosságok és a társadalmi rétegzôdés vizsgálata közötti megkülönböztetéshez.*
Az eddigiek alapján
világos lehet, hogy az antropológia az Egyesült Allamokban gyakran kényszerült
körvonalainak meghúzására és más, rokon érdeklôdésu tudományoktól való
elhatárolására, tehát védekezô szerepbe.* Mint láthattuk, Kroeber és a
boasi antropológia elsô generációja a biológiától, Radcliffe-Brown a tudománytalan
történészi spekulációktól, White pedig a pszichologizáló törekvésektôl
igyekezte elhatárolni az antropológiát. A Kroeber és Parsons közötti megállapodás
az antropológia és szociológia közötti különbségtétellel beleilleszkedik
ebbe a különös hagyományba.
2. Terep és kényelmes
karosszék: az empíria és a módszer különbségei
A kulturális antropológia
háttérbe szorulása a társadalomtudományok családjában egy olyan fejlemény,
amely magyarázata szorul. Ez különösen akkor nem magától értetôdô, ha figyelembe
vesszük, hogy az Egyesült Allamokban az antropológia intézményesülése voltaképpen
elôbb indult meg, mint más rokon tudományoké, például a szociológiáé. Az
antropológia identitásválsága ott kezdôdött, hogy elôbb voltak természettörténeti
és bölcseleti kapcsolatai, mint társadalomtudományosak.*
Az antropológia empirikus
kutatási anyagát, a távoli népcsoportok életérôl szerzett beszámolókat
és az egzotikus kultúrákból begyujtött tárgyi relikviákat a XIX. század
közepén elsôsorban múzeumok és "karosszék-antropológusok"* dolgozták fel.
A múzeumok hosszú évtizedekre intézményesítették azt az elképzelést, hogy
az egzotikus népcsoportok természeti népek, a természet részei, szemben
a városokban élô, civilizált múzeumlátogatókkal. Eképpen nemcsak a tárgyi
kultúra elemeit állították ki a természettörténeti múzeumokban, hanem magukat
a bennszülötteket is: felöltöztetett, kitömött bábuk élettelen "életképeinek"
formájában. Az egzotikum azonban akkora látványosságot jelentett, hogy
hús-vér bennszülötteket is bemutattak a legkülönfélébb kiállításokon; a
budapesti állatkertben a pigmeusokat például "természeti" környezetükben,
ketrecbe zárt afrikai állatok társaságában bocsátották közszemlére. Az
antropológia múzeumi kapcsolatai a huszadik század elsô évtizedeiben is
szorosak maradtak, aminek az volt a fô oka, hogy az antropológiai kutatás,
melynek akkora már a terepmunka volt a megkülönböztetô jegye, intézményileg
is egybefonódott a múzeumi gyujtéssel.
A karosszék-antropológusok
a számukra szolgáltatott empirikus adatokat a társadalom muködési törvényeinek
feltárását célzó nagyszabású elméletek illusztrálására használták fel.
A XIX. század második felének uralkodó társadalomelméleti irányzatát, a
társadalmi-kulturális evolucionizmust többek között éppen ezek az antropológusok
alakították ki. De szemben a brit McLennan, Spencer, Tylor, vagy éppen
Frazer esetével, az Egyesült Allamokban - William Graham Sumner vagy Lewis
Henry Morgan kivételével - nem születtek nagy hatású általános társadalomtudományi
elméletek. Azt lehet tehát mondani, hogy a századforduló elôtt az amerikai
antropológia elsôsorban múzeumokban, majd folklórkutató terepmunkák során
és nem egyetemi könyvtárszobákban bontakozott ki.*
A szociológia helyzete
annyiban különbözik, hogy empirikus kutatásainak alapját nem tárgyak és
szövegek, hanem számok, elsôsorban népszámlálási adatok képezték.
A XIX. században különbözô demográfiai és statisztikai tanulmányok jelentették
az amerikai szociológiát, mely így eleinte a nagy társadalomtudományi elméletek
hatásától függetlenül, inkább különbözô társadalmi reformmozgalmakhoz kapcsolódóan
fejlôdött. Szemben a brit helyzettel, ahol Oxford és Cambridge egyetemeinek
elitista környezetében nem tudott kibontakozni kritikai társadalomtudomány,
az amerikai szociológia sikerét a századfordulótól kezdve éppen az hozta
meg, hogy kritikusan elemezte az amerikai társadalomfejlôdést. Az amerikai
szociológia fokozatosan a kulturális antropológiával szemben is nagyobb
befolyásra tett szert. Ebben a késôbb tárgyalandó sajátos intézményesülési
dinamika mellett az is közrejátszott, hogy a saját társadalom muködési
törvényeinek megismerése iránt nagyobb kíváncsiság mutatkozott, mint a
múzeumi gyujtemények és a néprajzi-etnológiai monográfiák iránt.
Az amerikai szociológia
és az antropológia közötti elsôdleges különbséget tehát már kezdettôl fogva
az jelentette, hogy míg az elôbbi a saját társadalom gyakorlatias, kritikai
vizsgálatával, az utóbbi távoli, egzotikus kultúrák rögzítésével és rendszerezésével
foglalkozott. Természetesen számos példát lehet felhozni arra, hogy
a késôbbiekben az antropológiai és szociológiai elméletek, illetve empirikus
kutatások miként fonódtak össze - a két diszciplína egymástól elkülönült
eredeti intézményesülésekor mégis a kutatás helyszínének megválasztása
volt a döntô szempont. A fogalmi különbségtétel viszonylag újabb keletu
fejlemény, az antropológia és szociológia diszciplináris határainak elsô
megvonásánál még nem volt jelen. A kultúra és a társadalom
körébe tartozó jelenségek közötti megkülönböztetés tehát a már kialakult
intézményes határok utólagos legitimálását jelentette és nem fordítva.
Éppen ezért célszeru most áttekinteni az amerikai antropológia és szociológia
intézményesülésének történetét.
III. Intézményesülés
és az intézmények tehetetlenségi nyomatéka
1. Múzeumok és statisztikák
Az antropológia és
a szociológia tudományos intézményei három pillérre épültek. Az egyik ilyen
pillér az általános evolucionista társadalomelmélet, mely egyszerre támaszkodott
a biológiai egyedfejlôdés modelljére és az intellektuális képességek történelmi
ívu fejlôdésének gondolatára. A másik két pillér pedig két, egymástól nagy
mértékben különbözô empirikus kutatási terület: egyrészt az etnográfiai
és etnológiai adatgyujtés és az ebbôl építkezô, a használati és kultikus
tárgyakat rendszerezô múzeumi antropológia, másrészt pedig a népjóléti
intézkedéseket és a szociális reformokat lehetôvé tevô demográfiai adatok
és statisztikák szolgáltatása.
Mielôtt az egyetemek
a századfordulót megelôzô években az amerikai tudományos kutatás fellegváraivá
váltak, a társadalomtudományok az egyetemek falain kívül intézményesültek.
Ebben az antropológia járt elöl, mégpedig azért, mert az intézményépítés
eleinte a szövetségi kormány igényeihez kapcsolódott és annak anyagi forrásaira
támaszkodott. A washingtoni Smithson Intézet (Smithsonian Institution)
1855-ben jött létre magánalapítványi, de szövetségi törvénnyel is támogatott
formában. Az intézet múzeumához kapcsolódóan John Wesley Powell ôrnagy
1879-ben alapította meg az Amerikai Etnológiai Hivatalt (Bureau of American
Ethnology), mely az Indián Ügyek Hivatala (Bureau of Indian Affairs) munkáját
folytatta. A század utolsó évtizedeiben az Etnológiai Hivatal számos alkalmazottja
gyujtött néprajzi-etnológiai adatokat az euroamerikai kultúra terjedése
és kapitalista expanzió által veszélyeztetett észak-amerikai indián közösségekben.
A nagyszabású adatfelvételi és jelentéskészítési munkát egyszerre hajtotta
a tudományos kiváncsiság és a rezervátumok alapításának surgôssége.
A múzeumok létrehozása
és kiépítése jelentette az antropológia intézményesülésének másik lényeges
vonulatát. Az Egyesült Allamok Nemzeti Múzeumát (U.S. National Museum)
a Smithson Intézet mellett hozták létre. A polgárháborút követô években
a Harvard Egyetemhez csatoltan létesült a Peabody Múzeum és New Yorkban
ekkor alakult az Amerikai Természettörténeti Múzeum (American Museum of
Natural History) is. Az 1880-as években az amerikai antropológia meghatározó
figurái, Otis T. Mason és Frederic W. Putnam múzeumi alkalmazottak voltak.
Franz Boas pedig, a Columbia Egyetemen fenntartott katedrája mellett, tíz
éven keresztül szervezte az Amerikai Természettörténeti Múzeum etnológiai
kiállításait (vö. Jacknis 1985). A századforduló körül létesülô antropológia
tanszékek (Columbia, Harvard, Pennsylvania, Berkeley) is mind rendelkeztek
múzeumi kapcsolattal, ami az oktatás karakterének formálásában is nagy
szerepet játszott.
2. Egyetemi tanszékek
A hely szűke miatt
itt csak az antropológia és a szociológia intézményesülésének történetében
kiemelkedô szerepet játszó egyetemek (Columbia, Chicago, Harvard) tanszékeirôl
lesz szó. A természettörténeti múzeumokhoz kötôdô tevékenysége miatt az
antropológia intézményesülése megelôzte a szociológiáét. Olyannyira, hogy
rendszeres szociológiai kutatás és oktatás csak az 1890-es évek elején,
és egyetemi tanszéki keretek között jelent meg az Egyesült Allamokban.
A századforduló körül azonban a szociológia oktatása sokkal gyorsabban
terjedt el, mivel az ekkor jelentkezô egyetemalapítási lázba a kisebb eszközigényu
szociológia gyorsabban be tudott kapcsolódni. Az antropológia múzeumi kapcsolata
korábban elônyt jelentett, most azonban behozhatatlannak tunô hátrányt.
Intézményes antropológiaoktatást
érdekes módon elôször egy pszichológia tanszéken vezettek be 1889-ben,
amikor Franz Boast kinevezték a Clark Egyetem docensévé. Az elsô amerikai
antropológiai doktorandus képzés is itt indult meg. Boas 1896-ban került
át a Columbia Egyetemre, ahol közel fél évszázadon keresztül szinte egymaga
oktatta az amerikai kulturális antropológia késôbb leghíresebbé vált képviselôit,
Alfred Kroebert, Edward Sapirt, Ruth Benedictet és Margaret Meadet. A new
yorki Columbia Egyetemhez fuzôdik az amerikai folklórkutatás, a szociolingvisztika,
illetve a kultúra és személyiség iskola megalapozása. Boas tanítványai
az amerikai kulturális antropológia intézményi kiépítésében is tevékenyen
részt vettek. A század elsô évtizedében például Kroeber a kaliforniai Berkeley
(University of California at Berkeley), Frank Speck a philadelphiai University
of Pennsylvania, Alexander Goldenweiser pedig a new yorki New School for
Social Research azóta is jelentôs antropológia tanszékét hozta létre.
Az Egyesült Allamokban
elôször 1873-ban, a Yale Egyetemen, William Graham Sumner hírdetett meg
szociológia néven kurzust, de az elsô doktori fokozatot adó amerikai szociológia
tanszék csak 1893-ban alakult meg a Chicagoi Egyetemen (University of Chicago).
A tanszék megszervezése még egy antropológusnak, Frederick Starrnak köszönhetô,
de az elsô tanszékvezetô egy szociológus, Albion W. Small lett. Starr középszeru
tudományos tevékenysége nagy szerepet játszott abban, hogy az antropológia
oktatása a közös szociológia-antropológia tanszéken a század elsô évtizedeiben
háttérbe szorult. Az a fejlemény mégis hozzájárult a mufajhatárok elmosódásához,
hogy a chicagoi szociológusok között Small és különösen William I. Thomas
különösen érdeklôdött az antropológia megközelítése és módszerei iránt.
Ennek eredményeként a Chicagoi Iskola városszociológiai kutatásaiban központi
szerepet játszott az a résztvevô megfigyeléses módszer, mely a jelenbôl
visszatekintve sokkal inkább tunik antropológiainak, mint a boasi antropológia
elsô generációjának folklórkutatásai.*
Frederick Starr visszavonulása
után, 1925-ben, Edward Sapir érkezése erôsítette meg a tanszék antropológiai
felét. Sapir és a két évvel késôbb a tanszékhez csatlakozó Robert Redfield
a múzeumi antropológia történeti rekonstrukciói helyett inkább az egy adott
népcsoport jelenében létezô "társadalmi viselkedés mechanizmusait és lényeges
mintáit" (Stocking 1979: 17) kívánta tanulmányozni. Tehát a korszellemnek
megfelelôen a diakron megközelítést Chicagoban is felváltotta a szinkronvizsgálat.
Amikor 1929-ben a kellô anyagi támogatás is összegyult, az egyre nagyobb
hírnevet szerzô antropológiai szárny levált és különálló antropológia tanszék
alakult. A szociológia Chicagoi Iskolájában ugyanakkor fokozatosan háttérbe
szorult a városszociológia és a közösségkutatás, illetve elôtérbe került
a szimbolikus interakcionizmus, melynek genealógiai vonala George Herbert
Meadtól Herbert Blumeren keresztül Erving Goffmanig vezet. A chicagoi szociológiának
ez a második és harmadik generációja újabb szemléleti és elméleti muníciót
szolgáltatott az antropológusok számára, mely elsôsorban Clifford Geertz
és Victor Turner szimbolikus antropológiájában érhetô tetten.*
A harmincas évek
chicagoi antropológia tanszékének irányultságát végül is az Edward Sapir
helyére érkezô A.R. Radcliffe-Brown határozta meg. Radcliffe-Brown 1931-ben
éppen Ausztráliából érkezett Chicagoba, világ körüli antropológiaszervezô
körútjának Cambridge, Fokváros és Sydney után negyedik állomására, hogy
rendet tegyen a boasi etnológiai és folklórkutatások fölhalmozott anyagai
között. A boasi antropológia klasszikus négy ága mellé pedig felsorakoztatta
az összehasonlító szociológiát,* melynek célja a világ különbözô pontjain
funkcionáló társadalomszervezetek összehasonlító vizsgálata volt. Radcliffe-Brown
szociologikus antropológiája tulajdonképpen a brit társadalomantropológia
fellegvárává tette a chicagoi tanszéket, egészen Clifford Geertz és David
Schneider 1960-as odaérkezéséig.
A Columbia Egyetemen
Franklin H. Giddings vezetésével már 1889 óta tanítottak szociológiát,
noha a tanszék csak késôbb alakult meg. Giddings közel negyven éven keresztül
uralta a Columbia szociológiai kutatásait, de a Chicagoi Iskolához képest
nemigen tudott karakteres irányvonalat létrehozni. Boas antropológia tanszékének
sikerei is hasonlóan háttérbe szorították; Giddings evolucionista szemléleti
keretben fogant faluszociológiai kutatásai és statisztikai, kvantitatív
jellegu vizsgálatai nem keltettek akkora érdeklôdést. A Chicagoi Iskolának
igazi vetélytársa így Columbia helyett Harvard lett. A Harvard Egyetem
szociológia tanszékét Pitirim Sorokin alapította 1931-ben. Maga mellé vette
az akkor Heidelbergbôl frissen hazatért Talcott Parsonst, és kettejük európai
iskolázottsága a szociológiai elméletet jelentôsen megerôsítette az Egyesült
Allamokban. Sorokin és Parsons egyaránt úgy vélte, hogy a társadalom olyan
rendszer, melynek belsô mükôdéstörvényeit fel lehet tárni. Sorokin azt
hangsúlyozta, hogy a társadalom szociokulturális rendszer, mely a kulturálisan
meghatározott értékek és jelentések relativitása miatt nem tanulmányozható
természettudományos oksági módszerekkel. Parsons már elsô, 1937-es könyvében
elmozdult a weberi cselekvéselmélettôl a durkheimi eredetu sturkturalista
funkcionalizmus felé és egyre inkább az érdekelte, hogy a társadalom fejlôdése
során hogyan jön létre dinamikus egyensúly, a társadalom alrendszereiben
milyen mechanizmusok tartják fenn a konszenzust, a kohéziót és a rendet
(Ritzer 1983: 43-44, 183-184).
Sorokin és Parsons,
mint két dudás egy csárdában, hasonló gondolkodásuk ellenére nem jöttek
ki jól egymással. Ez volt az egyik oka annak, hogy Parsons Clyde Kluckhohnnal
és Gordon Allporttal közösen létrehozta a Társadalmi Kapcsolatok Tanszékét.*
Ez a harvardi interdiszciplináris muhely mintát adott az különbözô társadalomtudományi
ágak (antropológia, pszichológia, szociológia) közötti együttmuködésre.
A tanszék Parsonson és Kluckhohnon kívül olyan szociológusokat és antropológusokat
foglalkoztatott, mint Frank Sutton, Edward Shils, Elton Mayo, George Homans,
David Schneider, Benjamin Paul vagy Evon Z. Vogt, és olyan késôbb híressé
vált diákjai voltak, mint Clifford Geertz, Robert Bellah vagy Neil Smelser
(lásd pl. Geertz 1994 [1991]: 370-371). A Harvard Egyetemen tehát két helyen
képeztek antropológusokat, a Peabody Múzeum mellett, illetve Parsons és
Kluckhohn tanszékén, így Harvard volt az a hely, ahol egyértelmuen megmutatkozott
a múzeumi antropológia "korszerutlensége".
Amikor David Schneider
és Clifford Geertz 1960-ban Chicagoba érkeztek, a Frederick Eggan vezette
tanszék a brit társadalomantropológia és az összehasonlító szociológia
fellegvára volt. A brit antropológia hatása nem szunt meg a chicagoi tanszéken,
csak a radcliffe-browni merev, pszichológia- és kultúraellenes hagyományt
váltották fel egy inkább kultúraközpontú antropológiával. Schneider és
Geertz a parsonsi rendszerezés szerint szervezte át az antropológia oktatást,
és Systems néven a társadalmi, kulturális és pszichológiai rendszerekrôl
egyaránt tartottak bevezetô kurzusokat. Többek között ennek a programnak
köszönhetô, hogy a kulturális antropológia más társadalomtudományok, illetve
különbözô filozófiai hagyományok (német történetfilozófia, nyelvfilozófia,
stb.) felé is nyitott, és ezáltal az antropológiát is nyitottabbá tette
más diszciplínák képviselôi számára. Az új chicagoi iskolának az igazi
karakterét azonban a szimbolikus antropológia hozta meg, mely a brit Victor
Turner 1968-as Chicagoba érkezésével csak megerôsödött (vö. Geertz 1994
[1991]: 378-382).
Azokon az egyetemeken,
ahol az anyagi források hiánya nem engedte meg, hogy az antropológia és
a szociológia külön tanszéki keretben muködjön, gyakorta alapítottak közös
tanszéket. A hatvanas évek gazdasági fellendülése azonban lehetôvé tette,
hogy a két diszciplína egyre több egyetemen intézményesen is elváljon egymástól.
Indokot pedig mindig lehetett hozni, és ez továbbra is inkább az volt,
hogy az antropológusok távoli és egzotikus vidékeken, a szociológusok pedig
saját országukban végzik kutatásaikat. A Kroeber és Parsons által aláírt
megállapodás és a parsonsi rendszerezés a hatvanas évektôl szintén egyre
nagyobb befolyásra tett szert, ami részben a boasi antropológia reneszánszának
is köszönhetô. A társadalmi rétegzôdés szociologikus, kvantitatív elemzése
és a társadalmi fejlôdés absztrakt törvényszeruségeinek feltárására tett
kísérletek egyre inkább szembeálltak a boasi hagyomány holisztikus és relativista
kultúrakutatásával.
3. Tudós társaságok, szakmai
egyesületek és szakfolyóiratok
Végül ejtenünk kell
pár szót az intézményesülés hétköznapi, adminisztratív oldaláról is, hiszen
a szaktudományos társaságok tevékenysége és a szakfolyóiratok szerkesztési
gyakorlata jelentôsen meghatározta, hogy milyen antropológiai és szociológiai
iskola erôsödhetett meg, esetleg más irányzatok rovására. A tudós társaságok
és a szakfolyóiratok alapítása is híven tükrözi a társadalomtudományok
közötti, illetve a diszciplínákon belüli fragmentálódás immár évszázados
történetét.
Az Amerikai Társadalomtudományi
Társaság (American Social Science Association) az 1870-es évektôl kezdôdôen
elsôsorban népjóléti kérdésekkel foglalkozó, társadalmi reformokat szorgalmazó
kutatókból állt. Az elsô, országos szinten muködô és a mai értelemben vett
szociológiával foglalkozó szakmai társaságot Albion Small szervezte meg
1905-ben, és az Amerikai Szociológiai Társaság (American Sociological Association)
azóta is az amerikai szociológusok legfontosabb fóruma.* Az antropológiának
ugyanakkor nemcsak tanszékei, hanem szaktudományos társaságai is elôször
múzeumokhoz kötôdtek. Szemben Nagy-Britanniával, ahol orvosok és jogászok
gentlemen klubok mintájára alapították meg az elsô mukedvelô antropológiai
és etnológiai társaságokat, az 1888-ban létrehozott Washingtoni Antropológiai
Társaság (Anthropological Society of Washington) az Amerikai Etnológiai
Hivatal múzeumi gyujtésének professzionistáit tömörítette. Tíz évvel késôbb,
1898-ban Amerikai Antropológiai Társaság (American Anthropological Association,
AAA) néven újjáalakult a szervezet. Ebben már Franz Boas is aktív szerepet
játszott: elérte, hogy az antropológia általa intézményesített négy ága
egyaránt képviseltetve legyen.
Szintén 1898-tól
kezdôdôen az AAA adta ki a negyedévenként megjelenô American Anthropologist
(Amerikai Antropológus) címu folyóiratot, mely azóta is az amerikai antropológia
legátfogóbb publikációs fóruma. Az elsô amerikai országos szociológiai
folyóirat, az American Journal of Sociology (Amerikai Szociológiai
Folyóirat) 1894-ben jelent meg elôször, ismét csak Albion Small szervezô
munkája eredményeként.* Mivel kezdettôl fogva Chicagoban adják ki, a lap
az elsô évtizedekben nagyban hozzájárult a Chicago Iskola tekintélyének
növeléséhez. Mivel a chicagoiak megalakulásától fogva a szociológiai társaságot
is uralták, a hegemónia teljessé vált. Mindössze 1935-ben sikerült elérni
azt, hogy az Amerikai Szociológiai Társaság American Sociological Review
(Amerikai Szociológiai Szemle) néven saját periodikát indítson, és hogy
ezt a lapot ne a chicagoi szociológusok dominálják. Az antropológia Kroeber
által szorgalmazott nemzetköziesedése azt eredményezte, hogy a Wenner-Gren
Alapítvány támogatásával 1960-tól egy tekintélyes nemzetközi antropológiai
folyóiratot is kiadnak, Current Anthropology (Kortárs Antropológia)
névvel.
Az említetteken kívül
még természetesen számos más, regionális érdekeltségu vagy specializált
érdeklôdésu szociológiai és antropológiai periodikát is kiadnak. Ezeknek
száma különösen a hetvenes évektôl szaporodott meg. Az újonnan megjelent
antropológiai folyóiratok közül több (pl. American Ethnologist,
Cultural Anthropology) az AAA különbözô szakosodott szekcióinak
orgánuma. A regionális antropológiai lapok közül említést érdemel a közel
ötven éve megjelenô Journal of Anthropological Research (Az Antropológiai
Kutatás Folyóirata). A szociológia területén inkább az figyelhetô meg,
hogy a fôáramba tartozó említett két lap sokak szerint túlzott kvantitatív
karaktere miatt az elmúlt két évtizedben vagy általános társadalomtudományi
jellegu (pl. Sociological Theory, Theory and Society) vagy
pedig kritikai beállítottságú (pl. Journal of Black Studies, Gender
and Society) folyóiratok jöttek létre.
A szaktudományos
társaságok és a szakfolyóiratok tehát már kezdettôl fogva markáns határvonalat
húztak az antropológia és a szociológia közé. Ez a fajta intézményi megkülönböztetés
közel nyolcvan éven keresztül fenn is maradt. Azonban az empirikus vizsgálati
területeknek és az elméletalkotásnak az utóbbi évtizedekben bekövetkezett
fragmentálódása miatt a társadalom- és kultúrakutatásnak olyan spektruma
jött létre, melynek bizonyos pontjain az antropológia és a szociológia
ismét összefonódott. Ilyen például a társadalomtörténet-írás, az etnikumok
és diaszporák kutatása vagy a globalizáció folyamatának vizsgálata. A különbözô
nemzeti vagy regionális társadalmak egyre intenzívebb kapcsolata és a kultúrák
egyre jobban felgyorsuló változása terméketlenné és értelmetlenné teszi
a saját társadalom és az idegen kultúra közötti hagyományos éles különbségtételt.
A kilencvenes évek elején úgy tunik, hogy a Cultural Studies, a
kritikai kultúrakutatás képes a társadalmi-kulturális valóságnak erre a
kihívására válaszolni. Ezért az utolsó részben kísérletet teszek a kritikai
kultúrakutatás amerikai fogadtatásának vázlatos áttekintésére is.
IV. Határesetek és határátlépések:
kutatások az antropológia és a szociológia határvidékén
1. A város antropológiai
és szociológiai kutatása
Az immár több, mint
száz éves chicagoi szociológia tanszéken a legnagyobb figyelem már kezdettôl
fogva az iparosodás és városodás által keltett szociális problémák felé
fordult. A gyorsan fejlôdô Chicago városa kiváló terepnek bizonyult az
olyan politikailag elkötelezett szociológusok számára, akik kutatómunkájukat
jóléti intézkedések és társadalmi reformok szaktudományos megalapozásának
tartották. Chicago szociológusai közül többen aktívan részt vettek a város
közéletében és különbözô szociális programjainak kidolgozásában is (Bulmer
1985: 64, 70).
Albion Small mellett
William I. Thomas volt a chicagoi szociológia elsô két évtizedének meghatározó
alakja. Nagyrészt Thomasnak köszönhetô annak az elméleti és módszertani
háttérnek a kidolgozása, mely megalapozta a Chicagoi Iskola empirikus közösségkutatásait.
Thomasnak érdeme volt az is, hogy 1913-ban meghívta a tanszékre azt a Robert
Parkot, aki a következô két évtizedben a chicagoi városkutatás motorja
lett. Park ötven évesen került szociológusi pályára, azonban intellektuális
fejlôdésében és a Chicagoi Iskola karakterének kialakításában életútjának
korábbi szakaszai is meghatározóak voltak. Egyetemi tanulmányai után tíz
évig szociográfiai jellegu riportokat írt különbözô újságoknak, és tulajdonképpen
már ekkor azt a résztvevô megfigyeléses városi etnológiát muvelte, mely
késôbb a chicagoi szociológiát fémjelezte. A századforduló körül Berlinbe
utazott, ahol Simmel társadalmi interakciókkal foglalkozó szociológia elôadásait
hallgatta. Hazatérése után csatlakozott a fekete polgárjogi mozgalomhoz
és Booker T. Washington titkára lett. Innét került azután Small és Thomas
tanszékére (Ritzer 1983: 37-39).
Thomas távozása után
1918-tól Park és Ernest Burgess szervezték a chicagoi városszociológiai
kutatásokat. Az empirikus adatgyujtés alapvetô módszerének az antropológusok
által ekkor elterjesztett résztvevô megfigyelést választották, egyúttal
elvetették a statisztikát, mivel azt alkalmatlannak tartották a városi
lét elevenségének visszaadására. Park és Burgess úgy gondolták, hogy a
városi társadalom sajátos, gyakran anómiás jelenségeinek létrejöttében
a városi környezet és a tér strukturális tagoltsága döntô szerepet
játszik, ezért etnográfiai jellegu adataikat a humán ökológia elméleti
keretébe ágyazva dolgozták fel. A város térszerkezeti differenciálódása
(városközpontra, ipari negyedekre, munkáslakótelepekre és kertvárosi övezetre),
illetve a különbözô városi életmódok mozaikszeru elrendezôdése szerintük
a városi élet funkcióinak elkülönülését tükrözi. A térszerkezeti és társadalomszerkezeti
tagolódás kapcsolatának vizsgálata szemléletében már megelôlegezi azt a
strukturalista funkcionalizmust, mely a brit antropológus, Radcliffe-Brown
összehasonlító szociológiai programjának elméleti alapja (Park, Burgess
és Mckenzie 1925).
Park és Burgess nemcsak
a kutatásokban, hanem a szociológiai oktatásban is vezetô szerepet játszottak.
1921-ben kiadott tankönyvük (An Introduction to the Science of Sociology,
Bevezetés a szociológia tudományába) több évtizeden keresztül formálta
a szociológus hallgatók érdeklôdését. Park és Burgess chicagoi tanítványai
pedig olyan monográfiákat írtak, melyek jól körülhatárolható városi közösségekben
végzett etnográfiai terepmunkára épültek és mintát adtak a modern, városi
életmód szubkultúráit tanulmányozó késôbbi antropológiai kutatásoknak.*
Robert Redfield is Park és Burgess szociológia programjának hallgatója
volt, mielôtt a függetlenné váló chicagoi antropológia tanszék egyik meghatározó
figurája lett. Redfield mexikói származású etnikai közösségek életét tanulmányozta
Chicagoban, amikor az kezdte foglalkoztatni, hogy milyen társadalmi és
kulturális közegbôl érkeztek ezek a bevándoroltak. Elutazott a mexikói
Tepoztlánba és feltérképezte az ottani falusi társadalmat. A kutatás nyomán
írt monográfiája sok szempontból emlékeztet a Thomas és Znaniecki által
a lengyel bevándoroltakról írott összehasonlító szociológiai tanulmányra
(Redfield 1930, Thomas és Znaniecki 1918).
Redfield úgy vélekedett,
hogy a falusi paraszttársadalmakat és a törzsi kultúrákat hasonló antropológiai
módszerekkel érdemes kutatni, mivel a paraszti és a primitív kultúrák számos
vonásukban egyformán állíthatók szembe a modern városi kultúrával. A vidéki
(folk, népi) és a városi (urbánus) életmód közötti megkülönböztetés,
illetve a paraszti vagy helyi közösségben továbbélô kis hagyomány
és a nemzeti vagy intellektualizált nagy hagyomány szembeállítása
a kis közösségek életét természetesnek és egyszerunek, kultúráját homogénnek
és integráltnak tételezi. Noha ebben tagadhatatlanul van egy adag romantikus
idealizmus, a Redfield által kidolgozott fogalmi különbségtételek mindazonáltal
hosszú idôre meghatározták az antropológiai és szociológiai városkutatások
szemléleti és elméleti hátterét.
2. Összehasonlító szociológia
és etnológiai adatgyüjtés
Robert Redfield csak
egyike volt azoknak a chicagoi antropológusoknak, akik a harmincas évektôl
kezdôdôen gyakorta átmerészkedtek a szociológia empirikus vadászterületére,
a kortárs amerikai társadalom kutatásának terepére. William Lloyd Warner
és Frederick Eggan egyaránt A.R. Radcliffe-Brown követôi voltak és 1935-ben
a chicagoi tanszékre is követték mesterüket. Radcliffe-Brown programja
igen egyszeruen megfogalmazható: huvös következetességgel természettudományt
akart csinálni az amerikai kulturális antropológiából. Ennek megfelelôen
elvetette a boasi antropológia minden hagyományát: a történeti rekonstrukciók
és a mentális folyamatok iránti humanisztikus érdeklôdést, valamint a kultúra
fogalmát. Kutatási területnek egyfajta comte-i társadalmi fizikát képzelt
el, a társadalom szerkezeti felépítése, az egyes társadalmi intézmények
funkcionális kölcsönfüggése és a társadalmi rétegzôdés morfológiája érdekelte.
A társadalom különbözô
szervezôdéseinek összehasonlító vizsgálata volt az a terület, ahol Warner
és Eggan bekapcsolódott a radcliffe-browni vállakozásba. Warner Alfred
Kroeber antropológia tanszékén, Berkeleyben szerzett diplomát, és akkor
került Radcliffe-Brown hatása alá, amikor a brit antropológus kutatási
területén, Ausztráliában, pontosabban a Murngin bennszülöttek között végzett
terepmunkát.* 1930-ban tért vissza az Egyesült Allamokba és a Harvard Egyetem
Üzleti Fôiskolájának (Harvard Business School) megbízásából a Massachusetts
állambeli Newburyport, a Mississippi állambeli Natchez városában és irországban
végzett közösségkutató terepmunkát. Warner azzal a strukturalista funkcionalista
elméleti barkácskészlettel fogott munkához, mely szerint a családi élet,
a politikai rendszer és a társadalmi rétegzôdés olyan intézményekre tagolódik,
melyek kölcsönös függésben tartják fenn az adott társadalmi rendszer dinamikus
egyensúlyát. Warner eredetileg úgy vélte, hogy a modern városi közösségekben
végzett esettanulmányai Radcliffe-Brown összehasonlító szociológiájának
példatárát gyarapíthatják (vö. Stocking 1979: 25).
Warner azonban túllépett
mentorának társadalmi fizikáján, és nemcsak a társadalmi rétegzôdés feltérképezését,
hanem például a kulturális értékek és az etnikai viszonyok tanulmányozását
is fontosnak tartotta. A Newburyportban végzett vizsgálatait azután is
folytatta, hogy csatlakozott a chicagoi antropológia és szociológia tanszékekhez.
A kutatás eredményeit a Yankee City Series (Yankee City sorozat)
öt kötetében foglalta össze. Ezek leggyakrabban hivatkozott eredménye az
amerikai társadalomra jellemzô hat jövedelmi osztály (alsó alsótól a felsô
felsôig) megkülönböztetése, melyeket a vizsgált városi közösségben élôk
által megfogalmazott életstílus- és presztízskülönbségek alapján határoztak
meg. A kutatás egyik legellentmondássabb megállapítása pedig az, hogy a
társadalmi osztályok kategóriája nem alkalmazható a fehérek és a feketék
közötti különbségek leírására, mert például a két csoport közötti házasságot
mindkét fél ellenzi. A negyvenes évek amerikai társadalmát ezért kasztrendszernek
lehet nevezni.*
A fáradhatatlan Warner
idôvel egyre kevésbé tudott részt venni a chicagoi antropológia tanszék
munkájában, mert dinamikus kutatói és kutatásszervezôi tevékenysége újabb
és újabb bizottságok és projektek létrehozását eredményezte. Fred Eggan
azonban a második világháború után is a radcliffe-browni társadalomantropológiai
hagyomány fô szószólója maradt. Az összehasonlító szociológia programjához
kapcsolódóan Eggan is különbözô társadalomtípusokat igyekezett körülhatárolni.
Ehhez a munkához elôször az általa szerkesztett The Social Organization
of North American Tribes (Az észak-amerikai törzsek társadalomszervezete)
címu kötettel,* majd a Fülöp-szigeteki Tanulmányok Programmal járult hozzá.
Eggan 1952-ben indult vállalkozása csak az elsô volt a délkelet-ázsiai
programok sorában; az ezt követô évtizedekben az indiai civilizációk társadalomantropológiai
kutatása lett a chicagoi tanszék specialitása. Az igazsághoz hozzátartozik,
hogy mind Redfield, mind pedig Eggan egyre nagyobb figyelmet fordított
a történeti megközelítések alkalmazására és a "nagy hagyományok" kutatására,
ezzel az eredeti radcliffe-browni vonal a brit antropológia amerikai fellegvárában
is egyre inkább módosult.
Redfield 1958-ban
bekövetkezett halála és Warner távozása után Eggan nem éppen ortodox módon
olyan antropológusok szerzôdtetését javasolta, akik azután a hatvanas években
a Kroeber-Parsons megállapodás szellemével összhangban radikálisan megváltoztatták
a chicagoi tanszék irányvonalát. Geertz, Schneider és Turner munkássága
és a szimbolikus antropológia felemelkedése azonban már egy másik történet.
3. Szimbolikus interakcionizmus
és a mindennapi élet kutatása
A szimbolikus interakcionizmus
a strukturalista funkcionalizmus mellett több évtizeden keresztül az amerikai
szociológiai elmélet meghatározó irányzata volt. Azonban szemben az utóbbi
makroszociológiai jellegu, a társadalmi rendszerek és társadalmi intézményeik
muködését kutató objektivista megközelítésével, az elôbbi a társadalmi
interakciók mikroszintu, interszubjektív elemzésével foglalkozott. A cselekvô
nézôpontjának kitüntetett szerepe és a mindennapi életben kialakuló interakciós
minták feltérképezése iránti érdeklôdése miatt a szimbolikus interakcionizmust
a szimbolikus antropológia elôzményének tekinthetjük.
A szimbolikus interakcionizmus
irányzatának kialakulása is a Chicagoi Egyetemhez kapcsolódik. A század
elsô évtizedében William I. Thomas és George Herbert Mead elgondolásai
alapozták meg a Chicagoi Iskola elméleti karakterét, melyet Georg Simmel
mikroszociológiájának hatása formált tovább. Thomas Florian Znanieckivel
közösen írt monográfiájában (The Polish Peasant in Europe and America,
A lengyel paraszt Európában és Amerikában) a lengyel bevándorlók hagyományos
társadalmának felbomlásával foglalkozott (Thomas és Znaniecki 1918). Thomas
ebben a könyvében és más kutatásaiban számos olyan módszert alkalmazott,
melyet késôbb antropológiai jellegunek tartottak: a különbözô írásos források
áttekintése mellett támaszkodott önéletrajzi beszámolókra és a résztvevô
megfigyelés módszerét is szorgalmazta. Thomas úgy gondolta, hogy egy adott
élethelyzetet a cselekvô szemszögébôl kell tanulmányozni, mert "ha az emberek
egy helyzetet valóságosnak definiálnak, akkor annak következményei is valóságosak
lesznek" (Thomas és Thomas 1928: 572). Ez a megfogalmazás pedig már megelôlegezi
azt az interpretív antropológiai irányzatot, mely a bennszülött nézôpontjának
ad prioritást.
George Herbert Mead
a Chicagoi Egyetem filozófia tanszékén tanított, John Dewey mellett, de
szociológus hallgatói révén a szimbolikus interakcionizmus irányzatának
is szállított intellektuális muníciót.* A pragmatista filozófushoz hasonlóan
Meadet is a gondolkodás folyamatának tanulmányozása érdekelte és kitüntetett
figyelmet fordított a cselekvôknek arra a képességére, hogy a körülöttük
lévô társadalmi valóságot értelmezzék. Az emberi viselkedést Mead szerint
az különbözteti meg az állatokétól, hogy az inger és a válasz közé gondolkodási,
mérlegelési folyamat ékelôdik: az ember szimbólumok és a hozzájuk társított
jelentések alapján tájékozódik. Az emberi cselekedetek kontextustól függôen
többféleképpen értelmezhetôk és a jelentések, a lehetséges értelmezések
a társadalmi interakciók során választódnak ki. Mead szerint az emberi
szubjektum, az "Én" sem a priori létezô, az a társadalmi interakciók
során, a "Másikkal" szembesülve ismer önmagára. Mead elgondolásai a makroszociológiai
objektivizmus és a pszichológiai szubjektivizmus között nyitottak utat,
mely egyenesen vezet a geertzi interpretív antropológiáig és a bourdieui
reflexív szociológiáig.
Georg Simmel hatását
Albion Small és Robert Park közvetítette a chicagoi szociológia tanszékre.
Simmel mikroszociológiájában központi szerepet játszott a különbözô interakciós
formák elkülönítése és az interakcióban részt vevôk tipologizálása. Az
így meghatározott fogalmi készletnek a segítségével lehet tanulmányozni
azután az egyes interakciós helyzeteket. Simmelnek az idegenrôl, a divatról,
a városról, a prostituáltról írott szellemes esszéi példát adtak a chicagoi
városszociológiai kutatások témaválasztásához is: a geng vagy a
hobo tulajdonképpen a városi társadalmi interakcióban részt vevôk
típusai. Simmeltôl ered az a meghatározás is, hogy a társadalom az interakciók
által összekötött emberek csoportja (Ritzer 1983: 169. Vö. Blumer 1969
[1962]: 84-85).
A század harmincas
éveitôl a chicagoi szociológiát Herbert Blumer és Erving Goffman szimbolikus
interakcionizmusa fémjelezte. Érdekes, hogy az antropológia tanszék leválása
után a kulturalista pozíciót inkább a szociológia tanszék vitte tovább.
Blumer a strukturalista funkcionalizmus képviselôinek azt rótta fel, hogy
makroszociológiai megközelítésük a társadalmi determinizmusnak szó nélkül
engedelmeskedô "agyatlan robotokat" farag a cselekvô emberekbôl. Ugyanakkor
Simmelhez hasonlóan elismerte, hogy az emberek cselekedeteit eleve adott
jelentésstruktúrák, kulturális rendszerek keretezik és befolyásolják. Az
az elgondolás, hogy a társadalom struktúrái cselekvési keretek, Erving
Goffmannál kap nagyobb hangsúlyt.*
Erving Goffman a
társadalmi interakciók leírására gyakran alkalmazta a színpad és
a játék metaforáit. Dramaturgiai megközelítésében az egyén folyamatosan
a társadalmi státuszával kapcsolatos szerepeket játszik, ugyanakkor ennek
tudatában is van: a társadalmilag rákényszerített szerepektôl bizonyos
szereptávolítási technikákkal el is határolhatja magát. Azt is lehetne
mondani, hogy a szerepjátszás szimbólumokkal folytatott alkudozás. A színjátszás
metaforája tovább bontható: a társadalmi interakciókban az egyén magára
ölt különbözô jelmezeket, felvesz bizonyos elvárt viselkedésmódokat és
a szükséges díszletek kontextusábana színpad elôterében (front stage)
játssza el szerepét. Természetesen az egyén nem mindig kényszerül színjátszásra,
de énképe kialakításához mindig szüksége van a társadalom nézôközönségére.*
A társadalmi élet
mikrostruktúráinak vizsgálata a szimbolikus interakcionista szociológia
ideális terepe. Mivel az antropológusok is hagyományosan kis, jól körülhatárolható
közösségekben végzik kutatásaikat, kézenfekvônek látszana, hogy az antropológusok
támaszkodnak a szimbolikus interacionizmus elméleti megállapításaira. Azonban
az a meglepô helyzet, hogy a szimbolikus antropológusok nem hivatkoznak
sem Meadre, sem Simmelre, sem Blumerre, egyedül Goffman vonzóan szellemes
szociálpszichológiája keltette fel Clifford Geertz, David Schneider vagy
Victor Turner érdeklôdését. A szimbolikus antropológusok gyakran alkalmazzák
a színpadi játék metaforahalmazát, hiszen a kultúrát az értelmet, jelentést
hordozó cselekvés díszletének vagy kontextusának tekintik (vö. Geertz 1988
[1973], 1994 [1980]: 273-275; Turner 1967, 1969, 1974). Magyarázatul ismét
az intézményi kapcsolatok dinamikája vagy éppen tehetetlenségi nyomatéka
szolgálhat: Geertz is, Schneider is a parsonsi iskolát járták ki, ahol
Simmelt agyonhallgatták, viszont annál több szó esett Weber vagy Durkheim
szociológiájáról.
A Chicagoi Egyetem
egészen a hatvanas évekig abban a különleges helyzetben volt, hogy szociológiai
és antropológiai kutatásai vagy az elméletalkotás, vagy az empírikus vizsgálódás
síkján gyakorta összefonódtak. Miután Blumer is, Goffman is Berkeleybe
távoztak a szociológia tanszékrôl, a chicagoi szociológia érdeklôdése fokozatosan
a racionális választások elmélete felé fordult és azóta egyre inkább a
közgazdaságtani és a politikatudományi tanszékkel muködik együtt. Az antropológia
tanszék ugyanakkor a hatvanas évektôl kezdôdôen a kulturalista megközelítés
fellegvára lett, és Geertz, Schneider, valamint Turner távozta után Marshall
Sahlins lett a kulturális determinizmus legvehemensebb harcosa és a racionális
választások elméletének legkövetkezetesebb kritikusa.*
4. Kritikai kultúrakutatás
A Cultural Studies,
a kritikai kultúrakutatás az itt tárgyalt határesetek közül az egyetlen,
melynek nincs még jelentôs chicagoi iskolája.* Ha meg is alakul, arra inkább
az antropológia tanszéken belül mutatkozik esély. Ezt ismét csak az intézményesedési
dinamika miatt releváns itt megemlíteni. A kritikai kultúrakutatás eredetileg
a brit szociológiai és szociálantropológiai hagyomány marxista hangolású
és kultúrtörténeti érdeklôdésu kritikájaként jött létre. Azonban ahogyan
a Cultural Studies egyre nagyobb befolyást szerzett Nagy-Britanniában
és az Egyesült Allamokban, egyre inkább a késô kapitalizmus kortárs társdalmainak
kritikájaként jelentkezett. Ennek a megközelítésnek az átvételére az amerikai
társadalomtudományi diszciplínák közül pedig csak az antropológia látszik
fogékonynak.
A kritikai kultúrakutatás
elôször a Birminghami Egyetemen intézményesült a Kortárs Kultúrakutatási
Központ (Centre for Contemporary Cultural Studies, CCCS) keretein belül.
A Cultural Studies képviselôi kezdettôl fogva kritikus érzékenységgel
elemezték a társadalmi egyenlôtlenségek újratermelôdési mechanizmusait.*
Felhívták a figyelmet arra, hogy a mindennapi élet kulturális megnyilvánulásait
surun átszövi az esztétikum politikája, melyet az államilag szervezett
vagy transznacionális kultúripar hegemóniája diktál. A kultúripar által
gyártott különbözô szimbolikus reprezentációkat és nyelvi kódokat azonban
többféleképpen lehet dekódolni és értelmezni. Egy jelnek tehát a kulturális
kontextustól függôen többféle konnotációja lehetséges, melyek között a
választás mindig politikai töltetu.
A kritikai kultúrakutatást
ennek megfelelôen elsôsorban az foglalkoztatja, hogy az alárendelt, tehát
gyenge hatalmi pozíciókkal rendelekzô társadalmi csoportok és szubkultúrák
hogyan alakítják ki az eléjük kerülô kulturális jelenségek autonóm olvasatát.
A különbözô kulturális termékekhez ugyanis mindig új jelentéseket lehet
társítani: egyfajta Kulturkampf keretében felhasználhatók a csoportidentitás
létrehozására és a domináns értelmezésekkel szembeni ellenállásra.* A kultúrális
valóság konstruáltságának és rekonstruálhatóságának tétele, illetve a kulturális
kreativitás témája pedig már egy olyan kutatási területet nyit meg, mely
az amerikai kulturális antropológiát a kritikai kultúrakutatáshoz kapcsolja.
Az amerikai kulturális
antropológiának minden korszakában voltak olyan képviselôi, akik saját
társadalmukkal kapcsolatban nem mulasztottak el néhány kritikai megjegyzést
ejteni. Azt lehet mondani, hogy az antropológia eredendô "kettôs látása",
összehasonlító perspektívája erre mindig is módot adott: ami a tanulmányozott
egzotikus kultúra életében jobbnak, igazságosabbnak, természetesebbnek
tunt, azt az amerikai társadalom hiányosságaként és így hibájaként is lehetett
értelmezni. A hetvenes évektôl kezdôdôen ugyanakkor egyre jobban elszaporodtak
azok az antropológiai tanulmányok, melyek már explicit módon a saját társadalom
kutatását és kritikai elemzését tuzték ki célul. Az amerikai társadalom
radikális politikai diskurzusainak köszönhetôen a figyelem az etnikai és
nemi megkülönböztetés, valamint az osztálykülönbségek újratermelôdési folyamatai
felé fordult. A kritikai kultúrakutatás amerikai változata így magába szippantotta
a derridai dekonstrukcionizmus francia hagyományát is: célja azoknak a
hegemón szerephez jutott diskurzusoknak a kritikája lett, melyek bizonyos
társadalmi csoportokat és szubkultúrákat (nôk, melegek, színesbôruek, bevándoroltak)
tartósan hátrányos helyzetbe hoztak. Az amerikai kritikai kultúrakutatás
politikai elkötelezettsége pedig abban nyilvánul meg, hogy támogatja e
társadalmi csoportok kulturális öndefiníciójának, tehát a kulturális elkülönbözésnek
a gyakorlatát.*
A kulturális antropológia
és a kritikai kultúrakutatás másik találkozási pontja a késô kapitalizmus
politikai gazdaságtana, mely a posztkolonialista és posztszocialista világrendszer
muködési mechanizmusait tanulmányozza. A posztmodernitás világát az áruk,
szolgáltatások, információk, és emberek egyre jobban felgyorsuló áramlása
jellemzi, mely a különbözô kultúráknak korábban soha nem látott keveredését
hozza létre. A termelésnek és a fogyasztásnak a modernitás korára jellemzô
mintáit olyan rugalmas technológiák váltják fel, melyek képesek az egyre
gyorsabban váltakozó divatirányzatok kihívására válaszolni. Létrejönnek
olyan transznacionális intézményi kultúrák, melyek többé nem köthetôk konkrét,
rögzített területhez: a multinacionális vállalatok, vallásos mozgalmak,
nemzetközi pénzügyi szervezetek, terrorista csoportok, számítógépes hálózatok
kultúrái. Ezek a folyamatok gyorsan leértékelik a társadalom statikus és
statisztikai leírására építô szociológiai elméleteket, de történelmi kuriózummá
teszik azokat az antropológiai monográfiákat is, melyek zárt és változatlan
kultúrák reprezentációit kínálták.*
V. Befejezés
A tények sohasem beszélnek
magukért. Ezért végül azt is szükségesnek tartom kifejteni, hogy mi volt
a célom ezzel az írással. Az amerikai antropológia és a szociológia történetének
és a diszciplináris határokat keresztezô különbözô irányzatoknak a áttekintésével
azt szándékoztam bemutatni, hogy a társadalomtudományi ágazatok hosszú
intézményesülési folyamata során a történeti véletlenek, az intézmények
tehetetlenségi nyomatéka és a karizmatikus egyéniségek rendszerezô, kategorizáló
törekvései egyaránt szerepet játszottak. Az Alfred Kroeber és Talcott Parsons
által aláírt megállapodás hatását nem szabad lebecsülnünk, de kétségtelen,
hogy jelentôsége az adott történeti kontextus függvénye. Az antropológiának
és szociológiának valóban voltak olyan periódusai, amikor a kultúra
és a társadalmi rendszer fogalmi megkülönböztetése jól reprezentálta
a diszciplináris különbséget, azonban a leginkább tartósnak bizonyuló,
és a kutatási gyakorlatban makacsul fennmaradó különbségtétel az empirikus
kutatás terepének megválasztásához kapcsolódott.
A tanulmány ugyanakkor
azt is bemutatta, hogy az intézményes határokat a lehetô legkülönfélébb
határszakaszokon hágták át: fogalmi szinten sem a társadalmi rendszer vizsgálatát,
sem a kultúra kutatását, illetve módszertani-elemzési síkon sem a résztvevô
megfigyelés technikáját, sem pedig a reflexív kritikai megközelítést nem
sikerült egyik diszciplínának sem kisajátítania. A történetnek az is a
tanulsága, hogy a társadalomtudományi diszciplínák határainak hazai megvonásánál
és benne az antropológia helyének meghatározásánál fontosabb az, hogy válaszoljunk
a magyarországi társadalmi-kulturális valóság változásai által felvetett
kihívásokra. Az pedig már csak a szerzô elfogult véleménye, hogy erre jelen
pillanatban leginkább a kritikai antropológia és a kritikai kultúrakutatás
képes.
Hivatkozott irodalom
Anderson, N. (1923): The
Hobo: The Sociology of the Homeless Man. Chicago: University of Chicago
Press.
Appadurai, Arjun (1991):
"Global Ethnoscapes: Notes and Queries for a Transnational Anthropology."
In Recapturing Anthropology: Working in the Present, Richard G.
Fox ed. Chapter 10, 191-210. Santa Fe: School of American Research Press.
Appadurai, Arjun (1993):
"Consumption, Duration, and History." In Stanford Literature Review,
10(1-2): 11-33.
Basch, Linda, Nina Glick
Schiller és Cristina Szanton Blanc (1994): Nations Unbound: Transnational
Projects, Postcolonial Predicaments, and Deterritorialized Nation-States.
Langhorn, PA and Amsterdam: Gordon and Breach.
Blumer, Herbert (1969 [1962]):
"Society as Symbolic Interaction." In Symbolic Interaction: Perspective
and Method, 78-89. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bulmer, Martin (1985): "The
Chicago School of Sociology: What Made It a 'School'?" In History of
Sociology, 5(2): 61-77.
Butler, Judith (1990): Gender
Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London and New York:
Routledge.
Chicago Cultural Studies
Group (1992): "Critical Multiculturalism." In Critical Inquiry.
18(3): 530-555.
Drake, St.Clair és Horace
R. Cayton (1945): Black Metropolis: A Study of Negro Life in a Northern
City. New York: Harcourt, Brace and World.
Friedman, Jonathan (1988):
"Cultural Logics of the Global System: A Sketch." In Theory, Culture
and Society, 5(2-3): 447-460. London, Newbury Park, New Delhi: Sage.
Friedman, Jonathan (1990):
"Being in the World: Globalization and Localization." In Theory, Culture,
Society, 7(2-3): 311-328. London, Newbury Park, New Delhi: Sage.
Geertz, Clifford (1988 [1973]):
"Suru leírás: út a kultúra értelmezô elméletéhez." In Misszionáriusok
a csónakban. Szerk. Vári András, 13-61.
Geertz, Clifford (1994 [1971]):
"A forradalom után: A nacionalizmus sorsa az új államokban." In Az értelmezés
hatalma. Antropológiai írások, Niedermüller Péter szerk., 104-125.
Budapest: Századvég.
Geertz, Clifford (1994 [1980]):
"Elmosódott mufajok: A társadalmi gondolkodás átalakulása." In Az értelmezés
hatalma. Antropológiai írások, Niedermüller Péter szerk., 268-285.
Budapest: Századvég.
Geertz, Clifford (1994 [1991]):
"Interjú Clifford Geertzcel." In Az értelmezés hatalma. Antropológiai
írások, Niedermüller Péter szerk., 369-393. Budapest: Századvég.
Gilroy, Paul (1987): There
Ain't No Black in the Union Jack: Cultural Politics of Race and Nation.
London: Hutchinson.
Goffman, Erving (1959):
The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, NJ: Anchor.
Goffman, Erving (1961):
Encounters: Two Studies in the Sociology of Interaction. Indianapolis:
Bobbs Merrill.
Goffman, Erving (1974):
Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. New
York: Harper.
Goffman, Erving (1981):
A hétköznapi élet szociálpszichológiája. Budapest: Gondolat.
Hall, Stuart (1991): "The
Local and the Global: Globalization and Ethnicity." In Culture, Globalization
and the World-System, Anthony D. King ed. Chapter 1, 19-39. New York:
MacMillan and Binghampton: SUNY.
Hall, Stuart és T. Jefferson
szerk. (1976): Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War
Britain. London: Hutchinson.
Hannerz, Ulf (1987): "The
World in Creolisation." In Africa, 57(4): 546-559.
Hannerz, Ulf (1990): "Cosmopolitans
and Locals in World Culture." In Theory, Culture, Society, 7(2-3):
237-251. London, Newbury Park, New Delhi: Sage.
Hannerz, Ulf (1992): Cultural
Complexity: Studies in the Social Organization of Meaning. New York:
Columbia University Press.
Harvey, David (1989): The
Condition of Postmodernity. Cambridge, MA and Oxford: Blackwell.
Hebdige, Dick (1979): Subculture:
The Meaning of Style. London: Methuen.
Jacknis, Ira (1985): "Franz
Boas and Exhibits: On the Limitations of the Museum Method of Anthropology."
In Obejcts and Others: Essays on Museums and Material Culture, History
of Anthropology, Vol.3. George W. Stocking ed., 75-111. Madison: University
of Wisconsin Press.
Kroeber, Alfred L. (1915):
"Eighteen Professions." In American Anthropologist, 17(2): 285.
Kroeber, Alfred L. (1917):
"The Superorganic." In American Anthropologist, 19(2): 163-213.
Kroeber, Alfred L. (1923):
Anthropology. New York: Harcourt.
Kroeber, Alfred L. (1948):
Anthropology: Race, Language, Culture, Psychology, Prehistory. New
York: Harcourt, Brace and World.
Kroeber, Alfred L. szerk.
(1953): Anthropology Today. Berkeley: University of California Press.
Kroeber, Alfred L. és Clyde
Kluckhohn (1951): Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions.
Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Ethnology, Harvard
University, Vol.47, No.1. Cambridge, MA: The Peabody Museum.
Lynd, Robert S. és Helen
M. Lynd (1929): Middletown: A Study in Contemporary American Culture.
New York: Harcourt, Brace and World.
Lynd, Robert S. és Helen
M. Lynd (1937): Middletown in Transition: A Study in Cultural Conflicts.
New York: Harcourt, Brace and World.
Malinowski, Bronislaw (1922):
Argonauts of the Western Pacific. London: Routledge and Kegan Paul.
Mead, George Herbert (1934):
Mind, Self, Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist.
Chicago: University of Chicago Press.
Minh-ha, Trinh T. (1989):
Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism. Bloomington,
IN: Indiana University Press.
Park, Robert és Ernest W.
Burgess (1921): An Introduction to the Science of Sociology. Chicago:
University of Chicago Press.
Park, Robert, Ernest W.
Burgess és Robert McKenzie (1925): The City. Chicago: University
of Chicago Press.
Parsons, Talcott (1968 [1937]):
The Structure of Social Action. New York: The Free Press.
Parsons, Talcott (1951):
The Social System. Glencoe, IL: The Free Press.
Parsons, Talcott (1954):
Essays in Sociological Theory. Glencoe, IL: The Free Press.
Parsons, Talcott és Edward
Shils (1951): Toward a General Theory of Action. Cambridge, MA:
Harvard University Press.
Radcliffe-Brown, A.R. (1922):
The Andaman Islanders. Cambridge: Cambridge Univeristy Press.
Redfield, Robert (1930):
Tepoztlán, a Mexican Village: A Study of Folk Life. Chicago: University
of Chicago Press.
Ritzer, George (1983): Sociological
Theory. New York: Knopf.
Robertson, Roland (1990):
"Maing the Global Condition: Globalization as the Central Concept." In
Theory, Culture, Society, 7(2-3): 15-30. London, Newbury Park, New
Delhi: Sage.
Rouse, Roger (1991): "Mexican
Migration and the Social Space of Postmodernism." In Diaspora, 1(1):
8-23.
Sahlins, Marshall (1976):
Culture and Practical Reason. Chicago: University of Chicago Press.
Spivak, Gayatri Chakravorty
(1988): "Can the Subaltern Speak?" In Marxism and the Interpretation
of Culture, Cary Nelson and Lawrence Grossberg eds., 271-313. Urbana
and Chicago: University of Illinois Press.
Sorokin, Pitirim (1937):
Social and Cultural Dynamics. New York.
Stocking, George (1979):
Anthropology in Chicago. Chicago: The University of Chicago Library.
Thomas, William I. és Florian
Znaniecki (1918): The Polish Peasant in Europe and America. Chicago:
University of Chicago Press.
Thomas, William I. és Dorothy
S. Thomas (1928): The Child in America: Behavior Problems and Programs.
New York: Knopf.
Thrasher, F. M. (1927):
The Gang. Chicago: University of Chicago Press.
Turner, Victor (1967): The
Forest of Symbols. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Turner, Victor (1969): The
Ritual Process. Chicago: Aldine.
Turner, Victor (1974): Dramas,
Fields, and Metaphors. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Tylor, Edward Burnett (1989
[1871]): "A kultúra tudománya." In Forrásmunkák a kultúra elméletébôl
1. Szöveggyujtemény. Maróti Andor szerk., 167-178. Budapest: Tankönyvkiadó.
Warner, W. Lloyd (1937):
A Black Civilization. New York: Harper and Row.
Warner, W. Lloyd és Paul
S. Hunt (1941): The Social Life of a Modern Community. Yankee City,
Volume I. New Haven: Yale University Press.
Warner, W. Lloyd és Paul
S. Hunt (1942): The Status System of a Modern Community. Yankee City,
Volume II. New Haven: Yale University Press.
Warner, W. Lloyd és Leo
Srole (1945): The Social Systems of American Ethnic Groups. Yankee City,
Volume III. New Haven: Yale University Press.
Warner, W. Lloyd és J.O.
Low (1947): The Social System of the Modern Factory. Yankee City, Volume
IV. New Haven: Yale University Press.
Warner, W. Lloyd, Marchia
Meeker és Kenneth Eells (1949): Social Class in America: A Manual of
Procedure for the Measurement of Social Status. Yankee City, Volume V.
New York: Harper and Row.
Warner, W. Lloyd és mtsai.
(1949): Democracy in Jonesville: A Study in Quality and Inequality.
New York: Harper and Row.
West, Cornel (1993 [1990]):
"The New Cultural Politics of Difference." In The Cultural Studies Reader,
Simon During ed., 203-217. New York and London: Routledge.
White, Leslie (1989 [1959]):
"A kultúra fejlôdése." In Forrásmunkák a kultúra elméletébôl 1.
Szöveggyujtemény. Maróti Andor szerk., 220-242. Budapest: Tankönyvkiadó.
Willis, Paul (1977): Learning
to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York:
Columbia University Press.
Zorbaugh, Harvey W. (1929):
Gold Coast and Slum: A Sociological Study of Chicago's Near North Side.
Chicago: University of Chicago Press.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következő címre: replika@c3.hu
vissza
|