Popper társadalomfilozófiája
Bár Popper társadalomfilozófiájának
középpontjában a marxizmus bírálatát fogom állítani, nem akarom azt a látszatot
kelteni, mintha kizárólag ez foglalkoztatta volna. A historicizmus
nyomorúságában Comte, Mill és Mannheim legalább olyan súllyal szerepel,
mint Marx; az Open Society and Its Enemies második kötetén pedig
Marxnak Arisztotelésszel és Hegellel kell osztozkodnia (noha övé az oroszlánrész),
míg Platón az első kötetet teljes egészében megkapja. Mindazonáltal mégis
Marx a főszereplő.
Popper a marxizmust
kétféleképpen is bírálja: társadalomtudományként és politikai programként.
Ha a marxizmust mint a társadalomra vonatkozó tudományos igényű elméletet
tekintjük, akkor Popper szerint első hibája, hogy tudománytalanná vált.
Marx eredeti elmélete még tudományos volt: olyan előrejelzéseket (ciklikusan
visszatérő gazdasági válságok, csökkenő profitráta, a gazdaságilag legfejlettebb
országban kitörő szocialista forradalom), tett, melyek segítségével össze
lehetett vetni a tapasztalattal. A világ azonban másként fejlődött, mint
ahogy Marx jósolta, s így az elmélet megcáfolódott. Ez még nem lett volna
baj, hiszen a komoly tudományos elméleteknek az a sorsuk, hogy előbb-utóbb
megcáfolódnak. Popper módszertana szerint ilyenkor fel kell adni az elméletet.
Csakhogy Popper úgy ítéli meg, hogy Marx követői nem ezt tették. Ad hoc
segédhipotézisekkel a szőnyeg alá söpörték a cáfolatokat, s bármi történt,
azt az elmélet igazolásának nyilvánították.
Popper szerint azonban
a marxizmus, még ha megőrizte volna is tudományos jellegét, akkor sem gazdagíthatta
volna lényegesen tudásunkat, ugyanis olyan súlyos hibán alapult, amely
eleve kudarcra kárhoztatta. E hiba a historicizmus volt: az a felfogás,
mely szerint a társadalomtudomány feladata, hogy feltárja a társadalom
fejlődéstörvényeit, s ezek alapján megjósolja a társadalom
jövőbeli sorsát. Csakhogy Popper szerint a társadalomnak nincsenek fejlődéstörvényei,
s így hiábavaló ezeket kutatni. Nem mintha Popper tagadná, hogy a társadalomtudomány
képes törvények felállítására, hiszen vannak ilyen törvények (például ”teljes
foglalkoztatottság mellett nem lehet elkerülni az inflációt”, ”a magas
kamatlábak csökkentik a vállalkozási kedvet”). De ezek a törvények változatlan
szerkezetű, statikus társadalmak viselkedését írják le. Például a modern
közgazdaságtan törvényei a piacgazdaság viszonyai között érvényesek. Arra
vonatkozóan azonban nincsenek törvények, hogy a társadalom szerkezete hogyan
alakul át. Vagyis az nem magyarázható meg törvények segítségével, hogy
a piacgazdaság miként jön létre, illetve szűnik meg.
Az első ok, amely
miatt a historicizmus elfogadhatatlan, az, hogy a fejlődéstörvény fogalma
maga nem egykönnyen értelmezhető. A törvény fogalmához hozzátartozik az
általánosság. A törvények azt mondják ki, hogy ilyen és ilyen körülmények
között mindig ez és ez történik. A történelem viszont nem szokta
megismételni önmagát. Pontosan ugyanazok a feltételek soha nem állnak
fenn többször, és soha nem történik többször pontosan ugyanaz. Nem pusztán
arról van szó, hogy ismétlődések híján nagyon nehéz az egyedi esetekből
általános törvényeket elvonatkoztatni. A gond inkább az, hogy a tudományban
csak az ellenőrizhető, azaz falszifikálható tanításoknak van helyük. De
mivel a kezdeti feltételek a történelem folyamán soha nem ismétlődnek meg,
az állítólagos általános törvények ellenőrzésére nincs mód.
E bírálat élét talán
tompítani lehetne a törvény fogalmának lazításával: ha a történelemben
nincsenek is szigorú értelemben vett törvények, azért különböző fejlemények
között fennállhatnak bizonyos analógiák, illetve egyes időszakokon
belül érvényesülhetnek bizonyos trendek. Popper szerint ez sem segít,
mert bár léteznek ugyan analógiák és trendek, de ezekre nem alapozhatók
történeti előrejelzések. Az analógiák mindig korlátozottak, s így megeshet,
hogy a mostani eset éppen abban a vonatkozásban fog eltérni a korábbiaktól,
amelyet meg akartunk jósolni. A trendek pedig csak korlátozott időintervallumokban
érvényesek. Bármikor végük szakadhat, akár most is.
A további okok, amelyek
miatt nem lehetségesek történeti előrejelzések, az egyének tudásának és
cselekedeteinek összefüggésével kapcsolatosak. E nehézségeket a historicisták
azért nem szokták észrevenni, mert jórészük elkötelezett a holizmus
mellett, vagyis feltételezik, hogy a társadalom egészének mozgása nem magyarázható
meg az egyéni cselekedetek alapján. Úgy vélik, hogy a társadalom valamiféle
sui generis szerveződési szint, mely több az egyének összességénél, és
olyan vonásokkal bír, melyek nem redukálhatók az egyének viselkedésére.
Popper ezzel szemben a módszertani individualizmus pártjára áll.
Bár a társadalomtudós joggal élhet olyan fogalmakkal, mint ”osztály”, ”csoport”,
”nemzet” stb., egy pillanatra sem szabad megfeledkeznie arról, hogy ezek
absztrakciók, melyek, ha elszakítják őket a hús-vér egyénektől, minden
tartalmukat elvesztik. Márpedig, ha szem előtt tartjuk, hogy a társadalmi
viszonyok egyéni cselekedetek eredményeképpen alakulnak, két újabb érv
adódik a historicizmus ellen. Az első, melyet Popper a historicizmus konkluzív
cáfolatának tekint, a következő. Cselekedeteink a rendelkezésünkre álló
tudástól függenek. Tehát ahhoz, hogy megjósoljam, holnap mit fogok csinálni,
tudnom kell, hogy holnap mit fogok tudni. Vagyis már ma rendelkeznem kell
holnapi tudásommal. Ez pedig lehetetlen. Popper nem elsősorban arra gondol,
hogy tudásunk oly rendkívül bonyolult módon szokott változni, hogy alakulását
gyakorlatilag képtelenség előre látni. A nehézség inkább logikai természetű:
ha ma tudnám a holnapi tudásomat, az nem a holnapi tudásom lenne, hanem
a mai. Vagyis eljövendő tudásunk azért nem jósolható meg, mert siker esetén
nem eljövendő tudásról és nem jóslásról lenne szó. Így a ”jövőbeli tudás
megjóslása” egyfajta fogalmi ellentmondás.
A másik ok, amelyből
kifolyólag a tudás és cselekvés összefüggése megakadályozza a történelmi
előrejelzést, az, hogy maguk az előrejelzések befolyásolhatják az események
menetét. Popper ezt ”Oidipusz-hatás”-nak nevezi. Oidipuszról születésekor
megjósolták, hogy megöli atyját, és tulajdon anyján veszi feleségül. Szülei,
a jóslat beteljesülését megakadályozandó, a gyermeket el akarták veszejteni,
s éppen ezáltal idézték elő a jóslat beteljesülését. Vagy hogy köznapibb
példával éljünk: tegyük fel, a közvélemény-kutatók megjósolják, hogy valamelyik
párt elenyészően kevés szavazatot fog kapni a parlamenti választásokon.
A jóslat ismeretében a szavazók így okoskodnak: ”ha erre a teljesen esélytelen
pártra szavaznék, akár a szemétbe is dobhatnám a szavazatomat, hiszen úgysem
jutnak be a parlamentbe; ezért másra szavazok.” Így a jóslat beteljesíti
önmagát. Az Oidipusz-hatás azonban ellenkező módon is érvényesülhet, amennyiben
a jóslat megakadályozhatja saját teljesülését. Például ha a közvélemény-kutatások
valamelyik párt nagyarányú győzelmét vetítik előre, elképzelhető, hogy
a párt szavazói közül sokan nem mennek el szavazni, azt gondolván, hogy
pártjuk az ő szavazatuk nélkül is győzni fog. Ennek eredményeképpen előfordulhat,
hogy az illető párt a vártnál kisebb arányban győz, vagy akár veszíthet
is.
Popper azonban nem
a marxista társadalomtudomány célkitűzéseit bírálja a legerőteljesebben,
hanem a marxista politikai programot. Megérti, hogy Marxot mélységesen
elkeserítette a korabeli kapitalizmus embertelensége, s célul tűzte ki
egy igazságosabb társadalom megteremtését. Úgy véli azonban, hogy a viszonyok
megváltoztatásának módját illetően Marx nem pusztán tévedett, hanem veszélyesen
tévedett. Marx ugyanis az ”utópista társadalomalakítás” programját képviselte,
vagyis a társadalom egészét egy csapásra és egységes terv szerint
kívánta átalakítani. Az utópista program Popper szerint azért hibás, mert
megvalósíthatatlan. Ennek legfőbb oka az, hogy az egyéni cselekedeteknek
vannak szándékolatlan és kiszámíthatatlan következményei. Az imént
említett Oidipusz-hatás csak az egyik példája ennek. De bőven akadnak más
jellegű példák is. Mondjuk, házat akarok venni, s ezért megjelenek az ingatlanpiacon
mint vevő. Ezzel fokozom a keresletet, ami felhajthatja az árakat. Vagyis
azáltal, hogy házat akarok venni, magam is hozzájárulok az árak emelkedéséhez
– holott ezt nyilván nem állt szándékomban előidézni. A szándékolatlan
következmények léte kétféleképpen is akadályozza a társadalom egészének
tervszerű újjászervezését. Egyrészt, magának az utópista társadalomtervezőnek
a lépései is szándékolatlan és előre nem látott következményekkel járnak.
E következmények pedig szétzilálják a tervet. Következésképp, az utópikus
társadalomtervező végül is nem olyan társadalmat fog létrehozni, mint amilyet
megálmodott. Másodszor, miközben az utópista terveket sző és döntéseket
hoz, a társadalom tagjai változatlanul azok lesznek, hogy legkülönbfélébb
céljaikat valóra váltsák. Az ő cselekedeteik is olyan következményekkel
járnak, melyeket a társadalomtervező nem lát előre, s ezek is bomlasztóan
hatnak a tervre. Hogy e bomlasztó hatásnak elejét vegye, a társadalomtervező
megpróbálkozhat azzal, hogy valamilyen ellenőrző apparátust telepít rá
a társadalomra, amely kiszűri a terv megvalósítását gátoló cselekedeteket.
Mondjuk, attól fél, hogy anya és gyermeke kapcsolatából tervét veszélyeztető
cselekedetek származhatnak, nyakukba ültetheti a gyermekjóléti tisztviselőt.
Csakhogy ezáltal új társadalmi kapcsolatokat teremt, amelyek megint csak
a tervet veszélyeztető cselekedetekhez vezethetnek. Tehát az ellenőrzőt
is ellenőrizni kell, valamint annak ellenőrzőjét és így tovább. Röviden,
az egyéni vágyak és tettek nem tarthatók olyan szoros ellenőrzés alatt,
hogy ne zilálják szét a tervet.
A másik ok, amely
miatt az utópista tervezés kudarcra van ítélve, az, hogy az ilyenfajta
tervezés lehetetlenné teszi a hibák fokozatos kiküszöbölését. Ennek
belátásához hasonlítsuk össze a társadalomtervező feladatát a mérnökével,
akinek valamilyen gépet kell szerkesztenie. Nos, ha valamilyen viszonylag
egyszerű gépről van szó, s az ilyenfajta gépekről a mérnök rengeteget tud,
előfordulhat, hogy a terv alapján készített prototípus tökéletesnek bizonyul.
Ha azonban a mérnöknek valamilyen komolyabb feladatot kell megoldania,
a dolgok nem mennek ilyen simán. (Nem véletlen, hogy oly sok Murphy-elv
származik mérnököktől.) Rejtett hibák derülnek ki, s a mérnöknek ismét
vissza kell ülnie a tervezőasztalhoz. Ez esetleg többször is megismétlődik.
A tervezési folyamat során, csakúgy, mint a tudományos kutatásban, hibáinkból
tanulunk. Az utópista társadalommérnöknek azonban erre nem lesz módja.
Nyilvánvaló, hogy első társadalomterve sikertelen lesz – hiszen a társadalom
igen bonyolult valami. Így neki kell látnia a hibák kiküszöbölésének. A
baj az, hogy mivel egyszerre vezetett be egy mindent átfogó intézkedéscsomagot,
nem lesz képes megmondani, hogy melyik hibáért mely intézkedés(ek) felelős(ek).
Csak azt fogja látni, hogy a terv hibás, de azt nem, hogy hol van a hiba.
Az egyetlen, amit tehet, hogy improvizál. Hol itt, hol ott változtat, minden
rendszer vagy előzetes elképzelés híján. Így az utópista társadalomalakítás,
mely éppen tervszerűségével hivalkodott, teljesen tervszerűtlenné degenerálódik.
Az utópista társadalomalakítás
Popper szerint nem pusztán megvalósíthatatlan, de veszélyes is.
Az előbbiek alapján már könnyen látható, hogy miért. Az utópista társadalomtervezés
azért van kudarcra ítélve, mert a cselekedetek szándékolatlan és nem várt
következményei olyan folyamatokat eredményeznek, amelyek kisiklatják az
eredeti tervet. Ezt megakadályozandó a társadalomtervezésre vállalkozó
csoportnak minden társadalmi folyamatot ellenőrzése alatt kell tartania.
Ennek érdekében minden hatalmat a saját kezében kell összpontosítania.
Vagyis az utópista társadalomalakítási kísérletnek szükségképpen diktatúrához
kell vezetnie. Így Popper szerint az, hogy a hatalomra jutott marxizmus
totalitárius államot hozott létre, nem valamiféle balszerencsés abberáció,
mely a történelmi körülmények szerencsétlen összejátszásával vagy egyes
marxista vezetők tévedéseivel magyarázható. Ellenkezőleg: a totalitarizmus
a marxista politikai program közvetlen következménye.
Másként fogalmazva,
a marxista program legfőbb veszélyét Popper abban látja, hogy megszünteti
az egyéni szabadságot. Az egyének szabad cselekedetei ugyanis összeütközésbe
kerülhetnek a marxista eszmények megvalósításával. Így a marxista társadalomtervezőnek
kísérletet kell tennie a nemkívánatos cselekedetek kiküszöbölésére. Ezt
pedig csak a klasszikus szabadságjogok korlátozásával érheti el. Így a
marxista társadalomeszmény nem a ”nyílt társadalom”, ahol mindenki belátása
szerint és saját felelősségére cselekszik, hanem a ”zárt társadalom”, melyben
nincs mód az egyéniség szabad kibontakoztatására. Ezek szerint a marxista
elvekre épülő társadalom a hagyományos törzsi társadalmakhoz volna hasonlatos,
ahol a cselekedeteket szokások és tabuk vezérlik, melyek megsértése súlyos
büntetést von maga után.
A totális hatalomra
való törekvést leggyakrabban az alábbi módon szokták védeni: ”A hatalom
összpontosítása önmagában nem baj. Ha a hatalom birtokosai az egész társadalom
érdekét szem előtt tartják, s ennek megfelelően kormányoznak, mindenki
jól jár. A totális hatalom csak akkor rossz, ha rossz kezekben van. ”Popper
szerint ez az érv nem más, mint a ”jóságos uralkodó” utópiája. Ez pedig
két okból is téves. Egyrészt, a történelemből bőven volt alkalmunk megtanulni,
hogy az uralkodók nem jóságosak. Másrészt, még ha szert tennénk is egy
valóban jóságos uralkodóra, még tőle sem remélhetnénk sokat. Bár a jóságos
uralkodó valóban boldoggá szeretné tenni a polgárokat, erre kevés esélye
van, hiszen nem tudhatja, hogy az embereket mi teszi boldoggá. Különböző
személyeket egészen másként kell boldogítani. Ráadásul, gyakran magunk
sem tudjuk, mitől lennénk boldogok. Boldogság és boldogtalanság között
Popper szerint ugyanolyan aszimmetria áll fenn, mint igazság és hamisság
között. Sohasem tudhatjuk, hogy elméleteink igazak-e, azt viszont tudhatjuk,
hogy hamisak. Hasonlóképpen: sohasem tudhatjuk, hogy valami igazán boldoggá
tesz-e, azt viszont pompásam felismerjük, ha boldogtalanná tesz. Ezért
a demokrácia védelmét Popper egyfajta negatív utilitarizmusra alapozza.
Az a legjobb államforma, amely a lehető legkevesebb szenvedést okozza a
polgárainak. Így a politikai hatalomra vonatkozó helyes kérdés, nem a ”ki
uralkodjon?”, hanem a ”miként akadályozható meg, hogy a hatalom (oly gyakran
rossz szándékú vagy inkompetens) birtokosai túl sok kárt okozzanak?”. A
rendelkezésünkre álló legjobb válasz a polgári demokráciáé. Egyrészt, itt
a hatalom szét van osztva. Ez már önmagában korlátozza, hogy egy vezető
vagy egy csoport mennyi kárt okozhat. Másrészt, mód van arra, hogy vér
nélkül megszabaduljunk azoktól, akik rosszul éltek a rájuk bízott hatalommal.
A polgári demokrácia
dicsérete egyúttal azt is jelenti, hogy Popper határozott optimizmussal
tekint a jövőbe. Persze tisztában van azzal, hogy a polgári demokráciák
is számos gonddal küszködnek. Arra sincs garancia, hogy ezeken a gondokon
sikerül úrrá lenni – hiszen a nehézségek legyőzéséhez jó adag ész és szerencse
szükségeltetik. Mindazonáltal a társadalmi bajok orvoslásához a polgári
demokrácia minden más társadalmi berendezkedésnél jobb feltételeket teremtett.
Magyarán: bár vannak súlyos problémák, a lehető legjobb helyzetben vagyunk
megoldásukhoz. A nehézségeket lépésről lépésre haladva, ”fokozatos társadalomalakítással”
kell megoldanunk. Jól körülhatárolt problémák megoldására kell törekednünk.
Így egyrészt sikertelen kísérleteink kevésbé járnak majd tragikus következményekkel,
másrészt módunk lesz hibáinkból tanulni. S ahogy hibáinkból tanulva a tudományban
egyre közelebb juthatunk az igazsághoz, társadalmi kísérleteink tanulságait
leszűrve fokozatosan tökéletesíthetjük társadalmunkat.
Végezetül néhány
szó Popper hatásáról. A tudományfilozófia története nagyon durva
leegyszerűsítéssel a következőképp foglalható össze. A húszas évektől az
ötvenes évek végéig a logikai pozitivisták uralták a terepet, majd színre
lépett a Kuhn nevével fémjelezhető csoport, amely úgy vélte, hogy a tudomány
története fontos tanulságokkal szolgál a tudományfilozófia számára. A hatvanas
évek közepe felé nagyszabású, a nyolcvanas évek közepéig tartó vita bontakozott
ki a tudomány fejlődéséről. E vita első szakaszában az volt a fő kérdés,
hogy megalapozható-e a tudományfejlődés racionalitása, s ha igen, miként.
A második szakaszban – a hetvenes évek végétől – arra helyeződött a hangsúly,
hogy elérheti-e a tudomány az igazságot, vagy legalábbis közeledhet-e hozzá.
Részben a vitára való reakcióképpen megjelent két program, melyek szerint
a tudományfilozófia kérdései – már amennyiben értelmes kérdések – inkább
a tudomány, mintsem a filozófia módszereivel válaszolhatók meg. A naturalizált
episztemológia a hagyományos tudományfilozófia (és ismeretelmélet) helyébe
a kognitív tudományt, a tudásszociológia pedig egyfajta szociológiai elméletet
kíván állítani. Popper helye leginkább valahol a logikai pozitivisták és
Kuhn között van. Felfogása, a logikai pozitivistákéhoz hasonlóan, meglehetősen
a priorisztikus: a tudománytörténetet legfeljebb illusztrációként használja.
Ugyanakkor, Kuhnhoz és társaihoz hasonlóan, elutasítja a logikai pozitivisták
szélsőséges empirizmusát, és érdeklődik a tudomány fejlődése iránt. Befolyása
talán a tudományfejlődési vita első szakaszában volt a legerősebb. Még
ellenfelei közül is sokan az általa felállított elméleti keretben gondolkodtak.
Későbbi munkássága pedig – a tudás növekedésének darwiniánus elmélete –
inspirációt jelentett a naturalizált episztemológia egyes képviselői számára.
A tudásszociológia számos kritikusa is az ő érveihez nyúlt vissza, melyeket
még az Open Society-ben fogalmazott meg Mannheim ellenében.
A társadalomfilozófia
területén meg kell különböztetnünk Popper politikai filozófiáját és a társadalomtudományok
módszertanára vonatkozó nézeteit. Politikai filozófiáját illetően
a helyzet paradox. Ennek köszönheti, hogy neve a szakmai berkeken túl is
ismert, s mégis ez az, ami munkásságából a legkevésbé eleven. Nem mintha
nézetei megcáfolódtak volna, de utólag úgy tűnik, hogy tanításainak jó
része, így vagy úgy, régóta része a liberális tradíciónak, s Popper inkább
újrafogalmazta, mintsem gazdagította a liberális álláspontot. Emellett
az enyhüléssel és a Nyugat fölényének egyértelművé válásával a nyílt társadalmak
egyre kevésbé szorultak védelemre. A politikai filozófia centrumába pedig
Rawls munkássága nyomán a társadalmi igazságosság kérdése helyeződött,
amelyről Popper viszonylag keveset mond. Más a helyzet a társadalomtudományok
módszertanára vonatkozó nézeteivel. Ezek ismételten fontos szerephez
jutottak, és ma is van súlyuk. Popper nézetei meghatározó fontosságúak
voltak a történelmi magyarázat logikájának vitájában, mely az angolszász
filozófia berkeiben zajlott a hatvanas években, s tulajdonképpen a magyarázat
vs. megértés klasszikus problémájáról szólt. Popper egyfajta kifinomult
magyarázat-párti álláspontot képviselt. A német pozitivizmus-vitában játszott
szerepére már utaltunk.
Napjainkban Popper
egyre inkább klasszikus szerzővé válik, olyanná, akinek nézeteit kötelező
ismerni, de aki viszonylag kevés gondolkodót inspirál. Ennek talán az a
fő oka, hogy filozófiája számos olyan alapvető meggyőződésen alapul, melyeket
napjainkban divat tagadni. Popper hisz abban, hogy a hagyományos filozófiai
problémák valóban fontosak, és ezeket meg is lehet oldani; hogy vannak
olyan abszolútumok, mint az igazság és szabadság; hogy vannak egyetemesen
érvényes kognitív és erkölcsi normák; hogy a filozófia hozzájárulhat a
tudomány és a demokrácia legitimálásához; hogy az érveknek van valami különös
ereje; hogy nem kell választanunk a konzisztencia és a pluralizmus között;
hogy a világ – mind a természeti, mind a társadalmi – nem reménytelenül
kaotikus, hanem megérthető; hogy életünk nincs jóvátehetetlenül elfuserálva,
hanem, ha használjuk az eszünket, javíthatunk rajta. Egyszóval, Popper
paradigmatikusan modern gondolkodó. S ameddig az ember úgy gondolja, hogy
a modern még korszerű, addig Poppert tanulságos olvasmánynak fogja találni.
Függelék: Popper Magyarországon
Popper a marxizmus
kemény kritikusa volt, s ezért azt gondolhatnánk, hogy nevét a 89-es fordulatig
mély hallgatás övezte. Ezt látszik megerősíteni, hogy alig jelent meg tőle
valami magyarul, s a róla szóló írásokkal sem lehetne Dunát rekeszteni.
A látszat azonban ezúttal is csal. Munkássága már a nyolcvanas években
is meglehetősen jól ismert volt a hazai filozófusok és társadalomtudósuk
körében. Noha követői nemigen akadtak – jóformán mindenki erős kritikával
viszonyult hozzá –, munkáit ismerték, és fontosnak tartották.
Poppert egyetemi
hallgatók fedezték fel a hatvanas években. Az ELTE bölcsészkarán működött
egy tudományos diákkör, melyen – többek között – Altrichter Ferenc, Bence
György és Erdélyi Ágnes is részt vettek. A kör egyik legizgalmasabb vitája
éppen Popper ”Three Views Concerning Human knowledge” (Három nézet az emberi
tudásról) c. írásához kapcsolódott. Papp Zsolt le is fordította ezt az
írást.2 Amikor ezekből a hallgatókból oktatók lettek, megvolt
rá az esély, hogy hazánkban is gyökeret verjen a tudományfilozófia, s vele
együtt Popper is. De nem egészen így történt. Az MSZMP KB 1973-as tudománypolitikai
határozata Lukács György tanítványi körét – köztük Bence Györgyöt – majd
két évtizedre száműzte a magyar tudományos életből. Bence kandidátusi értekezését,
amely azért marasztalja el Poppert, mert nem képes a tudomány racionalitásáról
számot adni, már nem is engedték megvédeni. Popper mégsem merült feledésbe,
s ez elsősorban Papp Zsolt és Fehér Márta érdeme. Papp Zsolt a pozitivizmus-vita
kapcsán foglalkozott vele, bár inkább a frankfurtiak álláspontjával szimpatizált.
Fehér Márta – noha szereplését oktatási és publikációs tilalmak gátolták
– tartott tudományfilozófiai kurzusokat. Ő Popperrel szemben inkább a Kuhn-féle
megközelítést pártolta. A nyolcvanas években már könnyű volt Popperrel
az egyetemen találkozni: szó volt róla Nyíri Kristóf propedeutikáján. Fehér
M. István angol szakszövegolvasásán pedig az Open Society-t elemezték.
Ebben az időben szervezte meg Fehér Márta, Hronszky Imre és Szécsényi Tibor
a tudományelméleti kört, mely minden hónap harmadik keddjén ülésezett,
s melynek vitáin Popper neve lépten-nyomon felmerült. Ennél még szélesebb
kört értek el a Filozófia Oktatók Továbbképző és Információs Központjának
egyhetes visegrádi tanfolyamai, melyeken felváltva esett szó a társadalom-
és a természettudományok filozófiai kérdéseiről. Így a nyolcvanas évek
végére Popper egyértelműen részévé vált a hazai szakmai köztudatnak.
Jegyzetek
1. Jelen szám mindkét könyvből
közread egy fontos részt.
2. A fordítás nem jelent
meg, és félő, hogy elkallódott. Ezúton kérem, ha az olvasók valamelyikénél
megvan, juttassa el hozzám.
Popper magyarul
”Ész vagy forradalom”, in:
Tény, érték, ideológia: a pozitivizmus-vita a nyugatnémet szociológiában,
szerk. Papp Zsolt, Gondolat, 1976, 147-163.
”A társadalomtudományok
logikája”, in: Tény, érték, ideológia: a pozitivizmus-vita a nyugatnémet
szociológiában, szerk. Papp Zsolt, Gondolat, 1976, 279-301.
”Bevezetés a tudomány logikájába”
(részletek a The Logic of Scientific Discovery-ből), in: A tudományfejlődéselmélet
problémái, Szöveggyűjtemény, A filozófia időszerű kérdései 43. szerk.
Vörös László, 1980, 22-41.
A historicizmus nyomorúsága,
Akadémiai, 1989.
”Tudomány: feltevések és
cáfolatok”, in: Filozófusok Freudról és a pszichoanalízisról, szerk.
Szummer Csaba és Erős Ferenc, Cserépfalvi, 1993, 81-89.
Popperről magyarul
Bence György: ”A tudományfejlődés
«logikája» a neopozitivizmusban”, Magyar Filozófiai Szemle 1965/4,
625-659.
Bence György: Kritikai
előtanulmányok egy marxista tudományfilozófiához, MTA Filozófiai Intézete
1990. (Kandidátusi értekezésnek benyújtva 1972-ben)
Darai Lajos Mihály: Karl
Popper, Kossuth, 1981.
Fehér M. István: "Dialektikus
elemek Popper dialektika-kritikájában", Magyar Filozófiai Szemle
1979/3-4, 489-507.
Fehér Márta: ”A tudomány
kumulativitásának mítoszai”, Világosság 1973/8-9, 469-476.
Fehér Márta: ”A posztpozitivista
tudományfilozófia válsága”, Magyar Filozófiai Szemle 1984/4-5, 559-93.
Nyíri Kristóf: ”Nemzettudat
és »nyílt társadalom«”, Magyar Filozófiai Szemle 1979/3-4, 475-89.
Papp Zsolt: ”Mire jó a szociológia,
avagy az önmagával szembesített tudomány mítoszrombolása a nyugatnémet
pozitivizmus-vitában”, in: Tény, érték, ideológia: a pozitivizmus-vita
a nyugatnémet szociológiában, szerk. Papp Zsolt, Gondolat, 1976, 7-39.
Papp Zsolt: A válság
filozófiájától a ”konszenzus” szociológiájáig: útvesztők és elágazások
a huszadik századi német polgári filozófia és szociológia történetében,
Kossuth, 1980.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következő címre: replika@c3.hu
vissza
|