Freud, éppúgy, mint
Nietzsche, szembetalálkozott ezzel az örvénnyel. Nem véletlen, hogy a Bevezetés
a pszichoanalízisbe XVIII. előadásának végén egy olyan “tudományelméletet”
vázol, mely az emberi léttörténetet az elrejtettség növekvő felismerésének
tükrében értelmezi. Freud kifejti, hogy az emberi történelem voltaképpen
az emberiség nagy nárcisztikus sérüléseinek története, az én logocentrikus
hatalma szétesésének története. Ebben az az ironikus, hogy ezek a nárcisztikus
traumák látszólag éppen a nagy ismereti forradalmak velejárói voltak (vagyis
az elrejtettet úgy juttatták hatalomra, hogy kibővítették a megnyilvánuló
körét). Az első trauma Kopernikuszé, aki kivetette az embert a természeti
világ, a kozmosz közepéből; Darwin, másodikként, bebizonyította, hogy nem
vagyunk az élővilág különleges jogú lényei, “animális természetünk” kiirthatatlan.
Végül, Freud a pszichoanalízissel “be akarja bizonyítani az énnek, hogy
még a saját házában sem úr, hanem szűkös hírekre van utalva afelől,
ami a lelki életében lejátszódik.” (Freud, 1917, 234.) A pszichoanalízis
nemcsak a tárgyi és élő világ elrejtettségét vallja, hanem bebizonyította
az én elrejtettségét, és ezzel radikális kritika alá vonta a karteziánus
én-fogalmat. Nietzsche, hasonlóképpen, azt vallja, hogy “Kopernikusz óta
az ember kizuhant a középpontból az X felé.” (Nietzsche, 1967, 8.)
A következőkben áttekintését
szeretném adni annak, hogy két szerzőnk mit értett az elrejtett elsődlegességén.
Mindkét szerző esetében négy részben tárgyalom a kérdést: előbb egy átfogó
meghatározását adom az elrejtettnek, majd három lépésben tárgyalom az elrejtett
lényegét, az elrejtett elérhetőségének gyakorlatát és az elrejtett elérésének
tipikus technikáit. Érdekes következmény az, hogy a kiindulópontok eltérése
miatt a nietzschei filozófia és a freudi pszichoanalízis eltérő, sőt ellentétes
irányban építi fel belső rendszerét, logikáját.
NIETZSCHE
Az elrejtettség retorikai
fogalma
Nietzsche kétségbe
vonja a nyelv, az értelem, a ráció végső megbízhatóságát. A megismerés
és a nyelv szerinte nem vezet, hanem félrevezet: szükségszerűen
kollektív természete következtében egy – voltaképpen elkerülhetetlen –
hazugságba vonja az embert. Az a meggyőződésünk ugyanis, hogy fogalmaink
szabatosak, kijelentéseink a valóságot reprezentálják, egyáltalán nem megalapozott.
A külső világ az egyik irányból és belső érzéseink sokfélesége a másikból
valójában ijesztő káosszal szembesít minket. Ezt a káoszt nem merjük el-
és felismerni, mert mélységes bizonytalanságba taszítana minket, és lehetetlenné
tenné az emberi élet kollektív koordinálását. Ezért olyan gondolati mechanizmusokkal,
értelemképzési technikákkal lépünk ezért fel, amelyek nemcsak az “igaz”
megismerést teszik lehetetlenné (ez ugyanis, mint látni fogjuk, eleve nem
lehetséges), hanem még ezt a lehetetlenséget is elfedik. A gondolkodó embernek
“már az is nehezére esik, hogy beismerje, hogy a rovarok vagy madarak
egy egészen más világot érzékelnek, mint az ember, és a kérdés, hogy melyik
világpercepció a helyesebb, teljességgel értelmetlen, minthogy ez esetben
máris a helyes percepció mértékével, azaz egy (eredendően) nem létező
mértékkel kellene mérni.” (1873, 10.) A modern által trónra ültetett ráció
ezért nem más, mint egy illúzióra épülő illúzió, egy illúzió, amelyet öncsalás
tesz felismerhetetlenné.
Az elfedés legfőbb
eszköze: a nyelv, illetve ennek kettős formális struktúrája: a
grammatika és a szemiotika (jelhasználat). Az ember ezek segítségével
próbálja – nem megoldani, hanem sokkal inkább – eltitkolni azt, hogy
a kollektív-formális értelem nem képes az élet teljes megragadására. A
grammatika egy formális, reduktív sémát, korlátozó rendet helyez
a milliónyi belső és külső folyamatra, ezzel hamisan stabilizálja, megtévesztően
artikulálja őket, célja “sematizálni, a káoszra annyi szabályszerűséget
és formát erőszakolni, amennyire gyakorlati szükségleteink igényt tartanak.”
(1906. 69.) A grammatika abszolútnak tetsző, de lényegükben szellemi-metafizikai
fogalmakat, elképzeléseket teremt. Nietzsche legismertebb ilyen példája:
Isten mint grammatikai produktum. Nem Isten létéből következtetünk arra,
hogy van teremtmény, hanem megfordítva, úgy gondoljuk, hogy ha van valami,
ami fennáll, megteremtődött, akkor kell legyen hozzá teremtő is. Ez a gondolat
rejlik Nietzsche sokat idézett mondása mögött: “Attól tartok, hogy nem
szabadulunk meg Istentől, mert ma is hiszünk a grammatikában.” Hasonlóképpen
ennek a grammatikai hibának az alapján álló hibaként értelmezi Nietzsche
Descartes cogito ergo sum elvét is: abból, hogy van gondolkodás,
a grammatikai alapú szokásra építve mondatik ki, hogy van mögötte gondolkodó
is. Nietzsche azt a következtetést, hogy a cselekvések mögött szubsztrátumként
rejtőzik a szubjektum, “örök grammatikai tévedésnek” nevezi, és ezzel megkérdőjelezi
a 20. században olyannyira központi személy-én (self) fogalmat. A személy
fogalma ugyanis arra a gondolatra épül, hogy az egyéni cselekvések sora
parole természetű, ezek mögött egy lényegi személyes mag, egy langue
rejtőzik, és a személy eme belső koherenciája előfeltétele a világ koherenciája
megragadásának.
A szemiotika,
szemantika igazságértékre épülő megjelenítő ereje is illúzió, mert
szavaink képtelenek áthidalni a szó és a dolog közötti szakadékot,
a dolgokat egyszerűbbnek, egymástól elkülönültebbnek, önmagukban létezőknek
és stabilnak mutatják. Jelentése szempontjából minden szó magában véve,
a kezdetektől fogva trópus, költői kép. A retoricitás nem alkalomszerűen
adódik hozzá a szavakhoz, hanem lényegi természetüket alkotja. (Schrift,
1992, 130.) Nietzsche a nyelv szemantikai lényege kapcsán egy “köznapi
metafizikáról” beszél, amelyben “a ’ceruza’ fogalom összekeveredik a ceruza
’tárggyal’”. (Schrift, 1992, 131.) A jeleket egy ügyes redukció vezérli:
a hasonlót azonosnak vesszük, és egyetlen fogalom alá vonjuk, vagyis metaforizálunk.
Alapvető emberi törekvés “a metafora-alkotás iránti ösztön”. (Nietzsche,
1873, 12.) A metafora, a retorizáltság olyan alapvető ontológiai pozíció,
amelynek meghaladására az embernek nincs lehetősége, faji lényegéhez tartozik.
Minden, nyelvben artikulált értelem ráadásul kétszeresen is csalás, egyszer
érzékeink, majd az érzékelt képet megjelölő fogalmaink működése nyomán.
“Mi is tehát az igazság? Metaforák, metonímiák, antropomorfizmusok át-
meg átrendeződő serege, azaz röviden: emberi viszonylatok összessége, melyeket
valaha poetikusan, retorikusan felfokoztak, felékesítettek és átvitt értelemmel
ruháztak fel, s amelyek utóbb, a hosszú használat folytán szilárdnak,
kanonikusnak és kötelezőnek tűntek föl egy-egy nép előtt: az igazságok
illúziók, amelyekről elfelejtettük, hogy illúziók, metaforák, melyek megkopván,
elveszítették érzéki erejüket.” (Nietzsche, 1873, 7.) A metaforák létteremtő
szerepe ezzel végleg érzékelhetetlenné vált, mert az élet köznapi, kollektív
követelményei a metaforikus használat metaforikus természetét elfelejtetik
velünk, és azzal áltatnak minket, hogy a lét nem retorikus, hogy van esély
rátalálni a szavakkal a valóság lényegére: “csak ama primitív metaforavilágtól
való megfeledkezés révén, csak az emberi fantázia őserejéből forrongó folyamként
feltörő eredendő képáradat megmerevedése és megkövülése folytán, csak ama
kikezdhetetlen hit által, amely szerint ez a Nap, ez
az ablak, ez az asztal magában való igazság [Wahrheit an sich],
vagyis röviden, csak az önmagáról mint szubjektumról, mégpedig mint művészi
módon alkotó szubjektumról való elfeledkezésnek köszönhetően élhet
az ember valamelyest nyugalomban.” (1873, 9–10.) A karteziánus ember, a
modern ember ezért a “gondolkodom, tehát vagyok” helyett sokkal inkább
a “gondolkodom, tehát csalok” tézisből vezethető le. Nietzsche ugyanakkor
elismeri azt, hogy nem igazán tudunk mást tenni, hiszen az “ember a dolgokban
végső soron csak azt találja meg, amit maga tett bele; ezt a megtalálást
nevezik tudománynak, a beletételt művészetnek, vallásnak, szerelemnek,
büszkeségnek. Mindkettőt, még ha gyerekjátékok is, folytatni kell.” (1906,
89.)
Van persze más lehetőség
is: ez a nihilizmus, azaz a káosz bevallása, és ezzel együtt egy
mélyebb, átfogóbb, a csalást legalább beismerő, majd a csalás értelmét,
üzenetét figyelő viszony. Nietzsche megoldása tehát élesen nem grammatikai,
hanem retorikai a szó azon ontológiai értelmében, mely szerint az elrejtett
nem más, mint elsődleges, lét-természetű metaforizáltság. A retorikai a
rejtettség formája. Voltaképpen éppen fordítottja annak, ahogy a retorikait
például az új kritika értelmezte. Nietzsche számára a retorikai a képi
kifejezésben éppen rejtettsége lecsendesítésére törekszik, nem az egyértelmű
kép sokértelmű jelentésére utal, hanem a sokértelműség, a kibírhatatlan,
kezelhetetlen sokértelműség, az elrejtettség sematizálására, leegyszerűsítésére
tör. A metafora nem felnyit, hanem eltakar, egyértelműsít; értelme, metaretorikai
lényege nem önmagában rejlik, hanem abban a kérdésben, hogy mit és miért
redukál, sematizál. Nietzsche a retorikai (a káoszra rendet építő tett)
előzményeit vizsgálja, valamiféle beláthatatlan határú metaretorikát derít
fel. Ennek a sokszoros értelmezési sornak a hátterében valami olyan erő
rejlik, amit nem lehet önmagában megérteni; mindig, természete szerint,
elkerülhetetlenül, mintegy ontológiai kvalitásként az elrejtőzés köntösében
jelenik meg. Az élet folyamata az elrejtő értelmezések folyamatos
létrehozása és lecserélése, az álruhák sűrűbb szövésű és ugyanakkor hatásosabb
álruhára váltása:
“Írásaimat át- meg
átjárja az a meggyőződés, hogy a világ értéke interpretációnk függvénye
(hogy valahol talán egyéb interpretációk is lehetségesek, nem pusztán emberiek),
hogy az eddigi interpretációk perspektivikus becslések, melyek révén életben
maradunk, akarjuk a hatalmat, illetőleg fokozzuk azt, hogy az ember minden
fölmagasodása szűkebb interpretációk leküzdését vonja maga után, hogy mindennemű
erőfeszítés és hatalomkivetítés új perspektívákat nyújt, és új láthatárokat
tár elénk. A világ, ahogy reánk vonatkozik, hamis, vagyis nem tényálladék,
hanem megfigyelések sovány összességének lekerekítése és kigondolása
(...), amely sohasem közelít az igazsághoz, mivel – ’igazság’ nem létezik.”
(1906, 90.)
Nincsen semmi személyességünkön,
személyes megértési és akarási mechanizmusainkon kívül, és minden stabilitás
csak egy egyezség, egy (referenciális vagy retorikus) nyelvjáték, mely
(retorikus) nyelvjátékra épül (egy ilyet fed el). A világnak nincsen mélye,
csak egy minden személyhez külön kapcsolódó retorikus-poétikus mormogás
rejlik benne, mely egy éppen ilyen kaotikus valamit transzformál, érzékeltet,
de ki sose mond, mert kimondhatatlan.
Az elrejtett/elrejtés természete
Itt értünk el az
elrejtett és elrejtés természetéhez, hátteréhez. Ez a retoricitással
megmutatkozó kimondhatatlan “a hatalom akarása”. A hatalom akarása
egy nyelven túli biológiai (testi) természetű személyes és faji erő, vágy.
Önmagában nincsen, de mindenben – végső soron – ő rejlik: “az igazság tehát
nem valami létező és megtalálható, hanem valami megalkotandó, amely
nevet ad egy folyamatnak vagy inkább valami győzni vágyó akaratnak,
amely soha véget nem ér, soha el nem fogy (...) egyfajta aktív meghatározás,
nem pedig valaminek a tudatosulása, ami “magánvalóan” szilárd és meghatározott.
Egyszóval: ’a hatalom akarása’.” (1906, 78.) A hatalomakarás alapvető szükséglete
az, hogy megtestesüljön, képet kapjon, retorizálódjon. Mindent, ami körébe
kerül, a semmiből valamivé, a nem-érzékeltből érzékeltté változtat, létbe
artikulál. A hatalom akarása az a személyesből fakadó lélekvezető ellen-Hermész,
akinek útja, iránymutatása visszafelé, az alvilágból a felvilágba
vezet:
“nem szabad megkérdezni:
’de akkor ki interpretál’, hanem magának az interpretálásnak, a hatalom
akarása egy formájának kell létet tulajdonítanunk (ám nem passzív ’létet’,
hanem folyamatot, levést) indulatként.” (1906, 81.)
A mindent átható retoricitást
tehát mint a hatalomakarás formáját foghatjuk fel (Hermész visszaútjából
csak a vezetést érzékeljük, a vezetettet – hisz mi magunk vagyunk – sohasem).
Nietzsche nagyon világosan figyelmeztet arra, ami az Orfeusz–Eurüdiké történetből
még fontos: nem szabad visszanézni, nem szabad megkérdezni, “ki interpretál”,
a retorikai mint univerzális mechanizmus, mint egyfajta lét-írás működik,
és mögötte nincs fonocentrikus személyesség.
A hatalom akarása
kettős folyamatot, reláció-sort, azaz elrejtési működést foglal magába.
Egyrészt, folyamatosan perspektívákba állítja a világot, még pontosabban,
a világ nem önmagában, nem objektíven érthető, hanem perspektívák tükrében
jelenik meg, a perspektívák, a hatalomakarás akcióinak keretében létezik.
A perspektíva lényege szerint aktivitás, valamivé válás, valamitől eltávolodás,
egyfajta szétszóródás. Másrészt viszont, minden hatalomakarási akció egyben
megtestesülés is, azaz csakis a megtestesült, artikulálódott hatalomakarás
az, ami létező, érzékelhető, megfogható. A perspektíva szétszór, a megtestesülés
összefog és rögzít: kettős ellentétes játékban járulnak hozzá a hatalom
akarása létezéséhez.
Az elrejtett/elrejtés feltárulásának,
felmutatásának folyamata
Nietzsche meglehetősen
sokat írt arról, hogy az ember életét általánosan megalapozó univerzális
hermészi tevékenység mellett, azzal párhuzamosan, szükség van arra, hogy
retorikus értelmeinket retorikus-hermeneutikus módon megértsük. Ez a kidolgozott
metaretorika a genealógia. A genealógia a hatalom akarásának a leleplezése,
visszatérés a testihez, az erő, a lelki energia perspektívaadó és megtestesülő
pillanatához. A genealógia nem az eredet kutatása, hanem azon értékek,
irányulások (retorikák) felfejtése, amelyek egy meghatározott eredethez
hozzájárultak. Leegyszerűsítve: a genealógia nem valami hozzám képest objektívnek
a megértése, magyarázata, hanem válasz arra, hogy rám vetítve, hozzám viszonyítva
milyen életvonatkozások, értékek lettek az elemzett jelenségben keletkezésekor
elrejtve. A genealogikus kutatás “különböző jelenségek kritikai újraolvasását
és újrainterpretációját jelenti az eredetüknél felfedezhető értékek perspektívája
szempontjából.” (Schrift, 1990, 173.) Nem a hagyományos történeti kutatásról
van tehát szó, nem arról, hogy definiálja valami megjelenésének a
pillanatát, hanem ennek a megjelenésnek a titkos, rejtett és többnyire
kaotikusan sokféle szubjektív forrását határozza meg, olyan forrásokat,
amelyek felismerése a mai létünk, interpretátori hozzáállásunk összetevőiként
is értelmezhető. A genealógia végtelen, új megértési pozícióiból ugyanis
szükségszerűen tárulnak fel addig rejtett retorizálási folyamatok. A genealógus
az élet káoszában megtalálja a retorizáló akarati formákat. (Foucault,
1991, 63.)
Az elrejtett/elrejtés feltárulásának
módja, technikája
A genealógia a létrejövetel
metaretorikus folyamataként kikövetel egy olyan tevékenységet, amely a
metaretorika retorikai feltárását végzi el, ez a filológia. A filológia
retorikus akció, amely az élet retorikai formáinak retorikai megragadását
végzi el. A filológia ezért feltáró, értelmező olvasata az élet megjelenése
és elrejtettsége viszonyának. (Vö. Kofman, 1972, 196.) A nyelv-hatalom
akarása elsődleges interpretációjának genealogikus természetű megértési
mechanizmusa a filológia (és ebben az értelemben írja Paul de Man, hogy
a posztmodern irodalomelmélet “visszatérés a filológiához.” [de Man, 1986,
21–26.])
Nietzsche pályája
kezdetén a mai értelemben is filológus volt. A tragédia születése
előtt úgy gondolta, hogy a filológia célja az antikvitás megértetése. A
hagyományos filológia elutasításával a filológiát egy közvetlenebb hermeneutikai
feladattal látta el, úgy gondolta, hogy az nem más, mint “a helyes olvasás
művészete”, vagyis a meghatározott jelentés, többnyire a szerzői jelentés
rögzítése. Kései korszakában válik a filológia alapvetően retorikai-hermeneutikai
természetűvé, és puszta értelmezési technikából a szövegek létezési keretévé.
Az Antikrisztusban Nietzsche a filológiát a következőképpen határozza
meg: “Filológián e helyütt nagyon általános értelemben a jó olvasás művészetét
kell értenünk.” (Nietzsche, 1888, 80.) A helyes olvasással szemben a jó
olvasás nem egy rögzített, redukáló jelentést próbál az eredeti sokrétűségének
helyébe tenni, hanem a szöveget az olvasás teremtő közegében tartja, és
a lehetséges jelentéseket az olvasattal adekvát létpozícióból jelöli ki.
A jó olvasás ezért a megfelelő retorikus bőséggel történő olvasás, vagy
még pontosabban: a retorikai ontológiai kontextusában történő olvasás.
Olyan olvasás, amely egy pillanatra sem felejti, hogy minden stabil jelentés
gyanús, minden eredmény arra szólít fel, hogy retorikai természetét, azaz
éppen a felismeréssel homályba burkolózó elrejtettségét kezdjük el feltárni.
A filológiát ezért úgy értelmezem, hogy ez az az olvasási technika, hozzáállási
mód, amely a szövegek, a jelentések retorikus alaptermészetét figyelembe
veszi.
FREUD
A pszichoanalízis
a 20. század egyik legjelentősebb szellemi újítása, nemcsak új gyógyítási
mód, nem is csupán új pszichológiai elmélet, hanem az emberi személyről
szóló radikálisan új beszédmód is. Freud munkássága Nietzschéhez hasonló
mélységű és irányú váltást hoz az értelem, a jelentés fogalmának, egyáltalán:
az emberi szubjektivitás problémájának kapcsán. Lényeges eltérés azonban,
hogy Freud nem filozófus volt, hanem lelki betegségben szenvedő emberek
gyógyításával foglalkozott. A nietzschei rendszer elvi-filozófiai,
a freudi pedig élet-gyakorlati szempontból építette ki a megértés
és jelentés moderntől eltérő programját.
Ebből következik
az, hogy a pszichoanalízis számára azok a lépések, amelyeket az előbb Nietzsche
jelentésfilozófiája kapcsán láttunk, fordított irányt mutatnak. Elsődleges
a hermeneutikai-retorikai tevékenység, a terápiás dialógus: ez az a tevékenység,
amely Nietzsche filológiai rekonstrukciós fázisával azonos. Ez egy gyakorlati
retorika, sajátos kétszemélyes megköltés, retorizálás, mely egyedüli forrása
a személyes múlt visszafelé történő kiépítésének (a pszichoanalitikus genealógiának)
és azon feltételezéseknek, amelyek egy megalapozó hátteret, a “hatalom
akarása” pszichoanalitikus párjának létét sejtetik.
Az elrejtettség hermeneutikai
fogalma
A pszichoanalitikus
filológia nem “szaktudomány”, hanem egy rendkívüli érzékenységgel felismert,
egyébként mindannyiunk által gyakorolt “élet-retorika” vagy “élet-hermeneutika”
szisztematikus kidolgozása. Pozíciójának meghatározásához érdemes röviden
felidézni azokat a közismert lépéseket, amelyek a pszichoanalízis radikális
diszkurzusának kialakulásához vezettek.
Freud kezdő ideggyógyászként
beteg emberekkel találkozott, és a rendelkezésére álló modern orvostudományi
gondolkodási móddal nem tudott segítségükre lenni. A modern orvostudomány
a pszichés betegségek tüneteit (például a hisztériás bénulást, hallucinációt
vagy a szkizofrén beszédzavart) organikus folyamatok okozataként próbálja
magyarázni. A különös, irracionális viselkedés eszerint a testi gépezet
elromlásának következménye. A gyorsan fejlődő organikus orvostudomány ugyanakkor,
bizonyos jól körülhatárolható betegségkör esetében, minimális eredményt
hozó gyógyításra sem volt képes.
Freud elégedetlenségét
erősítette az, hogy néhány nagy hírű elődje és tapasztaltabb kortársa,
elsősorban a párizsi Salpetriere klinika igazgatója, Jean Charcot is úgy
találta, hogy az organikus-mechanikus magyarázat nem elégséges a pszichés
betegségek esetében, mert még kifejezetten testi tünetek (pl. bénulások)
is sokszor a test organikus logikája ellenében formálódtak meg. Nyilvánvaló
volt, hogy “a hisztériánál az egyes testrészek bénulásai és érzéketlenségei
az ember egyszerű (nem anatómiai) elképzelésének megfelelően határolódnak
el.” (Freud, 1924, 19.), vagyis a beteg karja a köznapi “kar” fogalom és
nem a tényleges a neurológiai beidegződési háttér szerint vált bénává.
Freud az organikus
okkal ellentétes pszichés ok elvét az 1895-ös, Josef Breuerrel közösen
írott Tanulmányok a hisztériáról című könyvében fejtette ki. Ennek
legjelentősebb gondolata az, hogy “a hisztériások elsősorban emlékektől
szenvednek”. (Breuer–Freud, 1895, 58.) Mai terminológiával: az emlékek
a lélekben úgy vannak jelen mint jelöltek, amelyeknek a tünetek jelölőik.
Egy ilyen elgondolás alapvetően késő-modern szemléletet tükröz, a személyt
egy mély, rejtett jelentés megjelenítéseként értelmezi. A lélek mélyének
jelöltjei ráadásul egy tényleges életeseményhez, a traumához kapcsolódnak,
mintegy visszakapcsolódnak a valóságosba. Éppen úgy, ahogy a nyelv kifelé,
a világ felé kialakít jelölőket a jelöltek reprezentációjára, az emberi
psziché kialakít jelölőket a belső jelöltek jelölésére. Nincs más teendő,
mint kibontani ennek a grammatikai-szemantikai mechanizmusnak a titkait.
A 19. század utolsó évtizedében, az akkor még jószerével ismeretlen Freud
ennek a grammatikának és szemantikának a kidolgozásával foglalkozik.
Terápiáiban egyre több jelölőt vezet vissza a lelki, belső jelöltre, egyre
több tünetet fejt meg a páciens emlékeinek előkutatásával. A sikerekkel
párhuzamosan azonban a módszer egyre problematikusabbá válik, és az elméleti
magyarázat is hiányosnak bizonyul. Egy grammatikai-szemantikai koncepciónak
szüksége lett volna arra, hogy a terápia legalább elvileg eljusson a hiba,
a tünet kiindulási pillanatához, a hibás jelölthöz. Freud először egy olyan
kiinduló gyermekkori traumát, egy megbetegítő, de elfelejtett eseményt
feltételezett, amely ennek forrása lehetett volna. Azonban sorra tértek
vissza hozzá korábban már gyógyultnak hitt betegei, és a korábban végsőnek
gondolt, grammatika-teremtő trauma mögött új traumák sejlettek fel. A jelöltként
végső, valóságos nyugvópontként vett múltbéli eseményről kiderült, hogy
ő maga is jelöl egy még inkább elmúlt eseményt, amely mögött aztán újra
egy megalapozó esemény található. Freud szembesült azzal, hogy a terápiákban
nem megnyugtató jelölteket, hanem sokkal problematikusabb jelölőláncokat
talál az egyes tünetek jelei mögött.
A jelölőláncok viszont
már nem grammatikai természetűek, nem a lélek-nyelv langue-jának
elemei, hanem egy sajátos retorikai-hermeneutikai szituáció produktumai.
Minél fontosabbak, hatalmasabbak, annál kevésbé érhetők el önmagukban,
kizárólagosan dialógusban és ismétlésben születnek, formálódnak
meg. A páciens a terápia egy bizonyos szakaszában egy kamaszkori emléket
mond el tünetéhez kapcsolódóan, ez némi időszakos javulást hoz. A test
tünetei reagálnak a lélek gubancainak oldására. A javulás azonban nem tartós,
és a terápiában kiderül, hogy a kamaszkori emlék mögött egy korábbi emlék
sejlik fel, melynek megbeszélése újabb javulást hoz. A terápiás folyamat
azonban befejezhetetlen, lezárhatatlan. A jelölő–jelölt stabil, strukturális
viszonya helyett egy láncolat keletkezik, amelynek minden tagja (pontenciálisan
még az akkor éppen legvégső is) jelölő. A személyről kiderül, hogy nincsen
stabil magva, nincsen végpontja, minden végpontnak hitt mögött újabb végpont
bukkan fel. Ez a lezárhatatlanság a pszichoanalízis egyik posztmodern
kiindulópontja, hiszen e felismerés illúziónak minősíti az egységes személy,
a végleges, egyértelmű jelentés és a megbízható grammatika iránti törekvést.
A pszichoanalitikus
dialógus lényegi természetéhez tartozik az, hogy előfeltételezi az elrejtettet,
mert lényegéhez tartozik egy minden más eszközzel elérhetetlen felnyitás
és önfeltárás. A dialógus partnerei nem elmondanak valamit, hanem megcsinálják,
artikulálják azt, amit a dialógus tematikusan termel. A retorikai-hermeneutikai
tevékenység tehát létrehoz értelmet. Van benne tisztán filológiai mozzanat
is (Freud ezt az álommunka technikái kapcsán tárgyalja), de döntő összetevője
hermeneutikai, tehát tartalom-, és nem formafeltárás. Tartalom “oda-költés”,
élményeket, érzéseket magyarázó témák, tartalmak kialakítása, egyfajta
életkommentár történik benne. A terapeuta és a páciens a dialógus
alapján egyre kidolgozottabb közös világot birtokol, olyat, amely értelemhez
juttatja az értelemmel nem rendelkező élményeket. A tartalmak természetesen
nem referenciális-grammatikai alapon formálódnak meg, hanem retorikus-metaforikus
módon. Az elrejtett tehát nem megtaláltatik, hanem hermeneutikai-dialogikus
módon megteremtetik.
Terápia – a hermeneutikai
felfogás retorika-elméleti koncepciója
A pszichoanalitikus
elrejtettség fogalom definíciójánál világos, hogy lehetetlen azt a terápiától
függetlenül meghatározni: a pszichoanalízis nem más, mint maga a hermeneutikai
dialógus, a terápia. A pszichoanalitikus terápia lényeges sajátossága,
hogy egy nagyon intenzív érzelmi viszony (az indulatáttétel és viszontáttétel),
vagyis a vágy feszültségében folyó dialógus. Az áttételek szerepe az, hogy
a dialógus alapjaként biztosítsák az elfojtott mögé tekintést, a racionalitás
és racionalizálás öncsalásának megkerülését. A dialógus nem eszközszerű
nyelvhasználat, hanem igazából nyelvteremtés. A szokásos racionális nyelvhasználat,
egy köznapi feladatról folytatott dialógus célja az, hogy egy közös nyelvet
érvényesítsünk, és problematikus helyzetben mindig tisztázzuk, ki mit ért
a kijelentéseken, szavakon. A pszichoanalitikus terápia dialógusa nem közös
nyelvet akar érvényesíteni, hanem arra törekszik, hogy egy eddig érvényesülésre
képtelen vágyat (egy nyelv előtti privát értelmet, irányulást) érzékelhetővé,
azaz létezővé és kezelhetővé tegyen. Az ilyen érzékelhetővé tétel nem a
kollektív konvenció érvényesítése, mert ez az öncsaló józanság rákényszerítése
lenne a lénye mélyén bolond létre. Nem a közös konvenció alapján történő
leírás, hanem a személyes kapcsolaton keresztüli átélés, befogadás az,
ami az értelmet teremti (ami voltaképpen mindig és mindenkor újrateremtés,
ismétlés és retorizálás).
A hermeneutikai filológia
nem csupán formai, hanem tartalmi is: “Munkánk eredményeként két dolgot
értünk el: az álom elemére vonatkozó felfogást és az álomfejtés technikáját.”
(Freud, 1917, 92.) A tartalmak nem hasonlítanak a pozitivista filológia
jelentés-fenomenológiájához, tehát nem valami kollektív életigazság képi
megjelenítései, nem kimondások, megjelenítések a hagyományos értelemben.
Sokkal inkább “pótlékok” (Ersatz) (Freud, 1917, 92.), melyek nem
annyira megvilágítanak, hanem sokkal inkább elfednek valamit. A pótlék
olyan, mint a tégla, amely mögé a kincset rejti valaki: célja az, hogy
a kincsre semmiképp se utaljon a tégla, mégis mindig fellelhető legyen
mögötte. Ez a hermeneutikai filológia posztmodern, hiszen a grammatikai
jellegű jelviszony benne teljes mértékben felbomlott, a nyelv a szokásos
eszközfunkcióban kapott szereppel ellentétes működésű. A “pótlék” mögé
természetesen mindig teremt a terápia két résztvevője valami jelentést,
a dialógus értelemteremtő tevékenysége ellene szegül a tisztán negatívnak,
a tisztán elfojtónak, és létrehoz valamit, amit a pótlék mögött felfedezni
vél: “eljárásunk az, hogy a szabad képzettársítás útján ezekhez az elemekhez
újabb képződményeket hozunk a felszínre, amelyekből aztán az elrejtettet
kitalálhatjuk.” (Freud, 1917, 92.) A pótlék azonban olyan, ami nem kipótolható,
tehát kitalálhatunk valamit mögé, de aztán újra ki kell találni egy másikat,
és így tovább, lezárhatatlanul.
Genealógia – az önteremtő
elrejtés feltárása
A dialógus maga nem
elsősorban “valamiről szól”, nem jelentések leírása, hanem az értelem artikulációjának
újrateremtése, egy károsan, megbetegítően megtestesült vágy visszavezetése
genealógiai kezdőpontjára. Ennek a visszavezetésnek a segítségével lehet
aztán új belső értelmet teremteni, olyat, ami nem vagy nem annyira megbetegítő,
mint a korábbi változat. A jelen furcsa eseményeinek, tüneteinek analógiáival,
ismétléseivel és értelmezéseivel a pszichoanalízisben egy addig ismeretlen
történelem, az analógiákat teremtő személy története formálódik meg. Ez
a pszichoanalitikus történetiség ugyanazt a felfejtő mozzanatot rejti,
mint Nietzsche genealógiája. Azt tárja fel, hogy a személy teremtődésekor
milyen csomópontokon, kulcspontokon történt artikuláció, illetve elfojtás,
hogy mik azok a rejtett lelki elvek, irányok, amelyek az a rtikulációt,
az elfojtást a megtörtént irányba terelték, és ezzel betegséget okoztak.
Az ilyen hermeneutika célja valójában nem valaminek, valami végső lelki
értelemnek a felmutatása, hanem annak a megértési eseménynek (egy feltételezhető
életeseménynek) egy jelenkori megértési eseménnyel történő rekonstrukciója.
A pszichoanalitikus
genealógia annak az elsődleges értelmezésnek, hermeneutikai aktusnak a
kidolgozására irányul, amelyet életünk kialakítása során használtunk. Ebben
az értelemben ezért ez egy másodlagos hermeneutika, mely egy elsődleges
(önteremtő) hermeneutikát bont ki. Viszonyuk azonban ennél jóval bonyolultabb.
A terápiában rekonstruált személy-genealógia nem feltétlenül azonos a személy
valódi történetével, mert gyakran, sőt rendszerszerint a másodlagos, a
terápiás szituációban megformálódó megértés emeli ki, teremti oda, és teszi
hermeneutikai értelemben jelentőssé az egykori életeseményt. Különös történetiség
ez, hiszen egyrészt nem kronologikus, hanem a jelen élményei, eseményei
alapján vetítődik vissza, másrészt nem stabil, hiszen a jövő felé nyitott,
mert az új álmok és az új tünetek új személytörténet megrajzolását teszik
lehetővé.
Tudattalan – hatalom akarása
Mind a dialogikus
retorika, mind a hermeneutikai genealógia azt sugallja, hogy létezik valami,
ami forrása, dinamizáló eredete mindennek. Freud 1900-ban megjelentetett
főműve, az Álomfejtés volt az, amely szerint az emberi psziché nem
egy belső jelölt jelölője, hanem folyamatos értelmezési kísérlet egy, a
lélek mélyén rejtőző kimondhatatlan artikulációjára, megtestesítésére.
Az Álomfejtés általában és különösen az utolsó, elméleti fejezete
jelentősen továbbfejleszti a korábbi hisztéria-könyv felfogását. A hisztéria
kapcsán Freud még önálló lelki problémák, traumák szerepét vizsgálta egy-egy
tünet létrehozásában. Az Álomfejtés viszont azt állítja, hogy ezek
a fragmentumok egy egységes erő, egy vágy-komplexum megjelenésének, létezésbe
kerülésének jelei. Ezt az egységes erőt nevezi el Freud tudattalannak.
A tudattalan olyan, amit nem tudok felidézni, és nem tudok elfelejteni
sem, időtlen, nem változó, személyes és testi kapcsolatú kifogyhatatlan
őserő, amely az egyes ember életében folyamatosan megvalósulásra, megtestesülésre
tör. A gondolat határozottan ellentétes a karteziánus felfogással: a tudattalan,
a vágy minden racionális mögött megtalálható, a racionális valójában nem
más, mint a tudattalan vágyak rendezett, elfogadható bedolgozása az emberi
világba. Descartes “gondolkodom, tehát vagyok” elvével ellentétben Freud
a “vágyom, tehát vagyok” elvet tartja megalapozónak. A gondolkodás csak
felszíne, késői terméke sokkal mélyebb ösztön és indulat komplexumoknak.
A vágy azonban nem
írható le, és nem figyelhető meg, rendezetlen, kimeríthetetlen, állandóan
változó (temporális) és folyamatosan értelmezésre és újraértelmezésre kényszerít.
(Freud két eltérő nyelvet különített el: a tudattalanban működő elsődleges
folyamatot és tudatos világunk másodlagos folyamatait.) A tudattalan és
a hozzá kapcsolódó lelki mechanizmusok ugyanazt az életpozíciót és elméleti
szerepet töltik be Freudnál, mint a hatalom akarása Nietzschénél. Freud
azonban – éppen a hermeneutikai megközelítés következtében – meglehetősen
pontosan tipologizálja azokat a tartalmakat (én-ösztönök, szexuális ösztönök,
életösztön, halálösztön és általában az elfojtott), amelyek a tudattalanban
találhatók. A tudattalan tartalmai persze nem tárgyi tartalmak, hanem az
egyes ember, megszületése pillanatától folyó, saját vágyértelmezései, a
libidó környezetére (testére, környezetében megjelenő személyekre) való
értelmezése, vagyis egy személyes, ontológiai hermeneutika megszakíthatatlan
érvényesítése.
A tudattalan vágytartalmai
maguk indítanak el egy ős-hermeneutikát, egy értelmezést, mégpedig azzal,
hogy kielégülésre törnek. Az az esemény, amelyre a vágy törekszik, a vágy
értelme, megtestesülése, artikulációja. A vágy ezért folyamatos értelmezési
kényszer, és az egyes ember élete ezért egy lét-hermeneutika, a vágy értelmezésének
a sorozata. Mivel azonban a vágy értelmezéséből csak azzal szembesülünk,
amit problematikus, a lét- hermeneutika leginkább érzékelhető, megalapozó
folyamata, a személy alapvető értelmezési tevékenysége az elfojtás.
Az elfojtás dinamikus lelki tevékenység, egymással ellentétes törekvések
együttes jelenléte, egyszerre elrejt valami megmutatkozni vágyót, és megmutat
valami elrejtőzni szándékozót. Az elfojtás temporális (jelentés-folyamat
és nem jelentés-tér), játékos (azaz nem szabálykövető, hanem szabályszegő)
közép, amely kettős irányban, hermeneutikai értelemben primer. Az egyik
irányban artikulációs tevékenységével, megmutató aktivitásával arcot, testet
ad egyébként testetlen, ezért nem létező (nem érzékelhető) lelkierőknek,
másrészt, mint tevékenység, forrása mindannak a meghamisító, elfedő, elrejtő
rendnek, amely az emberi élet koherenciáját, koordináltságát (vagy pontosabban:
ezek látszatát) lehetővé teszi. Elfojtással minden egyes ember rendelkezik,
szituatív, változékony, nem-strukturális, nem-grammatikai és nem-ábrázoló
természetű, ugyanakkor nagyon személyes is: mindenkinek megvannak a maga
jellemző elfojtási stratégiái. Az elfojtás primer hermeneutikája egyben
a modern személyfelfogás kritikája is. Személyünk koherenciáját a modernben
a kollektíven birtokolt racionalitás biztosította. Az inkoherenciát viszont
ennek a racionalitásnak a hátterében felismert hermeneutika, mégpedig a
racionalitással szemben mélységesen személyes hermeneutika biztosítja.
Ez egy olyan hermeneutika, mely az egyén nyelv előtti, vágy-természetű
személyessége felé nyitott, azaz a testiség transzcendenciájára épül. A
saját testem egyszeri valóságában, személyességében születésemmel egy
olyan vágyformáció fogalmazódott meg, amely a maga abszolút egyszeri módján
nyer az én életem folyamán hermeneutikai teremtődést, azaz találkozik a
tárgyak rendjével és főleg a nyelv rendjével, és ezen rendek artikulálják
és kényszerítik egy olyan közös formációba, amely már összehasonlítható
másokéval. Önmegértésem lezárhatatlan bőségű, kiismerhetetlen alapja, isteni
transzcendenciája ez a személyes-testi vágy és akarat. Az elfojtás fogalmát
nem nehéz kapcsolatba hozni Nietzsche perspektívafogalmával.
Összefoglaló
Valószínűleg nagyon
részletes további értelmezés szükséges ahhoz, hogy a posztmodern pozíció
által lehetővé tett Nietzsche–Freud párhuzamot pontosabban értsük. Tézisem
az, hogy ez a pozíció végre megnyitja azt az utat, amely a mindig sejtett,
de igazán nem értett párhuzam alapvető kérdéseit tisztázni tudja. Freud
munkáiban ennek a posztmodern tendenciának csak nagyon ritkán, nagyon poétikus
pillanatokban vagyunk tanúi, a pszichoanalízis kialakítója a modern gyermekének
hitte magát. Nietzsche ebből a szempontból sokkal világosabb, radikálisabb.
De mindkét szellemi óriás – rejtetten vagy kifejezetten – élesen
elutasította a karteziánus jelentés- és személyfogalmat, a szubjektum–objektum
elválasztását, a jelölt bizonyosságát, az igazság korrespondencia fogalmának
és az identikus személynek a mítoszát. Helyette a vágy világában lakó új,
személyes transzcendentalitást fedeztek fel, a testi szerepét hangsúlyozták,
és a lét alapvetően rejtett, fragmentált, disszeminált és végtelen természetét
állították.
Irodalom
Anderson, L. (1980): Freud,
Nietzsche, Salmagundi, (Winter-Spring) 47/48, 3–29.
Assoun, P-L. (1994): A pszichoanalízis
öröksége, Ex Symposion Nietzsche különszám, Veszprém.
Breuer, J.–Freud, S. (1895):
Studies on Hysteria,
Harmondsworth, Penguin,
1974.
Foucault, M. (1991): Nietzsche,
a genealógia és a történelem, in: Új Írás, 1991, 10, 61–72.
Freud, S. (1914): A pszichoanalitikai
mozgalom történetéhez, in: Freud, 1989.
Freud, S. (1917): Bevezetés
a pszichoanalízisbe, Budapest, Gondolat, 1986.
Freud, S. (1989): Önéletrajzi
írások, Bp, Cserépfalvi
Freud, S. (1925): Önéletrajz,
in: Freud, 1989.
Gay, P. (1988): Freud:
A Life for Our Time,
New York, Norton.
Holmes, K. R. (1983): Freud,
Evolution and the Tragedy of Man, Journal of the American Psychoanalytic
Association, 31, 187–210.
Jones, E. (1983): Sigmund
Freud élete és munkássága, Budapest, Európa.
Kofman, S. (1972): Nietzsche
et la métaphore, Paris, Payot.
de Man, P. (1988): Resistence
to Theory, Minneapolis, Minnesota University Press.
Masson, J. M. (ed.) (1985):
The Complete Letters of Freud and W. Fliess,
Cambridge, Mass., Belknap-Harvard.
Mazlish, B. (1968): Freud
and Nietzsche, Psychoanalytic Review, 55, 360–375.
McGrath, W. J. (1986): Freud’s
Discovery of Psychoanalysis, Ithaca, Cornell University Press.
Nietzsche, F. (1873): A
nem-morálisan fölfogott igazságról és hazugságról, Athenaeum, I.
köt., 1992., 3. füzet, 3–15.
Nietzsche, F. (1886): Túl
az erkölcs világán..., Budapest, Athenaeum, 1907.
Nietzsche, F. (1888): Az
Antikrisztus, Budapest, Ictus.
Nietzsche, F. (1906): Az
értékek átértékelése, Budapest, 1994, Holnap K.
Nietzsche, F. (1967): The
Will to Power, New York, Random House.
Rudnytsky, P. (1987): Freud
and Oedipus, New York, Columbia University Press.
Schrift, A. D. (1992): Nietzsche
and the Question of Interpretation, New York, Routledge.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következő címre: replika@c3.hu
vissza
|