(c) A
vallási pluralizmus különösképpen antimodernnek tűnő jelensége a fundamentalizmus,
amelynek igen virulens változatai léteznek a keresztény nagy egyházakban
éppúgy, mint a szektákban vagy a nem keresztény vallásokban. Mi a fundamentalizmus
talaja? Hogyan befolyásolja a modernitással kapcsolatos felfogásunkat?
Hogyan fér össze az alkalmanként nagyon is e világi és haszonelvű társadalmi
magatartással? Milyen kihívást jelent a nem fundamentalista egyházak számára?
A fundamentalizmus a tudás-, kultúr- és vallásszociológia számára önmagában
is provokatív jelenség (Cohen 1990; Kepel 1991; LadriŐre és Luneau 1987;
Marty és Appleby 1991), az új vallási mozgalmakkal és új egyházakkal kapcsolatosan
pedig még inkább az.
(3) Az intézmény
krízisét az “odatartozás nélküli hit” jelszavával szokták jellemezni.
Az egész nyugati világról elmondható, hogy a személyes vallásos meggyőződés,
valamint az intézményi (egyházi) elköteleződés és szervezeti tagság egyre
inkább függetlenedik egymástól. Hagyományos és nem hagyományos hit létezik
az egyházakon, sőt mindennemű intézményi kereten kívül is. S megfordítva:
az egyházhoz és szektához tartozásnak nemcsak hitbeli, intellektuális vagy
emocionális, hanem egyéb motívumai is vannak, azaz létezik nem hívő (s
még inkább: vallásában bizonytalan) egyházi és felekezeti azonosulás. Ez
azt is magával hozza, hogy az intézmény elveszíti a vallás meghatározásának,
ellenőrzésének és képviseletének monopóliumát (Davie 1994). Akkor viszont
kérdésessé válik, hogy ki határozza meg egyáltalán, hogy mi a vallás, és
ki tarthat igényt a vallás legitim társadalmi képviseletére? Ez a kérdéskör
nyilvánvalóan túlnyúlik a tudományos kereteken.
(4) A fejlett ipari
társadalmakban egyre általánosabbá vált az “egyházon kívüli” , egyéni,
“magánzó” , “maga módján” , “barkácsolt” vallásosság, amelynek képviselője
meríthet ugyan kultúrája - pontosabban minden, az ő számára hozzáférhető
kultúra - vallási hagyományaiból, de vallásossága (hite és erkölcse) tartalmát,
kifejezési módját és mindennapi következményeit saját elképzelései szerint
alakítja. A társadalmi (egyházi) kontroll tehát bizonyíthatóan gyengül.
Ez azonban nem feltétlenül jár együtt a vallásosság visszaesésével, mert
ez a folyamat a hívő meggyőződés személyesebbé válásának forrása is lehet.
Az utóbbi évtizedekből már gazdag empirikus kutatási anyag bizonyítja az
egyéni módon vallásos típusnak az önállóságát (Lambert és Michelat 1992;
Zulehner 1974). Itt tehát nem a vallás vagy a nem vallás a kérdés, hanem
a vallásosság típusa vagy stílusa, amelyen belül azután a világnézeti tudatosságnak
még különböző fokozatai lehetségesek.
(5) Az utóbbi időben
a vallás fontos politikai tényezővé vált mind egy-egy országon belül, mind
a nemzetközi porondon, ráadásul gyakran a személyes hitektől és vallásosságtól
függetlenedve (Arjomand 1993; Houtart 1992; Hulett 1993; Medhurst és Moyser
1988). Az írországi és a jugoszláv polgárháborúk, az iszlám világ forrongásai,
a latin-amerikai felszabadítás teológiája, a Vatikán nemzetközi szerepe,
egy-egy erőszakos szekta története egyaránt ezt példázzák. Olyan feltételezés
is létezik, hogy a világ regionalizálódása vallási hagyományuk által jellemezhető
kultúrkörökhöz igazodik, és a régiók közötti konfliktusok hátterében is
az eltérő vallási hagyományokat kell keresnünk (Huntington 1993a, b; Tibi
1995).
(6) Úgy tűnik, hogy
a vallási karizma, tekintély és szimbólumok változatlanul (noha változó
formákban) jelen vannak a profán életben, különösképpen pedig a politikában.
Megfordítva pedig úgy látszik, hogy korábban nem vallási jelenségek is
szakralizálódhatnak, mint például a sztárkultuszban, a nacionalizmusban,
a sportrajongásban stb. Ennek megfelelően lehet aztán beszélni “politikai
vallásról” , “polgári” - vagy civil - vallásról stb. (Bellah 1967,
1970, 1975; Kleger és Müller 1986; Richey és Jones 1974; Schieder 1987;
Harmati 1986). A szóhasználat jogossága természetesen vitatható, ám azzal
újra csak a vallásdefiníció kérdéséhez kanyarodunk vissza.
Végeredményben alighanem
el kell fogadni Kaufmann és társai véleményét, hogy
(a) soha
nem beszélhetünk igazi biztonsággal a vallásról, csupán a vallási
kultúra egy konkrét megvalósulásáról;
(b) a
vallás sokféleképpen ölthet társadalmi-kulturális kategóriákban testet,
semmi okunk nincs a nyugati keresztény vagy éppen a 19-20. századi keresztény
modellt az egyedül lehetségesnek tekinteni;
(c) a
vallásszociológia egyik legizgalmasabb kérdése éppen az, hogy a vallás
hogyan fejeződik ki társadalmilag, hogyan válik kulturális rendszerré,
és mik annak a jellemzői, illetve hogyan intézményesül (Gabriel 1992; Gabriel
és Kaufmann 1980; Kaufman 1989).
A nyugati-keresztény
vallás- és egyházmodell relativizálása azzal jár, hogy az egyháziasságtól
eltérő vallási formákat a továbbiakban jogtalan dolog egyszerűen devianciáknak,
az “igazi formáktól” való eltérésnek, esetleg pótlékoknak tekinteni.
Fel kell tehát tenni a kérdést, hogy mit képviselnek azok mint önálló társadalmiasulási
alakok, milyen képességeket hordoznak, milyen funkcióknak felelnek meg,
hogyan illeszkednek a társadalomba stb. Az új vallási mozgalmak terjedése
láttán nem csupán valamiféle “vallási igény” léte valószínűsíthető,
hanem inkább azt kell feltételeznünk, hogy az oda csatlakozók olyan új
lehetőségekre, önmaguk olyan újfajta kibontakoztatására számítanak, amit
sem a profán világ, sem a hagyományos vallások és egyházak nem ígértek
(Barker 1989; Beckford 1986; Lanczkowski 1974; Mayer 1985; Wilson 1990).
Az európai tendenciák láttán pedig éppenséggel azt kell kérdezni, hogy
az egyháziasság kisebbségbe kerülése után a vallás és a vallásosság hogyan
tagolódik majd be rendezett módon a társadalmi és a kulturális rendszer
egészébe. A kultúraközi összehasonlítás számtalan modellt kínál az antikvitástól
az ázsiai világvallásokig vagy Izraeltől Japánig. De a sokféle vallásmodell
egyúttal úgy is értelmezhető, hogy nincsen egyetlen, kötelező minta. Egyre
kevésbé lehet a vallásról beszélni!
Az újabb vallásszociológia
még egy vonatkozásban hozott lényegi változást. Indokolatlanul önmagunkat
korlátoznánk, ha a vallást pusztán - valami más számára való - funkciója
szerint értelmeznénk, és nem mint autonóm jelenséget. Nem biztos, hogy
a vallás általánosan feltételezett funkciói - ezek egyike például a társadalomban
betöltött integráló szerepe - szükségszerűek (mint Durkheim és iskolája
feltételezte), lehet, hogy ezek inkább ragadványok (Kaufmann 1989). Ha
tehát bizonyos funkciókat a társadalom valamely egyéb szereplője átvesz,
az megváltoztatja a társadalmi munkamegosztást, de nem szünteti meg a vallást
magát. És viszont: a vallás megszerezhet újabb funkciókat, de eredendő
autonómiája ezzel a legkevésbé sem csökken.
Némi túlzással azt
állíthatjuk, hogy az újabb vallásszociológiát már nem a hitek és a vallásgyakorlat
mennyiségi és minőségi mérése és nem is az egyházak szervezeti kérdései
érdeklik elsősorban. Sokkal izgalmasabb kérdéseket sikerült megfogalmazni.
Mindenekelőtt: a szentség, a szakralitás újrafelfedezése vagy újbóli társadalmi
felbukkanása önmagában is magyarázatra, értelmezésre szorul (Ferrarotti
1993; Hammond 1985; Prades 1987; Wuthnow 1992). A napjainkat jellemző identitásválság,
a közösséghiány, az intézményellenesség, a tekintélybomlás stb. korában
a vallás sajátos és lemásolhatatlan módon alapozza meg és erősíti az identitást,
közösségeket teremt, hatékony intézményes rendezésekre képes, tekintélyt
(és hatalmat) képvisel. Miként? S vajon ez a közösségképződés a kifejeződése-e
avagy meghaladása a társadalmi differenciáltságnak? Az-e az igazi kérdés,
hogy miben áll a vallási önazonosság, mi a vallási közösségek sajátossága,
mi szilárdítja meg a vallási intézményesülést, és mi a vallási tekintély
forrása? Valóban hatalom-e (nem az egyházszervezet, hanem maga) a vallás?
Miért? És hogyan érvényesül a profán társadalomban (Campiche et al. 1990;
Gebhard 1994; Gebhard, Zingerle és Ebertz 1993)?
A vallásszociológia
átalakulóban van. A (poszt)modern kor változásai új kérdések özönét vetették
fel, amelyekre a vallástudománynak is válaszolnia kell. Ma is kutatásra
érdemes, hogy miképpen él, működik, reprodukálódik, terjed-e avagy hanyatlik
egy-egy történelmileg kialakult és intézményesült társadalmi-vallási forma.
Mind szakmai, mind politikai szempontból továbbra is fontos lehet annak
megállapítása, hogy min múlik bizonyos egyházak és felekezetek fellendülése
és mások hanyatlása (Roozen és Hadaway 1993). Nem csökkent az olyan alapvető
kérdések fontossága, mint a rítus, a kultusz, a vallási kultúra intézményesülése
(Assmann és Assmann 1987; Hahn et al. 1977, Turner 1969). A hagyományos
kérdésfeltevések mellett azonban megjelent egy új dimenzió számtalan új
kérdéssel. Milyen új vallási formák léteznek a történeti egyházak peremén?
Milyen új típusokat termel ki a vallási változás? Egyáltalán: hogyan határolható
körül, hogyan határozható meg, hogy mi a vallás? Hogyan viszonyul olyan
értelemadó kulturális rendszerekhez, mint a mágia és a tömeghisztériák?
Túl a “belső” vagy “lelki” megjelenésén miben áll, hol és hogyan
működik a vallás - például a mindennapi életben, a gazdaságban, az értékrend
meghatározásában, a hatalomban, a társadalom tagolásában, a művészetben,
az önkifejezésben, az érzések és élmények világában?
***
Amikor az újjáéledő
vallásszociológiai érdeklődés fő ágazatai (és a valláskutatásnak az általános
szociológia számára való jelentősége) iránt érdeklődünk, öt-hat irányt
kell kijelölnünk. Ha elméleti, logikai sorrendben haladunk, akkor az első
a vallás társadalomtudományi fogalmának magának, a vallás társadalmi alakjának
és kutathatóságának elméleti és metodológiai kérdése. A vallás és a
modernitás című könyvében ezt a problémakört dolgozza fel mintaszerűen
és olvasmányosan a bielefeldi egyetem szociológusa, Franz-Xaver Kaufmann.
Kaufmann a szociálpolitika-elmélet nemzetközi hírű képviselője, de (eredetileg
ugyancsak nem vallásszociológus volt kollégáihoz, Niklas Luhmannhoz, Helmut
Schelskyhez és Friedrich H. Tenbruckhoz hasonlóan) a vallásszociológiában
is kitűnt, mindenekelőtt a miliőelmélet alkalmazásával (Gabriel és Kaufmann
1980; Kaufmann 1973, 1978, 1979). Egyébként nem Kaufmannon múlt, hogy nem
lett “főállású” vallásszociológus. A vallásszociológiai tanszékek
betöltéséhez Németországban püspöki hozzájárulás is szükséges. A katolikus
vallását rendszeresen gyakorló Kaufmann professzor ezt a hozzájárulást
nem kapta meg... Az alábbiakban Kaufmann említett könyvének a vallás és
modernitás viszonyát vizsgáló fejezetét közöljük.
A második legfontosabbnak
tűnő vallásszociológiai irány a vallás társadalmi helyével és funkciójával
foglalkozik - az egyre komplexebb (és természetesen plurális) modern társadalomban.
Ennek a szakiránynak az alighanem legkoncentráltabb összesűrűsödése a vallás
és a politika viszonya körül alakult ki, jóformán áttekinthetetlen anyaggazdagsággal.
A vallás és a politika, valamint az egyház és az állam viszonyával önálló
intézetek, kongresszusok, folyóiratok és könyvsorozatok foglalkoznak. Áttekintésük
megér majd egy különálló tanulmányt és szöveggyűjteményt. Ez a magyar vallásszociológia
egyik elkövetkező feladata. Általánosabb vagy “meta-szinten” ugyanezzel
a kérdéssel foglalkozik az egyik legnevesebb angol vallásszociológus, James
Beckford is (aki korábban a Brit Szociológiai Társaság Vallásszociológiai
Tagozatának elnöke, majd az amerikai Tudományos Valláskutatási Társaságnak
[Society for the Scientific Study of Religion], később pedig a Nemzetközi
Szociológiai Társaság Vallásszociológiai Bizottságának főtitkára stb. volt).
Beckford a vallást
hatalomnak tartja. Határozottan szembeszáll a vallásszociológiának egyfelől
egyházszociológiára, másfelől tudás- és erkölcsszociológiára való szűkítésével.
Ennek megfelelően erőteljesen polemizál olyan szerzőkkel, mint Thomas Luckmann,
Hans Mol, Peter L. Berger stb. Beckfordnak az a kiinduló tétele, hogy szociológiai
szempontból félreértés a vallást a lélek belső megnyilvánulásai között,
az egyéni lelki békében, a tudati értelemadásban vagy - általánosabban
- a magánéletben keresni. Persze, a vallás mindezeken a helyeken jelen
lehet és hathat, de emellett igenis jelen van a társadalmi kapcsolatokban,
a struktúrák létrehozásában, társadalmi különbségek és hasonlóságok megfogalmazásában,
konfliktusokban és konfliktusmegoldásokban - azaz a nyilvános, a gazdasági,
a politikai szférában. Lehetséges, hogy alrendszerekre tagozódó modern
világunkban a vallásnak ez a nyilvános szerepe rejtettebb, nehezebben felismerhető,
de létezik, és éppen a nem nyilvánvaló dolgok feltárása lenne a szociológia
feladata. (Érdekes viszont, hogy Beckford nem hasznosította Bourdieu-nek
és iskolájának a szimbolikus hatalommal kapcsolatos felismeréseit. A francia
és az angol vallásszociológia integrációja még várat magára.) Beckford
a nyolcvanas évek elején írta a vallás és hatalom kapcsolatáról és a vallási
eredetű hatalomról szóló tanulmányának első változatát. Akkori útmutatását
azóta sokan követték.
Ha pusztán egy témakör
publikációinak számából indulnánk ki, akkor nem a harmadik, hanem az első
helyen kellett volna említenünk a vallásosság új formáival: a szektákkal,
kisegyházakkal, új vallási mozgalmakkal, kis- és bázisközösségekkel foglalkozó
irányzatot. Nyilvánvalóan nem egyszerűen divatjelenségről van szó. Maga
a vallásosság vagy legalábbis a vallás társadalmi-kulturális megjelenési
módja van változóban. Alighanem itt látható leginkább, hogy - miközben
a nagy egyházak is megmaradnak - az egyre többrétűvé alakuló társadalom
hogyan hívja életre a vallásosságnak is egyre többféle formáját és intézményét.
A differenciálódást elbizonytalanodásként megélő és azzal szemben álló
társadalom (elsősorban, persze, az a része, amely a vallást hagyományos
keretek között gyakorolja) azonban megpróbálja megakadályozni a vallási
differenciálódást - az új vallási jelenségek elutasításával, kriminalizálásával.
Az új vallási jelenségekkel
kapcsolatban többféle figyelemre méltó szociológiai vita zajlik. Az egyik
a nagy egyházakon belüli kisközösségekről, bázisközösségekről, lelkiségi
mozgalmakról (ez újfajta szerzetesrendekről) szól, illetőleg arról, hogy
milyen viszony van ezek és a “hivatalos” kultúra között. Ezzel itt
most nem foglalkozunk. Egy másik téma a neoprotestáns kisegyházak terjedése
Amerikában és a harmadik világban. Ez a jelenség gyakran explicit antimodernizmusa,
amerikanizmusa, fundamentalizmusa és a kapitalista érdekekkel való szövetsége
miatt is izgalmas. Ezek a dolgok azonban tőlünk viszonylag messze zajlanak.
(A közelmúltban egyébként megjelent egy tanulmánykötet, amely hazai összefüggésben
vizsgálja a kisegyházak kérdéseit és a katolikus bázisközösségi mozgalmat.
Lásd Horváth 1995.)
Különösen fontosnak
látszik az új vallási mozgalmak (new religious movements/NRM, Jugendreligionen),
a vallási szinkretizmus, a vallás és az ezoterizmus, valamint a mágia keveredésének
megjelenése. Ez ugyancsak olyan téma, amelynek vizsgálatára társaságok,
intézetek alakultak. E kérdéskör irodalmába való legáltalánosabb bevezetésül
Thomas Robbins könyvének egy kulcsfontosságú fejezetét közöljük (“Az új
vallási mozgalmak és a társadalom”). Az új vallási mozgalmakkal foglalkozó
könyv megnyerte a Nemzetközi Szociológiai Társaság áttekintő munkákra kiírt
pályázatát. Robbins, akinek tucatnyi elismert írása szól a kisegyházakról
és az új vallási mozgalmakról, teljes körű áttekintést ad a szektákról,
a kultuszokról, a szabadegyházakról, illetve azok térítő munkájáról, társadalmi
összetételéről, szerepéről, szervezeti jellegzetességeikről és a társadalom
reakcióiról, valamint mindennek szociológiai leírásairól, elméleti és empirikus
értékeléseiről.
Az elméleti megalapozást
két további tanulmány teszi élővé. 1995 decemberében Krakkóban megalakult
a Kelet-európai Vallástudományi Társaság. Az alakuló kongresszus szakmai
témáját az új vallási mozgalmak képezték. Ebből az alkalomból készítette
Kamarás István a Krisna Tudat magyarországi fogadtatásáról szóló beszámolóját.
Noha egy nagyobb kutatás kezdeti munkadokumentuma, nagyon tanulságos írás.
Irodalmi áttekintésünk hiányos lenne, ha Robbins szakirodalmi összefoglalója
mellett nem szerepelne a hazai és a “kívülnézet” . Kamarás tanulmánya az
érem másik oldalát mutatja: hogyan reagál a magyar társadalom az új vallási
jelenségekre és közösségekre? Ez is hozzátartozik az új vallási mozgalmak
kutatásához.
Végül, Edwards egy
volt szektatag. Írása több vonatkozásban mintaszerű: egyszerű, hiteles,
leleplező. Éppen itt kell vele vigyázni! A szektaellenes mozgalmak a kivált,
kiábrándult volt-tagok beszámolóira építenek. Ez tehát az “ellendrukker”
szava, azé, aki tudatosan és bevallottan a rosszat keresi és bizonygatja
volt egyházában. Nélkülözhetetlenek az ilyenfajta tanúságtételek, de egy
pillanatra sem szabad megfeledkezni nyíltan vállalt egyoldalúságukról.
Igazat állít? Helyesen értelmezi a rendelkezésére álló tényanyagot? Valóban
csak a szektákat és az új vallási mozgalmakat jellemzi az írás, és nem
mindennemű tagtoborzást? Ezekre a kérdésekre további kutatásoknak kell
választ adniuk. Edwards írása egy sereg olyan vádat és fenntartást tartalmaz,
melyek a szektákkal és az új vallási mozgalmakkal kapcsolatban elhangzanak,
és ez sem mellékes.
A vallásszociológia
új utakra indult. Lehetetlen mindazt összefoglalni, ami akár csak kérdésként
is megfogalmazódott az elmúlt másfél évtizedben. A (poszt)modern társadalom
transzformációi, bizonytalanságai és feszültségei újra felvetik a társadalomszerkezet
és a kultúra, az erkölcs, a legitimáció és a világnézet viszonyának kérdését
- mind össztársadalmi szinten, mind a társadalmi alrendszerek vonatkozásában.
Az elméleti kérdéseket megelőzve pedig a gyakorlat kitermelte a kérdéses
területek megannyi újdonságát, ami a problémák további sokasodásához vezetett.
Mi tehát a vallási megújulás? A modernizáció mellékterméke? Vagy részese
és hordozója? Netán fékje és akadálya? Esetleg mindez egyszerre? Egy bizonyos:
a vallás (és a vallásszociológia) újra izgalmas területté vált.
Hivatkozott irodalom
Arjomand, Said Amir (szerk.)
(1993): The Political Dimensions of Religion. Albany: State University
of New York.
Assmann, Aleida és Jan Assmann
(szerk.) (1987): Kanon und Zensur. München: Fink.
Barker, Eileen (1989): New
Religious Movements. London: HMSO.
Bastide, Roger (1935): Éléments
de sociologie religieuse. Paris: Armand Colin.
Baumgartner, Jakob (szerk.)
(1979): Wiederentdeckung der Volksreligiosität. Regensburg: Pustet.
Beckford, James A. (szerk.)
(1986): New religious movements and rapid social change. Paris:
UNESCO és London: Sage.
Bellah, Robert N. (1967):
Civil Religion in America. In Daedalus, winter: 1-21.
Bellah, Robert N. (1970):
Beyond Belief. Essays on Religion in a Post-Traditional World. New
York: Harper and Row.
Bellah, Robert N. (1975):
The Broken Covenant. American Civil Religion in Time of Trial. Chicago:
University of Chicago.
Boulard, François (1954):
Premiers itinéraires en sociologie religieuse. Paris: Ed. ouvriŐres.
Campiche, Roland J. et al.
(1990): L'exercice du pouvoir dans le protestantisme. GenŐve: Labor et
Fides.
Cohen, Norman J. (szerk.)
(1990): The Fundamentalist Phenomenon. Grand Rapids, Eerdmans.
Colpe, Carsten (szerk.)
(1977): Die Diskussion um das “Heilige” . Darmstadt: Wissenschaftliche
Buchgesellschaft.
Davie, Grace (1994): Religion
in Britain since 1945. Believing without Belonging. Oxford: Blackwell.
Delumeau, Jean (1977): Le
Christianisme va-t-il mourir? Paris: Hachette.
Désilets, Andrée és Guy
LaperriŐre (1976): Recherche et religions populaires. Montréal:
Bellarmin.
Durkheim, Émile (1968):
Les formes élémentaires de la vie religieuse. Paris: Presses Universitaires
de France.
Eliade, Mircea (1983): Histoire
des croyances et des idées religieuses I-III. Paris: Payot.
Ester, Peter, Loek Halman
és Ruud de Moor (szerk.) (1994): The Individualizing Society. Tilburg:
Tilburg University.
Ferrarotti, Franco (1993):
Le retour du sacré. Paris: Méridiens Klincksieck.
Finke, Roger és Rodney Stark
(1992): The Churching of America 1776-1990. New Brunswick: Rutgers
University.
Gabriel, Karl (1992): Christentum
zwischen Tradition und Postmoderne. Freiburg: Herder.
Gabriel, Karl és Franz-Xaver
Kaufmann (szerk.) (1980): Zur Soziologie des Christentums. Mainz:
Grünewald.
Gebhard, Winfried (1994):
Charisma als Lebensform. Zur Soziologie des alternativen Lebens.
Berlin, Reimer.
Gebhard, Winfried, Arnold
Zingerle és Michael N. Ebertz (szerk.) (1993): Charisma. Theorie - Religion
- Politik. Berlin-New York: de Gruyter.
Gurevics, A. Ja. (1987):
A középkori népi kultúra. Budapest: Gondolat.
Hahn, Alois et al. (1977):
Anthropologie des Kults. Freiburg: Herder.
Hammond, Phillip E. (szerk.)
(1985): The Sacred in a Secular Age. Berkeley: University of California.
Harmati Béla (1986): The
church and civil religion in Asia. Geneva: Lutheran World Federation.
Horváth Zsuzsa (1995): Hitek
és Emberek. Budapest: ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Intézet.
Houtart, François et al.
(1992): Ruptures sociales et religion. Paris: L'Harmattan és Leuven-la-Neuve,
Centre Tricontinental.
Höhn, Hans-Joachim (1994):
Gegen-Mythen. Religionsproduktive Tendenzen der Gegenwart. Freiburg:
Herder.
Hulett, Luisa S. (szerk.)
(1993): Christianity and Modern Politics. Berlin-New York: de Gruyter.
Huntington, Samuel P. (1993a):
The Clash of Civilizations? In Foreign Affairs, 3: 22-49.
Huntington, Samuel P. (1993b):
If Not Civilizations, What? In Foreign Affairs, 5: 186-194.
James, William (1958): The
Varieties of Religious Experience. New York: Mentor.
Kaufmann, Franz-Xaver (1973):
Theologie in soziologischer Sicht. Freiburg: Herder.
Kaufmann, Franz-Xaver (1979):
Kirche begreifen. Analysen und Thesen zur gesellschaftlichen Verfassung
des Christentums. Freiburg: Herder.
Kaufmann, Franz-Xaver (1989):
Religion und Modernität. Tübingen: Mohr.
Kaufmann, Franz-Xaver et
al. (1978): Kirchliche und nichtkirchliche Religiosität. Freiburg:
Herder.
Kepel, Gilles (1991): La
Revanche de Dieu. Paris: Seuil.
Kleger, Heinz és Alois Müller
(szerk.) (1986): Religion des Bürgers. München: Kaiser.
Labbens, Jean (1959): La
sociologie religieuse. Paris: Fayard.
LadriŐre, Paul és René Luneau
(szerk.) (1987): Le retour des certitudes. Paris: Le Centurion.
Laloux, Joseph (1967): Manuel
d'initiation la sociologie religieuse. Paris: Éd. universitaires.
Lambert, Yves és Guy Michelat
(1992): Crépuscule des religions chez les jeunes? Paris: L'Harmattan.
Lanczkowski, Günter (1974):
Die neuen Religionen. Frankfurt: Fischer.
Luhmann, Niklas (1977):
Funktion der Religion. Frankfurt: Suhrkamp.
Le Bras, Gabriel (1976):
L'Église et le village. Paris: Flammarion.
Martin, David (1990): Tongues
of Fire. Oxford-Cambridge: Blackwell.
Marty, Martin E. és R. Scott
Appleby (szerk.) (1991): Fundamentalism Observed. Chicago: University
of Chicago.
Mayer, Jeran-François (1985):
Sectes nouvelles. Paris: Cerf.
Medhurst, Kenneth N. és
George H. Moyser (1988): Church and Politics in a Secular Age. Oxford:
Clarendon.
Mehlhausen, Joachim (szerk.)
(1995): Pluralismus und Identität. Gütersloh: Chr. Kaiser-Gütersloher.
Milbank, John (1990): Theology
and Social Theory. Beyond Secular Reason. Oxford: Blackwell.
Molnár Attila (1995): A
tudatreformáció és a vallásszociológia elvarázslása. In Valóság, 8:
1-17.
Nishitani, Keiji (1982):
Was ist Religion? Frankfurt: Insel.
Prades, José A. (1987):
Persistence et métamorphose du sacré. Paris: Presses Universitaires
de France.
Rahner, K., Ch. Modehn és
M. Göpfert (szerk.) (1987): Népi vallásosság. Bécs: OMC.
Richey, Russel E. és Donald
G. Jones (szerk.) (1974): American Civil Religion. New York: Harper
and Row.
Riffault, HélŐne (szerk.)
(1994): Les valeurs des français. Paris: Presses Universitaires
de France.
Roozen, David A. és C. Kirk
Hadaway (szerk.) (1993): Church and Denominational Growth. Nashville:
Abingdon.
Schieder, Rolf (1987): Civil
Religion. Gütersloh: Gütersloher.
Schiffers, Norbert és Hans-Walter
Schütte (1973): Zur Theorie der Religion. Freiburg: Herder.
Southern, R. W. (1987):
A nyugati társadalom és az egyház a középkorban. Budapest: Gondolat.
Tibi, Bassam (1995): Krieg
der Zivilisationen. Hamburg: Hoffmann und Campe.
Towler, Robert (1984): The
Need for Certainty. London: Routledge.
Turner, Victor (1969): The
Ritual Process. Structure and Anti-Structure. New York: Aldine.
Vallet, Odon (1989): Qu'est-ce
qu'une religion? Paris: Albin Michel.
Van Der Leeuw, G. (1956):
Phänomenologie der Religion. Tübingen: Mohr.
Vinatier, Jean (1981): Le
renouveau de la religion populaire. Paris: (Desclée de Brouwer) Bellarmin.
Vrijhof, Pieter H. és Jacques
Waardenburg (szerk.) (1979): Official and Popular Religion. Hága:
Mouton.
Waardenburg, Jacques (szerk.)
(1973/1974): Classical Approaches to the Study of Religion I-II. Hága:
Mouton.
Wagner, Falk (1986):
Was ist Religion? Gütersloh: Gütersloher.
Whitehead, Alfred North
(1985): Wie entsteht Religion? Frankfurt: Suhrkamp.
Wilson, Bryan (1990): The
Social Dimensions of Sectarianism. Oxford: Clarendon.
Wuthnow, Robert (1992):
Rediscovering the Sacred. Grand Rapids: Eerdmans.
Zulehner, Paul Michael (1974):
Religion nach Wahl. Wien: Herder.
Zulehner, Paul M. és Hermann
Denz (1993): Wie Europa lebt und glaubt I-II. Düsseldorf: Patmos.
* E tematikus válogatás fordításai
- felsőoktatási segédanyagként - a Pedagógus Szakma Megújítása Projekt
támogatásával készültek.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következő címre: replika@c3.hu
vissza
|