Fogyasztás és kultúra
Vörös Miklós
1. rész: Fogyasztás, idő,
történelem
Daniel Miller azzal
az általa is merésznek tartott kijelentéssel indítja az Acknowledging
Consumption (A fogyasztás elismerése) című kötet bevezetőjét, hogy
mára a fogyasztás vált a történelem mozgatóerejévé (Miller 1995: 1). Ennek
az állításnak számos, egymást erősítő értelmezése lehetséges, de mindegyik
egyenként is igazolja a fogyasztási szokások, a fogyasztói szubkultúrák
és a fogyasztás mechanizmusai tanulmányozásának aktualitását és fontosságát.
Először is, Miller hegeliánus megközelítése szerint a történelemnek még
koránt sincs vége, csak más ellentmondások hajtják, mint korábban. (A marxi
utópia, a kommunizmus gyakorlatba ültetése megbukott, de Fukuyamának a
liberális parlamenti demokráciák világméretű győzelméről alkoltott tézise
sem állja meg a helyét.) A tőke és munka ellentétét felváltotta a fogyasztás
és munka, illetve a fogyasztás és termelés ellentéte: elsősorban immár
nem a termelési viszonyok által létrehozott osztályellentétek határozzák
meg az egyének társadalmi státuszát, hanem sokkal inkább a fogyasztási
szokásokban megnyilvánuló szimbolikus tőke. Más szavakkal, az ember ma
már inkább ismerszik meg fogyasztásáról és stílusáról, mint munkájáról
vagy foglalkozásáról.
Másodszor, ezzel
összefüggésben az emberek egyre gyarapodó többsége számára nem a munkahelyén
végzett munkája jelenti az önkifejezés elsődleges terepét, hanem különböző
fogyasztói vágyainak megvalósítása. A fogyasztás többé nem pusztán a két
munkavégzés közötti szabadidő eltöltésének egy módja, hanem a kreatív gondolkodás
jellegzetes megnyilvánulása: maga is alkotó munka, mely rendszeres időráfordítást
igényel (lásd Appadurai, a jelen válogatásban). A fogyasztás ugyanis nem
csupán az áruvásárlás aktusából vagy szolgáltatások egyszeri igénybevételéből
áll, hanem különböző, szervesen összekapcsolódó tevékenységek láncolatából:
a fogyasztói vágyak felismerésétől és preferenciákba rendezésétől kezdve
a fogyasztás megtervezésén és a megfelelő áruk vagy szolgáltatások megválasztásán
át azok használatáig, élvezetéig és a tárgyi javak karbantartásáig, majd
elhanyagolásáig, elfelejtéséig vagy eldobásáig. A fogyasztási tevékenységsorozat
időigényességének megkésett felismerése kétségkívül maga után vonja a fogyasztást
korábban pillanatszerűnek és ezáltal marginálisnak tekintett nézetek dekonstrukcióját.
Harmadszor, a fogyasztás
jelentőségének elismerése arra késztet minket, hogy felülvizsgáljuk mind
a neoklasszikus, mind pedig a keynesiánus és marxista gazdaságelmélet termelésközpontú
szemléletét. Ezek az elméletek, melyek vagy egy absztrakt egyén absztrakt
szükségleteiből, vagy pedig egy gazdasági rendszer strukturális jellemzőiből
indulnak ki, nem képesek számot adni a különböző, kulturálisan meghatározott
fogyasztási szokások piaci tranzakciókat és így a termelést is befolyásoló
változatosságáról és változékonyságáról. Miller tézise, miszerint egyre
inkább a fogyasztás irányítja a termelést, és nem a már megtermelt termékekhez
keresnek a termelők megfelelő fogyasztókat, empirikusan is alátámasztható:
a piackutatók a nyolcvanas évek elejétől kezdve például kénytelenek voltak
felhagyni a jövedelmi helyzethez vagy a foglalkozáshoz kötött fogyasztói
alaptípusok merev kategóriarendszerének alkalmazásával, mivel a fogyasztási
szokások az életmód és az életstílus változékonyságával együtt gyakran
előre kiszámíthatatlan módon változnak. Ma már nem ritka, hogy ugyanaz
a fogyasztási javakat termelő cég különböző márkanevek futtatásával más
és más fogyasztói körök kegyeit próbálja keresni. Az csak egy ironikus
adalék, hogy számos, újonnan bevezetett márkanevet azonnal a patina aurájával
igyekeznek körbevonni, hogy aztán néhány év múlva letűnjenek a gyorsan
változó fogyasztói piac színteréről.
Negyedszer, a fentiekből
következően nemcsak a fogyasztás jelenségei igényelnek a korábbinál jóval
nagyobb figyelmet, hanem a fogyasztó személye is a társadalomkutatási vizsgálódások
középpontjába kívánkozik. A fogyasztás és az identitás kapcsolatának kutatása
különösen az antimodern (posztmodern) identitáspolitika különböző változatainak
hetvenes évek végétől megfigyelhető elterjedése miatt vált relevánssá és
aktuálissá. A történeti hagyományokat, autentikus gyökereket, vallási megújulást,
bölcs tanítómestereket kereső mozgalmak, illetve a nemi, faji, etnikai
identitásukat büszkén, néha militáns hévvel vállaló csoportok egyaránt
új fogyasztói magatartásformák létrejöttét idézik elő. Az identitáspolitika
üzleti érdekekkel való keveredése azonban különösen az urbánus ifjúsági
szubkultúrák és a környezetvédő csoportok alternatív életmódjainak kívánatos
fogyasztási szokásokká transzformálásában érhető tetten. Az amazóniai indiánoktól
vásárolt természetes alapanyagokból készített kozmetikumokat áruló Body
Shop üzletlánc példája mutatja, hogy a harmadik (sőt a negyedik) világ
bennszülöttjei gazdasági támogatásának “szocialista” eszméje és az
agresszív marketing “kapitalista” gyakorlata milyen szépen megfér
egymással, ha a politikai korrektség fizetőképes kereslettel párosul.
Ötödször: nyilvánvaló,
hogy ma már nemcsak a gazdaságilag fejlett országok polgárainak privilégiuma
az, hogy személyes identitásukat a fogyasztási szokások megválasztásával
is kifejezésre juttassák. A harmadik világ szegényebb régióiban is lehetségessé
vált a választás kváziegyenértékű fogyasztási cikkek közül, bár az tagadhatatlan,
hogy a fejlett euroatlanti és csendes-óceáni térségben az anyagi lehetőségek
összehasonlíthatatlanul nagyobb mozgásteret adnak a fogyasztói identitás
kalibrálására. Amennyiben azonban a fogyasztást a fentiekben megfogalmazott
módon szélesebb értelemben definiáljuk, beleértve a megszerzett értékes
tárgyak gondos ápolását és karbantartását is, akkor nincs szükség nagy
képzelőerőre annak belátásához, hogy egy feljavított, harmincéves Ford
Mustang, használt ruhadarabok jól megválogatott együttese vagy akár egy
több ezer tételből álló söröskupak-gyűjtemény is milyen egyedi, mégis kellőképpen
egyértelmű társadalmi jelentéssel bíró identitásról árulkodik. Mindezek
a fogyasztói szokások arra késztetik a társadalomtudósokat és a kultúrakutatókat,
hogy újragondolják a “fogyasztói társadalomról” alkotott korábbi,
kissé sztereotipikus nézeteiket. A karate, a world music, a nacionalizmus,
a romantikus brazil szappanoperák és a buddhista szemlélet (hogy csak néhány
kiragadott példát említsek) világméretű terjedésének korában azt ugyanis
egyre kevésbé lehet komolyan állítani, hogy a különböző új fogyasztási
szokások megjelenése egy adott társadalomban egyfajta “amerikanizálódásnak”
nevezett globális kulturális homogenitáshoz vezet.
Az itt vázlatosan
felsorolt társadalmi gyakorlatok és kulturális jelenségek a nyolcvanas
évek elejétől kezdődően egy jól érzékelhető erjedéshez vezettek a társadalomtudományok
és a történetírás világában. Egyes értékelések szerint a fogyasztás kutatása
egyfajta paradigmaváltást eredményezett például a szociológia, a kultúratörténet
és a gazdasági antropológia területén: a termelésközpontú individualista,
utilitariánus, pozitivista vagy éppen strukturalista és a rendszerszerűséget
hangsúlyozó elemzéseket fokozatosan felváltották a fogyasztásközpontú
kulturalista, fenomenológiai
és interpretív jellegű tanulmányok1 Különösen érdekes, hogy
az utóbbi években még a hagyományosan pozitivista, kvantitatív, “laboratóriumi”
vizsgálatokat preferáló piackutatási tanszékeken is egyre gyakrabban alkalmaznak
az etnográfiai terepmunka módszerét előnyben részesítő kultúrszociológusokat,
és megjelentek az interpretív antropológia és a kritikai kultúrakutatás
művelői is (Belk 1995: 61).
A Replika
jelen számmal kezdődő, “Fogyasztás és kultúra” címet viselő sorozata
ezekbe az új kutatásokba enged bepillantást. A különböző fogyasztói (szub)kultúrákkal
foglalkozó, illetve a “fogyasztói társadalom” terjedéséről szóló
történeti és elméleti munkákat ismertető, esettanulmányokat közlő tematikus
blokkok sorában először a fogyasztás és az idő kapcsolata, a fogyasztás
történetisége kerül terítékre. A következő alkalommal olyan írásokat mutatunk
be, amelyek a fogyasztásnak az államszocialista társadalmakban betöltött,
a pártállami hatalmat hol legitimáló, hol pedig felforgató szerepét elemzik.
Ezután a fogyasztás és identitás kapcsolatát vizsgáló tanulmányokat közlünk,
különös tekintettel a nemi szerepekre, etnikai identitásokra, alternatív
életmódokra építő fogyasztói szubkultúrák utóbbi húsz évben mutatkozó világméretű
elterjedésére. A későbbiekben külön tematikus blokkok foglalkoznak majd
a fogyasztás néhány, megkülönböztetett figyelmet érdemlő jelenségével,
a divattal és a turizmussal, a reklámmal és a piackutatással is.
A “Fogyasztás és
kultúra” sorozat első részében, e bevezetőt követően, négy tanulmányt
találhatnak az olvasók. Arjun Appadurai a fogyasztási szokásokkal kapcsolatos
társadalomtudományi gondolkodás egyik régi hiányát pótolja, amikor áttekinti
a fogyasztói tevékenységek idődimenziójának néhány jellegzetes esetét az
ismétlődés és szokásszerűség hatalmától kezdve a divat, a nosztalgia és
a fantázia szerepén át a fogyasztás időigényes munkafolyamattá válásáig.
Colin Campbell 1987-ben megjelent, Max Weberrel polemizáló, a “protestáns
etika” tézisét kritikai módon kiegészítő The Romantic Ethic and
the Spirit of Modern Consumerism című, azóta klasszikussá vált művéből
két fejezetet közlünk. E fejezetek a fogyasztói társadalom eredetét kutató
történeti szociológiai és kultúratörténeti szakirodalom egy-egy nagy figyelmet
kapott problémáját tekintik át: egyrészt a “fogyasztói forradalom”
definiálásának, periodizálásának és lokalizálásának nehézségeit, másrészt
a fogyasztási hajlandóság és a fogyasztói étosz kialakulásának magyarázatait.
A tematikus blokk zárótanulmányában Zentai Violetta azokat a nyolcvanas
évek elejétől kezdődően egyre nagyobb számban megjelenő, elsősorban brit
és amerikai kultúrtörténeti, historiográfiai irányzatokat mutatja be, amelyek
a fogyasztói vágyak eredetét és a modern fogyasztói kultúra kialakulásának
okait kutatják. Ez az összefoglaló esszé Campbell klasszikus írását is
kontextusba helyezi: megmutatja, hogy számos más, az elmúlt tizenöt évben
megjelent történeti munka is az ő téziseihez hasonló következtetésekre
jutott.
Hivatkozott irodalom
Bell, Russell (1995): Studies
in the New Consumer Behaviour. In Acknowledging Consumption. A Review
of New Studies. Daniel Miller szerk., 58-95. London and New York: Routledge.
Miller, Daniel (1995): Consumption
as the Vanguard of History. A Polemic by Way of an Introduction. In Acknowledging
Consumption. A Review of New Studies. Daniel Miller szerk., 1-57. London
and New York: Routledge.
Jegyzetek
1. Miközben a Frankfurti
Iskola kritikai elméletének és a kritikai kultúrakutatásnak a fogyasztásközpontú
elemzés például kezdettől fogva szerves részét képezte (lásd a Replika
17-18. számának kritikai kultúrakutatásról szóló blokkját).
Észrevételeiket, megjegyzéseiket
kérjük küldjék el a következő címre: replika@c3.hu
vissza
|