A
nemzetközi társadalomtudományos együttmûködés
elõnyei Andorka Rudolf Jegyzetek
Szinte semmivel sem
tudok egyetérteni abból, amit Csepeli György, Örkény
Antal és Kim Lane Scheppele állít a nyugati társadalomtudósoknak
a magyar társadalom vizsgálatában való közremûködésérõl
írott cikkében. A gyarmatosítás fölkapott
fogalom manapság a nemzetközi szociológiai irodalomban,
amikor azonban nyugati kollégáinknak a jelenlegi átalakulások
kutatásában folytatott tevékenységét
értékeljük, nem helyénvaló e kifejezés
használata.
|
Nem szabad azonban megfeledkeznünk az 1990 óta bekövetkezett fontos pozitív változásokról sem: ma már semmiféle politikai kényszer nem korlátozza a kutatási témák kiválasztását, az eredmények kiértékelését és az egyes tudományos elméletek követését. Mindehhez manapság a társadalomtudományok egészen egyedülálló laboratóriumában élünk: a társadalmi változások rendkívül gyorsak és mélyrehatóak, így rendkívül érdekes kutatási témákat kínálnak. Milyen módon vesznek részt a külföldi szociológusok a magyarországi átalakulások kutatásában, és hogyan válik ez a részvétel a magyar szociológia hasznára?* A magyar kereskedelmi közvélemény-kutató szervezetek által elvégzett, külföldi pénzügyi forrásokból finanszírozott kutatások között több olyan példát találunk, amelyek adatait külföldi szociológusok elemezték. Ebbe a kategóriába tartoznak az új demokráciák barométer-vizsgálatai (New Democracies Barometer surveys, Rose és Haerpfer 1992, 1993, 1994) is. A majdnem minden kelet-európai "új demokráciát" átfogó elsõ adatelemzések sok érdekes információt szolgáltattak a piacgazdasággal kapcsolatos gazdasági magatartásra és attitûdökre, valamint az elégedettségre, illetve elégedetlenségre vonatkozóan. E vizsgálatok többek között azt támasztották alá, amit mi, magyar szociológusok korábban is éreztünk, hogy ti. a magyar társadalom egészében nagyon elégedetlen és rendkívül pesszimista. A publikált adatok és egyéb vizsgálati eredmények együttese alapján tudtam kidolgozni a Magyarországon - a totalitárius és autoritárius rendszer hosszú évtizedei során - eluralkodott anómia és elidegenedés okozta mély válságról alkotott hipotézisemet (Andorka 1994). A nyugati szociológusok közremûködésének egy másik módja az, amikor a kutatást külföldi forrásokból finanszírozzák, a kutatást nyugati szociológusok vezetik, a magyar szociológusokat azonban a vizsgálat megtervezésébe és az eredmények kiértékelésébe egyaránt bevonják. Erre tipikus példa az az 1993-ban végzett vizsgálat, amely az elit csoportoknak a kelet-európai átalakulás során kialakult rétegzõdését és eltolódását elemezte (fõ kutatók: Szelényi Iván és Donald Treiman). E vizsgálat végsõ elemzését és végeredményeit még nem publikálták ugyan, mégis állíthatjuk, hogy jobban átlátja a Magyarországon zajló elitváltás jellegét (amelynek során a kicserélõdõben lévõ elit egy jelentõs része a rendszerváltás után is képes volt megtartani kivételezett helyzetét), illetve az egyéb politikai változások természetét (ilyen például az ingadozó szavazók nagy százaléka elsõsorban a szegényebb rétegekben) (Szelényi et al., 1993; Andorka, Lehman és Spéder 1993). A harmadik lehetõség a külföldi vizsgálatokhoz hasonló magyarországi vizsgálatok elvégzése. Ennek egyik példája a magyar háztartáspanel-vizsgálat, amely sok, a német Sozio-Ökonomisches Panel kérdõíveibõl, illetve a német Wohlfahrt-vizsgálatból átvett kérdést tartalmazott. Ezen adatok alapján összehasonlíthatjuk a jövedelmek, a foglalkoztatottság, az életkörülmények, az attitûdök, az anómia stb. terén Magyarországon, a volt Kelet-Németországban és a volt Nyugat-Németországban bekövetkezett változásokat. A keletnémet, illetve magyar átalakulás közötti egyik nagy különbség nagyon jól dokumentált: míg Kelet-Németországban az egy fõre jutó személyi átlagjövedelem nõtt, addig Magyarországon jelentõs mértékben csökkent. Ugyanakkor a foglalkoztatottság csökkenése Kelet-Németországban nagyobb volt, továbbá úgy tûnik, Magyarországon gyorsabban halad elõre a társadalomnak a megváltozott gazdasági körülményekhez való innovatív adaptációja (Andorka, Headey és Krause 1995). A nyugati szociológusok magyar adatok elemzésébe való bekapcsolódásának negyedik típusa az, amikor egyszerûen fölhasználják a magyar vizsgálatok adatait. Abramson és Inglehart - 39 más ország társadalmi adatai mellett - az 1990-1991-es World Values Survey Magyarországra vonatkozó adatait is fölhasználta (Abramson és Inglehart 1995). Bár nem mélyednek el a magyar eredmények részletes elemzésében, mégis egy igen érdekes, további kutatásra érdemes problémát tárnak elénk, magyar szociológusok elé: vajon mi az oka annak, hogy a vizsgálatba bevont negyven ország közül éppen a magyar társadalom a "legmaterialistább" avagy a "legkevésbé posztmaterialista"? A magyar szociológusok nemigen vesznek részt az említett országokban zajló átmenet jellegére vonatkozó elméleti vitákban. Ez itt és most nem a megfelelõ hely és alkalom ezen elméletek kritikai értékelésére, ezért csak azt szeretném leszögezni, hogy az elméleti szociológusok érdeklõdésének megélénkülése nagyon örvendetes, mivel alkalmat ad a magyar szociológusoknak a lehetséges elméleti interpretációk széles skálájának áttekintésére, és így az általuk legmegfelelõbbnek talált elmélet kiválasztására vagy több, különbözõ elmélet megfelelõ elemeinek kombinálására. Eközben azonban kívánatos lenne, ha maguk a magyar szociológusok is aktívabban vennének részt a nemzetközi szociológiában kialakulóban lévõ elméleti vitákban. Miközben Csepeli György, Örkény Antal és Kim Lane Scheppele nyíltan és nagyon kritikusan említik a TEMPUS keretei között folyó oktatás terén megvalósuló együttmûködést, szeretném kijelenteni, hogy az a projekt, amelyben a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem Szociológia Tanszéke együttmûködött a Bambergi, a Mainzi, illetve a Groningeni Egyetemmel, nem csupán oktatási programokat hozott létre, hanem szakirodalmat is a rétegzõdés témakörében (Andorka, Hradil és Peschar 1995) és a családszociológia szakterületén (Cseh-Szombathy, Clason és Vaskovics, megjelenés elõtt). E közös európai kutatás anyagi forrásainak zömét a magyar diákok oktatására használtuk föl. A német és holland egyetemek diákjainak részvétele elõnyös volt a magyar diákok számára, mivel e személyes kapcsolatok és az együttmûködés révén megtudtak valamit a nyugati egyetemek "kultúrájáról". Ezért nem hinném, hogy bármiféle, a "nyugati gyarmatosítók" által behurcolt "vírus" veszélyeztetné a magyar társadalmat. A probléma inkább az, honnan vegyük a külföldi szociológusokkal való együttmûködésbõl származó gazdag adatforrások által kínált lehetõségek kiaknázásához szükséges idõt és energiát. Föl kell hagynunk a korábbi évtizedekre jellemzõ kényelmes kutatói életmódunkkal, amikor a kutatót sohasem kritizálták azért, ha nem publikált, viszont szigorú kritika érhette, ha olyasmit publikált, ami a hatalmi elitnek nem tetszett. A rendszerváltás óta nekünk is szembe kell néznünk a "publikálni vagy meghalni" dilemmájával. Ilyen körülmények között a magyar társadalomtudósok kutatói karrierjüket illetõen több alternatív stratégia közül választhatnak: 1. Dönthetnek úgy, hogy valamilyen fix állást keresnek valamelyik nyugati egyetemen. Ez a megoldás nagyon csábító, mivel a nyugati országokban a társadalomtudósok jövedelme sokkal magasabb, mint Magyarországon. A Magyarországon folyó magas szintû egyetemi képzésnek köszönhetõen a magyar társadalomtudósok a számos nyugati fõiskola vagy egyetem valamelyikén könnyen találnak valamilyen alacsonyabb vagy közepes beosztást. Tekintettel a fejlett országok tudósai körében tapasztalható jelentõs és egyre növekvõ mobilitásra, e stratégiában nincs semmi szokatlan vagy kivetnivaló. Akik ezt választják, egyáltalán nem "renegátok". Nyilvánvalóan elõnyös lenne, ha nem veszítenék el minden kapcsolatukat a magyar szociológiával, például ha elõadásokat tartanának, részt vennének magyarországi konferenciákon vagy publikálnának. 2. Egy köztes stratégia a nyugati munkaviszonyt hosszabb magyarországi tartózkodásokkal kombinálja. Ennek kiemelkedõ példája Kornai János, aki minden évben egy szemesztert a Harvardon tanít, a másik szemeszterben Magyarországon végez kutatómunkát. Szelényi Iván is hasonló stratégiát követ. Mindketten teljes mértékben jelen vannak a magyar közgazdaság-tudományban és szociológiában. 3. A harmadik lehetõség az, hogy valaki Magyarországon él, teljes erõvel részt vesz az itt folyó oktatásban és kutatásban, küszködik a magyar élet minden bonyolult hétköznapi problémájával, miközben rövid kiutazások, konferenciák és kutatói szemináriumok alkalmával, továbbá - utoljára, de nem utolsósorban - a nyugati tudósok magyarországi látogatásai révén tudományos kapcsolatokat tart fenn a nyugati kollégákkal. E három stratégia nyilvánvalóan kombinálható. A fiatal társadalomtudósoknak a magam részérõl azt ajánlom, hogy a bölcsészdoktori fokozatra készülve töltsenek el egy vagy két szemesztert egyes nyugati egyetemeken - amelyek egyáltalán nem "janicsáriskolák" -, majd térjenek vissza a magyarországi tudományos munkához, és rövid látogatások útján hangolják össze a külföldi kapcsolatok ápolását a Magyarországon végzett oktatói és kutatói munkával. Én nem veszem észre a magyar egyetemeknél és kutatóintézeteknél azt a Csepeli György, Örkény Antal és Kim Lane Scheppele által említett, lényegükbõl fakadó konzervativizmust és provincializmust, amely akadályozná e fiatal tudósok álláshoz jutását. Hangsúlyozni szeretném, hogy mindhárom stratégia teljesen törvényes, és egyiket sem kell lebecsülnünk. Egyetlen rossz stratégia van véleményem szerint, mégpedig az, ha elutasítjuk a külföldi társadalomtudósokkal való együttmûködést. Boross Anna fordítása Hivatkozott irodalom Abramson, P. R. és R. Inglehart (1995): Value Change in Global Perspective. Ann Arbor: University of Michigan Press. Andorka Rudolf (1994): Változások és állandóságok a magyar társadalomban a rendszerváltás óta. In Magyar Szemle, 3(10): 1011-1024. Andorka Rudolf, Lehman Hedvig és Spéder Zsolt (1994): A társadalmi szerkezet változásai (1992-93) és azok lehetséges hatásai a politikára. In Magyarország politikai évkönyve. Kurtán Sándor, Sándor Péter és Vass László szerk., 66-82. Budapest: Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány. Andorka, Rudolf, B. Headey és P. Krause (1995): Economic and Political Imperatives in System Transformation: Hungary and East Germany 1990-1994. In Review of Sociology, Special Issue, 1-26. Kornai János (1992): A közgazdasági kutatás helyzetérõl és feladatairól. In Közgazdász, június 5. Rose, R. és Ch. Haerpfer (1992): New Democracies between State and Market. A Baseline Report of Public Opinion. Glasgow: University of Strathclyde. Rose, R. és Ch. Haerpfer (1993): Adapting to Transformation in Eastern Europe: New Democracies Barometer II. Glasgow: University of Strathclyde. Rose, R. és Ch. Haerpfer (1994): Learning from What Is Happening: New Democracies Barometer III. Glasgow: University of Strathclyde. Szelényi, Iván, Szonja Szelényi és Éva Fodor (1993): Changing Patterns of Elite Recruitment in Post-Communist Transformation: First Results from the Hungarian Study. Az Osztrák Szociológiai Egyesület Klagenfurtban megrendezett éves konferenciáján elhangzott elõadás. * A következõ
példákat saját kutatói gyakorlatomból
vettem. Valószínû, hogy a többi magyar szociológus
is hasonló saját tapasztalatokról számolhatna
be, én azonban nem érzem magam följogosítva
arra, hogy a nyugati szociológusokkal való együttmûködésben
általuk szerzett tapasztalatokat értékeljem. Észrevételeit,
megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ
címre: replika@c3.hu
|