A ’90-es évek házibulijain
egyre inkább a már említett chicagói és detroiti stílus vált uralkodóvá,
mely egy idő után komoly konkurenciává vált a jövő Music TV-sztárjai számára.
Ez a muzsika a samplingtechnikára,1 a szintetizátorprogramokra és a dobgépek
egyhangú lüktetésére épült. Hamarosan kiderült, hogy a „technostílus” –
merthogy ez az, amiről szó van – nem pusztán egy a soron következő zenei
divatjelenségek közül. Rövid időn belül a „techno-culture” elnevezés a
megelőző két év sajtójában X-generációként emlegetett emberek átlényegülésének
kihívó jelszava lett. Az utóbbi néhány év során – egypár amatőr zenei stúdió
kísérletezéseinek hatására – újjászületett technokultúra komoly alternatívát
jelent az X-generáció két legfőbb irányzata, a fekete rap és a Seattle-ből
útjára induló hippi-punk vonulat, a grunge számára.
Rhythim is rhythim
A technó elnevezés zenei
stílusra vonatkoztatva először a The Sun hasábjain tűnt fel egy recenzióban,
amit a Gambit and the Associates című underground képregényről írtak. Ez
a képregény tulajdonképpen grafikai illusztráció volt a detroiti fekete
bőrű experimentális zenész, Derrick May 20 cm-es single-jéhez. Mayt a mai
napig e zenei műfaj legnagyobb előfutáraként és klasszikusaként tartja
számon a technó művelőinek többsége. A technozene Miles Davise – ahogy
a sajtó hangzatosan elkeresztelte – két stúdióbeli kollégájával, Kevin
Saundersonnal és Juan Atkinsonnal elsőként figyeltek fel arra, hogy a társastánc
szinkópáiból való kijózanítás legalkalmasabb eszköze a ’70-es évek diszkó-funk
zenéjének nehézkes, egyhangú 4/4-es metruma. Ha elfogadjuk, hogy a tánc
az ősi kultúrákban mint megtisztító transzélmény van jelen, és nem pusztán
rutinszerű vonaglás és alkalom a tetszelgésre – gondolkodott hangosan May
–, akkor meg kell teremteni mai alkalmazásának alapjait is. May az olyan
fehér együttesek, mint a Kraftwerk, a New Order és a Yellow iránti tagadhatatlan
lelkesedése ellenére is megvetően elutasította a számítógépes elektronika
és a gitárzene összekapcsolására történt európai kísérletezéseket (az akkor
világszerte nagyon divatos brit–belga new beat irányzat kereteit értve
ezen), és egy, az instrumentális érzelmességtől megtisztított, szinte kizárólag
a samplerekre és szintetizátorokra épülő új előadásmódot szorgalmazott
helyette. Rhythim is rhythim – ezzel a tautologikus formulával foglalta
össze May zenéjének szellemiségét, és ez a meghatározás hamarosan rátapadt
az egész detrioti irányzatra.
Derrick May komputeres-lézeres
elgondolása tökéletesen egybevágott a kor szellemével. A tánczenének ez
a May által kínált új, „aszketikus” formája széles körű visszhangra talált
a kultúrának akkoriban minden szintjén dühöngő, a posztmodern gondolkodás
által rájuk kényszerített eklekticizmusba és félmegoldásokba belefáradt
euroamerikai zenészek körében. Hamarosan Detroit vált az inspirációra éhes
rave-es „elektromos bárdok” zarándokhelyévé. A zajos tetszésnyilvánítást
nem igazán kedvelő May mester nyers bánásmódjának köszönhetően azonban
csak azok nyertek bebocsáttatást közeli munkatársai körébe, akiknek volt
valami érdekes a tarsolyukban (a kipenderítettek között találták magukat
például a Factory – Madchester város legnagyobb rave lemezkiadó cége –
tulajdonosai is). A kevés kiválasztott pedig a saját szakállára kísérletezni
kezdett, és a zenei világ hamarosan értesült a technozene jövendő klasszikusainak:
az Altern 8 (Nexus 21), 808 State, vagy az LFO együttesek létezéséről.
A korai ’90-es évek Detroitja határozta meg a technozene terjesztési modelljét
is, a kis földalatti kiadók hálózatát, melyet a Submerge „kartell” fog
össze. Detroit máig sem vesztett a technó őshazájának fényéből, valami
olyasmit jelent a DJ-k számára, mint Las Vegas a világ hivatásos póker-
és amatőr szerencsejátékosainak.
A DJ átveszi az irányítást
Miért pont a DJ-k számára?
– kérdezi a figyelmes olvasó. Mert a technó a DJ-k zenéje (az angol disc
jockey rövidítéséből). Ezt az egyszerű elnevezést találták ki maguknak
ennek a zenének a művelői (Derrick May nyomán), talán ilyen módon nyilvánítva
ki közömbös viszonyukat az olyan kifejezésekhez, mint a „zenész”, „zene”,
„szerző” stb. A név pedig mindmáig megmaradt. Hogy mit csinál egy techno-DJ?
Többé-kevésbé ugyanazt, mint egy nem techno-DJ: számokat játszik le az
ilyen jellegű rendezvényeken szórakozni vágyóknak. A klasszikus DJ-ktől
mégis elsősorban abban különböznek, hogy nemcsak profi módon lejátsszák
az idegen számokat, hanem – s talán ez a legfontosabb – ún. live acteket
mutatnak be saját alkotómunkájuk gyümölcseként. Előzőleg stúdióban rögzített,
aztán a helyszínen „azon frissiben” hozzákevert különböző elemekkel (effektek)
színezik a zenét. A szólóban vagy csoportosan, együttesekben tevékenykedő
techno-DJ-k stúdióban is rögzítik munkájukat, és kiadják lemezeken – a
zenén kívül azonban nem túl szoros a kapcsolatuk a közönséggel. Egyre gyakrabban
helyettesítik őket ezen a téren segédeik, az ún. MC-k – „ceremóniamesterek”
(Masters of Ceremony) –, akik a mikrofonnál produkálják magukat, kommentálják
a zenét, a buli történéseit, egyszóval ők játsszák a főszerepet. Az MC
rendszerint nem tagja a technozenekarnak, hanem (saját, szabad akaratából)
társul valamely klubhoz, rádió- vagy televízióállomáshoz. Az újabb és újabb
DJ-k és MC-k együttműködése garantálja az üzleti mozgást, és kizárja a
rutin kockázatát. Manapság a legismertebb MC-k népszerűsége nem marad el
a legismertebb helyi DJ-ké mögött.
Hangmintázás mágikus hurokban
Akik elfogadják a technót,
úgy vélekednek, hogy az az egyenlő esélyek kultúrája. A technó egalitarizmusa
nemcsak a táncparketten megvalósuló egyenjogúságban nyilvánul meg, hanem
mindenekelőtt abban, hogy a technozene készítése nem kötődik professzionális
stúdiókhoz – tökéletesen elegendő hozzá egy lakás és egy viszonylag egyszerű
berendezés, amely néhány ezer dollárért beszerezhető. Hagyományos hangszerek
(a mikrofonon kívül) gyakorlatilag nem is használatosak. Nincs szükség
sem különleges paraméterekkel rendelkező erősítőberendezésekre, sem bonyolult
keverőpultokra vagy soksávos magnókra.
A technozenét, úgy, ahogy
van – a szerzők stílusától és ízlésétől függetlenül – gépek és automaták
segítségével generálják. A technoid instrumentárium alapja általában néhány
számítógép. Hozzájuk csatlakozik egy keverő, egy sequencer vagy számítógépes
sequencerprogram, sampler, szintetizátorok, dobgép és esetleg még valamilyen
mikrofon, illetve 2–3 mágneses meghajtású lemezjátszó.
A sequencer, az a berendezés,
amellyel a technó kiegészítette a hagyományos stúdiók keverőasztalát, létezik
különálló készülék és számítógépes program formájában is. A technó „előállítóinak”
körében az Atari márkájú számítógépek használata a legáltalánosabb, a legnépszerűbb
sequencerprogramok pedig a Cubase és a C-Lab (a Macintosh komputerek jelenleg
drága stúdióberendezések, lassan konkurensükké válik az Amiga, és a zenei
szoftverek dolgában eddig hátul kullogó IBM szédületes gyorsasággal hozza
be lemaradását). A sequencer olyan berendezés, mely számítógépes „midi”
rendszeren keresztül irányítja a teljes technoid hangszerarzenált (dobgépet,
szintetizátorokat és a samplert, amelyről később még lesz szó), meghatározza,
hogy e berendezések melyik és hány bemeneti hangcsatornája jusson el a
keverőbe. Következik a keverő: szabályozza a hang akusztikai minőségét
(hangerő, magas és mély tónusok), majd továbbítja a hangot a hangfalakhoz,
illetve – ha házi stúdióban folyik a dolog – egy olcsó számítógépes magnetofonba:
a DAT-ba (Digital-Audio Tape). A DAT által ily módon számítógépes szalagra
rögzített felvételt már csak el kell vinni egy lemezcéghez (vagy alapítani
egy saját céget), és várni az eredményt.
A technozenei műhelyek alapvető
eljárásmódja a samplingtechnika (sample: minta). A hangminták összekeverése
hasonlóan történik, mint a képek egymásra montírozása számítógépes szkenner
segítségével. A samplernek nevezett számítógépes berendezéssel (a legolcsóbb
körülbelül annyiba kerül, mint egy rendes bicikli) a zenész a hallható
világ tetszőleges fragmentumát (akár negyedórányit is) képes nagy pontossággal
kiszűrni. Ezek általában más zeneművekből vett mikroidézetek vagy mikrofonnal
felvett zajok a civilizációból, illetve a természetből.
A sampler+sequencer összeállítás
a technozenében általában kiegészül a régi többsávos magnóknak egy mai
változatával, amely azonban összehasonlíthatatlanul jobb adottságokkal
rendelkezik. A samplerbe bemenő hangokat tehát sokféle átalakításnak lehet
alávetni: meg lehet változtatni az akusztikájukat (visszhangosság, echo
stb.), hangzásukat (hangszín, kompresszió stb.), fel is lehet gyorsítani,
vagy éppúgy lelassítani (a hangmagasság megtartásával), vagy a hangmagasságot
változtatni úgy, hogy az eredmény végül már semmiben sem hasonlít az eredeti
jelre. A sampler lehetővé teszi a választott hangzó részletek multiplikációját.
A technozenében legelterjedtebb samplingfunkció a loop (hurok), mely végtelen
sokszor játssza le ugyanazt a zenei részletet, úgy, mint amikor ugrik a
tű a lemezjátszón.
A loop technoid körökben
kultikus szó. Több mint a sampler egyik számítógépes effektje a sok közül:
a hanganyag szerveződésének elve, és egyúttal az emberi tudat alapvető
reakciójának képlete is, mellyel az az „összehurkolt” zenére reagál.
A preparált és preparálatlan
hangszegmentumok egyaránt előállíthatóak már a komponálás során egy hagyományos
klaviatúrán. A sampler képes minden egyes bemenő hangot tetszés szerint
átalakítani. Ha tehát egy előre elkészített samplingprogramot összekapcsolunk
egy samplingimprovizációval, egy csettintés alapján egész koncertet csinálhatunk
„csettintésszólóra” és „csettintő szimfonikus zenekarra”. A sampler előnyei
közé tartoznak a szintetizátorhoz képest határtalan hangzásbeli lehetőségei,
azaz a megmintázott hang modifikációját kísérő előreláthatatlansági tényezők.
All you need is dub
A sampling – a technozene
alapja – mint önálló kompozíciós technika azoknak a dubbinggal (az angol
double: „megkettőz”-ből) folytatott kísérleteknek a kései eredménye, melyek
a hatvanas évek második felében váltak divatossá. Komoly szerepet játszottak
ebben a Beatles megaslágerei: a Strawberry fields, az All you need is love
vagy az I’m the Walrus. Brian Epstein volt az, aki ezeket a nem túlzottan
komplikált dalokat a stúdióban egymásba átfolyó hangképzettársításokból
álló, zenei pop-art kollázsokká átalakította, ami oda vezetett, hogy világszerte
rockzenekarok százai kezdték szerzeményeiket konyhai zajokkal, sirályvijjogással,
motorbőgéssel, masírozó csapatok és híres zeneszámok hangfoszlányaival
tarkítani.
Az akkoriban dubbingot és
speciális effekteket használó zenészek között kezdtek feltünedezni olyanok,
akik többet láttak ebben az ötletben tetszetős dekorációnál. A ’70-es évek
közepéig kellett azonban várni, hogy megjelenjék az a zenei irányzat, amely
egyenrangúnak tekintette a hagyományos hangszereket és a szalagra rögzített
hangokat. A punk után, az industrial köréből kerültek ki a rock and rollnak
azok az első képviselői, akik kellőképpen értékelték John Cage és más,
már az ’50-es, ’60-as években hangszalaggal kísérletező avantgárd művészek
hermetikus kísérleteinek jelentőségét. Az industrial „kihívása” a hallgató
ellen irányuló erőszak sajátos aktusa volt: a nagy világvárosok által szétzilált
idegrendszer kezelése pszichoaktív ritmusok és egyenest a valóságból merített
legsokkolóbb hangképzettársítások segítségével.
Másik fontos lépés, amely
a szalaggal való játékkal kapcsolatos, az úgynevezett dub, a hetvenes években
a reggae-zenén belül kialakult irányzat. Az ebben a körben működő zenészek
(illetve olyan híres hangmérnökök, mint King Tubby és Lee „Scratch” Perry)
új iskolát teremtettek a stúdióbeli keverés terén: bizonyos kiválasztott
hangcsatornákat megterheltek súlyos visszhangokkal és echókkal, még jobban
feldúsították a zenei montázst, és bevezették a dubbingolt részletek multiplikációját.
A számítógépes samplerek
megjelenése a ’80-as évek közepén lehetővé tette a dubbing hívei számára,
hogy megspórolják a hangok lemezről szalagra, és egyik szalagról a másikra
való átmásolásának fárasztó műveleteit. Ez a mára archaikussá vált stúdiótechnika
az utóbbi néhány év zenéjében azonban eléggé sajátos reflexre talált a
dubbing területén. Ez a visszahatás a scratching, egy manuális trükktechnika,
melyet a feketerap-zene (különösen elektromos-samplinges változata, az
ún. hip-hop) virtuózai találtak ki és uralnak, és ami semmi másból nem
áll, mint a világon a legegyszerűbb játszadozásból a lemezjátszó korongján
fekvő lemezzel. A scratchinget sikerrel alkalmazzák a techno-DJ-k is (különösen
a később tárgyalandó jungle és breakbeat stílusokban), a scratchelésre
alkalmas lemezjátszók – leggyakrabban 2–3 mágneses meghajtású Technics
– pedig harcállásaik nélkülözhetetlen elemei. Az utóbbi időben egyre nagyobb
népszerűségnek örvendenek azok a speciális berendezések, melyeket először
egy Dee-Jay Grandmaster Flash művésznéven ismertté vált úriember vetett
be: egy előre gyártott asztal, melybe két professzionális lemezjátszó és
egy kis keverő van beépítve.
Az anonimitás poétikája
A samplingtechnika polgárjogot
nyert napjaink könnyűzenéjének minden területén, de egyedül a technó választotta
alapvető kifejezőeszközéül. Éppen ebből a „polgárjogból” származtak a problémák
is. Azzal a perrel kezdődtek, melyet az ABBA együttes tagjai indítottak
a szerzői jogok megsértése címén a skót The Jams nevű csapat ellen a Dancing
Queen című sláger részleteinek jogtalan „samplingelése” miatt. A The Jams,
a sampling és a fehér hip-hop zene úttörője a pert elvesztette, és kénytelen
volt megsemmisíteni az egész lemezfelvételt az inkriminált részlettel együtt.
Az együttes tagjai nemsokkal ezután felvették a KLF nevet – a Kopyright
Liberation Front rövidítéséből –, és kampányt indítottak a sampling legalizálásának
érdekében, úgy érvelve, hogy az nem köznapi értelemben vett plágium, hanem
kölcsönzés annak művészi értelmében. Vagyis a sample-botrány egy módja
annak, hogy pénzt csikarjanak ki azok a lehanyatlott egykori csillagok,
akik nem tudják elviselni a gondolatot, hogy az ő sikertelenségükből valaki
más a maga számára sikert képes kovácsolni. A KLF által elindított hadjáratban
sokan csak a ’80-as évek végi „kisebbségi hisztéria” kevésbé jelentős epizódját
látták, amikor pl. fennhangon jogi kiváltságokat kezdtek követelni maguknak
a diszkriminált nők, a fehértől eltérő színűek, a homoszexuálisok stb.
Az itt csak röviden vázolt történet azonban érdekes fényben tünteti fel
a technó körében mozgó emberek gondolkodásmódját, mivel ők éppen a név
nélkül való tevékenykedés elvét vallották.
A hangmintázás a technozenében
nem a nagykorú posztmodernistákat jellemző tudatos idézetkezelési stratégia
ifi megfelelője, azon elgondolásból, hogy már úgyis mindent kitaláltak,
tehát csak keverni lehet, és megtervezni a mixtúrát. Az anonimitás a technó
esetében inkább a tradicionális rock and roll kultúrának és a show-business
mechanizmusának egyre nyilvánvalóbban behódoló sztárkultusznak szóló kihívás.
Úgy tűnik, a technoelőadók ebben a dologban az avantgárd hanyatló időszakának
művészi tapasztalatait tartották szem előtt, amikor a legkülönbözőbb ötletek
születtek, hogy aláássák a galériák, múzeumok, biennálék, triennálék és
más olyan formációk tekintélyét, melyek a műalkotások üzleti szempontú
rangsorolását szolgálják (e harcosok közül sokan, mint pl. a festő Jean
Dubuffet, a „művészetet ingyért” mozgalom fő szószólója, vagy David Burren,
a szeriális grafika kezdeményezője a cél érdekében föláldozták nevüket
és vagyonukat is).
Hogy el ne térjünk a tárgytól
olyan irányba, vajon művészet-e a technó (ez nem az a kérdés, amely a legkevésbé
is foglalkoztatná a „technokratát”), érdemes hangsúlyoznunk, hogy a technó
névtelensége nem tiltja meg senkinek, hogy pénzt keressen vagy saját nevén
lépjen fel. Ugyanúgy azonban, mint a hackerek világában, ezekben a körökben
is a jó modorhoz tartozik a művésznevek – a lehetőségekhez mérten akár
többnek is – használata. Szinte minden technoegyüttes neve csak egy a sok
beceneve közül. Így például az említett KLF együttes készített lemezeket
mint The Jams, Disco 2000, Timelords, és mint Space. Richard James, egy
másik kultikus előadó Nagy-Britanniából fellép mint Aphex Twin, Universal
Indicator, AFX, Dice Man, Caustic Window, Polygon Window és így tovább,
és így tovább.
A csoportok rendszerint
kapcsolatban állnak egy-egy kiadóval, ahol a lemezeket fölveszik, vagyis
a technónak is megvannak a maga sajátos kereskedelmi szokásai. A piac az
piac, mondják a technozenészek, arról szó nincs, hogy fel kellene számolni
– inkább lassacskán átalakítani. Hogy hogyan? Úgy, hogy miután a kiadók
olcsók, sok van belőlük, sőt egyre több, nem kell lehorgonyozni egyik vagy
másik mellett, hanem ugyanazért az árért válogatni lehet köztük, mint a
használtruha-üzletben. És pontosan így tesznek a technozene előadói.
Anonim a popkultúra zörejeiből,
egyhangú, pszichoaktív ritmusokból és takarékosan kezelt szintetizátorhangokból
kevert zene is. Komoly nehézségekbe ütközik, ha valaki tudni akarja, mi
az, amit hallgat. Az inkább élő előadásra szánt technozene lemezen legalább
30 előadót felvonultató antológiák formájában jelenik meg, és csak a borító
alapos tanulmányozása teszi lehetővé, hogy megállapítsuk, melyik együttes
melyik zene előállítója. Ezenkívül olyan mennyiségű név forog, hogy csak
az tud eligazodni köztük, aki ennek kinyomozásával tölti ráérő idejének
jó részét. Ha például a beszélgetés során felmerül témaként a grunge, a
dilettáns is rögtön sorolja: Alice in Chains, Soundgarden, Nirvana, Pearl
Jam, Rage stb. stb. De ha a technó a kérdés: …The Orb! – percnyi hallgatás
–, KLF!, vagy: Altern 8. Ennyi. Temérdek név, sztárok alig. A táncparketten
sincsenek sztárok, a rendkívül intenzív fényeffektusok közepette bárki
annak érezheti magát.
Vissza a „primitívhez”!
Itt az ideje, hogy megvilágítsuk,
miről szól igazából a technokultúra. Roppant egyszerű, és a vájtfülűek
számára bizonyára igen banálisan is hangzik. Tehát a technó a soron következő
próbálkozás azoknak a viszonyoknak az újraképzésére, melyek egy primitív
törzs tagjainak bensőséges viszonyára emlékeztetnek. Egyesek azt a szimpatikus
szokást találták ki, hogy bizonyos időközönként összegyűlnek, és serkentőanyagok
hatása alatt (melyekről később még lesz szó) együtt táncolnak a ledöngölt
földön kivilágos kivirradtig. A technokultúra igyekszik kihasználni az
alkalmat, talán az utolsót a krisztusi időkben, hogy saját szemével győződjön
meg arról, mit csinálnak a vademberek, hogy olyan kevéssé esnek áldozatául
a stressznek. Ha anélkül vesszük szemügyre a technót, hogy szubtilitásaiba
tévednénk, úgy tűnhet, az semmi más, mint a keresztény-tudományos civilizáció
démonával folytatott kultúrtörténeti háború hagyományának egy következő
láncszeme. Bizonyos, hogy nem könnyű a technót a romantikával, az avantgárddal,
vagy még inkább a ’60-as évek mozgalmaival összehasonlítani – jóval szerényebb
mozgalom ez azoknál, kevesebb megváltói aspirációval; talán még nem is
mozgalom, csak divat. És mégis…
A romantikusok az egzaltációt
hívták segítségül, az avantgárd művészei a képzelettel végzett kísérletezés
által vették fel a harcot a civilizáció démona ellen, a freudisták exorcizálták
a tudatot, a kontesztátorok szétszaggatták szüleik fehérneműit, a feministák
melltartót égettek, a punkok eltörölték a jövőt, a New Age hívei az üvegházhatás
mérséklődését és a jó szándékot igyekeztek kimeditálni a lelkekből. A technó
hitvallói pedig a transz általi megtisztulásra fogadnak. Ezt a transzot
úgy igyekeznek elérni, hogy megváltoztatják a világot elárasztó technika
legújabb vívmányainak, a lézernek, komputereknek, bio- és nanotechnológiának
a felhasználási módját. A technodiszkotékákban a száz-kétszáz bpm-es tempóban
(a technomű egyik legfontosabb paramétere a „percenkénti leütések” – az
angol: beats per minute = bpm – kötelező száma) vibráló tömegben ott nyüzsögnek
mind a fentebb említett irányzatok specialistái, a transzban összekötve
a dilettánsokkal, kiberpunkokkal, különcökkel és novíciusokkal. A technó
mindenkinek ugyanarról szól: Nem gondolkodni! Jól érezni magunkat együtt!
Létrehozni magunk számára egy virtuális ficakot és platonikusan élvezkedni!
Amiről szó van: gyors és hatékony, ideológiai gesztusokat nem igénylő lerázása
a túlnyomásnak és az információs túlterheltség okozta stressznek. Sok más
egyéb mellett, amiről itt most inkább nem ejtünk szót.
De álljunk csak meg egy
kicsit, és térjünk vissza a részletekhez!
Az analóg imádata és a digitális
elutasítása
Mi van még a sequenceren
és a sampleren kívül? Dobgép és szintetizátor. Különösen az előbbi, ugyanis
– ahogy már említettük – a technó alapja a ritmus. Mivel pedig, amint megtanul
valaki ütősökön játszani, rögtön megnyilvánul hajlama a variációra, célszerűbb
a dobost lecserélni egy programozható automatára. Ilyenfajta automaták
ezerszámra akadnak, de a technozenészek csak néhány típushoz nyúlnak (pl.
a Roland TR 808-as és 909-es). A választék nem túl nagy, mert ennek a néhány
tízezer elektromos hangszeren játszó zenész által megtalált mély és karakterisztikus
hangzásnak a reprodukálása nagyon nehéz feladat elé állítja a zenei berendezések
egyre újabb generációinak gyártóit. Akár a biológiai evolúció esetében,
a természetnek időbe és sok-sok próbálkozásába telik, hogy létrehozza az
élőlényeknek azt az értelmes faját, amely aztán kitart évezredekig. A technóban
használatos ütőhangszerek különleges hangzása pedig az afrikai ütősökhöz
való hasonlatosságuknak köszönhető. A legfontosabb a dobverő lüktetése
(bass drum), lehetőleg olyan tempóban, hogy annyira felgyorsítsa a szívverést,
amennyire az az epileptikus és transzállapotban szokott lenni. Hasonló
a helyzet a szintetizátorokkal is, mint a dobgépekkel. Roland TB 303-as,
MC 202-es, és SH 101-es, a Moog, az Oberheim és a Korg cég monofon modulátorai,
mindenféle fura zajgenerátor, lehetőleg ezüst vagy arany színben. Tulajdonképpen
csak ezek a gépek játszanak szerepet. Ezek a modellek nem térnek el egymástól
különösebben sem áruk, sem programozási lehetőségeik tekintetében, kizárólag
csak hangzásukban. Ugyanúgy, ahogy a régi zene előadóinak körében többre
tartanak egy tizennyolcadik századi lantot, mint egy új hangszert maximálisan
felsrófolt paraméterekkel, a technozenészek körében is egyre magasabb áron
kelnek el a régi hangszerek! Azzal a különbséggel, hogy egy régi hangszer
ebben az esetben legfeljebb harminc évvel ezelőtti modell. Különösen kényesek
ezen a téren az acid technó nevű irányzat (lásd később) képviselői. Ezeknek
a zenészeknek kutatásaikban egészen az „arany ’60-as évekig” kellett visszanyúlniuk,
hogy megtalálják a nekik megfelelő, új „hangzássavanyítót”.
A technozenészek körében
az új technológiának csak akkor van esélye az elfogadtatásra, ha az a régi
lehetőségeit fejleszti tovább, nem csorbítva annak sajátos erényeit. A
távolságtartás az újdonságokkal szemben nemcsak a „régi hangszerek” iránti
előszeretetben nyilvánul meg, hanem legalább annyira a kompaktlemeztől
való idegenkedésben is. A számítógépes hangrögzítést és -átalakítást szükséges
rosszként kezelik, és olyankor használják, amikor a régi technika nem megbízható
– például a hang samplerrel való megmunkálásában (a zenészeknek ma már
CD-n kiadott hatalmas „samplingikon”-kollekciók állnak rendelkezésükre,
melyek a számítógépes formatervezők által használt, előrajzolt, grafikai
mintakészletekre emlékeztetnek), vagy a felvételek kereskedelmi terjesztésében.
A műértő technozenei gyűjtemények
többnyire azonban analóg rendszerű felvételekből állnak. A stúdióban, a
diszkókban, a koncerteken a DJ-k legszívesebben vinillemezekkel dolgoznak.
Ez a furcsa konzervativizmus onnan ered, hogy az analóg hangrögzítés –
ami szó szerint analóg formája a hangok leképezésének – sokkal tökéletesebb,
mint a számítógépes-digitális hangrögzítés. A hang digitalizációja „megnyirbálja”
például az ún. harmonikus tónusokat és a szintúgy a technozenében lényeges,
a már nem hallható infrahangokhoz közeli (de tudat alatt érzékelhető),
nagyon alacsony frekvenciájú hangok tartományát. A technozenében, melynek
alapja a cizellált hangzás, ilyenfajta rezignáció elfogadhatatlan. Az Iridial
Disc (egy ismert technozenei lemezkiadó) által elterjesztett népszerű szlogen:
Analog adored, digital deplored, vagy az egyik jelentős londoni lemezkiadó
neve: Save The Vinyl! (Óvd a vinilt!) a technostílus nonkonformizmusáról
árulkodik.
Ecstasytabletta és energiaital
A technó körén kívül állók
számára ez a fajta muzsika tompa, mechanikus, lélektelen dübörgés. Hogy
lehet ezt hallgatni? – ez a kérdés hangzik el leggyakrabban a rock and
roll szakértőinek szájából, akik mintegy véletlenül, de mindig tömegesen
ténferegnek a technopartikon, és unott pofával szürcsölik sörüket a bárpultnál.
Nemrégen még az ő bulijaik vonzották a legtöbb fiatal lányt, és a fintorgó
másodrendűek szerepét azok a még elmaradottabb rock and roll-hívők játszották,
akik az AC/DC-t és a The Cultot részesítették előnyben a Primusszal és
a Body Counttal szemben. Az áthangolódás a kemény rock and rollról a technó
befogadására sokkalta nagyobb önmegtagadást igényel, mint az átállás a
Guns ’n Rosesról a Rage Against the Machine zenéjére. Ez az előbbi váltás
ugyanis együtt jár a narkotikum megváltoztatásának szükségével.
Rock’n roll is an alcohol
– állítják a hard core technorajongók. Persze van ebben jó adag túlzás,
hiszen a rock and roll ugyanúgy marihuána is, meg amfetamin, heroin, kokain,
crack, barbiturát, pszilocibák és LSD. De az is igaz, hogy „néhány söröcske”
mindig hozzájárul a rock and roll tudatállapot megalapozásához.
A technokultúrában az alkohol
egyáltalán nem játszik szerepet. Se sör, se bor, se vodka, se konyak, se
pezsgő. (Na, talán egy sör egyszer egy héten, hogy ne keveredjünk az ortodoxia
gyanújába.) Az alkohol azonban általában véve nem elfogadott: elnehezít,
leveri az embert a lábáról, felkelti az agressziót, lelohasztja az erekciót,
tompítja az érzékenységet, a „kemény férfi” szexista modelljét teremti
meg. A technokultúra pedig az emberek közötti szimpátiára, szexuális harmóniára,
a nemek egyenjogúsítására, az egészségre – bizonyos józan keretek között
– és a valóságra való lehető legteljesebb szellemi nyitottságra épít.
A technóval kapcsolatban
eléggé általánosan elterjedt vélekedéssel ellentétben, hívei nem kóstolnak
bele a stimuláns szerekbe – a kokainba és amfetaminba, vagy bármi más pszichotrópba,
amelyek metabolikus függőséget okoznak, vagy túladagolásuk halálos lehet.
Hozzáállásuk: why not – ám dekadencia nélkül és nem mindenáron.
Ami összeköti a két kultúrkört,
a rock and rollt és a technoidot: a pszichedélikus szerek elég elterjedt
használata, különösen a könnyű drognak számító marihuánáé és hasisé. A
„technokraták”, nem úgy, mint a rock and rollért rajongó fiatalság, bizonyos
distanciával kezelik az erős pszichedélikus szereket, hiszen tudatában
vannak azok káros hatásaival. Tagadhatatlan, hogy a technománok többségének
számláját LSD-vel, illetve gombával, vagyis meszkalinnal tett utazások
terhelik, az általános preferencia azonban inkább a rafináltabb működésű
drogok felé tolódik, melyeknek az ára is magasabb. Első számú szerré e
körökben a már említett ecstasytabletta vált, mely többféle megjelenési
formában és kémiai összetételben hozzáférhető minden magára valamit is
adó technoklub foyerjában.
Már a nyolcvanas évek végén
kezdte kiszorítani az alkoholt a technoklubokból az energy drink nevezetű
folyadék. Ezek a teljes mértékben legális, dobozos vagy palackozott tápláló
és serkentő italok minimális káros mellékhatással rendelkeznek, mégis hiába
keresnénk őket a természetes táplálkozási szaküzletekben. A legnépszerűbb
márkák ezek közül – a Pudray’s, a Red Bull, a Paradise, a Flying Horse
vagy a német XTC – mostanában már kaphatók (ha nem is túl nagy választékban)
a legtöbb nyugati élelmiszerüzletben, valamivel nagyobb választékban az
underground lemezboltokban, leginkább pedig a technozenét szolgáltató klubokban.
Az energiaitalok laboratóriumokban ásványi sókból, vitaminokból, mészből,
taurinból (nem fehérjeépítő aminosav), tonizáló anyagokból összeállított,
rafinált keverékek, melyeknek furcsa, csípős ízük van, ami a régi jó népi
lengyelországbeli narancsleveket idézi az ember emlékezetébe. Az „energy
drink business” Nyugaton egy egyre gyorsabban fejlődő iparág, a gyártó
cégek pedig igen gyakran szponzorálják az egyre nagyobb technorendezvényeket.
Ezeknek az italoknak az alapja nem az eddig említett anyagok valamelyike,
hanem egy Dél-Amerika trópusi erdőiben vadon növő lián, a guarana növény
(Paullinia Cupana) magvaiból készült kivonat, amelyet egy ideje ültetvényeken
is termesztenek, főleg Brazíliában és Venezuelában.
E növénynek az emberi szemgolyóhoz
megtévesztésig hasonlító fekete-fehér magvaiból készült kivonata emberemlékezet
óta általánosan elterjedt az Amazóniában és környékén élő indián törzsek
tradíciójában mint energetizáló szer és afrodiziákum. A guarana magvai
titokzatos, a tudomány által eddig nem vizsgált éterolajat tartalmaznak,
vagyis nagyon nagy mennyiségben (4–5%) guaranin-alkaloidokat, melyek a
koffeinok csoportjához tartoznak, de szemben a kávémagvakból kinyert koffeinnel
(0,3–2,5%), ezek nem hatnak izgatólag a gyomorra. A guarana az utóbbi évek
világsikere nyomán sokféle alakban megjelent a piacon, tabletták, szirupok,
magőrlemények, csokoládé és joghurtok adalékaként. Az egyik legnépszerűbb
energiaitalt úgy is hívják, hogy Guarana, de bármelyik italból igyék is
az ember a fent említettek közül, néhány csésze erős kávé hatásához hasonló
feldobottságot fog érezni – a kávé palpitációs mellékhatásai nélkül. Vannak,
akik azt állítják, hogy az energiaital nagyobb mennyiségben fogyasztva
lassanként az amfetaminnal, sőt a kokainnal határos magasságokba emeli
őket, de ezeket az újfajta „szeszes italokat” kedvelőik többnyire határozottan
a „soft” kategóriába sorolják. Mindamellett az energiaitalokat nehéz volna
úgy meghatározni, mint a Coca-Cola egy megújult változatát – az ár, amit
ezért az élvezetért fizetni kell, kétségkívül jóval magasabb, ahogy esetleges
befolyása is erősebb a tudati működésekre. Nem ajánlott csak úgy éhgyomorra
bedobni egy energiaitalt – és ami a legfontosabb, nem illik alkohollal
keverni. A gyakorlatban egyébként ritkaságszámba mennek az ilyen jellegű
keverékek, az energiaital-ivók többsége úgy vélekedik ugyanis, hogy a Red
Bull után az alkohol nemcsak hogy nem esik jól, de elszabadítja a kellemetlen
„fent-lent” típusú szenzációkat is.
A narkotikum fajtája sok
mindent elárul arról, ahogyan a technozenéhez közelítenek ezekben a körökben.
Az ecstasy, összekötve az energiaitalokkal, szokatlan mértékben megnöveli
a hallott ritmus vagy hangzás tagoltságát. Az ecstasyt fogyasztó ember
elképesztően fogékony a hang anyagi tulajdonságaira: telítettségére, súlyára,
mélységére és faktúrájára, egyszóval a hang minőségére. Ezek az emberek
többsége számára normális lelkiállapotban homályos kategóriák, vagy éppenséggel
nem jelentenek semmit. A technoheadek számára kevésbé fontos a melódia
lineáris kifejlése, vagyis a harmónia: egy bonyolult futam, vagy néhány
szubtilis akkord ízlelgetése nagymértékben az intellektuális analízisre
és a mű folyamának emlékezetére apellál. A technó ezzel szemben a befogadás
„itt és most”-jára épít, a zene „belsejében való létre”, nem pedig arra,
hogy meghallgassuk és „elgondolkodjunk” rajta.
Hasonló, pszichedélikus
elven működik a ritmus a technóban – az idegrendszer dinamikus komponenseként
funkcionál, és csak másodsorban mint a zenemű „csomagolása” (ahogy az a
jungle-stílusban jut szerephez – lásd később). A ritmusszekció szerepe
a technozenében valamelyest a reggae-zenére emlékeztet. A különbség elsősorban
az, hogy ez utóbbi esetében a lüktetés inkább vegetatív jellegű, egyfajta
„szívmasszázs”, mely visszaállítja a természetes szívverést, a technoritmus
viszont stimuláló ritmus (az itt később tárgyalandó ambient stílus kivételével),
mely az emberi szervezetet felfokozott működésre készteti, és a stressztartalékok
aktív kisüléséhez vezet.
A technozene főbb áramlatai
A technozenén belül mára
több tucat műfajt különböztetünk meg, azokon belül pedig alfajokat, melyek
befolyással vannak egymásra, inspirálják egymást, összefüggéseik bonyolult
hálózatot alkotnak. E szöveg kedvéért megkíséreljük e háló összekuszált
szálait négy gombolyagra föltekerni, tudatában annak, hogy eljárásunk kicsit
olyan, mint láncfűrésszel tortát szeletelni. Az első gombolyag: a táncos-popos
house-irányzat és környéke; a második: a csípős, füstös, savas hard core
és hard trance; a harmadik: az intellektuális undergroundos-ethnós ambient;
a negyedik: a breakbeattől a jungle-ig, vagyis a technó legfeketébb válfaja.
House
Annak ellenére, hogy a technozene
bölcsőjének Detroit számít, az első stílus, mely ezen belül világszerte
visszhangot keltett (még 1987-ben), a chicagói house volt. Ebből a tulajdonképpeni
„iskolából”, vagy még inkább irányzatból nőtt ki Nagy-Britanniában a korábban
említett rave parties-acid house jelenség. A house portájáról származik
az első nagy technosláger is, a Pump up the volume a Maars nevű együttestől.
A house – a mára leginkább elüzletiesedett technoirányzat – névjegye körülbelül
ennyit mond: ha már nem lehet a kiürített közhasználatú objektumokban rave-elni,
akkor otthon vagy a magánklubokban kell csinálni. (House-nak hívják a legnépszerűbb
chicagói technoklubot.) Sőt ugyanabban a házban – egy olcsó kis stúdióban
– zenét is csinálhat az ember saját szórakoztatására. Derrick May szerepét
a chicagói technós körökben Terry Todd, a fekete bőrű DJ és producer töltötte
be, aki a maga korszakalkotó mixeit Chicagón kívül, a New York-i Long Island
zenei stúdióinak egyikében készítette el.
A house az egyik legkönnyedebb
táncos technostílusnak számít (a művek közepes tempójúak – 120–130 bpm),
mely némely előadó esetében közel áll a hip-hophoz, vagy napjaink diszkózenéjének
az angolszászok által dance-floornak nevezett irányához. Mondanivalójukban
a house-művek inkább szexuális töltetűek, mintsem transzosak – az első
zenei szintre legtöbbször benyomul a túlerotizált vokális sample-ben testet
öltő csábító női alak, suttogások, sóhajok és nyögések formájában (igen
gyakran származnak ezek a fragmentumok a ’70-es, ’80-as évek popzenei slágereiből).
A szöveg általában csak néhány lakonikus varázsmondatra szorítkozik, ilyenekre,
mint: que divina, vagy don’t give up the fight, melyek elsősorban a tudatalattit
veszik célba, és fogva is tartják a mű időtartama alatt. A kölcsönzésnek
ebben a „minimalista” módozatában is a technokultúrának a rock and roll
dalok bőbeszédűségéhez való tipikusan ironikus viszonya tükröződik. Gyakori
háttérmotívum a funkys wah-wah gitárszólam (ez az elkoptatott effekt, mely
Hendrix révén vált népszerűvé), emellett megjelennek a samplerhangok, a
scratchelés, és határozott, de nem túl agresszív ritmusok a Roland cég
TR 909-es és TR 808-as dobgépeiből.
A house-zenének is van néhány
válfaja: a ma már inkább a pszichedélikus történelemhez tartozó acid house
erősen kiemeli a hangszerszólamok kígyóvonalait, vidám vokáljaival és soul
& western stílusú „pianóival” a happy house, a dobgépek nyújtotta lehetőségeket
valamivel jobban kiaknázó és samplingelt ritmusokat is felhasználó breakbeat,
vagy a legrafináltabb, meglepetésekkel és váratlan zenei képzettársításokkal
teli progressive stílus, amely főleg az Államok nyugati partjának underground
zenészei körében népszerű. A house végletekig leegyszerűsített, amerikai
változata, melyet garage-nak hívnak, olyan kész, egymáshoz a megtévesztésig
hasonló ritmikai és hangzásbeli alapokat hoz létre, melyekre a DJ-nek kell
élőben rákevernie a valódi zenei tartalmat. A house kialakította a maga
törzsi-folklór változatát is – a tribal stílus a világ legkülönbözőbb régióinak
népzenéiből emel be vokális és instrumentális samplingeket (leginkább azonban
az afrikai és arab népzenéből, és ha lehet ilyet mondani, annak is udvari-szalon
változatából).
Acid trance és hard core
tekkkkkkno
Ahogy az egész technokultúra
pszichedélikus hátteréhez sem férhet a leghalványabb kétség, úgy e zene
különböző alműfajainak értékelésekor is számolnunk kell valami olyasmivel,
mint a „savassági együttható”. Ha ez magasabb az átlagosnál, akkor a meghatározandó
előadó zenei stílusának nevéhez hozzájárul az acid előtag. Ennek megfelelően
vannak acid trance, acid jungle, acid tribal vagy acid house felvételek
is, melyek a maguk idején az Államokból importálva savas kigőzölgésű mocsárrá
változtatták a brit rave-vidékeket.
Roppant egyszerű az az elv,
amely alapján egy technofelvételt többé vagy kevésbé savasnak minősítünk.
Gyakorlatilag minden egyetlen hangszer – a szintetizátor – felhasználásának
mértékétől függ. Itt mindenekelőtt a Roland TB 303-as modelljéről van szó
– egy ugyanolyan kultikus hangszerről a technokultúrában, mint a Hammond-orgonák
a hippikorszak amerikai rockzenéjében. A háromszázhármas hangja a finoman
fodrozódó vízben tükröződő napfényre emlékeztet – nagyon telt, mindamellett
nem túl konkrét, opálos, szüntelenül vibráló. Tehát szálldos magában, mintha
csak egy egyszerű kis dallamocska volna a szintetizátoron; az edzett, pszichedélikusan
vájt fülekben viszont azon nyomban tekergőzni kezd, csúszni, mászni mindenfelé,
mint az áldozatát körülfonó piton.
Miután elsimult a brit acid
house-hullám, 1992 táján a savas hangzás beleolvadt a kontinentális technóba,
különösen pedig annak két jellegzetesen teuton áramlatába: a hard core-ba
(kemény mag) és a trance-ba. Az előbbi a két említett stílus közül elsősorban
Németországban és Hollandiában örvend nagy népszerűségnek, és egyáltalán
semmi köze sincs ahhoz a hasonló elnevezésű posztpunk zenei irányzathoz,
amely olyan együtteseken keresztül hívta fel az ifjúságot a kapitalizmus
elleni harcra, mint a Dead Kennedy’s, a DRI, a GBH, vagy az Adrenalin MOD.
A hard core a technozenében körülbelül ugyanazt jelenti, mint a pornográfiában
– a forma kiélezését a végletekig. Az olyan hard core technoegyüttesek
zenészei, mint az Ilsa Gold, a BiochipC, a Speed Freak, a Chosen Few vagy
a Tellurian, nem rejtegetnek semmi különösebb etikai üzenetet a zenéjükben.
A hard core-vinilek és CD-k temetői-sátánista borítói nem hordoznak semmiféle
ideológiai tartalmat, ezek kizárólag a zenéjük sokkoló voltára vonatkozó
tréfás allúziók. Hogy elejét vegyék tevékenységük „emberellenes” minősítésének,
a hard core-technósok demonstratíve hangsúlyozzák kötődésüket a pozitív
gondolkodáshoz, mely az egész technokultúrára jellemző; az egyetlen destruktív
elem a lemezeiken az olykor bélyegző formájában megjelenő jelszó: United
gabbers against Nazism. A technó – mint a fajok, nemek és kultúrák egyenjogúsítását
propagáló kultúra – Adolf Hitler párthíveit nem invitálja meg a táncparkettre.
A hard core technó (különösen
pedig a gabber vagy gabba elnevezésű, leginkább felpörgetett változata)
dörgedelmes keveréket képez minden addigi gyorsasági rekordot megdöntő,
őrült tempójával (nemritkán eléri a 200 fölötti dobbanást percenként),
a hangzás faktúrájának (egyenletesen szédítő tempóban lüktető) sűrű, telt
voltával és vágtázó, sűrűn összehurkolt vokális sample-jeivel: morajlás,
jódlizás, szurkolók ordibálása a focimeccsen, Forma–1-es motorok bőgése,
trombiták, kürtök és fúziós gitárok hangja. Nyugodtan megkockáztathatjuk
a kijelentést, hogy a nyugati ifjúsági zene sohasem ért el olyan sokkoló
intenzitást, mint a hard core technóban. Azoknak, akiket felkészületlenül
érnek ilyenfajta felvételek, leggyakrabban kellemetlenül felszökik a vérnyomásuk,
és kénytelenek futólépésben elhagyni félbemaradt technobeavatásuk színhelyét.
A hard core DJ-k többsége
a maga tevékenysége fölötti metaforikus patronátusnak tekinti a brit posztindusztriális
formáció, a GTO tevékenységét (készítettek felvételeket Greater Than One,
Tricky Disco, Julie & John, Salami Brothers, techno Head, Church of
Ecstasy néven is). Ugyanebből a forrásból eredeztetik magukat a másik,
Németországban dívó acides irányzat, az ún. trance vagy hard trance zenészei
is. Ez az irányzat valamivel lassabb tempójában, a hallgatóság valamivel
magasabb átlagéletkorában, és mindenekelőtt számaik feszítettségének növekvő
strukturáltságában különbözik a hard core-tól. Először megjelenik az atmoszferikus
felvezetés (esetleg puszta dobgép), amelyhez fokozatosan csatlakozik a
többi hangszer, egyre nagyobb örvényt kavarnak, amely végül magával ragadja
a legmesszebb táncolókat is, messzire, néha egészen a plafonig. A trance-DJ-k
a zörejek keverésének kifinomult művészetében nagymértékben számolnak az
olyan paraméterekkel, mint a pulzus, az agyhullámok és a légzéskontroll.
Akiket ez a történet érdekel, körül kell nézniük kedvenc lemezboltjukban
az olyan kiadók által jegyzett felvételek után, mint a Hard House, a Superstitions,
a Nova Mute, az Eye Q vagy a Fire.
És még valami: ha valaki
megkérdezné, mit akar jelenteni a technó szónak olykor felbukkanó, furcsa
„tekkno” átírása (olykor még több k-val), azt lehetne válaszolni, hogy
minden valószínűség szerint a Japánból származó szupercsípős acidos technóról
van szó. Amikor az MC bejelenti a buli elején: ma a kozmoszba repülünk
220 bpm sebességgel! – legyetek nyugodtak, mert nemsokára több mint két
„k”-val fog rázkódni a testetek a hard core-ra!
Ambient
A technónak ez az irányzata
bizonyos mértékig ellensúlya a többinek (az angol ambient – környező, körülvevő).
Az ambient stílus ötletadójának Brian Enót tekintik, ő egyike azoknak,
akik a legnagyobb befolyással voltak az elmúlt húsz év zenéjére. Általános
felfogás szerint ő a modern elektronikus zene meglapítója. Közreműködése
a különböző zenei vállalkozásokban (lemezfelvételei a Roxy Musickal, John
Cale-lel, Nicóval, David Byrne-nel, Kevin Ayersszel, Robert Fripp-pel és
másokkal) nagy hatású gondolatokhoz vezették el Enót a komponálás területén.
Az általa megálmodott Zene liftre vagy a Zene légikikötők számára olyan
finom zörejstruktúrájú kísérletek, melyek azt tekintik feladatuknak, hogy
pozitívan befolyásolják az emberek hangulatát, és felébresszék saját belső
pszichoterápiás mechanizmusaikat úgy, hogy mindeközben ne vonják el a figyelmüket,
és ne avatkozzanak bele a zenei műélvezetbe. Ezek a struktúrák, hogy teljesíthessék
feladatukat, bizonyos mértékig álcázva kell legyenek, vagyis el kell fedni
az embert körülvevő zajokkal, például amikor egy napsütötte, nyári délutánon
sétál a nyüzsgő körúton. Innen nézve azt is gondolhatjuk, hogy az ambientzene
az ember hangzó környezetének barátságos manipulációja.
Ha már a „természettől való
kölcsönzés” szabadságáról van szó, az ambient stílus képviselői elsősorban
az industrial körébe tartozó zenészek (Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle,
SPK, Soviet France, vagy a Residents) tapasztalatait hasznosítják. Az industrialistáktól
– akik a „természet visszhangjait” rafinált kínzóeszközökként kezelik –
eltérően az ambientzenészek igyekeznek kevésbé apodiktikusan eljárni és
ezeket a hangokat semleges, nyugtató konszonánsok közé ágyazni. Jó pár
ambient-DJ fellázadna annak sugalmazása ellen, hogy zenéjük az emberi élet
kellemesebbé tételét szolgálja. Sok „nyugis” felvétel mögött rejlik ugyanis
a hanganyag igencsak álnok manipulációja, mely a hallgatóság tudatalattijának
kinyitását célozza, hogy aztán egy időre a démonok és angyalok lakta vidékekre
száműzze.
Az egység a sokszínűségben
– holizmus ? la ambient – nem hasonlít a humanista szólamokkal és zenei
tartalommal túlterhelt Music of New Age márkanévvel ellátott mixekre. Az
emberi környezet zenével való benépesítésének ambientes válfaja inkább
a klasszikus „minimalizált utalás” elvén alapul. Ezt a területet már a
’60-as években kimerítően feltárták a minimalzenével kísérletező avantgárd
művészek (Steve Reich, LaMonte Young, Philip Glass, Arvo Part), akik úgy
tartották, hogy a valóság érverése csak a kifejezés legkisebb eszközeinek
segítségével ragadható meg. A minimalistákhoz folyamodik Eno zenéjének
legtöbb mai folytatója – a brit The Orb együttes például Steve Reich Electric
Counterpoint című lemezének samplinges felhasználására vállalkozott. Szívesen
nyúlnak az ambientesek ethno- és folkzenei samplingekhez is (az ún. ethnoirányzat),
de ebben válogatósabbak és sokoldalúbbak is, mint a tribal house-t játszó
DJ-k. Éppen a The Orb és a korábban említett, már nem létező skót KLF a
legismertebb ambient formációk, és a ’90-es évek elején (otthoni körülmények
között) felvett Adventures beyond the Ultraworld (The Orb), illetve Chill
out vagy Space (KLF) című lemezeiket tartják számon az új műfaj első teljesítményeiként.
Talán furcsának tűnhet ebben a szituációban, hogy a nevét Woody Allen filmjéből
merítő The Orb elutasítja, hogy az ambienthez sorolják, jobban kedveli
a szerényebb és kevésbé konkrét „pszichedélikus zene” kategóriát. Nagy
valószínűséggel ez abból fakad, hogy az ambient mára határozottan alternatív-underground
jelleget nyert, és nagyon sok zenész vallja magát pszichedélikus ihletettségűnek
ebből a körből. A Space Time Continuum nevű együttes például közösen készített
lemezt az „új pszichedélikus guruval”, Terence McKennával, a DMT elnevezésű
pszichotróp megtisztító hatását fölvető amerikai pszichoterapeutával. Az
ambient olyan csillagainak lemezeit, mint a Voices of Kwan, a Psychick
Warriors of Gaia, a System 7, az Eat Static vagy Mixmaster Morris, könnyebb
megszerezni a nagy metropoliszok squatter- (házfoglalók lakta) negyedeiben,
mint az elegáns lemezboltokban a legújabb Vangelis- és Andreas Vollenweider-produkciók
között.
Általában a The Orb vezetőinek
egyikét, Alex Pattersont tartják ma az úgynevezett „chill out room”-ok
(lehűlésre, lelassulásra szolgáló termek) hagyománya megteremtőjének –
ezeket a kis szalonokat ambientzenével azért vezették be a technoklubok,
hogy legyen egy hely, ahol a táncolók lábukat pihentethetik és beszélgethetnek,
háttérben például az óceán morajával és a párzó bálnák énekével (az ambientzenét
az óceán teremtette – állítja Kim Cascone, a San Franciscó-i Silent Records
nevű ambientkiadó vezetője).
Breakbeat és jungle
A technokultúrának viszonylag
újabb, dinamikus irányzata a nagy-britanniai klubokat meghódító jungle,
amely fellélegzést jelent mindazok számára, akiket korábban távol tartott
ettől a zenétől az egyhangú 4/4-es ritmus, a kiemelt – egyesek számára
fárasztó, másoknak transzos – lábdobbal (dup-dup-dup-dup és így tovább).
A jungle (melyet egyebek mellett a Suburban Base, a Moving Shadow és a
Knite Force kiadók támogatnak) a trance-es technó (150–160 bpm-es tempóval),
a raggamuffin stílus (techno-reggae) és az elektronikus hip-hop rap között
elhelyezkedő hibrid stílus. A brit jungle többet merít a reggae-s klímából,
míg amerikai változata inkább a rapre támaszkodik.
A jungle a ritmusok breakbeates
programozási technikájára épít. Természetesen itt nem a jazzes, szinkópált
ritmusokra kell gondolnunk, nem is invencióval teli, élő ütősökre, hanem
a „fekete Afrika” természetes ritmusaitól inspirált, bizonyos szekvenciákban
ismétlődő (kvázitermészetes vagy hipertermészetes) bonyolult samplingmotívumokra,
melyek a hallgatóságnál enyhe szédülést váltanak ki. A breakbeat kezdeményezői
nagy-britanniai experimentális technozenekarok voltak: a Shut Up and Dance,
a „korai” Prodigy, az Altern 8, az SL2, a Rebel MC vagy a Meat Beat Manifesto.
A jungle-zene az Államokba is eljutott már, ott azonban több köze van a
fekete raphez, mint a reggae-hez. A jungle maxi single-ök leggyakrabban
vinillemezeken jelennek meg, olykor erősen korlátozott példányszámban.
A jungle-zene lényegét a
következőképpen lehetne meghatározni: néhány intenzív (150–160 bpm) forró,
ritmikus téma vagy váltja egymást, vagy szinkronban van egymásra véve,
fölülről lefedve egy reggae-s vagy „fekás” „booyaka-booyaka” típusú sample-lel,
alulról pedig megtámogatva egy nagyon mély „infrahangos” basszussal. Ebben
a jungle vagy a tipikus „táncos-mulatós” reggae-stílusú basszusalapot használja,
vagy a bass-drive elnevezésű effektet, amely mint egy ebéd utáni szunyókálást
követő nyújtózkodás: fel-le úsztatja a hangokat. A jungle-nak ezek a mély
tónusai igen gyakran csak a megfelelő „anyag” segítségével hallhatóak,
a nem megfelelővel csak érezni lehet őket. Komoly kockázattal jár azonban
a jungle jellegű vinillemezek másolása gyengébb minőségű berendezéseken,
mivel az alacsony frekvenciájú hangok tönkretehetik a hangfalakat – némelyik,
ezt a fajta zenét előnyben részesítő kiadó el is helyez egy figyelmeztetést
a lemezein, hogy nem vállalnak felelősséget a zenei apparátusban ilyen
módon keletkezett károkért (ez a téma megjelenik a jungle-zenei összeállítások
címében is, pl. Break the Speaker Mix).
Különösnek tűnhet, de a
jungle népszerűsége meglehetősen elutasító, olykor akár hisztérikus reakciókat
váltott ki a technóval kapcsolatban álló klubok világában. Jellegzetes
az a megnyilvánulás, amelyet az egyik krakkói diszkóban lehetett hallani
a jungle premierjén. Azt kérték, hogy kapcsolják ki ezt a skizofrén zenét,
mert ilyen széttördelt ritmusra egyáltalán nem lehet táncolni. Azoknak,
akik meggyőződtek róla, hogy a technozene már nem fenyegethet semmi betegesebb
és mániákusabb dologgal, mint a jungle, e kör legújabb német irányzatát,
az ún. break core-t ajánlhatjuk, amely a villámgyors, 180/perces hard core
tempót kapcsolja össze a jungle kitekert ritmusaival és egy csomó, a popkultúra
zenéjéből származó citátummal; stílusában olyan ez, mint Madonna és Vanilla
Ice keresztezve a gargarizálás visszhangjával.
Lóky Tamás
fordítása
Jegyzetek
* Megjelent Techno – Kultura
przyszłości címen lengyelül 1995-ben (Brulion, 27: 99–127).
1 Szintetizátoros, illetve
számítógépes zeneszerzői technika, melynek lényege a különböző hangszerek
és hangfajták szólamaiból vett rövid „minták” (samples) egymással párhuzamos
végtelenített lejátszása, ami többszólamú repetitív zenét eredményez. (A
szerk.)
vissza
|