A gondolatok terjedési
mechanizmusai:
mémek vagy fertőzések
Pléh Csaba
„Illúziónak vagyunk áldozatai,
s ez elhiteti velünk, hogy mi magunk teremtettük azt, ami kívülről nyűgözi
le akaratunkat”
(Durkheim: 1917: 13).
A kognitív tudomány három
programja
A mai megismeréskutatás irányzatait
tekinthetjük úgy is, mint a reprezentációk különböző szemléletű értelmezését.
Ebből a szempontból mintegy rendet is teremthetünk mind a megismeréskutatás
irányzatai, mind lehetséges ágazatai között. Egy lehetséges sémát mutat
ehhez a következő oldalon látható ábra.
A belső felfogások a reprezentációk
közötti viszonyokat vizsgálják. Valójában ide tartozik a hagyományos diszciplínák
közül a logika, de ide sorolható a gondolkodás belső viszonyaival foglalkozó
kísérleti pszichológia is. A mai filozofikus kognitív felfogások közül
pedig természetesen ezt a szemléletet fejezi ki Jerry Fodor (1975, 1990,
1996) Gondolat Nyelve koncepciója. E felfogás szerint a gondolkodás szerveződését
az elme szintaktikai elmélete biztosítja. Az emberi gondolkodás közös nyelvezetét
az elmében keletkező leírások adnák. A reprezentációk közti belső viszonyok,
a szintaktikai szerveződés (pl. az implikációs viszonyok megléte) teszik
az emberi elmét emberivé. Ezen a belső megközelítésen belül persze vannak,
akik egy tiszta logikai hozzáállást vesznek fel, s vannak, akik egy tiszta
lélektanit. Mindkettő megengedi azonban – s ez ma sokaknál előfordul –,
hogy maga a belső vertikális szerveződés biológiai értelmezést kapjon.
Ehhez illeszkedik a külső
sáv, az externális szemantika, melynek mozgatója az a meggyőződés, hogy
a szimbólumfeldolgozó rendszerként felfogott emberi elme „lehorgonyzódik”
a külvilágban. Vannak, akik szerint ez a kapcsolódás elkerülhetetlen: az
elme szintaxisa nemcsak kiegészítésként jár együtt egy szemantikával. Ahogy
Steven Crane (1990) érvel, valójában a gondolkodás szintaxisának feltevése
maga is egy szemantikai gondolaton alapul, nevezetesen a gondolatok komponenciális
felépítésén (összetett gondolataink egyszerűekből épülnek fel).
Van azonban egy harmadik
kérdés is a reprezentációk kapcsán, s dolgozatom ezzel foglalkozik. Az
ábrán ez úgy szerepel, mint külső horizontális felfogás. Alapkérdése az,
hogyan viszonyulnak az egyedi megismerő rendszerek (személyek) reprezentációi
mások reprezentációihoz. Az egyik kérdés szerkezeti: mennyire hasonlítanak
egymáshoz a gondolatok? A másik kérdés genetikus: hogyan jön létre a reprezentációs
rendszerek összehangolása? Egyszerű megoldás a biológiai univerzalizmus:
a strukturális hasonlóságot itt is a biológiai egyneműség magyarázná. A
szociális kognitív tudomány programja szerint viszont az a kulcskérdés,
miként hatnak egymásra a reprezentációs rendszerek. Természetesen ezzel
foglalkozik a klasszikus tanuláselmélet és a szociológia is. Dolgozatomban
azt szeretném megmutatni, hogy a „szociális kognitív tudomány” keretében
vannak olyan átfogó elméletek, amelyek új módon rendszerezik a klasszikus
„összehangolási” kérdést.
A reprezentációk a kognitív
tudományban
A megismeréstudomány, az
evolúciós szemlélet és a társadalomtudományi gondolkodásmódok közti kapcsolat
keresése elhelyezhető az európai gondolkodás történetének hagyományosabb
kérdései között is. Bizonyos értelemben úgy is felfogható ez a viszonykeresés,
mint konzervatív oldalról nézve annak a kérdése, hogy milyen mechanizmusok
biztosítják az összhangot az egyes gondolkodó rendszerek között? Maibb
módon fogalmazva: mi biztosítja az összhangot a reprezentációk között?
Másik oldalról, az innovációs oldalról fogalmazva ugyanez a kérdés úgy
jelenik meg, hogy az összhang közepette egyáltalán mi módon keletkeznek
új eszmék, s milyen mechanizmusok révén terjednek el, hogyan befolyásolja
ezt a terjedést a társas és a társadalmi struktúra. Az önelégült társadalomtudós
azt válaszolhatja ezekre a kérdésekre, hogy ezzel foglalkozik a klasszikus
társadalomtudomány. A hagyományos történeti nyelvészet például azzal, hogyan
terjednek el a nyelvek közti kölcsönhatás során bizonyos szerkezeti elvek,
vagy hogyan válnak népszerűvé új szavak. A szociológia egyik klasszikus
kérdése pedig, hogy hogyan szabályozzák új eszmék és gondolatok terjedését
a vonatkoztatási csoportok és a referenciaszemélyek. A szociálpszichológia
ellenben olyan mechanizmusokat tár fel, melyek rávilágítanak, hogyan befolyásolják
meglévő sémáink és sztereotípiáink a beérkező információ feldolgozását
(Hunyady 1996).
Mindez igaz és érvényes.
Van azonban mind az elméleti reflexiónak, mind az érintett mechanizmusoknak
egy átfogóbb szintje is. Felvethető a kérdés: milyen mechanizmusok teszik
egyáltalán lehetővé azt, hogy az embernél (mint társas szempontból különleges,
egyszerre versengésen alapuló hierarchiával és együttműködésen alapuló
mentális összhanggal jellemezhető fajnál) a reprezentációk összehangolódjanak?
Evolúciós értelemben tekinthetünk az emberre úgy, mint olyan fajra, melynek
a minket érdeklő szempontból három különlegessége van.
a) Reprezentációkat hordoz:
olyan intencionális rendszerek „gazdája”, amelyek a külvilágra vonatkoznak.
b) A reprezentációk társas
rendszerekhez, közlési rendszerekhez kapcsolódnak.
c) Társas intencionalitása
van: társairól is felteszi, hogy azok reprezentációkat hordoznak.
Az első mozzanatot régen
úgy emlegettük, hogy gondolkozik; a másodikat úgy, hogy nyelvben gondolkozik;
a harmadikat pedig, hogy társas lény. A mai kognitív szemlélet az emberi
mivolt keletkezésében kitüntetettnek tartja a közlési rendszerekhez kapcsolódó
reprezentációs mozzanatot (Donald 1991, 1993), illetve a társas intencionalitást
(Csányi 1999; Tomasello 1999), amely a mai gyermekeknél már kilenc hónapos
kor körül kibontakozik (Gergely, Nádasdy, Csibra és Bíró 1995), s talán
egy elsődlegesebb teleológiai gondolkodásból ered (Csibra és Gergely 1998;
Csibra, Gergely, Bíró, Koós és Brockbank 1999).
Az ember biológiai különlegessége
lenne a reprezentációalkotás képessége (Donald 1991, 1993) s az, hogy mindez
társas orientációval, ebben a társas értelemben véve jó pszichológussággal
társul (Humphrey 1976). A társas viselkedés főemlős jellegzetességeiről
Csányi (1999) adott újabban olyan jellemzést, amely a minket itt érdeklő
reprezentációs összhangot is kiemeli a ritualizáció fogalmának segítségével.
Michael Tomasello (1999),
Tomasello, Kruger és Ratner (1993) elméletileg is általánosította azt a
felfogást, amely szerint a biológiai feltételek nem következményei, hanem
előfeltételei a kultúrának. Tomasello az 1. táblázatnak megfelelően azt
emeli ki, hogy a főemlős lét egyszerűbb társas szerveződéseiből egy vezérelvnek
megfelelően lesz az embernél biológiai értelmű kulturális rendszer. Ez
a vezérelv azt mondja ki, hogy mindenütt nem csak a társas kölcsönhatás,
hanem a dennetti értelemben vett intencionális hozzáállás szociális felvétele
lesz jellemző (lásd Dennett 1998a, 1998b). Ennek megfelelően alakul át
a facilitáció tanítássá, a tekintetkövetés közös figyelemmé és így tovább.
Mindez megfelel a fent említett hármas meghatározottságnak: az ember olyan
szociálisan osztott tudással rendelkező reprezentációs lény, aki másoknál
is feltételezi ezeket az elveket.
A társadalmi koherencia,
mint a reprezentációk
összehangolásának kérdése
Három felfogás társadalmi
és egyéni reprezentációk viszonyáról
A „reprezentációk összehangolásának”
további elemzése szempontjából érdemes felelevenítenünk, hogyan is alakult
egyén és társadalom mentális értelmezése az újkori európai gondolkodásban,
mint azt a 2. táblázat mutatja, igen elnagyoltan. Cosmides és Tooby (1992),
valamint Pinker (1997, 1999) szintén ilyen elnagyolt képet használnak annak
alátámasztására, hogyan, milyen felfogásokra reagálva bontakozott ki a
mai evolúciós társadalomfelfogás.
A táblázat első sora az
európai újkori filozófia oly sokat ostorozott individualizmusát foglalja
össze. Mint sokan – a magyar irodalomban például Altrichter Ferenc (1993)
és Kelemen János (1977) – rámutattak, mind a racionalista, mind az empirista
felfogás osztozik abban a hitben, hogy
a) van örök emberi természet,
b) ez az egyénnél tanulmányozható,
c) a társadalom gyakorlatával
és babonáival eltorzítja ezt, illetve megakadályozza megismerését.
Ez a hit az eredendő emberi
természetben együtt járt a felvilágosodás felszabadító ideológiájával:
az emberi természet a maga megismerő erőivel, természetes motivációs törekvéseivel
és az ezen alapuló természetjog gondolatával együtt járt a misztikus bizonyosságokkal
s az elnyomó erkölcscsőszökkel szembeni állandó küzdelemmel. Ez az individualisztikus
felfogás számos megoldást kísérletezett ki arra, hogy valahogyan mégis
megengedje a társasságot. Különböző módokon belehelyezi az individuumba
az empátiát (szimpátia néven), például John Stuart Millnek egyenesen a
romantikát és a pozitivizmust egyesítő felfogásában.
Mai szóhasználatunkban úgy
is jellemezhetjük ezt az újkori kérdést, hogy vajon a társadalom instrukciós
vagy szelekciós ellenőrzést gyakorol-e az egyéni reprezentációk felett?
Ez az eredendően az immunológiából származó problematika, mint legáltalánosabban
Gary Cziko (1995) megfogalmazza, minden tudásváltozásra érvényes kérdést
fogalmaz meg. Vajon mi az újdonság forrása? Cziko három felfogást különböztet
meg. A gondviselés jellegű nézetekben a kész ismeret a tudáshordozó rendszerhez
képest külső mindentudó forrásból származik. Az instrukciós felfogásokban
az új mozzanat kívülről, lépesenként kerül be a rendszerbe, mint ahogyan
az iskolai tanulást hagyományosan felfogjuk. Végül a szelekciós felfogásban
az újítás forrásai a rendszeren belül vannak, s a külső ágensek, a környezet,
illetve az iskola vagy a társadalom csak a felmerült lehetőségek közül
szelektál. A reprezentációkra nézve ez a hármasság megfeleltethető a radikális
nativizmusnak, a sztenderd társadalomtudományokban jelenlévő radikális
empirizmusnak és a különböző epigenetikus felfogásoknak.
A Sztenderd Társadalomtudományi
Felfogás a huszadik század elején úgy jelenik meg, mint a „lapos evolucionizmusra”
adott reakció. A tizenkilencedik század végi pozitivista társadalomtudomány
egyik eszménye ugyanis az lett, hogy összekapcsolja az evolúciós gondolatot
a társadalmi vizsgálódással. Az egyes kultúrák vagy nyelvek, illetve egyáltalán
az emberi változatok úgy jelentek meg, mint fejlődési fokozatok az emberi
mivoltban (Haeckel 1911). Vagyis létezne primitív kultúra és primitív nyelv,
szemben a fejlett kultúrákkal és nyelvekkel. A modern társadalomtudomány
ennek a megkérdőjelezésével indult. Ezt a koncepciót vetette el a kultúrák
és nyelvek egyenlőségét hirdető felfogás, mely Franz Boastól kezdve mindmáig
a paternalisztikus, kolonialista gondolkodásmód miatt vetette el a kultúrára
vonatkoztatott evolúciós gondolkodást. Ennek a következménye Pinker (1997)
bemutatásában három fontos mozzanat a minket érdeklő szempontból:
a) Az emberi elme egy (biológiai)
korlátok nélküli általános tanulógépezetnek tekinthető.
b) A kultúrák gyökeresen
eltérhetnek egymástól.
c) Ez az eltérés alakítja
az egyéni lelki építmény szerveződését is.
Vagyis egy az embert eredendően
hajlékonynak tekintő, a kultúra erejét hirdető, s ugyanakkor relativista
felfogásról van szó. Ebben a Sztenderd Társadalomtudományi Felfogásban
ugyanakkor kialakult egy olyan gondolati vonal is, amely James Mark Baldwintól
(1894) Georg Herbert Meaden (1973), Henri Wallonon (1971) és Lev Szemjonovics
Vigotszkijon (1971) át mindmáig hat – többek közt Tomasello munkásságát
is befolyásolja –, s amely az interakcióval emel be valamiféle többletet
az embert alakító mechanizmusokba. A tudás társadalmi természetű, de az
egyén fejébe nem valami azonosítatlan társadalmi instrukció, hanem társakkal
folytatott interakció keretében kerül bele.
A táblázat alsó sorában
szereplő, manapság körvonalazódó felfogás a kötődési folyamatok elemzésére,
a tudatelméleti feladathelyzetekre és a szándéktulajdonítási feladatokra
alapozva mutat rá arra, hogy:
a) Az ember elidegeníthetetlenül
társas lény (a társadalmiság azonban csak ennek egy modulációja vagy derivátuma
lenne).
b) Ez a társasság gyökereiben
azonban az individuumnál keresendő.
c) Ilyen értelemben beszélhetünk
valamiféle emergens interakcionizmusról.
Az individuális és a társadalmi
reprezentációk
a klasszikus társadalomtudományban:
Durkheim
Durkheim (1917, 1978) és
követőinek korai szociológiai felfogása a múlt század végén megfogalmazta
a sztenderd társadalomtudomány egyik legerősebb programját. Ennek tudományszociológiai
oldala a társadalomtudomány autonómiájának hirdetése: hasonló módon, ahogyan
a lélektan az élettanhoz képest, önálló a társadalomtudomány a lélektanhoz
viszonyítva. „Valahányszor társadalmi jelenséget közvetlenül pszichikai
jelenség segítségével oldottak meg, biztosak lehetünk felőle, hogy a magyarázat
hamis” (Durkheim 1917: 132). Ebben az autonóm társadalomtudományban autochton
törvényeket is kell keresnünk: „Valamely társadalmi tényt meghatározó okot
a megelőző társadalmi tények között kell keresnünk, és nem az egyéni öntudat
állapotaiban” (Durkheim 1917: 139). Az autonóm társadalomtudományi felfogásban
a társadalom megértésének két kiinduló mozzanata van:
1. Az objektivizmus. A szociológiának
a társadalmi tényeket, és nem az azokról levő vélekedéseket kell vizsgálnia.
2. A társadalmi tények ugyanakkor
azonban reprezentációk, gondolati képződmények.
Az egyénhez képest a társadalmi
tények tárgyszerűek. Kényszerítőek, dologszerűek (nem függnek akaratunktól
s értelmezésünktől). „Első és alapvető törvény, hogy a társadalmi tényeket
dolgoknak kell tekintenünk (Durkheim 1917: 24) – hangzik módszertani alapvetésének
tézise. Ez a dologszerűség ugyanakkor együtt jár mind a tartalmat, mind
a módszertant illető sajátos mentalizmussal. A társadalmi tények egy fontos
csoportja ugyanis mentális természetű. „Az egyéni lelkek csoportosulva,
egymásba hatolva és egybeolvadva egy lények adnak életet, mondjuk pszichikai
lénynek, de amely új nembe tartozó pszichikai egységet alkot” (Durkheim
1917: 131–132).
Az egyén gondolkodását ebben
a felfogásban a társadalmi reprezentációkhoz való hozzáférés magyarázza.
A társadalmi reprezentációk – például a vallási szokások, vallási képzetek
– messzemenően befolyásolják individualisztikus döntéseinket is. Az öngyilkosságra
vonatkozó híres elemzését sok évtized múlva így foglalja össze Raymond
Aron: „Durkheim elméletét így lehet összegezni: az öngyilkosságok egyéni
jelenségek, melyek okai lényegében társadalmiak” (Aron 1967: 339).
A későbbiek, elsősorban
Sperber értelmezése szempontjából fontos kiemelnünk, milyen párhuzam van
Durkheimnél elvi antipszichologizmusa ellenére az élettan-lélektan és a
lélektan-szociológia viszony között, mint azt főként Némedi (1996) alapján
a 3. táblázat foglalja össze.
A kulcs mindkét helyen,
mind agy és lélek, mind lélek és társadalom viszonyában egy nem reduktív
és mintázatelvű felfogás lesz: ez feleltethető meg majd’ közel egy évszázaddal
később a Sperber kibontotta járványtani felfogásnak. A magasabb szerveződés
nem hoz be új entitásokat, törvényei az alacsonyabb szint mintázatának
törvényei, de ennyiben autochtonok.
A durkheimiánus gondolkodásmód
számára egyéni és társas reprezentációk között sajátos interakció van.
Az egyéni reprezentációk, X. Y. gondolatai a társas reprezentációkból
válogatnak, töltődnek fel, de azért az egyéni is létezik (l. erről Némedi
1996). Hasonló gondolatmenetekben, vagyis az egyéni viselkedés távolhatásszerű
közvetített determinációjának a magyarázatára a hetvenes évektől elsősorban
Serge Moscovici (1960), nálunk pedig László János (1999) munkáiban újra
előtérbe helyeződik a társadalmi reprezentáció elmélete. A továbbiakban
két biologisztikus elméletet mutatok be. Ezek azonban nincsenek szükségszerű
ellentétben azzal a felfogással, amit a szociálpszichológusok egy része,
például László (1999) hirdet egyéni és szociális reprezentációk viszonyáról.
Két rivális átfogó elmélet
a gondolatok terjedéséről
A mai kognitív tudomány egyik
programadó kérdése tehát úgy is értelmezhető, mint aminek alapkérdése a
reprezentációk megoszlása. Két versengő felfogás alakult ki erről: Dawkins
(1986, 1989) jól ismert mémelmélete, és a Dan Sperber (1984, 1987, 1994,
1996, 2000) kifejtette reprezentációs epidemiológiai felfogás. Van néhány
közös vonásuk, melyek elhelyezik őket mind a társadalomtudományi gondolkodásmódok
palettáján, mind pedig a megismeréskutatás mai mezőnyében.
a) Az emberi gondolkodás
repetitív elemeit hangsúlyozzák.
b) A gondolatterjedés a
kiinduló kérdésük.
c) Biológiai metaforákat
használnak a társadalmi jelenségek értelmezésére.
Az utolsó mozzanat, a biológiai
képzetalkotás használata azt eredményezi, hogy miközben ismétlődés és hasonlósági
hangsúlyú elméletet hirdetnek, nem a klasszikus szociologisztikus gondolkodásmódba
illeszkednek. Alapvető gondolati mintájuk nem a reprezentációk felett gyakorolt
társadalmi ellenőrzés, hanem fordított logika. Maga a társadalmi világ
annak révén jön létre, hogy a reprezentációs rendszerek konzervatív terjedési
mechanizmusokkal működnek. Ez a lényegében konzervatív, s ugyanakkor a
társas integrációt biztosító mechanizmus azonban az ember biológiai természetének
része lenne.
A mémkoncepció
A mémek Dawkins számára a
kulturális replikáció egységei. Saját meghatározásában „a mém a kulturális
öröklődés hipotetikus egysége, amely a génnel volna analógia, és aszerint
szelektálódna, hogy milyen »fenotípusos« hatást gyakorol saját fennmaradására
és replikációjára az adott kulturális környezet viszonyai között” (Dawkins
1989: 380). A csacska dallamoktól a vallásos képzetekig s a tudományos
gondolatokig sok minden ide tartozhat. „A mém lehet egy dallam, egy gondolat,
egy jelszó, ruhadivat, edények készítésének vagy boltívek építésének módja”
(Dawkins 1986: 241). Fontos kiemelni, hogy Dawkins maga is a biológiát
kiterjesztő felfogásnak tartja elméletét, s nem közvetlenül biológiai elméletnek.
A mémkoncepciót kifejtő könyvében (Dawkins 1986: XI. fej.) hangsúlyozza,
hogy elégedetlen a kor szociobiológiai nézeteivel, amelyek a rokonszelekciós
mechanizmusokkal közvetlen magyarázatot keresnek például a kulturális önzetlenségre.
Neki egy hajlékonyabb mechanizmusra van szüksége a kultúra változatosságának
és koherenciájának magyarázatához. Ennek lényege a replikatív modell kiterjesztése.
„A mai ember evolúciójának megértéséhez először is félre kell dobnunk a
géneket, mint az evolúcióra vonatkozó elgondolásaink egyedüli alapját.
Én lelkes darwinista vagyok, de azt hiszem, a darwinizmus túlságosan nagy
elmélet ahhoz, hogy csak a génekre korlátozzuk alkalmazását. Az én tézisemben
a gén csupán analógia” (Dawkins 1986: 239). Egy új replikátort kell keresnünk,
s ez lesz a mém. A mémeknél, s ez világos utalás a bevett szociobiológiai
érvelésre, „nem kell szokványos biológiai túlélési értékek után kutatnunk
olyan jellegek esetében, mint a vallás, a zene és a rituális tánc, ámbár
lehetséges, hogy ilyenek is jelen vannak” (Dawkins 1986: 250).
Érdemes megemlíteni, hogy
Dawkins mémelméletével (eredetileg 1976-ban jelent ez meg) egy időben Csányi
(1979, 1988, 1994) is hasonló felfogást fejt ki, amikor a replikáció szintjeiről
beszél, s a kultúrát az emberi idegrendszerben kialakult ideák csoportszintű
replikációjaként értelmezi. Vagyis a replikációs gondolat kiterjesztése
a kultúrára a hetvenes évek végének nemcsak Dawkinsnál érvényes gondolata.
Dawkins elmélete – Csányihoz
részben hasonlóan – feltételez egy sajátos emlékezetfelfogást is: a mém
az agy „informácótartalmának egységnyi része”, mely „az agyban fizikailag
is jelenlévő tényező” (Dawkins 1989: 158), éppen ezért különíthetjük el
fenotípusától. Dennett (1998b) Dawkins nyomán sajátos ironikus stílusában
azzal a gondolattal is eljátszik, hogy egy távoli jövőben a mémek és az
agyi folyamatok között típusazonossági viszonyt is meg lehet állapítani.
A lényeges mozzanat Dawkins
gondolatmenetében tehát a replikáció. A genetikában Dawkins egész gondolati
metaforájának provokatív lényege, hogy a szervezetek csak hordozói a géneknek:
a természetes kiválasztás nem a szervezetekre, hanem a génekre irányul.
Hasonló módon a mémek hordozójának, az egyénnek ugyanúgy nem lenne kontrollja
az agyát „megszálló” gondolatok felett, mint saját génjei felett sem. Maga
a másolás egy közelebbről elemzetlen utánzási folyamat eredménye lenne.
„A mémek úgy terjednek a
mémkészletben, hogy agyból agyba költöznek egy olyan folyamat révén, melyet
tág értelemben utánzásnak nevezhetünk” (Dawkins 1986: 241).
Ugyanakkor Dawkins is látja
egyrészt az analógia korlátait, másrészt azt, hogy az analógiát nem pusztán
pontról pontra történő másolásként kell elképzelnünk, hanem ugyanolyan
rendszerszintű hatásokat, az egyes lokuszokon folyó szelekciók kölcsönhatásait
kell elképzelnünk, mint a darwini szelekcióban.
a) „A másolási folyamat
a mémek esetében valószínűleg sokkal kevésbé precíz, mint a géneknél” (Dawkins
1989: 126).
b) „Elképzelhetők »lamarcki«
oksági nyilak is.” Ez valódi eltérés, a klasszikus társadalomtudomány e
tekintetben szokta szembeállítani a darwini és a „kulturális evolúciót”.
c) Továbbá a „mémre ható
szelekcióban fontos szerepet játszanak azok az egyéb mémek, amelyek már
többségben vannak a mémállományban” (Dawkins 1989: 161). „A szelekció kedvez
azoknak a mémeknek, melyek saját előnyükre használják ki kulturális környezetüket”
(Dawkins 1986: 249). Ez a strukturális hatás tulajdonképpen megvan a darwini
szelekcióban is. A mémek területén azt jelenti, amit a pszichológusok régóta
a konzisztenciára és koherenciára törekvésként emlegetnek, ami egyaránt
megvan kognitív mozzanatainkban s attitűdjeinkben (Hunyady 1976).
Az olvasóban azonnal felmerül,
hogy itt pusztán naiv analógiakeresésről van-e szó, vagy egy komoly elméletről,
amely mintegy a kultúrakutatás általános kerete lehetne. Az egyik kritikus
mozzanat, hogy mennyire átfogó, mindenre kiterjedő az elmélet.
A gén-mém analógia tetszetős,
ha hirtelen kirobbanó divatok (mondjuk gyermekjáték- vagy felnőttjáték-divatok)
jutnak eszünkbe. De vajon a terjedés ezen automatikus, kontrollálatlan
s főként mérlegeletlen felfogása áttehető-e minden tudásra, vagy a divattól
eltérő rendszereknél nekünk mint mérlegelő egyéneknek s a mérlegelő közösségeknek
nagyobb kontrollunk van-e az átvétel felett?
Ha komolyan vesszük az analógiát,
az első kérdés az, hogy mi adja a mémeknél a szelekciós mozzanatot? Az
egyik lehetőség az, hogy maga a mém, a gondolati elem megnöveli az őt hordozó
egyedek szaporaságát. Ilyen például a sokszor emlegetett példa, a „sokasodjatok
és szaporodjatok” mém, mely a fenotípuson keresztül visszahat hordozói
gyakoriságára. Ma azt mondanánk, a tartalomszolgáltatás természete megváltoztatja
a populációs statisztikákat. Ez azonban ritka, s mint maga Dawkins is viccelődve
elemzi, nem lenne jó magyarázat például a papi nőtlenség mémjére. Általánosságban
a mémelmélet kénytelen lélektani tényezőkhöz fordulni a szelekciós magyarázathoz
(mely gondolatok maradnak fenn?). „Az Isten-mém túlélési értéke a mémkészletben
nagy lélektani vonzerejéből fakad […] Itt a »túlélési érték« nem a gén
értékét jelenti a génkészletben, hanem a mém értékét a mémkészletben” (Dawkins
1986: 241).
Tudni szeretnénk azonban,
veti fel Dawkins, miből fakad ez a nagy lélektani vonzereje bizonyos mémeknek?
Hogyan lehet itt kivédeni a cirkuláris s magukat magyarázó érveléseket:
„vannak fennmaradó mémek. Ezek azért maradnak fent, mert vonzóak”. Dawkins
néha hajlamos arra, hogy az utánzás révén mintegy elszabadult folyamatnak,
önfenntartó mozzanatnak tartsa a mémek replikatív jellegét. „Egy kulturális
tulajdonság kifejlődhetett úgy, ahogy kifejlődött, egyszerűen azért, mert
önmagára nézve előnyös” (Dawkins 1986: 250). Valójában, mint számos genetikai
és etológiai érvelésből, Dawkins érveléséből is hiányzik a pszichológia,
illetve az csak egy azonosítatlan, kitöltetlen hely. Sperber koncepciójának
egyik előnye éppen az, hogy rámutat, milyen központi szerepe kell legyen
az ilyen átfogó terjedési modellekben az átvevők pszichológiai jellegzetességeinek.
Érdemes kiemelni a replikatív
mozzanat központi szerepét. Ha összevetjük a mémelméletet a Karl Popper
(1972) és Donald Campbell (1974, 1988) kezdeményezte evolúciós ismeretelmélettel,
ott azt látjuk, hogy az individualisztikus metaelméletnek megfelelően a
darwinizmus kiterjesztéseiben kultúrára, tudományra s így tovább, a hangsúly
nem a replikáción, hanem a szelekción van. A kitüntetett mozzanat a kultúrára
nézve nem a gondolatok terjedésének kérdése volt, hanem az, hogy mindenütt
a variáció-szelekció ciklus érvényesül – a darwini szelekciótól egészen
a tudományos fejlődésig. Vagyis számukra nem a replikáció, hanem éppen
a szelekció teremtette meg a közös nevezőt (Pléh 1994).
Dawkins színvonalasabb követői,
például Susane Blackmore (1999) a mémelméletet úgy mutatják be, mint az
egyetemes darwinizmus „mintapéldáját”, és főként az evolúciós ismeretelméleti
hagyomány örökösét. Ennek az újraértelmezésnek alapvető hangsúlya, hogy
a mémátadás is az egyetemes darwinizmus esete, s éppen ezért Dawkins felfogásából
azt a mozzanatot emeli ki, ami a gén alapú kulturális szelekció (az univerzális
szociobiologizmus) ellen irányul. Blackmore egyéni hozzájárulása a Dawkins
elindította gondolatmenethez az utánzás előtérbe állítása, mégpedig nem
pusztán az egyedi tartalmak átvételét, hanem az egész „memetikai gépezet
beindulását” illetően. Az utánzás volt az a mozzanat, ahol a memetikus
szelekció és a biológiai szelekció érintkeztek. Olyan emberelődök választódtak
ki, akik utánzásra voltak képesek. Ezzel azonban nem egy sajátos tartalom
szelekciója jelent volna meg, hanem egy reprodukciós eljárásé. Az utánzó
egyedek eredeti biológiai (genetikai) szelekciója teremtette volna meg
a memetikai szelekció terepét vagy mezejét. Tulajdonképpen szép, az epigenetikus
mozzanatokat is megengedő képet kapnánk itt. Maga az utánzás azonban sokkal
mechanikusabb másolási eljárásként jelenítődik meg, mint azt a mai utánzáselméletek,
pl. Tomasello (1999) hirdetik, ahol is az utánzáselméletben a hangsúly
nem a kopírozáson, hanem a modell szándékrendszerének azonosításán és átvételén
van. Ugyanez igaz a mechanizmusokra is. Campbell (1988) a James Mark Baldwin
(1894) óta élő hagyománynak megfelelően azt hangsúlyozta már évtizedekkel
ezelőtt, hogy maga az utánzás szelektív folyamat, s eredeti szerepe az
volt, hogy lerövidítette a próba-szerencse tanulás ciklusait.
A kultúra mint fertőzési
mintázat
A szokvány szociobiológiai
felfogásban a kulturális evolúció forrása és ellenőrzője a biológiai evolúció,
míg Dawkins felfogásában már megjelenik egy önálló kulturális szint. Ugyanakkor
az utóbbi negyven év „belső reprezentációs” kutatásai ennek hatályát korlátozzák.
„Egyik evolúciós megközelítés sem ad túl nagy helyet a kognitív mechanizmusoknak,
melyek létét pusztán a kulturális jegyek többé-kevésbé autonóm kiválasztásának
háttérfeltételeként kezelik” (Sperber és Hirschfeld 1999: cxxii). A reprezentációk
járványtani elméletében – mely Dan Sperber (1994, 2000) jellegzetes alternatív
elmélete – az alapvető hangsúly viszont áttevődik a kognitív tényezőkre.
„[Az egyének és a nyilvános világ közötti] átadás ilyen oksági láncaiban
stabilizálódó mentálisreprezentáció- és nyilvánoselőadás-típusokat ismerjük
fel kulturálisként” (Sperber és Hirschfeld 1999: cxxii).
A köznapi kommunikáció és
a társadalomtudomány is tele van olyan hasonlatokkal, melyek a gondolatok
terjedését a betegségekéhez hasonlítják. Beszélünk „fertőző gondolatokról”,
akárcsak a „futótűzként terjedő” hírekről. A múlt századi társadalomtudomány
és biológia is gyakran látott analógiát az élősdi fertőzések s az emberi
közösségek társadalmi problémái között. Ezek a hasonlatok azonban Pasteurtől
és Zolától kezdve mindig a negatív oldalt emelik ki: az emberi bajok és
fertőzések terjedésének rokonságát. Ez a negatív hasonlat ma is megvan.
Baudrillard (2000), amikor a médiát kritizálja, vírushoz hasonlítja: „a
média… továbbadja a vírust. Ő maga a vírus … a katasztrófákon, baleseteken,
erőszakon stb. keresztül bűvöli el az embereket” (Baudrillard 2000: 47).
Sperbernél azonban a fertőzésanalógia elveszíti negatív felhangjait: nála
a járványtan a gondolatok terjedésének általános gondolati modellje lesz.
Sperber ugyanis nem a társadalmi
betegségekből indul ki, hanem abból a tizenkilencedik század végi szociális
episztemológiai kérdésből, hogy hogyan lehetnek társadalmilag, nagy csoportokban
érvényes gondolati mintázatok, miközben a társadalomnak magának nincsenek
reprezentációkat hordozó egységei, nincs néplélek vagy csoportszellem,
melyhez a társas szinten érvényesülő gondolatok hozzárendelhetők lennének,
csupán egyéni idegrendszerek vannak. Sperber számára ez a kiinduló (s mint
láttuk, Durkheimre emlékeztető) kérdés. Hasonló a viszonya egyéni és társas
reprezentációknak, mondja, mint a belgyógyászat és a járványtan kutatásának:
a fertőzés egyik oldalról a belgyógyászat tárgya, ugyanakkor a járványtan
tanszékek megmutatják, milyen mintázatai is vannak ezeknek. A társadalomtudományok,
például az antropológia, a szociálpszichológia, a szociológia vizsgálnák
azt, hogy hogyan terjednek az egyén fejében körvonalazódott és keletkezett
reprezentációk, mely reprezentációk lesznek népszerűek. Maguk a reprezentációk
két materiális formában léteznek: mint mintázatok az egyéni idegrendszerben,
s mint publikus, fizikailag megvalósult jelek. Emberközi tényezők, például
a hatalom, a szeretet, a véleményirányítók befolyásolási paraméterei határozzák
meg, hogy a reprezentációk melyik irányba terjednek, és mely reprezentációk
válnak népszerűvé.
Az emberi elme ugyanúgy
érzékeny a kulturális reprezentációkra, ahogyan az emberi szervezet a betegségekre.
[…]
Nézzünk egy emberi csoportot.
A csoport a reprezentációk sokkal nagyobb populációjának ad helyet. E reprezentációk
egy részét egyetlen személy dédelgeti, és csak néhány másodpercig. A reprezentációk
egy másik típusa viszont több nemzedéken keresztül az egész csoportban
lakozik. E két szélsőség között szűkebb vagy tágabb elterjedtségű reprezentációkkal
találkozunk. Mikor kultúráról beszélünk, a széles körben elterjedt hosszú
ideig tartó reprezentációkra gondolunk. Nincs azonban valamiféle küszöb
vagy korlát, melynek egyik oldalán a kulturális, a másikon pedig az egyéni
reprezentációk lennének.
A reprezentációk többé vagy
kevésbé tartós megoszlást mutatnak, s ennek megfelelően többé vagy kevésbé
kulturálisak. A kultúrát magyarázva a következő kérdésre keresünk magyarázatot:
miért sikeresebbek bizonyos reprezentációk az emberi populációkban, miért
„megragadóbbak”, mint mások? (Sperber 2000).
Ennek a „keresésnek” adja
meg a keretét Sperber számára a járványtani hasonlat.
Ami a kórtan a fertőző betegségek
járványtanához képest, ugyanaz kell legyen a gondolkodás-lélektan a reprezentációk
járványtanához képest: azt várom, hogy a reprezentációk járványtana, s
ezzel a kulturális tények oksági magyarázata az egyik oldalon, a másik
oldalon pedig gondolkodáspszichológia részleges átfedésben és kölcsönös
relevanciaviszonyban legyenek (Sperber 2000).
Mindez, éppen azért, mert
az elemzési szintekkel kapcsolatos, közelről érinti a redukcionizmus kérdését.
Sperber úgy materialista, hogy közben nem redukcionista:
Azon az elméleti szinten,
amin jelenleg beszélgetünk, az antropológia-pszichológia viszony legtöbb
tárgyalása a redukcionizmus és a vele szembeállított antiredukcionizmus
keretében történik. […] A redukcionisták számára a kulturális tények pszichológiai
terminusokkal magyarázandó pszichológiai tények; az antiredukcionista számára
a kulturális tények önálló valóságszinthez tartoznak, és egymáshoz viszonyítva
kell magyaráznunk őket. Szerintem ebben az esetben sem a redukcionizmusnak,
sem az antiredukcionizmusnak nem sok értelme van, és a járványtani analógia
plauzíbilisebb megközelítést nyújt.
Az epidemiológiai analógiával
azt szeretném sugallni, hogy a pszichológia szükséges, de nem elégséges
a kulturális jelenségek jellemzésére. A kulturális jelenségek a pszichológiai
jelenségek ökológiai mintázatai. Nem egy autonóm valóságszintre tartoznak,
ahogy azt az antiredukcionisták hirdetnék; nem is tartoznak viszont pusztán
a pszichológiára, ahogy a redukcionisták hirdetnék (Sperber 2000).
Az epidemiológiai hasonlat
keretében a társadalom élete kettős materialista attitűddel tanulmányozandó.
A társadalomban reprezentációk cseréje zajlik: az egyéni reprezentációk
publikusan megjelennek (pl. a beszédben), s így válnak társadalmi reprezentációvá,
vagy ha Durkheimre emlékszünk, társadalmi ténnyé. Ezek azután újra egyéni
reprezentációkká válnak s így tovább. [A mai szociálisreprezentáció-elméletek
tágabb kérdéskörére ebből a szempontból lásd László (1999); Billig-Kovács
(1999).] Mindez azért kettős materializmus, mert az egyéni reprezentációk
az idegrendszeri működés mintázatai, a társas reprezentációk s ezzel maga
a kultúra pedig a reprezentációk eloszlási mintázatai. Vagyis a szociálisreprezentáció-elméletek
keretébe helyezve Sperber világosan mintázat elvű monista megoldást sugall.
Ez a kettős materializmus megjelent már Csányi Vilmosnál is (Csányi 1979:
97), amikor az ideákat (reprezentációkat) „populációszintű önálló fizikai
entitások”-nak tartja.
Sperber afféle társadalomtudósként
jóval érzékenyebb a mechanizmusok sokrétűségének kérdésére, mint Dawkins.
Eleve úgy hozza be az analógiát, hogy az módot fog adni az eltérő szerveződési
módú reprezentációterjedési mechanizmusok számára.
Az epidemiológiai analógia
más szempontból is megfelelő. A különböző betegségek – például a malária,
a tüdőrák vagy a vészes vérszegénység – eltérő mintázatokat követnek, és
igencsak eltérő a magyarázatuk is. Vagyis, miközben van egy általános járványtani
megközelítés, amit sajátos kérdések, eljárások és eszközök jellemeznek,
nincs általános járványtani elmélet. Mindegyik betegségnél alkalmi elméletre
van szükség, s bár az analógiák gyakoriak és sok mindent segítenek, nincs
elvi korlátja annak, hogy a különböző esetek mennyire térhetnek el egymástól.
Hasonló módon félrevezető az általános kultúraelmélet fogalma. A különböző
kulturális jelenségek – például a temetési szertartások, a mítoszok, a
cserepezés és a színosztályozás – igen eltérő magyarázati modellek érvénye
alá eshetnek. Az epidemiológiai analógia sugall egy általános megközelítést,
azt, hogy milyen kérdéseket kell felvetni, milyen fogalmakat kell megkonstruálni
(Sperber 2000).
Jellegzetes példa erre a
sokrétűségre a tradicionális és modern társadalmakban érvényes terjedési
mechanizmusok összevetése.
A kulturális tények oksági
magyarázatának kérdését úgy látom, mint ami szükségszerűen beilleszkedik
a reprezentációk epidemiológiájába. Vannak kézenfekvő, felszínes hasonlóságok.
A reprezentációk például különböző módon lehetnek kulturálisak. Vannak
köztük olyanok, melyek lassan terjednek a nemzedékek között. Ezeket nevezzük
hagyománynak, s ezek hasonlítanak az endémiákhoz. Más reprezentációk, melyek
a modern kultúrára jellemzőek, igen gyorsan elterjednek egy egész populációban,
élettartamuk azonban igen rövid – ezeket nevezzük divatoknak, s ezek hasonlítanak
a járványokhoz (Sperber 2000).
A járványtani hasonlatnak
vannak persze sántító mozzanatai is, amit maga Sperber is lát. A fertőző
ágensek, például a baktériumok vagy vírusok lényegében változatlanok maradnak
minden átadásnál. Sperber felfogása szerint azonban ez nem így van a reprezentációk
terjedésénél. Minden átviteli alkalom aktív átalakításokat is jelent: a
publikus és az egyéni reprezentációk kapcsolatára Sperber nem is használja
szívesen a kommunikáció kifejezést. Szerinte itt minden alkalommal a fogadó
szervezet saját rendszerének keretében történő újrakonstruálásról van szó.
Ezzel kapcsolatos például a Sperber javasolta kisszámú általános elv egyike:
Szájhagyományon alapuló
társadalmakban minden kulturális reprezentáció könnyen megjegyezhető; a
nehezen megjegyezhető reprezentációkat elfeledik vagy könnyebben megjegyezhetőkké
alakítják át ahhoz, hogy azok kulturális elterjedtségre tegyenek szert
(Sperber 2000).
Ennek az újrakonstruálásnak
persze vannak „beépített korlátai”. A chomskyánus gondolkodásmódú Sperber
nem egyszerűen a kognitív tényezőket hangsúlyozza – ezek teszik vonzóvá
például a Piroska és a farkas standard változatait –, hanem azt, hogy a
kognitív tényezők egy része az ember egyetemes biológiai felépítéséhez
tartozik. Egyszerre jellemzi tehát a reprezentációk terjedési mintázatait
az állandó átalakulás és a kognitív-biológiai alapú attraktorok megléte.
Másrészt a korlátozó és irányító mozzanatok egy része ökológiai jellegű.
A kultiváltság és a társadalom életében betöltött szerep meghatározó kereteket
teremt a reprezentációk terjedésére. Mao kis piros könyve ugyan kognitív
szempontból is egyszerű és könnyen asszimilálható, reprezentációinak terjedésében
azonban döntőbb szerepet játszott a sajátos kulturális ökológia.
A két felfogás összehasonlítása
Bár a két felfogás nagyjából
egyidős, a nyolcvanas évek elejéről származnak (Sperber első provokatív
dolgozata 1982-ben jelent meg), közvetlen összevetésükre nemigen törekszenek.
Mivel gondolatmenetük inspirációit tekintve eltérő eredetű – a genetika,
illetve a társadalmi és a mentális világ ontológiai realitása –, ezért
a gondolatmenetek iránya is eltérő. Összefoglalóan mutatja eltéréseiket
a 4. táblázat szembeállítás-sorozata.
A mémelmélet lényegi vonása,
mint láttuk, az a tézis, hogy a mémek olyanok, mint a gének – elsősorban
a replikációra helyezve a hasonlítás során a hangsúlyt.
Ugyanakkor van benne egy
alapvető absztrakt mozzanat is: akárcsak a gének, a mémek is virtuális
entitások. Olyan a viszony közöttük és a tényleges viselkedés között, mint
a genotípus és a fenotípus között. Ez teremti meg a lehetőséget a kultúra
hajlékonyabb kezelésére. Ugyanakkor a nyitott kérdés az elméletben, ha
már az analógiánál maradunk, a leszármazási sorok problémája: hogyan is
örökítődnek át a mémek?
Mire vonatkoznak a terjedéselméletek?
Mindkét felfogás alapvető
kérdése, hogy milyen típusú tudások terjedésének elméletéről is van szó.
Általában explicit, fogalmi jellegű, ha úgy tetszik, propozicionális tudásokra
gondolunk a mémek és a reprezentációterjedés kapcsán is. Csakhogy a kultúra,
jól tudjuk, nemcsak ilyen deklaratív explicit tudásokból áll, hanem emellett
cselekvésmódokból és előírásokból is. Így vélekedik Dawkins is egy korábbi
idézetében: „A mém lehet egy dallam, egy gondolat, egy jelszó, egy ruhadivat,
edények készítésének vagy boltívek építésének módja”. Az 5. táblázat némi
rendszerezést mutat arra nézve, milyen tudásokról is lehetne itt egyáltalán
szó.
Az első két tudásfajta explicit
jellegű a mai emlékezetkutatási terminológia szerint, míg a harmadik implicit
jellegű. Ez megkötéseket hordoz terjedési mechanizmusaikra nézve. Az explicit
tudások tudatos reflexió tárgyát képezhetik, az implicitek nem. Ezért aztán
az explicit tudások sokkal könnyebben adhatóak át viszonylag személytelen
szervezett instruálás során (iskolai tanulás), illetve az egyedi tudások
könnyen terjednek a mai kultúra tömegközlési módjaival. Ezek azok az „ideák”,
amelyek Dennett (1998b) Popper (1972) felfogását is visszhangzó értelmezésében
a mémeket az ember kulturális környezetét alakító és képező szimbólumvilág
részeivé teszik. Ezzel szemben a készség jellegű tudások jellegzetes átadási
módja mindig a tartós személyes kapcsolat. Mindez persze nem elég. A terjedés
nemcsak tudásokra, hanem preferenciákra is vonatkozik. Nem egyszerűen slágercímeket
és autómárkákat tudunk – bár emlékezzünk rá, milyen fontosak is ezek a
korai serdülőkorban –, hanem ezekhez preferenciák is tartoznak.
Dennett (1998b), amikor
az általános memetika lehetőségén ironizál, megpróbál látszólag mennyiségi,
valójában minőségi korlátokat adni. Nem lehet mém egy bizonyos korlát alatti
nagyságú ismétlődő egység, pl. két hangjegy. Úgy értelmezhetjük ezt, hogy
a mém működési szintje a Dennett által oly fontosnak tartott intencionális
cselekvés szintje: az lehet a mémszintű replikáció tárgya, amire szándékok
vonatkozhatnak.
Sperber epidemiológiai elméletében
az igazi nyitott kérdés a minőségi program megtöltése tartalommal. Annak
konkretizálása, hogy mit is jelent az analógiának az a pontja, hogy amiként
az egyes betegségek is eltérően terjednek, az eltérő reprezentációs típusok
is eltérő terjedési mintázatokat mutatnának. Ennek konkretizálása a jövő
nagy feladata, már persze akkor, ha valóban működő integratív társadalomtudományi
elméletté szeretne válni az epidemiológiai felfogás. Ehhez a kiragadott
példák nem elégségesek. Nem elég annyit kimondani, hogy a divat más, mint
a tudomány, s az megint más, mint a vallás. Olyan gondolkodásepidemiológiára
van szükség, amely megteszi a visszafelé viszonyítást, elvégzi a tapasztalati
társadalomtudományok tényanyagának átfogalmazását a reprezentációterjedés
terminusaiba.
Boyer (1994) konkrét alkalmazása
érdekes ígéret ebből a szempontból. A vallási képzetek epidemiológiai elemzését
végzi el. Koncepciójának lényege, hogy a vallások azáltal „fertőzőek”,
azáltal terjednek és stabilizálódnak hatékonyan, mert megsértik a személyekre
(cselekvőkre), állatokra, növényekre, tárgyakra vonatkozó intuitív ontológiánk
bizonyos aspektusait, míg másokat helyben hagynak. Ilyen sértés például,
amikor a személy ontológiájában felfüggesztődik a fizikai és biológiai
létező megkötés. Ezáltal a mi kultúránkra jellemző spiritualizált istenképet
kapjuk. Ha viszont növényekhez és állatokhoz is hozzárendelődik a személykritérium,
akkor animisztikus vallásokat kapunk.
A 6. táblázat egy próbálkozást
mutat egy ad hoc rendszerezésre a terjedési módokról. Típusait tekintve
nem akar sem kimerítő, sem igazán érvelő lenni. Azt próbálom megmutatni,
hogy milyen típusok lehetnek elvileg elkülöníthetőek attól függően, hogy
mennyire személyes az átadás, milyen típusú tudásokról van szó, s mennyire
stabilak a rendszerek.
Világos például, hogy a szokványos
értelemben vett divatok minden életterületen megjelennek, s olyan mintázatterjedéseket
érintenek, ahol a racionális szűrésnek nincsen szerepe. Ugyanakkor sokan
hiszünk abban, hogy ez nem mindenütt van így. A tudomány jellegzetesen
olyan diskurzusvilágot teremt, ahol a racionalitás és a döntési kritériumok
új, másodlagos szűrőket is beépítenek. A tudomány is terjed, úgy, mint
divat, mint szokás s így tovább, de hozzátartozik még valamilyen személytelennek
tekintett döntési mechanizmus eszménye is. Ez persze azt is jelenti, hogy
érvényességét tekintve a biologisztikus terjedéselméletek hozzákapcsolódnak
ahhoz a kérdéshez is, vajon van-e érdekmentes tudomány, s hogy mennyire
komplex, egyszerre többféle, racionális és irracionális mozzanatokat és
terjedési mechanizmusokat érint a modern tudomány. Kapcsolódik ez a köznapi
és tudományos ismeret viszonyának klasszikus kérdéséhez is. A mi világunkban
rendszerint jóindulatúan elosztjuk a tudásokat a laikus és a szakember
közt. Én meg vagyok elégedve azzal, hogy hozzávetőlegesen tudom, mi is
az öröklés, s tudom azt, hogy vannak tudáshordozó autoritások, akik a részleteket
ismerik. Ezek a viszonyokat lehetnek persze másfélék is. Mint a mai társadalmi-egyéni
reprezentációs átmenetekben oly központi szerepet játszó Moscovici- (1960)
féle pszichoanalíziskép-vizsgálatok rámutattak, egy tudományos elmélet
köznapi terjedése során átalakul. Ezek az átalakulások, ahogyan például
az elmélet szerkezete leegyszerűsödik, persze nem véletlenszerűek, hanem
értelmezhetőek a már említett kognitív és ökológiai korlátok segítségével.
Az itt érdekes mozzanat azonban maga az átalakulás a reprezentációs és
igazolási módok között váltva.
A terjedési elméletek egy
további kidolgozandó oldala a propagáció önkorlátozásának kérdése. A terjedést
valamiféle „elegünk van belőle” mechanizmusok is befolyásolják. Olyan ez,
mint a járványok kifulladása. Ennek a telítődési hatásnak vannak szervezeten
belüli okai. A szatiációs jelenségek és az ingerkeresés, újdonságkeresés
fontos korlátok itt. Mint Colin Martindale (1990) rámutat, a festészet,
költészet, prózairodalom ciklikus „divatváltozásai” mögött efféle alkotói
és befogadói közösségben is érvényesülő telítődési mechanizmusok működnek.
Túl sok személyesség és ösztön alapú líra elvezet egy idő után saját megszűnéséhez,
és egy objektivistább és intellektuálisabb líra megjelenéséhez. A mi szempontunkból
mindez csak egy figyelmeztetés: nemcsak olyan biológiai és kognitív korlátok
vannak, mint amelyeket Sperber hangsúlyoz, s melyek preferenciákhoz vezetnek,
hanem olyan mechanizmusok is, amelyek a terjedés belső korlátait adják
meg.
Ebből a szempontból érdemes
lenne szisztematikusan összevetni a terjedéselméletek egylépcsős reprezentációterjedési
felfogását a fiatal Piaget elképzeléseivel, amelyeket szintén a szociális
tudás és individuális tudás viszonyának keresése motivált (lásd Pléh 1999).
Piaget számára a társadalmi mozzanat Durkheim (1917) hangoztatta primátusának,
a Sztenderd Társadalomtudományi Modellnek az értelmezése révén a központi
kérdés az volt, hogy vajon a belső világ szociális levezetésében hol a
racionalitás fogódzója, mi különbözteti meg a szocialitás korlátozó és
konstruktív felfogását? Piaget (1926, 1933, 1965) azt hangsúlyozza, hogy
a társas koordinációnak több formája van, melyek lényegében megfelelnek
a Durkheim-féle mechanikus és organikus szolidaritásnak. Az egyéni reprezentációk,
melyek valahogyan bekerültek a fejünkbe, egy újabb, második horizontális
ciklusban kapcsolatba kerülnek egymással. Ennek során a társas szerveződés
és a gondolkodás szerveződése közt megfelelés lenne, amit a 7. táblázat
mutat.
A tekintélyelvű csoportszervezésnek
(első sor) – mely lényegében a premodern társadalmak uralkodó összehangolási
módja – a konformizmus és az egocentrizmus együttese felel meg. Itt a reprezentációk
terjedésének és újra összehangolásának is a társadalmi hierarchia az alapja,
a reprezentációk nem válnak újra gondolkodásunk tárgyaivá, míg a vélemények
viszonylagosságát belátó demokratikus csoportszerveződésnél az érvelésen
és bizonyításon alapuló racionalitás válik uralkodóvá.
A racionalitás tehát társas
viszonyok eredményeként mintegy konstrukciósan jönne létre, s ami a reprezentációkat
illeti, azok szó szerint vételét vagy kritikai újraírását eredményezi.
A kritikai újraírásban pedig döntő szerepe lenne reprezentációink szociális
összevetésének. A demokratikus koherencia, ami Piaget szerint is csak eszmény,
mely nem mindig valósul meg, abból származna, hogy a kölcsönösség és a
koherenciára törekvés nem egyszerűen átvételekkel jönnek létre – a Sztenderd
Társadalomtudománynak megfelelően, instrukciós módon –, hanem úgy, hogy
reprezentációink érintkezésbe lépnek egymással, s ebből valami új keletkezik.
Tágabb értékelés
A terjedéselméletetek egészében
azzal az alapvető gonddal küzdenek, hogy vajon mennyire csak biológiai
analógiák, s mennyire valódi mechanizmuselméletek szeretnének lenni. Számomra
ebből a szempontból azért a fertőzési elmélet a vonzóbb, mert nemcsak bevallja
metaforikus jellegét, hanem a kognitív mechanizmusok állandó kiemelésével
ígéretet is tesz arra, hogy kiterjeszthető egy valódi, ha nem is magyarázó,
de taxonómikus modellé. Ehhez azonban arra lenne szükség, hogy legalább
esettanulmányok szintjén valóban alkalmazzák az elméletet. Ez még várat
magára. Érvényes ez a kritika a sokkal népszerűbb mémelméletre is: sok
jelszó, kevés valódi társadalomtudományi alkalmazás. Minden vitriolos kritika
ellenére sem szabad felednünk azonban, hogy, mint Runciman (1999) is rámutat
egy memetikai recenziójában, ezek a terjedéselméletek egy keskeny szorosban
hajóznak. Egyik oldalról a tiszta szociobiológiai kiterjesztett génelméletek,
a másikon pedig a teremtéselméleteket is magukban foglaló kulturalizmusok
fenyegetik őket. Analogikusságuk, harmadik utasságuk megkérdőjelezhető
heurisztikus értékük ellenére komoly próbálkozások kultúra és evolúció
nem triviális, mert nem redukcionista összekapcsolására.
A kulturális és biológiai
fejlődést a 19. század evolucionizmusára adott reakcióként sokszor szoktuk
elválasztani. Ennek rokonszenvező, mert egy evolúciós episztemológustól
származó összefoglalását mutatja a 8. táblázat.
A terjedéselméletek abba
a típusba sorolódnak, mely inkább a hasonlóságot látja a kétféle replikáció
között. Wispé és Thompson (1976) összefoglalták, hogy a mai evolúciós pszichológiai
gondolkodás egyik előfutára, Campbell (1999) hirdette párhuzamoknak társadalmi
és biológiai evolúció között milyen értelmezési változatai voltak, hogyan
hangsúlyozták sokan a kulturális változás gyorsaságát és lamarcki természetét.
Ezeket mutatja a 9. táblázat.
Hull (1982), mikor felveszi
ezt a fonalat, rámutat, hogy a naiv szembeállítás valójában a biológiai
folyamatok leegyszerűsített felfogásán alapult. Ezzel szemben nem igaz,
hogy a biológiai osztályok (a fajok) mereven meghatározottak lennének.
A fogalomalkotás szintjén mind a biológiai, mind a kulturális, például
a tudományos kategóriák dinamikusan változó, „történeti” kategóriák. Ami
a változást illeti, a szaporodási közösségeknek például megfelelnek a tudományos
kommunikációs közösségek. Az emberi közösségek ugyanúgy nem rögzített entitások,
mint a biológiai fajok: ugyanúgy szétválhatnak például a kommunikáció megszűnése
esetén, mint ahogy a fajok divergálnak. Ami pedig a szándékosságot illeti,
mind Hull, mind a terjedéselméletek Dennett (1998a) felfogásával vannak
összhangban: mi, emberi lények az intencionális értelmezési elvvel élünk,
de ez nem szabad, hogy azt az illúziót keltse bennünk, a világban is célokság
érvényes. Amint egy provokatív című Dennett-cikk kiemeli (Dennett 1998a),
e tekintetben nincsen eltérés az evolúció, egymás értelmezése, a kulturális
objektumok, például irodalmi művek és az ember alkotta tárgyak értelmezése
között. Felvehetünk minddel kapcsolatban egy intencionális értelmezési
stratégiát, de ezt nem szabad szubsztanciálisan értelmeznünk, hanem csak
úgy, mint a mi értelmező eljárásunkat. Vagyis e tekintetben nincsen eltérés
biológia és kultúra között.
Mind Dawkins, mind Sperber
valójában ezt a folytonossági gondolatmenetet folytatják, redukció nélkül.
Valami olyasmit sugallnak, hogy minden komplex hierarchikus rendszerben
tipikus mechanizmusok vannak nemcsak a vertikális integrációra, hanem a
horizontálisra is (ez felelne meg a terjedésnek), s ennek elveit minden
szinten használhatjuk. Ez olyan tudományos optimizmus, ami a felvilágosodás
örökösévé teszi őket. Ugyanakkor egy szempontból meglehetősen pesszimista
képet sugallnak. Mindkét elmélet alapvetően az ismétlődést hangsúlyozó
felfogásokhoz tartozik, melyek a kultúrában is az önismétlést emelik ki.
Ahogy Dennett (1998b: 373) fogalmaz, azt sugallják, hogy „agyam egyfajta
trágyahalom, melyben más emberek gondolatcsírái új életre kapnak [az elmélet],
megfoszt engem elmém szerzői és kritikusi jelentőségétől”. Sőt megkapjuk
a Dawkins-féle géngépezet kulturális analógját is: „A tudós pusztán egy
módja annak, ahogy egy könyvtár másik könyvtárat hoz létre.” Olyan kérdés
ez, mely a mai világban keletkezett új jelentéshordozók, pl. az információs
hálózatok világában újragondoltatja velünk a terjedés kérdéseit, mint Halász
(2000) is rámutat újabb munkáiban.
Külön kiegészítésük kell
legyen arra, egyáltalán hogyan tudhatjuk meghaladni azt, hogy a különböző
módon a fejünkbe került reprezentációkat ismételjük csupán. Az újítás belső
forrásaira is vannak persze kognitív elméletek. Ezek mint kiegészítések
hozzájárulhatnak az ismétlési elméletek hihetőbbé tételéhez. A legérdekesebbek
közöttük a határok átlépését emelik ki. Bartlett (1958) számos esettanulmánnyal
alátámasztott elmélete szerint a tudományos eredetiség forrása mindig a
határok átlépése, az átfogó koncepciók vagy hagyományok közötti lépkedés.
Julesz Béla (2000) hasonló módon azt emeli ki, hogy a tudományos kétnyelvűség
milyen konstruktív szerepet játszik az újításban. Azt remélem, hogy dolgozatom,
mely a mai biologisztikus gondolkodásmódot próbálta meg hozzákapcsolni
a társadalmi magyarázat hagyományos kérdéseihez, elindítja másokban a határoknak
ezt a termékeny átlépését.
Hivatkozott
irodalom
Altrichter Ferenc (1993):
Észérvek az európai filozófiai hagyományban. Budapest: Atlantisz.
Aron, R. (1967): Les étapes
de la pensée sociologique. Párizs: Gallimard.
Baldwin, J. M. (1894): Mental
Development in the Child and the Race. Methods and Processes. New York:
Macmillan.
Barkow, J. H., L. Cosmides
és J. Tooby (szerk.) (1992): The Adapted Mind. New York: Oxford University
Press.
Bartlett, F. (1958): Thinking.
An Experimental and Social Study. Cambridge: Cambridge University Press.
Baudrillard, J. (2000):
Az utolsó előtti pillanat. Budapest: Magvető.
Billig-Kovács Márta (1999):
„Rivális” rokonok: Kulturális pszichológia és szociálisreprezentáció-elmélet.
In Magyar Pszichológiai Szemle, 54: 625–637.
Blackmore, S. (1999): The
Meme Machine. Oxford: Oxford University Press.
Boyer, P. (1994): The Naturalness
of Religious Ideas: A Cognitive Theory of Religion. Berkeley: Unversity
of California Press.
Campbell, D. T. (1974):
Evolutionary Epistemology. In The Philosophy of Karl Popper. Paul A. Schilpp
(szerk.), 413–463. La Salle, Ill.: Open Court.
Campbell, D. T. (1988):
Methodology and Epistemology for Social Science. Chicago: University of
Chicago Press.
Campbell, D. (1999): Gondolatok
a biológiai és a társadalmi evolúció, illetve a pszichológia és a morális
hagyomány közötti konfliktusokról. In Morális fejlődés, empátia és altruizmus.
Kulcsár Zsuzsanna (szerk.), 273–313. Budapest: ELTE-Eötvös Kiadó.
Cosmides, L. és J. Tooby
(1992): Psychological Foundations of Culture. In The Adapted Mind. J. H.
Barkow, L., Cosmides és J. Tooby (szerk.). New York: Oxford University
Press.
Crane, S. (1990): The Language
of Thought: No Syntax Without Semantics. In Mind and Language, 5: 187–212.
Cziko, G. (1995): Without
Miracles: Universal Selection Theory and the Second Darwinian Revolution.
Cambridge, Mass.: MIT Press.
Csányi Vilmos (1979): Az
evolúció általános elmélete. Budapest: Akadémiai.
Csányi Vilmos (1988): Evolúciós
rendszerek. Budapest: Gondolat.
Csányi Vilmos (1994): Viselkedés,
gondolkodás, társadalom: etológiai megközelítés. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Csányi Vilmos (1999): Az
emberi természet. Budapest: Vince.
Csibra, G. és Gy. Gergely
(1998): The Teleological Origins of Mentalistic Action Explanations: A
Developmental Hypothesis. In Developmental Science, 1: 255–259.
Csibra, G., G. Gergely,
S. Bíró, S. Koós és M. Brockbank (1999): Goal Attribution Without Agency
Cues: The Perception of ’Pure Reason’ in Infancy. In Cognition, 72: 237–267.
Dawkins, R. (1986): Az önző
gén. Budapest: Gondolat.
Dawkins, R. (1989): A hódító
gén. Budapest: Gondolat. 142–170.
Dennett, D. (1998a): Az
intencionalitás filozófiája. Budapest: Osiris.
Dennett, D. (1998b): Darwin
veszélyes gondolata. Budapest: Typotex.
Donald, M. (1991): Origins
of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition.
Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Donald, M. (1993): Précis
of the Origins of the Modern Mind. Behavior and Brain. In Sciences,16:
737–791.
Durkheim, É. (1917): A szociológia
módszere. Budapest: Franklin.
Durkheim, É. (1978): A társadalmi
tények magyarázatához. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Fodor, J. (1975): The Language
of Thought. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Fodor, J. (1990): A Theory
of Content and Other Essays. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Fodor, J. (1996): Fodor
kalauza a mentális reprezentációhoz: Az intelligens nagynéni segédlete.
In Kognitív tudomány. Pléh Csaba (szerk.). Budapest: Osiris.
Gergely György, Z. Nádasdy,
G. Csibra és S. Bíró (1995): Taking the Intentional Stance at 12 Months
of Age. In Cognition, 56: 165–193.
Halász László (2000): Az
értelmezés változatai. Debrecen: Csokonai Kiadó.
Haeckel, E. (1911): Az élet
csodái I–II. Budapest: Athenaeum.
Hull, D. L (1982): The Naked
Meme. In Learning, Development and Culture. H. C. Plotkin (szerk.), 273–323.
Chichester: Wiley.
Humphrey, N. K. (1976):
The Social Function of Intellect. In: Growing Points in Ethology. P. P.
G. Bateson és R. A. Hinde (szerk.), 303–317. Cambridge Univ. Press.
Hunyady György ( 1976):
Az értékelés konzisztenciája a társas kapcsolatok percepciójában: az ún.
kognitív egyensúly kutatásáról. In: Pszichológiai Tanulmányok, XV. Hunyady
Gy. (szerk.), 311–346. Budapest: Akadémiai.
Hunyady György (1996): Sztereotípiák
a változó közgondolkodásban. Budapest: Akadémiai.
Julesz Béla (2000): Dialógusok
az észlelésről. Budapest: Typotex.
Kelemen János (1977): A
nyelvfilozófia kérdései. Budapest: Kossuth–Akadémiai.
László János (1999): Társas
tudás, elbeszélés, identitás. Budapest: Scientia Humana-Kairosz.
Martindale, C. (1990): The
Clockwork Muse. New York: Basic Books.
Mead, G. H. (1973): A pszichikum,
az én és a társadalom. Budapest: Gondolat.
Moscovici, S. (1960): La
psychanalyse. Son image et son public. Párizs: Presses Universitaires de
France.
Némedi Dénes (1996): Durkheim:
Tudás és társadalom. Budapest: Áron.
Piaget, J. (1926): Le probleme
de pensée primitive. Magyarul: In Pszichológiatörténeti szöveggyűjtemény,
II. Pléh Csaba (szerk.). Budapest: Tankönyvkiadó.
Piaget, J. (1933): L’individualité
en histoire. L’individu at le formation de la raison. In Troisieme Semaine
Internationale de Synthese, 67–121. Párizs: Alcan. (Hivatkozás a Piaget:
1976 újrakiadása alapján, 81–123.)
Piaget, J. (1965): Études
sociologiques. Genf: Droz.
Pinker, S. (1997): How the
Mind Works? New York: Norton.
Pinker, S. (1999): A nyelvi
ösztön. Budapest: Typotex.
Pléh Csaba (1994): Popper
és a pszichológia. In Replika, 17/18: 67–86.
Pléh Csaba (1999): Interakciós
és narratív identitás. In Magyar Pszichológiai Szemle, 54: 25–34.
Popper, K. R. (1972): Objective
Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press.
Runciman, W. G. (1999):
Darwinian Soup. In London Review of Books, 10: 25–26.
Sperber, D. (1984): Anthropology
and Psychology: Towards an Epidemiology of Representations. In Man, 20:
73–89.
Sperber, D. (1987): Les
sciences cognitives, les sciences sociales et le matérialisme. In Le Débat,
47: 103–115.
Sperber, D. (1994): The
Modularity of Thought and the Epidemiology of Representations. In Mapping
the Mind. Domain Specificity in Cognition and Culture. L. A. Hirshfeld
és S. A. Gelman (szerk.), 39–67. Cambridge, Mass.: Cambridge University
Press.
Sperber, D. (1996): Explaining
Culture. London: Blackwell.
Sperber, D. (2000a): A kultúra
magyarázata. Budapest: Osiris.
Sperber, D. (2000b): A kultúra
mintázatai. (Készülő fordítás.)
Sperber, D. és L. A. Hirschfeld
(1999): Culture, Cognition, and Evolution. In The MIT Encyclopedia of the
Cognitive Sciences. R. A. Wilson és C. Keil (szerk.), cxi.xxxii. Cambridge,
Mass.: MIT Press.
Tomasello, M. (1999): The
Cultural Origins of Human Cognition. Cambridge, Mass.: Harvard University
Press.
Tomasello, M., A. C. Kruger
és H. H. Ratner (1993): Cultural Learning. In Behavioral and Brain Sciences,
16: 495–552.
Vigotszkij, L. SZ. (1971):
A magasabb pszichikus funkciók fejlődése. Budapest: Gondolat.
Wallon, H. (1971): Válogatott
tanulmányok. Budapest: Gondolat.
Wispé, L. G. és J. N. Thompson
(1976): The War between the Words: Biological Versus Social Evolution and
Some Related Issues. In American Psychologist, 31: 341–380.
Wuketits, F. M. (1990):
Evolutionary Epistemology and its Implications for Humankind. Stony Brook:
State University of New York Press.
Jegyzetek
Szeretném megköszönni Csibra
Gergely értékes kommentárjait, valamint László János tanácsait Sperber
felfogásáról és az ökológiai szempont kapcsolatáról. A 2000. tavaszi félévben
szemináriumot tartottam a Szegedi Tudományegyetemen a gondolatok terjedési
mechanizmusairól. Sokat köszönhetek a tanítványaimmal itt folytatott beszélgetéseknek.
|