A hetvenes évektôl kibontakozó úgynevezett
második demográfiai átmenet[1]
jelenségei szinte megjelenésüktôl fogva a demográfusok
és a családszociológusok figyelmének középpontjában
állnak. A második demográfiai átmenet számos
fontos változást indított el a fejlett országokban
(Hablicsek, 1998; Pongráczné, 1998). Itt elsôsorban
azt kell kiemelnünk, hogy a hagyományos házasság
mellett egyre elterjedtebbé válnak eddig kevéssé
elfogadott együttélési formák, s ezzel együtt
a gyerekek egy része sem házassági köteléken
belül születik. Noha a demográfiai folyamatok azonos irányba
mutatnak, országonként igen eltérô ezen új
családformák elterjedtsége. Az elterjedés mértékét
a kultúra, a tradíciók, a vallás mellett az
adott országban fennálló jogi szabályozás,
a családtámogatási rendszer, a nôk munkavállalási
szintje és iskolázottsága, az ország gazdasági
fejlettsége és sok más tényezô befolyásolja.
A valóságos demográfiai viselkedés mellett
nem kevésbé érdekes annak vizsgálata, hogy
egy-egy ország lakossága értékeiben, attitûdjeiben
mennyiben alkalmazkodik ezekhez a változásokhoz, illetve
milyen elônyeit látja a hagyományos párkapcsolatnak,
a házasságnak. Jelen tanulmány célja annak
bemutatása, hogy ma Magyarországon más rendszerváltó
országokhoz, illetve a Nyugathoz hasonlítva mennyire konzervatív,
illetve liberális az emberek véleménye a házasságot
illetôen. Az elemzés az ISSP (International Social Survey
Program) 1994-es felvétele alapján készült.[2]
Magyarországon kívül további 23 ország
vett részt a vizsgálatban. Ebben az elemzésben néhány
rendszerváltó ország (Csehország, Lengyelország,
Szlovénia, Bulgária, Oroszország és Kelet-Németország),
valamint Norvégia, Svédország, Anglia, Hollandia,
az Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Olaszország,
Spanyolország és a volt NSZK adatait hasonlítjuk össze
a magyar adatokkal. Jelen elemzésbe nem vontuk be a vizsgálatban
részt vett ázsiai országok, néhány nyugat-európai
ország, illetve Kanada és Ausztrália adatait.
Az attitûdök ilyesfajta összehasonlításakor
különféle, egymásnak ellentmondó hipotéziseket
fogalmazhatunk meg.
Napjaink egyik legtöbbet hangoztatott kulcsszava a globalizáció.
Az egész világon számos univerzális változáson
megy keresztül a termelés és a foglalkoztatás
szférája. Világszerte jelentôsen emelkedik a
nôk iskolai végzettsége és fokozódik
részvételük az otthonon kívüli, fizetett
munkában. Ezzel párhuzamosan megváltoznak a családi,
nemi szerepek is. Feltételezhetô, hogy az emberek nemcsak
viselkedésükben, de attitûdjeikben is kevésbé
ragaszkodnak a tradicionális együttélési formákhoz,
így a termelési rendszerek globálissá válása
a véleménystruktúrákat is a globalitás,
a homogenizálódás felé mozdítja. E hipotézis
szerint tehát a magyar és a nyugati országok lakosságának
attitûdjeiben nincs túl nagy különbség, ezek
egy irányba, a tradicionálistól eltérô
irányba mutatnak. Emellett Magyarország véleménystruktúrája
- együtt Csehországgal és Szlovéniával
- ,,nyugatiasabb", azaz kevésbé tradicionális lenne,
mint a többi rendszerváltó országé.
Ezzel szemben felállítható egy olyan hipotézis
is, ami szerint a nemzeti kereteknek, a kulturális tradícióknak
továbbra is jelentôs véleményformáló
szerepe van. Itt elsôsorban a vallás szerepét érdemes
kiemelni. Eszerint vagy a protestantizmus - katolicizmus, vagy a szekularizáció
- eleven vallási hagyományok dimenziói mentén
válnának szét az attitûdstruktúrák
egy modernebb és egy tradicionálisabb csoportra. Hozzátehetjük
ehhez még azt a feltevést is, hogy az azonos nyelvû,
illetve az egymáshoz földrajzilag is közel fekvô
országok lakóinak attitûdstruktúrája
vélhetôleg közelebb van egymáshoz, mint az Európa
más részein található országok lakóiéhoz.
Ha ez a hipotézis igazolódna, a magyar lakosság (együtt
a többi közép-európai országéival)
véleménystruktúrája a nemi szerepeket, a családformákat
tekintve köztes helyet foglalna el a nyugat-európai országcsoport,
illetve a vallást erôsebben ôrzô másik
országcsoport (Olaszország, Spanyolország, Lengyelország
és Bulgária) között.
Végül megfogalmazhatunk egy olyan hipotézist is,
hogy a politikai rendszer és az ahhoz kapcsolódó ideológia
szintén jelentôs szerepet játszik a családformákkal
kapcsolatos vélemények alakulásában. A volt
szocialista országokban a nôk foglalkoztatottságának
mértéke és az e mögé felsorakozó
ideológia meglehetôsen hasonló volt. Ha ennek a ténynek
valóságos hatása van az attitûdökre, feltételezhetjük,
hogy a magyarok (és a többi rendszerváltó ország
lakóinak) attitûdjei inkább a modernitás irányába
hajlanak. Ezen belül pedig a legkevésbé tradicionális
véleménystruktúrát a legerôsebb ideológiai
nyomást gyakorló NDK és Oroszország mutatná.
A házasság értéke, a házasságkötés
motivációi
A rendszerváltás óta eltelt évek során
Magyarországon felerôsödtek a már korábban
beindult demográfiai változások, melyek a lakosság
demográfiai viselkedését a nyugati országokéihoz
hasonlóbbá teszik. A házasságkötések
száma csökken, a házasság nélküli
együttélések száma nô, feljebb tolódik
a házasságkötési életkor, illetve nô
a házassági köteléken kívül született
gyermekek aránya (Tóth, 1997; S. Molnárés mások,
1998). Ugyanakkor számos vizsgálat erôsíti azt
a tényt, hogy a házasság, mint együttélési
forma nemcsak azok körében igen népszerû és
elfogadott Magyarországon, akik maguk is házasságban
élnek, hanem azokéban is, akik más családformát
választottak.
Az ISSP adatbázisa lehetôséget nyújt arra,
hogy a vélemények szintjén is összehasonlításokat
tegyünk a különféle országcsoportok között
e tekintetben.[3]
A kérdôívben nem azt tudakoltuk, hogy a megkérdezettek
mennyire tartják ,,jónak" a házasságot összehasonlítva
más együttélési formákkal. Ez alkalommal
azt vizsgáltuk meg, hogy három, a házassághoz
gyakorta asz-szociált elôny, pozitívum milyen mértékben
elfogadott a különbözô országokban.
A házasok boldogabbak?
Ha a legáltalánosabban kérdeznénk az embereket,
milyen pozitívumot kapcsolnak a házassághoz, bizonyára
igen sokan azt az érzelmi többletet említenék,
amit a házasság nyújt a benne élôknek.
Ezt a gondolatot fogalmazza meg az 1. táblázatban bemutatott
állítás.
1. táblázat. Az ,,A házas emberek általában
boldogabbak, mint azok, akik nem élnek házasságban"
állítás elfogadottságának átlaga
országonként és nemenként
férfiak nôk összesen sorrend
Bulgária 1,05 1,13 1,10 31.
Magyarország 0,85 0,66 0,75 32.
Lengyelország 0,67 0,54 0,60 33.
Oroszország 0,55 0,50 0,52 34.
Csehország 0,28 0,37 0,33 35.
Amerikai Egyesült Államok 0,40 0,25 0,31 06.
Ausztria 0,39 0,20 0,28 07.
Szlovénia 0,42 0,12 0,26 08.
Kelet-Németország 0,36 0,14 0,25 09.
Nyugat-Németország 0,23 -0,01- 0,11 10.
Olaszország 0,06 -0,28- -0,11- 11.
Anglia -0,09- -0,19- -0,14- 12.
Spanyolország -0,06- -0,25- -0,16- 13.
Svédország -0,22- -0,51- -0,37- 14.
Norvégia -0,31- -0,63- -0,48- 15.
Hollandia -0,52- -0,74- -0,65- 16.
átlag 0,22 0,03 0,12
Az átlagok megoszlása alapján a vizsgált
országok két jellegzetes csoportba sorolhatók. Valamennyi
rendszerváltó ország, mindkét Németország,
Ausztria és az Amerikai Egyesült Államok megkérdezettjeinek
átlaga pozitív, azaz ezt a véleményt hajlamosak
voltak elfogadni. A dél-európai és a skandináv
országok, valamint Anglia és Hollandia megkérdezettjei
inkább hajlottak arra, hogy ezt az állítást
elutasítsák. A két csoport kialakulásában
nehéz lenne törvényszerûséget találni.
A kulturális-tradicionális hipotézis alapján
a rendszerváltó országok közé logikusan
illeszkedik a közép-európai Ausztria és a vele
azonos nyelvet beszélô, hasonló kulturális tradíciójú
Németország. Ugyanakkor az Amerikai Egyesült Államok
hasonló átlaga már kilóg a sorból. A
másik csoport kialakulása is logikus lenne, de az mindenképpen
meglepô, hogy a dél-európai országok átlaga
tendenciájában a skandinávokéhoz hasonló.
Ugyanakkor a házasodási és válási adatok
összehasonlítása sem ad magyarázatot, hiszen
a Függelékbôl látható, hogy például
az igen hasonló házasodási és válási
adatokkal rendelkezô Olaszország és Lengyelország
vagy Magyarország és Hollandia éppen az ellenkezô
csoportba kerültek.
Magyarországon még a rendszerváltó országok
átlagához képest is igen magas annak az állításnak
az elfogadottsága, mely szerint a házasok másoknál
boldogabbak. Így adódhatott, hogy a magyar átlag a
bolgár után a legmagasabb, megelôzve a jóval
tradicionálisabbnak gondolt országokat. A férfiak
szinte minden országban (így nálunk is) a nôknél
magasabb arányban fogadták el ezt az állítást,
tehát ennek alapján úgy tûnik, hogy a férfiak
számára a házasság nagyobb érzelmi nyereséget
jelent.
Nem meglepô, hogy valamennyi országban leginkább
maguk a házasok (mintaátlag 0,27) és az özvegyek
(mintaátlag 0,59) tartják a házasokat másoknál
boldogabbnak, hiszen ôk választásuk szerint élnek,
illetve éltek házasságban és a hajadon/nôtlen
családi állapotúak utasítják el leginkább
az állítást (mintaátlag -0,42). A magyar adatok
- teljesen együtt mozogva a bolgár adatokkal - az átlagtól
részben eltérôek. A magyar és bolgár
özvegyek, illetve házasok még az átlagosnál
is nagyobb arányban tartják boldogabbnak a házasokat,
mint másokat. Emellett a nôtlenek/hajadonok (magyar átlag
0,26), illetve az elváltak (magyar átlag 0,08) szintén
elfogadták az állítást.
Az egész mintában a 34 év alattiak hajlamosak
elutasítani ezt az állítást, és minél
idôsebb egy megkérdezett, annál inkább tartja
a házasokat másoknál boldogabbnak. Magyarországon
a többi rendszerváltó országgal együtt (kivéve
a volt NDK megkérdezettjeit) már a legfiatalabb életkori
csoportban túlsúlyban találjuk azokat, akik elfogadják
ezt a véleményt. Mindezek alapján azt kellene gondolnunk,
hogy a házasság igen népszerû a még nem
házas fiatalok, illetve az elváltak körében.
Ugyanakkor a demográfiai adatok a házasodási kedv
csökkenésérôl tanúskodnak, tehát
az attitûdök és a viselkedések nálunk e
téren kevéssé esnek egybe.
A házasság anyagi biztonság?
Míg az elôzôekben elemzett kérdés
a házasság érzelmi oldalára helyezte a hangsúlyt,
a következô kérdés lényegesen ,,racionálisabb".
Elterjedt felfogás, hogy egy háztartás fenntartása
olcsóbb, mint kettôé. Emellett bármilyen anyagi
veszteséggel járó élethelyzet (munkanélküliség,
tartós betegség stb.) esetén elônyös, ha
valaki nem csak magára számíthat. Tény azonban
az is, hogy mindez elsôsorban a kétkeresôs háztartások
esetében érvényesül, hiszen minél több
eltartottról kell egy keresônek gondoskodni, annál
nagyobb az esélye, hogy a szegénységi küszöb
alá kerüljön. Kérdés tehát, hogy
az egyes országok lakosainak véleménye szerint mennyire
tartozik a házasság legfôbb elônyei közé
a potenciális anyagi biztonság.
2. táblázat. Az ,,A házasság legfôbb
elônye az anyagi biztonság" kérdés elfogadottságának
átlaga országonként és nemenként
férfiak nôk összesen sorrend
Bulgária 0,25 0,53 0,42 01.
Magyarország 0,31 0,48 0,41 02.
Oroszország 0,20 0,50 0,39 03.
0
Kelet-Németország 0,14 0,14 0,14 04.
Ausztria 0,17 0,04 0,10 05.
Lengyelország 0,03 0,12 0,08 06.
Nyugat-Németország -0,06- -0,07- -0,06- 07.
Csehország -0,18- 0,02 -0,07- 08.
Szlovénia -0,06- -0,14- -0,10- 09.
Spanyolország -0,24- -0,32- -0,28- 10.
Svédország -0,31- -0,46- -0,39- 11.
Anglia -0,44- -0,39- -0,42- 12.
Norvégia -0,42- -0,52- -0,47- 13.
Amerikai Egyesült Államok -0,48- -0,56- -0,53- 14.
Hollandia -0,55- -0,65- -0,61- 15.
Olaszország -0,64- -0,66- -0,65- 16.
átlag -0,22- -0,22- -0,22-
A kérdéskör megítélése szintén
erôsen megosztotta a megkérdezetteket. A házasság
anyagi biztonságot nyújtó funkciója az egész
minta átlagában
-0,22, azaz a megkérdezettek többsége elutasította
a véleményt. Az elôzô attitûddel ellentétben
a rendszerváltó országok véleménye itt
nem mutat hasonló irányba. Csehország és Szlovénia
megkérdezettjei - hasonlóan a nyugat-európai országok
többségéhez - nem kapcsolják szorosan össze
a házasságot az anyagi biztonsággal. Magyarország
nem tartozik ezen országcsoportba, nálunk - együtt Bulgáriával,
Oroszországgal, Kelet-Németországgal, Lengyelországgal
és Ausztriával - egy kereset nem tûnik elegendônek
a megélhetéshez.
A férfiak és nôk véleménye között
ebben a kérdésben nem volt szignifikáns különbség
az egész mintában. Ugyanakkor Bulgáriában,
Magyarországon és Oroszországban inkább a nôk
hajlamosabbak anyagi biztonságot tulajdonítani a házasságnak.
Ez azért figyelemre méltó, mert Magyarországon
a fejlett országok tendenciájával ellentétesen
erôteljesen csökkent a 90-es évekre a nôi foglalkoztatás
mértéke (Frey, 1997), így érthetô, ha
a nôk jelentôs csoportjai számára a házasság
jelentheti az anyagi biztonságot.
Az egész mintában csak az özvegyek átlaga
ért el pozitív értéket (0,31), vagyis ôk
fogadták el az állítást. Legkevésbé
a nôtlenek/hajadonok gondolják úgy, hogy az anyagi
biztonság miatt érdemes lenne házasságot kötniük
(átlag -0,47). A magyarországi véleménystruktúra
ismét eltérô az európai országok többségétôl.
A magyar özvegyek a többi ország hasonló családi
állapotban lévô válaszadóihoz képest
a legmagasabb értéket érték el (átlag
0,93), ami arra utal, hogy - legalábbis az érintettek megítélése
szerint - Magyarországon kerül a legkiszolgáltatottabb
anyagi helyzetbe az, aki megözvegyül. Valószínûsíthetô,
hogy az özvegyi nyugdíjak rendszerének átalakítása
az elmúlt évben tovább fokozta az özvegyek anyagi
kiszolgáltatottságát.
Úgy tûnik, Magyarországon a még nem házasok
is anyagi biztonságuk megerôsödését látják
a házasságban, hiszen Oroszország (átlag 0,22)
és Ausztria (átlag 0,03) mellett Magyarország volt
az, ahol a még nem házasok átlaga pozitív lett
(0,10). Különösen hátrányos anyagi helyzetbe
kerülnek az elváltak a házasokhoz képest Magyarországon
- legalábbis az érintettek megítélése
szerint. Az elváltak az egész mintában -0,22 átlagot
értek el, tehát inkább elutasították
az elemzett véleményt. Ugyanakkor Magyarországon az
átlag Oroszországgal együtt a legmagasabb, 0,41 értéket
ért el. Ez utóbbi érzetet megerôsítik
a Magyar Háztartás Panel adatai is (Sík-Tóth,
1997), melyek bizonyítják, hogy az elvált nôk,
különösen ha gyermeket is nevelnek, nagy eséllyel
csúsznak a szegénységi küszöb alá.
Nem meglepô, hogy az egész mintát tekintve minél
idôsebb valaki, annál inkább hajlamos elfogadni a házasság
anyagi biztonságot nyújtó funkciójának
fontosságát. Ugyanakkor az egyes országokban igen
eltérô életkorokban tûnik úgy a megkérdezetteknek,
hogy a házasság más családi állapotokkal
szemben inkább nyújt anyagi biztonságot. A minta egészében
a váltás az 55-64 éves életkori csoportnál
van. Három ország, az Amerikai Egyesült Államok,
Hollandia és Olaszország lakosai esetében nem következik
be ilyen életkori váltás, minden életkori csoportban
az állítás elutasítása jellemzô.
Ellentétben ezzel az orosz válaszolók esetében
azért nincs életkori váltás, mert ôk
valamennyi életkori csoportban egyetértenek azzal, hogy a
házasság legfôbb elônye az anyagi biztonság.
Magyarországon és Bulgáriában a két
legfiatalabb életkori csoport még elutasítja az állítást,
de 35 éves kortól felfelé már igen nagy arányú
az elfogadottsága. A többi rendszerváltó ország
válaszadói egy 10 éves kohorsszal késôbb,
45 éves kor fölött fogadják el az állítást.
Iskolai végzettség tekintetében az egész
mintában lineáris trendet találunk, azaz minél
iskolázottabb valaki, annál kevésbé fontos
számára a házasság anyagi biztonságot
nyújtó funkciója. A mintában már a befejezetlen
középiskolai végzettség is elegendônek
látszik arra, hogy a válaszoló adott esetben megéljen
egy keresetbôl, azaz ne az anyagi biztonság reményében
házasodjék. A magyar válaszolók átlagai
valamennyi iskolai végzettségi csoportban a legmagasabbak
között vannak. Magyarországon egyedül az egyetemi
végzettségûek csoportja számára nem feltétlenül
az anyagi biztonság a házasság legfôbb elônye.
A házasság legfôbb célja a gyerek?
A házasságkötések és a gyermekvállalás
között általában nehéz lenne teljes megfeleltetést
létrehozni. Országonként meglehetôsen eltérô
házasságkötési és gyermekvállalási
stratégiák alakultak ki. A skandináv térségben
a házasságkötések száma elmarad a többi
európai országétól, ugyanakkor a gyermekvállalási
kedv viszonylag magas. Így adódhat, hogy Svédországban
például a gyermekek több mint fele házassági
köteléken kívül születik, ez azonban nem feltétlenül
jelenti azt, hogy csonka családban nônek fel. Másrészrôl
Magyarországon a házasságkötési kedv egészen
a nyolcvanas évekig igen magas volt, ugyanakkor Európa egyik
legalacsonyabb termékenységi mutatóival rendelkeztünk.
Mégis, elég gyakori a közgondolkodásban, hogy
a házasság egyik vagy talán legfôbb értelmének,
beteljesítôjének a gyermekvállalást tartják.
Ennek a véleménynek az elfogadottságát mutatja
be a következô táblázat.
3. táblázat. A ,,Napjainkban a házasság
legfôbb célja a gyerek" állítás elfogadottságának
átlaga országonként és nemenként
férfiak nôk összesen sorrend
Bulgária 00,97 01,07 01,03 01.
Magyarország 00,76 00,91 00,85 02.
Oroszország 00,34 00,43 00,40 03.
Csehország 00,35 00,45 00,40 04.
Lengyelország 00,21 00,31 00,27 05.
Szlovénia 00,21 00,18 00,19 06.
Olaszország -0,07 -0,14 -0,11 07.
Spanyolország -0,25 -0,25 -0,25 08.
Ausztria -0,33 -0,31 -0,32 09.
Norvégia -0,19 -0,48 -0,35 10.
Nyugat-Németország -0,40 -0,45 -0,43 11.
Anglia -0,51 -0,55 -0,53 12.
Kelet-Németország -0,56 -0,60 -0,58 13.
Svédország -0,54 -0,80 -0,68 14.
Hollandia -0,67 -0,71 -0,69 15.
Amerikai Egyesült Államok -0,57 -0,79 -0,70 16.
átlag -0,16 -0,22 -0,19
Ez az állítás két csoportra osztotta a
megfigyelt országokat. A kulturális-tradicionális
hipotézisnek megfelelôen a rendszerváltó országokban
(Kelet-Németország kivételével) a gyermeket
a házasság értelmének, céljának
tartó állítás széleskörû
elfogadottságot élvez. Figyelemre méltó azonban,
hogy a többi közép-európai ország, illetve
a dél-európai országok adata ezzel ellentétes,
tehát az állítást hajlamosak voltak elutasítani
a megkérdezettek.
Élesen eltér a férfiak és nôk véleménystruktúrája
a két országcsoportban. A házasság fô
céljának a gyermeket tartó országokban (így
Magyarországon is) a nôk konzervatívabbnak bizonyultak,
azaz magasabb arányban fogadták el az állítást.
A másik országcsoportban általában a nôk
bizonyultak liberálisabbnak, azaz az állítást
jobban elutasították, mint a férfiak.
Családi állapot szerint ismét szignifikáns
különbség mutatkozott a kérdés megítélésében.
Az egész mintát tekintve csak az özvegyek csoportja
ért el pozitív átlagot (0,31), a többi csoport
tagjai inkább elutasították ezt az állítást.
Leginkább a nôtlenek/hajadonok voltak azok, akik nem értettek
egyet azzal, hogy a házasság fô célja a gyerek
lenne (átlag -0,49). Nyilván ôk tudják leginkább
elképzelni a gyermekvállalást házasság
nélkül, illetve majdani esetleges házasságukat
nem feltétlen a gyermekvállalás érdekében
kötnék. A magyar megkérdezettek valamennyi családiállapot-csoportban
elfogadják ezt az állítást. A házasok
csoportjában Bulgária (átlag 1,12) után éppen
Magyarországon a legmagasabb az átlag (0,87). Ezek az értékek
még a többi rendszerváltó országhoz képest
is magasak, hiszen például az erôs katolikus tradíciókkal
bíró Lengyelországban is csak 0,28 az átlag.
Hasonló arányokat tapasztalunk az elváltak csoportjában
is, ahol a magyar átlag tízszerese a lengyelnek. Mindössze
három ország akadt, ahol a nôtlenek/hajadonok csoportjában
is elfogadták ezt az attitûdöt, ezek Magyarország
(átlag 0,48), Bulgária (átlag 0,23) és Oroszország
(átlag 0,11). A vélemények és a valós
demográfiai folyamatok eltérése Magyarországon
talán ebben a kérdésben a leginkább tetten
érhetô. Miközben ugrásszerûen nô a
házasságon kívül születô gyermekek
aránya és csökken a házasság népszerûsége,
a még nem házasok számára a vélemények
szintjén erôteljesen összekapcsolódik a gyermekvállalás
és a házasság.
Gyermek nélkül üres az élet?
Mint az elôzô kérdés mutatta, a házasság
elônyei, motivációi között elôkelô
helyet foglal el Magyarországon és néhány más
országban a gyermekvállalás. Érdemes itt bemutatni
egy ehhez a témakörhöz kapcsolódó további,
a gyermekvállaláshoz kapcsolódó attitûd-kérdést,
mely így szólt: ,,Üres az élete azoknak, akiknek
soha nem volt gyerekük". Ez az erôsen normatív állítás
magában hordozza azt a feltételezést, hogy önmagában
a gyermek nevelése felülemel a gyermektelen élet értéktelenebb,
céltalanabb, haszontalanabb dimenzióján. Az állítás
egyúttal szembeállítja a társadalom azon két
csoportját, akik neveltek/nevelnek gyereket és azokat, akik
ezt saját elhatározásuk, betegségük vagy
más ok miatt nem teszik.
4. táblázat. Az ,,Üres az élete azoknak,
akiknek soha nem volt gyerekük" állítás
elfogadottságának átlaga országonként
és nemenként
férfiak nôk összesen sorrend
Magyarország 1,24 1,35 1,30 01.
Bulgária 0,88 1,17 1,06 02.
Kelet-Németország 0,69 0,79 0,74 03.
Szlovénia 0,70 0,67 0,68 04.
Oroszország 0,43 0,47 0,46 05.
Ausztria 0,42 0,47 0,44 06.
Olaszország 0,33 0,26 0,29 07.
Nyugat-Németország 0,28 0,24 0,26 08.
Csehország 0,10 0,31 0,21 09.
Lengyelország 0,15 0,15 0,15 10.
Spanyolország -0,090 -0,040 -0,060 11.
Norvégia -0,300 -0,420 -0,360 12.
Amerikai Egyesült Államok -0,350 -0,490 -0,440 13.
Svédország -0,430 -0,520 -0,480 14.
Anglia -0,530 -0,480 -0,500 15.
Hollandia -0,570 -0,680 -0,600 16.
átlag -0,220 -0,220 -0,220
A válaszok struktúrája csak részben hasonló
az elôzô állításnál tapasztaltakhoz,
hiszen nemcsak valamennyi rendszerváltó ország megkérdezettjei
(e kérdésnél a volt NDK is) fogadták el az
állítást, de hozzájuk csatlakozik jelen esetben
Nyugat-Németország, Ausztria és Olaszország
is. A csoportképzô ismérv itt inkább területi,
kulturális, tehát a közép-európai, illetve
a kelet-európai országok kerültek egy csoportba, míg
másik oldalon az észak-európai és a nyugat-európai
országok (kiegészítve az Amerikai Egyesült Államokkal).
Spanyolország átlaga közel van a 0 értékhez,
ami mögött egyrészt a válaszok nagy szórása,
másrészt a szélsôségesen elfogadó
vagy elutasító véleményektôl való
tartózkodás áll.
Különösen erôs ennek a normatív állításnak
az elfogadottsága Magyarországon. Ez arra utal, hogy itt
kifejezetten erôs a társadalmi nyomás abba az irányba,
hogy az embereknek legalább egy gyereke legyen. A gyermektelen párokat,
illetve felnôtt embereket a közvélekedés egyfajta
sajnálattal és elutasítással kíséri,
feltételezve, hogy ôk nem élnek teljes életet.
A férfiak és nôk átlagaiban az egész
minta szintjén nincs szignifikáns különbség,
ugyanakkor az egyes országok szintjén van. Hasonlóan
az elôzô kérdéshez, általában az
a tendencia, hogy azokban az országokban, ahol az emberek elfogadták
az állítást, inkább a nôk értek
el magasabb átlagot, azokban pedig, ahol elutasították,
inkább a férfiak. Ez arra utal, hogy valamennyi országban
inkább a nôk határozzák meg a közvélekedést
ezzel a kérdéssel kapcsolatosan. Ahol tehát a nôk
saját nôi öndefiníciójuknak elengedhetetlen
részeként kezelik az anyaságot, ott a gyermektelen
életet üresnek tartja a közvélemény. Ahol
a nôk sokféle nôi szerepük között egy,
választható szerepként élik meg az anyaságot,
ott a társadalom mint olyan is inkább tudomásul veszi,
normálisnak tartja azt is, ha valakinek nincs gyereke.
Az állítást általában az alacsonyabb
iskolai végzettségûek fogadták el. Ugyanakkor
figyelemre méltó, hogy az egyetemi végzettségûek
csoportjában már csak Magyarország, Bulgária,
Oroszország, Spanyolország és Szlovénia megkérdezettjei
azonosultak vele. Különösen nagy a különbség
a magyar (0,96) és a másik póluson a holland átlag
(-1,00) között. Úgy tûnik, a magyar egyetemi végzettségû
válaszolók számára a hivatás sem képes
kitölteni azt az ûrt, ami a gyermektelenségbôl
fakad(na) számukra.
Összegezés
Ez a tanulmány az átalakuló nemi szerepek egy
fontos területét, a házasság motivációit
elemezte Magyarországon, néhány más rendszerváltó-
és nyugati országban. Miközben a vélemények
megoszlását bemutattuk, szembetûnôvé vált,
hogy az emberek valóságos viselkedése az általuk
vallott értékektôl számos ponton eltér.
Az elemzés egyrészt arra összpontosított, hogy
ezekre a diszkrepanciákra felhívja a figyelmet. A magyar
társadalomban a család normatív fogalma erôteljesen
társul a házasságkötéssel létrejövô
férfi-nô kapcsolathoz, ami késôbb kibôvül
egy-két gyerekkel. Ugyanakkor a rendszerváltással
párhuzamosan felerôsödtek olyan demográfiai folyamatok,
melyek éppen ezen modell ellen hatnak. Még nem világos,
hogy ezek a megváltozott demográfiai trendek mennyire lesznek
tartósak, így nem tudhatjuk, tartósan csökkenni
fog-e a házasságban élôk száma, vagy
csak idôben eltolódik a házasságkötés
a társadalom egyes rétegeiben. Kérdés az is,
hogy nô-e a végleges gyermektelenséget önként
vállalók száma, vagy a párok egy része
késôbbi idôpontra halasztja egyetlen gyermekének
világra hozását.
Adataink ugyanakkor azt mutatják, hogy a demográfiai
magatartással párhuzamosan a család és a házasság
normatív fogalma kevéssé változott a társadalom
egészét tekintve. A magyar válaszolók valamennyi,
házasságra vonatkozó érték tekintetében
igen tradicionális beállítódást mutattak.
Az átlagnál magasabb arányban fogadták el azt
a véleményt, hogy a házasság más családi
állapottal szemben érzelmi többletet hordoz. A magyar
válaszolók, az egész minta felfogásával
ellentétben, a házasság nagy elônyének
tartják az anyagi biztonságot, és nagymértékben
egyetértettek azzal, hogy a házasság fô célja
a gyerek. Emellett általánosnak mondható azon attitûd
elfogadása is, mely szerint üres az élete annak, akinek
sosem volt gyereke.
Amikor a demográfiai magatartás és a családdal
kapcsolatos attitûdök összefüggését
elemzik a kutatók, leggyakrabban arra keresnek magyarázatot,
hogy miképpen lehetne a kedvezôtlen demográfiai folyamatokat
(elsôsorban az alacsony termékenységet) a családdal,
gyermekvállalással kapcsolatban meglévô tradicionális
értékrendhez igazítani. (l. például
Pongráczné-S. Molnár, 1997). Jelen tanulmány
számára azonban fordított a kérdés:
mivel magyarázható a magyar lakosság konzervatív
értékrendje?
A bevezetôben felsorakoztatott konkuráló hipotézisek
egyike sem bizonyul elégségesnek az eredmények teljes
magyarázatára.
5. táblázat. Országcsoportok a családi
értékek szerint
I. Tradicionális
Magyarország, Bulgária, Oroszország, Lengyelország
II. Inkább tradicionális, mint liberális
Csehország, Ausztria, Szlovénia, volt NDK
III. Inkább liberális, mint tradicionális
Amerikai Egyesült Államok, volt NSZK
IV. Liberális
Hollandia, Norvégia, Svédország, Anglia, Spanyolország,
Olaszország
A globalizációs hipotézis és az ideológia
hatását hangsúlyozó hipotézis jelen
adatok alapján teljesen elvethetô, hiszen nem jellemzô
az sem, hogy valamennyi ország a liberális irányba
hajlana, de az sem, hogy a volt szocialista országok egységesen
liberális véleménysruktúrát mutatnának.
Még leginkább a kulturális tradíciókra
építô hipotézis állta meg a helyét.
A rendszerváltó országok és Ausztria a teljesen
vagy nagyobbrészt tradicionális vonásokat mutató
csoportba kerültek a várakozásoknak megfelelôen.
Ugyanakkor Spanyolország, Olaszország és a volt NSZK
a várakozásokkal ellentétben az inkább liberális
vonásokat mutató csoportba került.
A felvetett hipotézisek alapján azonban azt nehéz
lenne megmagyarázni, hogy Magyarország miért került
a legtradicionálisabb csoportba. Ezen a ponton sajnos csak spekulációkat
sorakoztathatunk fel. Elképzelhetô, hogy Magyarországon
a szocializmus ideológiai nyomása, a nôk tömeges
foglalkoztatása éppen a várttól eltérôen
mûködött, azaz nem tette széles körben elfogadottá
a hagyományostól eltérô családi értékeket.
A rendszerváltás után pedig a magyar lakosság
- mintegy megszabadulva az ideológiai nyomástól -
konzervatívabbnak bizonyult, mint az ebbôl a szempontból
is szervesebb fejlôdést mutató nyugati országok
lakossága. A magyar lakosság számára a család
az átpolitizált külvilágtól való
egyfajta menedékként mûködött már
az elmúlt évtizedek során is. A rendszerváltás
óta bekövetkezett idôszak ezt az igényt nem csökkentette.
A nyilvános szféra elértéktelenedése
és a tradicionális család felértékelése
(legalábbis az értékek szintjén) párhuzamos
folyamat.
Nehezen hihetô, hogy a magyar emberek a környezô,
hasonló történelmû, tradíciójú
országok lakosságánál ilyen nagy mértékben
gyermekszeretôbbek, gyermekcentrikusabbak lennének. Ennek
ellentmond társadalmunk, mindennapjaink - talán sokszor túlzóan
- gyermekellenesnek mondott, érzett hangulata. Hasonlóan
nehéz érteni a házasságnak általában
tulajdonított nagy érzelmi többletet. Elképzelhetô,
hogy itt inkább valamiféle hiányérzet, gyakran
illuzórikus várakozás fogalmazódik meg. Az
emberek nálunk - talán a legfiatalabb generációt
leszámítva nehezen fogadják el természetesnek,
hogy valaki nem akar megházasodni. A nôtlen/hajadon családi
állapot valamiféle társadalmi meg nem felelésnek,
élesebben fogalmazva: érzelmi hiátusnak tûnik
sokak szemében. A válás és az elvált
családi állapot ugyan elég széles körben
elfogadott, ugyanakkor tudjuk, hogy kevés a békés,
kulturált válás. Ilyen körülmények
között a házasság - legalábbis az ideálok
szintjén - valóban érzelmi többletet hordoz.
Talán leginkább még az érthetô, hogy
a magyar válaszolók ilyen nagy fontosságot tulajdonítanak
a házasság anyagi biztonságot nyújtó
szerepének. Nemcsak a hetvenes, nyolcvanas évtizedben, de
napjainkban is jellemzô, hogy kevesen keresnek egyedül annyit,
amennyi az igényeiknek megfelelô életszínvonal
tartására elegendô lenne. A magyar lakosság
megszokta, megtanulta, hogy nem egy, sôt nem kettô, hanem inkább
több jövedelem szükséges az életszínvonal
tartásához. A házasság pedig természetes
közeget jelent az anyagi biztonság növelésére.
A fenti magyarázatok talán közelebb vittek annak
megértéséhez, hogy a magyar válaszolók
véleménystruktúrája miért tradicionálisabb,
mint a vizsgálatban részt vevô országok többségéé.
Ugyanakkor annak megértése további elemzésre
vár, hogy noha a gazdasági fejlettséget és
a kulturális tradíciókat figyelembe véve Magyarország
,,helye" sokkal inkább Csehország és Szlovénia
mellett lenne, miért találjuk eredményeit sokkal közelebb
Bulgária és Oroszország eredményeihez?
Függelék
A vizsgálatban részt vett országok egyes demográfiai
mutatói (1993, 1994)
Ezer lakosra jutó
házasságkötések válások élve
születések
Magyarország 5,3 2,0 11,3
Csehország 6,4 2,9 10,3
Lengyelország 5,4 0,7 09,8
Szlovénia 4,5 1,0 11,5
Bulgária 4,7 0,8 10,0
Oroszország 7,5 4,5 09,5
Kelet-Németország 3,1 1,2 05,1
Norvégia 4,5 2,5 13,9
Svédország 3,9 2,5 12,8
Anglia 5,9 3,8 12,9
Amerikai Egyesült Államok 9,0 4,6 15,3
Hollandia 5,8 2,0 12,7
Nyugat-Németország 6,0 2,1 10,5
Ausztria 5,6 2,0 11,5
Olaszország 5,1 0,4 09,2
Spanyolország 5,2 0,7 09,3
Forrás: Demographische Jahrbuch Österreichs 1993, 1994.
Irodalom
Sík Endre és Tóth István György (szerk.)
(1997), Az ajtók záródnak!? Jelentés a Magyar
Háztartás Panel 5. hullámának eredményeirôl
BKE, Tárki.
Frey Mária (1997) Nôk a munkaerôpiacon. In: Szerepváltozások,
Lévai Katalin-Tóth István György (szerk.) pp.
13-34. Tárki-Munkaügyi Minisztérium.
Hablicsek László (1998) Házasságon kívüli
szülések - matematikai-statisztikai elemzés. In: S.
Molnár és mások: Házasságon kívüli
szülések. KSH, Budapest 1998 pp.157-190.
Kamarás Ferenc (1995) Európai termékenységi
és családvizsgálat Magyarországon. Demográfia,
1995. 4. sz. pp. 309-339.
Rosemary Crompton-Fiona Harris (1997) Women's Employment and Gender
Attitudes: A Comparative Analysis of Britain, Norway and the Czech Republic.
Acta Sociologica Vol. 40. No. 2. 1997 pp. 183-202.
Pongrácz Tiborné (1998) Élettársi kapcsolatok
és házasságon kívüli szülések
Nyugat-Európában. In: S. Molnár és mások:
Házasságon kívüli szülések. KSH,
Budapest 1998 pp. 45-53.
Pongrácz Tiborné-S. Molnár Edit (1997) A gyermekvállalási
magatartás alakulása. In: Szerepváltozások,
szerk. Lévai Katalin és Tóth István György
pp. 86-103. Tárki-Munkaügyi Minisztérium.
Tóth Olga (1997) Családformák és együttélési
minták a mai magyar társadalomban. In: Szerepváltozások,
szerk. Lévai Katalin és Tóth István György
pp. 73-85. Tárki-Munkaügyi Minisztérium.
Jegyzetek
[1]A népességfejlôdésnek az a szakasza, melynek során a népesség egyensúlya a fejlett, iparosodott országokban úgy alakul ki, hogy a családok korlátozzák gyerekeik számát.
[2]Az
elemzést Magyarországon a Tárki bonyolította
le. A mintáról és az adatfelvételrôl
l. Család-ISSP, 1994.
[3]Az
itt következô attitûd kérdéseket a kérdôívben
ötfokú skálán ítélték meg
a megkérdezettek. A skála a ,,teljesen egyetért" fokozattól
az ,,egyáltalán nem ért egyet" fokozatig terjedt.
Az elemzés céljaira valamennyi skálát átkódoltuk
és egységesítettük. Így lehetôvé
vált, hogy valamennyi kérdés esetében összehasonlítható
átlagot számoljunk. Az átkódolt skála
értékei a következôk lettek: 2, 1, 0, -1, -2.
A pozitív értékek a tradicionális, a negatív
értékek a liberális véleményeket fejezik
ki, míg a 0 az ,,is-is" válaszokat. Az átlag elméleti
maximum értéke 2 (amikor egy sokaság minden tagja
teljes mértékben egyetért egy tradicionális
értékrendet tükrözô állítással
vagy teljes mértékben elutasít egy liberális
állítást), az elméleti minimum értéke
pedig -2 (amikor egy sokaság valamennyi tagja teljesen egyetért
egy liberális állítással, illetve elutasít
egy konzervatív állítást). Tehát adott
esetben minél magasabb az átlag, a megkérdezettek
annál tradicionálisabban gondolkodnak a kérdésrôl.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu