E tanulmány kísérletet tesz a dualizmus kori pártfegyelem kérdésének vázlatos áttekintésére és bizonyos tanulságok, következtetések levonására. A problémakör átfogó és teljes feldolgozására azonban nem törekszik, mert ez meghaladja egy rövid tanulmány kereteit, hiszen a korszak parlamenti és pártéletének erre összpontosító teljes feldolgozását, hatalmas mennyiségû forrásanyag áttekintését, elemzését igényli. A feladat mindazonáltal nem áll távol ezen munka szerzôjétôl.
A kormány-parlament viszonyrendszer
A pártfegyelem elsôsorban a hatalmon lévô
(kormány)pártok esetében izgalmas és lényeges
kérdés. Ennek kapcsán érdemes kitérni
a kor közjogászainak és politikusainak a kormány
és a parlament viszonyrendszerét érintô, meglehetôsen
ambivalens nézeteire. A véleményekben érezhetôen
keverednek a klasszikus hatalomfelfogás hatásai és
a mindennapi politika ettôl sokban eltérô tapasztalatai.
A végrehajtó és a törvényhozó
hatalom viszonyáról Mantuano Rezsô A magyar törvényhozás
címû mûvében a következôképpen
fogalmaz: ,,Parlamentáris kormányforma mellett, a minô
a miénk, a kormány a törvényhozó hatalom,
s ezen belül a parlament akarata szerint kormányoz... A végrehajtó
hatalom alá van rendelve a törvényhozó hatalomnak."
Továbbá: ,,A parlamenti felelôsség abban áll,
hogy a miniszter tetteinek és rendeleteinek nem csupán a
törvény határai között kell mozogniok, hanem
egyszersmind az országgyûlés többsége által
helyesnek tartott politikai irányelvnek is meg kell felelniök."[1]
Haendel Vilmos A parlamentarismus címû könyvében
hasonlóan vélekedik: ,,A parlament szelleme által
- az uralkodó párt programja útján - a politikai
útirány nagyjából, mintegy a geographiai világtájhoz
képest jelöltetik meg; a részletes útiterv kidolgozása
már a kabinet speciális feladata."[2]
A valóság ezzel szemben - mint majd látni fogjuk
- az volt, hogy a kormány döntô módon befolyásolta
a parlament mûködését. A törvényjavaslatok
nagy részét a kormány terjesztette be, a napirend
elsôsorban az ô igényei szerint alakult, nem a kormány
alkalmazkodott az ,,országgyûlés többsége
által helyesnek tartott politikai irányelvhez", hanem épp
ellenkezôleg: a kormány intencióit kellett a vitában
- és fôleg a szavazáskor - a parlamenti többségnek
követnie. A ,,politikai útirányt", a ,,parlament szellemét",
az ,,uralkodó párt programját", mind-mind a kormány,
ill. annak legbefolyásosabb elemei határozták meg.
A kormányzati hatalom modern parlamenti életben megnövekedett
szerepét persze az említett szerzôk is érzékelték.
Mantuano írja, hogy a kormánynak módja van az uralkodó
intencióit megismerni, ,,s azon vezérszerepnél fogva,
a melyet a parlamentben elfoglalnak, ezeknek a törvényhozás
hangulatát meg is nyerni".[3]
Haendel szerint pedig: ,,Kizárólag csak a független,
kellô nyomatékkal fellépni képes kabinet van
abban a helyzetben, hogy elôször: a parlamentet vezetni, másodszor:
az államhatalmak oly annyira veszélyes confusióját
megakadályozni bírja."[4]
Az utóbbi idézet egyben utal a klasszikus hatalomfelfogás
másik elemére: a hatalmi ágak merev elválasztására,
azok függetlenségére (ami persze már eleve ellentmond
a végrehajtó hatalom alárendeltségének).
Mantuano is kiemeli: ,,Az országgyûlési tagok függetlensége
leginkább a végrehajtó hatalom közegeivel szemben
védendô meg... Hogy az országgyûlés feladatainak
megfelelhessen, különösen a kormány irányában
függetlennek kell lennie."[5]
Közjogi értelemben ez a függetlenség valóban
létezett, hiszen a képviselôk a parlamentben elvileg
szabadon véleményt nyilváníthattak, pártállástól
függetlenül bírálhatták, sôt leszavazhatták
a kormányt. A parlament megnyitásakor elhangzó, a
kormány által készített trónbeszéd
és az erre a parlament részérôl adandó
válaszfelirat formálisan szintén a végrehajtó
és törvényhozó hatalom különállását
volt hivatott demonstrálni.
A politikai élet reálfolyamatai azonban épp az
ellenkezô irányba, az ,,államhatalmak oly annyira veszélyes
confusiója" felé haladtak. Ezt már a századelôn
megállapította Deák Albert, a pártkormányzatokról
írott politológiai alapmûvében: ,,Más
szóval ez a politikai szolidaritás gondolata, mely egyfelôl
a kabinetet és vezérét, másfelôl a parlament
többségét amazokkal bizonyos politikai program keresztülvitele
czéljából egybeforrasztja."[6]
Mi ez, ha nem ,,az államhatalmak confusiója", annak a modernkori
politológiai alapelvnek korai megfogalmazása, mely szerint
a politikai életben az igazi választóvonal nem az
egyes hatalmi ágak között van, hanem a - kormányzat
és
a parlamenti majoritás által együttesen megjelenített
- többség és a kisebbség között.
Valóban, a pártfegyelem általánossá
válásával üres fikcióvá vált
a képviselôk parlamenti szabadsága - ráadásul
többnyire nem csupán a kormányoldalon. A felirati viták
végén pedig az ellenzék soha nem szavazta meg a kormánytöbbség
válaszfelirati javaslatát, általában minden
ellenzéki párt külön felirati javaslatot készített,
ezeket azonban még szavazásra sem bocsátották.
Így a válaszfelirat ténylegesen nem a parlament, mint
a végrehajtó hatalommal szembenálló, önálló
hatalmi ág, hanem csupán a kormánytöbbség
válasza volt az ôt mozgató és koordináló
kormány trónbeszédére.
A kormány-parlament viszony kérdése a politikusokat
is foglalkoztatta. Az 1904-es nagy házszabály-vitában
csapott össze e kérdésben Szalay László
függetlenségi képviselô és a miniszterelnök,
Tisza István. Szalay a klasszikus hatalommegosztási elmélet
alapján bírálta a fennálló helyzetet:
,,A dolog úgy áll, hogy a parlament mai összeállításában
különben is a végrehajtó hatalomnak, a kormánynak
tulságos befolyása alatt áll, hogy az a szuverenitás,
a mely a törvényhozó testületet alkotmányunk
értelmében megilletné, (...) lényegesen alábbszállott."[7]
Ezzel szemben Tisza - miközben épp a parlament beléleti
autonómiáját leginkább megtestesítô
házszabály revíziójának vitája
közben veti fel a bizalmi kérdést! - a hatalmi ágak
,,összefolyását" és a kormány domináns
szerepét hangsúlyozza: ,,...a mely kormány nem érezné,
hogy képes a többség akczióját irányítani
és vezetni, s csak egy nappal azután is megmaradna helyén:
az megszünnék parlamentáris kormány lenni. Ebbôl
folyik t. képviselôház, nemcsak az a jog, de az a kötelesség
is, hogy ezen közügyeink szempontjából annyira
fontos kérdésben igenis angazsírozzam felelôsségemet,
nem mint ô Felségének miniszterelnöke, de mint
a magyar képviselôház többségének
ez idôszerinti vezetôje, s most jelentsem ki, hogy ezt a helyemet
csak addig tarthatom meg, míg a képviselôház
többségének magatartása a hozandó reform
fôbb körvonalait és alapelveit illetôleg az én
meggyôzôdésemmel egyezô."[8]
A pártfegyelem, mint elméleti követelmény
megfogalmazódása
A korszak magyar pártjai jellegzetesen XIX. századi,
úgynevezett klubpártok voltak, azaz nem rendelkeztek központilag
kiépített szervezettel, apparátussal, állandó
tagsággal. A pártok lényegében az egykori és
jelenlegi képviselôkbôl álltak, és két
választás között fô feladatuk a parlamenti
fellépés összehangolásában állt.
Tevékenységük, a helyi szervek egymás közötti,
illetve a központtal való összeköttetése igazán
csak a választási kampányban vált intenzívvé.
A parlamenti pártok közül a Néppárt volt
az elsô, amely kísérletet tett egy hierarchikusan szervezett,
korszerû tömegpárt megteremtésére. (Hasonlóval
a kormányzópárt csak 1905-ös választási
veresége és feloszlása utáni újjáalakulásakor
próbálkozott, a tízes években.) Deák
Albert példaként állítja a parlamenti pártok
elé a szociáldemokraták ,,bámulatosan szervezett"
pártját, amely ráadásul jól használta
ki a társadalmi egyesületekben, szervezetekben rejlô
erôt is. A legjelentôsebb pártok tételesen rögzített
programmal sem rendelkeztek, ezek megalkotásában szintén
a kisebb pártok (Sennyey-párt, Bánffy-féle
Új Párt) vittek úttörô szerepet.[9]
A vázolt jellegzetességek ellenére a pártfegyelem
parancsoló szükségszerûsége már
igen korán megfogalmazódott, mind a tudósok, mind
a politikusok körében. A parlamenti mûködés
üzemszerûvé válásának kezdetén
felismerték (elvben legalábbis), hogy a hatékony kormányzati
és ellenzéki politikának egyaránt elengedhetetlen
feltétele a fegyelmezett, egyfelé húzó, egységesen
szavazó és vezéreinek fenntartás nélkül
engedelmeskedô párt léte. A Tisza Kálmán
bizalmasának számító Móricz Pál
emlékezéseiben már a Balközép-párt
politikai sikereinek, és a fúzióban játszott
meghatározó szerepének is ebben látta legfôbb
okát: ,,...a pártéletben a legfôbb szükségesség,
hogy egyesek saját énjüket elôtérbe ne
tolják, sôt véleményüket a párt
legfôbb érdekeinek koronként alárendeljék."[10]
A pártfegyelem apológiáját Deák
Albert fogalmazta meg, aki olyannyira a parlamentarizmus lételemének
tartotta azt, hogy egyenesen a katonai fegyelemhez hasonlította:
,,És valamint egy hadjárat sikere a haditerv jóságán
kívül attól függ, hogy a fôvezér iránti
bizalom és lelkesedés, valamint a sereg minden egyes tagjában
a fegyelem és a közös czél iránti feltétlen
összemûködés önkéntes készsége
egészen az egyéni önfeláldozásig meglegyen:
azonképen egy kabinet politikai sikere, ereje is abban leli legfôbb
támasztékát, hogy ôt egy, a nemzet valódi
közszükségleteinek megfelelô politikai program keresztülvitelében,
egy, a fôvezér iránti feltétlen bizalomtól
és lelkesedéstôl áthatott, kitûnôen
fegyelmezett, s minden tagjában a czél iránti összemûködés
szükségérzetétôl inspirált, szóval
kiválóan szervezett politikai párt támogassa."[11]
(Kiemelés a szerzôtôl - P. S.)
Felmerült a képviselôk lelkiismereti problémájának,
az egyéni meggyôzôdés és a pártfegyelem
esetleges ütközésének kérdése is
(ami persze nem lehetett újdonság, hiszen a rendi parlamentek
kötött mandátuma közjogi értelemben is megkötötte
a képviselô kezét). Barabási Kun József
házszabályokról írott munkájában
a probléma egyik megoldását a tartózkodás
lehetôvé tételében látta (a magyar parlamentben
ugyanis egészen 1945-ig csak a döntésre feltett kérdés
mellett vagy ellen lehetett szavazni, tartózkodásra nem nyílt
mód). ,,Maga a pártélet fegyelme is akadálya
annak, hogy a képviseleti tag teljesen saját meggyôzôdése
szerint szavazhasson. A szavazás kényszere mellett pártérdekbôl
igennel kell szavaznia olyankor is, midôn egyéni véleménye
nemet parancsol. Holott különben megmenekülhet az erkölcsi
kényszer alól egyszerûen az által, hogy tartózkodik
a szavazástól."[12]
Tegyük hozzá persze, hogy ezzel nem sokat segít pártján,
hiszen a tartózkodás ugyanúgy az igen szavazatok számát
csökkenti, mint az ellenszavazat.
Maguk a politikusok is rendszeresen hangoztatták a pártfegyelem
szükségességét a parlamentáris politikában.
Deák Ferenc pártjának 1869. április 21-i értekezletén
a következôket mondta errôl: ,,Szükséges,
hogy kisebb kérdésekben saját meggyôzôdésünket
az összesség akaratának alárendeljük. Pártfegyelem
nélkül föloszlanék a párt, s ha ez föloszlik,
akkor a kormány is válság elé sodortatik, s
vele a haza is bizonytalan sorsnak megy eléje."[13]
Valójában persze épp a fontosabb kérdésekben
szükséges igazán a pártfegyelem, amit nyilván
Deák is tudott, csak taktikai okokból nem mondott ki.
A Szabadelvû Párt 1875. március 3-án tartott
alakuló ülésén Jókai Mór kiemelte,
hogy a ,,hathatós és üdvös kormánytevékenység
lehetôvé tétele érdekében" fegyelmezett
pártszervezetre van szükség.[14]
Ez a kijelentés már elôrevetítette Tisza Kálmán
késôbbiekben részletezendô ezirányú
tevékenységét.
Különösen érdekes és egyben ellentmondásos
volt az ellenzék viszonyulása a pártfegyelem kérdéséhez.
Nemcsak a gyakorlati politikájuk során törekedtek rá,
hanem elvi szinten, nyíltan is hangoztatták annak szükségességét.
Így például a függetlenségi Polónyi
Géza az 1904-es nagy házszabály-vita kezdetén
bejelentette, hogy egyelôre nem foglal állást a kérdésben.
,,A pártom tagjaival tartandó értekezletnek feladata
az e párt kötelékébe tartozó férfiakat
irányítani, és a szerint kell cselekednem."[15]
A néppárti Samassa János elvi éllel fogalmazta
meg a pártfegyelem alapvetô jelentôségét:
,,Mindannyian tudjuk t. ház, hogy a pártok egysége
a pártfegyelmen alapszik, a mely pártfegyelem viszont a politikai
elvek harmonikus hitvallásán nyugszik, és kidomborodik
abban a pontban, a mely a pártvezér egyénisége
iránt az összes páttagok részérôl
tartozó, föltétlen tisztelettel párosult ragaszkodásban
kulminál."[16]
A pártfegyelem nélkülözhetetlen, pozitív
voltát azonban szelektív logikával nem vonatkoztatták
a kormánypártra, esetükben szavazógéprôl,
mamelukseregrôl szónokoltak. Így tesz Samassa is, aki
ugyanazon beszédének (!) késôbbi részében
kifejti, hogy a hatalmon lévô elit ,,az egyéni meggyôzôdés
szabad nyilvánulását érdekhajhászó
gyávasággal cserélte ki a nemzet testében,
a nemzetet semmittevéshez, nemgondolkodáshoz szoktatta, hivatalnokaiból
és azokból, a kik tôle bármiképpen függnek,
szégyenszemre szavazógépeket, fehér rabszolgákat
csinált".[17]
Hasonló logikát olvashatunk ki a radikális függetlenségi
Szederkényi Nándor szavaiból is: ,,...egy oly pártélet,
a mely azután számszerinti többséggel uralja
és terrorizálja az értelmiséget, a parlamentek
veszedelme. A hol egy merev numerikus többségre bazírozott
parlamenti eljárás van folyamatban, ott ez alkalmas mindent
pótolni, minden fáradságos diszkussziónak,
kapaczitálásnak szükségét tönkreteszi,
ezzel szemben felesleges idôpazarlás minden további
vitatkozás. (...) A t. többség a Lloyd-klubban összeül,
berendezi magát, és a mint a választásoknál
érvényesítette a kormány befolyását,
a kormány érvényesíti befolyását
továbbra is a megválasztottaknak ott saját klubjában
való összetartásával."[18]
A késôbbiekben majd látni fogjuk, hogy ezekben
a gondolatokban van némi igazság, azt azonban már
most le kell szögeznünk, méltatlan volna elvitatni, hogy
a hatalmon lévôket is lehet elvi alapon támogatni (még
ha ez akkoriban sokakra nem is volt igaz), ráadásul egy kormánypárt
esetében még fontosabb a pártfegyelem, mint az ellenzéknél.
Ennek az ambivalens véleményalkotásnak persze
megvolt az oka. Amellett, hogy minden ellenzéket frusztrál
az a tény, hogy saját ,,szavazógépe" gyengébb
a ,,kormánypárti szavazógépnél", az
adott körülmények között nem látta értelmét
a mindenkori parlamenti ellenzék fô funkciójának,
a kormányzati alternatíva felmutatásának. Tapasztalatai
alapján ugyanis lehetetlen volt az akkori Magyarországon
az ellenzéknek választást nyerni (hogy ez valóban
így volt-e, arról lehetne vitatkozni, de ez szétfeszítené
ezen tanulmány kereteit), így esélyét sem látta
annak, hogy valaha kormányzati pozícióba kerülve
megvalósíthatja elképzeléseit. Különösen
kellemetlenül vette tehát tudomásul, hogy a fegyelmezett
kormánypárti képviselôk rendre leszavazták
javaslatait. Az ellenzéki pártok képviselôit
elkeseredettségük olyan ,,csúsztatásokra" ragadtatta,
mint amilyet már Szederkényinél is tapasztaltunk,
és amit a demokrata Vázsonyi Vilmos is elkövetett: összemosta
a politikai váltógazdálkodás hiányát
a pártfegyelem megteremtésével: ,,Tisza Kálmánnak
az volt a rendszere, hogy nem az országot, hanem pártját
szervezte. Az volt a rendszere, hogy odakünn az országban akarta
elvégezni a párturalom bástyáinak lerakását
és valóban sikerült is annak a rendszernek a megalkotása
annyira, hogy immár alkotmányos eszközökkel alig-alig
lehetséges a hivatalos Magyarország nyomásával,
erejével és nagyhatalmával szemben a kormányokat
megbuktatni."[19]
Nyilvánvaló, hogy a kormány leválthatatlansága
- ha ez egyáltalán így volt - nem abból adódott,
hogy Tisza kiépítette a fegyelmezett mûködésen
alapuló, modern kormánypártot.
Pártok a parlamentben, a frakciójogok hiánya
Fontos elméleti felismerés volt a pártok meghatározó
szerepének kiemelése a modern parlamentekben és egyáltalán,
a politikában. Deák Albert szerint: ,,...a parlamenti akarat
valójában - a rendszer egészséges mûködése
esetén - eme szintén autonómikus külön-léttel
és szervezettel bíró tényezôk (tudniillik
a pártszervezetek - P. S.) mûködésének,
energiájának az eredôje, (...) ennélfogva az
egész parlamentáris szisztéma megfejthetetlen rejtély,
a mennyiben a pártok kérdésére ki nem terjeszkedünk."
A parlamentáris kormányzat tehát tulajdonképpen
- pártkormányzat.[20]
Móricz Pál a gyakorlati politikus tapasztalatával
erôsítette meg ezen elvet: ,,Akármilyen jeles legyen
valaki, párt nélkül a parlamentáris életben
kevés súlyt fektetnek rá."[21]
És valóban, az 1880-as évekre a magyar parlamentben
alig maradt három-négy, párthoz nem tartozó
független képviselô, akik - noha némelyik nagy
személyes tekintéllyel bírt - a parlament érdemi
munkáját képtelenek voltak befolyásolni.[22]
Ehhez képest meglepô az a ,,szemérmes" tartózkodás,
amivel a gyakorlati politikában a pártok parlamenti szerepe
irányában viseltettek. Deák Ferenc egyik parlamenti
felszólalásában tagadja a pártok létezését
az országgyûlésben: ,,Én közjogilag e házban
sem pártot, sem pártvezért nem ismerek. Egyenjogú,
egyenállású képviselôk vannak itt, és
azok meggyôzôdésük szerint szavaznak, és
majd így, majd amúgy alakul a többség; ennélfogva
van itt e házban többség és kisebbség,
de - a mint mondám - közjogilag sem párt, sem pártvezér
nincs."[23]
Tisza Kálmán is hasonlóan fogalmazott, amikor
kijelentette, hogy ,,parlamentáris országokban a pártok
részvételérôl a képviselôházban,
a törvényhozás termében nem is igen szoktak beszélni,
(...) mert a házban utoljára is hivatalosan csak képviselôk
ismertetnek és nem pártok".[24]
Fayer Gyula egyetlen esetet talált, amikor hivatalos parlamenti
irat pártokat egyáltalán megemlített. Ez a
pártok közötti, 1899. évi úgynevezett béketárgyalásokkal
kapcsolatos, amikor egyebek között a hatályos házszabály
fegyelmi jogot érintô szakaszának gyakorlati alkalmazásában
egyeztek meg a pártok, és ez az egyezség szerepelt
a kiküldött házszabály-elôkészítô
bizottság jelentésében is.[25]
A modernkori parlamenti élet alapsejtjei, a frakciók
hivatalosan nem léteztek, így aztán elméletileg
frakciójogokról sem beszélhetünk. A gyakorlatban
persze már megvoltak ennek a csírái. A parlament elé
kerülô fontosabb kérdésekben a kialakult gyakorlat
szerint a pártok vezérszónokai sorban kifejtették
pártjuk legtöbbször elôzetesen egyeztetett álláspontját.
Az egyeztetések színtere a pártkör volt, amely
funkcióját tekintve - ha nem is így hívták
- elsôsorban a mai frakcióülések szerepét
töltötte be (részletesen errôl a következô
fejezetben). Jellemzô, hogy amikor Móricz Pál a Balközép
sikereit emlegetve ,,kis, 70 tagból álló pártról"
beszél, tulajdonképpen a párt képviselôcsoportjára
gondol, amely terminológiát azonban egyszerûen nem
használták.[26]
A szakbizottsági rendszer elterjedésével a bizottsági
tagok kijelölésénél szintén figyelembe
vették, hogy minden párt képviseltesse magát
az összes bizottságban, még ha a tényleges parlamenti
arányok nem is érvényesültek pontosan a bizottságok
összetételében.[27]
Ennek kapcsán Barabási óv a pártszempontok
szemérmes mellôzésétôl: ,,A bizottságok
szervezésénél nem lehet kívánatos, hogy
a pártoknak természetes érvényesülése
merev házszabályi intézkedésekkel a törvényelôkészítés
oly fontos munkájában megnehezíttessék, pusztán
tetszetôs, önmagukban talán helyes elméletek kedvéért."[28]
Fayer Gyula javasolja, hogy a parlament egyik alelnöke a legnagyobb
ellenzéki párt soraiból kerüljön ki, némi
ellensúlyát képezve a kormánypárti házelnöknek.
Ez a javaslat - ha megvalósul - párt- ill. frakciószempontok
alapján állította volna össze a ház tisztikarát.[29]
A frakció fogalmának hiányából aztán
olyan visszás helyzetek adódtak a magyar parlamentben, mint
az 1904-es eset, amikor Daniel Gábor a házszabályok
ideiglenes szigorítására irányuló nevezetes
javaslatát a Szabadelvû Párt elnöksége
nevében nyújtotta be. Ez az ellenzék élénk
tiltakozását váltotta ki: ,,A szabadelvû párt
minden egyes tagja itt nem, mint a szabadelvû párt tagja bír
szólásjoggal, hanem mint országgyûlési
képviselô. A szabadelvû párt elnöksége
igen tiszteletreméltó testület, a melynek a maga funkcziója
körében megvan az intézkedési joga, de ez a joga
nem terjed ki arra, hogy mint testület vegyen részt a ház
tanácskozásaiban és ott elôterjesztésekkel
éljen. A pártnak, mint ilyennek, megbízásából
felszólalhat valaki minden párt részérôl,
megteszik ezt képviselôtársaink közül azok,
a kik ebben a megtisztelô megbízásban részesülnek,
de soha a pártelnökség nevében beadványokat
a házhoz senki nem nyújtott és nem nyújthat
be."[30]
A miniszterelnök Tisza István védekezésre kényszerült:
,,Kijelentem, hogy azt az indítványt a háznak négy
tagja nyújtotta be, olyan négy tagja, a kikbôl egyúttal
a szabadelvû pártnak elnöksége is áll...
Mert a közjog nem ismer sem pártelnökségeket, sem
pártokat; mindkét esetben gyûjtô névrôl
van szó, a melyet használunk azért, mert szokásban
van, de a melynek közjogi tartalmat csak azon tény adhat, hogy
az illetô személyek tagjai a képviselôháznak
és képviselôi minôségükben járnak
el."[31]
Nyilvánvaló tehát, hogy a korabeli politikai élet
fôszereplôi is érzékelték, szükség
van egy köztes lépcsôre a párt és az egyes
képviselôk között, de még nem jutnak el a
frakció fogalmáig, ami részben parlamenti, részben
viszont pártképzôdmény. Túlságosan
hatott még a klasszikus parlamentáris, hatalommegosztásos
elv, amely nem ismerte a pártokat. Ennek ellenére a frakciók
mai funkciói közül több már akkor is létezett,
tulajdonképpen Daniel is a szabadelvû frakció nevében
nyújtotta be javaslatát a háznak.
A pártfegyelem a gyakorlatban
Ezek után tekintsük át a pártfegyelem kialakulásának
folyamatát, majd érvényesülését,
illetve megsértésének módozatait a dualizmus
korának politikai életében. Meghatározó
jelentôségük miatt elsôsorban a kormánypártokat
vizsgáljuk ebbôl a szempontból, olykor azonban az ellenzéki
pártok körébôl is merítünk példákat.
A kiegyezéstôl az 1875-ös fúzióig kormányzó
Deák-párt soha nem volt egységes pártalakulat,
mindvégig egymással szemben álló frakciók,
személyi villongások jellemezték tevékenységét.
Állandó ellentét volt a párt olyan meghatározó
személyei között, mint Lónyay és Csengery,
sôt Lónyay és Deák. A pártot ,,csupán"
a közös közjogi alap és Deák vitathatatlan
tekintélye tartotta egybe. Ez utóbbi demonstrálására
említ Apponyi emlékirataiban egy 1873-ból származó
történetet. Fiatal óbudai képviselôként
azért lobbizott, hogy a fôváros egyesítése
után kerületében csak egy hosszabb átmeneti idô
után emelkedjék a házbéradó Budapest
többi részének szintjére. A pénzügyminiszter
elutasította a javaslatát, majd az ügy a pártkonferencia
elé került, ahol szintén nem támogatta senki.
Egyszer azonban, nagy meglepetésre, felállt Deák,
s röviden csak annyit mondott, hogy egyetért Apponyival. ,,Ezzel
eldôlt a dolog: Roma locuta est. Az óbudaiakat sok évre
megkímélték az adó emeléstôl,
én meg elismert ember lettem."[32]
Deák Albert egyébként a ,,parlamenti pártélettel
nehezen összeférô"-nek tartotta azt a helyzetet, hogy
a haza bölcse nemhogy miniszterelnöki, de semmilyen kormányzati
tisztséget nem vállalt, hisz így ,,az a különös
helyzet állott elô, hogy más volt a kormány
és más a párt vezére".[33]
A pártot összetartó kapcsok aztán a dualizmus
rendszerének
megszilárdulásával, illetve Deák és
Andrássy kiesésével tovább lazultak. A különbözô
frakcióknak külön nevük is volt, mint a ,,vacsora-párt",
a ,,kis emberek pártja", a ,,Sennyey-klikk", a ,,Deák-párti
zöm" stb. (az ellentétek tartalmi elemzése természetesen
kívül esik vizsgálódási körömön).
A párt bomlása jól tükrözôdött
az 1874-es indemnitási vitában. A Deák-párti
Perényi Zsigmond a következô szavakkal utasította
el a költségvetést: ,,Megmerem tagadni itt a háznak
ezen oldalán én, ki ezernyolcszázhatvanöt óta
mindig tagja voltam azon pártnak, melyet Deák-pártnak
neveztek; én tisztelt ház, tagadom meg, ki mint közkatona,
szintén mûködtem pártomban és pártomért,
(...) megmerem tagadni, mert megóvtam függetlenségemet
és mindig csakis a nézetem szerinti legjobb meggyôzôdésemet
követtem."[34]
A konzervatív frakciót vezetô Sennyey Pál elfogadta
ugyan a költségvetést a részletes tárgyalás
alapjául, de alapkérdésekben is bírálta.
A fúzió egyik fô motorjának számító
Wenckheim Béla legfontosabb érve az egyesülés
mellett az volt, hogy fennáll a veszélye a kormány
leszavazásának a költségvetési vitában,
aminek következtében a Balközép a kormánypárti
belsô ellenzéki frakciókkal összefogva a ,,Deák-párti
zöm" nélkül hozhat létre új többséget.[35]
A helyzet odáig fajult, hogy a Lónyay-kormány egyik
minisztere (Tóth Vilmos) mind az ellenzék, mind a kormánypárt
soraiban nyíltan izgatott saját miniszterelnöke ellen.[36]
A Deák-párt fokozatos fragmentálódásával
ellentétes tendenciát mutatott a Balközép-párt
fejlôdése. A párt vezérének, Tisza Kálmánnak
politikusi zsenialitása már ekkor megmutatkozott: 1875-re
egységes, fegyelmezett, az elnöknek vakon engedelmeskedô
pártot hozott létre. A fô árammal azonosulni
nem tudó erôk 1872-73 folyamán kiváltak a pártból,
a maradók viszont felsorakoztak Tisza mögé. A hozzá
igen közelálló Móricz Pál meglátása
szerint: ,,Az egyesülést elôsegítette a pártnak
vezére iránti határtalan bizodalma, a párttagok
részérôl minden magánérdekek önzéstelen
mellôzése, úgy hogy személyes kérdések
felett a pártban soha szó sem volt."[37]
Egyebek mellett ezzel is magyarázható tehát, hogy
a számarányát tekintve jóval kisebb Balközép-párt
rá tudta kényszeríteni akaratát a Deák-pártra,
majd a fúzió után Tisza Kálmán és
hívei határozták meg elsôsorban a Szabadelvû
Párt politikáját. Mindenesetre Tisza ezt a képességét
késôbb is kiválóan kamatoztatta az új
kormánypárt ,,betörésekor".
A pártfegyelem megteremtésének fô eszközei
és színterei a korán meghonosodó pártértekezletek
voltak. Móricz szerint Deák eleinte nem helyeselte saját
pártjának és a Balközép-pártnak
,,külön klubbozását", Tisza azonban ezt igen fontosnak
tartotta.[38]
Sôt nem engedélyezte, hogy az üléseket más
párt képviselôi is látogassák, egy 1869
áprilisában hozott párthatározat pedig megtiltotta,
hogy a Balközép-párt tagjai más klubnak is tagjai
lehessenek.[39]
A párt értekezletein minden, a ház elé kerülô
törvényjavaslatot megvitattak (külön általánosságban
és részleteiben), és szavaztak róla. Önálló
és módosító indítványt sem lehetett
elôterjeszteni a pártértekezlet elôzetes jóváhagyása
nélkül, mint ahogy a benyújtott, illetve benyújtandó
interpellációkat is megtárgyalták.[40]
Ezzel gyakorlatilag megkettôzték a parlamenti vitát,
ami mindenképpen emelte annak színvonalát. Hiszen
ezáltal a képviselôk felkészültebben mehettek
az osztályülési, bizottsági, illetve plenáris
tárgyalásokra, másrészt pedig a kialakított
egységes álláspontok kiszámíthatóbbá
tették a parlamenti mûködést, a javaslatok politikai
és szakmai szempontból megszûrve kerültek a ház
elé. A Balközép-pártban kikristályosodott
gyakorlatot azután hamarosan átvette a többi párt
is, és a dualizmus késôbbi szakaszában mind
a kormányzó Szabadelvû Párt, mind az ellenzéki
pártok ezeken az értekezleteken alakították
ki közös álláspontjukat a politikai élet
aktuális kérdéseirôl.
A harmadik nagy politikai erô, a Szélsôbal-párt
nélkülözte leginkább a párt- és frakciófegyelmet.
Az állandó klikkharcok, a tisztázatlan vezetési
viszonyok miatt itt volt a legnagyobb tere a képviselôk egyéni
akcióinak. Ezen a tényen nem sokat változtatott az
az 1870 márciusában született párthatározat
sem, amely kimondta, hogy tilos a párt által elfogadott határozatok
ellen beszélni, illetve szavazni.[41]
Tisza Kálmán a balközép ,,megregulázása"
után immáron miniszterelnök-pártvezérként
a kormányzó Szabadelvû Pártból is néhány
év alatt fegyelmezetten mûködô, ebbôl a szempontból
legalábbis korszerû parlamenti pártot faragott. Ezen
tevékenysége már kortársai körében
sem váltott ki osztatlan elismerést, és az újabbkori
történeti munkák is inkább ennek negatív
oldalait emelték ki.[42]
Kétségtelen, hogy nem mindig a legnemesebb eszközöket
választotta céljai elérésére. A ,,mamelukteremtés"
fegyvertárából nem hiányzott a hívek
jövedelmezô állásokba segítése,
korrupt ügyleteik elnézése, a képviselôk
gyakori cserélgetése stb. A ,,mamelukság" lényegét
ezért Gerô András elsôsorban nem a hatékony
parlamenti mûködést elôsegítô, fegyelmezett
szavazóként értelmezi, hanem egyfajta életelvként,
amiben megtalálható a korrupt választási rendszer,
a magán- és közéleti erkölcs hiánya,
a ,,felfelé idomulás" stb.[43]
Ezek persze jogos bírálatok egy moralizáló
értelmiségi részérôl, ezzel párhuzamosan
azonban mégiscsak fontos kiemelni azt a politikai profizmust és
éleslátást, aminek segítségével
Tisza ráérzett a modern parlamenti mûködés
mibenlétére, és megteremtette annak alapjait.
Kormányzása elsô éveiben még adódtak
problémái a pártján belüli fegyelemmel.
A gazdasági kiegyezés megújításakor
több kérdésben nyolc-tíz fôre olvadt a
kormánytöbbség (pedig 1875-ben 329 szabadelvû
képviselô került be az összesen 413 fôs parlamentbe),
Bosznia okkupációja kapcsán pedig csak az ellenzék
helytelen taktikája miatt nem szavazták le (ekkor elvileg
77 fôs többsége volt). 1878 ôszén ugyanis
az egykori miniszterelnök, kormánypárti Szlávy
József egy felirati javaslatot nyújtott be, amely tulajdonképpen
bizalmatlanságot fejezett ki a Tisza-kormánnyal szemben.
Ameny-nyiben az ellenzék is megszavazta volna ezt a javaslatot,
Tiszának fel kellett volna vetnie a bizalmi kérdést,
amelyen feltehetôen megbukott volna. Az Egyesült Ellenzék
azonban vérszemet kapott, s maga nyújtott be bizalmatlansági
indítványt a kormánnyal szemben. Ez pedig lehetôvé
tette Tiszának, hogy a megosztott pártot újból
egyesítse.[44]
Tisza Kálmán az 1880-as évek elejére teremtette
meg az egységes, fegyelmezett kormánypártot, amely
az egész évtized folyamán híven szolgálta
a kormányt és fôleg annak elnökét. Ez -
mint majd látni fogjuk - nem jelentett minden szinten szolgai igazodást,
párton belüli viták, sôt kiszavazások a
Tisza-korszak fénykorában is elôfordultak, ezek azonban
nem fenyegették a kormányfôi akarat akadálytalan
érvényesülését. Tisza lemondása
után a pártfegyelem szemmel láthatóan lazult
a Szabadelvû Pártban, a különbözô platformok,
csoportosulások fontos kérdésekben (például
az egyházpolitikai küzdelemben) a nyilvánosság
elôtt is összecsaptak egymással. A párt egységét
azonban egészen az 1904-1905-ös válságig nem
fenyegette komoly veszély.
A pártfegyelem - noha a törekvések egyértelmûen
látszottak - az ellenzéki pártoknál kevésbé
érvényesült, fôleg a Függetlenségi
Pártra voltak jellemzôek a gyakori frakcióharcok, sôt
kiválások. (Az ellenzéki pártok esetében
a pártfegyelem részletes elemzése elengedhetetlenül
átvezetne a pártstruktúra változásainak
témakörébe, ez azonban kívül esik vizsgálódásaink
keretein.)
A pártfegyelem érvényesülésének
(illetve megsértésének) a dualizmusban különbözô
szintjei
léteztek. Ilyen szint volt a pártértekezleten folytatott
vita; a parlamenti bizottságokban lezajlott vita; a plénumon,
illetve a sajtóban, tehát a nagy nyilvánosság
elôtt lefolytatott vita; a szavazástól való
tartózkodás; az ellenszavazat; végül a párt
elhagyása, korabeli szóval a ,,disszidálás",
vagy a pártból való kizárás, korabeli
kifejezéssel ,,kigolyózás".
A legbensôségesebb, legbizalmasabb politikai tárgyalások
- legalábbis, amelyek szervezett formában zajlottak - a pártértekezletek
voltak. Mint már említettük, ezeken a fórumokon
vitatták meg a pártok parlamenti képviselôi
a napirenden lévô összes kérdést, a törvényjavaslatokat,
önálló és módosító indítványokat,
interpellációkat. A tárgyalás bizalmas jellegébôl
adódóan általában itt folytatták le
az azonos párthoz tartozó képviselôk az egyes
politikai kérdésekben meglévô vitáikat,
a kormánypárti frakció tagjai itt fejthették
ki az adott törvényjavaslattal kapcsolatos aggályaikat,
és kérhettek felvilágosítást az értekezleteken
rendre jelenlévô kormányfôtôl és
miniszterektôl. Ezeket a vitákat általában szavazás
követte, melynek az eredménye jelentette az adott kérdésben
a párt álláspontját. Ezután a tagoknak
tartaniuk kellett magukat a kialakult többségi véleményhez,
és - optimális esetben legalábbis - a viták
nem is kerültek ki a nyilvánosság elé. A Függetlenségi
Párt 1890 novemberében elfogadott szervezeti szabályzata
ki is mondta, hogy a párttagok egymást csak a pártértekezleten
bírálhatják, tartózkodniuk kell a magánmegbeszélésektôl,
a ,,klikkezéstôl". [45]
A jelentôsebb törvényjavaslatokat vagy azok bizonyos
szakaszait ,,pártkérdéssé tették", melyek
esetében különösen fontos volt a pártfegyelem
betartása, ilyenkor szankcióként a pártból
való kizárás is felmerült. Pártkérdéssé
nemcsak konkrét törvényjavaslatot lehetett tenni, hanem
egy komplex problémakör kapcsán elfoglalandó
álláspontot is. Erre jó példa a nyolcvanas
évek antiszemita mozgalma. Ez az eszme fôleg a Függetlenségi
Pártban terjedt és hódított meg egyre több
képviselôt. A pártvezetés sokáig hezitált
a követendô taktikát illetôen, aminek Kossuth emigrációból
írott nyílt levele vetett végett. Ebben a ,,turini
remete" a párt liberális hagyományaira figyelmeztetve
szorgalmazta a probléma pártkérdéssé
tételét: ,,...én mind politikai, mind erkölcsi
lehetetlenségnek tartom, hogy az önök pártja az
ország polgárai közt a faj-, nyelv- és valláskülönbség
nélküli jogegyenlôség elvét megtagadhassa;
másrészt azt is kétségtelennek tartom, hogy
ez a nagy elv nem oly dolog, melyet a párt tagjaira nézve
nyílt kérdéssé lehessen deklarálni,
s ha volnának, kik az elvet megtagadnák, azokat a párt
tagjainak lehessen tekinteni." A párt az ügyet 1883. január
19-i értekezletén pártkérdéssé
tette.[46]
A ,,pártkérdés" ellentéte volt a Kossuth
által is említett ,,nyílt kérdés". Az
ilyennek minôsített ügyekben a képviselôk
saját belátásuk szerint szavazhattak. Ennek formális
deklarálása igen ritka volt, általában a politikai
szempontból irreleváns, csekély jelentôséggel
bíró kérdésekben történt meg. Jellemzô
példaként említhetjük a fúzió évében
lezajlott vitát a házszabály módosításáról,
mely több fontos változtatást is eszközölt
a parlament mûködési és szervezeti rendjében
(a bizottságok szerepében, a fegyelmi jog szigorításában,
a napirend idôkeretének meghatározásában,
a parlamenti nyilvánosság korlátozásában
stb.). A Szabadelvû Párt e kérdéssel foglalkozó
értekezletén mindössze a naplóbíráló
bizottságra és a könyvtárra vonatkozó
pontokat nyilvánították nyílt kérdéssé.[47]
A párt- és frakciófegyelem elterjedése
igen szûk teret adott tehát a képviselôknek arra,
hogy saját lelkiismeretük szerint döntsenek. Kivételek
azonban akadtak, még a fontosabb ügyekben is. 1883-ban került
napirendre a zsidók és keresztények között,
illetve a külföldön kötött polgári házasságról
szóló törvényjavaslat, ami az elsô lépés
volt a kötelezô polgári házasság irányába.
A szabadelvû pártkörben Tisza Kálmán kifejtette,
hogy ragaszkodik a javaslathoz - ami lényegében az ügy
pártkérdéssé tételét jelentette
-, kivételt tett azonban a pap-képviselôkkel, ,,akiknek
élethivatásukba ütközhetik a javaslat elfogadása".[48]
A kötelezô polgári házasságról szóló
törvényjavaslat parlamenti szavazása elôtt pedig
- szintén lelkiismereti okokból - a Nemzeti Párt és
a Függetlenségi Párt adott szabad kezet képviselôinek.[49]
Az utóbbi törvényjavaslat megosztotta a Szabadelvû
Pártot is, itt azonban nem voltak tekintettel a képviselôk
lelkiismeretére. A kormánypártban rendkívüli
esetnek számított, amikor az egyik értekezleten e
kérdés kapcsán a párt fiatal gárdája
nyíltan fellépett a pártfegyelemmel szemben. Szószólójuk,
Kubinyi Géza, hangosan tiltakozott az ellen, hogy ,,Szapáry
csak szavazógépeknek nézi a fiatalabb képviselôket".[50]
Nagyobb nyilvánosságot kapott a parlamenti bizottságokban
folyó vita. Itt egyrészt különbözô pártállású
képviselôk voltak együtt, másrészt a sajtó
munkatársai is részletes tudósításokat
készítettek a fontosabb ügyeket tárgyaló
bizottsági ülésekrôl. Mindig nagy visszhangot
keltett, fôleg a kormánypárt esetében, ha valamelyik
képviselô ellenvéleményét hangoztatta
a párt és a kormány hivatalos álláspontjával
szemben.
Az egyik leghíresebb ilyen vita a kormánypárton
belül Bánffy Dezsô miniszterelnöksége alatt
történt az igazságügyi bizottságban. A kormány
a bûnvádi perrendtartást életbe léptetô
törvényjavaslatba belevett egy olyan passzust, amely a sajtó
útján elkövetett rágalmazást és
becsületsértést ki akarta venni az esküdtszékek
hatáskörébôl és hivatásos bírák
elé akarta utalni. Ebben az ellenzék és a sajtó
- párthovatartozás nélkül - a sajtószabadság
elleni támadást látott. Az igazságügyi
bizottság ülésén maga a bizottság kormánypárti
elôadója, Chorin Ferenc jelentette ki, hogy az inkriminált
szakaszt csak módosított formájában hajlandó
elfogadni. A bizottság ülésein az illetékes miniszter
és a bizottsági elôadó között a vita
eldurvult. Erdély igazságügy-miniszter többek között
azzal vádolta Chorint, hogy indítványából
hiányzik az ôszinteség és a logika. Ezt az érintett
visszautasította, mondván, nem az ô indítványa
logikátlan, hanem a miniszter egész javaslata. A kormánypárti
bizottsági tagok pedig sorra Chorin mellé álltak.
A bizottsági szavazáson az eredeti szöveget csak heten
fogadták el, tizenketten ellene szavaztak. Egy másik bizottsági
ülésen azonban újból szavaztak a kormány
javaslatáról, és az idôközben minden bizonnyal
jól megdolgozott képviselôk ezúttal 11:10 arányban
(!) elfogadták a híres 16. paragrafust. Erre a bizottsági
elôadó lemondott tisztérôl.[51]
Késôbb a Szabadelvû Párt azon tagjai, akik az
igazságügyi bizottságban nem szavazták meg a
16. szakaszt, külön ülést tartottak, és úgy
döntöttek, hogy követelik a szakasz bizottsághoz
való visszaküldését. A pártfegyelem megsértésének
határait mutatja azonban, hogy egyben arról is határoztak,
miszerint javaslatukat a pártkör elé terjesztik és
magukat a pártkör határozatának alávetik.[52]
Szintén Bánffy miniszterelnöksége alatt történt,
hogy az igazságügyi bizottság kormánypárti
tagjai is ellenezték a ,,magyar királyi központi statisztikai
hivatalról" szóló törvényjavaslat azon
paragrafusát, mely a hivatalnak az adatszolgáltatás
megbízhatóságának ellenôrzésére
korlátlan jogot adott volna a cégek üzleti könyveibe
való betekintésre. A bizottsági elôadó
kijelentette az ülésen jelenlévô Dániel
Ernô kereskedelemügyi miniszternek: ,,Ez a szakasz a közszabadságot
érinti és én ezt meg nem szavazom." Ezek után
a kormány kénytelen volt az inkriminált szakaszt még
a plenáris vita megkezdése elôtt ejteni.[53]
Még a Tisza-korszak fénykorában is találunk
példát kormánypárti ellenszegülésre
a bizottságokban, noha ezek jelentôségüket tekintve
meg sem közelítették a fentebbi ügyeket. Az 1887-es
költségvetés pénzügyi bizottsági
vitájáról beszámolva a sajtó megemlítette,
hogy ,,még a kormánypárt tagjaiban is a kormány
túlköltekezési hajlamai ellen bizonyos ellenzéki
érzület nyilatkozik". Ezt igazolja, hogy egy kisebb tétel
(a honvédelmi miniszter építési tervei) kapcsán
a kormánypárti Andrássy Manó és Wahrmann
Mór is a kormány javaslata ellen szavazott.[54]
Az 1884-87-es országgyûlés berekesztése elôtt
pedig egy kormánypárti bizottsági tag a pénzügyi
bizottság ülésén Baross Gábor közlekedési
miniszterhez azt a kérést intézte, hogy tekintettel
az országgyûlés utolsó napjaira, ne erôltesse
az ,,elsô magyar-gácsországi vasúttársaság
részére további beruházások céljából
nyújtandó külön állami biztosítás"
ügyében elôterjesztett törvényjavaslat tárgyalását,
halasszák azt a következô országgyûlésre.
A kérést azonban Baross Gábor nem méltányolta.[55]
A pártfegyelem érvényesülésének
illetôleg megsértésének következô
szintje a parlament plénumán, valamint a sajtóban,
vagyis a legszélesebb nyilvánosság elôtt lefolytatott
vita. A sajtó hasábjain megnyilvánuló kormánypárti
ellenvéleményre jó példa a nevezetes véderôvita
kirobbantása. A véderôtörvényben megbújó
14. paragrafus problémás voltára (tudniillik kimaradt
belôle, hogy az újonclétszám megállapítása
csak tíz évre érvényes, majd újra meg
kell állapítani) az elsôk között Horváth
Gyula, a Szabadelvû Párt tagja a kormány félhivatalos
lapjában hívta fel a politikusok és az ország
figyelmét.[56]
A plenáris vita során kifejtett nyílt ellenvélemény
a kormánypártiak körében igen ritka volt, de
azért a korszak egészét tekintve több ilyen alkalom
is adódott. A legközismertebb talán az antiszemita mozgalom
kialakulásával kapcsolatos fegyelemsértés.
Az antiszemita képviselôk mûködésük
kezdeti szakaszában anyapártjaikban (kisebb számban
a Szabadelvû Pártban, nagyobb számban a Függetlenségi
Pártban) fejtették ki tevékenységüket,
aminek egyik fô fóruma a parlament plénuma volt. A
mozgalom elindítója és legismertebb alakja, Istóczy
Gyôzô például mint a Szabadelvû Párt
parlamenti képviselôje szólalt fel 1875 tavaszán
a zsidó bevándorlás korlátozása érdekében,
majd 1878-ban, még mindig kormánypártiként,
mondta el híres ,,palesztinai beszédét".[57]
A keresztény-zsidó házasságról szóló
törvényjavaslattal kapcsolatban pedig már említettük
néhány pap-képviselô - lelkiismereti okokra
tekintettel számukra engedélyezett - kormányellenes
fellépését.
Tisza Kálmán miniszterelnöksége idején
más alkalommal is elôfordult, hogy a kormánypárton
belüli nézetkülönbségek a plénumon
váltak ismertté. 1887 februárjában tárgyalta
a ház az ,,Osztrák-Magyar Monarchia és Románia
közt fennforgott határvillongások kiegyenlítése
végett, a határvonal újabb megállapítása
s azzal kapcsolatos kérdések szabályozása tárgyában
Romániával kötött nemzetközi egyezmény
becikkelyezésérôl" szóló, a belügyminiszter
által elôterjesztett törvényjavaslatot. Ennek
vitájában a közigazgatási bizottság kormánypárti
elôadója rámutatott, hogy - noha a szerzôdés
lényegi, tartalmi része támogatandó - ,,elôfordulnak
a szövegben egyes kitételek, melyek Magyarország közjogi
állásának és állami önállóságának
meg nem felelnek". Ezért, magának az egyezménynek
változatlanul hagyása mellett, javasolta a bizottság
az egyezményt becikkelyezô és végrehajtásának
módját tárgyaló törvényjavaslat
olyan irányú módosítását, amely
Magyarország állami önállóságának
nyílt kifejezést adna, és az 1867. évi XII.
tc. szellemének megfelelne. A bizottság által javasolt
változtatásokat a kormányzat akceptálta is.[58]
Ugyanebben az évben az 1888-as állami költségvetés
tárgyalásakor több kormánypárti képviselô
(Horváth Gyula, György Endre) hangot adott a kormány
politikájával kapcsolatos bírálatának.
Közülük is kitûnt Andrássy Manó, aki
válaszul Beksics Gusztávnak a magyar kormány iparpolitikáját
dicsôítô felszólalására, kemény
hangon ostorozta a magyar ipar elmaradottságát, és
bírálta a kormány helytelen intézkedéseit.
,,Nem nagy hangú szónoklatokra, nem más országokból
merített, nagy tudományú liberális frázisokra
van szükség, itt csak hazafisággal lehet segíteni"
- jelentette ki.[59]
Találóan jegyezte meg azonban a Pesti Napló publicistája,
hogy a Tisza-korszakban a kormányt és annak politikáját
még lehetett is bírálni, Tisza személye azonban
tabu volt (legalábbis a kormánypártban). ,,A tétel,
melyet fölállítottak, úgy hangzik, hogy a kabinetpolitika
rossz, de Tisza jó. A kabinetpolitika változzék, de
Tisza maradjon."[60]
Jól szemlélteti a plenáris tárgyalásnak
a pártfegyelem szempontjából más dimenzióba
tartozását az a tény, hogy a sajtószabadság
elleni Bánffy-féle támadás a már említett
parázs bizottsági viták után a plénumon
jóformán csak az ellenzék tiltakozását
váltotta ki. A szabadelvû pártkörben és
az igazságügyi bizottságban élénken tiltakozó
kormánypártiak ezúttal csendben maradtak (vagy távolmaradásukkal
tüntettek). Mindössze egy szabadelvû képviselô
(Emmer Kornél) bírálta a plenáris vita során
is az inkriminált 16. paragrafust.[61]
(Az más kérdés, hogy az ellenzéki obstrukció
mégis kompromisszumra kényszerítette a kormányt.)
A plénum elôtt nem csak felszólalás alkalmával
lehetett a kormánypolitikával szembeni tiltakozásnak
hangot adni. 1903 júniusában például Witmann
János szabadelvû képviselô Fejérváry
Géza honvédelmi miniszter beszéde alatt közbekiabálás
formájában jelezte ellenvéleményét.
A szélsôbal nyomban meg is éljenezte a pártfegyelmet
sajátos módon megszegô képviselôt.[62]
A pártfegyelem megsértésének különleges
eszköze volt a szavazástól valótartózkodás.
Ezzel a módszerrel azért is éltek több alkalommal
a képviselôk, mert - ahogy azt már említettük
- magán a szavazáson nem lehetett tartózkodni. Értelemszerûen
ez az eszköz a fontos, pártkérdéssé tett
ügyekben merült fel, hisz így nem kellett a képviselôknek
szankcióktól tartaniuk. Több szabadelvû képviselô
maradt sorozatban távol az 1878-as, megújított gazdasági
kiegyezés parlamenti szavazásairól.[63]
Hasonlóan többen tudatosan nem vettek részt az 1889-es
véderô-törvényjavaslat részletes vitára
bocsátásáról tartott névszerinti szavazáson,
miután a szabadelvû pártkörben hiába kérték
Tiszát, hogy a 14. paragrafust ne tegye pártkérdéssé.[64]
Sôt, Szász Zoltán szerint az Egyesült Ellenzék
több tagja is azért maradt távol az 1877-78-as okkupációs
és gazdasági kiegyezés körül zajló
viták során a szavazásoktól, mert nem merte
vállalni Tisza megbuktatását és ezzel a politikai
válság mélyítését.[65]
Az ilyen típusú kormánypárti magatartás
mögött megbúvó taktikai megfontolásokat
jól érzékeli (és érzékelteti)
Lengyel Zoltán (Függetlenségi Balpárt) egy, már
a koalíció kormányzása során elmondott
parlamenti beszédében: ,,A kvóta felemelésénél
is láttam már azt, a mikor a többségnek egy része
hazamegy, másik része nem szavaz, de elôbb jól
megszámlálják, hogy hányan vannak ellene. Akkor
azután hazamegy az illetô képviselô és
elmondja, hogy én nem szavaztam meg, én elvi álláspontomat
fenntartottam és megôriztem, de természetesen örül
azért annak, hogy a kormánynak sem okozott vele kellemetlenséget."[66]
A pártfegyelem megsértésének legsúlyosabb
foka a parlamenti határozathozatal alkalmával a párthatározattal
(illetve kormánypárton a kormányzat álláspontjával)
szemben leadott
ellenszavazat volt. Ami a Szabadelvû Pártot
illeti, hûen tükrözi az ottani helyzetet Andrássy
Gyulának az 1904-es házszabályvitában elmondott,
az egész tárgyalt korszakot jellemzô megállapítása:
,,Nem abnormális-e tulajdonképpen az egész magyar
parlament fejlôdése, azé a parlamenté, melyben
40 év óta nem történt meg, hogy leszavaztatott
volna a kormány? Nem abnormális-e az a parlament, a hol 40
év alatt még egy törvényjavaslat sem szavaztatott
le, melyet a kormányok beterjesztettek, talán még
egy szakasz sem? Pedig tény az, hogy nem egy miniszterelnök
ezen idô alatt lejárta magát; tény az, hogy
nem egy olyan törvényjavaslatot terjesztettek be, a mely nem
tetszett a többségnek, hiszen képtelenség, hogy
minden törvényjavaslat, melyet minden kormány eddig
beterjesztett, mind tetszett volna a többségnek."[67]
Eltekintve attól, hogy ô is - ahogy azt már több
ellenzéki politikusnál láttuk - összemosta a
politikai váltógazdálkodás hiányát
a biztos parlamenti többségen alapuló kormányzással,
megállapítása ténybelileg sem teljesen pontos.
A kormány leszavazása a korszak folyamán valóban
rendkívüli eseménynek számított, de volt
rá példa. A legnagyobb visszhangot kiváltó
ilyen eset alig egy évvel Andrássy idézett szavainak
elhangzása elôtt történt.
1903. szeptember 29-én vita támadt az országgyûlésben,
ugyanis Körber osztrák miniszterelnök, beleavatkozván
a magyar belügyekbe, bírálta a magyar ellenzék
katonai követeléseit. Ezt az oppozíció álláspontja
szerint a miniszterelnök, Khuen-Héderváry Károly
nem elég erélyesen utasította vissza, így Kossuth
Ferenc, a Függetlenségi Párt vezére azzal az
indítvánnyal élt, hogy a parlament a következô
ülésén vitassa meg a miniszterelnök válaszát.
Ezt Khuen-Héderváry elutasította, a napirendi indítványról
tartott határozathozatal során azonban a többség
elfogadta. Ez csak úgy történhetett meg, hogy a szabadelvû
párti képviselôk egy része átszavazott.
Az eset egyfajta bizalmatlansági szavazás volt a miniszterelnök
ellen, amibôl ô le is vonta a megfelelô következtetést,
és még azon a napon lemondott.[68]
A másnapi lapok nagy szenzációként tálalták
az eseményt. Az ellenzéki
Magyarország vezércikkében
diadalittasan közölte: ,,Az történt vele, ami 1867
óta még nem történt egy magyar kormánnyal
sem: nyílt ülésben, túlnyomó többséggel
saját párthívei is leszavazták."[69]
És valóban: a dualizmus során sokféle okból
véreztek el kormányok, kényszerültek távozni
kormányfôk, de a parlament nyílt, plenáris ülésén
sem azelôtt, sem azután nem bukott meg miniszterelnök.
Jellemzô az akkori állapotokra, hogy két nappal
késôbb a függetlenségi Holló Lajos egy
indítványát a ház csupán öt szavazatnyi
többséggel vetette el, azaz számos kormánypárti
képviselô voksolt az indítvány mellett (Holló
a három évet kiszolgált katonák elbocsátására
vonatkozó kérvény sürgôsséggel való
elintézését követelte).[70]
A miniszterelnök és kormánya pedig Khuen lemondásának
bejelentése után azzal az indokkal nem vett részt
tovább a parlament ülésein, miszerint ,,czéltalan
volna, hogy a miniszterelnök egy olyan ülésben vegyen
részt, amelynek elhatározásaira, esetleg többsége
sem lévén, döntô befolyást nem gyakorolhatna."[71]
Még két alkalomról van tudomásunk, amikor
a hivatalban lévô kormányt a parlamentben leszavazták.
Az egyik eset 1877 szeptemberében történt, amikor az
igazságügy-miniszter benyújtotta a háznak az
ellenzék által már régóta követelt
törvényjavaslatot a magyar Curiának országos
képviselôválasztási ügyekben való
bíráskodásáról. A jogszabály
tehát - elfogadása esetén - elvonta volna a parlament
hatáskörébôl a választási visszaélésekkel
kapcsolatos bíráskodást, és azt a többség
által uralt bíráló bizottságokból
a független bíróság kezébe adta volna.
Az ellenzéki felszólalók egységesen támogatták
a törvényjavaslatot, a kormánypártiak viszont
megosztottak voltak. Példa nélkül álló
módon már a javaslatot elôzetesen megtárgyaló
központi bizottság szabadelvûpárti elôadója
(Horváth Gyula) sem ajánlotta annak elfogadását,
az általános vitában pedig több párttársa
is (Dániel Ernô, Emmer Kornél) csatlakozott hozzá.
Más kormánypártiak (Kállay Béni, Móricz
Pál) viszont kiálltak a javaslat mellett. Tisza Kálmán
miniszterelnök a vita végén maga is felszólalt,
és külön hangsúlyozta - a félreértések
elkerülése végett -, hogy ,,én igen is magam
is óhajtom, hogy e törvényjavaslat elfogadtassék".
Irányi Dániel azonban késôbb úgy emlékezett
vissza, hogy a többi miniszter tudatosan távol maradt a szavazástól.
Végül az általános vita lezárása
után a ház 64:62 arányban elvetette a kormány
törvényjavaslatát, így az már részletes
tárgyalás alá sem került.[72]
A másik eset 1898 decemberében játszódott
le. Szilágyi Dezsô házelnök pártjának
azon bírálata hatására, miszerint nem lép
fel elég erélyesen az ellenzéki obstrukcióval
szemben, lemondott pozíciójáról. A függetlenségi
vezér, Kossuth Ferenc azt indítványozta, hogy a ház
a bejelentést ne vegye tudomásul, Bánffy miniszterelnök
viszont az új elnök megválasztásának napirendre
tûzését javasolta. A szavazás során nem
csupán a ház, hanem a Szabadelvû Párt többsége
is Kossuth Ferenc indítványa mellett foglalt állást,
tehát leszavazta saját miniszterelnökét. (Az
más kérdés, hogy Szilágyi Dezsô ennek
hatására sem másította meg elhatározását.)[73]
Ez az eset azonban nem hasonlítható a Khuen-Héderváryéhoz,
hiszen itt nem a Bánffy elleni direkt bizalmatlanság kifejezésérôl,
hanem a Szilágyi Dezsôhöz való ragaszkodásról
volt szó, és maga Bánffy is hangsúlyozta hozzászólásában:
sajnálja Szilágyi távozását, de ismervén
jellemét, tudja, hogy nem fogja álláspontját
megváltoztatni.
Az is rendkívüli esetnek számított, ha csak
néhány kormánypárti képviselô
szegte meg a pártfegyelmet, és szavazott a kormányálláspont
ellen. A Bánffy-kormány idején például
az esküdtszéki bíráskodásról szóló
törvényjavaslat egy szakaszához beadott ellenzéki
módosító indítványt három kormánypárti
is megszavazta, amit a másnapi sajtó nagy szenzációként
tárgyalt, az ellenzék pedig megéljenezte a renitens
képviselôket.[74]
A Tisza-korszak fénykorában is adódott példa
a pártfegyelem ilyen szinten történô megsértésére.
A függetlenségi Irányi Dániel indítványát,
mely a szolgálati pragmatika mielôbbi megalkotását
szorgalmazta, a ház elfogadta, maga Tisza Kálmán is
rá szavazott, sôt ezt a szavazás elôtt jelezte
is, pártja ,,nagyrésze" azonban a javaslat ellen voksolt.
(Azt nem lehet tudni, hogy pontosan hányan, mert nem név
szerinti szavazás volt.)[75]
Ez utóbbi eset kapcsán is leszûrhetjük tehát
azt a következtetést, hogy miközben lényegét
tekintve és általánosságban igazak a Tisza-korszak
szigorú pártfegyelmérôl mondottak, mégis,
az okkupációs és kiegyezési vitáktól
a véderôvitáig tartó idôszakban is akadt
példa a pártfegyelem megsértésére az
általunk eddig elemzett szintek (pártkör, bizottság,
plénum, nyílt ellenszavazat) mindegyikén. Ezek a kilengések
persze vagy jelentéktelen részletkérdésekben
történtek, vagy a pártvezér elôzetes hozzájárulásával,
és soha nem veszélyeztették a párt egységét,
Tisza tekintélyét.
Ha egy képviselô alapvetô kérdésekben
(pártkérdésekben) nem tudott azonosulni pártjának
álláspontjával, és nem kapott (vagy nem kért)
lelkiismereti alapon felmentést, nem volt más választása,
mint a párt elhagyása, a ,,disszidálás". A
Szabadelvû Pártból a korszak folyamán több
alkalommal léptek ki, sokszor a pártot meghatározó
személyiségek is. A teljesség igénye nélkül
a jelentôsebb kilépések a következôk voltak:
- a gazdasági kiegyezési tárgyalások során
keletkezô ellentétek miatt elôbb Simonyi Lajos földmûvelési-,
ipari és kereskedelmi miniszter csoportja (1876), majd ugyanezen
okból Szilágyi Dezsô és csoportja (1878; utóbbi
1889-ben igazságügy-miniszterként tért vissza
a pártba, de 1898-ban Bánffy politikája elleni tiltakozásul
újra kivált, Széll Kálmán kormányra
kerülésekor pedig ismét visszatért);
- a közigazgatási reformról vallott eltérô
nézetei miatt Grünwald Béla, a párt egyik legtekintélyesebb
jogász képviselôje (1880);
- a véderôvita kapcsán (1889) a 14. paragrafust
ellenzôk egy csoportja (Horváth Gyula, Hámos László,
ifj. Teleky Domokos és Miklós Gyula);
- az egyházpolitikai reformok elleni tiltakozásul Atzél
Béla és Tibád Antal vezetésével az úgynevezett
púroszok 38 fôs csoportja (1894);
- Bánffy Dezsô miniszterelnöksége idején
a pártkérdéssé tett Tisza-lex alá nem
írása miatt 30 képviselô (köztük az
Andrássyak, Csáky Albin és Szilágyi Dezsô);[76]
- az ellenzék obstrukciójának letörésére
Tisza István által bevezetett párhuzamos parlamenti
ülések (egy napon két ülés is tartható)
elleni tiltakozásul Apponyi Albert 25 fôs csoportja (1903);
- az ellenzéki obstrukciónak a házszabályok
nyílt megsértésével (,,zsebkendôs szavazás")
történô letörése elleni tiltakozásul
Széll Kálmán, majd ifj. Andrássy Gyula és
hívei, végül a Károlyi-féle agráriusok
(1904).
Összegzésképpen megállapíthatjuk,
hogy miközben a dualizmus kori pártok a mai modern, jól
szervezett pártokhoz viszonyítva kezdetleges, tipikusan XIX.
századi képzôdmények voltak, a pártfegyelem
alapvetô jelentôségét igen hamar felismerték.
Mind az elméleti szakemberek, mind a politikusok (ami persze abban
az idôben sokszor átfedte egymást) hangoztatták,
hogy hatékony törvényalkotás, parlamenti politizálás
csak összetartó, egyfelé húzó, a vezetôket
és a párthatározatokat fegyelmezetten követô
képviselôkkel lehetséges. Némi zavart okozott
ugyan - fôleg elméleti síkon - a pártok, illetve
azok parlamenti frakcióinak beillesztése a politikai aktorok,
a hatalmi szervek klasszikus rendszerébe, a gyakorlatban azonban
fokozatosan a pártok és a frakciók váltak a
parlamenti és általában a politikai élet fôszereplôivé.
Az 1880-as évek elejére a kormánypártban -
ha vitatható eszközökkel és módszerekkel
is, de - kialakult a stabil pártfegyelem, amely biztosítékául
szolgált a hatékony kormányzásnak. Ez a pártfegyelem
azután - a különbözô szinteken eltérô
intenzitással és Tisza bukása után egyre csökkenô
mértékben - alapjában véve fennmaradt egészen
a Szabadelvû Párt választási vereségéig,
illetve a párt azt követô feloszlásáig.
(Ne feledjük, hogy a szabadelvûek nagy többsége
még 1904 ôszén is támogatta az obstrukciónak
a parlament idô elôtti feloszlatásához és
végsô soron a párt választási vereségéhez
vezetô erôszakos letörését.)
A legjelentôsebb ellenzéki erô, a Függetlenségi
Párt a korszak folyamán nem volt képes tartósan
a fegyelmezett együttpolitizálásra - noha az erre irányuló
törekvések itt is egyértelmûek -, a különféle
klikkek, frakciók erôsen fragmentálttá tették
a pártot: gyakoriak voltak az egyéni és a csoportos
kiválások, a vezetôcserék, olykor nem lehetett
elôre tudni, hogy alapvetô fontosságú kérdésekben
éppen melyik irányzat kerekedik felül. Másfelôl
a Szabadelvû Pártban sem volt kizárólagos érvényû
a pártfegyelem, láttuk, hogy a Tisza-éra fénykorában
is elôfordultak ellenvélemények, kiszavazások.
A pártfegyelem diadalra jutása a kormányzó
erôk körében sem zajlott zökkenômentesen,
sok honatyát frusztrált, hogy a parlamentben az egyén
szerepe jórészt ,,felolvadt" frakciójában,
a személyes meggyôzôdésnek, az egyéni
lelkiismeretnek igen szûk tere nyílt. Mindazonáltal
nem csupán a dualizmus korában, hanem még napjainkban
is nehezen emésztik meg a képviselôk (fôleg ha
nem tartoznak pártjuk vezetô személyiségei közé),
hogy a modern parlamentekben - kis túlzással - a frakció
minden, az egyén pedig semmi.
Jegyzetek
[1]
Mantuano Rezsô: A magyar törvényhozás. Budapest,
1900. 312-313., 309.
[2]
Haendel Vilmos: A parlamentarismus. Budapest, 1903. 134.
[3]
Mantuano: i. m. 307.
[4]
Haendel: i. m. 134.
[5]
Mantuano: i. m. 240.
[6]
Deák Albert: A parlamenti kormányrendszer Magyarországon.
Budapest, 1912. II./43.
[7]
Képviselôházi Napló, 1901-1906. XXIX./44.
[8]
Képviselôházi Napló, 1901-1906. XXX./l9.
[9]9Magyarország
története 10 kötetben, VI/2., fôszerk.: Kovács
Endre, Budapest, 1987. 1219.; uo. VII/1., fôszerk.: Hanák
Péter, Budapest, 1978. 166-176. Deák Albert: i. m. 113.,
138., 142-145.
[10]
Móricz Pál: A magyar országgyulési pártok
küzdelmei, II./155.
[11]
Deák Albert: i. m. 43.
[12]
Barabási Kun József: A parlamenti házszabályok.
Budapest, l907. 252.
[13]
Kónyi Manó: Deák Ferencz beszédei, VI. Budapest,
1898. 164. Idézi: Adalbert Tóth: Parteien undReichstagswahlen
in Ungarn. München, 1973. 53.
[14]Révai
Nagy Lexikona, XVII. Budapest, 1925. ,,Szabadelvu Párt" címszó.
[15]Képviselôházi
Napló, 190l-1906. XXIX./11.
[16]Képviselôházi
Napló, 190l-1906. XXX./84.
[17]
Uo. 85.
[18]
Uo. 34.
[19]
Uo. 237.
[20]
Deák Albert: i. m. 40., 46.
[21]
Móricz: i. m. II./56.
[22]
Tóth: i. m. 57.
[23]Képviselôházi
Napló, 1865-1868. XI./423-424. Idézi: Tóth: i. m.
36-37.
[24]Képviselôházi
Napló, 1878-1881. I./38.
[25]
Fayer Gyula: Parlamenti dolgok, I. Budapest, 1908. 35.; uô.:
Képviselôházi
Irományok 1896-190l. XXII./612. sz.
[26]
Móricz: i. m. 155.
[27]
Pesti Sándor: A törvényelôkészítés
folyamatának fejlôdése a dualizmus kori Magyarországon.
Századok, 1999. 3. sz. 585-587.
[28]
Barabási: i. m. 107.
[29]
Fayer: i. m. 33.
[30]Képviselôházi
Napló, 1901-1906. XXX./191.
[31]
Uo. 193.
[32]
Apponyi Albert: Parlamenti muködésem emlékei. Budapest,
1912. 10.
[33]
Deák: i. m. 93.
[34]
Móricz: i. m. II./112.
[35]
Uo.: 149.
[36]
Deák: i. m. 100.
[37]
Móricz: i. m. 155.
[38]
Uo. 114.
[39]
Tóth: i. m. 58-59.
[40]
Móricz: i. m. 114.
[41]
Tóth: i. m. 54-55.
[42]
Például Gerô András: Az elsöprô kisebbség.
Gondolat, Budapest, 1988. Magyarország története tíz
kötetben, VI/2., i. m. 1216.
[43]
Gerô: i. m. 211-212.
[44]
Beksics Gusztáv: A szabadelvu párt története.
Budapest, 1907. 41-43.
[45]Magyarország
története tíz kötetben, VII/1., i. m. 169.
[46]
Szatmári Mór:
Húsz esztendô parlamenti viharai.
Budapest, 1928. 33.
[47]Nemzeti
Hírlap, 1875. május 19.
[48]
Szatmári: i. m. 47. A pap-képviselôk némelyike
ezzel a felmentéssel élt is a vita során, és
a javaslat kapcsán nyíltan antiszemita beszédeket
tartottak a kormányelôterjesztés ellen.
[49]
Beksics: i. m. 92.
[50]
Szatmári: i. m. 155.
[51]Magyarország,
1897. május l., 4. és 7.
[52]
Uo. 1897. május 30.
[53]
Uo. 1897. június l0.
[54]Pesti
Napló, 1887. január 14.
[55]
Uo. 1887. május 17. (esti kiadás).
[56]
Beksics: i. m. 85.
[57]
Gratz Gusztáv: A dualizmus kora. Budapest, 1934. I./255.
[58]Képviselôházi
Napló, 1887-1892. III./359.
[59]Pesti
Napló, 1887. január 20. (reggeli kiadás); 1887. február
13. (reggeli kiadás).
[60]
Uo. 1887. január 20. (reggeli kiadás).
[61]Magyarország,
1897. június 4.
[62]
Dolmányos István: A magyar parlamenti ellenzék történetébôl
(1901-1904) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1963. 251.
[63]Magyarország
története tíz kötetben VI/2., i. m. 1216.
[64]
Szatmári: i. m. 104.
[65]Magyarország
története tíz kötetben VI/2., i. m. 1225.
[66]Képviselôházi
Napló, 1906-1911. XVI./l9.
[67]Képviselôházi
Napló, 190l-1906. XXXI./47.
[68]
Dolmányos: i. m. 263-264.
[69]Magyarország,
1903. szeptember 30.
[70]Magyarország,
1903. október l.
[71]Magyarország,
1903. október 2.
[72]Képviselôházi
Napló, 1875-1878. XII./49-95. (idézet: 92.);
Képviselôházi
Napló, 1875-1878. XVIII./330.
[73]Képviselôházi
Napló, 1896-1901. XIX./150-158.
[74]Magyarország,
1897. május 27.
[75]Pesti
Napló, 1887. február l. (esti kiadás).
[76]
1898-ban az ellenzéki obstrukció miatt holtpontra jutott
a gazdasági kiegyezés, illetve az exlex állapotot
megelôzô négy hónapos indemnitás parlamenti
elfogadtatása. Ezért Tisza Kálmán a Szabadelvu
Párt december 7-i értekezletén azt javasolta, hogy
a parlamenti határozatot kvázi helyettesítendô,
a párt mondja ki, támogatja mind a megkötött gazdasági
kiegyezést, mind az indemnitási javaslatot, ezek elfogadását
csak az ellenzék technikai obstrukciója akadályozza.
Az úgynevezett lex Tisza aláírását pártkérdéssé
tették, mire a párt 30 képviselôje alkotmányos
aggályait hangoztatva inkább kilépett a pártból.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu