Elkerülhetetlennek látszik, hogy a nyugati ember, éppen
mivel lelkében együtt él a dinamizmus és a kontempláció,
korokra (époque age, Zeitgeist) ossza fel történelmét,
és egy-egy idôszak igazi vagy vélt végéhez
érve felállítsa annak mérlegét. Közben
megjelöli azokat az áramlatokat, amelyek hatottak kialakulására,
komoly cédulákat ragaszt a tartalmakra és intervallumokra,
néha keserûen humoros cédulákat, mint amikor
Jean Cocteau kijelentette: korunk baja, hogy a butaság elkezdett
gondolkodni! Akasztófahumor...
Azt mondtam, fôként a nyugati ember végzi ezeket
a jelöléseket, ô figyelmes az idôk profiljára,
mély tartalmára. A ,,keleti" ember, legalábbis mostanáig,
tespedt volt, vallása (hinduizmus, buddhizmus, animizmus) tiltotta
a kollektív célkitûzést, az élet olyan
értelmezését, amibôl céltudatos akció
születne. A Minden (vagy Semmi) irányában ismétlôdô
életút nemigen engedélyezi a küzdelem-siker-kudarc
nyugati háromságát, hacsak kívülrôl
érkezô erôk és buzdítások nem szolgálnak
szervezési energiával. Röviden: a Nyugatról és
annak történelmérôl kell szólnunk, amikor
felosztjuk az idô folyamatát, és korunkról (20.
század) mint egységes (vagy számos kategóriára
esô) szellemrôl beszélünk. Ezt nevezik a szerkesztôk,
az ezredfordulóról visszatekintve, ,,uralkodó eszmének".
Egyébként felesleges, hogy századunkat 1900-tól
2000-ig számítsuk egységnek, az elôzô
(19.) század is 1789-ben született, és sokak szerint
1914-ig tartott. Ajánlanám, hogy úgy tekintsük
a miénket, mint amely 1945-ben kezdôdik, és akkor lesz
vége (véglegesen!), amikor például a nemzetállam
megszûnik polgárait egységbe foglalni, és a
világbirodalmak nyomják rá bélyegüket
a planétára (azok is csak ideiglenesen!).[1]
És azon kívülre; de ez már a science fiction
kategóriájába tartozik, bár konkrétan
megmutatkozik az olyan világideológiákban is, mint
a kommunizmus, liberalizmus és globalizáció.
Mindenesetre kérdéses, vajon csupán megszokott
történelmi korokról beszélhetünk-e, amikor
az eszmék során haladunk végig. Jól emlékszem
a hatvanas évekre, amikor a háború utóhatása
alatt és az új erôk feltûnésekor (Európa
általános veresége, az ENSZ elsô fejezetei,
Kennedy mint az elsô katolikus elnök Amerikában, a gyarmatok
függetlensége stb.) egy új világnézet
terjedt el, amelyben Nietzsche és Camus vegyült,[2]
de amelynek elgondolója Teilhard de Chardin lett. Ô egyszerre
helyettesítette Marxot és Jeffersont, megidézte Darwint,
még a koncentrációs táborokban is pozitív
idée
force-ot látott, mert ezek elôször kényszerítették
a nyugati embert, hogy nemcsak történelmi, hanem biológiai
egységbe is próbáljon olvadni. És a biológiát
(bioszféra), Teilhard szerint, az általános moralitás
követi, azt meg a nooszféra, a kozmosz intellektualizálódása,
azonelméjûsége, amely már elôszobája
az Ómega-pontnak, az ember megistenülésének.
Ne feledjük, hogy 1945-ben dobták le az elsô atombombát
és készítették elé a majdani szputnyikokat
és az ûrhajókat[3].
Sok más fázisról most nem beszélve, kössünk
ki egy új eszménél, amelyet ezek a gondolatok váltottak
ki. 1960-tól számítva már nem történelemrôl
szólunk - sem az Egyesült Államok, sem Szovjet-Oroszország,
sem az ENSZ nem tekinti magát a történelem produktumának,
ezt alábecsüli mint irracionális véletlenek összjátékát
-, tehát nem történelemrôl szólunk, inkább
mutációról.
A szót ismét Teilhard népszerûsíti 1960
táján. Benne foglaltatik az evolúció, de már
nem mint valami spontán és ellenôrizhetetlen, hanem
mint teremtô, egyvonalas önalkotás (lásd Bergson
Teremtô fejlôdés c. mûvét és tézisét,
amely szerint a világegyetem egy ,,isteneket gyártó
gép"). Létrejött a kozmikus ideológia, amelynek
ismérve a folyamatos kezdeményezés (Amerika jelszava),
az optimizmus, a terjeszkedés, az emberi test és psziché
állandó tökéletesítése, világtestvériség.
Kis eltérésekkel ezt vallották a divatos ideológiák,
és amikor egyfajta reakció állt be (hidegháború;
zavargások, diktatúrák a ,,harmadik világ"-ban),
ezeket úgy fogadta el a közvélemény, mint annak
idején a marxisták saját tanukat: egy tökéletes
szocialista fázis elôzi meg a tökéletes kommunista
társadalom létrejöttét.
Itt azonnal szembekerülünk Asbóth János leírásával,
tipológiájával is. Ô még káoszról
és rendrôl írt, szabadságról, egyenlôségrôl
és fôként ,,körforgásról", amelyben
az eszmék feltûnnek és kimerülnek. Ezt a felfogást
megerôsíti például annak az (Asbóth idejében
ismert) angol folyóiratnak, a Nineteenth Century-nak a címe,
melynek szerkesztôi két szót: and after biggyesztették
a cím után, hiszen a történelem szerintük
is befejezôdik a század végével. Tegyük
azt is hozzá, hogy míg Asbóth fôleg franciát
idéz, addig manapság ezt az amerikai referenciák helyettesítik[4].
De - még a fogalom tágabb értelmében sem
- stiláris ügyekrôl beszélünk, hanem eszmékrôl,
ahogy és amiért uralkodnak. Nem nyelvi változásokról,
hanem hegemonikus eszmékrôl, ami arra késztet, hogy
kijelentsük: metanoiának vagyunk tanúi, jelentésbeli
fordulatnak,
mint amikor a Platón barlangjában kuksolók egynémelyike
megfordul, a tûztôl a nap felé. Egyszerre minden másféle
színt kap, más jelmezt ölt, új eszmék
keletkeznek, mivel a régi szavak nem illenek az új tárgyakra.
Fogalmi változásról van szó és jelentésekrôl,
új logikáról (pl. a három- vagy sokértelmûrôl
- túl a fehér-feketén -, mint Lupasconnál,
Gonsethnél, de már Nietzschénél is). Nézzük
a dolgot konkrétan. Fogalom által dominált, szerkesztett
világban éltünk mindmáig, és e mondat
leírásakor még mindig fogalmakban beszélünk,
írunk, sôt képzelôdünk is. Az új
irodalom és mûvészet, a science fiction maga is fogalmakban
tálalja a mondanivalót, még ha szürrealista szavakat
fûz is össze; vagy Picassóhoz és Kandinszkijhoz
fordul ábráiért, Freudnál fejti meg álmait
és asszociációit. Tény azonban, hogy az utóbbi
fél évszázadban harcban állunk a fogalmakkal,
amelyekben (elítélt) állandóságot találunk.
Nietzsche vagy Heisenberg már az új nyelvet használják
az etikai értekezések, illetve az atomkutatás során[5].
Meg kell állapítanunk, hogy az
intézmények
is egyre kényelmetlenebbül érzik magukat a fogalmi kötelékben,
csôdöt mondanak. Olyanokra gondolunk, mint állam, család
(és családi ,,kötelékek"), iskola, egyház,
és az ember is mint egyén (individuum), határok között
gondolkodó, érzô, cselekvô valaki. Az egyén,
mint ezt az irodalomban látjuk, inkább elhalványul,
arca, alakja eltorzul (festmény, szobor, regényhôs
- antihôs, ahogy a nouveau roman nevezi).
Az amerikai reklám különösen reagál a
változásokra, melyek nagy részét egyébként
maga idézi elô. A divat szerint értékeli az
öreg- és fiatalkort, a fehér- vagy színesbôrût,
a gyereket mint fogyasztót, a nagypapát mint nemi kalandra
kész lovagot, amivel változik az illetôk funkciója,
családi beágyazódása, mondhatnánk neme,
másokhoz való viszonya, végül önképe,
azonosságtudata. A tömeggel azonosítja, többek
között mint fogyasztótömeggel, de más összefüggésekben
is, mint amilyen a politikai párt, a fesztivál, a turizmus,
sôt, a statisztikai kimutatások is. Úgy érzi,
ezeken keresztül kijelölheti a társadalmi mozgás
természetét és irányát.
Lehetetlen eldönteni, honnan származik és milyen
módon bontakozott ki az az általunk megfigyelt változás
- mutáció -, amely megszabja korunk jellegét és
a dolgok irányát. Elsôsorban a kollektív szférában
mutatkozik, annak eszmei és strukturális mozzanatában,
és természetesen rövidesen áthatja az egyéni
létet és tudatot. Új eszmeforrások jelennek
meg, anélkül, hogy ismernénk természetüket
és hatékonyságukat; egyszerre csak átfolynak
rajtunk, újra behatárolják cselekedeteinket és
azok motivációját, hátterét, értékelését.
Pontosan tudni véljük, milyen eszmeforrások voltak befolyással
más civilizációkra; az egyetemi stúdiumok elôszeretettel
foglalkoznak ezzel az ismeretággal, a téma definiált,
és az idôk folyamán gazdagodik, bôvül. Jellemezni
tudjuk például a görög ötödik századot,
a középkori hit korszakát, a felvilágosodást
és többé-kevésbé az ipari civilizációt.
Ez azt jelenti, hogy e korok kiválóságai, de átlagembere
is, azt beszélte, mint mi, eszméit hozzánk hasonlóan
fogalmazta meg, életcéljai is hasonlóak voltak, csak
éppen más stílussal közelítette meg ezeket.
De ,,olvasni" tudjuk egymást, dialógust folytathatok Szókratésszel
- aki ugyanazokat a premisszákat fogadta el, amelyekre én,
a 20. századi ember támaszkodom gondolataim irányítása
során. Kérdéses azonban, vajon tartalmilag ugyanazt
valljuk-e, amikor - egyelôre - ugyanazokat a szavakat használjuk,
szavakat, melyeket Asbóth János száz évvel
ezelôtt természetes evidenciaérzékkel írt
le: egyenlôség, nemzetiség, káosz és
rend, az események körforgása.
Az évezredek folyamán megszoktunk egy bizonyos gondolatstruktúrát,
fogalmazást, logikai sorrendet, sémák alkalmazását.
Ezeket a görög paraszt és pásztor, de Arisztotelész
is így használta, aki több más mellett az elôrelátást
(prudencia) tanította, amely Pierre Aubenque szerint ellenkezôje
a kanti felfogásnak, amelyben az elôrelátás
szükségtelenné vált, hiszen a cselekményt
a calculus elôzi meg, legalábbis Descartes és Leibniz
világnézetében - amely még a miénk is.
Szögezzük le: nem arról van itt szó, hogy a logika
terén az angol matematikusok, Stephane Lupasco vagy Arisztotelész
ítél és fogalmaz helyesen, hanem arról, hogy
a Nagy Kritériumok, így az élet szervezése
is, koronként másképpen világítják
meg ismereteink eredetét, azok érvényességét
és tagoltságát. Nem az következik ebbôl,
hogy Michel Foucault strukturalizmusa a végsô szó,
az sem, hogy Jacques Derrida tényt állapít meg, mikor
a filozófia széthullásáról beszél;
inkább azt jelenti, hogy más a fogalmazás, és
hogy az új rendnek hajlamosak vagyunk ontológiai valóságot
tulajdonítani[6].
Pedig csupán mutációról van szó, amely
esetleg törékenynek fog bizonyulni, de egyelôre terjed
mint paradigma a világ ügyeinek újragondolására.
Ma már tudjuk, honnan merítették elôdeink
ismereteiket, eligazító elveiket, életüket irányító
meggyôzôdésüket. Igaz, tudásunk ez irányban
nem teljes. Kutatjuk például, vajon a görög filozófia
fôként értekezések átadásából
állt, vagy pedig terápiából, melynek morális
tartalma érdekelte a gyógyulást váró,
már idôsebb férfiakat. Ettôl a bizonytalanságtól
eltekintve (a Sorbonne-on mûködô Pierre Hadot írt
a témáról érdekes textusokat) úgy tûnik,
hogy a hellén tudás és magatartás forrásai
az orákulumok, a kötetlen beszélgetések, a bölcs
emberek, a homéroszi és más eposzok, az agóra
vitái. Sokkal késôbb, a vallásos hit korában
a forrás az egyház tanítása volt, majd a filozófusoké
(alárendelve a teológiának), az eretnek gondolkodóké,
a piacok bölcsessége, Amszterdamtól Velencéig.
A tudás az egyetemeken, a királyi tanácsteremben,
a skolasztikus vitákban összpontosult; a fogalmak ezeken a
fórumokon forrtak ki.[7]
És így tovább, sorra véve a korokat és
fogalmi apparátusokat, eljutunk a huszadik századhoz. Melyek
a tudás és gondolkodás fô forrásai? Felsorolva
ezeket, tudomásul kell vennünk, hogy az eszmevilág egy
század vagy akár csak félévszázad óta
másként alakul, hogy másként érvelünk,
más a preferenciarendünk, másnak tulajdonítunk
értéket stb., mint a múltban. Az ismeretek és
fogalmak forrásai manapság különböznek a régiektôl,
tehát nem a vallás, a családi tekintély és
tradíció, az államnak kijáró engedelmesség,
a történelem tisztelete, a klasszikus stílus, a társadalmi
tagozódás áll a középpontban, hanem a
közvélemény és annak parancsai; a kultúrbürokrácia
az értelmiségi elittel; a megaegyetem, amely teljes állami
támogatást élvez; az ipari vállalat, amely
külön tanszékeket tart fenn kutatásra, fejlesztésre,
tudományos áttörésre, emberformálásra;
vallási és egyéb ökumenizmus; népszokás
mint fesztivál; migráció; regionális egyesülés
(mint a ,,közös Európa"); alapítványok;
végül, de mint legfontosabb erôképviselet a technológia
és annak technokratái, kiszolgálói, hívei.
Összehasonlítva a tradicionális (1845 elôtti)
és az új (modern) fogalmazási keretet, örömmel
vagy sajnálkozással döbbenünk rá, hogy a
régi talaj kicsúszott a lábunk alól, hogy a
fenti felsorolás döntô változást jelez,
melyben minden új értelmet nyert, maga a mobilitás
is. Mindenféle állandóság kényszeredett
és kétkedô mosolyra talál: a teológia
process-theology-ra váltott át, a mûvészet állandóan
kísérletezik - színnel, hanggal, formával,
anyaggal -, a regény és a sztori már-már kiugrik
a nyomtatott lapról[8],
az ipari termelés, ha nem tehet mást, újracsomagolja
a fogyasztónak erôszakkal ajánlott árut. Az
intézmények, százados gyökereikkel, pirulnak
a merevség vádját hallva, és spontán
felszámolják magukat. Divatos formájuk a lobbi, amely
sem nem permanens, sem nem egycélú, hanem a funkciók
sokaságát vállalja (morális, mûvészeti,
propagandisztikus, nevelô), hogy alkalmazkodhassék a fogalom
felbomlásának imperatívuszához. Goethe már
1786-ban azt írta Frau von Steinnek, hogy íme, társadalmunk
egy kórházhoz lesz hasonlatos, ahol mindenki mindenkinek
az ápolója. Ez is fogalmi zavart jelzett, és a fogalomalkotás
új idôszakát intézményeinkben és
gondolkodási módunkban. A szóra épített
civilizációk - logosz, szakrális közvetítés,
ima, ráció, mese - rövid idô alatt prostituálták
a szót, felszabdalták értelmét, jelentésben,
jelszóban, értelmezésnélküliségben,
és verbális alaptermészetét elektromos jelbeszédre,
leegyszerûsített ,,kommunikációra", hirdetésre,
szlogenre fordították át A szó értéke,
súlya elenyészett, s vele együtt a mondatszerkesztés,
a fônevek gondos kiválasztása, az ige helyének
és idôhasználatának rendje. Nem csoda, hogy
amikor Roland Barthes székfoglaló beszédét
tartotta a Collège de France-ban, a mondatot, a beszédarchitektúra
e feltétlen építôelemét lekicsinylôen
,,fasisztának" jellemezte, minthogy ,,az alany önkényesen
uralkodik a többi mondatrész fölött". Erre utalhatott
volna T. S. Eliot megjegyzése egy párhuzamos kontextusban:
Róma megreformálhatja az egyház struktúráját,
de nem a Hegyi beszédet. A különbségtétel,
a disztinkció régen elavult kortársaink szemében.
Ez az értekezés nem ítélkezik a szavak
és a fogalmak lényegi változásáról,
mint ahogy jóváhagyását sem adja hozzá,
inkább arra irányítja a figyelmet, hogy a kultúra
metamorfózisait elsôsorban a szó helycseréje,
újraértelmezése, rangváltozása jelzi
és hozza létre. Itt nemcsak a szó változásáról,
fogalmazási kereteirôl, divatforrásairól beszélhetünk,
hanem azokról a tényezôkrôl is, amelyek minden
kor tapasztalatvilágában befolyást nyernek. Miért
vesszük tudomásul - mindinkább - az új értelmezést,
fogalmazást, stílust, a nyelv kultuszát vagy éppenséggel
lebecsülését, az iránta való közömbösséget?
Miért lett például a ,,Pigeon-English", miután
a dél-ázsiai népek elfogadták nyelvi koinéként,
a nyugati világ szégyenlôsen bár, de elterjedten
használt ,,angolja" - amikor ugyanez elképzelhetetlen a 18.
században a szintén elterjedt franciáról? Mi
itt az eszmei motívum?
Az amerikanizált világban, amelynek most vagyunk talán
zenitjén, a világ hirtelen kitágult, és ez
arra buzdította az embereket, hogy eszerint rendezkedjenek be.[9]
A tér és az ûr betû szerint terjed, a napilap
új csillagállomány megjelenésérôl
hoz hírt, olyan kifejezések válnak népszerûvé,
mint ôsrobbanás, antianyag, a csillagok távolodása,
és olyan távolságok, mint a fényév stb.
Mintha hozzászoknánk egy új otthonhoz, a világûrhöz,
olyanformán, mint ahogy a 16. század tanyai vagy várlakó
embere is néhány évtized alatt fogadta el az afrikai,
amerikai, ázsiai térséget, távolságokat.
De nemcsak elfogadta, be is népesítette, elôbb mesebeli
szörnyekkel, majd igaz történésekkel, néprajzi
tételekkel, más népek és fajok jelenvalóságával.
Montaigne idejében a királyi udvar bámulta a frissen
érkezett rézbôrûeket, Voltaire már etikai
színezetû meséket írt róluk, és
Fontanelle mutogatta a végtelen csillagvilágot Versailles
dámáinak.
Ez történik velünk is, amikor új világokat
fedezünk fel, nemcsak a kozmoszban és a fizikai világban,
a bensônkben is: mintegy automatikusan fordulunk Freudhoz, Junghoz,
René Girardhoz, hogy ,,tudományos" magyarázatot kapjunk,
hogy uraljuk a psziché mechanizmusait, ahogy ûrállomást
is tervezünk egy másfajta expedíció céljaként.
Új tudat keletkezik, amely új fogalmazást és
újrakovácsolt verbális eszközöket követel,
de legalábbis von maga után. Állítjuk, hogy
az eszmék terén történik a legmélyebbreható
változás: metanoiának neveztük, célozva
arra hogy teljes jelentésváltással állunk szemben.
Sokan gépkorszaknak titulálják, hiszen a legtöbb
látványos változást valami mechanizmus préseli
ki, és mechanikaiak az elkönyvelt eredmények is. Sokan
pedig ,,összeesküvést" látnak a változásokban,
és összeesküvéseket szônek a változás
ellen. Ez is hozzátartozik korunk uralkodó eszméihez.
A francia liberális gondolkodó, Benjamin Constant, jegyezte
meg az 1820-as évek parlamenti ülései kapcsán,
hogy a konzervatív-reakciós szónokok azért
veszítik el ügyeiket, mert tulajdonképpen ugyanazt a
fogalmi nyelvet beszélik és tartják természetesnek,
mint liberális ellenfeleik. Az érvek különböznek,
de az érvelés ugyanaz. Továbbvihetnénk ezt
a gondolatot, és kimondhatnánk, hogy éppen a 19. század
eleje az, amely a felvilágosodott filozófusok (La Mettrie,
Hume, Condillac, Holbach és mások) téziseire támaszkodva
a bensô életet, a lelkeket, mindinkább mechanizmusként
posztulálta. Az ebbôl származó filozófia
könnyen vált közbeszéddé, közvéleménnyé,
olyannyira, hogy a freudizmus stb. népszerûségének
ellenére a közbeszéd még mindig az ,,egyszerû"
és nem filozófiainak látszó 19. századi
materializmust tartja ultima ratió-nak. Egyszóval, az egyetemi
katedrán haladunk a korral, de a köznyelv legtöbbnyire
a francia philosophe-ok alapfogalmait használja Ezt a nyelvszokást
roppant megerôsítette az elnyúló marxista divat,
amelynek episztemológiája teljességében elfogadta
a 18. század gondolkodási módját. A materializmust.
Nem csodálkozhatunk, hogy Hegel, Kierkegaard, Dilthey (szellemtörténet)
és mások nyomán a hangsúly áttolódott
a lélek szellemibb megértésére és korszakainak
tanulmányozására. A szellem e kitágulása
- Spenglertôl Mircea Eliadeig (új tudáságak,
új nézôpontok) - kettôs hatással voltak
kortársainak eszmevilágára: egyrészt a görög
allogenoszról lehetett szó, ami ,,máshol született"-et
jelent[10],
mintha nem is létezne kapcsolat a környezettel, az emberiséggel;
másrészt éppen az ember uralmát jelezte, mintha
az egész realitás a lélekben összpontosulna,
és minden más fantomszerû lenne, mint az ókori
gnosztikus tanokban. Összegezve, a homo sapiens követeli a jussát:
számtalan ízben kimutatják manapság, hogy az
ember szabja meg a határokat, az ô konvenciói érvényesek
egyedül, ô a világegyetem ura. Mondatszerkesztése
határozza meg a külvilágot (a Bécsi Kör,
B. Whorf, Saussure, Dumézil, Jakobsen), ô ismeri meg magabiztosan
a világanyag kémiai összetételét, ô
vetíti elôre és hátra a kozmikus történelmet.
A 20. század ez uralkodó embere olvassa ki új instrumentumok
segítségével a végtelen távoli múlt
kozmikus eseményeit (ôsrobbanás), és veszi tudományos
kontroll alá az állatok és növények fennmaradását,
közben új fajokat létesít, átülteti
az emberi test szerveit: uralja az életet és a halált.
Miért ne uralná a fogalmi világot? És miért
ne emelné az új fogalmazást az univerzum csúcsteljesítményévé,
uralkodó eszméjévé? Volt már a múltban
olyan érvelés, amely szerint Isten és ember szorosan
együttmûködik, fôként az értelmi világban,
idônként bizonyos fokig egymást megelôzve.[11]
Vagyis: melyikük a tulajdonképpeni Isten? A kérdés
ma jelentôsebb (aktuálisabb?) mint akármikor máskor.
Már felvetése elég ahhoz, hogy metanoiáról
beszélhessünk.
Azért beszélhetünk metanoiáról (és
egyesek mutációról stb.), mert, úgy látszik,
a nyugati ember - szimbolikusan a 2000 évvel - kimerítette
kutató- és konkrét eredményt felmutató
képességét. Úgy értelmezzük ezt
a megállapítást, hogy eddig konkrét stimulációkra
válaszolt a tudós, a tanár, a vallási prédikátor,
a mûvész, az iparos, a katona, de mostanára mindnyájan
átvedlettek valami mássá, és hozzájárultak
vagy engedték, hogy vállalkozásuk likvidáltasson,
de legalábbis egészen más célok szerint mûködjön.
Vegyünk még egy utolsó példát: a nôkbôl
álló hadsereg vagy nem hadsereg (katonai jellegû),
vagy nem-katonai feladatokat tûz ki magának. A csatahajó
mint szülôotthon csak bizonyos fokig nevezhetô harci egységnek,
de ezentúl más név, más típus alá
soroltatik. Egy pap, akitôl elvárják, hogy nemi szabadosságot
prédikáljon (feltételezve, hogy a katolicizmusról
van szó), lehet sámán, guru vagy trópusi varázsló,
de papnak lenni, Krisztust követni, egy bizonyos erkölcsöt
tanítani mindenképp megszûnik.
Az eddigiekre támaszkodva állíthatjuk, hogy ilyenfajta
társadalmi pressziók alatt a beszéd lényegesen
megváltozik, valósággal átvedlik. Mi a változás
iránya? Mivel teljesen új tárgyakkal, szerkezetekkel,
kapcsolatokkal és értékelésekkel találjuk
magunkat szemben, az idô múltával mi is hozzájárulunk
az újfajta használathoz, értékeléshez.
Eléggé természetes, hogy a nem is tudatosított
összcél a tökéletesített új nyelvet
tekinti ideálisnak, amely mindinkább közeledik egyfajta
eszperantóhoz, és az e mögött álló
kollektív érzülethez. Mivel a dolgoknak már nincs
transzcendens referense, az egyén úgy érzi, ô
az ura a megismerésnek, a tudás határainak, a nyelv
hatékonyságának. Azt is érzi, hogy összeolvad
a hasonló beszédmódot gyakorlókkal, éppen
azért, mert tudatalattijában feloldódik a törzs,
a nép, a nemzet, a sajátságos kultúröntudat,
és megszûnik a nyelv mint tudatra ébresztô, szabályozó,
értelmezô szervezeti struktúra. Századunk a
kommunizmust elsôsorban nem politikai uralmi rendszerként
és szervezetként választotta magának, inkább
mint beolvasztó utópisztikus gondolkodásmódot,
amelyben nem az osztálynélküli társadalom a fô
irány, hanem ami mögötte húzódik meg: a
teljesen homogén emberiség. Ha most Platónra gondolunk,
rájövünk, hogy a metanoia nála éppenséggel
ennek ellenkezôje: a barlangban az az érdemes, az a gondolkodó
egyén, aki egyetlenként és kivételként
megfordul, és a valódi, a napfény megvilágította
tárgyakban ismeri fel hivatása objektumát, tartalmát.
A jelenlegi metanoia viszont arra nógat bennünket, hogy addig
fokozzuk a homogenitást , az egyformaságot, az egységesítô
kommunikációt, míg tudatunk összeolvad, fuzionál
mások tudatával. Ehhez a jelen korban még elkerülhetetlen
a közös, de leegyszerûsített beszéd; késôbb
majd kialakul a ,,kommunikáció" más módszere
is - mint erre elôlegezett biztosíték az a számtalan
gépezet, amely segítségével lehetôleg
állandóan kapcsolatban vagyunk egymással. Ezt tanítja
Karl Popper ,,nyílt társadalma", ezt a frankfurti iskola,
ezt Jean-Paul Sartre: ,,nyitott kommunizmust" ajánl, amely nem ismer
restrikciót, mindenki bízik felebarátjában:
nincs titok![12]
Mindezt ,,informatikai robbanás"-nak nevezik, és két
forrásból származtatják: a mechanisztikus világnézet
lenne az egyik (amely legalább Descartes-ra vezethetô vissza),
és a ráépített ipari impulzus a másik.
Ezzel két hatalmas belsô éltetô energiát
jelölünk meg, a tudományos kutatást és -
az elôbbi állandó tökéletesedésére
alapozva - a mindennapi javak gyártását. De ezeken
túl, jelen van az együttmûködési vágy
is (úgyis mint versengési vágy), amelynek (szándékos?
véletlen?) elágazódása torkollik korunk lehetôségeibe.
Olyan gondolkodóknál, mint Bergson és Teilhard de
Chardin, az ipari együttmûködés háttérbe
szorul, és egy biovitalisztikus kísértés lép
elôtérbe, amely kozmikus, sôt ,,isteni" dimenziókat
ölthet. Vagyis elôbb-utóbb minden egyén az evolúció
varázsának esik áldozatául, és ha nem
a varázsának, akkor ellenállást nem ismerô
pressziójának.
Mit jelent ez a koreszmére gondolva? A beszéd kollektivizálódását,
a disztinkciók megszûnését, a gépbeszéd
elterjedését. Más szóval a kultúra felszámolását,
új barbarizmust, amely nem fogalmi megkülönböztetésekkel
operál, hanem a fogalmak eltörlésével. Úgyis
érvelhetünk, hogy végtére is akármilyen
rendszernek, amelynek része a gondolkodás, fogalmakkal kell
megbirkóznia, tehát a régi ösvényre tér
vissza. Ez azonban nincs feltétlenül így. Orwellnél
láttuk, hogy a fogalmi tisztaság szankcionálható
politikai eszközökkel, és ki lehet kényszeríteni
új nyelvi szokásokat. A világszíntéren
manapság a mechanizálódás, az ,,üzenet"
gépesítése, a matematikailag kipróbálttól
különbözô formula elvetése, lebecsülése
az uralkodó tendencia. Ennek nincs sok köze ahhoz, amit mi
,,uralkodó eszmének" nevezünk. Összefügg azonban
kultúránk lényegével, minden kultúra-sorsával.
Már a társadalom háttérben hagyott kategóriája
is át van itatva azzal a modern hipotézissel, hogy az emberi
közösség mesterséges, tulajdonképpen kártékony,
és hogy a következô századok vagy a kozmikus kalandok
sorába soroltatnak be, vagy valami utópisztikus elképzelés
megvalósítása áll elôttük. Mindenképp
elkerülhetetlen lesz valamilyen terápia, mivel a régi
piramidális építmény, Istennel a csúcsán,
rozoga. A kozmikus távlat nem fér össze az eddigi struktúrával,
célkitûzéssel, értelmezéssel - és
újat akar találni. A jelenben már csak a televíziónak
kitett és reklámokkal bombázott tömegek hisznek,
jobban mondva kényszerülnek hinni, mivel nincs más.
Az ôsrégi felfogással szemben, amely még
fenntartja a látszatot, a fogalmi beszéd devalválódik,
s vele együtt, mint mondtuk, az intézmények létjogosultsága.
Már azt sem hisszük, hogy érvényes a 18. század
Kant által ad acta tett elmélete, amely szerint a külsô
tárgyak tükrözôdnek valahol az agyunkban, és
hogy így elégséges a környezetet ,,ideálisan"
berendezni, az interszubjektivitás, a közös elme ezt reprodukálja
és gondolati közösséget hoz létre. Erre
a gyermekes illúzióra épült, Condillac és
Hume óta, a legnépszerûbb politikatudományi
konstrukció. Csak idôben hozzánk közelebb esô
elméletek sejtették meg, hogy a beszédet nem annyira
a tárgyak és azok megkívánása idézi
elô, mint inkább a másik beszéd. A szolipszizmus
lett az irányadó: be vagyunk börtönözve énünkben,
a társadalmi konvenciók határozzák meg, mint
mondunk, mik vagyunk, legalábbis milyen az álarcunk. A manapság
dívó ,,politikailag korrekt" is ezt a hamis ideát
táplálja, növeszti.
Eszme nélküli miliôben élünk, mozgunk,
ahol a tárgy (legtöbbször eltorzított formában)
hivatott önmagát mutogatni, mert már nem veszi körül
isteni, szimbolizáló, poétikus, ájtatot keltô
médium. Mint mondtuk, ha mindenki ugyanazt a képet idézi
fel és az egyformaság közegébe záródunk,
akkor az ,,interszubjektivitás" fölöslegessé válik,
a szubjektum eltûnik, mint Mao harcosai a szürke zubbonyban
és a vörös könyvecske mögött. Mert ez a
világnézeti nyugvópontja korunknak, ide tendál
minden ipari társadalom, akár szélsôséges,
akár demokrata-liberális. A kultúra közege az
intelligens szó, logosz.
Jegyzetek
[1]
Orwell és utána Huntington is megjósolta ezt. Orwell
még alá is húzta, hogy mindhárom világbirodalom
ugyanazt a formát jeleníti meg; csak meztelen hatalmi kérdések
lesznek választófalai ennek a szuperhatalmi modellnek, a
kultúra szempontjából semmiképpen nem lesznek
megkülönböztethetôk.
[2]
Jürgen Moltmann, a német teológus nemzedéke nevében
bevallja, mennyire elkényeztették jövôlátásunkat
a korszellem irányvonalai, az ,,emberiség szolidaritása",
a ,,közös ügyek méltányolása" stb.
[3]
Ez a szolidaritás plusz erôszak jellemzô a modern ideológiákra.
Jelen volt a német náciatlanítási perekben
és vizsgálatokban, Japán új alkotmányában
(amelyet MacArthur tábornok szó szerint diktált a
vae victis elvének alapján), a szovjet hódításoknál.
[4]
Amíg a francia, illetve a spanyol, az elit nyelve volt, az amerikai
valódi planetáris ,,kommunikációs eszköz".
A távoli minta a római ekumené latinja. Ez viszont
fejlôdött az idôk folyamán, belôle mint törzsbôl
nôttek ki a nemzeti nyelvek és dialektusok.
[5]
Ezt fôként azok az ,,antihumanisták" mûvelik,
írja a dijoni filozófus, Jean Brun, akik - szerinte - vádolják
a szubjektum fogalmát és elônyben részesítik
a struktúrát. Így kívánják megközelíteni
a szociális-kollektív megdicsôülést. (Essence
et histoire de la musique. Genf, 1999, 59. o.)
[6]
Nietzsche itt az ôs, aki detronizálta a rációt
és a fogalmat, és helyükbe az akaratot, vágyat,
impulzust tette Tragédiája, hogy ezt a vállalkozást
fogalmi úton kellett elvégeznie.
[7]
Két-háromszáz évvel késôbb Cosimo
és Lorenzo Medici már akadémiát gyûjtött
maga körül, az egyetem egyik elágazásaként.
Marsilio Ficinónak magasabb szerep jutott benne, mint egy modern
egyetemi rektornak.
[8]
Ennek megfelelôen, a múzeum, könyvtár, koncert
szerepe tartalmilag is megváltozott, a pedagógia lett a fôcél,
a reklamírozás által rekrutált tömeg-közönség.
[9]
Köztudomású, hogy Amerikában, ahol egyesek éppen
úgy keresik az extravaganciát, mint más népek
más dekadens korban, akadnak, akik a ,,naprendszer" valamelyik fordulópontján
kívánják eltemettetni magukat. Negyven évvel
ezelôtt Nixon elnök elhelyeztetett egy vaskazettát a
Holdon, üzenetet küldve más bolygók lakóinak.
[10]
A görög szóból származik a modern latin
alienatio (társadalmi elidegenedés). A görög szó
konkrétebb értelmû, és használatos a
filozófiai irodalomban.
[11]
Célzunk Cusanusra, akinek szubtilis rendszerében (cca 1440)
Isten nem-megvalósított eszméi az ember elméjében
valósulnak meg.
[12]
Ez a centrális feladata a kommunizmus által revidiált
Sartre-féle egzisztencializmusnak.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu