Budapest elsô fél évszázadában a hajléktalanellátást
javarészt egyetlen társadalmi egyesület, a Hajléktalanok
Menhelye Egylet végezte. A tagok munkája alapvetôen
emberbaráti indíttatású volt, de maguk sem
titkolták, hogy céljaik közé tartozik ,,a közbiztonságra
veszedelmes szociális jelenségek enyhítése"
is.[1]
A hajléktalanság rendészeti szemlélete - a
szocialisták kivételével - mindenki által osztott
álláspont volt. A rendôrök a csavargókat,
az utcán hálókat rendszerint összegyûjtötték
és ,,eltoloncolták", azaz az elôzetes letartóztatás
korabeli megfelelôjének számító toloncházba
zárták. Ez az intézkedés önmagában
nem irányult kifejezetten a hajléktalanok ellen: a toloncházba
biztos lakhatással rendelkezô prostituáltak, közterületen
ittasan elbóbiskolók, sôt gyorshajtó polgárok
is könnyen bekerültek. Sajátos helyzetet teremt viszont,
ha a rendôri figyelem egyenesen egy hajléktalanszállóra
vagy annak közvetlen környezetére összpontosul.
A Hajléktalanok Menhelye Egylet belsô iratai és
a menhelyeken vezetett nyilvántartások elkallódtak,
így a hajléktalanszállók mûködésérôl,
mindennapjairól keveset tudunk. A szállók telkeinek
kijelölése, az építkezések lebonyolítása
és az azokat lehetôvé tevô hitelkonstrukciók,
a mérnöki tevékenység és egyéb
technikai részletek a tanácsi ügyosztályi iratokból
és szerzôdésekbôl kiválóan nyomon
követhetôk. Ám arról alig találunk nyomot,
hogyan illeszkedett a hajléktalanellátás a város
korabeli életébe, azaz kik keresték fel a menhelyeket,
ott kik és hogyan foglalkoztak a lakókkal, hogyan fogadta
egy-egy környék lakossága a közelébe telepített
deviáns csoportot, vagy milyen álláspontot foglalt
el a rendészeti hatóság az otthontalanokkal kapcsolatban.
Kevés kutató választotta témájául
a hajléktalanság történetét. Az utolsó
mûvek, amelyek kisebb részt históriai és nagyobb
részt az akkori társadalmi viszonyokra is kitekintô
alapossággal elemzik a hajléktalanság kérdését,
a harmincas évek második felében, Schuler Dezsô
tollából születtek (Schuler 1935; 1937). Gyôri
Péternek az Esély folyóiratban, 1998-ban megjelent
tanulmánya a Hajléktalanok Menhelye Egylet létrejöttével,
összetételével és szállóépítkezéseivel
foglalkozott (Gyôri 1998). A munkáslakás II. világháború
végéig tartó történetét ismertette
Gyáni Gábor könyve (Gyáni 1992), a városi
lakáspolitika pedig helyet kapott Sipos András négy
évvel késôbbi, Budapest igazgatás-történetérôl
írott munkájában is (Sipos 1996). A szegényügy
magyarországi kezelésének rövid történetét
tartalmazza Ferge Zsuzsa 1986-os könyve (Ferge 1986). Gerhard Melinz
és Susan Zimmermann tanulmánya Bécs és Budapest
szegénypolitikáját hasonlította össze,
és a magyar fôváros elmaradottabb jellegére
mutatott rá (Melinz-Zimmermann 1994). Gyáni Gábor
történeti vázlata a korabeli törvényes munkásvédelem
és társadalombiztosítás mellett a községi
és vállalati szociális lakásépítésrôl
is szót ejt (Gyáni 1994).
Nyomtatott források, feldolgozások híján
a hajléktalanság belsô világának kutatója
jószerivel csak újságcikkekre, hétvégi
riportokra, olykor fényképekre hagyatkozhat. Az ellátás
minôsége részben ugyaninnen, részben kortárs
társadalmi írók munkáiból rajzolható
meg. És ritkán ugyan, de elôfordul, hogy ügyosztályi
iratcsomókban nemcsak technikai, hanem a mindennapi élet
eseményeit megörökítô dokumentumok is fennmaradnak.
A fegyelmezési vagy rendészeti példáknál
maradva, ilyen forrásból tudjuk, hogy 1896-ban a Rottenbiller
utca lakosai - köztük Steindl Imre és Zichy Antal - városképi
és funkcionális érvekre hivatkozva, a tanácstól
a hajléktalanszálló felszámolását
és áttelepítését kérték.[2]
Azt is tudjuk, hogy hasonló igények késôbb is
felmerültek, melyek alátámasztására -
az elôterjesztôtôl és az idôponttól
függôen - üzleti, jóléti, sôt politikai
érvek is elôkerültek.[3]
Ritka szerencse, ha egy konkrét, menhelyekkel kapcsolatos esetrôl
beszámoló levélváltás épen marad.
Mint cseppben a tenger, lehetôséget ad arra, hogy a dokumentumok
olvasása közben egy hosszabb történetet bontsunk
ki. Elôször is ismerjük meg a fôvárosi hajléktalanellátás
kezdetét és rövid történetét.
A hajléktalanság keletkezése és a hajléktalanellátás kezdetei Budapesten
Budapest elsô hajléktalanmenhelye 1876-ban, az Akácfa
utcában nyílt meg. Budapest, illetve az elôdvárosok
tanácsai évtizedek óta fenntartottak ugyan úgynevezett
szegényházakat, de a munka- és keresetképtelen
szegények bentlakásos otthonai inkább az általános
szegényügy, és nem a nagy tömegû, modern,
urbánus hajléktalanság kezelésére szánt
intézmények voltak.
Jóllehet eddig az idôszakig nem is beszélhetünk
mai értelemben vett hajléktalanságról. A tömeges
otthontalanság Budapesten az 1860-as években megindult dinamikus
iparosodás egy-két évtizeddel késôbb
megjelent következménye volt. Várostörténeti
közhely, ám számunkra a legfontosabb, hogy az ,,éhes
város" ipara példátlan szívóerôt
gyakorolt a történeti Magyarország egész területére.
Évente több tízezer ember költözött a
fôvárosba. A helyben születettek aránya a XIX.
század második felében folyamatosan csökkent,
a századforduló évében a városlakók
majdnem kétharmada bevándorló volt (Faragó
1995). A beköltözôk nem alkottak letelepedett, stabil népességet:
többségük napszámos, idénymunkás,
félig-meddig megtelepedett gyári munkás volt. Budapest
szûk lakásügyi infrastruktúrája képtelen
volt befogadni a városlakók egynegyedét kitevô
mobil munkáscsoportot. A munkások egy csekély része
gazdasági okok miatt létrehozott gyári, vagy egészségügyi
szempontokból emelt városi szükségbarakkokban
élt. Mivel a korabeli liberális álláspontnak
megfelelôen a tanács hallani sem akart községi
lakásépítésrôl, hiszen a munkások
lakhatását gyári építkezésekkel
és a magántôke bevonásával akarta megoldani,
a barakkokból kiszoruló munkásoknak az ideiglenes
lakhatás nyomorúságos módjaival kellett szembenézniük.
A XIX. század utolsó harmadában a város népességének
tekintélyes része albérletben, ágybérletben,
tömegszállásokon húzódott meg. A lakosság
durván egy százaléka (mintegy ötezer ember) ténylegesen
hajléktalan volt.
A polgári sajtó és az erôsödô
szocialisták által egyaránt bírált városvezetés
észlelte ugyan a problémát, de elzárkózott
a beavatkozástól, mert a szociális gondoskodást
alapvetôen a társadalom feladatának tartotta. Mindaddig,
amíg az iparosodás át nem strukturálta a nyugati
városok társadalmát, a hagyományos közösségi
felelôsség a legtöbb esetben eleget is tett ennek a feladatnak.
A pauperizmus megjelenésével egy idôben viszont a ,,primer
szociabilitás" szálai elszakadtak, és hatalmas tömegek
alapvetô igényei maradtak ellátatlanul. A városi
szegénység legalsó rétege mindenütt a
hajléktalanság.
A kihívásra a fôvárosi tanács nem
akart, más intézmények - például az
egyházak - nem tudtak válaszolni. A megoldás Budapesten
a polgárság régi intézménye, a szabadkômûvesség
felôl érkezett. Feszty Adolf építész,
a Régi Hívek páholyának tagja, minden bizonnyal
egy páholymunka során vetette fel alig három héttel
az elsô menhely megnyitása elôtt, 1876. január
27-én, külföldi városok példájára
hivatkozva a hajléktalanszállás ötletét.
A következô négy évben a menhely vezetését
a szabadkômûvesek saját soraikból választott
bizottság útján gyakorolták.[4]
A kéttucat férfinak hajlékot adó Akácfa
utcai bérelt pince két fûtött és szellôztetett
hálótermet, mosdó- és öltözôhelyiséget,
valamint egy felügyelôi lakást tartalmazott. A menhely
az év végétôl egy kétszer akkora kapacitású,
szintén vezetékes vizû, Stáhly utcai pincében
mûködött tovább.
A menhely bôvítése és az anyagi helyzet
megszilárdítása érdekében a Régi
Hívek páholy tagjai 1880-ban társadalmi egyletet alapítottak.
A Hajléktalanok Menhelye Egylet 51 létrehozója közül
tizennyolcan magánhivatalnokok voltak, ebbôl hat vezetô
beosztású. A tizenhét kereskedô között
malomiparral, fûszerrel, porcelánnemûvel foglalkozókat
találunk. Több építész és kertépítô
szerepel a hat mérnök között. Öt iparos, egy-egy
gyáros és háztulajdonos, valamint két ,,magánzó"
egészíti ki a menhely létrehozóinak foglalkozási
megoszlását. Az ismertebbek közül Gundel Jánost,
a vendéglátó-dinasztia tagját és Klösz
György fényképészt említhetjük. Az
ötvenegy alapító közül mindössze öten
nem tagjai a Régi Hívek páholyának. Ugyanennyien
vannak azok is - köztük a korabeli magyar kômûvesség
oszlopai, az egylet életének kulcsfontosságú
szereplôi, a Neuschlosz testvérek (Ödön és
Marcell) -, akik tagjai ugyan a páholynak, ám az alapításban
nem vettek részt.[5]
Az elsô önálló menhely 1883-ban, a Rottenbiller
utcában épült, ezt öt év múlva az
Alföldi utcában felhúzott ház követte. A
harmadik menedék 1892-ben a ,,Dunajobbparton" - azaz Budán
-, a Szegényház utcában épült, az utolsó
ismét Pestre, a Külsô Váci (Angyalföldi)
útra került, és 1894-ben nyitotta meg kapuit. A négy
menhely összesen 1100 hajléktalannak - nôknek, férfiaknak
egyaránt - biztosított fedelet.
Amirôl a nyilvánosság értesült: a razziák tálalása a polgári sajtóban
Elsô adatunk, mely egy menhelyen tartott razziáról
tudósít, 1889-bôl származik. Ekkor a Hajléktalanok
Menhelye Egylet még köszönetet mondott Török
János fôvárosi rendôrfônöknek, amiért
az ,,az intézetünkre sérelmes éjjeli vizitációkat
beszüntette", ugyanakkor minden alkalommal, amikor szükség
volt rá, biztosította a karhatalom jelenlétét.[6]
A jó viszony egy szûk évtizeddel késôbb
gyökeresen megváltozott. 1898 nyarán (június
27-én, július 5-én, 8-án és 12-én,
tehát bô két hét alatt négy ízben)
a rendôrség razziákat tartott és tömeges
letartóztatásokat eszközölt a Hajléktalanok
Menhelye Egylet Külsô Váci (Angyalföldi) úti
házában és annak környékén. A történéseket
követôen, még ugyanazon év telén, a lapok
hajléktalanokkal rokonszenvezô tudósításainak
és az egylet panaszának hatására, ingerült
levélváltás zajlott le az érintett hivatalok
között. A dokumentumok olvasása elôtt vegyük
sorra a konfliktus szereplôit.
A razziákat a Rákosi Jenô szerkesztette, konzervatív
Budapesti
Hírlap hozta elôször nyilvánosságra. A
sajtóval az egylet különösen jó viszonyt tartott
fenn. Ismertségét a Pester Lloyd 1879 végén
megjelent népszerûsítô tárcájának
köszönhette, és két évtizeddel késôbb
szintén egy fôvárosi hírlap sietett az egylet
segítségére. A kapcsolatot erôsítette,
hogy az egylet az évente kiadott, elôzô esztendôrôl
szóló számadó jelentését rendszeresen
eljuttatta a szerkesztôségekbe, így biztos lehetett
az állandó sajtóbeli szereplésben és
méltatásban. A rajtaütésekrôl a Budapesti
Hírlapon kívül a függetlenségi párti
Csávolszky Lajos szerkesztette Egyetértés is tudósított.
A lapnak éppen ebben az idôben volt a fômunkatársa
Kossuth Ferenc. A razziák a Szociáldemokrata Párt
központi lapjában részesültek a legnagyobb figyelemben.
Az ekkoriban hetente háromszor megjelenô Népszava rendszeresen
írt a rendôri túlkapásokról. Fél
év ilyen témájú cikkei közül öt
a hajléktalanrazziákról szólt.
A Hajléktalanok Menhelye Egylet születését,
célját és eredményeit láthattuk. Nézzük,
kik szólalnak meg a társaság nevében. Az egylet
történetéhez tartozik az is, hogy a sikeres munka elképzelhetetlen
lett volna a tagok és a vezetôk informális kapcsolatai,
a hatékony politikai
network nélkül. A legjobb példa
az egyletet évtizedeken át, haláláig vezetô
Podmaniczky Frigyes, aki szép számú társadalmi
és politikai tisztsége mellett[7]
a Fôvárosi Közmunkák Tanácsának
(FKT) elnöke is volt. Elôfordult, hogy az egylet által
benyújtott építési, területrendezési
kérvényeket a báró az FKT döntéshozójaként
hagyta jóvá. Podmaniczky az egylet legbefolyásosabb
exponenseként egyike volt azoknak, akik három évtizeden
át a fôváros hajléktalanjaiért a legtöbbet
tették. Az újság által megszólaltatott
Neuschlosz Ödön fivérével, Marcellel együtt
szintén az egylet legaktívabb tagjai közé tartozott.
A fakitermeléssel és építtetéssel foglalkozó
nagyvállalkozó-testvérpár a magyar szabadkômûvesség
meghatározó alakja volt. Halmos Károly tanulmánya
a Neuschlosz családot a XIX. századi magyar nagyvállalkozó-dinasztiák
egyik típusaként mutatta be. A termény-, késôbb
fakereskedéssel és építéssel foglalkozó
Neuschloszokat a rugalmasság, a kiterjedt rokoni kapcsolatok ápolása
és felhasználása, valamint a családi összefogás
jellemezte (Halmos 1987).
Jótékony egyesület lévén a menhelyegylet
szoros kapcsolatban állt a népjóléti ügyekért
felelôs tanácsi ügyosztállyal, panaszukat is hozzájuk
kellett intézniük. A IX. ügyosztály tevékenységi
köre kezdetben nagyon vegyes volt. Ide tartoztak az ipar, a kereskedelem,
a részvénytársaságok és a társadalmi
egyletek ügyei, a rendôri szabályok, a tûzoltás,
a cselédügy, az élelmezés, a dologházak
építése, kezelése és fenntartása,
valamint a szegényügy általában. 1885-ben közjótékonysági
ügyosztály néven a csoportot átszervezték,
ezután a tevékenységi köre a szociális
ügyekre szûkült.
A budapesti államrendôrség fôkapitánya
1896 és 1906 között Rudnay Béla volt. Az ,,erôskezûként"
ismert Rudnayt politikai célzattal, rendcsinálást
várva nevezték ki a romló közbiztonságú
fôváros rendôrségének élére.
Az elvárás kiemelten irányult a mind nagyobb jelentôségû
munkásmozgalom megregulázására is. Az ujjlenyomat-nyilvántartást
is meghonosító fôkapitány volt az elsô,
akit ebben a minôségben a ,,Méltóságos
Úr" megszólítás illetett meg. Nemcsak azért,
mert ezt a címet fôispáni tisztségébôl
magával hozta, hanem azért is, mert a fôkapitányi
poszt Rudnay hivatalba lépésekor az 5. fizetési osztályba
került (Borbély-Kapy 1942). A ,,méltóságos"
fôkapitány és a csupán ,,tekintetes" tanács
diskurzusában érezhetô lesz a megszólításban
kifejezôdô rangbéli különbség.
A letartóztatásokat kifogásoló elsô
nyilvános tudósítás így hangzik:
,,Néhány kérdésünk volna a nyaraló
fôkapitányhoz, amikre a választ már rég
várja a közönség. Miért üldözi
a hajléktalanokat, akik keservesen megszerzett hat krajcárjukért
nyugodalmat akarnak vásárolni a jótékonyság
szállásain és fogságot és kényszerû
útlevelet kapnak érte? Miért tartóztatja le
fényes nappal az álláskeresô mesterlegényeket
az ipartestületek elôtt? Hát olyan nagy bûn az,
ha valakinek nincs munkája? Hisz megesik ez a szerencsétlenség
intelligens embereken is.
Már hónapok óta folyik az embervadászat,
de a fôkapitány nem tartotta szükségesnek, hogy
megokolja a monstre razziákat. Pedig sokan vagyunk, akik szeretnék
tudni, mit vétettek a menedékházak lakói, amikor
aludtak és mindenki jogosan elvárhatja annak a magyarázatát,
hogy az iparoslegényeknek mi a bûnük azon kívül,
hogy munkanélküliek.
A fôváros egyik leghumánusabb intézménye
a hajléktalanok menedékháza. Jótékony
emberbarátok alapították 1876-ban, négy telepén
éjszakánként ezerkilencvennyolc szerencsétlen
hajléktalan kaphat benne szállást, fürdôt,
kenyeret és levest. Javítóintézetnek lehet
mondani, mert rendes élethez szoktatja még a csavargót
is. Annyi bizonyos, hogy aki benne tölti az éjszakát,
az nem jár akkor lopni, rabolni. Mégis miért tartóztatja
le a rendôrség a menedékház lakóit, amikor
reggelre kelve munkába sietnek?
A menedékházak élén Podmaniczky Frigyes
báró van, igazgatói között pedig Darányi
Ignác dr. földmívelésügyi miniszter is szerepel.
Sajnos, az az elôkelô társaság, amely a menedékházak
ügyét intézi, még nem szólalt föl
a hajsza ellen. Talán majd ôsszel, mert most az egész
elnökség és az igazgatóság fürdôn
nyaral s nem foglalkozhatik a szegény emberek bajaival.
Mindezeket pedig azért mondjuk el, mert ma megint megtartották
a szokásos hajtóvadászatot, melynek az lett az eredménye,
hogy Gál rendôr ellenôr negyven egynéhány
hajléktalant tartóztatott le kardos legényeivel a
külsô váci-úti vámnál. Június
27-ike óta négy ízben kerek félezer embert
kísértek a toloncházba a menedékházból,
és nyolc-tizenötnapi fogságra vetették ôket."[8]
A napi hálódíj, mint olvashattuk, hat krajcár
volt. A liberális beállítottságú szabadkômûvesek
hívek maradtak elveikhez, és talán tudtukon kívül,
de fontos szociálpolitikai elv mellett tették le a voksot:
a megvásárolt szolgáltatás gondolata mellett.
A piaci elven mûködô gazdaság eszerint nem tûr
el könyöradományt, mely utóbbi nemcsak a társadalom
alapvetô mûködési mechanizmusával áll
szemben, de negatív hatással van az integrációra
is. A hálódíjat úgy állapították
meg, hogy a menhely a tömegszállásoknál olcsóbb
legyen, ugyanakkor a bevétel fedezni tudja a napi fenntartást.
A menhelyen nemcsak tiszta ágyat, hanem, mint olvashattuk, fürdôt,
kenyeret és levest is biztosítottak. Bár, tegyük
hozzá, a két utóbbit többnyire csak télen.
A ,,kényszerû útlevél" arra a szigorúan
megszabott útvonalra volt érvényes, amelyen a kitoloncoltnak
az illetôségi helyére kellett utaznia.
Az újságíró egy ponton téved: Darányi
Ignác nem volt tagja a Hajléktalanok Menhelye Egyletnek.
Az agrárius politikus egy másik, szintén hajléktalanellátó
szervezet alapítója és egyik vezetôje volt.
A kezdetben informális budai asztaltársaság ,,II.
Kerületi Melegedôszoba és Levesosztó Egylet" néven
1886-ban melegedôszobát nyitott a mai Széna tér
közelében. 1897-ben ,,Székesfôvárosi Melegedô-szoba
és Levesosztó Intézet" néven társadalmi
egyletté alakultak. Az egyesület jelentôsége,
anyagi helyzete és ambíciója elmaradt a menhelyegylet
mögött. A Levesosztó Egylet hivatalosan csak 1927-ben
szûnt meg, de a világháború vége óta
nem mûködött.[9]
A cikk többi része az ipartestületek elôtt munkára
váró fiatal munkások; lakatosok, bérkocsisok
elhurcolásával foglalkozik, majd így zárul:
,,Kérjük a fôkapitányt tisztelettel, hogy nyilatkozzék,
van rá módja napjában háromszor is, hogy miért
csukatott el félezer hajléktalant és ugyanannyi mesterlegényt.
Talán csak nem azért, mert két iparoslegény
és egy csavargó március 6-án megvert a Dohány-utcában
egy rendôrt? Nem hisszük, hogy ilyen kicsinyes oka lenne az
örök razziának."[10]
Felesleges aláhúznunk, hogy az írás az
otthontalanokkal és szegényekkel rokonszenvez, és
a lap állandó kormányhûsége ellenére
a rendôrséget gúnyosan kritizálja, ám
a menhely néven nevezett vezetôsége - munkájának
elismerése mellett - sem marad ki a bírálatból.
Hiszen az ,,elôkelô társaság" nem tett idáig
semmit, sôt, amikor a ,,szegény embereket" zaklatás
éri, éppen ,,fürdôn nyaralnak". Rákosi
Jenô lapjának hajléktalanokra vonatkozó érvei
részben emberbarátiak - ezt a motívumot igazán
hangsúlyosan csak a sajtóban találjuk meg. A humánus
érvek az olvasókra a hajléktalanok iránti rokonszenvet
felébresztô kifejezésekkel hatva, az éjszakai
nyugalom megzavarását kifogásolják. A tanácsi
vagy egyleti levelekben ez az érvelés kisebb jelentôséggel
bír.
,,Javítóintézetnek" nevezi a cikkíró
a menhelyet, és ezt az álláspontot az egész
korabeli közvélemény osztotta. A bûnmegelôzés
már a menhely születésekor szerepelt az alapítók
szándékai között. Podmaniczky Frigyest idézzük,
aki az egyletnek negyedszázadon át elnöke volt:
,,Aki hajlékunkba belépett, az egy éjre biztosítva
van az idô és az éhség kegyetlenségei
ellen, de viszont a társadalom is biztosítva van az emberek
ellen, kik valószínûleg növelnék az úgyis
nagy számban levô, a közbiztonságra veszélyes
elemeket. Midôn tehát egy emberbaráti mûvet létesítünk,
egyszersmind a közrendészet feladatát is megkönnyítjük,
és ily címen is reményünk lehet a tekintetes
fôvárosi tanács kegyes pártfogására."[11](Kiemelés
- D. B.)
A Budapesti Hírlap már másnapi számában
visszatért az eseményekre, hiszen közvetlen forrásból
kapott választ a cikkre. Az újság közzétette
Neuschlosz Ödön hozzájuk intézett levelét,
melyben az egyleti titkár így köszönte meg a sajtó
figyelmét és számukra kedvezô állásfoglalását:
,,Nagybecsû lapja mai számában jogosan megkritizálta
a fôvárosi rendôrség eljárását
a menedékhelyeinkben hajlékot keresôkkel szemben. Legyen
szabad már elôre is megjegyezni, hogy a menedékhely
igazgatósága a t. cikkírónak nézetében
teljesen osztozik és ülésein ismételten tárgyalván
a menedékházaink körül idônkint foganatosított
razziákat, azokat nemcsak helyteleneknek, de a fôvárosi
biztossági viszonyok tekintetébôl igen célszerûtleneknek
jelezte. Ezekbôl az ülésekbôl kifolyólag
ismételten tettünk lépéseket a fôkapitányságnál,
sôt a belügyminisztériumnál is és sikerült
legalább azt elérni, hogy a rendôrség az
éj
közepén a menedékházainkba be ne hatolhasson,
vendégeinket álmukból föl ne verhesse és
esetleg a kapitányságra ne kísérhesse, mint
azelôtt szokta. Ezzel megvédtük házjogunkat és
megóvtuk vendégeinket legalább abban az idôben,
amelyet födelünk alatt töltenek. Fölszólaltunk
azonban ismételten az ellen is, hogy a menedékhelyünket
fölkeresô hajléktalanokat távozásuk alkalmával
zaklassák, mert azokat ilymódon elriasztják menedékhelyünktôl,
és megkárosítják közhasznú és
jótékony intézményünket, és veszedelembe
sodorják mûködésének eredményét.
Fölszólalásunkkal megtettük azt, amit tenni módunkban
volt; ha megfelelô eredményt elérni nem tudtunk, az
egyesületünk vezetésének hibául nem róható
föl."[12](Kiemelés
az eredetiben)
A titkár három okból kifogásolja a razziákat.
Itt egyelôre egyik sem kap kiemelt szerepet. Az egyik kifogás
magánjogi: mivel az épületek fôvárosi telken
ugyan, de az egylet tulajdonában vannak, a tulajdonosnak igenis
beleszólása van abba, mikor és milyen rendôri
intézkedések történnek ott. Ez a szempont fel
sem bukkan többet. Másodszor: ha a rendôrség ezekkel
a lépésekkel a közbiztonságot akarja védeni,
rossz úton jár (azaz a razziák ,,célszerûtlenek"),
ám nem világos, Neuschlosz miért gondolja így.
Csak következtethetünk arra, hogy - Podmaniczkyhoz és
a cikkíróhoz hasonlóan - ô is a menhely preventív
funkciójára céloz. Egyelôre a két elôzôvel
azonos súlyúnak tûnik a harmadik, az anyagi ok, amely
szerint a razziák megkárosítják az egyletet.
Ez a szempont csakhamar kardinális jelentôségû
lesz.
A levélbôl megtudjuk, hogy a sérelmes rendôrségi
gyakorlat hosszabb ideje folyik, és - a cikk tudomásával
ellentétben - az egylet tanácskozásainak gyakori témája,
sôt, az ügyben léptek is - méghozzá legfelsôbb
fórumon. Értesülünk arról is, hogy a rendôrség
elôszeretettel idôzítette a razziákat az éjszaka
közepére, de szokása volt a menhelyet reggel elhagyó
hajléktalanok ,,zaklatása" is. És noha a levél
helyteleníti, mégsem tudjuk meg, pontosan miért baj
az, ha az itt alvókat éjszakai álmukból felverik
és a kapitányságra kísérik - az egyetlen
,,megóvtuk vendégeinket" kivételével nem találjuk
a közvetlenül a hajléktalanokra irányuló
aggodalom nyomát. Hiányoznak a filantróp, hangulatkeltô
kifejezések, nem olvashatjuk a korabeli sajtónyelvre és
nyilvánosságra jellemzô, elesettekkel kapcsolatos,
romantikus, szánalmat keltô kifejezéseket. Adjuk vissza
a szót Neuschlosznak:
,,Azt is kérem különösen tekintetbe venni, hogy
menedékházainkon kívül végrehajtott rendôri
intézkedésekbe beleavatkozni szorosan véve nincs is
jogunk, és mi utóvégre kénytelenek vagyunk
a hatóság eljárása elôtt annál
is inkább meghajolni, minthogy néha a belsô rend fönntartása
érdekében a rendôrség védelmére
is szorulunk. Mi tehát a razziák megítélését
inkább a közvélemény és annak hivatott
orgánumának, a sajtó ügyének tartjuk,
és élénk örömmel vettük tudomásul
azt az energikus fölszólalást, amely a lapokban megjelent.
Reméljük, hogy ennek meg lesz az az eredménye, amire
mi is törekedtünk, de hiába.
Hazafias üdvözlettel: Neuschlosz Ödön, a Hajléktalanok
menedékhelye-egyesület titkára."[13]
Az elsô mondat indoklása olvastán nem szabad a
menhelyeket életveszélyes bûntanyákként
elképzelni. A hajléktalanszállókról
szóló beszámolók között - egy jelentéktelen,
a menhely kárára elkövetett lopást leszámítva[14]
- egyetlenre sem akadtam, ami összetûzésrôl tudósított
volna. A cikkek szomorú hangulatú, de békés
helyekként festik le a menhelyeket. Sôt, egy riport szereplôi
éppen azért szeretnének a menhelyre kerülni,
mert ha az utcán maradnak éjszakára, a rendôrség
bekíséri ôket csavargásért.[15]
A
Népszava többször is hangot adott azok sérelmének,
akik éjszakájukat az utcán töltvén, nyugalom
helyett rendôri vizsgálatnak vannak kitéve, mert egyetlen
bûnük az, hogy nincs lakásuk. A polgári újságírás,
noha olykor elfogult volt, nem értékelte túl a menhelyeken
tapasztalható fojtott hangulatot. ,,Különben az ott levô
rendôrre sincs szükség, mert oly türelemmel és
illendôséggel viseli magát a hihetetlenül rongyos
tömeg, mely méltó volna a legjobb társasághoz
is" - írta a Rottenbiller utcai házról a Magyar Salon,
egy korabeli népszerû képes újság riportere[16].
A titkár bízik a nyilvánosság erejében:
amit ôk a fôkapitánynál és a belügyminiszternél
hivatalos úton nem tudtak elérni, talán a sajtó
képes lesz. Neuschlosz az eseményeket nem az egylet és
a rendôrség belügyének, hanem a nyilvánosságra
tartozó kérdésnek tekinti.
A Budapesti Hírlap egy héttel késôbb ismét
tollhegyre tûzte a témát, tehát a razziák
minden bizonnyal július 12. után is folytatódtak.
,,A rendôrség nyári mulatsága, hogy a hajnali
órákban körülfogja a hajléktalanok menedékházát,
és a munkába sietô embereket összefogja, a kapitányságra
és a toloncházba viszi. A munkások így nem
kereshetnek kenyérre valót, sôt este a menedékházban
a hét krajcárt sem tudják megfizetni, s a Városliget,
Népliget bokrai között keresnek éjjeli szállást.
A fôváros áldozatok árán tartja fönn
a menedékházat, de a rendôrség eljárása
elriasztja a szegény embereket. A tanács mai ülésén
tárgyalta a rendôrségnek a menedékház
lakói ellen indított hajtóvadászatát
s elhatározta, hogy az ártatlanok védelmére
átír a rendôrfôkapitányhoz. Az átiratban
megkéri a tanács a fôkapitányt, hogy a rendôr
csak a gyanús és veszedelmes elemeket tartóztassa
le, de a munkába menô becsületes embereket ne hajtsa
a toloncházba, mint egy csordát, csak azért, mert
szegények s a menedékházra vannak utalva."[17]
A ,,hét krajcár" tévedés, az egylet nemcsak
az eltelt nyolc nap alatt, de sohasem emelte a hálódíjat.
Épp ellenkezôleg: 1888-ban a Rottenbiller utcai házban
csökkentették elôször, nyolc krajcárról
egységesen hatra. 1899-ben az egységes hálódíj
10 fillér volt. Az 1892-es valutareformot figyelembe véve
ez is 2 fillér csökkentést jelent (1 forint = 2 korona,
tehát 1 krajcár = 2 fillér). Az ezerkilencszázas
évek elején az egyesület mérlege egyre rosszabbul
festett, és felmerült, hogy a még mindig 10 filléres
díjat meg kellene duplázni. Az ötletet még ekkor
is elvetették. Mint olvashattuk, az újság azt hiszi,
hogy a tanács ,,az ártatlanok védelmére" ír
át a fôkapitányhoz. Az ügyosztályi átiratból
ki fog derülni, hogy mi a tanács valódi érdeke
és a tiltakozás mozgatója.
Ugyanazon a napon nemcsak a Budapesti Hírlap, hanem Csávolszky
Lajos lapja, az Egyetértés is cikket közölt a razziákról.
,,A budapesti m. kir. államrendôrség, miután
elôbb a közigazgatási bizottságnak július
havi ülésén nagyhangú nyilatkozatokban bebizonyítani
óhajtotta azt, hogy a székes fôváros közbiztonsági
viszonyai, eltekintve a napirenden lévô útonállások,
gyilkosságok, rablások és tolvajlásoktól,
a legnagyobb rendben volnának, a hajléktalanok menedékhelyeit
vette pártfogása alá. Napról-napra elküldte
legényeit a menhelyekhez, és ott »razzia« cím
alatt befogdostatta az ott éjjeli nyugvóhelyet talált
szegény embereket. A rendôrségnek eme felháborító
eljárása mindenütt a legnagyobb visszatetszést
keltette és mindenki megbotránkozott azon a brutális
módszeren, amellyel a rendôrség a közbiztonságot
nálunk biztosítani óhajtja. A hajléktalanok
menhelyeit, amelyeket napról-napra a szegény emberek százai
kerestek fel, hogy éjszakára otthont találjanak, a
rendôrség úgy látszik proskribálni akarta,
hogy legyen alkalma majd a legközelebbi közigazgatási
bizottsági ülésen ismételni a múltkor
már hallott nagyhangú frázisait, és legyen
alkalma nagy számokkal bebizonyítani azt, hogy a hajléktalan
és dologtalan proletároktól meg akarja szabadítani
a fôvárost. Hogy ez eljárás által hány
szegény munkást fosztott meg mindennapi sovány kenyerétôl,
hány embernek tette még nehezebbé az élettel
való küzdelmet, hány embert kényszerített
arra, hogy miután munkát nem kaphatott, a rendôrség
bölcs intézkedései folytán, bûnös
úton szerezze meg szükségleteit, azzal nem törôdik
az államrendôrség fôkapitánya. Neki numerus
kell a havi jelentéshez, és ha ez a numerus nincs meg, akkor
meg kell csinálni. A rendôrségnek e brutális
eljárása ellen csodálatosképpen nem szólalt
fel a hajléktalanok menedékhelyeit fenntartó egyesület,
amely Darányi Ignác védnöksége és
báró Podmaniczky Frigyes elnöksége alatt mûködik.
Nem volt egyetlen szava az egyesületnek az ellen, hogy a rendôrség
intézkedéseivel elijeszti a szegény és hajléktalan
embereket attól, hogy igénybe vegyék a menhelyeket
és ez által illuzóriassá teszik azt a humánus
célt, amelyet az egyesület maga elé kitûzött.
Az egyesületnek e sajnálatos indolenciája bírhatta
arra a fôváros tanácsát, hogy a rendôrségnek
a közvélemény által elítélt eljárását
a tanács ülésében szóvá tegye.
[...]"[18](Kiemelés
az eredetiben)
A tanács tiltakozási szándékával
záruló cikk új szempontot hoz a vitába. Azon
kívül, hogy a rendôrséget durvasággal és
igazságtalansággal, az egyletet pedig nemtörôdömséggel
vádolja, a fôkapitánynak különösen szemére
veti a politikai szándékot. Az összefogdosott hajléktalanok
eszerint a bûnözési statisztikát hivatottak dúsítani,
és alapot szolgáltatnak a további erôskezû
intézkedések számára. Az
Egyetértés
cikkét néhány nappal késôbb teljes terjedelmében
újraközölte a
Népszava.[19]
A szociáldemokrata újság razziákról
szóló tudósítássorozata ezzel kezdôdik.
A Népszava rendôrségellenes sajtókampánya
fellángolt.
A rajtaütések a baloldali sajtóban
A munkások, szegények elleni rendôri atrocitásokról
a Népszava seregnyi cikke tanúskodik. A Szociáldemokrata
Párt lapja hosszú ideje bírálta éles
hangon a rendszerint brutális fôvárosi és vidéki
karhatalmat. A hajléktalanok összegyûjtése sem
kerülte el a figyelmét. Az elsô razzia után több
mint egy hónappal, ugyanabban a számban, amelyben az
Egyetértés
cikke megjelent, a rendôrség túlkapásainak szentelt
hosszadalmas vezércikkben ismertette az eseményeket.
,,Rudnay úr igyekszik a székesfôvárosi közigazgatási
bizottságnál olyan óriási számcsoportokkal
beszámolni, hogy a sok letartóztatástól és
a sok »csavargó« numerusaitól csak úgy
borsózik a bizottság háta. Mert hát Rudnay
úr masinája kimutatja, hogy a székesfôváros
lakosságának legalább egynegyed része csavargókból
áll. [...] De még több anyagra, több numerusra
van szüksége, tehát újabb mûködési
kört kell keresnie, még pedig olyan alkalmat, hogy egy fogásra
sok ember, sok numerus kerüljön a hálóba. És
erre a halászatra kiszemelte a legszegényebbek és
legnyomorultabbak lakóhelyét: a hajléktalanok menhelyét.
Ebben, az emberszeretetnek és jótékonyságnak
emelt épületben hetenként ezernyi szegény, hajléktalan
ember nyer helyet az éjszakai pihenésre; itt mind a két
kezével belemarkolhat a rendôrhatalom és emelheti ki
az ô kimutatásának a numerusait. És aztán
- örülj székesfôváros, megtisztítja
a te levegôdet a neked kellemetlen elemektôl a te Rudnayd.
Hát a t. burzsoázia emberszeretete nem lázad fel az
ilyen cselekmény fölött? Hát eltûri, hogy
Rudnay az ô koszorújához a babérleveleket ott
szedje ki a szegények és nyomorultak hajlékából,
mely legalább éjszakára pihenô-helyet nyújt?
Ha már Rudnay nem pirul, mivel neki nagy számcsoportokra
van szüksége, ezeket pedig elô kell teremteni - pirulás
nélkül, de hát ôk, a kiváló humanisták,
a nagy hazafiak, kik ennek az intézetnek az élén állnak
- azok sem tudnak már pirulni? [...]"[20]
A korabeli sajtóban a teljes cikkek átvétele nem
volt ritka. A Népszava általában két esetben
szokott polgári laptól idézni. Az egyik esetben nyilván
az állítások cáfolata, vagy a ,,burzsoá"
álláspont kifigurázása a cél. A másik
eset a példálózásé: ilyenkor az idézett
lap álláspontja a szociáldemokratákéval
egybevág, a kommentár pedig a ,,mi ezt eddig is tudtuk, végre
ti is rájöttetek" hangulatában íródik.
A razziákról szóló idézet ebbe a sorba
illik.
Csávolszky lapjának cikke teljes terjedelmében,
a bevezetô pár sort leszámítva kommentár
nélkül jelent meg a Népszava híreknek fenntartott
második oldalán. Meglepô, hogy a szocialista lap tudósítása
ilyen formát öltött. A kommentár hiánya
arra utal, hogy a szerkesztôség maradéktalanul osztja
az Egyetértés véleményét? Egyetlen momentumot
leszámítva igen. A menhelyek, írja az Egyetértés,
,,áldásos mûködésükkel nagy mértékben
vannak hivatva a szociális kérdés megoldását
elôsegíteni". Ha volt téma, ami a szocialisták
szemében irritáló vörös posztó volt,
úgy a ,,polgári" létesítésû népjóléti
intézmények kivétel nélkül azok voltak.
A baloldal álláspontja csak a tízes évek elején,
a Népház és a Népszálló elkészültekor
enyhült valamelyest, de szinte alig. Különös, hogy
megjegyzés nélkül hagyták a polgári lapokra
máskülönben módfelett jellemzô elragadtatott
hangvételt. A Vasárnapi Újság, a Tolnai Világlapja,
a Magyar Salon, a Kelet és a többi újság hajléktalanmenhelyekrôl
készült beszámolóinak állandó fordulatai
az ,,áldásos tevékenység", a ,,nemes cél",
a ,,könyörületesség", az ,,áldozatkészség"
egyfelôl, és a ,,nyomorultak" állati sorban tengetett,
szánandó élete másfelôl.
Ám még különösebb az, hogy ezúttal
a
Népszava is a szentimentális dicséret útjára
lépett. A cikk ,,az emberszeretetnek és jótékonyságnak
emelt" épületeknek nevezi a menhelyeket, noha ez a lap ezeket
a polgári gondoskodáshoz kapcsolódó fogalmakat
rendszerint szitkozódva szokta szóba hozni.
A Népszava sohasem rejtette véka alá, hogy meggyôzôdése
szerint a menhelyek és a többi polgári ,,jótétemény"
milyen célt szolgálnak. A lap érveinek összefoglalására
1892 telén kerített sort, amikor oldalakat betöltô
vezércikket szentelt az általa szemforgató álintézkedésként
számon tartott ,,polgári" szociális lakáspolitika
bírálatának, és az a mögött húzódó
valódi szándékok leleplezésének. A cikk
ekkor is egy polgári lapból vett idézetre reflektált,
de a forrás feltüntetése nélkül. ,,Hány
elzüllött ember lesz megóva a bûnösségtôl;
a közbiztosság ellen hány merénylet lett meghiúsítva
a veszedelmes elemeknek egy-egy éjjelre való önkéntes
elzárása által, arról statisztika nem létezik,
de tudja a fôvárosi rendôrség és sejtik
mindazok, akik az egyletet eddig is nagymérvû támogatásban
részesítették" - szól az idézet. ,,Itt
van a lóláb" - veszi át a szót a Népszava
cikkírója.
,,Az emberszeretet eme magasztos gyakorlatának íme van
egy rejtett célja is, nem egyedül az emberiség boldogítása,
a megfagyástól való megóvása vezette
tehát a burzsoázia humantariusait a menházak létesítésére,
hanem, amint elég ügyetlenül maguk is bevallják,
elsô sorban és mindenek felett a közbiztosság
elleni merényletek meghiúsítása, »a veszedelmes
elemeknek egy-egy éjjelre való önkéntes elzárása
által« volt a fôcél."
A menhelyek a szocialista érvelésben a társadalmi
harmónia fenntartásának rejtett fegyvereiként
lépnek színre. A jótéteménynek álcázott,
voltaképpen rendészeti intézmény garantálja,
hogy a nincstelen tömegnek ne legyen oka lázadni.
,,Hogy tehát ez ne történjék, hogy az ínséget
és éhséget szenvedô tömeg megmaradjon a
könyörgô szónál és mindig csak kérjen
és soha nem teljesülô ígéretekkel megelégedjék,
szükséges volt a jótékonyság álcáját
fölvenni és a nyomorgó emberiség egyedeinek »egy-egy
éjjelre való önkéntes elzárása
által« a kitörni készülô elégületlenség
magvát csírájában elfojtani és eképp
a jelen bölcsen megalkotott társadalom szent és sérthetetlen
rendjét avatatlan, profán kezek kontárkodásától
megóvni."[21]
Mindennek a bírálatára a Népszava részérôl
1898-ban nem került sor. Talán fontosabbnak tartották
a hasonló érzéseket a konkrét helyzetben, mint
az elvi veszekedést. Az
Egyetértés kommentált
híre és a
Népszava szerkesztôségi cikke
között feltûnô a hasonlóság. A szentimentális
jelzôk beemelése, az egylet erkölcsi felelôsségre
vonása, és a hiánypótló ,,numerusok"
ismétlése alapján nagyon valószínû,
hogy a
Népszava újságírója csak az
Egyetértés
híradására támaszkodva írta meg a szerkesztôségi
cikket. A
Népszava egyébként tágabb, a rendôrségnek
és a társadalmi rendnek szánt bírálatba
ágyazza a menhelyi razziák ügyét. Az elôbbi
a cikk elején kap helyet: ,,A képzelt jogállam összezsugorodik
rendôrállammá, és ez az állapot annál
jobban burjánzik, minél kevesebbet foglalkozik vele a sajtó,
a közvélemény és a törvényhozás."[22]
Az írás a társadalmi rend ostorozásával
zárul: ,,Ott van a kaszinókban és a felsô tízezer
egyéb gyûlhelyein a sok naplopó és folytonos
munkanélküli, ott a ferbli, meg a szép asszonynépség
közt akármelyik éjszakán elfoghatnának
eleget. De ott jaj volna a rendôrségnek, ha beleavatkoznék,
vagy csak kísérletet is merne tenni a boldogság e
tanyáinak megbolygatására."[23]
A Népszava, az Egyetértés cikkét alapul
véve, a lefolytatásában is embertelen hajsza mögött
politikai szándékot fedez fel: eszerint a fôkapitány,
saját pozíciójának erôsítése
végett, minél több elfogott bûnözôrôl
akar beszámolni, és ehhez a legkönnyebb utat választja.
Az elfogott hajléktalanok nem mások, mint elrettentô
adatok, ,,numerusok" a bûnügyi statisztikában. Rudnay
éppen az elfogottak nagy számával akarja alátámasztani
az erélyes fellépés jogosságát. A lap
további három cikkben ismétli meg a statisztikamanipuláló
ellenôrzések vádját. Az elsô egy héttel
késôbb jelent meg:
,,A rendôrség felhasználja a csendet és
ismét beszéltet magáról: tölti a toloncházat.
Nem csoda, közeledik a jelentéseknek felterjesztési
ideje s a rendôrség szédületes számokban
akarja kimutatni »hasznos« ténykedését
és érdemeit, hogy hány »közveszélyes«
egyéntôl szabadította meg a fôvárost.
Augusztus 5-én ismét 136 embert hurcoltak a hírhedt
Engelbach-szállodába, hogy holnapután kitoloncolhassák
ôket. Másnap reggelre azonban újra itt lesznek a fôvárosban,
hogy a legközelebbi havi jelentésben ismét Rudnay »numerusai«
gyanánt szerepeljenek. Ezt a komédiát játszatják
végig minden hónapban Rudnayék rendes vendégeikkel
s ha azokból egyesek véletlen folytán elmaradnak a
fôvárostól, akkor jön a hajrá! Összefogdosnak
sántát, vakot, munkaképtelent, becsületes munkást,
tisztességes cselédlányt, csakhogy a rendes vendégek
folytán megcsappant numerus kiteljen. [...][24]
A Népszava írásainak egyik legfôbb céltáblája
ez idô tájt Rudnay Béla volt. A hajléktalanrazziákról
érkezô hírek is a rendpárti fôkapitány
elleni sajtókampányba illeszkednek. A pártlap cikkei
rendszerint úgy épülnek fel, hogy egy konkrét
vagy aktuális sérelem bemutatása után a társadalmi
rend (vagy a cikkel összefüggô intézmény)
bírálata következik, a hírek elvétve jelentek
meg kommentár nélkül. Egy tíz nappal késôbb
megjelent írás a rendôrség tevékenységét
- még mindig a razziákhoz kapcsolódva - az ismert
oroszországi abszurd esethez, a Potemkin-falvakhoz hasonlítja:
,,Rudnay »barátunknak«, a fôkapitánynak
rendkívül tetszhetik ez a muszka minta, amennyiben jónak
látta a Potemkin-falut újabb alakban felállítani.
A cár helyett a fôvárosi közigazgatási
bizottság bámészkodik. Minden hónapban szédítô
magas számarányokban, »egyénekben« mutatja
ki a rendôrség »ügybuzgó« mûködését
és ezzel együtt nélkülözhetetlen hasznosságát.
[...]
Akárcsak a megkergült bárány az anyjának,
úgy örül ezeknek a számarányoknak a hájfejû
fôvárosi bizottság. Pedig hát minden havi állomásnál
nagyobbrészt ugyanazon egyéneket mutatják be a spieszburgereknek,
mint az elôzô hónapban. Van a toloncház lakói
között számtalan, kit már 20-30-szor elfogtak egymásután.
Ha az ismétlôdô publikumból nem kerül ki
a létszám, akkor ártatlan munkásoknak kell
kitölteni a közveszélyes egyének statisztikáját.
A nyárspolgárok örömmel tudomásul vették
a fôkapitány papírra mázolt jelentését
s a fôkapitány önelégülten dörzsöli
kezeit, vasútra rakatja a színpadi díszleteket, s
a legközelebbi haviállomásnál újból
bemutatja a bámuló spieszeknek a Rudnay-féle Potemkin-falut."[25]
A razziák tehát nem elsôsorban a menhelyekre összpontosultak.
A letartóztatások a Népszava álláspontja
szerint olyan rendpárti intézkedéssorozat részei
voltak, amelynek legfôbb célja nem a hajléktalanok,
még csak nem is a munkások megfegyelmezése volt. A
razziákkal és az elkeserítô statisztikával
Rudnay saját pozícióját, a rendôrség
presztízsét, erkölcsi (és talán anyagi)
támogatását akarta biztosítani. A razziák
nemcsak a menhelyekre terjedtek ki, hanem a munkások lakta városrészekre,[26]
az ipartestületekre, és mint a következô, majdnem
fél évvel késôbbi beszámolóból
megtudjuk, a népkonyhákra is.
,,Tudjátok mi az a népkonyha? Hogyne tudnátok!
Ki ne tudná? »Jótékonysági« intézmény!
A mai társadalom szociálpolitikájának egyik
megnyilatkozása. [...]
Hát azt tudjátok-e, hogy mi az a »razzia«?
Embervadászat!
A mai társadalom szociálpolitikájának egy
más formában való megnyilatkozása. [...] Egy
vagy több szakasz rendôr elindul, minden kopott kabátú,
éhes kinézésû embert összefog. Azután
mint egy csordát betereli a kapitányságra, hol a rendôri
igazságszolgáltatás ül felettük ítéletet.
Minél éhesebben, minél rongyosabban néz ki
valaki, annál többre ítélik el, úgy gondolkozván,
hogy ez sokszor csak áldás az illetôkre. S ilyenformán
a modern humanizmusnak is megvan a maga érdeme e keserves dolognál.
Mindezt pedig elmondjuk azért, mert a rendôrségnek
fényes ötlete volt a napokban. Úgy gondolkodott, hogy
a népkonyhákba csupa rongyos és csupa éhes
ember jár: ott kell embervadászatot tartani. Ott van
vad
elég s dús vadászzsákmányra van kilátás!
És így lôn!
Hadd mondják el a polgári újságok, hogy
miként volt:
»A déli órákban a népkonyhák
elôtt tudvalevôleg százával tolonganak a munka
nélkül levô munkások, napszámosok és
nyomorgó emberek. Igen sok köztük az elzüllött
ember, csavargó és bûnös ember is. A rendôrség
idônként meg-megjelenik a népkonyhák elôtt
és razziákat tart a vendégek között, akik
közül a magukat igazolni nem tudó gyanús embereket
elôállítja. Ma a Bakáts téri népkonyhánál
volt ilyen vizsgálat. Amint a rendôrség megjelent,
egy csomó gyanús alak rögtön eliramodott. Az ott
maradtakat igazolásra hívták föl és így
vagy 30 embert a IX. kerületi kapitányságra kísértek.«
Úgy-e isteni látvány lehetett, midôn az
a sok elnyomorodott, fázó, éhezô alak remélve
s epekedve ott várakozott a népkonyha elôtt s midôn
megjelentek a sarkon a rendôrök, akik körülfogva ôket,
behajtották a szerencsétleneket. Persze, hisz »gyanúsak«,
rettenetesen gyanúsak voltak!
Oh isteni világrend, ki ne borulna le ilyenkor áldva
imádni téged? Ki merészelné mondani, hogy nem
jól van így, ahogy van?"[27](Kiemelések
az eredetiben)
A polgári lapból vett tárgyilagos idézet
itt voltaképpen a hírforrás szerepét tölti
be. A
Népszava-cikk befejezése jellegzetes példája
a konkrét esetbôl kiszóló társadalombírálatnak.
Az újság (pontatlan, másodkézbôl vett)
razzia-cikksorozatának éppen ez a célja. A Népszava
rendszeresen folytatott kampányt egy-egy konkrét jelenség
(kizsákmányoló gyár, korrupt tisztségviselô,
felháborító hír) ellen. 1898 nyarától
a következô év elejéig Rudnay Béla és
a fôvárosi rendôrség állt a célkeresztben.
A hajléktalanrazziák ostorozása a fôkapitány
bírálatának az eszköze volt. A munkásellenes
gyárakról szóló tudósításokban
- amik között Neuschlosz üzeme is felbukkant[28]
- rendszeresen megszólaltatnak egy érintettet, egy sértett
vagy elbocsátott munkást. A rajtaütésekrôl
írva erre egyszer sem került sor, a hírekért
mindig a polgári újságokhoz fordultak. Még
a ,,mint egy csordát" kitétel is a
Budapesti Hírlap
nyári cikkébôl származik.
A hivatalos út: a tanács és a rendôrség levélváltása
Miután a közvélemény is értesült
az eseményekrôl, a tanácsi ügymenetet az egylet
szóbeli panasza indította el. Olajozott informális
kapcsolatok léphettek mûködésbe. A formális
utat persze nem lehetett megkerülni. A konfliktus elsô hivatalos
nyoma a IX. (népjóléti ügyekért felelôs)
ügyosztálynak a tanácshoz küldött elôterjesztése.
Ezt idézzük:
,,T. Tanács!
Az államrendôrség fôkapitánya által
ez utóbbi napokban a hajléktalanok menhelyében eszközölt
razziák és tömeges elfogatások a menhely igazgatóságától
vett szóbeli panasz szerint, de a sajtóban történt
fölszólítások szerint [is], oly erôszakos
kíméletlenséggel foganatosíttattak, hogy a
menhelyet elnéptelenítik és ezen minden tekintetben
áldásos és igen nagy anyagi áldozatok árán
fönntartott humanitárius intézmény lételét
teszik kockára.
Nehogy tehát az emberbaráti szeretet ezen intézménye
esetleg túlhajtott rendôri buzgalomnak áldozatul essék,
megindokoltnak látja tisztelettel alolírt ügyosztály
felkérni a tek. tanácsot arra, hogy jelen ügyben, annak
hangsúlyozásával, hogy a hatóságtól
az államrendôri hatáskörbe való avatkozás
szándoka távol áll, - a fôkapitánysághoz
megfelelô átirat intéztessék és arról
a Hajléktalanok Menhelyének igazgatósága, megnyugtatásul
értesíttessék."[29]
A korábbi budapesti önkormányzati rendôrség
1881 óta volt a belügyminiszter alá rendelt ,,államrendôrség".
A tíz kerületre osztott fôvárosban az összevont
kapitányságok miatt nyolc egységes rendôrkerület
jött létre. A fôkapitányság mûködési
körét 1889-ben Újpestre és Rákospalotára,
késôbb más területekre is kiterjesztették.
Az egyleti panaszt közvetítô ügyosztályi
elôterjesztés Neuschlosz Ödön nyílt levelének
három érve közül már
egyértelmûen
az anyagi kárra összpontosít. Mint olvashatjuk, az ,,erôszakos
kíméletlenség" nem azért fontos, mert a lakók
nyugalmát megzavarja, esetleg mert fáj nekik, hanem azért,
mert a menhelyet elnépteleníti, ezáltal a menhely
(áttételesen a fôváros)
bevételeit megrövidíti.
Konkrét rendôri brutalitásról sehol sem esik
szó, az újság és az ügyosztály
is csak céloz erre. A letartóztatások mindenesetre
igen erélyesek és megalázóak lehettek: az akciók
során a Budapesti Hírlap szerint ,,mint egy csordát"
terelték az embereket a ,,kardos legények".
Az anyagi érvelés itt hangsúlyos elôször
igazán. Az intézkedések elleni panasz legfôképpen
azt kifogásolja, hogy az átgondolatlan razziák a létesítmény
alapvetô kondícióit és szolgáltatásait,
magyarán funkciójának ellátását
sodorják veszélybe.
Az anyagi érvelés megértéséhez ismerni
kell a menhelyek építésének és fenntartásának
módját. Az épületek telkeit a fôváros
ingyen adta, és egyedülállóan bôkezû
hitelkonstrukciók révén az építés
költségeit is a község állta. A legolcsóbb
kivitelezés (tervezéstôl az építkezésig)
megszervezése mellett a berendezés fedezetének elôteremtése
is az egylet feladata volt. Az épületek karbantartására
és a közvetlenül a hajléktalanok ellátására
szolgáló összeget az egylet rendesen kizárólag
a befolyt hálódíjakból fedezte. Ez volt az
a - mellesleg nem csekély, évente sok ezer forintra rúgó
- summa, amelyet Neuschlosz Ödön féltett. Ennek hiányában
megbénult volna a menhely: nem lett volna fûtés, világítás,
víz és étel, és nem tudták volna a kezelôszemélyzet
bérét sem fizetni. A menhely megszüntével ismét
a városra nehezedett volna több mint ezer hajléktalan
ellátásának a gondja. Ez indokolja a tanácsi
felszólalást.
Térjünk vissza a levélváltáshoz. A
máshol - utcán, iparoskamarák elôtt - végrehajtott
intézkedésekbe nem tud és nem akar beleszólni
a sértett fél, azaz sem az egylet, sem a tanács. A
tanács így fogalmazta meg saját maga számára
a teendôket:
,,Ezen elôterjesztés alapján a tanács a
m. k. államrendôrség fôkapitányához
annak hangsúlyozásával, hogy a hatóságtól
a rendôri jogkörbe való beavatkozás szándéka
távol áll, a menhelyek lételét veszélyeztetô
rendôri razziák ügyében átiratot intézni
határoz és errôl a Hajléktalanok Menhelye tek.
igazgatóságát [késôbbi beszúrás:
»Neuschloss Ödön egyesületi titkár úr
kezéhez«] megnyugtatásul értesíttetni
rendeli."[30]
A határozatban már csak egyetlen érv szerepel:
a menhelyek (pénzügyi) fenntartása veszélyben
forog. Világos, hogy a tanács számára ez az
elsôdleges szempont. A hangsúly egyre inkább erre az
érvre tevôdik át. Jegyezzük meg azonban, hogy
a fenti idézet ,,belsô használatra" szólt, a
tanács voltaképpen saját magának írta.
A fôkapitánynak küldött levélben, noha halványan,
de még felbukkan a filantróp szempont. A testület így
fogalmazta meg a rendôrséggel szemben emelt kifogásait:
,,Átirat
Méltóságos Rudnay Béla fôkapitány
úrnak!
Budapesten
A Hajléktalanok Menhelye igazgatóságától
vett szóbeli panasz[ból], de a sajtóban nyilvánult
fölszólalásokból is tudomására
jutottunk annak, hogy a külsôváci úti menhelyben
éjjeli nyugvóhelyet keresôk ellen f. é. június
27kén, július 5kén, 8kán és 12kén
Gál István rendôr ellenôr által oly nagy
méretû razziák és tömeges letartóztatások
eszközöltettek, melyek minden egyébtôl eltekintve
elsôsorban a Hajléktalanok menhelyének lételét
gyökerében támadják, amennyiben ezen elsôrangú
humanitárius intézményt, melyet Méltóságod
tudomása szerint is, a székesfôváros igen nagy
anyagi áldozatok árán tart fenn, lassanként
teljesen elnéptelenítik.
Igazolható ezen állítás azzal, hogy míg
a razziák elôtt közel 400 hajléktalan kereste
föl ezen menhelyet, most átlag 40-50 egyén meri csak
fölkeresni, nehogy a tömeges letartóztatásnak ki
legyen téve.
A legtávolabbról sincs szándékunk a m.
k. államrendôrség intézkedéseinek jogkörébe
avatkozni, de miután jelen esetben egy eminens és social-politikai
tekintetben nagy jelentôségû emberbaráti intézményünk
veszélyeztetett érdekeirôl van szó, és
miután úgy vagyunk meggyôzôdve, hogy a m. k.
államrendôrség ily módon végrehajtott
razziái káros visszahatással lehetnek, és mert
tudjuk, hogy a m. k. államrendôrségnek a menhelyekben
vezetett nyilvántartókönyvek és helyszíni
vizsgálatok alapján mindig módjában áll
egyes gyanús egyéneket, a menhelyekben nyugvóhelyet
keresô tömegbôl fölkutatni, azon tiszteletteljes
kéréssel fordulunk Méltóságodhoz, szíveskedjék
az itt vázolt állapotokat figyelmére méltatni
és intézkedni, hogy hasonló razziák és
tömeges letartóztatások a menhelyekben mellôztessenek
és csak a valóban gyanús egyénekre terjesztessenek
ki, úgy hogy a menhelyeket fölkeresô szegény,
de egyébként tisztességes elemek ne fosztassanak meg
éjjeli nyugalmuk[tól] és személyes szabadságuktól.
Fölkérjük Méltóságodat, szíveskedjék
elhatározásáról bennünket értesíteni."[31]
A tanács és a rendôrkapitány egyaránt
,,átiratot" intéz egymásnak, tehát elvileg
azonos rangú felek vitáznak. Hivatalos tanácsi vizsgálatra
nem került sor, a városvezetôk másodkézbôl,
közvetett forrásokból informálódtak. A
tanács szerint a rendôrségnek a nyilvántartó-könyvekbôl
kellene kiválogatnia a keresett személyeket. (Mivel az ágyak
számozva voltak, így nem kellett volna az összes alvót
felébreszteni és igazoltatni.) A vendégek csökkenésének
a tanács által írt aránya is bizonyára
ezekbôl az egyleti nyilvántartásokból származik.
A vendégek lajstromba vételét ugyan a rendészeti
szempont is diktálja, de szociálpolitikai szempontból
is fontos. A Stáhly utcai ôsmenhelyen a vendégeket
nem a kriminalitástól való félelem miatt regisztrálták,
hanem elsôsorban azért, mert ugyanaz az ember csak nyolc egymást
követô éjszakán alhatott ott, és ezután
két hétig nem vették fel. A menhely létrehozóinak
értékrendjében tehát a rászorultság
nem járt feltétlenül együtt a szolgáltatás
ellenében kirótt jogfosztással. Egy 1892-ben épült,
teljesen fôvárosi fenntartású hajléktalanszálló,
a Menhely a Szenvedô Emberiségnek kezelôi elvszerûen
közelítettek ugyanehhez a kérdéshez: ,,Megállapítandó
lesz a létesítendô menhelynek a rendôri kutatásra
és a bejelentési kötelezettségre vonatkozó
exterritoriális volta" - írta a szállóról
Horváth János alpolgármester, a IX. ügyosztály
vezetôje.[32]
Tekintsük át az egyik oldal érveit. Az ügyet
nyilvánosságra hozó Budapesti Hírlap mindkét
cikkében a hajléktalanok iránt szánalmat keltô,
rokonszenvet ébresztô kifejezéseket használva,
a rendôrséget erôszakosnak és igazságtalannak
beállítva,
filantróp alapról érvelt.
Noha ezekben a cikkekben is elôfordul a pénzügyi érv,
az újság számára mégsem ez a jelentôs.
A közvéleményre nem ezzel akarnak hatni. A késôbbi
cikk még a tanácsnak is olyan szándékot tulajdonít,
ami emberbaráti és nem anyagi okból írat levelet
a fôkapitánynak. A Hajléktalanok Menhelye Egylet álláspontját
a titkár nyílt levelébôl ismerjük. Neuschlosz
már tudja, mivel fenyegetik a razziák a menhelyet: két,
késôbb már említésre sem kerülô
erkölcsi érv mellett az egylet és a fôváros
anyagi
kárát nehezményezi. Mivel az egylet és a tanács
érdekei azonosak, és - ezt más forrásokból
tudjuk - együttmûködésük olajozott, az érveik
összefonódnak. A kezdeti, filantróp-magánjogi
érvelésbe illesztett anyagi argumentum, mire a kapitánynak
küldött levélre sor kerül, dominánssá
válik. A tanácsi átiratban egészen nyíltan
az ,,intézményünk veszélyeztetett érdekeirôl"
van szó, és a hajléktalanok érdeke (a nyugalom
és a személyes szabadság) csak a levél zárásakor
merül fel.
Az elsô sajtóbeli tudósítás és
a tanács levelének kelte között mindössze
négy nap telt el, a fôkapitány válaszára
egy hónapot kellett várni. Rudnay Béla fölöttébb
határozott hangnemben tartott ki a maga igaza mellett, és
utasította el a tanács kérését.
,,Tekintetes Székesfôvárosi Tanácsnak
H[elyben]
Vonatkozással f. é. július 28án kelt 37023/IX
sz. átiratára van szerencsém a következôkrôl
értesíteni.
Tény az, hogy az elmúlt hónapokban a Székesfôvárosban
ismételten tartattak úgynevezett razziák és
ezek a külsô váci úti hajléktalanok menhelye
környékére is kiterjesztve lettek. Az ily razziákat
azonban nem Gaál István r. ellenôr rendeli el és
tartja meg, hanem azok általam szoktak oly idôben és
oly területekre nézve elrendeltetni, midôn és
melyeken azt közbiztonsági tekintetekbôl szükségesnek
találom.
Ami a hajléktalanok menhelye körül megtartott razziákat
illeti, az azok miatt a menhely igazgatósága által
emelt szóbeli panasz[ra], vagy talán inkább jelentésre,
valamint a sajtónak vonatkozó közleményeire súlyt
nem helyezhetek.
A rendôrség az adott toloncozási stb. viszonyok
között az úgynevezett razziákat, a személy
és vagyonbiztonság legnagyobb kockáztatása
nélkül nem mellôzheti és ezekbôl a menhely
környékét és a menhelyet látogató
egyéneket annál kevésbé vehetem ki, mert tapasztalás
szerint a menhelyet tömegesen keresik föl a kitiltott, körözött
és egyébként közveszélyes egyének,
kiket feltalálni és ellenük eljárni csakis a
menhelyen vagy a távozáskor annak környékén
lehet.
Megbízható hivatalos adataim vannak arról, hogy
a menhelyben állandóan tartózkodnak az ottani gondnok
tudtával kitiltott egyének bejelentetlenül vagy hamis
név alatt, mire nézve kénytelen leszek bizonyos rendôri
intézkedéseket is tenni és esetleg a tek. Tanácshoz
is megkeresésileg fordulni.
Teljesen méltányolom a menhely humánus rendeltetését,
és a magam részérôl is mindenkor készséggel
támogatom azon törekvéseket, melyeknek megvalósítását:
t. i. vagyontalan, hajléktalan munkások és tönkre
ment egyének segélyezését és hajlékkal
ellátását az intézet maga elé tûzött.
De el nem ismerhetem és álhumanizmusnak tartom azon felfogás
jogosságát, hogy ezen menhely a társadalomra veszélyes
és a napvilágot kerülô egyének megközelíthetetlen
asyluma gyanánt szerepeljen, hol a közbiztonságra veszélyes
és aggályos elemek a rendôrhatóság törvényes
ellenôrzésétôl mentesítve és a
teljes biztonság tudatával húzódhassanak meg,
és ott összejôve szôhessék a közbiztonság
elleni fondorlataikat.
A tisztességes, rendes munkával bíró vagy
munkát keresô és magukat igazolni tudó, rovatlan
elôéletû egyének ezen razziák alkalmával
sem anyagi, sem erkölcsi károsodást nem szenvednek,
és ezeket razziák a menhely látogatásától
visszarettenteni nem fogják; azon körülményt pedig,
hogy az ily razziák a rendôrség beavatkozásától
jogosan félô kitiltott vagy körözött egyéneket
a menhelyek további látogatásától visszatartják
vagy a Fôváros elhagyására késztetik,
úgy a menhely jól felfogott rendeltetésére,
mint a fôváros közbiztonsága érdekében
csak örömmel lehet üdvözölni.
A rendôrségnek a törvény adja meg a jogot
és kötelességet, hogy a munka nélküli csavargókat
igazolásra szólítsa fel; azon körülmény,
hogy az ily csavargó a menhelyre menekül, a rendôrség
jogát meg nem szünteti és azt kötelességének
teljesítése alól fel nem menti.
Minthogy a legutóbbi razziák a menhelyben eddig meghúzódott
elemek közül számtalan, bûntény miatt körözött
vagy egyébként közveszélyes egyént juttattak
az illetékes hatóság kezébe, sajnálatomra
ezen alkalommal nem járhatok el a tekintetes tanács megkeresésének
értelmében, és a kért irányban semmiféle
intézkedést nem helyezhetek kilátásba.
Ezen intézkedésemet a tájékozatlan és
túlhajtott hírlapi közlemények alapján
sem változtathatom meg, mert épp ezen hírlapi nagyítások
szokták a fôváros közbiztonsági állapotát
elôszeretettel a legsötétebb színekkel festeni,
de egyúttal sérelmet és jogtalanságot keresnek
minden oly intézkedésben, mely a közbiztonság
megszilárdítását célozza.
Végül szíves figyelmükbe ajánlom, hogy
a középkorban a világi hatóságok által
üldözött bûnösök a klastromokban és
templomokban találtak menhelyre, hol a hatóság büntetô
keze ôket utól nem érhette; akkor megvolt ennek az
értelme; de ezen középkori intézményt
a modern kor mint most már fölöslegest, eltörölte
és lehetetlen, hogy azt a törvény megkerülésével,
a gyakorlatban újból életre hívjuk.
Budapest 1898 Aug hó 24én
Rudnay
fôkapitány"[33]
Mit nehezményez a fôkapitány? Lényegében
azt, hogy a menhelyek részben elvesztették eredeti, emberbaráti
funkciójukat, és mára a bûnözôk menedékévé
is váltak. A rendôrség segítsége is kell
tehát ahhoz, hogy a menedék ,,normálisan" mûködhessen,
és az intézkedés különben is mindig csak
a bûnözôkre vagy a gyanúsakra irányul. A
kialakult helyzetért egyrészt a helytelenül mûködô
menház, másrészt a félretájékoztató
sajtó a felelôs. Sajnálatos, hogy a tanácsi
költségvetés megsínyli az akciót, de az
ellenséges környezetben dolgozó rendôrség
csak így tudja ellátni a kötelességét,
a közbiztonság megôrzését.
A fôkapitány tehát visszavág, a razziák
határozottságát a menhely törvényszegésével
igazolja. A rendôri tevékenység célját
törvény írja elô, a sajtó által
megtépázott tekintélyt pedig a közbiztonság
javításával lehet elérni. A rendôrség
számára a tét a saját presztízse.
Rudnay a toloncozást is említi. A kitoloncolást
az abszolutista adminisztráció a politikai fegyelmezés
eszközeként hozta létre, és az 1918-as és
1919-es forradalom után a gyakorlat ugyenehhez a funkcióhoz
tért vissza. A forradalmak elôtti korszak gyakorlatát
az 1885-ös rendelkezés szabta meg. A toloncozás lényege
az volt, hogy a különbözô szempontból közveszélyesnek
ítélt embereket a rendôrség összefogdosta,
letartóztatta, és - a késôbbi, nem ritkán
hosszan elhúzódó személyes intézkedésig,
majd a tényleges kitoloncolásig - egy közös, barakkszerû
épületbe zsúfolta. Ez volt a ,,zsuppolás". A
rendôrség múltjáról író
történész szerint: ,,Eltoloncolták a koldusokat,
csavargókat, munkakerülôket, a munkahely és lakás
nélkül csavargó cselédeket és prostituáltakat,
de a szervezkedô, »szocialista izgatással« foglalkozó
munkásokat is." (Kollár 1995, 235) A toloncolás hivatalos
statisztikája tizennégy kategóriát tartott
számon a beszállítás okaként. Így
csavargás, közveszélyes munkakerülés; koldulás;
ismételt koldulás; minôsített koldulás;
tiltott visszatérés; verekedés; bordélyszabályok
áthágása; titkos kéjelgés, leánykerítés;
részegség; hajtási szabályok áthágása;
cselédtörvény megszegése; katonai jelentkezési
szabályok áthágása; útlevél nélkül
szándékolt kivándorlás; valamint - az ,,egyéb"
kategória mellett - ,,átkelési tolonc" (azaz valószínûleg
hazaszállításra váró külföldi
állampolgár) szerepelt a rendôrség kimutatásában.
A kitoloncolásra okot adó kihágások ismerete
a rendôrség megváltozott feladataira, pontosabban a
rendôrséggel szemben támasztott elvárásokra
is fényt vet. Láthatjuk, hogy bizonyos adminisztratív
szabályszegések mellett (katonai szolgálat megtagadása,
érvénytelen iratokkal utazás) a nagyvárosi
devianciákat, a koldulást és a prostitúciót
is ezen az úton kezelték. S mivel ezek közszemlére
kitett, nyilvános tevékenységek voltak, az irányukban
tett hatósági lépések a rendôri tevékenység
újabb területére, a köztér hatósági
felügyeletére is felhívják a figyelmet.
A toloncozásnak a mi szempontunkból két társadalmi
funkciója is volt. Az egyik: a fôváros utcáit,
tereit megtisztítani a valamilyen szempontból oda nem illô
emberek fizikai jelenlététôl. A másik: az emberi
jellem megjavítása, a melioratív szándék.
,,A csendes idôkben, nyugodt békeévekben a toloncház
szerepe a bûnözés elôzetes megakadályozásán
kívül az általános erkölcs megjavítása
volt. Ez utóbbi gondolat hívta életre mintegy hetven
esztendôvel ezelôtt a toloncház intézményét"
- olvashatjuk egy 1942-es, a rendôrség történetérôl
szóló népszerûsítô cikkgyûjteményben.[34]
A korai liberalizmus a vagyoni állapotot (tehát azon belül
a szegénységet is) erkölcsi kérdésként
kezelte; azaz a szegénység a dologtalanság eredménye,
másképpen: a szegények csoportja pontosan megegyezik
a tudatosan munkát kerülôk csoportjával. A morál
birtokosa, az államot vezetô polgárság - egzisztenciálisan
sikeres lévén - ugyanezen az alapon formál jogot arra,
hogy a szegény (tehát erkölcsileg züllött,
bûnös)
embereket - jótéteményként - morálisan
megváltoztassa és átnevelje. A polgárságot
a munkájuk eredményeként élvezett jóléten
kívül (az üdvözülés eszközeként)
az adakozás gesztusa is a morálisan ítélkezô
rangjára emelte (Gyáni 1999) - ezt nevezte Robert Castel
az ,,üdvözülés gazdaságtanának".
Térjünk vissza Rudnay leveléhez. Mivel a panaszt
az egylet tette, és a fôkapitány konkrét vádakkal
is illette ôket, a fôváros nem akart Neuschloszék
véleménye nélkül állást foglalni.
,,Tudomásul vétetvén, másolatban a Hajléktalanok
menhelye egyesületének tek. igazgatóságával,
netaláni észrevételeinek szíves közlése
végett közöltetik.
Budapesten 1898 szept 12
A szf tanácsa"[35]
Az Egylet viszonylag késôn, három hónap
múlva kerített sort a kapitány levelének megtárgyalására.
Mivel a levél kézhezvételekor már közeledett
az év vége, valószínûleg megvárták
a télen tartott évi rendes összegzô ülést.
,,Budapest székes fôváros
tekintetes Tanácsának
Budapesten
Velünk a tekintetes Tanácsnak 43872/1898-IX. számú
határozatával másolatban közölt 40550/fk
I-98 fôkapitányi átiratot igazgatóságunk
f. hó 8án tartott ülésében tárgyalván,
annak tartalmát, különösen a fôkapitány
úr azon kijelentését, miszerint a tanácsi IX.
ügyosztály vezetôjénél emelt panaszunkra
súlyt nem helyezhet - kötelességszerûen tudomásul
vette. Nem hagyhatjuk azonban megjegyzés nélkül az átirat
5ik bekezdésében foglalt azon állítást,
hogy »a menhelyben állandóan tartózkodnak az
ottani gondnok tudtával kitiltott egyének bejelentetlenül
vagy hamis név alatt«, amely állítás
a tényeknek nem felel meg.
A menhelyben alkalmazott felügyelônek ugyanis nincs módjában
a menhelyet látogatók által bemondott személyi
adatok helyességét ellenôrizni, de tiltakoznunk kell
az ellen, hogy ô tudatosan hamis neveket jelentett volna be, vagy
a bejelentést szándékosan elmulasztotta volna.
Ezek után kitûnô tisztelettel maradtunk
a tekintetes Tanácsnak
Budapesten 1898 december hó 14én
alázatos szolgái
a »Hajléktalanok menhelye« címû egylet
igazgatósága
Podmaniczky Frigyes, elnök
Neuschloss Ödön, titkár"[36]
A levél rideg szûkszavúsággal tudatja, hogy
jobb híján belenyugszanak a megváltoztathatatlanba,
a razziák folytatódásába. Az anyagi érdek
nem kerül szóba, az egylet kizárólag a tekintélyén
esett csorbát akarja kijavítani. Neuschloszékat hazugsággal
és törvényszegéssel vádolták, és
ôk ez alkalommal kizárólag ezt akarták megcáfolni.
A tanács két héttel késôbb az egylet
véleményét tolmácsolva válaszolt a fôkapitánynak.
,,Tárgy: A budapesti hajléktalanok menhelye igazgatóságának
átirata a menhelyek lakóira tartott rendôri razziák
tárgyában.
Átirat
Méltóságos Rudnay Béla fôkapitány
úrnak
Budapesten
A Külsôváci úti menházban éjjeli
nyugodalmat keresô hajléktalanok ellen intézett rendôri
razziák tárgyában f. é. augusztus 24én
40550/I sz. a. kelt átiratában foglalt azon állításra,
mintha a menhely gondnokának tudtával ezen intézetben
kitiltott egyének bejelentetlenül tartózkodnának,
van szerencsénk a Hajléktalanok menhelye c. egyesület
igazgatóságának nyilatkozatát megküldeni,
miszerint ezen állítás a valóságnak
meg nem felel.
Az átirat többi részére nézve kijelentjük,
hogy sem a rendôri hatáskörbe beavatkozni, sem középkori
intézményeket a törvény megkerülésével
életrehívni nem volt szándékunkban.
A székesfôváros tanácsa egyszerûen
indíttatva érezte magát szerzett tapasztalatai alapján
a menhelyek ellen foganatosított rendôri eljárás
módja ellen fölszólalni, és ezen jogával
élni fog minden olyan esetben, midôn nagy áldozatokkal
fenntartott emberbaráti intézmények lételének
veszélyeztetésérôl van szó.
Budapesten 1898 decbr 27
A szf. tanácsa"[37]
Az álláspontok nem változtak, a vitából
a rendôrség került ki gyôztesen. A tanács
- törvényhatósági bizottságán keresztül
- korábban viszonylag nagy befolyással bírt a rendôrségre,
1881-ben ez megszûnt. Ebben a konkrét esetben maradt a feloldatlan
érdekellentét. Az egylet érdekérvényesítô-képessége
nem terjedt túl a fôvárosi tanács szintjén:
a vármegyék élérôl nemrég érkezett,
központi állami és nem önkormányzati funkciót
betöltô, más karakterû exfôispán nem
tartozott az évtizedek óta jól mûködô
networkbe.
A ,,méltóságos" fôkapitánnyal szemben
a ,,tekintetes" tanácsnak nem jutott több a morgolódás
jogánál. Belenyugszanak abba, hogy semmilyen gyakorlati eredményt
sem értek el, de kikötik, hogy tiltakozni továbbra is
fognak.
Az 1898-as évben nem ez volt az egyetlen konfliktusforrás
a város és a rendôrség közt. Tavasszal
ketten is rendôri brutalitás miatt interpellálták
Halmos János polgármestert. Márciusban Vázsonyi
Vilmos a ,,törvényhatóság jogkörének
megóvása szempontjából" intézett kérdést
Halmoshoz. A megelôzô napokban ugyanis a rendôrség
házkutatást tartott bizonyos jótékony munkásegyleteknél
és néhány szocialista lakásán. A lefoglalt
iratokat és pénzt a gyanú szerint az egyletek a szocializmus
törvényellenes terjesztésére használták.
Vázsonyi szerint az egyletek törvényes mûködése
felett hivatalosan a tanácsnak, és nem a rendôrségnek
kell ôrködnie, márpedig a törvényhatóság
eddig nem észlelt rendellenes tevékenységet. Mikor
változtatta meg a belügyminiszter, teszi fel az álnaiv
kérdést a bizottsági tag, az erre vonatkozó
rendeletét? És miért nem közölte azt a polgármester
a tanáccsal?[38]
Vázsonyi korántsem a tanács jogkörét akarta
védeni, ez az ironikus-szónoki hangvételbôl
is látszik. A képviselô a polgármesteri válasz
egy részét nem fogadta el, és viszontválaszában
már kifejezetten az intézkedések törvénytelenségét
emelte ki. A polgármester ugyanis - talán a konfliktust kerülendô
- nem helytelenítette a rendôri akciót, a munkásegyletek
tevékeny felügyeletét - azaz fegyelmezését
- a rendôrség hatáskörébe tartozónak
vélte.[39]
A következô hónapban Kasics Péter bizottsági
tag, ,,tekintve a fôvárosi államrendôrség
törvényellenes túlkapásait és minden jogot
és humanitást lábbal taposó erôszakoskodásait",
kiutasított szocialisták ügyében fordult a polgármesterhez.
A kitelepítettek Kasics szerint régóta a városban
élô, adót fizetô ,,munkás polgárok"
voltak. A képviselô a keresô nélkül maradt
családok városi segélyezését firtatta.[40]
A polgármester a támogatásra ígéretet
tett, de a válaszban az érzékletesen ecsetelt rendôri
viselkedést nem említette.[41]
Két eset, amelybôl nem lett explicit érdekkonfliktus.
Egyrészt azért, mert a szocialisták megítélésében
- bizonyos képviselôket leszámítva - osztozott
a város és a rendôrség. Másrészt
azért, mert ezekben az esetekben nem forgott kockán évi
több ezer forintos többletkiadás.
A konfliktus utóélete
Eddig a levélváltás, az eseményeknek más
levéltári nyoma nem maradt. Tudjuk viszont, hogy a razziák
folytatódtak, mert rendszeresen felbukkantak a sajtóhírek
között, és az egyleti ülések napirendjén
is szerepeltek. Az egylet évente közreadott számadó
jelentése így tekint vissza az 1898-as évre: ,,Minden
kommentár nélkül, de nagy sajnálatunkra jelentenünk
kell, hogy a székesfôvárosi állami rendôrség
által menhelyeink körül ismételten megejtett razziák
nagy mérvben elriasztották az azokban hajlékot keresôket."[42]
Az egylet és a sajtó tiltakozásának semmilyen
eredménye sem lett, teszik hozzá. A következô
télen a budai, a Széna téren ma is álló
menedék került a Váci útihoz hasonló helyzetbe.
A polgári radikális Budapesti Napló írja:
,,A Hajléktalanok Menhelye Egylet ma báró Podmaniczky
Frigyes elnöklete alatt rendkívüli igazgatósági
ülést tartott. Az ülésen a rendôrség
eljárását tárgyalták, hogy a második
kerületben a menhelyen folytonos razziát tart és ezáltal
megzavarja azok nyugalmát, kik a menhelyet felkeresik, de a folytonos
vizsgálatnak magokat kitenni nem akarják. Ezért még
olyanok is kerülik a menhelyet, kik önhibájukon kívül
jutottak abba a helyzetbe, hogy a menhely jótéteményét
kell igénybe venniök. Az igazgatóság elhatározta,
hogy báró Podmaniczky Frigyes elnöklete alatt küldöttséget
meneszt a tárgyban Rudnay Béla fôkapitányhoz."[43]
Nem tudjuk, mi történt a találkozón, ha egyáltalán
sor került rá. A budai Szegényház (ma: Varsányi
Irén) utcai menedéket évrôl évre kevesebben
keresték fel, és az egylet a szálló felszámolását
fontolgatta. A századforduló évében az összes
menhelyen lévô ágyak egynegyede kihasználatlan
volt. Az 1902 telén végrehajtott ellenôrzéseket
a polgári és a szocialista lapok egyaránt figyelemmel
kísérték. ,,Ezekrôl a razziákról
olyan dolgokat írnak most a polgári lapok, amelyek az ínséget
sokkal sötétebb színben tüntetik fel, mint azt
valaha egy szocialista izgató elmondotta. [...] Kell-e tehát
izgatnunk, ha ezt a társadalmat gyökerestôl megváltoztatni
akarjuk" - szól a Népszava kommentárja a nyomozásról,
melynek a hajléktalanok menhelyén ,,nagy sikere volt".[44]
A század elsô évtizedében a kihasználtság
mértéke évrôl évre változott;
hol apadt, hol emelkedett, de megbízható bevétel híján
a menházak fenntartása egyre nehezebbé vált.
Az egylet egyre inkább beletörôdött a razziákba,
amik nem 1898 nyarán kezdôdtek, és nem is értek
véget ugyanazon év telén. A szállók
részleges kiürülését a rendôri ellenôrzések
indították el, de ugyanilyen hatása volt a városi
szükségbarakkok felállításának,
majd késôbb a katonai behívásoknak is. Túl
nagy szerepet tulajdonítanánk a razziáknak, ha az
egylet romló körülményeit csakis a zaklatások
számlájára írnánk. 1908-ban tífuszjárvány
miatt kellett csökkenteni az ágyak számát, a
hálódíj emelése nem jöhetett számításba.
A menhelyek fokozatosan más-más funkciónak is otthont
adtak: 1905-ben a leggazdaságtalanabb budai ház egyik terme
munkanélkülieket foglalkoztató mûhely lett, a
háború elsô évétôl az egész
épület vöröskeresztes hadikórház volt.
Mielôtt a tanácskormány bukásával eredeti
funkcióját visszakapta volna, egy éven át városi
szükséglakásként üzemelt. Az elsônek
felépült, Rottenbiller utcai menhelyen 1916-ban teljes egészében,
az Alföldi utcai házban pedig felerészben erdélyi
menekültek laktak fél éven át.[45]
A Tanácsköztársaság a menhelyeket a város
tulajdonába vette, és az ingatlanokat az egylet soha nem
kapta vissza. Igaz, nem is kérte. Az elôzô század
nyolcvanas éveiben megteremtett struktúra a háború
után nem volt mûködôképes, ezt mindkét
fél, a filantróp polgárok és a tanács
is belátta. A
Budapest otthontalanjait negyven éven át gondozó
Hajléktalanok Menhelye Egylet 1921 ôszén szûnt
meg.[46]
A hajléktalanellátás struktúrája
a tanács liberális hozzáállásának,
és a polgári erényként megjelenô karitásznak
a találkozásán alapult. Egy társadalmi egyesület
vállalkozott mindarra, amire a község elvi okokból
nem: négy hajléktalanszállón kívül
egy 96 lakásos minta-munkáslakótelepet is épített
- mindezt tanácsi pénzbôl, és maximális
tanácsi támogatással.[47]
A liberális várospolitika tehát semmiképpen
nem jelentette azt, hogy a tanács cserbenhagyta volna a szegényügyet,
és annak minden terhét a társadalomra hárította
volna. Sôt - és ez a levélváltás egyik
tanulsága - a fôváros erkölcsileg és anyagilag
is a magáénak érezte a mindenki által ismert,
sajtóban is sokat emlegetett hajléktalanok menhelyét.
Igaz, hogy végül tehetetlen maradt. Amikor veszély fenyegette
a menhelyeket, a tanács felismerte a maga érdekeit, és
a menhelyet városi intézményként vette a védelmébe.
A levélváltásból kiderül, hogy az egyik
intézmény keresztezte a másik érdekeit, és
noha ennek bizonyos egyének is kárát látták,
az ô szerepük itt csekély. A fô kérdés
a rendôrség presztízse és a fôváros
anyagi érdeke közötti ellentét volt.
Vajon aludtak-e bejelentetlen, kitiltott, körözött emberek
a menhelyeken? Nyilván. Tudta-e ezt a menhely megvádolt gondnoka?
Nem érdekes. A lényeg, hogy a történet szereplôi:
a polgári egyesület, a tanács, a rendôrség
és a hírlapok a maguk módján válaszoltak
egy ôket érintô kérdésre. Saját
érdekeiket védelmezték a fôváros romló
közbiztonsága által kiváltott rendpárti
intézkedéssorozat kapcsán. A menedékeken alvó
hajléktalanok mindkét oldalon hivatkozási alapul szolgáltak.
Elmaradásuk az egylet, azon keresztül végsô soron
a tanács számára sokezer forintos kiadást jelentett
volna. A rendôrség számára - és pártállástól
függetlenül minden újságcikk erre utal - valóban
csak ,,numerusok", azaz számok, a bûnözési statisztikát
feldúsító adatok voltak.
Irodalom
Faragó Tamás 1995. Budapest népességfejlôdésének
vázlata (1840-1941). Statisztikai Szemle, 4-5. sz.
Ferge Zsuzsa 1986. Fejezetek a magyar szegénypolitika történetébôl.
Budapest, Gondolat.
Gyáni Gábor 1992. Bérkaszárnya és
nyomortelep. A budapesti munkáslakás múltja. Budapest,
Magvetô.
Gyáni Gábor 1994. A szociálpolitika múltja
Magyarországon. Budapest, História-MTA.
Gyáni Gábor 1999. Könyörületesség,
fegyelmezés, avagy a szociális gondoskodás genealógiája.
Történelmi
Szemle, 1-2. sz.
Gyôri Péter 1998. A Hajléktalanok Menhelye Egylet.
Esély,
5. sz.
Halmos Károly 1987. Vállalkozói csoportok a századfordulón
Magyarországon. Szociológia, 3. sz.
Kollár Nóra (szerk.) 1995. A fôvárosi rendôrség
története (1914-ig). Budapest, BRFK.
Melinz, Gerhard-Zimmermann, Suzan 1994. A szegényügy ,,szerves"
fejlôdése vagy radikális szociális reform? Kommunális
közjótékonyság Budapesten és Bécsben
(1873-1914). Aetas, 3. sz.
Schuler Dezsô 1935. A hatósági nyílt szegénygondozás
Budapesten. Statisztikai Közlemények, 75. köt. 1. sz.
Schuler Dezsô 1937. A hatósági és társadalmi
embervédelem Budapesten. Statisztikai Közlemények, 78.
köt. 4. sz.; 90. köt. 1. sz.
Sipos András 1996. Várospolitika és városigazgatás
Budapesten 1890-1914. Budapest, Budapest Fôváros Levéltára.
Jegyzetek
[1]
A Hajléktalanok Menhelye Egylet igazgatóságának
számadó jelentése az 1906. évrôl. Budapest,
1907. (A továbbiakban: Számadó jelentés.)
[2]
A Rottenbiller utca lakóinak levele a tanácshoz. Dátum
nélkül. [1896. február.] Budapest Fôváros
Levéltára (BFL) IV. 1407 b IX. 604/1896.
[3]
,,Kegyeskedjék odahatni, hogy az eddig keresztényellenes,
nemzetgyûlölô kezekben levô épület a
legényegyletnek való átadásával minél
eredményesebben szolgálhassa a magyar nemzeti újjáépítés
ügyét." Battenberg Alajos, az Országos Katholikus Legényegylet
világi elnökének levele Sipôcz Jenô fôpolgármesterhez.
1920. november 30. BFL IV. 1407 b IX. 2882/1920.
[4]
Emlékirat a Hajléktalanok Menhelye címû egylet
Alföldi utcai menházának megnyitása alkalmából.
Budapest 1888.
[5]
Budapesti cím- és lakjegyzék. Budapest 1882; Huszár
Károly: 5000 szabadkômûves névsora. Év,
kiadó és helység nélkül.
[6]
Számadó jelentés 1889. Budapest 1890.
[7]
Fôrendiházi tag, majd országgyûlési képviselô,
az Akadémia tagja, az Operaház és a Nemzeti Színház
intendánsa volt.
[6]8
Hajtóvadászat emberekre. Budapesti Hírlap, 1898. július
21.
[6]9
A belügyminisztérium helyettes államtitkárának
levele Budapest polgármesteréhez. 1928. szeptember 20. BFL
IV. 1407 b I. 3441/1897.
[10]
Hajtóvadászat ... július 21.
[11]
A Hajléktalanok Menhelye Egylet levele a tanácshoz. 1882.
május 1. BFL IV. 1407 b IX. 1934/1888.
[12]
Hajtóvadászat emberekre.
Budapesti Hírlap, 1898. július
22.
[13]
Uo.
[14]
1920-ban néhány pokróc, lepedô és törölközô
tûnt el az Alföldi utcai menhelyrôl. A budapesti királyi
ügyészség levele Székely György gondnoknak.
1921. január 27. Székely György gondnok levele a tanács
IX. ügyosztályához. 1921. február 5. BFL IV.
1407 b IX. 3261/1920.
[15]
Hajléktalanok között.
Népszava, 1921. március
27.
[16]
Porzsolt Jenô: A hajléktalanok menhelye. Magyar Salon, 1889.
112. kötet.
[17]
Hajtóvadászat emberekre.
Budapesti Hírlap, 1898. július
29.
[18]
Razziák a hajléktalanok menhelyein. Egyetértés,
1898. július 29.
[19]
Az embervadászat és a fôvárosi tanács.
Népszava,
1898. augusztus 2.
[20]
Rendôrhatalom.
Népszava, 1898. augusztus 2.
[21]
Egy millió hajléktalan.
Népszava, 1892. február
26.
[22]
Az embervadászat és a fôvárosi tanács.
[23]
Uo.
[24]
Embervadászat.
Népszava, 1898. augusztus 9.
[25]
Rudnay-féle Potemkin-falu.
Népszava, 1898. augusztus 19.
[26]
Embervadászat ... A cikk kerületekre bontva ismerteti az elfogásokat.
[27]
Egy kép a mai társadalomból. Népszava, 1899.
január 31.
[28]Népszava,
1898. szeptember 24.
[29]
A IX. ügyosztály elôterjesztése a tanácshoz.
1898. július 25. BFL IV. 1407 b IX. 1374/1898.
[30]
A tanács határozata. 1898. július 25. BFL IV. 1407
b IX. 1374/1898.
[31]
A tanács levele Rudnay Béla fôkapitányhoz. 1898.
július 25. BFL IV. 1407 b IX. 1374/1898.
[32]
A menhely. Budai Hírlap, (Andreánszky) 1892. július
31.
[33]
Rudnay Béla, Budapest rendôrfôkapitányának
levele a tanácshoz. 1898. augusztus 24. BFL IV. 1407 b IX. 1374/1898.
[34]Borbély
Zoltán-Dr. Kapy Jenô (szerk.): A 60 éves magyar rendôrség
1881-1941, Halász Ny., 1942.
[35]
A tanács határozata. BFL IV. 1407 b IX. 1374/1898.
[36]
A Hajléktalanok Menhelye Egylet levele a tanácshoz. BFL IV.
1407 b IX. 1374/1898.
[37]
A tanács átirata Budapest rendôrfôkapitányához.
BFL IV. 1407 b IX. 1374/1898.
[38]
Budapest Székes Fôváros Törvényhatósági
Bizottsága 1898-ban tartott közgyûléseinek jegyzôkönyvei.
Budapest 1898. 351. napirendi pont.
[39]
Uo. 414. n. p.
[40]
Uo. 536. n. p.
[41]
Uo. 584. n. p.
[42]
Számadó jelentés 1898. Budapest 1899.
[43]
A rendôri razziák ellen.
Budapesti Napló, 1899. december
13.
[44]
A nyomor tanyái.
Népszava, 1902. december 20.
[45]
Számadó jelentés 1899., 1900., 1901., 1902., 1903.,
1905., 1906., 1907., 1908., 1912., 1913., 1914., 1915., 1916., 1917.
[46]
Súlyos válságba került a fôváros
szegényügye. A Nép, 1921. szeptember 8.
[47]A
budapesti munkáslakások kérdéséhez.
Hajléktalanok Menhelye Egylet. Budapest, 1897.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu