A történeti folyamatok naptárilag meghatározott
korszakainak bemutatása kapcsán gyakran merül fel az
a gond, hogy a tartalmi szempontból jelentôs fordulópontok
nemigen igazodnak idôszámításunkhoz. Ez késztette
a történészeket - egyebek mellett - arra, hogy a ,,hosszú
19. század" fogalmával operáljanak. És bár
ugyanôk - talán visszazökkentendô az idôt
- elôszeretettel nevezik éránkat ,,rövid"-nek,
mi az elôbbi szóképet használjuk, és
a közgazdaságtan ,,hosszú 20. század"-áról
fogunk beszélni. Tesszük ezt azért, mert a történetet
valójában sem elkezdeni, sem befejezni nem tudjuk.
Robinson 19. századi öröksége
A 20. század közgazdaságtanának hôse
mindazonáltal még csak nem is múlt századi
figura, hanem a 18. században irodalmi alakot öltött 17.
századi hajótörött: Robinson. Pontosabban: a 20.
századi közgazdaságtan 19. századi elôfutárai
Robinsonban vélték felfedezni az egyéni racionális
döntéshozó mintaképét, aki nem egyszerûen
evett, hanem
,,fogyasztói kosarak között választott"
- az ô személyes preferenciáinak megfelelôen.
Nem azért értékelte sokra a kecskesajtot, mert nagy
munka volt elkészíteni, hanem mert örömöt
okozott neki, hogy felfalhatja. A ,,hosszú 20. század" elsô
közgazdái, még úgy a múlt század
hetvenes éveinek környékén, ezt a maguk tudományos
nyelvén úgy fogalmazták, hogy ,,egy jószágegység
értéke az egyéni fogyasztó számára
nyújtott szükséglet-kielégítési
képességébôl - ún. hasznosságából
- fakad, ennek mértéke pedig függ az adott jószágfajtából
már rendelkezésre álló mennyiségtôl."
Robinson azt is tudta, hogy a túl sok kecskesajt csömörhöz
vezet. A század legnagyobb hatású elôfutárai,
a fent név nélkül szóba hozott marginalisták
(szemléletes magyar fordításban talán azt mondhatnánk:
,,határértéktanászok") ezt az alapvetô
elvet úgy fogalmazták meg, hogy egy jószág
mennyiségével a hasznosság nem arányosan, hanem
kisebb mértékben növekszik. Az egymás után
elfogyasztott (kicsi vagy végtelen kis) jószágegységekbôl
fakadó hasznosságnövekmény - az ún. határhaszon
- tehát egyre csökken, sôt egyfajta telítôdés
után negatívvá is válhat.
Robinson öntudatlanul is szakított a 19. század
uralkodó közgazdasági gondolkodóival, a klasszikusokkal,
Adam Smith-szel és David Ricardóval (egyszersmind Marxszal
is, csak ôt ki szokták felejteni a sorból), amikor
a kecskesajtot fölébe helyezte a ki tudja, milyen helyi magvakból,
de feltétlenül több munkával elôteremtett
kenyérnek (még nem ismerte a biotáplálkozást
és annak legfôbb ismérvét: le az ízekkel!).
A klasszikusok ugyanis az értéket a költségekbôl,
mégpedig alapvetôen a termék elôállításához
szükséges munkamennyiségbôl vezették le.
Ezzel szemben a ,,határértéktanászok", Robinson
nyomán, azt vallják, hogy a fogyasztó a jószágot
a határhaszon alapján értékeli, s ennek tükrözôdnie
kell az árban. Sôt, ennél tovább mennek: állítják,
hogy a kecskesajt elôállításához felhasznált
,,munka" (Robinson) és ,,tôke" (a kecske) értéke
a sajtból származtatandó és nem fordítva.
Hihetetlen eltérés a klasszikusokhoz képest:
Klasszikusok: Robinson munkája határozza meg a sajt értékét.
Marginalisták: a sajt határhaszna határozza meg
Robinson munkájának értékét.
Nem meglepô, hogy az elmélettörténészek
ezt a múlt században bekövetkezett radikális
fordulatot ,,marginális forradalom"-ként aposztrofálják.
Figyelemre méltó, hogy a mozgalom három nagy alakja
három nem éppen forradalmi nemzet közgazdája:
az osztrák Carl Menger (1840-1921), az angol W. Stanley Jevons (1835-1882)
és a svájci Léon Walras (1834-1910), akik egymástól
függetlenül és szinte ugyanabban az idôben jutottak
az új paradigma alapját képezô felfedezésre.
Az utóbbi kettô tudott egymásról, s az elsôségrôl
- jó szokás szerint - vita is támadt közöttük.[1]
Az alapelvek egyezôségének ellenére az elmélet
felépítése a három szerzônél nem
teljesen azonos, aminek részben eltérô szemlélet,
eltérô hangsúlyok és eltérô módszer
az oka. Menger a verbális kifejtést alkalmazza, Jevons és
Walras a matematikai apparátust. Jevons szerint ,,Világos,
hogy ha a közgazdaságtan egyáltalán tudomány
kíván lenni, akkor matematikai tudománnyá kell
válnia." A 20. század ezt a jóslatot beváltotta:
a marginalizmusból kinôtt mikroökonómia alaptankönyvei
inkább hasonlítanak egy bevezetô jellegû analízistankönyvre,
semmint társadalomtudományi alapmûre, s a mai hallgatók
inkább ismerik a matematikai közgazdaságtan elôfutárainak,
Cournot-nak (Cournot-féle duopólium) és Edgeworth-nek
(Edgeworth-doboz) a nevét, mint a marginalizmus három nagyjáét.
A ,,verbális fecsegést" ekkor kezdi felváltani, késôbb
pedig kiszorítani a ,,matematikai fegyelem", ami a huszadik század
végére tökéletessé, ugyanakkor tökéletesen
céltalanná is válik. A forma totális gyôzelmet
arat a tartalom felett.
Eddig Robinsont tekintettük kiindulópontnak. Most el kell
válnunk tôle, ugyanis a marginalizmus attól lett igazán
nagy hatású, azért tudta és tudja uralni ma
is a közgazdaságtudományt (legalábbis a fôáramnak
nevezett nagyobbik hányadát), mert túllépett
a magányos hôsön. A svájci Walras az általános
egyensúly elméletével vonult be a közgazdaságtan
történetébe, mert azt mutatta meg, hogy a különbözô
szigeteken élô Robinsonok egyéni haszonmaximalizáláson
alapuló döntéseinek létezik egyensúlya,
létezik olyan árrendszer, amely mellett nincs sem többletkereslet,
sem többletkínálat egyetlen termékbôl sem.
Az általános egyensúly gondolata nem azért
megkerülhetetlen, mintha azt hinnénk, hogy mindig és
minden piac egyensúlyban van, hanem azért, mert kiugróan
jó referenciapontot kínált. Olyat, amelyhez hasonlót
azóta sem talált a közgazdaságtan. Nem véletlen,
hogy ezen elmélet elsô precíz matematikai megfogalmazója,
a 20. századi közgazdaságtan valóban zseniális
alkotója, Kenneth Arrow kapta e tudomány egyik elsô
Nobel-díját - közel 100 évvel késôbb,
1972-ben. A Walras mûvét csak alapanyagként használó
Arrow-Debreu-modell olyan gazdag rendszert épített fel az
elôdje idején még teljesen ismeretlen matematikai eszköztárral,
hogy a hetvenes években már halódó egyensúlyelmélet
a kilencvenes években ismét fénykorát éli,
mivel a legalkalmasabb elemzési keretnek bizonyult, ha a pénzügyi
piacok ár-, illetve mûködési mechanizmusa a tárgy.
Ez tipikusan az az eset, amikor a közgazdasági kérdésfelvetés
messze (itt: egy évszázaddal) megelôzi a válaszhoz
szükséges eszköztár kialakulását.
Elôrevetítve a következô szerkezeti egység
egyik kulcskérdését, már itt érdemes
felhívni a figyelmet arra, hogy a klasszikus robinsoni egyensúlyi
gazdaságban a pénz másodlagos, közömbös
valami, ami legfeljebb arra való, hogy a már kialakult cseredöntéseket,
azok végeredményének befolyásolása nélkül
lebonyolítsa, de aminek létével az egyensúlyelmélet
kidolgozói nem is igen foglalkoztak.[2]
Walras és követôi alkották a lausanne-i iskolát,
amelynek tagjai közül csak Vilfredo Pareto urat emeljük
ki, akinek a ,,Pareto-optimum" fogalmát köszönhetjük.
Ennek alkalmazásával lett teljes az általános
egyensúlyelmélet. A ,,Pareto-optimum" nem egyszerûen
piaci egyensúlyt jelent, hanem olyan egyensúlyt, amelynek
révén mindenki ,,jól jár", pontosabban olyan
helyzetet, amelyben egyik szereplô sem növelheti hasznosságát
anélkül, hogy másvalakié ne csökkenne. Az
egyensúlyhoz hasonlóan referenciafogalommá váló
Pareto-optimum késôbbi elemzése és kritikája
a jövedelemelosztás ,,igazságosságának",
majd még késôbb a jóléti közgazdaságtan
ezzel ellentétes alapfogalmainak és alaptéziseinek
megfogalmazásához vezet el. A nem egyszer karcossá
váló kritika interpretálásában a csô-,
illetve a kastélylakó dualitását a Pareto-optimum
rendben lévônek találja, hiszen a kastély lerombolása
és két ház építése nemcsak hogy
ront a kastélylakó helyzetén, de még az is
elôfordulhat, hogy az összjólét csökkenéséhez
vezet!
A múlt századot véglegesen lezáró
és már egyértelmûen a miénkhez kapcsolódó
név Alfred Marshallé, pedig viselôje a neki adatott
82 évbôl csak 24-et élt ebben a században. Marshall
éppen a századfordulón, 1890-ben publikálta
a ,,Principles of Economics" (,,A közgazdaságtan alapjai")
c. mûvét, amelyen késôbb közgazdászok
nemzedékei nevelkedtek. Ennek hatására kezdik elhagyni
a ,,politikai gazdaságtan" nevet, s helyette egyre inkább
terjed a ,,közgazdaságtan" (economics) megjelölés.
A ,,mathematics" és ,,physics" mintájára alkotott
tudománynév mintegy idézni volt hivatva a matematizált
tiszta tudomány auráját.
Marshall mûvének középponti témája
az volt, hogyan függ össze az egyes javak piacán a kereslet,
a kínálat és az ár. Ugyanakkor, mivel nem csupán
a szûk szakmai közönségnek szánta a mûvét,
a szerzô, korát meghazudtoló marketingismeretekrôl
tanúbizonyságot téve a függelékbe számûzte,
a matematikai levezetéseket, a fô szövegben pedig, Smith-hez
hasonlóan, a történeti-leíró módszerrel,
kombinálta a szigorú logikai érvelést. Ezzel
a huszadik századon végighúzódó látens
vitában foglalt állást: a ,,verbális fecsegés"
nincs feltétlenül ellentétben a formalizmus precízségével
(még ha emezt a függelékbe számûzik is),
amennyiben az utóbbinak tényleg egyfajta más nyelvre
történô (ha nem is tökéletes) fordítása
és illusztrálása az elôbbi. Az általa
bevezetett ,,ics" végzôdést (economICS) viszont azóta
is sokan alkalmazzák ellentmondást nem tûrô érvként
annak érdekében, hogy tudományunkból számûzzék
a leíró érvelést és a történelmi
módszert.
Ô vezette be a közgazdaságtanba a matematikában
és a logikában ismert ,,ceteris paribus" elvét, áttéve
a hangsúlyt a könnyen semmitmondóvá váló
globális bölcselkedésrôl a legalább részeredményeket
felmutatni képes parciális elemzésre. Lényegében
ô dolgozta ki a mai mikroökonómiai eszköz- és
fogalomtárat. Az egymást metszô keresleti és
kínálati görbék ábráját
napjainkban is gyakran nevezik Marshall-keresztnek. Sôt! A Marshall
iránti tisztelet okán az ebbôl kialakult piaci egyensúlyelemzést
azóta is olyan koordináta-rendszerben mutatják be,
ahol a függôleges tengelyen van a független változó
(az ár) és a vízszintes tengelyen a függô
változó (a mennyiség). Más matematikai jellegû
tudományágak képviselôit ezzel mindig sikerül
meglepni, és azt sugallni, hogy a közgazdaságtudomány
azért valami más, mint a földhözragadt logikájú
természettudomány.[3]
Marshall alkotta meg a mai közgazdasági viták egyik
központi fogalmát, a ,,fogyasztói többlet"-et.
A fogyasztói többlet abból adódik, hogy a piaci
ár a ,,határon" alakul ki - azaz az árat a termékért
legkevesebbet kínáló határfogyasztó
szabja meg -, így mindenki, aki hajlandó lett volna többet
fizetni a termékért, nyer a cserén. Ez a virtuális
nyereség a fogyasztói többlet. A monopóliumok
korlátozása, a versenytörvények kidolgozása
és alkalmazása kapcsán néha már-már
parttalanul hivatkoznak erre a fogalomra.
A fogyasztói többlet értelmezésébôl
nôtt ki a 20. század egy másik meghatározó
közgazdasági áramlata, a jóléti közgazdaságtan.
Minthogy általában a nagyobb jövedelmûek lennének
hajlandók a magasabb ár megfizetésére is, tehát
ôk élvezik a fogyasztói járadékot, ebbôl
Marshall azt a következtetést vonta le, hogy ha a gazdagok
jövedelmébôl elvesznek, ez nem befolyásolja a
keresletet, míg ha az elvont hányadot odaadják a szegényeknek,
jelentôsen nôhet is. A Pareto-optimum tehát az egyensúlyi
logikán belül átalakítható! A csô-
és a kastélylakó mégiscsak átköltözik
a polgárházba. Ezt a gondolatot fejleszti tovább Amartya
Sen, aki mindezért a 20. század végén (1998-ban)
Nobel-díjat kap.
Marshall nem elégedett meg azzal, hogy a piacon (egyes termékek
piacáról van szó) kialakul az egyensúly, az
idôdimenzió is érdekelte. Négy idôtávot
különböztetett meg: nagyon rövid távon adott
a kínálat, s a keresleti függvény határozza
meg az egyensúlyi árat; rövid távon adottak a
termelôberendezések, de a kibocsátás változtatható
az egyéb termelési tényezôk (pl. a munkamennyiség)
változtatásával; hosszú távon minden
termelési tényezô változik, s az árnak
fedeznie kell az állandó és változó
költségeket
(az árat ebben az esetben normál hosszú távú
árnak nevezik); nagyon hosszú távon már a népesség
és a technológia is variábilis.
A termelési tényezôk díjazásában,
tehát a jövedelemelosztásban is szerepe van az idôtávnak.
Marshall kimutatta, hogy míg rövid távon a termékárak
határozzák meg a járadékot, a bért,
a kamatlábat és a profitot, hosszú távon ez
utóbbiak determinálják az árakat. Ez lényegében
megfelel a természetes ár Smith-féle koncepciójának,
azaz a marshalli mû a nagy szintézisek közül való.
Hozzá mérhetô nagysággal a 20. század
szerintünk nem dicsekedhet, pedig iskolateremtôk és iskolavezetôk
szép számmal akadtak.
Marshall nemzedékek által tanult mûvének
nagy elônye volt, hogy nem annyira lezárt tudást közvetített,
mint inkább kutatásra buzdított azáltal, hogy
jócskán hagyott megmagyarázatlan kérdéseket.
Ugyanakkor a deduktív-elméleti és a történeti-intézményi
oldal nagyjából azonos súlya mintegy korlátozta
is e két közelítés kiteljesedését,
ugyanis egyfelôl az elméleti precizitás rovására
megy, ha a teóriát közvetlen kapcsolatba akarják
hozni a gyakorlati kérdésekkel, másfelôl viszont
az elméleti célú elvonatkoztatások meghamisítják
a tények leírását. A továbbfejlôdés
tehát megkívánta, hogy a két nézôpont
önállósodjék. Egyrészt a tiszta elmélet
kritikájaként, a német történeti iskolához
mint elôzményhez kapcsolódva kialakult az amerikai
institucionalista iskola. Másrészt a marshalli örökségbôl
mintegy elhagyva a leíró oldalt, az elmélet matematikai
kidolgozása irányában folytatódott az út
a mai mikroökonómia felé, egyszersmind kiterjesztve
az érdeklôdést a Marshall által nem vizsgált
területekre is. Mindezektôl függetlenül, mintegy külön
világban fejlôdött és a századhatáron
szintén messze túlnyúlt a marxi közgazdaságtan.
De ez már egy másik történet. Marshall-lal
végleg búcsút mondunk a 19. századnak, és
elkezdôdik az ,,igazi" 20. század, amelyik kész rendszert
kapott, hogy azt továbbépítse és szét
is rombolja.
Az elméleti forradalmak
és ellenforradalmak kora
Volt Marshallnak egy kiemelkedôen tehetséges tanítványa,
aki azonban hezitált a matematika és a még mindig
önmeghatározási problémákkal küzdô
közgazdaságtan között. E késôbb mégiscsak
közgazdásszá lett tanítvány a legtöbbet
tette, amit egy tudománnyal tenni lehet: bevitte a köztudatba.
Mindenki érteni kezdett hozzá, mindenki vélekedett
róla. Miközben nem gondoljuk, hogy Gossen második törvényérôl,
Menger, Jevons, Walras vagy akárcsak Marshall tételeirôl
hosszú téli estéken széles néptömegek
vitatkoztak a kandalló mellett, annál nagyobb csodálattal
adózunk John Maynard Keynesnek, hogy a ,,keynesizmus" és
a nyomában (ellenére?) feltámadó ,,monetarizmus"
köznapi viták kulcsszavai lettek. A többség ért
rajtuk valamit, sôt - a közgazdaságtan nagyobb dicsôségére
- felvilágosult képviselôink a legsúlyosabb
sértéseként vágják egymás fejéhez
a ,,keynesista" és ,,monetarista" jelzôket.
A ,,keynesi forradalom"
John Maynard Keynes (1883-1946) édesapja, John Neville Keynes
is közgazdász volt, Alfred Marshall kollégája,
édesanyja pedig - feministák figyelem! - Florence Ada Keynes,
Cambridge egyik elsô nôi diplomása és egy ideig
a híres egyetemi város elsô nôi polgármestere!
Tehetsége (no és családi háttere) révén
John Maynard a klasszikus elitképzô intézményekben,
Etonban és a cambridge-i King's College-ban tanult matematikát
és klasszikus tárgyakat. Majd Marshall és Pigou elôadásait
hallgatta, hogy felkészüljön az erôs versenyfeltételek
között zajló közszolgálati (!) vizsgára.
Mint a háború pénzügyeivel foglalkozó
kincstári köztisztviselô lett a versailles-i szerzôdést
tárgyaló angol delegáció tanácsadója.
1919-ben egy csapásra világhíressé vált
azzal, hogy a békeszerzôdés aláírása
elôtt lemondott, majd megjelentette A béke gazdasági
következményei c. munkáját. (Ez Keynes egyetlen
mûve, amely kétszer is megjelent magyar nyelven.) A békefeltételek,
úgy véli, olyasfélék, mint amit valaha Karthágóra
kényszerítettek: nem egyszerûen büntetô
jellegûek, hanem megnyomorítóak; a háború
elôtti kapcsolatokat oly módon zilálják és
rombolják szét, hogy Európa fejlôdési
bázisa megy tönkre. A háború után visszatért
a tanításhoz, és a King's College pénztárnoka
lett. Tôzsdei ügyletei révén óriási
vagyonra tett szert. A sokat idézett bonmot élô cáfolata:
nemcsak magas szinten tanította, hanem imponáló eredménnyel
,,csinálta" is a tôzsdei ügyleteket. Mindazonáltal
meglehetôsen rossz véleménye volt a spekulációról
- a tôzsdét egyfajta elitklubnak tekintette, ahonnan a hozzá
nem értô spekulánsokat, akik csak tönkreteszik
a piacot, távol kellene tartani. Közgazdasági publicisztikájában
folyamatosan bírálta a gazdaságpolitikát, rendszeresen
új megoldásokat javasolt. Érdemei elismeréseként
lesz lord Keynes, Tilton bárója. Utolsó jelentôs
közszolgálati tevékenységeként részt
vett a háború utáni nemzetközi gazdaságpolitika
formálásában, a Nemzetközi Valutaalap és
a Világbank létrehozásában. 1944-ben ott volt
a Bretton Woods-i konferencián. 1946-ban halt meg Tiltonban.
Összegyûjtött írásai 30 kötetet
tesznek ki, a róla szóló, a munkásságával,
nézeteivel foglalkozó irodalom ennek többszörösét.
A 30 kötet jelentôs része ma inkább elmélettörténeti
csemege, egyszerûen azért, mert az ,,akkori" kérdések
idôszerûtlenné váltak, az ,,akkori" válaszokkal
együtt. A saját maga által legjelentôsebbnek tartott
tudományos munkája, a pénzelméleti (vagy talán
már csak pénzelmélet-történeti?) szempontból
megragadóan eredeti és szellemes ,,Értekezés
a pénzrôl", ma a polcokon porosodik. Jó, ha egy-egy
kötelezô irodalomként kiadott részlet erejéig
hajlandók foglalkozni (saját interpretációjukban:
szenvedni) vele korunk egyetemistái. Mindennek ellenére állítjuk,
hogy Keynes urat még ma is érdemes, akár eredetiben
is, forgatni - ez az ember ugyanis azon ritka zsenik közül való
volt, akiknek nagysága nem unalmasságában, hanem célra
irányuló ötletességében rejlik. (Aki a
Wittgenstein-filmbôl ismeri, abban persze kicsit más zsenikép
él.) Keynes még ma is a gyakran idézett közgazdák
közül való, noha a legtöbbet citált aforizmáját
- miszerint kit érdekel a hosszú táv, ,,hiszen hosszú
távon mind halottak vagyunk" - kevesen olvasták a maga helyén
(,,Rövid értekezés a pénzügyi reformról").
Az a mû, amivel a közgazdaságtant kiemelte az egyetemek
falai közül, egyszersmind hosszú évtizedekre beemelte
a köznapi beszédtémák közé, a szerény
,,Általános
elmélet" címet viseli. Ez a könyv mindössze 400
oldalas - a könyvespolcokon sorjázó testes ,,nagy alapmûvek"
közül filigrán termetével tûnik ki. Gyorsan
ki kell jelentenünk, hogy az Általános elmélet
nem kevésbé zseniális, mint az
Értekezés,
gondolatgazdagsága ma is lenyûgözô, és nem
puszta beleérzés, ha aktuálisnak találjuk számos,
a tôkeköltségre, a spekulációra, a pénzkeresletre,
a beruházások értékelésére stb.
vonatkozó megfogalmazását. Az Általános
elmélet három témát nevezett meg elmélkedése
tárgyául: a pénzt, a kamatot és a foglalkoztatást.
Amitôl azonban százados alapmû lett, az nem a pénz,
nem is a kamat, hanem a foglalkoztatás. Mindjárt megértjük,
ha ismerjük megjelenésének évét: 1936.
Ez a könyv volt az elsô koherens válasz a megélt
és intellektuálisan teljesen feldolgozhatatlannak tûnô
gazdasági világválságra. Olyan válasz,
aminek az ötsoros Shakespeare-kivonatokra emlékeztetô
tömörítménye már a tizenévesek történelemtankönyveibe
is belefér. (Be is került - tudományunk képviselôi
közül elsôként és egyben utolsóként,
legalábbis szerintem.) Meg sem próbáljuk hát
az általános elméletet itt kibontani, hanem e tömeghatás
eredôjére, a foglalkoztatásról és a gazdaság
egészérôl mondottakra koncentrálunk (és
mivel meg sem kísérelhetjük a pontos, analizáló
kifejtést, belemerülünk a vulgarizálás csábító
langyvizébe).
A mû foglalkoztatással kapcsolatos alapállítása
mindössze annyi, hogy a magára hagyott piaci automatizmus nem
tudja kiküszöbölni a kényszerû munkanélküliséget,
amikor is a munka iránti kereslet kisebb, mint a kínálat,
és nem jön létre egyensúly. Rövidebben:
van munkanélküliség. Próbáljunk szembesíteni
egy józan embert azzal a ténnyel, hogy a közgazdaságtan
a 20. század harmincas éveiben a fenti állítással
(ti. hogy van munkanélküliség) emelkedett ki az ismeretlenségbôl
(ráadásul a közgazdászok azóta is hevesen
vitatkoznak a dologról). Alig hihetjük, hogy az érintettnek
a tudományunkról és mûvelôinek szellemi
képességeirôl alkotott tartózkodó véleménye
ettôl majd fordulatot vesz. A keynesi gondolat és az azt követô
lassan hét évtizedes polémia persze nem egyszerûsíthetô
le arra, hogy ,,van" vagy ,,nincs" munkanélküliség.
Nagyon buta hasonlattal élve (remélhetôleg kevés
orvos olvassa a Századvéget): az alapkérdés
nem az, hogy vannak-e rövidlátó emberek vagy sem, hanem
hogy mi a rövidlátás oka és milyen módon
orvosolható. A hasonlat már csak azért is rossz, mert
a rövidlátás és a munkanélküliség
(bár mindkettô egyformán kellemetlen állapot)
valamiben alapvetôen különbözik: a rövidlátást
emberi döntés nem képes befolyásolni, a munkanélküliség
viszont emberi döntés hatására alakul ki. Itt
tehát, az elôzô két kérdés mellett,
még az is felmerül, hogy kinek a döntése az inkább
meghatározó: a munkavállalóé vagy a
munkaadóé. Hozzáteendô, hogy ez utóbbi
kérdés még az elméleti közgazdák
széles tömegeit is irritálja, és amikor a munkavállaló
által meghatározott ,,önkéntes munkanélküliségrôl"
hallanak (ami más hozzáértôk szemében
csak egyfajta értelmes absztrakció a piac leírására),
azt firtatják, láttunk-e már olyan embert, aki (a
rossz hasonlatnál maradva) önként választotta
a rövidlátást?
Nos, visszatérve Keyneshez, kicsit pontosítsuk az állítást:
a gazdaságban jellemzôen van munkanélküliség,
mégpedig meghatározóan a munkaadók döntésének
hatására kialakuló, nem önkéntes munkanélküliség.
Próbáljuk meg a cikk keretei adta rövid terjedelmen
belül felvázolni, hogy szerinte milyen okokra vezethetô
ez vissza és hogyan orvosolható! (Mellékesen, a Keynesrôl
szóló könyvtárnyi irodalom mind e rövid
összefoglalásra törekedett!)
Különböztessünk meg két szereplôt
a gazdaságban. Neveztessék az egyik fogyasztónak,
aki munkát vállal, és ezért jövedelemhez
jut. Ennek egy részéért mindenfélét
vásárol (közönséges árukat meg szolgáltatásokat),
másik részét pedig megtakarítja. Az egyszerûség
kedvéért rakja bankba vagy vegyen rajta kincstárjegyet.
(Az ember pénzügyes lelke lázong, ha ezt az ,,egyszerûség
kedvéért" kitételt hallja!) A másik szereplô
legyen a vállalkozó, aki a bankból hitelként
felveheti elôzô szereplônk megtakarítását.
(A diszkontkincstárjegyben tartott megtakarítás ugye
nem juthat el hozzá, mert azzal az államnak kölcsönözünk
- ha eddig nem tudatosodott volna.) Amennyiben úgy látja,
hogy profitkilátásai kedvezôbbek, mint a hitel után
fizetendô kamat, él a lehetôséggel: beruházási
jószágokat (gépeket, ingatlanokat...) vásárol
és feltartóztathatatlanul invesztál, amibôl
,,holnapra" új munkalehetôséget adó - és
egyben profitot hozó - munkahelyek nônek ki a földbôl
(miként Dunaújváros Dunapentelébôl).
Eddig még egy úton haladunk a Robinsonra építô
egyensúlyelmélettel: ott a különbözô
szereplôk különbözô piacokon hozott különbözô
döntéseit az árak mint tökéletes információhordozók
összehangolják, míg a pénz mint másodlagos
valami segíti a cserék végbemenetelét, és
az egyensúly kialakulásának semmi akadálya.
Ha tehát az árak megfelelôen alakulnak - és
itt a közönséges áruk árai mellett már
kapcsoljuk be a kamatlábat és a munkabért is -, akkor
éppen annyi munkavállaló lesz, amennyinek éppen
annyi jövedelme lesz, amibôl éppen annyit fog fogyasztani,
amennyi ,,normál áru" termelôdött, és éppen
annyit fog megtakarítani, amennyibôl a vállalkozónak
éppen annyi hitele lesz, amennyit a profitkilátások
mellett éppen a meglévô beruházási cikkek
vásárlására akar fordítani, és
közben éppen akkora munkabért kínál, amennyi
mellett éppen annyi lesz a munkavállaló. És
így tovább. Elhelyezhetünk azonban e ,,smooth" történetben
olyan homokszemcséket, amitôl súrlódás
(csak hogy még kellemetlenebbek legyünk: csikorgás)
keletkezik. És innen kezdôdik a vita.
A súrlódást meghatározóan a rugalmatlan
áralakulás okozza, aminek következtében a piacok
összehangolásában mutatkoznak gondok. A bér (a
munkaerô zsebben cincogó ára - mint tudjuk) lefelé
nem rugalmas, mert a munkavállalók ,,pénzillúzióban"
szenvedve a nominálbér-megállapodásokhoz kötik
magukat (elnézve az egyeztetô fórumok tárgyalásait,
ez nem élettôl elrugaszkodott feltevés). A kamatok
pedig gyakran kerülnek ,,csapdá"-ba, amikor is már mindenki
emelkedésükre számít, és nem képesek
az egyensúlyhoz szükséges még alacsonyabb szintre
süllyedni. (Amióta azonban Japánban és Svájcban
tartós jelenség a negatív reálkamat, hajlamosak
vagyunk azt képzelni, hogy a pénzpiacok rugalmasabbá
váltak a Keynes által elképzeltnél.) Úgyszintén
csapdába kerülhetnek a beruházások azáltal,
hogy a profitkilátásokat nem a racionális emberi várakozás,
hanem az irracionális tömeglélektan vezérli,
azaz a döntésekben kulcsszerepet játszó árvárakozások
nem racionálisan és nem rugalmasan alakulnak.
Így már elôfordulhat, hogy a teljes foglalkoztatáshoz
tartozó jövedelem mellett a szándékolt megtakarítás
meghaladná a tervezett beruházást. Az árupiaci
egyensúlyt elôállító jövedelemszint
nem produkál egyben munkapiaci egyensúlyt is. Itt válik
a pénz a gazdaság központi kategóriájává,
lehetôvé téve, hogy a pénzbeli megtakarítás
(hoarding) révén az összkereslet a munkapiaci egyensúly
által meghatározott ún. potenciális kibocsátás
alá essen. Ennek nyomán a megtakarítás növelését
célzó szándék - szemben a mikroszintû
hétköznapi tapasztalatokkal - makroszinten nem vezet nagyobb
megtakarításhoz, ugyanakkor csökkenti a jövedelmet
és a fogyasztást. Nem véletlen, hogy e heurisztikusan
csak fölöttébb nagy berzenkedéssel fogadható
állítást azóta is ,,megtakarítási
paradoxon"-nak (paradox of thrift) nevezik, amely csak akkor emészthetô,
ha elfogadjuk (azt a már csaknem marxian dialektikus) állítást,
miszerint makroszinten (azaz ,,a" gazdaság szintjén) más
összefüggések érvényesek, mint mikroszinten
(amikor Robinsonokból rakjuk össze a gazdaságot).
A ,,súrlódás" tehát a piacok immanens összehangolatlanságából
adódik. Keynes szerint keletkezhet ,,felesleges megtakarítás",
ami ,,tétlen" pénzként fog heverni valahol, tehát
a pénzt nem tekinthetjük egyszerû ,,gazdasági
olajnak", mert képes nem várt helyeken felhalmozódni.
Nincs olyan mechanizmus, amely biztosítaná, hogy a már
megtermelt fogyasztási javakat megvásárolják.
Tehát keletkezhetnek ,,felesleges árukészletek" -
és a borszínû tengerbe kávéval teli zsákok
repülnek (ez is, az is középiskolás tudás).
Mindennek következtében semmi nem akadályozza meg, hogy
a vállalkozók munkaerô-piaci kereslete kisebb legyen
a vártnál, így bármikor kialakulhatnak ,,felesleges
munkakészletek" - ez a kényszerû munkanélküliség.
A gazdaságban az egyensúly szorul magyarázatra, nem
annak hiánya.
A csapdahelyzet tehát a magára hagyottan
csapongó gazdaság lényege. És mivel Münchausen
bárón kívül még senkinek sem sikerült
hajánál fogva kirángatni önmagát a gödörbôl,
következik a ,,deux ex machina". Szükség van egy külsô
szereplôre, akit nem kötnek profitvárakozások,
nincs pénzillúziója, és bármikor és
bárhol képes beavatkozni a gazdaságba - ez pedig az
állam. A keresletet az állami vásárlásokkal
közvetlenül fokozó költségvetési politika
mindig hatásos. Ez az egyetlen alkalmas eszköz a válságok
leküzdésére és a teljes foglalkoztatottság
biztosítására még akkor is, ha mindez költségvetési
deficittel és esetlegesen némi inflációval
jár.
Az ,,Általános elmélet" kétségtelenül
forradalmian új volt mind világlátásában,
mind megoldási javaslataiban. A felvilágosult abszolutizmust
idézte vissza: tudjuk, hogyan mûködik a körülöttünk
lévô világ, tudjuk, mit kell tennünk, hogy jobban
mûködjön, és a ,,felvilágosult uralkodó"
- a 20. században ezt már állami gazdaságpolitikának
nevezik - meg is teszi a szükséges lépéseket
boldogulásunk érdekében. Sôt, meg merjük
kockáztatni, hogy Keynes, az aktív közszolgálatot
végzô ember számára a megoldási javaslat
néha fontosabb volt, mint a precíz tudományos elemzés,
az elméletépítés. ,,Pokolba a részletekkel"
- sugárzik az ,,Általános elmélet" nem egy
odavetett, hihetetlen szuggesztivitással, de fölöttébb
nagyvonalú vonalvezetéssel megírt fejezetébôl!
És mégis, a részletek kidolgozatlansága, a
belsô ellentmondások dacára (vagy tán éppen
azért?) zseniális a mû. Amit természetesen -
mint minden zseniális gondolatot - elért a maga sorsa: koherens
elméletet faragtak belôle, a hiányokat kipótolgatták,
az odavetett állításokat összhangba hozták,
gatyába rázták, rendesen felöltöztették,
végül bekerült a kötelezô tankönyvek zárt
világába. Ettôl kezdve tízen olvassák
az eredetit, kilencvenen a tankönyvet.
Nehéz megmondani, hogy amikor a ,,keynesi elméletrôl"
és a ,,keynesi gazdaságpolitikáról" folyik
a vita, akkor valóban Keynesrôl vitatkoznak vagy az elméletépítô
Hicksrôl, illetve a tankönyvsorozatot megalapozó Samuelsonról.
Keynes szerencséjének mondható, hogy e két
utóbbi úriember nem kis formátumú alakja volt
tudományunk 20. századi történetének.
Nevükhöz végül is nem a ,,keynesizmus", hanem a ,,szintézis"
szó kapcsolódott, mert tudásuk és rendszerezô
elméjük egyaránt predesztinálta ôket a
generációk tudásanyagát meghatározó
tankönyvként is szolgálni képes alapmûvek
megalkotására. Igazán nem véletlenül és
érdemtelenül váltak Nobel-díjas iskolateremtô
személyiségekké. E két ember nélkül
hiányozna a közgazdaságtan ,,makroökonómiá"-nak
nevezett ága - olyannyira, hogy még maga a szó is
Samuelson leleménye (akinek neve egyébként évtizedekre
egybeforrt a ,,Közgazdaságtan"-nal mint tantárggyal,
eddig 16 kiadást megélt és az Amazon eladási
listáján még mindig az egyik legkeresettebb közgazdasági
mûnek számító alaptankönyvének köszönhetôen).
A szintézis lényege abban állt, hogy megkísérelték
egy gondolatmeneten (tankönyvön) belül ötvözni
Robinsont Keynesszel. Ezt tükrözte a tankönyvek tipikus
felépítése is: külön egység mutatta
be az egyrészt a közömbösségi görbékre
(esetleg a hasznosságfüggvényekre) alapozott fogyasztói
magatartásból, másrészt a tökéletes
versenyt és egyéb piaci szerkezeteket vizsgáló,
termelési és költségfüggvényeket
alkalmazó termelôi elméletbôl álló
mikroökonómiát, valamint a Keynes alapötleteire
építô, de látszólag a mikroökonómia
precíz eszköztárát (görbéket, egyenleteket,
tételeket, bizonyításokat...) alkalmazó, ,,a"
gazdaságot leíró makroökonómiát;
közgazdászok nemzedékeibe égetve bele, hogy a
keynesizmus üzenete legjobban az IS/LM görbék tologatásából
érthetô meg. (Ám aki eddig nem tudta, mi az az IS/LM,
most már, így a század múltával, nyugodtan
mellôzheti megismerését.)
A monetarista ellenforradalom
Még megingathatatlannak tûnt a keynesizmus, majd az azt
magában foglaló neoklasszikus szintézis (Hicks, Samuelson)
egyeduralma, mikor már mûködött az az - egyetlen
mûvel nem fémjelezhetô - szellemi mûhely, amelynek
eredményei megalapozzák az ún. monetarista ellenforradalmat.
Szinte a magunk fiatalkorára emlékeztetô igazi ideológiai
háború dúlt: a ,,forradalom" és ,,ellenforradalom"
fogalmakat nem pártharcokon edzôdött marxista ideológusok
aggatták az irányzatokra, hanem képviselôik
- egymásra.
Ha azt mondtuk, hogy Keynes beemelte a közgazdaságtant
a köztudatba, akkor a monetarizmus meghatározó alakja,
Milton Friedman (1912-) még ennél is többet tett: népszerû
tévésorozatot csinált belôle. 1980-ban, nagyjából
abban az idôben, amikor mi naponta lestük Czeizel Endre szavait
és lettünk botcsinálta genetikusok, Amerikában
10 héten keresztül 100 millió ember tapadt a tévé
képernyôjére, és itta az akkor már Nobel-díjas
Friedman tanítását arról, hogy mit jelent a
hétköznapokban és a gazdaságban a ,,szabad választás",
hogy miért ne bízzuk ezt a kormányokra, és
miért higgyünk a piac választásainkat összehangoló
erejében. A tévésorozat azonban nem a kezdete, hanem
már majdnem a vége volt a történetnek.
A magát ,,új mennyiségi pénzelmélet"-nek
tituláló irányzat - amely elnevezés más
nyelven sem mond többet, mint magyarul, hiszen például
a ,,quantity theory of money"-nak önmagában ugyanannyira nincs
értelme, mint a ,,mennyiségi pénzelmélet"-nek,
és amely a rövid és találó ,,monetarizmus"
nevet csak 1968, Karl Brunner keresztelôje óta viseli -, szóval
ez a koncepció a 16. századig nyúlik vissza, ezáltal
mintegy kellô történelmi távlatot biztosítva
magának. Alapállítását - melyrôl
ezek szerint nem évtizedekben, hanem évszázadokban
mérhetô vita folyik - Hume, aki egyébiránt filozófusként
vált igazán ismertté, de akit a monetaristák
egyként szellemi atyjuknak tekintenek, 1752-ben a következôképp
fogalmazta meg: ,,egy nemzet boldogsága szempontjából
semmiféle következményekkel nem jár, hogy a pénz
nagyobb vagy kisebb mennyiségben áll rendelkezésére",
azaz a pénz nem boldogít. Mielôtt megint a közgazdák
szellemi képessége jönne szóba, gondoljunk arra,
hogy milyen kellemetlen hatással lehet az árakra, ha hirtelen
mindenkinek megduplázzuk a rendelkezésére álló
pénzét. Amennyiben ez a kétszeresére duzzadt
pénzmennyiség változatlan kínálattal
találkozik, minden ár nagyon egyszerûen a kétszeresére
nô, és lám, valóban senki sem lesz boldogabb.
És ne felejtsük, ha a pénz valahol elkezd beszivárogni,
az elôbb-utóbb szétterjed a gazdaságban. Érdektelen
tehát számunkra az a kérdés, hogy Monte Christo
talált vagyona növelte-e Edmond Dantes jólétét,
mert naná hogy növelte, a kérdés az, hogy miután
a gróf költeni kezdte a pénzét és az lassan
szétszivárgott az országban, emelkedett-e Franciaország
jóléte azáltal, hogy több lett az emberek rendelkezésére
álló összes pénzmennyiség.[4]
A pénz nem boldogít, de nagyon is számít.
Nem úgy, ahogy Keynes gondolta, ti. hogy tétlenül kicsapódik
és így akadályozza az egyensúly kialakulását,
hanem úgy, hogy ,,rossz" emberek - jelen esetben a kormányok
- ,,rosszul" akarják felhasználni. Ha úgy tetszik,
a monetarizmus ,,kétfrontos harcot" vívott (éppen,
mikoron nálunk is ez volt napirenden - kissé más vetületben):
egyszerre kívánta visszaadni a pénz jelentôségét
(nem tétlenül heverô vagy csapdában vergôdô
valami az!) és meggátolni a kormányokat abban, hogy
felpörgessék az inflációt azon téves vélekedésüktôl
vezérelve, hogy a költségvetési deficitet többletpénzkínálattal
finanszírozván a kínálatot serkentik. A monetarizmus
szellemes parafrázisa szerint ,,A pénz csak egy fátyol
a gazdaságon, de ha e fátyol lebeg, a gazdaság megremeg."
A pénz nem több, mint hasznos gépezet, de ha elromlik
vagy ha rosszul használják, végzetes bajok forrása
lehet.
A monetaristák csak annyit várnak a monetáris
politikától, hogy a kiszámítható keretfeltételek
megteremtése révén biztosítsa a magángazdaság
önszabályozó mechanizmusának zavartalan mûködését.
A költségvetési (fiskális) politikát eleve
hatástalannak tekintik, mert képviselôik szerint a
kormányzati vásárlások azonos mértékû
magánberuházást szorítanak ki a kamatláb
növekedésén keresztül. ,,Miért jó,
ha másnak adok pénzt arra, hogy eldöntse, kit és
hová hívjak meg ebédelni" - teszi fel a kérdést
Friedman 100 millió amerikai tévénézônek.
Akármerrôl nézzük, akármerre forgatjuk,
a monetarizmusból ennél több, mélyebb üzenetet
nem lehet kicsiholni. (Ez az állítás tán meglepô
jelen írásmû szerzôitôl, lévén,
legalábbis egyikük, a monetarizmus eltökélt - de
lám, nem elfogult - híve.) Az összes további
szellemi erôfeszítés annak logikai és empirikus
igazolására irányult, hogy márpedig a magára
hagyott gazdaság magától az egyensúly felé
törekszik, és azok a súrlódások, amelyeken
az egész keynesi egyensúlyhiány alapszik, vagy átmenetiek,
vagy egyre jelentéktelenebbé váló információs
elégtelenségbôl adódnak. Ha tehát a kormányok
megpróbálnak mindebbe beavatkozni, nagyobb bajt okoznak -
újabb ciklusokat gerjesztenek -, mint ha kisujjukat sem mozdítanák.
Nos, önmagában ettôl a monetarizmus nem vívta
volna ki magának az ,,ellenforradalmi" titulust, nem kerültünk
volna annyian hatása alá, és nem vált volna
gazdaságpolitikai ellenpólussá. Még két
dolog kellett hozzá. Egyrészt: tudománytörténetileg
meghatározó jelentôségû, hogy a monetarizmus
a Keynesre építô neoklasszikus szintézissel
azonos mélységû és precizitású,
koherens - ám végkövetkeztetéseiben azzal élesen
szembenálló - elméletet tudott kidolgozni. Könnyû
volt nekik! - kiálthatnánk fel, hiszen ekkoriban, a század
második felében már ezerszám sorjáztak
a PhD-s hallgatók a neves egyetemek közgazdasági tanszékei
körül, lesve a leesô morzsákra, hogy feltálaljanak
valamit belôle. A monetarista elmélet vonzza az intellektust.
Rehabilitálja Robinsont - a világ mégiscsak racionálisan
gondolkodó, a tömeglélektan hóbortjaitól
mentes, a jövôt ésszerûen felfogó alanyok
összességeként írható le. A monetarizmus
,,újklasszikusnak" nevezett vonulata, amely külön iskolaként
a késôbb szintén Nobel-díjat kapó Robert
Lucas köré szervezôdött, szisztematikusan átgyúrta
a samuelsoni ,,közgazdaságtan" építményének
egészét - mígnem egyik képviselôjük
1990-ben már leírhatta: ,,A makroökonómia halott".
Persze nem magára a diszciplínára gondolt, még
kevésbé az ott tárgyalt kérdésekre.
Amit ad acta tett, az az ún. makroökonómiai megközelítés.
A racionális döntéshozóra alapozó modellek
minden szituációra kielégítô és
koherens elméleti és empirikus magyarázatot tudtak
adni. A makroaggregátumok közvetlen kölcsönhatása
kihagyható a dologból, mert az vagy kezelhetô a mikroökonómia
keretei között is, vagy inkonzisztens.
A monetarizmus (feltehetôleg érdemeit meghaladóan)
hangos diadalmenetének másik oka az volt, hogy a kormányok
- a hetvenes években egyszerre megugró költségvetési
deficit és infláció fenyegetô hatására
- Keynestôl fokozatosan a monetárisokhoz pártoltak,
legalábbis kezdtek felhagyni a gazdaság élénkítésével.
Az infláció megtorpant, a deficitek tünedeztek, a világ
visszakerült a megszokott kerékvágásba, és
mikor megint ott volt a munkanélküliség és a
renyhe gazdaság gondja, már senki semmilyen iskolát
nem hívott segítségül. A kormányok eldöntötték,
hogy ôk mostantól ,,heterogén" gazdaságpolitikát
követnek, mert az a legjobb. Az elméleti közgazdászok
meg csak vitatkozzanak békésen tovább, amirôl
akarnak.
Az interneten böngészô fiatal az - egyik legjobbnak
tartott, az Elsevier által mûködtetett, 65 közgazdasági
lapot szemlézô - Econbase-ben Keynes nevére ,,rákeresve"
3 találatot fog elérni. Ugyanez a szám Friedman esetében
5, a monetarizmuséban 3, a keynesizmuséban újra 5.
A ,,forradalmak" és ,,ellenforradalmak" kora a közgazdaságtanban
véget ért.
A szétesô (?) tudomány
A fentiekben leírt (és ,,leírt") intellektuális
mozgalmak mindazonáltal olyan szellemi pezsgést hoztak, amibôl
hosszú évtizedekig meg lehet élni. Noha a korszak
lezárult és az alapkérdések - bár továbbra
is megoldatlanok - ma kevésbé tûnnek relevánsnak,
a viták ,,hozadékai" mégis jelentôs mértékben
meghatározzák a századvég kutatási irányait.
Mindenekelôtt tisztázódott, hogy a várakozások
a közgazdasági döntések meghatározó
elemei, és folytatódhatott a disputa arról, hogy a
tömeglélektan vagy a racionalitás az alkalmasabb keret
az emberi jövôbetekintés leírására.
A racionális várakozások gondolatvilága, amely
a makroökonómiai vitákban forrott ki elméletté,
páratlanul hasznos segédeszköznek bizonyult a pénzügyi
piacok leírásánál - kárba tehát
nem (vagy csak részben) veszett a nyolcvanas évek elsô
felében ennek kapcsán összeírt több könyvtárpolcnyi
anyag. És még valami: ez az iskola szabta meg az empirikus
elemzések századvégi kereteit - jelentôs lökést
adva az ökonometria, elsôsorban az idôsorelemzés
kanonikus fejlôdésének és tökéletesedésének.
Az ökonometriának a 20. század második felében
nyert jelentôségét jelzi, hogy a közel 50 Nobel-díjasból
6 ökonométer volt. A matematika - ezen belül is: a játékelmélet,
a statisztika - elsôsorban az ökonometria révén
tört be a közgazdasági kutatásokba, egyrészt
felesleges formalizmust, másrészt eredetien új gondolatokat
hozva magával. Pozitíve esik a latba például
az ipari szervezetek elmélete (industrial organizations) vagy az
információs aszimmetria elmélete és a szerzôdéselmélet,
amelynek eredményei a gazdaságtan szinte minden területén
hasznosultak.
A racionális várakozások makroökonómiai
aspektusai az állam gazdaságpolitikai beavatkozásainak
az értelmét vonták kétségbe, teret nyitva
a még ma is burjánzó ,,szabály vagy diszkrecionális
beavatkozás" dilemmájáról folytatott vitának
és - ennek kapcsán - a döntéshozói hitelesség
problémájának (idôkonzisztencia-modellek).
A determinisztikus összefüggések helyébe léptetett
sztochasztikus kapcsolatokból következett, hogy számos
jelenség nem mint cél, hanem mint szignál, mint információ
szerepelt a huszadik század második felének modelljeiben.
Az újklasszikus iskola legnagyobb hatású, relevanciáját
tekintve a gazdaságelmélet módszertanára is
átsugárzó teljesítménye az ún.
Lucas-féle kritika. Szerinte a gazdaságpolitikai felhasználásra
szánt ökonometriai modellek az eredeti célra elvben
használhatatlanok. Hibásnak tartja ugyanis azt a feltételezést,
hogy a kiszámított paraméterek a gazdaságpolitika
módosítása után is változatlanok maradnak,
noha ebbôl következne az a lehetôség, hogy ha a
modellben megváltoztatjuk a politikától függô
változót, prognosztizálhatjuk annak hatását.
Lucas szerint azonban a múltbéli idôsorokból
számított paraméterek maguk is módosulnak,
hiszen a racionális szereplôk az új intézkedésre
reagálva megváltoztatják viselkedésüket.
Summa summarum, csak a legalapvetôbb paraméterek (ízlés,
technológia stb.) stabilak, de nincs kizárva, hogy ezek sem
teljesen függetlenek a gazdaságpolitikától.
A nagy elméleti földmozgás utórezgései
sem maradtak el. Egyrészt kváziiskolává szervezôdtek
a ,,posztkeynesiánusok", a Keynes nyomdokain gondolkodó makroökonómusok
- akik szellemi ,,anyjuknak" a cambridge-i iskola egyik nemtôjét,
a monopolisztikus versenyelméletnek - az amerikai Chamberlan mellett
- legnagyobb hatású alakját, Joan Robinson asszonyt
tekintik. E szellemi áramlatnak nem kevesebbet köszönhet
a világ, mint a ma használatos számbavételi
rendszert. Ez az ún. SNA, amelyet az 1984-ben Nobel-díjassá
lett Richard Stone alakított ki, és amely nélkül
országok, régiók teljesítménye nem lenne
összehasonlítható. Késôbb, sokkal késôbb,
az anyaáramlattal legfeljebb egy-két alapkérdésben
egyetértô szellemi irányzatként lépett
fel az ,,újkeynesi iskola", amelynek képviselôit az
új ,,mainstream" tagjainak tekintik. Egyik meghatározó
alakjuk Gregory Mankiw, aki közgazdaságtani tankönyvei
révén talán a ,,ma Samuelsonjának" is nevezhetô.
Leslie szellemes megfogalmazása szerint az újkeynesiánusok
jó pár vödörnyi homokot szórnak a neoklasszikus
paradigmák olajozottan mûködô gépezetébe.
Mindazonáltal a ,,követôk", a poszt- és neokeynesiánusok
nem mindig és nem igazán tudták színvonalban,
gondolati mélységben megközelíteni a nagy elôdöket.
A monetaristákkal szemben, akik szerint ,,a gazdaság
a pénz fújta dallamra táncol", a század végére
megerôsödött az ún. ,,reálciklus-iskola",
amely a monetáris sokkok helyett a reálsokkokra összpontosította
figyelmét. Kydland, Prescott és Plosser mûvei említendôk
itt. Ôk - az újklasszikusok monetáris meglepetésével
szemben - a ciklusokat kiváltó impulzusnak a véletlenszerû
technológiai (vagy preferenciabeli) változásokat tartják,
a terjedési mechanizmus tekintetében azonban elfogadják
és tovább finomítják a korábbi újklasszikus
gondolatmeneteket. A kutatás módszerét tekintve a
reálciklus-iskola átvette a Lucas által ajánlott
és alkalmazott modellépítést, melynek lényege,
hogy azt a lehetô legegyszerûbb mesterséges gazdaságot
kell matematikai formában megkonstruálni, amelynek reakciói
egybeesnek a valós gazdaságéival - szimulálják
az ún. stilizált tényeket -, és e modellt mûködtetve
olcsón és kockázatmentesen, mintegy ,,laboratóriumi
körülmények között" lehet kísérletezni.
E munkán belül az egyik legtöbb vitát kiváltó
és legnehezebb feladat a stilizált tényeket rögzíteni,
vagyis felismerni és elkülöníteni a valódi
gazdaság idôsoraiban az esetlegességektôl megtisztított,
általános érvényû törvényszerûségeket.
Talán furcsának tûnik, de nem csupán a magyarázatok,
a tények is függenek a megfigyelô elôfeltevéseitôl,
hisz sok mindent ,,bele lehet látni" a statisztikai adathalmazokba.
Noha az iskolán belül nem egységes a merev árak
és bérek magyarázata és a következmények
értelmezése, a különbözô változatok
nem kölcsönösen kizáró, sokkal inkább
kiegészítô jellegûek.
Nincs egyetlen, mindenkit izgató gondolatkör, nem sorakoznak
fel a PhD-s diákok ezen vagy azon iskola mögé. Okkal
mondhatni, kevésbé izgalmas ez a szürke, a tévé
képernyôjérôl kikopó közgazdaságtan.
Ugyanakkor sokkal vonzóbb is pontos kérdésfeltevéseivel,
letisztuló eszköztárával, egyre gazdagabb elemzési
lehetôségeivel. Egyetlen közgazdaságtanról
nem nagyon beszélhetünk - a diszciplína nem irányzatokra,
hanem résztudományokra esett szét, és az egyes
részterületek szakértôi már nem mindig
tudják követni, mi történik a szomszéd várban.
Az elméleti-deduktív irányzaton belül az
elsô nagy tagolódás a mikro- és makroökonómia
különválása volt, amely Keynes nyomán következett
be. A mikroökonómia megerôsödött elemzési
eszközeiben, a gazdaság szinte valamennyi jelenségét
képes koherens (és tegyük hozzá: parciális)
modellek segítségével leírni. Menthetetlenül
szét is esik részterületekre. A makroökonómia
osztódása nem annyira tematikai jellegû, inkább
az figyelhetô meg, hogy eltérô magyarázatok alakultak
ki egyazon jelenségekre. Ennek köszönhetôen itt
még mindig felfedezhetünk egymással vitatkozó
iskolákat. Mára külön tudományággá
vált és külön tantárgyként oktatják
a külgazdaságtant, amelynek azonban erôs átfedése
van a makroökonómiával és a mikroökonómiával.
A matematizálás térnyerésével pedig
módszertani tudományként önállósodott
a matematikai közgazdaságtan és az ökonometria.
Ezzel a közgazdasági publikációk besorolásánál
meghatározónak számító JEL (Journal
of Economic Literature) klasszifikációjának elsô
három alapterületét sikerült kiemelni. Ezen kívül
már csak 16 maradt, továb-
bá mintegy 100 alterület és közel 700 (!) fejezetcím.
Úgy gondoljuk, valóban nem törekedhetünk a teljességre.
Így szinte semmibe vesszük az új intézményi
közgazdaságtan (Coase és követôi) eredményeit,
a versenytörvények alkalmazása (lásd Microsoft-eset)
miatt ma újra izgalmassá váló, a fogyasztói
többletet elemzô versenyelméletet (a monopolisztikus
és oligopolisztikus piacok elméletét). Szót
sem ejtünk az általános egyensúlyelmélet
feltámadásáról, ahogy az a pénzügyelméletben
újjászületik. Fittyet hányunk a nem teljes piacok
elméletének. Még csak a közelébe sem jutottunk
a vadonatúj, korábban amolyan üzleti tinglitanglinak
tekintett theory of finance-nak, amely nemcsak a vállalatelméletet
újította meg, de a piaci struktúráknak és
mozgásoknak is sokkal árnyaltabb - és matematizáltabb
- leírását adta, mint amilyenre korábban akárcsak
gondolhattunk volna. És akkor még ott volna a Keynes alapproblémájából
kinôtt munkagazdaságtan, a néhol a szociológiát
súroló kutatási módszereivel. De nemcsak a
szociológiával, a pszichológiával is kokettál
a közgazdaságtan - elsôsorban a fogyasztói viselkedés
elmélete (Katona).
Számos, a 20. századot befolyásoló vagy
valószínûleg meghatározó közgazdasági
gondolatot, irányzatot, témakört hagytunk említetlenül.
Bizonyára igazságtalanul. De talán más máshol
majd megírja e negligált közgazdaságtan 20. századát
is.
Jegyzetek
[1]
Valóságos elmélettörténeti csemege, hogy
az igazi elsô egy negyedik volt, és ezt épp egy magyar
közgazda és elmélettörténész, Kautz
Gyula mutatta meg. Jevons egyik barátja ugyanis felhívta
az angol tudós figyelmét arra, hogy Kautz a közgazdaságtan
történetét bemutató német nyelvû
mûvében említ egy bizonyos Hermann H. Gossent (1810-1858),
aki lényegében ugyanazokat az összefüggéseket
pár évtizeddel korábban már kifejtette, csak
éppen akkortájt senki sem méltatta figyelemre. Az
ekképp felfedezett elôd tiszteletére nevezték
el a marginalizmus késôbbi képviselôi a csökkenô
határhaszon elvét Gossen elsô, az ezen alapuló
fogyasztói optimalizációt pedig Gossen második
törvényének.
[2]
Számunkra meglepô, hogy még ma is milyen könnyedséggel
tud elsiklani az egyetemi ifjúság e tény felett. Az
elsô egyetemi félévben tanult mikroökonómiában
a pénz a maga különleges voltában elô sem
kerül, legfeljebb mint az idôbeli allokáció során
választható pénzügyi aktívák egyike.
És senkinek semmi fejtörést nem okoz, hogy a második
félévben hogyan válik ez a közömbös,
szinte nélkülözhetô valami a makroökonómia
központi kategóriájává, aminek értelmezésén
a makroökonómiai megközelítésmód,
az ,,élet értelmének értelmezése" múlhat!
[3]
Mashallnál persze megvolt a maga logikája annak, hogy miért
az árat mérte a függôleges tengelyre. A keresleti
görbével ugyanis azt a maximális árat ábrázolta,
amelyen a termelt mennyiség maradéktalanul eladható,
s ez az ár a mennyiség függvénye. A kínálati
görbét pedig a határköltségfüggvénybôl
vezette le, s ez utóbbi szintén a felkínált
mennyiségtôl függ. Aztán mindez kapott egy vajszínû
árnyalatot, az ár vált a mindent meghatározó,
a piacokon rugalmasan alakuló ,,független" tényezôvé,
a görbék interpretációja lassan átformálódott
(a levezetése nem!), de a felcserélt tengelyek maradtak.
[4]
Persze meditálhatunk hosszasan azon, hogy boldogít-e a több
pénz vagy sem, az önzô, a magánkonklúziónk
azért mindig az, hogy bennünket személy szerint bizony
igen.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu