Ezerkilencszáz januárjában jelent meg a
Huszadik
Század elsô száma, Jászi Oszkárnak és
barátainak a modern Magyarország megteremtése érdekében
indított folyóirata. A Huszadik Század léte
és köre meghatározó szerepet játszott
a Társadalomtudományi Társaság megszületésében
is, mely a lap indulása után egy évvel alakult meg,
s késôbb erôteljesen összefonódott a lap
történetével. A Huszadik Század volt az a folyóirat,
amely egy olyan ,,tudományos politika" kidolgozását
tekintette feladatának, mely képes bevezetni Magyarországot
a ,,mûvelt népeknek gazdag, kultúrás és
szabad, testvéri közösségébe",[1]és
amely 1907-ben - hitük szerint ezen elvekre alapozva - lefektette
az ,,új Magyarország" megteremtésének politikai
programját.[2]
A lap teljesítményét a magyar konzervativizmus egyik
legnagyobb hatású fórumának, a Magyar Szemlének
hasábjain Szekfû Gyula 1927-ben írt beköszöntôjében
merôben másként ítélte meg. ,,Elrettentô
példaként" említette fel ,,...azt a magyarul írt
szemlét, homlokán századunk nevével, mely munkájával
következetesen a társadalom átalakítását
célozta, míg nagyzási hóbortja példátlan
impotenciában nem pukkant szét..."[3]
Jogosan merül fel a kérdés, hogyan értékelhetjük
a Huszadik Század vállalt hivatását: nagyzási
hóbortnak, mint ahogy a kör ellenfelei állították,
vagy pedig Magyarország radikális megújítását
zászlajára tûzô politikai programnak, ahogy azt
a polgári radikálisok gondolták. Vagy ha sem ez, sem
az nem volt, akkor mi volt valójában? Azaz: milyen politikai
álláspontot fogalmazott meg, és milyen szerepet játszott
e lap a századelô szellemi-politikai küzdelmeiben? Ezt
a kérdést próbáljuk megválaszolni a
következôkben, mégpedig az 1906-ig terjedô idôszak
vizsgálata alapján.
Az 1906-os korszakhatárt mindenekelôtt a Társadalomtudományi
Társaságban 1906 augusztusában lezajlott szakítás
indokolja. Ekkor dôlt el véglegesen, hogy a Huszadik Század
és
a Társadalomtudományi Társaság egyértelmûen
a radikális erôk orgánuma lesz.
A szakadás nyilvánvalóan nem független az
1905-1906 folyamán a magyar belpolitikában, illetve a nemzetközi
színtéren bekövetkezett változásoktól,
ám az elôzmények a lap megalapításáig
nyúlnak vissza. A Szabadelvû Párt vereségét
követô kormányzati válság, a szociáldemokrácia
megerôsödése, a korszakos változásokat
ígérô 1905-ös orosz forradalom nem sokkal korábban
még örökkévalónak látszó társadalmi
intézmények és értékek létjogosultságát
kérdôjelezte meg. Ezen események nyomán alakulhatott
ki az a közhangulat, melyben már nem látszott eleve
reménytelennek a fennálló viszonyok megváltoztatása,
és elképzelhetôvé vált, hogy a magyar
politikai játéktérben a közjogi alapon történô
megosztottságot egy új, a progresszió /reakció
törésvonal mentén kialakuló tagoltság
váltja fel.
A politikai válság kirobbanása azonban csak kiélezte
a folyóirat gárdájában már korábban
is meglévô ellentéteket. A kezdetben - legalábbis
kifelé - még egységesnek tûnô baráti
társaság már az induláskor is eltérô
álláspontokat vallott a válságba jutott liberális
rendszer, sôt magának a liberalizmusnak a megújításáról,
netán meghaladásáról. Az új utakat keresôk
nem kerülhették meg ezt a problémát. Jelen írásunkban
e kérdésre koncentrálunk. Úgy véljük
ugyanis, hogy a szakadáshoz vezetô út történetének
egyik fontos eleme éppen e kör egyes tagjainak a liberalizmushoz
fûzôdô eltérô viszonya volt.
Elôfeltevések és politikafelfogás
A folyóirat a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem
frissen végzett joghallgatói egy csoportjának, baráti
közösségének kezdeményezésére
jött létre. Ehhez a körhöz tartozott többek
között Jászi Oszkár, Vámbéry Rusztem,
Berinkey Dénes, Kenéz Béla, Szabó Ervin, Szántó
Menyhért. A kör tagjai hetente egyszer a Rana Rossa nevû
olasz étteremben gyûltek össze, hogy eszmét cseréljenek
Herbert Spencer nézeteirôl, megvitassák az aktuális
politikai eseményeket, Magyarország szociális-társadalmi
problémáit, az általános, titkos és
egyenlô választójog bevezetésének esélyeit
és szükségességét, és felvázolják
az általuk megkerülhetetlennek tartott agrárreform alapjait.[4]
Gratz Gusztáv, Jászi Oszkár és barátaik
már 1898 körül tervezgetni kezdték, hogy eszméik,
törekvéseik hirdetésére saját, önálló
fórumot hoznak létre. Az elképzelések 1899
nyarán kezdtek konkrét alakot ölteni, ekkorra alakultak
ki az új lap, a Huszadik Század fô anyagi és
szellemi feltételei. Közös volt tehát az akarat
egy publicitást biztosító fórum létrehozására,
de a lap irányát illetôen nézeteltérések
mutatkoztak.[5]
Fontosnak tartjuk jelezni, hogy az 1906-ig egy körhöz tartozó
társaság már a kezdetekkor sem volt egységes:
a lap körül tömörülô liberálisok
és a gyökeres változtatás igényével
fellépô radikálisok eltérô elôfeltevésekbôl
indultak ki, az elôfeltevések különbözôsége
pedig különbözô politikai tartalmak megfogalmazásához
vezetett. Más politikai célok vezérelték ôket,
másként képzelték el céljaik megvalósítását,
másként látták a magyar társadalmat,
a magyar politikai teret, eltérô programokat fogalmaztak meg,
és más-más eszközöket tartottak alkalmazhatónak
a kitûzött programok, a kívánt jövôkép
megvalósítására.
Tudományos politika versus praktikus politika
A Huszadik Század köre számára a ,,szociológia"
iránti elkötelezettség fontos összetartó
erô volt. A folyóirat a tudományosság igényével
lépett fel, s közös volt az a szándék is,
hogy a tudományos megalapozásból politikai álláspontok
megfogalmazására tegyenek kísérletet. A liberálisok
és a majdani radikálisok azonban mást és mást
gondoltak a tudomány funkciójáról.
A radikálisok a tudományos politika jelszavát
tûzték zászlajukra. Számukra a szociológia
- miként Jászi 1910-ben, a lap történetére
visszatekintô írásában megállapítja
- valóban ,,csatakiáltás" volt, amely mindenekelôtt
a politika megújításának igényét
fejezte ki. Jászi már a lap programadó cikkében
hangsúlyozza, hogy a tudományos publicisztikában ,,a
nemzeti tudat és akarat kiképzésének egyre
fontosabb szervét" látja, amely - lehetôvé téve
az egész társadalom hatékony közremûködését
a társas ügyekben - a törvényhozás, a parlamentarizmus
hibáinak korrektívumaként mûködik. Bár
Somló, Jászi, Méray-Horváth és a többiek
mást és mást gondoltak arról, hogy a társadalom
fejlôdését milyen törvényszerûségek
határozzák meg, abban egyetértettek, hogy a ,,helyes"
politikának a tudományból kell következnie. Jásziék
a tudományos igazságokban a haza és az emberiség
,,számos aggasztó sebének egyedüli orvosságát"látták.
Errôl az alapról egyenes út vezetett a politikai cselekvéshez.
A ,,valóra váltjuk a filozófia ígéreteit"
robespierre-i gondolatot parafrazálva tehát elmondhatjuk,
valósággá akarták tenni a tudomány igazságait.
Ahogy Jászi fogalmazta: az igazi tudós ,,nem tudja nézni,
hogy a körülötte lefolyó politika csupa népcsalás,
csupa úri sport vagy szemérmetlen üzlet legyen, és
arra törekszik, hogy tudományos igazságait az életben
is keresztülvigye".[6]
Ez a szemléletmód különbözteti meg kezdettôl
fogva a radikálisokat például Gratztól és
Hegedûs Lóránttól, akik nem így akarnak
eljutni a ,,helyes" politikához, mert úgy gondolják,
hogy a politikai célok nem a tudományból, hanem a
társadalmi csoportok érdekeibôl és értékeibôl
származnak. Ha szánnak is politikai szerepet a tudománynak,
az nem az, hogy a célokat meghatározza, még kevésbé
az, hogy a társadalmat és a politikát irányítsa,
hanem hogy átláthatóbbá tegye azt a teret,
amelyben a politikai küzdelmek zajlanak. Számukra a tudomány
eszközül szolgál arra nézve, hogy az egyes célok
megvalósíthatóságát vizsgálják,
tapasztalatokat vonjanak le a történelembôl, a politika
természetérôl, a külföldi tapasztalatokból,
hogy feltárják a lehetôségeket, a problémákat
és megoldási módozatokat, hogy - modern kifejezéssel
élve - hatékonyabbá tegyék a politikát.[7]
Legitimáció: tudomány versus történelem
Míg a liberálisok erôteljesen kötôdtek
a történetiséghez és a tradícióhoz,
onnan merítve legitimációjukat és vállalt
értékeik nagy részét, addig a radikálisok
a kritika jogát hangsúlyozták, bíztak a racionalitás
korlátlan erejében
- ami a ,,felvilágosult politika" módszereihez állt
közel[8]
-, s a tudományos igazság érvényre juttatásával
akarták a múltat végképp eltörölni.
A tudományos törvényszerûségekbôl
nyert legitimáció révén a régi polgári
társadalom megsemmisítésére törekedtek,
és egy új modern Magyarország megteremtésére
vállalkoztak. Úgy vélték, csak a radikális
politika teremthet esélyt arra, hogy az ázsiai viszonyokat
mutató agrárfeudális ország felzárkózhassék
a mûvelt Nyugathoz. Jásziék azért foglalkoztak
elvontnak tûnô elméleti kérdésekkel, azért
elemezték és próbálták hasznosítani
a spencerizmus, a történelmi materializmus vagy a francia szociológia
eredményeit, mivel úgy gondolták, hogy az aktuális
problémák valódi és hatékony megoldása
csak a társadalmi fejlôdés törvényszerûségeinek
ismeretében képzelhetô el. Meg voltak gyôzôdve
arról, hogy csak a maga számára valamilyen módon
tömegtámogatást szerzô tudományos politikától
várható siker, ,,...csakis kevesek végsô elszántságából
és sokak bátor, helytálló támogatásából
születhetik meg a modern Magyarország, mely véget vet
egy néppusztító és kultúraölô
klikk garázdálkodásának, és a népnek
kenyeret, a kultúrának becsületet szerezve, bevezeti
a mi országunkat a mûvelt népek testvéri szövetségébe."[9]
Önkép és társadalmi tagoltság: ,,mi és ôk" versus pluralista logika
A két fél másként látja a politika
szereplôit és a társadalom tagoltságát
is. A radikálisok kétpólusú politikai térben
gondolkodnak: társadalomképükben a progresszió
tábora áll szemben a reakció egységes táborával,
a haladók a maradiakkal, a dolgos emberek a dologtalanokkal, a produktív
elemek az improduktívakkal. A magyar társadalom egyes csoportjait
ebben a dichotóm modellben rendezik el.[11]
,,Egyetlen ideológia nehezedett az országra a forradalom
nagy liberális nemzedékének elköltözése
vagy elöregedése óta napjainkig. A hatalmon lévô
földbirtok és bankkörök ideológiája"
- írja például Jászi 1905-ben a ,,Kulturális
elmaradottságunk okairól" címû írásában.[12]
A nagybirtok és a vallás oly jó helyzetben van az
agrárállamon belül, hogy rájuk nézve minden
változás csak káros lehet. Az uralkodó ideológia
csak egyetlen tudományt szeret, azt, ,,mely a meglévô
állapotok igazolására és dicsôítésére
törekszik. Szóval valami alkalmazott politika tudományos
köntösben". Nos, miként a ,,fekete reakció" képviselôivel
nem lehetséges egyezkedni, a ,,tudományos köntösbe"
öltöztetett ,,alkalmazott politika" sem lehet vitapartnere a
radikálisoknak, mert - miként Jászi leszögezte
- a reakció politikája nem lehet tudományos.[13]
A politikai élet ezen aktoraival a radikálisok harcolnak
és nem polemizálnak, mert meggyôzôdésük,
hogy a feudalizmus, a banktôke, a klérus érdekeit egyesítô
,,fekete reakcióval" szemben csak egyetlen lehetôség
van: le kell gyôzni ôket.
A gyôzelem érdekében persze a másik tábort
is meg kell teremteni. Az átalakulás vezetô erejét,
,,a boldogító néppolitika" zálogát a
tömeg élén álló maroknyi intellektuelek
csoportja képezi: ,,Az íróknak, kutatóknak
és szociálpolitikusoknak az a kis csapata, mely idáigizoláltan
dolgozott eszményeiért, keresve az igazságot, és
szinte l'art pour l'art hintve a modern haladás eszméit,
gúny, rágalom és gyanúsítás s
mindössze néhány száz ember rokonszenves megértése
által kísérve: ama lehetôség, sôt
kötelesség elé fog kerülni, hogy eszméinknek
gyakorlati megvalósítására módot és
eszközöket jelöljön ki."[14]
Az ,,elszánt kevesek" legfôbb támogatója
- véli Jászi - ,,az emberi haladás legújabb
fázisának letéteményese", azaz az ipari és
mezôgazdasági proletáriátus lesz, amely Nyugaton
már megjelent, nálunk azonban még meg kell szervezni,
az élére kell állni, vezetni kell. Ahhoz tehát,
hogy megtörjön a ,,néppusztító és
kultúraölô klikk uralma", a proletariátust a valóban
tudományos politikát folytató progresszió táborába
kell vonni. A tervet nemcsak kívánatosnak, de lehetségesnek
is gondolja, mivel ,,az ô munkája és szervezkedései
hozzák létre a társadalom uj gazdasági strukturáját:
akként a jövô kulturértékeit is egyre fokozottabb
mértékben az ô törekvései, az ô eszméi,
az ô érzelmei és ideáljai határozzák
meg. Ô ma a világtörténelem egyedüli csakugyan
kulturszomjas alkateleme, mert - mint jól mondották - semmit
sem veszíthet, és egy egész világot nyerhet.
Mint par excellence forradalmi elem, par excellence tudomány- és
mûvészetsóvár is."[15]
E döntésnek persze következményei vannak: a
jövôképnek olyanná kell válni, amely megfelel
az imént jelzett tulajdonsággal bíró proletariátusnak.
1906-ban a ,,demokrácia jövôjét" Jászi
ennek megfelelôen vázolja fel: ,,Létrehozni a társadalmi
élet oly rendjét és szerkezetét, mely a termelési
eszközök államosításával kiküszöböl
minden improduktiv munkát s munkanélküli jövedelmet,
átgyúrni az államot a kevés gazdag hatalmi
eszközébôl egy bölcsen vezetett mesterséges
kiválasztás fôszervévé a népösszesség
érdekében a »hatalmi államból«
»munkaállamot« »csinálni«: ime ezek
azok az uj célok, melyeket az élet megváltozott anyagi
rendje és szerkezete az emberek elméiben létrehoz
modern demokráciákban."[16]
Gratzék ezzel szemben sokszereplôs játéknak
tartják a politikát, pluralista logika mozgatja ôket.
Nem ellenségekben gondolkodnak, hanem ellenfelekben, s úgy
ítélik meg, nincs szükség bárkinek is
a diszkreditálására a politikai életbôl.
Hisznek a tömeg nevelhetôségében, de az emberi
természetet nem tartják mechanikus nyersanyagnak, amelyet
egy tervezô mérnök saját tetszése irányába
formálhat.[17]
A hangsúly a meggyôzésen, a diszkusszión, a
vitán van. Forradalmi, radikális változások
helyett a mértéktartó reformok hívei. ,,A tiszta
liberalizmus egyedüli dogmája az, hogy minden törekvés
egyaránt jogosult, hogy tehát minden emberi törekvés
szabadon érvényesülhet addig a határig, a melyen
épp oly jogosult törekvésekbe nem ütközik,
és e törekvések ezen ütközôdésébôl,
az egyéni és társadalmi érdekeknek ezen természetes
kiegyenlítôdésébôl alakítja ki
magának azt a politikát, a melyet egy adott államban,
egy adott idôben megvalósítani igyekszik."[18]
Az eszközhasználat problémája
Az eltérô politikafelfogás, a politikai tagoltságnak
a különbözô jövôképekbôl is
következô leírása jelentôs különbségeket
hoz felszínre a célszerûnek és lehetségesnek
tartott eszközök kijelölésében is. Mivel a
polgári radikálisok a megoldandó feladatot a ,,tudományos
igazságok" érvényesülése elôtti
akadályok elhárításában látják,
olyan eszközöket keresnek, amelyek alkalmasak a tudomány,
a tudósok által megfogalmazott célok érvényesítésére.
A liberális elvek alapján felépült politikai
berendezkedést nem ilyennek látják. Jászi Szilágyi
Dezsôrôl írt nekrológjában az elhunytat
ugyan a ,,magyar liberalismus doctrinájának utolsó
félelem és gáncs nélküli" lovagjának,
,,szociológus államférfinak", Széchenyi, Eötvös
és Deák méltó utódának
tekinti, de azt is kinyilvánítja, hogy a liberalizmus
már túlhaladott: ,,nekünk és korunknak a liberalizmus
nem túl sok, hanem túl kevés".[19]
A radikálisok szerint a magát szabadelvûnek tartó
politikai berendezkedés nemcsak hogy nem képes megbirkózni
a problémákkal, hanem maga is beteg, a modernizáláshoz
átfogó strukturális változásokra van
szükség.
A polgári radikálisok szerint a parlamentarizmus nem
alkalmas a feladat megoldására.[20]
A radikális változás feltétele a tömegek
mozgósítása, mert csak így törhetô
le a reakció, a ,,földesurak és bankárok monopóliuma".
Ez a logika diametrálisan áll szemben a liberalizmus
értékrendjével. A liberálisok alapértéke
a mérték, a ,,középút", a kompromisszum;
hisznek a tömegek nevelhetôségében, a parlamentarizmus
rendszerében, annak javíthatóságában,
az individuális szabadság értékében,
a normák, a jog és a tradíció erejében.
Míg a liberálisok belül maradnak a polgári rend
keretein, addig a polgári radikálisok újra meg újra
átlépnek ezeken. Ennek oka nyilvánvalóan a
szándékokban keresendô, míg a liberálisok
a mérték szem elôtt tartásával a mérsékelt
reformokra irányították a figyelmüket, s hittek
a liberalizmus fenntarthatóságában, megújításának
lehetôségében, a polgári radikálisoknak
ez kevés volt, ôk egy új, modern Magyarország
megteremtésén fáradoztak, kompromisszumok helyett
radikális megoldásokat keresve. A liberális program
is a jövôkép felôl nyerte el értelmét,
ennek fényében választhatta meg eszközeit, de
a kívánt jövôkép a rendszer keretein belül
maradt.
Ugyanakkor mind a polgári radikálisokra, mind a liberálisokra
súlyos problémaként nehezedett annak eldöntése,
hogy milyen aktorokkal lehetséges politikai célkitûzéseiket
a valóságba átültetni. A liberálisok a
létezô pártrendszerben keresték a helyüket
- Hegedûs Lóránt a Szabadelvû Pártban,
Gratz Gusztáv 1906 után az Alkotmánypártban
politizált - a radikálisok viszont valamiféle új
képzôdmény keretein belül képzelték
el politikai erôvé válásukat.
Jászi és társai természetesen tisztában
voltak azzal, hogy nem rendelkeznek azzal a társadalmi támogatással,
mely a társadalom radikális átalakítását
célzó terveikhez szükséges. Ezért az a
lázas próbálkozás, amely 1905-tôl kezdôdôen
a hiányzó politikai erô létrehozására
irányul.
Az 1905-1906-os alkotmányos válság idején
a polgári radikalizmus csatlakozik a kormányt támogató
választójogi kampányhoz. ,,Darabontságuk" legfôbb
magyarázata, hogy - legalábbis elsô lépésként
- akár a felülrôl levezényelt társadalmi
haladás programját, a demokratikus cezarizmust is megfelelô
eszköznek tartják azon az úton, mely az új Magyarország
megteremtése felé vezet. Egy rövid ideig foglalkoztatja
ôket Kristóffy pártalakítási kísérlete
is. Ám alighanem a politikai erôvé szervezôdés
szándéka magyarázza azt is, hogy 1906-ban Jásziék
belépnek a Demokrácia nevû szabadkômûves
páholyba.
De a legfôbb reményt szocialista jövôképükbôl,
meg a magyar pártpaletta állapotából adódóan
a Szociáldemokrata Párt jelenti számukra. Pontosabban
szólva: valójában abban bíznak, hogy az SZDP
támogatásukkal olyan párttá alakítható,
amely megvalósíthatja célkitûzéseiket.
Elôbb az SZDP ,,doktrinerségén", az ipari proletariátusba
való bezártságán szeretnének változtatni.
1905-ben Jászi a ,,Szocializmus és hazafiság" címû
cikkében amellett érvel, hogy a szocializmusnak ki kellene
aknáznia a nemzeti gondolat erejét, ugyanis ,,a szocializmus
és a nemzeti tiszta, az osztályérdek által
el nem ferdített fogalma között semmi néven nevezendô
ellentét nincs, sôt, hogy a szocializmus egyenes folytatása
a nagy nemzeti küzdelmek egyenlôsítô, jobbágyfelszabadító
s a kultúrát felemelô törekvéseinek, s
mindkét irányzat joggal tekintheti legmélyebb alapjának
a liberális állambölcselet Bentham-i elvét. A
célokban és eszményekben nincs különbség,
csak az eszközök változtak. Ma már nem a szabadság
elve biztosítja a további fejlôdést (mely helyes
volt addig, míg a középkori világ békóinak
lerázásáról volt szó), hanem a szervezés,
a tervszerû kooperáció, az anyagi jólét
biztosítása a legszélesebb néprétegek
számára."[21]
1907-ben Jászi az ,,Új Magyarország felé"
címû írásában ,,le nem teperhetô,
gyôzedelmes erônek" vizionálja a ,,hatalmas és
forradalmi mezôgazdasági proletáriátus", az
,,öntudatos és kultúrsóvár ipari munkásság",
valamint a ,,szellemi proletárok százezreinek" hármasát,
amely hadat üzen összes ellenségeinek: ,,latifundiumnak,
püspököknek, vármegyéknek, prókátoroknak
és a nemes urak és zsidó bankáraik »közgazdasági
tevékenységének«". Jászi a ,,második
Magyarország" tényezôiként képzeli el
a proletariátust (mezôgazdasági, ipari, szellemi),
a polgárságot, szükségét látja
a parasztság mozgósításának és
a nemzetiségek megbékítésének. Ekkor
Jászi az SZDP-tôl egy más irányú átalakulást
vár.
Ajánlatát a szociáldemokrata taktika sajátos
átfogalmazásával teszi meg, mondván: az elmaradottságból
következôen a magyarországi feladatok még nem
a nagy nyugat-európai demokráciák aktuális
feladatai. Míg ott a polgári demokráciából
a munkás demokráciába való átmenet van
napirenden, Magyarországon elsôsorban a polgári demokráciát
kell létrehozni, vagyis olyan valami eljöveteléért
kell küzdeni, amelynek átmeneti jellege nyilvánvaló.
A polgári Magyarország megteremtése - mint ,,minimális
cél" - viszont nélkülözhetetlen, mert feltétele
a maximális program megvalósításának,
a munkásdemokrácia létrehozásának. Tehát
a szocializmus megteremtésére törekvô szociáldemokráciának
is érdeke az Új Magyarország kiharcolása, mert
az jelenti a továbblépés feltételét.
E logika alapján jut el a következtetéshez: ,,Vagyis
úgy a Bewegung, mint az Endziel szempontjából egyaránt
szükséges és fontos, hogy a radikális haladás
hívei differenciálódjanak: egy radikális polgári
pártra, mely a polgári Magyarország eljöveteléért
küzd, és megvalósítja azokat a reformokat, melyek
az adott hatalmi viszonyok mellett keresztülvihetôk, és
egy intrazingens, forradalmi munkáspártra, mely a munkásosztály
legsajátosabb szükségleteit érvényesíti,
s szélsô propagandájával lehetôvé
teszi, hogy a polgári radikalizmus lerombolhassa a demokrata haladás
akadályait."[22]
Azaz: a radikális tábor nevében szövetséget
ajánl a szocialistáknak, s egyszersmind igényt tart
a szocialisták tömegeire.
A változó politikai térben a liberálisok
sem kerülhették meg az aktorkeresés problémáját.
A liberalizmus a századfordulóra válságba került;
eszmeként és politikai gyakorlatként egyaránt.
Egyfelôl szembe kellett néznie a szocializmussal, mint egy
sikeresnek bizonyuló politikai doktrínával, másfelôl
számot kellett vetnie a politikai tér, a politikai résztvevôk
körének kibôvülésével. A századforduló
táján, de különösen az 1905-1906-os politikai
válság kirobbanását követôen a liberalizmus
szembekerült egy hirtelen aktuálissá váló
dilemmával: lehetséges-e a tömegtársadalom, a
tömegpolitika keretei között a liberalizmus és a
demokrácia összeegyeztetése? A liberálisok egy
részét (Gratz Gusztáv) ez a dilemma foglalkoztatta,
ez tolta a praktikus politika felé, az állandó kompromisszumok
elfogadásának irányába. Míg a liberálisok
belépni ,,kényszerültek" a politika, a régi politika
világába, ott próbálva érvényt
szerezni politikai célkitûzéseiknek, addig a radikálisok
számára ez az alternatíva fel sem merülhetett:
számukra csak a régi Magyarország romjain vezethetett
út az új, modern Magyarországhoz...
Rendszerkritikák versus rendszeralternatívák
A változtatás szándéka is eltérô
irányba tolta a liberálisokat és a radikális
változásokat kívánókat. A liberálisok,
akik érdekeik és értékeik szempontjából
alapvetôen megfelelônek tartották a fennálló
társadalmi-politikai berendezkedést, doktrinerségnek
minôsítve elvetették a ,,teoretizálást",
szkeptikusak voltak az átfogó elméletekkel szemben,
,,légvárak" helyett az egyes problémákra koncentráltak,
felmutatva, hogy azok a rendszeren belül is megoldhatók. Úgy
gondolták, hogy a magyar társadalmat feltétlenül
korszerûsíteni, modernizálni kell, de az alapvetô
társadalmi-politikai-gazdasáügi viszonyok érintetlenül
hagyásával, csak bizonyos strukturális reformok révén.
Rendszerkritikájukkal pedig összekapcsolódott a liberalizmus
megújításának igénye. A radikálisok
viszont elôfeltevéseiknél, érdekeiknél
és értékeiknél fogva más problémákat
láttak, vagy másként észlelték a problémákat,
szükségképpen teoretizáltak, rendszerben és
nem egyes problémákban gondolkodtak, alternatív társadalmi
modelleket kínálva.
Azonban sem a rendszerkritikák, sem a rendszeralternatívák
nem voltak egységesek. A tartalmilag azonosnak látszó
elképzelések (liberális/radikális) ugyanis
éppen lényegüket tekintve alapvetôen különböznek.
Ezért úgy gondoljuk, hogy ilyen esetekben különösen
hasznos a típusalkotás.
A rendszerkritikák fôbb típusai
A liberalizmus mint eszmény. A liberalizmus az eszmény
alapjáról veszi kritika alá a fennálló
berendezkedést. Annak felmutatására törekszik,
hogy a liberalizmus felel meg leginkább az ember természetes
hajlamainak, s a liberális elveknek megfelelôen berendezett
társadalom biztosíthatja leginkább az egyének
szabad fejlôdését, a társadalmi haladást
és a békét. Az aktuális társadalmi problémák
nem a liberalizmusból származnak, ugyanis a fennálló
politikai berendezkedés valójában nem liberális.
A liberalizmus meghamisítása folyik, és minden baj
megoldódna, ha Magyarországon a valódi liberalizmus
elvei lennének uralkodóak.
Példa: Bors Emil indulatos kórrajzot fest a magyar szabadelvû
politikai rendszer funkcionális zavarairól. Kifejti, hogy
a liberalizmus hatalma megmerevedett, a szabadelvû szisztéma
kétségtelenül válságba került. ,,Óh,
te isteniesen naiv »alkalmazkodó és kapaszkodó«
liberalizmus! Egykori eszményeid magaslatáról, hogy
tudtál ennek a gonoszul kieszelt »juste milieu«-nek
lejtôjén oly rohamosan alásülyedni, hogy a kulturfrakkot
és a munkáskabátot oly hamar megunva, sôt szégyellve,
ma már megint csak a megszokott régi czifra inasliberiában
érzed magad jól, és urasági borravalókból
és bárgyú cselédhazugságokból
tengeted jobb sorsra méltó existenciádat!" Bors szerint
a liberális Magyarország elszomorító képet
mutat, a magyar parlamentrôl nem is beszélve: ,,Hát
még mit szóljunk errôl a mi liberális képviselôházunkról,
a mely, bár közelebbrôl nézve, inkább egy
zártkörû úri vivóklubbnak mondható,
mégis a törvényhozásban állítólag
egyenjogú faktorképen való részesedés
hamis színpadi hermelinjével drapirozva, lefelé souverain
gôggel tekint a »szavazó barmokra«, felfelé
pedig porban hever a hatalom zsámolya elôtt!" Bors szerint
a magyar liberalizmusnak csakis jövôje lehet, a jelenlegi berendezkedés
ugyanis valójában nem liberális. Vagyis a fennálló
problémák nem a liberalizmusból származnak,
hiszen Magyarországon csúfot ûznek a liberalizmusból.
Bors tiltakozik az ellen, ,,hogy továbbra is liberális védjegy
alatt csempésztessék be ide mindenféle reakczionárius
dugárú". Meggyôzôdése, hogy csak az igazi
liberalizmustól remélhetô a megoldás, de korántsem
biztos abban, hogy Magyarország a szabadelvû utat fogja választani:
,,Végre is, ha ez az ország nem tud, vagy nem akar liberális
lenni; hát legyen továbbra is - de a maga igaz neve alatt
- feudalis, hisz Spanyolország, no meg Lengyelország példái
mutatják, hogy liberálizmus nélkül csupán
büszkeségbôl és henyélésbôl
is még lehet existálni, persze hogy hogyan és meddig,
az már más kérdés."[23]
A liberalizmus mint bevált gyakorlat. A liberalizmus a társadalmi
problémák bevált gyógymódja. Attól,
hogy régi gyógymód, még nem kell feladni. A
liberalizmus lényege, hogy mind több egyénnek tegye
lehetôvé, hogy saját erejébôl gazdaságilag
és politikailag felemelkedhessék, ez jelenti belsô
erejét. Nincs szükség a liberalizmus megújítására.
Ezt a belsô erôt fel lehet használni az újonnan
keletkezett társadalmi-gazdasági-politikai bajok kezelésére.
Példa: Hegedûs Lóránt liberalizmus-felfogása.
Hegedûs kifejti: vitathatatlan, hogy baj van, hogy segíteni
kell, mert társadalmi nyugtalanság uralkodik. A beteghez
orvost kell hívni. A kérdés: milyen orvost hívjunk?
,,Van egy öreg orvosunk, a liberalizmus. Ô már sok praxissal
bír, csinált gyógymódokat, gyógyított
már betegségeket, sôt még társadalmi
osztályokat is felemelt. A liberalizmus már csinált
ilyet, a szocializmus, anarchizmus nem. A konzervativizmus ugyan csinált,
de a liberalizmusra épp azért volt szükség, mert
a konzervativizmus nem jól gyógyított, hanem beteggé
tette az ô embereit. Van egy orvos, kit csak akkor bocsáthatunk
el, ha kisül, hogy annyira öreg, tehetetlen, hogy többé
az uj gyógymódok szerint gyógyítani nem tud.
Az a kérdés, hogy ez az orvos, kinek sokat köszönhetünk,
alkalmas-e még ezen gyógymódra, igen vagy nem? A míg
be nem bizonyítják, hogy nem alkalmas, addig ezt az orvost
meg fogja tartani." A liberalizmus ellenfelei megpróbálják
kimutatnia a liberalizmus alkalmatlanságát, de Hegedûs
szerint nem járhatnak sikerrel, mert a vádak nem valódiak.
Hegedûs a liberalizmust érô legfôbb vádakkal
szemben amellett érvel, hogy a liberalizmus nem romboló erô;
megalapozatlan az a feltételezés, hogy csak negatív
elmélet; a liberalizmus középosztályhoz kötöttsége
nem hiba, mert a középosztálynak kell uralkodnia az
államban, s csak ez az osztály biztosíthatja az államrendet
az anarchizmussal szemben; a liberalizmus büszke lehet arra, hogy
opportunista, ,,mert miután a társadalom fennmaradását
akarja munkálni, ahányféle akadálya van ennek,
annyiféle liberalizmus van"; és a liberalizmusnak nem kell
még elmennie, várnak még rá feladatok, sôt
a liberalizmus ,,jönni fog".[24]
Tartalmában megújított liberalizmus: szociális
liberalizmus. A feladat: meg kell újítani a liberalizmust,
mert torzulást szenvedett. Tehát azokat a hibákat,
amelyek a liberalizmusba becsúsztak, ki kell küszöbölni,
hogy a liberalizmus megfelelhessen eszményeinek. Ez azonban önmagában
még nem elégséges, a modern politikának szembe
kell néznie a tömegtársadalom kihívásával
és igényeivel, s csak akkor lehet rá életképes,
pozitív politikát építeni, ha tartalmilag megújul,
s feladatának tekinti az újonnan keletkezett társadalmi
bajok megoldását, de erre csak egy megújított
liberalizmus lehet képes (szociális liberalizmus).
Példa: Gratz Gusztáv liberalizmusfelfogása. Gratz
szerint a liberalizmus süllyedésének két oka
van, amelyek azonban magukban hordják ,,orvosszereiket" is, egyfelôl
a liberalizmus ,,doctrinair" alkalmazása (azaz a liberalizmus túl
merev érvényre juttatása), másfelôl a
konkrét formát öltött liberalizmus fogyatékosságai
(azaz az osztályérdekek által eltorzult liberalizmus).
A
diagnózisból következik a megoldás:,,azokat a
hibákat, melyek a liberális elméletbe ennek következtében
becsúsztak, ki kell küszöbölni, hogy a liberalizmus
azzá váljon, aminek azok a fennkölt szellemek, kik ezt
megkonstruálták, akarták". A modern politikának
számot kell vetnie a tömegtársadalom igényeivel.
Az óriási társadalmi bajok is mindinkább ebbe
az irányába terelik a liberalizmust. Ahhoz, hogy a liberalizmus
életképes legyen, hogy cselekvôképes pozitív
politikát lehessen rá építeni, a kereteit meg
kell tölteni, méghozzá szociálpolitikai eszmékkel,
s ezáltal - mondja Gratz - a liberalizmus tartalmilag is nyerni
fog. Változásra van tehát szükség; szükség
van egy doktrinális újításra, a liberalizmus
kereteit meg kell tölteni pozitív tartalommal: ,,A jövô
liberalizmusa szocziális liberalizmus lesz, vagy egyáltalában
elpusztul."[25]
A határvonalat pedig, ameddig a liberalizmus a szociális
politika tekintetében elmehet, megadja az az elv, hogy a liberális
politika cselekedhet ugyan a liberális tanokon kívül
is, de sohasem azok ellenére. ,,Okos, a maga czélját
mindig szem elôtt tartó állami beavatkozással,
nézetem szerint mindent el lehet érni ez irányban,
a mi egyáltalában óhajtandó. És én
a magam részérôl ugyan nem mennék oly messze,
de ha valaha a munkások gazdasági elnyomatásának
megszüntetésére a munkabér minimumának
megállapítása vagy, ami már inkább lehetséges,
a munkaidô állami szabályozása válik
szükségessé, nem látok semmi akadályt
az ellen, hogy ilyen intézkedések tétessenek. Ez nem
lesz doctrinair liberalizmus, de még kevésbé lesz
szoczializmus. Én szocziális liberalizmusnak nevezném,
de nevezzük bárhogyan, az teljesen mindegy, abban az egyben
erôsen hiszek, hogy ezen az uton, a liberalizmus elveinek épen
tartásával s a gyakorlati liberális politikának
szocziális tartalommal való kibôvítésével
a társadalmi bajokat meg lehet gyógyítani annyira,
amennyire ez emberileg egyáltalán lehetséges."[26]
A rendszeralternatívák fôbb típusai
A ,,szocziális konstitúczionalizmus" mint jóléti
program. A liberalizmus nem tudta teljesíteni történeti
hivatását, nem tudta betölteni azt a feladatát,
amire vállalkozott. A szociáldemokráciának
kell befejeznie a liberalizmus által elkezdett munkát. Feladata,
hogy megvalósítsa a szociális emancipáció
programját: szociális alkotmányosság, szociális
jogok, szociális béke. A program megvalósítása
nem forradalmi úton történik, hanem a fennálló
társadalmi berendezkedés keretei között (a késôbbi
szociális-jóléti állam programjának
elôképe).
Példa: Lázár Nándor így vonja meg
a liberalizmus történelmi hivatásának mérlegét:
a liberalizmus ,,egyik kézzel felállította a kereskedelmi
szabadság elvét, a másik kézzel pedig a nemzetállamok
kiépítését segítette elô, melynek
naczionálizmusa össze nem férô helyzetbe jutott
a szabad kereskedelem kozmopolitikus szellemével. Egyrészrôl
az egyén politikai és szocziális emanczipáczióját
vitte köztudatba, másrészrôl nem volt képes
a polgári osztályok ellenállásával szemben
a negyedik rendet bevinni az alkotmány sánczaiba és
gazdaságilag ezen rend szabadságát, a birtokos osztályoktól
való függetlenségét biztosítani." A liberalizmus
nem tudta vállalt feladatát megoldani, a szociáldemokrácia
lépett az erôtlenné vált liberalizmus helyébe,
a szociáldemokrácia ugyanis a liberalizmus szellemi hagyatéka.
,,Ott veszi fel a fonalat, hol a liberálizmus elejtette. Az a két
nagy történeti feladat tölti ki világtörténeti
hivatását, a melyekben a liberálizmust cserben hagyta
ereje, bátorsága és szívóssága,
és pedig: a népek teljes, a negyedik osztályra is
kiterjedô politikai és szocziális emancipálása."
A folyamatok eredményeként pedig megvalósul a munkásosztály
teljesen ,,egyenjogú szocziális elhelyezkedése", méghozzá
nem a jövô államában, hanem a liberalizmus által
megteremtett társadalmi rend keretében, nem forradalom útján,
hanem békés módon. Lázár szerint a ,,szocziális
egyenjogúság" elismerése a munka és a tôke
között fogja majd meghozni az egész világon a szociális
békét. Vagyis nem a társadalmi verseny megszüntetése,
hanem ,,a létért való küzdelemben résztvevôk
egyenlôbb, igazságosabb felfegyverkezése által"
oldható fel a jövô szociális békéjének
problémája. ,,A szocziáldemokráczia hivatása,
hogy a szabadság ígéretföldjét, melyet
a liberálizmus szervezetlenül hagyott az emberiségnek,
a politikai és szocziális béke alapján álló
társadalmi renddé szervezze, és erôs a hitem,
hogy ez a szocziáldemokrácziának a mai társadalom
keretében sikerülni fog."[27]
Liberalizált szocializmus. A szocializmus kritikai programja.
Az állam lényege nem a kizsákmányolás,
hanem a ,,tervszerû vezetés melletti, kikényszeríthetô
kooperáció", amibôl logikusan következik az állami
beavatkozás szükségessége. A társadalmi
harc formája az osztályharc. A társadalmi fejlôdés
kívánatos iránya: ,,a lehetô legtöbb ember
lehetô legnagyobb boldogsága". A törekvés: felemelni
az emberiséget az erkölcsi, tudományos, esztétikai
és egészségi színvonal lehetô legmagasabb
fokára. Az eszköz: az elme mind teljesebb uralomra jutása
a dolgok felett. Ehhez meg kell tartani a szocializmus alapgondolatát,
a tervszerû kooperációt, és ki kell egészíteni
az egyéni szabadság ,,hasznos és értékes"
elemével, amely eredendôen liberális gondolat. A ,,hasznos
és értékes" kikötés felhatalmazást
ad arra nézve, hogy szelektálni lehessen a szabadságjogok
között: a gondolat- és véleményszabadság
abszolút, de a tulajdonjog nem. A termelési eszközök
szocializálása és a gazdaság állami
irányítása képes megoldani a társadalom
összes baját. A tervszerû együttmûködés
az irányítás, a vezetés és ellenôrzés
központosítását teszi szükségessé,
ugyanakkor a vezetô és irányító államhatalom
mellett elképzelhetô egy egyre szélesebb körû
önkormányzat, amely garantálja az egyéneknek
a végrehajtásban való részvétel szabadságát.
De míg az állam vezetô és irányító
szerepének állandó tágulása szükségszerû,
a végrehajtás demokratizálódása csak
akkor kívánatos, ha a társadalom megérett rá.
Példa: Jászi Oszkár. Jászi jó néhány
írásában körvonalazza az általa elképzelhetônek
tartott ,,liberalizált szocializmus" programját. Legkoherensebb
kifejtését ebbôl az idôszakból A történelmi
materializmus állambölcselete címû mûvében
találjuk. Jászi a történelmi materializmus bírálatán
keresztül jut el egyfajta liberalizált szocializmus gondolatáig.
A program magva:,,Tervszerû kooperáció az egyéni
szabadság értékes részének kifejtése
mellett (értve ez alatt az emberi természet nemes rugóinak
képzelhetô legteljesebb kifejlesztését), ez
ma a haladás iránytûje, és elôttünk
mint társadalmi eszmény az az állapot szerepel, mely
a tervszerû kooperáció lehetô legnagyobb fokát
adja a helyes értelemben felfogott egyéni szabadság
lehetô legnagyobb fokával karöltve."[28]
,,Szövetkezeti szocializmus". A liberalizmus egész kísérlete
kudarc, egész gyakorlati pályafutása nem egyéb,
mint hosszú revízió. A liberalizmusnak nincs jövôje.
A jövô a társadalmi kooperációé,
ez együtt jár a társadalom fokozódó öntudatra
jutásával, amely intézményeket keres saját
törekvései számára, és ezeket a szakszervezetekben
és a szövetkezetekben találja meg. A minta az angol
fejlôdés, ahol a szövetkezeti és szakszervezeti
mozgalmak fokozatosan sajátítják ki az állam
feladatait. Ezek a kezdeményezések nem maradnak meg izolált
állami keretek között: a szakszervezetek nemzetköziségével
együtt jár a szövetkezet nemzetközisége, ennek
ellenére a nemzeti eszmének még beláthatatlan
ideig jövôje van. Legfontosabb feladatként a nyugati
fejlôdésre kell irányítani a figyelmünket.
Példa: ifj. Leopold Lajos. A liberalizmus tragikuma ,,a csillogó
szemû, ifju Antigoné tragikuma..., aki lassan botorkálva
kénytelen vezetni világtalan apját." A liberalizmusnak
nincs jövôje, nem regenerálódhat, hanem ,,alkonyát,
pusztulását, elemeire foszlását" fogjuk megélni.
A szocializmus nem politikai tett, nem forradalom, hanem szerves fejlôdés,
,,békés belenövés" eredményeként
jön létre. A jövô útja a szakszervezeti és
szövetkezeti mozgalmakban van, ezen a kérdésen fordul
meg a marxizmus csôdje. Ez a fejlôdés ugyanis párhuzamosan
halad a társadalom öntudatosodásával. A munkásság
öntudatra jutásával pedig ,,fokozódó arányban
esik össze a legtökéletesebb termelés a legtöbb
ember leghatályosabb fogyasztóképességével".
,,A szövetkezeti és szakszervezeti kikristályosodások
egyre-másra sajátítják ki az állam feladatait",
és nem maradnak az állam keretei között, nemzetközi
jelleget öltenek, a nemzeti eszme azonban még belátható
idôkig ,,tömérdek társasító elemmel,
a szociális emlékek rajával fogja táplálni
az emberi képességek kifejlését." Nekünk
mintára van szükségünk, ezt csak nyugaton lelhetjük
fel: ,,A társadalomtudomány sem tud még egy egységes
gondolat-kontinensre rámutatni, de a töredékes jelek
elôre szólítanak: nyugat felé!" Ami aligha jelenthet
mást, mint iparosodást, modernizálást, ,,szabadságot,
erôfelszabadítást és jogkiterjesztést",
azaz demokratizálódást. És ebben a folyamatban
tulajdonít Leopold nagy fontosságot ,,a politikai szocializmusnak",
a szociáldemokráciának, mi több elismeri, hogy
egy olyan országban, mint Magyarország, szerepe döntô
lehet.[29]
Szocializmus. A jövô programja a szocializmus, amely nem
egyéb, mint a termelés társadalmi formája és
az elosztás egyéni formája közötti ellentét
feloldása. A szocializmusra való törekvés társadalmi
szükségszerûség, amely osztályharc formájában
zajlik. A jövô szocialista társadalmával szembeni
bizonytalanságok nem jelentik azt, hogy a szocializmus megvalósíthatatlan
program lenne.
Példa: Szabó Ervin, aki a társadalmi fejlôdés
irányáról tartott vitában a szocialista nézeteket
képviselte. Elôadásában a marxista szocializmus
fôbb gondolatait adja vissza, s a szocializmust érintô
legfontosabb ellenérvekkel szemben többek között
kifejti, hogy a szocializmustól nem kell tartani, a szocializmus
nem demagógia és nem vezet diktatúrához. ,,És
ha mindezzel: a fölvilágosítással, a népoktatás
emelésével, a politikai demokrácia kiépítésével
a modern szocializmus azt cselekszi
tényleg, a mi a liberalizmusnak
volna feladata, akkor t. Társaság, szabad talán remélnünk,
hogy a mi a liberalizmus kezében a boldogság forrása
volna,
a szocializmus égisze alatt sem lesz »a demagógoknak«
és a »nagy tömegek zsarnokságának«
támasza. Mert mindez nemcsak külsô eszköz a szocializmus
megvalósításához, hanem - és talán
nem utoljára - embernevelés."[30]
Az ,,elvtelen keveredés" okai
A tudományos felismerések társadalomformáló
erejében bízó, egyébként még
a lap közvetlen szerkesztôségénél is heterogénebb
Társadalomtudományi Társaság és maga
a Huszadik Század már a kezdetekkor számos külsô
és belsô politikai csatározásba bocsátkozott.
Az 1900-1902 közötti idôszakban szinte csak a fennálló
viszonyokkal való elégedetlenség, a sokirányú
tájékozódni vágyás, valamint a társadalmi
jelenségeket nagyobb összefüggésekben elhelyezni
kívánó, elméleti szintû elemzô
igény kapcsolja össze a lap munkatársait. Az alapítástól
1902 végéig, Gratz Gusztáv szerkesztôségének
idôszakában, a folyóiratban legalább három
tendencia mutatható ki: 1. közjogi, jogdogmatikai problémákkal
foglalkozó írások (Illés Jenô, Balogh
Jenô, Pekár Károly, Weis Jenô); 2. liberalizmus
(elsôsorban Gratz Gusztáv tevékenysége - kortörténeti
szemlék, Tisza Kálmánról szóló
írása, külpolitikai kérdésekrôl
szóló esszéi); 3. az evolucionizmus gondolatával
összefonódó radikalizmus, amely figyelemmel kíséri
a legújabb gazdasági, kulturális jelenségeket,
az új szociológiai irodalmat, tiltakozik a klerikalizmus
és az agráriusok elôrenyomulása ellen (Jászi,
Somló Bódog, Wildner Ödön, Zigány Zoltán).
Ennek az eklekticizmusnak számos hátránya mellett
megvolt az az elônye, hogy a folyóirat így viszonylag
sok réteget vonhatott hatókörébe. Ezeknek a természetszerûleg
széthúzó, igen eltérô irányzatoknak
a differenciálódását nem lehetett meggátolni,
,,a szociológia valóságos választóvízzé
lett, mely a társadalmat egy progresszív és egy reakciós
részre osztotta".[31]
A konfliktusokat számba véve két jelentôs
törésvonal húzható meg. A konfliktusok egy része
a Társaságot érô külsô támadásokhoz
köthetô, ahol is a konzervatív támadásokkal
szemben a kör egységesen felsorakozott bizonyos liberális
értékek védelme mellett (liberális/konzervatív
törésvonal), a másik konfliktus a Társaságon
belül zajlott, és a kezdetektôl meglévô
nézeteltérések végül a liberális
és radikális elemek elválásához vezettek
(liberális/radikális törésvonal).
A liberális/konzervatív törésvonal
Az elsô igazi konfliktusra 1901-ben került sor, amikor a
Társaság egyik tekintélyes alapító tagja,
a jogtudós, pszichológus és szociológus Pikler
Gyula, a belátásos elmélet képviselôje
megjelentette
A lelki élet fizikája címû kötetét.
Ebben az írásában Pikler úgy ismerteti a vallás
kialakulását, mint ismeretlen jelenségek magyarázatának
kísérletét, a nemzetrôl pedig úgy vélekedik,
hogy a korabeli nemzeti államalakulat nem utolsó ideálja
az emberi haladásnak, hanem idôvel ki kell bontakoznia annak
a társadalomnak, mely az emberiség békés kooperációján
épül fel. Ez az elvi alapvetés konzervatív körökben
óriási botrányt kavart. A katolikus egyház
például diáktüntetések szervezésével
próbálta megakadályozni, hogy a ,,hazaáruló
és istenkáromló" szerzô egyetemi katedrát
kapjon. A Huszadik Század köre egységesen sorakozott
fel megtámadott társukkal szemben, és a gondolat-
és tanszabadság liberális eszméje mellett.[32]
Két évvel késôbb, az akkor éppen
Nagyváradon tevékenykedô, és egyre ismertebbé
váló Somló Bódognak a Huszadik Században
is közzétett, ,,A társadalmi fejlôdés elméletérôl
és néhány gyakorlati alkalmazásáról"
címû elôadása került a szakmai és
politikai támadások középpontjába. Somló
tudományos köntösbe csomagolt gondolatai a konzervativizmus
ellen indítottak támadást. Somló szerint a
tudomány legfontosabb tétele, hogy a társadalom folytonos
fejlôdésnek van kitéve. A mindennapi élet azonban
vak ezzel az igazsággal szemben: ,,egész praxisunk fejlôdésellenes".
A fejlôdés elvével, amely a legtermékenyebb
gyakorlati elv, és amely soha el nem évülhet, összeegyeztethetetlen
az akkori valóságban tapasztalható konzervativizmus,
a fennállóhoz való kritikátlan ragaszkodás,
amely ,,valóságos barbár hagyomány". Somló
szerint: ,,Minél fejlettebb valamely társadalom, annál
inkább értéküket vesztik benne a konzervatív
tényezôk, és annál kizárólagosabb
jelentôség jut a liberális és radikális,
a fejlesztô tényezôknek."[33]
A vitának ugyan volt Társaságon belüli vetülete
is - a gondolatszabadság mértékének kérdésérôl
-, de mindent összevetve ez a konfliktus is a liberális/konzervatív
törésvonal élesebb kontúrjának meghúzásához
járult hozzá.
A liberális/radikális törésvonal
A kezdetektôl meglévô véleménykülönbségek
küzdelmében a lap és a Társaság vezetésében
mindinkább a radikálisok erôsödtek meg. Ahogy
Jászi visszaemlékezve kommentálta: ,,Világnézeti
és érzelmi ellentétek kiélesedésével
szükségesnek találtuk a Gratz-intermezzó harmadik
évében a lap élére azt a klauzulát rávezetni,
hogy a szerkesztô Gratz, »Jászi Oszkár, Szabó
Ervin és Wildner Ödön közremûködésével«,
mi pedig az új irány meggyôzôdéses hívei
voltunk. S egy év múlva már nem is Gratz, hanem a
megbízható jellemû és baloldali reformista Kégl
János jegyezte a lapot, majd pedig 1905 januárjától
1906 júliusáig Somló Bódog, a nagyváradi
jogakadémia tanára, akinek tudományos híre
egyre emelkedett."[34]
A szerkesztôség többsége Gratz és társai
ellen fordult. Gratz Gusztáv viszont a fôszerkesztôi
,,munkamegosztásról" hírt adó körlevelének
tanúsága szerint azt próbálta erôsítgetni,
hogy a lapnak fontos missziója van politikai téren, és
,,csak elônyt jelenthet a kapcsolat az uralkodó politikai
pártok legliberálisabb elemeivel". (Ez a kitétel egyébként
egyértelmûen a nem sokkal késôbb kormányra
került Tisza Istvánra utalt.)
A konfliktussorozat az 1905-1906-os alkotmányos válság
kapcsán érte el a csúcspontját. Az ellenzéki
koalíció 1905-ös januári gyôzelme, a Szabadelvû
Párt összeomlása után tartós kormányzati
válság alakult ki. Az ellenzéki koalícióból
alakítandó kormány kinevezése késett,
mivel az uralkodó nem volt hajlandó teljesíteni a
koalíció katonai követeléseit. A király
átmeneti ,,darabontkormányt" nevezett ki, és Kristóffy
belügyminiszter - a koalíció ellen próbálván
irányítani az egyre erôsödô tömegmozgalmakat
- kilátásba helyezte az általános választójog
bevezetését. A radikálisok a Fejérváry-kormány
mellé álltak, támogatva egy akár oktrojált
úton is bevezetendô választójogi törvényt.
Az események nemcsak a Huszadik Század körét
osztották meg. A liberális Budapesti Napló fôszerkesztôje,
Vészi József is Fejérváry mellé szegôdött,
a szociáldemokrácia egy része is vállalta a
,,burgzsandárok" bélyegét, és az alapvetôen
a
Huszadik Század körétôl kiinduló Általános
Titkos VálasztójogLigájának sikerült a
függetlenségiek néhány tekintélyét,
Apáthy Istvánt, Barabás Bélát, Ugron
Gábort vagy a demokrata Vázsonyi Vilmost is megnyernie a
választójog ügyének. A nemzeti koalíciós
kormány - gyakorlatilag követeléseinek feladásával
- 1906 áprilisában hatalomra jutott, és ezután
különösen élesen támadta, hazaárulónak,
császári lakájnak nevezte a volt belügyminisztert
és végig kitartó támogatóit. A konfliktusban
tehát mintegy a Bécs által képviselt társadalmi
haladás és a koalíció hazafiassága került
egymással szembe.[35]
A belpolitikai események a Huszadik Század szerkesztôségén
belül is nagy vitákra adtak okot. Ezek közül az egyik
legjelentôsebb a Gratz és a szerkesztôbizottság
radikális tagjai között 1905 nyarán lefolyt vita
volt. Gratz szerkesztôségi körlevelében kifogásolta,
hogy a lap túl szûken értelmezett elvi program alapján
áll, amelynek megvalósítására Magyarországon
az adott idôpontban az összes elôfeltétel hiányzik,
,,a lap egész politikája a mi magyarországi viszonyaink
szempontjából a levegôben lóg, és nem
képes az általa képviselt nézeteket sehol sem
belekapcsolni a mi mai közéletünkbe".[36]
A folyóirat ,,teljesen elvontan a hazai viszonyoktól, egyedül
és kizárólag a külföldi idealista pártok
eszmekörében áll... meddô munkát végez,
és ha nem is helytelen irányban, de helytelen módon
halad... meg akarja tenni a második lépést, mielôtt
megtettük volna az elsôt, épületet akar emelni,
mielôtt az alapozási munkák elkészültek
volna".[37]
A szerkesztôség radikális tagjai tiltakoztak Gratz
kompromisszumokra hajló opportunizmusa ellen, mondván: ,,Gratz
szeme elôtt folyvást csak a máról holnapra való
haladás lebeg", az ilyen szemlélet pedig szerintük a
jövôt elôkészítô munka helyett belekényszerítené
ôket a jelen kicsinyes csatározásaiba: ,,modern politika
a közjogi csatározások helyett csak a társadalmi
struktúra módosulásával s új osztályok
megjelenésével lehetséges a politikai küzdôtéren."[38]
A másik jelentôs esemény a Társaság
1906. augusztusi rendkívüli közgyûlése volt,
amely végül is szakadáshoz vezetett. Választmányi
tagul választották Kristóffyt, a volt belügyminisztert,
Gratzék viszont úgy gondolták, hogy a Társaság
ezzel a lépésével irányt változtatott,
emiatt a vezetôségnek le kell mondania. Gróf Andrássy
Gyula, a Társaság elnöke benyújtotta lemondását,
az összehívott rendkívüli közgyûlés
pedig a radikális irány mellett foglalt állást,
így a liberálisok (Gratz, Hegedûs Lóránt)
és a radikális iránnyal egyet nem értôk
a Társaság elhagyására kényszerültek.
Gratzék attól tartottak, hogy a Huszadik Század a
magyar társadalmat jobbítani akarók széles
köre helyett egyre inkább egy szûk kör fórumává
válik, ezzel szemben Jásziék a felhígulást
tartották a nagyobb veszélynek, azt hogy a túlzottan
szélesre tárt kapuk mellett elsikkad radikális álláspontjuk.
A kizárólag radikálissá vált Huszadik
Század szerkesztôségi cikkében a szükségszerû
differenciálódás folyamataként írta
le a lezajlott eseményeket: ,,A Társadalomtudományi
Társaságban egyszerûen ama differenciáció
folyamata ment végbe, mely a közeljövôben az egész
országban le fog folyni... az egyre jobban kiélezôdô
szocziális kérdés hatalmas választóvize
nálunk is csakhamar létre fogja hozni a társadalmi
osztályoknak természetes fajsúlyuk szerint való
elhelyezôdését... a radikális polgárság
és a szoczialista munkásság együtt fogja megvívni
a harcot az agrárfeudalizmussal és klerikalizmussal. Ez történt
a Társaságban is. A modern társadalmi haladás
ideológiája ütközött össze a megkövült
hatalmi maradisággal."[39]
A differenciálódás szükségszerû
folyamata a radikálisok szemében tehát már
Gratzékat is reakciósnak tüntette fel...
Nagyzási hóbort vagy politikai program?
Míg a liberális erôk a pluralista logika alapján
álltak, azt hangoztatva, hogy mind a folyóirat, mind a Társaság
keretén belül teret kell adni a nézetek sokféleségének,[40]
addig a polgári radikalizmus ,,nyíltan szakított a
hivatalos, nemesi állambölcselet és publicisztika összes
hagyományaival, és azokkal szemben a szigorú kritika
álláspontjára lépett az elnyomott néposztályok
érdekében, a modern szociológia tudományos
fegyvertárának felhasználásával."[41]
Míg a liberálisok beléptek a ,,régi politikai
világ" keretei közé, hogy legitim
politizálás
révén, a fennálló politikai berendezkedés
keretei között próbálják érvényre
juttatni a nézeteiket, addig a radikálisok nem a rendszerben,
hanem a
rendszer ellen és rendszeren kívül
kívántak
politizálni, így kívántak utat találni
tudományos koncepcióik gyakorlati megvalósítására.[42]
A radikális változásokért kiáltó
gondolkodó (és köre) számára elképzelhetetlen
a kompromisszum, a modern Magyarország megteremtéséhez
átfogó strukturális változásokra, radikális
politikára van szükség; a részletes program kidolgozását
azonban csak az 1906 utáni évek hozzák meg.
A cselekvésre mozgósító felhívásként
1907 januárjában Jászi az ,,Új Magyarország
felé" címû írásában már
egy mindenfajta kompromisszumot elvetô, polgári radikális
programot fogalmaz meg. A fennálló magyar állapotok
radikális változtatásokat tesznek szükségessé.
Nincs helye a kompromisszumoknak: el kell tiporni ezt az agrárfeudális
világot, az úri parlamentjével együtt, mert ,,a
mai gyarmat-Magyarországból a független Magyarországot
csakis a magyar nép millióinak anyagi és erkölcsi
erôforrásából lehet megteremteni". Magyarország
le van maradva a Nyugat mögött, a munkásdemokrácia
megteremtése még nem lehet idôszerû feladat,
elôször még a polgári demokráciát
kell létrehozni. A polgári demokrácia átmeneti
jellege nyilvánvaló, hiszen bebizonyították
ezt a nyugati tapasztalatok, mégis megkerülhetetlen feladatát
jelenti a haladást kitûzô magyar politikának.
Jászi szerint a feladat megkívánja az erôk differenciálását.
A polgári Magyarország kiépítésének
ugyan egyik legfôbb ereje kell hogy legyen a szociáldemokrácia,
de éppen a szocializmus érdekében arra kell törekedni,
hogy a szociáldemokrata párt ne veszítse el proletár
és szocialista jellegét, és ne váljék
a polgári radikalizmus szélsôbal irányává,
ezért a polgári demokrácia kiépítését
a polgári radikalizmus vállalja magára, azt a célt
tûzve maga elé, hogy kiküszöböli azt a közjogi
ideológiát, ,,melyet kurucok és labancok egyaránt
önzô osztályérdekeik takargatására
használtak fel". Az új radikális párt legfontosabb
feladatának tartja, hogy a tudománytalan, demagóg,
agrárfeudális függetlenségi gondolatot visszavezesse
valódi forrásaihoz. Magyarország függetlenségét
Jászi hite szerint pedig csak az ország gazdasági
és kultúrerôinek legteljesebb kifejlesztése
biztosíthatja. ,,A magyar függetlenség kivívásának
nincs más módja, de ez a mód biztos és szilárd.
Ha a gazdasági és kulturális önállóság
megvan, akkor a közjogi és katonai függetlenség,
minden analóg történelmi folyamat egybehangzó
tanúsága szerint, biztosan és kimaradhatatlanul bekövetkezik."[43]Jászi
meggyôzôdése, hogy mindenekelôtt szabaddá
és gazdaggá kell tenni a népet, a nemzeti lét
alapja ugyanis a nép ereje, gazdagsága és mûveltsége.
Valamint szükséges, hogy ,,idehaza békesség legyen",azaz
meg kell teremteni a testvéri egyetértést a nemzetiségekkel,
csak ezután lehet komolyan foglalkozni az Ausztria elleni küzdelemmel.
Jászi részletes programot ad a polgári radikalizmus
feladatáról. Meggyôzôdése, hogy a radikális
párt programjának fel kell ölelnie a gazdasági
és kulturális élet egészét. A fô
feladat a gazdasági önállóság megszerzése,
az ipar megteremtésének és a fogyasztás emelésének
feltétele a latifundiumok elleni küzdelem, mely a nagybirtokot
felosztva, egy messze kiterjedô s valóban a nép érdekét
szolgáló termelési, fogyasztó és értékesítô
szövetkezeti hálózattal megteremti az intenzíven
gazdálkodó kisbirtok rendszerét. A vármegyei
nemesi önkormányzatot a municipiálszocializmus jegyében
felváltja a népies önkormányzat. Mindezek a feladatok
elkerülhetetlenné fogják tenni a nép szellemi
felemelkedését. De a program részét képezi
az egyházi birtokok szekularizációja, az egészségügy
és az igazságszolgáltatás államosítása
is. A polgári radikalizmus feladatának tartja a munkásvédelmi
intézmények kiépítését, garantálni
kívánja a munkásbiztosítás minden fajtáját,
biztosítani fogja a teljes gondolat-, sajtó-, gyülekezési,
egyesülési, igazgatási és sztrájkszabadságot,
ameddig az erôszakos, terrorisztikus eszközök alkalmazásához
nem nyúl. És a radikális pártnak egyik fô
feladata lesz, ,,hogy nemzetiségi politikáját nem
az agrárfeudális junkerek, hanem a Deákok és
Eötvösök bölcs szellemében vezesse. Közjogi
téren - épp a függetlenségi gondolat érdekében
- arra fog törekedni, hogy minden közjogi és nacionalista
izgatást lehetetlenné tegyen a nép reális érdekeinek
állandó hirdetésével, ha kell, forradalmi érvényesítésével.
S hogy minden aulikus és Bécsbe sandító lakájtörekvéstôl
való tökéletes izoláltságát dokumentálja,
de meg hogy növelje a függetlenségi gondolat erejét:
minden apró-cseprô katonai és közjogi furfangossággal
szemben a modern néphadsereg (milicia) eszméjének
fog propagandát csinálni azon meggyôzôdéstôl
áthatva, hogy az igazi alkotmánynak csak egyetlen igazi védbástyája
van, és ez: az egész, felfegyverzett, érdekeit jól
felfogó nép."[44]
A Jászi által megfogalmazott program valóban radikális.
A régi Magyarország ellenében egy minden vonatkozásában
új Magyarországot vázol fel. Az új program
megvalósítója a ,,másik Magyarország"
- a mezôgazdasági, ipari és szellemi proletariátusnak,
a polgárságnak, a parasztságnak és a nemzetiségieknek
a tudományos igazságok birtokában lévô
szociológusok által vezetett egységes tábora.
Ez az egységfront azonban sem a valóságban nem létezett,
sem a polgári radikálisoknak nem sikerült megszervezniük.
Ennek legfôbb magyarázatát abban lelhetjük fel,
hogy a Jásziék által látott - vagy látni
kívánt - társadalom nem a ténylegesen létezô
magyar társadalom volt. A társadalom aktorai egészen
másként viselkedtek a valóságban, mint ahogy
azt a radikálisok elméleteikben feltételezték.
Nagyzási hóbort vagy politikai program? Jászi
úgy látta, hogy nagy, válságos és forradalmi
idôk elôtt állnak, új korszak és egyben
új problémák elôtt, és csak új
intézményektôl lehet várni a ,,régi békók
letörését". A radikálisok azonban nem tudtak
politikai tömegerôvé válni, nem voltak képesek
komoly befolyást gyakorolni a politikai élet alakulására.
A politikai élet intézményes életébôl
kiszorulva (csak 1914-ben jutottak el a tényleges pártalapításig),
a szellemi-kulturális élet területén voltak képesek
törekvéseik számára ,,módot és
eszközöket kijelölni". Tevékenységük
eredménye nem igazán a tényleges politikai mezô
szándékaiknak megfelelô alakításában,
hanem az értelmiségi szekértáborok létrehozásában
mutatkozott meg. Aligha eredeti szándékaiknak megfelelôen,
a ,,második Magyarország" vizionálásával
mintegy provokálták a jobboldali radikalizmus képében
jelentkezô ,,harmadik Magyarország" létrejöttét.
Jegyzetek
[1]
Jászi: 1910, 5.
[2]
Lásd Jászi: 1907. 1-10.
[3]
Szekfû: 1927.
[4]
Gratz:
Gratz Familiengeschichte.
[5]
Gratz Gusztáv 1899. július 18-án a következôket
írta Somló Bódognak: ,,A lap irányának
nézetem szerint aktuálisnak kellene lennie. A szempont, amelybôl
az egyes kérdések tárgyalandók, gyakorlatiasabb
volna, mint az elvont tudományos munkák szempontja. De természetesen
jóval magasabb, mint a napi sajtó szempontja." Gratz meg
volt gyôzôdve arról, hogy a folyóirat nem szorítkozhat
pusztán a szociológiára, úgy vélte,
egységes a kör álláspontja abban, hogy ,,mi angol
mintára review-t akarunk csinálni". Jászi Oszkár
vele szemben viszont úgy látta: ,,becsületbeli kötelességünk
a lap szociológiai jellegét megôrizni, s a jogászok
és politikusokkal szemben megvédelmezni. De olyan kevesen
vagyunk. Ami nem is csoda, mert a mi irányzatunk nem közönséges
tudományos irányzat, hanem világnézet, amely
diametrális ellentétben áll minden más világnézettel".
Alapvetô, a folyóirat egész történetét
meghatározó probléma ölt testet ebben a nézeteltérésben:
a tudomány és politika viszonyának kérdése.
Nem a politikai kérdéseknek a lap hasábjaira való
bebocsátásáról vagy kirekesztésérôl
volt szó, hiszen abban egyetértettek, hogy a Huszadik Század
,,haladó szellemû krónikása legyen társadalmi
mozgatóerôk és áramlatok szabad játékának".
(Vámbéry: 1935, 374.) A vitakérdés ennek a
krónikásságnak az értelmezése volt:
beletartoznak-e ebbe a napi politika apró-cseprô ügyei,
vagy csak a politikai fejlôdés nagy és általános
kérdései méltóak a tárgyalásra.
[6]
Jászi: 1906a, 329.
[7]
Hegedûs Lóránt a társadalmi fejlôdés
irányáról szóló vitában például
kifejti, hogy a társadalmi kérdést nem lehet megoldani,
nincsen megváltást ígérô módszer,
mert ,,az élet a maga sokféleségével folyton
fejlôdik, s hogy annak mi aktive és passive munkásai
vagyunk". Azok akik úgy gondolják, hogy a tudomány
minden problémát képes megoldani, azok a voltaképpeni
doktrinerek, akiknek olyan gondolataik vannak ,,a milyenek Szajna-parti
könyvkereskedésben találhatók, vagy a milyeneket
német problémákból fordítanak le". Vita
a társadalmi fejlôdés irányáról.
Huszadik
Század, 1904. 9. szám. 491. és 499.
[8]
A felvilágosult politika módszereirôl lásd Schlett:
1996, 235-280.
[9]10
Jászi: 1906a, 331.
[11]
Jászi számtalan alkalommal vázolja, hogy kik a ,,mi"
és kik az ,,ôk": ,,Csak elôre bátran! Habozás
és félelem nélkül. A czél nemes. A fegyver
tiszta. Táborunkban vannak korunk legnagyobbjai. Az igazi tudósok
mellett: az istenkegyeltje mûvészek és költôk.
A társadalom összes újító, javító,
az emberiség haladására és boldogítására
törekvô erôi. S velünk szemben a társadalom
kis conserválói. A paragraphusok és a dogmák
lovagjai." (Jászi: 1900b, 296.) 1907-ben az ,,Új Magyarország
felé" címû írásában kifejti, hogy
az a becsületes radikális politika, amely gazdag polgári
demokráciát teremt e koldus agrárfeudális országból,
megteremti ,,minden dolgos élet koalícióját
a középkor dologtalan uralma ellen egyrészrôl,
a gyarmatosító állam elnyomó törekvései
ellen másrészrôl". (Jászi: 1907, 6.) Méray-Horváth
Károly úgy gondolja, hogy ,,a nemzet mindenki, a kinek bárminemû
produktív munkásságából a nemzet él,
gyarapszik és fejlôdik", és nem nemzet, csak annak
parazitái azok, akik dologtalanok. Ebbôl adódik a nemzeti
feladat: mindenütt a dolgos embereket tömöríteni
a dologtalanok ellen, vagyis a dolgos emberek a haladás iránya,
a dologtalonoké a reakció. Méray-Horváth: 1905,
81.
[12]
Jászi: 1905a, 4.
[13]
Jászi: 1900a, 12.
[14]
Jászi: 1907, 3.
[15]
Jászi: 1905b, 16.
[16]
Jászi: 1906b, 110.
[17]
Hegedûs Lóránt rámutat a szocialisztikus eszmék
paradoxonára: szerinte a szocializmust ,,fantasztikus optimizmus"
jellemzi, amennyiben a szocialisták úgy képzelik el
az ideális állapot létrehozását, ,,hogy
az emberek természetét a jövendô társadalmi
állapot meg fogja változtatni: de csak akkor jön létre
ez a jövendô társadalmi állapot, ha az emberek
természete meg van változtatva". Vita a társadalmi
fejlôdés irányáról. Huszadik Század,
1904,
9. szám. 492.
[18]
Gratz: 1904b, 616.
[19]
Jászi: 1901c, 155-158.
[20]
Jászi szerint a parlamentarizmus egyik legvégzetesebb hiánya,
,,hogy az emberi problémák legbonyolultabbikát, az
összesség ügyeinek intézését, a törvényhozást
oly szervre bízza, melyben a legfôbb elôfeltétel
hiányzik arra, hogy e feladatának megfelelhessen". A parlament
a társadalmi tudat és akarat kifejezésének
csak egyik szerve a sok között, s még nem is a leglényegesebb,
ugyanis ,,az egyéni kezdeményezés, munka és
törekvés, a társas önkéntes cooperatio a
társadalmi organizmus fejlôdését hasonlíthatatlanul
nagyobb mértékben mozdítja elô, mint az állam
kényszerszavára alakult összmûködés".
(Jászi: 1900a, 3. és 5.). Pap Tibor a parlamentarizmusról
szóló cikkében azt fejtegeti, hogy a parlamentarizmus
nem jó intézmény, mert nem természetes, és
ebbôl adódóan nem alkalmas az alkotmányos szabadság
teljes körû biztosítására. Társadalmi
és politikai intézményeinket természeti alapokra
kell fektetnünk, ebbôl adódóan a közszabadság
valódi garanciáit a kormányzatban kell keresnünk.
Ez pedig azt vonja maga után, hogy a politikatudomány helyett
a ,,társadalmi életjelenségek hû megfigyelôjéhez",
a ,,statisztikai tudományhoz" kell fordulnunk intenciókért,
mert csak ez a tudomány taníthatja meg az embereket arra,
,,hogy csak az az intézmény lehet jó, a melyik igaz".
(Pap: 1900, 264-270., 369-376.) Míg például Gratz
azért támogatja az általános választójogra
irányuló törekvéseket, mert ezáltal akarja
hatékonyabbá tenni a parlament mûködését,
addig a radikálisok számára az általános
választójog kivívásával nem a parlamentarizmus
rendszerének hatékonyabbá tétele a cél,
hanem a társadalom strukturális problémáinak
feloldása.
[21]
Jászi: 1905a, 11. szám. 6-7.
[22]
Jászi: 1907, 6.
[23]
Bors: 1902, 316.; 317.; 319; uo. Bors Emil egyetemi tanár, jogász,
a jogi szakoktatás reformjának elkötelezett híve.
[24]
Hegedûs: 1904, 495; 496-498. Hegedûs Lóránt szabadelvû
politikus, 1920-21-ben pénzügyminiszter, a GYOSZ igazgatója,
majd elnöke, gazdaságpolitikai kérdések szakértôje.
Történeti jellegû munkája: Két Andrássy
és két Tisza. (1941.)
[25]
Gratz: 1904a, 176. Gratz Gusztáv politikus, publicista, közgazdasági
és történetíró.
A Huszadik Század
és a Társadalomtudományi
Társaság egyik létrehozója. Kétszer
(1917-ben és 1921-ben) miniszter. Az elsô világháború
után legitimista politikus, a kompromisszumos liberalizmus képviselôje.
[26]
Gratz: 1904b, 646.
[27]
Lázár: 1902. 42.; 45.; 49. Lázár Nándor
jogász volt.
[28]
Jászi: 1903, 109.
[29]
Leopold: 1904, 162.; 167.; 168.; uo.; 171. Ifj. Leopold Lajos jogász,
szociológus, a szocialista mozgalmak elismert szakértôje,
de foglalkozott a mezôgazdasági munkásság politikai
magatartásával és a vallás társadalmi
szerepével is. 1912-es munkája A presztízs, amely
átfogó elméletet fogalmaz meg a dzsentrikérdéssel
kapcsolatban.
[30]
Szabó: 1904, 262.
[31]
Jászi: 1910, 4.
[32]
Nemcsak Jászi vette védelmébe Piklert, hangsúlyozva
a gondolatszabadság abszolút jellegét, mondván
,,nincs kor, nem jöhet idô, melyben a gondolatszabadság
megszüntetése vagy korlátozása helyes társadalmi
elv lehetne... Mert a haladás egyedüli alapja a gondolatok
szabad kifejtésének a lehetôsége, ahol ez nincs
meg a visszaesés épp oly szükségképpeni,
mint az élet egy alacsonyabb fokra való leszállása
olyan környezetben, melynek oxigéntartalma megromlott." (Jászi:
1901b, 387.) De liberális oldalról is elhangzottak érvek
a gondolatszabadság mellett, megerôsítve, hogy a konfliktust
egyben a liberalizmus küzdelmének is tekintik. Gratz szerint
,,a liberalismus ugyan gyakran kíméletlenül küzd
az ellentétes áramlatok ellen, de soha nem gátolja
meg hatalmi eszközökkel ezek szabad kifejlesztését.
A liberalismus nem akarja nézeteit senkire ráerôszakolni,
ellenségei ellenben a csalhatatlanság sánczai mögé
elrejtôzve, azt akarják, hogy nézeteik ellen senki
fel ne szólaljon. A liberalismus igyekszik a neki nem tetszô
nézeteket megcáfolni, ellenségei a külsô
tekintély súlyával, politikai agitáczióval
és politikai fegyverekkel akarják eldönteni a tudomány
vitás kérdéseit. A liberalismus az eszmék szabad
harczát óhajtja, ellenségei el akarják fojtani
a nekik kényelmetlen tanokat. A liberalismus - még ha igaza
van is - nem követeli, hogy mások is e véleményen
legyenek, ellenségei még ha tévednek is, azt akarják,
hogy az egész világ velük tévedjen. A liberalismus
a legélesebb fegyvereket is csak szabad harcban használja,
hol mindenki védheti magát; ellenségei éppen
az eszmék harczát akarják meghiúsítani
a maguk elônyére... a liberalismusnak, mely a türelmességet
hirdeti mindenkivel szemben, egy dolog ellen nem szabad türelmesnek
lennie, ha maga alatt nem akarja elvágni a fát, s ez az egy
dolog a türelmetlenség" Gratz: 1901, 483-484.
[33]
Somló: 1903, 408.
[34]
Jászi: Emlékeimbôl: Szülôföldemen.
In: Jászi: 1982, 571-572.
[35]
A darabontkormány támogatói között volt
Ady is, akinek elsôsorban a ,,magyar ugar" kártevôivel
volt harca. A darabontepizódban - és ezzel nem állt
egyedül radikális kortársai között - II. József
drámájának felújítását
látta. Úgy vélte, hogy a kuruckodó nagyurak
mutatványos mozgalmában a ,,tatárság zajlik
a Kárpátok alatt", a magyarságot lenyûgözve
tartó Ázsia indul újra hadba Európa, a haladó
gondolat és kultúra ellen. Ezzel a tatár Ázsiával,
Pusztaszerrel szemben öntudatosan vállalta a megbélyegzô
,,darabontságot". Büszke, dacos magyar sorsot, missziót
látott a történelmivé heroizált darabontságban,
amelyben osztozott mindazokkal, ,,akik Európát be akarták
vezetni a magyar glóbusz sötét zubolyaiba". Ady Endre:
Ismeretlen Korvin-kódex margójára. In: Kispéter-Varga:
1968, 16-18.)
[36]
OSZK Kézirattár. An. 2408/3.
[37]
Uo.
[38]
OSZK Kézirattár. An. 2408/5.
[39]
A Társadalomtudományi Társaság válsága.
Huszadik
Század, 1906. 14. szám. 95.
[40]
Gratz Gusztáv a Társaság 1905-ös közgyûlésén
elmondott választmányi jelentésében világosan
figyelmeztet a radikalizmus veszélyeire: ,,A Társaságnak
ezen rokon gondolkodású elemek egybegyûjtése,
tömörítése és szervezése körül
elért sikerei talán a legjelentékenyebbek, a melyekre
Társaságunk rámutathat. Ezen szerepének kell
megkettôzött buzgalommal a jövôben is megfelelnie...
A döntô szempont, a melyet a Társaság vezetôsége,
annak választmánya szem elôtt tartott, mindig ez volt,
s ezt a szempontot kell megvédelmezni a jövôben is ugy
azokkal szemben, a kik a Társaság progressziv jellegét
netán el akarják homályosítani, mint azokkal
szemben, kik a haladás egy bizonyos irányával kívánnák
társaságunkat azonosítani. Magyarország mai
állapotában, társadalmi fejlôdésünk
mostani stádiumában kétségtelenül sokkalta
nagyobb szolgálatot teszünk ügyünknek, ha haladó
törekvéseinknek erôs kidomborítása mellett
az összes e szempontok iránt fogékonysággal biró
elemeket bevonjuk körünkbe, mintha azok egy részét
a Társaságunkból, vagy akár csak annak egyes
szerveibôl is kizárnók azért, hogy társaságunk
egyöntetûbb, a részletekre is kiterjedô agitácziót
fejthessen ki egy bizonyos társadalmi program érdekében."
Gratz: 1905a, 88-91.
[41]
Jászi: 1910, 6.
[42]
Jászi Oszkár a Társaság rendkívüli
közgyûlésén a következôképpen
exponálta a Társaság és a politizálás
viszonyát: ,,Tudom azt, hogy a szociálpolitikát kétféleképpen
lehet értelmezni. Az uralkodó osztályok, a grófok,
fôpapok, börziánerek úgy értelmezik a szocziálpolitikát,
hogy az ott kezdôdik, a mikor összeülnek komoly képpel
tudományos férfiak, elkezdenek sopánkodni, hogy a
munkabér nagyon alacsony, talán magasabb lehetne néhány
fillérrel, vagy a munkaidô túlságosan magas,
10 óra napjában, talán 9 és fél órára
kellene leszállítani, de mi tudósok, a kik a mi lelkiismereti
meggyôzôdésünket, hogy ha talán tökéletlen
eszközökkel is, ha talán oly féltudással,
mint Wlassics Gyula mondani kegyes volt, de tudományos meggyôzôdéssel
védjük, mi a szocziálpolitikát úgy értelmezzük,
mint annak a tudománya, hogyan lehet az egész népösszesség
helyzetét, jólétét a fejlôdés
mentül magasabb fokára emelni. És, tisztelt elvtársaim,
ez egy igen nagy feladat, és mi nagyon jól érezzük,
hogy a szocziálpolitika nem merül ki a munkaidô és
munkabér problémáiban, hanem hogy az felöleli
a gazdasági és társadalmi kérdéseknek,
a szekularizációnak, a latifundium felosztásának,
a progressziv adónak, az állami ingyenes népoktatásnak
és a szabad gondolkodásnak korszakos szocziálpolitikai
eszméit is. Persze az a másik szocziálpolitika nem
tartozik hozzánk. Ránk nem tartozik a kegyelmesurak, miniszterek,
klubbok, mandátumok politikája, legyen ez az ô szocziálpolitikájuk,
boldoguljanak vele, csinálja Gratz Gusztáv tovább
a maga szocziálpolitikáját. Mi a szocziálpolitikát
csak abból a szempontból ítélhetjük meg,
és ezért bátran vállaljuk a felelôsséget,
hogy nemcsak elméleteket csinálunk, hanem eszméinknek
gyakorlati keresztülviteléért is küzdünk.
Jászi, 1906c, 167-171.
[43]
Jászi: 1907, 7.
[44]
Uo. 8-10.
A Társadalomtudományi Társaság válsága.
Huszadik
Század, 1906. 14. szám. 93-95.
A Társadalomtudományi Társaság rendkívüli
közgyûlése. Huszadik Század,
1906. 14. szám.
147-175.
Andrássy Gyula: Tudomány és hazafiság.
Huszadik
Század, 1902. 5. szám. 343-353.
Balogh Artur: A modern politikai tudomány. Huszadik Század,
1900. 1. szám. 200-205.
Bolgár Elek: Népjogok a polgári társadalomban.
Huszadik
Század, 1906. 14. szám. 187-200.
Bolgár Elek. Szakszervezeti mozgalom és szociáldemokrácia.
Huszadik
Század, 1907. 15. szám. 508-524.
Bors Emil: A jog- és államtudományok állapota
és mûvelése. Huszadik Század, 1902. 5. szám.
304-321.
Dániel Arnold: A szocziális kérdés a kereskedelemben.
Huszadik
Század, 1905. 11. szám. 432-446.
Dániel Arnold: A magyarországi földmûves szocializmus
feladatai. Huszadik Század, 1906. 13. szám. 315-338. és
418-442.
Dániel Arnold: A munka szervezése az árutermelô
társadalomban. Huszadik Század, 1909. 20. szám. 1-18.,
162-176.
Dániel Arnold: Kommunizmus és individualizmus. Huszadik
Század, 1910. 21. szám. 305-315., 421-431.
Fenyvessy József: A normálmunkanap és a munkaközi
szünetek. Huszadik Század, 1902. 5. szám. 520-541.
Gratz Gusztáv: Felszólalás a Társadalomtudományi
Társaság ülésén. Huszadik Század,
1901. 3. szám.
Gratz Gusztáv: Gratz Familiengeschichte. Kriegsarchiv, Wien.
Donation Gratz B/19. nr. 2.
Gratz Gusztáv: A liberalizmus. Huszadik Század, 1904a.
9. szám. 165-182.
Gratz Gusztáv: A társadalmi fejlôdés iránya.
Záróbeszéd. Huszadik Század, 1904b. 10. szám.
Gratz Gusztáv: Választmányi jelentés. Huszadik
Század, 1905a. 12. szám.
Gratz Gusztáv: A magyar válság. Huszadik Század,
1905b. 12. szám. 130-149.
Gratz Gusztáv: Az általános választójog
és Tisza István gróf. Huszadik Század, 1905c.
12. szám. 369-398.
Hanák Péter: Az 1905-06. évi politikai válság.
In: Hanák Péter - Mucsi Ferenc (szerk.): Magyarország
története. VII/1. kötet. Budapest, Akadémiai Kiadó,
1978. 557-608.
Hanthó Zsuzsanna: Jászi Oszkár és Szabó
Ervin vitája a tudomány és a politika viszonyáról.
Pécs,
MTA Dunántúli Tudományos Intézete, 1976. (Közlemények/21.)
Harkányi József: Munkásvédelem és
az ipartörvény revíziója. Huszadik Század,
1900. 2. szám. 286-291.
Harrer Ferenc: A parlamenti választójog terjedelme a
nagyobb európai államokban. Huszadik Század, 1905.
11. szám. 289-309. és 406-431.
Hegedûs Lóránt: Az angol munkásmozgalom
iránya. Huszadik Század, 1902. 6. szám. 361-376.
Hegedûs Lóránt: Felszólalás a társadalmi
fejlôdés irányáról rendezett vitán.
Huszadik
Század, 1904. 10. szám. 489-498.
Hell Judit-Lendvai L. Ferenc-Perecz László: Magyar filozófia
a XX. században. Budapest, Áron Kiadó, 2000.
Horváth Zoltán: Magyar századforduló. A
második reformnemzedék története 1896-1914.
Budapest,
1961.
Jászi Oszkár: Tudományos publicisztika. Huszadik
Század, 1900a. 1. szám. 2-12.
Jászi Oszkár: Két rectori beszéd. Huszadik
Század, 1900b. 2. szám. 331-334.
Jászi Oszkár: Gróf Tisza István, az államphilosophus.
Huszadik
Század, 1901a. 3. szám. 275-281.
Jászi Oszkár: Hajsza Pikler Gyula ellen. Huszadik Század,
1901b. 3. szám. 387-390.
Jászi Oszkár: Szilágyi. Huszadik Század,
1901c. 4. szám. 155-158.
Jászi Oszkár: A történelmi materializmus
állambölcselete. Budapest, Grill, 1903a.
Jászi Oszkár: A nagyváradi esthez. Huszadik század,
1903b. 7. szám.
Jászi Oszkár: A társadalmi fejlôdés
és a gondolat szabadsága. Huszadik Század, 1903c.
7. szám. 497-504.
Jászi Oszkár: A történelmi materializmus.
Huszadik
Század, 1903d. 7. szám. 44-53.
Jászi Oszkár: Szocializmus és hazafiság.
Huszadik
Század, 1905a. 11. szám. 1-11.
Jászi Oszkár: Kulturális elmaradottságunk
okairól. Huszadik Század, 1905b. 12. szám. 1-28.
Jászi Oszkár: Tudomány és politika. Huszadik
Század, 1906a. 13. szám. 327-331.
Jászi Oszkár: A demokrácia jövôje.
Huszadik
Század, 1906b. 13. szám.
Jászi Oszkár: Felszólalás a Társaság
rendkívüli közgyûlésén. Huszadik Század,
1906c. 14. szám. 167-171.
Jászi Oszkár: A történelmi materializmus
induktív igazolása. Huszadik Század, 1906d. 14. szám.
274-286.
Jászi Oszkár: Új Magyarország felé.
Huszadik
Század, 1907. 15. szám. 1-10.
Jászi Oszkár: Miért kell az általános
választójog. Huszadik Század, 1908. 17. szám.
636-644.
Jászi Oszkár: Tíz év. Huszadik Század,
1910. 21. szám.
Jászi Oszkár: Emlékeimbôl: Szülôföldemen.
In: Jászi Oszkár publicisztikája. (Szerkesztette:
Litván György-Varga F. János) Budapest, Magvetô
Könyvkiadó, 1982. 571-572.
Kispéter András-Varga József (szerk.): Ady Endre
összes prózai mûvei. VII. kötet.
Újságcikkek,
tanulányok (1905. október 1.-1906. június 14.) Budapest,
Akadémiai Kiadó, 1968.
Lázár Nándor: Liberálizmus és szocziáldemokráczia.
Huszadik
Század, 1902. 6. szám. 32-49.
Leopold Lajos, ifj.: Felszólalás a társadalmi
fejlôdés irányáról szóló
vitában. Huszadik Század, 1904. 10. szám. 161-171.
Leopold Lajos, ifj.: Állami függés és választójog.
Huszadik
Század, 1908. 18. szám. 625-635.
Litván György: ,,Magyar gondolat" - ,,szabad gondolat".
Budapest,
Magvetô Könyvkiadó, 1978.
Litván György: Hazaárulás-e a hazára
,,árulkodni"? A polgári radikálisok nemzetfelfogása.
Valóság,
1984. 12. szám. 58-69.
Litván György (szerk.): Jászi Oszkár hazatérése.
Budapest, Társadalomtudományi Társaság, 1996.
Litván György-Szûcs László: A szociológia
elsô magyar mûhelye. A Huszadik Század köre. I-II.
köt. Budapest, 1973, Gondolat.
L. Nagy Zsuzsa: Szabadkômûvesség a XX. században.
Budapest,
Kossuth Könyvkiadó, 1977.
Méray-Horváth Károly: Szocziológia. Huszadik
Század, 1902. 6. szám.
Méray-Horváth Károly: Magyar politikai szociológia.
Huszadik
Század, 1903. 8. szám. 781-817.
Méray-Horváth Károly: Politikai dolgok. Huszadik
Század, 1905. 11. szám. 79-87., 281-285.
Méray-Horváth Károly: A politikai hiba. Huszadik
Század, 1906. 14. szám. 257-273.
Pap Tibor: A parlamentarismusról. Huszadik Század, 1900.
1. szám. 264-270., 369-376.
Pikler Gyula: A lélektan alapelvei: az élmény
megmaradása és ellentétessége. Budapest, Grill
Károly kiadás, 1909.
Pók Attila: A magyarországi radikális demokrata
ideológia kialakulása. Budapest, Akadémiai Kiadó,
1990.
Pók Attila: A ,,Huszadik Század" körének
történetfelfogása. Budapest, Gondolat Könyvkiadó
1982.
Rácz Gyula: Általános választójog
és külön vámterület. Huszadik Század,
1906. 13. szám. 17-32.
Radó Sámuel: Gróf Andrássy Gyula és
a liberalizmus. Huszadik Század, 1902. 6. szám. 399-405.
Schlett István: A ,,munkáskérdés" és
a szocializmus a magyar polgári gondolkodásban, 1848-1906.
Budapest,
Kossuth Könyvkiadó, 1987.
Schlett István: A magyar politikai gondolkodás története.
I.
kötet. Budapest, Korona Kiadó, 1996.
S-Ó: Individualizmus és kollektivizmus. Huszadik Század,
1902. 6. szám. 163-164.
Somló Bódog: Állami beavatkozás és
individualizmus. Budapest, Politzer Zsigmond és Fia Kiadó,
1903.
Somló Bódog: A társadalmi fejlôdés
irányáról és néhány gyakorlati
alkalmazásáról." Huszadik Század, 1903. 7.
szám. 397-409.
Szabó Ervin: Természet és társadalom. Huszadik
Század, 1903. 7. szám. 747-772.
Szabó Ervin: A szoczializmus. Huszadik Század, 1904.
9. szám. 245-271. In Hanák Péter - Mucsi Ferenc (szerk.):
Magyarország története. VII/2. kötet, Budapest,
Akadémiai Kiadó, 1978. 873-1003.
Szabó Miklós: Politikai gondolkodás és
kultúra Magyarországon a dualizmus utolsó negyedszázadában.
Szántó Menyhért: Az állam és a társadalom
szerepe a munkásvédelem terén.
Huszadik Század,
1901. 3. szám. 239-248.
Szekfû Gyula: Egy magyar folyóirat problémája.
Magyar
Szemle, Budapest, 1927. 1. szám.
Tôkéczki László: Magyar liberalizmus.
Budapest,
Századvég Kiadó, 1993.
Vámbéry Rusztem: Tíz év. Századunk,
1935.
Vita a társadalmi fejlôdés irányáról.
A Társadalomtudományi Társaság ülése.
Huszadik
Század, 1904. 9. és 10. szám.
Zigány Zoltán: A szakegyesületi munkásmozgalom.
Huszadik
Század, 1900. 2. szám. 161-167.
Zigány Zoltán: A szegényügy. Huszadik Század,
1901. 3. szám. 50-64.
Zigány Zoltán: Az Andrássy-féle törvényjavaslat
és bírálata. Huszadik Század, 1908. 18. szám.
613-624.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu