E tanulmány[1]
elsôdleges célja bemutatni, hogy hasonló történelmi
helyzetekben ugyanazt a fogalmat - jelesül a katolikus autonómiát
- gyökeresen más értelemben használják
a más eszmei bázisról induló, különbözô
célokért küzdô és eltérô politikai
érdekû csoportok.
A katolikus autonómia fogalma elsô hallásra paradoxonnak
tûnhet. Elvileg milyen módokon vonatkoztatható a katolikus
egyházra az autonómia? Egyrészt beszélhetünk
külsô,
azaz a katolikus egyháznak az állammal szembeni autonómiájáról,
illetve más, hasonló szerepet betöltô intézményekhez,
azaz más egyházakhoz viszonyított függetlenségi
fokáról ugyancsak az állammal szemben. Másrészt
az autonómia lehet belsô, azaz az egyházon belüli,
ami vonatkozhat a klérus különbözô hierarchikus
szintjeinek egymáshoz viszonyított nagyobb önállóságára
(például a plébánosok és a püspökök
vagy a plébánosok és a káplánok viszonyára).
A tárgyalt idôszakban pedig különösen nagy
hangsúlyt kap az autonómiának az az értelmezése,
amely a világi hívek nagyobb beleszólását
jelenti a katolikus egyház ügyeibe. Itt kell megemlítenünk,
hogy a római katolikus egyház dogmatikai konstitúcióját
szem elôtt tartva nem könnyû az autonómiát
az egyházon belül az utóbb említett módon
értelmezni. Az autonómia e vonatkozásban fôleg
a papi hierarchia egyes szintjeinek viszonyára, a világiak
döntô befolyására, illetve a ,,nemzeti jellegre"
való törekvésre vonatkozik. Ez teszi történeti
és szemléleti szempontból még inkább
figyelemre méltóvá az alábbiakban elemzett
megközelítéseket.
A liberális-polgári átalakulás egyik fontos
eleme volt Magyarországon is az egyház és az állam
szétválasztásának folyamata, amelynek során
máig ható jogi-politikai problémák vetôdtek
fel.[2] A
modern magyar polgári berendezkedés megszületése
következtében alapjaiban változott meg a katolikus egyház
viszonya az állomhoz. Ugyanakkor az ebben az idôszakban elôtérbe
került modern eszmék hatására az egyháznak
belsô viszonyai kapcsán is új kihívásokkal
kellett szembenéznie. A konkrét történeti helyzetet
vizsgálva egy összességében közel hetven
évet átívelô, több hullámban jelentkezô
katolikus autonómia-mozgalmat láthatunk.
A jelen dolgozat nem tárgyalja az erdélyi katolikus autonómia
évszázados történetét. Úgy gondoljuk
ugyanis, hogy ennek a rendi gyökeru és Erdély sajátos
státusára épülô intézménynek
a vizsgálata messze vinne tanulmányunk eredeti korszakától.[3]
Ezen felül pedig az általunk ismertetett autonómia-koncepciók
nem elsôdlegesen az erdélyi mintából táplálkoznak,
és hatókörüket az Erdéllyel újra
egyesített ország egészére kívánják
kiterjeszteni.[4]
Az autonómia-igény elsôsorban akkor erôsödött
fel, amikor alapvetô változások kerültek napirendre
a katolikus egyház és az állam kapcsolatrendszerében:
így volt ez 1848-49-ben, az 1867-es kiegyezéskor, illetve
az 1890-es évek egyházpolitikai vitáinak idején.
Az 1848-ban átalakuló politikai - és fôként
egyházpolitikai - körülmények bemutatásához
mindenekelôtt vissza kell utalnunk röviden az utolsó
rendi országgyûlés 1848. tavaszi egyházi tárgyú
vitáira, ezek rövid áttekintése által
ugyanis némi betekintést nyerhetünk az egyházi
körök és a liberális reformelit akkori kapcsolatába.
Pozsonyban az új polgári kormány és a katolikus
klérus - elsôsorban annak felsô körei - közötti
viszony nem volt problémamentes. A minisztériumról[5]
és a vallásról[6]
szóló törvényjavaslat vitájának
alakulása a katolikus egyház - mindenekelôtt a püspöki
kar - számára jelentôs politikai
érdekérvényesítési
kudarc volt. Az adott szituációban az egyházi
vezetés lépéskényszerbe került. A püspökök
csak a törvényhozási viták során elszenvedett
fiaskók, valamint az elsô autonómia-javaslat[7]
országgyulési kudarca láttán folyamodtak a
hívekhez való fordulás taktikájához
- éppen a javaslatban foglalt stratégiai célok elérése
érdekében. Ez, az utolsó rendi országgyulésen
bekövetkezett vereség, döbbentette rá ugyanis a
katolikus klérus vezetôit arra, hogy az új helyzetben
saját híveikre kell támaszkodniuk, ha az alapjaiban
liberális világi hatalommal szemben, illetve a következô,
népképviseleti alapon választandó országgyulésben
nyomatékot kívánnak adni igényeiknek. Csak
abban az esetben számíthatnak követeléseik támogatására,
ha azokat mint a katolikus hívôk minél nagyobb hányadának
együttes igényét tudják felmutatni.
Az autonómia szükségessége melletti egyháznagyi
érvelés retorikailag az újonnan törvénybe
iktatott liberális eszméken nyugodott: mindenekelôtt
az állam és az egyház teljes - ideológiai és
fôként anyagi - szétválasztásának
elvén, valamint a vallási egyenlôség és
viszonosság kimondásán. Ez utóbbi volt a bázisa
annak az érvrendszernek, amely a protestánsoknak az állam
befolyásától mentes egyházivagyon-kezelésére,
zsinattartási és elöljáró választási
jogára hivatkozva követelte ugyanezeket a katolikus egyház,
illetve e koncepcióban fôként annak vezetôi számára
is.
A felállítandó autonómia-szervezet[8]
céljai és hatásköre kapcsán felmerült
több elképzelés közül itt csak azt emeljük
ki, amely a legnagyobb püspöki támogatást kapta,
és leginkább tükrözte a felsôklérus
felfogását az önkormányzat céljait és
szervezetét illetôen.
Az autonómia-szervezet létrehozásának okait
és hátterét jól világítja meg
Danielik János.[9]
Szerinte preventív jelleggel kell az egyházi és a
világi elemeknek összefogniuk, hogy a ,,bajokat elhárítás
helyett még inkább szaporító és szerencsétlen
összeütközésbe ne jöjjenek egymással".
Ez a konfliktus az adott ,,zavaros szellemu idôkben" úgy kerülhetô
ki, ha a világiaknak az egyházi életben adandó
hatáskörét pontosan meghatározzák. E körülhatárolás
lényege, hogy ,,szigorúan vett egyházi ügyek"
címén az autonómiaszervezetek kezébôl
kivenné az egyházi tanításra, a diszciplináris
kontrollra, a liturgiára, a kizárólagos papi funkciókra,
az erkölcsi felügyeletre és az iskolák tanítási
és fegyelmi rendszerére vonatkozó ügyeket, és
azokat a zsinatok elé utalná. Minden más - fôként
az egyházat érô politikai támadások kivédése,
a templomok és az iskolák fenntartása, a papok és
tanítók fizetése és az egyházi alapok
kezelése - az autonómia-szervezet kompetenciája lenne.
Danielik külön ki is emeli, hogy a szervezet fô célja
az új liberális állam kezébôl kivenni,
illetve átvenni tôle azokat a hatásköröket,
amelyek intézésére eddig az államnak a korábbi
dikaszteriális rendszeren keresztül döntô befolyása
volt. A közvetlenül ezután leírt másik fô
szempontot nem vette eddig igazán figyelembe a történetírás,
pedig ez is jól mutatja ezen autonómia-koncepció jellegét.
Eszerint csak a fent ismertetett feladatkör-megosztás által
érhetô el, hogy a világiak elôl minden olyan
lehetôség el legyen zárva, amely által olyan
ügyekbe árthatnák bele magukat, ,,melyek szorosan az
egyház fônökeit, szolgáit illetik".
A célokat követôen az egyesület szervezeti
felépítését vázolja a tervezet.
Az egyesület annyi szekcióra oszlana, ahány püspöki
egyházmegye, és annyi filiára, ahány egyházkerület
van Magyarországon, Erdélyben és a kapcsolt részekben.
Az egyesületet központi bizottmány vezetné, élén
egy világi személlyel. A szekcióknak és a filiáknak
- a központi struktúrát követve - szintén
lennének központi bizottmányai. E szervezetek tagjait
szabadon választanák azzal a megkötéssel, hogy
a filiákba az összes kerületi plébános,
míg a szekciókba két kanonok, két szemináriumi
oktató, a helybeli plébános és a kerületi
alesperes eleve beválasztandó. E javaslat nyilvánvaló
célja meggátolni, hogy az egyházat is érintô
kérdésekben a világi elem befolyása ,,káros
és hibás irányba mûködhessen". Az erôs
felsô kontrollt az is hivatott biztosítani, hogy az egyesület
minden egyházmegyében püspöki pártfogás
alatt állna. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy az egyháznagyoknak
a szervezet szelleme és mûködése felett ellenôrzési
joguk lenne. A felsorolt feladatokon túl az egyesületet felkérhetik
az általuk jónak tartott célok érdekében
való ,,közremunkálásra". Egyszóval ,,irányt
adhatnának" az esetleg más - például liberális
vagy radikális - irányú törekvéseknek
(azaz kordában tarthatnák ôket). A szervezet mûködési
mechanizmusa a terv szerint így foglalható össze:
a központi bizottmány évente ülésezne Pesten,
míg a szekciók félévenként a püspöki
székhelyeken, a filiák pedig háromhavonta a katolikus
hívek számát tekintve legnagyobb kerületi városokban.
A kerületi gyûléseken - a korábban említett
megszorításokkal - a szabadon választott kerületi
tagok vennének részt. Ôk delegálnának
küldötteket a szekciókba, a szekciók küldöttei
pedig a központi választmányba.
A felsôklérus által leginkább támogatott
autonómia-koncepciót értékelve megállapíthatjuk,
hogy szinte kizárólag csak a vagyoni kérdésben,
az egyházi alapok kezelésében, illetve még
az iskolaügyben követelte az önállóságot.
A javaslat azt mutatja, hogy a felülrôl kiinduló autonómia-törekvések
célja az egyház tradicionális jogainak és érdekeinek
védelme - a korszellem által megkövetelt, korlátozottan
,,demokratikus" formában. A világiaknak adandó hatáskör
az autonómiában csak ennek eszköze lett volna. Erre
enged következtetni, hogy ügyeltek a kompetencia körülhatárolására,
és arra is, hogy a hierarchikus szervezés, az egyházi
személyeknek az autonómia különbözô
szintjein való meghatározott arányú kötelezô
jelenléte, valamint az erôteljes felsô kontroll révén
a világi elem az egyház külsô ügyeiben is
csak nagyon korlátozott mozgástérrel rendelkezzen.
Az egyház belsô ügyeire, azaz hitbeli, egyházfegyelmi,
egyházszervezeti vagy liturgiai kérdésekre pedig az
autonómia-szervezet hatásköre e szerint a terv szerint
(eltérôen az autonómia-mozgalom késôbbi
idôszakának bizonyos elképzeléseitôl)
egyáltalán nem terjedt volna ki. Azt is mondhatjuk, hogy
ez a javaslat nemcsak a liberális eszmei alapokon nyugvó
állammal szembeni nagyobb függetlenséget célozta
meg, hanem legalább ennyire irányult arra is, hogy a felülrôl
kézben tartott, részleges és lényegében
formális reform által megakadályozza az egyház
belsô felépítésére, a hierarchia döntô
befolyásának csökkentésére, illetve az
egyházfegyelem lazítására, s így tulajdonképpen
a valós befolyásra irányuló világi és
fôként alsópapsági törekvéseket.[10]
A katonai és politikai helyzet 1849 májusára
- a tavaszi hadjárat nyomán - átmenetileg ismét
stabilizálódott. Ezt követôen Horváth Mihály,
a liberális gondolkodású kinevezett csanádi
püspök, már mint a Szemere-kormány kultuszminisztere
vetette fel saját autonómia-elképzelését.[11]
Horváth ennek szükségességét indokolva
kijelentette, hogy a korlátlan hatalmú egyháznagyok
a valódi ,,reformokról hallani sem akarnak", az államnak
ezért joga és kötelessége, hogy lehetôséget
teremtsen ,,az egyházi kormány és fegyelem körül"
nélkülözhetetlen átalakításokra.
A fenti befolyási igény alátámasztására
a szerzô kiemelte, hogy az állam közvetlenül nem
kényszeríthet reformokat az egyházra, különösen
nem annak belsô életére vonatkozóan. Azt azonban,
hogy ehhez a külsô körülményeket megteremtse
- azaz közvetett nyomást gyakoroljon a klérus vezetô
köreire -, az egyháziak többségének akarata
indokolja. Az új, demokrácián alapuló polgári
berendezkedés döntô eleme a többségi akarat
kifejezése.
Az érvelés másik oldala az állam és
az egyház viszonyának polgári liberális eszmékre
épülô megközelítése. Amíg az
állam és az egyház teljes szétválasztása
meg nem történik, és az egyház így ,,egyedül
a lelki dolgokra szorítkozó magán társulattá"
nem válik, addig ,,fegyelmi szerkezetének és küligazgatásának
viszonyai lényeges befolyást gyakorolhatnak" a polgári
társadalomra. Az egyház ugyanis híveinek, akik egyben
az állam polgárai is, születésüktôl
a halálukig nemcsak lelkiekben, hanem mindennapi cselekedeteikben
is irányt mutat. Ez utóbbi pedig szorosan összefügg
az állampolgári kötelezettségekkel. Téves
és nevetséges azt állítani - jegyzi meg Horváth
-, hogy míg a teljes elválasztás meg nem történik,
az egyház,,mint a polgároknak a státusban létezô
társulata külszerkezetére, kormányára,
ellátására és egyéb lényegtelen
és változékony viszonyaira nézve is független
a státushatalomtól". Ezek a sorok nem mondanak mást,
mint hogy a korabeli helyzetben az állam joga és kötelessége
az egyházi méltóságok kinevezésére,
és a szükséges egyházi költségek
finanszírozására és bizonyos egyházi
szervezeti kérdésekre befolyást gyakorolni. A hívek
többségének igénye és a politikai rendszer
demokratikus átalakulása egyaránt indokolja, sôt
megköveteli az egyházon belüli átalakulást
is. A demokratikus állam ,,nem tûrhette", hogy polgárainak
jelentôs hányada egy olyan társaság - a katolikus
egyház - tagja is legyen, melynek hierarchikus szerkezete és
tekintélyelvû kormányzati módja ,,az
abszolutizmus legélesebb elveire, puszta önkényre van
alapítva". Szintén az egyház belsô struktúrájának
megváltoztatására vonatkozó ,,demokratizálási"
szándék mellett szól az a liberális katolikusok
által gyakran emlegetett érv, miszerint ez a gyakorlat mûködött
az ôsegyházban is. Amikor azonban a kereszténység
államvallás lett, az uralkodói és papi önkény
az eredeti formákat eltörölte.
Az egyházon belüli demokratizálás állami
elôsegítéséhez Horváth szerint szorosan
kapcsolódik az alsópapság jobb anyagi ellátásának
biztosítása. A fôpapok szinte ,,fejedelmi" javaival
szemben ugyanis a munkás papság nyomorgott, ami pedig nemegyszer
odavezetett, hogy ,,lelkészi kötelességeinek, sôt
erkölcsiségének rovására merült az
élelemszerzés gondjaiba". Kijelentése alátámasztására
a szerzô adatokkal is szolgál. A plébánosi jövedelmek
nem érték el az évi kétszáz forintot,
míg a kápláni bevételek huszonnégy és
negyven forint közt mozogtak (ugyancsak egy évre). Ehhez társult
még a segédlelkészek plébánosokkal szembeni
személyi kiszolgáltatottsága, mivel mindennemû
ellátásukat tôlük kapták, s így
nem ritkán ki voltak téve önkényeskedéseiknek.
A korábbi állapotoknak, a jelenbeli reformigények
fô irányainak, és az állami ráhatás
szükségességének bemutatása után
Horváth Mihály saját reformelképzelését
ismertette. Püspökként és a Szemere-kormány
kultuszminisztereként elsôdleges feladatát abban látta,
hogy egy, az egész országra kiterjedô egyházi
közgyulést összehívva megtárgyaltassa az
általa szükségesnek ítélt autonómia-szervezet
létrehozását. A közgyulésen az összes
magyar katolikus képviseletében egyharmad-kétharmad
arányban jelentek volna meg az egyházi és a világi
választott küldöttek. A klerikusok közül a püspökök
és a szerzetesrendek vezetôi személyesen, valamint
a káptalanok egy-egy képviselôje vett volna részt
a tanácskozáson. Hozzájuk társultak volna az
alsópapság küldöttei egyházmegyénként,
illetve a világiak közül az általános választójog
alapján egyházkerületenként egy-egy reprezentáns.
Az így felálló gyûlésnek döntô
szava lett volna az egyházkormányzati ügyekben. Ez akkor
elsôsorban az alsópapság anyagi helyzetének
és a népiskolák költségeinek, illetve
az egyház kárpótlásának rendezését
jelentette. Mindezek szoros összefüggésben álltak
az egyházi vagyon tulajdonlásának és kezelésének
ügyével: ,,A kormány kész volt az egyházi
alapítványos javakat a gyûlés rendelkezése
alá bocsátani oly végre, hogy azok minden egyéb,
a püspökök, káptalanok, szerzetek által bírt
javakkal tömegesíttetvén [összevonva] egy, a közgyûléstôl
választandó középponti hivatal által igazgatassanak".
Az összevont egyházi és alapítványi javak
hozadékából kívánta finanszírozni
mind az egyházi, mind az oktatási - pontosabban népnevelési
- költségeket. Annak megállapítását,
hogy ezeket a jövedelmeket milyen arányban kell elosztani a
két fô feladat között, szintén a közgyûlésre
bízta. Az összehívandó közgyûlés
az egyház külsô ügyeinek rendezése mellett
- legalábbis közvetve - a belsô reformokra is hatni kívánt
oly módon, hogy az egyház szervezetének, mûködésének,
fegyelmének és az általában vett belsô
szerkezetének átalakítása kapcsán javaslatokat
tenne a tisztán egyházi nemzeti zsinat számára,
amely ezeket köteles volna figyelembe venni. Konkrét javaslatokat
is tesz a szerzô, amikor például arról ír,
hogy a cölibátust és a szerzetességet töröljék
el, mert ezek az intézmények a korszellemmel szemben állnak,
és - szerinte - az egyházi bajok fô forrásának
tekinthetôk. E két javaslat keresztülvitele azonnal követte
volna az alsópapság anyagi ellátásának
és az oktatás helyzetének javítását.
Más szóval ezek a témák legkésôbb
az egy év múlva esedékes következô tanácskozáson
szóba kerültek volna. Az évenként tartandó
katolikus egyházi gyûléseket Horváth az egyházon
belül szükséges átalakulás bölcsôjének
tekintette. Afelôl sem hagyott kétséget, hogy ezeken
a tanácskozásokon az új polgári berendezkedés
által igényelt egyházi ,,újjászületés"
megvalósítása során a képviselôknek
a ,,minisztériumtól nyerendô útmutatás
nyomán" kell haladniuk.
Horváth a tanácskozás összehívására
kísérletet is tett, de a gyûlés megtartását
a szabadságharc bukása végképp lehetetlenné
tette.[12]
Autonómiaelképzelését értékelve
mindenekelôtt megállapíthatjuk, hogy az autonómia
céljainak részeként ez a tervezet kilátásba
helyezte a liberális - radikalizálódó - alsópapi
rétegek korábbi egyházi gyûlésein hangoztatott
követeléseinek belátható idôn belüli
teljesítését (mint említettük már:
anyagi és szociális helyzetük gyors javítását,
az egyházon belüli hierarchikus és személyi függés
lazítását, illetve egyházfegyelmi könnyítéseket,
ezen belül a leggyakrabban emlegetett kötelezô papi nôtlenség
eltörlését). Ez az autonómia-koncepció
egybeesett azzal az igénnyel is, hogy - a felsôklérus
támogatása híján - az állam vigye végbe
ezeket a változtatásokat, hiszen a papok egyben polgárok
is, ezért a többi emberrel azonos szabadságjogaik biztosításáról
az állam köteles gondoskodni. Ebbôl a szempontból
tehát az elgondolás radikális jellegû volt.
Az egyházi vagyon kezelésének, illetve a kárpótlás,
valamint a népoktatás vitatott problémáira
is igyekezett megoldást adni. Az egyházi vagyonnak egy közös
alapba való összevonását, majd arányos
újraelosztását javasolta. Horváth mint püspök
e kérdésben ismerhette püspöktársai véleményét.
Tudhatta, hogy az egyháznagyok egy része tartott a szekularizáció
és az arányosítás összekapcsolásától,
azaz a teljes állami vagyonkezeléstôl még akkor
is, ha magát a
,,comassatiót" és az arányosítást
el is tudta volna fogadni. A világi kormányzat pedig liberális
elvi alapon nem támogatta az egyházi vagyon (ideértve
az egyházi és iskolai alapok) korábbi módon
való kezelését. Horváth az egyházi és
oktatási alapokat más vagyonrészekkel együtt
továbbra is katolikusnak, az egyház tulajdonához tartozónak
mondta. Ezzel az egyházi oldalt kívánta megnyugtatni
a világiasítástól való félelemmel
szemben. Azért tûnik igen alkalmas kompromisszumnak az az
elgondolása, hogy az arányosítást egy, a közgyûlés
által választandó központi hivatal vigye véghez,
és ugyanitt kezeljék az egyházi vagyont is, mert ez
a vagyonkezelô testület a liberális világiak számára
is elfogadható lehetett volna, hiszen az egyház demokratizálódását
és fokozatos magántestületté válását
láthatták volna benne. Az egyházi vezetés a
hangoztatott két célt: a függetlenséget és
az egyházi tulajdont - beleértve az iskolai alapítványokat
- megôrizhette volna. A lelkészkedô alsópapság,
illetve az egész egyházi szolgálat és intézményrendszer
arányos anyagi ellátásban részesülhetett
volna éppúgy, mint az oktatás.
Ebben a tervezetben - a püspökök által támogatott
jogvédô koncepciótól eltérôen -
a katolikus egyház állammal szembeni autonómiája
csak részleges, hiszen az elsô gyulésen tervezett reformokat
állami ráhatással vitte volna végbe, és
az évenként ismétlôdô gyuléseken
a státus útmutatása döntô súllyal
esett volna latba. Nem kapott külön hangsúlyt a katolikus
egyháznak azon állammal szembeni igénye, hogy a függetlenség
foka más felekezetekkel megegyezô mértéku legyen.
Másrészt viszont megtalálhatjuk benne a világi
hívek valós befolyására és a kléruson
belüli különbözô hierarchikus szintek egymáshoz
viszonyított nagyobb önállóságának
biztosítására vonatkozó szándékot
is.
A katolikus autonómia-mozgalom következô szakasza
1867-tôl
1871-ig, az elsô vatikáni zsinat
lezártáig
tartott.[13]Eötvös
József mint liberális gondolkodású politikus
és egyben katolikus vallású vallás- és
közoktatásügyi miniszter már a kiegyezés
évében értékeli egyháza korabeli állapotát.
Az ô nézetei jól tükrözik a korszakban mérsékelten
szabadelvunek aposztrofált autonómia-törekvések
motivációit és célját.[14]
A katolikus egyház magyarországi helyzetét Eötvös
annak ellenére sem tartja kielégítônek,[15]
hogy híveinek számát, vagyonának nagyságát
és politikai befolyásának mértékét
tekintve ez a legnagyobb felekezet.[16]
A politikai befolyást vizsgálva pedig érdemes figyelembe
venni, hogy az 1885-ös fôrendi házi reformig tisztségüknél
fogva a püspökök, fôapátok és a címzetes
püspökök is a fôrendi ház tagjai voltak, míg
például a protestáns egyházak vezetôi
rangjukból eredôen csak 1885 után kaptak itt helyet.
Az oktatásért felelôs miniszter szerint különösen
jelentôs a lemaradás a népoktatás szemléleti
és tárgyi feltételeinek tekintetében azokban
az intézményekben, amelyek a katolikus egyház irányítása
alatt állnak. Annak ellenére van ez így, hogy az e
célra fordítható katolikus alapok sokkal nagyobbak,
mint bármely más egyház hasonló rendeltetésû
forrásai. Emellett Eötvös fontosnak tartja megemlíteni,
hogy a vallási közömbösség a katolikusok között
általánosnak mondható. Mindezek közös okát
abban látja, hogy a világi híveknek az egyház
belsô mûködésére semmilyen befolyásuk
nincs. A kiegyezéssel ismét beköszöntô nagyobb
mértékû polgári és politikai szabadság
az ô véleménye szerint csak akkor válhat a katolikus
egyház számára is gyümölcsözôvé,
ha az nem a klérusnak adott kiváltság csupán,
hanem az ország minden katolikus polgárának közös
joga.
Mivel Eötvös úgy látja, hogy az új viszonyok
között az elôbb vázolt körülmények
veszélyeztetik a honi katolikus egyház helyzetét,
Simor János prímáshoz fordul, és arra szólítja
fel, hogy püspöktársaival közösen - és
a politikai körökkel egyeztetve - dolgozzon ki megoldást
a magyar egyház belsô viszonyainak átalakítására.
Ennek bizonyos irányaira javaslatot is tesz. Elgondolásának
kiindulópontja egy világos hatáskörökkel
rendelkezô autonómia-szervezet, ugyanis szavai szerint ,,ezen
autonómiának mértéke az egyháznak szabadsága,
mely a vallásos szellem kifejlesztésének feltétele".
Az autonómia léte attól a valódi befolyástól
függ, amelyet az egyház ,,fontosabb érdekeinek
igazgatására" híveinek enged. Másrészt
arra is utal, hogy ez teheti lehetôvé azoknak az erôknek
a lecsendesítését, amelyek amellett érvelnek,
hogy az új viszonyok között az állam erôteljesen
érvényesítse a kor uralkodó eszméit
a hazai egyház mûködésében.
A miniszter szerint a világiak meghatározó befolyása
nélkülözhetetlen az egyházi vagyon kezelésében
és a népoktatásban, nem terjedhet azonban ki a tisztán
egyházi ügyekre. Ez utóbbiak közé tartozónak
tekinti a dogmákat és az egyházfegyelem kérdését.
Végül annak a meggyôzôdésének ad
hangot, hogy az általa felvetett befolyási igényt
a legelkötelezettebb katolikusok többsége és az
alsóklérus nagy része is óhajtja, sôt
követeli, így annak megvalósítása halaszthatatlanná
vált.
Simor prímás válaszában visszautasítja
Eötvös kritikáját.[17]
Tévesnek nevezi azt a felvetést, hogy Magyarországon
a katolikus egyház valós gondjai visszavezethetôk volnának
a világi katolikusok egyházi befolyásának eddigi
mellôzésére, és bármilyen okból
felróhatók lennének a felsôklérusnak.
A hitbéli közömbösséget például
szerinte döntôen a katolikus egyházzal szemben ellenséges
sajtó gerjeszti azzal, hogy az egyházat a haladás
ellenségének tünteti fel.
A levél jól példázza az autonómia
egyházias
megközelítésének érvelési módját.[18]
Az állam és az egyház szoros kapcsolata nem jelent
többé mást az egyház számára, mint
állami gyámságot. A bajok oka az, hogy eddig az egyház,
a község és a népiskola közötti viszonyt
az állam az egyháztól függetlenül rendezte.
A prímás igaztalan vádaskodásnak titulálja
azt, hogy a katolikus papság a népoktatást kizárólag
a saját kezében tartja, és annak mûködtetésébôl
kizárná a szülôket és más világi
katolikusokat. Az egyházi vagyon, illetve az iskolai és hitéleti
alapítványok kezelése kapcsán megfogalmazott
kritikát és a felelôsségvállalást
arra hivatkozva utasítja el, hogy az uralkodó apostoli joga
nevében ezeket a javakat is a királyi kormányszékek
kezelték. Az érsek szerint az egyházi vezetés
csak olyan autonómiaelképzelést támogat, amelynek
kompetenciája, szervezeti és mûködési rendje
megfelel a katolikus egyház hierarchikus szerkezetének, és
azzal az elsôdleges céllal jön létre, hogy át-,
illetve visszavegye az állam által eddig gyakorolt jogköröket.
Az érvelés lényege szerint tehát az egyház
már régóta arra törekszik, illetve azt teszi,
amire most kényszeríteni próbálják,
nevezetesen: függetlenedni kíván az állam befolyásától,
hogy ,,önmaga lehessen", de anélkül hogy az egyház
életében a hívek befolyása jelentôsen
növekedne, hiszen az eddig is megfelelô mértékû
volt. Jól kivehetô mindebbôl, hogy a klérus konzervatív
része elsôdlegesen jogbiztosítási céllal
akarta az önkormányzatot.
A végül 1870-71-ben sorra kerülô
autonómia-kongresszus
azt a feladatot tûzte ki maga elé, hogy a vallásszabadság
és a vallási egyenjogúság alapján rendezze
a katolikus egyház ügyeit. Ez az államtól való
kellô függetlenséget és önállóságot,
az egyházon belül pedig a világi híveknek és
az alsópapságnak megadott befolyást jelentette a katolikus
egyházszervezet megingatása nélkül.
A kongresszus rövidesen két pártra szakadt.[19]
A radikálisok szerint ugyanis az autonómia fogalma
nem azt jelenti, hogy azok a jogok, amelyeket eddig az állam gyakorolt,
átszállnak a fôpapságra, hiszen így a
világi hívek és a lelkészkedô klérus
továbbra is valódi jogok nélkül maradna. A fôpapság
pártja - a többség - összesen ötven papi és
negyvenhat világi képviselôbôl állt. A
másik csoporthoz - amelyet kongresszusi kisebbségnek is neveztek
- három papi és ötvenkét világi képviselô
tartozott. Az egyes csoportok tagjainak társadalmi helyzetét
elemezve érdemes megjegyezni, hogy a fôpapi többség
negyvenhat világi képviselôje között tizennyolc
gróf és öt báró, míg a kisebbségben
ötvenkét világi tag között négy gróf,
egy báró és tizenkilenc országgyûlési
képviselô volt.
Mindenki egyetértett abban, hogy a híveknek és
az alsóklérusnak jogokat kell adni, de lényeges vita
volt arról, hogy milyen tartalmú és mértékû
legyen ez a jog. A küldöttek egyetértettek az autonómia-szervezet
egyes szintjeinek meghatározásában is: alulról
felépítve az egyházközségi és az
espereskerületi tanács felett az egyházmegyei gyûlés
és tanács legyen; majd az országos igazgatótanács
és végül az Országos Autonómia Kongresszus
lettek volna az egyes szintek.
Az elsô lényeges eltérés az egyházi
vagyon kérdésében mutatkozott. Azt még mindkét
csoport elfogadta, hogy az egyházi birtokokat és alapítványokat
a katolikus egyház számára fenn kell tartani, s az
összes katolikus hívô kezelésébe kell venni.
Abban azonban jelentôs nézetkülönbség támadt,
hogy milyen módon kell ezeket a javakat az egyházi, nevelési
és iskolai célokra fordítani úgy, hogy hozadékuk
növekedjen. Ugyanakkor azt is fontosnak tartották, hogy abból
minél többet tudjanak a nevelési és oktatási
feladatokra fordítani, hiszen akkor e célok érdekében
a hívek áldozatkészségét egyre kevésbé
kellene igénybe venni.
A többség úgy szerette volna biztosítani
a fôpapság számára az e javak feletti rendelkezést,
hogy kezelésüket rájuk bízza, s megelégedett
azzal, hogy megadóztassa e javakat. A kisebbség ezzel szemben
csak az akkor hivatalban lévô püspökökre vonatkozóan
fogadta el ezt az elvet. Szerintük azonban az új kinevezéseket
követôen a kezelési jognak az önkormányzat
kezébe kellene átmennie, azaz az alsópapságot
és a világiakat egyaránt reprezentáló
szervezetre bízták volna azt. Ennek az elvnek a gyakorlati
hasznát abban látták, hogy lehetôséget
nyújt az átláthatóbb, nagyobb szakértelemmel
folytatott és ennek következtében jövedelmezôbb
gazdálkodásra.
A kisebbség a rosszul fizetett káplánok és
plébánosok jobb ellátását is erôsen
szorgalmazta. Ennek érdekében azt javasolták, hogy
az önkormányzat évenkénti országos gyûlése
döntsön a kanonoki stallumok számának csökkentésérôl,
és a fennmaradó pénzt fordítsák a lelkészkedô
papság életkörülményeinek javítására.
Ezenfelül azt is indítványozták, hogy a püspökök
magas jövedelmét szállítsák lejjebb, hiszen
a püspöki méltóság tekintélye nem
csökkenne azáltal, ha jövedelmüket a fent említett
nevelési és egyházi célok érdekében
mérsékelnék, a fôpapságnak méltó
módon való ellátása pedig még ezek után
is biztosítható lenne.
Fontos vita folyt az egyházi méltóságok
adományozása és a lelkészi hivatalok betöltése
körüli befolyás mértékérôl.
A radikálisok véleménye szerint az önkormányzatiság
egyik szükséges feltétele az, hogy az elöljárók
a polgárok bizalma révén kerüljenek a vezetô
posztokra. Ennek analógiájára mindazoknak, akik az
egyházmegyéhez tartoznak, kellô befolyást kellene
kapniuk - legalább közvetetten, képviselôik által
- a püspöki szék betöltésére. Ugyanez
érvényes a plébánosi állások
esetében az egyházközség tagjaira is.
A többségi határozat szerint az igazgatótanácsban
helyet foglaló kilenc egyházi és világi fôúr
a püspöki kar és az illetô egyházmegyei tanács
tizenkét tagjának meghallgatása után három
személyt jelöl ki, és nevüket a király elé
terjeszti, hogy az uralkodó a három közül egyet
püspökké nevezzen ki. Az igazgatótanács
tagjai azonban nem kötelesek döntésüket az egyházmegye
képviselôivel egyetértésben meghozni, tehát
a püspökjelöltek kiválasztása világi
részrôl valójában a kilenc fôrend kezében
van.
A kisebbség valódi jogokat szeretett volna ebben a tekintetben
is. Elképzelésük szerint a püspökjelöltek
névsorát mint az egész egyházmegye katolikusainak
közös kívánságát a megyei autonómia-gyûlés
határozza meg, ezt figyelembe véve pedig az Országos
Katolikus Kongresszus tegye meg a hármas jelölést.
A kanonoki stallumok betöltésekor a fôpapi párt
hasonló eljárást követ, mint a püspöki
székek esetében, azzal a különbséggel, hogy
az igazgatótanács fôúri tagjai az illetô
megyés püspökkel egyetértésben tehetik meg
a hármas jelölést, de az egyházmegyét
képviselô tizenkét tanácstagnak ismét
csak vélemény-nyilvánítási joga maradna.
Az illetô fôméltóságok pedig nem kötelesek
döntésükben figyelembe venni ezt a véleményt.
A kisebbség képviselôinek javaslata szerint viszont
az egyházmegyei gyûlés jelöljön ki három
személyt abból a célból, hogy a király
közülük nevezzen ki egyet kanonoknak.
A plébánosválasztást illetôleg is
igen szûkmarkú volt a többség. Azokban a városokban,
ahol eddig rendelkeztek ezzel a joggal, a katolikus egyházközségi
tanács megalakulását követôen az illetékes
megyés püspök jelöl ki három papot, hogy közülük
válasszon egyet a város közössége.
Az igazgatótanács az autonómia legfôbb végrehajtó
testülete. A fôpapi párt ennek kezébe olyan nagy
hatalmat adott volna, amely a gyakorlatban lehetetlenné tette volna
az alsópapság és a hívek minden valós
befolyását. Ez a testület adományozta volna a
püspöki és kanonoki stallumokat, és a vagyont is
a kezében tartotta volna.
A radikálisok koncepciója szerint a hercegprímásnak
nincs helye az igazgatótanácsban. Legyen három papi
és hat világi tanácsos, ôk viszont kapjanak
fizetést a munkájukért, nehogy csak fôurak kerülhessenek
be ide. Az igazgatótanács maga válassza meg elnökét,
ne automatikusan a hercegprímás töltse be ezt a tisztet.
Az esztergomi érsek ugyanis hivatalból az országos
katolikus gyûlésen elnököl, s az igazgatótanács
éppen ennek tartozna felelôsséggel.
A fôpapi párt még azzal is növelni akarta
e testület hatalmát, hogy alsóbb hivatalnokainak, az
úgynevezett osztályfônököknek a kinevezését
kizárólag a tanács saját hatáskörébe
utalta. A kisebbség ezzel kapcsolatban is az országos gyûlés
beleegyezését kívánta.
A közoktatás és a nevelés ügyében
a radikális párt azon az állásponton volt,
hogy minden katolikus oktatási intézmény és
a hozzájuk tartozó alapítványok felett az önkormányzat
gyakorolja a felügyeletet. Ezt a feladatot a központból
kiküldött felelôs szakértôk által lássa
el azzal a céllal, hogy a katolikus vallásoktatás
úgy folyjon, a leendô papok pedig olyan szinten legyenek képezettek,
hogy a kor igényeinek meg tudjanak felelni, és képesek
legyenek ,,hazánk szabadelvû haladásában közremûködni".
A kisebbség azt is szerette volna, hogy a felállítandó
Országos Autonómia-gyulés változtatásokat
indítványozhasson akár az egyházfegyelmet,
akár az istentiszteleti rendet illetôen. Ugyanezt a jogosítványt
kívánták volna abban is, hogy mely tan válhasson
hittétellé. Az utóbbi esetekben a gyulés kérvényt
nyújtana be a pápához vagy a magyar püspöki
karhoz. Végül pedig a radikálisok az egyház fegyelmi
rendjében való változtatások kezdeményezésének
jogát is igényelték. Indoklásuk szerint a papok
a hívekért vannak, miért ne lenne tehát szabad
a híveknek kijelenteniük, hogy milyen változtatást
kívánnak ezen a téren.
A kiegyezést követô idôszakban, 1867-71
között három jól elkülöníthetô
koncepciót láthatunk. Az
egyházias megközelítés
tisztán konzervatív érdekbôl, jogvédelmi
és jogbiztosítási céllal akarta az önkormányzatot.
Az egyház vezetô körei a lehetô legnagyobb mértékben
át akarták venni a korábbi állami jogköröket.
Ezt úgy kívánták elérni, hogy a korszellem
jegyében az egyház ügyeinek irányításában
megjelenjenek a világi hívek is, de valóságos
befolyás nélkül, inkább csak demonstratív
célzattal. A mérsékelt liberális
elgondolás a vallás és a liberális haladáseszme
összeegyeztetésének szándékával
kívánt a világiaknak valós befolyást
az egyházi életbe, meghagyva azonban a hagyományos
belsô szervezeti és dogmatikai rend kereteit. A radikális
szemléletûek egyetértettek a liberálisokkal
a reform szükségességének hangoztatásában,
azzal az alapvetô különbséggel azonban, hogy ennek
zálogát az egyház demokratikus és nemzeti szellemben
történô gyökeres átalakításában
látták.
A fent vázolt elképzelések egyike sem valósult
meg. Ennek közvetlen oka az volt, hogy a világegyházban
tovább erôsödött a centralizmus. A létrejövô
újskolasztika, a liberalizmus alaptételeit elítélô
Syllabus, különösen pedig az I. Vatikánum után
a liberális elvi alapú polgári állam és
a hivatalos egyház útjai jó idôre nálunk
is szétváltak.[20]
Az 1890-es években Magyarországon is felerôsödô
egyházpolitikai viták[21]
eredményeként a liberális állam következetesen
végigvitte az állam és az egyház szétválasztását.
Az érem másik oldalát tömören így
jellemezte a katolikus történetírás egyik jeles
alakja: ,,Miközben az antiklerikálisok el akarták választani
az államot az Egyháztól... nem akarták engedni
elválni az Egyházat az államtól, s még
jobban tôle függôvé kívánták
tenni, mint korábban volt."[22]
Ez a jelenség mindenekelôtt a megüresedô stallumok
betöltése során nyilvánult meg,[23]
s az egyházi alapokat is a kultuszminisztérium megfelelô
osztálya kezelte. Összességében ,,ez a gyámság
csökkentette az egyház ellenálló képességét
az érvényesülô kormányzati beavatkozással
szemben".[24]
Az egyházpolitikai reformok ellenhatásaként -
formailag az elôzôekben vázolt mozgalom folytatásának
szándékával - újraindult a küzdelem a
katolikus autonómiáért.[25]
Ezt a ,,reakciójelleget" jól demonstrálja a katolikus
autonómia korabeli konzervatív szemléletû megközelítését
összegzô prominens egyházi író, Aschenbrier
Antal mûve.[26]
Ô az általa használt autonómia-értelmezést
elôbb tagadó formában elkülöníti a
radikális, majd a liberális megközelítéstôl
is. Szerinte az autonómia semmiképpen sem jelentheti a katolikus
egyház hierarchikus szerkezetének valamifajta átalakítását,
a konstitúció bármilyen megváltoztatását,
az egyházi elöljárók joghatóságának
korlátozását vagy csökkentését.
Sôt, az autonómia célja már csak azért
sem lehet a hívôk ,,elidegeníthetetlen jogainak visszaszerzése
és gyakorlása", mert ilyen jogaik az egyház irányításában
nincsenek, és nem is voltak. Az autonómia funkciója
csak az lehet, hogy az uralkodó a fôkegyúri jogából
fakadó és addig a minisztérium által gyakorolt
kompetenciákat - nevezetesen az egyházi javadalmak betöltését,
az egyházi és iskolai vagyon kezelését és
rendezését, valamint a katolikus iskolák igazgatását
- egy katolikus egyháziakból és világiakból
alakítandó szervezet által gyakoroltatja. Ezek az
autonómia-szervezetek nem ôket eleve megilletô jogon,
hanem a fôkegyúr és a püspökök megbízása
alapján, azaz ,,nem jure proprio, hanem jure delegato" mûködnek.
Az egyházmegyei és egyházközségi autonómia
lényege pedig az, hogy a hívôk a püspöktôl
kapnak bizonyos jól körülhatárolt hatáskört
egyházközségük, illetve megyéjük külsô
ügyeinek intézésére.
A múlt század utolsó évtizedének
közepétôl kezdôdô hosszas elôkészítés
után végül 1902-ben lezajlott a második autonómia-szervezô
kongresszus. A gyûlés elfogadta az autonómia-szervezet
mûködési szabályzatát.[27]
Ez a dokumentum sajátosan igyekezett egységbe hozni a mérsékelt
liberális és a konzervatív jogvédô álláspont
bizonyos céljait. Ennek jegyében vegyük szemügyre
a szervezet hatáskörét. A tervezet értelmében
például az anyagi alapok[28]
fölött - idetartoznának a vallási, tanulmányi,
egyetemi és egyéb oktatási, nevelési, illetve
jótékonysági alapok és alapítványok,
valamint az azokból fenntartott intézmények - az autonómia-szervezeten
belül csak a végrehajtó hatalmat gyakorló igazgatótanács
kapna valódi jogokat, az Országos Autonómia Gyûlés
nem. Másrészt viszont ezt a tanácsot csak az ellenôrzési
jog illetné meg, és csupán korlátozott rendelkezési
joggal rendelkezne. A kezelés joga továbbra is a Vallás-
és Közoktatásügyi Minisztérium kezében
maradna. Ugyanakkor az alapok és alapítványok közül
azok, amelyeket a püspökök és a káptalanok
eddig saját maguk gondoztak, továbbra is az ô kezelésükben
maradna, és nem tartozna az önkormányzat hatáskörébe.
A püspöki stallumok betöltésekor az igazgatótanács
saját tagjai közül öttagú bizottságot
választana. Itt kapna helyet a prímás és a
püspökök által maguk közül választott
két tag, valamint az igazgatótanács által választott
két világi képviselô. Az adott kinevezési
ügyben a prímás által az uralkodó elé
terjesztendô három jelöltrôl sem az autonómia-gyûlés,
sôt az igazgatótanács sem nyilváníthatna
véleményt, csakis ez az öttagú bizottság.
Nem tartoznának az önkormányzat kompetenciájába
a hitelvi, hittanítási, liturgiai, egyházkormányzati
és egyházfegyelmi ügyek. Természetesen ezeken
túl a király legfôbb felügyeleti joga sem sérülhetett.
Az egész katolikus autonómia-szervezet élén
az évente összehívandó Országos Katolikus
Gyulés állna. Ennek égisze alatt, mint láttuk,
az igazi döntéshozó és végrehajtó
szerv az igazgatótanács lenne. Mindkettô élén
tisztségébôl fakadóan a hercegprímás
mint egyházi elnök és helyettese, egy választott
világi elnök állna. Az egyházi fôméltóságok
állásuk jogán eleve tagjai lennének a testületnek.
Az egyes egyházmegyei autonómia-szervezeteket az egyházmegyei
tanács irányítaná. Az egyházmegyei autonómia-gyulést,
amely 1871-ben a kongresszusi kisebbség javaslata volt, a kongresszus
nem támogatta. Az egyházközségek élén
az egyházközségi gyulés, valamint az ennek tagjai
közül választott egyházközségi képviselôtestület
és egyházközségi tanács állna.
A tervezetet Ferenc József elé terjesztették.
Róma és a magyar kormány, homlokegyenest ellenkezô
okokból, de egyaránt elutasította a szervezet létrehozását.
A Római Szentszék az egyházi joghatóság
akárcsak részbeni megosztását is elfogadhatatlannak
tartotta. A politika hazai irányítói pedig a tervezetet
a konzervatív jogvédô egyházi szemlélet
megvalósulásaként értékelték.
Úgy látták, hogy az eladdig a minisztérium
hatáskörébe tartozó ügyek egy részében
- fôként az egyházvagyoni és kinevezési
kérdésekben - az egyházi felsô vezetés
kapna valódi befolyást, egy ilyen módon mûködô
autonómia-szervezetet pedig nem kívántak támogatni.
Az autonómia a valódi politikai akarat hiánya miatt
ekkor sem valósult meg.
Összegzésként megállapíthatjuk, hogy
1848 tavaszán a püspökök többsége
által leginkább támogatott javaslat azt mutatja, hogy
a felülrôl kiinduló autonómia-törekvések
célja az egyház tradicionális jogainak és érdekeinek
védelme a korszellem által megkövetelt korlátozott,
inkább formai, mint tartalmi reformokkal. Az 1849-ben Horváth
Mihály nevével fémjelzett katolikus autonómia-tervezetben
határozottan összekapcsolódik az egyházreform
és az autonómia gondolata. E reform ismertetett egyházszervezeti
és fegyelmi céljait tekintve az autonómia-törekvések
liberális-demokrata irányához sorolja az elképzelést.
A kiegyezés után, az 1867-71-es idôszakban egyidejûleg
van jelen a legszélesebb körû és a leginkább
sokszínûen értelmezett autonómia-igény.[29]
Három jól elkülöníthetô koncepciót
láthattunk: a konzervatív-egyházias, a liberális-katolikus
és a radikális autonómia-elképzelést.
A katolikus autonómia az elsô, az 1870-71-es autonómia-kongresszus
munkálatai során jutott legközelebb a megvalósuláshoz.
Az új törésvonalak kialakulásával a századfordulón,
az egyházpolitikai törvények után, egyházi
körökben teljesen képviselhetetlenné vált
a radikális autonómia-elképzelés, de a liberális
koncepció sem volt itt végigvihetô - még mérsékeltebb
formában sem. Maradt elsôdleges lehetôségként
egyházi oldalon a konzervatív koncepció valamelyest
áthangszerelt, még inkább jogbiztosításra
törekvô formája. Az utoljára vázolt, sajátosan
,,hibridizált" autonómia-elképzelés egyszerre
volt túl sok és túl kevés mind a konzervatív
egyháziak számára, mind a dualizmus liberális
világi politikai erôi számára - az autonómia
által elérni kívánt céljaikat tekintve
- a hatáskör és a szervezeti felépítés
szempontjából egyaránt.
A bemutatott értelmezési stratégiák reményeink
szerint figyelemre méltó gyakorlati például
szolgálnak arra a tanulmány elején tett elméleti
felvetésre, hogy hasonló történelmi helyzetekben
ugyanazt a történeti fogalmat milyen gyökeresen más
értelemben használják az eltérô eszmei
bázisról induló, különbözô célokért
küzdô és más politikai érdeku csoportok.
Jegyzetek
[1] A
tanulmány megírását lehetôvé tevô
kutatásokat az MTA - Sasakawa Alapítvány, az Országos
Tudományos és Kutatási Alap, a Soros Alapítvány
és a Faludi Ferenc Akadémia támogatta.
[2] E
folyamat százötven éves menetét tekinti át
tömören Péter László: Az állam és
az egyház viszonya és a civil társadalom Magyarországon:
történeti áttekintés. Századvég,
1997 tavasz. 3-31. Korszakunkra vonatkozóan különösen
releváns a tanulmány elsô fele (3-15.).
[3] Errôl
így vélekedik az autonómia-probléma egyik jeles
ismerôje, Concha Gyôzô: ,,Így került Eötvösnek
a legmodernebb egyházpolitikai intézményt, az államtól
az autonómia útján elválasztott katolikus egyházat
tervezô javaslata oly invocatio, oly oltalom alá, mely a legkevésbé
modern, mert a legrendibb szerkezetu országban, Erdélyben
tartotta fenn magát." Concha Gyôzô: Eötvös
és Montalambert barátsága. (Adalék a magyar
katholikusok autonómiájának kezdeteihez.) Budapest,
1918, 236.
[4] Meg
kell jegyeznünk, hogy az erdélyi katolikus autonómia
kialakulásának, rendszerének és mûködésének
összehasonlítását az ebben a dolgozatban vázolt
elgondolásokkal a jövô fontos szakmai feladatának
tartjuk.
[5] 3.
§ ,,Ô Felsége, s az Ô távollétében
a nádor s királyi helytartó a végrehajtó
hatalmat a törvények értelmében független
magyar ministerium által gyakorolják, s bármelly rendeleteik,
parancsolataik, határozataik, kinevezéseik csak úgy
érvényesek, ha a Buda-Pesten székelô ministerek
egyike által is aláiratnak." 7. § ,,Az érsekeknek,
püspököknek, prépostoknak s apátoknak és
az ország zászlósainak kinevezése, a kegyelmezés
jogának gyakorlata, és a nemességnek, czímeknek
s rendeknek osztása mindig az illetô felelôs magyar
minister ellenjegyzése mellett, egyenesen Ô Felségét
illeti. Márkus Dezsô (szerk.): Magyar Törvénytár,
1836-1868. évi törvényczikkek. Budapest, 1896, Franklin
Társulat, 219.
[6] 2.
§ ,,E hazában törvényesen bevett minden vallásfelekezetekre
nézve, különbség nélkül, tökéletes
egyenlôség és viszonosság állapíttatik
meg." 3. § ,,Minden bevett vallásfelekezetek egyházi
és iskolai szükségei, közálladalmi költségek
által fedeztessenek, s ez elvnek részletes alkalmazásával
a ministerium az illetô hitfelekezetek meghallgatásával
a közelebbi törvényhozás elibe kimerítô
törvényjavaslatot fog elôterjeszteni." Uo. 243.
[7] E
kérelem lényege az volt, hogy a katolikus egyház is
- épp a fenti törvényre hivatkozva - szabadon, azaz
állami beleszólás nélkül intézhesse
belsô és külsô ügyeit. Az utóbbiak
közé tartozik a zsinatok szabad megtartása éppúgy,
mint az iskolaalapítás szabadsága. Külön
pont foglalkozott az egyházi és iskolai alapítványok,
azaz az egyházi vagyon szabad kezelésének jogával.
Religio és Nevelés, 1848. I. kötet 252.
A javaslat vitáját Deák Ferenc ajánlására,
a diéta befejezéséig hátralévô
idô rövidsége miatt a következô országgyulésre
halasztották.
[8] A
témáról részletesebben: Sarnyai Csaba Máté:
A püspöki kar által támogatott autonómia-törekvések
1848-ban. In uô. (szerk.): Állam és egyház
a polgári átalakulás korában Magyarországon,
1848-1918. METEM-könyvek, Budapest, 2001, 63-88.; Csorba
László: Katolikus önkormányzat és polgári
forradalom. Világosság, 1989. 3. sz. 218-225.
[9] Danielik
János: Egy magyar katholikus institutum mintája s fölállítása
módjáról. Religio és Nevelés, 1848.
I. kötet 253-55.
[10]
Errôl újabban lásd például Sarnyai
Csaba Máté: A radikális katolikus alsópapság
követelései és az egyházi vezetés reagálása
1848-ban. In Hegedus András-Bárdos István (szerk.):
Egyház és politika a XIX. századi Magyarországon.
Esztergom, 1999, Esztergom-Budapesti Érsekség, 57-82.
[11]
A Horváth Mihálytól származó autonómia-koncepció
ismertetéséhez - további hivatkozások nélkül
- az általa írt A magyarországi függetlenségi
háború története címû munka
III. kötetének 122-130. oldalát idézzük.
Horváth elképzelését röviden ismerteti
és értékeli például Török
Jenô: A katolikus autonómia-mozgalom, 1848-1871.
Budapest, 1941, Stephaneum Nyomda, 44-48; illetve Csorba: i. m. 224-225.
Részletesebben: Sarnyai Csaba Máté: Egy teoretikusan
lehetséges megoldás? (Horváth Mihály
autonómia.koncepciója, 1849.) In Csurgai-Horváth József
- Demeter Zsófia (szerk.): ,,Akit szolgáltatok, egy árva
hon volt", 1848-49 (Közlemények Székesfehérvár
történetébôl, I.). Székesfehérvár,
2000, Székesfehérvár Város Levéltára,
213-226.
[12]
A püspök miniszter 1849. augusztus 20-ára hívta
össze az országos katolikus gyulést. A június
15-én kelt felhívást azonban utóbb - június
30-án - visszavonta.
[13]
Errôl részletesebben: Török: i. m.; Salacz Gábor:
Egyház és állam Magyarországon a dualizmus
korában. München, 1974, Auróra, 29-33., 41-46.;
Csorba László: A vallásalap ,,jogi természete".
Budapest, 1999, ELTE BTK Mûvelôdéstörténeti
Tanszék, 89-119.
[14]
Eötvösnek a korszakban az egyházak autonómiájáról
vallott nézeteit és azok motivációit jól
összegzi Concha: i. m. 204-275.; illetve Schlett István:
Eötvös
József. Budapest, 1987, Gondolat, 235-44.
[15]
Religio, 1867. szeptember 14.
[16]
A felekezeti megoszlásra vonatkozó 1805 és 1910 közötti
adatok összefoglalását lásd például
Karácsony János: Magyarország egyháztörténete
fôbb vonásaiban, 970-1900. (Tudománytár.)
A Könyvértékesítô Vállalat utánnyomás-sorozata.
Budapest, 1985, 290-291.
[17]
Religio, 1867. szeptember 21.
[18]
A püspöki kar autonómiához való viszonyáról
az adott korszakban lásd például Beke Margit: A püspöki
kar és az autonómia 1867-71 között. In Sarnyai
(szerk.): i. m. 113-118.; Lakatos Andor: Közvetítés
és kiegyenlítés: Haynald Lajos szerepe az autonómia-mozgalom
1867-71 közötti idôszakában. Uo. 119-130.
[19]
Írta az 1871-iki Congressus egyik tagja: A katholikus autonómia
és az 1871-iki szervezô Congressus két pártja.
Budapest, 1897, Lampel R.
[20]
Máté-Tóth András: A katolikus autonómia-mozgalom
néhány teológiai aspektusa. In Sarnyai (szerk.): i.
m. 157-180.
[21]
Salacz Gábor: A magyar kultúrharc története,
1890-1895. Pécs, 1938, Pécsi Egyetemi Kiadó. Újabban
az 1995. november 28-án rendezett ,,Az egyházpolitikai törvények,
1894-95" címû tudományos konferencia tanulmánnyá
bôvített elôadásaiból témánkra
vonatkozik Adriányi Gábor: A magyar egyházpolitikai
harc (1890-1895) a német külügyminisztériumi iratok
megítélése szerint. Protestáns Szemle,
1996. 1. sz. 1-11.; Gergely Jenô: Az egyházpolitikai törvények
a fôrendiházban (1894-95). Uo. 12-29.
[22]
Salacz Gábor:
Egyház és állam Magyarországon
a dualizmus korában. München, 1974, Auróra, 53-54.
[23]
Errôl részletesebben lásd Eckhardt Ferenc: A püspöki
székek és a káptalani javadalmak betöltése
Mária Terézia korától 1918-ig. Budapest,
1935, 55-63.
[24]
Péter: i. m., 12.
[25]
Errôl részletesebben lásd Hanuy Ferenc: Hetvenéves
kuzdelem az autonómiáért. Budapest, 1918, Szent
István Akadémia, 30-38.; Salacz: i. m. 1974, 114-124.; Gergely
Jenô: A politikai katolicizmus Magyarországon (1890-1950).
Budapest, 1977, Kossuth. Újabban Csorba: i. m. 1999, 179-201.
[26]
Aschenbrier Antal: A katholikus egyház autonómiájáról
Magyarországban. Budapest, 1893, Pfeifer F., 46.
[27]
Hanuy: i. m. Függelék, 43-87.
[28]
Az egyházi alapok kezelési jogait a dualista monarchiában
is együttesen gyakorolta a király és a világi
kormányzat, sôt a Tisza Kálmán vezette kormány
idején (1880-tól) egy királyi leirat értelmében
a vallási és tanulmányi alapokat egy katolikus világi
és egyházi elôkelôségekbôl álló
tizenöt tagú ellenôrzôbizottság kezelte.
Errôl részletesebben: Csorba: i. m. 1999, 171-177.
[29]A
kérdéskört interkonfesszionális összefüggésben
vizsgálja Gergely Jenô: A történelmi keresztény
egyházak autonómia-szervezete a dualizmus éveiben.
In Sarnyai (szerk.): i. m. 131-144.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu