Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc története kutatásának meglepô hiányossága, hogy a valamennyi nagy egyházi közösségben megjelenô liberális egyházi irányzatok szerepét a forradalmi események érzékelésében és interpretációjában elhanyagolták. Miközben az egyház szerepe az ellenforradalmi erôk megerôsítésében évtizedeken át a marxista történetírás egyik kedvenc témája volt, alig tették fel a kérdést, miként hatottak e sorsfordító napok az egyháziakra és miként értékelték a felekezetek liberális klerikusai az eseményeket. Az alábbiakban e méltatlanul elhanyagolt liberális egyházi réteg gondolkozásmódjába, érték- és érzelemvilágába szeretnénk bepillantást nyújtani.
Forradalom és egyház
Az 1848-as forradalmat megelôzôen a magyarországi
katolikus egyháznak is több fronton kellett küzdenie.
Elôször is az állam - az európai gyakorlatnak
megfelelôen - erôteljesen beavatkozott az egyházi életbe.
A protestánsoknak és az ortodox egyháznak a szabad
vallásgyakorlatát ugyan törvény garantálta,
de az állami felügyeleti jog rájuk is kiterjedt. Másodszor,
a felekezetek ugyanakkor keresték is az állammal a szövetséget,
hogy az egyre erôteljesebben jelentkezô elvilágiasodással
szemben felléphessenek. Az indifferentizmus fôként
a tanult rétegek körében hódított, de
a szociális válság elmélyülésével
az alsóbb rétegeket is elérte. Ez a kihívás
azután különbözô válaszreakciókat
szült: egyesek a válság leküzdése érdekében
reformokat sürgettek, mások az általuk vallott értékek
határozottabb képviseletében, illetve a liberalizmus
totális elutasításában látták
a kiutat. Eddig tehát minden az általános európai
irányvonalnak megfelelôen alakult.[2]
Az 1848-as polgári forradalom és az azt követô
átalakulás elsöpörte a jobbágyok által
évszázadok óta fizetett egyházi adót,
a tizedet (decima), továbbá biztosította a katolikus,
protestáns és ortodox felekezetek teljes egyenjogúságát.
A tizedrôl az utolsó (1847/48-as) rendi országgyûlésen
jelen volt egyházi követek maguk mondtak le 1848. március
18-án, a liberális politikusok nyomására és
nem utolsó sorban a francia forradalom eseményeibôl
okulva. A felekezetek egyenjogúságának kimondása
kapcsán megkísérelték a korábban állami
kezelésben lévô vallási és oktatási
alapjaik fölötti korlátlan rendelkezés megszerzését,
de ez az erôfeszítésük nem járt sikerrel.
Nem sietett segítségükre a szintén szorult helyzetben
lévô uralkodó (illetve a bécsi politikát
ténylegesen irányító politikusok egyike) sem.
Az események olyan gyorsan és feltartóztathatatlanul
követték egymást, hogy a liberális eszmék
korábban gyakorta hangoztatott nyílt kritikájával
fel kellett hagyni. A protestáns felekezetek ekkor még a
kivívott vallási egyenjogúság feletti örömükben
nem is érzékelték, milyen nagy kihívásokkal
kell szembe nézniük. A pesti forradalmat követôen
elhangzott, többnyire állami hatóságok által
is szorgalmazott prédikációk üdvözölték
az átalakulást, és támogatásukról
biztosították az új kormányt.[3]
1848 tavaszán tehát nehéz elkülöníteni
egymástól az átalakulás liberális-,
illetve konzervatív interpretációit, feltéve,
ha csak a nyilvánosságnak szánt politikai jellegû
megnyilatkozásokat vesszük figyelembe. Mivel az uralkodó
1848. április 11-én szentesítette az országgyûlés
törvényeit, ezáltal a korábbi évszázadok
során már jól begyakorolt elv (,,Non est potestas
nisi a Deo" Róm. 131)[4]
alapján az új rendszerrel sem fordulhattak szembe az egyháziak.
Jellemzô, hogy ez az apostoli figyelmeztetés nemcsak a konzervatív
katolikus ordináriusoknál hangzik el ekkor gyakran, hanem
például a kecskeméti református segédlelkész,
Egri Szabó Menyhért is élt ezzel a fordulattal. ,,Nem
féktelenséget, nem fejetlenséget, nem rendetlenséget,
annyival inkább nem törvény és felelôsség
nélküliséget jelent tehát a polgári szabadság.
Óh! Átok arra, H[íveim], ki e szent nevet, »szabadság«,
arra magyarázná, s a rend, törvény és
felsôség ellen pártot ütni merészkednék,
legyenek azok régiek, avagy újak, a' mindegy. Átok,
igen, mert felsôség nincsen, hanem ha Istentôl van,
úgy ô annak közibénk állításával,
mint bölcs és jó valóság, jogainkat és
szabadságunkat megszorítani, avagy korlátozni nem
akarhatta, sôt inkább biztosítani."[5]
Egy vonatkozásban viszont már 1848 tavaszán is
jól felismerhetôen kialakultak a frontvonalak. Valamennyi
egyházi közösségben felvetôdött a belsô
demokratizálódás ügye is. A magyarországi
egyháziak számára nem voltak ismeretlenek az európai
egyházi reformkezdeményezések. A kassai egyházmegye
szentszéki aljegyzôje, Prámer Alajos például
1848-ban megjelent munkájában az egyház belsô
életét oly módon próbálta meg demokratizálni,
hogy a káptalanok eltörlését és a presbiteri
rendszer meghonosítását javasolta a katolikus egyházon
belül. A nyilvánvaló protestáns hatás
mellett azonban felfogására a liberális katolicizmus
franciaországi vezéralakja, Hugues Félicité
Robert Lamennais is hatást gyakorolt.[6]
A demokratikus egyházkormányzat igénye a legtöbb
egyházmegyében többé-kevésbé kifejezésre
jutott 1848-ban. Legnagyobb sajtóvisszhangot a budapesti papság
1848. április 15-én, Mráz Mihály szentrókusi
plébános szállásán aláírt
programja váltotta ki. Az itt elfogadott 12 pont közül
három kifejezetten az egyházon belüli demokrácia
kérdését feszegette. A negyedik pontban ugyanis az
összegyûlt klerikusok a káplánok számára
törvényes védelmet követeltek plébánosaik
,,zsarnokoskodásai" ellenében. Mint írták:
,,...kérünk és óhajtunk a káplányokra
nézve is, akár zsinatilag, akár megyeileg oly törvényeket
alkottatni, melyek az ô viszonyaikat meghatározzák,
ôket a följebbvalók - mert ôk is emberek - netaláni
ellenséges indulata vagy szeszélye, vagy éppen zsarnokoskodásai
ellenében oltalmazzák, hogy ne legyenek csupán a magyar
káplányok páriái az országnak..." A
tizedik pont az alesperesek demokratikus választását
szorgalmazta: ,,Az alkotmányos elvek diadalmát ünnepelvén
most a népek mindenütt, az alkotmányok megtagadása
döntvén vagy ingatván meg napjainkban a királyi
trónokat, úgy vélekedünk, hogy a Hierarchia maga
lényegében és Istentôl kijelölt rendeltetésében
mi hiányt sem szenved, ha az alkotmányos formára visszavitetni,
és az egyház egyénei ôs eredeti jogukba visszahelyeztetni
fognak. Ennél fogva mély hódolattal kérjük
Méltóságodat [Kunszt József általános
esztergomi érseki helynököt - Z. P.], hogy az elöljárók
választását, kiknek fölvigyázata és
igazgatása alatt az alrendû papság közvetlenül
áll, t. i. a kerületi alesperesekébe, minden kerülethez
tartozó egyházi egyének befolyást engedjen
és eszközöljön, a megerôsítési
jog az illetô püspöknek, vagy az ô helynökének
minden esetre s a dolog természeténél fogva fönnmaradván."[7]
Hasonló mozgalmak borzolták a konzervatív kedélyeket
más magyarországi felekezetek körében is. Mihó
László református lelkész 1848. május
7-én, Kecskeméten elhangzott székfoglaló beszédében
nem is tagadta, hogy az adott korban egy református lelkésztôl
elsô helyen kell megkövetelni ,,a haladásnak indult korral
eléhaladni kész lelkületet", vagy másként
a kor eszméiveli teljes megbarátkozást, illetve kibékülést.[8]
Rázga Pál pozsonyi evangélikus lelkész
szakított a forradalmakat elítélô konzervatív
teológiai állásponttal is, sôt az 1848-as forradalmakban
az evangéliumi testvériség leghatékonyabb terjesztôit
látta. A konzervatív teológusok a forradalmakat Isten
és ember elleni vétekkel, a lázadással és
a gyilkolással azonosították. Rázga viszont
a forradalmat önmagában erkölcsileg semlegesnek látta,
amelyet célja, illetve megvalósulásának módja
alapján kell megítélni. ,,Ha a revolutio által
egy elnyomott... nép jogait törekszik kivívni, ha jelszava
egyenlôség, testvériség, szabadság, ha
tiszteli a vagyonbátorságot és a vagyon szentségét,
az ily forradalom Isten és ember elôtt igazságos, s
így tôle félnünk nem lehet, nem kell."[9]
-
A Pressburger Zeitung-ban 1848 novemberében hosszasan próbálta azt a széles körben elterjedt nézetet cáfolni, hogy az alapos keresztény meggyôzôdés a politikai liberalizmussal összeegyeztethetetlen. A lelkész - szerinte - annál kevésbé maradhat távol a politikától, mivel a reakció és a haladás kategóriájának szemszögébôl vizsgálva a vallási reakció egyúttal mindig politikai reakció is. A teológusok felelôsségét is abban látta, hogy a protestáns igazhitûséget ne kössék az önkényuralmi rendszerek támogatásához. A lelkészek feladata - amint azt katolikus és református lelkész társai is hangsúlyozták - a nép felvilágosítása, méghozzá nem csupán jogairól, hanem kötelességeirôl is. ,,Ezt az áldozatkészséget kell a népben felkelteni és megerôsíteni, azért, hogy a szabadság, nemzeti egység és függetlenség igaz ügye gyôzelmet arasson és nehogy az elvakított nép a nemzeti szeparatizmus, avagy a tulajdonellenes kommunizmus üdvprófétáinak a kezébe kerüljön."[10]
--
Rázga Pál fentebb idézett sorai arra engednek következtetni,
hogy e liberális klerikusok hasonlóan ítélték
meg egyházuk belsô helyzetét, és teológiai
látásmódjuk is hasonlóságokat mutat.
Még az ortodox egyházmegyék sem képeztek kivételt:
1849 tavaszán az aradi ordinárius határozott óhajtása
dacára sem a világosi esperest, hanem a talpasi plébánost,
ªtefan Chirilescut választották meg püspöki
helynöknek. A választás során tehát itt
is a többség akarata érvényesült a hagyományos
hatalmi struktúrák rovására.[11]
A belsô megosztottság jelei figyelhetôek meg ekkor
a zsidóság körében is. Az elsô népképviseleti
országgyûlés emancipációval kapcsolatos
halogató magatartása a radikális reform híveinek
határozottabb fellépéséhez vezetett. A reform
irányát fôbb vonalaiban megszabó pesti reformegylet
vezetôje, Einhorn Ignác rabbi, a zsidók és nem
zsidók azonos megítéléséért,
a Talmud elvetéséért, magyar nyelvû istentiszteletekért,
és a szertartások reformjáért küzdött,
s ebbe nem csak a szertartások számának csökkentését,
hanem a szombatnak vasárnapra történô áthelyezését
is beleértette. A magyar liberális politikusok más
felekezeteknél határozottabban támogatták ezt
a reformirányzatot, mivel ennek megvalósulásától
a zsidóság magyarosodását remélték.[12]
A liberális meggyôzôdésû egyháziak
történelemszemlélete teljesen elütött a korabeli,
metafizikus alapokon álló és eszkatológikus
elemekbôl építkezô hagyományos egyházi
történelemszemlélettôl. A konzervatív klerikusok,
a Biblia gondolkozásmódjának megfelelôen többnyire
baljós elôjelekre figyeltek fel 1848 tavaszán. Az éles
szemû káplán, Plosszer Ferenc például
a kitörendô vész elôjelei között említi
a pápai Szent István Római Katolikus Plébánia
historia domus-ában a fiatalság ,,mindinkább növekvô
féktelenségé"-t, majd így folytatja. ,,E féktelenség
nem hagyá érintetlenül magát az Isten házát
sem, kivált hajnali miséken s az éjféli misén
a botrányok miatti panasz általánossá lôn.
Ezért többnyire ôröket kelle állítani,
kik a féktelenkedôket vagy útba-, vagy kiigazítsák."[13]
Mint fentebb láttuk, a liberális klerikusok ezzel szemben
az európai forradalmakban az isteni gondviselés és
a történeti fejlôdés bizonyítékát
látták.
Szintén a szabadságharc hatásai közé
kell sorolnunk a nacionalista gondolatok egyre határozottabb jelenlétét
valamennyi felekezet esetében. Közismert, milyen jelentôs
szerepet játszottak egyes lelkészek a magyarországi
nemzetiségek 1848/49-es mozgalmaiban. Hasonló folyamatok
zajlottak le a magyar nyelvû lelkészek körében
is. Kármán Pál kecskeméti református
lelkész például 1848. december 15-én kelt,
Kossuth Lajoshoz levelében arról írt többek között,
hogy mennyire fontos a magyarság számára a gyôzelembe
vetett hit, hiszen különben mindannyiunkat legyilkolnának.
Levelét így folytatta: ,,...én ezen hitet a magyar
köznépben a legdühösebb fanatizmusig szeretném
felcsigázni, - mit Kecskeméten a szószékbôl
meglehetôs sikerrel cselekedtem is."[14]
A történelem, mint nemzeti tudomány, az ellentétes
politikai álláspontot képviselô klerikusok gyakori
hivatkozási alapjává vált. Még azok
is, akiknek prédikációja nem követett valamilyen
historizáló gondolatmenetet, elôszeretettel emlékeztették
hallgatóságukat arra, hogy dicsô ôseink gyôzelmes
fegyvereikkel foglalták el hazánkat.[15]
A konkrét interpretáció mindig az idôponttól,
a helyszíntôl és a beszélô személyiségétôl
függött, de a konklúzió többnyire az adott
felet segítô isteni gondviselésbe torkollt. Kovrik
Artúr római katolikus segédlelkész például
1849. május 6-án, Békésszentandráson,
a függetlenségi nyilatkozat kapcsán kijelentette, hogy
Isten engedte megtelni a bûn poharát, és amikor az
csordultig megtelt, akkor ,,lesújtá haragjának villámtüzével
a gyilkosokat". A szónok szerint ez igazságos ítélet
volt, hiszen maga Isten hiusította meg ,,saját erejében
elbizakodott dölyfös ellenünk minden kísérleteit".[16]
Jakob Koller szervita atya viszont a máriaremetei kápolnában
1849. szeptember 2-án azt a kérdést válaszolta
meg az egybegyûlteknek, miért küldött Isten ilyen
,,gondteli" napokat az országra? Eszerint Isten engedte a lázadóknak,
hogy mûvük sikerüljön, miáltal beképzeltek
és elbizakodottak lettek, s mindezt azért tette, hogy bukásuk
annál nagyobb fájdalommal töltse el ôket.[17]
A gondviselés interpretációján túlmenôen
még egyszer utalnunk kell a hagyományos szemléletmódban
jelentkezô metahistorikus és metafizikus elemek jelenlétére,
illetve hiányára. Ha egy vallásosan mûvelt és
a hitét aktívan gyakorló keresztény a ,,szabadság"-ra
gondolt, akkor ez számára nem elsôsorban a politikai
szabadságjogok összességét jelentette, hanem
mindenek elôtt a vallásosan interpretált ,,Gonosz"-tól
való szabadságot.[18]
Jól érzékelteti ezt a felfogást Erdélyi
Ferenc veszprémi szentszéki jegyzô egyik 1848-ban elhangzott
prédikációja, amely a szabadság helyes értelmezésérôl
szól. Elôször is leszögezi, hogy a világi
szerzôk mindegyike másként értelmezi a szabadságot,
majd felteszi a kérdést, mit tanított Jézus
a szabadságról? ,,Az igazán szabad, ki azt, amire
teremtve van, kényszerítés nélkül, önkényt
megteszi. Az ember pedig az igaznak és jónak megismerésére,
s e szerinti cselekvésre, az erkölcsre van teremtve."[19]
A már említett Rázga Pál jegyzetei között
viszont egészen más interpretációval találkozhatunk.
Szerinte a szabadság nem jogosít fel arra, hogy azt tegyük,
amit óhajtunk. A szabadság az egyén szabadsága
mások kényszerítô önkényétôl
az állam keretei között. A szabad kifejlôdés,
a szólásszabadság, a sajtószabadság,
a vallás-, és az istentisztelet szabadsága sorolhatóak
e fogalom körébe. A híveknek is szabadnak kell lenniük
hitükben. ,,Uram, ahol a Te Lelked uralkodik, ott van a szabadság"
- fejezi be gondolatmenetét.[20]-
A forradalom hatására valamennyi felekezet átpolitizálódott,
és színre lépett egy viszonylag jelentôs liberális
réteg, amely a kedvezô társadalmi közegben egyre
jelentôsebb politikai befolyásra tett szert. Ennek következtében
elmélyült a felekezetek belsô megosztottsága és
felerôsödött azonosságtudatukban a nacionalizmus
szerepe. A modernizáció hívei betörtek az egyházba,
átvették a felvilágosodás és a romantika
filozófiáját, érzelemvilágát
és mûveltségét, és ezeken az alapokon
egy immanens teológiát alakítottak ki. A felekezeteken
belül nôttek a belsô feszültségek, s ezzel
együtt a csábítás is egyre nôtt, hogy ellentéteiket
,,világi" segítséggel rendezzék le. Mindennek
logikus következményeként, a nemzeti egység jegyében,
e liberális klerikusok nemcsak a felekezeti villongásokat
ítélték el, hanem bekapcsolódtak a függetlenségi
harcba is. Horváth Pius piarista atya például a Dráva
menti táborban, 1848. július 30-án, a misére
összegyûlt nemzetôröket az egység megôrzésének
fontosságára oktatta. ,,Egyesüljetek tehát, s
a felolvasott evang[élium] szavain indulva kérlek benneteket:
óvjátok magatokat a hamis próf[étáktól,]
kik mint ôrjöngô fáklyahordók járják
be a békés lakosok tanyáit, h[ogy] mindenütt
emésztô lángot gerjesztve f[el]perzseljék a
sz[abadság,] egy[enlôség] és test[vériség]
ifjú virágait; óvjátok magatokat azon hamis
próf[étáktól,] kik sziréni csábhangokon
csepegtetik hiszékeny fületekbe a gyanú, pártviszály
és felekezetiség emésztô mételyét."[21]
Egyház és forradalom
A forradalomnak az egyházakra gyakorolt hatása mellett
szólnunk kell arról is, milyen hatást gyakoroltak
az egyháziak a forradalomra, egyáltalán volt-e valamilyen
területen szerepük, vagy teljesen visszahúzódtak
és passzívan vártak arra, hogy a vihar elvonuljon
a fejük felôl? Az e kérdésrôl folytatott
polémia a szokásosnál is nagyobb mértékben
moralizáló jellegû. A második világháborút
megelôzôen a hitvédelem, majd 1945-tôl kezdve
a sztálinizmus árnyéka oly mértékben
vetült rá 1848/49 egyháztörténetének
kérdéskörére, hogy hosszú évtizedeken
át a diskurzus teljesen megmerevedett. Leggyakrabban arról
a kérdésrôl vitatkoztak a marxista és az egyházi
neveltetésû történetírók, hogy milyen
mértékben támogatták az egyháziak a
szabadságharcot?[22]
Mi most szakítva a diskurzusnak ezzel a - szublimált formában
- ma is élô hagyományával, arra szeretnénk
röviden választ keresni, hogy a forradalom mit köszönhet
az egyháziaknak?
Mielôtt megkísérelnénk a válaszadást,
két megjegyzést szeretnénk tenni. Elôször:
a kérdés megfogalmazása nem jelenti azt, hogy ne lennénk
tisztában azzal, hogy a forradalomnak elôbb-utóbb valamennyi
felekezeten belül kialakult valamiféle ellenzéke. A
politikai-, vallási-, gazdasági-, illetve nemzetiségi
ellentétekbôl kinövô csoportok azonban különbözô
politikai súllyal rendelkeztek, és maguk az ellentétek
sem törhettek felszínre azonos mértékû
intenzitással. Másodszor: a konzervatív politikai
meggyôzôdésbôl nem következett automatikusan,
illetve a forradalom valamennyi szakaszában ,,reakciós" politikai
tevékenység. Nádasdy Ferenc kalocsai érsek
például kétség kívül a konzervatív
ordináriusok közé tartozott, ennek ellenére a
magyar kormány irányában többnyire meglepô
jóindulatot tanúsított. Jellemzô, hogy az Országos
Honvédelmi Bizottmány (OHB) rendeleteinek kihirdetését
akkor is a szívén viselte, amikor más konzervatív
püspökök már - a császári katonaság
fôhadszíntéren elért sikereinek hatására
-, a császári kormány mellé történô
átállást fontolgatták. 1848. december 30-án
például meghagyta beosztottainak, hogy amint Kalocsán
már elrendelte az OHB december 22-én kelt nyílt rendeletének[23]
a kihirdetését, úgy azt megyéje egész
területén tegyék meg papjai, noha feltételezte,
hogy az érintettek már tudomást szereztek arról.[24]
A prédikációknak már a forradalmat megelôzôen
is volt bizonyos politikai tartalma, a márciusi forradalmat követôen
viszont a lelkészek még nagyobb teret szántak az evilági
események elemzésének, gyakran fele-fele részben
megosztva mondanivalójukat a hagyományos valláserkölcsi-,
illetve a politikai kérdések között. 1848 márciusának
utolsó hetében már rendszeressé váltak
a hálaadó istentiszteletek a békés átalakulás
örömére. 1848. március 25-én, Egerben, Magyar
Ferenc katolikus pap már azt fejtegette, hogy ,,világos,
miképp nemesebb értelemben a honszeretet erénye nem
lehet egyéb, mint földünknek, alkotmányunknak,
királyunknak, kormányunknak, elöljáróinknak,
polgártársainknak, nyelvünknek, nemzetiségünknek
vallásos tisztelete, s hô szeretete".[25]
Egy nappal késôbb Szoboszlai Pap István debreceni református
szuperintendens is a békés átalakulás fölötti
örömének adott kifejezést a változások
kapcsán. Tisztelettel emlegetik a törvényhozók
neveit, ,,különösen azok neveit, kik - mint hajdan Mózsesnek
arczája megfényesedék a törvényhozás
hegyén - kitûnôleg megfényesedett orczával
jövendenek el magas helyérôl törvényhozásunknak".[26]
Ha e beszédek politikai üzenetét röviden össze
kellene foglalnunk, akkor elsô sorban a Batthyány-kormány
helyzetének megszilárdítását, az események
magyarázatát és az áprilisi törvények
elemzését, az átalakulás békés
mederben tartását, valamint a nemzetôrség megszervezéséhez
történô hozzájárulást kellene kiemelnünk.
Ami a törvényességet illeti, az átalakulás
törvényes formában, békésen, és
európai mértékkel mérve rendkívül
gyorsan zajlott le. Aligha ismeretes még egy forradalom, amelynek
vezetôi és résztvevôi oly nagy hangsúlyt
fektettek volna a törvényességre (illetve annak látszatára),
mint a magyarok. Az átalakulás alapelveit rögzítô
törvényeket gyorsan sikerült megalkotni és szankcionáltatni,
a Batthyány-kormány pedig nem számított ideiglenes
kormánynak, szemben számos, az átalakulás útját
járó korabeli kormánnyal.[27]
Ebben a helyzetben a konzervatív ordináriusok magán
körben, illetve az uralkodóhoz intézett bizalmas irataikban
morogtak ugyan egy kicsit a tized kárpótlásával
kapcsolatos ügyek függôben tartása, oktatási-,
és kegyes alapítványaik bizonytalan helyzete, vagy
a papság egyházfegyelmi helyzetének romlása
miatt, de összességében, európai viszonylatban
nem lehetett okuk panaszra.[28]
Jellemzô, hogy amikor a baloldali ellenzék fokozta támadásait
a kormány ellen, Fogarasy Mihály címzetes skodari
püspök, a konzervatív klerikusok egyik vezéralakja,
az elsôk között biztosította támogatásáról
a kormányt.[29]
A törvények magyarázata, helyes értelmezése
a zömében írni-olvasni nem tudó paraszti tömegek
politikai magatartásának alakulása szempontjából
volt jelentôs. Egri Szabó Menyhért nagykôrösi
református segédlelkész egyenesen megátkozta
azokat, akik a békés átalakulást a törvények
áthágásával veszélyeztetnék.
,,Átok tehát - még egyszer mondom - átok arra,
ki különösen ez átalakulási korszakban rendetlenkedni,
meglevô, vagy ezután hozandó törvények
ellenére fejetlenkedni, s új-, vagy régi felsôség
ellen pártot ütni merészkednék, személyi
és jogi egyenlôségét polgártársa
rontására, törvény elôtti egyenlôségét
a törvény kijátszására használni
nem szégyenlené; átok, igen, és pedig nemzetünk
átka!"[30]
A törvények magyarázatára volt szükség
a nép között elterjedt azon téves nézettekkel
kapcsolatban is, hogy az átalakulást követôen
senkinek sem kell majd adóznia. Hasonló félreértéseket
kellett eloszlatni az állandó nemzetôrség, majd
a honvédség megszervezésével kapcsolatban is.
Volt olyan eset, hogy a parasztság készebbnek mutatkozott
a régi szolgáltatásokat fizetni, csak ne kelljen beállnia
az újonnan szervezôdô fegyveres erôbe. Nem pusztán
szónoki fogás tehát, amikor Makra Imre makói
alesperes-plébános 1848. április 30-án arra
figyelmeztette híveit, hogy a hazaszeretetnek tettekben kell megnyilvánulni.
,,Megemlítsem-e - tette fel a szónoki kérdést
-, hogy a honszeretet e fölött minden jó polgártól
megkívánja, miszerint a hazát fenyegetô vész
idejében hazájáért fegyvert fogjon, annak kül-,
s belsô ellenségeivel elszánt hôs lélekkel
megküzdjen, a megtámadó ellenséget hazája
szent határairól visszaverje, a belsô ellenség
által a csendet, rendet, személy-, és vagyonbátorságot
megháborítani, békés polgártársa
tûzhelyét fölforgattatni ne engedje."[31]
Az egyháziak helyzetüknél fogva különösen
alkalmasak voltak arra, hogy a kormány és a közvélemény
által egyként óhajtott törvényességet,
illetve annak látszatát fenntartsák. Ugyanakkor e
törvényessé tett forradalom maga is oka annak, hogy
konzervatív egyháziak elôször egy része
1849 januárjában, a császári csapatok fôhadszíntéren
elért sikerei hatására állt át a császáriak
oldalára. A forradalmi kormányzat által ténylegesen
tovább folytatott jozefinista egyházpolitika, amely a (forradalmi)
politikai erôk támogatását követelte meg
az egyháziaktól társadalmilag hasznos tevékenység
gyanánt, a szabadságharc alatt mindvégig jelentôs
politikai felelôsséget ruházott a klerikusok vállaira.
Mivel az osztrák kormány maga is hasonló, de természetesen
ellentétes elôjelû tevékenységet várt
el a lelkészektôl, az egyéni véleménynyilvánításnak
sajátos módjai alakultak ki. Horváth József
piarista szerzetes, a lévai rendház tagja például
1849. február 3-án, a következô bejegyzést
tette naplójába: ,,A plébánia templomban szószékbôl
hirdettettek ki Windisch-Grätz proklamációi halottas,
nem is érthetô hangon."[32]
A magyarországi politikai élet fokozatos balra tolódása
a lelkészek prédikációin is nyomon követhetô.
1849 tavaszán a politikai legitimációt már
nem a király, az alkotmány és a nemzet iránti
hûség, hanem a szabadság, a függetlenség
és az önálló államiság jelentette,
amelyhez igen erôs köztársasági propaganda is
járult. Bardócz János erdélyi egyházmegyés
áldozópap már 1849. március 25-én arról
prédikált a kolozsvári városháza erkélyérôl,
hogy a szabadságot úgy kell a nép lelkében
elültetni, hogy ha a királyság és a köztársaság
embereinek rövid idôre ki kell békülniük, s
,,valamelyiket azon tökfilkók közül királyunknak
kell elfogadnunk", akkor ezen vegyes házasság ne számíthasson
hosszú idôre. A szónoknak mindössze két
óhaja volt: a ,,hazaáruló, gaz" fôpapok mielôbbi
felváltása becsületes hazafiakkal, illetve a magyar
köztársaság kikiáltása.[33]
Hogyan jöhetett létre közös politikai élmény
a politizáló elit és a felszabadított jobbágyság,
a jelentôs részben analfabéta és a politikai
kérdésekben meglehetôsen tájékozatlan
tömegek között? A jobbágyfelszabadítás
a lakosság nagyobb részét érintette valamilyen
módon, s a magyar társadalom szerkezete folytonosságot
mutatott, amely eleve alkalmas volt a társadalmi ellentétek
mérséklésére. Figyelembe kell vennünk
a magyarországi településhálózat más
országoktól eltérô adottságait, illetve
Kossuth zseniális szónoki képességét,
amellyel nemcsak a politikusokhoz, de közvetlenül a néphez
is tudott szólni. E siker közel sem volt magától
értetôdô. Igaz, a reformkor irodalma és sajtója
már közelítette egymáshoz a nép és
a politika nyelvét, de a szomszédos Alsó-Ausztriában
Joseph Kudlich sikertelenül próbálta meg mozgósítani
a parasztságot 1848 ôszén Bécs védelmére.[34]
Az egyháziak Magyarországon fontos szerepet játszottak
a társadalmi kommunikáció folyamatában, közvetítô
szerepük a forradalom fennmaradása szempontjából
egyáltalán nem volt mellékes. Tevékenységük
nyomát a korabeli szóhasználatban olyan nyelvi panelek
ôrizték meg, mint a ,,magyarok Istene", a ,,haza oltára",
vagy a ,,magyarok Mózese". Az utóbbi kifejezés nem
új keletû. A magyarországi rendi, függetlenségi
harcok során Bocskai Istvánt az országgyûlés
1606-ban éppen úgy ,,a magyarok Mózesének"
nyilvánította, mint a klerikusok 1849-ben Kossuth Lajost.
E kommunikációs szerep máig ható emléke
az ekkoriban kialakuló Kossuth-kultusz. Ki ne ismerné e szóösszetételt:
,,Kossuth a magyarok Mózese"? A korabeli lelkészek egy olyan
,,speech community"-t[35]
képeztek, amely iskolázottságánál fogva
értette a politikusok nyelvét, ugyanakkor pasztorációs
feladatai miatt mindennapi kapcsolatban állt a társadalom
döntô többségét kitevô parasztsággal
is.
A zsidó-magyar párhuzam, amely eredetileg protestáns
forrásokra vezethetô vissza, a 19. században már
az igehirdetés (keresztény) felekezeti határokat átlépô,
közös kincsét képezte. Révész Bálint
professzor már 1848. március 22-i beszédében
azt fejtegette Debrecenben a tanuló ifjúság elôtt,
hogy Isten Kossuth kezeibe tette le ,,a mózesi csudatévô
vesszôt nemzetünk vezérlésében". Hasonló
fordulatokra bukkanhatunk Könyves Tóth Mihály igehirdetésében,
illetve a Szatmári Egyházmegye trónfosztást
követôen kibocsátott nyilatkozatában is. Baló
Benjámin református lelkész aradi prédikációjában
arról beszélt, hogy ,,a mi magyar Mózesünk, Kossuth
Lajos" vezérletével született meg a függetlenségi
nyilatkozat.[36]
E politikai kultusz megerôsítésébôl
a katolikus papok is kivették részüket. A fentebb már
idézett Bardocz János például a könnyebb
párhuzamba állítás érdekében
tovább is fejlesztette a magyar és a zsidó nép
üdvtörténeti szerepérôl kialakított
egyházi tanítást. Isten ugyanis nem csak a zsarnokokat
fogja majd egykoron felelôsségre vonni, hanem a rabbá
vált magyar népet is, hogy mit tett szabadsága érdekében.
Ha viszont a magyarok megtámadott birtokukban fognak megjelenni
az Isten színe elôtt, akkor Isten így fog szólni:
,,...én az ószövetségben választottam
volt magamnak egy népet, melyet századokon keresztül
áldásaimmal halmoztam el. Ezen nép késôbb
eltávozott tôlem; miokból az újszövetségben
egy más nemzetet, a magyart fogadtam helyette különös
kegyelmembe".[37]
Az Úr az Ószövetség végén [!] a
tévelygô zsidóknak küldött egy megváltót,
s ehhez hasonlóan ,,ezen újszövetségi választott"
népéhez is küldött ,,a Kos[s]uth Lajos személyében
egy polgári megváltót". Tanulság: a zsidó
nép nem engedelmeskedett megváltójának, ezért
elpusztult, a magyar engedelmeskedett, azért nem fog elpusztulni.[38]
Lázár Miklós katolikus káplán Debrecenben,
a függetlenségi nyilatkozat kihirdetése alkalmával
mondott miséje során szintén úgy vélte,
hogy Isten adott nekünk egy embert. Aki ,,Mózesként
óvta" ellenségeitôl a nemzetet.[39]
A már idézett Kovrik Artúr pedig így adott
hálát az Istennek 1849. május 6-án: ,,Te adtál,
te rendeltél Kossuth Lajos szolgádban Mózest nékünk,
ô általa vezetsz a szolgaság földjérôl
az ígéret dús Kánaánjába".[40]
A Kossuth kultusz elterjedésének alapja Kossuth politikai
tevékenységében keresendô, felerôsítése
és megôrzése azonban egyértelmûen az egyháziak
tevékenységéhez kötôdik. A Kossuth-Mózes
analógia a szabadságharc bukását követôen
a nemzeti ellenállás részévé vált.
A paraszti tömegek emlékezetében ugyanis az egyházi
évben gyakran elôforduló Mózes könyveibôl
származó olvasmányok automatikusan idézték
fel ,,a magyarok Mózesé"-nek politikai programját
és cselekedeteit.
A forradalom és szabadságharc tehát egy sajátos
forradalmi teológia kialakulásához vezetett, amelynek
segítségével a lelkészek, a gyors politikai
változások dacára is, sikeresen mozgósították
híveiket az önvédelmi harc támogatására.
Ez nem is volt olyan egyszerû feladat, ha belegondolunk abba, hogy
1848 nyarán még a király, az alkotmányos rend,
a haza és a kormány támogatásáról
volt szó, 1848 ôszén viszont már a törvényes
elöljárók (az OHB stb.) iránti engedelmességet
kellett hangoztatni, hogy azután 1849 tavaszára-nyarára
már egy erôteljes Habsburg ellenes és függetlenségi
propaganda váltsa föl a korábbi politikai irányzatot.
Simon Ferenc katolikus káplán például 1849.
június 3-án, a budaörsi búcsúban így
értékelte a politikai helyzetet: ,,Kossuth a mi védôszellemünk,
benne kell bíznunk, nem pedig az istentelen dinasztiában
és a császárban, akik az országot le akarják
igázni... A bilincseket, amelyeket az osztrák császári
ház 300 éven át kovácsolt számunkra,
most széttörtük."[41]
Hasonló hangnemet ütött meg Gaál György
kiliti lelkész 1849 nyarán, aki arra bíztatta híveit,
hogy aki megdobja ôket kôvel, azt sújtsák mennykôvel![42]
Einhorn Ignác rabbi pedig 1849. május 27-én, Pesten
elmondott prédikációjában nem csak ,,az átokterhelt
királyi család" számûzése és a
,,magyar köztársaság" [!] kihirdetése fölött
örvendezett, hanem a harc európai dimenzióira is utalt.
,,Európa közepette mindennemû fejedelmi trónusokból
máglyát látok készíteni, melyen a zsarnokság
és a zsarnokok legutolsó maradványai hamuvá
égetnek."[43]
A magyarországi egyháziak tömeges szerepvállalása
a szabadságharcban cáfolhatatlan történelmi tény.
E szerepvállalás kapcsán fontos megemlíteni,
milyen sokan vállalták - az egyházi törvények
tiltása dacára - a fegyveres harcot is. Garray Alajos pécsi
egyházmegyés pap például egy gerilla csapatot
szervezett az osztrák megszállók ellen.[44]
Néhányan még tiszti rangot is elértek a honvédségben,
mint például Lenzsér Ignác székesfehérvári
egyházmegyés káplán, a 49. zászlóalj
fôhadnagya,[45]
vagy Kovács István bocsári római katolikus
adminisztrátor, honvéd ôrnagy, a ,,torontáli
zászlóalj" szervezôje és vitéz parancsnoka.
Nem hiányoztak a fegyverforgatók, illetve a tisztek közül
a református lelkészek (pl. Halászi György)[46]
és a zsidó rabbik sem (Rokonstein Lipót).[47]
A szerepvállalás sajátos formáját jelentette
a tábori lelkészi szolgálat, amelyre mind a reguláris
hadseregbe, mind a nemzetôrségbe tömegesen jelentkeztek
a lelkészek. Az egyházi és katonai feladatok ellátása
mellett e lelkészek egyúttal a humánum ôrei
is voltak. Ápolták és vigasztalták a sebesülteket
és a humánum ôrei voltak a hadseregen belül is.
Amikor a szerb felkelôk kegyetlenkedéseitôl felháborodott
magyar csapatoknak, 1849. április 3-án sikerült bevenniük
a szenttamási szerb tábort, akkor Gasparich Kilit ferences
szerzetes közbenjárására Perczel Mór tábornok
és Batthyány Kázmér gróf kormánybiztos
- az elôzetes tervekkel szemben - a polgári lakosságot
futni hagyta Földvár és Óbecse felé, ezzel
megmentve azok életét.[48]
A szabadságharc egyházi interpretációjának
fontosságát erôsíti meg az osztrák hatóságok
által foganatosított tömeges méretû megtorlás
is. A liberális, illetve radikális meggyôzôdésû
lelkészeknek ekkor fôként politikai jellegû vétségeik
miatt kellett szenvedniük. Különösen súlyos
véteknek számított a magyar hadsereg szervezéséhez
való hozzájárulás, az uralkodó-, illetve
az uralkodóház gyalázása, valamint a függetlenségi
nyilatkozat kihirdetése. A budapesti radikális-, illetve
liberális beállítottságú papság
körébôl például Schwendtner Mihályt
és Simon Ferencet halálra ítélte a császári
hadbíróság, majd kegyelem útján várfogságra
mérsékelték büntetésüket.[49]
Szintén elítélték és meghurcolták
Sámuel Alajos pest-belvárosi alesperes-plébánost
is.[50]
Karl Geringer báró, Magyarország teljhatalmú
polgári biztosa mindenképpen hadbíróság
elé szerette volna még állítani a fôvárosi
katolikus papság körébôl Funk Károly káplánt
(Nagyboldogasszony templom), Mráz Mihály szentrókusi
plébánost és káplánját, Stanczl
Mártont, Ráth József káplánt (Szt. Lipót
plébánia) és Szemerényi Károly káplánt
is.[51]
A szabadságharc leverését követôen
ez a réteg nem tûnt el és liberális meggyôzôdését
sem veszítette el, csak néhány évre kiszorult
a nyilvánosság fórumairól. Pados János
székesfehérvári szentszéki jegyzô például,
hároméves olmütz-i fogságát követôen,
amelyet a szabadságharcban való részvétele
miatt róttak ki rá, 1853. január 16-án kelt
levelében így foglalta össze véleményét
püspökének az elmúlt évekrôl:
,,Fogságomból, mellyel az isteni gondviselés béketûrésemet
és meggyôzôdésemet próbára tevé,
ugyanannak segedelme által ismét kiszabadulván, az
apai tûzhelynél kerestem menedéket; kipihenô
a múlt idôknek szenvedéseit. Hogy mit cselekedtem,
és miért cselekedtem, nem szükséges mondanom.
Az egész világ tudja, mert mindenkor nyíltan szólottam
és mûködtem; ott hol ezerek láttak és hallottak.
Ha bûnt követtem - mit én el nem ismerek -, kiszenvedtem
érette, oly béketûréssel és oly állhatatosan,
amint csak tôlem telhetett. De ha bûnt nem lövettem, kinek
ítélôszéke elôtt egykor meg fogok jelenni,
az örök Istentôl várom szenvedésemnek, s
áldozatkészségemnek jutalmát. Én lelkemben
nyugodt vagyok, és tiszta öntudattal nézek a múltba,
bizalommal a jövôbe. Ha majd az emberi szenvedélyek egyszer
lecsillapulnak, s a mostaninak helyét egy más nemzedék
foglalja el, s a tények, s a tényeknek még eddig nagyobbrészt
ismeretlen okai és rugói föleleveníttetnek, a
história ítélni fog fölöttünk. A jelen
kornak sem kedvezését nem keresem, sem üldözését
nem félem. Mert tudva van elôttem, hogy gyakran azokat, kiket
kortársaik üldöztek és megvetettek az igazságért,
az utókor nemcsak hogy megdicsôíté, sôt
a szentek cathalógusába is helyezé" - írta
többek között. [52]
A magyarországi felekezeteken belül 1848-ra kialakult egy
olyan jelentôs liberális réteg, amely, felekezeti hovatartozásától
függetlenül, jelentôs támogatást tudott nyújtani,
mind a polgári átalakulás békés mederben
tartásához, mind pedig az önvédelmi harc megvívásához.
E réteg sajátos nézôpontját jelentôs
mértékben három tényezô befolyásolta:
vallásos neveltetésük, liberális meggyôzôdésük
és az ezzel szorosan összefonódó nemzet iránti
elkötelezettségük. Szemükben a polgári átalakulás
nem a felfordulásnak-, hanem a gondviselô Isten jóságának
a bizonyítéka. Prédikációikban egyre
nagyobb figyelmet fordítottak a társadalom evilági
visszásságainak ostorozására. Eközben
fokozatosan bomlásnak indult egyházias történelemszemléletük,
majd a szabadságharc alatt egy sajátos, forradalmi teológiát
is kifejlesztettek, amelybe a Mózes-Kossuth párhuzam éppen
úgy beletartozott, mint az ellenségnek kenyér helyett
mennykôvel történô fogadása. A forradalom
és szabadságharc liberális egyházi interpretációinak
igazi jelentôsége abban rejlik, hogy a korábban nem,
vagy csak részben politizáló tömegeket sikerült
megnyerni a polgári átalakulás, illetve a szabadságharc
ügyének.
Jegyzetek
[1]
Közleményünk a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj
támogatásával készült.
[2]
Hardtwig, Wolfgang: Die Kirche in der Revolution 1848/49. Religiös-politische
Mobilisierung und Parteienbildung, in.: Revolution in Deutschland und Europa
1848/49. Hrg. von Hardtwig, Wolfgang. Göttingen, 1998. (Hardtwig
1998) 80-82.
[3]
Meszlényi Antal: A magyar katholikus egyház és
állam 1848/49-ben. Budapest, 1928. 36-40. Bucsay Mihály:
A protestantizmus története Magyarországon 1521-1945.
Budapest 1985. 182.
[4]
Nincs hatalom, csak az Istentôl.
[5]
Egri Szabó Menyhért: Egyházi beszéd,
mellyet az 1847/8-diki országgyûlés lelkes közremunkálása
következtében történt nemzeti békés
átalakulás örömünnepén tartott... Kecskemét,
1848. (E. Szabó 1848.) 13. Ugyanakkor természetesen
figyelembe kell vennünk, hogy a polgári átalakulás
konzervatív értelmezoi a szabadságharc alatt csak
ritkán jutottak sajtóhoz.
[6]
Prámer Alajos: Üdvös és célszerû-é
a káptalanokat eltörölni és ezek helyett egyházmegyénkint
presbyteriumi tanácsot alakítani? Kassa, 1848.
[7]
Prímási Levéltár (PL) Archivum Ecclesiasticum
Esztergomi Helynökség Categoria 41. V 459. 1848:709.
[8]
Mihó László: Egyházi beszédek.
Kecskemét, 1851. 1-14.
[9]
Hadtörténelmi Levéltár (HL) Abszolutizmuskori
iratok. (Absz. ir.) Pozsonyi. Kriegsgericht.(Pr. Krg.) 18492/433/b. fol.
409.
[4]10
Pressburger Zeitung (a továbbiakban: PZ) 1848/122. (1848. november
23.) 797798., valamint PZ 1848/126. (1848. november 28.) 825826.
[11]Miskolczy
Ambrus: Egyház és forradalom. A kôröskisjenôi
ortodox román egyházi zsinat. Bevezetés és
zsinati jegyzôkönyv. Elôszó: Szabad György.
A szerkesztésben együttmûködött: Rudeanu,
Ioan Octavian. Budapest, 1991. 17-18.
[12]Einhorn
Ignác: A reformált izraelita valláselvei. Pest,
1849. 1-16.
[13]Plosszer
Ferenc káplán feljegyzései 1848-1849-rôl
a pápai Szent István Római Katolikus Plébánbia
historia domusában. S.a.r.: Hermann István, Pápa,
1998. 21.
[14]
Magyar Országos Levéltár (MOL) H 2 (OHB) 1848:5894.
[15]
Például: Egyházi beszéd, mellyet Ô császári
királyi apostoli fölsége V. Ferdinánd dicsô
születésünnepe alkalmával a makói szentegyházban
mondott Makra Imre alesperes makói plébános
1848-iki April 30-án. Szeged, 1848. (Makra 1848.) 3.
[16]
Mezei nefelejts a magyar függetlenség magasztos innepélyének
dicskoszorújába tüzve Kovrik Attur [!] segéd-lelkész
által. Szarvas, 1849. 7-8.
[17]
Predigt, bei Gelegenheit der Danksagung wegen des wieder erhaltenen Friedens,
vorgetragen in der Wallfahrtskapelle zu Maria-Einsiedel durch J. Jakob
M. Koller, Priester aus dem Serviten-Orden am 2. Sept. 1849. O.o.d.
11.
[18]Hardtwig
1998. 86.
[19]Erdélyi
Ferenc: A szabadság, egyenlôség és testvériség
csak Jézussal és Jézus értelmében boldogít.
Veszprém, 1848. 8.
[20]
HL Absz. ir. Pr. Krg. 18492/433/b. 394. fol.
[21]
Magyar Piarista Rendtartomány Központi Levéltára.
Horváth Pius beszédei. 1848. július 30. For. 04. V
73/10.
[22]
Andics Erzsébet szerint a katolikus klérus jelentôs
része a fôpapság vezetésével ,,a nemzetellenes
feudális és abszolutista reakció" legszervezettebb
és legagilisabb osztaga volt. Andics Erzsébet: Az
egyházi reakció 1848-49-ben. Budapest, 1949. 100-101. Cáfolatát
lásd:
Adriányi, Gábor: Die Stellung der ungarischen
Kirche zum österreichischen Konkordat von 1855. Róma, 1963.
12-28.
[23]
Kossuth általános népfelkelésre felhívó
kiáltványát közli Kossuth Lajos Összes Munkái
XIII. k. S. a. r. Barta István. Budapest, 1952. 839-843.
[24]
Kalocsai Érseki Levéltár 3. b. Buday Károly.
Szám nélküli hiteles másolat. Kalocsa, 1848.
december 30.
[25]
Egyházi szózat, mellyet a magyar haza s nemzet békés
átalakulásának örömünnepe alkalmával
az Egri Fôegyházban mondott Magyar Ferenc. 1848-dik
mart. 25-én. Eger, d. n. 5.
[26]Szoboszlai
Pap István beszédét közli Gáborjáni
Szabó Botond: A szabadság szent igéi. A tiszántúli
református egyházi vezetés és a Debreceni Kollégium
1848/49-ben. Debrecen, 1999. (G. Szabó 1999.) 71-76.
[27]Gergely
András: 1848 hagyománya. Vigilia 63. (1998/10.) (Gergely
1848.) 764-774. A tanulmány újabb kiadása:
Gergely
András: 1848-ban hogy is volt? Tanulmányok Magyarország
és Közép-Európa 1848-49-es történetébôl.
Budapest, 2001. 468-485.
[28]
Lásd például a püspöki kar uralkodóhoz
intézett feliratát 1848. március 21-rôl. Közli:
Fazekas
Csaba-Gyulai Éva: A katolikus egyház lemondása
a tizedrôl 1848. március 18-án. A Herman Ottó
Múzeum évkönyve XXXIX. Miskolc, 2000. 180-182.
[29]
MOL Az 1848/49-i minisztériumi levéltár. Nem iktatott
iratok (H 94) 1. d.
[30]E.
Szabó 1848. 13.
[31]Makra
1848. 6.
[32]Horváth
József: Az 1849-ki tábori és ezzel rokon - Léva
városát érdeklô - eseményeknek rövid
vázlata. Magyar Piarista Rendtartomány Központi Levéltára.
For. 0-6. V. 171. Nr. 29/4.
[33]Bardocz
Jánosnak Folyó évi martius 25, a városház
erkélyérôl tartott BESZÉDE. Kolozsvár,
d. n. [1849.] (Bardocz 1849.) 1-15.
[34]Gergely
1848. 768-771.
[35]
A kifejezés alatt emberek olyan csoportját értjük,
akik nyelvi kapcsolataikon túlmenôen, társadalmi szerepük
és hivatásuk következtében koherens, szociológiai
eszközökkel vizsgálható csoportot képeznek,
de nem beszélnek feltétlenül azonos nyelvet.
[36]G.
Szabó 1999. 21-25.
[37]Bardocz
1849. 9.
[38]Bardocz
1849. 10.
[39]
HL 1848/49-es fond 24/500a.
[40]Kovrik
1849. 7-8.
[41]
HL Absz. ir. Pesti Krg. 1852-7/66. 501. fol.
[42]
HL Absz.. ir. Pesti Krg. 1850-1/105, 609-617 fol.
[43]
Kettôs ünnep. Egyházi beszéd, melyet a heti ünnepkor
(1849. tavaszutó 27.) honunk függetlensége megünneplésére
tartott Einhorn Ignác. Pest, 1849. 8. Einhorn Ignác
1851-ben egyébként úgy vélte, hogy a zsidónak
inkább, mint a kereszténynek ,,sajátja az igazi szabadságszeretet".
Einhorn Ignác (Horn Ede): A forradalom és a zsidók
Magyarországon. Ford.: Fenyô István, az utószókat
írta Fenyô István és Miskolczy Ambrus. Budapest,
2000. 13.
[44]
HL Pesti Krg. 1849-5/378, 724. fol.
[45]Bona
Gábor: Hadnagyok és fôhadnagyok az 1848/49. évi
szabadságharcban. Budapest, 1998. 384.
[46]
MOL H 75 (HM általános iratok) 1849:25249, 25371.
[47]Bona
Gábor: Az 1848-49-es honvédsereg zsidó születésû
tisztjei. Múlt és Jövô X. (1998/1.) 78.
[48]Zakar
Péter: A magyar hadsereg tábori lelkészei 1848/49-ben.
(METEM 23.) Budapest, 1999. (Zakar 1999.) 92-93.
[49]Zakar
1999. 153-154.
[50]Hermann
Egyed: A magyar katolikus papság az osztrák katonai diktatúra
és az abszolutizmus idejében. Gödöllô, 1932.
38.
[51]Geringer,
Karl-Kunszt József érseki helynöknek. Buda, 1849.
október 3. PL Archivum ecclesiasticum Esztergomi Helynökség
1. cs. 1849:1223.
[52]Pados
János-Farkas Imrének Bô, 1853. január 16.
Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani
Levéltár Egyházmegyei iratok. Nr. 5268. 1853:70.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu