Módszerek és eredmények: átalakulás-egyenlegek
Kérdésünk - „Hogyan vonhatjuk meg a német
egyesítést mérlegét?" - valójában
kettõs: egyfelõl módszertani, másfelõl
az egyesítés eredményeire irányul. Elsõ
látásra az elõbbi egyszerûnek tûnik: össze
kell vetni a célokat és az eredményeket, a nyereséget
és a veszteséget, az aktívákat és a
passzívákat. Az azonban, hogy ki határozza meg a célokat,
ki mondja meg, mely célok valósultak meg, s ki és
hogyan értékeli az eredményeket - nos, mindezek épp
oly sokfélék, mint az „egyesülési diskurzusba"
bekapcsolódott társadalomtudományok alapvetõ
elméleti közelítésmódjai. Az összevetések
térbeli és idõbeli kerete is különbözõ
lehet. Az értékelésnél kiindulhatunk a mából
vagy 1989-tõl, azaz a forradalmi áttörés idõszakától,
de nagyobb történelmi idõszakban is gondolkozhatunk.
Végezhetünk szûkebb, keletnémet-nyugatnémet,
de tágabb, nemzetközi összehasonlítást is:
az utóbbi esetben a posztkommunista átalakulása társadalmai
vagy akár szélesebb átalakulási folyamatok
képezhetik az összevetés keretét. A magam részérõl
Kelet- és Nyugat-Németország összehasonlítását
állítom a középpontba, de ezt két, hosszabb
idõszakot felölelõ, az NDK-NSZK viszonylatra vonatkozó
összehasonlítással kezdem. A nemzetközi összehasonlításokra
csak röviden térek ki.
Idõközben már egész sor, az „átalakuláskutatást"
áttekintõ tanulmány jelent meg. Közülük
kettõt szeretnék kiemelni, amelyek a Németországban
folyó vitákhoz kapcsolódnak: Th. Bulmahn (1996, 1997)
és R. Reissig (1998) munkáit. Bulmahn a viták nyolc,
inkább rendszerelméleti, s hat, inkább a cselekvõkre
vonatkozó vonulatát, „tézisét" különbözteti
meg. Mindkét vonulat összetevõit egy, a negatívtól
a pozitív értékek irányába tartó
tengely mentén helyezném el. A rendszerelméleti alapú
tézisek a következõk: új kelet-nyugati szakadék
megnyílása, félresikerült intézményhonosítás
(tanszfer), saját(os) keletnémet út szükségessége,
egyfajta „kettõs modernizáció" elengedhetetlen követelménye,
a kialakult életvilág szívós megõrzõdése,
keletnémet különbözõségtudat mint kompenzáció
és - most nyernek csak a tézisek pozitívabb tartalmat
- a modernizációs ugrás szubjektív érzetének
megjelenése a keletnémetekben, valamint az önmagát
stabilizáló átalakulás tézise. Az aktororientált
teóriák sora: gyarmatosítás és kisajátítás,
elmulasztott reformok, a problémák szándékos
leegyszerûsítése, a politikai cselekvés nem
szándékolt gazdasági következményei, a
folyamatok öntörvényûvé válása
- másfelõl azonban: a német egyesítés
mint az átalakulás privilegizált esete. E megközelítések
nagy többsége a német egyesítést kritikailag
vagy egyenesen negatívan értékeli. Bulmahn ezt azzal
magyarázza, hogy a vita tudományos iskolák között
folyik, és megmarad a német-német viszony horizontján.
Felfogásom szerint ezek az értékelések alábecsülik
a német egyesítés alapvetõ vívmányainak:
a szabadságnak, a demokráciának és a jólét
emelkedésének a jelentõségét, s ugyanakkor
az összképen belül túlhangsúlyozzák
az elszenvedett veszteségeket és az átalakulással
összekapcsolt célok teljesülésének elmaradását
(például az új alkotmány vagy a nyugatnémet
intézmények és szervezetek mélyreható
reformja).
A kérdést keletnémet szemszögbõl tekintõ
Reissig más következtetésre jut. Szerinte többségben
vannak azok a modernizációs elméletre alapozott elemzések,
amelyek az „átalakulási-, alkalmazkodási és
kiegyenlítõdési folyamatok - a megnövekedett
Szövetségi Köztársaság - perspektívájából
tekintve pozitív értékelésre jutnak (Reissig
1998, Lutz et al. 1996 nyomán). Ezzel a maga részérõl
egy evolúciós, nyitott és a történések
cselekvõire koncentráló megközelítést
állít szembe, amely szerinte alkalmasabb lenne a prognosztizált
kiegyenlítõdéstõl való keletnémet
eltérések és ellenállás magyarázatára.
Hasonlóképpen megoszlanak a nemzetközi összehasonlításokon
alapuló értékelések is. Míg korábban
a „kész modell átvételének" (ready made state)
tézise (Rose-Zapf-Seifert 1993) a német átalakulást
egyértelmûen kiváltságos, különleges
esetként minõsítette, addig ma mind gyakrabban halljuk
azok hangját, akik szerint hosszabb távon elõnyösebb
lett volna az átalakulásnak azt az útját járni,
amelyen elõbb a terhek súlyát kell viselni s csak
azután élvezni ennek jutalmát, és az intézmények
és a személyi garnitúra áthelyezése
helyett a belsõ erõforrásokat fejleszti (Wiesenthal
1996, Diewald-Mach 1999). Nem hiszem, hogy a német átalakulás
esetében volt ilyen választási lehetõségünk.
Az NSZK és az NDK összehasonlítása a hetvenes és a nyolcvanas években
A hidegháborús idõszak társadalomtudományi
szakirodalmában kevés munkát találunk az NSZK
és az NDK összehasonlítására, eltekintve
a nyugati marxizmus virágkorában, 1968-1974 között
publikált propaganda-mûvektõl, az olyan NKP-pamfletektõl,
mint az „NSZK-NDK. A két társadalmi rendszer összehasonlítása"
(Jung et al. 1971), amelyek a szocializmus felsõbbrendûségét
és végsõ gyõzelmét hirdették
meg.
A hatvanas évekbõl emlékeztetni szeretnék
Ralph Dahrendorf Társadalom és demokrácia Németországban
(1966) címû könyvének két záró
fejezetére. Dahrendorf ebben összehasonlítja a két
német államot, s mindkettõre a maga liberálisdemokrácia-mércéjét
alkalmazza.
Dahrendorf - noha általánosságban helyesnek ítélte
a Szövetségi Köztársaság fejlõdési
irányát - élesen bírálta a korai hatvanas
évek „passzív tekintélyelvûségét".
Néhány ponton elismerte az NDK modernizációjának
sikerét, magát a rendszert azonban nem tartotta fejlõdõképesnek.
Az NDK-ban folytatódott a premodern, tekintélyelvû
hagyományok lerombolása, a társadalmi élet
számos területén egyenlõségi politika
érvényesült, és széles körû
nyilvános vitákat szerveztek. Ebbõl a szempontból
tekintve az NDK modern társadalom, azonban „a modern forma totalitariánus
tartalommal párosul". A Szövetségi Köztársaságban
ezzel szemben restaurálták a náci rendszer által
elnyomott tradicionális struktúrák egy részét.
Mindazonáltal az expanzív gazdaság piaci versenyen
alapuló rendszere meghozta a nagy áttörést. Ez
sokak számára elõször adta meg a mobilitás
és a részvétel lehetõségét egy
dinamikus modern társadalomban, még akkor is, ha ez az erõknek
az egyéni, privát jólét elérése
felé terelésével kapcsolódott össze.
A dahrendorfi záró fejezetek érdekességét
az adja, hogy 1965-ben nemcsak hogy felveti a német egyesítés
kérdését, de annak bizonyos feltételeit is
megelõlegezte. Abból indult ki, hogy a német újraegyesítés
nem kényszeríthetõ ki „belülrõl", azaz
az NDK-ban vagy a Szövetségi Köztársaságban
fellépõ társadalmi erõk által. Ez csak
a nemzetközi rendszerben bekövetkezõ változások
nyomán valósulhat meg. Ha ez megtörténik, az
NDK totalitárius berendezkedése nyomtalanul eltûnik,
a tervracionalitás bevett gyakorlata azonban nem lesz gyorsan lebontható,
és ez különbözõségként fog megjelenni
az NSZK piacgazdasági racionalitásával és új
privatizmusával szemben. Kelet és Nyugat elválasztottsága
megszüntethetõ ugyan, de bizonyára csak hasonlóan
hosszú idõ alatt, mint ahogyan létrejött. Az
újraegyesítés kockázatát az jelenti,
hogy megõrizhetõ lesz-e a liberális demokrácia
kialakult elemeinek túlsúlya a Szövetségi Köztársaságban.
Véleményem szerint ez az elõrejelzés bámulatra
méltóan pontos volt, és egyben cáfolata annak
az állításnak, miszerint a szociológusoknak
állítólag sejtelmük sem volt a kelet-nyugati
viszony fejleményeirõl. Helytállónak bizonyult
az, hogy az egyesülés számára a döntõ
lökést a nemzetközi viszonyokban bekövetkezõ
változások adják meg. A keletnémetek azonban
a tömeges menekülés és elvándorlás,
valamint a tiltakozó tömegmozgalmak által maguk is jelentõsen
hozzájárultak az NDK-rendszer összeomlásához.
Rendkívüli tisztánlátásra vall Dahrendorfnak
az a tézise is, hogy a hasonuláshoz, a kiegyenlítõdéshez
hosszabb idõre lesz szükség, talán épp
annyira, ameddig az elválasztottság tartott, hogy a tervracionalitás
keleti gyakorlata nem lesz gyorsan leépíthetõ, és
hogy ez a nyugatnémet piacracionalitáshoz képest megkülönböztetõ
jellegként mutatkozik meg.
A hetvenes évektõl kezdve az 1971-ben, 1972-ben és
1974-ben megjelent Adalékok a nemzet helyzetérõl szóló
jelentésekhez mint a társadalmi helyzetfelmérés
korai német példái, politikai és tudományos
szempontból egyaránt jelentõsek voltak.
A Peter Christian Lutz által szerkesztett elsõ három
kötet független, bár elvileg a szövetségi
kormány új keleti politikáját alátámasztó
tudományos elemzésnek tekintette magát. E kötetek
a társadalmi helyzetjelentés (riport) idõközben
már elfogadottá vált koncepciójához
igazodtak, nevezetesen az életkörülmények meghatározott
tartományainak elemzésére és összehasonlítására
épültek és három alapvetõ axiómán
nyugodtak: „Mindkét német gazdasági és társadalmi
rendszer teljesítményorientált. Mindkét gazdasági
és társadalmi rendszer növekedésre és
modernizációra törekszik. Mindkét gazdasági
és társadalmi rendszert a tudomány, a kutatás,
az oktatás és a képzés növekvõ
jelentõsége jellemzi" (Bundesminister für innerdeutsche
Beziehungen 1971, 34). Az 1971-es és 1972-es jelentés a legnagyobb
mértékben törekedett a semlegességre, anélkül,
hogy elvileg „elmosná a két német állam közötti
mély politikai különbségeket és politikai
összeegyeztethetetlenségüket" (i. m. 35). „Arra törekedtünk,
hogy a társadalmi összefüggéseket úgy ragadjuk
meg, ahogyan azok a Szövetségi Köztársaság
és az NDK mindenkori önértelmezésében
megjelennek"; „minden értelmezés esetében ...ragaszkodtunk
az immanencia elvéhez" (i. m. 37).
Található azonban a jelentésben két oldal,
ahol az adatok immanens értelmezésének elve zárójelbe
kerül, éspedig a komparatív jelzõszámok
körében (i. m. 227-228). Az 1968. évi állapot
szerint az NDK népességének aránya a Szövetségi
Köztársaságéhoz 28:100, a kulcsrakészen
átadott lakásoké 15:100, a nettó társadalombiztosítási
kiadásoké 16:100. Az egy fõre vetített adatok
körében a munkatermelékenység 68 százalékos,
a bérbõl és fizetésbõl élõ
háztartások nettó jövedelme 64 százalékos,
a nyugdíjas háztartásoké 44 százalékos
értéket mutat a megfelelõ nyugatnémet adatokhoz
mérten. A személygépkocsik aránya 8:100, a
fõvonalú telefonállomásoké 13:100.
A két német állam gazdasági ás szociálpolitikai
viszonyai között mutatkozó távolság így
elvileg már 1971-ben - az új keleti politika csúcspontján
- a kormányzati hivatal szintjén megállapítást
nyert. Az 1974. évi kötet azután már fel is hagyott
a hangsúlyozott visszafogottsággal: „A két társadalmi
rendszernek az 1974-es háttéranyagokban megjelent elemzése
az eddigieknél erõteljesebben emelte ki az alkotmányos
és a gazdasági rend alapelveinek ellentétességét,
valamint a társadalom- és szociálpolitikai prioritások
különbözõségét a Német Szövetségi
Köztársaságban és az NDK-ban" (Bundesminister
für innerdeutsche Beziehungen 1974, XXX).
A jelentés a nemzet helyzetérõl csak hosszú
szünet után, 1987-ben jelent meg újból. Az adatok
meggyõzõen mutatják, hogy a helyzet lényegesen
nem változott: „Egyre világosabbá válik, hogy
a gazdasági rendszerek különbözõsége
döntõ tényezõ a gazdasági és társadalmi
fejlõdés színvonala, valamint a Szövetségi
Köztársaság és az NDK teljesítménye
között növekvõ különbségek tekintetében.
A teljesítmények ennyire markáns különbségének
oka nem NDK-beli honfitársaink csekélyebb teljesítõképességében
és -készségében rejlik. Éppen így
azonban a Szövetségi Köztársaság piacgazdasági
teljesítménye sem szemlélhetõ önmagában
véve. Sokkal inkább (...) a gazdasági teljesítõképesség
is a politikai és a társadalmi élet valamennyi területén
érvényesülõ szabadságból eredeztethetõ"
(Bundesminister für innerdeutsche Beziehungen 1987, XXII). „A termelékenyégben
mutatkozó lemaradást 1971-re nézve immár 50:100-ra
tehetjük az NDK hátrányára, és ez azóta
is alig csökkent. A reáljövedelmek az NDK-ban ugyancsak
50:100 arányban maradnak el (a Szövetségi Köztársaságtól)"
(Bundesminister für innerdeutsche Beziehungen 1987, 243).2
Az NDK-ból nem ismerek empirikus kelet-nyugati összehasonlító
kutatásokat; az „állammonopolista szakirodalomról"
itt nem kívánok szólni. Épp ellenkezõleg,
a „Német Szövetségi Köztársaság"
mint mellõzhetetlen lexikoncímszó alatt egészen
komikus kísérletekkel találkozhatunk az összehasonlítás
megkerülésére. Álljon itt olvasópróbaként
a következõ: „Az NSZK 1973-ban a személygépkocsi
gyártásban a harmadik, a tehergépkocsi gyártásban
a hatodik helyen állt a tõkés világban. A termelés
mintegy 47 százaléka exportra megy, ezért ez az ágazat
különösen válságérzékeny" (Meyers
Neues Lexikon, 1977, 173). Ez a fajta irodalom, mindent összevetve,
az ideológiai kárhoztatás és a szelektív
tájékoztatás keveréke; eleinte diadalittas,
de még 1988-ban is makacsul apologetikus (Kleines Politisches Wörterbuch,
1988, 153).
Emlékezetem szerint az NDK lakosainak tájékozottsága
a Szövetségi Köztársaságról rendkívül
ellentmondásos volt: az egyik oldalon a hivatalos propaganda és
az NDK-beli médiumok, a másikon a nyugati médiumok,
a nyugdíjasok számára engedélyezett utazások
és a rokonlátogatások. A keletnémet polgárok
a Nyugatról való tájékozottság tekintetében
is megosztottak voltak, és egészen valószínûtlen,
hogy ennek ne lettek volna következményei az egyesülési
folyamatra.
Az NSZK és az NDK: öt aszimmetrikus viszony
Legalábbis öt lényeges aszimmetria (azaz a kiindulási
helyzetben mutatkozó jelentõs egyenlõtlenség)
állapítható meg a Szövetségi Köztársaság
és az NDK között; ezek meghatározó hatást
gyakoroltak az egyesülés folyamatára, s ezzel a további
fejleményekre és az átalakulás mai mérlegére
is.
Az elsõ aszimmetria abban jelenik meg, hogy az NSZK népessége
négyszer akkora volt, mint az NDK-é, azaz ma a keletnémet
népesség aránya az össznépességben
csupán 20 százalék. Peter Blau egyik mûvében
található egy híressé vált fejezet,
a „Size and Number", ahol a társadalmistruktúra-elemzések
körébõl kiemeli az olyan elemi tények jelentõségét,
mint azt, hogy „minden kisebbségi csoport, önmagában
vagy másokkal karöltve, szorosabb csoportközi kapcsolatokat
tart fenn a többségi csoporttal, mint az vele" (Blau 1977,
22). Ez az alapvetõ strukturális oka a keletnémetek
által felpanaszolt elhanyagolásnak, amely azonban csak 1989
után vált láthatóvá. Ezek a nagyságrendbeli
különbségek a hidegháború éveiben,
s még az 1990-es „2+4-es" tárgyalások folyamán
sem játszottak döntõ szerepet - a két német
állam egyenlõ félnek látszott, s esetenként
egyenlõkként is viselkedtek.
A második aszimmetria a gazdasági potenciálban
mutatkozik meg: az NSZK gazdasági ereje tízszer, egy fõre
vetítve pedig kétszer nagyobb volt, mint az NDK-é.
Ezek az adatok már az 1971-es háttéranyagok megjelenése
óta ismertek voltak, azonban szerzõik akkor még maguk
is ellentmondásokba bonyolódtak. Az 1974-es anyagokban ezt
olvashatjuk: „A Német Szövetségi Köztársaság
és az NDK a világ tíz fejlett ipari országa
közé tartozik. A mindenkori gazdasági tömbökön
belül csúcspozíciót foglalnak el" (Bundesminister
für innerdeutsche Beziehungen 1974, 75). Ennek a megállapításnak
- mai szemmel nézve - csak a második része igaz, és
magyarázza azt a befolyást, amelyre az NDK a keleti tömbben
szert tett.
A harmadik aszimmetria a migrációban volt tapasztalható:
1945 után a kelet-nyugati irányú elvándorlás
messze nagyobb mértékû volt, mint a nyugat-keleti.
1961-ig, a berlini fal felépítéséig megközelítõleg
hárommillió, túlnyomórészt jól
képzett NDK-állampolgár hagyta el az országot.
Amit azonban nem látunk ilyen tisztán, az az, hogy még
a fal fennállásának idõszakában, 1961-89
között is, mintegy négyszázezer keletnémet
polgár hagyta el az országot. Ez a migrációs
mozgás az átmeneti idõszakban mint „braindrain" egyenesen
a kiegyenlítési igények alapjaként is megjelent.
Nem ismeretes viszont például az, hogy a föld-visszaigénylések
mekkora hányada ered ezeknek a személyeknek körébõl.
A negyedik aszimmetria szintén a Blau-teorémából
vezethetõ le: a keletnémetek jóval nagyobb érdeklõdést
mutattak Nyugat-Németország iránt, mint fordítva.
Az 1987-ben regisztrált ötmillió nyugat-németországi
látogatás megfelel az NDK-lakosság közel egyharmadának,
ehhez képest az NDK-ba utazó nyugatnémetek aránya
megközelítõleg csupán 10 százalék
volt. A nyugat-németek 32 százaléka, míg a
keletnémetek 84 százaléka nyilatkozott úgy,
hogy rokonai vagy ismerõsei vannak az ország másik
részében (1989-90). Egy 1992-es felmérés szerint
a nyugatnémetek 62 százaléka, a keletnémeteknek
azonban csak 29 százaléka nem járt még soha
egy hétnél hosszabb ideig a másik országrészben
(Noelle-Neumann-Köcher 1993, 411 és 367). Szinte evidens az
aszimmetria a tömegtájékoztatás igénybevételében:
míg a nyugatnémetek szinte soha nem nézték-hallgatták
az NDK televíziót és rádiót, addig a
nyugatnémet televízióadások a hetvenes évektõl
kezdve az NDK életmód részévé váltak.
Végül a döntõ aszimmetria 1989 õszén
az ország tömeges elhagyásában és a tömeges
tiltakozó megmozdulásokban jelent meg. Albert Hirschman (1992)
nagy elméleti empátiával vette tudomásul, hogy
a „távozz vagy emeld fel a szavad" teorémáját
maga a gyakorlat bírálta felül ebben az idõszakban.
Kitûnt ugyanis, hogy a távozás és a megszólalás
a tiltakozásnak nem csupán alternatív formái,
hanem a kettõ multiplikátorként erõsítve
egymást, a változás irányában ható
nyomást hallatlan mértékben megnövelheti. Véleményem
szerint ez volt az NDK összeomlásának döntõ
oka.
Az „önmagát stabilizáló átalakulás" tézise
Öt évvel a fordulat után az egyesülést
„önstabilizáló átalakulásként"
értékeltük (Zapf-Habich 1995).3
A Lengyelországban, Magyarországon vagy Csehszlovákiában
hosszabb ideje elõkészített változásokhoz
viszonyítva a gazdaság összeomlása Kelet-Németországban
ténylegesen sokkszerû volt. 1990-1992 között a munkahelyek
durván egyharmada szûnt meg (hárommillió a kilencmillióból),
az ipar és a kereskedelmi kapcsolatok kiterjedt szektorai dõltek
romba.
A keletnémetek minderre - a gazdasági visszaeséssel
gyakorlatilag egyidejûleg (1990-1992) - a házasságkötések
és a születések számának drámai
csökkenésével reagáltak, ami meghaladta az 50
százalékot, s példa nélkül áll
a történelemben. Az átélt változások
oly drasztikusak voltak, hogy külön magyarázatot igényelne
az a kérdés, miért nem került sor nagyobb megmozdulásokra
és tiltakozásokra, mint a posztkommunista utódpártra
(PDS) leadott 20-25 százaléknyi szavazat? A kérdés
tehát az, hogyan volt képes egy társadalom ilyen rövid
idõ alatt ilyen hatalmas változásokkal megbirkózni?
A társadalmi viszonyokat tekintve az NDK javára írták,
hogy jobban biztosítja a nõk egyenjogúságát,
mint a Szövetségi Köztársaság, és
hogy talán jobb az alapfokú szakképzése. Az
egyesülés után az alkalmazkodás követelményei
közé soroltak olyan változásokat, mint „a teljesítménykorlátozó
egyenlõsdi felszámolása, a hatalom decentralizálása,
a társadalmi státus- és kvalifikáció-juttatás
depolitizálása, a vertikális mobilitás újjáélesztése,
a szolgáltatási szektor fehér foltjainak eltüntetése,
a túlfoglalkoztatottság csökkentése, egy teljesítõképes,
erõs középosztály újjáteremtése
és a migráció irányában ható
nyomás felszámolása" (Geissler 1992, 21 skk.). 1995-bõl
visszatekintve megállapíthattuk, hogy a hirtelen megnõtt
elvándorlás megállt és egy alacsony szinten
stabilizálódott, a munkahelyek sokkszerû csökkentése
véget ért és a foglalkoztatás szerkezete közelített
a nyugatnémethez, azonban minden más átalakulási
folyamat a vártnál lassabban bontakozott ki. Mindazonáltal
az elõre nem látható demográfiai összeomlás
megállt, sõt a trendben enyhe fordulat következett be.
1995-ben több tényezõvel magyaráztuk azt,
hogy Kelet-Németországban sikerült megbirkózni
ezekkel a nagy, sokkszerû hatásokkal. A megroppanás
mellett gyorsan beindultak a hiánygazdaság leküzdését
eredményezõ fejlõdési folyamatok; az alkalmazottak
és a szociális járulékban részesülõk
jövedelme érezhetõen javult, a felzárkózó
fogyasztás nagy hullámai követték egymást,
világosan érzékelhetõ volt a javulás
az infrastruktúra és a szociális szolgáltatások
területén, különösen pedig a nyugdíjak
emelkedtek látványosan. A demográfiai megroppanás
csak részben volt válságtünet, a szabadabb életvitel
is kifejezõdött benne. A munkahelyek számának
csökkenése gazdaságpolitikai eszközökkel nem
lehetett ugyan megállítani, de szociálpolitikai intézkedésekkel
(munkahelyteremtõ intézkedések, átképzés,
korengedményes nyugdíj) kiegyensúlyozható volt.
A háztartások szintjén a kiegyenlítõdési
folyamatok abba az irányba mutattak, hogy csökkent a kétkeresõs
háztartások aránya, amely korábban igen magas
volt, bár 1995-ben még mindig világosan meghaladta
a nyugat-németországit, továbbá kivételessé
váltak a két felnõtt munkanélkülibõl
álló háztartások. Az objektív életfeltételeket
és a szubjektív életminõséget jelzõ
mutatóink összességükben világos javulásról
tanúskodtak, noha a leszakadás Nyugat-Németországtól
még mindig megfigyelhetõ volt. Egy, a kritikus élethelyzetekrõl
és eseményekrõl készített lista rávilágított
arra, hogy a változások üteme jóval gyorsabb
volt Kelet-, mint Nyugat-Németországban, de egyben arra is,
hogy a keletnémet megkérdezettek több pozitív
eseményt neveztek meg, mint negatívat.
Keletnémet állásfoglalások
Az önmagát stabilizáló átalakulásról
megfogalmazott tézisünkkel szemben mindenekelõtt keletnémet
társadalomtudósok jelentettek be ellenvéleményt.
Általánosságban elmondható, hogy a keletnémet
megfigyelõk publikációiban véleményem
szerint mindinkább az az álláspont kerekedik felül,
hogy az egyesülés problémái nem annyira az NDK
társadalmi viszonyaiból, mint magának az egyesülésnek
a módjából erednek.
Michael Thomas nyíltan vitatja azt a tézist, mely szerint
az átalakulás lényegében már befejezõdött:
„A keletnémet átalakulás ma inkább a kezdeténél,
semmint a végénél tart" (Thomas 1998, 115). A [nyugatnémet]
hiedelem, hogy ugyanis a keletnémet átalakulás várhatóan
különösen kedvezõen megy végbe a Nyugat-Németországhoz
való csatlakozás és a nagy összegû pénzügyi
támogatás miatt, nem vált be, mivel az átalakulás
látszólag ideális módja „tartós és
növekvõ szociális és kulturális szakadást
idéz elõ Kelet- és Nyugat-Németország
között" - másfelõl azonban „a nyitás és
a revitalizáció formái a német példán
túlmutató fejlõdési esélyeket képviselnek.
Részévé válhatnak egy olyan politikai gyakorlatnak,
amely már nem az ideális eset ideológiáját
követi, hanem végre a realitások talaján áll"
(Thomas 1998, 106).
Michael Brie az egyesülést messzemenõen befejezettnek
tartja, de úgy véli, hogy egy „keletnémet rész-társadalom"
kialakulása strukturálisan hosszabb idõn át
meghatározó lesz. Teret nyer egy olyan politika, amely a
„keletnémet tartományok önálló fejlõdését",
s az importált elitek és az NDK-beli aktorok együttmûködését
támogatja, hogy ily módon „originális keletnémet
elitcsoportok" jöjjenek létre. A Szövetségi Köztársaság
föderális struktúrája termékeny mintának
bizonyul ehhez, és a Kelet-Németországban a komoly
súlyt képviselõ PDS révén ténylegesen
létrejött hárompártrendszer „az új szövetségi
tartományokat bizonyos vétó-pozícióhoz
juttatja..." (Brie 1999, 231).
Még határozottabban - és mind erõteljesebben
- jelenik meg ez az álláspont a Berlin-Brandenburgi Társadalomtudományi
Kutatóközpont Winkler által szerkesztett társadalmi
riportjaiban. Ezeket az NDK Tudományos Akadémiájának
Szociológiai és Szociálpolitikai Intézete dolgozta
ki (többek között a mi példánk nyomán),
s a társadalmi riport mûfajában talán a legfontosabb
keletnémet kiadványnak minõsülnek. A társadalmi
riportok közlése - a még nem publikus 1988-as és
1989-es elõzmények után - már 1990 tavaszán
megindult, és azóta 1992-ben, 1995-ben, 1997-ben és
1999-ben jelentek meg. Anyaguk, a nemzetközi mércéknek
megfelelõen, az életviszonyok különbözõ
területei szerint tagolódik, és szakmailag kifogástalan
információkat tartalmaz. A programszerû politikai megállapításokat
a bevezetõ fejezetek tartalmazzák. Az 1997. évi kötet
bevezette a „keletnémet identitás" fogalmát, amelyet
csak a Kelet-Németországban élõk képesek
helyesen értékelni. „A keleti identitás termékeny
elemeinek elfogadása szükséges feltétele a progresszív
reformok további fejlõdésének a Szövetségi
Köztársaságban. Az 1990-tõl zajló folyamatok
egyik végzetes összetevõje, hogy az életnek a
Kelet-Németországban kialakult egyszerre differenciált
és komplex arculata kevés megértéssel találkozott
Nyugat-Németországban a múltban és a jelenben
egyaránt" (Winkler 1997, 58).
A társadalmi riport legújabb, 1999-es kiadása
az erõsödõ (és szükséges ellenállásként
minõsített) keletnémet identitást a kelet-
és nyugatnémet integráció fokozódó
problémáival indokolja. Ezek négy területen:
a strukturális, a kulturális, a szociális és
a politikai integráció területén, valamint az
azonosság(tudat) körében jelentkeznek. A kötet
mind a négy területen nem csupán deficitet állapít
meg, hanem egyenesen a nyugatnémet részrõl tapasztalható
elnyomásról vagy kizsákmányolásról
beszél. Például ezt olvashatjuk: „Amint E. Richter,
SZDP-képviselõ is megállapította, »Kelet-Németországot
integrálták a piacgazdaságba, de kizárták
a foglalkoztatásból és a tulajdonból«"
(Winkler 199, 21). „A keletnémetek ezzel Európa olyan népcsoportjává
váltak, amely a legkevésbé rendelkezik azzal a földdel,
amelyen él" (Winkler 1999, 21).
Noha a társadalmi riportokat információforrásként
és „riasztóként" értékelni tudom, a
keletnémetek és identitásuk „etnicizálását"
tudományos szempontból elfogadhatatlannak tartom. Adataink
azt mutatják, hogy a keletnémet népességen
belüli különbségek jelentõsebbek, mint közös
identitásuk.
Modernizáció, életviszonyok és a jóléti fejlõdés
Saját elemzéseink és értékeléseink
a modernizáció, az életszínvonal és
a társadalmi jólét fejlõdésének
kérdésköréhez kapcsolódnak.4
A jóléti fejlõdést az objektív életfeltételek
és a szubjektív jóllét mutatóival mérjük.
Ez kiegészül egy, a „társadalom minõsége"
elnevezésû dimenzióval (livability, „élhetõ
társadalom"), amelynek szintén vannak objektív és
szubjektív komponensei. Az objektív oldalon találhatók
például a munkaerõpiaci helyzet és a közbiztonság,
a szubjektíven a fontosnak tartott értékek és
a közbizalom, azaz például a demokrácia és
a piacgazdaság intézményeinek megítélése
Egyetértünk E. Tiryakian megállapításával:
„A modernizációs folyamatok rövid távon költségekkel
és áldozatokkal járnak, anyagi vagy emberi költségekkel
vagy mindkettõvel. Ezek némelyike kemény megpróbáltatásokat
jelent a lakosság bizonyos csoportjai számára, s nem
mindegyikük részesül majd egyformán a viszonyok
javulásából. A modernizáció sikerességének
általános értékelési kritériuma
mégis az, hogy több embernek javultak az életesélyei,
valamint lehetõségei a környezetük támasztotta
kihívások leküzdésére" (Tiryakian 1993,
12).
A következõkben összefoglalom legújabb, 1998-as
életminõség-vizsgálatunk néhány
eredményét (vö. Habich-Noll-Zapf 1999), amelyeket az
1999. évi Adattár részletesen tartalmaz (Bundeszentrale
für politische Bildung 1999).5
Az új szövetségi tartományok lakosainak „jóléti
mérlege" összességében pozitív. Arra a
kérdésünkre, hogy „Az Ön életkörülményei
1990 óta inkább javultak, inkább romlottak vagy nem
sokban változtak?", 1993-ban a keletnémetek 48 százaléka
válaszolta azt, hogy egészében véve javultak.
1998-ban ez az arány 59 százalékot tett ki, tehát
határozottan emelkedett. A helyzetük romlását
érzékelõk aránya 23 százalékról
16 százalékra csökkent, s a megkérdezettek negyede
semmilyen változást nem látott. A nyugatnémetek
többsége 1998-ban épp úgy nem tapasztalt változást
életkörülményeiben, mint 1993-ban. Az 1993-ban
a helyzetük romlását tapasztalók mindazonáltal
meglepõen magas, 31 százalékos aránya 1998-ban
21 százalékra csökkent, a javulást érzékelõk
aránya pedig 10 százalékról 20 százalékra
emelkedett. A nyugatnémet polgárok így az életfeltételeik
változását 1998-ban újra kedvezõbben
ítélik meg, mint 1993-ban.
A kelet- és nyugat-németországi megkérdezettek
az életkörülményeik egyes aspektusaival és
általában az életükkel való megelégedettségrõl
adott válaszaiból egységes képet alakíthatunk
ki a szubjektív jóllét és a szubjektíve
érzékelt életminõség helyzetérõl
Németországban. Az életviszonyok egyes aspektusait
illetõen a kelet- és a nyugatnémet lakosság
megelégedettsége még 1998-ban is markáns különbségeket
mutatott, de egészében véve ezek jól láthatóan
csökkentek. Ez azt jelenti, hogy folytatódott az a trend, amely
már a kilencvenes évek elsõ felében megfigyelhetõ
volt. 1993-ban és 1998-ban vizsgálatokat végeztünk
az életkörülmények 17 különbözõ
területére
vonatkozóan, s a megelégedettséget mindegyik esetben
egy 0-tól 10-ig terjedõ skálán (nagyon elégedetlen
- nagyon elégedett) mértük. A keletnémetek által
adott pontszámok átlagosan csak 0,4 ponttal voltak alacsonyabbak
1998-ban, mint a nyugatnémeteké. 1993-ban ez a különbség
még 0,8 pont volt, tehát a megelégedettségben
mutatkozó átlagos különbségek öt év
alatt a felükre csökkentek.
Nyugat-Németországban ettõl számottevõen
eltérõ fejlõdés tapasztalható. Itt az
életviszonyok legtöbb területén a megelégedettség
stagnálást vagy akár visszaesést mutatott 1993-hoz
képest. Ezzel folytatódik az a már 1993-ban megfigyelt
trend, hogy a megelégedettség Kelet-Németországhoz
képest kedvezõtlenebbül alakul. A megelégedettség
szintjének fokozatos kiegyenlítõdése Kelet-
és Nyugat Németország között ezért
nem csupán a szubjektív jóllét-érzés
kelet-németországi pozitív változásának
tulajdonítható, hanem annak is, hogy ugyanez a szubjektív
jóllét már hosszabb ideje huzamos csökkenést
mutat Nyugat-Németországban.
Sokatmondó az is, hogy a kelet- és nyugat-németországi
megkérdezettek miként ítélik meg kölcsönösen
a másik országrész, valamint ezzel összevetve
egyes más európai országok lakosainak életfeltételeit.
A kelet-németek továbbra is nyilvánvalóan idealizálják
a nyugatnémet életviszonyokat - ez az a mérce, amelyhez
sajátjukat mérik, s amelynek még mindig különleges
jelentõséget tulajdonítanak. Egy 0-10 pontos skálán
az elõbbieket átlagosan 8,2 pontra teszik, míg a nyugatnémetek
7,7 pontot adnak maguknak - ez a diszkrepancia már nem olyan nagy,
mint 1993-ban volt. Ugyanakkor a nyugatnémetek a keletnémet
életkörülményeket 6,1 pontra értékelik
- ez is változott 1993-hoz képest -, tehát valamivel
kedvezõbben, mint maguk a keletnémetek, akik 5,9 pontra sorolják
be magukat. A kelet- és nyugatnémetekre így egyaránt
érvényes, hogy a „másik" szemében viszonyaik
kedvezõbbnek tûnnek, mint a sajátjukéban.
Kelet- és nyugat-németországi válaszolóink
tökéletesen egyetértenek abban, hogy milyen „tisztességes"
életszínvonal illetné meg õket: ezt 7,8 pontra
teszik. Az azonos igényszint mellett azonban az igények és
a valóság között Kelet-Németországban
mért 1,1 pontos különbség határozottan nagyobb,
mint Nyugat-Németországban, ahol ez 0,5 pont. Ez legalábbis
az egyik oka annak, hogy Kelet-Németországban még
mindig alacsonyabb a szubjektív jóllét, a jó
közérzet szintje, noha a különbségek ezen
a téren is csökkentek.
A demokráciához való viszony és a „belsõ egység"
A politikatudományban a politikai kultúrával kapcsolatos
kutatások a társadalom minõségét elsõsorban
azon mérik, hogy milyen mértékû valamely ország
polgárai részérõl a demokrácia elfogadottsága.
Fuchs és szerzõtársai (Fuchs-Roller-Wessels 1997)
ezt úgy operacionalizták, hogy három dimenzióját
különítették el: a demokráciával,
a jóléti állammal és az érdekegyeztetés
intézményeivel kapcsolatos beállítódásokat.
Legalábbis a két elsõ dimenziót illetõen
a keletnémetek által adott értékelés
jóval negatívabb, mint a nyugatnémeteké. A
szerzõk ezt inkább a szocializációval magyarázzák
(az NDK-idõszakból hozott értékek), mintsem
az adott helyzettel (az integráció jelenlegi hiányosságai),
és arra az eredményre jutnak, hogy Németország
„belsõ egysége" még messze nem valósult meg.
A jelenség oka nem az, hogy a keletnémetek elvileg a demokrácia
ellen lennének, hanem az, hogy komoly fenntartásaik vannak
a demokrácia jelenlegi intézményrendszerével,
azaz a demokráciának a korábbi Szövetségi
Köztársaságban megvalósult formájával
szemben.
Max Kaase a „belsõ egységrõl" írt kiváló
dolgozatában mindenekelõtt arra emlékeztet, hogy az
egykori Szövetségi Köztársaságban húsz
év kellett egy válságokat is elviselõ, szilárd
demokrácia megteremtéséhez. Õ is utal az egyesülés
aszimmetrikus körülményeire, valamint Kelet- és
Nyugat-Németország különbözõ politikai
kultúrájára, nevezetesen a demokrácia erõsebben
a szociális államhoz kötõdõ, egalitárinus
és a közvetlen demokráciát hangsúlyozó,
népszavazás-elvû felfogására Kelet-Németországban.
Végül a „belsõ egységet" a kölcsönös
ön- és idegen-észlelésen méri. A keletnémetek
megítélése a nyugatnémetek által 1991-1996
között alig változott, viszont a nyugatnémeteké
a keletnémetek részérõl határozottan
negatívabbá vált. Mint írja, „az általános
jellemzést illetõen a keletnémetek egyértelmûen
erõsebben elhatárolódtak a nyugat-németektõl...,
1999-ben a Szövetségi Köztársaság még
távolról sem érte el a belsõ egységet"
(Kaase 1999, 460, 465).
A jóléti társadalom fejlõdése: konvergenciák és divergenciák
Mi marad tehát az „önstabilizáló átalakulás"
tézisébõl, ha szembesítjük a gyarmatosítás
és az ellenállás (keletnémet) tézisével,
valamint a belsõ egység deficitjének (nyugatnémet)
diagnózisával? Mint a bevezetõben már elmondtuk,
az egyesülés mérlegének megvonásában
a magunk részérõl a modernizációt és
a jóléti társadalom fejlõdését
tekintjük az értékelés legfontosabb mércéjének.
A jóléti fejlõdés megítélésében
nagyobb súlyt helyeztünk önálló kutatási
problémaként a társadalom minõségére,
mint öt évvel a fordulat után, mivel korábban
az olyan kérdések, mint az identitás, a demokrácia
iránti bizalom és egymás kölcsönös
elfogadása az anyagi életfeltételekhez és a
személyes jó közérzet alakulásához
képest valóban csekélyebb szerepet kaptak. Összefoglalva
eredményeinket, a következõket mondhatjuk: „A jóléti
színvonalban tapasztalt lemaradás az objektív életfeltételek
körében messzemenõen csökkent, a szubjektív
jólétérzés pozitív trendje tagadhatatlan,
noha vannak még jól látható hiányosságok,
a közös társadalom észlelése és értékelése
azonban meglehetõsen eltérõ" (Habich 1999b, 7). Az
egyéni jólét és a közös társadalom
észlelése és értékelése közötti
diszkrepancia magyarázatára, valamint a további fejlõdés
elõrejelzésére a következõ megfontolásokat
ajánljuk.
Az objektív életfeltételekben fennmaradt különbségek
szignifikánsan lassabban csökkennek, mint a fordulat utáni
elsõ években. A „növekvõ elvárások"
viszonylagossá teszik az eddig elért eredményeket
és új igények megjelenésére vezetnek
(például a jövedelmek kiegyenlítõdése
után a tulajdonban való kiegyenlítõdés
igénye, a több mint ötven évre visszanyúló
nyugat-németországi tulajdon-felhalmozáshoz igazodás).
Amint azt a „Tocqueville-paradoxon" jelzi, a megmaradó egyenlõtlenségekre
való érzékenység éppen akkor nõ,
amikor a különbségek csökkenõben vannak. Az
e folyamatokat leíró Roland Habich úgy véli,
ez a paradoxon ugyan még hosszú távon fennmarad, azonban
nem veszélyezteti alapvetõen az integrációt
(Habich 1999b).
A szabadság, biztonság és igazságosság
egy élhetõ társadalom alapvetõ dimenziói,
de nem az egyedüliek. A magas életszínvonalnak például
kompenzáló hatása van. Ennek megfelelõen a
megkérdezett keletnémetek többsége is azon a
véleményen van, hogy „Mindent összevetve egy olyan országban,
mint Németország, nagyon jól lehet élni",6
még akkor is, ha a biztonság és az igazságosság
terén jelentõs hiányosságokat állapítanak
meg. Thomas Bulmahn (1999) óv egyfelõl a valamennyi modern
társadalomban megjelenõ problémák dramatizálásától,
másfelõl az alábecsülésüktõl
is, s a szocializációs és szituatív tényezõk
mellett a tapasztalatok és a várakozások (és
a várakozásokban való csalódások) explicit
figyelembevételét ajánlja.
Ezeket a kutatási eredményeket megerõsíti
és differenciálja egy, az életszínvonallal,
a demokráciával és az az elosztás igazságosságával
való megelégedettség legfontosabb tényezõit
vizsgáló elemzés. E három problémakör
egyikében sem bizonyul a kelet-nyugat statisztikai változó
(keletnémetek versus nyugatnémetek) olyannak, amely szignifikáns
magyarázó erõvel rendelkezik. Minthogy azonban a szignifikáns
magyarázó változók (a jóléti
helyzet, a keleti és a nyugati életfeltételek észlelt
különbsége, a Kelet és Nyugat közötti
konfliktusok észlelése, pártpreferenciák) részben
igen különbözõ értéket vesznek fel
Kelet- és Nyugat-Németországban, nem tûnik reálisnak
az a várakozás, hogy az anyagi életfeltételek
akár további hasonulása a megelégedettség
és más értékelések kiegyenlítõdéséhez
vezetne. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a „közel egyenlõ
életfeltételek [biztosításának] célképzetét"
(Delhey-Böhnke 1999, 36) ezért kérdésessé
kellene tennünk.
Összegzés
A német-német újraegyesítést illetõ személyes értékelésem hasonló Winston Churchillnek a demokráciára vonatkozó híres mondásához: az elért eredmény az egyesülési folyamat számos bizonytalan lehetõsége között a legkevésbé rossz. Ezért hangsúlyoztam az újabb vélemények és kutatási eredmények megvitatása mellett a hosszú távra való visszatekintés fontosságát. Értékelésem kapcsán szeretnék az egyesülési folyamat egyik középponti szereplõjére és kortárs tanújára, nevezetesen az NDK elsõ és utolsó szabadon választott miniszterelnökére, Lothar de Maiziere-re hivatkozni. A német egység ügyvédje címû, 1996-ban megjelent mûvében de Maiziere az egyesülést, számos kritika és kifogás ellenére, sikernek tekintette, és az egyesülés mérlegét összességében egy 1999 szeptemberében tartott, publikálatlan elõadásában is pozitívan vonta meg. Mint mondotta, a bonyolult szerzõdések tették lehetõvé a „kíméletes átmenetet", szemben a Kelet-Európában, különösen pedig Oroszországban uralkodó kaotikus és részben törvényen kívüli állapotokkal. Két súlyos tévedés terhét viseljük máig: egyrészt a szükséges alkalmazkodási erõfeszítések és tanulási folyamatok alábecsülését, másrészt az emberek teherbíró képességének túlbecsülését. Egészében véve azonban az egyesülés jobban sikerült, mint amilyen a híre, a trend helyes. Irányadóvá a közös jövõ akarásának kell válnia.
Jegyzetek
1. A tanulmány eredetileg
Wie kann man die deutsche Vereinigung bilanzieren? címen jelent
meg az Oskar Niemayer és Bettina Westle szerkesztette Demokratie
und Partizipation. Festschrift für Max Kaase címû mûben
(Westdeutscher Verlag).
2. Az NSZK–NDK összevetés,
amelyet W. Weidenfeld és H. Zimmermann (1989) szerkesztett a két
német állam fennállásának negyvenedik
évfordulójára, s amelyben a szerzõ is szerepel,
a témák tárgyalásának középpontjába
mindig egy NSZK–NDK-szembeállítás elemzését
helyezte (például Kaase: Tudati viszonyok és eszményképek
a Német Szövetségi Köztársaságban;
Zapf: Társadalmi szerkezet és társadalmi változás
a Német Szövetségi Köztársaságban).
A kizárólag nyugatnémet szerzõk által
1987–1988-ban írott tanulmányok önmagukban véve
nagyon informatívak, így az NDK-ról írottak
is, azonban semmi sem utal bennük az l989 õszén bekövetkezett
események megsejtésére.
3. A többes szám
a Berlini Tudományos Központ (WZB) Társadalmi struktúra
és társadalmi jelentések Osztályán készült
munkákra vonatkozik, különösen Zapf–Habich 1995,
Zapf–Habich 1996, Habich 1999a, valamint dolgozatunk „A jóléti
társadalom fejlõdése: konvergenciák és
divergenciák” címû alfejezetében hivatkozott
újabb munkákra: Habich 1999b, Bulmahn 1999, Delhey–Böhnke
1999.
4. Ebben az értelemben
kapcsolódunk ahhoz a munkához, amely a Német Szociológiai
Társaság Társadalmi Egyenlõtlenségek
Szekciójában és a Társadalmi Jelzõszámok
Szekciójában folyik, mint például Glazer et
al. 1996 és Geissler 1992, 1996 kutatásaihoz. A longitudinális
struktúraelemzés körében igényes kutatási
programokon dolgoznak a Német Gazdaságkutató Intézet
Társadalmi-gazdsasági Panel Kutatócsoportjában
(G. Wagner, P. Krause, J. Schupp) és a Max Planck Oktatáskutató
Intézet Életútkutatási Tanulmányi Csoportjában
(K. U. Mayer, M. Diewald, H. Solga).
5. A jóléti
vizsgálatokra 1978-ban, 1980-ban, l984-ben és l988-ban a
3. számú Kiemelt kutatási irány keretében
(Frankfurt/Main), majd a Berlini Tudományos Központban (WZB)
került sor, a ZUMA-val együttmûködésben: 1990
(Kelet-Németország), 1993 és 1998-ban. Ezek reprezentatív
felmérések voltak 2000-3000 fõs mintán. A részletekre
nézve vö. Habich–Zapf 1994. Az Adattárat 1983-ban indította
a Szövetségi Statisztikai Hivatal a statisztikai évkönyv
egyfajta kommentált, népszerû formájaként.
1985-ben, 1987-ben és 1989-ben azután az említett
3. számú kutatási irány keretében ez
egy második résszel („Objektív életkörülmények
és szubjektív jóllét”) egészült
ki. A további kiadásokban (1992, 1995, 1997, 1999) ezt a
második részt R. Habich és H.-H. Noll szerkesztette
a WZB és a ZUMA együttmûködésével.
6. Az egész kérdés
így hangzott: „Mennyire ért Ön egyet a következõ
kijelentéssel? »Mindent összevetve egy olyan országban,
mint Németország, nagyon jól lehet élni«.
Teljesen egyetért, inkább egyetért, inkább
nem ért egyet, egyáltalán nem ért egyet, nem
tudja.”
Irodalom
Blau, Peter M.: Inequality and Heterogenity. A Primitive Series of Social
Structure. New York, Free Press, 1977.
Brie, Michael: Die ostdeutsche Teilgesellschaft. In: Kaase, Max-Schmid,
Günther (szerk.): Eine lernende Demokratie. WZB-Jahrbuch, 1999. Berlin,
Sigma, 1999. 201-236.
Bulmahn, Thomas: Vereinigungsbilanzen. Die deutsche Einheit im Spiegel
der Sozialwissenschaften. Berlin, WZB-Arbeitspapiere, FS III, 1996. 96-403;
újra megjelent: Aus Politik und Zeitgeschichte, B 40-41/1997. 29-37.
Bulmahn, Thomas: Freiheit, Wohlstand, Sicherheit und Gerechtigkeit.
Attribute einer lebenswerten Gesellschaft. Berlin, WZB-Arbeitspapier, FS
III, 1999. 99-411.
Bundesminister für innerdeutsche Beziehungen (szerk.): Materialien
zum Bericht zur Lage der Nation. Bonn, 1971.
Bundesminister für innerdeutsche Beziehungen (szerk.): Materialien
zum Bericht zur Lage der Nation. Bonn, 1972.
Bundesminister für innerdeutsche Beziehungen (szerk.): Materialien
zum Bericht zur Lage der Nation. Bonn, 1974.
Bundesministerium für innerdeutsche Beziehungen (szerk.): Materialien
zum Bericht zur Lage der Nation im geteilten Deutschland. Bonn, 1987.
Bundeszentrale für politische Bildung (szerk.): Datenreport 1999.
Bonn, 1999.
Dahrendorf, Ralf: Gesellschaft und Demokratie in Deutschland. München,
Piper, 1965.
de Maiziere, Lothar: Anwalt der Einheit. Berlin, Argon, 1996.
Delhey, Jan-Böhnke, Petra: Über die materielle zur inneren
Einheit? Wohlstandslagen und subjektives Wohlbefinden in Ost und West.
Betlin, WZB-Arbeitspapier, FS III, 1999. 99-412.
Diewald, Martin-Mach, Bogdan W.: Market Transition, Institutions and
the Restructuring of Earnings: East Germany and Poland During the First
Five Years of Transformation Process. Berlin, Max-Planck-Institut für
Bildungsforschung, Arbeitsbericht 2. 1999.
Fuchs, Dieter-Roller Edeltraud-Wessels, Bernhard: Die Akzeptanz der
Demokratie des vereinigten Deutschlands. Oder: Wann ist ein Unterschied
ein Unterschied? Aus Politik und Zeitgeschichte, 1997/51. 3-12.
Geissler, Rainer: Die Sozialstruktur Deutschlands. Opladen, Westdeutscher
Verlag, 1992. Második, bõvített kiadás, 1996.
Habich Roland: Lebensbedingungen. In: Weidenfeld, Werner-Korte, Karl-Rudolf
(szerk.): Handbuch zur Deutschen Einheit 1949-1989-1999. Bundeszentrale
für politische Bildung, Bonn, 1999a. 523-538.
Habich, Roland: Wohlfahrtsentwicklung im deutsch-deutschen Vergleich.
Berlin, WZB-Arbeitspapier. 1996b.
Habich, Roland-Noll, Heinz-Herbert-Zapf, Wolfgang: Subjektives Wohlbefinden
in Ostdeutschland nähert sich westdeutschem Niveau. Ergebnisse des
Wohlfahrtssurveys 1998. Informationsdienst Soziale Indikatoren (ISI), 1999/22.
1-6.
Habich, Roland-Zapf, Wolfgang: Gesellschaftliche Dauerbeobachtung -
Wohlfahrtssurveys: lnstrument der Sozialberichterstattung. In: Deutsche
Forschungsgemeinschaft, Mikroanalytische Grundlagen der Gesellschaftspolitik.
Ergebnisse aus dem gleichnamigen Sonderforschungsbereich an den Universitäten
Frankturt-Mannheim, 2. kötet, Berlin, Akademie-Verlag, 1994. 13-37.
Hauser, Richard-Glatzer, Wolfgang-Hradil, Stefan-Kleinhenz, Gerhard-Olk,
Thomas-Pankoke, Eckart (szerk.): Ungleichheit und Sozialpolitik. Opladen,
Leske + Budrich, 1996.
Hirschman, Albert O.: Abwanderung, Widerspruch und das Schicksal der
Deutschen Demokratischen Republik. Leviathan, 1992/3. 330-358.
Hradil, Stefan (): Die Modernisierung des Denkens. Zukunftspotential
und „Altlasten" in Ostdeutschland. Aus Politik und Zeitgeschichte, 1995/20.
3-15.
Jung, H.-Deppe, F. et al.: BRD-DDR. Vergleich der Gesellschaftssysteme.
Köln, Pahl-Rugenstein, 1971.
Kaase, Max: Bewusstseinslagen und Leitbilder in der Bundesrepublik
Deutschland. In: Weidenfeld, Werner-Zimmermann, Hartmut (szerk.): Deutschland
- Handbuch. Eine doppelte Bilanz 1949-1989. Bonn, Bundeszentrale für
politische Bildung, 1989. 203-220.
Kaase, Max: Innere Einheit. In: Weidenfeld, Werner-Korte, Karl-Rudolf
(szerk.): Handbuch zur Deutschen Einheit 1949-1989-1999. Bundeszentrale
für politische Bildung. Bonn, 1999. 554-564.
Kleines Politisches Wörterbuch. Berlin, Dietz, 1988. Hetedik kiadás.
Lutz, Burkart-Nickel, Hildegard M.-Schmidt, Rudi-Sorge, Amdt (szerk.):
Arbeit, Arbeitsmarkt und Betriebe. Opladen, Leske + Budrich, 1996.
Meyers Neues Lexikon. Leipzig, Bibliographisches Institut, 1977. Második
kiadás.
Noelle-Neumann, Elisabeth-Köcher, Renate: Allensbacher Jahrbuch
der Demoskopie 1992-1994. München stb., K. G. Sauer. 1993.
Reissig, Rolf: Transformationsforschung. Gewinne, Desiderate, Perspektiven.
Politische Vierteljahresschrift, 1998/39. 301-328.
Rose, Richard-Zapf, Wolfgang-Seifert, Wolfgang: Germans in Comparative
Perspective. Studies in Public Policy, No. 218. Glasgow, Centre for the
Study of Public Policy, 1993.
Statistisches Bundesamt (szerk.) in Zusammenarbeit mit dem Wissenschaftszentrum
Berlin für Sozialforschung und dem Zentrum für Umfragen, Methoden
und Analysen, Mannheim: Datenreport 1992. Zahlen und Fakten über die
Bundesrepublik Deutschland. II. rész: Objektive Lebensbedingungen
und subjektives Wohlbefinden im vereinten Deutschland (a II. részt
szerkesztette: Habich, Roland-Noll, Heinz-Herbert). Bundeszentrale für
politische Bildung, Bonn, 1992.
Statistisches Bundesamt (szerk.) in Zusammenarbeit mit dem Wissenschaftszentrum
Berlin für Sozialforschung und dem Zentrum für Umfragen, Methoden
und Analysen, Mannheim: Datenreport 1997. Zahlen und Fakten über die
Bundesrepublik Deutschland. II. rész: Objektive Lebensbedingungen
und subjektives Wohlbefinden im vereinten Deutschland (a II. részt
szerkesztette: Habich, Roland-Noll, Heinz-Herbert). Bundeszentrale für
politische Bildung, Bonn, 1997.
Thomas, Michael: Paradoxien der deutschen Transformationsdebatte. Berliner
Debatte Initial, 1998/9. 104-116.
Tiryakian, Edward A.: Neo-Modemisierung. Lehren für die und aus
der postsozialistischen Transformation. In: Müller, Klaus (szerk.):
Postsozialistische Krisen. Theoretische Ansätze und empirische Befunde.
Opladen, Leske + Budrich, 1993/1998. 31-52. Eredetileg angolul: 1993.
Weidenfeld, Wemer-Zimmermann, Hartmut (szerk.): Deutschland - Handbuch.
Eine doppelte Bilanz 1949-1989. Bonn, Bundeszentrale für politische
Bildung, 1989.
Wiesenthal, Helmut: Die neuen Bundesländer als Sonderfall der
Transformation in den Ländern Ost-Mitteleuropas. Aus Politik und Zeitgeschichte,
1996/40. 46-54.
Winkler, Gunnar (szerk.): Sozialreport '90. Institut für Soziologie
und Sozialpolitik der Akademie der Wissenschaften der DDR, 1990.
Winkler, Gunnar (szerk.): Sozialreport '92. Sozialwissenschaftliches
Forschungszentrum Berlin-Brandenburg, Berlin, 1992.
Winkler, Gunnar (szerk.): Sozialreport '95. Sozialwissenschaftliches
Forschungszentrum Berlin-Brandenburg, Berlin, 1995.
Winkler, Gunnar (szerk.): Sozialreport '92. Sozialwissenschaftliches
Forschungszentrum Berlin-Brandenburg, Berlin, 1999.
Zapf, Wolfgang: Sozialstruktur und gesellschaftlicher Wandel in der
Bundesrepublik Deutschland. In: Weidenfeld, Wemer-Zimmermann, Hartmut (szerk.):
Deutschland - Handbuch. Eine doppelte Bilanz 1949-1989. Bonn, Bundeszentrale
für politische Bildung, 1989. 99-124.
Zapf, Wolfgang-Habich, Roland (szerk.): Wohlfahrtsentwicklung im vereinten
Deutschland. Sozialstruktur, Sozialer Wandel und Lebensqualität. Berlin,
Sigma, 1996.
Zapf, Wolfgang-Habich Roland: Die sich stabilisierende Transformation
- ein deutscher Sonderweg? In: Hedwig Rudolph (szerk.): Geplanter Wandel
- ungeplante Wirkungen. WZB-Jahrbuch 1995. Berlin, Sigma, 1995. 194-159.
Zapf, Wolfgang-Habich, Roland: Die Wohlfahrtsentwicklung in der Bundesrepublik
Deutschland 1949-1999. In: Kaase, Max-Schmid, Günther (szerk.): Eine
lernende Demokratie. WZB-Jahrbuch 1999. Berlin, Sigma, 1999. 285-314.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu