Sokat elárulnak egy adott korszak és kultúrkör
gyermekfelfogásáról azok a tankönyvek, amelyeket
a jövendõ tanítók és tanárok képzésének
segítésére írtak szerzõik. Ez érvényes
a 19. század Magyarországára is. Az oktatásügy
felgyorsuló fejlõdése miatt – különösen
a század második felétõl kezdve – szép
számmal keletkeztek neveléstani kézikönyvek,
oktatástani útmutatók. Tartalmuk elemzésével
rekonstruálhatjuk a korszak gyerekszemléletének egy
jól körülhatárolható szeletét: a
kisiskolás gyermekrõl alkotott, a pedagógiai általánosítás
szintjén megrajzolt képet.
A pedagógia-tankönyvek elsõ fejezetei is általában
filozófiai antropológiai síkra emelkedve taglalják
az ember és a gyermek sajátosságait. E fejtegetésekben
– úgy tûnik – a szerzõk több szempontból
ragadják meg az ember nembeliségének lényegét.
Írnak egyrészt az ember méltóságáról,
csodálatos mivoltáról. A szerzõk javarésze
elragadtatott hangon dicséri a legtökéletesebb teremtményt,
soraikban szinte a humanisták egyéniségkultusza éled
újjá. („Szemügyre vévén az embert, látjuk,
hogy azt a’ természetnek jóltevõ Alkotója nemes
tulajdonságok által különbözteté meg
más állatoktól. Ôtet már testének
alkotása, tagjainak hajlékonysága, egyenes termete,
fejének fennhordozása különösen díszesíti:
lelki tulajdoni pedig a’ földiek közûl mintegy kiemelik,
’s valamelly különös teremtménnyé teszik.
[…] Az ember tehát, úgy szólván, a’ földi
teremtmények remeke.”1 )
Másrészrõl az is kitûnik ezekbõl
a bevezetõ fejtegetésekbõl, hogy az ember õt
más teremtmények fölé emelõ képességei
születésekor csak csíraként szunnyadnak benne.
A gyermeknek elemi szükséglete a gondozás, nevelés,
e nélkül elpusztulna. A képességcsírák
harmonikus fejlesztése is csak nevelés-képzés
útján lehetséges. (Az embernek, születése’
szempillantásától fogva gyermekségében
és ifjúságában, sokkal nagyobb szüksége
van az idegen segítségre, mint akármely más
állatnak.”2 „… a tehetségek
reájokhatás nélkül fejletlenek, magukba zártak
és szendergõk maradnak, vagy pedig csak történetlegesen,
bizonytalanul ’s czéliránytalan fejlenek. Csak czélszerû
hatás által fejlenek a’ tehetségek czélszerûn
szabadokká.” 3)
E gondolatokat olvasva a felvilágosodás emberképe
bontakozik ki elõttünk: az ember értékes lény,
aki lelkében kibontakozásra váró képességcsírák
sokaságával jön a világra. Nevelni kell, hogy
emberként és polgárként hasznára lehessen
a köznek. Az ember nevelhetõségérõl szóló
pedagógiai optimizmusnak ez a krédója legkifejezõbben
Immanuel Kant egyik pedagógiai tárgyú elõadásában
fogalmazódik meg: „Nagyszerû dolog elképzelni, hogy
az emberi természet folytonosan jobbítható a neveléssel.
Ez egy jövendõ, boldog emberi nem reménységét
nyújtja nekünk.”4 Ésszerû
neveléssel, helyes módszerekkel tehát mindenki nevelhetõ,
az ember élete végéig formálható. A
legfontosabb: ki kell alakítani minden gyermekben azt a képességet,
hogy uralkodjék zavaró vágyain, érzelmein,
s tetteit mindig józan megfontolás irányítsa.
Ismét Kant szavaival élve: „cselekedj úgy, hogy akaratod
maximája mindenkor egyúttal általános törvényhozás
elvéül szolgálhasson”.5
A kanti pedagógia hatása tehát a magyar neveléstankönyvekben
is tetten érhetõ. A szerzõk nevelés révén
akarják kiszabadítani a gyermekembert az érzéki
világ kötöttségei közül. A nevelés
végsõ célja az ember magasrendû eszmények
fényében történõ erkölcsi fejlesztése,
melynek része az állandó öntökéletesedésre
való ösztönzés, a transzcendecia iránti
fogékonyság felébresztése. („Embert nevelni
annyit tesz: a természetet belsõ munkálkodásában
elõsegíteni, támogatni; az állatemberbõl
értelmes és jó erkölcsû embert képezni;
õt az érzékiségbõl a szellemi világba
bevezetni, az embert tehetetlenségébõl kiemelni, és
önállóságra segíteni. A nevelés
a kiskorú embert érettségre juttatja.”6
„…az embert jelen természet- és embervilágából
egy felségesebb mennyei világ polgárává
is képezni egyedül nevelés által lehet.” 7)
A magasztos eszmények mellett pragmatikusabb célok is
szerepelnek e könyvek bevezetõ fejezeteiben. A szerzõk
világossá teszik az olvasó számára,
hogy az ember társas lény, önmagában nem élhet.
Az erkölcsi fejlesztés csak az emberek közösségében,
annak segítségével történhet. A nevelés
fontos célja tehát a gyermek társadalmasítása,
szûkebb-tágabb közösségekbe való beillesztése,
tehát a hasznos állampolgárrá való formálás.
(„A nevelés az az öntudatos és tervszerû munka,
mely a gyermeket a nemzeti társadalom tényezõ tagjává
alakítja.”8 )
Az eddigiekbõl kitûnik, hogy a 19. századi magyar
neveléstankönyvek bevezetõ fejezeteiben filozófiai
antropológiai kérdéseket boncolgató szerzõk
többsége a jövendõ felnõttet látja
a gyermekben. Ezek a pedagógusok, írók viszonylag
kevéssé foglakoznak a gyermekkor sajátos, megkülönböztetett
szerepével az emberi életkorok sorozatában, a gyerek
egyéni sajátosságaival, a gyermeklét jelenével.
A 19. századi szerzõk a pedagógiát normatív
tudománynak tekintik: arra irányul érdeklõdésük,
amivé a gyermeket alakítani, formálni, nevelni kívánják,
nem pedig arra, hogy milyen a gyermek konkrét valóságában.
A pedagógiai szakírók szívesen fogalmaztak
meg pedagógiai eszményeket, kívánatosnak tartott
ideális célokat, de még viszonylag kevés figyelmet
fordítottak a gyerekre, a nevelés „tárgyára”,
annak sajátosságaira, egyéniségére.
Annál többet foglalkoztak viszont a nevelés helyes
(és bizonyos esetekben a helytelen) módszereinek elemzõ
bemutatásával. Ha alaposabban megvizsgáljuk a nevelési
útmutatók egyes részeit, akkor azt tapasztaljuk, hogy
a jutalmazás és büntetés fajtáival, alkalmazásuk
körülményeivel foglalkozó fejezetek tartalma és
hangvétele már jóval kevésbé magasztos,
mint az emberi méltóságot és tökéletességet
a filozófiai általánosítás szintjén
taglaló bevezetõ fejezetek. Sajátos ellentmondás
figyelhetõ meg itt: a tankönyvek bevezetõ részei
mintha nem is ugyanazon lény nevelését taglalnák,
mint akire – többnyire a könyvek végén található
– gyakorlati nevelési módszerek és tanácsok
vonatkoznak. Érdemes felfigyelni azokra az egymással éles
kontrasztot alkotó motívumokra, amelyek – hangvételükkel
és tartalmukkal egyaránt – kirívóan eltérnek
az emberrõl szóló általános fejtegetések
alaphangjától. Az egyik oldalon állnak az emberrõl
mint mérhetetlen értékekkel felruházott teremtményrõl
szóló magasztos hangvételû fejtegetések,
a másikon pedig a nevelés gyakorlatára hatni kívánó
gyakorlatias tanácsok. Olyan pragmatikus útmutatások,
amelyek a jutalmazás és büntetés, és ezen
belül is a testi fenyíték alkalmazásának
neuralgikus kérdéseivel foglalkoznak.
Köztudomású, hogy a testi fenyíték
kérdését nemcsak a pedagógia-tankönyvek
lapjain tárgyalták a szerzõk. A verés, úgy
látszik, kedvelt vitatéma volt a 19. század nemzetközi
publicisztikai irodalmában is. Egy angol folyóirat például
a század nyolcvanas éveiben körkérdést
intézett olvasóihoz a testi fenyíték ügyében,
s csak a megkérdezettek ötven százaléka utasította
el felháborodva a verést mint fegyelmezési módszert.9
A családban és iskolában egyaránt gyakori verés
lelki hatásaival önéletrajzok, levelek, memoárok
és szépirodalmi mûvek sokasága foglalkozott.
A tematika azonban még a 20. század pedagógiai
irodalmában is tovább él, és ebben a körben
is találhatunk szélsõséges véleményeket.
Ezt példázza egy német szerzõ – Sachse –, aki
A testi büntetés története és elmélete
címû könyvében magabiztosan deklarálja
a testi fenyíték szükségességét:
„A testi fenyíték általában jogos, sok esetben
ajánlatos, némelykor pedig elengedhetetlen.”10
A következõkben tehát arra is választ keresünk,
hogy miként vélekedtek a korabeli magyar neveléstankönyvek
szerzõi a verés pedagógiai alkalmazásának
lehetõségérõl.
A magyar pedagógia elméleti vonulatának és
gyakorlati metodikájának fejlõdésére
már a 18. századtól kezdve jelentõs befolyást
gyakorolt a német neveléstudomány. Ez a hatás
érvényes a korabeli pedagógusképzés
gyakorlatában használt kézikönyvekre is. Az egyik
ilyen elméleti kiindulópontként – szinte etalonként
– használt alapmû szerzõje August Hermann Niemeyer
(1754–1828), aki: Grundsätze der Erziehung und des Unterrichts für
Eltern, Hauslehrer und Schulmänner (A nevelés és az
oktatás alapjai) címmel adott ki kézikönyvet
1796-ban. Niemeyer a hallei egyetem teológiaprofesszoraként
írta meg kétkötetes pedagógiai összegzését,
amely a 18–19. század fordulóján a legnépszerûbb
pedagógiai kézikönyvnek számított. A számos
kiadást megért mû harmadik kiadását a
szerzõ még egy harmadik kötettel egészítette
ki. A kötet kedvezõ magyarországi fogadtatását
jelzi, hogy 1812-ben Ürményi József, a pesti egyetem
elnöke a nádorhoz intézett felterjesztésében
– egy másik szerzõ, a bécsi egyetemi tanár
Vinzenz Eduard Milde könyve mellett – Niemeyer mûvét
javasolta a pesti egyetem mellett szervezett tanárképzõ
intézet (collegium repetentium) hallgatói számára
a neveléstan tankönyvéül11.
A mû 1822-ben – magyarországi viszonyokra jelentõs
mértékben átdolgozva – Ángyán János
fordításában jelent meg Pesten, Nevelés és
tanítás tudomány a’ szülék, a’ házi
és oskolai tanitók’ számára címmel.12
* * *
A testi fenyíték alkalmazásának módozatait
illetõen érdekes párhuzamokra és hangsúly-eltolódásokra
bukkanhatunk, ha az egyes szerzõk szövegeit összevetjük.
A magyar pedagógiatörténetben alapmûként,
etalonként kezelt Niemeyer-könyv és annak Ángyán
János-féle – a „magyar nevendékek szükségéhez
alkalmaztatott” változata foglalkozik ugyan a témával,
de viszonylag szûkszavúan ír róla. (A testi
büntetésrõl, annak módozatairól csak a
szövegbe szervesen integrált „megjegyzések” egyikében13
olvashatunk a kétkötetes eredeti mûben, a fordító
ezt a gondolatmenetet a fõszövegben közli.)
A verést Niemeyer csak kisgyermekkorban tartja megengedhetõnek,
és csak akkor, ha a fenyegetésnek már nincs foganatja.
A fizikai büntetés végsõ célja a „jövendõ
rossz megelõzése”14
és az, hogy a gyermek „erõmegnyilatkozásait” olyan
irányba terelje, amelyek a jövendõ szempontjából
megtarthatók. A büntetés hogyanját és
mikéntjét illetõen a szerzõ óvatosságra,
emberséges bánásmódra int: „Már a humanitás
elve is a sérülékeny test óvására
int – írja a német pedagógus. – Emlékeztetnünk
kell arra, hogy a pedagógus nem hóhér, nem szabad
a büntetéssel játszadozni, ne büntessünk feldühödve,
vigyázzunk az érzékeny testrészekre: a fejre
és az ujjvégekre, kerüljünk mindent, ami módszeres
gyötréshez vezethet, különben hiábavaló
lenne neveléstant írni.”15
Ángyán János veretes fordításában
ez így hangzik: „Hanem megkéméllye ám a’ fenyitõ
kéz a’ Testnek könnyen megsértetthetõ részeit,
fõképpen a’ Fõt ‘s az ujjak hegyét; a’ pofozást
’s a’ körmözést el kell hát távoztatni.
Nem kell ugyan játtszani a’ büntetésben, de dühösködni
sem kell.”16
A német szerzõ tehát a kisgyermekek verését
akkor tartja megengedhetõnek, ha más nevelõ eszközök
már hatástalannak bizonyulnak. A fenyítés eszközeit
már nem taglalja, inkább a verés veszélyeit
emeli ki. Az egész téma csak mintegy mellékesen (a
megjegyzések között) kerül elõ. Ángyán
János fordításában a témakör kissé
nyomatékosabb hangsúlyt kap azzal, hogy a gondolatmenet a
fõszövegbe kerül. Az mindenesetre figyelemre méltó,
hogy Niemeyer emellett oldalakon keresztül mutatja be a jutalmazás
és büntetés gazdag eszköztárát. Olyan
módszerekre is kitér, mint a „Nevelõnek nyájas
vagy komor tekintete vagy hangja, barátságos vagy hideg magaviselete,
ahhoz képest tudniillik, a mint a’ Nevendék magát
viseli”17. Minden jutalomnál
és büntetésnél fontosabb nevelõ erõt
tulajdonít ezeknek a – mai kifejezéssel élve – „szavakon
túli üzeneteknek”: „Ha megvan egyszer a’ Nevendékben
a’ Nevelõ eránt való Szeretet és Tisztelet;
már akkor, annak helybenhagyása vagy megneheztelése,
nagyobb ez elõtt, minden jutalomnál és büntetésnél.”18
Vegyük szemügyre most már a magyar szerzõk
véleményét a testi fenyíték alkalmazásáról.
Az elsõ magyar rendszeres neveléstan szerzõje,
Szilasy János (1795–1859) teológus tanár volt. Szakmai
elismertségét jelzi, hogy 1830-ban a Tudós Társaság
tagjai közé választották. Nem sokkal késõbb,
1835-ben a pesti egyetem pedagógia tanszékének professzorává
nevezték ki, ahol neveléstudományi tárgyú
elõadásokat tartott. 1858-ban a Magyar Tudományos
Akadémia tagja lett, székfoglalójának címe:
„Nemzeti és egyéni fejlõdés”.
Szilasy kétkötetes összefoglaló mûvét
(A nevelés tudománya. 1827) a szakirodalom az elsõ
magyar rendszeres neveléstani összegzésként tartja
számon. (Bár debreceni tanártársa, Zákány
József már két évvel korábban, 1825-ben
megjelentette e témában megtartott beköszöntõ
beszédét, amelyben a neveléstan rendszerének
tömör foglalatát nyújtotta. 19)
Szilasy mûvét kézikönyvként felhasználták
a tanár- és tanítóképzés különféle
színhelyein: az egyetemi katedrától kezdve a papképzõ
szemináriumokon át a tanítóképzést
szolgáló normaiskolák tanfolyamain keresztül
a megalakuló új, több évfolyamos tanítóképzõ
intézetekig.
A mûben végig érzõdik Niemeyer gondolatainak
hatása, ez érvényes a fenyíték megítélésére
is. Ha a humánus módszerek már nem használnak,
következhet a verés, hiszen ennek megvan a maga haszna. A sérüléseket
elõidézõ ütésektõl mindazonáltal
óvakodnia kell a nevelõnek: „A gyengébb büntetések
nem használván keményebbekhez is nyulhatni, ’s az
úgy nevezett testi büntetéseket is haszonra fordíthatni,
mind e’ mellett szorgosan távoztatván mindent, mi a’ nevendék’
egészségét megronthatná, illyen p. o. a’ hosszas
koplaltatás, az arczúl csapdozás, a’ fülek’ ránczigálása,
a’ fejben, vagy hátban verés, a’ hajczibálás,
az ujjak’ hegyére ütés, az éles hasábfára
térdeltetés…”20
Figyelemre méltó a kerülendõ ütlegelési
és fenyítési módozatoknak ez a részletes
leírása. Ha arra gondolunk, hogy a szerzõt véleménye
kialakításában – a témáról értekezõ
külföldi és más hazai pedagógiai írók
gondolatai mellett – a tényleges „hétköznapi” iskolai
gyakorlat ismerete is befolyásolhatta, akkor érthetõvé
válik számunkra ez a hosszú tilalmi lista. Mindenesetre
érzékletes képet nyújtanak Szilasy János
sorai a korabeli tanítók és tanárok nevelési
praktikáiról. Az is igaz viszont, hogy a súlyos testi
sértés kategorikus elutasítása mellett megengedi
az „enyhébb” büntetõ eljárásokat, amelyek
között – az óvatosan kivitelezett verés mellett
– az „érzéki emberre” ható más módszerek
is felsorakoznak: „Hasznos ellenben felvigyázat alatt ’s foglalatosság
mellett az oskolába vagy más helyekre zárás,
a’ rövidebb koplaltatás, egy vagy más éteknek
elfogása, sõt szükség idejében még
a’ vesszõ, korbács vagy vékony pálczácska
is.”21
A magyar reformkor másik fontos pedagógiai kézikönyvének
szerzõje Lesnyánszky András (1795–1859) nagyváradi
paptanár. Tanulmányait Bécsben a Pázmáneumban
folytatta, majd Békés megyében lelkipásztorkodott.
Késõbb Nagyváradon tanított a korabeli tanítóképzés
egyik intézményében, az ottani normaiskolában.
Magyarországon az elsõk közt írt oktatástani
és módszertani kérdéseket részletekbe
menõ alapossággal feldolgozó szakkönyvet, amely
1832-ben jelent meg Nagyváradon. Címe a kor szokásainak
megfelelõen kissé terjedelmes: Didaktika és methodika
avvagy a’ tanításnak közönséges tudománnya
és a’ tanítás módgyának tudománnya.22
Lesnyánszky mûve elõszavában egy bécsi
egyetemi tanár, N. T. Weinkopf nevét említi, mint
akinek hasonló tárgyú, de eredendõen nem tanítójelöltek,
hanem papnövendékek számára írt könyve
mintát jelentett neki. Mindemellett gyakran hivatkozik Niemeyerre
és annak bécsi követõjére, Mildére
is, sõt Rousseau-ra és Locke-ra is. (Míg Niemeyer
a korabeli német evangélikus, addig Vinzenz Eduard Milde
(1777–1853) az osztrák katolikus neveléstudomány meghatározó
egyénisége volt. Érdeme, hogy jelentõs erõfeszítéseket
tett a pedagógia tapasztalati lélektani megalapozására.)
A kötet utolsó fejezetét fellapozva Szilasy János
soraihoz kísértetiesen hasonló mondatokat olvashatunk
benne a verésrõl, amelyet azonban csak a legvégsõ
esetben engedélyez: „Csak akkor nyúlhatni a testi büntetéshez,
ha semmi reménység nincsen többé, hogy az tanítvány
más szelídebb eszközök által jobbíttasson
meg.” […] „Örökre meg vannak tiltva az oskolákban: a’
bikatsök, pálcza (de nem pálczikó), korbácsok,
az arczúlcsapdosás, a’ füleknek ránczigálása,
csipdesések, a’ fejben, vagy hátban verés, a’ hajczibálás,
az újjak’ hegyére ütés, és minden nemû
térdeltetés. […] A’ vesszõ nem másképpen
használtasson, hanem hogy a’ Tanító annak ágaival
a’ gyermeknek kinyilt kezére csapjon.”23
Rendek József (1810–1875) esztergomi és pesti teológiai
tanulmányok után lelkészként és tanítóképzõ
intézeti tanárként mûködött. Ilyen
minõségében írta Tanítás-mód
várasi, ’s falusi elemi iskola-tanítók és mesterképzõ
intézetek használatára címû tankönyvét,
amely 1846-ban jelent meg Pesten24.
Ebbõl kitûnik, hogy a testi fenyítéket õ
sem tartja nélkülözhetõnek, de alkalmazását
feltételekhez köti: „A’ testi büntetés lehetõ
legritkábban alkalmaztassék, minden egyéb büntetési
módok megpróbálása után szántszándékbol
elkövetett tetemesb kihágásoknál. E’ testi büntetés
mindig mértékletes legyen, az iskolai kormányzó
és szülõk tudtával – mennyire czélirányos
–, beleegyezésével hajtassék végre különös
figyelemmel a’ külön nemûekre, hogy az ártatlanok
szemérmetessége ne sértessék.”
A következõ részlet jól érzékelteti
a 19. századi iskolai élet hétköznapjainak azokat
a visszásságait, amelyek felszámolására
a kézikönyvek szerzõi kísérletet tettek:
„Az indulatoskodó ’s mód fölött kemény tanítók
sok kárt tesznek ezzel az iskolai ügynek, elidegenítik
attol a’ gyermekeket, szüléket, midõn némelly
durva büntetés móddal elfojtják a’ gyermekben
a’ finomabb érzést, illyenek: a’ szalma koszoru, papirbol
nagy fül, nagy törzsök vagy fazék hurczoltatás
‘ sa’ t. vagy a’ gyermeket tagjaiban, érzeteikben sértik,
millyenek: a’ keményebb és nem gyermekhez alkalmazott testi
büntetés, éles fán térdeltetés,
taszítás, öklözés, rúgás,
hajnál fogva húzás, arczul csapás, fülezés,
tenyérre és körömre vágás, sok térdelés,
féllábon vagy meleg kályhánál állatás
v. épen a’ szájtámasztás, ’sa’ t., miktöl
valóban minden mivelt és okos tanító méltán
borzadni fog, mert nem való gyermektanítónak, ki illyesekre
vetemedik.”25
Szigethi Warga János (1804–1875) a sárospataki fõiskolán
végzett bölcseleti, teológiai és jogi tanulmányok
után német egyetemeken folytatta tanulmányait. Itt
nagy hatás gyakorolt rá a hegeli filozófia, amelyet
késõbb Magyarországon népszerûsített.
Hazatérte után elõbb a sárospataki, majd 1835-tõl
a nagykõrösi kollégiumban tanított. Megszervezte
a tanítóképzést, és az intézet
igazgatójaként tevékenykedett. Az óvodák
és a népoktatás fejlesztését is szívügyének
tekintette. Nevelési-oktatási kérdésekkel foglalkozó
írásai jelentek meg korabeli szaklapokban (például
Tudománytár, Tudományos Gyûjtemény, Athenaeum
stb.). A Magyar Tudós Társaság (az MTA elõdje)
1835-ben tagjai közé választotta. Vezérkönyv
az elemi nevelés- és tanításra címû
tankönyvét az akadémia 1837-ben a Marczibányi
Lajos-féle pályázat második díjában
részesítette. A szerzõ papi szemináriumok és
tanítóképzõ intézetek hallgatóinak
szánta könyvét (theologicum seminariumok és praeparandiák
számára), de javasolta „magános használatra”
is.
A könyvben „A’ fenyítéki büntetõ eszközök”
címû alfejezetben olvashatunk a testi fenyítékrõl.
Szilasyhoz és Lesnyánszkyhoz hasonlóan Warga is óvja
a tanítót az egészségre ártalmas büntetõ
módszerektõl: „…maradjanak el azon büntetések,
mellyek az egészségnek csak legkevésbé is ártanának;
annyival inkább a’ pofon- ’s agyba-verés, hajtépés
’sat. embertelen, rontó eszközök; még vesszõvel
is csak utolsó esetben, egész önmérséklettel
– két, legföljebb három ütéssel – kell élni:
itt is csak az erkölcstelenségek’ orvoslásában,
soha nem tanulási fogyatkozásért; mert a’ kit józan
vezetés ’s czélszerû ösztön által
a’ tanulásban tehetségéhez aránylag nem lehet
elõvinni, azt az ütés nem fogja elõhalasztólag
bölcscsé tenni; csak a’ többszöri erkölcstelenséget,
visszatartóztatólag lehet szelid ütéssel is fenyíteni.”26
Új vonás itt a testi fenyíték mértékének
szabályozása – két-három ütés;
valamint annak kinyilvánítása, hogy veréssel
nem szabad büntetni a tudatlanságot, a tanulásban elkövetett
hibákat. Érdekes, eufemizáló kategóriaként
jelentkezik Wargánál a „szelid ütés” fogalma.27
A tanköny egy késõbbi kiadásában (A
nevelés és oktatástan kézi könyve. 1860)
szerzõ ismét annak a véleményének ad
hangot, hogy „az ütleget a nevelés legmagasabb philanthropiája
mellett sem lehet nélkülözni, fõleg gyermekek közt,
kik még inkább az érzékiség, a testiség
egyénei, mint a szellemi és lelki életéi; különösen
pedig nem lehet nélkülözni ott a testi fenyítéket,
hol a gyermekek a családi körbõl némi durvasággal,
lehet erkölcstelenséggel jõnek iskolába. […]
De a testi fenyíték mint ily bár nélkülözhetetlen
is, csak utolsó esetben, igen ritkán, és soha ne indulatból,
hanem szánakozólag alkalmaztassék.”28
Warga János tehát végsõ soron megengedi a testi
fenyíték alkalmazását olyan gyerekek esetében,
akikre – a családi nevelés során elszenvedett korábbi
durvaságok miatt – már nem lehet más nevelési
módszerekkel hatni. Sorai így nemcsak saját nevelési
elképzeléseit tükrözik, hanem a korabeli hétköznapok
nevelési gyakorlatának túlkapásait is sejtetik.
Mennyey József (1823–1889) érsekújvári
és nyitrai gimnáziumi évek után a piaristáknál
folytatott bölcseleti tanulmányokat, majd az érsekújvári
tanítóképzõ intézet tanára lett.
Írásaiban általános neveléstani, oktatástani
kérdések mellett a cigányság nevelésének
ügyével foglalkozott. A városban – az országban
elsõ ízben – cigányiskolát szervezett. A tanítóképzõ
intézet 1856-ban megszûnt, így Mennyey az újonnan
létesített kalocsai tanítóképzõbe
került. Itt elõbb tanár, majd igazgató lett,
emellett tanfelügyelõként is tevékenykedett.
Háromkötetes pedagógia tankönyve (Nevelés-
és tanítástan) elsõ ízben 1866-ban látott
napvilágot, s ezt még több kiadás követte.29
Ez a könyv kidolgozottság tekintetében kiemelkedik a
többi vizsgált mû közül – ez a megállapítás
érvényes a testi fenyíték kérdésére
is. Mennyey szerint vannak gyermekek, akiknél mellõzhetõ
a testi fenyíték, de vannak olyanok, „akik irányában
a fenyíték szükség követelte büntetés”.
Mindazonáltal óvatosságra inti a tanítót:
„Minden mértéktelen, kegyetlen, a gyermeknek testi vagy lelki
ártalmára válható, a gyermek erkölcsi
javulását nem eszközölhetõ, önérzetét
sértõ, indulatosan és bosszúból végrehajtott
testi fenyítés a tanítót szintúgy, mint
a tanodát meggyalázza.”30
A szerzõ a testi büntetés végrehajtásának
körülményeit is aprólékos mûgonddal
írja le: „A kiszabott testi büntetés úgy hajtassék
végre, miszerént a gyermek érezze és lássa,
hogy a tanító csakis a mindnyájunkat kötelezõ
erkölcsi törvény szellemében büntet, szigorral
ugyan, de õszinte részvéttel és szintelen [szüntelen]
elkeseredéssel a bünhödõnek erkölcsi sülyedése
fölött.” Indokolt esetben még az érzelmek kinyilvánítását
is megengedi a tanítónak: „Túlzott követelés,
hogy a tanító a büntetést hideg komolysággal
és kedélytelenséggel hajtsa végre. A nemes
fölhevülés, az ildomosan kifejezett bosszankodás,
a büntetendõ tény fölött nyilvánított
elkeseredettség nem csak el nem maradhatnak a testi büntetéstõl,
hanem ennek erkölcsi hatást is kölcsönöznek;
fõleg ha a tanító a testi fenyítésben
annyira higgadt és mérsékelt, hogy épen nem
volna oka akár zavarba jõni, ha elüljárója
õt a gyermek fenyítése közben lepné meg,
akár elszégyenülni, ha valaki ekkor tükröt
tartana eléje.”31
Mennyey csatlakozik azoknak a szerzõknek a táborához,
akik szerint a verést bizonyos megátalkodott tanítványok
esetében alkalmazni kell, tehát a testi fenyíték
az õ esetükben „szükség követelte büntetés”.
Újdonság a fenyítés kivitelezésének
gondos elõírása, amely még a tanító
érzelmi megnyilvánulásaira is kiterjed. A pedagógusnak
a fensõbbrendû erkölcsi törvény kikezdhetetlen
tekintélyû képviselõjének kell lennie
a vétkes gyermekkel szemben, s így megengedhetõ számára
a „nemes fölhevülés” és az „ildomosan kifejezett
bosszankodás”. A mai olvasó érezhet némi viszolygást
e sorokat olvasva, s maradhatnak benne megválaszolatlan kérdések:
Vajon mit ért a szerzõ „nemes fölhevülés”
alatt, ami megengedhetõ a gyerekek verése közben? És
milyen mértékû lehet az „ildomos bosszankodás”?
És egyáltalán: elképzelhetõ-e, megengedhetõ-e
olyan szituáció a népiskolában, amelyben a
tanító „zavarba jöhetne”, ha elöljárója
ebben meglepné? Mennyey sorai a testi fenyítéshez
kapcsolódó konkrét gyakorlati útmutatáson
kívül mindenesetre sokat elárulnak a szerzõnek
a gyermekrõl, „gyermekhibákról”, a tanítóról,
tanítói tekintélyrõl alkotott felfogásáról
is.
Kiss Áron (1845–1908) sokszínû egyénisége
volt a 19. századi magyar pedagógiai közéletnek.
Tevékenyen részt vett a hazai nép- és polgári
iskolai tanítóképzésben, szellemi elõkészítõje
volt az Országos Tanszermúzeumnak, létrehozta a Magyar
Paedagogiai Társaságot. Lapszerkesztõként is
jelentõs tevékenységet fejtett ki, emellett õ
tekinthetõ a magyar játékpedagógia megteremtõjének.
Elméleti munkásságát számos szakkönyv
és tanulmány fémjelzi, amelyek közül kiemelkednek
neveléstörténeti tematikájú kötetei.
Öreg János (1838–1911) teológiai tanárként
és pedagógiai elméletíróként
ismert. Teológiai és filozófiai tanulmányok
után középiskolai tanári vizsgát tett,
majd doktorátust szerzett a budapesti egyetemen. Szentesen gimnáziumban,
Nagykõrösön a tanítóképzõben
tanított. Ezután Debrecenbe került, ahol 1884-ben fõgimnáziumi
tanárként, majd 1891-tõl a kollégium akadémiai
tagozatának filozófiatanáraként mûködött.
Értelmi, erkölcs és testi nevelés címen
Losonczy Lászlóval együtt magyarra fordította
Herbert Spencer pedagógiai fõ mûvét.
Kettejük közös mûve, a több kiadást
megért Nevelés és oktatástan 1875-ben jelent
meg elsõ ízben. Könyvükben a testi fenyítéket
illetõen a nevelõt visszafogottságra, önmérsékletre
intik. Az „Érzéki jutalom s büntetés” címû
fejezetben a következõket olvashatjuk errõl: „Az érzéki
büntetés által vagy egyenesen fájdalmat okozunk,
vagy csupán valami élvezettõl fosztjuk meg a növendéket.
A fájdalmat okozó testi fenyítéket (verést),
nagy elõvigyázattal, egyedül csak az apa vagy helyettese
alkalmazhatja. Ennek csakis érzéki korban vagy azon felül
is csak ott van helye, hol a túluralgó érzékiség
miatt másféle fenyítékkel hatni nem lehet.
Ritkán kell használni, nehogy iránta a növendék
eltompuljon.” A verés tehát csak a kisgyermek esetében
megengedhetõ, és csak az apa vagy helyettese (gyámja)
hajthatja végre ezt a büntetést. Azért csak õ
„szolgálhatja ki” ezt a büntetést, mert a tanító
fenyítõ gesztusa esetében „a növendék
becsületérzete” sérülne. A verés tehát
iskolában kerülendõ, helyette más módszereket
ajánlanak a szerzõk: „Az érzéki élvezet
megvonására czélzó büntetések a
bezárás és koplaltatás, a megszokott körbõl
való eltávolítás. Ezeket nem tekintik a gyermekek
oly becsületsértõnek, mint a testi fenyítéket.
Azonban ezekkel is óvatosan kell élni. A bezárás
mindig foglalkozással és felügyelettel párosuljon.
A magukra hagyott bezárt gyermekek sok bûnre vetemedhetnek.
A koplaltatás csak a testi egészség veszélyeztetése
nélkül alkalmazható.”32
Ezekben a sorokban érzõdik az õsrégi – korai
keresztény idõkre visszavezethetõ – aggodalom, amely
a gyermek bûnre való hajlama miatt élt a nevelõkben.
A felügyelet hiánya bûnre, rosszaságra csábíthatja
a magukra hagyott gyerekeket, ezért ez kerülendõ. A
tanári jelenlét és a munka viszont megóv a
káros ösztönök felszínre törésétõl.
Erdõdi János (1844–1904) képzõintézeti
igazgatótanár elõbb tanítóképzõt
végzett, majd jogot tanult. Tanulmányait rendkívüli
nyomorban folytatta. Pályáját nevelõként
kezdte, majd tanítóskodott Sárospatakon, késõbb
Kassán. Svájci tanulmányútja után az
itteni tanítóképzõ intézetbe kerül
tanárnak. A kassai képzõ igazgatója 1876–1904
között. Módszertani, neveléstani, neveléstörténeti
és egészségtani tárgyú tankönyveket
írt.
Tanítóképzõ intézeti növendékeknek,
tanítójelölteknek és tanítóknak
szánta az elsõ kiadásban 1882-ben megjelent Neveléstanát33.
A testi fenyíték kérdéskörét bõségesen
taglalja, tizenkét oldalon keresztül foglalkozik a fizikai
büntetés körülményeivel, módozataival.
Érdemes egy pillantást vetni például a „megszégyenítõ
büntetések” nemeire. Erdõdi szerint ezek a következõk
lehetnek: a dorgálás, a pirongatás, a közönyösség
kimutatása, az elkülönítés, valamely tisztségtõl
való megfosztás, a hátravetés, a bezáratás,
a szégyenkönyvbe való beírás.34
Hasonlóképpen differenciált a testi fenyítékkel
kapcsolatos metodikája is. A szerzõ nyíltan és
kertelés nélkül hangoztatja, hogy a verés pedagógiai
célzattal alkalmazható nevelési eszköz: „A testi
büntetés – írja – a gyermeknek fájdalmat okoz
azon célból, hogy õt ez által a rossztól
visszatartsa. A testi büntetést oly gyermekeknél, kiknél
az állati természet felszinre került, alig lehet elkerülni.”35
A fizikai büntetést ilyen kendõzetlenül pártoló
állásfoglalás az elõzõekben bemutatott
szerzõk felfogásának ismeretében szinte egyedinek
vagy legalábbis igen ritkának mondható a magyar neveléstani
irodalom történetében. Vajon mi lehetett az oka annak,
hogy a kötet írója a bûnt elkövetõ
gyermeket állati természetûnek tartja? Hová
tûnt a pedagógiai optimizmus e felvilágosult évszázad
végére, ha a szerzõben olyan gyermekkép él,
amely lehetõvé teszi ilyen szélsõséges
gondolatok megfogalmazását? De olvassuk tovább Erdõdi
János okfejtését. A fenyítés lehetséges
és kerülendõ módszereirõl ezt írja:
„Testi büntetésre vékony hajlékony pálcát
(nádat) használjunk, és ezzel sem szabad a kéz
fejét, az ujjak hegyét, a tenyeret, a fejet vagy más
gyengéd testrészt megütni. A pofozás, fül-
és hajrángatás, oldalba ütés és
rugás, az öklözés stb. csak a nevelõ erõszakoskodó
és durva természetérõl tesznek tanuságot.”
Erdõdi tehát síkra száll a testi fenyíték
alkalmazása mellett, mivel azt „az iskolából nem lehet
eltiltani”. Ennek okait a következõkben látja:
1. Ha a szülõk áthárítják a
nevelés-oktatás felelõsségét a tanítóra,
akkor el kell fogandiok annak nevelési eszközeit is.
2. A testi büntetés a gyermek elsõ életéveiben
elkerülhetetlen.
3. Ez a legalkalmasabb eszköz „a nyers és durva ifjúság
féken tartására”.
4. Kevés elõkészület szükséges
hozzá, rögtön a bûn elkövetése után
alkalmazható.
5. Ez a büntetésforma alkalmazható legkönnyebben
a gyermek korához, állapotához és egyéni
sajátosságaihoz.
A korabeli gyakorlatra is fényt vet az az eszmefuttatás,
amelyet a szerzõ az iskolai verés kívánatosnak
tartott körülményeirõl vet papírra. A mai
olvasó számára hihetetlennek tûnik, mégis
tény, hogy ezek a sorok egy leendõ tanítók
számára írt könyvbõl valók:
A tanító „kerülje a kemény büntetést,
mert minden testi büntetés, még a legszelídebb
is nyomokat hagy a gyermek testén. Ezen nyomok eshetõleges
fegyelmi vizsgálatkor majd a tanító ellen tanúskodnak.
Ily fegyelmi eljárás mindenkor a tanító tekintélyének
csorbításával jár, még akkor is, ha
eljárásának helyességét deríti
ki. […] Illedelmes módon büntessen, nehogy zavarba jöjjön,
ha elöljárója esetleg meglepi. […] Padban ne büntessen
a tanító, mert könnyen megeshetik, hogy rossz helyen
találja a gyermeket, vagy más gyermeket üt meg. Úgyszintén
ne büntessen a tanító törhetõ eszközzel,
vonalzóval, fûzfavesszõvel stb.”36
Felméri Lajos (1840–1894) pedagógiai elméletíró,
a „kolozsvári neveléstudományi iskola” elsõ
reprezentánsa volt. Pesten végzett református teológiai
és egyetemi filozófiai tanulmányokat, majd ezt követte
egy tanulmányút Angliában, Skóciában
és Németországban. A sárospataki kollégiumban
a filozófia tanára (1868), majd a kolozsvári egyetem
elsõ pedagógiaprofesszora lett (1872). 1890-ben jelent meg
fõ mûve: A neveléstudomány kézikönyve.
A kötet átfogó szintézisét nyújtja
a neveléssel-oktatással kapcsolatos korabeli legfrissebb
ismereteknek, emellett színes stílusban írt ma is
élvezetes olvasmány.
A korabeli gyermekpszichológiai kutatások eredményeire
hivatkozva a testi fenyítéket csak a legvégsõ
esetben engedi alkalmazni: „… a gyermeki természethez rokonszenvvel
férhetni közel, s ha ez létrejött a tanuló
és nevelõ közt. Fölösleges a testi büntetés
keményebb faja, mert … a büntetés foganatát nem
a testi fájdalom teszi, hanem a növendék felköltött
lelkiismeretének az a lesújtó itélete, hogy
büntetésre érdemes és … a mely iskolában
csak ütleggel lehet boldogulni, ott rendszerint a tanító
a hibás.”37
Peres Sándor (1863–1907) elõbb óvóképzõ,
majd tanítóképzõ intézetben tanított,
lapszerkesztõként tevékenykedett. Írásai
jelentek meg a Család és Iskola, a Magyar Paedagogiai Szemle
és a Máramarosi Tanügy címû szaklapokban.
A korszakot lezárva következzék most az õ állásfoglalása
a testi fenyíték témakörében. Véleménye
tömör és egyértelmû: „Irtózásig
tartózkodjunk a büntetéstõl és a jutalmazástól.
Miként büntetünk? Durván és kegyetlenül.
Miként jutalmazunk? Önzésre tanítva és
elkényeztetve.”38 A korabeli
iskolai élet mindennapjainak alapos ismerete motiválhatta
a szerzõt kategorikus ítélete megfogalmazásakor.
A fenyítéket elutasító véleményében
azonban már tetten érhetõ a 19–20. század fordulóján
egyre jobban terjedõ gyermektanulmányozási mozgalom
és reformpedagógia gyerekközpontú szemléletmódja.
* * *
Milyen lehetett a 19. századi gyerekek iskolai élete a
valóságban, ha a tanítói kézikönyvek
is ilyen – végsõ soron – megengedõ, elnézõ,
sõt egy esetben kifejezetten pártoló módon
írtak a testi fenyítékrõl? A pedagógiai
tankönyv ugyanis funkcióját tekintve normatív:
a kívánatos állapotot írja le, követelményeket
fogalmaz meg, a valós helyzet megjobbítására
készíti föl a pedagógusjelölteket. Az iskolák
hétköznapi élete, külsõ szemlélõdõk
elõl elzárt belsõ világa nem tévesztendõ
össze a kézikönyvek által kívánatosnak
leírt, „megszépített” világgal. (A realitás
talán még annál is elrettentõbb lehetett, mint
amit az egyik, verést pártoló szerzõ – Erdõdi
János – könyvében kívánatos állapotként
leírt.)
Összegzésképpen megállapíthatjuk,
hogy a vizsgált 19. századi magyar neveléstankönyvek,
tanítói kézikönyvek jól körülhatárolható
felvilágosult-racionalista gyermekszemlélet alapján
íródtak. E könyvek szerzõi az embert értékekben
teljes méltósággal, „dignitással” ruházzák
fel, de azt is hozzáteszik, hogy a humanitásnak erre a szintjére
csak a céltudatos és következetes nevelés juttathatja
el a gyermeket. A fölvilágosodás „neveléskultuszának”
hatására a gyerekre úgy tekintenek, mint képességcsírákkal,
lehetõségek mérhetetlen gazdagságával
rendelkezõ, kifejlesztésre váró, azt igénylõ
teremtményre.
De ezek a szerzõk ugyanakkor Kant szavaira is hallgattak, aki
szerint az embert valójában a nevelés teszi emberré.
Ebbõl következik, hogy a gyermek adott konstitúciója,
sajátos létezésmódja, az „itt és most”
számukra kevéssé figyelemre méltó. Sõt:
mihamarabb meg akarják szabadítani a felnõtté
válás szempontjából zavaró, gyermekies
sajátosságaitól. Rousseau óhaja a gyermekkor
szeretetérõl ekkor már feledésbe merült,
a gyermeki éveket önmagában is értékes
periódusnak tartó reformpedagógiai irányzatok
pedig még nem hatottak (nem is hathattak) a vizsgált könyvek
szerzõire.
Mindemellett az is föltûnõ, hogy a nevelési
módszerek közül a fegyelmezés, a testi fenyíték
tárgyalásakor mintha az ember romlottságáról
szóló középkori dogma is újjáéledne
e könyvek lapjain. A verést a bemutatott könyvek szerzõi
közül csupán egy (Peres Sándor) utasítja
el egyértelmûen, egyikük pedig kifejezetten pártolja
(Erdõdi János). Általában a szerzõk
többsége a legsúlyosabb vétek, a megátalkodottság
büntetéseként célirányosan alkalmazható
eszköznek tartja. Különbség csak a testi fenyíték
módozatainak megítélésében és
a megengedett segédeszközök körének meghúzásában
figyelhetõ meg közöttük.
A következõ táblázatban eddig megismert szerzõinknek
a fizikai büntetésre vonatkozó véleményét
summázzuk az összevetés megkönnyítése
érdekében:
Szerzô |
|
illetve elutasító álláspont |
August Hermann Niemeyer |
„Már a humanitás elve is a sérülékeny test óvására int. Emlékeztetnünk kell arra, hogy a pedagógus nem hóhér, nem szabad a büntetéssel játszadozni, ne büntessünk feldühödve, vigyázzunk az érzékeny testrészekre: a fejre és az ujjvégekre, kerüljünk mindent, ami módszeres gyötréshez vezethet, különben hiábavaló lenne neveléstant írni.” | Elfogadhatónak tartja, de csak legvégsô megoldásként. |
Szerzô |
|
illetve elutasító álláspont |
A. H. Niemeyer–Ángyán János | „Hanem megkéméllye ám a’ fenyitô kéz a’ Testnek könnyen megsértetthetô részeit, fôképpen a’ Fôt ‘s az ujjak hegyét; a’ pofozást ’s a’ körmözést el kell hát távoztatni. Nem kell ugyan játtszani a’ büntetésben, de dühösködni sem kell.” | Elfogadhatónak tartja, de tiltja a súlyosabb sérülést okozó eszközök használatát. |
Szilasy János | „A gyengébb büntetések nem használván keményebbekhez is nyulhatni, ’s az úgy nevezett testi büntetéseket is haszonra fordíthatni, mind e’ mellett szorgosan távoztatván mindent, mi a’ nevendék’ egészségét megronthatná.” | Ha más eszköz nem használ, megengedhetônek tartja, de tiltja a súlyosabb sérülést okozó eszközök használatát. |
Lesnyánszky András | „Csak akkor nyúlhatni a testi büntetéshez, ha semmi reménység nincsen többé, hogy az tanítvány más szelidebb eszközök által jobbíttasson meg.” | Elfogadhatónak tartja, de csak legvégsô megoldásként. Tiltja a súlyosabb sérüléseket okozó eszközök használatát. |
Rendek József | „A’ testi büntetés lehetô legritkábban alkalmaztatssék, minden egyéb büntetési módok megpróbálása után szántszándékbol elkövetett tetemesb kihágásoknál.” | Elfogadhatónak tartja, de csak legvégsô megoldásként. Mértékletességre int. |
Warga János | „…maradjanak el azon büntetések, mellyek az egészségnek csak legkevésbé is ártanának; annyival inkább a’ pofon- ’s agyba-verés, hajtépés ’sat. embertelen, rontó eszközök; még vesszôvel is csak utolsó esetben, egész önmérséklettel – két, legföljebb három ütéssel – kell élni…” | Elfogadhatónak tartja, de tiltja a súlyosabb sérülést okozó eszközök használatát. Megszabja a verés mértékét. |
Mennyey
József |
„Vannak gyerekek, akik irányában a fenyíték szükség követelte büntetés. A kiszabott testi büntetés úgy hajtassék végre, miszerént a gyermek érezze és lássa, hogy a tanító csakis a mindnyájunkat kötelezô erkölcsi törvény szellemében büntet.” | Bizonyos gyerektípusok esetében „szükség követelte” a fenyíték. A tanító „nemes fölhevülése” megengedhetô büntetés közben. |
Kiss Áron–Öreg János | „A fájdalmat okozó testi fenyítéket (verést) nagy elôvigyázattal, egyedül csak az apa vagy helyettese alkalmazhatja. Ennek csakis érzéki korban vagy azon felül is csak ott van helye, hol a túluralgó érzékiség miatt másféle fenyítékkel hatni nem lehet.” | Szélsôséges esetben, elsôsorban kisgyermekeknél megengedhetô, de csak az apa vagy a gyám hajthatja végre. |
Erdôdi János | „A testi büntetés a gyermeknek fájdalmat okoz azon célból, hogy ôt ez által a rossztól visszatartsa. A testi büntetést oly gyermekeknél, kiknél az állati természet felszínre került, alig lehet elkerülni.” | Alkalmas nevelési módszernek tartja. |
Felméri Lajos | Fölösleges a testi büntetés keményebb faja, mert … a büntetés foganatát nem a testi fájdalom teszi.” | Csak rendkívül ritka esetben tartja megengedhetônek a legenyhébb testi fenyítéket. |
Szerzô |
|
illetve elutasító álláspont |
Peres Sándor |
„Irtózásig tartózkodjunk
a büntetéstôl
és a jutalmazástól”. |
Tiltja a büntetést és a jutalmazást egyaránt. |
Vajon hogyan magyarázható az a szembeötlõ
ellentmondás, amely a pedagógia tankönyvekben lefestett
ember- és gyermekeszmény, valamint a – mai felfogásunk
szerint legalábbis – emberhez méltatlan nevelési eszközök
eltûrése, sõt egyes esetekben javallata között
feszül? Következzék egy lehetséges magyarázat,
„tentatív hipotézis”, amely még további megerõsítést
igényel – további kézikönyvek tartalmának
elemzésével:
A 18. század végétõl kezdve egyre több
pedagógus szerzõ foglalkozik az ember sajátos „háromlépcsõs”
etikai fejlõdésmenetével. E processzus leírását
már Johann Heinrich Pestalozzinál megtaláljuk. A svájci
nevelõ 1797-ben tanulmányt jelentetett meg „Vizsgálódásaim
a természet menetérõl az emberi nem fejlõdésében”
címmel.39 A svájci
pedagógus ebben a tanulmányában az ember etikai fejlõdésének
három fokozatát különíti el:
1. Természetes állapot (Naturstand). Az ember ezen a
szinten érzékei és vágyai által vezérelt
lény. Önzés, félelem és gûlölet
jellemzi életét.
2. Társadalmi állapot (Gesellschaftlicher Zustand). A
társas együttélés s ennek szabályozója,
a jog megkönnyíti a szükségletek kielégítését.
Az önzés, a birtoklási vágy, a hatalmi ösztön
azonban még ezen a fejlettségi szinten is jellemzõ
az emberre. A társadalmi állapot éppen ezért
labilis, bizonytalan.
3. Csak a tiszta erkölcs (Sittlicher Zustand) állapota
nyújt az ember számára harmóniát. Ide
mindenki egyéni erõfeszítéssel juthat el akkor,
ha betartja az együttélés szabályait, s ha képes
saját egoizmusát legyõzni.40
Immanuel Kant pedagógiai tárgyú elõadásaiból
is egy ilyen hápomlépcsõs morális fejlõdésmenet
körvonalai rajzolódnak ki, annak ellenére, hogy a königsbergi
bölcs csak két alapvetõ stációt különít
el. Nála a „fizikai nevelés” az ember érzékszervi,
materiális meghatározottságát veszi figyelembe
(ide tartozik a test gondozása, a fegyelmezés és a
viselkedést fejlesztõ „kultiválás”), a „praktikus
nevelés” viszont – Kant sajátos szóhasználatának
megfelelõen – már úgy tekint az emberre, mint az érzékek
fölötti, intelligibilis világ tagjára, s ennek
megfelelõen feltételezi az ember erkölcsi autonómiáját.41
Mindezek fényében már érthetõvé
válik a tankönyvszerzõk kettõs felfogása
a gyermekrõl. A fizikai büntetés, a verés voltaképpen
annak a lénynek szól, aki az érzéki éniség
szintjén (Sinneswesen) még nem rendelkezik az emberre mint
nembeli lényre jellemzõ erkölcsi értékekkel.
Ôt tehát – ha lehet, szép szóval, de ha kell,
erõszakkal – ki kell emelni a „természetes állapot”
egoizmusából, keresztül kell vezetni a „társadalmi
állapot” közbülsõ stációján,
és el kell juttatni a „tiszta erkölcs” magaslatára,
amelyen cselekedeteit már a belülrõl ható kategorikus
imperatívusz vezérli. Ezen a szinten már természetesen
szóba sem jöhet a fenyíték, hiszen az etikus
ember „dignitása” ezt már végleg kizárja.
Úgy véljük tehát, hogy az emberi moralitás
alakulásának ez a genetikus, folyamatos fejlõdést
tételezõ felfogásmódja mélyebben és
átfogóbban befolyásolta a nevelésrõl
való korabeli magyar közgondolkodást, mint azt a témával
foglalkozó pedagógiatörténészek korábban
hitték. Ezt látszik igazolni a hétköznapi pedagógiát
erõteljesen meghatározó tanítói kézikönyvek
kettõs gyermekszemlélete is.
Jegyzetek
1 Szilasy János:
A ’Nevelés’ Tudománya. Elso kötet. Budán, A’
Királyi Magyar Fo Oskolák’ Betûjivel. 1827.
2 Niemayer Ágoston Herrmann:
Nevelés és tanítás tudománya’ szülék,
a házi és oskolai tanítók’ számára.
Magyarázta, és a’ hol szükségesnek látszott
a’ magyar nevendékek’ szükségéhez alkalmaztatta
Ángyán János. Elso kötet. Pesten, Petrózai
Trattner Tamás betûivel. 1822.
3 Warga János: Az Elemi Nevelés
Alapvonalai. Budán, a’ Magyar Királyi Egyetem betûivel,
a Magyar Tudós Társaság’ költségén.
1837.
4 Immanuel Kant über Pädagogik.
Langensalza, 1901, Herausgegeben von Theodor Vogt. 72.
5 Immanuel Kant: A tiszta ész
kritikája. Fordította Berényi Gábor. Budapest,
1991, Gondolat, 138.
6 Zámolyi Varga Mihály:
A házi nevelés példákban eloadva, szülok,
nevelok s különösen községi népkönyvtárak
számára. Budapest, 1882, Franklin Társulat.
7 Warga János: Nevelés-
és oktatástan kézi könyve. Elso kötet. Neveléstan
mindkét hitv. Evang. Theologicum semináriumok és praeparandiák
számára, valamint magános használatra is. Kiadja
Ostrelamm Károly, Pest, 1860.
8 Peres Sándor: Neveléstan.
Budapest, 1904, Lampel Róbert cs. és kir. udvari könyvkereskedés
kiadása, 3.
9 Az Englishwomen’s Domestic Magazine
1867–69-es számainak levelezo rovatában részletesen
olvashatunk a testi fenyíték kérdésérol.
A szülok fele, akik tanácsot adva vagy kérve nyilatkoztak
a témáról, már a puszta gondolattól
is felháborodott, és az ilyen módszereket szükségtelennek,
helytelennek tartotta. A legdrámaibb leveleket azonban azok küldték,
akik – mindig rendkívül elégedetten – a verés
örömteli eredményeirol számoltak be. Idézi
Robertson, Priscilla: Az otthon mint fészek: A középosztály
gyermekkora a 19. századi Európában. In Vajda Zsuzsanna–Pukánszky
Béla: A gyermekkor története. Szöveggyûjtemény.
Budapest, 1998, Eötvös Kiadó, 275.
10 Sachse, I. I.: Geschichte
und Theorie der Erziehungstrafe. Paderborn, 1913, Dritte, verbesserte Auflage,
174.
11 Lásd errol
bovebben Mészáros István tanulmányát:
A neveléstudomány rendszere az elso magyar neveléselméletben.
In Nagy Sándor (szerk.): Vizsgálatok a nevelés-oktatás
korszerûsítésével kapcsolatban. Pedagógiai
közlemények, 18. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977,
147–172.
12 A kötet címében
a szerzo neve: Niemayer Ágost Hermann, lásd a 2. lábjegyzetet.
13 Ezek a megjegyzések
apróbb betûvel szedettek, és tulajdonképpen
lábjegyzetfunkciót töltenek be a könyvben.
14 Niemeyer, August
Hermann: Grundsätze der Erziehung und des Unterrichts für Eltern
und Schulmänner. Elso kötet, Bécs, 1825, 117.
15 Niemeyer: i. m.
117. o.
16 Niemeyer–Ángyán:
i. m. 193.
17 Niemeyer–Ángyán:
i. m. 191.
18 Niemeyer–Ángyán:
i. m. 191.
19 Pukánszky
Béla: Egy feledésbe merült magyar pedagógus,
Zákány József (1785–1856) kísérlete
az elso magyar nyelvû neveléstudományi rendszer megteremtésére.
Pedagógiai Szemle, 1984. 11. sz. 1099–1105.
20 Szilasy: i. m. 2.
köt. 110.
21 Uo: uo.
22 Lesnyánszky
András: Didaktika és methodika, avvagy a’ tanításnak
közönséges tudománnya és a’ tanítás
módgyának tudománnya. Nagy-Váradon, Tichy János’
Könyvnyomtatóintézetében, 1832.
23 Lesnyánszky
András: i. m. 728.; 732.
24 Rendek József:
Tanítás-mód várasi, ’s falusi elemi iskolai-tanítók,
és mesterképzo intézetek használatára.
Pesten, Emich Gusztáv sajátja, 1846.
25 Rendek József:
i. m. 132.
26 Warga János:
Az elemi nevelés alapvonalai. Budán, a’ Magyar Királyi
Egyetem’ betûivel, a’ Magyar Tudós Társaság’
költségén, 1837. 142.
27 Érdekes megfogalmazás,
amelynek metamorfózisával késobbi szerzoknél
is találkozhatunk. Szvorényi József ciszterci tanár
például ezt írja 1890-ben megjelent nevelési
tanácsadó könyvecskéjében: „A szoktatás
… mindjárt a gyermek életének elso havaiban vegye
kezdetét. Állhatatosan ismételtessék elotte,
a mire nevelni kell; és viszont, szigorúan tartassék
távol, a mire szoknia nem szabad. És a szoktatásnak,
fél éves gyermeknél, egy-egy komoly hangú szóval,
sot – ha szükség – a megfeleloen osztott erélyesebb
legyintéskével is érvényt lehet már
szerezni. Igen, a maga idején, helyén és módján
használt ütéske sokszor csodát mûvel a
kisdednél.” (Kiemelés tolem. Forrás: Gyakorlati tanácsok
a házi és nyilvános nevelés körében.
Anyák és nevelok tanulságára, népszerû
eloadásban. Írta Szvorényi József, fogymnasiumi
igazgató, a M. Tud. Akadémia tagja. Budapest, 1890, Franklin
Társulat, 47.)
28 Warga János:
Nevelés és oktatástan kézi könyve. Elso
kötet. Pest, 1860, 164–165.
29 Mennyey József:
Nevelés- és tanítástan egyházi s világi
tanemberek és tanügybarátok, néptanodai tanítók
és tanítójelöltek használatára.
Harmadik javított és bovített kiadás. Budapest,
1875, Eggenberger.
30 Mennyey: i.
m. 138.
31 Mennyey: i.
m. uo.
32 Kiss Áron–Öreg
János: Nevelés és oktatástan. Negyedik, újonnan
átdolgozott kiadás. Budapest, 1895, Dobrowski és Franke,
218–219.
33 Erdodi
János: Neveléstan. II. rész. 2. kiadás. Budapest,
1889, Lauffer Vilmos.
34 Erdodi
János: i. m. 45.
35 Erdodi
János: i. m. 48.
36 Erdodi
János: i. m. 50. (Az eredetiben végig kiemeléssel
szedve.)
37 Felméri
Lajos: A neveléstudomány kézikönyve. Második
javított kiadás. Budapest, 1890, Ajtai K. Albert Könyvnyomdája,
648–649.
38 Peres
Sándor: Neveléstan. Budapest, 1904, Lampel Róbert
kiadása, 353.
39 Pestalozzi:
Meine Nachforschungen über den Gang der Natur in der Entwicklung des
Menschengeschlechtes. In Sämtliche Werke. Berlin–Leipzig, 1927.
40
Pukánszky Béla–Németh András: Neveléstörténet.
Budapest, 1999, Nemzeti Tankönyvkiadó, 272–273.
41 Uok:
i. m. 319–323.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu