A
TÖMEGLÉLEKTAN
-
ANALITIKUS SZEMSZÖGBÕL*
Freud 1921-es tanulmánya,
a Tömeglélektan és én-analízis merész
vázlat arról, miként járulhat hozzá
a pszichoanalízis a tömegek lélektanához. Maga
a könyv címe - Massenpsychologie und Ich-Analyse - tartalmazza
a “tömeglélektan” kifejezést, amely angol fordításban
a group (csoport) szóra cserélõdött ki, csupán
az “egyöntetûség” megkérdõjelezhetõ
és soha meg nem magyarázott szempontjának kedvéért
(lásd a szerkesztõ lábjegyzetét a Standard
Edition-ben megjelent szöveg 69. oldalán). A szervezetek és
csoportok dinamikájának pszichoanalitikus elmélete
iránt érdeklõdõ olvasó hatvannyolc esztendõvel
az eredeti megjelenést követõen is példátlanul
gazdag, éles megfigyelésekkel teli mûnek találja
Freud írását.
A tömeglélektan, habár
Freud korábbi alkotásaiban, a Totem és tabuban (1913),
valamint A nárcizmusról (1914) és A halálösztön
és az életösztönök (1920) címû
munkákban is megjelent, teljes kifejtését csak ebben
az 1921-es írásában nyerte el. Dióhéjban
visszatér Freud a tömeglélektanra 1927-ben, 1930-ban
és 1939-ben is, de anélkül, hogy bármit hozzáadna
a szóbanforgó tanulmány középponti gondolataihoz,
vagy módosítana rajtuk.
A szoros értelemben vett
pszichoanalitikus körökön túlmenõen a Tömeglélektan
és én-analízis jelentõs, sõt döntõ
hatást gyakorolt filozófusokra - kivált a frankfurti
iskolához tartozókra -, továbbá szociológusokra
és szociálpszichológusokra, különösképpen
Alexander Mitscherlichre (1963) Németországban, Serge Moscovicira
(1981) Franciaországban és Christopher Laschre (1977, 1978)
az Egyesült Államokban. Végül pedig, a nagy huszadik
századi humanisták egyikére, Elias Canettira, akinek
könyve, a Tömeg és a hatalom (1960), amelyért 1980-ban
irodalmi Nobel-díjat kapott, Freud tanulmányának közvetlen
kihívása és inspirációja nyomán
született. Freud Totem és tabuja, valamint a Tömeglélektan
és én-analízis az új marxista filozófusok
nemzedékei számára szolgált elméleti
kiindulópontul, Wilhelm Reichtõl (1935) Althusserig (1976).
E gondolkodók a patriarchális családban a kapitalizmus
elnyomó ideológiájának forrását
látták, amely az ödipális apa szexuális
tilalmaival kapcsolódik össze. Ahol Freud azt gondolta, hogy
a szexualitás elfojtása az ár, amelyet az ember a
civilizációért fizetni kénytelen, ott Reich
úgy találta, hogy a nemiség repressziója a
patologikus, a kapitalizmus társadalmi szerkezete által meghatározott
felettes én hatásait testesíti meg. A Szovjet-Oroszországban
tapasztalható szexuális represszió - érvelt
- a tekintélyelvû szovjet hatalmi struktúrát
tükrözi. Marcuse (1955) egyetért Reich-hel abban, hogy
a szexualitás elfojtása az emberi viszonyokat mindenestül
átható agresszió veszélyét teremti meg.
Ugyanakkor el is tért Reichtõl, mivel úgy gondolta,
hogy amit a tõkés rendszer elnyom, az nem a genitális
szexualitás, hanem a pregenitális polimorf infantilis szexualitás.
Marcuse úgy vélte, hogy a rendszer azért akarja a
nemi funkciókat a genitális zónára korlátozni,
hogy az ember felgyülemlett kielégítetlen erotikus hajlamait
a társadalmi termelés szolgálatába állíthassa.
Utóbb Foucault (1978) az iménti neomarxista gondolkodókkal
szemben azt állította: a burzsoá társadalom
heves érdeklõdést tanúsít a szexuális
jelenségek tanulmányozása iránt, csak éppen
tudományos és orvosi, nem pedig erkölcsi szempontok
szerint kezeli õket. Foucault szerint e buzgó érdeklõdés
a nemi magatartás kontrollja iránti érdekekhez kapcsolódik,
ennélfogva a családi struktúra ellenõrzése
és a szexuális viselkedés manipulációja
iránti érdekekhez, biztosítandó az állam
kívánalmait. Althusser (1976) Freud tudattalanról
szóló elgondolásait alkalmazta az ideológia
új elméletének megalkotása során, amely
szerint az ideológia a realitás tudattalanul meghatározott
illuzórikus megjelenítéseinek rendszere. Vagyis, az
ideológiai rendszer annak a meghatározó illúziónak
az internalizációjából származik, amelybõl
egy társadalmi osztály tulajdon létezésének
feltételeit eredezteti. Ez a domináns illúzió
az atyai törvény belsõvé tételébõl
fakad, amely viszont a felettes én belsõvé tételének
alkotja részét.
Az ideológiáknak -
különös tekintettel humanisztikus egyetemességük
fokára, szemben a totalitariánus szektássággal
és kultizmussal - a regresszió szemszögébõl
történõ elemzése a tömeglélektanban
és a vezetés lélektanában új fejleménynek
számít e megközelítésen belül, amely
már maga mögött hagyja Freud gondolatainak szûken
marxista szempontú alkalmazását. Mitscherlich (1963)
rámutatott az apa hiányának kulturális következményeire
mind társadalmi, mind pedig családi szinten. Az apa elutasítását
a jelen társadalomban a hagyományos kulturális értékek
elutasításának részeként írta
le, s kimutatta a tömegtermelés intoxikáló hatásait.
A tömegtermelés azonnali kielégülést ígér,
így a haladéktalan kielégülés iránti
kereslet pszichológiáját bátorítja,
s ezzel hozzájárul az egyéni felelõsségérzet
elsorvadásához. Mitscherlich az új “tömegembert”
osztály nélküli emberként írja le, s hangsúlyozza
az apa tényleges, az ipari forradalomnak köszönhetõ
hiányát a modern családban, rámutatva arra,
hogy az apa individualizált funkciói elenyésztek korunk
nagy intézményrendszereiben.
Janine Chasseguet-Smirgel és
Béla Grunberger a L'Univers Contesationnaire-ben André Stéfane
álnéven írt cikkükben (1969) elemezték
mind a francia fasizmus, mind az “újbaloldal” szociálpszichológiáját
az 1968-as diáklázadással összefüggésben.
Számos olyan jellemzõt, amely a baloldali és a jobboldali
mozgalmakban közös volt, mind az apai, mind az anyai tekintély
szimbolikus elutasításaként értelmeztek. A
csoport, legyen az baloldali vagy jobboldali, preödipális anyát
szimbolizál, aki szeretet és diffúz szexuális
kielégülést nyújt, anélkül, hogy
megkövetelné akár az egyéni differenciációt,
akár a párokban való elkötelezõdést.
Christopher Lasch (1977, 1978) is azt állítja, hogy a család
már nem szolgál a morális eligazodás forrásául.
A szülõk kompromisszumokkal és ösztönös
kielégülések felkínálásával
igyekeznek elkerülni a konfliktusokat, s így aláaknázzák
a gyermek felettes énjének fejlõdését.
Ha a gyermek felettes énjének kialakulása zavarokat
szenved, belsõleg függõvé válik szadisztikus
és primitív szuperego-kezdeményektõl, s eluralkodnak
rajta az impulzív kielégülések. Ez a dinamika
másodlagosan az önbecsülés kielégítésének
külsõdleges forrásaitól való túlzott
függõséghez vezet és a családon belüli
tekintély elkorhadását csak tetézi az egyetemes,
társadalmi méretû elfordulás a társadalmi
vezetés hagyományos, erkölcsi elvek és szellemi
következetesség irányította alakzataitól
a vezetés olyan módozata felé, amely már eloldozta
magát a morális igazolástól és a kontroll
alapzatától.
Freud 1921-es írását
leginkább talán Serge Moscovici könyve, a L'âge
des foules (A tömegek kora) (1981) aknázza ki, s alkalmazza
a jelenre. Moscovici kritikailag tekinti át mind Freud könyvének
elõzményeit, mind pedig Freud hozzájárulását
a tömeglélektanhoz, s Freudnak az õshorda történeti
eredetérõl szóló elméletét drámai
módon illusztrálja, bemutatva, hogyan teremtették
meg Szovjet-Oroszországban a hõskultuszt Lenin halála
után, s hogy ez miképp ment át Sztálin totalitárius
rendszerébe. Moscovici tovább gazdagítja a freudi
perspektívát, bevezetvén “a kommunikáció
mint a nép váliuma” kifejezést. Leírja az ál-közösségeknek
a tömegkommunikáció révén történõ
mozgósításának kombinált hatásait.
Ez egy idõben éri el a tömegeket, s olyan folyamat,
amely kéz a kézben jár a nagy népességû,
központosított területek tényleges expanziójával,
megteremtve azokat a feltételeket, amelyek lökést adnak
a tömegek lélektanának kifejlõdéséhez.
Moscovici egyetért Freuddal abban, hogy a tömeg lélektana
éppoly alapvetõ a kulturális jelenségek determinációjában,
mint az egyén lélektana, s Freud hozzájárulását
döntõ lépésnek tekinti a tömeglélektan
- mint szigorú tudomány - jövõbeli fejlõdése
szempontjából.
Úgy hiszem, Freud hozzájárulását
a tömeglélektanhoz akkor értékelhetjük leginkább,
ha egymás mellé helyezzük az õ mûvét,
valamint a fent említett két jelentõs mûvet:
Canetti Tömeg és hatalom (1960), illetve Moscovici A tömegek
kora (1981) címû munkáját. Freud a tömeglélektant
az érdeklõdõ kívülálló szemével
nézi, aki nem csupán felismerte a csõcselék
és a tömegmozgalmak veszedelmes, irracionális és
erõszakos természetét, de rálelt arra az intrapszichés
dinamikára is, amely elõmozdítja a személy
részvételét, s a tömeglelkület megteremtõdését.
Canetti abból a részegítõ élménybõl
magyarázza a tömeg lélektanát, ami onnan adódik,
hogy részei vagyunk a csõcseléknek ¾ a jelenségek
csábító, izgató, destruktív belsõ
oldalából. Moscovici mindezt egy szociológiai perspektívával
toldja meg: azokkal a társadalmi és kulturális tényezõkkel,
amelyek a modern kommunikációs rendszerek hatásai
és a népességrobbanás által elõsegítik
a valós és képzeletbeli tömegek kondenzációját.
Azt ragadja meg mélyebb szinten, amit Ortega y Gasset intuitíve
fedezett fel a La rebelión de las masas (A tömegek lázadása)
(1929) címû könyvében. Valóban: úgy
vélem, ha Freud mûvére e két “outsider” perspektívájából
tekintünk vissza, Freud felismeréseinek mélysége
és széles látóköre még élesebben
tûnik elõ.
A továbbiakban kritikailag
tekintem át Freud fõbb témaköreit különbözõ
címszavakra bontva, rámutatok e területek újabb
fejleményeire és egyúttal Freud azon megfigyeléseire
is, amelyek e fejlemények fényében újfajta
jelentõségre tettek szert. Szükségképpen
nyitva marad a kérdés, vajon ez az “újsütetû
olvasat” mennyire marad hû Freud eredeti szándékaihoz,
illetve mennyire tükrözik saját korunk újabb szemléletét.
Freud fõ tézise
Freud (1921) a tömeglélektant
definiálva így írt: “... a vizsgálódás
tárgya úgy különíthetõ el, mint az
egyénre számos ember által egyidejûleg gyakorolt
befolyás - olyan embereké, akikkel valami módon kapcsolatban
áll, bár azok egyébként számos tekintetben
idegenek lehetnek a számára. A tömeglélektan
tehát az egyedi emberrel mint egy faj, nemzet, kaszt, foglalkozás,
intézmény tagjával, vagy mint egy emberi sokaság
alkotórészével foglalkozik, amely valamely meghatározott
cél érdekében egy adott idõben tömeggé
szervezõdik (70). Ebben az idézetben a “csoport” (group)
szót az eredeti “tömeg”-gel (Masse) helyettesítettem,
hogy Freud eredeti gondolatával jobban összhangba hozzam. Némiképp
zavaró, hogy míg maga Freud egyértelmûen elfogadja
McDougall sarkalatos különbségtételét a
tömegek és csoportalakulatok szervezettebb típusai között,
a Standard Edition mindeme fogalmakat a “csoport” kifejezéssel egynemûsíti.
A tömeg az emberek mindenféle formális organizáció
nélküli gyülekezete; a horda vagy csõcselék
(mob) olyan tömeg, amely már rendelkezik az irányultság,
a cél vagy az indíték bizonyos kezdetleges, de jól
látható szervezõdésével, amit jobbára
az érzelmek magas hõfokával szoktak jellemezni. Azt
mondhatnánk, hogy a csõcselék ideiglenes horda, valamint,
hogy bizonyos társadalmi és politikai feltételek egy
tömeget csõcselékké alakíthatnak át.
Amennyiben Freud olyan emberi sokaságok
lélektanáról szólt, amelyeket valamely szervezett,
de erõteljesen érzelmi jellegû és irracionális
viselkedés jellemez, annyiban hordákat vagy csõcseléket
írt le. Ugyanakkor, a “csõcselék” kifejezésnek
olyan becsmérlõ mellékzöngéi vannak, amelyek
a német Masse szóban nincsenek jelen: hangsúlyozni
kell, hogy ez a konnotáció félrevezetõ és
irreleváns, s nem tartozik az elkövetkezõ gondolatmenethez.
Végül, Freud a mesterséges tömeg kifejezést
az egyházra és a hadseregre alkalmazza, s ez annak felel
meg, amit ma megtervezett, specializált társadalmi szervezetnek
neveznénk. Freud írása tehát a tömeg lélektanának
széles spektrumával foglalkozik. Ez magába foglalja
a tömegeket, a csõcseléket, a társadalmi és
politikai mozgalmakat, és azokat a stabil intézményeket
vagy társadalmi szervezeteket, amelyeket a szervezeti struktúra
és a vezetés éppannyira jellemez, mint a tömeg
lélektanának megnyilvánulásai.
Freud leírta a horda és
a csõcselék primitív, érzelmileg vezérelt,
reflektálatlan viselkedését. A csõcseléket
alkotó egyének közelség- és intimitásérzését
azzal magyarázta, hogy a horda tagjai én-ideáljukat
a vezetõre projiciálják, s azonosulnak vele, valamint
egymással. Az én-ideál kivetítése az
eszményített vezetõre félretolja az egyén
belsõ korlátait éppúgy, ahogy kikapcsolja az
önkritika és felelõsségtudat magasabb funkcióit,
amelyeket éppen a felettes én közvetít. Ebben
az írásban Freud inkább az én-ideál,
nem pedig a felettes én kifejezést használja. Elméleti
szótárában az elõbbi korábban nem szerepelt.
A csõcselék tagjainak kölcsönös identifikációja
megteremti az egység és a hovatartozás élményét
(ez pedig megoltalmazza õket - ma úgy mondanánk -
identitás-érzésük elvesztésétõl),
de egyben az én mûködésének drasztikus
elapadásával jár. Ennek eredményeképpen
a kezdeteleges, jobbára tudattalan szükségletek kerekednek
felül, és a csõcselék a vezetõ által
gerjesztett és irányított érzelmek uralma alatt
fog cselekedni. Freud szerint a vezetõnek a csõcselék
tagjaira gyakorolt befolyása elsõsorban az utóbbi
konszolidációjának elérésében
áll. Azáltal, hogy egyéni én-ideáljukat
a vezetõre vetítik rá, a csõcselék tagjai
megteremtik kölcsönös azonosításaik elõfeltételét.
Freud e fogalmakat egybekapcsolta
a Totem és tabuban (1913) kifejtett gondolatokkal, és arra
az álláspontra jutott, hogy az õshorda vezetõje
az eredeti apa volt, akit fiainak szövetsége meggyilkolt. A
horda vezetõje az idealizált, mítikus hõst
reprezentálja. A vezetõ idealizálása egyszersmind
magában hordja az ödipális apa eredeti eszményítését
is. Röviden, ebben áll Freud tanulmányának fõ
tézise.
A fõbb témakörök kritikai áttekintése és mai értelmezésük
Az alábbiakban a csoportfolyamatok és tömeglélektan pszichoanalitikus elméletének újabb fejleményei szempontjából vesszük sorra Freud 1921-es írásának gondolatait.
A libidó mint kötõerõ és az agresszió szerepe
Elõször is (94-95.) Freud
kifejezetten hangsúlyozza, hogy a tömeget létrehozó
kötelékek libidinózus jellegûek, és hosszan
fejtegeti, hogy az én-ideál kivetítése a vezetõre,
valamint a vezetõhöz való kötõdés,
amely a személy tulajdon én-ideáljához való
kötõdés helyébe lép, egyértelmûen
libidinózus köteléket jelent, míg a többiekkel
való kölcsönös kötõdések azonosítást
tükröznek, azaz, a libidinózus kapcsolaton belül
a tárgyhoz való kötõdés legkorábbi
formáját.
Ugyanakkor írásának
második részében (120-121.) Freud vitatja, hogy a
tömeg-alakulás vezetõ hiányában is végbemehetne,
s rámutat a testvérek közötti versengésre
és irigységre, s a kora gyermekkori csoport-alakulás
kölcsönös identifikációinak szekunder, reaktív
természetére. A potenciális gyermekkori csoportalakulás
kötelékei ugyanis (amelyek Freud szerint a késõbbi
csoport- és tömeg-alakulás alapjait alkotják)
az agresszióval szembeni reakció-képzõdés
nyomán jönnek létre. A legkorábbi kötelékek
tehát agresszív, nem pedig libidinózus jellegûek.
Amikor pedig Freud az õshorda és az õsapa mint annak
vezetõje közötti viszonyt taglalja, a horda-tagok õsapához
való viszonyának furcsa, szokatlan, kellemetlen (unheimlich)
természetére mutat rá, párhuzamot vonva annak
a kapcsolatnak “unheimlich” vonásaival, amely a hipnózisban
jelenik meg. Freud leírja, mennyire fél az egyén a
vezetõ szemébe nézni, s ez a tény visszatükrözi
egy hatalmas, veszedelmes és istenített személyiség
reprezentációját, akire az egyén csak passzív
és mazochisztikus módon reagálhat. A horda azt kívánja,
hogy korlátlan hatalmú személyiség uralkodjék
fölötte, hogy meghajolhasson az õ akaratának és
hogy saját magát mazochista módon alávethesse
neki. Az utóiratban Freud újra megvizsgálja az õshorda
atyjának mítoszát és hangsúlyozza, hogy
ez az õsatya alkotta valamennyi tag számára azt az
eszményt, melyet mind egyszerre rettegtek és csodáltak,
és ennek nyomán jött létre, a testvérközösség,
melyet az õsatya meggyilkolása feletti bûntudat tartott
össze.
Csupán egy esztendõvel
korábban, 1920-ban adta közre Freud A halálösztön
és az életösztönök címû könyvét,
amelyben elsõízben fogalmazta meg a libidó és
az agresszió hajtóerõinek kettõs elméletét.
E gondolatait azonban mégsem alkalmazta a tömeg lélektanáról
szóló elméletében. A tömeg létrejöttének
dinamikáját leírva rámutat ugyan mind az agresszió,
mind pedig a libidó fontosságára, de elméletének
kidolgozásában csupán a libidóelméletre
szorítkozik. Még akkor is csupán az ellenségeskedés
kitörésétõl való félelemrõl
és a libidinózus kötelékek kioldódásáról
beszél, amikor a tömeg felbomlását ábrázolja
a pánik feltételei közepette.
A kisebb és nagyobb csoportoktól
az átmeneti és a stabil organizációkig tartó,
a csoportalakulás teljes spektrumának modern pszichoanalitikus
elmélete szempontjából hangsúlyozni kell mind
a libidó, mind pedig az agresszió roppant fontosságát,
a hasítás folyamatainak szerepét, amelyek egyszerre
vezethetnek idealizációhoz és üldözéses
félelmekhez, továbbá az egyéb kezdetleges énvédõ
mechanizmusokat, amelyek a csoport-alakulás minden egyes bonyolultsági
szintjén részt vesznek e dialektikában.
A különféle csoport-alakulatok dinamikus jellemzõi
Az 1921 óta eltelt idõszakban
sok megfigyelés és kísérlet született
a különbözõ típusú és méretû
csoportokkal kapcsolatban. E vizsgálódások olyan gondolatokat
hoztak napvilágra, amelyek részben alátámasztják,
részben cáfolják, részben pedig kiszélesítik
Freud elméletét. Az alábbiakban bemutatom azokat a
munkákat, amelyekre saját gondolatmenetem során támaszkodtam,
majd kifejtem következtetéseimet.
A negyvenes években és
az ötvenes évek elején alkotott mûveiben Bion
(1961) leírta azokat a regresszív folyamatokat, amelyek a
7-12 tagú kiscsoportokban megjelennek. E regresszív folyamatokat
Bion három “alapfeltevés” szerint ábrázolta.
Ezek a csoportot motiváló azon érzelmi állapotoknak
felelnek meg, amelyek a csoportokban potenciálisan mindig is jelen
vannak, de igazán csupán akkor lendülnek mozgásba,
amikor a csoportot egybetartó kötõanyag, a feladatstruktúra
vagy a “csoportmunka” felbomlik.
Az elsõ alapfeltevésnek
megfelelõ csoportok a “dependencia” feltétele mellett mûködnek.
A tagok a vezetõt mindenhatónak és mindentudónak
tekintik, önmagukat pedig inadekvátnak, éretlennek és
inkompetensnek. Kétségbeesett erõfeszítéssel
igyekeznek megfeleltetni idealizációjukat a valóságos
vezetõnek, hogy viszontláthassák benne azokat a minõségeket,
amelyeket neki tulajdonítanak - a tudást, a hatalmat és
a jóságot. A csoporttagok ezért mindig telhetetlenek
és elégedetlenek. Ha a vezetõ nem felel meg ideáljuknak,
elõször tagadással reagálnak, majd a vezetõ
leértékelésével, s végül azzal,
hogy helyettesítõ személyt keresnek. Ilymódon,
a primitív idealizáció, a kivetített omnipotencia,
a tagadás, az irigység és a mohóság
a nekik megfelelõ elhárító mechanizmusokkal
együtt jellemzik e “dependencia” csoportot.
A második fajta csoport a
“küzdj vagy fuss” (fight or flight) feltétel mellett mûködik.
A csoport valamely homályosan észlelt külsõ ellenséggel
szemben egyesül. Ez a csoport azt várja a vezetõtõl,
hogy irányítsa küzdelmét az ilyen ellenségekkel
szemben, s hogy megoltalmazza a csoportot a belharcoktól. Mivel
ez a csoport képtelen tolerálni a tagjainak többsége
által osztott ideológiával való szembeszegülést,
könnyûszerrel hasad fel alcsoportokra, amelyek egymással
küzdenek meg, avagy elmenekülnek. Az ilyen csoportot fõként
az a tendencia jellemzi, hogy miközben a vezetõ kontrollálja
õt, kontrollálja és megtapasztalja saját magát,
hogy átélje a közelséget a csoporton belüli
ellenségesség tagadása révén, s hogy
agresszióját külsõ csoportra vetítse ki.
Röviden, az ilyen csoportban a hasítás, az agresszió
kivetítése és a projektív identifikáció
uralkodik. A “küzdj vagy fuss” csoportban a gondoskodás és
függõség helyébe, amely a “dependencia” csoportot
jellemzi, az agresszív kontroll körüli konfliktusok lépnek
- a gyanakvással, a meneküléssel és a megsemmisüléstõl
való félelemmel együtt.
A harmadik fajta csoport Bion elnevezése
szerint a “páros” alapfeltevés mellett mûködik.
A tagok egy csoporton belüli párra összpontosítanak,
mely általában - de nem feltétlenül - különnemû,
s amely a csoportnak azt a (tudatos vagy öntudatlan) reményteli
várakozását szimbolizálja, hogy a pár,
s vele együtt a csoport ténylegesen reprodukálni fogja
önmagát, s ezáltal fenntartja a csoport fenyegetett
önazonosságát és biztosítja túlélését.
A “páros” csoport elsõsorban intimitást és
szexuális várakozást él át, s ez potenciális
oltalmat jelent a függõség és az agresszió
körüli veszedelmes konfliktusokkal szemben, amelyek a “dependencia”
és a “küzdj vagy fuss” csoportokat jellemzik. Míg a
két utóbbi csoport pregenitális jellemvonásokkal
bír, a “páros” csoportnak genitális karaktere van.
Mind Le Bon (1895), mind pedig Freud
(1921) utalt a csõcselékben megjelenõ heves agresszió
közvetlen megnyilvánulásaira. Ezzel szemben az erõszak
lehetõsége a kiscsoportokban jobban ellenõrizhetõ.
A kiscsoportok nem csupán az imént leírt mechanizmusokat
használják ki, hanem a közvetlen érintkezés
és a kölcsönös ismertség is segíti
tagjaikat egyfajta civilizált attitûd fenntartásában.
Olykor azonban a külsõ ellenség nincs jelen, s ez a
kiscsoportok feszültségeit magasra srófolhatja. A külsõ
ellenség itt arra szolgál, hogy felszívja a csoporton
belül keletkezett agressziót, s ez az agresszió fenyegeti
a “küzdj vagy fuss” csoportot, amely nem tud a külsõ térben
ellenséget kijelölni vagy lokalizálni.
Rice (1965) és Turquet (1975)
40-120 személybõl álló, nagy stukturálatlan
csoportok viselkedését tanulmányozták, olyan
módszereket alkalmazva, amelyeket Bion is használt a kiscsoportok
vizsgálata során. A csoport vezetõje csupán
megfigyelte és kommentálta a nagycsoporton belüli fejleményeket.
A nagycsoport tagjai koncentrikus körökben ültek; a vezetõ
maga tartózkodott minden stukturáló vagy szervezõ
megnyilvánulástól. Turquet leírja, hogy e feltételek
mellett a nagycsoport egyes tagjai miként veszítették
el idõlegesen, de teljes mértékben személyes
identitásukat. Ugyanakkor drámai módon megfogyatkozott
az egyének képessége arra, hogy tulajdon szavaiknak
és cselekedeteiknek hatásait valósághûen
értékeljék. A nagycsoportban a tagok verbális
közléseire adott visszacsatolás elenyészik. Senki
nem képes bárki másra hallgatni, minden párbeszédet
megfojt a kommunikáció kialakuló szaggatottsága.
Azok az erõfeszítések, hogy kisebb alcsoportokat hozzanak
létre, többnyire kudarcba fulladnak. Az individuum a semmibe
dobva találja magát. Még a projektív mechanizmusok
is kudarcot vallanak, mert eltûnik a képesség, hogy
egymás viselkedését realisztikusan értékeljék.
Ebben a kontextusban a projekciók sokirányúak és
bizonytalanok lesznek, s a személynek valamiféle “bõrt”
kell találnia, hogy az õt a többiektõl megkülönböztesse.
Turquet leírja az agressziótól,
a kontroll elvesztésétõl és az erõszakos
viselkedéstõl való félelmet, mely a nagycsoportban
bármikor megjelenhet. A félelem a csoporttagok közötti
provokatív magatartásmódok fonákja, azon magatartásmódoké,
amelyeket részlegesen és véletlenszerûen nyilvánítanak
ki, de amelyek legnagyobbrészt a vezetõre irányulnak.
Fokozatosan nyilvánvalóvá lesz, hogy azok az egyének
kénytelenek elviselni a legkegyetlenebb támadásokat,
akik igyekeznek ebben a légkörben talpon maradni, s megõrizni
az individualitásnak legalább a látszatát.
A csoporttagok ugyanakkor a legegyszerûbb általánosítást
és ideológiát is, amely a csoportban felbukkan, könnyûszerrel
felkapják, s az abszolút igazság tapasztalatával
ruházzák fel azt. Ellentétben azonban az erõszak
egyszerû racionalizációjával, amely a csõcseléket
hatja át, a nagycsoport valamilyen leegyszerûsítõ
filozófiához fordul, amely a megnyugtató, biztonságot
adó doktrína szerepét tölti be, s minden gondolkodást
triviális klisékbe kényszerít. Turquet úgy
véli, a nagycsoportokban fellépõ agresszió
az esetek zömében a gondolkodás, az individualitás
és a racionalitás iránti irigység alakját
ölti.
Anzieu (1971) szerint stukturálatlan
csoportokban a regresszió feltételei közepette az egyéni
ösztönös szükségletek összeolvadnak a csoportról,
mint primitív én-ideálról szóló
fantasztikus elképzelésekkel. A csoportot egy mindent kielégítõ
primér tárggyal, a legkorábbi fejlõdési
szakaszok anya-figurájával azonosítják. A tömeg
lélektanában tehát a közösen osztott illúziók
három formája jelenik meg: (1) A csoport olyan egyedekbõl
áll, akik teljességgel egyenlõek - ilymódon
tagadják a szexuális különbségeket és
a kasztrációs szorongást. (2) A csoport önmagát
nemzi - azaz õ maga az erõs anya. (3) A csoport maga helyrehozhat
minden nárcisztikus sérülést - minthogy idealizált
“szoptató anyává lesz”.
Chasseguet-Smirgel (1984) általánosította
Anzieu megfigyeléseit. Szerinte ilyen feltételek között
bármely csoport, legyen az kicsi vagy nagy, hajlamos olyan vezetést
választani, amely nem a tiltó felettes én apai aspektusát
képviseli, hanem “az illúziók elõmozdítójának”
pszeudo-apai szerepét. Az ilyen vezetõ ideológiát
szolgáltat a csoport számára - olyan eszmék
közösen osztott rendszerét, amely a csoport egyesítésére
szolgál. Az ideológia olyan illúzió, mely igazolja
az egyén ama nárcisztikus vágyát, hogy egybefolyjon
a csoporttal mint primitív én-ideállal - a mindenható
és mindent kielégítõ preödipális
anyával. Alapvetõen a kis- és nagycsoportok tagjainak
egymással való identifikációja teszi lehetõvé
számukra, hogy a nagyság és hatalom primitív
nárcisztikus kielégülését megtapasztalják.
Amikor a csoportok erõszakosak és ilyen lélektani
körülmények között elsajátított
ideológiák befolyása alatt mûködnek, erõszakosságuk
azt a szükségletüket tükrözi, hogy elpusztítsanak
minden külsõ realitást, ami az adott ideológiát
megzavarná. A személyes azonosságtudat, a kognitív
megkülönböztetõ készség és mindenfajta
differenciált individualitás csoporton belüli elvesztéséért
a mindenhatóság érzése kárpótol,
s ebben a csoport minden tagja részesül. Chasseguet-Smirgel
szerint minden egyes egyén regrediált énje, ösztön-énje
és primitív (preödipális) én-ideálja
összeolvad a csoportos illúzióban.
Egy korábbi munkámban
(1980, 11. fejezet) arra jutottam, hogy a kiscsoportok, nagycsoportok és
csõcselékek egyes szembeötlõen regresszív
vonásai jobban megérthetõk az olyan internalizált
tárgykapcsolatokról szóló mai tudásunk
fényében, amelyek megelõzik a tárgyállandóságot,
valamint az én, a felettes én és az ösztön-én
konszolidációját. A csõcselékre, a nagycsoportra
és a kiscsoportra vonatkozó további pszichoanalitikus
megfigyelések alapján kifejtettem, hogy a csoportban fellépõ
regresszió természetének köszönhetõen
a csoportfolyamatok lényegi fenyegetést jelentenek a tagok
személyes identitására nézve. A csoport-szituációkban
megmutatkozik a hajlam a primitív tárgykapcsolatok, a primitív
elhárító mûködések és a primitív
agresszió mozgósítására, mindezek pedig
fõként pregenitális jellegûek. Ezek a folyamatok,
különösképpen a primitív agresszió
aktivizálódása, veszedelmesek lehetnek a csoporton
belüli egyének túlélése szempontjából,
éppúgy, mint bármely olyan feladat szempontjából,
amelyet a csoportnak végre kellene hajtania.
Véleményem szerint
a Turquet által leírt nagycsoportokon belüli történések
alkotják az alaphelyzetet, amellyel szemben védelmet nyújthat
a vezetõ Freud által leírt hordán belüli
idealizációja, mind pedig a kiscsoportok Bion álta
megfigyelt folyamatai. Aki vakon követi a csõcselék
idealizált vezetõjét, ahogyan azt Freud leírta,
újra létre tud hozni egyfajta identitást a vezetõvel
történõ azonosulás által. Ezen közös
identitás, valamint az agresszió külsõ ellenségekre
történõ együttes kivetítése révén
oltalmat nyer a csoporton belüli agressziótól, s a vezetõnek
való önalávetéssel kielégíti saját
dependencia-szükségleteit. A hatalom érzése,
amelyet a tömeggel azonosuló egyén átél,
úgyszintén primitív nárcisztikus szükségleteket
elégít ki. Paradox módon, a csõcselék
(azaz az idõlegesen, egy vezetõ és egy megfelelõ
ideológia eszményítése által szervezõdött
csoport-alakzatok) lényegileg irracionális minõsége
jobb oltalmat kínál az agresszió fájdalmas
tudata ellen, mint ami nagycsoport-helyzetekben szokásos, ahol a
külsõ ellenségek meghatározatlanok, vagy a kiscsoportokban,
ahol aligha kerülhetõ el annak tudomásulvétele,
hogy az “ellenség” épp magában a csoportban van.
A nagycsoport-folyamatok tanulmányozása
rávilágít az egyéni azonosságtudatot
érõ fenyegetésre olyan társadalmi feltételek
között, amikor a hétköznapi szerepfunkciók
felfüggesztõdnek, különféle projektív
mechanizmusok (közvetlen kapcsolatok és személyes visszajelentések
híján) már nem hatékonyak. Nyilvánvaló,
hogy a nagycsoport-folyamatokat elfedheti vagy kontrollálhatja a
szilárd és merev társadalmi struktúra. A bürokratizálódás
és ritualizáció csakúgy, mint a jól
szervezett feladatteljesítés - olyan módszer, amelynek
hasonló közvetlen hatásai lehetnek.
A nagycsoport-folyamatok arra is
rávilágítanak, milyen bensõséges kapcsolat
van az ember identitását érõ fenyegetés
és azon félelem között, hogy a primitív
agresszió és az agresszivitással átitatott
szexualitás elõtérbe kerül. Egyes páciensekkel,
kiscsoportokkal, valamint szervezeti és intézményi
keretek között zajló csoport-folyamatokkal kapcsolatos
saját megfigyeléseim is azt mutatják, hogy milyen
elsöprõ erejû lehet az emberi agresszió stukturálatlan
csoporthelyzetben.
Arról van szó, hogy
az integrálatlan és szublimálatlan agresszió
tetemes hányada kifejezõdhet mellékutakon, a csoport-folyamatok
és szervezési folyamatok révén. Amikor egy
feladat-orientált szervezetben viszonylag jól strukturált
csoportfolyamatok jelennek meg, az agresszió a döntéshozatal
menetébe kanalizálódik, különösen azáltal,
hogy kezdetleges vezetõi tulajdonságokat hív elõ
azokból az emberekbõl, aki autoritás-helyzetben vannak.
Hasonlóképpen, a hatalom élménye a szervezeti
és intézményi életben az agresszió kifejezése
számára fontos csatornát jelent azokban a csoportfolyamatokban,
amelyek rendszerint valamilyen diádikus vagy triádikus viszony
kontrollja alatt állnak. Az agresszió közvetlenebbül
és hevesebben jelenik meg, amikor a csoport-folyamatok viszonylag
strukturálatlanok.
A primitív én- és
tárgyreprezentációk sokasága, ami az én,
a felettes én és az ösztön-én megnyilvánulása
- s ennélfogva az én azonosságának konszolidációja
elõtt ¾ az egyén intrapszichés struktúráját
uralja, és a rész-tárgy kapcsolatok azon regresszív
vonásai, amelyek a normális én-identitás szétesésekor
elõtérbe kerülnek, figyelemreméltó párhuzamokat
mutatnak azon kapcsolatokkal, amelyek egy nagycsoport-helyzetben a csoportot
alkotó egyének között állnak fenn.
Nagy csoportokban határozott
tendencia mutatkozik a felettesén-funkcióknak a csoportra
mint egészre való kivetítésére, azon
erõfeszítés részeként, hogy elejét
vegyék az erõszaknak és egy közösen osztott
ideológia segítségével megõrizzék
az énidentitást. A csoport ezzel összefüggõ
szükséglete, hogy a felettesén-funkciókat a vezetõre
projiciálják, nem csupán a kezdetleges felettesén-elõzmények
szadisztikus és/vagy idealizált vonatkozásait, hanem
az érettebb felettes én mûködésének
realisztikus és oltalmazó aspektusait is tükrözik.
A felettes én kezdetleges és fejlettebb vonatkozásainak
e feloldhatatlan egysége tragikussá teszi ezt az externalizációt.
A csoportoknak a primitív felettesén-tulajdonságok
kivetítése által befolyásolt erkölcsisége
közelebb kerül a tudattalan felettes én kezdetleges moralitásához,
mint az érett individuum tudatos erkölcsiségéhez.
Újabban (Kernberg, 1984;
1986; 1989a; 1989b; 1991) az idealizáció defenzív
mozgósításának sajátosságait
tanulmányoztam különféle csoport-feltételek
között, a bennük megjelenõ paranoid fejleményekkel
összefüggésben. Megfigyeléseim szerint az instabil,
fenyegetõ, potenciálisan erõszakos, identitás-diffúziót
elõmozdító nagycsoportok meghatározó
jellegzetességeivel szemben a kiscsoport-alakzat az “idealizáció-perzekúció”
dichotómiájával dolgozik, attól függõen,
hogy a Bion-féle “dependencia” illetve “küzdj vagy fuss” csoportok
közül melyik aktivizálódik. A “páros” csoport
mozgásba lendülése pedig úgy tekinthetõ,
mint ambivalens próbálkozás az agresszió, a
primitív tárgykapcsolatok és a primitív elhárítás
elõli menekülésre, egy kiválasztott szexuális
pár ambivalens eszményítése útján.
A nagycsoport általában nem hasad fel kiscsoportokra, hanem
inkább átalakuláson megy keresztül, és
olyan statikus nagycsoporttá válik, melyre az jellemzõ,
amit Canetti (1960) tipikus “ünneplõ tömegnek” nevez.
Ez mintegy elmerül a dependens és nárcisztikus viselkedésben,
a vezetõben pedig megnyugtató, nárcisztikus, biztató
középszerûségre lel.
A regresszió eme szintjét
a konvencionalitás tömeglélektanának jellemzõjeként
írtam le (1989a). Ez a latenciakorban lévõ gyermek
felettes énjére jellemzõ ideológiát
tükröz, s jellegzetesen ezt képviselik a tömeg-szórakozások.
Ennek alternatívájaként a nagycsoport mozgalmas csõcselékké
alakulhat, amit elsõsorban paranoid vonások és egy
paranoid vezetés kiválasztása jellemez. Ez általában
jellemzõ a forradalmi tömegalakulatok tömeglélektanára.
A konvencionális kultúra egyfelõl, s a totalitárius
ideológiákkal felvértezett erõszakos forradalmi
mozgalmak másfelõl, úgy foghatók fel, mint
az idealizációnak és az üldöztetésnek
- mint alapvetõ csoportjelenségeknek - megfelelõ tömeglélektani
fejlemények.
A szervezõdés egy
elõrehaladottabb szintjén, - amely McDougall és Freud
szerint érettebb tömeglélektani formákkal bír
-, Bion szerint megjelenik a hadsereg, mint a “küzdj vagy fuss” csoport,
s az egyház, mint a “dependencia” csoport intézményes
megszervezõdése. A funkcionális társadalmi
szervezetek a közigazgatásban, az iparba, az oktatásban,
az egészségügyben stb. a kontroll maximumát,
a tömeg lélektanának redukcióját és
szublimációját képviselhetik, a szervezeti
feladatrendszerek részeként. Az érdekes azonban az,
hogy függetlenül a társadalmi szervezetek által
intézményesített olyan protektív és
korrigáló tényezõktõl, mint a funkcionális
vezetés és a megfelelõ bürokratikus szervezeti
rendszerek (amelyeknek módjuk van orvosolni a panaszokat, s egyéb
eszközökkel is bírnak a “paranoia-genézis” csillapítására)
(1989b), elkerülhetetlen az agresszió kialakulása az
intézményekben kifejlõdött szadisztikus viselkedésmódok
formájában, s ez a legkülönbözõbb pontokon
áthatja az intézmény mûködését,
beleértve azokat a mechanizmusokat is, amelyek általában
éppenséggel az intézménynek a szertelen “paranoia-genezistõl”
való megóvását szolgálják.
Összefoglalva tehát
nézeteimet, a primitív agresszió elkerülhetetlen
mobilizálódása a társadalmi csoportokon belül
tevékenykedõ egyénekben egy, az intrapszichés
szervezõdés preödipális szintjeire irányuló
regresszióra való egyetemes lappangó diszpozíciót
tükröz. E regresszióban az agressziónak a szülõ-figurára
való kivetítésén, az ilyen apafiguráknak
a kivetített agresszió torzító konzekvenciái
melletti reintrojekcióján és az ebbõl következõ,
az agresszió projekcióját és introjekcióját
magukban foglaló hibás körökön masszív
hasító mechanizmusok próbálnak úrrá
lenni, s mindez egyfelõl az idealizáció folyamatához
vezet, másfelõl pedig paranoid, perzekutoros folyamatokhoz.
E kezdetleges pszichés mûveletek, melyek végsõ
soron az anyához fûzõdõ diádikus kapcsolatból
származnak, az ödipális helyzetet tükrözõ
késõbbi trianguláris problémákra rezonálhatnak,
s a sokféle preödipális áttételre való
diszpozíciót tipikus háromszegletû ödipális
áttételekké alakítják át, melyek
meghatározóvá válnak az autoritáshoz
fûzõdõ viszonyban. A racionális tekintélynek
az e projektív folyamatokból fakadó torzulása
viszont a nárcisztikus önigenlés defenzív mozgósulásához,
a rettegett vagy idealizált atyai vezetéshez fûzõdõ
regresszív viszonyokhoz vezet, s e folyamatot az az általánosított
törekvés egészíti ki, hogy a személy a
felettes én mûködésének elõrehaladottabb
aspektusait a teljes intézményre vetítse ki.
A felettes én funkcióinak
kivetítése az intézményre in toto fokozza az
egyénnek az intézmény rá vonatkozó értékelésétõl
való szubjektív függõségét, megnyirbálja
az egyén azon képességét, hogy internalizált
értékrendszerekre támaszkodjék. Ez lehet a
közvetlen oka annak, hogy az egyén ideológiai divatokat,
rémhíreket kap fel, amikor pedig az intézményen
belüli objektív visszacsatolás és biztosítékrendszer
összeomlik, akkor primitív depressziós és üldözéses
szorongási állapotokba regrediál. Ilyen feltételek
között nemcsak a személyiség érzelmi és
jellembeli regressziója fenyeget, hanem az egyéni funkcionálás
erkölcsi dimenziójának leépülése
is. Ilyenkor az “árulásra irányuló paranoid
ösztönzés” (Jacobson, 1971) csupán logikai következmény.
Ha Freud írását
ezen újabb elgondolások fényében újra
vizsgáljuk, a tömeg lélektanáról szóló
leírása jobbára a nagycsoportok, valamint a csõcselék,
illetve a horda-alakulatok jellegzetességeinek felel meg. A hangsúly,
amelyet Freud a tagok közötti libidinózus kötõdésekre,
mint az irigységbõl fakadó rivalizáció
elleni védelemre helyez, pontosan megfelel a preödipális,
fõként orális irigység, valamint az ödipális
irigység összesûrûsödésének
és az ellene való védekezésnek, ami a nagycsoport-folyamatok
feltételei mellett a primitív tárgykapcsolatok aktiválódását
jellemzi. Freud leírása a vezetéshez fûzõdõ
ambivalens viszonyról, az idealizációnak és
annak a jelenségnek a kombinációjáról,
amit a vezetõtõl való paranoid félelemként,
illetve önalávetésként és engedelmeskedésként
jellemezhetünk, az eszményítés és a perzekutoros
folyamatok nagycsoportokban és a csõcselékben honos
küzdelmét jeleníti meg.
Freud valóban (129-133.)
rámutat az én és az én-ideál közötti
differenciáció szembetûnõ hiányára,
amely számos feltételrendszer mellett megjelenik, s az ebbõl
fakadó következményre, miszerint a vezetõhöz
fûzõdõ viszony e feltételrendszerek mellett
lényegében a személy énjének a vezetõvel
való azonosulásává alakul. Freud a hatalomgyakorlásban
rejlõ nárcisztikus kielégülésre, mint
a tömeg lélektanának egy összetevõjére
is rámutat, az erkölcsi kötelékektõl való
felszabadulás és a mindenhatóság érzésére,
amely abból származik, amit Elias Canetti (1960) a dinamikus
tömeg “sûrûségének” nevezett. A csõcselék,
a primitív grandiózusságának és mindenhatóságának
agresszióval való átitatásából
adódó agresszív kielégülés által
olyan jellemvonásokra tesz szert, amely a rosszindulatú nárcizmus
szindrómájában szenvedõ pácienssel mutat
párhuzamot (Kernberg, 1989c). Nézetem szerint Freud közel
került ahhoz, hogy kimutassa a csõcseléken belüli
kölcsönös identifikáció mind agresszív,
mind pedig libidinózus forrásait, mint a csõcselék
viselkedésének mélyen fekvõ indítékait.
Megkérdõjelezem Freud
azon állítását, hogy a vezetõ személyisége
volna az, ami a tömeg-alakulat konszolidációját
beteljesíti. Rice és Turquet nagycsoportokkal kapcsolatos
tapasztalatai jól szemléltetik, miként regrediál
haladéktalanul a sturkturálatlan nagycsoport a legprimitívebb
típusú tömeglélektanba. Anzieu és Chasseguet-Smirgel
megfigyelései arra utalnak, hogy a primitív vezetés
ideája mindig ott rejlik a kis-, illetve nagycsoport-alakulatok
fantáziáiban, olyan vezetésé, amely közelebb
áll a kezdetleges anyai én-ideálhoz, mint az õshorda
apa-figurájához. De ez a fantázia-struktúra,
úgy tûnik, mindig arra szolgál, hogy a nagycsoporton
belül megvédelmezzen az én-azonosság fenyegetettségétõl
és az erõszaktól. Röviden, úgy vélem,
a tömeg lélektana megelõzi a vezetõvel történõ
azonosulás kikristályosodását.
Az azonosulási folyamatok és a vezetés természete
Freud, midõn az azonosulást
és az én-ideált tárgyalja, végig szinte
kizárólag az apára összpontosít mint tárgyra,
s az anyát csak a férfiak közötti homoszexualitással
összefüggésben említi, ahogyan ezt a nárcizmusról
szóló dolgozatában is teszi (1914). Elgondolása
szerint a tárgykapcsolat elsõ formája az azonosulás,
s a tárgyhoz való hasonulás egy tárgy birtoklásának
vágyától való potenciális regresszióban
folytatódik. Ugyanakkor nem magyarázza meg a fiú-,
illetve lánygyermek azonosulását az anyával,
mint a legkorábbi tárggyal. A felettes én késõbbi
érettebb fogalmi körülhatárolásának
köszönhetõen (1923), ma már tisztában vagyunk
az identifikációs folyamat különféle fejlõdési
szintjeivel, s ezért a legkorábbi introjekciók, a
késõbbi részleges azonosulások és a
komplex identitás-alakulás egymástól megkülönböztethetõk.
Az azonosulási folyamatok
diádikus természete, az tehát, hogy az azonosulás
nem egy tárggyal történik, hanem az én és
az objektum közötti viszonylattal, olyan gondolat, amely esztendõkkel
Freud halála után jelent meg, Ronald Fairbairn (1954), Melanie
Klein (1946), Erik Erikson (1956), Edith Jacobson (1964) és Margaret
Mahler (Mahler és Furer, 1968) munkásságának
köszönhetõen.
A kezdetleges hasítási
folyamatokhoz kapcsolódó résztárgy-kapcsolatok,
amelyek csoportos szituációkban primitív projektív
és introjektív folyamatokban fejezõdnek ki, megkülönböztethetõk
az internalizált teljes avagy integrált tárgykapcsolatok
elõrehaladottabb típusaitól, amelyek világosabban
megismétlik a korai családi élet diádikus vagy
háromszögletû viszonyait. Korábban már
kifejtettem, hogy az internalizált tárgykapcsolatok két
szintjét kell tekintetbe venni. Az alapszintet szerteágazó
én- és tárgy-reprezentációk jellemzik,
amelyek primitív impulzus-származékokkal egybekapcsolt
kezdetleges fantázia-alakulatoknak felelnek meg. Az én- és
a tárgy-reprezentációk minden egyes egysége
sajátos érzelmi állapotot hordoz, s el van vágva
a többi megfelelõ egységtõl, amelyek homlokegyenest
ellentétes érzelmi állapotoknak felelnek meg. Az internalizált
tárgykapcsolatok második, magasabb szintje kifinomultabb,
integrált én- és tárgy-reprezentációkkal
jellemezhetõk, amelyek magasabb szintû érzelmi diszpozíciókhoz
kapcsolódnak. E magasabb szintû tárgykapcsolatok pontosabban
fejezik ki az egyénnek a tényleges szülõ- és
testvérfigurákhoz fûzõdõ élményeit
és konfliktusait, mint a csecsemõkor és a korai gyermekkor
alapszintû tárgykapcsolatai. E magasabb szinten az integrált
én-fogalom az integrált, viszonylatokban mûködõ,
valósághûen felépített tárgyreprezentációkkal
együtt hozza létre az én-identitást.
Az egyén érettségétõl
és lélektani integráltságától
függetlenül, a sturkturálatlan kis- és nagycsoportok,
amelyek nélkülözik az operatív vezetést,
s nélkülözik az egyértelmûen meghatározott
feladatokat, amelyek a csoporttagokat a környezethez csatolnák,
hajlamosak arra, hogy az egyénben azonnali regressziót váltsanak
ki. E regresszió defenzív mûveletek mozgósulásából
áll, s olyan személyközi folyamatokból, amelyek
kezdetleges tárgykapcsolatokat tükröznek. Az ilyen regresszió
lehetõségei mindannyiunkban megvannak. Amint magunk mögött
hagyjuk a számunkra otthonos társas szerkezetet, amint hétköznapi
társadalmi szerepeink zárójelbe kerülnek, s amint
egyidejûleg sokféle tárgy van jelen egy sturkturálatlan
viszonyrendszerben, amely újra megvalósítja a primitív
intrapszichés tárgykapcsolatok sokszerûségét,
a lelki mûködések kezdetleges szintjei rögvest hajlamosak
lesznek újra aktiválódni. E regresszióra való
hajlandóság határozza meg a személyes identitás
fenyegetettségét, s azt a félelmet, hogy sturkturálatlan
csoporthelyzetben a primitív agresszió tör elõ,
s ez motiválja a már leírt csoportokban a jellemzõ
defenzív manõvereket. Úgy vélem, ez az az alapvetõ
dinamika, amely a csoport lélektanát elõmozdítja,
s amely a tömeg lélektanának minden szinten hátterét
alkotja.
Freud nézeteinek egy másik
módosítása a kis-, illetve nagycsoportok vezetésének
szimbolikus jelentésére vonatkozik. E téren Jacobson
(1964) és Chasseguet-Smirgel (1984) munkáira hagyatkozom.
Összegezve, a felettes én alkotórészeinek a csoport
vezetésére történõ kivetítése
függ mind az egyén felettesén-struktúrájának
szervezettségi szintjétõl, mind pedig a regresszió
fokától, amely mellett a csoport mûködik. A nagycsoport
elõrehaladott típusú regressziója esetén,
nevezetesen a statikus, jóakaratúan nárcisztikus,
vagy az ambivalens nárcisztikus függõséget elõmozdító
és csupán mérsékelt erkölcsi ideológiájú
vezetéssel bíró nagycsoport tipikus feltételei
közepette az egyén a lappangás korához regrediál,
s projekciója a látencia-kori felettes énre jellemzõ,
annak tipikus gyermeki értékrendszereivel egyetemben. Ezen
értékekhez hozzátartoznak a leegyszerûsítõ,
konvencionális, “fehéren-feketén” értelmezett
erkölcsiség jellegzetességei ¾ az atyai tilalmak
már a helyükön vannak, s ugyanígy az érzelmi
elkötelezettség disszociálódik a genitális
érzékiségtõl. Ennek az ideológiának
felel meg a tömegkultúra, s annak meghatározó
mûvészi kifejezése, a giccs; az ennek megfelelõ
vezetést úgy foghatjuk fel, mint a gyermekkor elõrehaladott
ödipális stádiumának apa-figuráját.
Amikor a regresszió továbbhalad
a vezetés nárcisztikus-dependens típusától
a döntõen üldözéses-paranoid típusig,
a tiltó, korai ödipális felettes én aktiválódik,
az apa, aki potenciálisan kasztrációval fenyegeti
a gyermeket elszabadult rivalizációja és erõszakossága
miatt. A vezetõt itt úgy látják, mint tiltó
apát - szemben a nagylelkû apával. A még további
regresszió a csoporthelyzetben a Chasseguet-Smirgel által
leírt illúziókat elõmozdító pszeudo-apát
hozza felszínre, amely leginkább a primitív, mindent
megadó és mindent kielégítõ anya-figura
introjekciójától függõ én-ideálra
jellemzõ. Ez az én-ideál viszont megvédi az
individuumot és a csoportot az anya iránti archaikus agressziótól.
Az eltorzított anya-imágó (a projekcióból
fakadóan) különösképpen fenyegetõ,
s az agresszió archaikus szintje jellemzõen a külvilág
elleni erõszakban fejezõdik ki; a külvilág ellen,
amely Anzieu (1971) szerint a kielégülést nyújtó
“csoport-anyamell” utópiáját fenyegeti. Végül,
utalhatunk az érett felettes énre, amely eredetét
a posztödipális szülõi párosból meríti
- a szülõk racionális, oltalmazó morális
funkcióiból - s ez a funkcionális szervezetek racionális
vezetésének szimbolikus jelentése, homlokegyenest
ellentétben a nagycsoport-béli regresszióval.
Freud a csõcselék
prototipikus vezetõjét az õshorda szimbolikus atyjaként
írja le. Ezzel szemben most megfogalmazhatjuk a szimbolikus vezetés
különbözõ típusait, amelyek a csoporton belüli
regresszió mértékét tükrözik. Bion
volt az, aki elsõízben rámutatott a “szerep-szivattyúzás”
kiscsoportokban honos jelenségére, ahol is a “dependencia”
csoport infantilis-nárcisztikus (vagy éppen patológiás)
vezetõt részesít elõnyben, szemben a “küzdj
és fuss” csoporttal, amely paranoid jellegzetességekkel megáldott
vezetõt keres. Freud leírt néhány olyan, a
csõcselék vezetõjétõl elvárt
tulajdonságot, amely e szempontból igencsak releváns.
Kimutatta (1921, 123. old.), hogy a vezetõnek szabadnak kell lennie
a mások szeretete iránti szükséglettõl,
képesnek kell lennie szeretni önmagát, s így
nárcisztikus önszeretetében kikristályosítani
a tömeg részérõl osztatlanul reá vetített
én-ideál aspirációit. A vezetõnek önbizalommal
kell bírnia, függetlennek és magabiztosnak kell lennie
- legyen domináns, és abszolút nárcisztikus.
Freud másutt azt mondja (127. old.), hogy a vezetõ képes
kell hogy legyen a félelemkeltésre, és határtalan
erõt kell mutatnia, hogy a csoportot ellenõrizhesse.
A vezetõi funkciók
elemzésére irányuló újabb elképzelések
tükrében, beleértve azokat is, amelyek pszichoanalitikus
háttérbõl származnak, s az általunk
már tárgyalt regresszív csoport-folyamatok tükrében,
a racionális vezetõ öt kívánatos személyiségvonását
írtam le (1991): 1) magas intelligencia; 2) becsületesség
és a politikai korrumpálhatóság teljes hiánya;
3) mély tárgykapcsolatok megvalósítására
és fenntartására való képesség;
4) egészséges nárcizmus, végül 5) egészséges,
igazolható paranoid attitûd, szemben a naivitással.
Talán a két utóbbi jellemzõ, a bizonyos mértékû
nárcizmus és a paranoia a legmeglepõbb, mégis,
ezek a feladatorientált vezetés legfontosabb jellegzetességei,
amelyekre már Freud is utalt 1921-es írásában.
Az egészséges nárcizmus megóvja a vezetõt
a mások jóváhagyásától való
túlzott függõségtõl, s erõt ad
az autonóm cselekvéshez való képességre;
az egészségesen paranoid attitûd pedig éberré
teszi õt a korrupcióval és a paranoiát létrehozó
regresszióval - a diffúz agresszió minden szervezeti
folyamatban tudattalanul aktiválódó “acting out”-jával
- szemben, s megóvja õt a naivitástól, amely
megakadályozná õt az intézményi konfliktusok
motivációs vonatkozásainak elemzésében.
A veszély persze abban áll,
hogy a szervezeti regresszió felerõsíti a vezetés
nárcisztikus és paranoid vonásait, s olyan erõteljes
regresszív erõt alkot, ami további regressziót
mozgósít a nárcisztikus-dependens, illetve a paranoid-szadisztikus
vonalvezetés szerint. Ugyanakkor, épp ez a regresszív
fejlõdésmenet az, ami a tömeg lélektanát
minden szinten jellemzi: az a mindig jelenlevõ veszély, hogy
az agresszív hajtóerõ származékai, amelyek
a társadalmi és szervezeti életet át- meg átszövik,
azokat a sajátlagos mechanizmusokat is szétroncsolják,
amelyeket épp az õ kontrollálásukra valósítottak
meg. A tömeg lélektanának egy módosított
felfogását javasolnám. Eszerint lényegében
mind a vezetõk, mind a csoporttagok két tengely mentén
regrediálnak. Az elsõ a nárcizmus, a primitív
hedonizmus és a pszichopátia. A második a moralizálás,
a paranoid-üldözéses ellenõrzés, a szadizmus
és az erõszak.
A pár és a csoport
A Tömeglélektan és
én-analízis utószavában Freud (1921) ezt írta:
“A nemi kielégülés okán egyesülõ
két ember, amennyiben el akarnak különülni, ellen-bizonyítékul
szolgálnak a nyájösztönnel, a csoportérzéssel
szemben. Minél inkább szeretik egymást, annál
teljesebb kielégülést jelentenek egymás számára”
(140.) Freud hangsúlyozta a tömeg nemiség iránti
intoleranciáját is, példaként hozza az egyházat
és a hadsereget, mint olyan intézményeket, amelyek
nem tûrik el a férfi és nõ közötti
szexuális kapcsolatokat. E türelmetlenséget Freud az
eredeti veszélybõl eredezteti, amellyel a primitív
hordának szembe kellett néznie, s amely nem egyéb,
mint a fiak közötti vetélkedés az anyáért
és nõvéreikért. Freud szerint a totemizált
incesztus-tabu oltalmazta meg a társadalmi stuktúrát,
azon az áron, hogy el kellett nyomni a benne keletkezõ nemi
késztetéseket.
Az infantilis természetû
szexualitás mobilizálódása szembetûnõen
jellemzõ a regresszióra a csoport-alakulatok minden szintjén.
Ahogy azt Bion (1961) megfigyelte, a kiscsoportban a szexualitás
akkor jelenik meg, amikor a “páros” alapfeltevés szolgál
védelemként a primitív agresszióval szemben.
A nagycsoportban a nemiséget vagy tagadják, vagy pedig szadisztikusan
színezett szexuális utalásokban fejezik ki. A nagycsoportban
a szexualitás illegalitásba vonul, s a párok titokban
alakulnak a nagycsoport-folyamatokra való direkt reakcióként,
egyszersmind az azok elleni védekezésként. A hordában
a vezetõ kikezdhetetlen eszményítésének
fonákja a horda intoleranciája bármilyen párral
szemben, amely igyekeznék megõrizni magánjellegét,
s egyáltalán, identitását mint olyat. Anzieu
(1971) és Chasseguet-Smirgel (1984) egyaránt hangsúlyozza
az ödipális szexualitás eltagadását a
sturkturálatlan nagycsoportok folyamataiban.
A felettes én funkcióinak
a csoportra és annak vezetõjére való kivetítése,
s az ezzel együttjáró, a tekintélyelvû
vezetésnek való alárendelõdés megoltalmaz
mind az erõszaktól, mind pedig a csoporton belüli párok
destrukciójától. Ez ugyanakkor az incesztus tilalmában
és a szexualitás leginfantilisabb aspektusaiban sûrûsödik
össze. Így, a csoport erkölcsisége a heteroszexuális
kapcsolatok konvencionalizált erotika-mentesítésére,
az erotikus fantáziák elfojtására fog irányulni,
amennyiben infantilis polimorf irányt vesz, és csupán
a megengedettebb szerelmi viszonylatokat fogja tudomásul venni és
szentesíteni. A nagycsoportokban e defenzív erõfeszítések
alternatívája - s a represszív ideológiákban
való megvalósításuk kudarcára adott
válasz - az eldurvult és fõként anális
színezetû nemiség elõtörése, amely
élénken emlékeztet a látencia és a korai
serdülõkor szexualizált csoport-alakulataira.
Egy korábbi munkámban
(1980, 15. fejezet) azt vetettem fel, hogy létezik egy beépített,
komplex és sorsszerû kapcsolat a pár és a csoport
között. Mivel a pár stabilitása attól függ,
milyen sikeresen tudják megvalósítani autonómiájukat
a csoportos elrendezésben, nem szabadulhat ki a csoporthoz fûzõdõ
viszonyából. Mivel a pár megtestesíti és
fenntartja a csoport szexuális egységre és a szeretetre
irányuló reménységét a lehetséges
destruktivitással szemben, amelyet a bármikor jelenlevõ
csoport-folyamatok felszínre hozhatnak, a csoportnak szüksége
van a párra. A csoport ugyanakkor nem szabadulhat meg a párral
szembeni ellenségeskedés és irigység belsõ
forrásaitól, amelyek a szülõk boldog és
titkos egyesülése iránti irigységbõl,
valamint a tilalmas ödipális törekvések feletti
mély, tudattalan bûntudatból fakadnak.
Tekintettel arra, hogy a csoport
regressziójának veszélye folyamatosan jelen van a
mai tömegtársadalomban és tömegkultúrában,
s hogy e regressziónak veszélyes hatásai lehetnek
az agresszió és különösképpen az erõszak
kontrolljára e regresszív feltételek közepette,
s tekintettel az erkölcsi funkciók drámai elsatnyulására,
amely a csoport regressziójával és a tömeg lélektanával
együtt jár, a tömeglélektan tanulmányozása,
amelyre Freud munkássága oly döntõ befolyást
gyakorolt, a mi korunknak is halaszthatatlan feladata.
*A Budapesten, 1994 októberében tartott elõadás nyomán. A tanulmány közlése Otto F. Kernberg engedélyével történik.
IRODALOM
ALTHUSSER, L. 1976. Positions. Paris: Edition
Sociales.
ANZIEU, D. 1971. L' illusion groupale.
Nouvelle Revue de Psychanalyse. 4: 73-93.
BION, W. R. 1961. Experiences in Groups.
New York: Basic Books.
CANETTI, E. 1960. Crowds and Power. New
York: Seabury Press. Magyarul: Tömeg és hatalom. Budapest:
Európa, 1992.
CHASSEGUET-SMIRGEL, J. 1984. The Ego Ideal.
New York: W. W. Norton.
ERIKSON E. 1956. The problem of ego identity.
In: Identity and the Life Cycle. New York: International Universities Press,
101-164.
FAIRBAIRN, W. R. D. 1954. An Object-Relation
Theory of the Personality. New York: Basic Books.
FOUCAULT, M. 1978. History of Sexuality:
An Introduction. New York: Pantheon.
FREUD S. 1913. Totem and Taboo. S. E.,
London: Hogarth Press. 13: 1-162. Magyarul: Totem és tabu. Budapest:
Göncöl, 1990.
- 1914. On Narcissism: an Introduction.
S. E. 14: 69-102.
- 1920. Beyond the pleasure principle.
S. E., 18: 3-64. Magyarul: A halálösztön és az
életösztönök. Budapest: Hatágú síp,
1991.
- 1921. Group psychology and the analysis
of the ego. S. E., 18: 65-143. Magyarul: Tömeglélektan és
én-analízis. Budapest: Cserépfalvi, 1995. (Elõkészületben.)
- 1923. The ego and the id. S. E., 21:
5-56. Magyarul: Az õsvalami és az én. Budapest: Hatágú
síp, 1991.
- 1930. Civilization and its discontent.
S. E. 21: 59-145. Magyarul: Rossz közérzet a kultúrában.
In: Freud: Esszék. Budapest: Gondolat, 1982.
- 1939. Moses and monotheism. S. E. 23:
1-137. Magyarul: Mózes és az egyistenhit. Budapest: Európa,
1987.
JACOBSON, E. 1964. The Self and the Object
World. New York: International Universities Press.
- (1964). Depression. New York: International
Universities Press.
KERNBERG, O. F. 1980. Internal World and
External Reality: Object Relations Theory Applied. New York: Jason Aronson.
- 1984. The couch at sea: The psychoanalysis
of organisations. International Journal of Group Psychoterapy. 34. (1):
5-23)
- 1986. Institutional problems of psychoanalytic
education. Journal of the American Psychoanalytic Association. 34: 799-834.
- 1989a. The temptations of conventionality.
International Review of Psychanalysis. 16: 191-205.
- 1989b. Paranoiagenesis in Organizations
(kiadatlan kézirat).
- 1989c. The narcisistic personality disorder
and the differential diagnosis of antisocial behavior. In: Psychiatric
clinics of North America: Narcissistic Personality Disorder. O. F. Kernberg
(guest ed.) Philadelphia: W. B. Saunders, Vol. 12, No. 3, 723-729.
- 1991. The moral dimensions of leadership.
In: Psychoanalytic Group Theory and Therapy: Essays in Honor of Saul Schneider,
S. Tuttman (ed.) New York: International Universities Press. 87-112.
KLEIN, M. 1946. Notes on some schizoid
mechanisms. In: Development in psychoanalysis, ed. J. Rivere. London: Hogarth
Press, 1952, 292-320.
LASCH, C. 1977. Haven in a Heartless World.
New York: Basic Books.
- 1978. The Culture of Narcissism. New
York: W. W. Norton & Co. Magyarul: Az önimádat társadalma.
Budapest: Európa, fordította Békés Pál.
LE BON, G. 1895. Psychologie des foules.
Paris: Felix Alcan Magyarul: A tömegek lélektana. Budapest:
Franklin Társulat, 1913.
MAHLER, M. S.-FURER M. 1968. On Human Symbolics
and the Vicissitudes of Individuation. New York: International Universities
Press.
MARCUSE, H. 1955. Eros and Civilization:
A Philosophical Inquiry Into Freud. Boston: Beacon Press.
MCDOUGALL, W. 1920. The Group Mind. London:
Cambridge.
MITSCHERLICH, A. 1963. Auf dem Weg zur
vaterlosen Gesellschaft: Ideen zu einer Socialpsychologie. München:
R. Piper & Co.
MOSCOVICI, S. 1981. L' âge des foules.
Paris: Fayard.
ORTEGA Y GASSET, J. 1929. La Rebelión
de las Masas. Madrid: Expasa-Calpe, S. A. 1976. Magyarul: A tömegek
lázadása. Budapest: Pont Könyvkereskedés, 1995.
REICH, W. 1935. The Sexual Revolution:
Toward a Self-Governing Character Structure. New York: The Noonday Press,
1962.
RICE, A. K. 1965 Learning for Leadership.
London: Tavistock Publications.
STÉPHANE, A. 1969. L' Univers Contestationnaire.
Paris: Petite Bibliotheque Payot.
TURQUET, P. 1975. Threats to identity in
the large group In: The Large Group: Dynamics and Therapy. Edited by Kreeger
L., London: Constable.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu