Falk
Berger
Sigmund
Freud és Elias Canetti a tömegek pszichológiájáról
A tudományos ártatlanság
állapotában mit sem tudtam arról, milyen szorosan
összefügg Canetti Tömeg és hatalom (1960) címû
munkája, és Freud könyvecskéje, a Tömeglélektan
és én-analízis, úgyhogy kezdjük is mindjárt
az idevágó anekdotával. 1925 augusztus elsején
egy fiatalember tíz napra visszavonult az Alpokba az akkoriban sokat
vitatott Freud-mûvel, hogy alaposan áttanulmányozza,
és választ írjon rá. Fiatalemberünk megkönnyebbülve
tért vissza a hegyekbõl, mert úgy találta,
hogy Freud nem merítette ki a témában rejlõ
lehetõségeket. A válasza még nem volt egészen
kész, még kellett rá egy kis idõ: 1960-ban,
tehát harmincöt évvel késõbb tette közzé.
A fiatalember természetesen Canetti volt, és Tömeg és
hatalom (1960) címû könyvéért megkapta
az irodalmi Nobel-díjat. Önéletrajzi feljegyzéseinek
(Die Fackel im Ohr ¾ Fáklya a fülben, 1980) második
kötetében olvashatunk utána ennek az anekdotának.
Kitûnik ebbõl a mûbõl az is, milyen erõsen
hatott Canettire Freud példája. Ennek az élethosszig
íródott könyvnek az irodalomjegyzékében
hiába keressük a Freud nevet. Csak az angol kiadásban
szerepel egy lábjegyzetben Freud, tudhatjuk meg Susan Sontagtól.
Erre késõbb visszatérek. Számomra ez a kétségtelenül
fennálló, de ki nem mondott Canetti-Freud összefüggés
némi kis vigaszt nyújtott, amikor, még mindig a tudományos
ártatlanság állapotában, de már elszánva
arra, hogy a témával foglalkozzam, véletlenül
egy Kernberg-cikkre bukkantam, amelybõl azt kellett kivennem, hogy
Kernberg mindannyiunk csoportanalitikus õsatyját, Foulkes-t
nem említi, holott azt a nézetet képviseli, hogy Freud
munkája fekteti le az alapjait “...az egész tudományterületnek,
amely a kiscsoportok pszichodinamikájának pszichoanalitikus
indíttatású elemzéseit, és a pszichoanalitikus
csoportterápiákat felöleli” (Kernberg, 1992, 10). Ha
nem említi Foulkes-t, azzal Kernberg természetesen csak magát
diszkvalifikálja, ez Zürichben a mi körünkben magától
értetõdik, ám másrészt én is
diszkvalifikálnám magamat, ha nem venném figyelembe
Kernberget.
Freudot és Canettit olvasva
arra kellett rájönnöm, hogy hiába próbálom
a két szerzõt a szó szigorú értelmében
összehasonlítani egymással, ahogy nem hasonlítható
össze az alma és a körte sem - hogy ezt a némileg
elcsépelt hasonlatot használjuk -, mivel a két szerzõ
a kérdés más-más vonulataival foglalkozik.
Tehát legfeljebb egybevetni, szembeállítani lehet
õket. Kernberg ezt így fogalmazza meg: “Freud annak az aggódó
kívülállónak a szemével tekint a tömegek
dinamikájára, aki nemcsak az embertömegek és
tömegmozgalmak veszélyes, irracionális és erõszakos
hatalmát ismerte fel, hanem felfedezte a tömegjelenségek
létrejöttének és az egyén bennük
való részvételének okául szolgáló
intrapszichés dinamikát is. Canetti ezzel szemben a tömegek
dinamikáját annak a kábító tapasztalatnak
a szemszögébõl nézi, hogy milyen egy tömeg
részének lenni ¾ látta, milyen csábító,
izgalmas, destruktív a tömeg belülrõl, és
ebbõl indul ki” (Kernberg, 1992, 13). Freud munkájának
bemutatása lesz az elsõ, aztán rátérek
Canettire. Freud legtöbb munkáját nem lehet elszigetelten
kezelni, így az itt szóban forgót sem. A Tömeglélektan
és én-analízis egységet képez a Totem
és tabuval, az Egy illúzió jövõjével,
a Rossz közérzet-tel, a Mózes és az egyistenhittel,
az Õsvalami és az én-nel. Ezekben a mûvekben
Freud új színben állítja elénk a személyiséget.
Megválik addigi családközpontú látásmódjától,
már nem az apa, az anya és a gyerek közt zajló
otthoni dráma a minta, hanem sokkal inkább a politikai és
kulturális tragédia, amely minden egyéni sorsnak hátteréül
szolgál. Ezen új elméleti felfogás keretében
új fogalmakat is bevezet ¾ például az én-ideál,
az identifikáció, a felettes én fogalmait -, hogy
segítségükkel megmagyarázza a vezér és
a tömeg, illetve a tömegben lévõ egyének
között dúló engesztelhetetlen harcot. Ahogy eddig
a család jelölte ki a lelki élet terét, most
a vallásos meggyõzõdés lett az a tényezõ,
amely a lelki életet körülhatárolja. Moscovici
így fogalmazza meg ezt az összefüggést: “Épphogy
csak túljutottunk a neurózisok Kharübdiszein, máris
a vallás Szküllájával találjuk szemben
magunkat” (Moscovici, 1984, 289). Szeretném mindezt egy példával
illusztrálni. Freud a lelki élet fejlõdésérõl
szóló elsõ elméletében lineáris
idõfogalommal dolgozik, eszerint az orális szakaszra következik
az anális, azt követi a genitális stb., most viszont
ezt egy másik idõfogalom váltja fel, a viszonylagos,
ciklikus idõfogalom, amelyben az emberi fejlõdést
az úrnak és apának való alávetettség,
illetve az ellene való lázadás irányítja.
Nevezzük bár Freud elsõ elméletét a részletes,
a másodikat az általános pszichoanalitikus elméletnek,
mégis az az érzésünk támad, mintha teljesen
más világba kerültünk volna. Új elméleti
modelljének kidolgozása közben Freud maga is tudatában
volt ennek a legalábbis kényes váltásnak, talált
is rá egy jellegzetes metaforát, amelyet kedvenc tanítványához,
Ferenczihez írott levelében olvashatunk: “Csak egy kis flörtre
vágytam, és erre kénytelen vagyok újranõsülni,
az én koromban...” (Moscovici, 1984, 288).
Tömeglélektan és
én-analízis címû munkáját Freud
annak megemlítésével kezdi, hogy elsõ, családi
pszichoanalitikus modelljében a vizsgálat legfõbb
tárgya az egyénnek szüleihez, testvéreihez, nevelõihez,
orvosához fûzõdõ viszonya volt. Ebben a modellben
az egyénre mindig csak igen csekély számú személy
hatott. Második elméleti modelljében, amely már
nem az egyén pszichológiája, hanem szociál-
vagy tömegpszichológia, eltekint ezektõl a viszonyoktól,
a vizsgálódás új tárgyául ezek
helyett azt választja, hogyan “...befolyásolja az egyént
egyidejûleg nagyszámú ember, akikkel valami által
össze van kötve, míg sok tekintetben különben
idegenek lehetnek neki...” (Freud, 1921c, 74) “A tömegpszichológia
tehát az egyes embert egy törzs, kaszt, pozíció,
intézmény tagjaként kezeli, vagy egy sokaság
részeként, amely bizonyos idõre, meghatározott
célból tömeggé szervezõdött” (1921c,
74). A fenomenológiát, azaz a tömegjelenségek
leírását Freud Le Bontól veszi át. Freud
gyakran él ezzel a módszerrel: bemutatja az olvasónak
a tudományok állását, tehát az ortodox
akadémikus tudományokét, hogy aztán a saját,
pszichoanalitikus vagy mélylélektani álláspontját
elõvezesse.
“A tömegben lévõ
egyén fõ jellemvonásai tehát a következõk:
A tudatos személyiség megszûnése, a tudattalan
személyiség elõtérbe nyomulása, az érzelmeknek
és gondolatoknak a lelki infekció és szuggesztió
útján egyugyanazon iránya, s a szuggerált gondolatoknak
tetté való átalakulása. Most már nem
önmaga többé, hanem gép és akarata nincs
többé” (Le Bon, 1913, 25-26, Balla Antal fordítása).
A tömegegyén eme leírása
Freudban három kérdést vet fel, elõször
is, mi a tömeg, másodszor, miért lehet a tömeg
ilyen döntõ befolyással az egyén lelki életére,
és harmadszor, mi a lelki változás lényege,
amelyet az egyénre kényszerít. Freud meg akarja válaszolni
ezt a három kérdést; az utolsóval kezdi. Miben
rejlik tehát a változás, amelyet a tömeg az egyénre
kényszerít? Le Bon a faji tudattalant tette felelõssé
az egyén megváltozott viselkedéséért,
amelyet a tömeg tagjaként tanúsít. Itt lép
be Freud, és rámutat, hogy az õ fogalma, azaz a tudattalan
pszichoanalitikus fogalma nem egyezik a tudattalan Le Bon-i fogalmával.
Míg Le Bon tudattalan-fogalma “mindenekelõtt a faji lélek
legmélyebb jellegeit” (Freud, 1921c, 79) tartalmazza, a freudi tudattalant
legfõképp az egyéni elfojtásból származó
tartalmak alkotják. Nem árt minél erõteljesebben
hangsúlyoznunk ezt a különbséget, hogy világossá
tegyük: a tömeget alkotó individuumok között
a kötõanyag ¾ ahogy Freud nevezi ¾ Le Bon szerint
olyan ösztönök jelenléte, amelyek egy közös
faji lélek elemei, míg Freud számára a kötõanyagot
a tudattalanban meghúzódó ösztönmozgások
adják. Azok a szerzõk, akik Freud elõtt a tömegpszichológia
jelenségeirõl írtak, a regressziót, amelybe
az egyén a tömegben kerül, a szuggesztió jelenségével
próbálták magyarázni. De a szuggesztió
mint fogalom semmi magyarázó értékkel nem rendelkezik.
A szuggesztió, vagy másképp megragadva a befolyásolhatóság,
fontos tényezõ a hipnózisban, az emberi lelki élet
egyik alapténye, mindnyájan többé vagy kevésbé
befolyásolhatóak vagyunk. De ha megállapítjuk
egy tulajdonságról, hogy univerzális, az még
nem magyarázat, hanem csak ennek a sajátosságnak egy
leírása. Hogy a szuggesztió hogyan mûködik,
hogy a mechanizmusának mi a természete, azt Freud elõdei
nem tudták megmagyarázni. A megfigyelt tömegjelenségek
tisztázására, és a kötõanyag közelebbi
meghatározására Freud rögtön a libidó
fogalmát javasolja. Ennek a fogalomnak az a magja, amit szokásosan
szerelemnek nevezünk. Freud megjegyzi, hogy ez az, amit a költõk
is megénekelnek, nevezetesen a nemi szerelem, amelynek célja
a nemi egyesülés. Némileg felesleges talán, de
itt sem akarom az alkalmat elszalasztani, hogy arra emlékeztessem
az olvasót, hogy a pszichoanalízisben minden, amit olyan
fogalmak jelölnek, mint önszeretet, szülõi és
gyermeki szeretet, barátság, tárgyak vagy elvont eszmék
iránti odaadás, azon ösztönmozgások kifejezõdése,
“... amelyek a nemek között a nemi egyesülésre hajtanak...”
(Freud, 1921c, 98). Tehát a libidó vagy a szexuális
ösztönök adják a tömeglélek lényegét,
és a szuggesztió spanyolfala mögött is a szexualitás
rejtõzik. A tömegben lévõ egyénnek az
a szükséglete, hogy önálló sajátosságait
feladja, ezek szerint elfojtott vágy lenne a tárggyal való
szexuális egyesülésre.
Freud két mesterséges
tömeg, nevezetesen az egyház és a hadsereg leírása
felé fordul. Tartós tömegeknek nevezi õket, a
futólagos tömegekkel szemben, és azért határoz
e tömegek tanulmányozása mellett, mert azt állítja,
hogy a széteséstõl védett szervezett tömegekben
világosabban felismerhetõk azok a viszonyok, amelyek a változékony
tömegekben jórészt rejtve maradnak. Freud mindkét
képzõdmény központi illúziójának
tartja azt a látszatot, hogy a tömeg feje, tehát a katolikus
egyházban Krisztus, a hadseregben a fõvezér, mindegyik
egyént ugyanúgy szereti. Ehhez egy további illúzió
társul, nevezetesen az, hogy a tömeg tagjainak egymás
közti libidinózus kötõdései mind egyforma
erõsségûek. Ha ezen illúziók egyike,
vagy netán mindkettõ megszûnik, akkor szétesnek
a tömegek, felbomlanak, és kitörhet a pánik.
Egy vallási tömeg felbomlása
napvilágra engedi a más személyek ellen irányuló
ellenséges és kíméletlen impulzusokat. A keresztény
vallás - tekintve, hogy Krisztus egyformán szereti egyháza
minden tagját, és a tagok is egymást - ilyen indulatokat
csak azokkal szemben enged meg, akik nem tartoznak a hívõk
közösségébe, nevezetesen azokkal szemben, akik
nem szeretik Krisztust, és akiket másfelõl õ
sem szeret. Ezért: “... a vallásnak, még ha a szeretet
vallásának nevezi is magát, keménynek és
szeretetlennek kell lennie azokkal szemben, akik nem tartoznak hozzá.
Hiszen alapjában véve minden vallás a szeretet vallása
azok számára, akiket magába foglal, és egyiktõl
sem áll távol a kívülállókkal szembeni
kegyetlenség és türelmetlenség” (Freud, 1921c,
107). Nemcsak a vallásnak, hanem más eszmének is lehet
tömegképzõ ereje, például a szocializmusnak.
Az intolerancia alapja az eltérõ tudományos meggyõzõdés
is lehet. Továbblépve Freud azt az állítást
teszi, hogy az általa vizsgált két mesterséges
tömegben a vezérhez való érzelmi kötõdés
tûnik a meghatározóbbnak. A tömegegyének
egymás iránti kötõdésérzésének
korántsincs ilyen jelentõsége. Freud Schopenhauer
híres sündisznós példáját hozza
fel annak érzékeltetésére, hogyan alakulnak
általában az emberek közötti érzelmi viszonyok.
“Egy hideg téli napon egy csapat sündisznó szorosan
összebújt, hogy egymás melegével óvják
magukat a megfagyástól. Ám hamarosan érezték,
hogy szúrják egymást a tüskéikkel, erre
ismét eltávolodtak egymástól. Kisvártatva
megint annyira fáztak azonban, hogy összébb húzódtak,
mire aztán a második baj állt elõ ismét,
úgyhogy két szenvedés között hányódtak
ide-oda, míg meg nem találták a megfelelõ távolságot,
amellyel legjobban kibírhatnak mindent” (Freud, 1921c, 110). Ha
két ember között hosszabban tartó érzelmi
kapcsolat áll fenn, mindig lerakódnak ennek során
elutasító és ellenséges érzések
is, amelyekkel számolni kell, és amelyek csak elfojtással
kerülik el a tudatosodást. Ha egy kapcsolatban egy amúgy
szeretett személy iránt feltárulnak az ellenséges
érzések, akkor érzelmi ambivalenciáról
beszélünk. A közelállók leplezetlen eltaszítására
való hajlamot Freud a nárcizmus mûködésével
magyarázza, amely elementáris gyûlöletkészséggel
párosul. A tömeg tagjaiban hosszabb-rövidebb idõre
megszûnnek egymás iránt ezek az érzések.
A nárcizmus efféle csökkenése csak egyetlen okból
jöhet létre: egy személyhez fûzõdõ
libidinózus kötõdés által. Másképp
fogalmazva: “Az önszerelem csak a mások iránti szerelemben,
a tárgy iránti szerelemben találhat korlátot”
(Freud, 1921c, 112). A nárcisztikus önszerelem korlátozódása
a tömegben Freud szerint arra utal, hogy a tömegtagok között
újfajta libidinózus kötõdések alakulnak
ki. Ezek különböznek a szokványos szexuális
tárgymegszállástól, mivel bennük az ösztön
elterelõdik szexuális céljától. Freud
rámutat arra, hogy ezek az elhárításos formák
a szerelem fokaiként írhatók le, és hogy a
szerelem ezen fokai bizonyos éncsökkenést hoznak magukkal.
Freud szerint a szerelem e különbözõ fokainak tanulmányozása
várhatóan fényt derít a tömegben uralkodó
kötõdésekre. A viszonyok e formáját Freud
identifikációnak nevezi. Emlékeztet arra, hogy kétféle
identifikáció létezik, egyrészt az apával
való azonosulás, amely a gyerek azon vágyát
elégíti ki, hogy olyan legyen, mint az apja ¾ az apa
lesz az ideál. Az apával való identifikációhoz
hasonlóan alakult ki a gyermekben az anya tárgymegszállása,
mégpedig a gondozás típusa szerint. Tehát két
pszichológiailag teljesen különbözõ kötõdés
létezik egymással párhuzamosan, amelyek csak az ödipális
korban áramlanak egybe és csapnak össze egymással,
konfliktusok közepette. Az apa-identifikációt az apa-tárgykapcsolattól
az különbözteti meg, hogy az identifikációban
a gyermek az apa szeretne lenni, a tárgykapcsolatban pedig az apát
szeretné. Az elsõ esetben a kötõdés az
én szubjektumát, a másodikban az én objektumát
érinti. A tárgyválasztás helyére egy
regresszív folyamat során az identifikáció
léphet. Ekkor a tárgykapcsolat identifikációvá
regrediálódik.
Freud bemutatja egyrészt
a tárgyválasztás mintájára zajló
tünetképzõdést, másrészt az identifikáció
szerintit. De van még egy harmadik tünetképzõdési
mód, amelyben az utánzott személlyel minden tárgykapcsolati
viszony teljesen hiányzik. Így is lehetséges azonosulás;
Freud ezt egy nevelõintézeti lány hisztériás
rohamának példájával támasztja alá,
aki levelet kapott titkos szeretõjétõl. Barátnõi
lelki infekció útján átvették tõle
ezt a rohamot. Itt tehát a beleélõképesség
vagy a hasonló helyzet utáni vágy alapján történik
identifikáció. Freud így foglalja össze: “E három
forrásból származó tapasztalatainkat egybe
is kapcsolhatjuk, hiszen mindbõl az tûnik ki, hogy, egyrészt,
a tárgyhoz fûzõdõ érzések az identifikációból
mint õsformából képzõdnek, másrészt,
hogy az azonosulás regresszív módon pótlékává
válhat a libidinózus tárgykapcsolatnak, hogy elõállhat
a tárgynak az énbe való introjekciója által
csakúgy, mint, harmadrészt, minden új közösségérzésnél
olyan személlyel, aki nem tárgya a szexuális ösztönnek.
Minél jelentõsebb ez a közösség, annál
sikeresebben kell mûködnie ennek a részleges azonosulásnak,
hogy egy új kötõdés kezdete lehessen” (Freud,
1921c, 118). Freud feltételezi mármost, hogy a tömegegyének
kölcsönös kötõdése egymáshoz egy
ilyen harmadik típusba tartozó identifikáció,
a tömegegyének között fontos affektív közösségérzés
él, és ennek a közösségérzésnek
a lényege a vezérhez való kötõdés
módjában rejlik. Ennek az identifikációnak
az értelmezésére Freud a kisgyerek példáját
hozza fel, aki boldogtalan volt a kismacskája elvesztése
miatt, ám hirtelen azt kezdte magyarázni, hogy most õ
maga a cica. A gyermek megszabadult a szomorúságától,
csakhogy négykézláb járt, nem volt hajlandó
többé asztalnál enni stb. A gyermek tehát introjiciálta
a tárgyat önmagába. Freud felhívja a figyelmet
arra, hogy a szeretett tárgy valódi vagy érzelmi elvesztése
által kiváltott melankóliában a kíméletlen
önkritika és a keserû önvádak semmi mást
nem mutatnak, mint az én bosszúját a hûtlen
tárgyon, hogy tehát a melankolikusok önmaguknak tett
szemrehányásai voltaképpen az elvesztett tárgynak
szólnak, amelyet az én magába olvasztott. Freud híres
megfogalmazásában: “A tárgy árnyéka
az énre vetült” (Freud, 1921c, 120). A melankóliás
énje tehát két darabra esett szét, amelyek
közül az egyik haragszik a másikra. A melankóliában
a lelkiismeret mint kritikus instancia különösen dühödten
támadja az introjiciált tárgyat. A kritikus instanciának
Freud a Tömeglélektan és én-analízis címû
munkában az én-ideál nevet adja, késõbb
ezt az instanciát felettes énnek fogja nevezni.
Freud ezután a különféle
szerelmi jelenségeket veszi górcsõ alá, és
megjegyzi: “Egy sor esetben a szerelem nem más, mint a szexuális
ösztöntõl vezérelt tárgymegszállás,
melynek célja a közvetlen szexuális kielégülés;
a célja elérésével ki is alszik. Ezt szoktuk
közönséges, bûnös szerelemnek hívni”
(Freud, 1921c, 122). Tapasztalva azt, hogy a szexuális motívum
visszatér, tartós megszállása épülhet
ki a szexuális tárgynak, amely így vágytalan
idõkben is szerethetõ. Az analízisekbõl és
gyermekmegfigyelésekbõl származó tapasztalataiból
vezeti le Freud a céljukban gátolt ösztönök
fogalmát, amelyek képessé teszik a gyereket a szüleihez
való tartós kötõdésre úgy is, hogy
az infantilis szexuális célok elfojtás alá
kerülnek. A pubertás idején összekeverednek a céljukban
gátolt, égi és a bûnös, földi szerelmi
késztetések. A szerelem akkor éri el tetõfokát,
ha belevegyülnek a céljukban gátolt gyengédség-ösztönök
és a bûnös vágy is. A szeretett tárgyak
a szexuális túlértékelés olyan mértékét
élvezik, amely mentesíti õket a kritika alól.
A szeretett személy tulajdonságai értékesebbek
a többiek tulajdonságainál. Ennek a hamis ítéletnek
a hátterében az idealizáció húzódik.
Az idealizált tárgyat az ember úgy kezeli, mint a
saját énjét; arról van tehát szó,
hogy a szerelemben a nárcisztikus libidó egy része
kiárad az objektumra. A tárgy, amelybe beleszeretünk,
szolgálhat a saját, el nem ért én-ideálnak
helyettesítésére. A tárgyat tehát amiatt
a tökéletesség miatt szereti az ember, amelyet a saját
énje nem ér el, de a tárgyszerelem kerülõútján
még mindig nem elégül ki az egyéni nárcizmus.
Az önfeláldozás eseteiben világosan látható,
hogyan kapja meg a tárgy az én összes önszeretetét.
A tárgy öntúlértékelése esetén
a lelkiismeret csõdöt mond, a tárgy minden kritikán
felül áll. Erre Freud ezt a formulát találja:
“A tárgy az én-ideál helyébe lépett”
(Freud, 1921c, 125) A hipnózisban ennek értelmében
a hipnotizõr lép az én-ideál helyébe.
A hipnózis szélsõségesen világos viszony,
azért is lehet ennyire tiszta, mert a korlátozatlan szexuális
célokra való törekvés teljesen hiányzik
belõle. Freud ebbõl arra következtet, hogy a hipnotikus
kapcsolat a tömegképzõdés kétszemélyes
változata. A hipnózis és a tömegképzõdés
mechanizmusa Freud számára azonos. Hogy a céljukban
gátolt szexuális törekvések hozzájárulnak
az emberek egymás közti tartós kapcsolataihoz, világosan
adódik abból a ténybõl, hogy a céljukban
gátolt szexuális törekvések teljes kielégülést
soha nem hozhatnak. Kielégülésekor kialszik a bûnös
szerelem, csak akkor maradhat tartósan fenn, ha gyengédségi
elemek is színezik. Értelmet nyer tehát Freud híres
mondata a tömeg libidinózus szerkezetérõl: “A
primér tömeg emberek azon csoportja, akik egy és ugyanazon
tárgyat tettek meg én-ideáljuknak, és akik
ezáltal énjükben azonosultak egymással” (Freud,
1921c, 128).
Freud annak megtárgyalására
tér rá itt, hogy milyen jelentéssel bír a tömeg
egyes tagjainak egymásra gyakorolt befolyása. A tömegérzés
Freud szerint a gyerekkorból ered, abból az irigységbõl
származik, amellyel a nagyobb gyerek a kisebbet fogadja. Freud feltételezi,
hogy az idõsebb gyerek a jövevényt féltékenyen
ki akarja szorítani, minden kiváltságától
meg akarja fosztani, de rá kell ébrednie, hogy ha az új
családtag elleni ellenséges beállítódását
fenntartja, annak önmaga látja kárát. Ezért
a másik gyerekekkel való azonosulásra kényszerül.
Az erõs irigység pszichés feldolgozása reakcióképzéssel
történik, ez nyer kifejezést igazságosság
zajos követelésében. “Ha már az ember maga nem
lehet a kitüntetett, akkor legalább senkivel ne kivételezzenek”
(Freud, 1921c, 128). A társadalmi igazságosság tehát
azt jelenti, hogy az ember sokmindent megtagad magától, hogy
a többiektõl is hasonló lemondást várhasson
el. És ha a többieknek lemondást kell tanúsítaniuk,
akkor követelniük sem szabad. Freud az egyenlõség
követelésében látja a szociális lelkiismeret
és kötelességérzet gyökerét. “A társadalmi
közösségérzés tehát egy kezdeti ellenséges
érzés átalakulása pozitív színezetû,
identifikációs természetû kötelékké”
(Freud, 1921c, 134). Tehát két különbözõ
pszichés mechanizmussal van dolgunk, amelyek meghatározzák
az egyén viselkedését a tömegben. Elõször,
a vezér kerül a saját én-ideál helyébe,
és másodszor, az irigységgel szembeni reakcióképzés
egyenlõségvágyban nyilvánul meg, ez pedig létrehozza
a szociális lelkiismeretet és a kötelességérzetet.
Az egyenlõségre való törekvés semmiképp
sem érinti a vezért; az életképes tömeg
sok egyenlõt akar, akik egymással azonosulnak, meg egyet,
aki uralja õket. Az ember hajlama és vágya arra, hogy
uralomnak vesse alá magát, Freud számára egyenesen
következik az õshordával kapcsolatos elképzeléseibõl,
amelyekben minden tömegképzõdés történelmi
fundamentumát látja. Az õshordában a roppant
hatalmú apával szemben Freud szerint az egyetlen elképzelhetõ
beállítódás a passzív-mazochisztikus,
az apával szemben a többiek kénytelenek elveszíteni
saját akaratukat, mert õ korlátlan hatalommal uralkodik.
Már említettük, hogy ezt a kérdéskört
két oldalról közelíthetjük meg, egyrészt
a tömegpszichológia, tehát a tömeget alkotó
individuumok lélektana felõl, másrészt az apa,
az uralkodó, a fõvezér pszichológiája
felõl. Az õshorda apaalakja Freud szerint erõs és
független volt, döntései nem függtek a többiek
ítéletétõl, énje nem volt libidinózusan
kötött, nem szeretett senkit önmagán kívül
(a vezér nárcizmusa). Másokat a vezér csak
addig szeretett, amíg szükségleteit szolgálták.
Freud a mû végén, összefoglalva gondolatait, mégegyszer
röviden definiálja a szerelem tényezõit, a hipnózis
jelenségét és a tömegképzõdést,
valamint a neurózist. Eszerint a szerelem a közvetlen és
a céljukban gátolt szexuális késztetések
egyidejû jelenlétén nyugszik, a vágy tárgya
magára vonja a nárcisztikus én-libidó egy részét.
A szerelem csak az énre és tárgyára vonatkozik.
A hipnózisban a közvetlen szexuális törekvések
elmaradnak, csak a céljukban gátolt szexuális törekvések
hatnak, és egy tárgy, azaz a hipnotizõr veszi át
az én-ideál helyét. A tömegben mindkét
tényezõ mûködik, kiegészülve még
eggyel: az egyén identifikálódik más egyénekkel.
A neurózis különbözik ezektõl az állapotoktól,
de velük közösen regresszív jegyeket mutat, a neurózisban
azonban nem sikerült a direkt szexuális törekvéseket
maradéktalanul átváltoztatni célgátoltakká.
A neurózis aszociálissá tesz, mivel betegét,
a neurotikust a szokásos csoportképzõdményekbõl
kiemeli. Freud nyomán megfigyelhetjük, hogy a hathatós
tömegképzõdések korszakaiban a neurózisok,
legalábbis idõlegesen, erõsen visszaszorulhatnak.
Ezért mondhatja Freud azt is, hogy akik a vallás által
érzik összekötve magukat, azoknak a vallási illúziók
a legerõsebb menedéket nyújtják a neurózis
veszélye ellen.
Canetti könyvét nem
lehet röviden összefoglalni. Izgalmas és lebilincselõ
olvasmány, arra csábít, hogy akár falatonként
ízlelgessük. Canetti ezzel a mûvével aforisztikus
gondolkodóként áll elõttünk, aki hatalmas
ambícióval arra vállalkozik, hogy a tömeggel
kapcsolatos tapasztalatok politikai lidércnyomásának
poétikáját kidolgozza. Hogy mennyire nagyigényû
és nagyratörõ szerzõ, azt leginkább saját
szavai támasztják alá: megvallja, hogy ezzel a könyvvel
olyan mûvet akart létrehozni, “amely torkonragadja a maga
évszázadát” (Sontag, 1983, 192). Ezért célul
tûzte ki magának, hogy megismeri a világ összes
népének minden mítoszát. Az energiát,
amivel valaki ehhez a vállalkozáshoz hozzáfog, Canetti
a felvilágosodás elleni elkötelezettségébõl
meríti. A felvilágosodásból egyetlen hit maradt
ránk változatlan formában, mégpedig minden
hitformák legképtelenebbike: a hatalom vallása. Canetti
harca ezellen irányul. Canetti a vallásos tömegek viselkedésében
véli felfedezni - és ebben Freudhoz áll közel
- a hatalom jelenségének prototipikus formáját.
Élményszerûen hatásos elemzést olvashatunk
arról, amit Canetti panaszfalkának nevez, a panaszvallásokról,
amelyekrõl szólva összeveti az iszlám síita
ágának tomboló gyászát a katolikus jámborság
és a katolikus rítus lassúságával és
nyugalmával. A jellegzetesen katolikus jámborságban,
amely oly lassú és békés, az egyház
évszádos félelmének kifejezõdését
látja a nyílt tömegtõl. Canetti szerint Freud
adós marad annak a jelenségnek az elismerésével,
hogy milyen szívesen veti alá magát az ember a tömegnek.
Õ, Canetti nem szándékozik mindezt azzal elintézni,
hogy a libidó különféle konstellációira
vezethetõ vissza, hanem az alapjaitól kezdve akarja feltárni,
úgy, hogy elõször megéli, aztán írja
le. Számára az élmény nélküli ismertetés
nem más, mint egyfajta félrevezetés. A Canetti-féle
megközelítésmódot egy példával
szeretném illusztrálni. A következõ leírást
adja az ünneplõ tömegrõl (Bor Ambrus fordításában):
“Korlátozott területen
roppant kínálat, és mindannak a sokaságnak,
amely ezen a mondott területen mozog, része lehet benne. Halomszám
teríttetik egy kultúra, bármely kultúra termése.
Száz megkötözött sertés hever egy sorban.
Gyümölcshegyek tornyosulnak. A legkedveltebb ital várja
élvezõit nagy, öblös korsókban. Bõvebben
van minden, semhogy a sokaság elfogyaszthatná, s hogy elfogyassza,
még és még áramlik a nép. Amíg
van mibõl szedni, addig szed: úgy tetszik, sohase szakad
ennek vége. Fölösen van nõ férfinak, és
fölösen férfi nõnek. Senki, semmi sem fenyeget,
semmi sem késztet menekülni, élet és élvezet
biztosítva van, amíg csak az ünnep tart. Számos
tilalom fel van oldva, válaszfalak nyitva állnak, merõben
szokatlan közeledésekre van engedelem, még kedveznek
is nekik. Az egyes ember nem feszültségtõl szabadul,
hanem az oldódás atmoszférájában lebeg.
Nincs mindenki számára közös és együtt
elérendõ cél. Az ünnep a cél, és
mindenki elérte. A sûrûség igen nagy, az egyenlõség
viszont jórészt tetszésben és élvezetben
nyilvánul meg. Ki-ki nyüzsög, nem pedig együtt halad.
A fölhalmozott és mindenkinek járó javak jelentõs
része magva a sûrûségnek: elõször
azokat gyûjtötték be, és csak mire mind együtt
volt, gyûlt köréjük a sokaság. Évekig
eltarthat, mikorra minden megvan, és meglehet, hogy ezért
a rövid dúskálásért ki-ki hosszas nélkülözést
tûrt el. A sokaságban ünnepélyesen meghívott
vendégcsoportok, olyan emberek, akik különben csak ritkán
találkoznak szemtõl szembe. Egy-egy csoportot harsány
üdvözlés fogad, ami ugrásszerûen növeli
az általános vígságot.
Ebben az állapotban benne
munkál az az érzés, hogy a sokaság a jelen
ünnep közös élvezetével sok-sok további
ünnep felõl határoz. A múlt hasonló alkalmait
szertartásos táncok és drámai játékok
idézik fel. A jelen ünnepében benne van az ünnepek
hagyományossága. Megemlékezés illetheti meg
az ünnepek valahai alapítóit, a megörvendeztetõ
pompa és fény mítikus alapítóit, az
õsöket, vagy megilletheti csak az adakozó gazdagokat,
mint ez a hûvösebb kései társadalmakban szokás
- bármint legyen, ki-ki úgy véli, hogy az ünnep
szavatolja megismétlõdését a jövõben,
lesz hasonló alkalom. Az ünnepek hívják egymást,
javak és emberek sûrûsége pedig gyarapítja
az életet” (Canetti, 1991, 61-62).
Itt azonban sajnos kevésbé
szívderítõ dolgokra kell rátérnünk.
Említettem már, hogy a Tömeg és hatalom angol
kiadásában Freud egy lábjegyzetben kerül megemlítésre,
az irodalomjegyzékben pedig nem is szerepel. Ebben a lábjegyzetben
Canetti azt mondja, hogy élt volna csak egy kicsit tovább
Freud, mindjárt megfelelõbb nézõpontból
láthatta volna Schreber paranoid hallucinációit. Felismerhette
volna ezekben a hallucinációkban a politikusi mentalitás
prototípusát, kiváltképp a náci mentalitását
(Sontag, 1983, 201). Emlékeztetõül, Freud a Pszichoanalitikus
megjegyzések egy önéletrajzilag leírt paranoid
esethez címû munkájában Daniel Paul Schreber
szász bíró esetét elemzi, hogy ezen keresztül
megmagyarázza a fiú feminin viszonyulását apjához,
és a terhességi fantáziákat, amelyek ebbõl
következnek. Canetti a Tömeg és hatalomban kiemelkedõ
rangra emeli a Schreber-esetet. Azt állítja, hogy a hatalombirtokos
és a paranoiás lélektana azonos, mivel mindkettõ
arra törekszik, hogy eltúlzottan központi helyzetét
a világban megvédje és biztosítsa. A paranoia
és a hatalom szubjektív érzete nem különbözik
semmiben sem egymástól. Míg tehát Freud Schrebert
egy klinikai kórkép példájaként vezeti
elõ, addig Canetti ezt az esetet arra használja fel, hogy
általa a hadvezérek, politikusok, vezérek hatalmi
törekvéseit szemléltesse. A hatalombirtokos pszichológiájának
belsõ dinamikájából következik, hogy nemcsak
az ellenségeit kell a halálba küldenie, hanem a híveit
is. Ellenségeinek és híveinek tömeges halálával
védi ki a hatalombirtokos - illetve a paranoiás - a saját
halálfélelmét. Schreber elképzelt politikai
rendszere Canetti számára kísértetiesen ismerõsnek
hat, kétség sem fér hozzá, hogy Hitler rendszerére
ismer benne.
A világ egyik legnyugtalanítóbb
rejtélye, hogyan sikerülhet újra meg újra kis
számú hatalmasnak, hogy a nagy sokaságot, a tömeget
uralma alá hajtsa, és tegye mindezt ráadásul
a tömeg beleegyezésével. A tizenkilencedik századi
tömegpszichológia központi kérdése az volt,
hogyan lehetne a vezetõknek ismereteket nyújtani a tömegrõl,
és megtanítani õket arra, hogyan tudják a tömeget
egy politikai célra ráirányítani. A tömegpszichológia
tizenkilencedik századi teoretikusai a tömegben látták
az állami szervezetekre leselkedõ legfenyegetõbb veszélyt,
abban tehát, amikor a tömeg nem engedelmeskedik többé,
hanem önkényesen demonstrálja a hatalmát. Ezeket
a tizenkilencedik századi elméletalkotókat elborzasztották
és nyugtalanították a francia forradalom tapasztalatai.
Az õ szemükben a vezér nélküli tömeg
indulatos, befolyásolható és szélsõségekre
hajló.
Le Bon ezt így írta
le: “A tömegre ható ingerek nagyon változóak,
és mivel vakon követi õket, ezáltal rendkívül
változékony. Képes egy szempillantás alatt
véresen kegyetlenbõl bámulatosan hõsiessé
vagy nagylelkûvé átalakulni. A tömeg könnyen
válik hóhérrá, de éppolyan könnyen
válik vértanúvá is” (idézi Moscovici,
1984, 143).
A tömeg hangulatának
ezek a kollektív fordulatai a mindenkori uralkodó osztály
agyrémeit testesítik meg. Ilyen nyugtalanító
tömegjelenség volt a német szociáldemokrácia
pálfordulása az elsõ világháború
elõtt. A kortárs Rosa Luxemburgot megrázkódtatásként
érte, amikor konstatálnia kellett, hogy “egy négymilliós
erõ egy maroknyi képviselõ vezényszavára
huszonnégy óra alatt megfordul, és hagyja magát
befogni a kocsi elé, amelyet feltartóztatni addigi életcélja
volt” (idézi Moscovici, 1984, 144). A tömegek tehát
állhatatlanok, hiszékenyek, látszatvilágban
élnek, a tudattalanból származó csalóka
képzetek káprázatában. A tömeg nem ismer
különbséget álom és valóság,
utópia és tudomány között. A tömeg
ezen jellemzõit, a hiszékenységet, a szeszélyességet,
az ingatagságot a tömegteoretikusok a nõvel asszociálják.
A nõ ugyebár csapongó, mint a tollpihe a szélben.
“Mindenütt nõiesek a tömegek, legnõiesebbek azonban
a latin tömegek. Aki rájuk támaszkodik, nagyon hamar
nagyon magasra hághat, de folyton a szakadék szélén
jár, tudva, hogy egy napon letaszítják” (Moscovici,
1984, 144). A tömeg tehát egy nõ. Feltételezett
szeszélyes, csapodár természete fogékonnyá
teszi a szuggesztióra, magyarázza passzivitását
és hagyományos engedelmességét is. Bonaparte
Napoleon, aki híres volt arról, hogy kegyetlenül élesen
és világosan fogalmaz, azt mondta: “Csak egy szenvedélyem
van, csak egy szeretõm: Franciaország, vele hálok.”
A tömeglélektannak ezt
az elõítéletét átvette Mussolini és
Hitler is. Mussolini kijelentette: “A tömeg az erõs férfiakat
szereti. A tömeg olyan, mint egy nõ.” És Hitler azt
magyarázta: “A nép túlnyomó többsége
olyan nõies hajlamú és beállítottságú,
hogy kevéssé a józan megfontolás, hanem sokkal
inkább az érzések határozzák meg a gondolatait
és a cselekedeteit. Nem valami bonyolult érzések azonban,
hanem nagyon egyszerûek és egyöntetûek. Nincsenek
itt árnyalatok, csak egy pozitív és egy negatív,
szeretet vagy gyûlölet, jogos vagy jogtalan, igazság
vagy hazugság van, semmi sem lehet azonban ilyen is meg olyan is
egyszerre.”
Hitler magáévá
tette a tömeglélektani ismereteket, hogy a mozgalmát
megszervezze. Felhasználta a tömegpszichológia elõítéleteit
arra, hogy a társadalmi valóságot a saját szándéka
szerint megváltoztassa. Ez a mozzanat talán elkerülte
az olyan szerzõk figyelmét, mint Reich, Horkheimer vagy Adorno,
amikor megpróbálták Hitlert és a náci
mozgalmat a tömegpszichológia segítségével
megérteni.
Visszatérve Canettire, miért
igézik meg a tömegjelenségek ennyire? Miért érdekelhette
ez egy életen át olyan nagyon, és miért tartotta
világunk legfontosabb rejtvényének?
Kétkötetes önéletrajzának,
A megõrzött nyelvnek (1977) elsõ részében
Canetti lefesti anyját, és bepillantást enged kettejük
viszonyába. Anyja szenvedélyes, sõt kegyetlen nõ
volt. Canettit elbûvölték és csodálattal
töltötték el jellemének hirtelenségei és
kirobbanó ellentmondásai. Fájdalmas nyilvánvalósággal
érezte a saját bõrén anyja kegyetlenségét.
Néha a létezésének legmélyebb rétegeiig
érezte magát megsemmisítve általa. (Kissé
szédelgek e szavak pátoszától, de a viszony,
gondolom, nem írható le másképpen). Canetti
önéletrajzi feljegyzéseinek pszichoanalitikus olvasóját
nem fogja meglepni, hogy Canetti mûveinek nyugtalanul, céltalanul
bolyongó értelmiségi hõseit legjobban a polikulturális,
nyughatatlan, nõellenes szavak jellemzik. Ezt a típust, az
excentrikus remete típusát Canetti Káprázat
címû regényében örökíti meg.
E regény hõsének kitalált alakja igen sok önéletrajzi
vonást hordoz. A Káprázat fõszereplõje,
Kien professzor, egy padláson lakik huszonötezer könyve
társaságában. Megveti a bûnös ösztönöket,
ránehezednek a könyvek, csak a tudás eufóriája
tartja a felszínen. Az életrõl nem tud semmit, mígnem
feleségül veszi házvezetõnõjét,
akit Canetti egy roppant szörnyalak tulajdonságaival ruház
fel. Kien professzor életébe belép a nyárspolgáriság
és a színlelés. Általában hozzátartozik
ez is az értelmiségiek klasszikus mitológiájához,
hogy a szellemellenes princípiumot a nõk képviselik.
Canetti figuráit tehát tudatos és tudattalan tárgykapcsolati
mintáinak kifejezõdéseként értelmezem,
függetlenül mûveinek irodalmi értékétõl.
A tömeg-téma iránti érdeklõdése
pedig lehet lázadás az anya túlfûtöttsége,
hiperexkluzivitása, mohósága ellen, akihez, hangozzék
bármilyen laposan, kétségtelenül felettébb
incesztuózus viszony fûzte. Canetti ifjúkorára
erõsen rányomták bélyegüket az ebbõl
eredõ konfliktusok. Idevág egy idézet A megõrzött
nyelvbõl, amelyet rövidítve e tanulmány címéül
is választottam. Canetti megírja, hogyan zajlott az élet
Zürichben a Seefeldstrassén egy panzióban. Ott lakott
a nála pár évvel idõsebb brazíliai lány,
Trudi Gladosch is, akivel sokat vitatkoztak és civakodtak. Canetti
sok emelkedett gondolatát megosztotta vele, viszont a kezeinél
fogva igyekezett térdre kényszeríteni és távoltartani
magától, mert valami erõs szag áradt belõle,
s ezt sehogy sem szenvedhette. “Nyáron rendszerint ugyanazt a fehér,
ingszerû klepetust viselte, amelyet õ Merida-ruhának
nevezett, és ha lehajolt, a kerek nyakkivágásban látni
lehetett a mellét, amit észrevettem ugyan, de nem törõdtem
vele. Csak amikor egy napon hatalmas kelést fedeztem fel rajta,
akkor fogott el iránta forró részvét, mintha
kitaszított bélpoklos lett volna” (Canetti, 1977, 237., Sárközy
Elga fordítása). Canettinek tehát nemet kell mondania
a nõi vonzásra, amelyet internátusi társnõje
sugároz. A tagadás a destrukciós ösztönhöz
tartozik. Másrészt viszont az intellektuális ítélõfunkciók
teljesítménye csak a tagadásszimbólum megteremtése
által válik lehetségessé, és csak a
tagadásszimbólum megszállása nyújt függetlenséget
az örömelv kényszerítésétõl,
így látja legalábbis Sigmund Freud. Hogy hogyan mondhat
az ember igent, és ezzel szeretném zárni, arra álljon
itt egy idézet Joyce hõsnõjétõl, Molly
Bloomtól:
“és a kocsmák félig
lehúzott redõnyére éjjel és a kasztanyettákra
és arra az estére mikor lekéstük a hajót
Algecirasban és az éjjeliõr csak járt körbe
csöndbe a lámpájával és õ arra
mélyáramra õ és a tengerre a tengerre mikor
bíborvörös néha mint a tûz és az isteni
naplementékre és a fügefákra az Alameda kertjeiben
igen ... és arra ahogy megcsókolt a Mór Fal alatt
és azt gondoltam ha már õ akkor legyen õ mért
ne és a szememmel kértem hogy kérdezze meg újra
hogy én rámondjam az igent és akkor megkérdezte
mondanék-e igent havas szépe és elõbb átöleltem
igen és magamhoz szorítottam úgy hogy érezze
a melleimet tele parfümmel igen és a szíve ütött
mint a bolondóra és igen mondtam igen legyen Igen” (Szentkuthy
Miklós fordítása).
CANETTI, E. 1960. Masse und Macht. Hamburg,
Claassen. Magyarul: Tömeg és hatalom. (Bor Ambrus fordítása).
Budapest: Európa, 1991.
CANETTI, E. 1977. Die gerettete Zunge.
München/Wien, Hanser. Magyarul: A megõrzött nyelv. (Sárközy
Elga fordítása). Budapest: Európa, 1982.
CANETTI, E. 1980. Die Fackel im Ohr. München/Wien:
Hanser.
FREUD, S. 1921c. Massenpsychologie und
Ich-Analyse. GW 13, S. 72-161. Magyarul: Tömeglélektan és
én-analízis. Budapest: Cserépfalvi, 1995 (elõkészületben).
KERNBERG, O. F. 1992. “Massenpsychologie
aus analytischer Sicht”. Texte. Vol. 12, S.9-35. Magyarul: jelen számunkban.
LE BON, G. (é. n.). Psychologie
der Massen. Stuttgart, Gröner. Magyarul: A tömegek lélektana.
(Balla Antal fordítása). Budapest: Franklin, 1913.
MOSCOVICI, S. 1984. Das Zeitalter der Massen.
München/Wien, Hanser. Eredeti kiadás: L’âge des foules.
Paris: Fayard, 1981.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu