AZ ANALITIKUS IS EMBER
Benedek
László
Gondolatok
Ferenczi Sándorról
Ferenczi Sándor az egyetemes
és a magyar pszichoanalízis talányos alakja. Pályája
üstökösként ível felfelé az elsõ
világháború elõtt, s néhány év
alatt a nemzetközi analitikus mozgalom egyik meghatározó
egyéniségévé emelkedik. Késõbb
azonban Ferenczi helyzete, megítélése megváltozik.
Az analitikus mozgalomban felerõsödnek a Ferenczivel szembeni
kritikus hangok. Freud álláspontja kezdetben ambivalens Ferenczi
új eszméi iránt, majd a Mester is elfordul tõle.
Ferenczi új koncepciókat, új megközelítést
dolgoz ki a pszichoanalízis terápiás alkalmazására,
az aktív technikát, a relaxációs technikát,
majd a kölcsönös analízist. Az aktív technikát
udvarias értetlenség fogadja, Ferenczi utóbb visszavonja
ezt a koncepcióját. A relaxációs technika zajos
elutasítást vált ki a nemzetközi közvéleménybõl,
a kölcsönös analízis gyakorlatát Ferenczi
már be sem meri vallani. Halála hosszú idõre
pontot tesz egy nagyívû pályára. Freud így
ír nekrológjában Ferenczirõl: “Nehezen hihetõ,
hogy tudományunk története meg fog feledkezni róla”
(Freud, 1933).
Látnoki szavak. Analitikusnak
sem kell lenni ahhoz, hogy az ember ne a nehezen hihetõre, hanem
a megfeledkezésre figyeljen fel. Így is tett az analitikus
közvélemény. Ferenczi Sándorról hosszú
idõre elfeledkezett. Hogy ez miért történt így,
arra a következõ fejezetben visszatérünk. Hazánkban
a háború elõtt a budapesti iskola híven ápolta
Ferenczi emlékét. A háború után azonban,
s különösen a sztálini években Ferenczi neve
eltûnt a magyar közgondolkodásból, ami persze
érthetõ. Ki sem lehetett ilyen szavakat ejteni, hogy pszichoanalízis.
Amikor azonban az analitikus mozgalom újraéledt, a magyar
analitikusok is mintha elfeledkeztek volna egykori alapítójukról.
Illõ tiszteletadás 1973-ban, Ferenczi születésének
századik évfordulóján, aztán hosszú
ideig megint semmi. 1982-ben, csaknem ötven évvel Ferenczi
halála után jelenik meg egy válogatás Ferenczi
mûveibõl.
Freud kijelentése mint fátumszerûen
ült emléke felett, s csak az elmúlt évtizedekben
éledt fel Ferenczi hosszú Csipkerózsika-álmából.
A hetvenes években felfedezte õt a francia pszichoanalízis,
a nyolcvanas évek fordulóján a német és
az amerikai, s a kilencvenes évekre végre tudatára
ébredt a magyar iskola is egykori mestere jelentõségének.
Napjainkban valóságos Ferenczi reneszánsznak vagyunk
tanúi.
Mi a titka ennek a kalandos életpályának?
Mivel magyarázható az életmûnek ez a változó
megítélése? Ezekre a kérdésekre keres
választ a jelen dolgozat.
Ferenczi mûveirõl,
életérõl számos tanulmány született.
Ma már a Ferenczi recepció is polcokat töltene meg egy
pszichoanalitikus könyvtárban. Dolgozatban ezért elsõsorban
Ferenczi személyére koncentrálok. Azt próbálom
megvizsgálni, hogy milyen élettörténeti események,
s milyen személyiségvonások alakították
Ferenczi pályáját. Hogyan reagált Ferenczi,
az ember az analízis és személyes életének
kihívásaira? Hogyan fogadta Ferenczit, az embert a nemzetközi
és a hazai közvélemény? Tudjuk jól, hogy
Ferenczi személyét a nevezetes Jones-i vélemény
Ferenczi lappangó pszichotikus hajlamairól hosszú
idõre diszkreditálta. Ez utóbbit Bálint, majd
Hermann felháborodott hangon utasította vissza. Árnyalja
a képet azonban, ha tudjuk, Bálint Ferenczi egykori Naplóját
majd harminc éven át a fiókjában õrizte,
mert nem látta idõszerûnek a kiadatását.
Olyan ez, mint a családterápiából jól
ismert családi titok. Én is tudom, te is tudod, de azért
mindketten hallgatunk róla. Mígnem jön egy új
generáció, és megkérdi azután, mirõl
hallgatnak itt ezek? Ez a kérdés foglalkoztat engem is.
Ferenczi a kortársak és az utókor megítélése szerint
Ferenczi 1908-ban csatlakozik az
analitikus mozgalomhoz. Ettõl kezdve odaadó híve Freudnak
és tanainak. Freud is értékeli Ferenczi barátságát.
Jones szerint “Freudot gyorsan megejtette Ferenczi lelkesedése és
élénk, spekulatív észjárása ...
Freud mindvégig beható, atyai érdeklõdést
tanúsított Ferenczi magánélete és problémái
iránt. Gyakran töltötték együtt szabadságukat,
1908 és 1933 között ezernél több levelet váltottak”
(Jones, 1973).
A csatlakozástól 1919-ig
Ferenczi és az analitikus mozgalom kapcsolata töretlen fejlõdést
mutat. Ferenczi aktívan dolgozik, szervez. 1910-ben javasolja egy
nemzetközi pszichoanalitikus egyesület létrehozását,
1913-ban megalapítja a Magyarországi Pszichoanalitikus Egyesületet,
tagja lesz a pszichoanalízis védelmére alakuló
Bizottságnak, 1918-ban a nemzetközi egyesület elnöke
lesz, Budapesten katedrát kap, majd az Internationale Zeitschrift
für (ärztliche) Psychoanalyse (IZP) címû folyóirat
egyik szerkesztõjeként tevékenykedik. 1919-ben az
alakuló kiadó, a Psychoanalitischer Verlag egyik igazgatója
lesz.
A húszas években azonban
fontos változások történnek Ferenczi életében,
amelyek az analitikus közélettel való kapcsolatában
is megmutatkoznak. A fehérterror idõszaka nem kedvez az analitikus
munkának, Ferenczit katedrájáról lemondatják,
a nemzetközi egyesület elnöki tisztét Freud javaslatára
Jones-nak adja át. A várakozásokkal ellentétben
Budapest helyett Berlin lesz, Bécs mellett, a pszichoanalízis
második központja. Míg a tizes években Ferenczi
és Rank számítottak Freud legközvetlenebb híveinek,
a húszas években Abraham és Jones befolyása
nõ meg. Szerepet játszik ebben Ferenczi és Rank közös
mûve, az Entwicklungsziele der Psychoanalyse, amely fõként
a berliniek részérõl számos kritikára
ad okot, Rank születési trauma elmélete és Ferenczi
úgynevezett aktív technikája nemkülönben.
Mindezek hatására Rank szakít az analitikus mozgalommal,
Ferenczi pedig elszigetelõdik. Jones így tudósít
errõl a küzdelemrõl 1924-bõl:
“De sem a legyûrhetetlen Abraham,
sem én nem hagytuk annyiban a dolgot. Mihelyt a kongresszuson alkalmunk
nyílott rá, közösen sarokba szorítottuk
Ferenczit, és Abraham nyíltan megmondta neki, olyan útra
lépett, amely eltéríti magától a pszichoanalízistõl”
(Jones, 1973).
Freud kezdetben óvatosan
támogatja Ferenczi és Rank újításait.
Így ír a Bizottság tagjaihoz címzett körlevelében:
“Amennyiben technikai kérdésrõl van szó, arról, hogy munkánkat praktikus okokból másképpen is végezhetjük-e, mint eddig, teljesen jogosultnak vélem a két szerzõ kísérletét. Majd elválik, milyen eredménnyel járnak. Mindenképpen óvakodnunk kell attól, hogy már a kezdet kezdetén eretneknek bélyegezzünk egy ilyen vállalkozást ...”. A végén azonban hozzáteszi: “A magam részérõl folytatom »klasszikus« analíziseimet ...” (Jones, 1973).
Szólnunk kell még Jones
Ferenczirõl alkotott véleményérõl. Jones
nem fukarkodik a dicsérõ jelzõkkel, Freud-életrajzában
azt állítja róla, hogy “õ volt valamennyiünk
közül a legragyogóbb elme”, másutt ezt írja,
“meleg szívû, szeretetre méltó, nagyvonalú
ember volt”. Saját analízisérõl pedig így
ír: “ ... 1913-ban Budapestre utaztam Ferenczihez, és több
hónapon át, napi két-három órás
beható analízisben volt részem. Nagy segítséget
nyújtott ez személyes nehézségeim legyûréséhez,
... Módom nyílott arra is, hogy elsõ kézbõl
ismerjem meg Ferenczi kiváló szakmai tudását”
(Jones, 1973). A harmincas évekig többnyire elismeréssel
ír Ferenczirõl, ám ekkor úgy véli, hogy
erõt vettek rajta “lappangó pszichotikus” hajlamai. Jones
erre a “tényre” vezeti vissza Ferenczi terápiás “eltévelyedését”
és Freuddal való konfliktusát is.
Jones-nak ez a véleménye
mûve elsõ megjelenésekor, 1953-ban meglepetést
keltett, korábban ugyanis az irodalomban nem szerepelt utalás
Ferenczi elmebetegségére. Federn például így
ír Ferenczirõl:
“Igen nagy volt a varázsa ennek a személyiségnek. Ha Freud három libidinális típusát vesszük tekintetbe, akkor az ember alkotókedve a nárcizmusnak, kötelességtudata a felettes-én kényszerének és tevékenysége az érosznak felel meg. Normális emberben e három típus keveredik. Ilyen ember volt Ferenczi. Távol állt tõle minden banalitás. De nála a normalitás magas fokú alkotókedvbõl, kötelességtudatból és tevékenységbõl tevõdött össze. Mindhármat a vidámság alaptónusa hatotta át, napi munkája nyomán örvendetes alkotások keletkeztek, melyekbõl személyes varázsa áradt” (Federn, 1933).
Eitingon a pszichoanalízis romantikusának nevezte Ferenczit. Roazen egykori analitikusokat és pácienseket megszólaltató könyvében így írt róla:
“Mindenki szerint, aki Ferenczit utolsó éveiben bizalmasan ismerte, merõ koholmány volt mindaz, amit Jones mint »köztudott tényt« említett Ferenczi lappangó pszichotikus hajlamairól és elméjének szerencsétlen megbomlásáról. Sokan Ferenczit tartották a legmelegebbnek, a legemberibbnek és a legérzékenyebbnek a korai pszichoanalitikusok közül” (Roazen, 1980).
Roazen egyébként hosszasan
nyomozott a Jones-diagnózis eredete után. Megállapította,
hogy Ferenczi neve még nem szerepelt a feltételezett õrültek
listáján Jones 1933. június 20-án, tehát
egy hónappal Ferenczi halála után kelt, Brillnek írott
levelében.
Bálint felelõsségre
vonta Jonest Ferenczi utólagosan feltételezett betegsége
ügyében. Jones válaszában azt írta, hogy
“egy szemtanú megbízható bizonyítékán
alapult, amit Ferenczi utolsó napjairól írtam”. Roazen
már idézett könyvében arra a következtetésre
jutott, hogy a megbízható szemtanú valószínûleg
Freud lehetett, aki egy levelében “paranoidnak” nevezte Ferenczit
(Roazen, 1980). Újabb kutatások (Masson) fel is fedezték
és közzétették Freudnak e Jones-hoz írott
levelét (Masson, 1984). Ugyancsak visszautasította Jones
diagnózisát Hermann, aki úgy vélte, Jonesnak
igencsak érdekében állt megtépázni Ferenczi
nimbuszát (Hermann, 1991). Roazen is feltételezte, hogy Jones
soha nem tudta megbocsátani neki, hogy analizálta õt,
míg Ferenczit maga Freud analizálta.
Ferenczirõl halálát
követõen azonban elfeledkezett az analitikus közvélemény.
Freud kétszer tesz még említést róla,
késõbbi mûvében, “A befejezett és a végnélküli
analízis” c. munkájában. Az egyik helyen így
ír:
“Egy analitikus kezelés idõtartamának lerövidítése kétségkívül kívánatos dolog ... A hipnotikus befolyás kitûnõ eszköznek látszott célunk eléréséhez; ismeretes, hogy miért kellett róla lemondanunk. A hipnózis pótlására eddig nem találtunk semmit, de ebbõl a szempontból nézve érthetõek azok a ¾ sajnos ¾ hiábavaló fáradozások, melyeknek az analízis olyan mestere szentelte élete utolsó éveit, amilyen Ferenczi volt” (Freud, 1937).
A másik utalás Ferenczire
témánk szempontjából érdekesebb, bár
Freud itt nem nevezi nevén sem Ferenczit, sem önmagát.
Freud itt kitér egy bizonyos férfi páciens esetére,
akinek analízise során a negatív áttételnek
nyoma sem volt, az analízis sikeresen befejezõdött.
Évek múltán azonban a férfi szemrehányásokkal
illette analitikusát, mivel ellenséges attitûdöt
tapasztalt önmagában egykori analitikusa iránt. Az analitikusnak
- mint mondta - tudnia kellett volna, hogy az áttételes reakció
sohasem lehet csupán pozitív, figyelembe kellett volna vennie
a negatív áttét lehetõségét is.
Az analitikus azonban azzal védekezett, hogy az analízis
alatt nem volt jele semmilyen negatív áttételnek (Freud,
1937). Judith Dupont is megerõsíti, hogy ez az utalás
Ferenczinek Freudnál folytatott analízisére vonatkozik
(Dupont, 1988).
Ferenczi agyonhallgatására
mi sem jellemzõbb, mint az, hogy a wiesbadeni kongresszuson elhangzott
“Nyelvzavar a felnõttek és gyermek között” címû
elõadásának a publikálására csak
tizenhat évvel késõbb, 1949-ben került sor. Igaz,
1938-ban Bausteine zur Psychoanalyse címen német nyelven
megjelentek Ferenczi munkái Bálint erõfeszítésének
köszönhetõen, ezt követõen azonban Ferenczi
hosszú idõre “eltûnt” a pszichoanalízis irodalmából.
Ferenczi emlékét csak a hûséges tanítvány,
Bálint ápolta Angliában, aki 1958-ban, 1964-ben, 1966-ban
és 1970-ben is publikált Ferenczirõl. Rajta kívül
Angliában Melanie Klein, Amerikában Alexander, Lóránd,
Horney és Fromm hivatkozik olykor Ferenczire.
A hetvenes években azonban
feltámadt Ferenczi emléke. Franciaországban Dupont,
Barande, Grunberger ír Ferenczirõl. A maga önálló
útját keresõ francia pszichoanalitikus iskola egyik
elõfutárát éppen Ferencziben véli megtalálni.
A nyolcvanas évek közepén francia nyelven megjelenik
Ferenczi Klinikai Naplója, majd a kilencvenes években a Freud-Ferenczi
levelezés. Az újabb francia generációban szinte
megszokottá válik Ferenczi említése, például
Sabourin, Reverzy, Brabant munkáiban.
Német nyelvterületen
Dahmer, Paál, Walter, Cremerius publikál Ferenczirõl.
Másodízben németül jelent meg a Klinikai Napló.
Ugyancsak német nyelvterületen publikál Harmat Pál,
a Magyarországról emigrált kutató. Franciául
és németül egyaránt ír a budapesti iskola
Genfben élõ “nagykövete”, André Haynal.
A nyolcvanas években angolszász
nyelvterületen is, elsõsorban Amerikában újrafelfedezik
Ferenczit. 1980-ban megjelenik az elsõ csaknem teljes angol nyelvû
kiadás Ferenczi mûveibõl, a Brunner/Mazel kiadónál.
1988-ban lát napvilágot a Klinikai Napló, s megjelent
a Freud-Ferenczi levelezés angol nyelvû kiadásának
elsõ kötete is. Gedo, Hoffer, Aron és Harris, Rachman,
Fortune és sokan mások újabb és újabb
munkákkal gazdagítják a Ferenczi-irodalmat.
Hazánkban 1973-ban konferencián
ünnepelték meg Ferenczi születésének századik,
halálának negyvenedik évfordulóját.
Ez a konferencia jeladásnak is tekinthetõ a Ferenczit illetõ
csaknem negyven éves “hírzárlat” feloldására.
Ezt követõen Rajka publikált egy cikket Ferenczirõl
az Orvosi Hetilapban. 1976-ban Buda Béla írt elemzõ
tanulmányt Ferenczi munkásságáról. 1982-ben
Linczényi Adorján szerkesztésében jelent meg
egy válogatás Ferenczi munkáiból Lelki problémák
a pszichoanalízis tükrében címmel. Ferenczi valódi
újrafelfedezése Magyarországon a nyolcvanas és
kilencvenes évek fordulójára tehetõ, 1988-ban
jelent meg Hidas Görgy kezdeményezésére a Ferenczi
Sándor Egyesület, és 1990 óta jeleni meg a Thalassa
címû folyóirat.
Ferenczi alkotói periódusai
Ferenczi munkásságát
három nagyobb periódusra lehet bontani, amelyek között
élettörténetileg meghatározó események
húznak választóvonalat. Az elsõ szakasz 1908-tól
1919-ig tart. Hollós ezt a periódust a “kirobbanás
idõszakának” nevezi. Ezidõ alatt Ferenczi tanít,
szervez, kutat, harciasan vitázik, s mintegy nyolcvan dolgozatot
publikál. Közöttük olyan a pszichoanalízis
irodalmában alapvetõ jelentõségû munkákat,
mint az Indulatáttétel és magábavetítés,
a Hipnotikus hatások lelki elemzése és A valóságérzék
fejlõdésfokai és azok patologikus visszatérése.
Nem kevésbé érdekesek irodalmi mûvek analitikus
vonatkozásait kutató elemzései, a Goethe, Anatole
France, Paracelsus, Lotze, Ostwald tanulmány, valamint Ferenczinek
az analitikus helyzetre vonatkozó apró, igen bevilágító
feljegyzései. A Patoneurózisok-ról írt dolgozatát
a pszichoszomatikus szemlélet elõfutárának
tekinthetjük. Ezidõtájt a freudi tanok éleseszû,
sokszor hevesen vitázó védelmezõje mindazokkal
szemben, akik az analízist kritizálják. Heves stílusban
támad Bleuler, Jung és Adler iskolája ellen, az úgynevezett
bordeaux-i iskola tanait pedig hosszú dolgozatban, pontról-pontra
igyekszik megcáfolni. Hollós “psychoanalitycus militans”-nak
nevezi õt ebben az idõszakban, Freud is ekkor kereszteli
el “nagyvezírem”-nek. Ferenczi munkásságát
számos kötetben foglalja össze, 1914-ben jelenik meg az
Ideges tünetek keletkezése és eltûnése
a pszichoanalízis folyamán, 1918-ban A hisztéria és
a patoneurózisok címû kötet, s 1919-ben A pszichoanalízis
haladása.
Ferenczi életében
az 1919-es évben jelentõs események történnek.
Ekkor köt házasságot Pálos Gizellával,
akihez évek óta bensõséges kapcsolat fûzi.
Mint említettük, kinevezik a pszichoanalízis rendes
tanárának, ám katedráját még
ebben az évben elveszti. 1918 novemberében elnöke lesz
a Nemzetközi Egyesületnek, funkciójáról
1919-ben lemond, mivel Horthy Magyarországáról nem
irányítható érdemben az Egyesület. Mindezen
események nyomán munkássága is alapvetõen
megváltozik, a húszas években már egy másmilyen
Ferenczit látunk, mint korábban. Hollós így
jellemzi a különbséget:
“... az 1918-ig tartó mûködés csodája az volt, hogy ez idõszakban Ferenczi keze munkája alatt zúgó erdõ támadt, az ezután következõ idõkben egy elcsendesedett tisztáson évente egy-egy hatalmas tölgy bontotta ki lombját” (Hollós, 1934). Ferenczi érdeklõdése egyre nyomatékosabban fordul az analitikus technika felé, szemben Freuddal, akit viszont a teória és a kultúra kérdései foglalkoztatnak. Ferenczi kifejleszti az aktív technikát, mely eredetileg Freud intencióiból fogant, de utóbb vegyes fogadtatásra talált analitikus körökben. Ugyanez lett a sorsa Ferenczi Rankkal közösen írott könyvének az Entwicklungsziele der Psychoanalyse-nek is.” (Hollós, 1934).
Ferenczit bizonytalanság jellemzi
ebben a második szakaszban, amely 1920-tól 1926-ig tart.
Hol mint új felfedezések hirdetõje, hol mint “megtérõ
fiú” jelenik meg elõttünk. Lelkesen támogatja
Rankot a születési trauma és a határidõ-szabás
kérdésében, majd visszavonja ezeket a nézeteit.
Kidolgozza az aktív technikát, majd szükségesnek
látja az indikáció pontos körülhatárolását
és beszûkítését. Mint Harmat írja,
hol újítónak, hol ortodoxnak mutatja magát
(Harmat, 1986). Miközben az analitikus technikában új
és új változtatásokat hajt végre, újra
meg újra szembetalálja magát a klasszikus tanokhoz
és a Freudhoz való lojalitás kérdésével.
Vissza-visszatérõ aggodalma, hogy Freud nem ért majd
egyet elgondolásaival. Bálint Jones-hoz írott levelébõl
tudjuk, hogy Ferenczi képtelen volt tudományos kritikának
felfogni Freud véleményét az aktív technikáról,
inkább személyes sérelemként kezelte azt. Ez
az idõszak tehát Ferenczi belsõ küzdelmének
korszaka, a tusakodás önmagával. Az Über forcierte
Phantasien címû tanulmányában 1924-ben, majd
a Zur Psychoanalyse von Sexualgewohnheiten címû cikkében
1925-ben az aktív technika alkalmazási területeit kísérli
meg leírni, ám 1926-ban már szükségesnek
látja az aktív technika korlátait és ellenjavallatait
összegezni Kontraindikationen der aktiven psychoanalitischen Technik
címû munkájában.
Ferenczi 1926-27 fordulóján
nyolc hónapot tölt Amerikában, ahol a New School for
Social Research meghívására elõadásokat
tart. Számos pácienst analizál, Amerika nagy hatással
van rá. 1927-ben egyetlen mûvet sem publikál. Dupont
úgy véli, ez a hallgatás azt jelzi, nagy változás
áll be Ferenczi érzés-, gondolkodás-, és
munkamódjában (Dupont, 1988).
Az új szakasz beköszöntét,
amely 1928-tól 1932-ig tart, Ferenczi egyik nagyhatású
mûve, A pszichoanalitikus technika rugalmassága vezeti be.
Ebben az írásban még egyszer visszatekint az aktív
technikára, s kiemeli mindazt, amit értéknek gondol
belõle. Ám az analitikus legfõbb eszközének
már nem a feszültségfokozást tartja, miként
az aktív technikánál, hanem az analitikus tapintatát.
A relaxáció eszközével kíván eredményt
elérni, az analitikus - modern, Ferenczi által még
nem használt kifejezéssel élve - empátiás
attitûdjét hangsúlyozza. Relaxációs technikáját
tovább tágítja A relaxáció elve és
a neokatharzis (1930) valamint a Felnõttek gyermekanalízise
(1931) címû munkájában. E szakasz terméke
továbbá az 1932-ben írott Klinikai Napló, melyet
azonban nem publikálásra szán, valamint nevezetes
1932-ben született dolgozata, a Nyelvzavar a felnõttek és
a gyermek között. Utóbbi írása Ferenczi
tudományos végakaratának is tekinthetõ, amelyben
összegzi nézeteit. A wiesbadeni kongresszusra írta ezt,
s elõtte megmutatta Freudnak. Jones így tudósít
errõl: “Végzetes találkozásuk napján
Ferenczi belépett Freud szobájába, és köszönés
helyett így szólt: »Olvassa el kongresszusi elõadásomat!«”
(Jones, 1953).
Freud végigolvassa az írást,
majd arra kéri Ferenczit, hogy egy évig ne publikálja
tanulmányát, mely kérés “egyes-egyedül
Ferenczi érdekét szolgálja”. A kongresszus szervezõi
Freud intenciói alapján meg akarják akadályozni,
hogy Ferenczi felolvassa elõadását, ám Jones
úgy véli, hogy “nagyon sértõ lenne, ha az Egyesület
legnevesebb tagjával, sõt tulajdonképpeni alapítójával”
közölnék, hogy “amit mondani szándékozik,
az még meghallgatásra sem érdemes ...” (Jones, 1953).
A harmadik szakaszban Ferenczi hangja
higgadt, határozott. Az “anyai” terapeuta áll elõttünk,
aki megtagadja az “analitikus rezervált hûvösségét”,
a “foglalkozási képmutatást”, amellyel a klasszikus
technikát alkalmazó terapeuta a páciensre reagál.
Ferenczi enged a beteg igényeinek, saját klinikai tapasztalatait
tekinti vezérfonalnak, Freud tanításait is revízió
alá veszi.
Mint említettem, nem Ferenczi
tudományos munkásságát kívánom
elemezni ebben a tanulmányban. Mégis Ferenczi alkotói
periódusait taglaltam itt, mert az a személyes problematika,
amelyrõl most fogok szólni, jobban érthetõvé
válik az életpálya ismeretében.
Ferenczi, az ember
Az apa hatása Ferenczi életében
A pszichoanalízis és kriminalitás címû tanulmányában Ferenczi így ír:
“Egy orvosról van szó,
aki tanulás céljából vetette alá magát
analízisnek. Minthogy kimondott neurotikus tünetei nem voltak,
az analízis fõleg jelleme fejlõdésének
rekonstrukciójában állott. Erre az õ jellemére
igen büszke volt. Azok közé tartozik, kik sokra tartják
igazságfanatizmusukat. Többek között törvényszéki
szakértõ is volt, és állandó munkatársa
egy orvosi szaklapnak amely az orvosi erkölcs ellenõrzését
tûzte ki egyik fõcéljául. Eszménye e
szaklap szerkesztõje volt, aki mintegy büntetõ fórumként,
kíméletlenül üldözött minden áltudományt,
minden meg nem engedett reklámot, minden érdekhajhászást.
Az analízisben levõ
fiatalabb kolléga elõtt az lebegett legfõbb cél
gyanánt, hogy valamikor tisztelt barátja magas orvosszakértõi
állásának és szerkesztõi vörös
irónjának örökébe lépjen. Az analízis
folyamán azután megtört nagyfokú önelégültsége,
mint azt a következõ példa is mutatja: Több évvel
az analízis megkezdése elõtt egy ellenfelek által
kiadott orvosi szaklapban gúnyos hangú közlemény
jelent meg. Elmondták ebben, hogy ez az önreklámozás
üldözésében oly buzgó ifjú orvos
egy hozzá címzett levelet hagyott benn az orvosi könyvtár
egyik sok kézen forgó kötetében, világgá
kürtölendõ, hogy egy igen magas rangú állami
funkcionárius orvosi tanácskozásra hívta õt.
Szóban forgó kollégánk fejéhez kapott,
mert valóban õ volt az, akit ez a kitüntetés
meglehetõsen váratlanul ért; s a levél tényleg
eltûnt. Ártatlansága tudatában meglehetõsen
hevesen támadt a gúnyolódó kollégának,
elkeseredett sajtóvita fejlõdött ki közöttük,
amelyben majdnem mindenki az õ pártját fogta; hiszen
ismerték feddhetetlen jellemét. Késõbbi analízise
folyamán azonban gondolatban meg kellett követnie csúfolódó
támadóját. Mindinkább meg kellett békülnie
azzal a lehetõséggel, hogy tudattalanja talán mégsem
szándékolatlanul csempészte bele ama levelet a sokat
olvasott könyvbe. Visszaemlékezett most, milyen igazságtalanságnak
érezte akkoriban, hogy õt háttérbe szorítják,
el nem ismerik, és mennyire jólesett neki ama levél,
a jövendõ elismerés elsõ reménysugara.
El kellett tehát ismernie hogy a mások hibáinak üldözése
azért volt számára kielégülés,
mert kárpótolta azért, hogy önmagának
ilyen eszközöket meg nem engedett. Az analízis folyamán
azután sok kisebb és nagyobb vétke is emlékezetébe
jutott, amelyeket egészen elfelejtett volt. Megrendítõen
hatott rá a következõ esemény felidézése:
egy nappal imádva szeretett apja halála után - tizenöt
éves volt akkor -, nem tudott ellenállni a kísértésnek,
hogy kísérletezésekhez el ne vegyen egy kis üveg
étert, amelyet halódó apja élesztgetésére
használtak volt, bezárkózott vele egy félreesõ
helyre, és ott meggyújtotta az étert, amivel könnyen
tüzet is okozhatott volna. Teljesen tudatában volt, hogy cselekvése
tiltott és szentségtörõ. Még emlékezett
a szinte hallható szívdobogásra, amely tette közben
elfogta. E tett után nagy megbánás töltötte
el, és megfogadta, hogy apja emlékét úgy fogja
megõrizni, hogy élete végéig naponta legalább
egyszer gondolni fog reá. Az analízis további folyamán
viselkedésének ösztönös alapját is
sikerült világosan rekonstruálnia. Végsõ
fokon és teljesen tudattalanul az apával való rivalitás
volt indoka az örömtûz meggyújtásának
az apa halála után. Látjuk tehát, hogy a feddhetetlen,
sõt túl szigorú jellem itt is a gyermekkori ösztönös
alapon épült fel, ennek kompenzálása, sõt
túlkompenzálása gyanánt. Beismerési
kényszeremnek hogy adózzam, megvallom, hogy ez az orvos én
voltam” (Ferenczi, 1982).
Azért idéztem kicsit hosszabban Ferenczit, mert e sorokban igen nyíltan vallott önmagáról, s apjához fûzõdõ viszonyáról. Ferenczi egy tizenegy gyermekes családban hét fiú közül ötödiknek született. Apja Fränkel Bernát, egy Lengyelországból bevándorolt zsidó könyvkereskedõ, aki 1848-ban részt vett a magyar szabadságharcban. Miskolcon telepedett le, s egy könyvesbolt, utóbb egy könyvkiadó tulajdonosa lett. Nevét 1879-ben magyarosította Ferenczire. Dénes Zsófia így ír Ferenczi ifjúkoráról:
“Ferenczi Sándor könyvek között nevelkedett, miként Anatole France. Apja Miskolcon könyvkereskedõ, hangversenyszervezõ, kultúrát terjesztõ ember volt, sok gyermekkel megáldott családapa, s a fiúk valamennyien könyvespolcok között nõttek fel. Sándoron ez a »gyerekszoba« egész életén át érezhetõ volt ...” (Dénes, 1973).
Ferenczi tizenöt éves, amikor apját elveszíti. A veszteség érzékenyen érinti, miként a fenti idézetbõl is kiderül. Az apát idealizálja, s rejtett módon ellenséges érzéseket táplál iránta. Ferenczi egyik elsõ szakmai ideálja, apai barátja Schächter Miksa volt, a Gyógyászat fõszerkesztõje, aki iránt ugyanolyan rajongó szeretetet táplált, miként késõbb Freud iránt is (Mészáros, 1993). Az apa iránt táplált érzelmeirõl szól Ferenczi egy 1921-ben Groddeckhez írott levelében:
“Levele kritikus idõszakban
érkezett. Mostanában sûrûn vannak rossz éjszakáim,
és levelét az egyik ilyen éjszaka után kaptam
meg, amikor arra ébredek, hogy nem kapok levegõt, jéghideg
a bõröm, fáj a szívem, gyönge a pulzusom
... Felsorolom a tüneteket:
Az elsõ, amelyik eszembe
jut a munkától való viszolygásom. (Ezzel kapcsolatban
erre gondolok: nem szabad, hogy többre vidd az apánál!)
Az 1915-1916-os esztendõben, amikor (egy évig) egy magyar
kisvárosban voltam katonaorvos, és nem volt semmi dolgom,
kidolgoztam a genitális fejlõdés nagy és “nagyszabású”
elméletét, mint az állatoknak a kiszáradás
elleni reakcióját a szárazföldi élethez
való alkalmazkodás idején. Sohase tudtam rászánni
magamat, hogy ezt az értékes munkát, amely mindez
idáig a legfontosabb, papírra vessem. Az idevágó
adatok a legnagyobb összevisszaságban szunnyadnak íróasztalom
legmélyén” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
Egy másik idézet Ferenczi 1922-ben Groddeckhez írott levelébõl:
“ ... sokat javult a kedélyem és a fizikai állapotom. Hogy miért, nem tudnám pontosan megmondani. Freud professzor szakított rá egy-két órát, hogy foglalkozzék velem; még mindig ragaszkodik ahhoz a korábban már kifejtett véleményéhez, hogy a fõ elem nálam a gyûlölet, amelyet iránta érzek, amiért (akárcsak valamikor az apa) megakadályozta a nálam fiatalabb menyasszonyommal való házasságomat (aki jelenleg a mostohalányom). Tehát az ellene irányuló gyilkos hajlamaim fejezõdnek ki az éjszakai haldoklási jelenetekben (kihûlés, hörgés). Ezeket a tüneteket egyébként a szülõi koitusz emlékképei is determinálják. Be kell vallanom, jólesett, hogy végre beszélhettem gyûlölködési rohamaimról az apának, akit annyira szeretek ...” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
Az anya hatása Ferenczi életében
“Legnagyobb meglepetésemre el kellett ismernem, hogy a páciensnek sok szempontból igaza van” - írja Ferenczi Naplójában, amikor R. N. nevû páciense azzal vádolja õt, hogy sok rejtett, gyûlölködõ indulat van benne. “Gyerekkoromból egy különös szorongás maradt bennem az olyan erõteljes nõk iránt, mint amilyen a páciens. Azokat a nõket találtam, s találom ma is »szimpatikusnak«, akik bálványoznak engem, akik alávetik magukat elképzeléseimnek és különcségeimnek; másfelõl viszont az olyan nõk, mint a páciens, rémületet váltanak ki belõlem és felidézik gyerekkori éveim önfejûségét, gyûlölködését. A rendkívüli kedvesség és különösen a túlzott barátságosság megegyezik azokkal az érzésekkel, amiket anyám iránt éreztem. Amikor anyám kijelentette, hogy rossz vagyok, ezzel rendszerint még rosszabbá tett. De legjobban azzal sebzett meg, amikor azt állította, hogy megölöm õt; ez fordulópontot hozott, ekkor saját belsõ meggyõzõdésem ellenére kényszerítettem magamat, hogy jó és engedelmes legyek” (Dupont, [ed.], 1988).
Harmat szerint Ferenczi anyjához fûzõdõ kapcsolata mindenkor ambivalens maradt. Így ír:
“Az anya figyelme már korábban is tizenegy gyermek között oszlott meg, s egyre aligha szentelhetett túl sok idõt. Még inkább így volt ez 1888 után, amikor az anyának kellett átvennie a könyvüzletet. A szituáció meglehetõsen tipikus: az anya a kenyérkereset miatt csak kevés figyelmet képes gyerekeire szánni, akik aztán részben elidegenednek tõle. Talán innen ered Ferenczi csillapíthatatlan szüksége szeretet és még több szeretet után, amirõl környezetének tagjai egybehangzóan számolnak be” (Harmat, 1986).
Ferenczi így emlékezik anyjára egy Groddeckhez írott 1921-es levelében:
“Én voltam-e túlontúl igényes vagy az anyám - akinek tizenegy gyermeke él, köztük én vagyok a nyolcadik - túlontúl szigorú? Annyi bizonyos, hogy - emlékezetem szerint - gyermekkoromban nagyon kevés szeretetben és nagyon sok szigorúságban volt részem. A kedvesség és babusgatás ismeretlen volt a mi családunkban. Annál keményebben megkövetelték viszont az olyan érzelmeket, mint a szülõk iránti tisztelettudó szemérem, satöbbi. Az ilyen nevelésnek lehet-e más eredménye, mint a képmutatás? Megóvni a látszatot, elrejteni a »rossz szokásokat« ¾ ez volt a legfontosabb. Így lett belõlem kiváló tanuló és titkos onanista. Félénk voltam, kerültem a trágár szavakat ¾ és lopott pénzen titokban prostituáltakhoz jártam. Hébe-hóba azért tettem egy-két óvatos kísérletet arra, hogy felfedjem magamat. Így történt, hogy egy szép napon »véletlenül« anyám kezébe került az általam ismert trágár szavak listája. De nem kaptam se segítséget, se felvilágosítást, csak erkölcsprédikációt” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
Egy másik helyen a Naplóban így említi meg élete “tragikus pillanatát” az édesanyjával:
“Mélyen alámerültem infantilis élményeim felidézésében; a legélénkebben nõi alakok képe jelent meg tétován, talán szolgálólányoké gyerekkorom legkorábbi éveibõl; azután egy hulla képe, amelynek felnyitottam hasát, feltehetõleg a boncteremben; ehhez fûzõdött az az õrült fantázia, hogy beerõltetnek a hullának ebbe a sebébe. Értelmezés: szenvedélyes jelenetek utóhatása, melyek feltehetõleg akkor játszódtak le, amikor egy szobalány talán megengedte nekem, hogy mellével játsszak, majd fejemet a két lába közé nyomta, ekkor én megrémültem és úgy éreztem, megfulladok. Ez a forrása a nõk iránt érzett gyûlöletemnek: ezért akarom felboncolni, azaz megölni õket. Ez az ami miatt anyám vádja »Te vagy a gyilkosom« a szívem legmélyéig hatolt, s (1) kényszeres vágyat ébresztett bennem, hogy segítsek bárkin, aki szenved, különösen ha nõ; és (2) elmenekülök minden olyan helyzetbõl, amelyben agresszívnek kéne lennem” (Dupont [ed.], 1988).
Végül a Napló egy másik helyén így ír anyjáról, pácienseirõl:
“Ami engem illet, infantilis agresszivitásom és hogy megtagadtam szeretni anyámat, áttevõdtek pácienseimre. De akárcsak anyámnál, rendkívüli kényszeres erõfeszítéssel tisztán intellektuális, túlzó kedvességet mutattam, amely képessé tett, hogy valódi könnyeket hullassak (könnyeket, melyekrõl magam is azt hittem, hogy igaziak). (Lehetséges, hogy egész relaxációs technikám és rendkívüli kedvességem, amelyet megkövetelek magamtól pácienseim iránt, nem egyebek, mint eltúlzott és szenvedélyes kifejezõdései olyan érzelmeknek, amelyek alapvetõen hiányoznak belõlem?) Ahelyett hogy a szívemmel éreznék, az eszemmel érzek. Ész és gondolat került a szív és libidó helyére” (Dupont [ed.], 1988).
Láthatjuk tehát, hogy a rideg, szigorú anya, aki attól sem riadt vissza, hogy fiát gyilkosnak titulálja, mély, soha be nem forradó sebeket hagyott Ferenczi személyiségén.
Freud hatása Ferenczi életében
A Freud-Ferenczi ellentétrõl már szinte mindent elmondtak, amit lehetett, s várható, hogy a levelezés teljes anyagának hozzáférhetõvé válása további részletekkel színesíti a képet. Mit fûzhetnék én hozzá ehhez a témához? Talán a magam nézõpontjának megváltozását. 1987-ben, amikor tanulmányt írtam Ferenczirõl, átolvastam mindent, amihez csak hozzáfértem. Akkori dolgozatom végkicsengését ily módon lehetne összegezni: “Szegény Ferenczi! A rajongásig szerette Freudot, akitõl csak elutasítást, kitagadást kapott, ebbe pusztult bele” (Benedek, 1987). Ebben a vélekedésemben akár meg is erõsíthetne maga Ferenczi, aki így ír Groddeckhez 1933 márciusában:
“Bizony, nem vétkezhet az ember bûntelenül, méghozzá annyi sok éven át. Baden-badeni rosszullétem egy eléggé veszélyes anémia kezdete volt, amely csaknem ledöntött a lábamról Franciaországban, és csak kínos-keservesen tudtam, jóval a tervezett idõ elõtt, elvánszorogni hazáig. ... Ahogyan te is tudod, egészségi állapotom hanyatlásának pszichikai oka, a kimerültség mellett, a Freudban való csalódás volt” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
Hét év eltelt dolgozatom megírása óta, s idõközben magam is analitikussá váltam. (Ez talán nem elhanyagolható szempont.) Elolvastam Ferenczi Naplóját, s most újraolvasva, akkori önmagamat, akkori vélekedésemet túlzottan egyoldalúnak látom. Lássuk tehát, mik azok a dokumentumok, amelyek megváltoztatták véleményemet!
“Némely tekintetben, igaz,
Freud valóban ortodox volt” - írja Ferenczi a Felnõttek
gyermekanalízise címû munkájában.
“Teremtett néhány
olyan mûvet, amelyek évtizedek óta változatlanul,
háborítatlanul megállnak, mintegy kikristályosodtak.
Az Álomfejtés például egy ilyen csiszolt drágakõ,
tartalomban és formában oly szilárd, hogy az idõk
és a libido minden változásának ellenáll,
úgyhogy kritika alig fér hozzá. Köszönjük
meg a sorsnak a szerencsét, hogy ezzel a nagy és - állíthatjuk
- liberális szellemmel együttmûködhetünk” (Ferenczi,
1931).
Ezt írja tehát Ferenczi 1931 május 6-án a Bécsi Pszichoanalitikus Egyesület ünnepi ülésén elmondott elõadásában. Ferenczi mûveiben számos bizonyíték van arra, hogy nemcsak csodálta, de valóban szerette is a “Professzort”. S mégis mit vet papírra alig fél évvel késõbb a Naplóban?
“Az a szorongást keltõ gondolat meglehet nagyon erõs a tudattalanban, hogy az apának meg kell halnia, amikor a fiú felnõ, magyarázza azt a rettegését, hogy bármelyik fiát függetlenedni engedje. Ugyanakkor, ami megintcsak ezt igazolja, Freud, mint fiú valóban meg akarta ölni apját. S ahelyett, hogy ezt bevallaná, kitalálta az apagyilkos Ödipust, de természetszerûleg csak másokra alkalmazva, sohasem önmagára. Innen a félelem, hogy engedje magát másoktól analizálni, s innen ered az ötlet, hogy a civilizált felnõttek primitív ösztönimpulzusai nem valóságosak többé, s hogy az Ödipus betegség egy gyerekbetegség, mint a kanyaró” ...
majd egy kicsit késõbb ezt írja:
“Valójában brilliáns ötleteit rendszerint egyes esetekre alapozza, szemfényvesztés ez, úgy ahogy van, amely elkápráztatott és csodálatba ejtett például engem is. »Mily csodálatos, hogy õ tudja ezt«. Ebben a felkiáltásban most a rejtett kételkedést fedezem fel: csak csoda ez, s nem pedig logikus meggyõzés, csak a rajongás, s nem pedig önálló véleményalkotás miatt követtem õt” (Dupont [ed.], 1988).
Ferenczi tehát vegyes érzelmekkel viseltetik Freud iránt. S ha netán azt hinnõk, hogy ez az ambivalencia reális konfliktusaik eredménye - hiszen ezidõtájt, amikor ezt a bekezdést írta 1932 augusztusában már sok mindenen túl vagyunk - tévedünk. E bekezdést jó évvel megelõzi például Freudnak maró gúnnyal megírt, szakító levele, amely csók-levél néven vonult be a pszichoanalízis irodalmába. Ha tehát erre gondolnánk, akkor álljon itt egy Groddeckhez írott levélrészlet, amely 1910-es eseményekre utal:
“Idõnként analizáltattam magamat vele (egyszer három, máskor négy vagy öt hétig), még azokban az években, amikor nyaranta együtt utazgattunk: de képtelen voltam teljes õszinteséggel feltárulkozni elõtte. Õt is »tisztelettudó szemérem« jellemezte, túlságosan felnõtt volt hozzám képest, túl sok volt benne az apából. Mindennek az lett az eredménye, hogy Palermóban, ahol velem együtt akarta megírni a paranoiával foglalkozó híres munkáját, hirtelen fellázadtam; már elsõ este, amikor, alighogy leültünk dolgozni, le akart diktálni valamit, felpattantam és kijelentettem, hogy a diktálás még nem nevezhetõ közös munkának. »Szóval maga ilyen ember?« - mondta csodálkozva. »Netalán az egész munkát magának akarja?« Attól fogva esténként egyedül dolgozott. Én csak a javításokat végeztem, fojtogató keserûséggel. (Ma már, persze, tudom, mit jelent az »esténként egyedül dolgozott« és a »fojtogató keserûséggel« kifejezés! Azt akartam, hogy Freud szeressen.)” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
A jelenetben persze Freud hozzáállása is “érdekes”, de hát ez a dolgozat most nem õróla szól. Amit viszont jól láthatunk, Ferenczi egy duzzogó kamasz szerepét veszi fel immár harminchét évesen. Jones így kommentálja ugyanezt az eseményt:
“A vele folytatott számos bizalmas beszélgetésbõl tudom, mértéktelen és csillapíthatatlan vágy élt benne, hogy elnyerje apja szeretetét. Ez volt életének domináns szenvedélye ...” (Jones, 1973).
Egy másik epizód a Freud-Ferenczi levelezésbõl: Freud 1924 januárjában kelt levelében hosszasan ír mûtétjérõl és azt követõ fizikai állapotáról, majd így folytatja:
“Nem mindenben értek egyet közös tanulmányukkal [Ferenczi és Rank, 1924], noha jó munkát végeztek, amit nagyon is sokra tartok. Néhány részletet kritikusan megvitattam Rankkal, de egészében véve jobb szeretnék a háttérben maradni, hogy ne zavarjam meg az Önök alkotókészségét” (Jones, 1973).
Ferenczi erre az igencsak enyhe ellenvéleményre többoldalas, indulatos választ küld, amelyben kifejti, teljesen váratlanul éri õt Freudnak az a mondata, hogy nem mindenben ért egyet a közös mûvel. Szemrehányást tesz Freudnak, hogy számos alkalommal egyeztettek vele, éppen azért, hogy elkerüljenek bármit, amivel Freud ne értene egyet. A könyv elsõ változatát felolvasták neki, s örültek, hogy az elnyerte Freudnak a tetszését, kevés megjegyzését belevették a mûbe. Úgy vélték, hogy ezek után Freudnak semmilyen ellenvetése nem lesz, de ha mégis lett volna, szívesen átdolgozták volna a tanulmányt. Ezek után pontról-pontra végigmegy a lehetséges kifogásokon, és bizonygatja igazát. A levél végén egyetlen mondat:
“Én és feleségem
nagy örömmel hallottuk a jó híreket az ön
munkabírásáról, s csak azt sajnáljuk,
hogy rossz napokat is átélt.
Az ön hálás híve
Ferenczi” (Jones, 1973)
Ezek az idézetek azt hivatottak demonstrálni, hogy Ferenczi nem tudta Freudot reális személyként kezelni. Mint az a korábbi fejezetekbõl is kiderült, elsõsorban apja, másodsorban anyja hiányzó szeretetéért sóvárgott, és ezekkel az érzelmeivel szállta meg Freudot. Grubrich-Simitis szerint Ferenczi aktív technikája a rigorózusan megkövetelt szabályaival nem egyéb, mint a áttételes apafigurával, Freuddal való erõszakos azonosulás (Grubrich-Simitis, 1986). Ugyanígy a relaxációs technika azon az anyai empátián alapszik, amely Ferenczinek saját gyermekes gyengédség iránti vágyát fejezi ki. Ferenczi, egy “amúgy szigorú anya” fiaként Freudtól mint lehetséges korai anyai áttételes tárgytól várta ezt a gyengédséget, de ezen vágya kielégítetlen maradt. Hasonló következtetésre jut Nemes Lívia is, amikor így ír:
“Ferenczi tudattalan vágyaiban azt kívánta volna az apától (Freudtól), hogy engedékeny anya legyen. Olyan engedékeny, mint felesége, aki még azt is megengedte, hogy a lányának udvaroljon, ... majd mégis õt, az anyát vegye feleségül. Olyan engedékeny legyen, hogy haljon meg, amikor erre szükség van” (Nemes, 1988).
Késõbb Nemes így ír:
“Ferenczi serdülõkori
problematikája ebben a megvilágításban végülis
egy serdülést lezárni nem képes identitáskrízist
tesz láthatóvá Úgy tûnik az idealizált
apával (mesterével) nem tudott azonosulni, követelményeit
és parancsait nem tudta belsõvé tenni, azaz nem tudott
a helyébe lépni, hanem fixálva maradt az engedelmes
tanítvány és az »enfant terrible« ambivalens
állapotában” (Nemes, 1988).
Ferenczinek ez az áttételes
viszonyulása Freudhoz hol a rajongás, idealizálás
képét öltötte, hol pedig a burkolt, vagy alig burkolt
ellenségesség érzését, amely a visszautasítás,
szeretetmegvonás miatti elkeseredésben, vagy Freud “valódi”
indítékainak leleplezésében nyilvánult
meg. Egyet kell tehát értsünk azokkal (például
Hofferrel és Gedovel), akik szerint Ferenczi negatív áttétele
csakugyan kianalizálatlan maradt, még ha Freud azzal védekezik
is, hogy annakidején ennek semmi jele nem volt.
Freud azt a reménysugarat
jelentette Ferenczi számára, hogy negatív érzelmeit,
amelyeket szülei iránt táplált, s melyek személyiségén
oly mély nyomokat hagytak, az áttétel segítségével
feldolgozhatja. Freud azonban újra és újra kitért
Ferenczi ostroma elõl, hogy vegye õt ismételten analízisbe.
Ferenczi további “analízise” ily módon az extrém
méreteket öltött levelezésbe csúszott át,
ám a negatív indulatok tényleges feldolgozása
elmaradt.
Ferenczi házassága
Ferenczi 1919 márciusában
feleségül veszi Pálos Gizellát, aki tíz
évvel idõsebb volt nála. Gizellával mint férjes
asszonnyal Ferenczinek 1904 óta volt viszonya. Gizella volt férje
Ferenczi esküvõje napján szívrohamban meghal.
Ha eddig lettek volna kétségeink a házasság
ödipális vonásairól, ez a drámai kifejlet
alighanem eloszlatja õket.
Gizella igen kulturált, meleg
és elfogadó asszony, akiben Ferenczi megértõ
társra lel. A kapcsolatra azonban árnyékot vet, amikor
Ferenczi 1911-ben analízisbe veszi Elmát, Gizella lányát,
és hamarosan beleszeret. Ferenczi kérésére
Freud átveszi Elma analízisét. Freud e ponton megengedhetetlenül
beavatkozik Ferenczi életébe, eltanácsolja attól,
hogy Elmát feleségül vegye. Ferenczi engedelmeskedik
Freud tanácsának, bár utóbb szemrehányással
illeti õt, mint aki megakadályozta, hogy boldog házaséletet
éljen, családot alapítson, gyerekeket nemzzen.
A házasság fordulópontot
hoz Ferenczi életében, amelyre még visszatérünk.
Gizellával való házassága ugyanis azt jelenti,
(az asszony ötvenhat éves ekkor) hogy Ferenczi lemond arról,
hogy saját gyerekei legyenek.
Kölcsönös analízis
Ferenczi elégedetlen volt
önmagával, mint analitikussal, ez ösztökélte
õt technikájának újabb és újabb
megváltoztatására. A húszas és harmincas
évek fordulóján az un. “nehéz esetek” specialistájává
vált, páciensei között számos olyan akadt,
akit ma borderline személyiségnek tartanánk. Számos
páciense Amerikából jött Budapestre egyenesen
azért, hogy Ferenczi analizálhassa õket. Így
Ferenczi analizálta Clara Thompsont, Izette de Forest-et, s másokat.
Ferenczi azonban olykor burkolt ellenségességet érzett
önmagában páciensei iránt. Szenvedett ettõl,
és számos kísérletet tett arra, hogy megszabaduljon
ezektõl az indulatoktól. Korábban elõírásokat
adott pácienseinek ¾ ez volt az aktív technika ¾
hogy legyõzze a terápia elakadásait, ám utóbb
úgy minõsítette ezt a technikát, mint saját
szadisztikus impulzusainak derivátumát. Késõbb
az analitikus tapintatára, a technika rugalmasságára,
majd a relaxáció elvére építette kezeléseit,
a gyengéd anya szerepét felvállalva. Ám ezt
a technikát utóbb mazochisztikus attitûddel azonosította.
Elégedetlensége önmagával csak nem szûnt
meg. Mindezek vezették a kölcsönös analízis
kísérletére.
A gondolat már régóta
érlelõdött benne. Különösen akkor érezte
idõszerûnek a kölcsönös analízist, amikor
R. N. nevû páciense a terápia elakadását
nem saját ellenállására, hanem a Ferencziben
megérzett burkolt gyûlöletre vezette vissza. Ferencziben
visszhangra találtak szemrehányásai. Így ír
errõl a Naplóban:
“A maga részérõl fenntartotta azt a nézetét, hogy a gyûlölet érzését tapasztalja nálam, s azt kezdte mondani, hogy analízise sosem fog továbbhaladni, hacsak nem engedem neki, hogy a rejtett ellenségesség eme érzelmeit analizálja bennem. Csaknem egy éven át ellenálltam, de azután elhatároztam, hogy megteszem ezt az áldozatot” (Dupont [ed.], 1988).
Ferenczit két szempont is vezette a kölcsönös analízis elfogadásakor: egyfelõl a pácienseivel való igen mély, empátiás azonosulás, másfelõl a bûntudat érzése saját agresszivitása miatt. Vikár György így ír errõl:
“A bûntudatérzés addig is szerepet játszott Ferenczi élményvilágában - most szokatlan erõvel tör elõ. Jelentkezik a jóvátétel vágya. Ennek sodrásába kerül a kölcsönös analízis, mint vezeklés az analitikus bûneiért. A leírásból világos, hogy nem elsõsorban nárcisztikus célt szolgál. Ferenczi kínnal, szégyennel küzdve szolgáltatja ki spontán asszociációt a betegnek, vállalva gyengeségét és ellenséges indulatait is, hogy az elakadt kezelést kimozdítsa a holtpontról” (Vikár, 1993).
A kölcsönös analízis Ferenczi utolsó próbálkozása, hogy személyiségének árnyoldalától megszabaduljon. Karakterének szado-mazochisztikus vonásait nem sikerült feldolgoznia a szülõkkel való kapcsolatában, nem oldotta meg azokat Freudnál való analízise során sem, nem segített házassága, s nem segítettek megújuló terápiás erõfeszítései, se az aktív technika, se a relaxáció elve. A kölcsönös analízis az utolsó lehetõség, a szenvedõkkel való azonosulás, s önmaga feláldozása. Mint a Naplóból tudjuk, ez a heroikus kísérlet is kudarccal végzõdött.
A Ferenczi-kép a személyes életút tükrében
Talán nem szükséges
bizonygatnom, hogy milyen nagyra tartom Ferenczi teljesítményét
a hazai és az egyetemes pszichoanalízis történetében.
Nemcsak technikai kísérleteivel érdemli ki elismerésünket,
de méltán tekinthetõ a modern tárgykapcsolat-elméletek
elõfutárának, a borderline-patológia elsõ
megfogalmazójának, a modern viszontáttétel-felfogás
elõhírnökének. A kérdés tehát
nem is az, hogy nagy ember, nagy analitikus volt-e, vagy sem. A kérdés,
amely bennünket most foglalkoztat, hogy vajon õ maga mit gondolhatott
teljesítményérõl, hogyan ítélte
meg önmagát.
Kevés adatunk van errõl,
inkább csak sejtéseink lehetnek. A továbbiakban arra
a merész feladatra vállalkozom, hogy Ferenczi életútját
összevessem valószínûsíthetõ reményeivel,
elképzeléseivel.
Tudjuk jól, hogy Ferenczi
apja olyan férfi volt, akinek sok a gyereke és sok a “könyve”.
Igaz a könyveknek nem õ volt a szerzõje, de a kultúra
szeretete, a mûveltség, a liberalizmus jellemezte. Az ifjú
Ferenczi olyan apához hasonlíthatta magát, aki felnõttként
sok gyerek apja, emberként tudós, elismert férfi.
Azt is tudjuk, hogy eszményképnek
is olyan férfit választott Freud személyében,
aki sok gyermek apja, és szintén jó sok könyve
volt, utóbbiakat egytõl-egyig maga írta. A mérce
tehát, amelyhez Ferenczi mérte magát, nem volt kimondottan
alacsony. S hogy gyermekek és könyvek között ez a
párhuzam nem is teljesen véletlen, arra maga Ferenczi tesz
utalást Groddeckhez írott már idézett levelében.
Most lássuk a folytatást:
“Ha mégis írásra
adom a fejemet, e fontos munka helyett [a Thalassáról van
szó; kiemelés tõlem, B. L.] csak rögtönzéseket
írok, hogy el ne felejtsenek teljesen. Az amerikai orvosok felkérésére,
akik jelenleg Freudnál vannak tanulmányúton, két
elõadást kéne tartanom Bécsben a Metapszichológiáról
... De még nem írtam semmit, hozzá se fogtam a felkészüléshez.
A tünetet (vagyis a munkától való viszolygást)
gyakran ez a gondolat kíséri: nem éri meg a fáradságot.
Vagyis: a világ nem ad eleget ahhoz, hogy kiérdemelje tõlem
az “ajándékot”; nyilván anális erotizmusról
van szó: semmit sem akarok elhullajtani, ha nem kapok érte
ajándékot. Hogy miféle ajándékot? Ez
csak gyerek lehet, a nõnek gyerekkel kellene engem megajándékoznia,
vagy - megfordítva - nekem kell szülnöm a világnak
(az apa, az anya számára).
Csakhogy az a baj, hogy erotizmusom
nem éri be ezekkel a magyarázatokkal; én (vagyis az
“ösztönénem”) nem analitikus értelmezésre
vágyom (vágyik), hanem valóságos dologra: fiatal
nõre, gyerekre! ...” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
Talán nem túlzó
a feltételezés; Ferenczi olyan felnõttnek vágyta
önmagát, aki sok gyerek szeretve tisztelt apja, és ugyancsak
elismert, tudós férfiú. Saját szüleihez
való ambivalens viszonyulása azonban nem könnyítette
meg számára a férfivá érést.
Mivel magyarázzuk továbbá azt a tényt, hogy
Ferenczi, bár kifejezetten jó partinak számíthatott,
hosszú ideig nem adta fejét nõsülésre.
Vagy vegyük azt a bizonyos epizódot Pálos Elmával,
aki csinos is volt, szeretetre méltó, s ha Ferenczi csakugyan
feleséget, gyereket akart volna, összeházasodhat vele,
hiszen már gyûrûs menyasszonya volt. Ehelyett mit tesz
Ferenczi? Beajánlja Freudhoz, aki azután eltanácsolja
Pálos Elmától, s Ferenczi hagyja magát lebeszélni
róla. Utólag azután szemrehányást tesz
Freudnak, hogy megakadályozta a boldogságát.
Amikor tehát megházasodik
1919-ben, az nemcsak a boldog beteljesülést jelenti számára,
hanem még valamit: a biztos lemondást arról, hogy
gyermekei legyenek. Ez Ferenczi elsõ nagy csalódása
az életben. (A Freuddal való tényleges konfliktus
még sehol sincsen ekkor.)
Ezt a feltételezést
támasztja alá Ferenczi alkotói habitusának
megváltozása is. Emlékezzünk vissza Hollós
megfogalmazására: “Ferenczi keze munkája alatt zúgó
erdõ támadt” elsõ alkotói periódusa
során, majd “az ezután következõ idõkben
egy elcsendesedett tisztáson évente egy-egy hatalmas tölgy
bontotta ki lombját” (Hollós, 1934). Ferenczi rendkívül
termékeny alkotó volt elsõ idõszakában,
nyolcvannál több dolgozatot írt ekkor. De hozzátehetjük,
hogy csupa rövidebb lélegzetvételû munka - egyetlen
“tölgyfa” sincsen köztük. Vannak persze zseniális,
maradandó mûvei, mint az Indulatáttétel és
magábavetítés, vagy A valóságérzék
fejlõdésfokai és patologikus visszatérésük,
de a nagy mûvet nem írta még meg. Ha nem tûnne
túl profánnak, azt mondhatnánk, hogy “sok apró,
pici gyereket” hozott világra.
A tényleges, biológiai
termékenységrõl való lemondás után
ez a tendencia megszûnik Ferenczinél. Már csak a nagy
mûvet akarja megírni. Semmi rögtönzés, semmi
szertelenség, mindegyik munkája megformált, kerek
egész, míves munka, s látnivaló, hogy mindegyik
azzal az igénnyel készül, mint a “nagy életmû
egy-egy építõköve”. Talán nem véletlen,
hogy Bálint Ferenczi összegyûjtött munkáinak
a Bausteine, az “építõkövek” címet adta.
Csakhogy a nagy mû nem akar
megszületni. Ebbõl a szempontból igen tanulságos
Gedonak a megfigyelése, aki azt írja, hogy a huszas évek
elején - éppen akkor, amikor Ferenczi a munkától
való viszolygásáról panaszkodik - két
ember volt kizárólag alkalmas a pszichoanalízis megújítására:
Freud és Ferenczi. Ferenczinek ezidõben számos olyan
apró megfigyelése volt, amelyek a késõbbi én-pszichológiából
ismeretesek. A felettes én koncepciója implicit módon
benne van a Vasárnapi neurózisok címû munkájában.
Apró jegyzeteibõl kiderül, hogy Hartmann koncepcióját
húsz évvel megelõzõen beszél az én
autonóm apparátusairól. A ticrõl írt
dolgozata megelõlegezi az énen belüli konfliktusokról
szóló elgondolásokat. Ugyancsak ír az én
szervezõdésének hierarchiájáról,
s az énvédõ mechanizmusokról is értekezik.
Gedo tehát nem kevesebbet
állít, hogy a majdani én-pszichológia ott lebeg
Ferenczi szeme elõtt, csak a részektõl nem látja
az egészet. És azután ott van Freud, aki 1923-ban
megírja a nagy mûvet; Az õsvalami és az én-t,
ami azután új irányt ad a pszichoanalízisnek.
Ha tehát ebbõl a szempontból
nézzük, mindjárt jobban érthetõ, hogy
Ferenczi miért csattan fel olyan hirtelen, amikor Freud kritizálni
merészeli az Entwicklungsziele-t. Freud megteremtette az új
én-pszichológia alapjait, Ferenczinek nem maradt más
hátra, mint a pszichoanalízis új technikájának
kialakítása. Az aktív technika ezért nem más,
mint Ferenczi “édesgyermeke”, igazi nárcisztikus sérelem,
ha ezt bárki kritizálja.
De van itt egy még fájóbb
pont is. Ferenczinek a nagy munkája, amelyre annyi ideig készülõdött,
amelyet tíz éven át érlelt magában,
ahogyan õ írja az “értékes munka”, a “fontos
munka” végülis elkészült. A Katasztrófák
a nemi mûködés fejlõdésében címû
mûrõl, vagyis a Thalassáról van szó,
amely bár nagyon érdekes olvasmány, valóban
eredeti gondolatokat tartalmaz, de megtörténik vele az, ami
egy “nagy mûnek” a halálát jelenti ¾ gyakorlatilag
visszhangtalan marad. Nemhogy az analízis megújítása
nem következett be tõle, de mégcsak nem is vitatkoztak
vele. Ahogy az amerikai mondja valamire, ha nem akar vele foglalkozni:
érdekes. Ez lett tehát a Thalassa sorsa is, s megítélésem
szerint ez ütötte a második szöget Ferenczi koporsójára:
a nagy mû, Ferenczi nagy mûve, amely megújítaná
a pszichoanalízist, sohasem készült el. Ha tehát
Ferenczi 1927-ben ereje teljében egyetlen dolgozatot sem publikált,
az nemcsak azért lehetett, mert Amerikában olyan jó
lenni, s annyi minden elvonja az ember figyelmét az alkotástól.
Többrõl van itt szó. Valószínûleg
ekkor sejtette meg Ferenczi, hogy azt a bizonyos “Nagy Mûvet” már
nem is fogja megírni.
Mi marad még hátra
egy ilyen kvalitású embernek, mint Ferenczi? Axel Hoffer
említi Grubrich-Simitis nyomán, hogy ha Freud a pszichoanalízis
atyja, akkor Ferenczi az anyja. Ferenczi érdeklõdése
utolsó alkotói periódusában az analitikus “anya-szerepe”
felé fordul, amely jobban megfelel klinikai beállítottságának.
Judith Dupont hosszabb tanulmányt
írt Ferenczi eme utolsó alkotói periódusáról
Az az õrült Ferenczi címmel. Ebben leírja, hogy
Jones szerint Ferenczi élete utolsó három évének
munkáit le kell választani az életmûrõl,
mint egy megbomlott elme alkotásait. Öt mûrõl
van szó: A nem-várt gyerek és halál-ösztöne,
A relaxáció elve és a neokatharzis, Felnõttek
gyermekanalízise, Nyelvzavar a felnõttek és a gyermek
között, valamint A trauma a pszichoanalízisben. Megállapítja,
hogy ma ezt az öt cikket idézik a leggyakrabban. Nem kívánok
az ezekben kifejtett tartalmi-gondolati anyaggal foglalkozni, hiszen ez
nem tárgya munkámnak, de megállapítható,
hogy Ferenczi ebben az alkotói periódusában kilépett
a pszichoanalízis aktuális kontextusából. Munkássága
az akkori analitikus világ teljes ellenkezésével találkozott,
ezért is vált hihetõvé, és általánosan
elfogadottá, hogy azok a munkái egy megbomlott agy szüleményei.
Ferenczi megszállottan a jövõnek, vagy az “igazságnak”
dolgozott. Hiába tiltakozott Bálint és Hermann, hiába
bizonygatták számosan, hogy Ferenczi ép eszénél
volt a legutolsó pillanatig, Ferenczi olyan határokat lépett
át, amelyek az akkori analitikus világ alappilléreinek
számítottak, elfogadásukra remény sem maradt.
Ferenczi ugyanis kikezdte az analitikus szerep biztonságát,
a pácienssel való azonosulásban, önmaga feltárásában,
boncolásában olyan messzire ment, amely már tulajdon
épségét veszélyeztette. A kölcsönös
analízis látványos ugrás ebbe a mélységbe,
ne maradjon semmi se, ami a pácienstõl elválaszt bennünket.
Hogy ez õrület-e, vagy sem, azt nem kívánom minõsíteni.
De annyi bizonyos, hogy Ferenczi önként választotta
a teljes izolációt, azaz harmadjára lemondott mindarról,
ami addig az életet jelentette számára, az analitikus
társadalom megbecsülésérõl.
Nem meglepõ tehát,
ha miként Vikár is megállapítja, életének
eme utolsó, sõt kis túlzással azt is mondhatnánk,
hogy utolsó utáni korszakában - hiszen a Naplót
írva nem is gondolt arra, hogy az valaha is megjelenik - Ferenczit
gyakorta kísérti a halál gondolata. Megrendítõ
olvasni sorait, ahol önmagát sokszor már nem mással,
mint a traumatizált, megtagadott, haldokló gyermekkel azonosítja.
A trauma a pszichoanalízisben címû cikkében
például így ír:
“Az önszétszakítás folyamatánál meglepõ, de úgy látszik, általános tény a lehetetlenné vált tárgyi viszonynak narcisztikussá való átváltoztatása. Az istentõl és embertõl elhagyatott egyén tökéletesen kicsúszik a valóságból, és egy új világot teremt, amelyben a földi bajoktól befolyásolatlanul mindent, amit akar, elérhet. Ha addig nem szerették, sõt kínozták, akkor lehasít önmagából egy részt, amely segítségre kész vagy szeretõ, többnyire anyaszerû ápoló formájában személyiségének meggyötört maradványát megszánja, róla gondoskodik, fölötte határoz, és mindezt a legnagyobb bölcsességgel, átható értelemmel. E jelenség az intelligencia és a jóság maga, mondhatnók egy védõszent. Ez az angyal a szenvedõ vagy megölt gyermeket kívülrõl látja (tehát az én szétrepedésének folyamatakor mintegy kibújt a személyiségbõl), végigjárja az egész mindenséget segítségért, fantáziákat talál a másként meg nem menthetõ gyermek részére stb. Egy újabb túl erõs trauma pillanatában azonban a védõ patrónus is kénytelen bevallani tehetetlenségét és jóakaratú csalafintaságait a megkínzott gyermeknek, és ekkor semmi más nem marad hátra, mint az öngyilkosság, hacsak nem történik az utolsó pillanatban valami kedvezõ a valóságban. Nos, ez a kedvezõ, amelyre az öngyilkosság impulzusával szemben utalhatunk, az a tény, hogy ennél az újólagos traumatikus küzdelemnél a beteg nem áll egyes-egyedül. Ámbár nem részesíthetjük mindabban, amit gyermekkorában megérdemelt volna, a segíteni tudás ténye mégis egymagában is lökést ad egy új életre” (Ferenczi, 1934).
Ferenczi a halált hozó betegséggel való viaskodásában egyes-egyedül állt. Groddeck így ír errõl Ferenczi özvegyének:
“Kedves Gizella!
Sokáig töprengtem rajta,
vajon megírjam-e vagy sem ezt a levelet, de most már elhatároztam,
hogy megírom. ... Az utóbbi években csak sajgó
szívvel tudtam Sándor életére gondolni. Kutató
szellemének volt az áldozata - ettõl a sorstól
engem csak az kímélt meg, hogy én sohasem szomjaztam
annyira a tudásra. ...Ez a kutatás egyre jobban elhatalmasodott
rajta. Egy ízben ezt a kifejezést hallottam tõle:
»Atomjaira bontom a lelket«. De ha valaki komolyan megkísérli,
hogy atomjaira bontsa a lelket, ez a törekvése csak önmaga
felbomlásával végzõdhet, mivel a másik
ember rejtély számunkra; csak saját lelkünket
bonthatjuk atomjaira, önmagunk elpusztításával.
Az a tény, hogy Sándor - akinek mindig is csodáltam
tehetségét és bátorságát - végül
is milyen formában szabadult meg egy emberfeletti harc terhétõl,
teljesen mellékes. Idõrõl-idõre megpróbáltam
figyelmeztetni, milyen veszedelmes útra lépett; de ahogyan
az ember a rohanó áradatot se tartóztathatja fel a
puszta tenyerével, Sándoron se lehetett segíteni.
Aki azt állítja, hogy nekem sikerült volna, nem mond
igazat. Bármily közel állt is hozzám, bármilyen
szoros volt is a barátságunk, már fényévnyi
messziségben volt tõlem, és ezt a távolságot
nem tudtam és nem is akartam áthidalni. ¾ Errõl
többet nem tudok mondani neked ...” (Ferenczi-Groddeck, 1985).
IRODALOM
ARON, L., HARRIS, A. (eds.): 1993. The Legacy
of Sándor Ferenczi. Hillsdale, N. J.: The Analytic Press.
BÁLINT MIHÁLY: 1934. Ferenczi
Sándor mint orvos. Gyógyászat. 74. 312-315.
Bálint Mihály levele Ernest
Jones-hoz, 1957. In: Roazen, 1980.
BÁLINT, M.: 1958. Sándor
Ferenczi's last years. International Journal of Psycho-Analysis. 35. 434-436.
BÁLINT, M.: 1966. Die technischen
Experimente Sándor Ferenczis. Psyche, 20. 904-925.
BARANDE, ILSE: 1972. Sándor Ferenczi.
Paris: Payot.
BENEDEK LÁSZLÓ: 1987. Az
orvos-beteg kapcsolat pszichoanalitikus modellje Ferenczi Sándor
munkái alapján és felfogásának recepciója.
Kézirat..
BENEDEK L.: 1993a. Self-disclosure in the
Ferenczi papers. Kézirat..
BENEDEK, L.: 1993b. What Can We Learn From
Ferenczi Today? In: The Legacy of Sándor Ferenczi.
BUDA BÉLA: 1976. Ferenczi Sándor
munkássága és életmûve a mai tudományos
ismeretek fényében. Magyar Pszichológiai Szemle. 33.
276-291.
CREMERIUS, JOHANN: 1984. Vom Handwerk des
Psychoanalytikers: Das Werkzeug der psychoanalitischen Technik, Hamburg:
Frommann-Holzboog,
DAHMER, HELMUT: 1976. Sándor Ferenczi
- Sein Beitrag zur Psychoanalyse. In: Eicke, D., Hg., Die Psychologie des
20. Jahrhunderts. München: Kindler, 167-196.
DÉNES ZSÓFIA: 1972. Ferenczi
Sándor, Vigilia, 38. 196-200.
DUPONT, JUDITH (ed.): 1988. The Clinical
Diary of Sándor Ferenczi. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
DUPONT, JUDITH: 1988. Az az ôrült
Ferenczi. Kézirat. Ford. Gáspár Judit.
EITINGON, MAX: 1933. Abschiedworte an Sándor
Ferenczi. Imago, 19. 289-295.
FEDERN, PAUL: 1933. Sándor Ferenczi.
Gedenkrede, gehalten in der Trauersitzung der Wiener Psychoanalitischen
Vereinigung. Internationale Zeitschrift für (ärztliche) Psychoanalyse.
FERENCZI SÁNDOR: 1909. Indulatáttétel
és magábavetítés. In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1912. Hipnotikus hatások
lelki elemzése. In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1913. A valóságérzék
fejlôdésfokai és patologikus visszatérésük.
In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1914. Ideges tünetek
keletkezése és eltûnése a pszichoanalízis
folyamán. Budapest: Dick Manó.
FERENCZI S.: 1917. Patoneurózisok.
In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1919. A pszichoanalízis
haladása. In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1927. Katasztrófák
a nemi mûködés fejlôdésében [Thalassa].
Budapest: Pantheon.
FERENCZI S.: 1924. Über forcierte
Phantasien. Internationale Zeitschrift für (ärztliche) Psychoanalyse.
X. 6-16.
FERENCZI S.: 1925. Zur Psychoanalyse von
Sexualgewohnheiten. Internationale Zeitschrift für (ärztliche)
Psychoanalyse. 6-39.
FERENCZI S.: 1926. Kontraindikationen der
aktiven psychoanalytischen Technik. Internationale Zeitschrift für
(ärztliche) Psychoanalyse. XII. 3-14.
FERENCZI S.: 1928. A pszichoanalitikus
technika rugalmassága. In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1929. The unwelcomed child
and his death instinct. New York: Brunner/Mazel.
FERENCZI S.: 1930. A relaxáció
elve és a neokatharzis. In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1931. Felnôttek gyermekanalízise.
In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1932. Nyelvzavar a felnôttek
és a gyermek között. In.: Buda Béla (szerk.): A
pszichoanalízis és modern irányzatai. Budapest: Gondolat,
1971.
FERENCZI S.: 1934. Trauma a pszichoanalízisben.
In: Ferenczi, 1982.
FERENCZI S.: 1982. Lelki problémák
a pszichoanalízis tükrében. Budapest: Magvetô.
FERENCZI SÁNDOR-RANK, OTTO: 1924.
Entwicklungsziele der Psychoanalyse. Wien: Internationaler Psychoanalytischer
Verlag.
FERENCZI SÁNDOR-GRODDECK, GEORG:
1985. Ferenczi Sándor és Georg Groddeck kiadatlan leveleibôl.
Világosság, XXVI. évf. 12. sz. 768-774. Ford. Ádám
Péter.
FORTUNE, CH.: 1993. Az “R. N." eset: Ferenczi
Sándor radikális kísérlete a pszichoanalízisben.
Thalassa, (4), 1: 173-187.
FREUD, SIGMUND: 1933. Ferenczi Sándor.
In: Lélekelemzési Tanulmányok. Budapest: Somló
Béla. (reprint kiadás: T-Twins, 1993. ) 5-8.
FREUD, S.: 1937. A befejezett és
a vég nélküli analízis. In: Buda Béla
(szerk.): Pszichoterápia. Budapest: Gondolat, 1981.
GEDO, JOHN: 1976. The wise baby reconsidered.
Psychological Issues Monographs. 34/35. IUP, 357-378.
GRUBRICH-SIMITIS, ILSE: 1986. Six letters
of Sigmund Freud and Sándor Ferenczi on the interrelationship of
psychoanalytic theory and technique. International Review of Psycho-Analysis,
13. 259.
GRUNBERGER, BÉLA: 1976. From the
“active technique" to the “confusion of tongues". On Ferenczi's deviation.
Reprinted from: Psychoanalysis in France. New York: International Universities
Press.
HARMAT PÁL: 1986. Freud, Ferenczi
és a magyarországi pszichoanalízis. Bern: Európai
Protestáns Magyar Szabadegyetem. Második átdolgozott
és bõvített kiadás: Sopron: Bethlen Gábor
kiadó, 1994.
HAYNAL, ANDRÉ: 1989. Die Technik-Debatte
in der Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Fischer..
HERMANN IMRE: 1991. Jones Ferenczi betegségérõl
alkotott diagnózisának objektivitása. Thalassa, (2),
2: 127-129.
HOLLÓS ISTVÁN: 1934. Emlékezés
Ferenczi Sándorra. Gyógyászat. 74. 305-309.
HOFFER, AXEL: 1993. Ferenczi's relevance
to contemporary psychoanalytic technique. In: The Legacy of Sándor
Ferenczi. 75-80.
JONES, ERNEST: 1973. Sigmund Freud élete
és munkássága. Budapest: Európa.
MASSON, JEFFREY M.: 1984. The Assault on
Truth. New York: Farrar, Strauss and Giroux.
MÉSZÁROS JUDIT: 1993. Ferenczi's
preanalytic period embedded in the Cultural streams of the fin de siècle.
In: The Legacy of Sándor Ferenczi. 41-51.
NEMES LÍVIA: 1988. Freud and Ferenczi:
A Possible Interpretation of Their Relationship. Contemporary Psychoanalysis,
1988. 24. 240-249.
PAÁL JÁNOS: 1976. Psychoanalyse
in Ungarn. In: Eicke, D., Hg., Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. München:
Kindler.
RACHMAN, A.: 1993. Ferenczi and Sexuality.
In: The Legacy of Sándor Ferenczi. 81-100.
RAJKA TIBOR, 1973. Ferenczi Sándor.
Orvosi Hetilap. 114, 2828-2833.
ROAZEN, PAUL: 1980. Freud and his Followers.
Harmondsworth: Penguin Books.
VIKÁR GYÖRGY: 1993. A szenvedés
és a halál motívumai Ferenczi Klinikai Naplójában.
Kézirat.
WALTER, H.: 1980. Sándor Ferenczi.
In: Rattner (Hg.), Wandlungen der Psychoanalyse. Wien: Europaverlag.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu