MENEKÜLÉS A NÕISÉG ELÕL (1926)
A nõk maszkulinitás-komplexusa, ahogyan azt a férfiak és a nõk látják*
Néhány utóbbi
munkájában Freud egyre nagyobb nyomatékkal hívja
fel a figyelmet analitikus kutatásaink bizonyos egyoldalúságára.
Hadd hivatkozzam itt pusztán arra a tényre, hogy egészen
mostanáig csak kisfiúk és férfiak gondolkozása
volt a vizsgálat tárgya.
A magyarázat nyilvánvaló.
A pszichoanalízist egy férfi géniusz teremtette meg,
és szinte minden továbbfejlesztõje ugyancsak férfi
volt. Jogos és ésszerû, hogy számukra kézenfekvõbb
egy férfilélektan kialakítása, s hogy többet
értenek meg a férfiak fejlõdésébõl,
mint a nõkébõl.
A nõi sajátságok
megértése érdekében maga Freud tett korszakos
lépést, amikor felfedezte a péniszirigység
létezését. Ezt követõen van Ophuijsen
és Abraham írásai rámutattak arra, hogy milyen
nagy szerepet is játszik ez a tényezõ a nõk
fejlõdésében és a nõk neurózisainak
kialakulásában. A péniszirigység jelentõségét
mostanában növelni látszik a fallikus idõszakról
kialakított feltételezés. Ezen azt értjük,
hogy mindkét nem esetében az infantilis genitális
szervezõdésben csak az egyik nemi szervnek, nevezetesen a
fiúk nemi szervének van szerepe, és mindössze
ez különbözteti meg a gyermekkori nemi szervezõdést
a felnõttkori végleges genitális szervezõdéstõl.
1
E szerint az elmélet szerint a klitoriszt hímvesszõnek
képzeli a gyermek, s azt feltételezhetjük, hogy kezdetben
mind a lányok, mind a fiúk pontosan ugyanazt az értéket
tulajdonítják a klitorisznak, mint a hímvesszõnek.
2
Ez az idõszak egyrészt
gátlólag, másrészt segítõleg
hat az ezt követõ fejlõdésre: Helene Deutsch
elméletben mutatta be a gátló hatásokat. Õ
azon a véleményen van, hogy minden új szexuális
funkció, például a pubertás, a közösülés,
a terhesség és a gyermekszülés kezdetén
ez a szakasz reaktiválódik, és ahhoz, hogy a nõies
hozzáállás juthasson érvényre, minden
alkalommal le kell gyõzni azt. Freud Deutsch meglátását
részletesen kidolgozta, egyben meg is erõsítette,
mivel úgy tartja: pusztán a péniszirigység
és annak legyõzése ébreszti fel a gyermek iránti
vágyat, és ezáltal létrehozza az apa iránti
szerelmi köteléket.
3
Ezek után azt a kérdést
kell felvetnünk, vajon ezek a feltételezések hozzájárultak-e
ahhoz, hogy a nõi fejlõdésrõl alkotott képünk
(amelyet Freud tökéletlennek és hiányosnak jellemzett)
teljes körûbbé és tisztábbá váljék?
A tudománynak gyakran hasznára
válik, ha jól ismert tényeket új megvilágításba
helyezünk. Másként fennáll ugyanis a veszélye
annak, hogy új megfigyeléseinket akaratlanul is a régi,
letisztult fogalmi kategóriákba soroljuk be. Az az új
szempont, amelyet alább ismertetni kívánok, Georg
Simmel
4
filozófiai írásainak olvasása
közben vetõdött fel bennem.
Simmel, miként azt azóta
már mások is -- fõként nõk
5
--, többféle módon kifejti a következõket:
Az emberiség teljes társadalma férfitársadalom.
Az állam, a törvények, az erkölcs, a vallás
és a tudományok is mind férfialkotások. Simmel
ezekbõl a tényekbõl egyáltalán nem a
nõk alacsonyabbrendûségére következtet,
mint általában a többi szerzõ. Mindenekelõtt
a férfitársadalom eszméjét veszi alaposan és
kitartóan szemügyre: A mûvészet, a hazaszeretet,
az erkölcs általában, a társadalmi eszmék
különösen, a gyakorlati döntések helyessége,
az elméleti ismeretek tárgyilagossága, az életerõ
és a széles körû életismeret -- mindezek
a jelenségek és követelmények az emberiségre
átfogóan érvényesek, ám a tényleges
történelmi helyzetekben kizárólag férfiakra
vonatkoznak. Feltételezve azt, hogy ezeket a jelenségeket
abszolút eszméknek tekintjük, és ezért
az "objektív" jelzõvel illetjük, azt fogjuk tapasztalni,
hogy fajunk történelmében az "objektív = férfias"
egyenlõség érvényesül.
6
Simmel úgy véli, hogy
ezt a történelmi tényt azért nehéz felismerni,
mert azok a normák, amelyek alapján az emberiség megítéli
a férfi- és nõi értékeket, "nem semlegesek,
nem állnak a nemek ellentéte felett, hanem lényegüket
tekintve férfinormák. […] Az emberiség kultúrája
korántsem valami, aminek nincs neme, ami férfin és
nõn túl, tiszta tárgyilagossággal létezne.
Ellenkezõleg, kultúránk, alig néhány
terület kivételével, teljesen férfikultúra.
[…] Egy olyan emberi kultúra szép gondolata, amelyben nem
firtatják, ki a nõ, ki a férfi, történelmileg
nem valósult meg. A beléje vetett hit ugyanabból az
érzésbõl ered, amely oly sok nyelven ugyanazzal a
szóval jelöli az embert és a férfit. Még
a kultúra dologi elemei is férfias jellegûek, s ebbõl
fakad az, hogy az elégtelen teljesítményeket minden
elképzelhetõ területen lekicsinylõen nõiesnek
minõsítik, e téren a nõk teljesítményét
csak azzal tudják dicsérni, hogy >>egészen férfiasnak<<
ismerik el."
7
Mint minden tudományt és
minden értékelést, ez ideig a nõk pszichológiáját
is csak férfiszempontból vették figyelembe. A férfiak
helyzeti elõnye elkerülhetetlenül azzal a következménnyel
jár, hogy a nõkhöz való szubjektív, affektív
viszonyának objektív érvényességet tulajdonítanak.
Így
Delius
8
szerint a nõ pszichológiájában
a mai napig valójában a férfiak vágyainak és
csalódásainak gyûjteményét láthatjuk.
A helyzet kialakulásához
nagyban hozzájárult az a fontos tényezõ is,
hogy a nõk hozzáigazították magukat a férfiak
kívánságaihoz, és úgy érzik,
mintha ez az alkalmazkodás volna igazi természetük.
Más szóval úgy látják, illetve látták
magukat, ahogy azt a férfiak kívánságai elõírták;
tudattalanul meghajoltak a férfigondolkodás elõtt.
Ha tisztában vagyunk azzal,
hogy lényünk, gondolkodásunk és tevékenységünk
milyen nagy mértékben elégíti ki ezeket a férfiigényeket,
azt is beláthatjuk, milyen nehéz feladat az egyes férfi
és az egyes nõ számára ettõl a gondolkodásmódtól
valóban megszabadulni.
Most már az a kérdés,
hogy az analitikus pszichológia, amikor nõket választ
vizsgálata tárgyául, milyen fokig áll ennek
a gondolkodásmódnak a hatása alatt, hiszen még
nem hagyta el végleg azt a szintet, amelyen egyértelmûen
és rendszeresen csak a férfi fejlõdését
veszik tekintetbe. Azaz: milyen mértékben ítéltetett
meg eddig a nõk fejlõdési folyamata férfiszempontok
szerint, valamint -- ennek következtében -- mennyire hamis
ez az analízisek során mára kialakult kép a
nõk valódi természetérõl?
Ha ebbõl a szempontból
vizsgáljuk a kérdést, elsõ benyomásunk
igen meglepõ lesz. A nõk fejlõdésérõl
elõttünk álló analitikus kép (legyen ez
bár helyes vagy sem) még egy hajszálnyira sem tér
el attól, amit a fiúk általában a lányokról
gondolnak.
Jól ismerjük azokat
az elképzeléseket, amelyeket a kisfiúk magukban hordoznak.
Ezért ezeket itt csupán néhány tömör
mondatban vázolom, és összehasonlítás
céljából melléjük helyezem a mi elképzeléseinket
a nõ fejlõdésérõl.
Ez a túlzott, és a
vártnál pontosabb egybeesés természetesen nem
kritériuma objektív helyénvalóságának.
Könnyen elképzelhetõ, hogy a lányok infantilis
genitális szervezõdése feltûnõen emlékeztet
a fiúkéra -- miként azt eddig is feltételezték.
A fenti összehasonlítás
alkalmas talán arra, hogy elgondolkoztasson bennünket, egyúttal
más lehetõségeket is figyelmünkbe ajánljon.
Követhetjük például Georg Simmel gondolatmenetét,
és válaszolhatunk arra a kérdésre: vajon a
nõi alkalmazkodás a férfistruktúrához
valóban olyan korán és olyan mélységekben
játszódik le, hogy a kislány jellegzetességeit
is hatalmába keríti? Késõbb majd még
röviden visszatérek arra a pontra, ahol igazán valószínûnek
látszik az, hogy ez a férfiszemponttal való "megfertõzõdés"
a gyermekkorban zajlik le. De már elsõ ránézésre
sem nyilvánvaló, hogy mindaz, amit a természet adományozott,
ilyen nyomtalanul felszívódhat.
Így tehát vissza kell
térnünk ahhoz a kérdéshez, amelyet már
felvetettem. Lehetséges, hogy az a feltûnõ hasonlóság,
amelyet kimutattam, nem éppen megfigyeléseink férfiszempontból
eredõ egyoldalúságát tükrözi-e?
Egy ilyen ötlet azonnal belsõ
tiltakozást vált ki, mivel a tapasztalat biztos talajának
szükségességére figyelmeztetjük magunkat,
amelyen az analitikus kutatás mindig is alapult. Ugyanakkor elméleti,
tudományos ismereteink szerint ezen a talajon nem állhatunk
tökéletes biztonsággal, minthogy természeténél
fogva minden tapasztalat szubjektív tényezõket is
tartalmaz. Ennek következtében analitikusi tapasztalatunk is
mindössze annak az anyagnak a közvetlen megfigyelésébõl
eredhet, amelyet egyfelõl a betegeink szabad képzettársításaik,
álmaik és tüneteik formájában az analízisbe
bocsátanak, másfelõl azokból az értelmezésekbõl,
következtetésekbõl, amelyeket az anyagból levonunk.
Tehát még az analitikus módszer helyes használata
mellett is fennáll az eltérõ tapasztalatok elméleti
lehetõsége.
Ha megpróbálunk elszakadni
ettõl a férfi-gondolkodásmódtól, a nõi
lélekelemzés szinte minden kérdése új
színben jelenik meg elõttünk.
Az elsõ meglepõ tény
az, hogy az analitikus felfogás számára a nemek közötti
különbség mindig -- vagy legalábbis döntõen
-- elsõdlegesen a nemi szervek közötti eltérésbõl
fakadt, és figyelmen kívül hagytuk a másik nagy
jelentõségû biológiai különbséget,
nevezetesen azt az eltérõ szerepet, amelyet a férfiak
és a nõk a szaporodásban betöltenek.
Az anyaság fogalmának
kialakulásában szerepet játszó férfiszempontok
hatását Ferenczi mutatta be felülmúlhatatlanul
kiváló genitális elméletében.
9
Ebben úgy vélekedik, hogy a valódi késztetés
a közösülés iránt, egyben annak valódi,
kizárólagos tartalma mindkét nem számára
az, hogy az anyaméhbe való visszajutás vágyát
gyújtja fel bennük. A nemek harcában a férfi
szerezte meg azt a kiváltságot, hogy -- nemi szerve által
-- újra behatoljon egy uterusba. A nõ -- egykori alávetett
helyzetének megfelelõen -- arra kényszerül, hogy
nemi szervezõdését ehhez az organikus helyzethez igazítsa,
amelyért aztán bizonyos kárpótlást kap.
Be kell érnie azokkal a pótszerekkel, amelyeket a képzelet,
s mindenekelõtt a gyermekgondozás nyújt -- a gyermeki
boldogságban azután õ is részesülhet.
Legfeljebb a szülés folyamatában adódhatnak olyan
örömforrások, amelyek a férfinak nem adatnak meg.
10
E szerint a nézet szerint
a nõ pszichikus helyzete aligha lehet nagyon örömteli.
Semmiféle elsõdleges késztetése sincs a közösülésre,
legalábbis ki van rekesztve minden közvetlen -- bármennyire
részleges -- beteljesülésbõl. Amennyiben ez így
áll, a nõ minden kétséget kizáróan
kisebb késztetést érez a számára egyúttal
kevesebb élvezettel járó közösülés
iránt, mint a férfi. Ennek az az oka, hogy a nõ csak
közvetve -- körülményes megoldásokkal -- tudja
elsõdleges vágyát bizonyos fokig kielégíteni.
Pontosabban egyrészt a mazochista konverzió kínálta
kerülõ út révén, másrészt
leendõ gyermekével való azonosulása folytán.
Igen ám, de ezek csupán a "kárpótlás"
eszközei. Az egyetlen dolog, amelyben a nõ kizárólagos
elõnyt élvez a férfival szemben, nem más, mint
a szülés nagyon is kérdéses öröme.
Ennél a pontnál mint
nõ hadd kérdezzem meg némi csodálkozással:
És az anyaság? Az örömteli tudat, hogy új
életet hordozunk magunkban? A kis jövevény megjelenését
övezõ fokozott várakozás leírhatatlan
boldogsága? Az öröm, amikor végül elõbújik
a gyermek, és elsõként tarthatjuk karjainkban? A mélyrõl
jövõ boldogító elégedettségérzet,
amikor szoptatjuk? Az anyai gondozást igénylõ csecsemõkor
teljes idõszakának boldogsága?
Ferenczi egy beszélgetés
során azt a véleményét fejtette ki, hogy a
nõ számára ilyen keserûen végzõdõ
konfliktus döntõ szakaszában a gyõzedelmes férfi
rákényszerítette a nõre az anyaságot
és mindazt, ami ezzel együtt jár.
Ha a társadalmi harc szemszögébõl
vizsgáljuk, az anyaságot kétségtelenül
hátránynak is felfoghatjuk. Manapság ez bizonyára
így is van, ám az már kevésbé bizonyos,
hogy azokban az idõkben is így volt-e, amikor az emberek
még közvetlen kapcsolatban álltak a természettel.
Továbbá: magát
a péniszirigységet is biológiai és nem társadalmi
vonatkozásaival magyarázzuk. Éppen ellenkezõleg:
minden nagyobb hûhó nélkül elfogadjuk, hogy a
nõ társadalmi alacsonyabbrendûség-érzése
nem más, mint péniszirigységének racionalizálása.
Ugyanakkor a biológiai szempont azt sugallja, hogy a nõnek
az anyaságban, illetve az arra való képességben
vitathatatlan és semmiképpen sem mellékes fiziológiai
fensõbbsége nyilvánul meg. Ez a férfipsziché
tudattalanjában abban jut leginkább kifejezésre, hogy
a fiúgyermek milyen erõsen irigyli az anyaságot. Általánosságban
jól ismerjük ezt az irigységet, mindazonáltal
eddig nem kapta meg a dinamikus tényezõket megilletõ
jogos figyelmet. Ha az ember, miként én is tettem, férfiak
analízisébe kezd azután, hogy huzamosabb ideig csak
nõket analizált, nagyon meglepõ benyomást fog
szerezni arról, milyen erõs a férfiak terhesség,
szülés, anyaság, valamint a mell és a szoptatás
iránti irigysége.
Ez az analízisbõl
eredõ benyomás óhatatlanul felveti a kérdést:
vajon nem a férfiak tudattalan lealacsonyító hajlama
tör intellektuálisan a felszínre az anyaságról
fent vázolt képben? Ez a lealacsonyítás így
fogalmazható meg: A valóságban a nõk egyszerûen
péniszre vágynak; mindazzal együtt, amit mondanak és
tesznek, az anyaság nem más, mint teher, amely megnehezíti
a létharcot, és a férfiak csak örülhetnek,
hogy nem nekik kell végigcsinálni.
Amikor Helene Deutsch azt írja,
hogy a nõkben lényegesen nagyobb szerepet játszik
a férfiasság-komplexus, mint fordítva, a férfiaknál
a nõiesség-komplexus, úgy tûnik, hogy elsiklik
ama tény felett, hogy a férfi anyaság-irigysége
inkább képes a sikeres szublimációra, mint
a nõ péniszirigysége. Egyúttal ez a tény
szolgáltatja a kulturális értékrend létrejöttének
egyik, ha nem a legmeghatározóbb hajtóerejét.
A nyelvben jól megmutatkozik
a kulturális produktivitás eredete. A történelemnek
azon periódusaiban, amelyek elõttünk ismeretesek, a
férfiak kétségtelenül lényegesen nagyobb
kulturális teremtõ erõrõl tettek tanúbizonyságot,
mint a nõk. Vajon nem az gerjeszti a férfiakban ezt a legkülönfélébb
területeken érvényesülõ, teremtésre
késztetõ óriási hajtóerõt, hogy
átérzik viszonylagos csekély szerepüket egy új
élõlény létrehozásában, és
ez szüntelenül teljesítménybeli túlkompenzációra
kényszeríti õket? Amennyiben fennáll ez a logikai
összefüggés, azzal a kérdéssel kell szembenéznünk,
hogy vajon péniszirigysége kárpótlásául
a nõben miért nincs jelen egy ennek megfelelõ impulzus?
Erre két választ adhatunk: Meglehet, hogy a nõben
abszolút mértékben is csekélyebb az irigység,
mint a férfiban. De az is lehetséges, hogy ezt kevésbé
tudja más irányban feldolgozni. Mindkét feltételezést
alá lehet tényekkel támasztani.
A férfiakban lakozó
irigység nagyobb intenzitásának bizonyításához
hivatkozhatunk arra, hogy a nõ anatómiailag ténylegesen
hátrányos helyzetérõl csak a pregenitális
szervezõdés szintjeinek szempontjából beszélhetünk.
11
A felnõtt nõk genitális szervezõdése
már nem indokolja ezt a hátrányt, minthogy a nõk
közösülési képessége nyilvánvalóan
nem csekélyebb, pusztán más, mint a férfiaké.
Másfelõl ugyanakkor a férfiak jelentõsége
a szaporodásban egyértelmûen kisebb, mint a nõké.
Folytatva a gondolatmenetet: megfigyelhetõ,
hogy a férfiaknak egyértelmûen nagyobb szüksége
van a nõk lebecsülésére, mint viszont. Csak akkor
láthatjuk be, hogy a nõk alsóbbrendûségét
hirdetõ dogma egy tudattalan férfitendencia terméke,
ha kételkedni kezdünk abban, hogy ez a nézet a valóságból
ered. Ám ha a nõi alsóbbrendûségrõl
alkotott meggyõzõdésen túl a férfiakban
valóban meghúzódnak hajlamok a nõk lebecsülésére,
abból arra kell következtetnünk, hogy ez a tudattalan
lealacsonyító erõ nagyon nagy.
Sok mindent elmondhatunk annak alátámasztására
is, hogy kulturális szempontból a nõk kevésbé
tudják sikeresen feldolgozni irigységüket, mint a férfiak.
Jól tudjuk, hogy ez az irigység optimális esetben
a férj és gyermek iránti vágyba tolódik
el, és valószínûleg éppen ennek az átalakulásnak
a következtében, a benne rejlõ erõ nagy része
a szublimáció érdekében elvész. Ám
a kevésbé kedvezõ esetekben, miként arra majd
részletesen kitérek, ezt az irigységet bûntudat
terheli ahelyett, hogy sikeres feldolgozást nyerne. Ezzel szemben
a férfiak anyaságra való alkalmatlanságukat
valószínûleg egyszerû alacsonyabbrendûségnek
érzik, amelynek teljes hajtóereje akadálytalanul képes
kifejlõdni.
Dolgozatomban már érintettem
azt a kérdést, amelyet Freud nemrégiben az érdeklõdés
homlokterébe helyezett:
12
nevezetesen a gyermek iránti
vágy eredetének és mûködésének
kérdését. Az utóbbi évtized során
megváltozott e kérdés megközelítése.
Ennélfogva talán megengedi nekem az Olvasó, hogy röviden
jellemezzem ennek a történelmi jelentõségû
fejlõdésnek a kezdetét és a végét.
Az eredeti hipotézis
13
úgy szólt, hogy a péniszirigység libidinális
megerõsítést nyújt mind a gyermek, mind a férfi
iránti vágynak, miközben az az utóbbi iránt
az elõzõtõl függetlenül éled fel.
Késõbb a hangsúly egyre inkább áttolódott
a péniszirigységre, mígnem Freud ezzel a problémával
foglalkozó legfrissebb írásában közreadta
azt a feltételezést, mely szerint a gyermek iránti
vágy kizárólag a péniszirigységnek és
annak az általános csalódásnak a révén
támad fel, hogy a nõknek nem lesz és soha nem is volt
péniszük. Freud továbbá úgy látja,
hogy az apához való gyengéd kötõdés
is csak ezen a kerülõ úton alakulhatott ki -- a pénisz
és a gyermek iránti vágy révén.
Ez utóbbi feltételezés
nyilvánvalóan abból a szükségbõl
fakadt, hogy lélektani magyarázatát adjuk a heteroszexuális
vonzalom biológiai alapelvének. Ez egybeesik a Groddeck által
megfogalmazott problémával. Groddeck szerint természetes
dolog, hogy a fiú megõrzi anyját szexuális
tárgyként, "de hogyan lehetséges az, hogy a lány
az ellenkezõ nemhez kötõdik?"
14
Ahhoz, hogy ezt a kérdést
közelebbrõl vizsgálhassuk, elõször is fel
kell ismernünk, hogy a nõkben rejlõ férfiasság-komplexusról
árulkodó tapasztalati anyag két, egymástól
nagyon eltérõ jelentõségû forrásból
táplálkozik. Az egyik a gyermekek közvetlen megfigyelésébõl
adódik, amelyben a szubjektív tényezõnek viszonylag
elhanyagolható a jelentõsége. Minden kislány,
akit nem félemlítettek meg, nyíltan, pironkodás
nélkül kimutatja péniszirigységét. Láthatjuk,
hogy ennek az irigységnek a jelenléte jellegzetes, egyúttal
azt is jól megérthetjük, hogy ez miért van így.
Azt is látjuk, miként erõsíti meg a lányokban
a fiúkénál kevesebb birtoklás narcisztikus
szégyenérzetét egy sor olyan hátrány,
amely az eltérõ pregenitális megszállásokból
fakad: a fiúk uretrális erotikájának, szkoptofilikus
ösztönének és az onániának manifeszt
kiváltságai.
15
Azt javasolom, hogy a kislányok
péniszirigységét, amely nyilvánvalóan
csak az anatómiai különbözõségbõl
ered, nevezzük "elsõdleges"-nek. Tapasztalataink másik
forrását a felnõtt nõk analízisében
leljük meg. Természetesen ennek alapján nehezebb az
ítéletalkotás, ezért ebben nagyobb teret kaphat
a szubjektivitás. Elõször is azt figyelhetjük meg,
hogy a péniszirigység mint óriási hajtóerõ
fejti ki hatását. Azt látjuk, hogy a betegek elnyomják
nõi funkcióikat, mivel tudattalanul az a vágy motiválja
õket, hogy férfiak legyenek. Olyan tartalmú fantáziákkal
találkozunk, mint például: "Egyszer nekem is volt
péniszem. Olyan férfi vagyok, akit kasztráltak, megcsonkítottak."
Az ilyen fantáziákból erednek azok az alsóbbrendûségi
érzetek, amelyeknek utóhatása csökönyös
hipochondriás gondolatok minden fajtájában jelentkezik.
Tapasztaljuk a férfiakkal szemben élesen megnyilvánuló
ellenségességet, amely hol megvetésben, hol kasztráció
vagy csonkítás iránti vágyban ölt testet;
és azt is láthatjuk, hogy bizonyos nõknek egész
sorsát hogyan határozza meg ez az egyetlen tényezõ.
Gondolkodásmódunk
férfi-beállítottsága révén különösen
könnyen jutottunk arra a következtetésre, hogy fenti benyomásainkat
az elsõdleges péniszirigységgel hozhatjuk összefüggésbe.
Ezáltal utólagosan felismertük, hogy ez az irigység
hihetetlenül intenzív, óriási a hajtóereje,
mint ahogy tapasztaltuk is, milyen hatásokat képes kelteni.
A részletekben talán kevésbé, de átfogó
értékelésünk során igencsak elsiklottunk
azonban afelett, hogy annak a felnõtt nõk analíziseibõl
jól ismert vágynak, hogy férfiak legyenek, csupán
csekély köze van a korai, gyermekkori elsõdleges péniszirigységhez.
Ez utóbbihoz képest az elõzõ már másodlagos
képzõdmény, amely magában hordozza a nõvé
válás folyamatában lejátszódott összes
tévutat.
Analitikusi tapasztalataim kezdettõl
fogva változatlan egyértelmûséggel bizonyították
számomra, hogy a lányok Ödipusz-komplexusa (nemcsak
szélsõséges esetekben, amikor az alany belebukik ebbe,
hanem
az esetek többségében
) természetesen
a péniszirigységhez való regresszióhoz vezet,
annak minden lehetséges mértékében és
árnyalatában. A fiúk és a lányok Ödipusz-komplexusának
következményei -- meglátásom szerint -- általában
abban térnek el egymástól, hogy a fiúk az anyától
mint szexuális tárgytól a kasztrációtól
való félelem miatt fordulnak el, miközben maga a férfiszerep
nemcsak megerõsödik a további fejlõdés
során, de valósággal túl hangsúlyossá
válik a kasztrációtól való félelem
ellenreakciójaként. Jól láthatjuk ezt a fiúk
latencia- és prepubertás-korszakaiban, de egész további
életük során is. Ugyanakkor a lányok nemcsak
apjuk iránti nemi vágyukról mondanak le, de egyúttal
a nõi szereptõl is riadtan elfordulnak.
Ahhoz, hogy a nõiség
elõl való menekülést megértsük, a
kora gyermekkori onánia, az Ödipusz-komplexus keltette izgalmak
fizikai megnyilvánulásának tényeit kell megvizsgálnunk.
Itt megint csak sokkal egyértelmûbb
a fiúk helyzete -- vagy lehet, hogy errõl pusztán
többet tudunk. Vajon azért olyan titokzatosak ezek a tények
a lányok esetében, mert mindig is férfiszemmel vizsgáltuk
õket? Úgy tûnik, ez így van, amikor még
azt sem engedjük meg nekik, hogy sajátos önkielégítési
módot válasszanak. Ehelyett -- minden különösebb
hûhó nélkül -- úgy jellemezzük autoerotikus
tevékenységüket, mintha azt fiú végezné.
Amikor végre észleljük a különbséget,
amelynek jelen kell lennie, azt úgy írjuk le, mintha két
ellentétes dolog (negatív, ill. pozitív) között
állna fenn; más szóval, mintha az onánia keltette
izgalom esetében a különbség a fenyegetõ
kasztráció és a már ténylegesen megtörtént
kasztráció között mutatkozna meg! Analitikusi tapasztalatom
döntõen azt valószínûsíti, hogy
a lányok sajátos nõi önkielégítési
módot választanak (amely technikailag alig tér el
a fiúkétól), annak ellenére, hogy általában
azt feltételezzük róluk, hogy kizárólag
klitorális maszturbációt végeznek; ez a feltételezés
egyébként számomra egyáltalán nem tûnik
megalapozottnak. Azt sem látom be, hogy a fejlõdéstani
eltérések ellenére miért ne engedhetnénk
meg, hogy a klitorisz "hivatalosan" is a nõi nemi szervek együttesébe
tartozva annak integráns részét képezze.
Az a kérdés, hogy
a lányok genitális fejlõdésének korai
szakaszában beszélhetünk-e vajon organikus vaginális
érzékelésrõl, igen nehezen válaszolható
csak meg annak az analitikus anyagnak az alapján, amelyet felnõtt
nõk kezelése során nyerünk. Esetek egész
sorozata arra a következtetésre kényszerített,
hogy a fenti kérdésre
igen
választ adjak. Késõbb
majd idézem azt az anyagot, amelyre ezt a következtetést
alapozom. Az ilyesfajta érzékelés létezése
számomra a következõ okok miatt tûnik elméletileg
valószínûnek: kétségtelen, hogy az olyan
hasonló képzetek, mint az óriási pénisz
erõszakos behatolásával járó fájdalom
és vérzés, a rombolás fenyegetése, arra
utalnak, hogy a lánygyermek Ödipusz-fantáziáit
a valóságnak nagyon is megfelelõen -- összhangban
a gyermekkor képszerû gondolkodásmódjával
-- az apa és a gyermek testméreteinek eltérõ
arányaira alapozza.
Az is meggyõzõdésem,
hogy mind az Ödipusz-fantáziák, mind a logikusan következõ
félelem a belsõ, ti. vaginális sérüléstõl
arra utalnak, hogy a klitorisz mellett a hüvely is szerephez jut a
nõi genitális szervezõdés kisgyermekkori szakaszában.
16
A frigiditás késõbbi jelenségeibõl akár
arra is következtethetünk, hogy a vaginális területnek
-- az aggodalom és a védekezési kísérletek
következtében -- ténylegesen nagyobb a megszállása,
mint a klitorisznak. Mindez annak tulajdonítható, hogy az
incesztuózus vágyakat a tudattalan hibátlan pontossággal
utalja a vaginába. Ebbõl a szempontból a frigiditást
az ént erõsen veszélyeztetõ fantáziák
távol tartására irányuló kísérletnek
kell tekintenünk. Ez -- ahogy arra számos szerzõ utalt
-- egyaránt új megvilágításba helyezi
azt a tudattalan kellemes érzést, amely a szülés
folyamán lép fel, illetve -- ezzel éppen ellentétesen
-- a szüléstõl való rettegést. Tudniillik
(éppen a vagina és a születendõ gyermek testméreteinek
egymáshoz viszonyított aránytalansága és
az ebbõl fakadó fájdalom miatt) a szüléstõl
sokkal nagyobb mértékben várható, mint a közösüléstõl,
hogy leküzdi a tudattalant, és bûntudat hátrahagyása
nélkül tudatosítja ezeket a korai incesztuózus
fantáziákat. A nõ genitális szorongása,
akárcsak a fiúk kasztrációs félelme,
mindig a bûntudat nyomait viseli; ez a hosszan tartó hatásban
érhetõ tetten.
A helyzet egy további összetevõje,
amely ugyanebben az irányban hat, a nemek között fennálló
anatómiai különbség bizonyos következményébõl
adódik. Arra gondolok, hogy a fiúgyermek megfigyelheti saját
nemi szervén, hogy vajon az önkielégítés
rettegett fenyegetései tényleg bekövetkeznek-e. A lányok
viszont szó szerint sötétben tapogatódznak, és
továbbra is teljes bizonytalanságban élnek e tekintetben.
Természetesen a valóság vizsgálatának
ez a lehetõsége nem jön számításba
azoknak a fiúknak az esetében, akiknek a kasztrációs
félelme nagyon mély. De a félelem enyhébb eseteiben,
amelyeknek a gyakoribb elõfordulás folytán nagyobb
a gyakorlati jelentõsége, ez a különbség
-- véleményem szerint -- nagyon is lényeges. Az analitikus
anyag, amelyet nõpácienseim analízisei hoztak felszínre,
arra a következtetésre indított, hogy ez a tényezõ
jelentõs szerepet tölt be a nõk lelki fejlõdésében,
és hozzájárul annak a sajátos belsõ
bizonytalanságnak a kialakulásához, amelyet oly gyakran
tapasztalunk nõk esetében.
Ennek a szorongásnak a nyomása
alatt a lány fiktív férfiszerepbe menekül.
Mi a gyakorlati haszna ennek a menekülésnek?
Hadd hivatkozzam egy olyan tapasztalatomra, amilyennek valószínûleg
minden analitikus részese volt már. Azt látjuk, hogy
a nõk azt a vágyukat, hogy férfiak lehessenek, viszonylag
könnyen beismerik, és ha egyszer tudomásul vették,
azon túl határozottan kitartanak mellette. Ennek az a kívánság
a magyarázata, hogy elkerüljék apjukhoz fûzõdõ
libidinális vágyaik és fantáziáik tudatosulását.
Tehát a vágy, hogy férfiak lehessenek, jól
szolgálja ezeknek a nõi vágyaknak az elfojtását,
illetve napfényre kerülésük megakadályozását.
Ez a folytonosan visszatérõ, jellegzetes tapasztalat arra
kényszerít bennünket, hogy -- amennyiben hûek
vagyunk az analitikus elvekhez -- arra a következtetésre jussunk,
hogy saját férfilétükrõl szóló
fantáziáikat éppen abból a célból
alkották meg egy korábbi idõszakban, hogy azok megvédjék
az ént az apával kapcsolatos libidinális vágyak
felszínre törésétõl. A férfilét
fikciója a lány számára lehetõvé
teszi, hogy elmeneküljön az immár bûntudattal és
szorongással terhes nõi szerep elõl. Tény,
hogy a próbálkozás saját fejlõdési
pályájának elhagyására a férfipálya
kedvéért elkerülhetetlen alsóbbrendûségi
érzést von maga után, mivel a lány olyan igények
és értékek alapján kezdi szemlélni önmagát,
amelyek sajátos biológiai természetétõl
idegenek és azzal szembenállnak. Tehát számára
csak a kudarcélmény marad. Miközben ez az alsóbbrendûségi
érzés nagyon is gyötrõ, az analitikusi tapasztalat
nyomatékkal mutat rá arra, hogy az én ezt mégis
könnyebben tolerálja, mint a nõi magatartáshoz
kapcsolódó bûntudatot. Ennélfogva kétségtelen
nyereség az én számára, amikor a lánygyermek
a bûntudat Szküllájától az alsóbbrendûség
érzésének Kharübdiszéhez menekül.
A teljesség kedvéért még utalok arra a másik
nyereségre is, amely -- mint tudjuk -- az apával való
azonosulás egyidejû folyamatából ered. Önmagában
ennek a folyamatnak a jelentõségére nézve semmi
újat nem tudok hozzátenni a korábbi írásaimban
már kifejtettekhez.
Jól tudjuk, hogy éppen
ez az apával való azonosulási folyamat adja meg az
egyik lehetséges választ a kérdésre, hogy az
apa iránti nõi vágyaktól való menekülés
miért vezet minden esetben a férfias attitûd kialakulásához.
Néhány vélemény a már eddig elmondottakról
egy olyan új szempontot vet fel, amely ezt a kérdést
új megvilágításba helyezi.
Tudjuk, hogy ha a libidó
fejlõdése során akadályba ütközik,
a genitális szervezõdés egy korábbi állapotába
tér vissza. Freud legutóbbi írása szerint a
péniszirigység az apa iránti valódi tárgyszerelem
megelõzõ szakasza. Ez a freudi gondolatmenet segítségünkre
van abban, hogy megértsük azt a belsõ kényszert,
ami miatt a libidó éppen ebbe a megelõzõ állapotba
kerül vissza, amikor és amennyiben az incesztus tilalmába
ütközik.
Elvben egyetértek Freudnak
azzal a nézetével, hogy a lánygyermek tárgyszeretete
a péniszirigység révén fejlõdik ki,
de egyúttal az a véleményem, hogy ennek a fejlõdési
folyamatnak a természetét másképp is le lehet
írni.
Hiszen amikor azt látjuk,
hogy az elsõdleges péniszirigység erejének
milyen nagy részét kelti egyedül az Ödipus-komplexusból
való visszalépés, nem eshetünk abba a kísértésbe,
hogy a péniszirigységgel magyarázzuk a természet
olyan meghatározó alapelvének megnyilvánulását,
mint a nemek kölcsönös vonzalma.
Ezek után, szembekerülve
azzal a kérdéssel, hogy miként is kellene lélektanilag
megfogalmazni ezt az elsõdleges biológiai elvet, ismét
tudatlanságunkat kell beismernünk. Valóban, ebben a
tekintetben az a feltételezés hatalmasodik el rajtam egyre
inkább, hogy az oksági kapcsolat éppen fordított
lehet a valósággal, és éppen az ellenkezõ
nem már nagyon korai idõszaktól érvényben
lévõ vonzása az, ami a lánygyermek libidinális
érdeklõdését a péniszre tereli. Ez az
érdeklõdés -- összhangban az elért fejlettségi
fokkal -- elõször autoerotikus és narcisztikus módon
jelenik meg, miként azt már az elõzõekben bemutattam.
Ha így szemléljük az összefüggéseket,
logikusan új kérdések merülnek fel bennünk
a fiúk Ödipusz-komplexusának eredetével kapcsolatban.
Ezeket egy késõbbi írásomban kívánom
majd kifejteni. Mindazonáltal, ha a péniszirigység
lenne a nemek titokzatos vonzalmának elsõ jele, nem kellene
azon csodálkoznunk, hogy az analízis olyan rétegben
tárja fel jelenlétét, amely mélyebb annál,
amelyben a gyermek iránti vágy és az apához
fûzõdõ gyengéd kapcsolat megjelenik. Ennek az
apához fûzõdõ gyengéd kapcsolatnak a
kialakulásához nemcsak a péniszben való csalódás,
de más tényezõk révén is el lehetett
jutni. A pénisz iránti libidinális érdeklõdést
tekintsük inkább "részleges szeretet"-nek -- Abraham
kifejezésével élve.
17
Az ilyen szeretet,
Abraham szerint, mindig a valódi tárgyszeretet egy korábbi
állomását testesíti meg. A folyamatot egy példával
a késõbbi életbõl ugyancsak meg tudjuk magyarázni:
csupán arra a tényre utalok, hogy a csodáló
irigység nagyon szívesen alakul át a szeretet érzésévé.
Tekintettel arra a rendkívüli
könnyedségre, amellyel ez a regresszió végbemegy,
meg kell említenem azt a pszichoanalitikus felismerést,
18
hogy nõpáciensek képzettársításaiban
a narcisztikus vágy a pénisz birtoklására és
a tárgy-libidinális vágy a pénisz iránt
gyakran annyira összemosódik, hogy az ember habozik, mire is
vonatkozik valójában az "
arra
vágyik" kifejezés.
Hadd ejtsek itt még egy szót
a szoros értelemben vett kasztrációs fantáziákról,
amelyekrõl az egész komplexust elnevezték, mivel ezek
szolgáltatják legfeltûnõbb részletét.
A nõi fejlõdésrõl felállított
elméletem alapján arra kényszerülök, hogy
ezeket a fantáziákat is másodlagos képzõdményeknek
tekintsem. Eredetüket így írnám le: Amikor a
nõ a fiktív férfiszerepben menedékre lel, saját
nõi genitális szorongásait bizonyos fokig férfiszemmel
látja -- a vaginális sérüléstõl
való félelem a kasztrációs fantáziaként
jelenik meg. A lányok számára azért jár
nyereséggel ez a konverzió, mert az elvárt büntetés
bizonytalanságát (amelyet egyúttal saját anatómiai
felépítésük is táplál) egy konkrét
képzetre cserélhetik fel. Sõt a kasztrációs
fantázia szintén a régi bûntudat árnyékában
jelenik meg -- és a pénisz mint a bûntelenség
bizonyítéka válik a vágy tárgyává.
Tehát ezeket a jellegzetes
indítékokat, amelyek a nõket a férfiszerepbe
hajtják -- és amelyek az Ödipusz-komplexusban gyökereznek
--, nyomatékosítja és fokozza az a tényleges
hátrány, amely a nõket a társadalmi életben
sújtja. Természetesen észre kell vennünk, hogy
a nõknek az a vágya, hogy férfiak lehessenek -- amennyiben
e legutóbbi forrásból táplálkozik --,
különösen alkalmas a tudattalan indítékok
racionalizálására. Ám azt nem szabad elfelejtenünk,
hogy ez a hátrány tulajdonképpen a valóság
egy darabja, és mint ilyen sokkalta nagyobb, mint ahogy azt a legtöbb
nõ érzékeli.
Georg Simmel ezzel kapcsolatban
azt hangoztatja, hogy a férfi szociológiai értelemben
vett nagyobb jelentõsége valószínûleg
annak tulajdonítható, hogy hatalmi erõpozícióval
rendelkezik. "Ha a nemek történelmi viszonyát az úr
és a szolga viszonyának nevezzük, akkor az úr
egyik kiváltsága az, hogy nem kell mindig arra gondolnia,
hogy õ az úr, míg a szolga helyzete gondoskodik arról,
hogy soha ne feledkezzék meg helyzetérõl."
19
Ebben talán magyarázatot
lelhetünk arra is, hogy miért nem kap kellõ hangsúlyt
ez a tényezõ az analitikus szakirodalomban. A tényleges
helyzet az, hogy a nõ születésétõl fogva
alsóbbrendûségét sugalló megnyilvánulásoknak
van kitéve. Ez az elkerülhetetlen élmény, legyen
bár brutális vagy gyengéd, szüntelenül férfiasság-komplexusát
serkenti.
Még egy dolgot kell fontolóra
vennünk: Ez ideig -- tisztán férfi jellegû civilizációnknak
köszönhetõen -- a nõk sokkal nehezebben végezhettek
természetüknek igazán megfelelõ szublimációt,
minthogy az összes "rendes" szakmát férfiak folytatják.
Ez ugyancsak kétségtelenül hatást gyakorolt a
nõk alsóbbrendûségi érzéseire,
tekintve, hogy ezeken a férfiak által uralt pályákon
egyszerûen nem állt módjukban a férfiakéhoz
hasonló teljesítményt felmutatni. Tehát úgy
tûnt, hogy alsóbbrendûségüknek tényleges
alapja van. A magam részérõl lehetetlennek tartom
azt megítélni, hogy a nõi létbõl való
menekülés tudattalan indítékait milyen mértékben
erõsíti meg a nõk ténylegesen alárendelt
társadalmi helyzete. Az összefüggést a lélektani
és társadalmi tényezõk kölcsönhatásaként
is felfoghatjuk. Sajnos én itt csupán csak jelezhetem ezeket
a dilemmákat, mivel mélységük és súlyuk
miatt külön tanulmányozást igényelnek.
Ugyanezek a tényezõk
minden bizonnyal másképpen hatnak a férfiak fejlõdésére.
Egyfelõl az alsóbbrendûség stigmáját
magán viselõ nõi létre irányuló
vágyak sokkal erõteljesebb elfojtásához vezetnek,
másfelõl a férfi sokkal könnyebben tudja ezeket
sikeresen szublimálni.
Dolgozatomban a nõk lélektanának
bizonyos problémáit próbáltam meg értelmezni.
Ez számos helyen eltér az elterjedt nézetektõl.
Lehetséges, sõt valószínû, hogy az általam
festett kép is egyoldalú -- az ellenkezõ irányból.
De írásom elsõdleges célja az volt, hogy jelezzem
azt a lehetséges hibaforrást, amely a megfigyelõ nemében
rejlik, egyúttal tegyek egy lépést a mindannyiunk
által kitûzött cél felé: túllépve
a nõi, illetve férfinézõpont szubjektivitásán
olyan képet mutassak fel a nõiség fejlõdésérõl,
amely hûebben tükrözi a nõ természetének
tényeit -- sajátos vonásait és a férfiúétól
való eltéréseket --, mint az eddig bármikor
sikerült.
* „Flucht aus der Weiblichkeit”, Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse, XII. (1926) 360–74; International Journal of Psycho-Analysis, VII. (1926) 324–329. A fordítás angol nyelvbõl készült a Karen Horney: Feminine Psychology c. kötetben (The Norton Library, New York, 1973) közölt szöveg alapján
1 Freud, S.: „Die infantile Genitalorganisation”, G. W. Bd. 13. (1923).
2 H. Deutsch: Psychoanalyse der weiblichen Sexualfunktionen (1925).
3 Freud, S.: „Einige psychische Folgen der anatomischen Geschlechtsunterschiede”. Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse. G. W. Bd. 14. Magyarul: „A nemek közötti anatómiai különbségek néhány lelki következménye.” Ford. Petõ Katalin. In: S. F.: A szexuális élet pszichológiája. Cserépfalvi, Bp., 1995. 193–203.
4 Georg Simmel: Philosophische Kultur. Wagenbach, 1983.
5 elsõsorban Vaerting: Männliche Eigenart im Frauenstaat und Weibliche Eigenart im Männerstaat.
6 A relatív és az abszolút a nemek problémájában. In: Georg Simmel: A kacérság lélektana. Atlantisz–Medvetánc, Bp. 1990, 47.
7 G. Simmel: Nõi kultúra. In: A kacérság lélektana. 27.
8 Delius: Vom Erwachen der Frau. É.n., h.n.
9 Ferenczi, S.: Versuch einer Genitaltheorie, Wien, 1924. Magyarul: Thalassa. Katasztrófák a nemi mûködés fejlõdésében. Pantheon, Bp. 1929.
10 Lásd még Helene Deutsch: Psychoanalyse der Weiblichen Sexualfunktionen, Wien, 1925, valamint Groddeck: Das Buch vom Es, Wien, 1923.
11 Karen Horney: „Zur Genese des weiblichen Kastrationskomplexes”, Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse (1923).
12 Freud, S.: Einige psychische Folgen … (1925).
13 Freud, S.: Über Triebumsetzungen, insbesondere der Analerotik. G. W. Bd. 10. 1917.
14 Groddeck: Das Buch vom Es.
15 Magam is részletesebben foglalkoztam ezzel a kérdéssel „Zur Genese des weiblichen Kastrationkomplexes” címû írásomban.
16 Amióta ennek a kapcsolatnak a lehetõsége felmerült bennem, azóta megtanultam ebben a felfogásban, ti. a vaginális sérüléstõl való rettegésként értelmezni számos olyan jelenséget, melyet a férfialapú gondolkodás keretében azelõtt boldogan kasztrációs képzetként magyaráztam.
17 Abraham, K.: Versuch einer Entwicklungsgeschichte der Libido. Leipzig, Wien, Zürich. (1924).
18 Freud is hivatkozik erre „Das Tabu der Virginität” G. W. Bd. 12. (1918) c. tanulmányában. Magyarul: „A szüzesség tabuja” (Ford.: Vajda Júlia). In: A szexuális élet pszichológiája. S. F. Mûvei IV. Cserépfalvi, Bp., 1995. 170–183.
19 G. Simmel: A relatív és abszolút… 44. old.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu