FEMINIZMUS, NÕISÉG ÉS FREUD *
A feministák igen nagy érdeklõdést
mutattak a pszichoanalitikus elmélet iránt, és sokféle
módon építettek a pszichoanalízisre mint lehetséges
elméleti alapra.
1
A hatvanas és a korai hetvenes
évek nõmozgalmainak aktivistáit igencsak meglepte
volna ez az érdeklõdés. A kor uralkodó feminista
álláspontja Betty Friedantól kezdve, Firestone, Millett,
Weisstein és mások szállóigévé
lett kijelentéseiig bezárólag, rendkívül
ellenséges és megvetõ volt Freuddal szemben. A nõk
elnyomásának fõ tényezõiként
tartották számon a freudi elméletet és terápiát.
2
A feminista körök e vitája
meglehetõsen vegyes reakciókat váltott ki magán
a pszichoanalízisen belül. A nõmozgalom Freud széles
körû kritikáját, újragondolását,
felülvizsgálását eredményezte elsõsorban
a neofreudistának vagy kulturálisnak nevezett irányzatok
részérõl -- Sullivan, Horney és Thompson és
mások követõinél.
3
Az ortodox pszichoanalízisen
belül is megújult érdeklõdés mutatkozott
a nõi szexualitás, a nõi fejlõdés és
általában a nõk pszichológiája iránt.
4
Úgy tûnik azonban, hogy jelentõs erõfeszítéseket
tettek annak érdekében, hogy ez az új kutatási
terület és érdeklõdés komoly, tudományos
keretek között maradjon. Biztosítani kívánták,
hogy a kérdéshez nem tartozónak tekintett szempontok,
mint a politika vagy a kulturális értékek, ne gyakorolhassanak
befolyást.
Ebben a fejezetben két, a
feministák és a freudisták által felvetett
általános kérdést (vagy ellenvetést)
tárgyalok, melyek mind a fenti változásokhoz, mind
pedig egymáshoz kapcsolódnak. Fõképpen a feministák
által felvetett kérdésekre keresem a választ,
de sor kerül majd a freudista tudósok és terapeuták
kérdéseire is. Mindkét kérdéstípus
érinti a feminista pszichoanalitikus elmélet által
felállított tételt, miszerint a nõiesség,
a feminizmus és Freud számos ponton érintkeznek, egyik
a másik által nyer jelentést.
Mi ez a két általános
kérdés? A feministák a következõt szokták
kérdezni: mi köze van Freudnak vagy a pszichoanalízisnek
a feminizmushoz? Van valami köze a pszichoanalízisnek a feminizmushoz,
vagy tud-e bármi érdemlegeset mondani a nõkrõl
és a “nõiességrõl"? A freudisták kérdése
ennek az ellentettje. A terapeuta vagy a pszichoanalitikus kérdése
az, hogy mi köze van a feminizmusnak Freudhoz? Van valami köze
a feminizmusnak Freudhoz vagy a nõk pszichológiájának
pszichoanalitikus felfogásához?
A feminista kérdései
Bontsuk ki jobban a feminista kérdését.
Számos ellenvetés lehet annak az embernek a fejében,
aki azt kérdezi, mi köze van Freudnak a feminizmushoz. Az elsõ
és a legszélsõségesebb álláspont
úgy véli, hogy a nõk elnyomása politikai, gazdasági
és társadalmi probléma, amelyhez nincs semmi köze
a pszichológiának.
Egy másik felfogás
szerint a nõk természetesen pszichológiai értelemben
vannak elnyomva. Ám a nõi szocializáció megértéséhez,
valamint ahhoz, hogy felismerjük, hogyan is válnak a nõk
azzá, amikké végül válnak, nincs szükség
egy, a tudattalannal és az intrapszichikus tartalmakkal dolgozó,
misztikus és komplikált elméletre. Ennek semmi köze
nincs a tudattalanhoz, teljesen nyilvánvaló a hétköznapi
életben is. A gyerekek egy férfiak által dominált
társadalomban nõnek fel, ahol születésük
pillanatától fogva rózsaszínû, illetve
világoskék takarót kapnak, autókkal vagy babákkal
játszanak, szexista tartalmú könyveket olvasnak, és
a nemeket élesen elválasztó iskolákba járnak.
A lányok megtanulják, hogy jónak kell lenniük
és a férfiak kedvében kell járniuk, míg
a fiúktól azt várják el, hogy erõsek
legyenek és így tovább. A “társadalom" értékeket
ír elõ az emberek számára, s a társadalmi
elvárások figyelembevételével kell alakítanunk
viselkedésünket. A “társadalom" elvárja, hogy
a nõk ne érjenek el túl sokat az életben, ne
legyenek aktívak, ezért a nõk nem is ilyenek. Az emberek
a társadalmi helyzetükkel összhangban cselekszenek a mindenkori
jutalmak reményében. Ezek voltak Betty Friedan és
Naomi Weisstein nagy hatású írásainak korai
érvei. E szempontok azóta is sokak részérõl
elhangoznak.
5
Harmadszor, a feministák
állítják azt, hogy Freud elmélete szexista,
nõellenes, nõgyûlölõ. Freud tagadta, hogy
a nõknek lehet orgazmusuk; úgy gondolta, hogy a nõk
híjával vannak azon fejlett igazságérzetnek,
mellyel a férfiak rendelkeznek, hogy a nõk hiúak,
féltékenyek, tele vannak szégyenérzettel, és
hogy a szövésen kívül semmi mással nem járultak
hozzá a civilizációhoz. Teljesen magától
értedõdõnek gondolta, hogy bármelyik hároméves
gyerek jobbnak tartja a férfi nemi szerveket a nõieknél.
A freudista kérdései
A freudista kérdéseit
is kifejthetjük. Számos ellenvetés lehet annak az embernek
a fejében, aki azt kérdezi, hogy mi köze van a feminizmusnak
Freudhoz. Elõször is, a freudista szerint a pszichoanalízis
pszichológiai elmélet és klinikai gyakorlat; ezzel
szemben a feminizmus politikai mozgalom vagy legfeljebb politikai elmélet.
A pszichoanalízisnek nem kell a politika, az egyenlõség
vagy az egyenlõtlenség kérdéseivel foglalkoznia.
A freudistának van egy másik,
ezzel összefüggõ állítása is, egy
módszertani állítás, mely szerint a pszichoanalízis
értékmentes tudomány, amely egyszerûen csak
rögzíti az ember fejlõdésének és
pszichológiai életének igazságait és
nem részrehajló. A feminizmus ezzel szemben értékekkel
terhelt és elfogult.
6
Ezek azok a fajta kérdések
és megfontolások, amikkel most foglalkozni fogok. Elõször
a feminista kérdéseket válaszolom meg, mert úgy
vélem, hogy ez betekintést nyújthat a freudista vagy
a klinikus kérdéseibe is. Hadd bocsássam elõre
zárójelben, hogy itt a feminizmust mint elméletet
és gyakorlatot vizsgálom. A feminista elméletnek meg
kell értenie a nõk és férfiak élethelyzeteinek
társadalmi szevezõdését és dinamikáját
-- a szexuális egyenlõtlenséget és aszimmetriát,
a szexualitást, a nemeket, a szülõvé válást,
a gyermekeket, a nemek közti kapcsolatokat. A feminista elméletnek
azonban egyfajta felszabadító gyakorlathoz is hozzá
kell járulnia, egy gyakorlathoz, amely megszabadít a szexuális
egyenlõtlenségtõl és képessé
tesz arra, hogy változtassunk dolgainkon.
Válasz a feministának: Freud jelentõsége a feminizmus számára
Nézzük, melyek a feminista
kérdései! Mi köze van Freudnak a feminizmushoz? Tud-e
bármi érdemlegeset mondani a pszichoanalízis a nõkrõl
és a “nõiességrõl"? Az elsõ ellenvetés
a következõ volt: a nõk elnyomása társadalmi
és nem pszichológiai természetû, az egyenlõtlen
fizetésekkel, a munka világán belüli diszkriminációval,
a nemi erõszakkal, a feleségek bántalmazásával,
az otthoni munka nemek közti egyenlõtlen megosztásával,
a férfiak nõk feletti hatalmával van összefüggésben.
Próbáljunk meg válaszolni ezekre a felvetésekre.
Elõször is, a nemek
társadalmi és politikai szervezõdése nem választható
el attól a ténytõl, hogy mindenkinek van biológiai
és társadalmi neme, hogy mindnyájan sajátos
szexuális szervezõdéssel és irányultsággal
rendelkezünk, hogy mindnyájan vagy férfiak vagy nõk
vagyunk -- ez része alapvetõ identitásunknak és
a világban való létezésünknek. Nem érthetjük
meg a nemek társadalmi és politikai szervezõdését
és történetét az emberek szexuális lénnyé
válásának egyidejû figyelembevétele nélkül.
Tehát most nem külsõ szerepekrõl beszélünk,
mint ahogy azt például a szociológusok elvárnák
tõlünk, azaz arról, hogy az emberek munkások,
szülõk, tanárok; arról, hogy a foglalkozási
szerepeket el kell választani a családi szerepektõl,
az anyai szerepet az apaitól, arról, hogy az emberek gazdasági
kategóriák megszemélyesítõi. A társadalmi
nemmel nem ez a helyzet. Az emberek nemcsak úgy eljátszanak
egy, a többi szerephez kapcsolódó nemi szerepet, amibõl
akár ki is léphetnének. Nem felejthetjük el,
hogy szexuális lények vagyunk, nem léphetünk
ki saját nemünkbõl, hiszen ez az, amik vagyunk. Nem
létezünk ettõl függetlenül, vagyis nincs valamiféle
nemiségrõl leválasztott énünk. Tehát
amikor a nemek és a szexualitás kérdései érdekelnek
bennünket -- még akkor is, ha kérdéseink elsõsorban
társadalmi, politikai vagy gazdasági természetûek
--, nem könnyû elválasztani a lelki és a társadalmi
tényezõket. A nemek társadalmi szervezõdése
és a nemmel rendelkezõ emberek szétbonthatatlan egységet
alkotnak. A nemek társadalmi szervezõdése beépült
a fejünkbe, és férfiakra és nõkre osztja
a világot. Az a tény, hogy van nemünk (szexualitásunk
és nemi identitásunk), beépült a társadalmi
szervezõdésbe. Az egyik csak a másik által
nyeri el jelentését.
A feminista elméletnek képesnek
kell lennie e kötõdési pontok, e teljesség átfogására.
Jelen céljainkat szem elõtt tartva tehát, a feminista
elméletnek magába kell foglalnia azt a tényt is, hogy
pszichológiai értelemben nemekkel vagyunk “ellátva",
s hogy ez része annak, amik vagyunk. A nemek társadalmi szervezõdése
nem üres helyet vagy szerepkategóriát jelent, amelyeket,
hasonlóan a politikai vagy gazdasági helyekhez, bárki
betölthet. A nemek társadalmi szervezõdésében
csak bizonyos emberek tölthetnek be bizonyos helyeket.
A feminizmus azonban a nemek társadalmi
szervezõdését és pszichológiáját
is meg akarja változtatni. Legfõbb érve az, hogy a
nemek és a szexualitás kulturális és társadalmi
termékek, és mint ilyenek, függetlenek a biológiától,
amely csak hozzájárul kialakításukhoz. A nem
és a szexualitás nem változtathatatlan adottság.
Éppen ezért a feminizmusnak szüksége van egy
elméletre arról, hogy miként lettünk szexuális
lények.
Freud ilyen elméletet hozott
létre. Mély elemzést adott a nemek szervezõdésérõl
és reprodukciójáról, arról, hogy “elõállításunk"
során hogyan válik részünkké a nemiség.
A pszichoanalitikus elmélet szinte definíciószerûen
a szexualitás elmélete, annak az elmélete, hogy hogyan
fejlõdik ki a nõkben és férfiakban a szexualitás.
Freud megmutatja, hogy miért nem létezünk sajátos,
egyedi szexualitásunk és nemi identifikációnk
nélkül, még akkor sem, ha a szexualitás és
a nemi identifikáció tanult dolgok. Hadd említsem
meg Freud érvelésének néhány fontos
pontját.
Elõször is, Freud elválasztotta
vagy felszabadította a szexualitást a nemektõl és
a szaporodástól. Freud szerint nincs semmi elkerülhetetlen
a szexuális tárgyválasztás fejlõdésében,
valamint ennek módjaiban és céljaiban; nincs veleszületett
nõiesség vagy férfiasság. Mindnyájan
potenciálisan biszexuálisak vagyunk, aktívak vagy
passzívak, polimorf módon perverzek, és szexualitásunk
nem kizárólag genitális. Az is fejlõdési
folyamat eredménye, ahogyan bármely nõ vagy férfi
érzi és megérti fiziológiáját,
fantáziál róla, szimbolizálja, kialakítja
belsõ reprezentációját -- ezeket az érzéseket
és fantáziákat a biológiától
teljesen független megfontolások alakíthatják.
A nõt létrehozzák, nem születik annak, mondja
Freud, és egész nyíltan leírja azokat a speciális
nehézségeket, amelyekkel szembe kell nézniük
a lányoknak ahhoz, hogy az elvárásoknak megfelelõen
passzív, heteroszexuális genitális felnõttekké
váljanak. Freud azt is állítja, hogy mind a homoszexualitás,
mind a heteroszexualitás mindkét nem esetében fejlõdési
termék. Egyik sem veleszületett.
Freud bebizonyította, hogy
mindenfajta szexualitás -- a nemzésre, illetve a nem erre
irányuló, a genitális és a nem genitális,
a heteroszexuális és a homoszexuális, az autoerotikus
és a társra irányuló, a gyermeki és
felnõtt -- egy kontinuum mentén képzelhetõ
el, és sokféle módon kapcsolódik egymáshoz.
Nincs semmi különös a szaporodás végett folytatott
heteroszexuális közösülésben, hiszen ez csak
egy típus a sokféle szexuális tevékenység
közül. Bármely szervnek, majdhogynem bármely tárgynak
lehet erotikus jelentõsége.
Másodszor, Freud azt állítja,
hogy annak ellenére, hogy a szexualitás és a társadalmi
nemek fejlõdése nem kikerülhetetlen, a nemi személyiség
és a szexuális orientáció fejlõdése
szabályozott módon történik a férfiak
és a nõk esetén egyaránt. Ezt az Ödipusz-komplexus
klasszikus példáján láthatjuk, amely megmagyarázza
a férfias identitás, a nõi heteroszexualitás
és az apa iránti szeretet fejlõdését,
valamint a felettes-én kialakulásának különféle
formáit. Ennek kifejtését egy fontos késõi
írásában találjuk, amely a preödipális
anya-lány kapcsolat különleges természetérõl,
valamint e kapcsolatnak a nõk késõbbi életére
gyakorolt hatásáról szól. Észre kell
vennünk, hogy Freud meglehetõsen õszinte azt illetõen,
hogy a “normális" nõi fejlõdés nagyon sokba
kerül a nõknek. A nõiségrõl szóló
elõadásában a következõket mondja: “Nem
mulaszthatom el … hogy meg ne említsem egy megkapó benyomásomat.
Egy 30 év körüli férfi az analízisben fiatal
ember és egy kibírhatatlan egyén benyomását
kelti, akitõl elvárjuk, hogy a fejlõdés azon
lehetõségeit, melyeket az analízis nyit meg részére,
erõteljesen ki fogja használni. Hasonló életkorú
nõ azoban gyakran megijeszt bennünket lelki merevségével
és megváltoztathatatlanságával. Libidója
végleges helyzetet foglal el, és képtelennek mutatkozik,
hogy más irányba forduljon. Hiányoznak a további
fejlõdés céljai, mintha csak az egész folyamat
már lepergett és ettõl kezdve befolyásolhatatlanná
vált volna, sõt, mintha a nõiességet kialakító
nehéz fejlõdés az egyén minden lehetõségét
kimerítette volna."
7
Freudnak a nõi és
férfi nemi személyiség és szexuális
orientáció szabályozott fejlõdésérõl
szóló eme elõadása két különösen
fontos mozzanatot tartalmaz a feminista elmélet számára.
Elõször is, Freud leírja,
hogy a nõk férfiakhoz való heteroszexuális
vonzódása csak erõtlen és gyenge formában
valósul meg, akkor is csupán részlegesen. Fejlõdési
keretben értelmezve a jelenséget, azt mondhatjuk, hogy a
kislány apja péniszét szeretné megkapni, nem
magát az apját. Vagyis az anya elõli menedékként
van szüksége az apára, mivel az anyával való
összefonódása mindig szoros marad. Az anyával
való kapcsolatának jellegét a kislány átviszi
a férfiakkal létesített kapcsolataira. Freud arra
is utal, hogy a nõk “igazi" tárgyszeretete csak a gyermekeikhez
fûzõdõ kapcsolatokban valósul meg, a férfiakkal
szemben soha (bár a freudi elméletnek logikus következménye
volna, Freud sosem fordít arra gondot, hogy megvizsgálja,
vajon megvalósítják-e a nõk az igazi tárgyszeretetet
más nõkkel való kapcsolataikban).
8
A nõknek
nincs “természetes" vonzódása a férfiakhoz;
ezt a vonzódást létre kell hozni.
Másodszor, a maszkulin Ödipusz-komplexus
elmélete a férfidominancia reprodukciójának
elmélete. A maszkulin Ödipusz-komplexus természetes
folyományai a nõk mint pénisz nélküli
lények megvetése, és az apával való
azonosulás a férfiak közös felsõbbrendûségében.
A férfi Ödipusz-komplexus eredménye Ruth M. Brunswicknak,
Freud egy követõjének megfogalmazásában:
“az, amit a normális maszkulin nõk megvetésének
tartunk."
9
Ezen a módon képes egy kisfiú
felhagyni azzal, hogy anyját tekintse szeretete tárgyának,
és ez az oka annak, hogy egyáltalán hajlandó
erre. Freud nem terjeszti ki vizsgálódásait erre a
kérdésre, késõbbi analitikusok azonban, mint
például Karen Horney és Grete Bibring megtették
ezt, feltárva az összefüggést a nõk megvetése,
a nõktõl való félelem, a nõk, a nõi
tevékenységek és a nõi lét leértékelése
között, amely annak a körülménynek fejlõdési
termékei, hogy a kisfiú elsõ szerelmi tárgya
és az elsõdleges szülõ egy nõ.
10
(A nõk maguk is leértékelik saját nemüket
az Ödipusz-komplexus természetes kimeneteleként. Úgy
válunk azzá, akik vagyunk, hogy férfiakként
és nõkként különbözõképpen
értékeljük a férfiasságot és a
nõiességet.)
Végül Freud lényegre
tapintó társadalmi elemzést adott a nemek és
a szexualitás elnyomását illetõen. Most elég
lesz számunkra két példa. Elõször, “A
>>civilizált<< szexuálmorál és a modern
idegesség" címû tanulmányában azt elemezte
Freud, hogy a gyermekkori szexuális elfojtások hogyan hozzák
létre a konfliktusos és feszült házassági
kapcsolatokat, melyek aztán olyan hatással vannak az e házasságból
született gyermekekre, hogy az egész helyzet megismétlõdik
a következõ nemzedékben.
11
Egy polgári
nõ, állítja Freud, a rákényszerített
szexuális elfojtással és a szüleitõl való
függõséggel érkezik a házasságba.
Ez a felismerés férjét arra készteti, hogy
máshol keressen szexuális kielégülést.
Amint a nõ érettebbé válik, szexuális
érdeklõdése felébred, férje érdeklõdése
azonban ekkorra már nincs a közelében. Ezért
a nõ a gyermekeivel való kapcsolatát szexualizálja,
felkeltve ezáltal azok szexuális érdeklõdését,
amelyet aztán el kell fojtani (ezzel is hozzájárulva
neurózisuk kifejlõdéséhez). A nõ, férje
házastársi és szexuális kudarcai miatt neheztelést
érez férje iránt, s emiatt is bûnösnek
érzi magát; e neheztelését neurotikusan magába
fojtja, ami bántja õt magát, a gyermekeit és
a házasságát. Másodszor, a
Tanulmányok
a hisztériáról
címû mûben ragyogóan
kifejti a nõk és a neurózis kényszerei között
lévõ kapcsolatot. Itt Freud a kor uralkodó nézetével
szemben foglal állást, miszerint a hisztériások
degeneráltak és gyengék, és amellett érvel,
hogy az általa kezelt nõk különösen okosak,
kreatívak és erkölcsösek voltak. Felvetette, hogy
a nõk például a betegek ápolásával
járó elszigeteltség miatt nem tudják kibontakoztatni
tehetségüket és képességeiket. A nõ
neurózisa reakció.
12
Az elsõ feminista kérdésre
véleményem szerint a válasz az, hogy Freud kimutatta
a nemi elnyomás pszichológiai és társadalmi
formáinak összefonódását; külön
említést érdemel az a tény, hogy a nemek és
a szexualitás pszichológiai kérdéseinek genezisét
Freud társadalmi kontextusban magyarázza.
Térjünk át a
második feminista ellenvetésre. Miért van szükségünk
egy olyan bonyolult elméletre, amely tudattalan lelki folyamatokról
beszél, amikor magától értetõdik az,
hogy a társadalom eltérõ módon kezeli, és
bizonyos szerepekbe kényszeríti a nõket és
lányokat? Két fontos dolgot kell itt kiemelnünk. Elõször
is meg kell értenünk és magyarázatot kell adnunk
arra, miért olyan szívós és állhatatos
az emberek elkötelezettsége a nemek társadalmi szervezõdése
iránt, például a homoszexualitás tabujának
megítélésében. Miért van az, hogy az
emberek gyakran nem tudnak változtatni, hiába akarnak? Miért
okoz még mindig nehézséget egy “felszabadított"
férfi számára az egyenlõen vállalt gyermeknevelés,
vagy az, hogy õszintén örüljön sikeres, független,
önálló feleségének? Vagy: egy feminista
nõ miért vonzódik nehezen egy nem-mácsó,
nem hagyományosan férfias férfihoz, pusztán
azért, mert az “kedves" és egyenlõségpárti,
vagy miért nem választja könnyedén, hogy nem
szül gyereket? Ezekben a kérdésekben segítségünkre
lehet a pszichoanalízis, mert megmutatja, hogy a jelenben a múltunkat
is megéljük. Nem pusztán jelenlegi helyzetünkre
és tudatos vágyainkra reagálunk; az értékeket,
érzelmeket, a viselkedésformákat nem tudjuk egyszerûen
megváltoztatni, mikor egy bátorító társadalmi
közeg vesz körül. Sõt a pszichoanalízis megmagyarázza
a kiszolgáltatottság és a függõség
hatalmas érzéseinek idõszakában keletkezett
múlt iránti elkötelezettségünket, az elkötelezettséget,
amelyet mára már elfojtottunk, a tudattalanba szorítottunk,
amely már nem hozzáférhetõ tudatos énünk
számára. Ez az, amik vagyunk, és ezt nagyon nehéz
megváltoztatni. A szereptanulás elméletei, a szociális
tanulás elméletei, a szituációs elméletek
sem képesek magyarázatot adni erre a makacsságra.
Ezen elméletek szerint a nemek és a szexualitás valami
máshoz, az “igazi" selfhez hozzáadott dolgok, és feltehetõen
tetszés szerint elhagyhatók. Azt is állítják,
hogy a társadalmi szituáció és a megerõsítés
természetének megváltoztatása automatikusan
maga után vonja a viselkedés megváltozását,
amirõl viszont tapasztalatból tudjuk, hogy így nem
igaz. (Ez nem azt jelenti, hogy a változás lehetetlen. A
pszichoanalízis is amellett érvel, hogy a tudattalan meghatározottság
tudatos választásra cserélhetõ: “az ösztön-én
helyét fokozatosan az énnek kell elfoglalnia". Ez csak azt
jelenti, hogy a változás többet, gyakran jóval
többet takar, mintsem hogy pusztán akarat kérdése
legyen, és -- amint azt a mai politikából tudjuk --
az emberek érzései a nemek szervezõdését
érintõ változásokkal kapcsolatban nagyon mélyen
gyökereznek.) Egy tudattalan lelki tényezõket is magában
foglaló elméletre van szükségünk a nemek
pszichológiájával és a nemek viselkedésével
kapcsolatos megfigyeléseink megértéséhez.
Másodszor, a szereptanulás-elméletek
és a helyzeti megerõsítések elméletei
valójában a társadalomra passzívan reagáló
lényeket csinál az emberekbõl (ez esetben a nõkbõl).
Honnan származhatna a változás kezdeményezése
egy olyan elméletben, amely szerint az emberek pusztán csak
reagálnak? A pszichoanalízis ezzel szemben egy olyan elmélet,
amely az emberek kreativitására épít. Az emberek
mindig csinálnak valamit a helyzetükkel, még akkor is,
ha ez a valami, amit csinálunk, neurotikus. (A neurózis,
amint azt Freud esettanulmányaiból tudjuk, igen eredeti és
egyéni.) Az emberek magukévá teszik élményeiket,
fantáziálnak róluk, átalakítják
õket, szembekerülnek velük, elfojtják és
szimbolizálják õket. Megalkotják saját
belsõ tárgyi világukat és énjüket.
A pszichoanalízis célja tudatossá tenni ezt az egyénileg
létrehozott tudattalant, túljutni azon, hogy ezek az aktív,
bár az egyén számára nem mindig kívánatos
fantáziák uralják és irányítsák
az embert. A pszichoanalízis tehát az emberi természet
elmélete pozitív, felszabadító értelmezésekkel,
vagyis az aktív és kreatív emberrõl alkotott
elmélet.
Térjünk most rá
a harmadik feminista ellenvetésre, amely szerint Freud szexista
volt, és a pszichoanalitikus elmélet és gyakorlat
elnyomta a nõket. Néhány megjegyzés elég
lesz erre az igen összetett témára.
13
Elõször
is el kell ismernünk, hogy ez a kritika nem teljesen alaptalan; Freud
tényleg szexista volt. Alapvetõen férfinormák
szerint írt, és nem vett tudomást a nõkrõl.
Kora kulturális ideológiáját követte egy
olyan kontextusban, amelyben ezt tudományos eredményként
félre lehet magyarázni. Például a nõk
fejletlenebb igazságérzetérõl, féltékenységérõl,
szégyenérzetérõl, hiúságáról
és a civilizációban való részvételük
hiányáról beszél, mintha ezek klinikai felfedezések
lennének, késõbb viszont azt állítja,
hogy ezek “jellemvonások, amelyeket a nõknél már
idõtlen idõk óta bírálnak [feltehetõen
a férfiak]."
14
Tökéletesen természetesnek
tartja azt, hogy a lányok alsóbbrendûnek tekintik saját
nemi szerveiket, a lányok “genitális fogyatékosságáról"
beszél, valamint arról a “tényrõl" [nem pedig
fantáziáról], miszerint a lányok kasztráltak
lennének.
15
Amint már említettem, Freud
elismeri a nõi fejlõdés nõkre nehezedõ
terhét, azonban meglehetõsen nagyvonalú ezzel kapcsolatban,
és nem igazán törõdik a kérdéssel.
Úgy tûnik, hogy a “Természet" kevesebb gondot fordított
a nõies funkciókra, mint a férfiasra, de ez nem is
olyan lényeges, hiszen “a biológiai célok elérését
[ti. a nemzés] a férfak agressziójára bízta,
és bizonyos mértékig függetlenítette a
nõk hozzájárulásától."
16
És így tovább. Sõt egyértelmûen
bizonyítottnak tûnik, hogy a pszichoanalitikus elméletet
a nõk ellen használták például akkor,
amikor a nõket frigidnek tartották azért, mert nem
volt vaginális orgazmusuk (errõl azóta kiderült,
hogy nem is létezik), vagy amikor férfiasnak nevezték
õket, mert karriert szerettek volna csinálni.
Freud nõgyûlölete
ellen azonban van egy módszer, és ezt a módszert fel
lehet használni ellene.
17
Kiderül, hogy Freud hibázik,
amikor saját pszichoanalitikus módszereit és eredményeit
ássa alá. Erre mindjárt mondok néhány
példát. Véleményem szerint azonban ez a módszertani
inkonzisztencia nagyon jellemzõ és elterjedt Freudnál.
Elõször is, amint láttuk,
a pszichoanalízis Freud azon felfedezésére alapoz,
hogy a szexuális tárgyválasztásban, ennek módjában,
céljában semmi nem kerülhetõ el, és minden
szexualitás minõségileg folytonos. Freud egyértelmûen
érvel a
Három értekezés
-ben
és
a
Bevezetõ elõadások
-ban amellett, hogy a nemzésre
irányuló szexet lényegileg semmi sem különbözteti
meg bármilyen más szextõl. Freudnak azonban implicit
módon van egy funkcionalista, teleologikus elmélete arról,
hogy a nemek elkülönülése a szaporodást szolgálja.
Sajátosan definiálja a szaporodást szolgáló
szexualitást: A szaporodás az aktív, genitális,
férfias heteroszexualitásnak és a passzív,
genitális, nõies heteroszexualitásnak a terméke.
18
Az elmélet korlátozóvá válik, amikor
Freud inkább funkcionalista, mint fejlõdési értelemben
beszél ödipális “feladatokról", és azt
állítja, hogy “az anatómia maga a sors". Ezek a feladatok
és ez a sors biológiailag egyáltalán nem elkerülhetetlenek,
de a természet követelményeinek engedve “meg kell történniük".
Ez a funkcionalizmus azonban nem
szerves része a pszichoanalízisnek; Freud értékrendszereként
kerül bele. Hasonlóképpen, a nõk passzivitása
nem elkerülhetetlen biológiailag, még csak nem is szükséges
a szaporodáshoz. Csupán a Freud által természetesnek
vett férfidominanciájú szexhez elengedhetetlen.
19
Másodszor, a pszichoanalitikus
elméletben a traumákat meg kell magyarázni: a pszichoanalízis
mindig valami hatalmas konfliktus történetét kutatja
az egyén korábbi élettörténetében,
kivéve a péniszirigység esetét. A péniszirigység
magától értetõdõ, nem szükséges
bármilyen magyarázatot fûzni hozzá: “a nõ
csak egy dolgot lát, és tudja, hogy csak egyet akar". Ha
a pszichoanalízis módszereivel megvizsgáljuk e hatalmas
konfliktus történetét, sokat megtudhatunk a péniszirigység
eredetérõl. Megismerhetjük a preödipális
kislány korai fejlõdését és anyjához
fûzõdõ kapcsolatát; az autonómia és
az azt szimbolizálni képes dolog iránti vágyát;
a kultúrában és a családjában érvényben
lévõ férfifölény szimbólumait.
Azon túl, hogy a férfi
nemi szervek magától értetõdõen jobbak,
mint a nõiek, a péniszirigység “szükséges"
a nõi passzivitás kialakításához. Ez
egy újabb oka annak, hogy Freud miért nem lát ebben
semmi problémát, hogy szerinte ez miért nem szorul
magyarázatra. Freud elméletében a lányok a
pénisz helyettesítõjeként akarnak gyereket
(pénisz-gyerek azonosság). Freud ugyanakkor azt a lehetõséget
is megengedi, hogy a lányok már az anyjukkal való
azonosulásuk révén is akarhatnak gyereket. Ez azonban
nem felel meg Freud számára, akinek el kell jutnia a lányok
passzív heteroszexualitásáig, és a férfit
gyermekként kell feltüntetnie. Így azt állítja,
hogy az anyával való azonosulás következtében
gyereket akarni “nem a nõiesség kifejezõdése"!
Csak az a nõies vágy, amikor a gyerek az apától
születõ gyerekké válik a pénisz helyettesítõjeként.
A péniszirigység itt egy fejlõdési feladat
lesz, nem elkerülhetetlen vagy biológiailag determinált,
de szükséges a lány sorsának beteljesítéséhez.
Harmadik példaként
Freud saját módszertanának megdöntését
az a tétel igazolja, amely szerint “a nõt létrehozzák,
nem születik annak". A kislány eredetileg egy “kis férfi",
mert anyjához fûzõdõ szeretete aktívan
szexuális. Mindkét nem eredetileg maszkulin. A fejlõdési
magyarázatnak itt azonban van egy sajátos aszimmetriája.
Úgy tûnik, hogy vagy egy biológiai determinista nézõpontot
kell választani, amely szerint mind a nõk, mind a férfiak
annak születnek, vagy egy fejlõdési-kulturális
nézõpontot, amely szerint mind a nõket, mind a férfiakat
létrehozzák. Ha azonban a kislány az egy kis férfi,
akkor látszólag a férfiak születnek, a nõket
pedig létrehozzák.
Folytathatnám a sort. A lényeg
az, hogy hacsak valaki nem gondolja azt, hogy Freud szélsõséges,
“a nemek biológiájára" épülõ pozíciót
foglal el, márpedig Freud nem ezt tette (noha számos pszichoanalitikus
valóban ezt teszi), nõellenes kijelentései nincsenek
belsõ, lényegi módon jelen a pszichoanalitikus elméletben,
az elméletalkotás módjában vagy a klinikai
interpretációkban, sõt egyenesen ellentétesek
azzal. Ezért volt és ezért kellett Freud feminista
kritikájának és újraolvasásának
ilyen kiterjedtnek lennie. De mivel az elmélet oly hasznos, a kritika
és újraolvasás gyakran gazdag és provokatív
volt.
Válasz a freudistának: miért van lényegi összefüggés a pszichoanalízis és a feminizmus között?
Rátérek a freudista
kérdéseire, aki arra kíváncsi, hogy mi köze
van a feminizmusnak Freudhoz, s aki azt gondolja, s amellett érvel,
hogy valójában semmi. Elõbbi elmélkedésünk
eredményeit felhasználhatjuk e kérdések megválaszolásakor.
Az elsõ kérdés vagy ellenvetés az volt, hogy
a pszichoanalízis pusztán egy pszichológiai elmélet.
A pszichikus struktúrák, lelki folyamatok és a szexualitás
fejlõdése iránt érdeklõdõ klinikai
gyakorlatnak nincs semmi köze a politikához, az egyenlõséghez
vagy egyenlõtlenséghez.
Érvelésem, miszerint
a feminista elméletnek és gyakorlatnak meg kell értenie
Freudot, világossá kell tennie a választ. Elõszor
is, Freud elméletében központi helyet kapott a nemek
és a szexualitás kérdése. A pszichoanalízis
mindenekelõtt a nõiesség és a férfiasság
elmélete, a nemek egyenlõtlenségének elmélete,
és a heteroszexualitás fejlõdésének
elmélete. Freud nemcsak úgy létrehozott egy elméletet
és klinikai gyakorlatot, hanem kifejezetten ennek a kérdéskörnek
az elméletét és gyakorlatát alakította
ki. Sõt a pszichoanalízis egy feminista tételt vezet
be, amikor azt állítja, hogy a nõk (és a férfiak)
nem születnek annak, hanem létrehozzák õket,
és hogy a biológia nem elégséges a szexuális
orientáció és a nemi személyiség magyarázatához.
Ahogyan nem lehet elméletünk
a nemek és a szexualitás társadalmi szervezõdésérõl
egy pszichológiai elmélet nélkül, éppúgy
pszichológiai elméletünk sem lehet a nemekrõl
a társadalmi és politikai tényezõk nélkül.
Freud elmélete egy társadalom- és politikaelmélet.
A Freud által felvázolt fejlõdés elemzése
nem bármilyen fejlõdésnek az elemzése, hanem
egy sajátos társadalmi helyzetben lezajló fejlõdésé,
amely lényegileg tartozik az elmélethez. Az, hogy a gyerekek
olyan családban nõnek fel, ahol a nõk töltik
be az elsõdleges szülõ szerepét, megmagyarázza
a Freud által feltárt fejlõdési folyamatot.
A pszichoanalízis rávilágít arra, hogy a nõk,
a férfiak és a férfidominancia a munka társadalmi
megosztásának eredményeképpen -- amelyben a
nõknek a gyermeknevelés jut --, minden generációban
újratermelõdnek (idézzük fel a férfiak
pszichológiájának magyarázatát, a férfi
felsõbbrendûség ideológiáját,
a nõk heteroszexualitásának és a más
nõkhöz, a gyerekekhez fûzõdõ viszonyának
természetét, a nõk önértékelésének
és a nõkkel kapcsolatos attitûdök interpretációját).
Az is lényeges eleme Freud elméletének, és
a biológiával ellentétben megmagyarázza a fejlõdést,
hogy az emberek heteroszexuális normákkal rendelkezõ
társadalomban nõnek fel, és heteroszexuális
szüleik vannak. (Máskülönben miért kellene
a kislánynak szeretett anyjától elfordulnia? Miért
kellene az anyának különbözõképpen
észlelnie, éreznie és kezelnie fiát, illetve
lányát? Miért kellene az apa-lány vonzódásnak
kialakulnia?)
Továbbá Freud elmélete
feltételezi a “politikát", és tágabb értelemben
azon alapul. A gyermek és a felnõtt közti egyenlõtlenség,
a gyermek tehetetlensége központi szerepet töltenek be
a személyiség és a neurózis fejlõdésében,
a védekezések kialakulásában. A nõk
és férfiak közti egyenlõtlenség az elmélet
középpontjában áll. Freud nem olyan elméletet
alkotott, amely megmagyarázza, mi szükséges egy faj
vagy valamilyen társadalom túléléséhez.
Aköré építi fel elméletét, ami
egy férfiak által dominált társadalmi szervezõdés
fennmaradásához, a nõk szexuális orientációjának
férfiakra való korlátozásához, a heteroszexuális
dominancia fenntartásához szükséges.
Mi a helyzet a második pszichoanalitikus
ellenvetéssel, miszerint a pszichoanalízis egy elfogulatlan,
értékmentes tudomány, amely semmivel kapcsolatban
nem részrehajló, míg a feminizmus értékekkel
terhelt és természetébõl fakadóan részrehajló.
Kétféle választ adnék erre az ellenvetésre.
Nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy a pszichoanalízis
nem viselkedés- vagy orvostudomány; nem lehet és nem
is kell a viselkedés értékmentes, pozitivista leírásának
és magyarázatának lennie. Inkább a lelki folyamatok
interpretatív elmélete, és az interpretatív
elméletekkel kapcsolatban csak annyit mondhatunk, hogy egy interpretációnak
több vagy kevesebb értelme van, nem pedig azt, hogy igaz vagy
hamis, helyes vagy téves. Hasonlóképpen, a pszichoanalízis
nem egy tõlünk független, tanulmányozott személy
objektív leírását adja. Az áttételi
helyzetbõl, egy kölcsönösen létrehozott interperszonális
helyzetbõl fakad, amely a szabad asszociáció, az interpretáció
folyamatait és az áttétellel való további
munkát reflexív módon befolyásolja. A “megfigyelõ"
és a “megfigyelt" interakcióik, és ezen interakciók
interpretációja révén, együtt hozzák
létre a pszichoanalitikus elméletet és klinikai gyakorlatot.
Egész más nyomon elindulva,
de ugyanerre az ellenvetésre válaszolva rá kell mutatnunk,
hogy maga Freud is elkövette az ideológiai álláspontok
és a klinikai interpretációk és elmélet
folytonos összemosásának “hibáját". Freud
számára kulcsfontosságú volt az egyenlõtlenséghez
való ragaszkodás. Nincs semmi kifejezetten értékelõ
abban az állításban például, hogy a
nõk és a férfiak felettes énje vagy testképe
eltérõ módon alakul, vagy hogy tárgyválasztásuk
különbözõképpen történik. Freud
azonban ragaszkodott az értékek és ítéletek
bevezetéséhez, amikor azt állította, hogy a
férfiak felettes-én-funkciója és ennek fejlõdése,
a férfiak tárgyválasztása és testképe
jobb és kívánatosabb.
Végezetül fel kell ismernünk,
hogy Freud nem elégedett meg azzal, hogy egyszerûen magukat
a nõket érintõ kijelentéseket tett a nõkrõl.
Aktívan kikelt a feministák politikája ellen, méghozzá
úgy, hogy nem világos, ki csinált elsõként
ideológiai hadszínteret a pszichoanalízisbõl:
õ maga vagy a feministák. Az 1924-ben megjelent “Az Ödipusz-komplexus
eltûnésé"-ben azt mondja, hogy “a nemek egyenjogúságát
célzó feminista követeléssel nem sokra megyünk."
20
Az 1925-ös “A nemek közti anatómiai különbségek
néhány lelki következményé"-ben állítja,
hogy “ne tévesszen meg bennünket a feministák tiltakozása,
akik a nemek teljes egyenlõsítését és
egyenlõ értékûségét akarják
ránk kényszeríteni."
21
Amikor ezek a kritikák
a pszichoanalitikus körökbe is bekerülnek, és a nõi
pszichoanalitikusok kifogásolni kezdik Freud nõkrõl
adott jellemzését, és felvetik, hogy az részrehajló,
Freud válaszképpen kifinomultabb nõellenes magyarázatot
ad: a nõi pszichoanalitikusokat nem sújtják a nõiesség
negatív tulajdonságai, õk különösek
és nem hasonlítanak más nõkhöz. A nõiességrõl
szóló elõadásában így fogalmaz:
“Ez nem érvényes Önökre. Önök e szempontból
kivételek; inkább férfiasak, mint nõiesek."
22
Befejezés
Szeretném összefoglalni
eredeti kérdésemet, amely a nõiség, a feminizmus
és Freud kapcsolatára vonatkozott. A korai feministák
jogos haragjáról szóltunk elõször. Freud
valóban a legjobb példája a nõkrõl,
a nõi kisebbségérzetrõl adott
ad hominem
,
torz ideológiának, egy olyan ideológiának,
mellyel a feministáknak szembe kell helyezkedniük, vissza kell
utasítaniuk, és át kell alakítaniuk.
Még fontosabb azonban az,
hogy a freudi elmélet nemcsak elnyomja a nõket. Freud felállított
egy elméletet, hogy hogyan lesznek az emberekbõl -- nõkbõl
és férfiakból -- nemiséggel rendelkezõ
lények, hogyan alakul ki a nõiség és a férfiasság,
hogyan termelõdik újra a szexuális egyenlõtlenség.
A rokonsági kapcsolatokat vizsgáló néhány
antropológuson kívül, Malinowskin, Fortes-n, Lévi-Strausson,
Schneideren és másokon kívül, a nemek kérdése
egyetlen jelentõs klasszikus társadalomtudós elméletében
sem foglal el központi helyet. A szexualitás, a nemek, a nemzés,
a gyereknevelés pszichológiai minták szerinti szervezõdésérõl
beszélve Freud elmondja, hogyan lesz a természetbõl
kultúra, és miért tûnik nekünk ez a kultúra
“második természetünknek", miért tapasztaljuk
természetesnek. A pszichoanalitikus elmélet segít
a szexuális egyenlõtlenség és a nemek társadalmi
szervezõdése újratermelésének leírásában.
Szemlélteti, hogy ez az újratermelés központi
lelki folyamatokon keresztül, a tudatosság befolyásolásával
és nem pusztán társadalmi és kulturális
intézményeken keresztül történik. Bemutatja,
hogy ez az újratermelés a nemek rendszerének szerkezetébõl
ered, annak nem szándékos terméke -- a munka családon
belüli megosztásából (amelyben a nõk nevelik
a gyerekeket), egy heteroszexuális normára alapozott szexuális
rendszerbõl ered, egy olyan kultúrából, amely
feltételezi és továbbadja a nemek közti egyenlõtlenséget.
Freud vagy a pszichoanalízis magyarázatot ad arra, hogyan
lesznek az emberek heteroszexuálisok a családi fejlõdés
során (hogyan lesz az eredetileg matriszexuális kislányból
inkább heteroszexuális, mint leszbikus nõ); hogyan
termeli ki a nõk gondozói szerepére alapozó
családszerkezet a férfiakban (és bizonyos mértékig
a nõkben) a férfidominancia, a maszkulin felsõbbség
ideológiáját és pszichológiáját
és a nõk, a nõi dolgok leértékelését;
hogyan fejlõdnek ki a nõk anyai képességei
saját anyjukhoz fûzõdõ kapcsolatuk révén.
A pszichoanalízis tehát leírja a nemek és a
szexulitás társadalmi-kulturális szervezõdésének
belsõ mechanizmusait, és megerõsíti azt a korai
feminista állítást, miszerint “ami személyes,
az politikai". Az egyenlõtlenség és elnyomás
pszichológiai formáinak mély gyökereirõl
és alapvetõ voltáról beszél.
A pszichoanalízis azonban
nem elégszik meg a fentiek leírásával. Freud
szerint ezek a folyamatok nem zökkenõmentesen történnek,
a nemek és a szexualitás eme reprodukciója bõvelkedik
az ellentmondásokban, feszültségekben. Az emberek konfliktusos
vágyakat, elégedetlenségeket, neurózisokat
fejlesztenek ki magukban. A pszichoanalízis a pszichés konfliktusnál
kezdõdik; Freud ezt próbálta elõször elmagyarázni.
A heteroszexualitás tehát nem minden esetben egyszerûen
jön létre: a nõk mindig kapcsolatokat és közelséget
akarnak más nõkkel, a férfi heteroszexualitás
pedig az ödipális leértékelésen, a nõktõl
való félelemen és azok megvetésén alapul,
csakúgy, mint az anya mindenhatóságától
és az érzelmi szükségletek, igények elismerésétõl
való rettegésen. A férfiuralom pszichológiai
szinten a férfiak számára jelentõs lelki terhet
jelentõ, félelemre és bizonytalanságra épülõ
maszkulin védekezést takar, tehát nem egyértelmûen
a hatalom jele. A pszichoanalízis a túlszocializáltság
és a teljes uralom elméleteivel szemben a teljes szocializáció
hiányát demonstrálja. Elégedetlenségrõl,
ellenállásról, a szexuális szokások
és a szexuális egyenlõtlenség intézményeinek
aláásásáról szól.
A pszichoanalízis elmélete
azt is állítja, hogy az emberek aktívan magukévá
teszik élettapasztalataikat, életkörülményeiket,
reagálnak azokra, pszichológiailag átformálják
õket, s ezért feltehetõen tehetnek is valamit megváltoztatásukért.
* A szöveg forrása: Chodorow, N. J. (1989): Feminism and Psychoanalytic Theory, Yale University Press, New Haven, 165–177.
1 L. pl. : Jessica Benjamin, „The end of internalization: Adorno’s social psychology,” Telos, 32 (1977); „Authority and the family revisited, or a world without fathers?,” New German Critique, 13 (1978); „Rational violence and erotic domination,” in Hester Eisenstein and Alice Jardin (eds), The Future of Difference (Boston, G.K. Hall, 1980); „The Oedipal riddle: authority, autonomy, and the new narcissism,” in John Diggins and Mark Kamm, The Problem of Authority in America (Philadelphia, Temple University Press, 1981); Dorothy Dinnerstein, The Mermaid and the Minotaur (New York, Harper and Row, 1976); Jane Flax, „The conflict between nurturance and autonomy in mother-daughter relationships and within feminism,” Feminist Studies, 4 (1978), 171–89.; „Critical tehory as a vocation,” Politics and Society, 8:2 (1978); „Political philosophy and the patriarchal unconscious,” in Sandra Harding and Merrill B. Hintikka (eds), Discovering Reality: feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and the philosophy of science (Dordrecht, Reidel, 1983); and „Psychoanalysis as deconstruction and myth: on gender, narcissism and modernity’s discontents,” in Günter H. Lenz and Kurt Shell (eds), Crisis of Modernity (Boulder, Col., Westview Press, 1986); „Mother-daughter relationships: psychodynamics, politics and philosophy,” in Eisenstein and Jardine (eds), The Future of Difference; Miriam Johnson, „Fathers, mothers and sex typing,” Sociological Inquiry, 45 (1975); „Heterosexuality, male dominance and the father image,” Sociological Inquiry, 51 (1981), and „Locating male dominance,” in Jerome Rabow, Gerald M. Platt and Marion Goldman (eds), Advances in Psychoanalytic Sociology (Malabar, Fla., Krieger, 1987); Evelyn Fox Keller, Reflections on Gender and Science (New Haven, Yale University Press, 1985); Juliet Mitchell, Psychoanalysis and Feminism (New York, Pantheon, 1974); és Gayle Rubin, „The traffic in women: notes on the ‘political economy’ of sex,” in Rayna Reiter (ed.), Toward an Anthropology of Women (New York, Monthly Review Press, 1975).
2 Azt gondolom, még mindig ez az uralkodó álláspont. Lásd pl. Pauline Bart kritikáját: Nancy Chodorow, The Reproduction of Mothering: psychoanalysis and the sociology of gender (Berkeley, University of California Press, 1978), in Joyce Trebilcot (ed.), Mothering: essays in feminist theory (Totowa, N.J., Rowman and Allenheld, 1983).
3 Jean Baker Miller, Toward a New Psychology of Women (Boston, Beacon Press, 1976), és Miller (ed.), Psychoanalysis and Women (New York, Pengiun, 1973).
4 L. pl. Harold P. Blum (ed.) Female Psychology (New York, International University Press, 1977), és Herman Roiphe and Eleanor Galenson, Infantile Origins of Sexual Identity (New York, International University Press, 1981).
5 L. Betty Friedan, The Feminine Mystique (New York, Dell, 1963), és Weisstein, „Kinder, Küche, Kirche: Psychology Constructs the Female” (Somerville, New England Free Press, 1968).
6 A szociológusok középen állnak e kérdést illetõen. A hagyományos szociológia egyetértene a feministákkal abban, hogy a nemek társadalmiak és nem pszichológiaiak, vagy ha mégis azok, akkor a szociális tanulás elmélete magyarázza meg õket. Egy feminista szociológus is kritikus volna Freud nõgyûlöletével szemben. Egy hagyományos szociológus azonban szintén az értékmentes elméletet és módszereket elõnyben részesítõ pszichoanalitikus módszertani pozíciót foglalná el a feminista szociológussal szemben, aki a „a nõkért való szociológia” mellett érvelne, s azt állítaná, hogy a hagyományos tudomány a pszichoanalízissel együtt férfiszempontú.
7 Sigmund Freud: A lélekelemzés legújabb eredményei. Ampelos Könyvek, Debrecen 1943. 159–160.
8 L. „On narcissism: an introduction,” 1914, SE, 14. köt., 69–102.
9 Ruth Mack Brunswick, „The pre-Oedipal phase of the libido development,” in Robert Fliess (ed.), The Psychoanalytic Reader (New York, International University Press, 1940), 231–253.
10 Bibring, „On the ‘passing of the Oedipus complex’ in a matriarchal family setting,” in Rudolph M. Loewenstein (ed.), Drives, Affects and Behavior: essays in honor of Marie Bonaparte (New York, International University Press, 1953), 278–284.; Karen Horney, „The dread of women”, International Journal of Psychoanalysis, 13 (1932), 348–360.
11 Freud, „’Civilized’ sexual morality and modern nervousness,” 1908, SE, 9. köt., 179–204.
12 Freud, Studies on Hysteria, 1893–5, SE, 2. köt.
13 Az itt következõ részt Chodorow The Reproduction of Mothering címû könyvének 9. fejezetébõl vettük át.
14 Sigmund Freud: „A nemek közötti anatómiai különbségek néhány lelki következménye”. In: S. F.: A szexuális élet pszichológiája. Cserépfalvi, Bp. 1995. 203.
15 Újabb elõadások… 157; A nemek közötti… 199.
16 Újabb elõadások… 156.
17 E fejtegetésért köszönettel tartozom Roy Schafernek, a „Problems in Freud’s psychology of women,” c. írásáért, in Journal of the American Psychoanalytic Association, 22:3 (1974), 459–85.
18 L. Schafer, „Problems in Freud’s psychology,” és Rubin, „Traffic in women.”
19 L. Johnson, „Locating male dominance.”
20 „Az Ödipus-komplexus eltûnése”. In: S. F.: A szexuális élet pszichológiája. Cserépfalvi, Bp. 1993. 191.
21 A nemek közötti… 203.
22 Újabb elõadások… 138.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu