JULIET
MITCHELL
JACQUES
LACAN ÉS A NÕI SZEXUALITÁS
*
Kénytelen vagyok szembehelyezkedni
az Önök (Horney, Jones, Radó stb.) álláspontjával,
mert nem különítik élesen és világosan
el egymástól a lelki és a biológiai tényezõket,
mert ezeket párhuzamba kívánják állítani
egymással, és mert, ilyen szándéktól
vezérelve, elhamarkodottan bebizonyíthatatlan lelki tények
elemzésébe fognak, valamint azért, mert ezenközben
kénytelenek utólagosnak, illetve visszahatónak nyilvánítani
egyértelmûen elsõdleges képzõdményeket.
Jól tudom, kifogásaim magyarázatra szorulnak. De mindenképpen
fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy nem engedhetjük
meg, hogy a biológia belefolyjon a pszichoanalízisbe, mint
ahogy az anatómia és a pszichológia esetében
sikerült is elkerülnünk ezt a veszélyt…
(Freud levele Carl Müller-Braunschweignek,
1935)
Jacques Lacan Sigmund Freud munkásságának
újrafelfedezését és -értelmezését
tûzte ki célul. Napjainkban a pszichoanalitikus elmélet
sokszínû tudományág. Freud írásaiban
több ellentmondás feszül, a késõbbi analitikusok
egyik megközelítést továbbfejlesztették,
a másikat elutasították, így választották
ki az elméletük kiindulópontjául szolgáló
témát. Lacan másképp fogta fel a feladatát:
szerinte Freud, ha olykor ellentmondásokba ütközött
és holtvágányra jutott is, összefüggõ
elméletet alkotott, nem szükséges tehát letérni
az általa kijelölt útról; inkább egy olyan
átfogó keretbe kell helyezni az elképzeléseit,
mely belõlük adódik, de amelyet Freud, történelmi
helyzete folytán, nem vázolhatott fel. Ez a keret a nyelvészet
tudományának elõrehaladása jóvoltából
áll a rendelkezésünkre.
Bizton állíthatjuk,
hogy a pszichoanalízis olyan fejlõdésen ment keresztül
e században, amely kiszélesítette terápiás
ismereteinket, és számtalan eredményes felismerést
vont maga után. Azonban le kellett mondanunk arról a tisztánlátásról,
melyet egy markáns elméletbõl meríthetnénk.
Abból, hogy Freud mûvei ellentmondásokat tartalmaznak,
nem kell mindjárt arra következtetni, hogy munkássága
szétesõ, vagyis mindenki feljogosítva érezheti
magát arra, hogy kiemelje belõle, ami neki tetszik, és
azzal kedve szerint bánjon a továbbiakban. A pszichoanalitikus
felfogás egymással többé-kevésbé
békésen megférõ vonulatainak ilyen jogtalannak
és túlságosan engedékenynek ítélt
elgondolásaival szegült szembe Lacan. Kezdettõl fogva
az alapvetõ freudi fogalmakból indult ki. Ezen a ponton eleinte
egyetértés mutatkozott a pszichoanalitikusok körében
az érdeklõdési területüket illetõen:
a pszichoanalízis az emberi szexualitással és a tudattalannal
foglalkozik.
A szexualitás pszichoanalitikus
fogalma homlokegyenest ellentétes az összes köznapi elképzeléssel.
Sohasem tekinthetõ azonosnak a genitalitással vagy a biológiai
késztetés egyszerû kifejezõdésével.
Mindenkor a pszichoszexualitásra, azaz a tudatos és tudattalan
fantáziák olyan rendszerére utal, amely az alapvetõ
fiziológiai szükségletek kielégítésén
túli örömérzetet keltõ ingerek és
cselekedetek sorát eredményezi. Ez egy számtalan forrásból
táplálkozó rendszer, mely többféle módon
keres kielégülést, és különbözõ
tárgyakat használ fel örömszerzés céljára.
Csak nagy nehézségek árán, és akkor
sem tökéletesen képes egy több összetevõbõl
álló belsõ késztetésbõl -- a
legkülönbözõbb jelenségek útján
magyarázható egyszerû “libidóból" --
a szokásos értelemben vett szexualitássá alakulni,
vagyis olyasvalamivé, ami egy mindenekelõtt genitális
jellegû,
látszólag
egységes ösztön.
Az emberi szubjektumnak, a hozzá
tartozó tudattalannak és szexualitásnak a kifejlõdése
valamennyi pszichoanalitikus értelmezésében egyszerre
történik, minthogy kölcsönös oksági viszonyban
állnak egymással. Egyetlen pszichoanalitikus sem értene
egyet azzal a manapság népszerû szociológiai
megkülönböztetéssel, miszerint a személy biológiai
nemi adottságokkal jön a világra, melyekhez azután
a társadalom -- a szélesebb környezet, a szülõk,
a nevelés, a média -- hozzáteszi a társadalmilag
meghatározott -- férfi vagy nõi -- nemiséget.
A pszichoanalízis nem ismer ilyen különbségtételt:
a személy szexualitása
révén
alakul
ki, azt nem lehet csak úgy “hozzátenni". A pszichoszexualitás
és a tudattalan szoros kapcsolódása rendkívül
összetett, a legszembeötlõbb azonban az, hogy a tudattalan
olyan vágyakat tartalmaz, melyek kielégthetetlenségüknél
fogva elfojtásra ítéltettek. Ezek közül
a tabu tilalom alá esõ gyermekkori incesztuózus vágyak
a meghatározók.
A tudattalanban lelhetõ fel
mindaz, ami a tudatból elfojtódott, ennél azonban
tágabb a jelentése. A tudatos lelki életbõl
egyértelmûen hiányzik a folyamatosság -- a pszichoanalízis
éppen a hézagokkal foglalkozik. Freud jelentõsége
abban áll, hogy kimutatta, ezek a hézagok egy olyan rendszert
alkotnak -- a tudattalant --, amely alapvetõen különbözik
a tudat rendszerétõl. A tudattalan saját törvényei
irányítása alatt áll, képzetei nem a
tudatra jellemzõ egymásutániság logikája
szerint kapcsolódnak egymáshoz, hanem sûrítés
és eltolás révén fûzõdnek össze.
Tudattalan
mivoltából következik, hogy közvetlenül
hozzáférhetetlen, ugyanakkor elsõsorban az álmok,
a mindennapi elszólások, a viccek, a szubjektumon belüli
“normális" hasadások és elkülönülések,
valamint a pszichotikus és a neurotikus viselkedés útján
hírt ad magáról.
Lacan úgy látta, hogy
noha a pszichoanalitikusok egyöntetûen fontosnak tartják
a tudattalant és kiemelt szerepet tulajdonítanak a szexualitásnak
a szubjektum fejlõdésében, még ezeknek az alapvetõ
posztulátumoknak a jelentõségét is végsõ
soron csökkenti vagy eltorzítja az az elméletalkotási
mód, amely nem egy posztfreudistára jellemzõ. Lacan
szerint a legújabb pszichoanalitikai gondolkodás összemosódott
a népszerû ideológiákkal, miáltal hiányzik
belõle Freud munkásságának forradalmisága,
és éppen azt fedi el, amire pedig feladatához híven
rá kellene világítania: a pszichoanalízisnek
nem az a dolga, hogy körüljárja, hogyan élnek vagy
éljenek a férfiak meg a nõk mint nemileg megkülönböztetett
lények, hanem azt kellene elemeznie elsõsorban, miként
váltak azzá.
Lacan munkásságát
egy kétirányú vitairat gyanánt szemlélhetjük.
Olykor egyértelmû, név szerinti utalással, még
gyakrabban burkolt sértés vagy célzás útján
szinte kivétel nélkül mindegyik jelentõsebb Freud
utáni analitikust figyelemre méltatta. Lacan pályafutását
a nemzetközi színtéren és Franciaországon
belül egyaránt ismétlõdõ intézményes
konfliktusok és az uralkodó nézetekkel szembeni kitartó
küzdelem kísérte. Franciaországon kívül
a fõként Amerikában meghonosodott én-pszichológia,
így Melanie Klein, valamint a tárgykapcsolat-analitikusok,
1
kiváltképp Bálint, Fairbairn és Winnicott elméletei
váltak a célpontjaivá. Míg egyesek klinikai
megfigyelései iránt nyitottabb volt, másokéitól
pedig inkább elzárkózott, annyit mindannyiuknak felrótt,
hogy félreértették a Freud által bevezetett
elméletet, és méltánytalanul bántak
vele.
A vitairat másik iránya
egy olyan tévedéssel kapcsolatos, amely Lacan érzése
szerint egészen Freudig vezethetõ vissza. Miközben kénytelen
volt elviselni a laikus közönség és az orvosok
részérõl a mûveinek elutasító
fogadtatását, Freud valójában a közérthetõség
elérésére törekedett. Lacan írásmódjának
minden képzeletet felülmúló nehézkessége
nem engedi, hogy a mûvei könnyen befogadhatók legyenek,
és ezáltal a pszichoanalízis végképp
populárissá és szekulárissá váljék,
mint ahogy az elsõsorban Észak-Amerikában már
megtörtént. A pszichoanalízisnek arra kell rávilágítania,
hogy valójában semmit sem ismerünk, amirõl azt
hisszük, hogy ismerjük; amikor tehát támadást
intéz a köztudatban élõ elképzelések
ellen, nem használhatja azt a nyelvezetet, amellyel éppen
hogy szembe kívánt helyezkedni; valamely ideológia
elleni kifogás megfogalmazásakor nem támaszkodhatunk
az adott ideológia kifezéskészletére. Az uralkodó
világnézetet ma is ugyanaz jellemzi, mint a pszichoanalízis
születésének idején és helyén,
azaz a humanizmus. A humanista világképben az ember a saját
történelmének és univerzumának a középpontjában
helyezkedik el; többé-kevésbé ura a tetteinek,
és képes dönteni önmaga felõl. A humanista
pszichoanalitikus gyakorlat, veszedelmes módon, hajlamos a beteget
olyan, akaratától, illetve valódi, belsõ énjétõl
megfosztott személyként kezelni, aki mindezt vissza kívánja
szerezni. Lacan egész életmûvének tartalma és
stílusa az emberrõl alkotott ilyen elképzelést
cáfolja meg: tagadja a szubjektum létezését.
Legtöbb nyilvános beszédében, valamint írásos
mûveiben a mondat alanya vagy hiányzik, vagy változik,
de legalábbis szenvedõ szerkezettel van jelölve. Ebbõl
a szempontból Lacan írásmódjának a nehézkessége
úgyszólván az elméleti alapállását
tükrözi.
Az emberrõl alkotott humanista
felfogás értelmében a szubjektum kezdettõl
fogva létezik. Az én-pszichológusokat, a tárgykapcsolat-elmélet
követõit és a kleiniánusokat tekintve arra a
következtetésre juthatunk, hogy mindannyian ebbõl az
elõfeltevésbõl indulnak ki. Emiatt véli úgy
Lacan, hogy végõ soron valamennyien inkább ideológusai
a pszichoanalízisnek, mint teoretikusok. Lacan olvasatában
a Freud-féle tudattalan és szexualitás a legcsekélyebb
mértékben sem lehetnek eleve létezõ dolgok,
hanem csakis konstrukcióknak tekinthetõk; vagyis mindkettõ
olyasvalami, aminek története van, és a szubjektum kizárólag
ezeken a történeteken belül jön létre. A pszichoanalízis
a szubjektum ilyen történetének általános
(az emberiségre vonatkozó) és egyedi (a személy
saját életével kapcsolatos), a tudattalan fantáziák
által megjelenített vetületét tárja fel.
Ez a megközelítés nyomban kijelöli azt a keretet,
amelyen belül a nõi szexualitás kérdését
értelmezhetjük. Freud errõl így nyilatkozik:
“A pszichoanalízis sajátságának felel meg mármost,
hogy nem azt kívánja leírni, hogy tulajdonképen
mi is a nõ -- ez számára alig megoldható feladatot
jelentene --, hanem azt vizsgálja,
hogyan válik azzá
"
(Freud, 1993, 137. -- kiemelés: J. M.).
Lacan azt kívánta
elérni, hogy a pszichoanalízis újra a szubjektum felépítésével
foglalkozzék, arra keressen magyarázatot, miként válik
az emberállatka emberré. Ez a célkitûzés
indította arra Lacant, hogy az újonnan létesült
nyelvészeti tudományt, melyet a szubjektum fogalmából
kiindulva õ maga is továbbfejlesztett, a pszichoanalízis
szolgálatába állítsa. Az emberállat
beleszületik a nyelvbe, és a nyelvi kifejezések révén
jön létre az emberi szubjektum. A nyelv sosem az egyénbõl
fakad, hanem a külvilághoz tartozik, ott várja be az
újszülött megjelenését. A nyelv mindig egy
másik személy “tartozéka". A szubjektumot olyan általános
törvény hozza létre, mely önmagán kívülrõl,
a többi ember szavain keresztül jut el hozzá, ezek a szavak
viszont az általános törvényre utalnak.
A Lacan-féle szubjektum a
humanista szubjektum fordítottja. Nem egy identitással rendelkezõ
entitás, hanem egy alapvetõ hasadás helyén
keletkezõ lény. Az identitás, mely látszólag
a szubjektum sajátja, valójában nem más, mint
káprázat, mely akkor keletkezik, mikor a szubjektum, mások
megfigyelésével azonosulva, képet alkot önmagáról.
A kisgyermek, csak azért tudja kimondani, hogy “I" [én] vagy
“me" [nekem/engem], mert másoktól, máshonnan -- az
õt észlelõ és megnevezõ világból
-- elsajátította ezeket a megjelöléseket. Ezek
nem állandó, a saját testével összhangban
lévõ fogalmak, nem saját magából, hanem
máshonnan fakadnak. Lacan szubjektuma nem az a “megosztott én"
(Laing), amely egy másfajta társadalomban egészet
alkotna, hanem ténylegesen és szükségszerûen
hasadással keletkezik -- olyan lény, amely kizárólag
valaki más vágya felõl nézve történõ
tükrözõdésekor képes megfogalmazni önmagát.
A tudattalan, ahol a szubjektum nem azonos önmagával, ahol
az álom “énje" más is lehet, ahol a tárgy és
az alany folyton változik és felcserélõdik,
minduntalan errõl az eredendõ hasadásról tanúskodik.
Ugyancsak itt, a nyelv által
ránk kényszerített szükségszerû
megosztottságok mezsgyéjén kell helyet találni
a szexualitásnak. Azt a pszichoanalitikus elképzelést,
miszerint a szexuális vágyak tabutilalmak alá esnek,
és ebbõl kifolyólag a tudattalanba számûzettek,
sokan szociológiai értelemben fogják fel (Malinowski,
Reich, Marcuse). Ezzel tulajdonképpen azt mondják ki, hogy
egy ténylegesen megengedõ társadalom nem emelne kifogást
az ellen, amire jelenleg a szexuális tabu vonatkozik, és
ezáltal megszabadítaná a férfiakat és
a nõket attól az érzéstõl, hogy eltávolodtak
önnön szexualitásuktól. Az ilyen jellegû
elterjedt vélekedésekkel szemben Lacan azt állítja,
hogy maga a vágy, tehát a szexuális vágy is,
kizárólag ennek a távolságnak köszönhetõen
létezik. Freud leírja, hogyan jut el a csecsemõ a
tõle megvont anyatej hallucinációjáig, és
milyen elhajítós játékot játszik a gyermek,
hogy leküzdje az anya elengedhetetlen távozásai okozta
traumát. Lacan azt mutatja ki ezeken az eseteken, hogy az áhított
tárgy csak olyankor jelenik meg
tárgyként,
amikor
a csecsemõ, illetve a kisgyermek számára elveszett.
Ennélfogva a késõbbi esetleges kielégülésben
mindig benne lesz ez a veszteség. Lacan ezt a minõséget
nevezi “vágynak". A csecsemõ szükségletei csillapodhatnak,
kívánságai teljesülhetnek, vágyai azonban
megmaradnak, mivel kielégülésük eleve kudarcra
ítéltetett. Az eredendõ hiány következményeképpen
a vágy nem múlik el, és ez azt jelzi, hogy ezen a
téren maga a kielégülés válik valamiképpen
lehetetlenné. Lacan szerint erre a folyamatra utal Freud kijelentése,
mely szerint: “foglalkoznunk kell azzal a lehetõséggel, hogy
magának a szexuális ösztönnek a természetében
van valami, ami nem kedvez a teljes kielégülésnek" (Freud,
1995c, 168).
A szexuális vágynak
ez a felfogása minden olyan elmélet merev elutasítására
indította Lacant, akárcsak korábban Freudot, amely
a nemek különbözõségét az egymást
kiegésztõ és kiteljesítõ, eleve adott
férfi- és nõi entitások alapján határozza
meg. A nemi különbözõség csakis megosztottság
eredményeként jöhet létre; enélkül
nem létezne. Márpedig mindenképpen jelen van, hiszen
az emberi lény kizárólag a nemekké osztottságon
belül válhat szubjektummá. Mindenki kénytelen
vagy férfiként vagy nõként állást
foglalni. Az ilyen beállítottság azonban nem feltétlenül
igazodik az illetõ személy biológiai nemi jellemzõihez,
és nem is lehet igazán kitartani mellette -- ahogy azt a
pszichoanalitikus gyakorlat is kimutatja.
A húszas és a harmincas
években központi vita tárgya volt a pszichoanalitikusok
körében az a kérdés, hogy mitõl jön
létre a nemek különbözõsége. Lacan
azért vette elõ ezt a vitát, mert meglátása
szerint lényegében ezen a ponton tért tévútra
a pszichoanalitikus elmélet. Ami a véleményét
illeti, megint csak Freud álláspontját emelte ki és
fogalmazta újra. Freud mindig is amellett érvelt, hogy a
nemek közti különbség csakis és
kizárólag
a fallosz meglétén, illetve hiányán múlik.
A többiek mást vallottak. Visszatekintve tisztán kirajzolódik,
mi volt a vita kulcsfogalma: a kasztrációs komplexus. Freud
végleges sémájában a kisfiú és
a kisleány kezdetben közös szexuális fejlõdéstörténettel
rendelkezik, amely “maszkulinként" jellemezhetõ. Az elsõ
tárgy, amely iránt a kezdet kezdetén vágyat
éreznek, mindkettõjüknél az anya. A fantáziában
ez a fallosz, tehát az anyai vágy tárgyának
a birtoklását jelenti (fallikus szakasz). Ez a hozzáállás
tilalomba ütközik (kasztrációs komplexus), így
kerül sor a nemek elkülönülésére. A kasztrációs
komplexus véget vet a fiú Ödipusz-komplexusának
(az anya iránti szerelmének), a leánynál pedig
annak egy sajátos válfaját indítja el: a leány
a tárgyszeretetét áthelyezi a falloszt birtokolni
látszó apára, miközben az elképzelése
szerint azt nélkülözõ anyával azonosul.
Ettõl fogva a leány vágyakozni fog a fallosz után,
míg a fiú képviselni igyekszik azt. Így lesz
ebbõl az indíttatásból mindkét nem számára
az életük megoldhatatlan vágya, és - Freud szerint
- az egész helyzet e megoldhatatlanság folytán alkotja
azt a réteget, amely mögé már képtelen
behatolni a pszichoanalízis. A pszichoanalízis nem adhatja
meg az emberi szubjektumnak azt, amit az szubjektummá válásának
feltételeként kénytelen nélkülözni.
Az analitikus munka során
soha nem támad olyan nyomasztó érzése az embernek,
látva, hogy kitartó fáradozása hiábavalónak
bizonyult, és soha nem tölti el úgy a gyanú,
miszerint minden szava csupán “falra hányt borsó",
mint amikor egy nõt arról próbál meggyõzni,
hogy hagyjon fel a pénisz utáni vágyakozásával,
mivel az úgysem teljesülhet (Freud, 1937, 252).
Freudnak a leányok fallikus
szakaszával kapcsolatos elképzelése, illetve a kasztrációs
komplexus szerepének kései hangsúlyozása heves
tiltakozást váltott ki. Lacan a vita kulcsfogalmát,
a kasztrációs komplexust és ezen keresztül a
fallosz jelentését vizsgálja felül. Ezekben látja
a szubjektivitás és egyúttal a szexualitás
helyének a biztosítékát. Azzal, hogy a falloszt
helyezi a szubjektivitás és a szexualitás kialakulásának
centrumába, egyszersmind rávilágít arra, hogy
ezek olyan, konstruált dolgok, melyek egy önkényes és
eltávolító megosztottság mentén jönnek
létre. Lacan olvasatában a Freud-féle kasztrációs
fenyegetés nem az eleve létezõ leány-szubjektummal
korábban megtörtént valamire utal, illetve arra, ami
ezután fordulhat elõ az eleve létezõ fiú-szubjektummal;
ehelyett olyasmiként fogható fel, Freud és Lacan megközelítésében
egyaránt, ami a leányt lánnyá, a fiút
pedig fiúvá “alakítja" egy alapvetõ és
mégis bizonytalan megosztottság mentén.
A kasztrációs komplexus
kérdése szakadáshoz vezetett a pszichoanalitikusok
táborában. A húszas években kibontakozó
nagy vitában már a nõi szexualitás mibenléte
volt a vizsgálat tárgya, az új megfogalmazás
mögött azonban ott sorakoznak a kasztrációs szorongással
kapcsolatos korábbi nézeteltérések. Valójában
minden késõbbi munka, amely a nõi szexualitással,
illetve a nemi különbözõség kialakulásával
foglalkozik, a kasztrációs komplexus fogalmának a
környezetébõl indul ki. Ez a fogalom került, gyakran
kimondatlanul, a háború elõtti évtizedek során
elterjedt elméletek középpontjába; elfogadásának
és elutasításának a következményei
pedig napjainkig kihatnak.
A nõi szexualitással
kapcsolatos nézetek általában a “Freud-Jones vita"
keretén belül merülnek fel. Az alábbi leírásban
Jones munkásságának kevesebb figyelmet szentelek.
Eljárásomat részben az indokolja, hogy a jelen kötet
számára lefordított szövegek egyike alapos vizsgálódás
tárgyává teszi Jones álláspontját;
2
de méginkább azzal a szándékommal kapcsolatos,
hogy magának a problémának a mibenlétére
irányítsam a figyelmet, és abból a szempontból
tárgyaljam Freud mûveit, hogy mi mindent emelt ki belõlük
Lacan. Így hát eltekintek az analitikusok véleménykülönbségeinek
a részletezésétõl; a máskülönben
eltérõ nézeteket valló szerzõket egy
táborba sorolom; nem teszek említést az olyan, akár
jelentõs, akár kevésbé fontos analitikusokról,
akik észrevételeikkel ezen a téren nem járultak
hozzá az általános tétel alakulásához
-- a szövegrészben szereplõ hangsúlyok ezért
minden egyéb megfontolás alapján önkényesnek
fognak hatni. Az egy táborba sorolt szerzõk sokban különböznek
egymástól, nem tartanak ki a saját meggyõzõdésük
mellett, esetleg következetlenek, azonban mindezek a szempontok elhomályosulnak
a kasztráció fogalmának terén bekövetkezõ,
a lényeget érintõ szakadáshoz képest.
A vita végsõ soron a szexualitás és a tudattalan
pszichoanalitikus értelmezése körül folyik, és
számtalan kérdést vet fel a pszichoanalízis,
a biológia és a szociológia kapcsolatát illetõen.
Vajon a biológiai alap, a környezeti hatások, a tárgykapcsolatok
vagy a kasztrációs komplexus vezet a nemek elkülönüléséhez?
Freudot, késõbb pedig
Lacant gyakran érte az a vád, hogy fallocentrikus elméleteket
alkotnak -- a férfi fejlõdését tekintik normának,
a nõét pedig az attól való eltérésnek
tüntetik fel. Freud ellenfelei megkíséreltek egyensúlyi
helyzetet teremteni olyan elméletek kialakításával,
amelyek a férfiak és nõk pszichoszexuális egyenrangúsága
és egyszersmind különbözõsége mellett
érvelnek. Freud és Lacan nem abban látták a
feladatukat, hogy igazságosan járjanak el ezzel a kérdéssel
kapcsolatban, inkább a különbség megmagyarázására
törekedtek, amely szerintük nem a férfi, hanem a férfihoz
tartozó fallosz fogalmára épül. De minthogy Freud
álláspontja csak aránylag késõn kristályosodott
ki ebben a témában, Lacan a mûveinek “újraolvasását"
szorgalmazza, hogy ezáltal addig ismeretlen jelentésekkel
és összefüggésekkel gazdagodjék a Freud-mû.
Lacannak ugyan nem tesz említést
ilyesmirõl, de Freud korai, jóval a nagy vita kibontakozása
elõtt írott mûvei igenis rengeteg alapot nyújtanak
a késõbbi analitikusok számára ahhoz, hogy
kifejtsék a nemek egyforma, párhuzamos fejlõdésérõl
szóló nézeteiket. Pedig a témával kapcsolatos
vélekedések szerteágazása több okból
is a freudi életmûvön belüli átértékelõdésekre
vezethetõ vissza.
A kérdésfelvetést
illetõen Freud munkásságát két korszakra
oszthatjuk. Az elsõben a nõi szexualitásról
szóló nyilatkozatait egyfajta védekezõ álláspontból
tette, ami a gyermekkori szexualitás tényével és
jelentõségével kapcsolatos felfedezéseinek
érzése szerint ellenséges fogadtatásával
indokolható. Ez az idõszak az 1890-as évektõl
1916 és 1919 közötti periódusig terjedt. A második
pedig 1920-tól az utolsó mûvének 1940-es, posztumusz
megjelenésééig tartott. Ez alatt a második
korszak alatt Freudot elsõsorban a szexualitásról
alkotott nézeteinek kidolgozása és megvédése
kötötte le, a nemek közötti különbség
mibenlétének a szempontjából. Írásait
eddigre már a pszichoanalitikus mozgalmon belül is tárgyalták.
Freudnak az elsõ korszak
során írt mûveiben egy komoly ellentmondás fedezhetõ
fel, amely annak idején mindenki figyelmét elkerülte.
Ugyanakkor ez az ellentmondás nagymértékben hozzájárult
késõbb a nõi szexualitással kapcsolatos elméletek
kialakításához. Ez alatt az idõ alatt annak,
amit Freud a nõi szexualitásról nyíltan megfogalmaz,
még nem annyira az Ödipusz-komplexus áll a tengelyében.
Az Ödipusz-komplexus lényegére a kiadott írások
közül elsõként az
Álomfejtés
(1900) tér ki az
Ödipusz király
-ra tett rövid
utalás formájában, maga a megnevezés 1910-bõl
származik, 1919-re pedig, nem annyira az elmélet továbbfejlesztése,
mint inkább a klinikai tapasztalatok bõvülése
folytán (lásd mindenekelõtt a Kis Hans esetét)
az Ödipusz-komplexus a pszichoanalízis alapkövévé
vált. A komplexus kialakulásának és megszûnésének
egyes módozatai a normalitás és a patológia
különbözõ típusait jellemzik; magával
a helyzettel és annak megoldásával magyarázható
az emberi szubjektum és az emberi vágy. A korai idõszakban
leírt Ödipusz-komplexus azonban meglehetõsen egyszerû
viszonyokat takar: a gyermeknek az ellenkezõ nemû szülõ
iránti vágyát és a vele azonos nemû,
vetélytársként fellépõ szülõ
keltette ellenséges érzületeket. A fiú és
a leány története szimmetrikusan megfeleltethetõ
egymásnak. Így például az “Egy hisztéria-analízis
töredéké"-ben (1905) Freud a következõket
írja: “Az apa és lánya, illetve anya és fia
között tapasztalható korai vonzalom jelei valószínûleg
minden embernél észrevehetõek" (Freud, 1995a, 57),
Dóra hisztériáját elemezve pedig végig
a leánynak az apja iránti gyermekkori, illetve az apát
a jelenben helyettesítõ Herr K. keltette, ödipális
vonzódását veszi alapul. Az “Álmok és
káprázatok Jensen
Gradivá
-jában" címû
mûvében ez áll: “az alkatilag normális leánygyermek
szeretete, az általános szabály értelmében,
elsõként az apjára irányul" (Freud, 1906/7,
33). De még folytathatnánk a sort. A leányok és
a fiúk párhuzamos ödipális szerepének
feltételezésekor Freud a természetes és normatív
heteroszexuális vonzódást veszi alapul; ennek az elképzelésnek
a késõbbiek során számos pszichoanalitikus
hitelt adott. Freud e korai mûveiben úgy tûnik, mintha
az -- alapvetõ incesztus kísértésbõl
fakadó -- Ödipusz-komplexus felvétele annyira radikális
volna, hogy ha már feltétlenül szükséges
a gyermek incesztuózus vágyai mellett érvelni, akkor
legalább irányuljanak ezek az ellenkezõ nemû
szülõ felé. Minthogy pedig Freudnak ilyen harciasan
védelmébe kellett vennie a gyermekkori incesztuózus
szexualitásról szóló tételt egyrészt
a kívülrõl jövõ ellenállással,
másrészt a saját ellenérzéseivel szemben,
az Ödipusz-komplexus éppen a radikalizmusa révén
vált a nemek közti különbség megértésének
a “kerékkötõjévé". Freud ebben a kérdésben
konzervatív nézeteket vall: a fiúkból fiúk
lesznek, akik a nõkhöz vonzódnak majd, a leányokból
pedig leányok, akik a férfiakat fogják szeretni. Több
ponton azonban a szerzõ ellentmond az ödipális helyzetben
megfigyelhetõ szimmetrikus szexuális magatartásokból
levonható normatív következtetéseknek. Itt elsõsorban
a
Három értekezés a szexualitás elméletérõl
(1905) címû mû szerkezeti és tartalmi sajátosságaira
utalhatunk. Lacan azért hivatkozik erre a mûre, mivel a szexuális
késztetésrõl szóló elképzelést
véli kiolvasni belõle egy késõbbi Freud-írás,
az
Ösztönök és ösztönsorsok
(1915a)
fényében.
A szexualitás pszichoanalitikus
felfogását tekintve a
Három értekezés
forradalmi alapmû. A könyv elsõ három fejezetében
Freud a szexuális eltévelyedést tárgyalja.
A homoszexualitásról szóló kitérõvel
arra kíván rámutatni, hogy a szexuális ösztönnek
nincsen természetesen adódó tárgya; a perverziók
bemutatásával pedig azt igazolja, hogy a szexuális
ösztönnek nincs állandó célja. Minthogy
a normalitás csupán “ideális fikció", és
az abnormalitás és a normalitás között nincsen
minõségi különbség, a helyzet nem vezethetõ
vissza veleszületett tényezõkre, vagyis a kizárólag
veleszületett ösztön fogalma tarthatatlannak bizonyul. Ezek
szerint az ösztön értelmezésén múlik
minden. Az ösztön a szellemi és a testi világ határán
helyezkedik el. Aszerint, ahogyan Freud késõbb megfogalmazta
a kétféle eredet viszonyát, a belsõ, szomatikus
kényszer átruházta a feladatát az õt
képviselõ lelki jelenségre. “A tudattalan" címû
tanulmányban ezt írja:
“Egy ösztön sosem válhat
a tudat tárgyává -- oda csak az ösztönt
képviselõ képzet juthat el. Mi több, a tudattalanban
sem jelenítheti meg más az ösztönt, mint valamely
képzet.... Amikor tehát mégis tudattalan ösztönkésztetésrõl
vagy elfojtott ösztönkésztetésrõl beszélünk....
valójában egy tudattalan képzet által képviselt
ösztönkésztetésre gondolunk"
(Freud, 1915b, 177).
A biológiai kényszer és
annak képviselõje közötti viszony sohasem oksági:
valamely cselekvés megfigyelésébõl még
nem következtethetünk egy mögöttes, testi hajtóerõre.
A szexuális késztetés sosem tekinthetõ önálló
entitásnak, alakja folyton változik, célja többféle
lehet, tárgya pedig esetleges. Lacan szerint a
Három értekezés
-bõl
kiderül, hogy Freud már akkor is világosan látta,
hogy az emberi késztetés majdhogynem az
ellenkezõje
az állati ösztönnek, amely ismeri és meg is szerzi
a kielégüléshez szükséges tárgyat.
Másfelõl viszont a tárgykapcsolat-elméletek
képviselõi azt állítják, hogy Freudnál
a szexuális késztetés egyenesen a legelsõ kielégülést
hozó viszonyból, vagyis az anya és a gyermek kapcsolatából
ered, és a szopás, illetve a testi védelem iránti
vágyat kelti fel újra és újra. A csecsemõ
tehát kezdetben egy “rész-tárgyat", az anyai mellet
birtokolja, ezután egy tárgyat, az anyát, akihez eleinte
pre-ödipális, késõbb pedig mint “egész
tárgyhoz" ödipális szeretet fûzi. A fenõtt
szexuális késztetése azután egy olyan pótlékot
keres magának, amely szerencsés esetben ki tudja és
ki is fogja elégíteni.
Noha a
Három értekezés
helyenkénti pontatlansága folytán esetleg maga is
hozzájárult az értelmezések sokféleségéhez
és a Lacan által helytelenített humanizmus fellendüléséhez,
a tanulmányoknak egyetlen sora sem egyeztethetõ össze
a természetes heteroszexuális vonzalommal kapcsolatos elképzelésekkel
vagy azzal, ahogyan a többi, e korszakban született Freud-írás
tárgyalja az Ödipusz-komplexust. A
Három értekezés
felépítése és tartalma minden olyan feltételezést
aláás, amely a normatív szexualitással hozható
összefüggésbe. Ha tehát a természet nem
ír elõ semmifajta heteroszexuális vonzalmat, a nemi
jelleg sem eleve adott tényezõ -- pszichológiai értelemben
véve nem létezik kezdettõl fogva férfi vagy
nõi személyiség.
“Dóra" esetének elemzése
során Freud azon feltételezésének ad hangot,
hogy ha Dóra nem lett volna hisztériás, természetes
vonzalom ébredt volna benne udvarlója, Herr K. iránt,
aminthogy kisgyermek korában apja személye is ilyen vonzalmat
keltett benne. Más szóval kialakult volna nála a természetes
nõi Ödipusz-komplexus. Az utólag írott lábjegyzetekbõl
azonban egy másik történet bontakozik ki: Dórának
az apjához fûzõdõ viszonyát nemcsak a
vonzalom jellemezte, hanem a személyével való azonosulás
is. Szexuális vágyát tekintve Dóra férfiként
lép fel, aki egy nõért rajong. Az a megközelítés,
mely Dóra hisztériájával magyarázza
a helyzetet, egyúttal bizonyítottnak veszi a pszichoanalízis
alapkérdését. A hisztéria nem veleszületett
hajlam eredménye. Amennyiben tehát Dóra férfi
azonosság-jegyekkel rendelkezik, a természetes vagy automatikus
heteroszexuális késztetés eleve kizártnak tekinthetõ.
A húszas évekre Freud
a biszexualitás fogalmának segítségével
oldotta meg a szóban forgó problémát. A fogalom
bevezetésével egyszersmind sikerült kiküszöbölnie
egy, az õ esetében túlságosan is szembeötlõ
ellentmondást: kimutatta ugyanis, hogy a fiú és a
leány szabályosan párhuzamos ödipális
helyzetére, Dóra dilemmájára és a homoszexualitásra
adódik egy közös magyarázat, amely szerint a fiúban
nõi vonások is, a leányban pedig férfivonások
is felfedezhetõk. Ezáltal az Ödipusz komplexus megszabadulhat
a nemiség meghatározottságának durva feltételezésétõl
-- ennek viszont meg kell fizetni az árát. Ha Freudnak igaza
van abban, hogy a biszexualitás nem tisztán biológiai
fogalom, mi másra vezethetõ még vissza? Azok a késõbbi
analitikusok, akik a fogalom értelmezésében nagyrészt
Freud korai szóhasználatához tartották magukat,
mégis az anatómiai megkettõzõdésekkel
hozták összefüggésbe a biszexualitást, vagy
pedig egyszerû azonosítással indokolták: a fiú
részben az anyával, a leány meg részben az
apával azonosítja magát. Freudnál viszont az
Ödipusz-komplexus újrafogalmazásával a “biszexualitás"
jelentése is megváltozott, ezentúl leginkább
a nemi elkülönülés körüli bizonytalanságot
fejezte ki.
Az elsõ korszakban Freud
állásfoglalása kétségtelenül tele
van ellentmondásokkal. Az Ödipusz-komplexus felfedezésével
eljutott a természetes heteroszexualitás feltételezéséig.
A többi írásában ugyanakkor az ellenkezõje
mellett érvelt, ahogy azt a szexualitás pszichoanalitikus
értelmezése megkívánta. A
Három értekezés
-ben
nem tér ugyan ki az Ödipusz-komplexusra és a belõle
fakadó helyzetekre, és ezáltal sikerül elkerülnie
a tételeiben feszülõ ellentmondás észrevételét,
a tanulmányok, egyes bennük foglalt zavaros kijelentések
révén, mégis magukon viselik ezt a meggondolatlanságot.
Körülbelül 1915-re
Freud mintha felismerte volna, hogy az Ödipusz-komplexussal és
a szexualitás természetével kapcsolatos elméletei
nem adnak kielégítõ magyarázatot a nemek közötti
különbségre. Freud sosem adott hangot a gondjainak (amint
azt más téren megtette), de 1915-ben számos lábjegyzettel
látta el a
Három értekezés
-t, amelyeknek
szinte mindegyike a férfiasság és a nõiesség
meghatározásával foglalkozik. Más szerzõk
-- mindenekelõtt Jung -- abból kiindulva, ahogyan Freud akkoriban
látta az Ödipusz-komplexust, eljutottak a logikus végkövetkeztetésig,
és a nemeket egymással egyértelmûen párba
állítva a továbbiakban, másképp, Élektra-komplexus
néven illették a leány ödipális konfliktusát.
Lehet, hogy ennek az írásnak a hatására --
Freud kezdettõl fogva elvetette az Élektra-komplexust --,
lehet, hogy saját álláspontja hiányosságainak
megsejtése következtében, amiért kénytelen
volt lemondani a tétel felállításáról;
valami miatt mindenesetre Freud behatóbban kezdte tanulmányozni
a nemek különbözõségének kérdését.
Ugyancsak 1915-ben, a
Három
értekezés
kibõvült egy olyan fogalommal,
amely egyszerre jelentett fordulópontot Freud számára
a férfiak és a nõk közötti különbségek
értelmezésében, és vált annak az ellentétnek
az ütközõpontjává, amely Freud nézetei
és a kérdéssel foglakozó egyéb analitikusok
többsége által kifejtett álláspont között
bontakozott ki. Ez volt a kasztrációs komplexus fogalma.
Freud munkásságának
elsõ korszakában a kasztrációs komplexus gondolata
egyre jelentõsebb. Felmerült a “Gyermekek szexuális
elméleteirõl" címû írásban (1908),
döntõ szerepet játszott a Kis Hans esetének elemzésében
(1909), ennek ellenére a “Bevezetõ tanulmány a nárcizmusról"
megírásakor 1914-ben Freud még mindig ingadozott a
komplexus egyetemességét illetõen. 1915-tõl
kezdõdõen azonban egyre nagyobb jelentõséget
tulajdonított neki. Az 1924-es, “Az Ödipusz-komplexus eltûnésé"-rõl
szóló értekezésben már központi
fogalomként szerepel a kasztrációs komplexus. 1925-ös
önéletrajzában pedig így ír róla
Freud: “A
kasztrációs komplexus
rendkívül
nagy jelentõségû úgy a jellem, mint a neurózis
kialakulásának szempontjából" (Freud, 1993c.
34). Freud elméletében a kasztrációs komplexus
került a kultúra elsajátításának
gyújtópontjába; ettõl fogva egy olyan törvény
gyanánt mûködik, amelynek köszönhetõen
a férfiak és a nõk ráébrednek emberi
mivoltukra, és egyszersmind ez adja meg a nemek közötti
különbség emberi jelentését.
Freud írásaiban a
kasztrációs komplexus szorosan összefügg az emberiség
elõtörténete iránti érdeklõdésével.
Fölösleges volna kitérnünk Freudnak a témával
kapcsolatos kétes értékû rekonstrukciós
törekvéseire. Számunkra csak az érdekes, hogy
az ember egyéni és társadalmi történetében
mekkora jelentõséget tulajdonított egy bizonyos
eseménynek
.
Köztudott, hogy mielõtt felismerte volna a fantázia
és a gyermekkori szexualitás fontos szerepét, Freud
hitelt adott a hisztérikus betegeitõl hallott meséknek
az apjuk csábítási kísérletivel kapcsolatban.
Noha késõbb eltávolodott az apai csábítás
valószínû vagy inkább kikövetkeztetett
eseményének feltételezésétõl,
továbbra is ragaszkodott egy másik, az emberiség elõtörténetében
vagy a jelenben bekövetkezett esemény gondolatához.
A külvilágból valami betört a gyermek világába.
Valami, ami nem veleszületett, hanem kívülrõl,
a történelembõl vagy az azelõtti idõkbõl
származik. Ez az “esemény" az apa felõl érkezõ
kasztrációs fenyegetés volt.
Az, hogy a kasztrációs
komplexus egy külsõ esemény vagy törvény
gyanánt fejti ki hatását, kitûnik egy ezzel
kapcsolatos elméletbõl is, amely Freudot ez idõ tájt
foglalkoztatta. Körülbelül 1916-tól tanulmányozni
kezdte Lamarck írásait. Freudnak ez irányú
érdeklõdését lekezelõen a szerzõ
tizenkilencedik századi tudományos anakronizmusának
megnyilvánulásaként szokták emlegetni. Lamarck
nézetei azonban 1916-ra már kimentek a divatból, Freud
érdeklõdése pedig nyilvánvalóan nem
tájékozatlanságból, hanem abból az igénybõl
fakadt, hogy számot adhasson olyan megfigyeléseirõl,
amelyeket képtelen volt elméletbe foglalni. A kérdés,
amelyet meg kellett válaszolni, így hangzott: miképpen
sajátítja el az egyén az emberré válás
alapvetõ történetét az elsõ életévek
rövid idõszaka során? A Lamarck-féle kulturális
átörökítés tana járható útnak
bizonyult Freud számára a probléma megoldásában.
Meglehet, Freud ellenfelei méltán utasították
vissza ezt a hamis megoldást, amikor elvetették a kulturális
átörökítés tanát, egyszersmind azonban
elkerülte a figyelmüket a válaszadás sürgõssége,
nem vetettek számot azzal, hogy miként sajátítja
el a gyermek ennyire korán és ilyen rövid idõ
alatt az emberi törvény ismeretét. Karen Horney “kulturalista"
megközelítése -- a társadalmi hatások
hangsúlyozása -- tekinthetõ megoldási kísérletnek,
amely azonban kudarcot vallott, ugyanis nem állta meg a helyét
a nélkül a sejtett feltételezés nélkül,
miszerint a szubjektum a társadalomtól elkülönítve
is vizsgálható, vagyis nem kizárólag azon belül
jöhet létre: a gyermek és a társadalom egymástól
függetlenül léteznek, és egymást kölcsönösen
befolyásolják. Horney eleve kialakultnak tekinti a férfiakat
és a nõket (a kisfiúkat és a kisleányokat);
ezáltal pontosan azt veszi adottnak, aminek a megmagyarázására
vállalkozott.
A kasztrációs komplexus
bevezetésével Freud teljesen új fényben tüntette
fel az Ödipusz-komplexust, és a biszexualitás jelentését
is megváltoztatta. Mielõtt a kasztrációs komplexus
szert tett volna végsõ jelentõségére,
az Ödipusz-komplexus látszólag magától
bomlott fel, és egy átmeneti fejlõdési szakaszra
utalt. Attól fogva azonban, hogy a kasztrációs komplexus
alapvetõ tétellé vált, egyedül ennek lett
betudható az Ödipusz-komplexus megszûnése. A kasztrációs
komplexus hozza létre a képviselésére, és
ezáltal a törvény képviselésére
hivatott felettes-ént. A vágyak irányultságát
megszabó Ödipusz komplexus mellett a kasztrációs
komplexus határozza meg az apa-anya-fiú háromszögben
az egyes személyek helyzetét, mégpedig úgy,
hogy eközben az emberi rend alapjául szolgáló
törvényt testesíti meg. Ily módon tehát
a kasztrációs komplexus kérdése, a megosztottságon
alapuló nemi különbözõség problémája,
valamint a történelmi és a szimbolikus rend fogalma
kezd lassan összeállni. Lacan ezeknek a kérdésköröknek
az összefüggéseibõl indult ki az elméletei
megalkotásakor.
Amint egyre tágabb lett a
kasztráció fogalma Freudnál, elmélete mindjárt
ellenállásba ütközött. A gyermekkori szexualitás
tétele és az Ödipusz-komplexus nyilvánvalóan
sértette sok kívülálló érzékenységét,
a kasztrációs komplexus és az, amit ez a kisleányoknál
elõidéz, vagyis a péniszirigység azonban olyan,
végképp elfogadhatatlan elképzelésnek bizonyult,
amely még a pszichoanalitikusok körébõl is tiltakozást
váltott ki. Ezek után Freudot nem pusztán klinikai
megfigyelései, a saját elméletében feszülõ
ellentmondások fokozatos belátása és az emberiség
történelmének alapjai iránti kíváncsisága
indította arra, hogy minduntalan a kasztrációs komplexus
jelentõségét hangsúlyozza, hanem bizonyos mértékig
az is, hogy válaszoljon a vitapartnerei írta mûvekre.
Elõször Lou Andreas-Salomé
és van Ophuijsen, majd 1921-ben Karl Abraham és Auguste Starcke
fogalmazta meg a választ Freud tételére.Õ ket
követte Franz Alexander, Otto Rank, Carl Müller-Braunschweig
és Josine Müller, míg végül a húszas
évek közepétõl a harmincas évek végéig
a vita ismertebb alakjai -- Karen Horney, Melanie Klein, Lampl-de Groot,
Helene Deutsch, Ernest Jones -- is megjelentek a színen. Mások
is csatakoztak hozzájuk: Fenichel, Radó, Marjorie Brierley,
Joan Rivière, Ruth Mack Brunswick, 1935-re azonban már kirajzolódott
a résztvevõk állásfoglalása, és
a nemi különbözõséggel kapcsolatos fogalmi
készlet ettõl fogva nem megy át különösebb
változáson, habár tartalmilag folyamatosan megújul
a vita.
Karl Abraham munkássága
külön figyelmet érdemel. A szerzõ nem érte
meg azt, amikor a vita elérte a csúcspontját, észrevételei,
melyek gyakran nem találtak elismerésre, mégis hatalmas
jelentõségûek voltak -- nem kis mértékben
annak köszönhetõen, hogy Freud legtöbb ellenfele
bennük látta megtestesülni Freud nézeteit. Tökéletesen
érthetõ, ámde teljességgel téves az
a feltételezés, miszerint Abraham, Freud nyomdokaiban járva
kel a védelmére a kasztrációs komplexusnak.
Freud és Abraham levelezésébõl az derül
ki, hogy a szerzõk rendkívül udvariasan folyton az egyetértésükrõl
biztosítják a másikat, és ez igencsak megnehezíti
a közöttük lévõ egyébként jelentõs
véleménykülönbség tisztázását.
Példának okáért Freud a leányok péniszirigysége
mellett érvel, míg Abraham azt hangoztatja, hogy mindkét
nem hasonlóképpen fél a kasztrációtól
-- melyet a szerzõ a szexuális potencia lankadásaként
ír le.
3
Abraham elgondolása szerint a fiúk
és a leányok -- minthogy eleve különböznek
egymástól -- más módon reagálnak ugyanarra
a tapasztalatra, Freudnál ellenben a tapasztalat folytán
válnak különbözõvé. Ebbõl az
is kiderül, hogy Abrahamnál, Freuddal ellentétben, a
kasztrációs komplexus már az addigra kialakult “fiúkat"
és “leányokat" érinti. Ezen a lényeges különbségen
túl Abraham és Freud nézeteltérését
leginkább a hangsúly eltolódása jelzi. Mindkét
szerzõnél az incesztus tabutilalom alá esik (“kasztráció");
ugyanakkor csak Freud tartja nélkülözhetetlennek a tiltó
személy jelenlétét: a tiltás a levegõben
van.
Freud szerint, aki a kasztrációs
komplexust mint a törvény forrását hangsúlyozza,
az anyát birtokló apa mondja ki a metaforikus “nem"-et a
gyermek vágyaira. A tiltás pedig kizárólag
azáltal nyer értelmet a gyermek elõtt, hogy olyan
emberekkel -- nõkkel -- van körülvéve, akik már
áldozatul estek a kasztrációnak abban az értelemben,
hogy nincsen falloszuk. Vagyis csak “megkésve" tulajdonít
jelentõséget bizonyos korábbi élményeknek,
mint például a nõi nemi szerv látványának.
Freudnál tehát a kasztrációs komplexus fogalma
olyan elképzelést is takar, miszerint a különbözõ
élményeket, illetve megfigyeléseket a komplexusban
kifejezõdõ törvény ruházza fel jelentéssel.
Abrahamnál ezzel szemben a kasztrációs fenyegetés
a kisleány testének a jelenben történõ
megfigyelésébõl fakad. Nincs, aki közbelépne,
szó sincs tiltó apáról, aki fenyegetésével
kifejezné a törvényt; az õ esetében a
nõi nemi szervek “tényleges" alacsonyabbrendûségének
megértésével veszi kezdetét a komplexus mindkét
nemnél.
Freudnál azonban ezen a ponton
újfent lényeges ellentmondásba ütközünk;
olyanba, amelynek a feloldására nem jutott már elég
ideje. Ezzel az ellentmondással magyarázható, hogy
Abraham és Freud mûvei között késõbb
egyezést véltek felfedezni. Freud meggyõzõdése
szerint a fiú kasztrációs komplexusát az idézi
elõ, hogy az apai tiltás folytán jelentõségteljessé
válik a pénisz; ugyanakkor elõfordul, hogy a leány
péniszirigységét az általa tett egyszerû
megfigyelésbõl vezeti le. Magának a pénisznek
a képe, az, hogy nagyobbnak és különbnek látja
a saját nemi szervénél, indítja arra a leányt,
hogy magának is akarjon egyet. Ez az egyenlõtlenség
a fiúk és a leányok között az értelem
megragadásának tekintetében nyilvánvalóan
tarthatatlan. Miért volna egyszerûbb feladat a leányok
számára a testi jegyek megértése? Freud egyértelmû
jelét adta, hogy tudatában van annak, milyen felemás
a gondolatmenete. Megjelent publikációi ugyan zavaros állításokat
tartalmaznak, egyik levelében azonban így fogalmaz: “A pénisz
látványa és vizelési funkciója nem az
indító, hanem csakis a kiváltó oka lehet a
gyermek irigységének. Ezt azonban eddig még senki
sem jelentette ki" (Freud, 1971, 329). Sajnálatos módon sem
Freud, sem az utána jövõ analitikusok nem jelentették
ezt ki kellõ egyértelmûséggel a kiadott írásaikban.
Freud “páratlannak" minõsítette
Abraham 1922-es cikkét a nõi kasztrációs komplexusról.
Ugyanakkor Freud írásainak elméleti rendszere a legcsekélyebb
mértékben sem támasztotta alá Abraham szemléletét.
Tény, hogy Freud is tesz említést a nõk “nemi
szervükkel kapcsolatos alsóbbrendûségi érzésérõl",
ez azonban nála sosem válik a kasztrációs komplexus
kialakulásának, és ezáltal az Ödipusz-komplexus
felbomlásának az
indítóokává
;
ennélfogva nem belõle fakad a nõi szexualitás,
a nõiség és a neurózis. Freud szerint a pénisz
hiánya a nõknél csak annyiban jelentõségteljes,
hogy általa nyer értelmet az incesztuózus vágyakra
vonatkozó apai tilalom. Önmagában és önmagától
a nõi test nem utal semmire, és nem indít el semmilyen
folyamatot. A Freud és Abraham közötti hangsúlyeltolódásnak
messzemenõ következményei vannak. Amennyiben ugyanis,
ahogyan Abraham írja, a test a maga valóságában
tekinthetõ a nõi vagy férfi-szexualitással
rendelkezõ szubjektum kialakulása indítóokának,
eleve kizárt, hogy ez a folyamat beilleszthetõ volna bármilyen
történelmi vagy szimbolikus összefüggésbe.
Freud ellenben éppen errõl az összefüggésrõl
állapította meg, hogy az emberi szubjektum kialakulásának
sine qua non
ja. Lacan pedig teljes egészében erre
az összefüggésre építette a szexuális
különbözõségrõl szóló
tételét.
Freud tehát egyrészt
vitatta, hogy a gyermek teste önmagában jelentõséggel
bírna a kasztrációs komplexus szempontjából,
másrészt több ízben felhívta arra a figyelmet,
hogy a gyermek adott helyzete, az apa jelenléte vagy hiánya,
a maszturbációra vonatkozó tényleges tiltás
stb. esetleg lényegtelennek számít a szimbolikus fenyegetés
(az “esemény") jelenlétéhez képest, amelyet
mindenképpen át kényszerül élni az egyén,
hiszen ez az emberré válás ára. Új magyarázatot
kellett keresniük viszont azoknak az analitikusoknak, akik ugyan egyetértettek
Freuddal abban, hogy a klinikai munkájuk során általánosan
megfigyelt kasztrációs komplexust nem lehet egy valós
történésre visszavezetni, ám képtelenek
voltak elfogadni a kulturális öröklõdés
tanát. A kasztrációs komplexus azonban egyiküknél
sem az emberi szubjektum létrejöttének zálogaként
jelenik meg, hanem olyan félelem gyanánt, amely a már
eleve, még ha kezdetleges szinten is, szubjektummá alakult
emberi lény belsõ tapasztalataiból származik.
Következésképpen a kasztrációs komplexus
egyikõjük elméletében sem befolyásolja
érdemben a nemi különbözõséget.
Starcke például arra
jutott, hogy a kasztrációs szorongás elsõsorban
a mellbimbónak a csecsemõ szájától való
eltávolodásával hozható összefüggésbe,
vagyis a nap mint nap megismétlõdõ elválasztás
folytán vált egyetemessé az Ödipusz-komplexus.
Emellett a csecsemõnek arra a fokozatosan kifejlõdõ
képességére hivatkozott, hogy önmagát
a külvilágtól elkülönült lénynek
érzékeli: “A kasztráció tulajdonképpen
a külvilág kialakulásával egyenlõ, ami
alapvetõen a mellbimbó elvesztése révén
fogalmazódik meg" (Starcke, 1921, 180). Franz Alexander és
Otto Rank egészen a korábban a kisgyermek testéhez
tartozó anyaméh elvesztésére vezették
vissza a kasztrációt. Freud átvette a pályatársaitól,
és
Gátlás, tünet, és szorongás
címû 1925-ös mûvében bõvebben is
kifejtette ezt az elképzelést, melyet szeparációs
szorongásnak nevezett el, két évvel korábban
azonban a következõ lábjegyzetet fûzte a Kis Hans
esetéhez:
“Elismerve, hogy mindezek a komplexum
gyökereit képezik, mégis azt a követelményt
állítottam fel, hogy a kasztrációs komplexum
elnevezést azokra a rezdülésekre és hatásokra
korlátozzuk, amelyek a
pénisz
elvesztésével
kapcsolatosak. Aki felnõttek analízisében meggyõzõdött
arról, hogy a kasztrációs komplexus elmaradhatatlan,
természetesen nehéznek találja, hogy egy véletlen
és még csak nem is általánosan elõforduló
fenyegetésre vezessük vissza, és fel kell tételeznie,
hogy a gyerek ezt a veszélyt önmaga konstruálja a leghalványabb
és szinte sohasem hiányzó utalásokra támaszkodva"
(Freud, 1993b, 4. jegyzet).
Alapvetõen mást jelent
annak a felismerése, miszerint a kasztrációs komplexus
korábbi szeparációkra utalhat vissza, illetve az,
amikor magukat a szeparációkat tekintik kasztrációnak.
Freudnál a kasztrációs komplexus révén
különülnek el a nemek, és így általa
válik emberré az emberi lény. Ezzel azonban nem vitatja
el a korábbi szeparációk jelentõségét.
Freud azt is felvetette, hogy az ürülék elhagyása
teszi lehetõvé a visszamenõleges utalást; a
kasztrációs komplexus számára ez modellértékûvé
válhat. A freudi leírás visszatekintõ jellegû:
a fallikus kasztrációtól való félelmében
a gyermekben “felidézõdhetnek" a korábbi veszteségek,
amelyek a kasztráció révén válnak jelentõségteljessé.
Mások megközelítésében a szeparációk
juttatják érvényre a kasztrációs komplexust;
náluk tehát elõretekintõ képlettel találkozunk:
a korai veszteségek miatt a gyermek rettegve várja az elkövetkezõket.
Freudnál a történelem és a pszichoanalitikus
tapasztalat mindig rekonstrukción, visszatekintésen alapul:
az emberi szubjektum ilyen történetbe van beleágyazva.
A többi magyarázat szerint ellenben fokról fokra fejlõdik
ki. Annak a szemszögébõl, aki a kasztrációt
az anyaméhig vezeti vissza, a szubjektum kezdettõl fogva
létezik, következésképpen esetlegesen kiválasztott
alkati tényezõk vagy éppennyire esetleges környezeti
hatások révén lesz pszichotikus, neurotikus vagy éppen
“normális".
Lacan ebben a kérdésben
megint csak Freud állásfoglalását emeli ki
és fogalmazza újra.
Magában
a kasztrációs
komplexusban keresendõ a gyermek nemi különbségek
mentén végbemenõ emberré válása.
Akkor is, ha más hasadásokat egybeforraszt, sõt jelentéssel
lát el. A megkülönböztetetten kezelt fallosznak az
elfojtása a törvény beiktatásával jár,
visszautasítása pedig mindenképpen pszichózist
eredményez. Lacan úgy látja, hogy minden más
feltételezés lehetetlenné teszi a pszichoanalízist.
Szerinte ugyanis újfent nyitva hagyják azt a kérdést,
hogy mibõl lesz a szubjektum, és nehezményezi, hogy
nem kerül szóba a nyelv és a társadalmi rend,
amely megkülönbözteti az embert a többi emlõstõl.
Elõfordulhat, hogy ezeknek csak mellékes szerep jut a szubjektum
kialakulásában? És egyáltalán, hol a
helye a nemi különbözõségnek ebben a fejlõdéstani
megközelítésben?
Ha úgy vesszük, hogy
a fallikus kasztrációs fenyegetésben nincs semmi rendkívüli;
ha a születés, az elválasztás, a külvilág
kialakulása mind kasztrációnak tekinthetõ,
akkor másutt keresendõ a szexuális különbség
magyarázata. Ha a kasztráció csupán a szeparációk
egyike, vagy megegyezik szexuális vágy elvesztésének
a képzetével, mely a férfiakat és a nõket
egyaránt rettegésben tartja (erre utal a Jones-féle
aphanisis
), akkor mitõl válik külön a két
nem? Valamennyi jelentõs kutató, aki nyilatkozott a témában,
akár Freud mellett, akár az ellenkezõ oldalon foglalt
állást, valamilyen biológiai hajlamban lelte meg a
magyarázatot. Éppúgy igaz ez Freud biologista védelmezõjére,
Helene Deutschra, mint kulturalista ellenfelére, Karen Horney-ra.
A kasztrációs komplexusnak
a szexuális különbözõség kialakulásában
betöltött fõszerepének elvitatása, és
ily módon a biológiai magyarázatokra való hagyatkozás,
további változásokat vont maga után. A húszas
évek derekán más kérdésekre terelõdött
a figyelem, és ezáltal egy új korszak vette kezdetét.
A kasztrációs komplexus fogalmi válságának
kétségtelenül része volt abban, hogy a nõi
szexualitás került az érdeklõdés homlokterébe.
Mire az olyan jól ismert nevek, mint Horney, Deutsch, Lampl-de Groot,
Klein és Jones megjelentek a színen, már nem annyira
a szexuális különbözõség, mint inkább
a nõi szexualitás mibenléte képezte a kutatások
tárgyát. Ekkora tehetjük a késõbb “nagy
vitaként" emlegetett korszak kezdetét. A vita 1935-ben hágott
a tetõfokára, amikor is Ernest Jonest meghívták
Bécsbe, hogy egy elõadássorozat keretében adjon
számot a brit és a bécsi pszichoanalitikusok közötti,
rohamosan növekvõ nézeteltérésekrõl,
mire õ elsõ -- és mint kiderült egyetlen -- témájául
a nõi szexualitást választotta. Bár a nõi
szexualitás természetesen elsõrendû kérdés
a számunkra, látnunk kell azt is, hogy a hangsúlyeltolódás
másfelõl súlyos veszteséggel járt. Világos
ugyan, hogy továbbra is a nemek közötti különbség
(a kasztrációs komplexus lényege) jelentette a vonatkozási
pontot, ám a nõi szexualitás helyzetét és
jellegzetességeit gyakran vizsgálták úgy, mintha
elszigetelt jelenségrõl volna szó, amely független
az õt létrehozó különbségtételtõl.
Ilyen szemlélet érvényesült Freud ellenfeleinél.
Ez a tábor a nõkre nézve méltatlannak tartotta
a kasztrációs komplexus fogalmát. A fogalom fémjelezte
megközelítésmód elvetésével egyrészt
helyre akarta hozni a nõket ért igazságtalanságot,
másrészt a nõiség mibenlétére
kívánt magyarázatot adni, tehát olyan célok
vezérelték, melyek Freud megítélésében
kívül esnek a pszichoanalízis hatáskörén.
Ekkortól fogva azonban már a Freud oldalán állók
is hasonlóképpen látták a feladatukat. Kell,
hogy legyen valami a nõkben, ami csak az övék. A nemek
közötti különbségek magyarázatáról
észrevétlen az egyedül az egyik vagy másik nemre
jellemzõ értékekre terelõdött a szó.
Ebben a közegben, a kasztrációs komplexus meghatározó
szerepének elvetése után, a kutatás visszakanyarodott
a biológiai magyarázatokhoz, melyek Freudnál csupán
a kiindulópontot jelentették. Kénytelen volt, hiszen
hol taláhatta volna még meg azt a bizonyos valamit?
Freud természetesen sohasem
nyilvánította elhanyagolható szempontnak az anatómiát
vagy a biológiát, pusztán arra törekedett, hogy
a megfelelõ helyre kerüljenek. Ezt a helyet pedig a pszichoanalitikai
kutatáson kívül jelölte ki a számukra. Mások
ellenben eltökélten azon belülre helyezték. Így
például Carl Müller-Braunschweig, többekkel egyetértésben,
azt hangoztatta, hogy létezik egyfajta veleszületett férfiasság,
illetve nõiség, amely pontosan megfelel a biológiai
hím- és nõnemnek, és ennek értelmében
az írásaiban “férfias és nõies ösztön-ént"
emlegetett. Vagyis eddigre nemcsak az elsõdleges férfiasság
és nõiség, hanem a természetes heteroszexualitás
is bevett gondolattá vált. Karen Horney 1926-ban a “heteroszexuális
vonzalom biológiai eredetérõl" beszélt, és
innen kiindulva a leányoknál meglévõ úgynevezett
maszkulin szakaszt az apai erõszaktól való kezdeti
nõi szorongás elleni védekezésként jellemezte.
Melanie Klein pedig azt az azóta egyre elterjedtebb véleményt
fogalmazta meg, miszerint a leány, elsõdleges gyermeki nõi
szexualitásánál fogva, tudattalanul is tisztában
van a vagina létezésével. Ez a naturalista megközelítés,
melyet leginkább Ernest Jones munkássága példáz,
a leánynál egyfajta, a biológiai nemébõl
származó, kezdeti nõiséget feltételez,
amely késõbb a leány tárgykapcsolataiból
adódó fantáziák következtében különbözõ
viszontagságokon megy keresztül. Azok a teoretikusok, akik
erre az álláspontra helyezkednek, nem tagadják Freud
azon elképzelését, hogy a leányoknál
is megvan a fallikus szakasz, viszont azt állítják,
hogy ez náluk mindössze a természetes nõi beállítottságukkal
ellentétes reakcióképzõdmény. Olyan
másodlagos képzõdmény, átmeneti állapot,
amely menedéket nyújt a leány számára,
aki nõiségében veszélyeztetve érzi magát.
Ahogy a péniszre természetes módon férfiként
büszke fiú a kasztrációtól tart, úgy
a természetes nõiséggel rendelkezõ leány
a saját bensõjének az apja behatolása okozta
szétzúzódásától fél. Ebben
az összefüggésben lényeges kérdés
lesz, hogy léteznek-e vagy sem korai vaginális érzetek,
hiszen ezek szerint egyenesen az ösztön-késztetésekbõl
fakadnak, áttételek nélkül, bizonyos lelki sajátosságok.
Freud hevesen tiltakozott ez ellen a nézet ellen. Egyik levelében,
mely ilyen szemszögbõl olvasva korántsem olyan rejtélyes,
mint elsõ látásra, a következõket írja
Müller-Braunschweignek: “Kénytelen vagyok szembehelyezkedni
az Önök (Horney, Jones, Radó stb.) álláspontjával,
mert nem különítik élesen és világosan
el egymástól a lelki és a biológiai tényezõket,
mert ezeket párhuzamba kívánják állítani
egymással, és mert, ettõl a szándéktól
vezérelve, elhamarkodottan bebizonyíthatatlan lelki tények
elemzésébe fognak, valamint azért, mert ezenközben
kénytelenek, utólagosnak, illetve visszahatónak nyilvánítani
egyértelmûen elsõdleges képzõdményeket.
Jól tudom, kifogásaim magyarázatra szorulnak. De arra
mindenképpen fel szeretném hívni a figyelmet, hogy
nem engedhetjük meg, hogy a biológia belefolyjon a pszichoanalízisbe,
mint ahogy az anatómia és a pszichológia esetében
sikerült is elkerülnünk ezt a veszélyt" (Freud, 1971,
329). Freudnak ellenzékének másik része azonban
nem akart ekkora súllyal vagy ennyire nyíltan a szexuális
különbözõség biológiai magyarázataira
támaszkodni; ehelyett az tárgytól függõ
azonosítás lelki mechanizmusának jelentõségét
hangsúlyozták. Freudnál és a tágykapcsolat-teoretikusok
elméleteiben egyaránt az Ödipusz-komplexus megoldódása
után minden gyermek remélhetõleg a megfelelõ
nemû szülõvel azonosítja magát. Noha a
kétféle magyarázat hasonlónak tûnik,
a kasztrációs komplexusnak tulajdonított szerep folytán
szöges ellentétei egymásnak. A freudi képletben
a kasztrációs komplexus leküzdését követõen
a fiúk és a lányok jobbára rendesen átveszik
az azonos nemû szülõ szexuális identitását.
Ám így is mindössze átvételrõl
van szó, amely ráadásul meglehetõsen ingatag,
mint ahogy azt annak idején Dóra “rendellenes", apjával
való önazonosítása bizonyította. Freudnál
a megfelelõ szülõvel való önazonosítás
eredménye
a kasztrációs komplexusnak, amely addigra
már létrehozta a szexuálisan megkülönböztetõ
jegyeket. Más analitikusok, feladva a kasztrációs
komplexus meghatározó szerepét, a (biológiai
alapú) identifikációt a nemi különbözõdés
okának
tekintik. A következõképpen foglalhatjuk
össze ezeknek a teoretikusoknak az álláspontját.
Eleinte a leányoknál nincsen eltérés a fiúkhoz
képest (Klein és néhány másik kutató
ezt az idõszakot a fiú kezdeti feminin szakaszának
nevezi), és így mindkét nem szeretete a legelsõ
tárgyra, az anyára irányul, és vele azonosítják
magukat; késõbb a kisleánynál -- biológiai
nemébõl (nõiségébõl) kifolyólag,
és mert alkati tökéletlensége következtében
(nem rendelkezik, és soha nem is fog, az anyja által igényelt
fallosszal) szeretete kudarcot vallott -- kezdetét veszi az Ödipusz-komplexus
leányokra jellemzõ módozata, szeretete az apjára
irányul. Késõbb, ezúttal végérvényesen
az anyjával azonosítja magát, és végképp
kialakítja nõi identitását.
Az elõbbi leírásból
kitûnik, hogy a nõi szexualitás kérdése
önmagában is központi jelentõséggel bírt
a tárgykapcsolat-elmélet kialakulásakor. A nõiség
ilyen megközelítése kitüntetett figyelemben részesítette
az anyával való kapcsolat kezdeti idõszakát;
késõbb, az elmélet kibontakozásának
idõszakában, a hangsúly továbbra is ezen a
viszonyon volt. Mikor azután véget ért a “nagy vita",
a tárgykapcsolat-elmélet képviselõinek érdeklõdése
az anya és a nemileg még megkülönböztetetlen
gyermek viszonya felé fordult, háttérbe szorítva
a nemi elkülönülés problémáját,
mint ami nincsen összefüggésben a szubjektum kialakulásával.
Ezen az áron kerülhetett az anya ismét az érdeklõdés
központjába, és ez tette lehetõvé az apa
szerepének a mellõzését, miközben Freud
elméletében csakis az általa kimondott tiltásnak
tudható be a fiúk és a leányok elkülönülése.
Az anya alakja ezekben a leírásokban jórészt
a nõi szexualitás iránti korábbi érdeklõdésbõl
táplálkozik: tapasztalataival és az õ megtapasztalásával
sokat foglalkoztak, ám õ maga -- a belsõ bizonytalanságok
ellenére is -- már kialakult, nõi szubjektumnak minõsül.
Mindebbõl kiderül, hogy a nemi különbözõség
kérdése különös módon kívül
rekedt a kutatásokon.
Freud készséggel beismerte,
milyen felületesen kezelte az anya-gyermek viszonyt. A vakság,
amely ezen a téren jellemezte, azonban nem a saját érdeklõdésének
irányultságából, és nem is férfi
mivoltából következett -- ahogy azt többek között
õ maga gondolta --, hanem abból, ahogyan a pszichoanalízist
elképzelte. A pszichoanalízis fallocentrikussága Freudnál
az egyedi emberi szubjektumon keresztül megfigyelhetõ társadalmi
rend apacentrikusságából származik. Mind a
mai napig az apa áll a harmadik helyen, aki
kénytelen
megbontani az anya és gyermek aszociális kettõsét.
Láthatjuk azt is, hogy mindig szükséges valakinek vagy
valaminek betöltenie a harmadik szerepét. A problémával
kapcsolatban Lacan kifejti, hogy az anya és a gyermek viszonya nem
értelmezhetõ az apa helyzete által kijelölt struktúrán
kívül. Lacan képtelenségnek tartja az apát
mellõzõ vagy õt az anyában megtestesülni
látó (Klein) elméleteket. Az apa által érvényre
juttatott törvény beiktatását megelõzõen
vagy azon kívül nem számolhatunk
emberi
tényezõkkel;
csak a törvénnyel való szembeszegülés (pszichózis),
illetve szerencsés vagy szerencsétlen kimenetelû betartása
(“normalitás" és neurózis) lehetséges. Végül
pedig a kleiniánus és a nem-kleiniánus tárgykapcsolat-elméletek
képviselõinek a szemében (a köztük levõ
hatalmas különbségek ellenére) a nemek közötti
különbség nem megosztottság eredménye, hanem
adott tény; férfiak és nõk, hím- és
nõnemûek
eleve léteznek
. Az adott körülmények
között ebben nincs semmi meglepõ.
A pályatársaival folytatott
vita Freudot is arra indította, hogy újrafogalmazzon néhány
fontos kérdést. Ezekrõl a módosításokról
megint csak az mondható el, hogy a kasztrációs komplexus
hangsúlyozásából következnek. Élete
utolsó tanulmányaiban Freud újra és újra
kiemelte a kasztrációs komplexus jelentõségét.
Meggyõzõdésének újragondolásakor
arra jutott, hogy a fiú és a leány egyaránt
keresztülmennek a fallikus szakaszon, melyet elsõdlegesnek
tartott szemben azokkal, akik szerint visszaható és másodlagos,
és ezáltal korábbi állásfoglalásait
erõsítette meg, és fõként fogalmazta
újra. Az Ödipusz-komplexus eredeti elképzelése
vezetett oda, amit Freud az általa kifogásolt elméletek
zsákutcáinak és hibáinak tekintett. Az ebbõl
a látásmódból fakadó természetes
heteroszexualitás fogalma éppannyira tarthatatlannak bizonyult,
mint vele ellentétes álláspont, mely az anyával
való kapcsolat kezdeti idõszakára helyezi a hangsúlyt.
Az utóbbi ugyanis, noha végsõ soron nem fogalmazódik
meg benne a biológiai eredetû identifikáció
tétele, megmagyarázatlanul hagyja a fiú és
a leány közötti különbséget. Lacan szerint
nyilván ez az a pillanat, amikor Freud -- látva, hogy korábbi
meggyõzõdései tévedésekhez vezettek
-- elõveszi a vágy fogalmát. “Mi az -- kérdi
Freud --, amit a nõ [a kisleány] akar?" A kérdésre
nincsen helyes válasz, vagyis “az anya" sem tekinthetõ annak:
a kisleány ugyanis egyszerûen csak
akar.
A fallosz
válik -- hiányánál fogva -- a vágy szükségszerûen
hiányzó
tárgyává a nemi elkülönülés
szintjén. Ezek után tehát az Ödipusz-komplexus
már nem tekinthetõ egyfajta állandósult mítosznak,
amely az apa, az anya és a gyermek adott helyzetére világít
rá, hanem olyan struktúraként jelenik meg, amelyen
belül megállapítható, hogy hol helyezkedik el
a személy a tulajdon vágyához képest. Hogy
“hol", azt pedig a kasztrációs komplexus határozza
meg.
“A nõiség" címû
elõadásában Freud kérdések formájában
idézi ellenfeleinek a nõi szexualitással kapcsolatban
tett javaslatait. “Hogyan jut el a leány a férfiasból
a számára biológiailag meghatározott nõies
idõszakba?" -- kérdezi Freud (Freud, 1943, 140), és
az ellenfeleivel szemben arra a következtetésre jut, hogy:
“a nõ testalkata sem hajlandó minden vonakodás nélkül
teljesíteni a feladatát" (Freud, 1943, 138), illetve hogy
“a megoldás mármost ideálisan egyszerû volna,
ha elfogadhatnánk, hogy egy bizonyos kortól kezdve az ellenkezõ
nemûek egymáshoz vonzódásának elemi hatása
érvényesül, mely a kis nõt a férfihez
hajtja... ilyen könnyûszerrel azonban nem rázhatjuk le
a kérdést..." (Freud, 1943, 140) A biológiailag nõnemû
lénybõl tehát valamiképp nõ lesz, a
pszichoanalízisnek azonban arra kell válaszolnia, hogy ha
az átalakulás valóban megtörténik, akkor
miképpen
megy végbe. Pályatársainak
egyébiránt kiváló írásai az anyával
való kapcsolat kezdeti idõszakáról ugyanis,
pszichoanalitikus szempontból, nyitva hagyják a nemi elkülönbözõdés
kérdését. Freud szavaival: “Csak akkor tudjuk tehát
megmagyarázni a leány anyjához való kötöttségének
megszûnését, ha olyasmit találunk, ami kizárólag
a leányra jellegzetes, s a fiúnál nem fordul elõ,
vagy nem így folyik le. Úgy gondolom, hogy megtaláltuk
ezt a jelllegzetes mozzanatot […] a kasztrációs komplexumban"
(Freud, 1943, 147).
Halála elõtt Freud
“Az én kettéhasadása a védekezési folyamat
során" címû befejezetlenül maradt írásán
dolgozott (Freud, 1940), mely a kasztrációs komplexussal,
illetve ennek a szubjektum kialakulásával kapcsolatos vetületeivel
foglalkozik. A tanulmány egyfajta elsõdleges, és soha
be nem gyógyuló hasadást elõidézõ
fenyegetettség (a veszteségtõl való félelem)
pillanatában ragadja meg az én keletkezését.
Freud a kasztrációs komplexusra történõ
válaszreakciót egy azt helyettesítõ és
a hasadást megjelenítõ fétis felállításához
köti. A tanulmányban tisztán kirajzolódik az
a freudi álláspont, amelyhez Lacan késõbb visszatér.
A kezdettõl fogva meghasadt szubjektum egy eleve elveszett tárgyat
feltételez. Noha Freud, Lacannal ellentétben, nem mondja
ki, hogy egy elveszett tárgyról van szó, bizonyos
abban, hogy ez a tárgy a hiányának köszönheti
lélektani jelentõségét, vagy ahogy azt “A nõiség"-rõl
szóló elõadásában kifejti: annak, hogy
“a gyermek sóvárgása annyira csillapíthatatlan
elsõ tápláléka után, hogy az anyamell
elvesztését sohasem heveri ki" (Freud, 1943, 144). Még
a törzsi társadalmakban élõ gyermek is, akinek
a szoptatási ideje jóval tovább tart, mint a csecsemõkor,
kielégületlenül marad: a lényeg a kínban
és a kielégülés hiányában keresendõ,
ezek váltják ki a vágy keletkezését.
Freud utolsó írásai
sokak szerint egy idõs ember csalódottságát
tükrözik. A belõlük áradó pesszimizmus
Lacan számára viszont egy olyan elmélet letisztultságára
és összeszedettségére utal, amely végkövetkeztetéseiben
antihumanista, és nem is lehetne más. A nõi szexualitás
tárgyalásakor mindig kénytelenek vagyunk az emberi
szubjektum kialakulásának problémájával
szembesülni. A Lacan által továbbgondolt freudi elméletekbõl
az derül ki, hogy a kasztrációs komplexus elõidézte
nemi elkülönülés, majd a helyzeti viszonyok kialakulása
a szubjektum kettéhasadt jellegét és a tárgy
elveszett mivoltát igazolják. A pszichoanalitikus kutatás
és annak tárgyai -- a tudattalan és a szexualitás
-- az emberi létnek erre az alapvetõ nehézségére
kívánnak rávilágítani. Lacan szerint
a humanista állásfoglalás kizárólag
hamis kilátásokkal kecsegtetõ hamis elméletek
forrása lehet.
Mindez a látásmódból
következik -- a posztfreudisták látásmódját
pedig Lacan minden bizonnyal ideologikusnak tartja, mivel korunk humanista
szemléletét támasztja alá. A kleiniánusok
és a tárgykapcsolat-elmélet többi képviselõjének
a megközelítésében az akár kezdetleges,
akár az anyával való kezdeti összeolvadással
keletkezett, és csak késõbb, fokozatosan elkülönülõ
én által végrehajtott identifikáció,
a feltehetõen vagy szükségképpen a szubjektummal
való azonosulás jelenti a kiindulópontot. Ezek a teoretikusok
arra keresik a választ, hogy miként avatkozik be a csecsemõ/egyén
a külvilágba a saját fejlõdése érdekében.
Késõbb fordítva teszik fel a kérdést:
vajon alkalmas-e az emberi környezet a csecsemõ számára,
hogy megfelelõképpen cselekedjen? Az innen kiinduló
magyarázatok szerint a nemi identitás az elsõ lépésben
biológiailag meghatározott, majd továbbfejlõdik
és (többnyire) meg is erõsödik, ahogy a szubjektum
a valós tárgyakkal és a róluk szõtt
fantáziákkal való kölcsönhatások
során keresztül egyre tovább jut az érés
viszontagságos folyamatában.
Lacan állásfoglalása
ezzel ellentétes: az analizált személy tudattalanja
egy változó és bizonytalan nemi identitással
rendelkezõ széttöredezett szubjektumot tár elénk.
Az emberi lét olyan törvény függvénye, amely
gátolja a központ kialakulását, és megosztottságot
teremt: a szexualitás a törés helyén keletkezik,
a szubjektum pedig jellegét tekintve kettéhasadt. Az ideológiák
uralta világban azonban mindez rejtve marad a tudatos szubjektum
elõl, neki ugyanis egésznek, nemi identitása felõl
pedig határozottnak kell éreznie magát. A pszichoanalízisnek
az lenne a feladata, hogy lerántsa a leplet a valóságról,
és elemeibõl újraalkossa a szubjektumot. Ez az elképzelés
elméleti szempontból hitelesnek, a gyakorlatba átültetve
ingatagnak tûnik. Lacan ennek -- a széttöredezett szubjektum
történetével foglalkozó -- elméleti és
gyakorlati kutatásnak szentelte az életét.
Vajda Róza fordítása
IRODALOM
ABRAHAM, K.
1922
.
“Manifestations
of the Female Castration Complex".
International Journal of Psycho-Analysis
III. 1-29.
FREUD, SIGMUND,
1906/7. “Delusions
and Dreams in Jensen's
Gradiva
".
Standard Edition
IX. 3-95.
- - 1914. “On Narcissism: an Introduction".
Standard Edition
XIV 67-102.
- - 1915a. Instincts and their Vicissitudes"
(Papers on Metapsychology).
Standard Edition
XIV 109-140.
- - 1915b. “The Unconscious" (Papers on
Metapsychology.) XIV 161-215.
- - 1926. “Inhibitions, Symptoms and Anxiety".
Standard Edition
XX 77-175..
- - 1931. “Female sexuality".
Standard
Edition
XXI 223-243.
- - 1937. “Analysis Terminable and Interminable".
Standard Edition
XXIII 1937. 209-253.
- - 1940. “Splitting of the Ego in the
Process of Defence" (1938).
Standard Edition
XXIII 273-278.
- - 1943.
A lélekelemzés
legújabb eredményei.
ford. Lengyel József. Debrecen:
Ampelos Könyvek. (Újabb kiadása: Könyvjelzõ,
Nyíregyháza 1993.)
- - 1971. “Letter to Carl Müller-Braunschweig"
(1935). Nyomtatásban: “Freud and female sexuality: a previously
unpublished letter".
Psychiatry
1971, 328-329.
- - 1993a. “Egy hisztéria-analízis
töredéke". Ford. Lõrincz Zsuzsa. In:
A
Patkányember.
Klinikai esettanulányok.
Budapest: Cserépfalvi. 17-110.
- - 1993b. “Egy ötéves fiú
fóbiájának analízise (A >>Kis Hans<<)".
Ford. Alpár Zsuzsa. In:
A Patkányember
111-212.
- - 1993c. “Önéletrajz". Ford.
Ignotus és Kovács Vilma. In:
Önéletrajzi írások.
Budapest: Cserépfalvi 1993. 9-63.
- - 1995a. “Három értekezés
a szexualitás elméletérõl." Ford. Ferenczi
Sándor. In:
A szexuális élet pszichológiája.
Budapest: Cserépfalvi, 1995. 31-131.
- - 1995b. “Gyermekek szexuális
elméleteirõl". Ford. Petõ Katalin. In:
A szexuális
élet pszichológiája.
133-147.
- - 1995c. “A szerelmi élet általános
megvetésérõl" (Adalékok a szerelmi élet
pszichológiájához II. ) Ford. Vajda Júlia.
In:
A szexuális élet pszichológiája
160-169.
- - 1995d. “Az Ödipusz-komplexus eltûnése".
Ford. Petõ Katalin. In:
A szexuális élet pszichológiája
184-192.
LACAN, JACQUES.
1973.
Les quatres
concepts fondamentaux de la psychanalyse:
Le séminaire XI (a)
(1964). Paris: Seuil.
STARCKE, A.
1921. “The Castration
Complex".
International Journal of Psycho-Analysis
II. 179-201.
Jegyzetek
* A szöveg forrása: Juliet Mitchell:
Introduction I.. In: J. Mitchell and J. Rose (eds.):
Feminine Sexuality.
Jacques Lacan and the
école freudienne. Norton, New York, 1983,
1-26.
1
Feltétlenül különbséget
kell tennünk a pszichoanalitikus tárgykapcsolat-elmélet
és az olyan pszichológiai vagy szociológiai leírások
között, amelyekhez esetleg felszínes hasonlóságok
fûzik. A szóban forgó “tárgy" természetesen
az emberi tárgy; a lényeg azonban ennek a szubjektum általi
internalizációja.
Sosem kizárólag a
konkrét tárgyból, hanem egyszersmind a hozzá
kapcsolódó fantáziák révén alakul
ki a szubjektumon belüli képzet. A tárgykapcsolat-elmélet
annak a törekvésnek a jegyében jött létre,
hogy a pszichoanalízis egyszemélyesbõl kétszemélyes
elméletté nõje ki magát, hiszen mindig legalább
két ember kapcsolatára épül. A tárgykapcsolat-elméletben
a tárgy aktívan befolyásolja a szubjektumot, aki a
vele való többrétû kölcsönhatás
során alakul ki. Ez a szemlélet különbözik
a tárgy lacani felfogásától.
2
A “The Phallic Phase and the
Subjective Import of Castration Complex" c. Lacan-szövegrõl
van szó, amely a jelen tanulmányt is tartalmazó kötetben
szerepel (90-122.; a Lacan-szöveg eredetileg megjelent
Scilicet,
1, 1968, 61-84).
3
Ezt a különálló
nézetet mások is átvették, mindenekelõtt
Ernest Jones, aki a fallikus kasztráció kizárólagosságának
tagadásakor, a szexuális vágy megszûnésétõl
való általános félelmet hangsúlyozva,
megalkotta az
aphanisis
kifejezést. Abraham nem fejlesztette
tovább ezt a fogalmat, de így is befolyásolta a vita
további menetét. Lacan úgy nyilatkozik ezzel kapcsolatban,
hogy Jones olyan közel járt az igazsághoz, hogy szinte
felfoghatatlan, miért nem tárult fel elõtte a lényeg.
Az
aphanisis
Lacannál a szubjektum alapvetõ megosztottságára
vonatkozik, míg, ahogy írja, “Jones egy meglehetõsen
abszurd képzettel, a vágy megszûnése feletti
félelemmel azonosította. Az
aphanisis
-t pedig ennél
radikálisabban kell felfogni, azon a szinten jut neki hely, ahol
az általam halálosnak nevezett folyamatban megnyilatkozik
a szubjektum. Egészen más megközeltésben ezt
a folyamatot a szubjektum
elhalványulásaként
jellemeztem." “A szubjektum egyrészrõl jelentés gyanánt,
másrészrõl pedig
elhalványulásként
,
azaz megszûnésképpen jelentkezik (Lacan, 1973, 189.,
199.).
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/