A TUDATTALAN NYELVEI:
SZIMPTÓMA, SZIMBÓLUM ÉS VÁLASZTÁS*
Hogyan lehetséges azokat a
lelki folyamatokat feltárni, amelyekrõl közvetlenül
semmit sem tudunk? Miben mutatkoznak meg mindazok a funkciók és
hatások, amelyek a tudattalan létét igazolják?
E kérdésre a freudi pszichoanalízis így válaszolt:
a szimptómákban az elfojtások nyilvánulnak
meg. A jungi iskola tanítása pedig így hangzik: a
kollektív tudattalan hatóelemei az archetípusok szimbólumai.
A sorsanalízis megállapítása szerint a családi
tudattalan a személy választásaiban fejezõdik
ki. Így tehát háromféle megközelítési
módot is találhatunk a tudattalannal kapcsolatban. Másképpen
szólva a tudattalan háromféle nyelven szólal
meg: a szimptómák, a szimbólumok és a választások
nyelvén.
Lehetséges, sõt valószínû,
hogy a további kutatások a tudattalan további “nyelvi
területeit” is fel fogják tárni. Így aztán
nem is csodálkozhatunk, hogy a tudattalant ennyire nehéz
megérteni. Ráadásul a mélylélektan egyes
iskoláinak szélsõséges nézeteit valló
képviselõi csak a szimptómák nyelvét,
a másik iskola szélsõséges követõi
csak a szimbólumok nyelvét, a harmadik iskolához tartozók
pedig csak a választásokét akarják elismerni,
megérteni. Ebbõl fakad az, hogy a mélylélektan
szektákra oszlik.
A tudattalan azonban többfunkciós,
“polyglott” képzõdmény, így minden, a mélylélektannal
foglalkozó pszichológusnak legalább ezt a három
vezetõ nyelvet értenie kellene ma is és a jövõben
is. Annál is inkább, mert — ahogyan ezt késõbb
még kifejtjük — ezek a különbözõ nyelvek
a tudattalan különbözõ funkcióit jelenítik
meg, és forrásaik sem azonosak a tudattalanban. A tudattalan
szimptómanyelve
A hithû pszichoanalitikusok
véleménye szerint Freud, mivel pszichoanalitikus munkáját
a szimptómákkal kezdte, a tudattalan egyetlen “legitim” nyelve
a szimptóma. Joggal hivatkozhatnak Freudra, aki a következõket
mondta: “A pszichoanalízis fejlõdése és fogadtatása
szempontjából nem volt közömbös, hogy az (a
pszichoanalízis) a munkáját a szimptómával
kezdte, ami a leginkább én-idegen a lélekben. A szimptóma
az elfojtásból ered, mintegy annak képviselõje
az Én elõtt...” “A szimptómától vezet
az út a tudattalanba, az ösztönélethez, a szexualitáshoz...”
A szimptóma “jele és helyettesítõje egy elmaradt
ösztön-kielégítésnek, egy elfojtási
folyamat eredménye”.
Az a körülmény,
hogy a szimptóma az elfojtott tudattalan legitim helyettesítõjét
és származékát jeleníti meg, magyarázza
meg, miért foglalkozott olyan mélyrehatóan a pszichoanalízis
a neurotikus és pszichotikus szimptómák keletkezésével,
jelentésével és szándékával.
A szimptóma igazi körözõlevél a pszichoanalízis
számára, és a legfontosabb személyleírás
arról az ismeretlen tettesrõl, aki a tudattalanban rejtõzködött
el. A szimptómanyelv kulcsával sikerült Freudnak egyrészt
a mindennapok elvétéseit és véletlen cselekedeteit,
másrészt az álommunkát értelmeznie.
Freud azt a nagy horderejû kijelentést tette, miszerint az
álomképzés dinamikája ugyanaz, mint a szimptómaképzésé.
Freud nemcsak a szimptómanyelv
felfedezõje, hanem a szimbólumértelmezés egyik
úttörõje is. Az álombéli szimbolika tulajdonképpeni
felfedezõje R. A. Scherner volt, aki errõl 1861-ben Az álom
élete c. munkájában ír. Ezt a történelmi
tényt már Freud is hangsúlyozta. Schernertõl
ered az a megállapítás, miszerint “bizonyos tárgyakat,
elintéznivalókat, kapcsolatokat az álomban szimbólumok
helyettesítenek, amelyeket az álmodó használ
anélkül, hogy a jelentésüket ismerné, és
amelyekhez általában az asszociációi sem visznek
közelebb...”. “Késõbb kiderült — írja Freud
—, hogy a nyelvhasználat, a mitológia és a folklór
a leggazdagabb analógiát nyújtják az álomszimbolikához.
A szimbólumok, melyekhez a legérdekesebb, még megoldatlan
problémák kapcsolódnak, úgy tûnik, õsi
lelki örökségünknek egy része. A szimbólumok
a nyelviség fölé érnek.”
A pszichoanalízis — ahogy
a szimptómákban, úgy az álom, a fantázia
és a mitológia szimbólumaiban is — fõként
a “szexuális nyelvet” kereste, hiszen ezeket a képzõdményeket
elfojtott szexuális kívánságok vágyteljesítéseként
értelmezte.
Ezen a ponton vált külön
Silberer és 1911-ben Jung útja Freudétól.
A pszichoanalitikus és pszichopatológiai
kutatások 1909-es és 1910-es évkönyvének
elsõ és második kötetében Herbert Silberer
(Bécs) azon fáradozott, hogy egy új fogalom, a szimbólumok
funkcionális kategóriájának célszerûségét
bemutassa. Silberer megállapítja, hogy a szimbólumok
különbözõképpen értelmezendõek.
Egyrészt meghatározhatóak képzetek és
gondolatok tartalmaként, tehát mint képzeleti absztrakt
fogalmak, amelyek a vágyak tárgyát fejezik ki. Másrészt
a szimbólumok magának a pszichének az állapotát
és funkcióját mutatják. A szimbolika e második
fajtáját a szimbólumok funkcionális kategóriájának
nevezi, amely szimbólumok tehát olyan képeket adnak,
amelyek a tudattalan állapotára, nem pedig annak tárgyi
részére utalnak. Két évvel késõbb,
1911-ben C. G. Jung az álom hasonló felfogására
jutott. Itt találjuk meg az álommagyarázat — 1. a
tárgyi szint és 2. az alanyi szint — gondolati gyökereit.
Hallgassuk most Jungot: “Az ismert
freudi véleménnyel szemben, miszerint az álom vágyteljesítés
volna, én és barátom s munkatársam, A. Maedler
azt az álláspontot képviseljük, hogy az álom
a tudattalan spontán állapotának kifejezõdése,
szimbolikus formában. Felfogásunk ezen a ponton érintkezik
Silberer gondolatmenetével.”
A. Maedler (Zürich) 1912-ben
szintén azt nyilatkozta, hogy a merev szabályt, miszerint
az álom vágyteljesítés és egyoldalúan
infantilisan felfogott történés, el kell utasítani.
Maedler Silbererrel és Junggal együtt az álmok finális
értelmezését képviseli. Szerinte az álom
egy vágyott cél képét vagy a cél megvalósításáért
való küzdelmet jelenítheti meg, vagyis a jövõt
progresszív, elõretekintõ formában ábrázolhatja.
Így jut el Maeder a következõ meghatározásig:
az álom önábrázolás — szimbolikus formában
—, avagy a személy autoszimbolikus megjelenítése.
Az egyes szerzõk, H. Silberer Bécsben, C. G. Jung és
A. Maeder Zürichben a szimbólumértelmezés új
útján egymástól függetlenül, ugyanabban
az idõben indultak el.
A szimbólumértelmezés
új módját egy figyelemreméltó azonosság
mutatja Silberernél és Jungnál. Mindketten elutasítják
Freud és a freudi iskola azon felfogását, amely szerint
a szimbólumértelmezés csupán az infantilis-szexuális
területre korlátozódna. Az infantilitás és
regresszió Silberer és Jung szerint nemcsak lelki visszatérés
az infantilis szexuális emlékekhez és vágyakhoz,
hanem egyfajta visszanyúlás az emberiség primitív
képi és szemléletes gondolkodási módjához.
A pszichológiai, esztétikai
és mitológiai problémák szimbólumértelmezésénél
a freudi iskola — írja Silberer — csak félig érti
meg a pszichikus mûködést és minden szellemi fejlõdést,
hacsak a “Honnan jövünk?” kérdésével foglalkozik.
A “Hová megyünk?” kérdését is figyelembe
kell venni, mondja Silberer. “Csak ekkor érthetõ meg a pszichikus
folyamat (individuál- és néplélektani szempontból)
egy jelentésképletben.”
Silberer szerint egy képsor
(szimbólumsor) értelmezéséhez tulajdonképpen
három értelmezési út végigjárása
szükséges. Elõször: a pszichoanalitikus mód,
amely a másra tekintettel nem lévõ, értelem
nélküli ösztönélet elemeit tárja a
szemünk elé, ami fantáziaképekben tombolja ki
magát. Másodszor: az úgynevezett “anagógiai”
értelmezés (Silberer), amely a pszichoanalízis szexuális
értelmezésével szemben hermetikus-vallásos
természetû, a magas ideákhoz vezet, vagyis az istenség
szemléléséhez és a tiszta szellemi felismeréséhez.
Minden hermetikus írás, “mint minden mélyebb alkimista
könyv”, írja 1914-ben Silberer, bevezetõ a misztikus-jámbor
élethez. Harmadszor: a természettudományos (kémiai)
értelmezés, amely középütt, a pszichoanalitikus
és az anagogikus között helyezkedik el és mint
azt az alkimista irodalom mutatja, az anagógiai értelmezés
hordozójaként fogható fel.
1914-ben Silberer szép példán
keresztül mutatta be, hogyan lehet egy különleges elbeszélést
egyrészt pszichoanalitikus úton, másrészt a
szimbolika, az alkímia és a hermetikus mûvészet
segítségével anagógiai módon elemezni:
példája az a parabola volt, amelyet A rózsakeresztesek
titokzatos alakjai a XVI–XVII. században címû, 1785
és 1790 között Altonában megjelent mû második
füzetében talált.
Silberer ezen gondolatát
az anagógiai értelmezési módról C. G.
Jung Pszichológia és alkímia címû könyvében
klasszikus formában vitte tovább. A pszichológia szelleme
címû elõadásában az alkímia szimbolikájának
jelentõségét hangsúlyozza, amit õ a
szimbolikus képzetvilág egyik fõ forrásának
gondol. Az alkímiából vette Jung például
a szikrák, a scintillae fogalmát, amik a “változó
szubsztanciában vizuális illúzióként”
bukkannak fel. Azon hipotézise, mely szerint “az én-tudat
sok apró lumináló »dologtól« körülvéve
képzelendõ el”, szintén az alkímia szimbolikáján
alapszik. A “scintillae és az archetípusok egyenlõvé
tételérõl” beszél.
Silberer szerint a szimbólumokban
háromféle tárgycsoport fejezhetõ ki. Elsõként:
materiális szimbolika, a gondolkodás anyaga, tehát
gondolatok és képzettartalmak. Másodszor: funkcionális
szimbolika, a lélek tudatos vagy tudattalan mûködési
módja, vagyis a lélek struktúrája, állapota
és cselekvése, az a mód, ahogyan él és
mûködik. Ugyanezen gondolatokat Jung így fogalmazta meg:
az álom “a tudattalan aktuális állapotának
spontán kifejezõdése, szimbolikus módon.”.
Harmadszor: szomatikus szimbolika, vagyis a szomatikus folyamatok, testingerek.
Silberer véleménye
szerint a képeket “mint bizonyos mértékig bensõvé
tett típusokként” kell vizsgálnunk. “Elemi típusoknak”
nevezi õket, és ugyanazt érti ezen, mint amit Jung
archetípusoknak nevez.
Az elemi típusok Silberernél
olyan “lelki alaperõk, amelyekkel minden ember rendelkezik, s amelyeknek
így általános érvényû a szimbolikája”.
Silberer így folytatja: “Ha például néhány,
az álmokban elõforduló szimbólumot analitikusan
apaként és anyaként tárunk fel, a pszichikus
képzelet ezen képviselõiben csak típusokat
nyertünk, amelyeknek a jelentése a szemlélettõl
függõen változik. A valódi anya és apa,
illetve a köréjük fonódott élmények
adták az anyagot a típusok megalkotásához,
ezek ha mégoly mélyrehatóak is, de külsõdleges
dolgok; ezzel szemben a késõbb szimbólumként
felmerülõ apa stb. az illetõ ember lelki potenciájaként
értelmezendõ mint típus.” Minden képzelet és
szimbólum mint lelki potencia lényege — Silberer (és
Jung) szerint — nem a külsõ tényezõkben, hanem
bennünk van; a külvilág személyein csupán
leképezzük és gyakoroljuk õket. Silberer elemi
típusai a léleknek ugyanazon szellemi gyökei, mint Jung
archetípusai. Minden emberben a priori adottak. Az elemi típusok
tipikus szimbólumainál kétféle perspektívát
különböztetünk meg: egy elõretekintõt
és egy visszatekintõt. Silberer szerint: “Az elemi típusokban
visszafele tekintve az infantilis képzeletet pillantjuk meg minden
etikátlan gyökerével együtt, amit a pszichoanalízis
tár fel; elõretekintve pedig olyan gondolati irányulásokat
észlelünk bennük, amelyek valamely célhoz vezetnek...”
Ebbõl következik, hogy Silberer, ahogyan Jung is, a lelki folyamatok
freudi mechanikus-kauzális felfogása mellett az energetikai-finális
nézetet képviseli. Ez a finális felfogás Carus
Psyche címû mûvén alapul. Silberer így
ír róla: Az elemi típusok a bensõvé
tétel következtében lelki erõink tárát
mutatják meg... A tárgyak vagy felhasználásaik
változnak, az erõk (nagyjából) ugyanazok maradnak.
Jungnak az energetikáról alkotott alapelve így szól:
“Mivel a lélek finális szemponttal is bír, pszichológiailag
megengedhetetlen és az ismert értelmezési egysíkúsághoz
vezet, ha tisztán kauzálisan járunk el a pszichológiai
jelenségeket tekintve.”
Silberert a szimbólumnyelv
analízise a következõ eredményekre vezette: 1.
a tisztán materialista, kauzális értelmezési
mód helyett a finális-energetikai nézõpont
szükséges. 2. El kell fogadni az általános emberi
elemi típusok létét, melyek apriorisztikusak, és
a lélek lelki erõit mutatják meg.
Silberer és Jung új
szimbólumértelmezési módját Freud az
analitikus tények újraértelmezési kísérletének
nevezte. A nagyon tehetséges, azonban gyengébb lelki alkatú
Silberer késõbb öngyilkos lett. A szellemileg és
lelkileg erõsebb Jung az elszakadás nehezebb útját
választva az archetípusok szimbólumpszichológiájának
megalapozója lett.
Jung szerint az álomszimbólumok
— mint a szimbólumok általában — archetipikus természetû
képek. Jung számára a szimbólum se nem allegória,
vagyis egy ismert dolog szándékos körülírása
vagy átalakítása, se nem jel (semeion), hanem egy
javarészt tudatosuló transzcendens tartalom képe.
Számára a freudi pszichoanalízis szimbólumértelmezése
a leggyakrabban csak szemiotika, elfojtott szexuális vágyak,
szexuális eszközök és funkciók jelértelmezése.
Jung szerint azonban szimbolikus és szemiotikus értelmezés
és jelentés különbözõ fogalmak. A szemiotikai
jelentés nem más, mint analógia, illetve egy ismert
tény rövidített jelölése. A szimbolikus
jelentés ezzel szemben olyan magyarázat, amely túlmegy
minden elképzelhetõ magyarázaton, és egy, még
ismeretlen vagy érthetetlen misztikus vagy transzcendentális
dolgot fejez ki.
Jung a következõket
mondja: “Minden pszichikai produktum felfogható szimbólumként,
amennyiben pillanatnyilag az a legjobb kifejezési mód egy
még ismeretlen vagy viszonylag ismeretlen tényállásra,
és ha készek vagyunk elfogadni, hogy a kifejezés azt
is jelölni akarja, amit még csak gondolunk, de teljes bizonyossággal
még nem tudunk.”
Energetikai szempontból Jung
a szimbólumot olyan “pszichológiai gépként”
értelmezi, amely “energiát alakít át”. Jung
szerint a szimbólumképzés energiaforgalom, libidó-átalakulás.
A szemiotikai és szimbolikus
értelmezés közötti diszkrepanciát bemutatandó
Jung a “Watschandis földlyukát” idézi. Ha valaki a földlyukat
nõi genitáléként értelmezi, az értelmezése
csupán szemiotikus. Szimbólumként azonban a megtermékenyítendõ
földanyát jelenti, vagyis egy archetípust jelenít
meg.
Jung nyomatékosan hangsúlyozza
a freudi szemiotikai értelmezés szükségességét
mindenütt, ahol az ösztöntermészet “elkorcsosodik
anélkül, hogy effektív munkateljesítmény
létrejönne”. Értelmetlen azonban a szemiotika, ha sematikusan
és kizárólagosan használják a szimbólum
valóságos jelentésének megfejtésére.
Hiszen a szimbólumok munkateljesítménye energiaátalakítás,
libidoátalakítás. Az úgynevezett libidó-többletet
különbözõ jelenségekre használja fel,
úgymint 1. mágiára, 2. vallásos ideákra
mint képzetszimbólumok képzésére, 3.
cselekvésszimbólumok rítusaira és ceremóniáira,
4. mitológia kialakítására, 5. szellemiségre,
beleértve Isten szellemét is.
Jung felfogásában
tehát — amely (a Freudtól való) szakításhoz
vezetett — a libidó átalakul szellemmé, vagyis kultúrává
és vallássá. Míg Freud az intrapszichikus mûködést
az én (a felettes-én) és az ösztön közötti
harcként jeleníti meg, Jung energetikai elméletében
az ösztöntermészet és a szellem ellentétpárját
hangsúlyozza. A “reduktív” pszichoanalitikus módszer
megelégszik azzal, hogy a neurotikus “szimbólumképzéseket”
kauzális módon az “archaikus-szexuális” élményekre
vezeti vissza, s így azt a szexualitás természetes
elemeire redukálja. A kisgyermekek és a primitív népek
tudattalan lelkében azonban Jung szerint nemcsak az ösztöntermészet,
de a szellemi is dominál. Jung két apriorisztikus szervezõdést
különböztet meg a lelki funkciókban: 1. az ösztöntermészet,
2. a szimbólumok.
A szimbólumok teszik lehetõvé
az ember számára, hogy a “primitív ösztöntermészettel
szemben egy szellemi ellentétpozíciót állítson
fel, kulturális beállítódást a nyers
ösztönösséggel szemben. Kezdettõl fogva ez
volt minden vallás funkciója.”
Jung szerint a vallásalkotás
azonos a szimbólumképzéssel. Az “energiaátalakítás”
ezen szimbólumképzõ formája “ugyanolyan fontos
érdeke a primitív szellemnek, mint az ösztön kielégítése”.
A lélek ezen szellemi princípiumához Jung hozzáfûzi:
“A szellemi a pszichében szintén ösztönként
jelenik meg, igaz szenvedélyként, ahogyan Nietzsche mondta
egyszer, »mint az emésztõ tûz«. Ez nem
egy másik ösztön származéka, mint ahogyan
azt az ösztönpszichológia tudni szeretné, hanem
egy sui generis princípium, az ösztönélet elengedhetetlen
formája.” Jung ezen felfogása a libidó átalakulásáról
és szimbólumairól arra késztette, hogy a Freud
által szublimációnak nevezett folyamat helyére
egy másik lelki processzust helyezzen, az “individuációt”.
A freudi redukció különválasztja a felhasználhatatlan
szimbólumokat, és azokat csupán a testi (természetes)
folyamatra vezeti vissza. A freudi szimbólum-szétválasztás
következményeképpen a “felhalmozódott” libidó
a “szublimációban” jelenik meg. Ezzel szemben Jung szerint
ebbõl a redukált állapotból az út az
“egyéni módon lezajló vallásképzés”
felé vezet. Jung a következõket mondja:
“A személyiség fejlõdése akkor is lehetetlen, de legalábbis nagyon korlátozott, akadályoztatott, ha a redukált állapotot kényszerû szublimációk követik bizonyos kulturális tevékenységekben, amelyek jellegük szerint ismét kollektívek.”
“Minden kulturális elõrelépés — Jung szerint — pszichológiailag a tudat kibõvítése, egyfajta tudatosodás, amely másként nem jöhet létre, csak a megkülönböztetés által. Ezért az elõrelépés mindig az individuációval kezdõdik, úgy, hogy miközben az egyes emberben tudatosodik elszigeteltsége, felfogásában egy eddig új, járatlan út tör utat magának.”
Az egyes ember átfordulása a biológiai szférából a kulturális szférába az élet második felének ismertetõjegye. Ebbõl következik Jung ismert felfogása, miszerint a freudi reduktív módszer az élet elsõ, a jungi individuáció-módszer az élet második felében alkalmazandó.
A tudattalan választás nyelve
A vita, hogy vajon a szimptóma
vagy a szimbólum a tudattalan “legitim” õsnyelve, még
távolról sem ért véget, amikor 1937-ben azt
a megállapításomat tettem, hogy a tudattalan — a szimptómák
és a szimbólumok mellett — választási cselekedetekben
is kifejezésre juthat.
A szerelemben, a barátságban,
a foglalkozásban, a betegségben és a halálnemben
történõ választások analízise alapján
azt a hipotézist állítottam fel, amely szerint a választások
forrása a tudattalan. Vagyis: az egyes ember sorsdöntõ
választásai nem tudatos elhatározások útján
születnek. A választások ösztöncselekedetek,
amiket a tudattalan ösztönös döntései irányítanak.
Ezen teória szerint az ösztönös
választás a tudattalan harmadik nyelve.
Azt, hogy hogyan jutottam erre a
felfedezésre, 1937-ben és 1944-ben kiadott két könyvemben
írtam meg. Egy férfi beleszeretett egy látszólag
“egészséges” nõbe, aki több évvel a házasságkötés
után a mérgezési kényszergondolatoknak ugyanazon
tüneteit produkálta, mint amiktõl a férfi anyja
már évtizedek óta szenvedett. Ebben az esetben vetettem
fel elõször a kérdést: miért szeretett
bele a férfi éppen ebbe a nõbe — és senki másba
—, akit késõbb ugyanazok a szimptómák üldöztek,
mint saját anyját?
Feltételeztem, hogy a férfi
tudattalanjában az anyai beteg hajlam dinamikusan, aktívan
hatott, és hogy ez a latens familiáris hajlam a férfi
tudattalanjában sorsszerûen befolyásolta a partnerválasztást.
Ezután házasságok százait analizáltam,
és megpróbáltam igazolni elméletemet. Ezen
az úton jutottam el a “családi tudattalan” fogalmához,
és felállítottam azt a teóriát, mely
szerint a családi tudattalan specifikus nyelve a választás
nyelve. Ezen feltételezés alapján készítettem
el 1937 és 1944 között a “választási ösztöntesztet”,
a kísérleti ösztöndiagnosztika alapját.
A kísérleti ösztöndiagnosztika olyan eszköz
lett, amely segítségével hat évestõl
kilencven éves korig a kísérleti helyzetben történõ
választások alapján mindenkinél egzakt módon
vizsgálható a családi tudattalan.
Mielõtt azonban a családi
tudattalan választási nyelvét mélylélektani
vizsgálódásnak vetném alá, szeretnék
egy történetileg érdekes, szubjektív adatot fûzni
a sorsanalízis történetéhez, amit eddig még
sosem említettem.
A tudattalan választási
nyelvének gondolata nagyon korán — 1911-ben — merült
fel bennem. Éppen érettségi után voltam, tehát
18 éves. Szenvedélyesen olvastam Dosztojevszkij mûveit,
és a Bûn és bûnhõdés, illetve A
Karamazov testvérek olvasásakor kérdeztem meg elõször
magamtól: Miért választott Dosztojevszkij elõszeretettel
gyilkosokat regényei hõséül? Szerencsére
ekkor még (1911) nem olvashattam Freud Dosztojevszkij és
az apagyilkosság címû mûvét, amely csak
1928 õszén jelent meg A Karamazov testvérek eredeti
alakja címû kötet bevezetõ tanulmányaként.
Így aztán a fiatalok merészségével felállítottam
egy teóriát, amely akkoriban körülbelül így
hangzott: Dosztojevszkij meg tudta rajzolni a gyilkosok lelki életét,
s meg is kellett ezt tennie, mivel a gyilkost önmagában, családja
hagyományában, elrejtve magában hordta. Õ maga
is latens gyilkos volt. Ezt a latens gyilkossági hajlamot projiciálta
bele tudattalanul hõsei lelkébe.
Akkoriban annyira meg voltam gyõzõdve
elképzelésem igazáról, hogy egy kisebb irodalmárkörben
elõ is mertem adni teóriámat. “A regényíró
téma- és hõsválasztásáról”
szóló teóriám hatása ugyanolyan volt,
mint amilyet 26 évvel késõbb, az Analysis of Marriages
megjelenése után is átélhettem. Néhányaknak
az eszmém a legtisztább igazság kifejezõdését
jelentette, amely mellett megszállottként szálltak
síkra. Mások számára mindez egy téveszme
legszörnyûbb torzszüleménye volt. Már akkor,
1911-ben ugyanazt a tanulságot vontam le mindebbõl, mint
késõbb is. Azt gondoltam, hogy a vélemények
ilyen nagyfokú megoszlása bizonyítja, hogy valami
sosem sejtett, kínos és elviselhetetlen dolgot érintettem
meg, s éppen ezért folytatnom kell a munkát.
Eközben orvos, pszichológus
és pszichiáter lettem, 1927-ben a Vallás- és
Közoktatásügyi Minisztérium a Gyógypedagógiai
Fõiskola keretein belül — ahol a pszichopatológia tanára
voltam — berendezett nekem egy kutatólaboratóriumot, ahol
aztán munkatársaim segítségével ismét
foglalkozni kezdhettem fiatalkori elképzelésemmel. Így
született meg 10 évig tartó genealógiai és
pszichológiai vizsgálódás után 1937-ben
az elsõ közlemény, az Analysis of Marriages. Contributions
to Fate-Analysis gyûjtõcímmel, és ezzel egyidejûleg
nagyszabású kutatómunka kezdõdött választási-,
illetve ösztöntesztem alapján, melyrõl 1939-ben
számoltam be magyar, majd 1947-ben német nyelven. […]
Választási elméletem
végleges változatát — egy széles alapokon nyugvó
kutatási anyag alapján — 1944-ben foglaltam írásba
a Sorsanalízis elsõ kötetében, ahol a választás,
sors, családi tudattalan, genotropizmus fogalmakat és a manifesztációs
variációkat (libido-, ideal-, opero-, morbo-, tanatotropizmus)
mélylélektani szempontból behatóan vizsgáltam.
A továbbiakban a sorsanalízis
azon eredményeit foglalom össze, amelyek arra a következtetésre
ösztönöztek, hogy el kell fogadnom a familiáris tudattalan
létét.
“Tudattalannak nevezzük azt
a pszichikai folyamatot, amelynek létezését feltételezzük,
mivel az hatásaiból kikövetkeztethetõ, azonban
semmit sem tudunk róla.” (Freud). A tudattalan e deskriptív
definíciója alapján a családi tudattalan létét
csak akkor feltételezhetnénk, ha elõször is olyan
tudattalan hatásokat, illetve cselekvéseket tudnánk
megállapítani, amelyek sem a személyes elfojtás,
sem a kollektív tudattalan folyamataira nem vezethetõk vissza;
másodszor, ha bizonyítani tudnánk, hogy ezek a hatások
összefüggésben állnak a rejtett (latens) családi
hajlamokkal, vagyis az egyén úgynevezett konduktortermészetével.
A tudattalan ilyen hatásának tartom a konduktorok bizonyos
választásait.
1. Konduktoroknak nevezzük
a genetikában azokat az egyéneket, akik abnormális
vagy extrém beteg öröklött tényezõk
hordozói. Ezek a konduktor individuumok tünetileg, vagyis fenotípusukban
egészségesek lehetnek, mivel e recesszív, betegséget
hordozó örökletes anyag szervezetükben nem dupla,
hanem csökkent, úgynevezett fél dózisban van
meg — vagyis ezt az anyagot csak az egyik szülõtõl,
nem pedig mindkettõtõl örökölték.
Míg egy recesszív
örökletes betegség esetében azok az egyének,
akiknél a gén dupla adagban szerepel, vagyis az úgynevezett
homozigóta recesszívek a leggyakrabban tünetileg is
betegek, azok, akik a recesszíven öröklött anyagot
csak fél adagban hordozzák, “kifelé” egészségesnek
tûnhetnek, holott öröklöttségüket tekintve
betegek, ha mennyiségileg csökkent mértékben
is.
A genetika feltételezte,
hogy az abnormális faktor a konduktorokat nem befolyásolja
kórosan életképességüket, vitalitásukat
tekintve. Újabb vizsgálatok szerint (az ötvenes években
— a szerk.) a konduktorok vegetatívan és generatívan
is stimuláltak. A konduktorok ezen terheltségét a
genetika heterózisnak nevezi.
2. A heterózis tehát
az a jelenség, amely a konduktorok sorsát a népességben
viszonylag kedvezõen befolyásolhatja. Bár a konduktorok
életrevalóságának kérdésével
a növény- és állatvilágban már
évtizedek óta foglalkoznak, az emberi világban a konduktorok
sorsa mind ez idáig szinte teljesen ismeretlen, még nem kutatott
terület. A konduktorok latens öröklött anyaga, az úgynevezett
latens vagy recesszív gének hatástalanságáról
szóló feltételezés a genetikában fokozatosan
teljesen valótlannak bizonyult. Kiderült, hogy a konduktorok
fenotípusában mutatkozó finom eltéréseket
vizsgáló technika hiányossága okozta, hogy
a rejtett gének hatásait eddig nem vették észre.
Az állatkísérletek (pl. Drosophila melanogasterrel),
majd finomabb, embereken végzett kísérletek (pl. anyák
és gyerekek színvakságát és a vérzékenységet
[hemophilia] illetõen) ahhoz a megállapításhoz
vezettek, miszerint konduktor-állapot esetén a latens (recesszív)
öröklöttségi anyagok nem hatástalanok, hanem
a dominánsan öröklött anyagok manifesztációját
befolyásolhatják.
A latensen öröklött
anyagok pszichikus hatásáról, melyet a konduktorszemélyekre
gyakorolnak, sosem esett szó. Ezt a kérdést mi vetettük
fel elõször 1937-ben. Az elmúlt 15 évben (1940–1955
— a szerk.) egy új kutatási irányt fejlesztettünk
ki azzal a céllal, hogy a konduktorok sorsát szisztematikusan
kutassuk.
Kérdésfelvetésünkben
az volt az újdonság, hogy feltételeztük: a latens
öröklött anyagok a személy választásait
tudattalanul befolyásolhatják. A tudattalan eddig ismeretlen,
emberek közötti hatását ismertük fel, és
e jelenségek genotropizmusnak neveztük el. Genotropizmuson
azt a folyamatot értjük, melyben a génállományok
— vagyis a családi tudattalanok — azonos vagy rokon génfaktorai
két embert egymáshoz vonzanak és összetartanak.
Ebbõl következik, hogy a genotropizmus a latens családi
tudattalan egyik legfontosabb funkciója. A rejtett családi
hajlamok genotropikus hatása a tudattalan lelki élet területére
korlátozódik. A családi tudattalan a latens familiáris
öröklött anyagok tudattalan mûködésébõl
fakad. A tudattalan ezen rétegének nem tudatos mûködését
nevezzük genotropizmusnak.
1. A családi tudattalan elsõ
lényeges genotrópiai hatása a szerelmi választásban
jelenik meg libidotropizmusként. A libidotropizmus tudattalanul
magában foglalja az egyén összes én-te kapcsolatát.
Ez minden emberi párkapcsolat alakító elve, és
ebbõl következõen a család összetartó
elve is.
2. A családi öröklött
hajlam, vagyis a családi tudattalan nem tudatos genotropikus hatása
az ideálok választásában is megnyilvánul.
A családi tudattalan ezen hatását ideálválasztásnak
avagy ideáltropizmusnak is nevezzük. Így keletkeznek
az emberek közötti szellemi kötõdések és
kapcsolatok, akiknél az egymásra találás és
összetartás oka mélyen, a tudattalan öröklött
anyagok azonosságában vagy rokonságában gyökerezik.
Az ilyen ideáltropikus kapcsolatok legkisebb egysége a barátság.
De minden olyan, emberek közötti kötõdés,
amely egy közös kulturális vagy szellemi ideát
szolgál, olyan emberek együttese, akik azért találkoznak,
mert az öröklött anyagok rokonsága tudattalanul egymáshoz
vonzza õket.
3. Társadalmi szempontból
a pályaválasztás, az úgynevezett operotropizmus
a tudattalan genotropizmus és így a családi tudattalan
talán leghétköznapibb megjelenési formája.
A sorsanalízisnek sikerült bebizonyítania, hogy az ember
tudattalanul olyan foglalkozást választ, amelyben a génállományt
tekintve rokon személyekkel foglalkozhat. Tudattalan vonzódása
egy meghatározott foglalkozás iránt sajátos
családi tudattalanjának a megnyilvánulása.
Az egyén specifikus konduktortermészete
gyakran meghatározza pályaválasztását.
Így lesznek az elmebetegek leszármazottai a legderekabb pszichiáterek
vagy gondozók, akik számára a hivatás valóban
elhivatottság. Vagy a kverulánsok (perlekedõk) leszármazottjai
az ügyvédi, bírói stb. hivatást választják.
Az epileptikusok utódai, az ún. morbus sacer konduktorok
nagyon vonzódnak a homosacer-foglalkozások iránt (pap,
szerzetes, apáca, lelki gondozó). A sorsanalízis a
pályaválasztást tekintve ezen személyeknél
az öröklött tudattalan tényezõk mûködéseként
— ami a pálya “objektumára” hat — írja le a meghatározott
öröklött hajlam és a meghatározott pályák
közti törvényszerû összefüggéseket,
amelyeket egzakt módon, családfavizsgálatokkal derített
fel. A pályaválasztás egy másik csoportjánál
megállapíthattuk, hogy az emberek gyakran olyan foglalkozást
választanak maguknak, amelyek segítségével
bizonyos familiárisan meghatározott, tudattalan ösztönöket
elégíthetnek ki szociálisan elfogadott formában.
Ezen ösztönök natív, természetes kielégítése
veszélyes a társadalomra nézve, és a család
egyes tagjai ezeket az ösztöneiket valóban nem a pálya
által szocializálva, hanem eredeti módon, a társadalom
számára hátrányosan élik ki. Ezen pályaválasztási
mód példájaként említjük meg azt
a tényt, hogy ugyanazon családon belül az egyik személy
gyújtogató, a másik tûzoltó lesz (vö.
Sorsanalízis 2. kiadás, 267.o. 36.családfa). Vagy
például míg az egyik családtag bûnözõ,
a másik börtönõr. A pályaválasztás
öröklött hajlamtól való függõségét
H. Ellenberger egy meggyõzõ adata is jól illusztrálja.
Õ említ ugyanis egy egypetéjû ikerpárt,
akik közül az egyik notorikus betörõ, a másikuk
derék börtönõr.
Gyakran a foglalkozási eszközöket
(például cicoma, smink, hajviselet vagy fejsze, balta, kalapács,
vésõ, fúró, kés, ostor vagy közlekedési
eszközök, könyvek, antik dolgok), de még a foglalkozás
helyét is (mint például fürdõhely, cirkusz,
színház, állatkert, bánya, mélység
és magasság, könyvtár, templom, kolostor, vegyi
üzem, föld, bank, vendéglõ, bár stb.) a
tudattalan “családilag” meghatározott faktorai alapján
választjuk.
4. A családi tudattalan negyedik
mûködési területét a sorsanalízis
az úgynevezett betegségválasztás, a morbotropizmus
jelenségében találta meg. Ez a fogalom arra a kérdésre
próbál meg válaszolni: Miért vonzódik
valaki egy bizonyos testi sérülés bekövetkeztében
egy bizonyos betegségformához — és nem máshoz?
Ez a szimptómaválasztás kérdése. Saját
vizsgálataink arról gyõztek meg bennünket, hogy
bizonyos fertõzõ megbetegedések éppenséggel
nem csak a fertõzõ ágens megjelenésétõl
függenek, hanem a latens öröklött hajlamoktól
is. Nem csupán a betegség specifikuma, hanem sokkal inkább
a meghatározott génekkel rendelkezõ családi
tudattalan dönt a klinikai formáról, vagyis azon szimptómák
megválasztásáról, amelyekkel a fertõzõ
betegség megjelenik. Családfakutatások alapján
kimutattuk, hogy a luesz különösen azoknál a személyeknél
vezethet elmezavarhoz vagy demenciához, akiknél az elmebajra
vagy demenciára való hajlam — luesz nélkül is
— megállapítható volt. (Vö. Sorsanalízis
2. kiadás 85., 86., 87. eseteit). Vagy például a tífusz,
malária, lues és egyéb fertõzõ betegségek
csak azon személyeknél okozhatnak halláskárosodást,
akiknek a családjában a nagyothallás idiotipikus,
endogén formában eleve megtalálható volt (vö.
Sorsanalízis 2. kiadás, 83., 84., 85 esetei, 374.o.)
A sorsanalízisnek jelenleg három eszköze van, amely segítségével a rejtett õsi törekvések létezését, a családi tudattalan latens öröklött hajlamait deríthetjük fel. Ezek a következõk:
I. A beteg hajlamok megélése
a sorsanalitikus terápiában. Vagyis: azon beteges lelki hajlamok
megélése, amelyek konduktora a páciens. Ez a lehetõség
tehát a konduktortermészet átélésébõl
áll.
II. A probandus szembesítése
a beteg hajlamokkal a genotipikus — az öröklési hajlamok
összességét magába foglaló — családfa
alapján.
III. A probandus szembesítése
a latens családi ösztönökkel a kísérleti
ösztöndiagnosztika alapján.
Ad I.: A konduktortermészet,
vagyis a beteg lelki hajlamok kiélése: Az a módszer,
amellyel hozzásegíti a sorsanalízis a probandust rejtett
törekvéseinek kielégítéséhez és
lereagálásához, ez a módszer a terápia
elején ugyanaz, mint amivel Freud pszichoanalízise reagáltatja
le az elfojtott ösztönvágyakat, képzeteket és
élményeket.
A pácienst fekvõ analitikus
helyzetbe helyezzük, az álmokat a szabad asszociáció
segítségével a szokásos módszerrel elemezzük.
A sorsanalitikus eljárás az analízis azon pontján
távolodik el a passzív pszichoanalízis ismert ösvényétõl,
amikor a sorsanalitikust a páciens különös viselkedése
figyelmezteti arra, hogy az asszociácóláncot nem egyszerûen
személyes ellenállások, hanem annál mélyebben
gyökerezõ jelenségek betörése zavarja meg.
Ezek legtöbbször a következõ
természetûek:
1. Paroxyzmális (rohamszerû)
epileptikus elhárító mechanizmusok betörése
az analitikus szituációba (aura epileptica, fuga epileptica
stb.). A páciens hirtelen a következõ kijelentéssel
szakítja meg az asszociációs láncot: “Rosszul
vagyok.” A semmibe süllyedés kellemetlen érzése
fogja el, fél, hogy rohama lehet. Fel akar ugrani a díványról,
vagy ki akar rohanni a rendelõbõl (fuga). A páciens
gyakran közöl az analitikusra vonatkozó súlyos
agressziókívánságokat. Meg akarja fojtani,
le akarja szúrni stb. Ezen aura- és fuga-tünetek az
epileptikus roham elõfutárai. Legtöbbször nyögések,
levegõért kapkodás, légszomj kíséri.
Azonban valóságos, tonikus és klonikus rángatózások
által kísért totális rohamokra szinte sohasem
kerül sor.
2. Asztmaroham keletkezése
a páciensnél.
3. Hisztérikus rángatózások
fellépése, mint a nevetõ- vagy sírógörcsök,
opisthotonus stb.
4. Álhallucinációk,
érzékszervi csalódások hirtelen fellépése.
5. Paranoid bûnösségi,
üldözési, csökkentértékûségi,
kapcsolat, észlelési mániák, vagy nagyzási
hóbort léphetnek fel hirtelen, leggyakrabban olyan betegeknél,
akik korábban ritkán számoltak be hasonló rögeszmékrõl
stb. A páciensek ezt követõen egy órára
átmenetileg “õrültté” válnak.
A sorsanalitikus állásfoglalása
a beteg tünetek hirtelen fellépésével szemben
már nem passzív, mint a pszichoanalitikusé. Sõt,
fel is szólítjuk az analizált személyt, élje
ki ezeket a rohamokat a következõ órákban olyan
gyakran, amilyen gyakran ez csak lehetséges. Épp az epileptikus,
hisztérikus, asztmatikus, paranoid rohamoknak kell tudatában
lennie, saját énje és az analitikus jelenlétének
ellenõrzése alatt kell ezeket megélnie. Itt a díványon
kell “kiürítenie” beteg õseit, megszabadítania
tõlük magát, meg kell ismernie azon rejtett õseit,
amelyeknek a közvetítõje, konduktora. Éppen ezen
rohamok segítségével kell szembesülnie velük
és tudatossá tenni azokat. Külön hangsúlyozzuk
tehát, hogy itt, a sorsanalitikus szituációban, az
analitikus ellenõrzése alatt a páciens örökletes
betegségbe “eshet”, kiélheti rejtett epilepsziáját,
hisztériáját, asztmáját, paranoid szkizofréniáját.
Sõt még ennél
is többet várunk. A páciensnek tudatosan és egészségesen
kell állást foglalnia a betörõ családi
hajlamokkal szemben. Mindez azt jelenti: az analízis idején
a páciensnek gyakorolnia kell, hogy félelem nélkül,
tudatosan el bírja viselni a beteg öröklött hajlamokat,
és képes legyen azokat szociális úton kielégíteni.
A páciens képessé válik arra, hogy félelem
nélkül, tudatosan pszichológiai érdeklõdést
tanúsítson a beteges tünetekkel szemben, és azokat
megfelelõ módon, hivatás vagy más szociális
cselekvés által kielégíthesse.
Amikor kollégáimnak
a “megélés” e módjáról számoltam
be, a következõ ellenvetéseket hallottam: Elõször
is módszerem egy “pszichikai sokkterápia”, amely körülbelül
ugyanazokat a veszélyeket hordozza magában, mint az elektrosokk-terápia.
Ez ellen az ellenvetés ellen a következõket hozhatom
fel: A sorsanalitikus terápia minden lehetséges rejtett és
zavaró lelki hajlamot felszínre hoz, mégpedig mindig
olyan tudati állapotban, amelyben a páciens tudatossá
teheti beteges sorslehetõségeit, és a realitás
állandó kontrolljával — amely az analitikus segítségével
történik — a jövõben céltudatosan kereshet
és találhat egy betegség nélküli levezetõ
csatornát. A tudatos állapotban történõ
sokkhatás meghatározó különbség a
páciens jövõje szempontjából. A páciens
fokozatosan elveszíti a tudattalan családi tartalmak betörése
miatt érzett tudattalan félelmi állapotát.
Az én elkezdi fokozatosan bekebelezni a családi tudattalan
“beteg” hajlamait, a veszéllyel fenyegetõ alattomos dolgokat
asszimilálni, és a páciensek legtöbbször
maguk találják meg a szocializációhoz, illetve
a félelmet keltõ beteg õsök szublimációjához
vezetõ utat. Azáltal is, hogy az aktív sorsanalízis
a terápia során folyamatosan azt érzékelteti,
hogy minden emberben minden örökletes hajlam ellentétesen
található meg. Ez azt jelenti, az ember választhat
családi sorsának ellentétei között. Így
például a morbus sacer (epilepszia) és a homo sacer
foglalkozás sorsai között. Vagy a paranoiás sorsa
és a pszichológus, pszichiáter, detektív vagy
más foglalkozások között, amelyek a családi
lélek “detektion” felderítõ funkciójával
állnak szoros kapcsolatban.
Egyrészt a családi
lelki öröklött hajlam ellentétes sorslehetõségeinek
tudatossá tétele, másrészt a lelki sors kérdésében
történõ tudatos, személyes választás
a sorsterápia különleges jellemzõi, amelyek a sokkterápia
minden egyéb fajtájánál hiányoznak.
A másik ellenvetés
gyógyítási eljárásunkkal szemben így
hangzik: Módszerünk túlságosan veszélyes.
Válaszunk: eljárásunk csak azon pszichoterapeuták
kezében veszélyes, akiknek még maguknak is meg kell
birkózniuk saját családi tudattalanukkal, és
ennek következtében félnek páciensük analitikus
szituációjában megélni olyan öröklött
lelki betegségeket, amelyek által önmagukat is fenyegetve
érzik. Ha azonban a pszichológust nemcsak saját elfojtott,
hanem családi tudattalanjára vonatkozóan is kellõképpen
analizálták, akkor nem létezik számára
félelem, ezáltal az analizált személy sincs
veszélyeztetve, mert a pszichológus képes veszély
nélkül, szilárdan és biztosan kezében
tartani azt a “kötelet”, amelyen leereszti páciensét
a családi tudattalanba.
Az a tapasztalatom, hogy az itt
bemutatott sorsterápiát a kollégák valóban
jól el tudják sajátítani, és veszély
nélkül gyakorolni. A jövõre nézve is ez
lesz a legelsõ feltétel: egyszer az analitikusnak magának
is a sorsanalízis tárgyává kell válnia,
tudatossá kell tennie és meg kell oldania saját családi
tudattalanját.
Ad II: A kísérleti személy
szembesítése a betegséget hordozókkal saját
genotipikus családfája alapján. A családi tudattalan
felismerésének e második szakasza az elsõt
követi, miután az analizált személy fekvõ
helyzetben megfelelõ gyakorisággal és intenzitással
kiélte beteges családi hajlamait, és tudatképessé
tette azokat. Az eddigi genetikában (1955-ös állapotról
van szó — a szerk.) szokásos családfakutatásokkal
ellentétben a genotipikus családfakutatás minden olyan
személy családfáját összeállítja
a vizsgált személlyel kapcsolatosan, akiknek a családi
tudattalanjában megegyezõ vagy rokon recesszív gének,
illetve rokon elfojtott ösztöntendenciák találhatók.
Az egyének ezen genotipikus családfájának szimmetriájából,
akik szeretetben, barátságban, szakmában, betegségben
és halálnemválasztásban hasonlatosak, meg tudjuk
fejteni a családi tudattalan különösen dinamikus
funkcióit és hatóelemeit. Ezt a módszert példák
hosszú során keresztül taglaltuk a Sorsanalízis
elsõ könyvében. Néhány genetikusnak az
volt az ellenvetése a sorsanalízis genetikus felfogásával
szemben, hogy a sorsanalízis a géneket, amelyek bizonyos
pszichikus megbetegedéseket idézhetnek elõ, nem a
klasszikus genetikai felfogáshoz hasonlóan, vagyis állandósult
öröklött elemekként sui generis, hanem meghatározott
funkcionális, dinamikus és változóképes
“ösztön-elemekként” fogja fel. Azt mondják: a gének
nem ösztönök. Egy ilyenfajta ellenvetés természetesen
csak olyan genetikustól származhat, aki az epilepszia, szkizofrénia,
mániás-depresszív õrület ingadozásainak
mélylélektani elõzményeit valójában
sohasem élte meg élõ objektumon végzett analitikus
szituációban. A genetikusok legtöbbször diagnózisokkal,
címkékkel dolgoznak, sohasem a mélylélektan
funkcionális módszerével. Ennek következtében
sohasem élhették át saját maguk a következõket:
Elõször is: milyen ösztöntörekvései vannak
a személynek, akit késõbb az epilepszia, szkizofrénia
címkéjével látnak el, mielõtt még
produkálná ezeket a tüneteket, amelyeket aztán
diagnosztizálnak és címkéznek.
Másodszor: e genetikusok
sohasem voltak abban a helyzetben, hogy a beteget de facto megélhették
volna, hogy a páciens veszélyes ösztöntörekvéseit
— mint pl. öléskényszer, homoszexuális vagy perverz
vágyak — épp epileptikus vagy paranoiás roham útján
próbál meg elhárítani. Csak a specifikus sorsanalitikus
szituáció eredményei mondhatják ki a döntõ
szót ebben a kérdésben, és sosem olyan genetikai
fogalmak, amelyeket az állat- vagy növénygenetikából
próbálnak az emberre vonatkoztatni. Aki egyszer már
át merte élni és meg merte figyelni sorsanalitikus
szituációban a díványon történõ
epileptikus, paranoiás vagy mániás “roham”, illetve
“schub” elõtti mélylélektani elõzményeket,
annak el kell fogadnia a következõket: Az ún. öröklött
hajlamok, lelki öröklött betegségek génjei
elsõsorban olyan ösztönfunkciók, amelyeket a beteg
rohamok, érzéki csalódások, rögeszmék
útján egyszerûen csak elhárít. A pszichopatológiai
tünetek génjei a családi tudattalan funkcionáló
elemei, amelyek egyrészt az ösztönfunkciókat, másrészt
az ösztönveszély elleni elhárító
cselekedeteket öröklötten idéznek elõ. Az
Ösztönpatológia elsõ kötetében kísérleti
úton bizonyítjuk a következõ felfogás
helyességét. A különbözõ pszichopatológiai
megjelenési formákat két tényezõ alakítja:
elõször is az ösztöncselekvés bizonyos családi
jellege, vagyis az ösztöndialektika a priori formája.
Másrészt azon ösztönerõk ellen irányuló
specifikus elhárítási mód, amelyek az egészösztön
szétválása során jönnek létre.
Minden kétséget kizáróan
megállapítottuk, hogy nemcsak az ösztönveszélyek,
hanem azok jellegzetes elhárítási módjai is
részben családilag meghatározottak. Így pl.
a rohamszerû epilepszia, a projektív vagy inflációs
paranoia, a katatónia és a tartás nélküli
mániás elhárítási mód. Az elhárító
mechanizmusok kísérleti kutatása — különösen
a mélylélektani kezelés alatt — bebizonyította,
hogy az egyes elhárítási mód kiválasztása
messzemenõen függ az egyén személyes állásfoglalásától,
ideálképzõ képességétõl,
vagy azon kényszerétõl, hogy destruktív ellenidentifikációra
törekedjen.
A családi tudattalanban lévõ
öröklött elhárítási mód ugyanis
minden egyes embernél sohasem egyirányú, hanem mindig
kétvágányú, dialektikusan értendõ.
A tudattalan énelhárító funkcióinak
kétvágányúsága genetikailag az apai
és az anyai allélok párba állásán
alapul, amelyek aztán egy egésszé egyesülnek.
Így pl. a hasítás és introprojekció,
a nõiség elfojtása és introjekciója,
vagy projekció és infláció kényszermechanizmusokkal
történõ legyõzése stb. Ezért beszél
a sorsanalízis a tudattalan énben veleszületett elhárításdialektikáról.
Ez azt jelenti, hogy a személynek akár tudattalanul, vagy
pedig analitikus szituációban tudatosan kell választania
az ellentétes elhárításfajták közül,
esetleg mindkettõt összekapcsolnia egy elhárítási
szintézisbe az integráció révén.
A sorsanalízis a következõképpen vélekedik az úgynevezett pszichopatológiai öröklött hajlamokról az analitikus-terápiás és kísérleti ösztönkutatás alapján:
1. A pszichopatológiai jelenségek
(szimptómák) öröklött hajlamok, amelyek az
emberi öröklött tulajdonságoknak nem állandósult,
merev, stabil elemei, hanem a családi tudattalanban funkcionálisan,
dinamikusan mûködnek, s amelyek az ellentétes funkciók
átörökítésével állandó
dialektikát tartanak fenn.
2. A sorsanalízis a családi
tudattalant a sejt magrendszerébe lokalizálja.
3. Minden egyes pszichopatológiai
tünetet legalább két öröklési faktor
határoz meg, tehát legalább dimer meghatározottságú.
A pszichopatológiai öröklött
faktorok, illetve faktorcsoportok egyike egy bizonyos ösztönfunkciót
(ösztönigényt) határoz meg két polárisan
ellentétes ösztöntörekvéssel. A második
öröklött faktor vagy faktorcsoport teljesen más énelhárító
funkciót határoz meg, amely szintén legalább
két ellentétes elhárító funkcióból
áll.
4. Az öröklött faktor
által meghatározott ösztönfunkció szoros
viszonyban áll bizonyos (adekvát) szintén öröklött
énelhárító funkcióval. Ez a következõt
jelenti: Egy egészen sajátos énelhárító
funkció elhárít egy jellegzetes — legtöbbször
öröklött — ösztönfunkciót. Egy pszichopatológiai
tünet tehát legalább két öröklött
faktor vagy faktorcsoport eredménye, amelyek közül az
egyik egy ösztönmûködést, a másik pedig
egy énfunkciót határoz meg. Génbiológiailag
mindkettõ szorosan kapcsolódik egymáshoz, és
mindkettõ tudattalan. Mindkét örökletes funkció
azonban tudatossá tehetõ — az analízis segítségével
—, és így megváltoztathatók az elhárításfajták.
5. Ha a genetika egy lelki megbetegedés
esetén úgynevezett dimer, tehát két öröklött
faktor által meghatározott öröklésmenetrõl
beszél, ez sorsanalitikus nyelven szólva annyit jelent, hogy
az egyik öröklött faktor az ösztönfunkciókat,
a másik a családi tudattalanban meglévõ megfelelõ
tudattalan énelhárító funkciót határozza
meg. Példaként nézzük meg az epilepsziás
rohamot mint tünetet. Ezt két öröklött faktor
határozza meg. Az egyik faktor a durva indulatok, mint düh,
gyûlölet, harag, bosszú, irigység, féltékenység
extrém felhalmozódását idézi elõ,
vagyis az individuum Káin-természetét. A másik
faktor a Káin-természetet a halottá tettetés
reflexével hárítja el, vagyis a rángatózásokkal
történõ ájulásrohammal.
6. A sorsanalitikus terápia
eredményeit az epileptikusoknál, szkizofréneknél,
mániás-depressziósoknál, szexuális és
kapcsolati pszichopátiáknál csak a genetikusan meghatározott
ösztönfunkciók és a családi tudattalan énelhárítási
funkcióinak dinamikusan mûködõ dialektikájával
lehet jól megérteni és értelmezni.
7. Az ösztönfunkciók
és az énelhárítási funkciók dialektikus
mûködését támasztja alá a pszichopatológiai
öröklött hajlamok esetében a következõ,
minden genetikus és pszichiáter által ismert tény.
Ez pedig az a tapasztalat, hogy a veleszületett epilepszia csak epizodikusan,
idõszakosan manifesztálódik. Ezek után meg
kell kérdeznünk: Mit csinálnak az epilepsziát
elõidézõ gének az öröklöttség
interparoxizmális szakaszaiban, valamint az epilepsziás lelkében?
Annak a személynek, aki havonta vagy kéthavonta egyszer epilepsziás
rohamot produkál, a két roham közti idõszakban
is “epileptikus” génjeinek hatása alatt kell állnia.
De hogyan nyilvánul meg az epilepsziás öröklött
hajlam a köztes szakaszokban? Az, hogy latens, még nem jelenti
azt, hogy látszólag halott vagy hatástalan lenne.
Ugyanez érvényes a szkizofréniára vagy a mániás-depressziós
elmebetegségre is, amelyeknél a betegség “schub” formájában
nyilvánul meg. A pszichopatológiában nem beszélhetünk
tehát merev, állandósult, egyvágányú
génhatásról. A pszichológiai tünetek nem
stabil öröklött jelek, mint például az anyajegy
a bõrön. Az úgynevezett kiváltó, egzogén
faktorokat még akkor sem tagadhatjuk meg, ha nem is magyarázhatunk
mindent meg vele.
8. A családi tudattalanban
lévõ ösztön- és énelhárító
dialektika elfogadása lehetõséget ad arra, hogy a
lélek pszichopatológiai történéseit úgy
képzeljük el az öröklött hajlamok dialektikusan
felépülõ forgószínpadán, hogy az
ellentétes genetikai hajlamok mind a betegséget, mind a megfelelõ
egészségességet hordozzák. Mégpedig
éppen a recesszív heterozigóta öröklött
struktúra (Aa, Bb stb.) által. Egyszer a színpadi
elõtérben a nem-epileptikus, a nem-szkizofrén, a nem-
mániás-depressziós jelenik meg, majd hirtelen megfordulhat
az öröklött hajlamok forgószínpada, és
a tudattalan ösztön- és énelhárítás,
s megjelenik a színpad elõterében az epileptikus,
a szkizofrén és a mániás-depressziós,
aki eddig mint “árnyék” vagy “háttérfigura”
dinamikusan, funkcionálisan harcolt az “egészséges”
elõtérfigurával. E nézõpont szerint
az örökletes megbetegedés és a gyógyulás
a pszichopatológiában a forgószínpad spontán,
vagy sokkterápia, vagy mélylélektani analízis
segítségével létrehozott mesterséges
elfordítása, vagyis a családi tudattalan ösztön-
és énelhárító funkcióinak megfordítása.
A “dominanciaváltás” régi genetikai fogalmát
új, funkcionális értelemben értékeljük
át.
9. Az egyéni, elfojtott tudattalanban
nincs meg sem az ellentét, sem a megszállási erõsség
foka (Freud), addig a családi tudattalanban mindenütt és
mindenkor uralkodik a polaritás és a latencia-arányok
törvénye. Ez az ösztöntermészet genetikus
eredetének természetes következménye, mely ösztöntermészet
genetikailag polárisan ellentétes és különbözõ
intenzitású anyai és apai öröklött
elemekbõl tevõdik össze. Innen származik a családi
tudattalan ösztöndialektikája és az ösztönsors
megfordításának lehetõsége. Tudatában
vagyunk annak, hogy az itt túl röviden bemutatott sorsanalízis-genetika
új orientációt jelent a lelki öröklött
folyamatok szemléletében és értelmezésében.
Ez egy munkahipotézis, amely se nem több, se nem kevesebb a
régi mendeli genetika örökléselméleténél.
A mai kutató választás elõtt áll, és
annak a hipotézisnek a felhasználására kényszerül,
amely lehetségessé teszi számára olyan elõzmények
megértését is, amelyekkel szemben eddig — a régi
és merev teóriák alkalmazása miatt — értetlenül
állt.
Ad III.: A probandus szembesítése
a latens családi ösztönhajlamokkal az ösztöndiagnosztika
és az ösztönteszt alapján. A latenciaarányok
kísérleti meghatározása.
Korábbi fejtegetéseinkben
megindokoltuk a sorsanalízis azon tételét, miszerint
a pszichopatológiai öröklött hajlamokat meghatározott
ösztöntörekvések és énelhárító
funkciók közti dialektikaként kell felfogni. Ebben az
öröklött mértékû ösztön- és
éndialektikában valósul meg az úgynevezett
génhatás a pszichopatológiában. Az ösztönfunkciók
az ugyancsak ösztönös énelhárítási
funkciókhoz hasonlóan genetikailag két ellentétes
irányt képviselnek még a személyiség
létrejötte elõtt. A lelki egészség és
betegség olyan állapotok, amelyeket a családi tudattalan
ösztön- és énelhárító dialektikájának
fázisváltása határoz meg.
Az egyén sajátos konduktortermészetére
vonatkozó kérdés sohasem abszolút, hanem mindig
csak relatív értelemben válaszolható meg. Mert
csak a különbözõ öröklött hajlamok
latencia-arányai különböztetik meg az egyik individuumot
a másiktól. Ugyanazon individuum esetében az idõ
múlásával, vagyis a különbözõ
fázisokban csak az összes öröklött hajlam latencia-aránya
tolódhat el, de a kvalitatív génállomány
sohasem változhat meg. Ez azt jelenti, hogy minden ember magában
hordozza mind a négy örökléskör polárisan
ellentétes ösztön- és énelhárító
hajlamait. Tehát a szexuális (S), az affektív-paroxizmális
(P), az énes élet (Sch) és a kapcsolati élet
(C) minden lehetséges hatóelemét.
E négy örökléskör
vagy ösztönkör hajlamai többek között olyan
mennyiségi különbségeket mutatnak a latens hajlamok
erõsségi arányaiban minden embernél és
ugyanazon ember különbözõ életszakaszaiban,
amelyeket funkcionális-dinamikusnak kell elképzelnünk.
Minél nagyobb a mennyiségi elfojtás, vagyis egy hajlam
latenciája más hajlamokéhoz viszonyítva, annál
jobban kidomborodik az ember meghatározott irányú
és fázisú konduktortermészete. Ha ezek szerint
az egyén homoszexuális, szadomazochista, epileptikus, szkizofrén
vagy cirkuláris konduktortermészetérõl beszélünk,
akkor ez nem azt jelenti, hogy ezek a személyek csak homoszexualitásra
vagy csak a szadomazochizmusra, illetve epilepsziára, szkizofréniára
vagy mániásan depresszív õrültségre
való hajlamot hordozzák génállományukban,
illetve családi tudattalanjukban, hanem, hogy e személyek
esetében az öröklött hajlamok a latenciában
a legerõsebbek mennyiségileg és dinamikusan is, és
az öröklött hajlamok e sajátos latenciaarányainak
következtében a megbetegedési irány inkább
a homoszexualitás, a szadomazochizmus, az epilepszia és a
hisztéria, a szkizofrénia vagy a mániás depresszió
irányába tendál.
Ennek megfelelõen a sorsanalízis
két ponton tér el a klasszikus klinikai pszichiátriától:
elõször is az ösztön- és elhárítási
hajlamok megbetegedéseinek biológiai gyökérfaktorait
— “radikáléit” — keresi. Másodszor, mind az elmebetegségeket,
mind a karaktervariációkat mindig csak a latencia-arányokban
regisztrálja, tehát a különbözõ ösztönveszélyek
erõviszonyaiban, továbbá sohasem egytendenciájú
irányban. A klinikai diagnózis és az egyoldalú,
monofunkcionális karakterábrázolás helyett
ezek szerint a jövõben esetrõl esetre az ösztön-
és elhárításformák individuális
latencia-arányait kell feltárni.
Felvetõdik a kérdés,
hogyan lehet megállapítani az egyénben lévõ
öröklési hajlamok erõviszonyait, vagyis a latencia-arányokat?
A sorsanalízisben az egyén
latencia-arányainak, illetve konduktortermészetének
öröklési arányaiban levõ latencia-arányainak
megállapítása három úton történhet:
Mindenekelõtt megállapítható, hogy az analízis
során mely beteg õsöket éli meg és reagálja
le a személy, és milyen erõsségi arányokban.
Ezenkívül a genotipikus családfák is adhatnak
iránymutatást a személy latenciaarányait illetõen.
Habár a két említett módszer kitûnõen
mûködik, mégsem ad egzakt képet a latenciában
lévõ ösztön- és énelhárító
funkciók mindenkori és idõszakos arányairól.
Ez a körülmény vezetett bennünket arra, hogy egzakt
kísérleti módszert találjunk ki a személy
egyéni és aktuális latenciahányadainak meghatározására.
Ez pedig az ösztönkísérlet lett, a kísérleti
ösztöndiagnosztika választásos eljárása.
Ezt a módszert részletesen
bemutattuk a sorsanalízis második könyvében,
a Kísérleti ösztöndiagnosztikában. Ott megtalálja
az olvasó annak a kísérleti módszernek a leírását,
amely az aktuális és az egyéni latenciaarányok
megállapítására szolgál. Itt most csak
két tényt szeretnénk hangsúlyozni, amelyek
közül az egyik gyakorlati, a másik inkább elméleti
jellegû.
A gyakorlati megjegyzés a
következõ: a különbözõ konduktorok latencia-arányaira
vonatkozó genotropikus családfakutatási eredményeket
mindig szembesíteni kell a kísérleti ösztöndiagnosztika
eredményeivel, és ezt az utat követve kell megállapítani
a személy irányadó konduktortermészetét.
Ily módon az ösztönteszt eredményessége
a konduktor-meghatározás területén minden korábbi
várakozást pozitívan múlt felül.
Miközben a genotropikus családfákat
egyeztetjük az ösztönteszt-eredmények latenciaarányaival,
napról napra megéljük a sorsanalízis választáselméletének
helyességét.
Egy huszonöt éves gyógyszerész
sorsát említjük meg. A sorsanalitikus szituációban
elõször két õst élt meg és “reprodukált”:
1. az epileptikust és 2. a homoszexuális paranoidot. A genotropikus
családfafelállítás során az örökölhetõ
konduktortulajdonságok szintén csak két irányba
mutattak. Ezek a következõk voltak: 1. az epileptikus kör
és 2. a paranoid homoszexuális öröklõdési
kör. A két öröklõdési kör mind
az öröklött megbetegedésekben, mind a szakmában
történõ szocializációban a személy
vér- és génrokonai között a legerõsebb
manifesztálódási lehetõségeket mutatta
meg. Az õsök megélése és a genotropikus
családfakutatások módszere alapján nagyon valószínûnek
tûnt, hogy a patikus az epilepsziás és paranoid homoszexuális
hajlamok kettõs konduktorát jeleníti meg. Ez a konduktortermészetére
vonatkozó “valószínûség” azonban akkor
vált bizonyossá, amikor a személy a következõ
latenciaarányokat produkálta az ösztöntesztben:
A kísérleti ösztöndiagnosztika
ismert módszere alapján a következõképpen
értelmezzük ezt a latenciaarányt: 1. a személy
a paranoid (Sch, p–) és az epileptikus (P, e–) öröklött
hajlam konduktora. Mégpedig azért, mert a választási
eljárásban ezt a két öröklött ösztönirányt
képviselte legnagyobb latenciafokban (5 és 6). 2. Azon ösztön-
és öröklésfaktorok, amelyek a legkisebb latenciafokot
mutatják a kísérleti latenciaarányban, a legtöbbször
manifesztek. Ez esetben kontaktuszavarok találhatók a manifeszt
klinikai tünetképben, mégpedig kontaktusfélelem
és tartásnélküliség formájában.
A manifeszt tünetek elsõ helyén azonban a szexuális
zavarok állnak. A latenciafok a szexuális és kapcsolati
életben 1 és 0. Ez szintén azt erõsíti
meg, hogy a választáskísérlet (a Szondi-teszt
— a szerk.) során történõ latenciaarányok
meghatározásával a következõ megállapításokra
juthatunk:
1. A személy latensen paranoid-epileptikus;
családi tudattalanjában a paranoid-epileptikus õsi
törekvései fojtódnak el legerõsebben, ezáltal
ezek lesznek a dinamikusan legerõsebb és legveszélyesebb
hatótényezõk is:
2. A klinikai tünetképben
ellenben a szexuális zavarok dominálnak kontaktusfélelemmel
és tartásnélküliséggel
Ezek a kísérletileg
nyert egzakt eredmények nemcsak a sorsanalízis eredményeivel
egyeznek, hanem a genotipikus családfákéval is.
Most érkeztünk el az
elméleti megjegyzésekhez. Milyen elméleti következtetések
vonhatók le abból a ténybõl, hogy a választási
kísérletben valaki az öröklött betegek nyolc
különbözõ fajtájának képei közül
épp azokat a képeket hárítja el, amelyek pont
a paranoiásokat és az epileptikusokat ábrázolják,
tehát az örökletes betegségeknek pontosan azt a
két fajtáját, amely leggyakrabban fordul elõ
családjában vér- és génrokonai között?
Azokból a tényekbõl
vonhatjuk le a következõ megállapításokat,
amelyeket már számos esetben beigazolódottnak találtunk:
1. A tényleges életbeni
választásokat és a tesztkísérlet választásait
ugyanazon faktorok idézik elõ.
2. Ezek a választást
meghatározó faktorok öröklött faktorok.
3. Ezek a faktorok a személy
életében nemcsak “genotipikusan”, vagyis nemcsak egy betegség
eredeti tünetképeként manifesztálódnak,
hanem legfõképpen “genotropikusan”, vagyis a választást
irányítóan, amennyiben a szimpátia és
az antipátia révén meghatározzák a választás
irányát.
4. Ezek szerint a genotropikusan
ható öröklõdési faktorok a családi
tudattalan azon hatóelemei, amelyek — épp a választás
miatt — meghatározzák az egyén sorsát. Ezen
az alaptételen alapszik a sorspszichológia tana.
5. Minthogy a választási
folyamat tudattalanul játszódik le a személy lelkében,
s mivel azt távolabbi családi öröklött faktorok
irányítják, a családi tudattalan létére
következtetünk.
6. A családi tudattalan dinamikus
törekvéseit a választás genotropikus formáiban
manifesztálja. A családi tudattalan a “választás
nyelvében” fejezi ki törekvéseit.
7. A családi tudattalan feltárására
tehát a választás szolgál. Mégpedig
azon tünetek választása, amelyeket pl. õ maga
reprodukál és él meg az analitikus szituációban.
Másodsorban azon öröklött lelki betegségek
választása, amelyeket pl. õ maga választ, legtöbbször
azonban vér- és génrokonainál található
a múltban és a jelenben. Harmadsorban: a kísérleti
ösztöndiagnosztikában történõ választás.
8. A választástól
vezet az út a családi tudattalanhoz, a családilag
megalapozott ösztönellentétesség láthatatlan
forgószínpadához, és az egyén familiárisan
meghatározott ellentétes sorslehetõségeihez.
Ezen sorslehetõségek közül az egyik beteg, a másik
azonban szociálisan pozitív, például szellemi
természetû. Mindkettõ — mennyiségileg változó
erõsséggel ugyan, de — minden emberben folyvást jelen
van és mûködõképes.
9. A sorsanalitikus terápia,
a genotropikus családfakutatások eredményeinek egyezése
a kísérleti választáseljárások
(az ösztönteszt) eredményeivel azt bizonyítják,
hogy a kísérleti ösztönteszt valóban megbízható
eszközt jelent a családi tudattalan lelki dialektikájának
szemléltetésére.
Az ösztönteszt valóban
megmutatja a különbözõ latens õsi törekvések
erõviszonyait. Így ez ma is a familiáris latencia-arány
megállapításának egzakt módszerét
képezi, és ezzel az egyén konduktortermészetének
megállapítására szolgáló megbízható
kísérleti eljárássá vált.
Ezen tényezõk alapján
jutott el a sorspszichológia azon integrációs elmélethez,
amelyet általában a tudattalan feltárásakor,
különösképpen pedig az álomanalíziskor
követ. Ezen integrációs elmélet központi
gondolata az, hogy a mélylélektannak minden egyes esetben
figyelembe kell vennie és megértenie a tudattalan három
nyelvét: a tünetét, a szimbólumét és
a választásét.
* Szondi Lipót: Die Sprachen des Unbewussten: Symptom, Symbol und Wahl. Eredetilig megjelent: Szondiana II., (a Schweitzerische Zeitschrift für Psychologie und ihre Anwendungen 26. számának melléklete). Jelen fordítás alapja a Szondiana 1992/2. számában megjelent újraközlés, amely jegyzeteket nem tartalmaz.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu