A PSZICHOANALÍZIS A JELENKORI PSZICHOLÓGIA FÕ IRÁNYAINAK TÜKRÉBEN*
RÖVID ÁTTEKINTÉS
ELÕSZÓ
E kis könyvnek nem célja,
hogy bárminõ új és eredeti elemekkel gyarapítsa
az ember személyiségérõl és élményeirõl
szóló elméletet. Mindössze arra törekszik,
hogy fõbb vonásaikon keresztül bemutassa napjaink pszichoanalízis
elméletének kiindulópontjait. Áttekintésünk
közben mindvégig arra fogunk törekedni, hogy a pszichoanalízis
alapvetõ elveit a jelenkori általános pszichológiai
gondolkodás fõ tendenciáival összefüggésben
mutassuk be, szem elõtt tartva a legfontosabb idevágó
szakirodalmat, egyszersmind bemutatva, hogy mi a pszichoanalízis
helye manapság a személyiség neuropszichikai mûködéssel
foglalkozó tudomány egészén belül.
A szerzõ e cél
érdekében mindenek elõtt az újabb német
és amerikai pszichológiai és pszichoanalitikai szakirodalom
1920-1922 között megjelent részére támaszkodik.
A könyvben ismertetett anyagot
a Kazanyi Pszichoanalitikai Körben tartott elõadásokon
már ezt megelõzõen is használtam.
Amennyiben az elmúlt évek
nyugat-európai és - részben - amerikai pszichológiai
gondolkodásában valamilyen különösen jellemzõ
tünetre akarunk rámutatni, aligha lehet kétséges,
hogy ez a pszichoanalízis gyors ütemû fejlõdése.
A kísérleti pszichológia az utóbbi esztendõkben
súlyos válságba került: erre sok szaktekintély
utalt már. A kísérleti pszichológia, miközben
csupán a lelki élet egyes különálló
elemeit" vizsgálta, keveset foglalkozott azzal, hogy ezek az elemek"
a valóságos emberi személyiségben miként
állnak össze funkcionáló egésszé.
Hovatovább teljesen elhanyagolta a személyiség tetteinek,
viselkedésének, összetettebb élményeinek
és dinamikájának kutatását. Éppen
ezek miatt az okok miatt vált képtelenné arra, hogy
hasznavehetõ válaszokat adjon azokra a kérdésekre,
amelyeket az elmúlt években az olyan alkalmazott tudományterületek
vetettek föl, mint a pszichotechnika, a pszichoterápia, és
- leginkább - a pedagógia, mely teljes egészében
a viselkedéskutatásra épít. A mozaikszemcsékre
összpontosító kísérleti pszichológia
elérkezett lehetõségeinek szélsõ határaiig.
A pszichológia most új korszaknak néz elébe,
amelyik kétségkívül termékenyebb lesz
majd" - olvashatjuk az egyik neves német pszichológus, Oswald
Bunke áttekintésében a pszichológia és
a pszichiátria helyzetérõl.
1
Ez lesz az az idõszak Bunke
véleménye szerint, amelyik fölváltja a régi,
mozaikszerû kísérleti pszichológiát,
s ehelyett az egész emberi személyiségnek, közelebbrõl
pedig ez utóbbi dinamikájának, motívumainak
és szükségleteinek, az emberi viselkedésnek,
az ember tudatos és tudattalan komplexusainak", magatartási
szabályozóinak és reakcióinak stb. a vizsgálatára
fog összpontosítani.
2
Ez a tendencia, amelyet Bunke az
egész mai pszichológiára jellemzõnek érez,
mindössze azoknak a gondolatoknak a továbbfejlesztése,
amelyeket itt, Oroszországban mi is jól ismerünk, s
amelyeket olyan kiváló tudósok neveivel jelezhetünk,
mint I. P. Pavlov és V. M. Behtyerev akadémikusok (a feltételes,
illetve másodlagos reflexek elmélete az egész személyiségre
vonatkoztatva), A. F. Lazurszkij (kivált A személyiségek
osztályozása címû munkájára gondolunk),
K. Ny. Kornyilov (az emberi reakciók elmélete), de melyeket
már a háború elõtt jól tükröztek
az olyasféle megközelítések, amelyek szerint
a pszichológia az emberi viselkedésrõl szóló
tudomány, s végül, Sigmund Freud, Alfred Adler, C. G.
Jung és mások pszichoanalitikai tanai is.
Ezek a tendenciák adnak magyarázatot
arra a kérdésre is, hogy a pszichoanalízis fejlõdése
miért gyorsult föl a háború esztendeiben. Freud
elméletének viharos ütemû fejlõdése
- mert aligha túlzunk, ha sikereit akár rendkívülieknek
is nevezzük - (írja ugyancsak Oswald Bunke) - azért
volt lehetséges, mert a hivatalos tudományosság nagyon
elszakadt a valóságtól; láthatólag annyira
kevés mondanivalója volt a valóságos lelki
élményekrõl, hogy ha valaki a lelki életre
vonatkozó kérdéseivel fordult feléje, értelmes
válaszok helyett csupán a levegõt markolászhatta."
3
Ez a magyarázat világossá
teszi, miért fejlõdhetett a pszichoanalízis olyan
ütemben, hogy az elmúlt néhány év alatt
az üldözött pszichológiai iskolák egyikébõl
immár klasszikus pszichológiai elméletté alakult
át. A szélesebb tudományos közvélemény
nyolc-tíz évvel ezelõtt még csupán úgy
ismerte a pszichoanalízist, mint a neurológia és a
pszichiátria egy sajátos irányzatát, mint néhány
pszichikai megbetegedés diagnosztizálásának
és gyógyításának módszerét.
Napjainkban ellenben a pszichoanalízis sokkal több ennél:
a személyiség lelki életének, mély (tudattalan)
viselkedési indítékainak, élményeinek
és alkotó képességeinek általános
elmélete, s a tudomány Európában és
Amerikában éppen mint ilyennel foglalkozik vele.
4
Ez az a kiinduló helyzet
manapság, amelyik kijelöli a legtöbb pszichoanalitikai
munka irányát. Ezekben a munkákban - függetlenül
attól, hogy már ma egész sor pszichoanalitikai irányzat
létezik - közös a kiinduló alapelv, amely ugyanazon
cél felé tereli valamennyit. Ezt az alapelvet nagyon szépen
fogalmazta meg dr. Alfred Adler, a mai pszichoanalízis egyik igen
eredeti irányzatának alapítója, aki az individuálpszichológia
elméletérõl és gyakorlatáról
írott, 1920-ban megjelent könyvében a pszichoanalízis
fõ feladatát az egész személyiségnek
és a személyiség bensejében zajló lelki
életnek" az immanens kutatásában határozza
meg.
5
[ ] Azokat az alapelveket, amelyek
az újabb pszichológiára és a pszichoanalízisre
egyaránt jellemzõk, korábban már említettük;
lényegük, hogy egységesen egész biológiai
pszichológia az eszményük, amely alkalmas az emberi
magatartás dinamikus tanulmányozására és
megértésére.
6
Fentebb már utaltunk rá,
hogy a régi pszichológia válságára számos
szerzõ fölhívta a figyelmet; az újabb pszichológiai
irodalom azonban a kritikai észrevételek mellett arra is
törekszik, hogy kijelölje az új pszichológia várható
jövõbeli fejlõdési irányait. Ezek oly
erõsen emlékeztetnek a pszichoanalízisre, hogy helyénvalónak
érezzük, ha õket is megemlítjük. E. Kretschmer,
az utóbbi évek egyik legnevesebb és legkiválóbb
német pszichológus-pszichiátere, az új pszichiátria
útjairól szólva annak a nézetének ad
hangot, hogy ennek jövõjét a pszichikus folyamatok egészként
való szemlélete, biológiai és nyilvánvalóan
szisztematikus felfogása fogja jellemezni".
7
Ugyanez a véleménye
egy szintén híres svájci pszichiáternek, E.
Bleuernak, aki azt írja, hogy a pszichológiai kutatások
középponti tárgyává a személyiséget,
a személyiség mint egész külvilágra adott
reakcióit (s ezzel együtt vonzalmait, különféle
beállítódásait) kell megtenni.
8
Az egységes egésznek
fölfogott személyiségben látja a pszichológia
fõ tárgyát Kurt Lewin is.
9
Õszerinte
az új pszichológia igazi feladata nem a pszichikai folyamatok
egyes elemeinek kutatása és ezek összegezése,
a személyiség ugyanis nem elemeinek összege, hanem olyasmi,
ami több ennél: az egyes elemek szintézise - ezért
az új pszichológiának a személyiséget
mint szintetikus rendszert kell megértenie. Walter Fuchs pedig számos
cikkében azt fejtegeti, hogy az új pszichológia alapvetõ
elvévé kell megtenni a személyiségnek és
a személyiség belsõ tervének" teleologikus
kutatását. Végül, a Max Wertheimer és
Wolfgang Köhler vezette új berlini pszichológiai iskola"
a régi pszichológiával és annak mozaikszerûségével
egyfajta organikus pszichológiát állít szembe,
amely nem egymástól elkülönített érzeteket,
képzeteket stb. vizsgál, hanem a személyiség
vonzalmait és komplexusait, tudattalan indítékait,
és - mindenekfölött - a személyiségnek mint
egésznek a szerkezetét".
10
Rokon gondolatokkal igen sok, más-más
irányból jövõ, s a közelmúltban megjelent
munkában találkozunk még. [ ] Bár a munkák
szerzõi jobbára egészen más irányzatokat
képviselnek, mégis, a pszichológiai gondolkodáson
belül szorosan egybefûzi õket az a közös vonás,
hogy mindannyian a teljes emberi személyiségnek, a személyiség
tudatos és tudattalan pszichikai életének szerkezetét
és megnyilvánulásait szeretnék kutatásaik
középpontjába állítani.
2. A pszichoanalízis kiinduló elvei
A jelenkori pszichológia korábban
említett tendenciái oda vezettek, hogy az elmúlt években
a pszichoanalízis rendkívül intenzív fejlõdésnek
indult; a pszichoanalízis szakirodalma a háború és
a forradalom esztendei alatt terjedelmében is tekintélyessé
duzzadt,
11
éppen ezért a továbbiakban arra
szorítkozunk a pszichoanalízis jelenkori fõ fejlõdésvonalainak
bemutatása során, hogy csupán ezen irodalom kis részét
használjuk, azt, amelyik kifejezetten elvi jelentõségû.
Ez kivált azért fontos, mert az utóbbi idõben
a pszichoanalízis számos igen lényeges, elvi jelentõségû
új szemponttal gazdagította az emberi psziché kutatását.
Sok ilyen új szemponttal
és alapelvvel jelentkezett mindenekelõtt - mint azt már
tõle megszokhattuk - a pszichoanalízis megteremtõje,
egyben Európa egyik legnagyobb elméje, Sigmund Freud professzor.
Mindaz, ami tõle az utóbbi években megjelent, újra
meg újra csak ámulatot vált ki belõlünk
éles szemû elemzéseivel, munkahipotéziseinek
eredetiségével - ami persze korábban is jellemzõje
volt gondolkodásának;
12
azóta, hogy 1893-ban
lefektette a pszichoanalízis módszerének alapjait
(Studien über Hysterie, J. Breuerral közösen), föltartóztathatatlanul
jut egyre messzebb, szükség esetén nem riadva vissza
attól sem, hogy átalakítsa vagy tökéletesítse
rendszerét.
13
Azok a problémák,
amelyek munkásságának kezdetén foglalkoztatták
Freudot, alig keltettek komolyan érdeklõdést. Olyan
apró, véletlenszerû" pszichikai jelenségek voltak
ezek, melyekkel más komoly tudósok bizonnyal nem sokat veszõdtek
volna: az elszólások és az elírások,
az álmok és a lelki betegek álomlátásai,
viccek és az elvétések - ezek pedig olyan jelenségek
benyomását keltették, amelyeknek a személyiség
pszichikai életében nincsen komolyabb szerepük.
Mégis, éppen ez az
aprólékos, vésnöki munka vezette el Sigmund Freudot
azokhoz a következtetésekhez, amelyeknek ma már oly
nagy elvi jelentõségük van? Freud már korai munkáiban
észrevette, hogy az effajta apróságok" nem véletlenek,
hogy az elszólásokat és a elvétéseket,
a felejtést és az álmodást ugyanaz a közös
alapelv vezérli, s hogy ennek az elvnek nagy jelentõsége
van a személyiség egész élete szempontjából
is. Véleménye szerint mindent áthat az a mozzanat,
hogy az ember nem csak kívülálló szemlélõje
a rajta kívül folyó életnek, hanem elszakíthatatlanul
össze van nõve az általa fölfogott kívülrõl
érkezõ hatásokkal (ingerekkel), s hogy végül
egész lelki aktivitását meghatározza egyfelõl
az kielégülésre való törekvés, másfelõl
aktív elhárítása mindannak, ami neki kellemetlenséget,
kínt, szenvedést okozhat. E köré az alapelv köré
épül föl a személyiség egész pszichikuma,
ez szabályozza figyelmét, észleléseit, emlékezetét,
viselkedését stb. Az élet azonban az embernek nem
mindig adja meg azokat az ingereket, amelyek megfelelnek ennek az elvnek:
az embert éppen ez készteti arra, hogy olyan saját
világot teremtsen, amely megfelel kielégülésre
irányuló törekvésének - és ez a
vágyak és fantáziaképek világa. Ebben
a világban nyilvánul meg az ember a maga egészében:
ilyenek a gyermekkori fantáziaképek, az álmok, gyakran
akár a lidérces gondolatok; mindezeket az szabályozza,
amit S. Freud örömelvnek nevezett el.
Ugyanakkor az élet azt is
megköveteli, hogy az ember alkalmazkodjék a követelményekhez,
adekvát reakciókkal válaszoljon a feléje érkezõ
ingerekre. Ennek következményeként alakul ki a pszichikai
tevékenységet szabályozó másik alapelv,
a valóságelv. Ez utóbbi elv kompromisszum a vágyak
és a valóság között, s e tulajdonsága
révén alkalmas rá, hogy megszerezze az ember viselkedését
a külsõ világban, alkalmazkodását a külsõ
világhoz. A valóságelv arra kényszeríti
a személyiséget, hogy egyes vágyairól, amelyek
nem egyeztethetõk össze egyéni vagy társadalmi
életberendezésével, lemondjon; az ilyen vágyak
ennek következtében kiszorulnak a tudatosság szférájából,
hogy aztán belõlük képzõdjék a
tudattalan világa, amelyben tovább élhetnek, ahonnét
tovább hathatnak, ám oly módon, hogy közben láthatatlanok
mind a megfigyelõ, mind a szubjektum számára, ami
viszont mit sem változtat azon, hogy át- meg átjárják
a személyiség egész pszichikai életét.
Az ilyen megállapítások
nyomán jutott a pszichoanalízis el ahhoz (a fentiekben ezeket
persze csak erõsen leegyszerûsítve mutattuk be), amit
Freud a pszichikum dinamikus felfogásának" nevezett.
14
E dinamikus szemléletnek
megfelelõen a személyiség összes élményét
bizonyos, a személyiség lelki életének mélyrétegeiben
rejtõzõ vonzalmak szabályozzák, s amelyek,
mint ilyenek, egyszerre passzív és aktív élmények.
A pszichoanalízis elmélete ilyen vonzalmi elemeket (az aktivitás
elemeit) tulajdonít minden pszichikai aktusnak, és elutasítja
a régi pszichológiának azt a nézetét,
hogy az emberben egyáltalán léteznek tisztán
passzív élmények is (befogadás, passzív
emlékezés stb.).
15
Minden élményünk
alapja a személyiség viszonya a világhoz, a világ
vágyása vagy elutasítása; e tételezés
révén kerül be a pszichológiába az a pszichoanalízisben
alapvetõ jelentõségû mozzanat, mely szerint
minden pszichikai élmény teleologikus jellegû; s a
pszichológia ezzel a pszichikus jelenségek leírásának
stádiumából új stádiumba, ezek magyarázatának
stádiumába lép át.
16
Ily módon az életben
minden pszichikus jelenségnek értéke, értelme
van; ez az értelem az adott jelenség alapjában rejlõ
(akár tudattalan) vonzalmakból ered; a jelenség magyarázatához
mindössze meg kell találni és a felszínre kell
hozni ezeket a vonzalmakat: ennyiben foglalhatjuk össze a mai pszichoanalízis
alaptételét. Freud a pszichoanalízis gondolatrendszerének
ezeket az elvi alapjait nevezte metapszichológiának.
Szakítsuk egy idõre
félbe a pszichoanalízis kiinduló alapelveinek teoretikus
kifejtését, és próbáljuk õket
nyomon követni a pszichológián belüli egyik legfontosabb
alkalmazási területükön, a gondolkodás kutatásában.
A régi gondolkodáspszichológiának
mindig volt két kiküszöbölhetetlen hibája:
egyfelõl az, hogy minden ízében logisztikus volt (vö.
a képzetekrõl, gondolkodási szabályokról,
következtetésekrõl szóló tanításával),
másfelõl az, hogy mozaikszerûség jellemezte
(a gondolkodás elemeinek" egymástól különvált
sora benne nem kapcsolódott össze a személyiséggel,
a személyiség szándékaival és érzelmeivel,
és egészében nem állott össze egységes
gondolkodási folyamattá). A pszichoanalízis azonnal
meghatározta a saját viszonyát a gondolkodáspszichológiához,
mégpedig úgy, hogy miközben leszögezte, feladatát
nem korlátozza a tudatos folyamatok tanulmányozására,
a tudatot mint a személyiség szervét" határozta
meg, amely azt teszi lehetõvé, hogy a személyiség
a lehetõ legnagyobb mértékben összpontosíthasson
arra, ami õt vonzza, ami tõle különleges alkalmazkodást
igényel, s ami által a tudattalan tartományába
szoríthatja ki mindazt, ami számára ártalmas
vagy kellemetlen; tehát a tudatot és annak legfontosabb mozzanatát,
a gondolkodást a pszichoanalízis úgy fogja föl,
mint a személyiségnek - az összes vonzalmával
és szükségletével, érzelmével és
beállítottságával együtt egységnek
tekintett személyiségnek - a funkcióit. A pszichoanalízisben
értelmét veszti a gondolkodás régimódi,
mozaikszerû fölfogása; a pszichoanalízis többé
már nem a külvilággal kapcsolatos érdekektõl,
a valósághoz való alkalmazkodástól (valóságelv)
függetlenül vizsgálja a gondolkodást; a képzetek
kialakulását mint olyan bonyolult folyamatot kezdi kutatni,
melynek alapja kétségkívül irracionális
- a személyiség lelki struktúrájának
és vágyainak alkalmazkodása az életéhez
17
-, ezáltal elveszíti látszólagos
logikusságát és objektivitását; a pszichoanalízis
az intelligencia fokát kezdi úgy vizsgálni, mint a
személyiség azon képességének a fokát,
hogy helyesen oldja meg életbeli feladatait, gondolkodásával
alkalmazkodni tudjon ahhoz a helyzethez, amelyben mint egész személyiség"
éppen jelen van.
18
Tehát, mint látjuk,
a mai pszichoanalízisben a gondolkodás nem több, mint
a személyiség egyik problémája; összhangban
ezzel, tudományos vizsgálatában a fõ helyet
az a probléma foglalja el, hogy a gondolkodás miképpen
irányul bizonyos emocionálisan (a pszichoanalízis
kifejezésével szólva libidózusan") színezett
konkrét objektumsorra (a gondolkodás beállítottsága"),
hogy mi módon alakulnak ki a gondolkodáson belül olyan
kiemelkedõ emocionális középpontok, amelyek a
sokféle képzetet egységbe fogják és
áramlásuk irányát szabályozzák
( komplexusok"), hogy hogyan fojtódnak el egyes gondolatok (amelyek
nincsenek összhangban a személyiség általános
jellegével és konkrét vonzalmaival), és miként
bontakoznak ki, erõsödnek meg mások, melyekhez viszont
a személyiségnek érdekei fûzõdnek. Apránként
így alakult ki az utóbbi idõkre a pszichoanalízis
tanítása a gondolatok, gondolatrendszerek és világnézetek
szerkezetérõl, a fantáziáról mint a
személyiség egyik legfontosabb megnyilvánulásáról,
röviden szólva a pszichoanalízis egyik legbonyolultabb
és legizgalmasabb részérõl, az alkotásról,
amelynek alapjait a pszichoanalízis szerint a mögötte
meghúzódó rejtett indítékok tisztázásával
lehet megmagyarázni.
Mielõtt átmenetileg
elhagynánk ezt a területet, szögezzük le, hogy a
gondolkodás új - pszichoanalitikus - elméletére
a következõ vonások a jellemzõek: 1.
a gondolkodás személyiséghez kötött jellege,
2. a gondolkodás tartalmainak és a mélyében
rejlõ tudattalan motívumoknak a kutatás központjába
állítása, és 3. az, hogy
minden intellektuális rendszer kifejlõdését
dinamikusan magyaráz, vagyis az individuum életén
belüli értéke szempontjából vizsgál,
19
s e három együttesen (az ismeretelmélet szavával
szólva) sajátosan relativizálja az emberi gondolkodást.
3. A pszichoanalízis tanítása a személyiségrõl és a személyiség ösztöneirõl
Említettük, hogy a személyiség
valamennyi élménye és cselekedete csupán a
kielégülés iránti rejtett ösztön belsõ
harca, továbbá hogy a pszichoanalízis feladata fölkutatni
ezt az ösztönt azok alatt a pszichikus jelenségek alatt,
amelyek elfedik.
Melyek azok a tipikus ösztönök,
amelyek egész pszichikai életünket meghatározzák?
Amikor erre a kérdésre keressük a választ, a
mai pszichoanalízis legalapvetõbb és legnehezebb kérdésére,
az ösztönök elméletére térünk
át.
20
Az ösztönökrõl
és ösztönsorsokról szóló nevezetes
tanulmányában
21
Freud az ösztönt úgy
határozza meg, mint a szervezetben jelenlévõ, állandó
és belülrõl" kiinduló ingert, amely olyan válaszcselekedeteket
igényel, melyek révén a személyiség
eljuthat a kielégülésig. Minden fajta ösztön
és pszichikai energia õsképe Freudnál a nemi
ösztön, mint a személyiség egyik legfontosabb ösztöntörekvése.
Freud a szexuális ösztön biológiai jelentõségének
vizsgálatán túllépve rámutat arra, hogy
sok lelkiállapot elemzése arról gyõzte meg
õt, hogy mélyükön igen gyakran rejtett szexuális
ok búvik meg, amely gyökereivel a korai gyermekkorba nyúlik
vissza, és hogy a nemi ösztöntörekvés konkrét
típusában az egész személyiség jellege
tükrözõdik.
Persze a nemi vonzalmat nem lehet
minden esetben nyersen, leegyszerûsítve érteni. Az
újabb pszichoanalitikai szakirodalom vezette be a céljaikban
gátolt ösztönök"
22
fogalmát. Néha
azok az ösztöntörekvések, amelyek alapját
például a legközönségesebb szexuális
élmények alkotják, bizonyos ponton megtorpannak és
nem lépnek tovább a közvetlen kielégülést
eredményezhetõ szexuális aktus irányába;
lefékezõdnek és olyan élményekké
alakulnak át, amelyeknek látszólag semmi közük
az ilyen közvetlen értelemben vett szexualitáshoz, mert
mint szeretet, barátság, anyai szeretet jelennek meg. Továbblépve,
ezek a vonzalmak különféle újabb átalakulásokon
is keresztülmehetnek, egyre inkább elvesztve szexuális
jellegüket, mígnem átalakulnak azoknak a magasrendû
élménytípusoknak a forrásaivá, amelyek
csupán legfeljebb távoli genetikai összefüggésben
állnak a szexualitással ( a vonzalmak szublimációja").
E folyamat következtében - amit mi legszívesebben a
szexuális ösztön irradiációjának
neveznénk - az embernek a külvilághoz és a külvilág
objektumaihoz való viszonya affektív színezetet kap.
Alig marad olyan tárgy, amely az egyén számára
abszolút közömbös volna, többségük
vagy mint kellemes, vonzó (a pszichoanalízis kifejezésével
libidinózus"), vagy mint taszító, elriasztó
jelenik meg elõtte. Ily módon alakul ki az újabb pszichoanalitikai
szakirodalomban a libidó fogalma, amelynek elvi jelentõsége
van az emberi pszichikum fölépítésének
kérdésében (vö. a tömeg lélektanáról,
államról, a vallásról stb. szóló
pszichoanalitikus tanítással), és amely több
szerzõ véleménye szerint Platón Erósz-fölfogására
emlékeztet.
23
Ezúttal mi csak arra szeretnénk
fölhívni a figyelmet, hogy szerkezetileg ez az elmélet
erõsen emlékeztet egy eredeti gondolkodó, L. I. Petrazsickij
orosz pszichológus elméletére az appulzív és
a repulzív érzelmekrõl, amelyek - úgymond -
a pszichikus élmények fõ típusai és
a társadalom életének fontos momentumai.
24
Mint említettük, a nemi
ösztön adott típusában az egész személyiség
tükrözõdik, s viszont, ezzel a típussal jellemezni
lehet a személyiség egész struktúráját.
A pszichoanalízis elmélete a libidó megnyilvánulási
formáiról sok új lehetõséggel gazdagítja
azoknak az értelmezésnek a körét, amelyekkel
magyarázatot adhatunk az ember külvilághoz, illetve
az ember önmagához való viszonyának alapvetõ
válfajaira. Különösen fontos hangsúlyozni,
hogy a pszichoanalízisen belül éppen ez a részelmélet
kísérli meg az ember jellemét a korai gyermekkor élményeibõl
megmagyarázni, jó példát adva a pszichikum
dinamikus értelmezésére. A szexuális ösztön
normális típusa, miként ezt gondolni szokás,
valamilyen konkrét szexuális tárgyra irányul.
A pszichoanalízis elmélete szerint ilyen a szülõk
iránti szexuális ösztöntörekvés (a
fiúknál az anyák, a lányoknál az apák
iránt), melyet a gyerekek egészen kiskorban tapasztalnak
meg, amikor a nemi ösztöntörekvés a szó közkeletû
értelmében még éppen csak kezd kialakulni az
ún. részösztönökbõl";
25
szerelem,
a nemi ösztöntörekvésbõl fakadó szeretet,
s ilyen a másikhoz kötöttségnek azok a formái
is, melyeket korábban már említettünk. A pszichoanalízis
a libidónak ezt a megnyilvánulási formáját
igen sokoldalúan vizsgálta a tárgyakhoz fûzõdõ
szeretetrõl, a tárgyválasztásról stb.
szóló gazdag irodalomban.
Mi itt csak a libidó megnyilvánulásának
egyetlen olyan formájára szeretnénk fölhívni
a figyelmet, amivel a pszichoanalitikai szakirodalom alaposan foglalkozott,
mivel ennek különösen nagy szerepe van a társadalmi
életben: a pszichikai homoszexualitásra gondolunk. Ezt a
formát nem okvetlenül kell úgy tekintenünk, mint
közönséges nemi eltévelyedést. Gyakran mindössze
azokat az élményeket soroljuk ide, melyekben a másik
nem iránti szeretetet háttérbe szorítja a pajtási
kötõdés, a barátság, a közösségi
tevékenység (olyan egynemû személyek közösségében,
amelyen például napjainkban a férfikultúra"
társasága). Az ilyen szexuális beállítódásból
egész sor igen fontos jellemvonás származhat, s gyakorta
úgy tereli az embert, hogy egész életét és
minden cselekedetét olyanná tegye, ahol a közösség
fontosabb a családnál - s ennek az alapelvnek a jegyében
alakítsa ki legfontosabb társas kapcsolatainak egész
sorát. Az ilyen emberek viselkedését csak akkor érthetjük
meg világosan, ha megismerjük rejtett és minden egyebet
meghatározó kiinduló vonzalmukat.
26
Az utóbbi idõkben
a pszichoanalitikai szakirodalomban gyakran találkozunk azonban
utalásokkal az ember szexuális jellegének egy másik
típusára vonatkozóan is, arra a típusra, amelyik
nem annyira mind a libidó sajátos irányultsága
miatt érdemel figyelmet, hanem azért, mert benne egyben egy
igen fontos személyiségtípus nyilvánul meg.
E személyiségtípusra - melyet az utóbbi években
a pszichoanalitikusok narcisztikusnak neveznek
27
- az a jellemzõ,
hogy a személyiség libidója itt leválik minden
külsõ objektumról és magára az adott személyiségre
irányul; a narcisztikus személyiség önmagához
viszonyul úgy, mint szexuális vágyainak tárgyához:
a kielégülés külsõ objektumai a háttérbe
szorulnak, s közben az önelégültség, az önszeretet
foglalja el a fõ helyet. Az ilyen jellemek figyelme és érdeklõdése
elsõdlegesen tulajdon személyiségükre, saját
cselekedeteikre, saját élményeikre irányul.
A személyiség ilyen önmagára összpontosítottsága
az egoizmus egy neme, és a nárcizmus, szexuális értelemben,
mindössze egyik sajátos megnyilvánulási módja
a személyiség ilyen általánosan egocentrikus
beállítottságának.
28
Ennek a sajátos jellemnek
a kutatása nagy helyet foglal el a pszichoanalízis újabb
irodalmában; mint sok munka megállapítja, a nárcizmus
azáltal szabályozza a szeretet objektumának a megválasztását,
hogy a személyiséget olyan objektum keresésére
sarkallja, amelyik megfelel annak, amivé a személyiség
maga szeretett volna válni (vagy ami volt),
29
hogy feldolgoz
néhány neurotikus tünetet,
30
igen nagy szerepet
játszik a családi viszonyoknak és az egyes családtagok
viselkedésének az értelmezésében,
31
a társadalmi életben (mint az a mozzanat, amely hozzásegíti
a tömeg vezérét a szükséges pozíció
meghódításához és a tömeg fölötti
teljes hatalom megszerzéséhez
32
), és végül,
megmagyaráz egy sor fontos, és elsõ pillantásra
érthetetlennek látszó tulajdonságot a személyiség
jellemében és cselekedeteiben. Ezek után már
világos elõttünk, hogy a személyiség szexuális
beállítódási típusának kutatása
miért kapott oly nagy helyet az utóbbi idõben a pszichoanalitikai
irodalomban: sok esetben ez a kutatás adja meg a kulcsot olyan bonyolultabb
pszichikus élmények megértéséhez, amelyek
elemzéséig a régi pszichológia még csak
el sem jutott.
Ám a szexuális vonzalmak
említett típusaival távolról sem merítettük
ki az emberi szükségletek és vágyak gazdag világát.
A pszichoanalízis ugyanis velük párhuzamosan egy másik
szükségletcsoportot is fölállít, és
ez a személyiség önvédelmi és önigazolási
vágya. Ez a törekvés, amely a létért folytatott
harc biológiai talaján keletkezett, Freudnál az énösztön"
nevet kapta, s az ösztöntörekvések szempontjából
a személyiség már nem csupán egy szem az életláncolatban,
hanem biológiai öncél; szükségletek egész
sorát foglalja magában, kezdve az elemi éhségtõl
az életfenntartás igényétõl, és
végezve a hatalom, az erõ, az önigazolás akarásán.
A vonzalmaknak ezt a csoportját különösen behatóan
tanulmányozta az egyik legnagyszerûbb pszichoanalitikai iskola,
dr. Alfred Adler iskolája. Mûveiben Adler abból a föltevésbõl
indul ki, hogy a személyiséget tevékenykedni, harcolni,
mozogni kényszerítõ belsõ erõ a pszichikai
kisebbrendûség érzése. Ez az érzés
a pszichikai életben azért kerül elõtérbe
és szül elégedetlenséget, mert az egyik, emberre
leginkább jellemzõ ösztöntörekvés az
önigazolásnak és a befolyási övezet kitágításának,
az agressziónak a vágya. Ez a ösztöntörekvés
kialakíthat sajátos jellemet, létrehozhat különleges
lelki komplexusokat, pl. a magukat a férfiakhoz mérten alacsonyabb
értékûnek érzõ asszonyoknál a
férfiasság utáni vágy komplexusát (amennyiben
azok megakarnak szabadulni ettõl a kellemetlen érzéstõl).
Újfent hangsúlyozzuk, hogy ennek a vonzalomcsoportnak a megléte
módot ad a felnõttek, gyermekek és neurotikusok egész
élmény- és cselekvésciklusainak megértésére,
továbbá arra, hogy az adott egyén említett
törekvések hatására kialakult életterve"
szempontjából interpretáljuk ezeket az élményeket
és cselekedeteket.
Ha azonban valóságos
személyiségben gondolkodunk, aki nem rendelkezik ideális
erõvel és hatalommal, könnyen belátjuk, hogy
ezek a vágyak teljességgel soha nem elégíthetõk
ki; a pszichoanalízis ezért ezen a ponton új fogalmat
vezet be, amelynek a személyiségkutatásban rendkívül
nagy szerepe van, és a pszichikai élet legmélyebb
vonásait teszi föltárhatóvá: s ez a fogalom
az énideál" (Ich-Ideal Freudnál, fiktív életcél"
, fiktives Lebensziel Adlernál).
A magával és önnön
tökéletlenségével elégedetlen ember ezt
az érzését úgy kompenzálja, hogy megalkotja
képzeletében saját eszményített alakját,
egy olyan alakot tehát, amilyen lenni szeretne. Ez az alak válik
vezetõ életcéljává ( fiktív életcél"),
gyakran egész önszeretete ehhez a személyiségeszményhez"
kötõdik; sajátosan narcisztikus beállítódás
alakul ki.
33
Ez a személyiségfokozat", ahogy Freud
nevezi,
34
az emberi pszichében egészen fontos szerepet
tölt be; az ember, miközben tudattalanul összehasonlítja
tetteit a személyiségeszménnyel", az elõbbieket
az utóbbi követelményeivel összhangban szabályozza;
amennyiben cselekedetei elszakadnak a személyiségeszménytõl",
konfliktus keletkezik, amely a kisebbrendûségi érzés
és a kielégületlenség fokozódását
eredményezi; röviden szólva megjelenik az, amit a mindennapi
életben lelkiismeretnek nevezünk,
35
ha viszont a tettek
közel vannak a személyiségideálhoz", az elõbbivel
ellentétes, pozitív érzés jelenik meg - vagyis
elõttünk van a narcisztikus hangoltság minden jellemzõ
vonása. A személyiségeszmény megnyilvánul
a tömeg életében is; jó példa erre az
egyház, ahol annak vezére, Krisztus helyettesíti a
hívõk saját személyiségeszményét",
vagy a sereg, ahol ugyanezt a funkciót - az identifikáció"
révén - a parancsnokoló vezér tölti be.
36
A pszichoanalízis nem éri
be azzal, hogy megállapítsa, melyek az alapvetõ ösztöncsoportok,
hanem bõ teret szán mechanizmusaik tanulmányozásának
is. Számunkra különösen érdekes, hogy az újabb
pszichoanalitikai irodalom olyan nézõpontból világítja
meg ezt a kérdést, amelyik módfelett közel áll
a Pavlov és Behtyerev által kidolgozott feltételes
reflexelméletéhez. S. Freud már régebbi munkáiban
is utalt rá, hogy a psziché a reflex modellje szerint épül
föl; ezt a gondolatot a legutóbbi munkáiban is továbbfejlesztette;
a mi szempontunkból különösen tanulságosak
azok a helyek, ahol a pszichoanalízis a maga sajátos módszerei
segítségével jut el azoknak a mechanizmusoknak a föltárásáig,
amelyekrõl tõle függetlenül a reflexológia
beszél; nem csak arra gondolunk, hogy a pszichoanalízis elmélete
a cenzúráról, a tudattalan élménynyomok"
elfojtásáról és életre keltésérõl
fölépítésében a reflexológia modelljét
követi (inger - reakció vagy gátlás), hanem a
pszichoanalízis olyan, az utóbbi idõben klasszikussá
vált tanítására is, mint a neurózisok
mechanizmusának alapját alkotó áttétel"
elmélet.
Különösen szembeszökõ
ez a reflexológiai struktúra Freudnak az ösztönök
mechanizmusáról szóló tanításában.
Freud szerint a ösztöntörekvés valamilyen, a szervezeten
belülrõl kiinduló inger érzékelése.
Kielégülése, melyre akkor kerül sor, ha a ösztöntörekvésnek
nem áll útjába cenzúra vagy elfojtás
(gátlás), vagy ha nem alakul át olyasmivé,
amit Freud céljában gátolt ösztönnek" nevez,
végsõ soron reflex, amely arra irányul, hogy kiváltsa
egy már korábban volt állapot megismétlésének
reakcióját.
Ez az ismétlési kényszer",
melyre Freud a legutóbb megjelent munkájában úgy
utal,
37
mint arra az alapvetõ mechanizmusra, alapvetõ
elvre, amely meghatározza az egész pszichikai élet
fölépítését, és amely rákényszeríti
a személyiséget, hogy egyforma vagy hasonló ingerekre
ugyanolyan reakciókat (élmények, cselekedetek stb.)
adjon. Megnyilvánulásait Freud a neurózisokban (kivált
az áttétel jelenségében, a gyermekek pszichológiájában
stb.) látja.
Egyelõre álljunk meg
ennél az új és termékeny fogalomnál,
amely csak nemrég jelent meg a pszichoanalízisben, s ehelyett
kövessük nyomon, milyen egyéb módon kísérelték
meg a pszichoanalitikusok az utóbbi idõk irodalmában
alkalmazni a pszichoanalízis módszereit a személyiség
és a kultúra kutatásában.
4. A pszichoanalízis alkalmazási kísérletei a személyiség és a társadalom életének kutatásában
a.) A pszichoanalitikus
karakterológia
Egyes konkrét személyiségeknek,
életüknek és munkásságuknak a tanulmányozása
már régóta foglalkoztatja a pszichoanalízist;
képviselõi éppen ezen a területen lelték
föl a legalkalmasabb anyagot az élõ emberi psziché
dinamikájában ható egész sor mechanizmusnak
a földolgozásához és napvilágra hozatalához.
Lucile Dooley 1916-ban megjelent
áttekintése azokról az életrajzi vázlatokról
és alkotáselemzésekrõl, amelyek a pszichoanalízis
módszereivel vizsgálják tárgyukat, már
több mint 20 ilyen munkát számlált elõ.
38
Olyan alkotók lelki életérõl jelentek
meg pszichoanalitikus vizsgálódások, mint Leonardo
da Vinci (S. Freud), Giovanni Segantini (K. Abraham), Andrea del Sarto
(E. Jones), Dante (A. Sperber), Nicholas Lenau (I. Sadger), H. F. Kleist
(I. Sadger), Gogol (O. Kaus), R. Wagner (M. Graf és O. Rank), Napóleon
(C. Jekels), Louis Bonaparte (E. Jones), Schopenhauer (H. Freimark) stb.
Napjainkban e sort olyan életrajzi tanulmányokkal egészíthetjük
még ki, mint a Nagy Sándorról (Boven),
39
a
Lev Tolsztojról (Ny. J. Oszipov),
40
a Dosztojevszkijrõl
(Alfred Adler),
41
a Pál apostolról (O. Pfister),
42
és sok más nagyságról a közelmúltban
megjelent munkák.
43
Föltehetjük a kérdést:
milyen eredetit hozott a pszichoanalízis a személyiség
életének és munkásságának tanulmányozásába,
mi sarkallta az említett szerzõket arra, hogy életrajzokat
a pszichoanalízis szempontjából vizsgáljanak
meg?
Korábban már utaltunk
a pszichoanalízis egy lényeges mozzanatára, és
most újfent erre kell hivatkoznunk. Arról van szó,
hogy a pszichoanalízis törekvése mindig a pszichikus
jelenségek magyarázata rejtett értelmük föltárása
és belsõ gyökereik fölkutatása révén.
Az általános pszichológia az emberi jellemet elsõdlegesen
leíró módon tárgyalta (W. Stern, Paulhan, Malapert,
Lazurszkij munkái); az életrajzok beérték azzal,
hogy megállapítsák, melyek voltak a vizsgált
személyiség életének legfontosabb jelenségei.
E vonatkozásban a leíró pszichológia Margis
E. T. A. Hoffmannról szóló híres munkájában
és az ún. pszichográfia módszerében
jutott el a csúcsra.
44
A pszichoanalízis ebben a
tekintetben egészen más úton járt. A személyiség
életének és munkásságának a tényeire
kérdezett rá, és azt tûzte ki célul,
hogy föltárja belsõ indítékaikat, dinamikus
magyarázatot adjon a személyiség életére
és munkásságára.
E cél elérésében
sokat segítettek neki azok az elméleti tételek, amelyeket
korábban említettünk. A pszichoanalízis megállapította,
hogy az ember fejlõdésében és jellemének
alakulásában óriási szerepet játszik
az a közeg, amelyben a korai gyermekkorban, életének
elsõ éveiben nevelkedett - s ezen belül különösen
fontos a családi körülmények szerepe.
A pszichoanalitikus irodalom korábban
is sokat foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy milyen hatása
van a családnak a gyermek jellemének kialakulására.
45
Freud és iskolája már régen megállapította,
hogy a szülõket és a gyermeket bensõséges
érzelmi kapcsolat fûzi össze, amelynek (a korábbi
ismertetett értelemben) libidinózus természete van.
Így a kisfiúk mindenekelõtt anyjukhoz kötõdnek,
akiben egyszerûen pszichéjük alaptermészete következtében
libidójuk elsõ objektumát látják; ez
a forrása fantáziájuknak, anyjuk iránti szeretetüknek,
aki elsõ, még csak bizonytalanul ébredezõ szexuális
vonzalmuknak az objektuma;
46
azonban bensõséges affektív
viszony fûzi õket apjukhoz is, akiben saját eszményüket
látják, melynek hatalma uralkodik felettük. Ez a kötõdés
sokféle alakot ölthet, attól függõen, hogy
milyenek az egyéni feltételek és - mindenekelõtt
- milyen a szülõk természete és családi
élete; mindez igen nagy mértékben tükrözõdik
a gyermek jellemének alakulásában, és - a késõbbiekben
- nyomot hagy egész életén és munkásságán
is.
47
Ily módon egészen
konkrét következményeket von maga után , ha a
gyermek a családban szeretetlenül nevelkedik.
48
Az
ilyen környezet súlyosan deformálja az ember jellemét,
zárkózott, agresszív típussá teszi õt.
Minden további nélkül elképzelhetõ másfajta
összefüggés is a családban nevelkedõ gyermek
feltételei között. Itt elõször azt az esetet
kell megemlítenünk, amikor a goromba és hatalmaskodó
apa amellett, hogy szûk korlátokkal gátolja a gyermek
fejlõdését, az anyával is rosszul bánik,
s ezzel rombolja a gyermek és az anya közti affektív
kapcsolatokat is. Ebben az esetben minden esély megvan arra, hogy
kialakuljon a jellemvonásoknak az az együttese, amit a pszichoanalízis
már régóta Ödipusz-komplexusnak nevez.
49
A gyermekben agresszív viszony alakul ki apja iránt,
s e viszony tartalma, hogy a gyermek öntudatlanul apja halálát
kívánja, mert maga szeretné anyja mellett elfoglalni
az õ helyét. Az ilyen gyermeki élmények azonban
(Freud iskolája szerint ugyanis ezek szintén a korai gyermekkorban
alakulnak ki) késõbb sem tûnnek el nyomtalanul, hanem
átterelõdnek a tudattalan szférájába
és ott hatnak tovább.
Próbáljuk ezt érthetõbbé
tenni az életrajz némileg leegyszerûsített pszichoanalitikus
értelmezésének a példájával.
Az egyszerûség kedvéért Nagy Sándor élményeinek
elemzését választottuk példának. Dr.
William Boven tanulmánya,
50
amely a pszichoanalízis
szemszögébõl elemzi Nagy Sándor életrajzát
(az egyik utolsó hozzánk is eljutott munka errõl a
kérdésrõl 1922 októberében jelent meg),
azt a kérdést teszi föl, hogy mivel magyarázható
Nagy Sándor roppant belsõ erejének a talánya,
továbbá mivel magyarázható az, hogy ez a hatalmas
energia éppen a hódítási vágyban (Eroberungszug)
tört magának utat. A szerzõ emellett feladatának
tekinti, hogy Sándor viselkedésének azokra a kisebb
furcsaságaira is magyarázatot adjon, amelyeket indítékaik
elõzetes föltárása nélkül nehéz
megérteni: pl. azt a különös gyengédséget
és tartózkodást, amivel ez a korhely és véres
légkörben élõ zsarnok a nõkhöz viszonyult,
azt a mániáját", hogy másokkal istenként
tiszteltette magát. Mellõzük itt az életrajz
minden kulturális és szociális mozzanatát,
és csak e jelenségek individuálpszichológiai
összefüggéseivel foglalkozunk.
Sándor nem normális
családban nevelkedett; apja, a zsarnoki természetû
Makedón Fülöp még gyermekkorban elszakította
tõle az anyát. A fogékony és energikus kisfiú
egész gyermekkora abban a megalázó helyzetben telt
el, amelybe õt és az anyját az apa hozta. Apja engedelmes,
alázatos fiút szeretett volna belõle faragni, anyjának
szégyenét pedig újabb nõsüléssel,
majd számûzetéssel növelte. Ez a körülmény
Sándort már korán arra kényszeríti,
hogy anyja mellé álljon, és másfelõl
erõs gyûlöletet támaszt benne apja iránt,
vagyis kialakul benne az a jelenség, amit mint Ödipusz-komplexust
már ismerünk. Lágyabb természetû embernél
ez a komplexus kétségkívül vagy teljesen elhalványodott
volna az apai nyomásra, vagy másmilyen effektusokat eredményezett
volna, mint amilyeneket itt láttunk.
Ám az erõs és
tehetséges Sándor nem csak azt tûzte maga elé
célul, hogy megszabadul apja igájából, hanem
azt is, hogy fölébe kerekedik, elhomályosítja
õt. Húsz éven keresztül elnyomott energiái
apja halála után (Fülöp meggyilkolásában
Sándor szerepe tisztázatlan) az elnyomatás éveiért
való bosszú vágyában törtek maguknak utat;
de Sándor nem csak az apai elnyomást, hanem az apai tekintély
eszméjét akarta megtorolni; számára az apai
tekintély megsemmisítõje a nagy hatalmú monarchia
szimbóluma, ezért további életében minden
energiáját arra fordítja, hogy a kor leghatalmasabb
királya, az apjával egyidõs, határtalan erejû
perzsa Dareiosz ellen harcoljon, s közben õrá vigye
át mindazokat az érzéseket, amelyeket korábban
apja iránt táplált.
Indulatainak még Dareiosz
halála sem tud gátat szabni; mint Arrianosz írta,
a világban nem találván újabb ellenséget,
a szívében rejtõzködõvel fordult szembe"
(Arrian. VII, 1.); ez, ahogy mi mondanánk, az apagyûlölet
gyermekkortól beidegzõdött reflexe volt, amely újabb
feltételes ingereket keresett magának. Az apa fölülmúlásának
vágya teljesen érthetõvé teszi számunkra
azt is, hogy miért akarta Sándor mindenáron az istenektõl
származtatni magát (mellõzük most mesterének,
Arisztotelésznek a józan hatását, amely végül
is fölülkerekedett rajta), s miért akarta az apaságból
kitagadott Fülöp helyére Zeuszt állítani
stb. Végül, ha visszagondolunk élményeinek kiindulópontjára,
anyjához való libidózus kötõdésére,
világossá válik számunkra az is, honnan származik
az a tiszteletteljesen gyengéd viszony a nõkhöz, ami
Sándort jellemezte, és amit teljesen megmagyaráz,
hogy Sándor valamennyi nõre kiterjesztette azokat az érzéseket,
amelyeket eredetileg az anyja iránt táplált. A gyermekkori
körülmények és benyomások, amelyek vágyak
egész sorát hívták életre benne, megmagyarázzák
számunkra annak az erõkifejtésnek a nagyságát
és irányát is, ami Nagy Sándor egész
késõbbi életútját meghatározta.
Azonban a pszichoanalízis
nem csak a gyermekkori körülményekkel vet számot,
hanem a különféle hatásoknak kitett ember egyéniségével
is. Jó példa lehet erre olyan Sándor, aki mind orosz
volta miatt, mind a kor szempontjából, amelyben élt,
jóval közelebb van hozzánk: I. Sándor.
51
Gyermekkori körülményei,
amelyek közel álltak az általunk az elõbb leírtakhoz,
olyan viszonyt alakítottak benne ki a beteg és zsarnok apa
iránt, ami nagyban emlékeztetett a korábban bemutatotthoz,
és Sándor egy gyenge (vagy egy erõs) pillanatában
beleegyezett abba (vagy nem állt neki ellen, mivel a történelem
ezt máig sem tisztázta), hogy megölje I. Pált.
Azonban mivel I. Sándor gyenge és érzelmektõl
irányított természet volt, nála ez, eltérõen
Nagy Sándortól, nem eredményezte energiák föllobbanását,
sõt még további bosszút sem, hanem az apai
tekintély eszméje ellen agresszív viselkedést
- kiszorította az erõs apai tekintély újbóli
keresése, mert elhatalmasodott rajta saját gyengeségének
( kisebbrendûségének") és az erõs apai
tekintély hiányának az érzése. Ehhez
kapcsolódott a belsõ konfliktus (a bûnbánat
az apa meggyilkolása miatt) - és máris elõttünk
van az a mozgató, ami õt uralkodásának vége
felé éles fordulattal a reakciós politika irányába
térítette, és egyben értjük azt is, honnan
eredt Sándor furcsa és az elsõ pillantásra
bensõségesnek tûnõ viszonya Arakcsejevhez, a
durva zsarnokhoz, akit õ a saját apjával azonosított,
és akire minden érzését átvitte, ami
benne meggyilkolt apjának alakja iránt élt.
52
Amivel a pszichoanalitikus munkák
közelebb visznek az emberi viselkedés magyarázatához,
azzal elõsegítik az emberi alkotótevékenység
magyarázatát is. Nem fér hozzá kétség,
hogy az alkotás és annak motívumai csak visszatükrözõdései,
lenyomatai a személyiségnek és a személyiség
élményeinek. Ha föltárjuk a mûvekben, a
filozófiában, a stílusban stb., hogy milyen élmények
mozgatták az alkotót, kezünkben van a mû lényege.
A filozófia pszichoanalitikus vizsgálatának jó
példája E. Hitschmann Schopenhauerrõl írott
munkája.
53
Schopenhauer filozófiáját
csak úgy érthetjük meg igazi mivoltában, ha tanulmányozzuk
tudattalan alapját, azaz a gondolkodó gyermekkorának
körülményeit. Apja ideges és nehéz ember
volt; anyja hideg, érzéketlen asszony; Schopenhauer már
igen korán elviselhetetlennek érezte a vele való együttélést.
Õ úgy reagált erre a közegre, hogy jelleme komor
és pesszimista lett, és szüleihez való viszonya
majdnem kizárólagosan ellenséges arculatot öltött.
Ezt tekintetbe véve már megérthetjük pesszimista
filozófiáját, nõellenességét,
és azt a gondolatát, miszerint a világ az ördög
mûve (az apával való azonosulás, akit gyûlölt
és rettegett). Innen való az az egész életén
végigkísérõ szorongás is, melynek kettõs
gyökerei voltak. Egyfelõl Schopenhauerbe gyermekkorába
belenevelték az apjával szembeni rettegést, másfelõl
belsõ konfliktus élt benne amiatt, hogy apja halálát
kívánta (ez összevethetõ azzal, amit Freud a
szorongásos neurózisok kialakulási mechanizmusáról
mondott). De a szerzõ gyermekkorából eredeztethetõ
híres akaratelmélete is (mely az apa ellen irányult),
valamint állatszeretete (mely az apa kárára kívánt
fájdalom, illetve az apa halálának kívánsága
okán keletkezett feszültség kompenzációja).
Csupán futtában támaszkodtunk Hitschmann megállapításaira,
mert elsõsorban a módszert akartuk bemutatni, mellyel a pszichoanalízis
az élet feltárása és a személyiség
alkotó erejének forrásai felé közelít.
b.) A kultúráról
és a társadalomról szóló pszichoanalitikus
tanítás
Szeretnénk megmutatni a pszichoanalízis
alkalmazásának még egy másik területét
is, mely az utóbbi években különösen fejlõdésnek
indult: arról lesz szó, hogy a pszichoanalízis miként
alkalmazható társadalmi-kulturális jelenségek
vizsgálatára.
A tömeglélektanról
szóló érdekes könyvében Sigmund Freud
utalt rá, hogy a tömegben és kultúrában
ugyanolyan törvényeket találunk, mint a személyiségben.
54
Ez a megállapítás szolgált kiindulópontul
ahhoz, hogy a pszichoanalízist társadalmi jelenségek
tanulmányozásához fel lehessen használni.
Korábban már utaltunk
annak az elemzésnek néhány mozzanatára, mely
elemzésnek Freud alávetette a társadalmat. Ebben a
teljesen új pszichoanalitikus tanításban legjellemzõbbnek
azt a már egyébként említett gondolatot kell
tartanunk, mely szerint a társadalom és a tömeg tagjait
libidinózus kapcsolatok tartják össze. Ez a libidinózus
kapcsolat különösen világosan mutatkozik meg olyan
társadalmakban, illetve csoportokban, amelyek csak egy képviselõbõl
állnak, s ezek a csoportok a rendkívüli összeforrottság
példáit szolgáltatják (Schurz férfiszövetségei,
lovagrendek, katonai és egyéb csoportok stb.). Ezekben a
csoportokban a tagok között létesülõ kölcsönösen
libidinózus kapcsolatok (melyeket Petrazsevszkij appulzív"
kapcsolatoknak nevez) maximális intenzitást mutatnak. Ezek
a kapcsolatok ragyogó példáit szolgáltatják
azoknak az emberi vonzalmaknak, amelyek során az emberek azonosulása
olyan fokot ér el, hogy saját érdekeiket a csoporttársak
érdekeivel azonosítják, és önmagukat csoporttársaikkal
azonosítják. (Freud ezeket a vonzalmakat Zielgehemmte Triebe"
névvel jelölte.).
55
Azonban vannak pillanatok, amikor
ezek az érzelmi kapcsolatok eltûnnek, és velük
együtt eltûnik a csoport lényegi eleme. A csoport ekkor
elpusztul. Ennek a körülménynek példájaként
a pánikot hozhatjuk föl.
56
Azonban a csoportot még
egy másik típusú kapcsolat is összefõzi,
s ez a tagok alárendelõdése egy közösen
elfogadott vezérnek. Ezt a kapcsolatot a pszichoanalízis
minden csoportra nézve jellegzetesen elõfordulónak
tartja. A csoport minden egyes tagjának tudatában (pl. a
katona, párttag, hívõ tudatában) van egy meghatározott
személyrõl alkotott kép (aki egy akár képzelt,
akár valóságos vezér), és ez a személy
egyben a személyiségeszmény" helyét is elfoglalja.
Ezen a módon képes azután a tömeg tagjait feltétlen
engedelmességre és alávetettségre bírni.
Ez a közös vezérnek való alávetettségi
kapcsolat" a tömeglélektanban különösen nagy
szerepet játszik, mivel e kapcsolat révén érthetõ
az a mûködés, mely a csoport tagjait arra kényszeríti,
hogy egyetlen személynek, a legerõsebb és leginkább
narcisztikusan" hangolt személynek vessék alá magukat.
57
Az utóbbi évek pszichoanalitikus
irodalma azonban nem korlátozódik csupán ezeknek a
könnyen hozzáférhetõ és konkrét
társadalmi jelenségeknek a vizsgálatára. A
pszichoanalitikus vizsgálódás mélyebbre ás
a történelembe, amikor is olyan kérdések megválaszolására
vállalkozik, amelyek a kultúra történetére,
a társadalom keletkezésére és az elsõ
társadalmi formákra vonatkoznak. Ezekre a kérdésekre
eredeti pszichológiai válaszokat kapunk.
58
Azonban nem célunk most,
hogy ezekre az érdekes, de még nagyon új kérdésekre
is kitérjünk. Csupán röviden annak megvilágítására
fogunk szorítkozni, hogy a modern pszichoanalitikus irodalom miként
alkalmazható a népi alkotóerõ olyan termékeinek
vizsgálatára, mint a mítosz és a vallás.
A vallás és a mítosz
kérdéseinek pszichoanalitikus felfogásának
mélyén a pszichoanalízis szimbólumtana áll.
59
A szimbólumképzés a pszichoanalízis
szerint az emberi gondolkodás egyik formája. A pszichoanalitikus
vizsgálódás eredményeképpen a gyermeki
gondolkodást, a neurotikus gondolkodást, valamint az álomlátást
alapvetõen szimbolikusnak tarthatjuk. Ez a szimbolikus tendencia
különösen élesen jelenik meg azokban az esetekben,
amikor a tudatos szférából kitessékelt gondolatok,
vágyak nem találják meg az utat vissz az ember tudatos
életébe, s megnyilvánulásuk érdekében
más utak választására kényszerülnek.
A pszichoanalízis egyik alapvetõ tanítása úgy
szól, hogy minden élmény önnön kifejezõdésére
tör". E tanítás értelmében a különút
a tudattalan vágyak szimbolizációján át
vezet - a szimbólumok ugyanis az eszmék közvetlenségéhez
képest könnyebben juthatnak be a tudatos szférába.
Az ilyen szimbólumképzés példájaként
az álomlátás szimbolikáját említhetjük
meg, melyet a pszichoanalízis igen részletesen kimunkált.
60
Ugyancsak példaként említhetõ meg
a neurotikus tünetek szimbolikája, amikor is a beteg tettei
és gondolatai csak a mélyebben fekvõ, tudatból
kiszorított motívumok szimbólumai.
Korábban már említettük,
hogy a pszichoanalízis a társadalom életében
nem ismer más törvényeket mint a személyiség
életében. Emiatt ezeket a törvényeket tökéletesen
át lehet vinni a vallás és a mítosz vizsgálatára
is.
Ezekben a pszichoanalízis
a kollektív gondolkodás teljesítményét
látja, amikor a kollektív gondolkodás a szimbolikus
szakaszban volt, a távolmúltban. Amikor a pszichoanalízis
a maga szimbólumértelmezési módszerével
közelít a valláshoz és a mítoszhoz, akkor
törekvése arra irányul, hogy megtalálja e társadalmi
képzõdmények gyökereit, tudattalanul jelen lévõ
pszichológiai értelmét. A vallási kultuszokban
és mítoszokban a pszichoanalízis feltárja azok
szimbolikáját, mely szimbolikát számos belsõ
élmény irányítja. Az élmény java
része gyermekkori. A pszichoanalízis a vallásban a
gyermeki gyöngeség visszatükrözõdését
látja, s miként a hívõ támaszkodik az
isteni tekintélyre, úgy támaszkodik a gyermek az atyai
felsõbbségre. A vallás az ember pszichikus életének
szükségszerû kiegészítése, melynek
során egy ideálisan erõs lény feltételezése
és az ily módon megteremtett lényhez való kötõdése
révén az ember kárpótlást nyer. A kárpótlásra
az ember azért szorul rá, mivel kora gyermekkorában
kialakul az Ödipusz-komplexus, miként a törzsekben az
apa iránti ellenséges érzület.
61
A középkori
Mária-kultuszban, valamint az antik világ istennõinek
kultuszában a pszichoanalízis a gyermekkorban szokásos
anyakomplexus" visszatükrözõdését látja.
62
A tudattalan lelki élet szokásos mûködésmódjaival
összhangban jelentkezõ tipikus álmok és vágyak
szimbolikusan áttételezõdve jelennek meg a mesékben
és mítoszokban. A hõsök szörnyeket ölnek
meg (vö. Ödipusz-komplexus), csodálatos születésük
van stb.
63
A vallástörténet és a mítosztörténet
területén nyert pszichoanalitikus eredmények alapján
a kérdés egyik legnagyobb szakértõje, Theodor
Reik azt a megjegyzést tette, hogy azok az eredmények, amelyeket
a pszichoanalízis ezen a területen felhalmozott rendkívül
rövid idõ alatt , nemcsak a kutatási anyagot gazdagították,
hanem - és ez a lényeg - eredeti és értékes
kutatási módszer kialakulásához vezetett. E
módszer alapja az a vizsgálati eljárás, amely
az individuális, konkrét pszichológiai anyag tanulmányozásának
eredményeként alakult ki.
64
A vallás pszichoanalitikus
tanulmányozásának egyik legérdekesebb eredménye
minden bizonnyal az, hogy rámutattak a vallási élményvilág
mély belegyökerezettségére az egységben.
Ugyancsak a fontos eredmények sorába tarozik, hogy a pszichoanalitikus
kutatók munkáiban, valamint Pfister
65
és mások
individuálpszichológiai vizsgálataiban kimutatást
nyert, hogy egyes vallási szimbólumok tudattalanul szexuális
jelentéseket hordoznak magukban.
66
Ezek a munkák
megnyitják az utat a vallás- és néplélektan
analitikus megközelítése felé, ami minden kétség
nélkül a jövõben kiszorítja azokat a megközelítéseket,
amelyek e jelenség puszta történeti leírására
vállalkoznak.
A fenti szemle elégtelenségeivel
magunk is nyilvánvalóan tisztában vagyunk. Számos
problémát és pszichoanalitikus területet nem
világítottunk meg, így például nem foglalkozunk
a gyermeklélektannal, a szexualitás és a libidó
megnyilvánulásainak formáival, nem beszéltünk
a tudattalan és néhány tudattalan mûködés
kérdéseirõl. Nem érintettük a szublimációt
tanát és az áttétel jelenségét.
Ugyancsak nem beszéltünk a pszichoanalitikus technika kérdéseirõl,
valamint nem foglalkoztunk azzal, hogy a pszichoanalízis mit tanít
a neurózisokról. Ezekben a problémákban és
kérdésekben ugyanis e sorok írója nem tartja
önmagát illetékesnek. Végül meg kell említenünk,
hogy nagyon felületesen érintettük a pszichoanalízis
számos fontos tanítását, különösen
azokat, amelyek újnak tekinthetõk. Ennek az az oka, hogy
még nem volt elég idõnk arra, hogy megismerkedjünk
ezekkel az új tanításokkal. [ ]
* Alekszandr Romanovics Lurijának, a világhírû orosz pszichológusnak (1902-1977) ez a korai munkája 1923-ban jelent meg Kazanyban Pszihoanaliz v szvetye osznovnih tendencij szovremennoj pszihologii" címmel. Lurija, aki késõbb L. Sz. Vigotszkijjal és A. N. Leontyevvel együtt a szovjet pszichológia kultúrtörténeti" és tevékenységelvû" iskolájának egyik vezéralakja, s a neuropszichológia egyik legnevesebb mûvelõje lett, 1922-ben Kazanyban pszichoanalitikus egyesületet alapított. A kazanyi, valamint a Mojszej Vulf és Ivan Jermakov által alapított moszkvai egyesület képezte az alapját az ugyancsak 1922- ben alakult Orosz Pszichoanalitikus Egyesületnek, amely a húszas évek végéig mûködött. Lurija tanulmányát helyenként rövidítettük, a kimaradt részeket szögletes zárójellel jeleztük. (A szerk.)
1
Oswald Bunke. Psychologie und Psychiatrie.
Klinische Wochenschrift, 1922, Nº 5, 201-204.
2
O. Bunke, i.m., 202-203.
3
Bunke, i.m., 202.
4
Erwin Stransky írja Psychoanalyse
und Kritik" (Wiener Klinische Wochenshrift, 1921, Nº 16) c. tanulmányában:
A pszichoanalízisnak, mint az emberi psziché mélyrétegeit
vizsgáló módszernek, tudományunk egészén
belül meg kell adni a teljes polgárjogot". K. Kronfeld pedig
arra mutat rá, hogy a pszichoanalízis nagy elõrelépés
az egész tudomány szempontjából. ( Über
neuere grundsachliche Auffasungen in der Psychotherapie", Monatschrift
Psychiatrie u. Neurologie, 1922, H. 5-6.)
Általánosságban
megállapíthatjuk, hogy az utóbbi esztendõkben
a pszichológia elvi kérdéseivel egyetlen nagyobb kutatás
sem foglalkozott anélkül, hogy utalt volna a pszichoanalízis
által elért eredményekre.
5
Dr. Alfred Adler. Theorie und
Praxis der Individualpsychologie. München, Bergmann, 1920, S. 1. (Elõszó):
Az individuálpszichológia (Adler így nevezi saját
irányzatát) az emberrõl szóló tudás
elmélyítésére törekszik, ám ez
csupán úgy lehetséges, ha elõzetesen tisztázzuk
az ismeretbõvítés e válfajának viszonyát
saját szociálisan meghatározott feladatához...
Az emberi személyiség egész struktúrája
a viselkedés ilyen mélyen fekvõ meghatározóin
alapszik... Az individuálpszichológia az egész emberi
személyiség fejlõdésének immanens logikáját
tárja elibénk."
6
Ezt a megfogalmazást a
Psychoanalytic Review 1922-es kötetének alcímébõl
vettük át: A journal devoted to an understanding of human conduct".
7
E. Kretschmer. Die psychologische
Forschungen und ihr Verhaltniss zum heutigen Stand der Psychiatrie. - Zeitschrift
f. d. gesamte Psychiatrie u. Neurologie, 1920, Bd. 57, s. 232 ff.
8
E. Bleuer. Zur Naturgeschichte
der Seele. Berlin, 1921.
9
J. Lewin. Neue Wege u. Zeile d.
psychopatologie - Centralblatt f. Nervenheilkunde u. Psychiatrie, 1920,
H. 2, s. 50 ff.
10
Vö. Hermann Imre (Budapest)
elõadásával a VII. pszichoanalitikai kongresszuson:
Die neue Berliner Psychologische Schule und die Psychoanalyse. - Int. Zeitschrift
f. Psychoanalyse 1922, H. 4, s. 481, továbbá ld. a csoport
orgánumát: Psychologische Forschungen, szerk. K. Koffka,
W. Köhler, M. Wertheimer, K. Goldstein, N. Gruhle. B. 1. 1921.
11
Egy igen értékes
kiadvány, amely a pszichoanalízis irodalmát mutatja
be az 1915-1919. közti öt év folyamán (Bericht
über die Forschritte d. Psychoanalyse in der Jahren 1914-1919, szerk.
Dr Otto Rank, - Internat. Psychoanal. Verlag. Leipzig-Wien-Zürich,
1921.), közel 1260 olyan munka címét tünteti föl,
ami ezalatt az idõ alatt a pszichoanalízis irodalmának
tárgykörében megjelent, - ebbõl 346 az angol
cím).
12
Freud újabb (háború
utáni) mûvei közül itt csupán a legfontosabbakat
említjük meg: Vorlesungen zur Einführung in die Psychoanalyse,
3 Bde, Új kiad.: 1922; Das Unbewusste (Intern. Zeitschrift f. ärtzl.
Psychoanalyse, 1915, H. 4,5); Triebe und Triebesschiksale (id. 1915, H.
2.); Zur Einführung des Narzissmus (Jahrbuch f. Psychoanalyse, VI,
1914.); Metapsyhologische Erganzung zur Traumlehre (Int. Zeitschrift f.
ärtzl. Psychoan., 1917); Totem und Tabu - 1920; Jenseits des Lustprinzips,
1921; Massenpsyhologie und Ich-Analyse, 1921; Das Ich und das Es - 1921.
13
Mellesleg errõl ír
egyik munkájában A. I. Storfer (Psychoanalystische Krise?,
Wissel und Leben, Zürich, 1920, H. 11.)
14
Sigmund Freud, Das Unbewusste
(Int. Zeitschr. f. Psychoan. III. n. 3-4.)
15
Vö. F. Alexander, Metapsychologische
Betrachtungen" (Zeitschrift f. Psychoanalyse, Bd. VII, 1920, s. 275 ff.)
16
Vö. I. Hermann, Rauebemergungen
zum Wiederhohlungszwang, Int. Zeitschr. f. Psychoan., 1922, H. 1., S.:
Die Grundidee der Psychoanalyse ist die Idee des `Verborgenen Sinnes`".
17
P. Schilder. Monographien aus
dem Gesamtgebiete d. Neurol. u. Psychiatrie. Wahn und Erkenntniss, 1918
(15. Heft d. Monographien aus dem Gesamtgebiete d. Neurol. u. Psychiatrie).
18
Dr. I. Hermann. Intelligenz u.
tiefer Gedanke. Int. Zeitschrift f. Psychoanalyse, 1920, S. 194, 196/7.
19
A kérdés terjedelmes
irodalmából itt mindössze két igen érdekes
könyvre hívom föl a figyelmet: Prof. E. Bleuler, Das autistich
und disziplinierte Denken in d. Medizin, Springer, 3. Aufl. 1922, és
I. Varendouck, Über das vorbewusste fantastiche Denken, Internation.
Psychoanal. Bibliothek. Bd. XI, 1922, h. 3, S. 358-362.
20
A Triebe und Triebschiksale (Int.
Zeitschr. f. ärtzl. Psychoan., 1915, S. 80 és kk.) c. tanulmányban
Sigmund Freud maga mutat rá azokra a tisztázatlanságokra,
amelyek a ösztöntörekvésrõl szóló
tanítás területén még ma is uralkodnak.
21
S. Freud, Triebe u. Triebschiksale.
22
Ezt a fogalmat Freud a következõ
munkáiba vezette be: Triebe u. Triebschiksale, 1915, i. h. S. 87.,
Jenseits des Lustprizips, 1921; Massenpsychologie und Ich-Analyse, 1921,
S. 79 kk.
23
Vö. Nachmansohn, Freud`s
Libidotheorie vergleichlich mit der Eroslehre Platos. (Intern. Zeitschr.
f. artzl. Psychoan., III. 1915, S. 65. és kk.)
24
Ld.: L. I. Petrazsickij, Vegyenyije
v izucsenyije prava i nravsztvennosztyi. Osznovi emocionalnoj pszihologii.
- Szentpétervár, 1908, 3. kiad. Nagy kár, hogy a Petrazsickij
által javasolt fogalomhasználat eleddig nem honosodott meg
az orosz pszichológiában.
25
Parciális nemi ösztönt:
olyan ösztöntörekvés, amely nem a genitáliák
szférájára lokalizálódik, hanem egyéb
szervekhez kapcsolódik; a gyermekkori nemi ösztöntörekvés
e típusa 1-3 életév között jellemzõ.
V.ö.: S. Freud: Tyeorija polovovo vlecsenyija. A pszichoanalitikai
könyvtár kiadása, Moszkva, 1912; Bevezetés a
pszichoanalízisbe.
26
A kérdéssel foglalkozó
(egészében hatalmas terjedelmû) szakirodalomból
a homoszexualitással és a homoszexualitás megnyilvánulásának
formáival foglalkozó közelmúltban megjelent munkák
közül a legérdekesebbek: S. Freud, Über einige neuritische
Mechanismen bei Eifersucht. Paranoia u. Homosexualität. (Int. Zeitschr.
f. Psychoanal., 1922, H. 3. 256-258.) F. Boem. Beitrage zur Psychologie
d. Homosexualität. - (Intern. Zeitschr. f. Psychoan. 1920. H. 4, és
1922, H. 30.) M. Nachtmansohn. Die Psychoanalyse eines Falles von Homosexualität.
(Int. Zeit. f. Psychoan., 1922, H. 1.)
27
A terminust a pszichopatológiába
P. Naeke vezette be 1899-ben, és mibenlétét részletesen
Freud fejtette ki a Zur Einführung des Narzissmus" c. tanulmányában
(Jahrbuch F. Psychoanalyse, 1915, B. VI.)
28
Zur Einführung des Narzissmus,
klny. 1, valamint Vorlesungen zur Einführung in die Psycholanalyse,
3. Aufl., 1921, Bd. III.; M. Senf, Narzissmus. Sexual-Probleme, 1913.
29
Zur Einführung des Narzissmus,
klny. 44. és kk.; Th. Reik, Zur Psychoanalyse der Narzissmus im
Liebesleben des Gesunden, Zeitschr. f. Sexualwissenschaft., B. II., S.
44. és másutt.
30
Így pl. Freud a nárcizmus
szempontjából vizsgálja meg egy szkizofrén
pszichológiáját (Zur Einführung des Narzissmus,
S. 8. és kk.)
31
Vö. pl. Th. Reik. Über
Vaterschaft und Narzissmus. Intern. Zeitschrift f. Psychoanalyse, Bd. III.,
1915, S. 330.
32
A nárcizmus ragyogó
szociológiai elemzését adja Freud a Massenpsychologie
und Ich-Analyse (1921, VI. fej.) c. munkájában.
33
S. Freud. Zur Einführung
des Narzissmus, i.h. klny. S. 18. és kk
34
S. Freud. Massenpsychologie und
Ich-Analyse, XI. fej. Eine stufe im Ich."
35
S.Freud. Zur Einführung
des Narzissmus, S. 19
36
S. Freud. Massenpsychologie u.
Ich-Analyse, s. 48 ff.
37
S. Freud. Jenseits des Lustprinzips.
1921. S. 34. és másutt. Vö. I. Hermann. Randbemerkungen
zum Wiederhohlungszwang. Int. Zeitschr. f. Psychoanal. 1922. S. 1-14.
38
45. Lucile Dooley - The psychoanalytic
Studies of Genius. Americal Journal of Psychology, 1916, July, 363-416.
39
Boven. Alexander der Grosse,
Imago, 1922, H. 4.
40
N. Oszipov. Tolstois Jugendserinnerungen.
Intern. Psychoan. Verlag, 1923.
41
Alfred Adler. Theorie u. Praxis
d. Individualpsychologie. München, 1920. Dostojewsky. S. 193-205.
42
O. Pfister. Die Entwickelung
des Apostols Paulus. Imago, 1920
43
Vö. pl.: L. P. Clark. A
psychoanalytic Study of the Epileptic Personality of Genius. Psychoanalytic
Review, 1922, N. 4, October; R. W. Harlow. A psychoanalytic Study of S.
Adams (u.o.); G. Stragnell. F. M. Liliem (u.o., 1922, N. 1.), stb.
44
Az ún. Hoffmans-Psychogramm".
Beiheft zur Zeitschrift f. angewandte Psychologie.
45
Itt még csak futólag
sem térhetünk ki a családi komplexussal" foglalkozó
hatalmas régebbi irodalomra, mindössze egyetlen új és
érdekes munkát említünk meg, amely rendszerezi
a pszichoanalízis felfogását a családról
és hatásáról: I. C. Flügel. The psychoanalytic
Study of the Family. London, 1921.
46
53. Vö. Freud olyan korábbi
munkáival, mint A nemi vonzalom elmélete. - Az álomfejtés.
A kérdés irodalma roppant nagy.
47
Vö. Beatrice Hincle szép
munkájával: The Study of Psychological Types. Psychoanalytic
Review, 1922, N. 2., April.
48
Ld. I. Sadger. Von ungeliebtem
Kinde. Fortschritte der Medizin. 1916-17.
49
A Freud által elõször
az Álomfejtésben (1900) tárgyalt Ödipusz-komplexus
irodalma nagyon bõ; úgyszolván minden pszichoanalitikus
munkában vannak hivatkozások a jelenségre. Ennek oka
az Ödipusz- komplexus rendkívüli elterjedsége és
fontossága az ember életében. Az egyik szerzõ
megjegyzi, hogy napjainkban a gyermekek több mint háromnegyede
szenved ettõl a komplexustól.
50
Korábban már idéztük;
ld.: Imago, 1922, H. 4., S. 418-439.
51
Nem ismerek olyan pszichoanalitikus
kutatást I. Sándor személyiségérõl,
ami komoly érdeklõdésre tarthat számot; ezért
csak D. Sz. Merezskovszkij kiváló regényére,
az I. Sándorra utalok, amely nagyon jól tárja föl
az itt jelzett mechanizmusokat.
52
Vö. Merezskovszkij. Alekszandr
I. Volf kiad., 1913., 54, 76, 96, 99. és kk. 1.
53
E. Hitschmann. Schopenhauer.
Versuch einer Psychoanalyse des Philosophen. Imago II., 1913, s. 100-107.
Azért foglalkozunk csak ezzel a mûvel, mert frissebben megjelent
nincs a kezünk ügyében.
54
Sigmund Freud, Massenpsychologie
und Ich-Analyse. 1921. 1.
55
Massenpsychologie und Ich-Analyse.
79. ezen kívül vö.:Blüher, Die Rolle der Erotik in
der mannlichen Gesellschaft. 2.kötet. Jena, 1917. Büher, H. Familie
und Männerbund. Leipzig, 1918. Vö. a fentebb adott bibliográfiával
a pszichikus homoszexualitásról. Különösen:
F. Boehm, Beitrge zur Psychologie der Homosexualität (Intern. Zeitschrift
f. Psychoanalyse, 1920.) H. 4. valamint: A. Kolnai, Psychoanalyse und Soziologie,
Internationale Psychoanalyt. Bibliotek. Bd. 9. 1921. valamint Kolnai -
Zur Psychoanalitoschen Soziologie. Imago, 1920. 242-250. H. Kelsen, Der
Begriff des Staates und die Sozialpsychologie. Imago, 1922. 97-141. különösen:
10-104.
56
S. Freud, Massenpsychologie und
Ich-Analyse. K.II. Felszeghy, Panik und Pan-komplex. Imago. 1920. /VI/
57
Massenpsychologie und Ich-Analyse.
K.X. és mások. H. Kelsen, Der Begriff des Staates und die
Sozialpsychologie (idézett hely, 117. és 132.)
58
Különös figyelmet
érdemel az az elmélet, mely szerint az elsõdleges
hordát kiszorította egy másik társadalmi forma,
amikoris az átalakulás az apa feláldozása"
útján történt meg. Ugyancsak érdekes a
totemizmus és a társadalom klanfelépítése
kapcsán adott magyarázat. Vö.: Freud, Massenpsychologie
und Ich-Analyse, Totem und Tabu, valamint említést érdemel
két kiváló pszichoanalitikus, Theodor Reik és
Róheim Géza idevágó munkássága.
Különösen Róheim, G. 1923. Nach dem Tode des Urvaters.
Imago. H. 1.
59
A hatalmas irodalomból
csak E. Jonesra hivatkozom: Die theorie der Symbolik - Intern. Zeitschrift
f. Psychoanalyse. V. 244 és 1922. VIII. 259-280. Silberer és
G. Groddek számos mûvet írt a szimbolikáról.
Der Symbolisierungszwang. Imago. 1922. 67-81. (Ez a mû kiválóan
fejti ki a szimbolikus gondolkodás psichológiai mibenlétét.)
W. White, Symbolism. Psychoanalytic Review. III. 1916.
60
Különös figyelmet
érdemel egy nemrég megjelent könyv, mely kimerítõen
tárgyalja a kérdést: K. Abraham, Die Sprache des Traumes.
1921.
61
Dr. Kinkel, Zur Frage der Psychologischen
Grundlagen des Ursprungs der Religion. Imago. 1922. H. 1. és 2.
M. Eitingon, Gott und Vater, Imago. III. 1914. és számos
más mû.
62
Dr. I. Kinkel im., 55. K. Abraham,
Einige Bemerkungen zum Mutterkultus und seine Symbolik. Centralblatt für
Psychoanalyse. 1911. I.
63
O Rank, Inzestmotiv in Dichtung
und Sage. 1912., Der Mythus von der Geburt des Helden 1922., Psychoanalytische
Beitrage zur Mythenforschung. 1921.Említést érdemelnek
még Levy, Silberer és Th. Reik mûvei.
64
Dr. Th. Reik, a valláspszichológiai
területén végzett pszichoanalitikus kutatásokról
szóló beszámoló, Bericht über die Fortschritte
der Psychoanalyse im Jahren 1914-1919. Int. Psychoan. Verl. 1921. 215.
Az utóbbiról lásd különösen: S. Freud,
Totem und Tabu 1913. Vorlesungen zur Einführung in die Psychoanalyse.
III. köt. 21. elõadás.
65
O. Pfister, Die Frömmigkeit
des Grafen Ludwig v. Zinzendorf. 1910. Die Entwicklung des Apostel Paulus.
Imago. 1920. G. Lomer, Ignatius Loyola, from Erotic to Saint. 1913.
66
A vallási szimbólika
hatalmas irodalmából megemlítjük: Th.Reik, Probleme
der Religionspsychologie. 1. Das Ritual.. Bibl Int. Psychoan. No. 5. 1921.
Levy, J. Cikkek a vallási szimbólika szexuális jelentéseirõl.
Zeitschrift f. Sexualwissenschaft, I. 1914., II. 1915, III. 1916/17. Imago,
1917 és 1919 és mások. E. Jones im. és más
cikkei az International Journal of Psychoanalysis-ben
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu