GEREZNABARKA
TÜNDÉRMESÉK, EGYÜTTES ÉLMÉNY, ÖNISMERET
Nézzük egymást, nézzük,
Regénket regéljük.
Szemünk pillás függönye
fenn,
Hol a színpad, kinn-e vagy benn?
Urak, Asszonyságok!
1. A kiinduló állapot
Az elsõ csoportülésen
a Mese a királyfiról, aki nem ismerte a félelmet c.
Grimm-mesét1 olvastuk fel. A mese elhangzása utáni
elsõ megjegyzések a fõhõsre, a királyfira
vonatkoznak, akinek viselkedését a csoporttagok ostobának,
butának tartják, nagyon gyerekes" - mondják. Nem szimpatikus,
nagyon naiv, éretlen Ezekhez az asszociációkhoz kapcsolódik
az egyik csoporttag gyermekkori emléke: a fiút kiskorában
apja biciklizni tanította, fogta hátul a kerékpárt,
majd amikor, hogy ellenõrizze, apja ott van-e még, a fiú
hátranézett, elesett. Emlékszik, hogy piros biciklije
volt A csoportülés hátralévõ részében
a mesében megjelenõ élet vize" - momentum foglalkoztatja
a csoporttagokat: Jó lenne-e örökké élni?
Mennyire jelentene ez megkövültséget, állandóságot?
A narratívum elemzésekor
igen fontos figyelni az asszociációk sorrendiségére.
Prognosztikusan nagyon jó jelnek tekinthetjük, hogy a csoportfolyamat
legkorábbi szakaszában a gyermekség problematikája,
illetve személyes gyermekkori emlék jön elõ.
Jung szerint a gyermekmotívum fellépése az eljövendõ
fejlõdés elõvételezését jelenti
(Jung, 1993). Érdemes felfigyelni arra, hogy a csoporttagok a fõhõs
gyermeki" tulajdonságai közül az ostobaságot, bizonytalanságot,
naivitást emelik ki. A tudás iránti igény,
a bölcsességhez vezetõ út keresése jelenik
meg itt a fantáziában. A tévelygés, kóborlás
az ifjúság archetípusának összetevõire,
a kincskeresésre és próbatételekre utal, illetve
az elhagyatottságra, egyedüllétre, ami az önállóságra
felnövekvés archetipikus jegyeit hordozza magán (Jung,
1993). Hogyan lehet ezeket magvalósítani? Megjelenik a bicikli,
mint a haladás-fejlõdés, a kettõsségen
(két keréken) való uralom jelképe, amit hajtani
és kormányozni kell. A kerék mint õsi és
egyetemes kozmikus jelkép a teljesség szimbólumaként
is értelmezhetõ, benne egyesül, válik eggyé
a világ sokfélesége (Hoppál et al., 1990).
Jung szerint a kerékszimbólum gyakran az individuációs
folyamat kezdetén jelenik meg. A kerékpár piros színe
tüzes" érzelmekre utal: az energia, az élet iránti
vágy, hajtóerõ jelenik meg benne. Felmerül azonban
a kérdés, hogy önállóan vagy támasszal
kell-e mennünk, szükség van-e a háttér védelmére
(apa fogja a biciklit) az elõrejutáshoz? A visszafordulástól,
hátranézéstõl való félelem gyakori
hárítási mód. Mitologikus megfogalmazásával
találkozhatunk az Orfeusz-történetben, bibliai példaként
pedig Lót feleségének történetét
említhetjük. Erik Erikson fejlõdéselméletében
(Erikson, 1985) a hátranézéssel kapcsolatos szorongás
a kialakulóban lévõ autonómia iránti
támadással, a kétellyel kapcsolatos. A korábban
jó"-nak tekintett belsõ dolgok (táplálék,
ill. széklet) kívülre kerülve, produktummá"
válva rossz" jelentést nyernek. Erikson szerint a magunk
mögött hagyott dolgokkal, produktumokkal, objektivációkkal
kapcsolatos kétely, a kontroll hiányának õsi
érzése a késõbbiekben a felnõttnél
a hátulról, lesbõl való támadásokkal
kapcsolatos (paranoid) szorongásokhoz vezethet.
Jung szerint az elhagyott", félreértett"
gyermek kezdeti képe a tudat nagyzási mániájának
tudattalan kompenzációjaként átmegy az én
különleges vagyok" képbe (Jung, 1993). Az élet
vizével - mely az õsvizet és õskáoszt
is képviseli, a formátlan õsállapotot, amibõl
az egész létezés megszületett (Hoppál
et al, 1990) - és az örök élettel kapcsolatos csoportbéli
asszociációk így a gyermek archetípusa következõ
szálát idézik: hogyan õrizhetem meg magam ifjúságom
tökéletességében az örökkévalóságnak?
Az örök gyermek" archetipikus képe tehát a végsõ
értéket és értéktelenséget hozza
felszínre. (Meg kell jegyeznünk, hogy sok ifjúkori öngyilkosság
hátterében az a tudattalan vágy, motiváció
szerepel, hogy az illetõ fiatalságának teljességében
maradjon meg mások emlékezetében, illetve ekként
éljék meg hiányát. Ez a motívum implikálja
az értéktelenségtõl való - végzetes
- szorongást is.)
A második csoportülésen
a Hamupipõke-mese2 kerül felolvasásra. A mese kiválasztásának
hátterében az állt, hogy az elsõ ülés
kezdetén, a bemutatkozás során a csoporttagok a Metamorfózisok
tesztbõl (Szõnyi, 1988) átemelt játék
keretében elmondták, hogy ki milyen meseszereplõ szeretne
lenni. A játék során a csoport nõtagjai szinte
kivétel nélkül Hamupipõkét említették,
így elhatároztuk, hogy nyomába eredünk ennek
a fantáziának
A mese hallatán a csoport
két pártra szakad. A problémát az okozza, hogy
bizonyos csoporttagok kifogásolják a mese horrorisztikus"
részleteit: a mostohatestvérek cipõjébõl
folyó vért, illetve azt, hogy a mese végén
a madarak kivájják a mostohatestvérek szemét,
ami egyeseket Hitchcock filmjére emlékeztet Kétféle
Hamupipõke van, fogalmazza meg a csoport, egy fehér", akinek
nincs köze ezekhez a horrorisztikus részletekhez, aki tiszta,
ártatlan, szûzies, ahogy az gyermekkori emlékeinkben
él", illetve egy szürke", akiben ott az ambivalencia, a jó
és rossz tulajdonságok. A csoport felsorakozik a kétféle
Hamupipõke-kép mögött, és ez adja az ülés
dinamikus ellenpontjait. Hasonlóképp heves vitát vált
ki a csoportban az a kérdés, hogy az apa miért nem
segít Hamupipõkének, milyen apa az ilyen?" kérdezik
sokan. Az idõ lejártakor nehezen fogadják el, hogy
vége a csoportnak, nem akarnak elmenni, befejezetlennek érzik
a témát.
A Hamupipõke nem csak az
egyén fejlõdésének, hanem a szellemi fejlõdésnek
is a meséje (Ebben a vonatkozásban folytonosságot
képez az elõzõ ülésen a tudás iránti
igényre, a bölcsességhez vezetõ útra vonatkozó
asszociációkkal.) Hamupipõke apjától
a tudásban való fejlõdéshez való eszközt
kéri, a mogyoróvesszõt. A mogyoróbokor mágikus
értékkel bír, a druidáknál például
a szellemek hívásának, bûvölésének
az eszköze volt (Cirlot, 1981). A mogyoró a tudás gyümölcse,
melynek éréséhez türelem és tapasztalat
szükséges. Hamupipõke énekkel hívja a
madarakat, hívja a jó gondolatokat. Figyelemreméltó
a csoportban megjelenõ Hitchcock-asszociáció: a félelmetes
madarak szorongáskeltõ, rossz" gondolatokra utalnak, mintha
a korunkban tapasztalható információözön,
amely eluralhatja a szelektálásra képtelen embert,
a szellemi veszélynek való kiszolgáltatottság
horrorisztikus víziójaként jelenne meg. A fehér"
és szürke" Hamupipõke iránti igény párhuzamba
állítható a mese azon aspektusával, hogy a
tiszta", a jó" magok kiválasztása, szelektálása
szükségszerû a fejlõdésben: az elmúlt
lángolások, élmények elszáradt darabjaiból,
a hamu közül ki kell választani a friss magokat, a jó
gondolatokat, hogy megvédjük magunkat a madarak" kiszámíthatatlan
támadásától A választás, az igenlés
archetípusa aktiválódik itt a mese hatására.
A mostohatestvérek lábujjaiktól
és sarkuktól megcsonkított vérzõ lábának
képe a realitáshoz való viszonyunkra utal. A vérzés,
az erõvesztés az integritás és az énerõ
megsértését jelenti. Ha a realitásban való
szerepünk nem megfelelõ, a hárítás kétféle
módját választhatjuk: vagy a racionalitást
(lábujj - a fejnek megfelelõ talpzóna) vagy az érzelmeket
- szexualitást - (sarok: a szexualitás zónája
a talpon) vágjuk le", nyomjuk el. Ez a fajta erõvesztés
a kizárólagos, vagy-vagy" megoldások sajátja,
szemben azzal, ahol a türelemmel érlelt megoldást növekedés
követi: Hamupipõke nem vért, hanem könnyeket veszít,
az élet vizével" öntözi a mogyoróvesszõt.
Igen fontos itt az apának a csoporttagok által vitatott szerepe.
Alacsonyabb fejlõdési fokon az apa által képviselt
Törvénnyel való azonosulás csak erõszakos
módon lehetséges: primitív, büntetõ Felettes
énrõl beszélünk ilyen esetben. Magasabb fejlõdési
szinten azonban mostoha" vagy szerep"-énemet (ld. a Persona szerepe
a jungi fejlõdéselméletben) adom cserébe az
aktivitásért (ld. mogyoróvesszõ - aktív,
férfias, cselekvõ) és a növekedésért
(termés, mag). Ontológiai síkon mindez úgy
fogalmazható meg, hogy ha az (anya)természet mostohaságát
tapasztalom, kényszerítve érzem magam, hogy mindent
tegyek meg a fejlõdésért, tovább kell lépnem
a kezdeti szimbiózisból.
A harmadik ülés meséje
a Gereznabarka.3 Ez a mese egyfajta Hamupipõke-variációnak
tekinthetõ. Választását azért éreztük
indokoltnak, mert - ahogy az a csoporttagok részérõl
nyílt közlés és metakommunikáció
(nehezen tudtak elindulni az ülés után) formájában
is megfogalmazódott - szükségesnek látszott a
téma további körbejárása.
A mese felolvasása után
a csoporttagok egy része felháborodva kérdezi: Milyen
dolog az, hogy az apa a saját lányát akarja feleségül
venni?" A csoport hosszan tárgyalja ezt a témát, reakcióik
között megjelenik az undor, az elutasítás, a racionalizálás.
Ki adta az utasítást, hogy vegye el a lányát?
Tulajdonképpen maga az anya, mondják többen. A továbbiakban
az a téma vetõdik fel, hogy miért csúfítja
el magát, miért rejtõzködik a királylány,
miért bújik el az erdõbe, ott miért alszik
olyan sokat. Lehet, hogy bûntudata van? Hosszan vitatkoznak a gyûrû,
a rokka, az orsó szerepérõl, és hogy miért
épp az apját idézõ tárgyakat vitt magával,
miért nem az anyjára emlékeztetõ dolgokat?
Az ülés végén az egyik csoporttag tudományos"
elõadása az ödipális helyzetrõl, az apa
szerepérõl a lány késõbbi választásaiban.
Ennek a mesének jó vége" volt, állapítják
meg a csoport tagjai. Az ülés egyfajta megnyugvással,
befejezettségérzéssel zárul.
Az ülés anyagának
elemzésekor elsõként azt kell megjegyeznünk,
hogy a csoporttagok figyelmen kívül hagyták", hogy a
lány kezdeményezi a kapcsolatot, õ kéri az
apától a ruhákat. A gyermek, mint saját szülötte,
az apa objektivációjának tekinthetõ. A mesében
az a problematika jelenik meg, hogy hogyan tudunk túllépni
a saját alkotással való azonosuláson, az azzal
való incesztuózus viszonyon (l. a korábbiakban a hátranézés,
visszafordulás tilalmát!). Azt, hogy ennek meg kell történnie,
az anya adja utasításba, ez az anyaarchetípus által
képviselt elõírás. A fejlõdés
során végig kell menni a szerepek megmunkálásának
fázisain: a királylány ruhája az összes
állat ruhájából készül: az összes
ösztönállapotot képviseli. Ha mindez készen
van, az egyénnek képesnek kell lennie arra, hogy elmenjen,
továbblépjen. A rokka és az orsó a szövés,
a nyersanyag megmunkálásának, a megvalósításnak
a mûveleteit szimbolizálja, míg a gyûrû
keretet ad, megköt, biztosít A ruhákat (szerepeket)
maga kéri - és készen kapja - a királylány,
míg a gyûrût, rokkát, orsót (megoldásmódokat)
el kell csennie, magának kell megtalálnia. Az erdõben
rejtõzködõ királylányra (anima) a vadásznak
(tudatosság) rá kell lelnie, kihozni a rejtõzködésbõl.
A király az animát a szerepeibõl ismeri fel, elõször
a csillogó ruhákra figyel. Az animának azonban meg
kell mutatkoznia, ki kell bomlania a szerepekbõl, el kell válni
az eszközöktõl.
Az elsõ szakasz összefoglalása
Az utazás kezdetén a Vándor naiv bizalommal indul felfedezõútjára, pontos elképzelése, tapasztalatai még nincsenek - ostoba", naiv", gyerekes" királyfi. Vonzza az ismeretlen, hajtja a vágy az új felé. Vakmerõség és vállalkozási kedv nélkül nem lehetséges megújulás és fejlõdés, azonban ehhez szükség van az alapszintû ismeretek elsajátítására, a jó és rossz közti különbségtételre, a magok szétválogatására". Ez adja meg a lehetõséget az elsõ teremtõ alkotás létrehozására és az ahhoz való viszony kialakítására. Képesnek kell lenni a saját produktumoktól való szorongásmentes elválásra, a külsõvé vált dolgokkal való megfelelõ kapcsolat kialakítására. Mindebben kiemelt jelentõsége van a szerepszemélyiség - Persona - funkcióinak, fejlettségének, hiszen csak így lehetséges a külvilág, a társadalom szabályainak megismerése és az azokkal kapcsolatos megfelelõ attitûd kialakítása .
2. Az intenzifikáció
Miután az elõzõ
ülés egyfajta összegzéssel, lekerekítéssel
zárult, a negyedik ülésre olyan mesét választottunk,
amely az elõzõ kettõ - ahol a megtartás problematikája
volt a középpontban - valamiféle ellenpontjának
tekinthetõ: a Jánoska és Margitkát (közismerten:
Jancsi és Juliska),4 az elengedés és elindulás
meséjét. A mese meghallgatása után az elsõ
megnyilvánulások az azzal kapcsolatos felháborodásnak
adnak hangot, hogy hogyan tehetnek ilyet a szülõk, hogy küldhetik
ki a gyerekeiket az erdõbe. Ez egy horrormese" - mondja az egyik
résztvevõ. Létezik-e egyáltalán olyan
reális helyzet - szegénység, éhezés,
háború -, amikor a szülõ elküldheti magától
gyerekét? Ez a téma hosszan fennmarad a csoportban, beleszõve
a mese terén kívüli témákat, pl. az állami
gondozott gyerekek problémáját, és személyes
emlékeket is: Amikor gyerekkoromban kaptam egy pofont, akkor sem
gondoltam, hogy világgá megyek. Úgy látszik,
az én családom eléggé biztonságos "
A továbbiakban az anya és apa felelõsségét
mérlegelik: bár az anya küldi ki a gyerekeket az erdõbe,
az apa is bûnrészes. Miért nem tett valamit a gyerekek
érdekében? Az ülés azzal zárul, hogy a
csoporttagok kérik, a következõ alkalommal ne Grimm-
mese legyen, ezeknek nincs kapcsolatuk a valósággal, ezek
olyan bizarr mesék". Legyen helyette magyar népmese, valamilyen
keleti mese, vagy más népek meséi, pl. A tundra meséi
Az ülésen megjelenõ
asszociációk és a kérés, hogy következõ
alkalommal legyen valami más", az elindulással, az illúziószerû
védelem feladásával kapcsolatos szorongásokat
jelzik. Az attól való félelem, hogy ha ott maradunk,
ahol vagyunk, leáll a fejlõdés, elfogy az ennivaló",
azt a regresszív védekezést hívja elõ,
hogy megkövesült megoldásokat (a visszafelé vezetõ
utat jelzõ kavicsokat), normákat használjunk. Így
azonban lehetetlen a továbblépés. Az ártalmas,
hamis, mostoha tradícókat (a mostohát képviselõ
boszorkányt) tûzre kell vetni, azonban ehhez valódi
biztonság szükséges, nem pedig mézeskalácsház:
valódi falakra van szükség, az identitás alapját
képezõ elhatárolódásokra, olyan tudásra
is, amivel nem azonosulok, amitõl elhatárolom magam. A lelki
fejlõdésben óriási veszélyt jelent,
ha nem tudjuk differenciálni a védekezést és
az azonosulást: ha megeszem a házat, újból
védtelenné válok. A veszély elsõsorban
azokat fenyegeti, akik az eredendõ, indító biztonságot
nem kapták meg. Az, hogy ez a táplálék, és
az azt adó anya képében jelenik meg, a személyiségfejlõdés
legkorábbi szintjén megjelenõ fantáziákat
hívja elõ, felidézve az Erikson által leírt
nem jó" õsélményét, azt, hogy a világban
található jó elveszíthetõ (Erikson,
1985). Ugyancsak Erikson utal rá, hogy bizonyos primitív
népek a táplálékot adó természetfölötti
jótevõt olyan félelmetes hatalomnak is tekintik, akit
imádsággal és önsanyargatással kell kiengesztelni.
Az õsbizalom és õsbizalmatlanság alapkonfliktusának
megoldása az identitás alappillérének tekinthetõ,
így annak a csoport tudattalan fantáziavilágában
való felidézése érthetõ módon
hívta elõ az említett szorongásokat és
a helyzetbõl való menekülés, a legyen más"
igényét.
A következõ ülés
viharosan indul: a csoporttagok támadást zúdítanak
a csoportvezetõkre, megkérdõjelezve a terápiás
szerzõdést, kérdõre vonva õket, hogy
mit beszélnek a hátuk mögött" a csoportülések
után, és mire használják" az üléseken
elhangzottakat.
Az ülésre a Bátyácska
és Húgocska címû - Grimm! - mesét5 (a
Jánoska és Margitka - mese egy variánsát) választottuk,
elõsegítendõ az elõzõ alkalommal megjelent
téma további feldolgozását. A mese kapcsán
elsõsorban az a kérdés merül fel, hogy helyes-e",
ha két testvér ilyen jóban" van egymással?
Felvetõdik, hogy talán a két testvér tulajdonképpen
egy: ugyanannak a személynek a férfias és nõies
tulajdonságait jelenítik meg. Mit tekintünk férfiasnak
és nõiesnek? Mit reprezentálnak ezek a tulajdonságok?
Az egyik csoporttag - Zsófi, aki ezt a szerepet már a korábbiakban
is felvállalta -, a mese hosszadalmas értelmezésébe
kezd és a csoport egyesült erõvel" támogatja
ebben. Megfogalmazódik, hogy a mese végén a királynõ
(Húgocska), a gyermeke, a testvére (Bátyácska)
és a király a teljességet" jelentik, a rend" helyreállítását.
Az ülés elején
megjelenõ bizalmi krízisben" azoknak a legmélyebb
projekciós mechanizmusoknak vagyunk tanúi, amelyeket igen
nagy valószínûséggel az elõzõ
ülés történései aktiváltak. Utalnunk
kell itt Eriksonnak az introjekció és projekció dinamikájával
kapcsolatos, a korábbiakban már említett, gondolataira
(Erikson, 1985) és Melanie Klein paranoid-szkizoid pozícióval
kapcsolatos elméletére. Ez utóbbi szerint a csecsemõnél
a destruktív ösztönimpulzusok keltette eredeti szorongás
az üldözõtõl való félelemmé
válik (projiciálódik). Míg az Én egy
részét kivetíti a rossz tárgyra, a fennmaradó
rész az ideális objektummal létesít kapcsolatot.
A tárgykapcsolat és a destrukció viszonyát
tükrözõ elmélet szerint az élet során
az elsõ rendezõelv a jó és rossz fantáziában
való különválása (Flaskay, 1983).
A Jancsi és Juliska-mese
nem tudta megmondani, hogy ki az Én: ahogy nem differenciálódott
az étel és a ház, nem vált külön
az Én férfias és nõies oldala sem. Bátyácska
és Húgocska meséje elõrelépést
jelent ebbõl a szempontból, ahogy ez a csoport által
megfogalmazott asszociációkban is megjelenik. Más
megközelítésben (pl. Bettelheim, 1994) a személyiség
ösztönös (tudattalan) és tudatos tendenciáinak
egymásba forrottságával találkozunk itt. Amint
az már az elõzõ alkalommal is megjelent, a mese most
sem hagy kétséget afelõl, hogy az identitás
kivívását nem lehet elodázni. Ennek feltétele
azonban egyrészt a differenciálatlanságon való
túllépés, másrészt a személyiség
integritásának megvalósítása. Bátyácska
és Húgocska történetében megjelenik az
a két élethelyzet, amely leginkább fenyegeti ezeknek
a feltételeknek a megvalósítását: a
szülõi ház elhagyása és a saját
család megteremtése. Meg kell itt jegyeznünk, hogy a
csoporttagok élethelyzetükbõl adódóan
mindannyian aktuálisan is érintettek ezen problémákban.
A csoport igen kreatívan mozgósította azokat a belsõ
energiákat, potenciálokat, amelyek ezeknek a kríziseknek,
feladatoknak a sikeres megoldásához elengedhetetlenül
szükségesek. A mese közös értelmezése,
az intellektuális erõfeszítés, a csoportvezetõknek
szóló majd mi megmutatjuk Nektek, hogy mi is tudjuk, mirõl
szól a mese" egyaránt szolgálta a csoportkohéziót,
a fejlõdésben való elõrelépést
és a személyes integritás erõsödését.
Ahogy az az ülés végkonklúziójaként
is megjelent, helyreállt a rend", lehetõvé vált
a továbblépés.
A csoport regresszív állapota,
majd az integritás megszerzésére tett kreatív
erõfeszítések után a következõ
ülésrõl sokan maradnak távol.
A meséhez - az Aranymadár
címû mese6 - kapcsolódó elsõ asszociációk
megosztják a csoportot: a fiúk szerint jó és
bonyolult" mese volt ez, míg néhány lány értelmetlennek"
tartja a sok próbatételt". A lányok igyekeznének
rövidre zárni" a mese megbeszélését, míg
a fiúk többször elakadnak, egymás számára
homályosnak, absztraktnak tûnõ fejtegetésekbe
kezdenek. Asszociációik a manifeszt tartalmak szintjén
nem kapcsolódnak egymáshoz, látszólag nem szólítják
meg" egymást a csoporttagok. A lányok aktivitása háttérbe
szorul ezen az ülésen. A felmerülõ témák
a szabadság - mennyire szabad akaratából cselekszik
a királyfi, és mennyiben irányítja õt
a róka -, a fejlõdés - szükségesek-e nyugvópontok,
mérföldkövek a fejlõdésben, vagy ezek merev,
mozdulatlan állapotokhoz vezetnek -, illetve a bölcsesség
- a róka bölcsessége a lehetõségek felismerésében
áll, enélkül nem tudna emberré válni".
Az ülésre választott
Aranymadár az animafejlõdés, a tudattalan felé
vezetõ híd meséje. Választását
ezért éreztük indokoltnak: elképzelésünk
szerint a továbblépés eszközeként szerepelhetett.
Az anima a bizonytalan érzések, hangulatok, irracionális
iránti fogékonyság, a természethez való
viszony, a transzcendens bölcsesség megszemélyesítõje
a jungi analitikus pszichológiában (Franz, 1993). Az, hogy
a csoport nõtagjai a szokásosnál kevésbé
aktívan vettek részt ezen az ülésen, valószínûleg
logikus következménye annak a jungi tételnek, hogy az
anima a férfipsziché nõi tendenciáinak megszemélyesítõje,
így a tudattalan csoportfeszültség szintjén ez
inkább a férfiak csoportja" volt. Ez nem csak a lányok
háttérbe szorulásában" érhetõ
tetten, hanem azokban a sajátos asszociációkban és
hárításokban is, amelyeket ezen az ülésen
a fiúk részérõl megfigyelhettünk. A hárítások,
védekezések - a hosszabb csendek, elakadások, az egymáshoz
való kapcsolódás nehézségei, intellektualizálás,
absztrakt szóhasználat, és hogy az egyik fiú
a mesehallgatás közben rövid idõre elaludt(!) -
mind azt jelzik, hogy hatott" a mese, mûködésbe léptette
az anima-archetípus által képviselt tudattalan tartalmakat.
A szabadság", a fejlõdés" és a bölcsesség"
tartalmainak felbukkanása az animafejlõdésnek az individuáció
folyamatában betöltött szerepére utal. (Igen figyelemreméltó,
hogy a bölcsesség, a Sapientia által szimbolizált
legmagasabb animafejlõdési szint [von Franz, 1993] fantáziaképe
megjelent a csoportban!) Az individuáció fontos kérdése,
hogy a tudattalanból - az anima segítségével
- felszínre kerülõ fantáziatárgyak realitástesztelése"
megtörténjen, ami nem más, mint a fantázia komolyan
vétele" (von Franz, 1993). Így kerülhetõ el,
hogy az animakép a külvilágra vetüljön, és
csak ott legyen megtalálható. Ennek az a reális veszélye,
hogy a férfi erotikus fantáziák vagy egy valóságosan
létezõ nõ rabjává válik, feladva
szabadságát, megállítva a fejlõdést,
és ezzel megakadályozva a bölcsesség elérésének
lehetõségét. Marie Louise von Franz szavaival: csak
az a fájdalmas - de elkerülhetetlen - döntés segíthet,
ha valaki komolyan veszi fantáziáit és érzelmeit
Ekként megelõzheti az individuáció folyamatának
teljes stagnálását Így az anima újra
azt a szerepet töltheti be, amit eredetileg - a férfi lelkében
élõ nõt, aki az õsvalónk" életfontosságú
üzeneteit közvetíti számára." (von Franz,
1993.)
A következõ ülésen
a csoport ismét átlagos létszámban van jelen.
Mesénk az Aranylúd,7 szándékaink szerint -
amelyet a csoport történései is megerõsítenek
- az igazi átvezetõ", a híd" szerepét betöltõ
mese, hiszen egyrészt továbbviszi az animaproblematikát,
másrészt azonban továbblép a kreativitás,
a szublimáció kérdésköre felé.
A csoportülés igen érdekesen
alakul: az elõzõ alkalommal tapasztalt csendek, elakadások,
erõteljes hárítások után intenzív
interperszonális dinamika jelenik meg. Heves vita keletkezik azzal
kapcsolatban, hogy mennyire tekinthetõ irigynek, önzõnek
a fõhõs? Mit jelent egyáltalán az önzés?
A csoporttagok indulatosak, két pártra szakadva egymást
kezdik vádolni. Zsófi, az a csoporttag, aki már kétszer
húzta ki a bajból" a csoportot a mese megfejtésével",
ismét értelmezésbe kezd, a csoport azonban most ezt
nem igényli. Zsófi játszmát indít: Ha
nem érdekel benneteket, nem mondom, vagy ha úgy gondoljátok,
nem jövök többet", jelenti be sértõdötten.
A csoporttagok visszajelzik: szívesen hallgatják Zsófi
értelmezését, de szeretnének õk is részt
venni benne, úgy érzik Zsófi kegyet gyakorol", amikor
végre elárulja a titkot". Más csoporttagok védelmükbe
veszik Zsófit. Az ülés azzal zárul, hogy a Zsófit
támadó csoporttagok bevallják", hogy igazából"
nem is rá voltak dühösek, hanem az ellentáborra",
néhány másik csoporttagra. Zsófi szemmel láthatólag
elégedett az áldozati, bûnbak szereppel. Az ülés
hosszabb csoportvezetõi intervencióval, részleges
értelmezéssel (hogyan került Zsófi az áldozat
szerepébe, milyen tudattalan nyeresége volt ebbõl,
stb.) zárul.
A mese, és a hozzá
kapcsolódó csoportfolyamat - az önzés, irigység,
az adás problematikája - a fejlõdési út
igen fontos állomását, kérdését
érinti: tudok-e adni a sajátomból? Ha nem tudok pozitív
választ adni erre a kérdésre, az a veszély
fenyeget, hogy leáll, stagnálni kezd a fejlõdés,
nincs mibõl merítkeznem. Az elsõ kérdés
azt a szorongást, bizonytalanságot hívja elõ,
hogy az eddig megtett fejlõdési szakasz nem hozta magával
azt a biztonságérzést, mely a saját értékeimbe
vetett hiten alapul. A Nincs elég nekem sem, nem adhatok" és
a Ha adok, el fog fogyni" félelmekkel szembeállítható
a mese üzenete: nincs igazi veszélye az adásnak, hiszen
ha keveset is adok, máris értékesebbé válik,
és a sajátom marad: a savanyú sör átváltozik
borrá, mint a mesében. Csakis így lehetséges
a fejlõdés, a továbblépés. Az intellektuális
erõfeszítés, kreativitás is csak a kölcsönös
adás", együttesség révén lehetséges,
jelzi a csoport Zsófi felé. A meseértelmezésben,
a titok megfejtésében" a csoport minden tagja részt
szeretne venni: a szublimáció csak a személyiség
magasabb szintû integrációja (és differenciáltsága)
mellett lehetséges.
Az intenzifikáció és a fordulóponthoz vezetõ út összefoglalása
Ezen ülések meséi
már a lélek mélyebb rétegei felé vezetik
a Vándort. Mi az élet célja, melyek az igaz értékek?
Felvetõdik az emberi szabadság, a felelõsség
kérdése.
Az emberi fejlõdés
olyan, mint egy kútba dobott kõ, amelynek útját
nem állja semmi mondják többen és többször
az ülések során. Az Aranymadár-mese kiváltotta
lappangás szinte elõkészíti a következõ
ülés kataklizmáját. Az Aranylúd elhangzása
után kilépnek a mese szimbolikus közegébõl,
abból a biztonságból, amit a mesehõsökkel
való azonosulás adhat. Ruhátlanul, szerepek nélkül,
csupaszon állnak egymás elõtt és megvívják
a csoportfolyamat alatti legnagyobb harcukat. Feszült, fenyegetõ
csend, düh, harag, féltékenység, irigység,
agresszió, zsarolás a megjelenõ érzelmek. A
mélyben azonban már érlelõdik a változás,
elõkészül a transzformáció.
3. A fordulópont
A nyolcadik ülésen a
Holle asszony (közismerten: Holle anyó)8 hangzik el, melyet
a csoporttagokkal közösen" választottunk ki, hiszen az
elõzõ két ülésen több csoporttag
részérõl nyíltan megfogalmazott kívánságként
jelent meg, hogy ezt a mesét szeretnék hallani.
Ebben a mesében minden volt,
ami eddig elhangzott, orsó, boszorkány, hamupipõke,
próbák, jó és rossz. Egyfajta összefoglalása
az eddigieknek" - fogalmazza meg valaki. A fõszereplõ az
addig megszokott viselkedését alkalmazza, teszi próbára
egy másik, ismeretlen világban - mondják mások.
Az arany a változást jelzi, de a védelmet is: akit
befed , annak nem árthatnak mások - mondja Laci, az egyik
csoporttag. Miért fontos ez? - kérdezik a többiek. Laci
szerint a szorgos lány története hasonló, mint
Buddháé: õ is eltûnt a külvilág
elõl egy idõre, és amikor visszatért, már
nem ingathatták meg. Mások más vallásokból
hoznak példákat: a nemes jellem védõpáncélként
szerepel a kereszténységben is, a zen buddhizmusban is Bizonyos
csoporttagok ezt vitatják, elidegenítõ dolognak tartják.
Szükség van-e a világtól való ideiglenes
eltávolodásra, esetleg szélsõséges élményekre
a biztonsághoz, a teljességhez? Segíthetnek-e a halálközeli
élmények - a klinikai halál példáját
hozzák itt -, és a veszélyes sportok során
szerzett tapasztalatok? A csoportülés azzal zárul, hogy
szükség van állandóságra is, mindennapos
apró" tevékenységekre, amelyek szintén adnak
valamiféle keretet, biztonságot
Mikor közelítem tehát
a biztonságot adó tökéletességet" - kérdezi
a csoport. A mese megadja a választ: idõben kell cselekedni,
a kenyér csak akkor ehetõ, ha idejében vesszük
ki a kemencébõl. A kreativitás azonban önmagában
nem elég, a kész dolgokat - az érett almát
- össze is kell rakni, integrálni kell, struktúrába
rendezni: széles alapon, felfelé haladva, piramis alakban,
mely az egyik legtökéletesebb struktúra. A piramis különbözõ
formák szintézise: alapja bizonyos értelmezések
szerint a földet, csúcsa a kezdetet és véget,
háromszög alakú oldalai pedig a tüzet szimbolizálják;
mások szerint pedig a piramis a halandóság és
halhatatlanság Nagy Õsanyához kapcsolódó
jelképe (Cirlot, 1981.). A ház, mint a megérkezés,
hazatérés szimbóluma jelzi a célba érést.
Ez azonban nem lehetséges az archetipikus képekben jelentkezõ
tudattalan erõkkel (Holle asszony) való találkozás
nélkül. Ez jelenik meg a csoport fantáziájában
is a másik világgal" való találkozásokkal
kapcsolatos asszociációkban. A Holle asszony a szublimáció
meséje. A freudi koncepcióval szemben, ahol a szublimáció
mint az elaboráció legmagasabb foka az Én önszabályozó,
szorongáselhárító mechanizmusaként szerepel,
Jung szerint a szublimáció nem az Egóhoz, hanem a
Selbsthez, nem a perszonális, hanem a spirituális dimenzióhoz
kötött. Nem a kompetencia- és identitástudat, az
egzisztenciális felemelkedés szerves része, hanem
a test spiritualizálásának nagy misztériuma",
az individuáció folyamatát elõsegítõ
tudattalanul zajló mûvelet (Matolcsi 1996). A havazás
mint a szublimáció folyamata jelenik meg a mesében:
a vízbõl, mint differenciálatlan anyagból keletkezik
a hókristály, változatos, differenciált alakjával.
Csak a differenciált érzések tudnak a realitásban,
a talajon megmaradni, védelmet nyújtva, befedve azt. Ugyanígy
a szublimáció szükségességére utal
a mesében - és a csoport fantáziájában
- az arany megjelenése is: fokozatosan mossák, választják
ki egy másik anyagból: hosszú folyamat eredményeként
válik ki az értékes rész. Hasonló folyamat
eredményeképp keletkezik a szurok is: itt is valamiféle
kivonási folyamatról van szó, csak fordított
értelemben, mint az arany esetében - a fennmaradó
végtermék itt az értéktelen rész.
A fordulópont összegzése
A Holle asszony kapcsán támadt asszociációk már eltávolodtak a személyestõl. Egy új fejlõdési szint kapujában állunk, ahol már megjelenik a világ metafizikus megközelítésének gondolata, mint élet és halál, ember és univerzum kapcsolatának megértésére való törekvés. A spirituális életfeladat keresésére indul a Vándor. Megfogalmazódik a transzcendenciában való hit, a dolgokon való felülemelkedés szükségessége, mint a fejlõdés hajtóereje és záloga.
4. A konklúzió
Csoportfolyamatunk záró
szakaszához érkezve a kilencedik ülésre olyan
mesét választottunk, mely az integritását elnyert
szubjektumra leselkedõ két veszélyt, az énfeladással
járó függõséget és a nárcizmus
problémáját, illetve ezek megoldási lehetõségeit
mutatja be. A mese címe A kígyó három levele.9
A csoportülésen a mekkora
bevonódásra lehetek képes egy kapcsolatban, és
mit várhatok a másiktól cserébe" (vannak-e
még Rómeók és Júliák, létezik-e
igaz szerelem) kérdéseinek felvetése után két
csoporttag személyes problémája kerül a középpontba.
Klári reménytelenül szerelmes egy nõs férfiba,
érzelmei nem találnak viszonzásra, õ mégis
kétségbeesetten ragaszkodik a kapcsolathoz, ahol egyre kiszolgáltatottabbá
válik. Története a mesék nyelvezetéhez
illeszkedve egy királylányról" és a szomszéd
királyról" szól, a csoport azonban egyértelmûen
érzi a személyes érintettséget. Próbálnak
segíteni Klárinak, azonban õ egy idõ után
elzárkózik attól, hogy problémájáról
beszéljenek.
Az ülés további
részében István ajánlja fel a csoportnak saját
problémáját. Néhány hónapja kiköltözött
egy tanyára, kipróbálni, milyen a magárautaltság,
az elszigeteltség". Az utóbbi hetekben egerek árasztották
el a romos tanyát. István mindent kipróbált
már, de nem tudja távol tartani a betolakodó állatokat.
Egy dologra nem képes: elpusztítani õket. Úgy
érzi, csapdába került: elköltözni, megfutamodni"
nem akar, így viszont lehetetlenné vált az élete
A csoporttagok egymásra licitálva próbálnak
praktikus tanácsokat adni, majd mikor odáig jutnak, hogy
Betonozd körbe a házat, vagy vedd körül vizesárokkal",
nyilvánvalóvá válik a helyzet abszurditása.
Kimondódik, hogy olyan függõségekrõl van
itt szó, amelyek valódi csapdákká váltak.
Kétségbeesett keresgélés indul a megoldás
után: a csoport mégsem maradhat benne az egérfogóban"
A mese - és a csoportban
megjelenõ kérdések, élethelyzetek - azt üzenik
nekünk, hogy ha olyan függõségbe kerülök
valakitõl vagy valamitõl, hogy az énemet feladom,
az semmiképp nem járhat jutalommal. A másik az én
függvényem lesz, nem társ. Fontos, hogy a másik
ne az én kihelyezett részem legyen, és viszont, hiszen
ez a pusztulást segíti elõ. Aki a teljes énfeladást
követeli a társától, az tetszhalott - az énfeladás
a legnagyobb szerelem vagy eszme nevében is pusztuláshoz
vezet. A probléma hátterében a nárcizmus veszélyei
állnak, hiszen a látszólag legönzetlenebb szeretet
vagy odaadás mögött az önzés és az
egocentrizmus áll.
Az önfeladás problémájának
és fenyegetõ veszélyének másik aspektusát
világítja meg István problémája. Ki
az úr a házamban? Én vagy az ösztönök?
Az egérlyukak a ház falán és a mesebeli hajó
kilyuggatása egyaránt arra figyelmeztet, hogy a hibás,
rossz megoldások oda vezetnek, hogy énem keretei lesznek
áteresztõek, nem védenek, nem tartanak fenn a víz
színén, elsüllyedek, személyes integritásom
alapjaiban sérül. A mese két ponton jelzi a probléma
megoldását. A szétdarabolt kígyó a differenciáltság
jelképeként jelenik meg, azonban a differenciálás
nem egyenlõ azzal, hogy darabjaira vágom az ösztönöket:
szükség van egy magasabb fejlettségi szinten való
integrációra. A kígyó mint szimbólum
gyakori vedlése miatt az örök megújulás,
a gyógyítás-gyógyulás (ld. Aszklepiosz
kígyós botja) és a halhatatlanság (halhatatlanság
füve a Gilgames eposzban) jelképévé vált
(Hoppál et al., 1990.). A mesében a kígyó szájában
hozott gyógyító, összeforrasztó levelek
jelzik az integrálás, az újjászületés
képességét. Amíg pedig a hûséges
szolga - a tudatosság - ébren van, minden megmenthetõ,
helyreállítható, ki lehet kerülni a csapdákból
Önismereti csoportunk utolsó
üléséhez érkeztünk. Ez alkalommal igyekeztünk
hívóingerként" minél kevésbé
jelentésteli projekciós felületet tartani a csoporttagok
elé, azt a feladatot adva, hogy alkossák meg saját
közös meséjüket. Az általunk felolvasott Grimm-mese
Az aranykulcs volt, egy pár mondatból álló,
talányos" történet,10 amelyet a csoportnak kellett folytatni
A csoport közösen létrehozott meséje
A ládikában van egy
mozdulatlan balerinává varázsolt királylány,
arany és ezüst szálakból szõtt ruhában.
Van még benne egy fiú, kezében a Bölcsek Könyvével,
amiben minden titok megtalálható, benne van a dolgok lényege,
eszenciája" A ládikában található még
egy elátkozott, örökre a Zöld Lovaghoz láncolt,
boldogtalan királylány. Egy fán üldögél
a Néma Levente, akinek némaságát szintén
átok okozza. A négy fõhõsön kívül
számos mellékszereplõ lép még színre
- lovagok, tolvajok, törpék, óriások, Öreg
Bölcs - a mesékbõl ismert szinte minden figura. A szereplõk
elindulnak az Öreg Bölcshöz, hogy oldja fel az átkot,
segítsen a fiúnak elolvasni a Bölcsek Könyvét,
visszaváltoztatni a két királylányt és
a néma lovagot. Útjuk során számos kalandban,
átváltozásban van részük. Végül
megtalálják a bölcset, aki rosszindulatúan félrevezeti
a fiút. A balerinát csak békakirálylánnyá
sikerül változtatni. Különbözõ fordulatok,
öntranszformációk után a fiú mégis
megszerzi az öreg varázserejét, és magára
ölti alakját. A békakirálylányból
aranyhal, majd pedig rózsa lesz, végül igazi királylány,
és megszabadul a mozdulatlanságtól is. Ahogy elkezd
táncolni, a másik elátkozott királylány
is elválhat a Zöld Lovagtól. Megszólal a Néma
Levente is, leszáll a fáról, és szerelemre
gyúl az átok alól - és a Zöld Lovagtól
- megszabadult királylány iránt. A tolvajok, a gonosz
öreg és a lovagok eltûnnek, csak a négy fõszereplõ
marad a ládikában, ahol aztán boldogan élnek
míg meg nem halnak A mese címe pedig: Tégy úgy,
ahogy az átkod mondja
Záró kérdésünkre,
hogy ki mit visz magával a csoportfolyamat lezárulása
után, a következõ válaszokat kapjuk: egy lebegõ
ládikát, meséket, a Bölcsesség könyvét,
és magát a csoportot, a résztvevõket.
A csoport közös meséjének
elsõ figyelemreméltó eleme a négyesség
(négy fõszereplõ), a teljesség szimbólumának
(Jung, 1993) megjelenése. A történet során a
fiú a Tudás, a mozdulatlanná varázsolt királylány
a Mozgás, az elátkozott királylány az Érzelmek
szabadsága, a néma lovag pedig a Beszéd képességének
birtokába jut. A mesében több transzformáció
útján felnövekszik a reális én (fiú)
és egymásra találnak az énideállal (Néma
Levente), mely utóbbi leszáll a földre", a realitás
talajára helyezkedik. A reális én a Tudás birtoklása
révén az önismeret képességét szerzi
meg. Az énideál potencialitása, a megvalósítás,
az aktivitás képessége eddig néma volt, most
azonban visszanyeri a Beszéd, az önkifejezés képességét.
A korábban elátkozott nõi oldal is felszabadul, visszanyerve
a személyiség dinamizmusát elõsegítõ
Mozgás - motivációk - és a korábban
leláncolt Érzelmek, emóciók feletti uralmat.
A mesei transzformációk sora jelzi, hogy a csoportfolyamat
hatékonyan mûködött, valódi fejlõdésnek,
elõrelépésnek lehettünk tanúi. Az átok
alóli felszabadulás, a személyiség integritásának
erõsödése, az önismereti úton való
elõrelépés sok-sok viszontagság és transzformáció
útján csak úgy lehetséges, ha az a teljes személyiséget,
annak minden lényeges aspektusát érinti.
A csoporttagok által - egymástól
- kapott útravaló, a szimbolikus formában megfogalmazott
nyereség" egyaránt jelent tartalmi (mese) és együttes
élményt (csoport), a felülemelkedés képességét
(lebegõ ládika) és megújult önismeretet
(Bölcsesség Könyve).
A közösen megtett önismereti
út és a mesék szövetén átszûrt,
az együttesség csoporttöbblete" (Mérei, 1989) által
megélt tapasztalatok összegzése a Tégy úgy,
ahogy az átkod mondja címet kapta. Az átok és
a benne rejlõ útmutatás arra a nehéz feladatra
utal, ami az identitás megszerzését, az önmagunkkal
való azonossá válás, a légy az, aki
vagy" életfeladatot jelenti. Megjelenik benne az önelfogadás
nehézsége, a reális én és az énideál
közt húzódó gyakori feszültség, a
saját potenciálok és tulajdonságok felmérésének,
az önmagunkkal való szembenézésnek sokszor szorongáskeltõ
vetületei. Az eriksoni identitásalakulás (Erikson, 1985,
1991) egyik kulcsfogalma a krízis. Erikson szerint a személyiség
fejlõdése fordulópontok mentén artikulálódik:
az ott sûrûsödõ, krízisként átélt
feszültség arra sarkallja az egyént, hogy a személyiségét
és személyes identitását építõ
megoldásokat keressen. A mesék és a személyiség
titokzatos világában megtett utazás során számos
ilyen fordulóponttal, krízishelyzettel" találkozhattak
a résztvevõk, és ez tükrözõdik közösen
alkotott meséjükben is. A jó és rossz közti
különbségtétel, a magok szétválogatása",
a külsõvé vált tárgyakkal való
kapcsolat kialakítása, az elindulás, az életcélok
megfogalmazása, a kreatív alkotás, a teljesség
iránti igény és a dolgokon való felülemelkedés
képessége mind-mind megélt tapasztalattá vált.
Élményszinten jelentkezett az is, hogy az egyes stádiumokban
való továbblépés mindig feltételezi
az önelfogadás szükségességét, még
ha néha átoknak is érezzük azt. A címadásban
megjelenõ finom irónia a kreatív attitûdök
egyik igen lényeges összetevõjére, a hatékony,
elõremutató konfliktusmegoldás fontos támaszára,
a humorérzékre utal. Megjelenik itt az a látásmód,
hogy a világot és benne magamat érdemes sötét
utakon", a dolgok visszájáról" nézve is megközelíteni,
még ha néha veszélyesnek, kockázatosnak tûnik
is a járt útról való letérés.
Ahogy a Kiinduló állapotban a mesék világába
lépõ Vándornak a tudás, a bölcsesség
elérése iránti igénye jelent meg, a Konklúzió,
a Tégy úgy, ahogy az átkod mondja" címbe sûrített
üzenet azt tükrözi, hogy az út során elengedhetetlenül
szükséges a belsõ, tudattalan, - néha félelmetesnek
tûnõ - erõkkel, személyiségünk titokzatos
világával való találkozás. Weöres
Sándor így vall errõl : Ha pokolra jutsz, legmélyére
térj: az már a menny. Mert minden körbe ér".
IRODALOM
BETTELHEIM, B. 1994. A mese bûvölete
és a bontakozó gyermeki lélek. Gondolat Könyvkiadó,
Budapest.
BION, W. R. 1961. Experiences in groups
and other papers. Tavistock Publications, London.
CIRLOT, J. E. 1981. A dictionary of symbols.
Routledge & Kegan Paul, London and Henley.
ERIKSON, E. 1985. Pszichoszociális
személyiségelmélet: az emberi fejlõdés
nyolc szakasza. In. Szakács F. és Kulcsár Zs. (Szerk.):
Személyiséglélektani szöveggyûjtemény.
II. Elméleti irányzatok. Egységes jegyzet. Tankönyvkiadó,
Budapest.
ERIKSON, E. 1991. Az ifjú Luther
és más írások. Gondolat Könyvkiadó,
Budapest.
ESTES, C. P. 1996. Farkasokkal futó
asszonyok I-II. Beavatás a nõiség õseredetének
titkaiba. Édesvíz Kiadó, Budapest.
FLASKAY GÁBOR: Melanie Klein elméletei
és újításai az analitikus pszichoterápiában.
In: Magyar Pszichológiai Szemle, XL. 2. 1983. 119-133. o.
GRIMM, J.-GRIMM, W. 1989. Gyermek és
családi mesék. Magvetõ Könyvkiadó, Budapest.
HIDAS, GY. 1984. A csoport-pszichoterápia
elméleti alapjai. In: Popper P. (Szerk.) A csoport-pszichoterápia
elméleti és gyakorlati kérdései. Akadémiai
Kiadó, Budapest. 17-47.
HOPPÁL M.-JANKOVICS M.-NAGY, A.-SZEMADÁM,
GY. 1990. Jelképtár. Helikon Kiadó, Budapest.
JACOBY, M.-KAST, V.-RIEDEL, I. (Eds.) 1992.
Witches, Ogres and the Devil’s Daughter. Encounters with Evil in Fairy
Tales. Shambala, Boston & London.
JUNG, C. G. 1993. Mélységeink
ösvényein. Analitikus pszichológiai tanulmányok.
Gondolat Kiadó, Budapest.
KAST, V. 1992. Methodological Remarks on
Fairy Tale Interpretation. In: M. Jacoby-V. Kast-I. Riedel (Eds.): Witches,
Ogres and the Devil’s Daughter. Encounters with Evil in Fairy Tales. Shambala,
Boston & London.
LEUNER, H. é. n. Pszichoterápia.
Kézirat (Ford.: Bagdy Emõke).
MATOLCSI, Á. 1996. A szublimáció
fogalmának jelentésbeli módosulása az analitikus
pszichoterápiában. Pszichoterápia, V.1. 33-41.
MÉREI, F. 1989. A lelki labirintus
útjain: önalakítás, feszültségfeldolgozás,
gyógyítás. In: Mérei Ferenc: A pszichológiai
labirintus. Fondorlatok és kerülõ utak a lelki életben.
Pszichoteam, Budapest, 135-225
PESESCHKIAN, N. 1991. A tudós meg
a tevehajcsár. Keleti történetek, nyugati lelki bajok.
Helikon Kiadó, Budapest.
SZÕNYI, M. 1988. J. Royer Metamorfózisok"
c. tesztjének alkalmazása. In: Mérei F. és
Szakács F. (Szerk.): Pszichodiagnosztikai Vademecum II. 3. Tankönyvkiadó,
Budapest, 99-163.
SZÕNYI, M. 1995. Metatörténeti"
elemzés a szimbólumok eszköztárával. In:
Bagdy E.-Bognár A.- Urbánné Varga K. (Szerk.): Mûvészetek
- Szimbólumok - Terápiák. Pszüchagógosz
Bt. Budapest. 49- 58.
VON FRANZ, M.-L. 1992. Nõi mesealakok.
Európa Könyvkiadó, Budapest.
VON FRANZ, M.-L. 1993. Az individuáció
folyamata. In: C. G. Jung: Az ember és szimbólumai. Göncöl
Kiadó, Budapest, 157-215.
1
A mese összefoglalása:
Elunta magát egy királyfi apja házában és
mert semmitõl sem félt, elindult a nagyvilágba. Elõször
egy óriással találkozott, aki elámult a királyfi
bátorságán, majd arra kérte, hogy hozzon a
menyasszonyának egy almát az élet fájáról.
Elindult a királyfi s hamarosan megtalálta a csodakertet,
leszakította az almát, ám amint leszakította,
egy karika szorosan a karjára záródott, s ettõl
hatalmas erõ áradt szét a testében. Majd a
visszafele úton, egy oroszlán is a nyomába eredt,
aki szelíden követte õt, mint urát. Az óriás
menyasszonya azonban nem hitte el, hogy az óriás hozta el
neki az almát, ugyanis nem látta a karikát a karján.
Ekkor az óriás cselt eszelt ki, hogy hogyan szerezhetné
meg a karikát. Ám a királyfi hûséges
oroszlánja segítségével megszabadult az óriástól,
és vándorútjuk során egy elvarázsolt
kastélyhoz értek, amelynek kapujában egy feje búbjáig
fekete lány állt. A lány megkérte a királyfit,
hogy váltsa meg õt a gonosz varázstól. Töltsön
el három éjszakát a kastélyban és bármily
irgalmatlanul is kínozzák, szótlanul tûrje azt.
A királyfit mindhárom éjszaka kegyetlenül megkínozták,
de a lány minden reggel meggyógyította a fiút
az élet vizével. Miután kiállta a próbát,
a lány hófehér lett és csodaszép, s
kiderült, hogy a hajadon egy gazdag királylány. Még
aznap megtartották a lakodalmat és boldogan éltek
haláluk napjáig. A teljes szöveget ld. a Gyermek- és
családi mesék c. kötetben (Grimm, 1989)
2
Tanulmányunkban csak a
kevésbé ismert mesék összefoglalását
adjuk meg. A Hamupipõke c. mese általunk felhasznált
változatát ld. a Gyermek- és családi mesék
c. kötetben (Grimm, 1989)
3
A mese összefoglalása:
Volt egyszer egy király és annak egy aranyhajú felesége.
A királyné váratlanul megbetegedett és halála
elõtt meghagyta a férjének, hogy nem vehet el senkit,
aki nem éppolyan szép, és nincs éppolyan aranyhaja,
mint neki. Megígérte ezt a király, ám hosszú
évekig nem talált olyan menyasszonyt, akinek szépsége
felért volna az elhunyt királynééval. Volt
azonban a királynak egy leánya, aki éppolyan szép
és aranyhajú volt, mint elhunyt édesanyja. Heves szerelem
támadt a királyban lánya iránt, s erre a lányka
rémületében arra kérte apját, hogy mielõtt
teljesítené kívánságát, kérne
tõle három ruhát, egy arany, egy ezüst és
egy csillagruhát, és kérne még egy bundát,
melyhez a királyság összes állata adjon a szõrméjébõl
egy darabot. A lány azt remélte, hogy ez teljesíthetetlen,
ám az apa megvarratta a ruhákat, elkészttette a bundát
[ezerféle gereznából, ]]s a királylány
látván, hogy nincs többé remény, megszökött
otthonról. Kincsei közül magához vett egy aranygyûrût,
egy aranyrokkát és egy aranyorsót, a nap-, a hold-
és csillagruhát berakta egy dióhéjba és
magára öltötte tarkabarka bundáját. Elindult
és egy nagy erdõbe ért. Az a király, akié
az erdõ volt, elfogatta katonáival és a konyhára
vitette dolgozni. Történt egyszer, hogy ünnepet tartottak
a palotában és Gereznabarka arra kérte a szakácsot,
hogy engedje fel õt a palotába, nézelõdne egy
kicsit. Ekkor kibújt prémköpönyegébõl
és felöltötte aranyruháját. Amint megjelent
az ünnepélyen, a király azonnal beleszeretett és
csak vele táncolt. Ám amint véget ért a tánc,
Gereznabarka visszaszaladt az odújába, magára vette
prémköpönyegét , megfõzte a király
kenyérlevesét és a tálba beletette az aranygyûrût.
Amikor meglátta ezt a király, hívatta Gereznácskát,
de õ azt felelte, hogy az aranygyûrûrõl mit sem
tud. Egy idõ múlva újra ünnepet rendeztek, s
minden ugyanúgy történt, mint elsõ alkalommal,
csak most ezüstruhát öltött és a parányi
aranyrokkát ejtette a tálba. Mikor a király harmadízben
is ünnepséget rendezett, Gereznácska csillagruháját
öltötte fel, ám a király tánc közben
észrevétlen egy aranygyûrût húzott a leány
ujjára. Mikor véget ért a tánc, Gereznebarkának
sikerült elfutnia, de már nem tudott kibújni szép
ruhájából, hanem csak föléje borította
a prémköpönyeget és sietségében a
kormot se kente jól magára, egy ujja fehér maradt.
Megfõzte a király levesét és belerakta az aranyorsót.
A király, mikor meglelte az orsót, hívatta Gereznabarkát,
s mikor meglátta a gyûrût az ujján, kézen
ragadta s eközben kivillant a prémköpönyeg alól
a csillagruha. A király ekkor így szólt: Te vagy az
én szerelmes jegyesem és soha többé el nem válunk."
Azután megtartották a lakodalmat és boldogan éltek
haláluk napjáig.
4
Ld. Grimm, id. mû
5
A mese rövid összefoglalása:
Bátyácska kézen fogta Húgocskáját
és így szólt: Gyerünk, menjünk együtt
világgá", hogy így meneküljenek egyre nyomasztóbb
otthonukból. Vándorlásuk során egy forráshoz
érnek, amelybõl Bátyácska inni akar, azonban
Húgocska megérti, mit suttog a víz: Aki belõlem
iszik, menten tigrissé válik". Bátyácska enged
Húgocska könyörgésének, és nem iszik
a forrásból, és a következõ kettõbõl
sem, így elkerüli, hogy farkassá változzon. A
harmadik forrásból azonban iszik, és így õzzé
változik. A forrásokat a mostohájuk varázsolta
el Elhagyott házikóhoz érnek. A király a közelben
rendez vadászatot. Bátyácskát elfogja a csábító
nyugtalanság, kimegy az erdõbe, ahol megsebesül, és
nyomra vezeti a vadászokat. A királyi palotába kerülnek.
A király feleségül veszi Húgocskát, majd
gyermekük születik. Megjelenik a gonosz mostoha, aki megöli
Húgocskát, és saját félszemû lányát
teszi a helyére. Idõbe telik, míg a király
felfedezi a csalást, ám amikor ez megtörténik,
bosszút áll a mostohán és leányán.
Húgocska feltámad, Bátyácska visszanyeri emberi
alakját, és mindannyian boldogan élnek míg
meg nem halnak.
6
Ld. Grimm, id. mû
7
Ld. Grimm, id. mû. A mese
közismert magyar népmesei változata Az aranyszõrû
bárány címet viseli.
8
Ld. Grimm, id. mû
9
A mese rövid összefoglalása:
Volt egyszer egy szegény ember, akinek egyetlen fia volt, de azt
sem tudta eltartani. Elindult hát a fiú, hogy megkeresse
a saját kenyerét. Ez idõ tájt egy hatalmas
birodalom királya hadba szállott, a fiú pedig szolgálatába
állt. Olyan hõsiesen harcolt, hogy a király elsõ
emberévé tette birodalmában. Volt a királynak
egy leánya, aki megfogadta, hogy csak az lehet az õ hites
ura, aki az õ halála esetén maga is élve eltemetteti
magát. Másfelõl megfogadta, hogy õ is ugyanígy
tesz, ha a férje hal meg elõbb. Ez a különös
fogadalom eddig minden kérõt elriasztott, ám a fiút
annyira lenyûgözte a királyleány szépsége,
hogy megkérte az atyától a leány kezét.
Történt egyszer, hogy az ifjú királynén
súlyos betegség vett erõt és hamarosan meg
is halt. Az ifjú királyt pedig a koporsóval együtt
a kriptába zárták és bereteszelték a
kaput. Ahogy a koporsó mellet üldögélt, egy kígyót
látott a kripta egyik sarkából elõkúszni,
s hogy megvédje a holttestet, három darabba vágta.
Majd elõcsúszott egy újabb kígyó, szájában
három zöld levéllel, s ezeket a halott kígyó
sebeire rakva, az rögvest feléledt és tovasiklott a
társával együtt. A levelek ottmaradtak, és a
királyfi a holttest szájára és szemeire helyezte
azokat. Alighogy ez megtörtént, a királynõ életre
kelt. Megtudta ezt az öreg király és velük együtt
örvendezett. Hanem a kígyó három levelét
az ifjú király átadta egy szolgának, mondván,
nagyon vigyázzon rájuk és mindig vele legyenek. Hanem
a királynõben különös változás
ment végbe, eltávozott szívébõl a férje
iránt érzett szerelem. Amikor a férje át akart
kelni a tengeren, hogy meglátogassa öreg édesapját,
az asszonyban gonosz vágy ébredt a hajós iránt,
s férjét belehajtották a tengerbe, s elhatározták,
hogy azt hazudják az öreg királynak, hogy a férje
útközben meghalt. Ám látta mindezt a hûséges
szolga, aki kimentette az ifjú királyt és a levelek
segítségével visszahozta õt az életbe.
Csónakjukkal hamarabb odaértek az öreg királyhoz,
mint a többiek és beszámoltak neki leánya tetteirõl.
Miután megbizonyosodott leánya gonoszságáról,
cinkosával együtt felrakta egy átlyuggatott hajóra
és kibocsátotta a tengerre, ahol mindketten elmerültek
a habokban.
10
A mese teljes szövege: Egyszer,
télvíz idején, egy szegény fiúnak fát
kellett hoznia az erdõbõl. Amikor összeszedte a fát,
annyira átfázott, hogy tüzet akart rakni, hogy egy kicsit
fölmelegedjék. Amint elkotorta a havat, talált ott egy
kicsiny aranykulcsot. Majd talált egy vasládikát,
amibe éppen beleillett a kulcs. El is fordította benne, mi
pedig várjuk meg, amíg fölhajtja a fedelét, akkor
majd megtudjuk, miféle csuda dolgok vannak a ládikában."
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu