Mindannyian bizonyosak vagyunk afelõl, hogy gondolkodunk, de
közülünk nagyon sokan szeretnék azt is tudni, miért
gondolkodunk úgy, ahogyan gondolkodunk. A kérdés ma
már nem tisztán elméleti jellegû, hiszen egyre
több hatalmi tényezõ érdekelt abban, hogy gon-dolkodási
képességünk hatalmát feltárja. S ha ma
minden erõnkkel azt igyekszünk megér-teni, miért
gondolkodunk éppen úgy, ahogyan gondolkodunk, az azért
van, mert szeret-nénk megvédeni magunkat attól a külsõ
erõtõl, mely nyíltan vagy alattomosan arra ösztö-nöz
bennünket, hogy úgy gondolkodjunk, ahogyan elvárják
tõlünk. Számos kutató politi-kai körök
manifesztumait vizsgálja, mások az úgynevezett viselkedéstani
pszichoterápia módszereit, megint mások pedig informatikai
társaságok éves jelentéseit faggatják,
azt remélve, hogy sikerül olyan lappangó technikákat
kifürkészni, melyek programozott kiter-jesztése végsõ
soron a gondolkodás normalizációját célozza
meg. Azt hiszem, torzítás nélkül leegyszerûsíthetõ
ez a kérdés, ha egy nevet említek, Leonyid Pljuscs-ét,
és egy rö-vidítést, az IBM-et.
Ahogyan a biológusok is csak az élõlények
történetébe ágyazva tudtak az emberi agyról
érdemlegeset mondani, úgy nekünk is érdemes lesz
az agyról és a gondolkodásról szóló
elõadást azzal kezdeni, hogy a problémát kultúrtörténeti
kontextusba helyezzük.
Nem mindig volt magától értetõdõ
az a ma köztudomású tény, hogy az emberi agy
a gondolkodás szerve. Emlékezzünk csak az antikvitás
egyik legnagyobb filozófusára, Arisztotelészre, aki
szerint az agy funkciója, a szívével ellentétben
nem más, mint a lelkes lény testének hûtése.
Hippokratész azt tanította, hogy az agy az érzékelés
központja, a mozgásokért és az ítéletekért
felelõs szerv, ahogyan ezt A szent betegségrõl (ti.
az epilep-sziáról) szóló hippokratészi
értekezésben olvashatjuk. Platón részben ezt
a tanítást ismétli meg a Timaioszban. A modern nyugati
kultúrába mindez Galilei közremûködésével
kerül át, akit harcos arisztoteliánizmusa sem gátolt
meg abban, hogy a hippokratészi tanítást az idegrendszeren
és az agyon végzett leleményes kísérletekkel
igazolja.
Problémánk a kezdetekben elnyert formáját
– mely szerint a gondolkodás kérdése a lélek
lakóhelyének problémájába illeszkedik
– az évszázadok során mindvégig megõriz-te,
a karteziánus filozófia megjelenésétõl
kezdve pedig elméletek egész sorát hívta életre,
az ezzel járó polémiákkal együtt. Ennek
vagyunk mi is az örökösei. Vizsgálódási
terüle-tünk kijelöléséhez elengedhetetlen
egy rövid történeti kitekintés, nevezetesen a XIX.
szá-zadra, amikor a spiritualizmus ellen harcot vívó
pozitivizmus kidolgozza az agyi területek lokalizációjának
elméletét.
Ezt a történeti kitekintést nagyon gyakran Descartes-nál
kezdik, ami a probléma teljes félreértésérõl
árulkodik. Descartes tanítása szerint az oszthatatlan
lélek teljes egészé-ben kapcsolódik a testhez,
mégpedig egyetlen, s azt is mondhatnánk, fizikai értelemben
pontszerû szerven, a tobozmirigyen keresztül (a régiek
ezt conarion-nak nevezték, mi epifízisnek hívjuk).
Így egyáltalán fel sem merül az a probléma,
hogy a gondolkodás kü-lönálló lenne, amit
aztán egy központi szervvel kellene egyesíteni. A késõbbiekben
azok kritizálták Descartes-ot – a hosszú lista Willis-tõl
La Peyronie-ig terjed –, akik nem értet-ték meg, hogy a tobozmirigy
funkciója metafiziológiai funkció, ezért keresték
máshol az agyban a sensorium commune helyét. A guillotine
feltalálása adott lehetõséget arra, hogy számos
olyan eminens orvos is, mint például Kant levelezõ
partnere, Soemmering, érveket gyûjtsön elmélete
alátámasztására. Cabanis, aki szerint az agyból
úgy választódik ki a gondolat, mint a májból
az epe, 1795-ben szintén állást foglalt a vitában
és közzétette nézeteit, melyek alapját
a lefejezett Charlotte Corday esete képezte.
1810-ben jelenik meg Gall híres munkája, Az idegrendszer
általános és az agy különös anatómiája
és pszichológiája. Ezzel veszi kezdetét az
agy tulajdonképpeni tudo-mánya, noha éppen ez a könyv
képez majd legyõzendõ akadályt az igazi tudománnyá
vá-lás útján, amennyiben a naivitásokkal
és nagyra törõ célkitûzésekkel terhes
frenológia alapmunkájának számít. Gall
elméletének erõssége, hogy kizárólagos
szerepet tulajdonít az agyvelõnek és az agyféltekéknek,
mint minden intellektuális és morális képesség
„székhelyének”. A „rendszerek rendszere”-ként aposztrofált
agyat úgy mutatja be, mint a képességek teljes tárházának
egyetlen és egyedüli fizikai alapzatát. A frenológia
koponya-tan, mely a tartalom és a tartalmazó, adott esetben
az agyféltekék konfigurációja, illetve a koponya
formája közötti megfelelést lényeginek tekinti.
A szenzualista ideológiával ellen-tétben, amit ma
úgy foglalhatnánk össze dióhéjban, hogy
ismereteink és tapasztalataink a környezet hatására
jönnek létre, Gall és tanítványai amellett
törnek lándzsát, hogy a morá-lis tulajdonságok,
illetve az intellektuális képességek velünk születettek.
A spiritualista metafizikusoktól eltérõen azonban
a velünk született képességeket egy anatómiai
szubszt-rátumba, egy szervbe helyezik, nem pedig egy ontológiai
szubsztanciába, vagyis a lélekbe. Ez az ütközési
pont akár tisztán elméletinek is tûnhet, azonban
ha közelebbrõl megvizsgál-juk, látni fogjuk,
hogy korántsem ez a helyzet.
A matematikusdudor1 mindenkit mosolyra fakasztott, ugyanakkor ebben
a korban senki nem találta nevetségesnek azt a feltételezést,
hogy létezik olyan kromoszóma, mely a lángelme adottságáért
felelõs, vagy hogy egy genetikailag öröklõdõ
intellektuális hányadossal rendelkezünk, mégpedig
azért nem, mert már átlagos intellektuális
kvócienssel is sejteni lehet, milyen következményei
lesznek ennek társadalmi méretekben. Egyébként
maga Gall és Spurzheim is folyton arról beszél, milyen
gyakorlati haszna lehet elméletüknek a pedagógia, az
alkalmassági vizsgálatok (ezt nevezzük ma pályaválasztási
tanácsadásnak), az orvostudomány és a közrend
(a bûnmegelõzés) területén. Duamier készített
Antoine-François Hippolyte Fabre szatirikus költeményéhez,
a Némésis médicale-hoz (1840) egy illusztrációt,
amely egy frenológust ábrázol, aki gipszbõl
öntött koponyák között éppen egy gyermek
koponyáját tapogatja, melyet a kisgyerek édesanyja
hozott el hozzá, mondván, segítsen a pályaválasztásban.
Georges Lanteri-Laura A frenológia története címû
munkájában azt is bemutatja, milyen gyorsan gyakorlativá
vált az Egyesült Államokból a Spurzheim és
egyik skót tanítványa, egy bizonyos Combes által
importált frenológia; az alkalmazott frenológia a
pályaválasztási és a pályaalkalmassági
tanácsadókon túl még a házasságközvetítõk
irodáiban is otthonra lelt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy abban az
idõben az Egyesült Államokban a frenológia ugyanolyan
népszerûségnek örvendett, mégpedig ugyanazon
okoknál fogva, mint késõbb a pszichoanalízis.
A legjelentõsebbnek mégis a pszichopatológiára
gyakorolt hatását kell tekinteni, enélkül ugyanis
érthetetlen volna, miért éppen a beszéd- és
az emlékezetzavarok vizsgálata vezetett az intellektuális
képességek elsõ agyi lokalizációjához.
Az afázia okait kutatva, Broca és Charcot Gall egyik tanítványának,
Bouillaud-nak a felfedezését támasztotta alá,
aki a beszédközpontot az elülsõ agyi lebenyekre
lokalizálta (1825-1848). A XIX. század második felében
kezdték az agyi funkciók lokalizálásában
kitüntetett vizsgálati módszer-ként alkalmazni
a galvanikus vagy faradikus eredetû elektromos áramot, ezzel
párhuzamo-san a kísérleti neurológia, néhány
eminens képviselõjének köszönhetõen,
a filozófia rang-jára emelkedett.
Mindenekelõtt említsük meg az Hospice de Bicetre
egyik orvosát, Lélut-t, aki a Mi a frenológia? címû
munkájában a következõket írja: „Ez a
fiziológiai-pszichológiai rendszer szinte teljes, már
csak annak kifejtése hiányzik, hogy milyen cselekvési
módok jellemzik az agyat a különféle intellektuális
és morális tények létrejötte során,
vagyis a gondolkodás mechanizmusát kell még világossá
tenni, az agyvelõ elektromos és elektro-mágneses ingerlésének
modern módszereit alkalmazva”. Fél évszázaddal
késõbb Ferrier, Fritsch, Hotzig és Fleischig munkássága
nyomán beköszöntött „az agyi lokalizáció
arany-kora”, és megszületett az agy elsõ topografikus
térképe. A svájci pszichiáter Gottlieb Burckhardt
sem maradt rest, s már 1891-ben pszichikirurgiai technikákká
konvertálta a topografikus ismereteket, és elkezdte, az egyébként
valós eredmények nélkül maradt lobotómiát
gyakorolni.www Újból szeretném felhívni a figyelmet
arra, hogy milyen gyorsan alakulnak át az agyi funkciók elméleti
ismeretei gyakorlati, jelen esetben operációs techni-kákká,
mintha csak az elméleti vizsgálódást valamiféle
velünk született gyakorlati érdek ösztönözné.
Ahogy egyre intenzívebbé váltak az agyi neurológia
területén végzett kutatások, úgy ha-nyatlott
és vált a fiziológia árnyékává
a pszichológia. Csak egy rosszul gondolkodó filo-zófia
tartotta még benne a lelket, amelyik meg éppen ebbõl
a pszichológiából merítette a rossz gondolkodásához
szükséges érveket. Franciaországban a legjelentõsebb
képviselõje Hippolyte Taine volt. Az 1854-ben kiadott Francia
filozófusok a XIX. században címû munkájában
Paul Royer-Collard spiritualista moralizálásával szegezi
szembe a Flourens által végzett, furcsamód kevésbé
materialista szemléletû agyi kísérleteket. Az
1870-bõl való Az értelemrõl címet viselõ
munkájában pedig az érzékelés egy akkori
elmélete alap-ján a pszichofiziológiai parallelizmus
néven ismert tézist tartja mértékadónak,
melyet az akkori egyetemi filozófia professzorok – a mi mestereink
mesterei, ide értve Bergsont is –, szinte szívügyüknek
éreztek cáfolni, Théodoule Ribot-nak – aki Taine szellemi
végrende-letének végrehajtójaként tekintett
magára – rosszalló tekintetétõl kísérve.
1888-ban az egyik orvosi lexikon számára az Agy címszót
Freud írta, s ebben ma-ga is kifejezte csodálatát
Taine mûve iránt. Miután befejezte az Egy tudományos
pszicho-lógia vázlatát, 1896-ban azt írta Fliess-nek:
„Taine könyve, Az értelemrõl, rendkívül
tet-szik. Remélem, kihoz még belõle valamit.” Talán
ezért mondta azt Ludwig Binswanger, hogy számos rokon vonást
találhatunk Taine és Freud pszichológiai naturalizmusa
között. 1900-tól viszont, amikor is az Álomfejtésben
elõször bukkan fel a „lelki készülék” fogal-ma,
Freud már inkább a psziché topikája iránt
érdeklõdik, miközben a lokalizáció topog-ráfiája
is érdeklõdése homlokterében marad. 1915-ben
a Metapszichológiai írásokban A tudattalan címû
fejezetben ez áll: „Sajnos azonban minden kísérlet,
mely a lelki jelensé-gek lokalizációját vallatta,
és minden igyekezet, mely a képzetekrõl azt gondolta,
hogy az idegsejtekben tárolódnak, és az ingerületek
az idegrostokon keresztül vándorolnak tova, alapjában
zátonyra futott.”www Majd hozzáfûzi még, hogy
„lélektani topográfiánk egyelõre nem kapcsolódik
az anatómiához”.www
Franciaországban maradva, két mûre szeretnék
még utalni, melyek ugyanebbõl a korból származnak,
és a szerzõk kifejezett szándékának
megfelelõen filozófiai fogalmak nélkül tárgyalják
problémáikat. 1905-ben Alfred Binet az érzékelés
természetérõl írott esszéjének
A lélek és a test címet adja, míg 1923-ban
Henri Piéron az Institut de Psychologie igazgatója Az agy
és a gondolkodás címen publikálja munkáját.
Ha az agy és a gondolkodás ilyen erõsen összekapcsolódik,
sõt gyakran összeke-veredik egymással a fiziológusok,
orvosok és pszichológusok gondolkodásában –
vagy agyában –, semmi meglepõ nincs abban, ha még
a költõk is az agyat teszik felelõssé egy-egy
fájdalmasan megélt drámai esemény miatt. Az
egyik, önmagával hadilábon álló iro-dalmár-hérosz,
költõ és színész azt írja Jacques
Riviere-nek: „Semmi mást nem kívánok, csak szeretném
érezni az agyamat (…) Én olyan ember vagyok, aki sokat szenved
a szel-lemétõl. Csak azt várom, hogy az agyam változzék
meg, hogy kinyíljanak végre rejtett fi-ókjai.” A levél
szerzõje Antonin Artaud. Ugyanabban az idõben, amikor Artaud
levele született, az 1923/1924-es egyetemi tanévben, a Collège
de France egyik tanára, Pierre Janet – aki Freudhoz hasonlóan
szintén Charcot tanítványa volt, s szintén
egy önmagával hadilábon álló irodalmár
figurát, a barátját, Raymond Roussel-t kezelte – az
egyik elõadá-sán ezt mondta:
„Túlzás volt a pszichológiát az agy tanulmányozására korlátozni. Már közel ötven éve másról sem lehet hallani, csak az agyról: azt mondják, hogy a gondolat az agy szekréciója, aminél nagyobb butaságot még nem hallottam, meg hogy a gondolkodás az agy egyik funkciója. Eljön még majd az az idõ, amikor jót nevetnek ezeken a hamis állításokon. Azok a pszichológiai jelenségek, melyeket gondolkodásnak nevezünk, nem egyetlen konkrét szerv mûködésének az eredményei, nem kevésbé erednek az ujjak mûködésébõl, mint valamely agyterület mûködésébõl. Az agy csupán egyfajta váltókapcsoló, vagy inkább kapcsolók együttese, amely az izmok megfeszülését és elernyedését szabályozza. Amit gondolkodásnak, vagy pszichológiai jelenségnek hívunk, az egy egész együttes, egy individuum a maga teljességében: éppúgy gondolkodunk az ujjainkkal, mint az agyunkkal, de gondolkodunk a hasunkkal is, mindenünk gondolkodik, egyetlen szervünket sem lehet elválasztani a többitõl. A pszichológia az egészében vett ember és nem csupán az agy tudománya: olyan pszi-chológiai tévedésbe estünk ezzel, melynek hosszú idõ óta csak kárát látjuk.”www
A pszichológiának ez a meghatározása, melyet
manapság talán jogosulatlanul hagynak fi-gyelmen kívül,www
nem az erudíció igényébõl táplálkozik,
hanem a pillanatnyi hangulat-nak igyekszik megfelelni. Emiatt Janet is
olyan non-komformista pozíciót foglal el az úgynevezett
mentális betegségek patogéniája és terapeutikája
vonatkozásában, mely épp-úgy vitatható,
mint ma az antipszichiátria egynémely felkentjének
pozíciója. Ha már nem hiszünk az agyi funkciók
primátusában, szükségképpen szkeptikussá
válunk a börtönszerû elzárás hatékonyságát
illetõen is. Janet szerint az elmebetegség nem pszichológiai
foga-lom, hanem rendõrségi. „Az õrült olyan ember,
aki képtelen Párizs utcáin élni.” Innen már
csak egy ugrás az az állítás, miszerint nem
az emberek, hanem a párizsi utcák az õrültek.
Ez a nyugodt ember, aki 1927-ben A belsõ gondolkodás és
zavarai címû könyvében azt írta, hogy „az
õrült szó a rendõrségtõl eredõ
elnevezés”, talán mosolyogva helyeselt volna, amikor meglátja,
hogy mit írtak az oxfordi egyetemisták az egyetemük
falára: „Do not adjust your mind, there is a fault in reality” („Nem
az értelmetekkel van baj, a valóságban hibádzik
valami”).
Összegzésképpen annyit állapítunk
meg, hogy Gall és Spurzheim után száz esz-tendõvel
a pszichológusnak nem kell már a neuropszichológiából
merítenie az érveit. Azonban még mielõtt tovább
mennénk, egy pillanatra szeretnénk visszatérni a frenológiá-hoz,
hogy jobban megértsük, milyen filozófiai tétje
van az „agy-gondolkodás” problémá-jának.
Az értelmi funkcióknak és hatásaiknak az
agy szerkezetébõl és felépítésébõl
kiinduló ma-gyarázata már rögtön a kezdeteknél
kétértelmûséget szült, amit az elmélet
durva vulgarizációja csak még hangsúlyosabbá
tett. A frenológiát népszerûsítõ
és propagáló számos munka egyikében,
az Alexandre David által írt Gall, a kis doktorban található
egy egyoldalas kommentár, melyet a szerzõ a Lavater mûvébõl,
az Értekezés a fiziognómiáról címû
írásból kölcsönvett, Franz Hals által
készített Descartes-portréhoz fûz. A Spurzheim-tanítvány
Descartes fejérõl „az összes perceptív intellektuális
képességet” leolvassa: úgy, mint individualitás,
konfiguráció, kiterjedés, súly, szín,
hely, számítás, rend, esemény, idõ,
tónus, nyelv. Így magyarázza azt a tényt, hogy
Descartes szigorú rendben tartotta a belsõ dolgait, hogy
az algebrát a geometriára, a matematikát pedig az
optikára alkalmazta, mivel pedig a képrõl leolvasható
a „helyigény”, magyarázatot nyer az is, miért élt
a filozófus nomád életet. A továbbiakban egy
bizonyos M. Imbert, a frenológia kiváló mûvelõje
di-cséretben részesül, amiért észre vette,
hogy a cogito tulajdonképpen az „események meg-figyelésének”
a következménye, vagyis „annak a perceptív képességnek
köszönhetõ, mely a bennünk lezajló történéseket
észleli”. A cogito-tan tehát nem „reflexív intellektuális
ké-pességbõl” született, ezért igaza volt
Spurzheimnak, amikor azt mondta, hogy Descartes nem is volt olyan nagy
gondolkodó, mint azt hitték.
Egy szó mint száz, a frenológia megjelenése
elõtt azt gondolták, hogy Descartes gondolkodó, a
filozófiai rendszeréért felelõs szerzõ,
a frenológia szerint viszont Descartes csupán egy agy hordozója,
mely René Descartes néven gondolkodik. Descartes azért
ész-leli magában a cogitót, mert õ egy olyan
agy, melyben jelen van az „események észlelésé-nek”
képessége. S mivel õ egy olyan agy is, melyben a „helyigény”
is benn van, ezért no-mád módon változtatja
lakhelyét, és Poitou-ból Svédországba
költözik Párizs, Ulm és Amszterdam érintésével,
ahol a mai hippik elõképeként bukkan fel – igaz õk
egészen más miatt érzik ott jól magukat, mint
a mi Renénk. A szakavatott frenológus tehát Descartes
koponyájából azt a következtetést vonja
le, hogy ez az egész Descartes nevû figura, az élete
és a filozófiája egy agyban leledzik, mely az õ
agya, vagyis a Descartes-é, hiszen az agy tartalmazza mindazon képességeket,
melyekkel a benne lezaljó történéseket észlelheti.
Igen ám, de ki az az Õ? Íme itt van az a különös
kétértelmûség, amire fentebb utaltam. Ki vagy
mi mondja azt, hogy én. Ki beszél egyes szám elsõ
személyben a Módszerben, és fõleg ki kezdi
így 1637-ben a Geometriát: „Egységnek nevezem (…)
Nem fogok habozni ezeket a terminusokat bevezetni (…), etc.”?
A Gondolkodom tézisét az egész XIX század
során, akár elfogadták, akár cáfol-ták,
valamiképpen egy személyes és felelõs szubjektum
nélküli gondolkodás szolgálatába igyekeztek
állítani. Lichtenberg azt írja a Philosophische Bemerkungenben:
„Es denkt sollte man sagen sowie man sagt es bliekt”. Azt kellene mondanunk:
gondolkodik, annak mintájára, mint ahogyan azt mondjuk: fénylik.
Exner, a neurológus is Lichtenberget idézi az 1889-ben kiadott
Über allgemeine Denkfehler címû munkájában:
„Az olyan kifejezé-sek, mint »gondolkodom«, »érzek«,
helytelenek. Azt kellene inkább mondanunk: gondol-kodik valami bennem
(es denkt in mir). Az érvek súlya nem függ az akartunktól,
az ítélet megfogan bennünk (es denkt in uns).”
Nem sokkal ezelõtt, egymástól teljesen függetlenül,
Rimbaud és Nietzsche is úgy gondolta, felmentést kell
kérnie az olvasótól, amiért átengedte
magát a gondolkodó én il-lúziójának.
1871-bõl való Rimbaud Izambard-hoz írt híres
levele, melyben magát látnok-nak nevezi, és többek
között ezt írja. „Nem helyes, amikor azt mondjuk: gondolkodom.
Azt kellene inkább mondanunk. elgondoltatom.” A Túl jón
és rosszon-ban (1886) Nietz-sche így fogalmaz:
„a tényállás meghamisítása azt mondani: az alanyként álló »én« a feltétele az állítmányként álló »gondolkodom«-nak. Valami gondolkodik, de hogy ez a »valami« éppen ama régi híres »Én« vol-na, az enyhén szólva csak egy feltevés”.www
Nietzsche ugyanezt a gondolatot számos helyen papírra
vetette, kimerítõ listát találhat er-rõl
az érdeklõdõ olvasó Bernard Pautrat A nap színeváltozásai
címû mûvének A cogito le-építése
címet viselõ fejezetében. Minél szélesebb
körû egy illúzió leleplezésére vonatkozó
egyetértés, annál szilárdabban igazolódik
az illúzió ténye, ám annál kényszerítõbb
a szám-vetés feladata is.
„Wo Es war soll Ich werden.” Freud ezen mondását, melynek
értelmezése meg-osztja a pszichoanalitikus iskolákat,
most saját használatra módosítjuk, amikor történeti
kitekintésünket egy kérdéssel zárjuk:
Hogyan történhet meg Iddel, egy aggyal, amit ma a frenológusok
kihunytával a fiziológusok vizsgálnak és elemeznek,
olyasvalami, mint a Cogito.
*
Mit jelent gondolkodni? Jóllehet filozófiai berkekben
ez a kérdés Heideggert idézi, mi most a maga banális
és triviális jelentésében kérdezzük.
A gondolkodás meghatározásai-nak fényében
megkülönböztetünk ilyen és amolyan fajta gondolkodókat
is. A „gondolkodó nádszál” kiötlõje a
Gondolatok egyikében azt írja: „A számológép
olyasmi-ket végez, amik közelebb állnak a gondolkodáshoz,
mint bármi, amit az állatok mûvelnek; de nem végez
semmi olyat, ami feljogosítana annak a kijelentésére,
hogy van akarata, mint az állatoknak.”www Máris itt vagyunk
a számítógép problémájánál,
melynek mûködése sokkal inkább hasonlatos a gondolkodáshoz,
mint Pascal számológépének. Talán még
túl is tesz a gondolkodáson. Az agyat a számítógéppel
rokonító, ma már elcsépelt metafora abban a
tekintetben mindenképpen helyénvaló, hogy gondolkodáson
logikai mûveleteket, számító tervezést,
érvelést értünk. A ratio szó a latin reor-ból
ered, melynek jelentése: számolni. Ami az állatok
akaratát illeti, noha talán Pascal túlzott, és
visszaélt az akarat fo-galmával, amikor azt minden olyan
cselekedetre kiterjesztette, melyet vitális szükséglet
kielégítése vezérel, azzal egyet kell értenünk,
hogy létezik legalább egy olyan lény, mely képes
azt is akarni, amire korábbi tapasztalataiban még nem volt
példa, ez a lény pedig nem más, mint a gépeket
feltaláló ember, mint amilyen Pascal is. Ha Pascal számológépét
egy agy produktumának tekintjük, melynek a gép a hasonmása,
akkor annyit mindenkép-pen el kell fogadnunk, hogy a végleges
változat megszerkesztése elõtt elkészített
mintegy ötven modell a tudat által motivált akarat eredménye.
Pascal szerint ennek a motiváltság-nak nem lehet mechanikus
mását adni. Ha képtelenség olyan gépet
szerkeszteni, melyet a gépszerkesztés terve motivál,
ha a számítógép abszolút kezdeténél
nem állhat egy másik számítógép,
ki vitathatja el, hogy helyesen jár el a filozófus, amikor
az agy kapcsán nem csupán a fiziológusok kérdéseit
veti fel? S ezzel még egyáltalán nem vitattuk el a
fizioló-gusok tudásának helyességét
a maguk szakterületén, az agy neuronjainak szerkezete és
egymás közti kapcsolata elegendõ feltételt szolgáltat
a vizsgálataikhoz. A fiziológus isme-reteinek fejlõdése
és finomodása kizárólag a fiziológusra
tartozik, õ úr a maga házában. A filozófus
ellenben mindenbe bele üti az orrát.
A számítógép annak a kezdeményezésnek
az eredménye, melynek az volt a célja, hogy a neurofiziológia
által a XIX. században feltárt agyi képességeket
a XX. század elektronikai fejlõdésének köszönhetõen
leutánozza. Az agymûködés olyan sajátosságairól
van itt szó, mint az inger befogadása, a jelátvitel
és a jelszabályozás, a válasz kimunkálása,
a mûveletek rögzítése, s e séma leírása
akkor sem torzul, ha a modern informatika nyelvé-re ültetjük
át. Tetszõlegesen mondhatjuk azt is, hogy az agy olyan, mint
egy számítógép, vagy hogy a számítógép
olyan, mint az agy. François Dagognet A jövõ emlékezete
címû munkájában olvashatjuk az alábbiakat:
„A legnagyobb fegyvertény, hogy az embernek végül is sikerült külsõvé tenni a számolás, a terve-zés, a beszéd és a gondolkodás agyi folyamatait.” s viszont: „Az agy maga is újabb leírásra szorul, miután a materiális memória átvette a helyét.”www
A jelenlegi tudomány karakterisztikus elméleti stratégiáját
érhetjük itt tetten: a valóság valamely területén
végrehajtott megfigyelések és kísérletek
alapján megalkotunk egy mo-dellt, majd e modell segítségével
finomítjuk a tudásunkat, mintha csak magával a valóság-gal
lenne még dolgunk.
A fiziológus azt állítja, hogy az agy egy organizmus
része, másképpen – Nageotte meghatározása
szerint – egy olyan mechanizmusé „melynek felépítése
hozzátartozik a mûködéséhez”. Az ember
által létrehozott mesterséges mechanizmusok tekintetében
vajon ez a paradox tulajdonság kiegészül-e azzal a másikkal,
amit a fiziológusok az agynak tu-lajdonítanak, nevezetesen,
hogy az agy olyan szerv, melynek a mûködésérõl
való repre-zentációja része a mûködésének?
A Pour la science címû folyóirat tematikus számának
szerkesztõi szerint az agy, „életünk e nagy számítógépe,
a saját természete felõl gondol-kodva fedezte fel
a maga legcsodálatosabb tulajdonságait”.www De nem csak lapszerkesz-tõk
vélekednek így az agyról. David Hubel, a híres
neurofiziológus elveti azt a materiál-spiritualista (azaz
dualista) érvet, mely szerint az agyi számítógép
képtelen lenne önmagát megérteni. Azzal persze
Hubel sem vitatkozik, hogy az emberi agy (1012 neuron; 1014 szi-napszis,
azaz százezer milliárd rész) különbözik
a számítógéptõl, mely még a távolabbi
jövõben sem fog ilyen magas számú komponensbõl
állni, arról már nem is beszélve, hogy az agy
nem lineáris szekvenciális program szerint mûködik.
Ugyanebben a számban Francis Crick azt taglalja, mennyiben téves
a számítógép és az agy analógiája.
Sajnálkozva állapítja meg, hogy a fiziológusoknak
még nem sikerült a tudatos észlelést oly módon
le-írni, hogy világosan megértsük azt a „nagyon
közvetlen” tapasztalatot, amivel az észlelés-rõl
rendelkezünk. „Jó okunk van feltételezni, hogy ez a
jelenség számítási útvonalak ön-magukra
vonatkozó retroakciója, de azt még nem tudjuk, hogyan
is zajlik le pontosan.” Mintha egy visszafelé irányuló
akció transzcendens lenne egy közvetlen akcióhoz ké-pest…
Vannak azonban a fiziológusok között is olyanok, kik
nem keverik össze tudomá-nyuk korlátjait és határait,
s a határokat tágítva elõvigyázatosak
a korlátok áthágását illetõ-en.
Egy biomatematikus, Pierre Nelson A neuronok és az idegrendszer
logikája címû mû-vének zárszavában
az olyan magyarázatok „elégtelen objektivitásán”
elmélkedik, melyek-ben a megsejtett és a logikus összekeveredik
egymással. Michel Jouvet, A Nouvel Observateur újságírójának
kérdésére, hogy tudniillik elképzelhetõnek
tarja-e, hogy egy napon felfedezik a „tudat tudatának” kémiai
képletét, azt válaszolta : „Egy rendszer nem érthet
meg egy nálánál bonyolultabb másik rendszert.
Ez ugye logikus… Kifürkészheti-e tehát az agyunk a maga
titkait? Még egy számítógép segítségével
sem hiszem, hogy képe-sek leszünk minden agyi folyamatot neurobiológiai
terminusokban leírni.”www De valóban logikai természetû
kérdéssel állunk-e szemben? Korábban Francis
Jacob a Gödel-tételre alapozta M. Jouvet-éhoz nagyban
hasonló válaszát.www Nem kezeljük-e túlságosan
szaba-don ezt a korlátokra vonatkozó tételt, amikor
a formális aritmetika területétõl idegen terü-letre
is alkalmazzuk? Az viszont mindenképpen ezeknek a biológusoknak
a javára írandó, hogy meg sem kísérlik
mondandójukban a tudatot az agy tudományából
levezetni, annak ellenére, hogy a számítógép
használata nagy tekintélyt biztosít e tudománynak.
Csak csodálkozni tudunk azon az univerzális érdeklõdésen,
amit a közvélemény-ben éppúgy, mint a
tudósok körében az emberi gondolkodás elektronikai
mechanizálása iránt tapasztalunk. Tekintélyes
azoknak a publikációknak a listája, melyek angolszász
nyelvterületen a Mind vagy a Brain és a Machine kapcsolatával
foglalkoznak. S hogy mennyire terjed ez a felfogás, mi sem mutatja
jobban, minthogy – M. Bernard d’Espagnat nemrég megjelent könyvének
állítása szerint – nem létezik ma egyetlen
spiritualista sem, aki a szellemét nem a számítógéppel
kapcsolatos terminusokban akarná elgondolni. Feles-leges lenne most
bizonygatni, hogy mennyire visszaélnek az olyan irreleváns
kifejezések használatával, mint tudatos agy, tudatos
gép, mesterséges agy vagy mesterséges intelli-gencia.
De egyáltalán miért születtek meg ezek az inkompatibilis
szóösszetételek? Való-színûleg azért,
mert ezek a tudósok által legitim módon használt
heurisztikai modellekbõl vagy éppen szofisztikált
szimulációkból eredõ metaforák, az informatika
iparosodásának korában ügyes fogásként
reklám-közhelyekké váltak. Mit tehetünk
a számítógép ellen, ha egyszer az agyunk is
egy számítógép? Számítógép
minden háztartásba? Miért ne, ha már egyszer
a fejünkben is van egy? Az eredetileg tudományos kutatási
modell átalakításával az ideológiai
propagandagépezet két legyet ütött egy csapásra:
megbénította vagy lefegy-verezte azokat, akik a társadalmi
kapcsolatok automatizált rendszabályozásának
térhódítá-sa ellen léptek fel; másrészt
pedig a gép anonimitása mögé bújtatta
a döntéshozókat.
De akár analogikus, akár logikus gépekrõl
legyen is szó, egy dolog a számítás va-gyis
az adatok utasítás szerinti kezelése, és más
dolog egy teoréma kitalálása és kidolgozá-sa.
A számítógép kiválóan alkalmas
arra, hogy egy lövedék röppályáját
kiszámítsa, vi-szont egyáltalán nem az õ
dolga, hogy az univerzumban uralkodó tömegvonzás törvényét
képletbe foglalja. Feltalálásról szó
sem lehet ott, ahol nem tudatosul valamilyen logikai ûr; a feltalálással
együtt jár a lehetséges által keltett feszültség
és a tévedés kockázata is. Ami-kor megkérdezték
Newtont, hogy jött rá arra, amit oly régen kutatott,
azt válaszolta: „Állandóan csak ezen gondolkoztam”.
Min? Hogyan értelmezzük ebben az összefüggés-ben
azt a valamit, amin Newton gondolkodott? Milyen szituációban
van a gondolkodás akkor, amikor arra irányul, amit még
nem ért? Milyen hely jutna az ezennek abban a gépe-zetben,
amit azért hoztak létre, hogy egy programnak engedelmeskedve
adatokat rendez-zen el? Az invenció információteremtés,
a gondolkodási szokások felforgatása, a tudás
fennálló állapotának megingatása.www
Ahogyan Torrès y Quevedo Sakkjátékosában egy
fonográf jelzi, ha „sakkot kapott a király”, úgy elképzelhetõ
lenne egy olyan gép, amelyik Heurékát kiált,
ha a rendelkezésére bocsátott adatok és utasítások
alapján megoldott egy problémát. Egy olyan gépet
viszont semmiképpen sem tudnánk elképzelni, amelyik
felta-lálja a fukszfüggvényeket, mint Henri Poincaré
errõl a Tudomány és módszer lapjain be-számol:
többszöri eredménytelen nekirugaszkodás után
Poincaré egyszer csak, mintha villámcsapás érné,
észrevette, hogy azok a transzformációk, melyek elvezették
ezekhez a függvényekhez és a nem-euklidészi geometria
transzformáció identikusak. Mindez Coutances-ban történt,
épp amikor egy omnibuszra szállt fel: „abban a pillanatban,
amikor az elsõ lépcsõfokra feltettem a lábam,
az az ötletem támadt…”. Vajon lesz-e valaha is olyan gép,
amelyiknek valami az eszébe ötlik? Válaszképpen
engedjék meg, hogy két idé-zettel szolgáljak.
A Heuréka címû tanulmányában írja
Valéry: „a nem várt felfedezéseket az õrültségnek
tûnõ kutatások hozzák meg”. René Thom,
a matematikus pedig a véletlenre vonatkozó modell megalkotásának
nehézségein, vagyis a formalizálhatatlan formalizálá-sának
lehetõségén elmélkedve azt írja: „Ebben
a munkában az emberi agyat az idõbe ve-szõ biológiai
múltjával, ügyes közelítéseivel,
kifinomult esztétikai érzékével semmi sem helyettesítheti,
és még sokáig nem fogja helyettesíteni semmi.”www
De vajon éppoly lehetetlen-e az emberi agyat kémiai magyarázatok
útján megérteni, mint ahogy lehetetlen elektronikus
géphez hasonlítani? Az a tény, hogy egyes ún.
pszichotrop anyagok alkalmazása sikerrel járt néhány
idegi eredetû, illetve mentális betegség gyógyítá-sában,
joggal ébresztheti bennünk azt a reményt, hogy a szimptómák
kezelésében elért eredményeket a zavarok okainak
gyógyításában is megismételhetjük.
Innen ered az agy kémiai kutatása iránt megnõtt
érdeklõdés, különös tekintettel azokra
a molekulákra, me-lyek a szinapszisokban képesek az ingerátvitelt
módosítani. A neuropeptideknek – encefalinok és endorfinok
–, ezeknek az endogén anyagoknak a felfedezése nyomán
képe-sek vagyunk a fizikai és a morális fájdalmakat
gátolni.
Az antipszichiátria ellenszenve és ellenséges
fellépése a pszichofarmakológiával szemben,
a „vegyi kényszerzubbony” felemlegetése jogtalannak tûnik,
és vakságról tanúskodik, mely nem akarja észre
venni, hogy a metabolikus zavarok kémiai beavatkozással ésszerûen
megszüntethetõk és csillapíthatók. A Parkinson-kór
esetében pontosan ez a helyzet, de a skizofrénia is csillapítható,
még ha teljesen nem is gyógyítható meg klorpromazin-kezeléssel,
melynek felfedezését legalább olyan jelentõsnek
ítéljük, mint a sebészetben az anasztezikumok
felfedezését.
Az lett volna a meglepõ, ha néhány látványos
eredmény után a pszichofarmakológusokban nem támadt
volna fel a remény, hogy a kemikáliák hatása
nem csupán az agyi defektusok kezelésében és
gyógyításában vezet eredményre, de az
agyi képességek ösz-tönzésében is.
A Newsweek egyik számában azt olvashatjuk, hogy már
közel az idõ, ami-kor az emlékezetserkentõ mintájára
az invenciót serkentõ anyagokat is feltalálják.www
Ez olyan drog lenne, ami a déja vu érzését
fokozza, és ezzel segíti az embereket az olyan problémák
megoldásában, melyek csak azért állítják
õket nehézségek elé, mert precedens nélküliek.
Azt persze nem tudjuk meg a cikkbõl, hogy pontosan milyen problémákról
van itt szó. Elég nagy távolság választja
el a lelki traumát, vagy a kémelhárítást,
mondjuk, egy matematikai problémától, például
a Fermat-tétel általános bizonyításától.
Csak nevetni le-het azon, milyen túlzásokra ragadtatják
magukat a népszerûsítõ munkák szerzõi.
De ve-gyük észre, hogy ennek a drognak – amit méltán
nevezhetnénk gondolatserkentõ tablettá-nak – a feltalálását
nagyban megkönnyítené, ha már elõzetesen
feltalálnánk azt, aminek a feltalálásához
neki kellene elvezetni bennünket. Maga a heurisztikát „serkentõ”
szer kuta-tására irányuló terv is csak akkor
foganhat meg, ha a lehetõségbõl valóság
lesz, azaz ha elõzetesen már megvalósul az, aminek
majdan õ lesz a terve. Az általában vett probléma-megoldás
eme különös problémáját úgy
véljük megoldani, ha feltalálunk valamilyen megoldás-elõkészítõ
(vagy gondolat-elõkészítõ) tablettát.
Ezzel viszont csak megkettõz-zük a problémát,
vagy egyszerûbben fogalmazva megalkotunk egy támaszték
nélküli emelõt.
Következésképpen, hiába léteznek jótékony
hatású kémiai szerek, s hiába nyílnak
újabb terek a neuroendokrinológia felfedezései elõtt,
még bizonyára nem érkezett el az a pillanat, amikor
Cabanis szavaival élve kijelenthetjük, hogy az agy úgy
választja ki a gon-dolatot, mint a máj az epét.
De nem felejtem el, hogy Pascal nem feledkezett meg az emlékezetrõl.
A Gondo-latokból most kettõt idézek: „Az emlékezet
nélkülözhetetlen az ész minden mûveletéhez”
és „Kiskoromban mindig elzártam a könyvemet”.www Az
elsõben Pascal a számoló-tervezõ ember, a kutató,
a tisztviselõ, a hadvezér emlékezetét idézi.
Ez az emlékezet raktároz és leltároz, ezt a
memóriát akarjuk leutánozni, megnövelni, tehermentesíteni,
és végsõ soron felváltani, amikor adatbankokat
hozunk létre, az emlékezet fogyatékosságaitól
mentes mesterséges memóriát alkotunk.
De milyen jövõt szán az emlékezet számára
„a jövõ emlékezete”, Francis Dagognet kifejezését
kölcsönözve, mi lesz a sorsa a „Kiskoromban...” az eltûnt
és a meg-talált idõ emlékezetének, azoknak
az emlékeknek, amelyekrõl mûve utolsó soraiban
azt írja Proust: „a semmibe hullanak, ha már egy élõ
testben munkálkodó vágy nem tarja meg õket
többé”?
Ez a kérdés hosszabb vizsgálatot érdemelne
annál, amit egy elõadás megenged, hosszabbat egy elõadásnál
is. S most szándékosan hagyom abba a vizsgálódást,
és nem megyek tovább azon az úton, mely logikusan
nyílik elõttem, és ahhoz a kérdéshez
vezet el, vajon mennyi a valószínûsége annak,
hogy egy napon felbukkan a könyvesboltok kira-katában egy könyv,
ezzel a címmel: Egy számítógép önéletrajza,
nem pedig önkritikája.
S mit jelent ezek után gondolkodni? Mit jelent, ha az élõlénynek
arról a képességérõl van szó,
amit Pascal akaratnak nevezett, és amit szerinte a gép nem
képes utánozni. Meglehe-tõsen szerencsétlennek
tûnik ez a szembeállítás mindazok számára,
akik ismerik a mai ro-botokat, elektromos állatokat vagy Grey Walter
és Albert Ducrocq teknõsbékáit, az összes
olyan gépet, melynek szívesen tulajdonítják
a célszerû cselekvés, a környezethez való
al-kalmazkodás és a tanulás képességét.
Pascal nem tudhatta, hogy majd 1908-ban Henri Piéron tõle
kölcsönzi a viselkedés fogalmát, hogy franciára
fordítsa az angol behaviour szót, amit a századelõn
az Egyesült Államokban Thorndike, Jennings és Watson
az állati viselkedés polarizált megnyilvánulásainak,
a környezethez való alkalmazkodás biológiai jelenségeinek
elnevezésére használt. S noha a viselkedés
tanulmányozását továbbra is pszichológiának
nevezték – a kizárás és megõrzés
furcsa magatartását követve – a gondol-kodásra
és a tudatra vonatkozó leghalványabb utalást
is tilalom alá helyezték, az agy iránt is csak mint
egy fekete doboz iránt érdeklõdtek, kizárólag
a bemenet és a kimenet számí-tott. Az élõlények
viselkedési formái között persze megkülönböztettek
néhányat, amit ér-telmes viselkedésnek neveztek,
de ezek esetében sem voltak tekintettel semmilyen reflexív
ítélõképességre: az intelligencia objektíve
nem más, mint a viselkedés korrekciója a kielé-gülés
útjában álló akadályok legyõzése
érdekében.
Köztudott, hogy a viselkedés objektív tanulmányozása
a tanulás útján való kondi-cionálás
technikáit alkalmazza. De nagyon gyakran elfelejtik megkülönböztetni
egymástól a kondicionálás két formáját:
az egyik a pavlovi kondicionálás, amelyik az inger-válasz
viszonyt egy velünk született reflexviszonyként értelmezi,
a másik a skinneri vagy instru-mentális kondicionálás,
amelyik a véletlenszerû próbálkozásból,
a többszöri jutalmazás által kiválasztott,
és kielégítõnek tartott viselkedési
forma szisztematikus konszolidációját jelenti. Skinner
kísérletében a patkány vagy a galamb a hiba–büntetés,
illetve helyes csele-kedet–jutalmazás szituációjának
többszöri elismétlése nyomán látszólag
intelligens visel-kedési formát sajátít el,
mintha ez az elõnyök felismerésébõl eredne.
A kondicionálás mindkét elmélete az állatból
akar az emberhez eljutni. Tagadhatatlan, hogy sokan azok közül,
akik ezt lehetségesnek vélik, a tanítást idomításnak
tekintik, mindenféle környezetet közegnek tekintenek,
ideértve az ember társadalmi és kulturális
környezetét is, s végül is a nevelés gondolatát
észrevétlenül a manipuláció tettével
cserélik fel. Mit gondolnak, e két vállalkozás
közül melyik alkalmasabb arra, hogy társadalmi méretekben
is meghonosítsa az egyének orientálásának,
illetve vezetésének technikáit a nyílt vagy
rejtett jutalomosztás segítségével?
De mérjünk egyenlõ mércével, a kondicionálás
Pavlov munkáira támaszkodó el-méletét
magukat dialektikus materialistának kikiáltó antropológusok
egy magát nem-redukcionistának nevezõ filozófia
keretei közé ágyazták, mely annyiban nem redukcionista,
hogy az ember kulturális környezetét történeti
képzõdménynek és nem ter-mészeti adottságnak
tekinti. Ennek következtében a gondolkodás sem pusztán
egy agyi funkció, a gondolat sem egy biológiai produktum,
hanem társadalmi effektus, relatív ah-hoz a társadalomhoz
képest, melyben megszületik. Egy konzervatív vagy represszív
társa-dalomban a „gondolkodás = agy” képlete a viselkedést
rendszabályozó technikák alkal-mazását
hivatott igazolni. A skinneri kondicionálás elmélete
a haladó neurológusok szerint az amerikai társadalom
konzerváló technikáinak visszatükrözõdése.
A radikális amerikai-ak erre csak annyit válaszolnak, hogy
a kondicionálás, a dekondicionálás, az agymosás
és a vegyi kényszerzubbony nem lehet egyetlen ország
privilégiuma sem.
Az ember társadalmi környezetének azonban abban
áll a lényege, hogy jelentések rendszere. Egy házat
nem kõnek vagy fának látunk, hanem menedékként
értünk meg, egy út nem elegyengetett földsáv,
hanem nyomvonal, amin el lehet jutni valahová. A neander-völgyi
õsember sem úgy tekintett a kovakõre, mint egy kõdarabra,
a kõ keménysége nem érzetadat volt a számára,
hanem arra utalt, mire lehet használni. Az összeütés
nem pusztán egy mozgássor, hanem olyan gesztus, melynek õsi
alkotómozzanatai, a szerszám és a tûz az ember
számára a létezés értelmében
gyökereznek. Tartható-e tehát az az álláspont,
mi-szerint a dolgok és a tettek értelmének tanulása
és uralása a kulturális környezetben nem vet
fel semmivel sem több módszertani problémát,
mint az állatok kondicionálással törté-nõ
idomítása? Az egész problematika a nyelv problémájában
éri el csúcspontját. A nyelv és a gondolkodás
viszonya az agy és a nyelv viszonyán keresztül az agy
és a gondolkodás viszonyára utal. Vajon a nyelvet
is úgy „tanuljuk” – skinneri értelemben –, mint minden más
viselkedést? A nyelvtanítás olyan kondicionálás,
melynek végeredményeképpen a ta-nulóban rögzül
egy jelölõ, egy jelölt és egy referens kapcsolata?
Ha a tanulást a kondicio-nálással azonosítjuk,
nem térünk-e vissza annak a korszaknak az empirizmusához,
amely-ben még mit sem tudtak az agyi funkciókról?
Ha pedig elfogadjuk a velünk született nyelvi képességek
létét, ez vajon egyben azt is jelenti, hogy ezeket egy genetikailag
adott agyi programnak kell tekintenünk? Errõl szólt
az 1975-ben Royaumont-ban rendezett vita Noam Chomsky és Jean Piaget
között, mely nemrégiben Nyelvelméletek, tanuláselméletek
címmel látott napvilágot.
Chomsky szerint egy nyelv grammatikája nem a nyelv, hanem az
emberi agy adottsága, ezzel véli bizonyítani azt a
tényt, hogy egy kisgyerek, ha más nyelven beszélõ
felnõttek társaságában nõne fel, akkor
képes lenne egy más nyelvet elsajátítani, mint
ami-lyet adott esetben megtanult. Ha ezzel szemben azt vetnénk fel,
hogy az értelem tanulás útján is elsajátíthatja
azt, ami Chomsky szerint egy nyelv szilárd magjába van beírva,
az amerikai nyelvész azt válaszolná, hogy már
a tanulás tanulásához is szükséges egy
ereden-dõ adottság. Véleménye szerint, ha a
nyelvtanulás kapcsán generatív képességet
tételezünk fel, ezzel csak megerõsítjük
azt, amit Wilhelm von Humboldt ismert fel elõször, nevezete-sen,
hogy „egy nyelv véges számú eszköz végtelen
felhasználására képes”. Az most már
világos, miért kedveli olyan nagyon Descartes-ot és
Leibnizet, hiszen mindkettõ a racio-nális princípiumok
velünk született voltát tanította, azt azonban
még mindig nem értjük, miért következne
a nyelvi kompetencia univerzális formáinak meglétébõl
az, hogy ezeket az agyi képességek genetikailag determinálják.
Egy biztos: ahogyan szembe helyezkedik Skinnerrel és a Verbal Behavior-ban
kifejtett nézeteivel a nyelv vonatkozásában, éppúgy
áll szemben Skinnernek a Beyond Freedom and Dignity-ben kifejtett
politikai téziseivel is:
„Az a tévhit, hogy az emberi lélek üres lap, mindenféle autoriter rendszer számára önigazolást je-lent. Ha az emberi lélek üres, minden módszer megengedett, hogy a lelkeket a saját kedvünkre alakítsuk. Ennek szélsõséges kifejtése található meg például Skinnernél: minden egyfajta fasiszta sémába torkollik.”www
Chomsky ellenfelei viszont azt vetik a szemére, hogy az intellektuális képességek velünk született voltáról szóló tézis az elitizmus és az egyenlõtlen társadalmi viszonyok igazolásá-ra kínál megdönthetetlen érvet. Most csak annyit jegyeznénk meg e kérdés kapcsán, hogy az empirizmus és az innétizmus a jelenlegi, biológiai változatában külön-külön is ellenté-tes politikai álláspontokat támogató érveket produkál, aminél, azt hiszem, semmi sem bi-zonyítja jobban, hogy a politikai álláspontok megválasztásához máshol kell igazolást ke-resni, nem az agyban. Ebben a tekintetben mindenképpen figyelemre méltó M. Jouvet elõadásának konklúziója.www Szerinte az álmot, ezt a külsõ ingerektõl elzárkózó, a környe-zettõl elszakadó agyi tevékenységet tekinthetjük úgy, mint az örökléssel belénk íródott program fenntartását, a társadalmi viszonyokkal való szakítást. Az álom eszerint a kultu-rális kényszerekkel szembeszálló természeti szabadság õrzõje lenne. Akár Rousseau-ra is gondolhatnánk ezt hallván, a természeti ember és a civilizált ember szembeállítására, arra a tanítására, miszerint az ember szabadnak született, s mégis mindenütt rabságban él, ha A savoyai vikárius hitvallása nem tiltaná meg, hogy Rousseau-t azok közé soroljuk, akik a fiziológiában keresik a pedagógia és a politika alapelveit.
Az emberi nyelv olyan szemantikai funkcióval rendelkezik, melyet semmilyen fizikalista magyarázat nem képes megragadni. Beszélni annyi, mint jelentést közölni, értésre adni, hiszen gondolkodva az értelemben élünk. Az értelem nem valamik közötti viszony, hanem valamihez való viszony, ezért tér ki minden olyan redukció elõl, amellyel egy organikus vagy mechanisztikus konfigurációba szeretnénk belekényszeríteni. Az intelligensnek neve-zett gépek a rendelkezésükre bocsátott adatok között létesítenek kapcsolatot, ahhoz azon-ban nem tudnak viszonyulni, amit a használójuk, a gépek által kiszámolt eredmények alapján eltervez. Mivel az értelem valamihez való viszony, ezért tud az ember játszani ve-le, kiforgatni, tettetni, ezért képes hazudni, és kelepcét állítani, hiszen a valamihez való vi-szonyban megnyílik az a rés, amelyben kifordítható az értelem.www Az értelem relációja a nyelvben nem a beszélõ agyában lévõ elemek vagy elemekbõl felépülõ rendszerek között létrejött fizikai kapcsolatok immateriális vetülete. S fordítva, a valamihez való viszony-ként kimondott értelem nem egy fizikai konfiguráció megteremtése a hallgató agyában. Ahogyan az agy látásközpontja sem látja a szó szoros értelmében a tárgyakat, melyeket a szemünk láttat velünk, úgy az agytekervényeinkben sem rejtõzik semmilyen gondolat, mely a szavakkal kifejezett dolgok és szituációk szellemképe lenne. Sem a XIX. század-ban nem tudták, sem ma, az elektronika korában nem tudják kielégítõen megmagyarázni a tudományos ismeret, vagy a költõi tapasztalat fenoménjét a környezet és az organizmus kölcsönhatása során lejátszódó agyi folyamatokkal. Kopernikusz és Galilei a kertésszel vagy a lakájjal beszélgetve mondhatta azt, hogy a Nap felkel, hiszen akárcsak mások, õk is azt látták, hogy a napkorong a horizont fölé emelkedik, de közben mégis azt gondolta, hogy nem a Nap kel fel. Victor Hugo pedig állíthatta, hogy az ellenkezõjét látja annak, amit mindenki lát napnyugtakor, az ellenkezõjét az égitestek látszólagos mozgásának, va-gyis éppen azt, amit Kopernikusz és Galilei óta az igazságnak kell tartanunk:
„Meghalt a nap. A tenger mellett sétáltam a fövenyen,
A lányomnak, ennek az álmodozó gyermeknek
És hallgatásba burkolózó léleknek
a kezét fogtam.
A föld elfordult, s mint egy árnyákba hanyatló
hajó,
Az ûrben keringve maga is elmerült az árnyákba,
S beköszöntött a sápadt éjszaka.”
Az agy, a gondolkodás és a világ viszonyát
tehát nem érthetjük meg úgy, mintha a (külsõ)
világ az érzékelés csatornáin keresztül
beköltözne az agyba, és a fizikai effektusok (belsõ)
mentális reprodukciójaként jelenne ott meg. Wittgenstein
szellemes megfogalmazását adja ennek a Cédulákban
(1945-48): „Azoknak a filozófusoknak, akik azt hiszik, hogy a ta-pasztalat
úgymond a gondolkodásban folytatódik, tudniuk kellene,
hogy telefonon csupán szavakat lehet közölni egymással,
de kanyarót nem lehet kapni.”www S bár a kanyaró való-ban
nem terjed telefonon át, olyan beszélgetéseket lebonyolíthatunk,
melyek szimbolikus színezete nem mindenki számára
kellemes. Ebbõl ered a telefonlehallgatások gyakorlata, vagy
a gondolkodásukban megfertõzõdött egyének
félreállítása, ami általában
sokkal to-vább tart, mint a kanyaró esetében elõírt
tizennyolc napos házi õrizet.
Többféleképpen is meggyõzõdhetünk
arról a tényrõl, hogy az emberi beszéd a gondolkodásra
utal, a gondolkodás pedig egy olyan szubjektumra, amelyik nem része
a világnak, hanem, ahogy Wittgensteinnél olvassuk, „létének
elõfeltétele”. Maurice Merleau-Ponty posztumusz mûvének
A látható és a láthatatlannak az alapgondolatát,
a pszichikum belsõ világának illúziójára
vonatkozó kritikáját minden további nélkül
el kell fogadnunk, noha ez nem jelenti azt, hogy az egzisztencializmus
összes tételével egyetérte-nénk. De hogy
elkerüljük az axiologikus elkötelezettség vádját,
maradjunk inkább a már idézett Wittgensteinnél;
a Tractatusban egy általánosabb végkövetkeztetés
kiindulópont-jaként nagy hangsúlyt kap az a gondolat,
hogy magát a látómezõt nem látjuk valamilyen
mentális szemmel, amit a percepció világában
lokalizálhatnánk:
„Tehát valóban van olyan értelem, amelyben nem
pszichológiailag beszélhetünk az Én-rõl
a filozófiában.
Az Én azáltal lép be a filozófiába,
hogy a »világ az én világom«.
A filozófiai Én nem az ember, nem az emberi test vagy
az emberi lélek, amellyel a pszi-chológia foglalkozik, hanem
a metafizikai szubjektum, ami határa, nem pedig része a valóság-nak.”www
E szövegrészlet legtalálóbb értelmezését nem a filozófia adja, hanem a festészet. A festõ látása is egy valamihez való jelentéses viszonyulás. Maurice Denis szerint Cézanne azt ne-vezte motívumnak, amit ábrázolni akart, ami festésre ihlette, nem pedig magát a témát, vagyis azokat a dolgokat, melyekrõl beszélni lehet. A filozófus számára a festõ látása, ha azt a világnál való jelenlétként értjük meg, sokkal többet mond, mint a látás pszichofiziológiai elmélete. René Magritte egyik képe, a Paysage isolé egy tájat ábrázol, amit egy hátulról megfestett ember szemlél. „Nem látok semmit a tájon kívül” – mondja. S valóban, én semmit sem láthatok a tájon kívül abban az értelemben, ahogy látom a falat egy tájat ábrázoló festmény körül, amely tájon kívül valaki, aki ént mond, nem lát semmit. Én teljes mértékben azonos vagyok a látásommal, de bármikor megváltoztathatom a látá-som egészét, elég, ha helyet változtatok, ami viszont azt bizonyítja, hogy nem vagyok azonos azzal, aminek a határát alkotom. Az észlelési mezõ, Raymond Ruyer-t idézve, egy abszolút felület, de ehhez még tegyük hozzá, hogy mobilis felület. Az én nem a világ le-képzési pontja, nem a világ felett álló, hanem a világ felett õrködõ én.
S ezzel visszajutottunk oda, ahol a történeti kitekintésünk
végetért. A gondolkodás a vi-lágnál
való jelenlétében öntudatára ébredt
ember tevékenysége, ez az öntudat nem egy én-szubjektum
puszta reprezentációja, hanem ennek a szubjektumnak a kiharcolása,
hiszen a jelenlét éberség, vagy még pontosabban
a világ felett való õrködés. Filozófiai
szempont-ból nem vezet ellentmondásra, ha a szubjektivitást
nem azonosítjuk szükségképpen vala-miféle
belsõ világgal, s ettõl még nem idézzük
fejünkre a szollipszista idealizmus gyanú-ját, sõt
ha jobban megnézzük, a belsõ világ eszméje
a térbeliség képzetét idézi meg; a bel-sõ
világ a külsõ világ megfordítása,
de semmiképpen nem megszüntetése. Ebben a vonat-kozásban
a dolgok és az emberek alkotta világ felett õrködõ
én egyszerre azonos Spinoza Énjével és Descartes
Énjével. Míg Descartes az intimitásban talál
rá a cogito evidenciájára, Spinoza személytelen
axiómaként állítja a Homo cogitatot. A Teológiai-politikai
tanulmány szerzõjeként viszont az utolsó fejezetben
azt az igényt támasztja az uralkodó azon jogával
szemben, hogy a polgárok cselekedetei felett is ellenõrzést
gyako-roljon, hogy mindenki „gondolhassa azt, amit akar, és kimondhassa
azt, amit gondol”.www S bár kötelezõ szerénységbõl
mindvégig többes szám elsõ személyben
beszél, a mû végén mégis így kiált
fel: „Ezzel be is fejeztem, amit ebben a tanulmányban tárgyalni
akartam. (...) Tudom, ember vagyok, és tévedhettem.”www A
szándék és a tévedés, mint fentebb mondottuk,
a gondolkodás jelei. Annak ellenére, hogy az Etika more geometrico
íródott, Spinoza Énje nem kevésbé Én,
mint Descartes Geometriájának Énje. Bármennyire
ellenté-tes legyen is a test és lélek kapcsolatának
spinozai vagy descartes-i koncepciója, Spinoza a saját rendszerének
védelmében fellépõ magányos és
kitaszított képviselõként mond ént,
ugyanúgy, ahogy Descartes is ént mond Gassendi ellenvetésére
adott Válaszában, melynek címe Az élõ
test.
A magam részérõl nem félek azt sem kijelenteni,
hogy Descartes és Spinoza közül ez utóbbinál
sokkal nyilvánvalóbb a szubjektivitás jelenlét-éberség
funkciója. Az Érteke-zés a módszerrõl
második fejezetében Descartes a politikai vádak ellen
foganatosít néhány óvintézkedést,
s azt mondja, csupán saját gondolatait akarta megreformálni,
távol kívánja magát tartani azoktól
az emberektõl, akiket „forrongó és nyugtalan kedélyük”
az ellenzék soraiba sodor; a nagylelkûség filozófusa
az óvatosság filozófiájával indít.
Spinoza ellen-ben nyilvánosan a gondolkodás szabadsága
mellett foglalt állást, s Jean de Witt barátja-ként,
akinek republikánus meggyõzõdését fenntartások
nélkül osztotta, tanúja volt, amikor 1672-ben, miután
XIV. Lajos leigázta Németalföldet, Hágában
az orániaiak meggyilkol-ták. A gyûlölettõl
és a keserûségtõl hajtva ki akart függeszteni
a városfalra egy plakátot Ultimi barbarorum felirattal, és
állítólag a szállásadójának
csak erõszakkal sikerült õt eb-ben megakadályoznia.www
A karteziánus filozófia fundamentumait – a cogitót,
az Isten és az ember szabadságát – cáfoló
és elutasító filozófia az õt kigondoló
filozófust arra kény-szerítette, hogy fellázadjon
a történtek ellen. A filozófiának számot
kell vetnie ezzel a benne meglévõ kényszerítõ
hatalommal.
Ehhez nem várhat semmit a pszichológiától,
egy olyan tudománytól, mely Husserl szerint úgy lépett
színre Arisztotelész korában, hogy az a filozofáló
szellemek számára csak „folytonos csapást” jelent.
Legyen ez akármilyen, önmagát objektívnek feltüntetõ
tu-domány, amelyik a többi objektív tudomány
között azzal a célkitûzéssel végzi
feladatát, hogy felvilágosítást nyújt
eme tudományok számára azon intellektuális
folyamatokról, melyek lehetõvé teszik a számukra,
hogy azok legyenek, amik. Ilyen célt, hogy tudniillik majd a rész
számot ad az egészrõl, nem szabad a filozófiának
maga elé tûzni. Hagyni kell inkább a pszichológiát,
hadd gyártsa csak tovább a pedagógia, a közgazdaságtan,
és végsõ soron a politika számára az
elméleti tanácsait. A filozófiának nem a gondolkodás
piaci helyzetét kell erõsítenie, hanem a benne rejlõ
hatalom és lehetõség értelmét kell folyton
szem elé idéznie.
Amikor a filozófia számára azt a feladatot jelöljük
ki, hogy az õrködõ-jelenlét szakadatlan kiharcolásaként
megkonstruált Ént vegye védelmébe, akkor nem
teszünk mást, mint a kritika szerepét követeljük
meg tõle. Ez a tagadásra épülõ szerep
egyáltalán nem negatív, hiszen egy védterület
védelme egy majdani kitörés lehetõségfeltételét
hor-dozza. Nem nehéz elképzelni milyen gúnyos mosolyt
fakaszt a védterület, ez az Én értel-mét
megadni hivatott szó a pszichoanalizáló pszichoanalitikusok
arcán, akik valószínûleg a tudattalan el nem
ismerésének tüneteként értelmezik, vagy
pedig a fizikalizáló fizikalis-ták arcán, akik
a rég kimúlt spiritualizmus nevetséges örökségét
fedezik fel benne. A filo-zófiai védterület azonban
sem nem búvóhely, sem nem szentély, hanem a ránk
mért fel-adat megõrzése, a behódolás,
az elkötelezõdés, az elszegõdés felfüggesztése,
nem pedig magunkba zárkózás vagy visszavonulás.
Ezért kell vigyázni, nehogy úgy tûnjék,
mintha interiorizálni akarnánk az Ént, amikor a szubjektivitást
már-már az interioritással azonosít-juk, hogy
így védjük meg a gondolkodást attól, hogy
beolvasszák az „elektronikus vaske-reskedésbe” (René
Thom). A védterület védelme azt is jelenti, hogy ha
az alkalom megkí-vánja, kimozduljunk belõle. A védterületrõl
való kilépés pedig nem más, mint hogy az agyunkkal,
ezzel az eleven szabályozó rendszerrel cselekvõ módon
beavatkozunk a világ és a társadalom eseményeibe.
A védterületrõl kimozdulva, szembe kell szegülnünk
min-den idegen beavatkozással, mely az agyunkat veszi célba,
és megkísérli a gondolkodást megfosztani a
legvégsõ kötelességétõl, a védterület
védelmétõl.
Remélem, Önök sem gondolják azt, hogy Spinoza
magatartását példaként állítva
csak ködösítettem és a szavakkal játszottam.
Elhagyni a házunkat annak a szimbóluma, hogy elhagyjuk a
védterületünket. Márpedig Spinoza mindkettõt
megcselekedte. Persze nem akarjuk most az õ filozófiáját
egy tõle idegen perspektívából értelmezni,
viselkedése azonban azt bizonyítja, hogy – az Etika utolsó
részének szellemében – a test affekcióinak
rendje és kapcsolódása a lélekben zajló
gondolatok rendjét és illeszkedését követi,
az igazi szabadság pedig ennek az összhangnak a tökéletességébõl
ered. A mû utolsó szavai szerint „minden, ami kiváló,
éppoly nehéz, mint amilyen ritka”.www S míg a bölcs
arra vár, hogy „bizonyos örök szükségszerûség
szerint tudva önmagáról, Istenrõl és a
dolgokról”,www el-érje azokat, akadhat olyan helyzet, amikor
döntenie kell, megválasztva a helyes magatar-tást az
élet közönséges veszélyeivel szemben, melyeket
a lélek jelenléte és ereje által képe-sek
vagyunk áthidalni és megszüntetni. Ezért nevezett
egyeseket a nyilvánosság elõtt bar-bároknak,
miközben tudta, hogy a megvetés a gyûlölet nemzõje,
s mint ilyen rossz, s hogy a tömeg könyörtelen, amikor semmitõl
sem fél. Az a férfi, aki azt írta, hogy nem ismerjük
az emberi test összes képességét, s néha
tévedésbõl egyiket-másikat a léleknek
tulajdonít-juk, az agyával kilépett menedékébõl,
ami tökéletesen összhangban van a filozófiájával.
Meglehet persze, hogy a kijáratot a filozófiai építményén
egy észrevétlen karteziánus re-pedés alkotta...
Elsõ pillantásra úgy tûnik, Spinoza tévedett,
amikor azt hitte, hogy az általa nyil-vánosan megbélyegzett
barbárok az utolsók. De biztosan kiválóan tudott
latinul, és azt akarta inkább mondani: ezek a barbárok
a legújabbak, ti. idõben a legutolsók. A mai filo-zófusoknak
is, akár Spinoza, akár Descartes követõi, kötelességük
minden alkalmat és minden okot felismerve a saját kockázatukra,
és az agyuk által diktált elkötelezettségük
gesztusaként felírni a falakra, oszlopokra és kerítésekre:
Ultimi barbarorum.
Kicsák Lóránt fordítása
* © Georges Canguilhem: Le cerveau et la pensée. In: Georges
Canguilhem Philosophe historien des sciences. Albin Michel, Paris, 1993.
11-33. Az itt közölt tanulmány a Sorbonne-on 1980 decemberében
el-hangzott elõadás szövege. Elõször a Prospective
et Santé 1980./14. nyári számában jelent meg
(81-98.). A folyóirat szerkesztõi által közbeékelt
alcímeket elhagytuk, a bekezdések rendjét a szerzõ
utasításai szerint az eredetire visszaállítottuk.
1 Paul-Jules Möbius (1853-1907), német neurofiziológus,
beceneve: Gall redivivus. Õ lokalizálta a matema-tikusdudort
a bal szemüreg fölött, a külsõ oldalon. Lásd
ehhez: P.-J. Möbius: Über die Anlage zur Mathematik. Leipzig,
1907. A neves csillagász-matematikus Auguste Ferdinand Möbius
unokája, ez utóbbi találta ki a Möbius-szalagot.
2 G. Burckhardt: Über Rindenexcisionen, als Beitrag zur
operativen Therapie der Psychosen. Allgemeine Zeitschrift für Psychiatrie,
1891. 47. A pszichokirurgia kezdeteirõl lásd Alain Jaubert:
L’excision, de la pierre de la folie. Autrement 1975/76. 4. „Guérir
pour normaliser”.
3 Sigmund Freud: A tudattalan (Szalai István fordítása).
In: Uõ: Ösztönök és ösztönsorsok.
Metapszichológiai írások. Filum, Bp., 1997. 88.
4 Uo.
5 Pierre Janet: Cours du Collège de France 1923-1924.
Idézi Marcel Jousse: Études de psychologie lingustique. Archives
de philosophie, 2. kötet 4. füzet
6 Pierre Janet egyik érdekes tanulmányát
elemzi Claude Prévost: La Psychophilosophie de P. Janet. Payot,
1973.
7 Friedrich Nietzsche: Túl jón és rosszon
(Tatár György fordítása). Ikon, Bp., 1995. 20.
8 Blaise Pascal: Gondolatok (Põdör László
fordítása). Gondolat, Bp., 1983.2 167. (340. §)
9 François Dagognet: Mémoire pour l’avenir. Vrin,
Paris, 1979. 8., 9.
10 Pour la Sience, 1979. november (különszám)
11 Nouvel Observateur, 1979. október 29.
12 „Azonban a fizika vagy a kémia terminusaival leírni
a tudat mozgását egy érzelmet, egy döntést,
egy em-léket, az egy egészen más probléma.
Semmi nem utal arra, hogy ez valaha is sikerül. Nem csak azért,
mert túl komplexek ezek a jelenségek, hanem fõleg
azért, mert Gödel óta tudjuk, hogy egy logikai rendszer
nem elégsé-ges önmaga leírásához.”
Francois Jacob: La Logique du vivant. Gallimard, Paris, 1970. 37.
13 A tudás adott állapotának az elméleti
invenció utáni fennmaradása az invenció eredetiségének
objektív mércéje. Ezért mondja Max Planck az
Önéletrajzában, hogy nem elegendõ teoretikus
érveket gyûjteni egy fel-fedezés igazolásához,
a felfedezésnek meg kell várnia, amíg az ellenzõi
eltûnnek a színrõl, és egy másik gene-ráció
veszi át a hatalmat a tudományban.
14 Idézi H. Atlan: Entre le cristal et la fumée.
Seuil, Paris, 1979. 229. R. Thom méginkább hangsúlyozza
az elméleti felfedezések kalandszerûségét,
amikor ezt írja: „Az algebra szinte minden jelentõsebb fejlõdését
a til-tottnak tartott mûveletek elvégzése idézte
elõ, így fedezhették fel a negatív, a racionális
és a képzetes számokat is. R. Thom: Colloque de Royaumont:
Théories du langage, théorie de l’apprentissage. Seuil, Paris,
1979. 508.
15 Drugs for the mind. Newsweek, 1979. november 12.
16 B. Pascal: Gondolatok. Id. kiad. 176., 177. (369. §.
és 371. §.)
17 Jean Piaget – Noam Chomsky: Théories du langage, théories
de l’apprentissage. Seuil, Paris, 1979.
18 Lásd: Michel Jouvet: Les états de vigilance:
bilan et perspectives. Prospective et Santé, 1980/14. nyári
szám.
19 Egy gép nem tud tévedni, ahogyan nem tud mást
sem becsapni, egy gép nem képes semmiféle machináció-ra.
Michel Scriven éppen a hazugság képességében
jelöli meg a választóvonalat az értelmesnek látszó
robot és a tudat között M. Scriven: The Mechanical Concept
of Mind. In.: Minds and Machines, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1964.
20 Ludwig Wittgenstein: Zettel. In: Uõ: Werkausgabe in
8 Bänden. Suhrkamp, Frankfurt, 1989.
21 Ludwig Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezés
(Márkus György fordítása). Akadémiai,
Bp., 1989. 72. (5.641) Azt pontosan kell látnunk, hogy Wittgenstein
metafizikai szubjektumon nem ontológiai szubjektumot ért
még a Tractatus idejében sem, a késõbbiekben
pedig elhagyja a metafizikai szubjektum fogalmát.
22 B. Spinoza: Teológiai-politikai tanulmány (Szemere
Samu fordítása). Akadémiai Kiadó, Bp., 1953.
295.
23 Uo.
24 Gyakran kétségbe vonják, hogy Spinoza
valóban így cselekedett volna. Így Jacob Freudenthal
is említi az esetet: J. Freudenthal: Das Leben Spinoza. Stuttgart,
1904. Vö. még: Ch. Appuhn (szerk.): Oeuvres de Spinoza. I.
kötet, 218. 1. lábjegyzet; valamint Georges Friedmann: Leibniz
et Spinoza. Gallimard, Paris, 1946. 110.
25 B. Spinoza: Etika (Szemere Samu fordítása).
Gondolat, Bp., 1979. 401.
26 Uo.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta